To jest właśnie kamera cyfrowa, która potrafi jednocześnie rejestrować obraz oraz dźwięk w formacie cyfrowym. Współczesne kamery – takie jak ta przedstawiona na zdjęciu – korzystają z nowoczesnych matryc CMOS, które zapewniają wysoką rozdzielczość obrazu (w tym przypadku nawet 4K), a także zintegrowanych mikrofonów lub profesjonalnych wejść audio XLR do podłączania mikrofonów zewnętrznych. Dzięki temu użytkownicy mogą rejestrować wywiady, reportaże, czy transmisje live w doskonałej jakości zarówno wizualnej, jak i dźwiękowej. Tobie przyda się taka wiedza nie tylko na egzaminie, bo kamery tego typu to podstawowe narzędzie pracy w branży filmowej, telewizyjnej, ale i w produkcjach internetowych. Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejsze jest tutaj zrozumienie, iż cyfrowy zapis ułatwia późniejszą obróbkę materiału – montaż, korekcję kolorów, mastering dźwięku. Współczesne standardy zakładają pełną synchronizację obrazu z dźwiękiem, a cyfrowy zapis minimalizuje ryzyko utraty jakości. Takie rozwiązania są zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, bo pozwalają zachować wysoki poziom produkcji przy jednoczesnym uproszczeniu procesu pracy na planie i po nagraniu.
Warto się na chwilę zatrzymać przy tym, dlaczego inne odpowiedzi są błędne. Często można się spotkać z myśleniem, że profesjonalna kamera rejestruje tylko obraz, bo to niby jej główne zadanie – tymczasem takie podejście wynika najczęściej z nieznajomości współczesnych trendów w produkcji wideo. W dzisiejszych realiach sprzęt, którym realizuje się filmy, transmisje, a nawet amatorskie vlogi, musi być gotowy do jednoczesnego przechwytywania zarówno obrazu, jak i dźwięku, i to w najwyższej jakości. To nie jest już era analogowych kamer z kasetami, gdzie dźwięk nagrywano na oddzielnym magnetofonie – teraz wszystko jest zintegrowane i obsługiwane przez cyfrowe procesory. Założenie, że kamera cyfrowa nie rejestruje dźwięku, prowadzi do powielania przestarzałych stereotypów. Równie mylące jest traktowanie jej wyłącznie jako narzędzia do zdjęć nocnych – owszem, nowoczesne matryce CMOS radzą sobie świetnie przy słabym świetle, ale to tylko jedna z ich zalet, a nie główna funkcja. Z mojego punktu widzenia to duży błąd myślowy: ograniczanie możliwości sprzętu do wybranego aspektu, podczas gdy w praktyce technologia idzie w stronę uniwersalności i kompletności rozwiązań. Współczesna kamera cyfrowa – taka jak prezentowana na zdjęciu – musi być zgodna z branżowymi standardami, jak XAVC, ProRes, XDCAM, i oferować szeroką gamę portów do nagrywania dźwięku, co jest niezbędne w profesjonalnej produkcji. W praktyce wybór właściwego urządzenia polega na zidentyfikowaniu jego rzeczywistych możliwości zgodnie z wymaganiami projektowymi, a nie na domysłach czy uproszczeniach.