Sztuczny śnieg rzeczywiście nie jest wliczany do zamówienia na środki charakteryzatorskie. W praktyce zawodowej charakteryzacja to przede wszystkim działania związane ze zmianą wyglądu aktora lub modela poprzez zastosowanie produktów takich jak farby, lateksy, peruki, sztuczne nosy, brody, czy kosmetyki specjalistyczne. Sztuczny śnieg natomiast zalicza się do rekwizytów scenograficznych lub efektów specjalnych, a nie do środków używanych bezpośrednio na ciele czy twarzy wykonawcy. Moim zdaniem czasem łatwo się pomylić, bo oba tematy często się zazębiają na planie zdjęciowym, ale w zamówieniach dla charakteryzatorni zawsze oddzielamy środki mające kontakt ze skórą od tych, które wpływają na otoczenie. Standardy branżowe i katalogi zaopatrzenia scen teatralnych jasno wymieniają środki charakteryzatorskie jako te, które służą do modyfikacji wyglądu osoby. Sztuczny śnieg jest bardziej narzędziem do budowania atmosfery na scenie czy planie filmowym, nie do zmiany cech twarzy lub ciała. Przykładowo – charakteryzator zamawia perukę i sztuczny nos, bo musi stworzyć postać historyczną albo fantastyczną, a scenograf czy asystent planu zamawia śnieg, jeśli jest potrzebny do stworzenia klimatu zimowego. Warto więc odróżniać te kategorie, bo to bardzo pomaga w organizacji pracy i nie miesza kompetencji zespołów.
W branży charakteryzatorskiej do podstawowych środków używanych na planie czy w teatrze zaliczamy elementy pozwalające zmienić wygląd aktora bezpośrednio na jego ciele lub głowie. Peruki są absolutnie klasycznym przykładem – pozwalają na całkowitą zmianę fryzury, koloru lub długości włosów, często są niezbędne przy rekonstrukcji historycznej postaci czy przy metamorfozach do ról fantastycznych. Z mojego doświadczenia, trudno wyobrazić sobie profesjonalną charakteryzację bez peruk w magazynie. Ziemia egipska to kolejny, dość często stosowany środek – jest to specjalistyczny kosmetyk nadający skórze zdrowego kolorytu, używany do modelowania twarzy, a także do nadawania opalenizny czy efektu zmęczenia. Jest bardzo uniwersalna, bo sprawdza się zarówno w teatrze, jak i przy zdjęciach do filmu czy fotografii mody. Sztuczny nos należy do grupy tzw. aplikacji protetycznych, umożliwiających całkowitą zmianę kształtu wybranych partii twarzy. Stosuje się go przy kreowaniu postaci baśniowych, historycznych, czy w groteskowych charakteryzacjach i wymaga precyzyjnego mocowania oraz znajomości materiałów – to zdecydowanie klasyk każdej profesjonalnej charakteryzatorni. Najczęstszym błędem, który prowadzi do wskazania jednej z tych odpowiedzi, jest mylenie pojęć i mieszanie środków charakteryzatorskich ze scenografią lub efektami specjalnymi. Sztuczny śnieg to typowy rekwizyt scenograficzny – element służący do tworzenia określonego klimatu przestrzeni, nie do bezpośredniej aplikacji na ciele aktora. Odróżnianie tych kategorii jest bardzo ważne, bo pozwala lepiej zarządzać zasobami na planie i w magazynie – dlatego zamówienia na środki charakteryzatorskie nie obejmują sztucznego śniegu, tylko produkty aplikowane bezpośrednio na aktora.