Zakład Środków Inscenizacyjnych Wytwórni Filmów Fabularnych faktycznie zajmuje się wynajmem hal zdjęciowych i to jest bardzo ważna usługa w branży filmowej. Hale zdjęciowe to specjalistycznie przygotowane przestrzenie, które umożliwiają realizację różnorodnych scen filmowych całkowicie niezależnie od warunków pogodowych czy otoczenia. Dzięki nim ekipy filmowe mogą budować dekoracje, ustawiać światła, pracować nad efektami specjalnymi czy inscenizować nietypowe sytuacje, które w plenerze po prostu byłyby niemożliwe lub bardzo drogie w realizacji. Moim zdaniem, praktyka pokazuje, że właśnie hale zdjęciowe są kluczowe przy produkcji filmów fabularnych – umożliwiają pełną kontrolę nad każdą sceną, eliminują ryzyko związane z hałasem z zewnątrz czy zmiennością światła. Co ciekawe, zgodnie z powszechnie przyjętymi standardami branżowymi (np. wskazaniami Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej), profesjonalne hale zdjęciowe powinny być wyposażone w odpowiednią wentylację, systemy wygłuszające, a nawet zaplecze socjalne dla ekipy. Dobre praktyki mówią też, że wynajmujący mają czasem możliwość korzystania z dodatkowych usług technicznych, jak wsparcie scenografa czy stolarni. To daje ogromną elastyczność i komfort pracy. W praktyce, kiedy mowa o Zakładzie Środków Inscenizacyjnych, zawsze pierwsze, co się kojarzy, to właśnie te hale – centrum produkcji filmowej w Polsce.
W branży filmowej łatwo pomylić zakres usług poszczególnych działów czy zakładów, bo cała produkcja to złożony proces składający się z wielu elementów technicznych i logistycznych. W przypadku Zakładu Środków Inscenizacyjnych główny zakres działalności koncentruje się na obsłudze planów zdjęciowych pod kątem scenografii, wynajmu hal zdjęciowych oraz różnego rodzaju dekoracji i rekwizytów. Wybór odpowiedzi sugerujących wynajem sprzętu dźwiękowego, montażowni czy agregatów nie jest właściwy z kilku powodów. Po pierwsze, sprzęt dźwiękowy to domena osobnych działów technicznych – wytwórnie filmowe mają zazwyczaj dedykowane sekcje do obsługi dźwięku na planie. Wynajmem montażowni, czyli specjalistycznych pomieszczeń do montażu filmów, zajmuje się natomiast inny wydział, często ściśle powiązany z postprodukcją, a nie inscenizacją. Agregaty prądotwórcze, choć niejednokrotnie niezbędne na planie, wynajmowane są przez działy techniczne odpowiedzialne za zasilanie oraz logistykę – nie jest to domena zakładów stricte inscenizacyjnych. Moim zdaniem, takie pomyłki biorą się z podobieństwa nazw oraz tego, że wszystkie te elementy są potrzebne na planie, jednak podział obowiązków w dużych wytwórniach jest bardzo wyraźny. Dla profesjonalnej organizacji produkcji kluczowe jest, by wiedzieć, który dział odpowiada za co, bo to znacząco skraca czas i ułatwia pracę. W praktyce, jeśli ktoś chce wynająć hale zdjęciowe, zgłasza się właśnie do Zakładu Środków Inscenizacyjnych, a nie do działu dźwięku, montażu czy techniki. To wynika z utrwalonych standardów branżowych i wieloletniego podziału ról na rynku filmowym w Polsce.