Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Przy planowaniu kompleksowej opieki dla 14-letniej dziewczyny z głębokim niedosłuchem odbiorczym, z kim powinien współpracować asystent?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Współpraca z surdopedagogiem w kontekście opracowywania programu opieki dla 14-letniej dziewczynki z głębokim niedosłuchem odbiorczym jest kluczowa, ponieważ surdopedagogika koncentruje się na edukacji i wsparciu osób z zaburzeniami słuchu. Specjalista ten ma wiedzę na temat metod komunikacji, które są dostosowane do potrzeb dzieci z niedosłuchem, takich jak język migowy, a także technik wspierających rozwój mowy i języka. Surdopedagodzy są przeszkoleni w zakresie stosowania nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz technologii wspierających, takich jak systemy FM czy implanty ślimakowe. Dzięki temu mogą oni skutecznie wspierać rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych dziecka, co jest niezbędne dla jego późniejszej integracji w społeczeństwie. Współpraca z tym specjalistą pozwala na stworzenie kompleksowego planu edukacyjnego, który uwzględnia indywidualne potrzeby ucznia oraz środowisko, w którym funkcjonuje. Przykładem zastosowania takiej współpracy może być wspólne opracowanie metod nauczania, które uwzględniają zarówno aspekty audiologiczne, jak i psychologiczne, co przyczynia się do lepszego przystosowania się dziecka w szkole.
Wybór pedagoga wczesnoszkolnego, tyflopedagoga czy oligofrenopedagoga w kontekście pracy z dzieckiem z głębokim niedosłuchem odbiorczym ma swoje ograniczenia. Pedagog wczesnoszkolny, zajmujący się dziećmi w pierwszym etapie edukacji, nie dysponuje specjalistyczną wiedzą na temat specyficznych potrzeb dzieci z zaburzeniami słuchu. Jego kompetencje są stricte związane z ogólną edukacją i nie obejmują w wystarczający sposób metod wspierających rozwój komunikacji u dzieci z problemami słuchowymi. Tyflopedagog, który pracuje z osobami niewidomymi i słabowidzącymi, również nie posiada narzędzi i metod potrzebnych do efektywnego wsparcia osób z niedosłuchem. Oligofrenopedagog specjalizuje się w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, co niekoniecznie odnosi się do problematyki związanej z niedosłuchem. W przypadku pracy z dziećmi z takimi specyficznymi potrzebami, jak w omawianym przypadku, kluczowe jest, aby specjalista rozumiał nie tylko aspekty emocjonalne i społeczne, ale także techniczne i pedagogiczne metody wspierające rozwój słuchowy. W kontekście pracy z dziećmi z zaburzeniami słuchu, wyniki badań pokazują, że integracja różnych podejść pedagogicznych, w tym surdopedagogiki, jest najskuteczniejsza w procesie edukacyjnym. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednia osoba prowadziła program opieki, której wiedza i doświadczenie są dostosowane do specyfiki potrzeb dziecka.