Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Asystent planując dla podopiecznej zajęcia z ludoterapii, powinien przygotować
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór gier planszowych i bierek jako odpowiedzi na pytanie o przygotowanie zajęć z ludoterapii jest uzasadniony, ponieważ te aktywności wspierają rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy uczestników. Gry planszowe angażują uczestników w interakcje, co sprzyja budowaniu relacji międzyludzkich oraz rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Ludoterapia, wykorzystując gry jako narzędzie, pozwala na wprowadzenie elementów rywalizacji i współpracy, co jest istotne w nauce rozwiązywania konfliktów i uczy zdrowej rywalizacji. Przykładowo, gra w bierki kształtuje zdolności manualne oraz koordynację ruchową, a zarazem uczy cierpliwości i strategii. Standardy pracy z dziećmi w ramach zajęć terapeutycznych podkreślają znaczenie gier jako sposobu na naukę poprzez zabawę, co zwiększa motywację do uczestnictwa i poprawia samopoczucie psychiczne. Warto zatem wprowadzać do programu zajęć różnorodne gry, by maksymalizować korzyści płynące z terapii.
Wybór włóczki i drutów nie jest odpowiedni w kontekście ludoterapii, gdyż te materiały sugerują zainteresowanie technikami rękodzielniczymi, które mogą nie odpowiadać celom terapii mającej na celu rozwijanie umiejętności społecznych. Rękodzieło jest bardziej indywidualną formą twórczości i może nie sprzyjać interakcji między uczestnikami, co jest fundamentalne w ludoterapii. Podobnie, czasopisma i książki, mimo że mogą być wartościowym źródłem wiedzy, nie angażują uczestników w sposób interaktywny, co jest kluczowe w pracy z grupą. Ludoterapia dąży do stworzenia atmosfery współpracy i zabawy, gdzie uczestnicy uczą się od siebie nawzajem. Farby i pędzle, choć przydatne w terapii artystycznej, nie oferują takiej samej dynamiki, jak gry planszowe, które zmuszają do myślenia strategicznego i współdziałania. Często błędne podejście polega na utożsamianiu terapii ze sztuką lub rękodziełem, co może prowadzić do pominięcia kluczowych aspektów ludoterapii, takich jak rozwój umiejętności interpersonalnych i emocjonalnych. Należy zrozumieć, że ludoterapia to proces, który bazuje na interakcji, a nie tylko na kreatywności w izolacji.