Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Asystent pracuje z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Podopieczny nie potrafi gospodarować pieniędzmi. W tej sytuacji asystent powinien
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zastosowanie treningu budżetowego w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim jest kluczowe dla jej rozwoju umiejętności gospodarowania pieniędzmi. Trening ten ma na celu nabycie przez podopiecznego niezbędnych kompetencji związanych z planowaniem, oszczędzaniem oraz racjonalnym wydawaniem pieniędzy. Asystent może wykorzystać różnorodne techniki, takie jak symulacje zakupów, gdzie podopieczny będzie miał możliwość praktycznego zastosowania swoich umiejętności w kontrolowanym środowisku. Ważne jest, aby trening był dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości podopiecznego. Stosując podejście oparte na praktycznych przykładach, asystent może np. zorganizować wspólne zakupy, podczas których nauczy podopiecznego, jak porównywać ceny, planować wydatki oraz podejmować świadome decyzje zakupowe. Dobrze skonstruowany trening budżetowy nie tylko wspiera samodzielność, ale również zwiększa poczucie odpowiedzialności i pewności siebie podopiecznego. Warto również odwołać się do standardów pracy z osobami z niepełnosprawnościami, które podkreślają znaczenie aktywizacji i wsparcia w nabywaniu umiejętności życiowych.
Podejście, które polega na przejęciu od podopiecznego wszystkich obowiązków związanych z wydatkami, jest niewłaściwe, ponieważ nie prowadzi do rozwoju umiejętności życiowych ani nie wspiera samodzielności osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Tego rodzaju interwencje mogą prowadzić do pogłębienia zależności od asystenta, co jest sprzeczne z celami rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Zamiast uczyć, jak zarządzać finansami, taka strategia może jedynie utrwalać przekonanie, że nie są one zdolne do samodzielnego gospodarowania swoimi pieniędzmi. Podobnie wprowadzenie zakazu posługiwania się pieniędzmi nie przynosi żadnych korzyści, a wręcz przeciwnie, może prowadzić do frustracji i poczucia niekompetencji u podopiecznego. Trening umiejętności społecznych, choć ważny, nie jest wystarczający w kontekście nauki zarządzania finansami, gdyż nie skupia się bezpośrednio na aspektach praktycznych związanych z wydawaniem pieniędzy. Typowym błędem w myśleniu jest założenie, że osoby z niepełnosprawnościami nie mogą nauczyć się zarządzania finansami, co jest niezgodne z aktualnymi badaniami oraz praktykami, które pokazują, że odpowiednie wsparcie i trening mogą skutkować znacznym postępem w tej dziedzinie.