Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Jakie brakujące udogodnienie stanowi przeszkodę architektoniczną dla osoby na wózku inwalidzkim mieszkającej na pierwszym piętrze budynku mieszkalnego?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'windy w budynku' jest prawidłowa, ponieważ brak windy w budynku wielorodzinnym znacząco ogranicza mobilność osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Windy stanowią kluczowy element infrastruktury dostępnej dla osób z ograniczeniami ruchowymi, umożliwiając im swobodne poruszanie się pomiędzy piętrami budynku. Zgodnie z obowiązującymi normami budowlanymi, takimi jak norma PN-EN 81-70, która dotyczy dostępności wind, budynki użyteczności publicznej oraz mieszkalne powinny być zaprojektowane z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. W praktyce, brak windy uniemożliwia osobie na wózku samodzielne opuszczenie lub wejście do budynku, co może prowadzić do izolacji i utrudnienia dostępu do niezbędnych usług oraz aktywności społecznych. Przykładem zastosowania dostępu za pomocą windy może być umożliwienie dostępu do mieszkań, usług medycznych czy edukacyjnych, co jest niezbędne dla jakości życia osób z ograniczeniami ruchowymi.
Odpowiedzi związane z poręczami, takie jak brak poręczy przy schodach lub poręczy na ścianach, choć są istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa i wsparcia w poruszaniu się, nie są kluczowymi barierami architektonicznymi dla osoby na wózku inwalidzkim. Poręcze są elementami, które mogą wspierać osoby, które potrafią chodzić, ale napotykają trudności związane z równowagą lub siłą. W przypadku osób na wózkach inwalidzkich, poręcze nie zlikwidują problemu braku możliwości przemieszczania się pomiędzy piętrami budynku. Z kolei podnośnik nosidłowy, mimo że może być użyteczny w niektórych sytuacjach, nie jest standardowym rozwiązaniem, które zapewnia powszechnie akceptowalny poziom dostępności. Użytkowanie podnośników często wymaga pomocy innych osób, co nie sprzyja niezależności. W praktyce, aby zrealizować zasady projektowania uniwersalnego, kluczowe jest zapewnienie podstawowych elementów infrastruktury, takich jak windy, które spełniają normy dostępności. Typowe błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami polegają na myleniu wsparcia w postaci poręczy z rzeczywistą możliwością dostępu dla osób na wózkach. Osoby zajmujące się projektowaniem przestrzeni miejskiej powinny pamiętać, że każda forma wsparcia musi odpowiadać rzeczywistym potrzebom użytkowników, a nie tylko ich przypuszczeniom.