Kategorie: Wsparcie psychologiczne i społeczne Adaptacja otoczenia i sprzęt
Wybór metody pokazowej i ćwiczeniowej w kontekście wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym jest szczególnie istotny, ponieważ te metody umożliwiają praktyczne uczenie się poprzez bezpośrednie zaangażowanie. Pokaz jako metoda edukacyjna polega na zademonstrowaniu konkretnego działania, co pozwala na wprowadzenie osoby uczącej się w kontekst i cel danej czynności, w tym przypadku przygotowywania śniadania. Obserwacja przez uczestnika pokazuje mu nie tylko, jakie kroki należy wykonać, ale także jak radzić sobie z ewentualnymi trudnościami, które mogą się pojawić. Następnie, poprzez ćwiczenie, uczestnik ma możliwość samodzielnego wykonania zadań pod okiem instruktora, co sprzyja utrwalaniu nabytych umiejętności oraz zwiększa poczucie pewności siebie. Dobre praktyki w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną zalecają wykorzystywanie zróżnicowanych metod, które aktywizują ucznia, co w tym przypadku w pełni potwierdzają. Efektywność takich metod zwiększa się, gdy uczniowie mogą powtarzać czynności w różnorodnych scenariuszach, co dodatkowo wspiera transfer nabytych umiejętności do codziennego życia.