Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Podopieczny z niepełnosprawnością intelektualną nie radzi sobie z planowaniem i robieniem zakupów. Aby rozwinąć w tym zakresie jego sprawność, asystent powinien przeprowadzić z nim trening
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'budżetowy' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do umiejętności zarządzania finansami, co jest kluczowe w kontekście planowania zakupów. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną często mają trudności z podejmowaniem decyzji finansowych, co może prowadzić do problemów z zakupami, jak nadmierne wydawanie pieniędzy czy niewłaściwy wybór produktów. Trening budżetowy powinien obejmować naukę planowania wydatków, tworzenia list zakupów oraz zrozumienia wartości produktów. Przykładowo, asystent może wspierać podopiecznego w przygotowywaniu listy zakupów na podstawie jego potrzeb oraz porównywaniu cen różnych produktów w sklepach. Ważne jest także nauczanie podopiecznego oszczędzania i rozumienia, jak różne decyzje zakupowe wpływają na jego budżet. W kontekście dobrych praktyk, warto podkreślić, że trening taki powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości podopiecznego, a także powinien uwzględniać kontekst społeczny i kulturowy, w którym żyje, aby efektywnie rozwijać jego umiejętności. Takie podejście wspiera nie tylko samodzielność, ale również poczucie odpowiedzialności za własne finanse.
Przy wyborze odpowiedzi dotyczącej potrzeb podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną, niektóre z pozostałych opcji mogą wydawać się atrakcyjne, ale nie odpowiadają na kluczowe wyzwanie, jakim jest planowanie zakupów. Odpowiedzi związane z treningiem interpersonalnym nie dotyczą bezpośrednio aspektów finansowych, ale raczej umiejętności komunikacyjnych. Choć umiejętności interpersonalne są ważne, nie są kluczowe przy planowaniu zakupów, gdzie potrzebna jest konkretna wiedza o budżetowaniu. Trening higieniczny skupia się na umiejętnościach związanych z utrzymywaniem czystości i higieny osobistej, co również jest istotne, ale nie ma związku z zarządzaniem finansami i podejmowaniem decyzji zakupowych. Z kolei odpowiedź dotycząca treningu kulinarnego mogłaby sugerować, że istotniejsze jest nauczanie gotowania niż planowania, co jest mylnym podejściem. Gotowanie jest ważne, ale nie może być podstawowym celem, gdyż istotne jest, aby podopieczny najpierw nauczył się, co i jak kupować, zanim zacznie przygotowywać posiłki. W kontekście edukacji osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, kluczowe jest zrozumienie, że umiejętności życiowe, takie jak planowanie budżetu, są fundamentem, na którym można budować inne umiejętności, w tym kulinarne. Ignorowanie aspektów finansowych może prowadzić do trudności w codziennym życiu, dlatego trening budżetowy jest kluczowy dla rozwoju samodzielności osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi.