Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Rodzicom pięcioletniego dziecka z niepełnosprawnością, którego rozwój psychoruchowy i społeczny odbiega od wzorca rozwoju jego rówieśników, asystent powinien zaproponować udział w zajęciach organizowanych
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór ośrodka wczesnego wspomagania rozwoju jest kluczowy w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami, ponieważ zapewnia holistyczne i zindywidualizowane podejście do ich potrzeb rozwojowych. Wczesne wspomaganie to proces, który ma na celu wsparcie dzieci w ich rozwoju psychomotorycznym i społecznym, a także pomoc rodzicom w radzeniu sobie z wyzwaniami, jakie niesie wychowanie dziecka z niepełnosprawnością. Ośrodki te oferują różnorodne terapie, takie jak terapia zajęciowa, logopedia czy terapia psychologiczna, które są dostosowane do specyficznych potrzeb dziecka. Przykładem może być sytuacja, w której dziecko z opóźnieniem w rozwoju mowy uczestniczy w zajęciach logopedycznych, co może znacząco poprawić jego umiejętności komunikacyjne. Zgodnie z wytycznymi Polskiej Sieci Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, kluczowe jest także zaangażowanie rodziców i ich aktywna rola w procesie terapeutycznym. Daje to możliwość zastosowania nabytych umiejętności w codziennym życiu, co sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka oraz jego integracji społecznej.
Zarówno ośrodek terapeutyczno-szkoleniowy, socjoterapeutyczny, jak i klub małego dziecka oferują wsparcie dla dzieci, jednak żaden z tych typów placówek nie jest optymalny dla pięcioletnich dzieci z niepełnosprawnościami, które wymagają wczesnego wspomagania rozwoju. Ośrodki terapeutyczno-szkoleniowe zazwyczaj koncentrują się na dostarczaniu szkoleń i wsparcia dla rodziców oraz specjalistów, ale ich oferta nie zawsze jest dostosowana do potrzeb dzieci. W przypadku dzieci z opóźnieniami rozwojowymi kluczowe jest, aby terapia była kompleksowa i skierowana na rozwój dziecka, co nie jest głównym celem ośrodków socjoterapeutycznych, które skupiają się na pracy z grupami dzieci, często w kontekście interwencji społecznych. Klub małego dziecka, z kolei, oferuje z reguły aktywności o charakterze rozrywkowym i edukacyjnym, nie dostarczając specjalistycznej pomocy, jakiej potrzebują dzieci z niepełnosprawnościami. Błędne jest także myślenie, że te formy wsparcia mogą zastąpić właściwe wczesne wspomaganie, które powinno być zindywidualizowane i dostosowane do specyficznych potrzeb rozwojowych dziecka. Zgodnie z najlepszymi praktykami, każde dziecko z niepełnosprawnością powinno mieć dostęp do działań wspierających jego rozwój na jak najwcześniejszym etapie życia, co jest podstawą wczesnego wspomagania rozwoju.