Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Jakiego rodzaju trening powinien uwzględniać asystent w codziennej opiece nad osobą z chorobą Alzheimera?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Trening pamięci w pracy z osobami cierpiącymi na chorobę Alzheimera jest kluczowym elementem wspierania ich funkcji poznawczych. Osoby z tą chorobą często borykają się z problemami pamięci, co wpływa na ich codzienne życie. W ramach treningu pamięci można stosować różnorodne techniki, takie jak ćwiczenia z użyciem kart pamięci, quizy słowne czy też wspólne przeglądanie zdjęć i przypominanie sobie wydarzeń. Tego typu aktywności nie tylko angażują pacjenta, ale również stymulują jego umysł, co może przyczynić się do spowolnienia postępu choroby. Zgodnie z wytycznymi organizacji zajmujących się opieką nad osobami z demencją, regularne ćwiczenia pamięciowe pomagają utrzymać umiejętności i poprawić jakość życia pacjentów. Przykładem może być codzienne przypominanie sobie imion bliskich czy wspólne odtwarzanie ulubionych wspomnień, co wspiera nie tylko pamięć, ale również emocjonalne połączenie z otoczeniem.
Wybór odpowiedzi związanych z treningiem autogennym, podejmowaniem decyzji lub asertywnością nie jest adekwatny w kontekście pracy z osobami z chorobą Alzheimera. Trening autogenny, koncentrujący się na relaksacji i regulacji stresu, może być użyteczny w przypadku osób zdrowych lub tych z pewnymi zaburzeniami lękowymi, jednak nie odpowiada na specyficzne potrzeby osób z demencją. Z kolei trening podejmowania decyzji, choć istotny w ogólnym kontekście rozwoju umiejętności życiowych, w przypadku pacjentów z Alzheimera może być ograniczony przez ich upośledzenia poznawcze. Osoby te często mają trudności z przetwarzaniem informacji, co sprawia, że podejmowanie świadomych decyzji staje się wyzwaniem. Asertywność, rozumiana jako umiejętność wyrażania siebie i swoich potrzeb w sposób pewny i szanujący innych, również nie jest priorytetem w terapii osób z demencją, które mogą mieć trudności w komunikacji i zrozumieniu kontekstu interpersonalnego. W każdym z powyższych przypadków zastosowanie tych technik może prowadzić do frustracji i niepowodzeń, zamiast przynosić korzyści, co wskazuje na potrzebę dostosowania treningu do specyficznych obszarów, jakimi są pamięć i umiejętności poznawcze.