Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Wynik mieszczący się w granicach 55-69 punktów w ocenie stopnia inteligencji wg skali Weschlera świadczy o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wynik mieszczący się w granicach 55-69 punktów w ocenie stopnia inteligencji według skali Weschlera wskazuje na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Wartości te są zgodne z definicjami zawartymi w klasyfikacji DSM-5 oraz ICD-10, które klasyfikują niepełnosprawność intelektualną w zależności od wyników testów IQ. Osoby z takim poziomem inteligencji mogą doświadczać pewnych trudności w codziennym funkcjonowaniu, jednak często są w stanie prowadzić samodzielne życie, uczestniczyć w edukacji oraz podejmować zatrudnienie w mniej skomplikowanych zawodach. Przykłady mogą obejmować pracę w sektorze usługowym czy rzemieślniczym, gdzie wymagane są umiejętności praktyczne, a niekoniecznie zaawansowane zdolności intelektualne. W praktyce, osoby te mogą wykazywać umiarkowane trudności w nauce, ale mogą korzystać z różnych form wsparcia, takich jak pomoc pedagogiczna czy terapia zajęciowa. Kluczowe jest, aby osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim miały zapewnione odpowiednie wsparcie, które umożliwi im rozwój i integrację w społeczeństwie.
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego klasyfikacji niepełnosprawności intelektualnej. Na przykład, stwierdzenie, że wynik 55-69 punktów wskazuje na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, jest błędne ze względu na definicje zawarte w aktualnych klasyfikacjach medycznych. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym zazwyczaj przypisana jest osobom z wynikami w przedziale 40-54 punkty. Kluczowym błędem jest nieznajomość zakresów pomiarowych, które określają różne stopnie niepełnosprawności. Wartości te są rezultatem badań naukowych oraz konsensusu w dziedzinie psychologii i psychiatrii, które precyzują, jak różne poziomy IQ wpływają na zdolności adaptacyjne jednostki. Podobnie, wybór odpowiedzi dotyczącej stopnia znaczącego czy głębokiego również nie jest właściwy, ponieważ osoby z wynikami w tych przedziałach mają poważniejsze ograniczenia w zakresie funkcjonowania społecznego i samodzielności. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym nie są w stanie prowadzić samodzielnego życia i wymagają stałej opieki, co jest diametralnie różne od sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Tego rodzaju nieporozumienia mogą wynikać z braku znajomości kryteriów diagnostycznych oraz ich praktycznych implikacji w codziennym życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną.