Podczas zabiegu stomatologicznego lekarz prosi asystentkę o wykonanie połączenia telefonicznego do pracowni techniki dentystycznej. Asystentka wypełniając to polecenie, powinna
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Właściwa odpowiedź polegająca na zdjęciu rękawiczek ochronnych, umyciu rąk higienicznie i wykonaniu połączenia telefonicznego jest zgodna z najlepszymi praktykami w zakresie higieny i bezpieczeństwa w gabinetach stomatologicznych. Rękawiczki mają na celu ochronę zarówno pacjenta, jak i pracowników przed zakażeniami, jednak ich noszenie uniemożliwia skuteczne mycie rąk. Przed wykonaniem jakiejkolwiek czynności, która może prowadzić do kontaktu z powierzchniami niejałowymi, takich jak telefon, istotne jest zapewnienie, że ręce są czyste. Po zdjęciu rękawiczek kluczowe jest umycie rąk wodą z mydłem przez co najmniej 20 sekund, co jest zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia. Przykładowo, lekarze i asystenci stomatologiczni powinni przestrzegać protokołów, aby uniknąć przenoszenia patogenów z narzędzi, sprzętu lub innych powierzchni na dłonie i następnie na urządzenia używane w gabinecie.
Podejścia przedstawione w niepoprawnych odpowiedziach są oparte na nieporozumieniach dotyczących zasad higieny i procedur w stomatologii. Zdejmowanie rękawiczek i następnie przetarcie rąk chusteczką dezynfekcyjną, jak sugeruje jedna z odpowiedzi, nie zapewnia odpowiedniego poziomu higieny. Chusteczki dezynfekcyjne nie są substytutem dokładnego mycia rąk, które eliminuje nie tylko drobnoustroje, ale także resztki zanieczyszczeń i substancji chemicznych. Kolejną nieprawidłowością jest zakładanie tych samych rękawiczek po wykonaniu połączenia. Nie tylko jest to niehigieniczne, ale również może prowadzić do przenoszenia bakterii i wirusów z jednego obszaru na drugi. Ponadto, dezynfekcja rąk w rękawiczkach jest niewłaściwa, ponieważ rękawiczki mogą mieć mikroskopijne uszkodzenia, przez które mogą przenikać patogeny. W praktyce, każdy kontakt z powierzchniami niejałowymi powinien być poprzedzony dokładnym myciem rąk, aby zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa i higieny. Warto pamiętać, że w każdym miejscu pracy, zwłaszcza w sektorze ochrony zdrowia, przestrzeganie procedur higienicznych jest kluczowe dla ochrony zarówno pracowników, jak i pacjentów.