Zawód: Blacharz samochodowy
Kategorie: Budowa nadwozi Materiały i technologie
Żeliwo to materiał, który nie jest stosowany w produkcji nadwozi samochodowych głównie ze względu na jego właściwości fizyczne. Jest to stop żelaza z węglem, który charakteryzuje się dużą kruchością i twardością, ale niską odpornością na rozciąganie. To sprawia, że jest mało elastyczne i podatne na pękanie, co jest niepożądane w przypadku nadwozi, które muszą być wytrzymałe i odporne na różnego rodzaju obciążenia dynamiczne. Dodatkowo, żeliwo jest cięższe niż materiały typowo stosowane w nadwoziach, takie jak stal czy aluminium, a w przemyśle motoryzacyjnym kluczowe jest zredukowanie masy pojazdu w celu zmniejszenia zużycia paliwa i poprawy osiągów. Z tego powodu żeliwo jest częściej używane w produkcji części, które nie wymagają dużej elastyczności, takich jak bloki silnika czy tarcze hamulcowe. W kontekście produkcji nadwozi, stosuje się materiały o wysokiej odporności na korozję i dobrą plastyczność, jak stal głęboko tłoczna, która pozwala na formowanie skomplikowanych kształtów bez utraty integralności strukturalnej.