Uszkodzenie pojazdu, które widzimy na zdjęciu, jest wynikiem czołowego prawostronnego uderzenia. Tego typu uszkodzenia charakteryzują się deformacją przedniej części samochodu, szczególnie w obszarze prawego błotnika i zderzaka. Takie uderzenie najczęściej występuje, gdy pojazd styka się z przeszkodą lub innym pojazdem od prawej strony przodu. W praktyce, dobrą praktyką jest regularna kontrola geometrii kół po takim uderzeniu, gdyż może ono wpłynąć na ich ustawienie, co przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Inżynierowie projektują strefy zgniotu, które mają na celu pochłanianie energii uderzenia, minimalizując obrażenia pasażerów. Dlatego ważne jest, by pojazdy były regularnie serwisowane, a wszelkie uszkodzenia naprawiane zgodnie z wymogami producenta. Z mojego doświadczenia wynika, że przegląd po kolizji najlepiej powierzyć specjalistom, którzy dokładnie ocenią stan techniczny pojazdu.
Często spotykaną pomyłką jest interpretacja uszkodzeń pojazdu wyłącznie na podstawie ich lokalizacji bez analizy kierunku sił działających w momencie kolizji. W przypadku bocznego lewostronnego uderzenia, uszkodzenia byłyby widoczne na lewej stronie pojazdu, najczęściej w obszarze drzwi czy błotnika, a nie z przodu. Z kolei czołowe centralne uderzenie skutkowałoby symetrycznymi uszkodzeniami przodu pojazdu, obejmującymi obydwa błotniki i centralną część maski. Czołowe lewostronne uderzenie zaś spowodowałoby uszkodzenia po stronie lewej, co jest wyraźnie widoczne w innych przypadkach. Typowym błędem jest też niedocenienie znaczenia analizy śladów uderzenia i charakterystycznych deformacji karoserii. Należy pamiętać, że w takich sytuacjach kluczowe jest rozumienie mechaniki zderzeń i zastosowanie wiedzy z zakresu konstrukcji pojazdu, by poprawnie ocenić miejsce i rodzaj uderzenia. Unikając powierzchownej analizy, można dokładniej zdiagnozować przyczyny i skutki kolizji.