Zawód: Cieśla
Kategorie: Materiały i sortyment drewna Bezpieczeństwo i organizacja pracy
Pojazd 2 to właśnie klasyczny przykład tzw. pojazdu do transportu dłużyc, czyli bardzo długich elementów – najczęściej drewna, rur albo konstrukcji stalowych. Taki pojazd nazywamy potocznie dłużycą lub zestawem dłużycowym. Charakterystyczne są jego wydłużona rama oraz specjalistyczne podpory (tzw. kłonice), które służą zabezpieczeniu i stabilizacji przewożonych materiałów. Dzięki nim możliwy jest transport ładunków o długości znacznie przekraczającej standardowe wymiary naczep; spotyka się tu długości powyżej 10, a nawet 20 metrów. W praktyce taki pojazd jest niezbędny w leśnictwie, na dużych placach budów czy w przemyśle infrastrukturalnym. Z mojego doświadczenia wynika, że bez dłużycy przewóz długich kłód czy słupów byłby praktycznie niemożliwy, a stosowanie innych pojazdów groziłoby poważnym uszkodzeniem ładunku lub nawet zagrożeniem dla ruchu drogowego. Warto pamiętać, że użytkowanie dłużycy wymaga stosowania się do surowych norm bezpieczeństwa i odpowiedniego mocowania ładunku zgodnie z rozporządzeniem w sprawie przewozu ładunków ponadnormatywnych. Takie pojazdy muszą mieć też często specjalne zezwolenia i pilotów podczas przejazdów przez miasta. To bardzo specyficzny, ale szalenie ważny sprzęt w branży transportowej.