Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 18 grudnia 2025 09:00
  • Data zakończenia: 18 grudnia 2025 09:09

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dlaczego zamieszczony kod jest niezgodny z XHTML 1.1?

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
 <title>Agencja Grafiki Użytkowej GRAFA</title>
 <link rel="stylesheet" href="css/styles.css"/>
</head>
<body>
<table> <tr><td id="menu">..tu menu... </td>
<td id="header">Nasza agencja została stworzona przez ludzi dla ludzi.
Jesteśmy na rynku od 1999 roku, stale zmieniając się dla WAS.
  <blockquote><p> Nasze motto: ....</p> </blockquote></td> </tr>
<tr> <td colspan="2" id="content"> … tu opis oferty.... </td> </tr>
</table>
</body>
</html>
A. Brakuje znaczników <heading> <article> <nav> <aside> <footer>.
B. W deklaracji !DOCTYPE brak jest odniesienia do definicji typu dokumentu (DTD).
C. Znacznika <blockquote> nie można użyć wewnątrz znaczników <td></td>.
D. Brakuje znacznika <meta> i jego atrybutów.
Analizując pozostałe odpowiedzi, można dostrzec kilka powszechnych nieporozumień związanych z XHTML 1.1. Pierwsza koncepcja sugerująca, że brakuje znaczników <heading>, <article>, <nav>, <aside> i <footer>, nie uwzględnia faktu, że XHTML 1.1 nie wymaga tych znaczników jako obowiązkowych. Chociaż są one zgodne z HTML5 i zalecane w kontekście semantycznego HTML, nie są one konieczne w XHTML 1.1. Ponadto, przedstawienie tych znaczników jako kluczowych dla zgodności z XHTML 1.1 jest mylące. Kolejnym często spotykanym błędem jest przekonanie, że brak znacznika <meta> i jego atrybutów, jak charset, jest krytyczny dla zgodności z XHTML 1.1. W rzeczywistości, mimo że znacznik <meta> jest ważny dla określenia kodowania i innych właściwości dokumentu, jego brak nie czyni dokumentu niezgodnym z XHTML 1.1. Ostatecznie, zrozumienie, że znacznik <blockquote> nie może być użyty wewnątrz znaczników <td></td>, jest błędne; zgodnie z specyfikacją HTML, <blockquote> jest dozwolony w obrębie <td> i może być użyty do przedstawienia cytatów w tabelach. Zatem wszystkie te odpowiedzi wynikają z błędnych założeń i niezrozumienia specyfikacji XHTML 1.1 oraz zasad dotyczących struktury dokumentu.

Pytanie 2

W aplikacji PowerPoint uzyskuje się dekoracyjne efekty tekstowe w prezentacji dzięki użyciu

A. obiektu WordArt
B. autokształtu
C. pola tekstowego
D. symbolu zastępczego
Obiekt WordArt jest specjalnym narzędziem w programie PowerPoint, które umożliwia tworzenie ozdobnych efektów tekstowych, co czyni go najbardziej odpowiednim wyborem do stylizacji tekstu w prezentacjach. Dzięki WordArt użytkownicy mogą łatwo dodawać różnorodne efekty, takie jak cień, odbicie, gradient, czy kontur, co znacząco zwiększa atrakcyjność wizualną slajdów. Przykładowo, jeśli chcemy wyróżnić tytuł prezentacji, możemy skorzystać z WordArt, aby nadać mu bardziej artystyczny wygląd, co przyciągnie uwagę widzów. Dobrą praktyką jest używanie WordArt w umiarkowany sposób, aby nie przytłoczyć odbiorcy nadmiarem efektów. Zgodnie z zasadami projektowania wizualnego, istotne jest, aby tekst był czytelny, a efekty nie zakłócały jego odbioru. WordArt jest również kompatybilny z innymi funkcjami PowerPoint, co pozwala na łatwe dostosowanie stylizacji w zależności od tematu prezentacji, przyczyniając się do spójności wizualnej całego projektu.

Pytanie 3

Jak nazywa się pochyła wersja pisma?

A. wersaliki
B. kursywa
C. majuskuła
D. minuskuła
Kursywa to styl pisma, który charakteryzuje się pochyleniem liter w prawo. Jest szeroko stosowana w typografii, aby wyróżnić fragmenty tekstu, takie jak tytuły książek, nazwy dzieł sztuki, terminy obcojęzyczne czy inne istotne elementy. W praktyce, kursywa pozwala na subtelne odróżnienie tych fragmentów od reszty tekstu bez konieczności używania większych liter lub zmiany kroju pisma. Kursywa jest także przydatna w kontekście pisania akademickiego, gdzie często stosuje się ją do podkreślenia terminów technicznych lub specjalistycznych. W standardach typograficznych, takich jak wytyczne APA czy MLA, kursywa odgrywa kluczową rolę w formatowaniu cytatów i odniesień. Jej odpowiednie wykorzystanie poprawia czytelność tekstu oraz jego estetykę. Warto również zauważyć, że w niektórych językach, takich jak włoski czy hiszpański, kursywa jest używana do oznaczania słów, które są istotne dla kontekstu, co może być przydatne w tłumaczeniach i nauczaniu języków obcych.

Pytanie 4

Jakie oprogramowanie umożliwia tworzenie jednego slajdu w innym, stosując technikę zoomowania oraz tzw. mapę myśli?

A. Paint 3D
B. Prezi Desktop
C. LibreOffice Impress
D. Corel Draw
Prezi Desktop to innowacyjne oprogramowanie, które umożliwia tworzenie dynamicznych prezentacji z zastosowaniem techniki zoomowania. Dzięki swojej unikalnej strukturze oparty na tzw. mapach myśli, użytkownicy mogą tworzyć slajdy, które pozwalają na płynne przechodzenie między różnymi poziomami informacji. Technika ta nie tylko przyciąga uwagę, ale także wzmacnia przekaz, umożliwiając głębsze zrozumienie przedstawianych treści. W praktyce, Prezi jest często wykorzystywane w kontekście prezentacji akademickich oraz biznesowych, gdzie złożoność tematu wymaga wizualizacji hierarchii informacji. Standardy branżowe dotyczące prezentacji wskazują, że jasność i przejrzystość są kluczowe, a Prezi w doskonały sposób spełnia te wymagania, oferując użytkownikom możliwość tworzenia angażujących wizualizacji. Dodatkowo, zintegrowane funkcje współpracy pozwalają zespołom na wspólne tworzenie prezentacji w czasie rzeczywistym, co jest zgodne z nowoczesnymi trendami w pracy zespołowej.

Pytanie 5

Interaktywna prezentacja powinna być przygotowana w taki sposób, aby

A. uruchamiała się automatycznie po umieszczeniu płyty w napędzie
B. odbiorca miał możliwość wpływania na jej przebieg
C. była wyświetlana automatycznie i nie wymagała zaangażowania odbiorcy
D. zawierała animacje 3D
Chociaż animacje trójwymiarowe mogą być atrakcyjne i wizualnie imponujące, nie są one kluczowym elementem interaktywności. Ich głównym celem jest zazwyczaj dekoracja oraz przyciągnięcie uwagi, co nie zawsze przekłada się na skuteczność edukacyjną. Prezentacje, które uruchamiają się automatycznie po włożeniu płyty do napędu, mogą być wygodne, ale ograniczają zaangażowanie użytkownika, który nie ma możliwości dostosowania tempa czy kierunku prezentacji do swoich potrzeb. Takie podejście prowadzi do pasywnego odbioru materiału, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego uczenia się. Automatyczne wyświetlanie bez ingerencji odbiorcy również nie sprzyja aktywnemu przyswajaniu wiedzy, co potwierdzają badania z zakresu pedagogiki i psychologii uczenia się, które wskazują, że interaktywność i możliwość aktywnego udziału w procesie nauczania wpływają na lepsze rezultaty. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że efektowne wizualizacje czy automatyczne procesy są wystarczające do przekazania wiedzy; w rzeczywistości kluczowe jest zaprojektowanie doświadczenia edukacyjnego, które angażuje odbiorców i pozwala im aktywnie uczestniczyć w nauce.

Pytanie 6

Który standard rozdzielczości wideo zapewnia najwyższą jakość obrazu?

A. 720p
B. 4K
C. 1080i
D. 1080p
Rozdzielczość 4K, znana także jako Ultra HD, oferuje znacznie wyższą jakość obrazu w porównaniu do innych standardów, co wynika z jej natywnej rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli. To cztery razy więcej pikseli niż w przypadku 1080p (1920 x 1080), co przekłada się na znacznie większą szczegółowość obrazu, lepsze odwzorowanie kolorów oraz większą głębię detali, szczególnie na dużych ekranach. W praktyce oznacza to, że filmy w rozdzielczości 4K mogą być poddawane większym zbliżeniom bez utraty jakości, co jest szczególnie istotne w produkcjach filmowych, gdzie detale są kluczowe dla odbioru wizualnego. W kontekście standardów branżowych, 4K stało się normą w produkcji filmów oraz w transmisjach telewizyjnych, zwłaszcza przy rosnącej popularności platform streamingowych takich jak Netflix czy Amazon Prime Video, które oferują treści w tej rozdzielczości. Warto również zauważyć, że przejście na 4K wymaga odpowiedniego sprzętu, takiego jak telewizory i monitory wspierające tę rozdzielczość, oraz odpowiednich źródeł sygnału, co jest kluczowe dla zapewnienia najwyższej jakości obrazu.

Pytanie 7

Wybierz darmowy program, który pozwala na edycję zdjęcia?

A. Prezi
B. Adobe Photoshop
C. Gimp
D. Corel Photo-Paint
GIMP (GNU Image Manipulation Program) to potężne, bezpłatne oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej, które cieszy się dużą popularnością wśród profesjonalistów i amatorów. Jego wszechstronność pozwala na przeprowadzanie różnorodnych operacji graficznych, od prostych korekt kolorystycznych po zaawansowane retusze zdjęć. GIMP obsługuje wiele formatów plików, co czyni go elastycznym narzędziem do pracy z obrazami. Przykładowo, można użyć narzędzi krzywej i poziomów do dostosowania jasności i kontrastu zdjęcia, co jest kluczowe w procesie korekcji kolorów. Dzięki możliwości korzystania z wielu warstw oraz maski warstw, użytkownicy mogą wprowadzać zmiany nie niszcząc oryginalnego obrazu. GIMP jest zgodny z wieloma standardami branżowymi, co czyni go odpowiednim narzędziem dla zarówno hobbystów, jak i profesjonalnych fotografów. Ponadto, istnieje wiele zasobów edukacyjnych oraz społeczności online, które wspierają użytkowników w nauce i doskonaleniu umiejętności.

Pytanie 8

W jakim przypadku oba odkrycia w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. green; rgb(0, 255, 0)
B. rgb(128, 255, 0); #ff8000
C. yellow; #ffff00
D. purple; #ff00ff
'yellow; #ffff00' to dobry wybór, bo oba zapisy oznaczają ten sam kolor w różnych formatach. 'yellow' to po prostu nazwa koloru w CSS, a '#ffff00' to jego zapis w systemie HEX. W HEX mamy sześć cyfr, gdzie pierwsze dwie to czerwień, następne dwie to zieleń, a ostatnie dwie to niebieski. Przy '#ffff00' maksymalne wartości czerwonego i zielonego (ff) oraz zerowa niebieskiego (00) dają nam kolor żółty. Wiesz, w praktyce często korzysta się z nazw kolorów w CSS, bo są prostsze, ale jak zaczynasz coś bardziej skomplikowanego, jak programowanie grafiki czy projektowanie stron, to umiejętność obsługi notacji HEX i RGB jest naprawdę przydatna. W CSS3 jest mnóstwo nazw kolorów, które możesz wykorzystać, ale znajomość HEX i RGB jest także ważna, zwłaszcza jeśli chcesz się bawić grafiką i kodowaniem stron.

Pytanie 9

Prawo cytatu umożliwia korzystanie z fragmentów utworu bez zgody jego autora?

A. wykorzystanie fragmentu rozpowszechnionego utworu
B. publikowanie całości nierozpowszechnionego utworu
C. zmodyfikowanie rozpowszechnionego utworu
D. wykorzystanie fragmentu nierozpowszechnionego utworu
Prawo cytatu, zgodnie z przepisami prawa autorskiego, umożliwia korzystanie z fragmentów rozpowszechnionych utworów bez potrzeby uzyskiwania zgody twórcy. Obejmuje to sytuacje, w których cytat jest używany w kontekście krytyki, analizy, recenzji lub naukowego opracowania. Przykładowo, w publikacjach akademickich, autorzy często cytują fragmenty książek lub artykułów, aby omówić lub skomentować przedstawione w nich zagadnienia. Ważne jest, aby cytat nie przekraczał rozsądnych granic, a jego użycie miało charakter dopełniający i związane było z komentowanym kontekstem. Zgodnie z dobrą praktyką, należy zawsze podać źródło, z którego pochodzi cytowany fragment, co nie tylko wskazuje na poszanowanie praw autorskich, ale także zwiększa wiarygodność publikacji. Należy pamiętać, że prawo cytatu nie obejmuje utworów, które nie zostały rozpowszechnione, w tym np. rękopisów, ponieważ ich publikacja i udostępnienie wiąże się z koniecznością uzyskania zgody od twórcy. Dlatego korzystanie z prawa cytatu w odpowiedni sposób jest kluczowe dla zachowania etyki i zgodności z przepisami prawa autorskiego.

Pytanie 10

CC-NC to typ licencji, która umożliwia

A. dowolne dysponowanie materiałem, lecz wyłącznie w celach niekomercyjnych
B. swobodne używanie udostępnionych materiałów, jednak z obowiązkiem podania autora
C. korzystanie z materiałów prywatnie, w celach komercyjnych oraz bez konieczności podawania autora
D. używanie materiałów komercyjnie jedynie po zgonie autora
Licencja CC-NC (Creative Commons - NonCommercial) pozwala na swobodne korzystanie z udostępnionych materiałów, jednak z obowiązkiem podania autora. Jest to istotne w kontekście ochrony praw autorskich, ponieważ pozwala twórcom zachować kontrolę nad swoim dziełem, jednocześnie umożliwiając innym korzystanie z niego w sposób, który nie jest związany z działalnością komercyjną. Przykładowo, uczniowie mogą wykorzystać teksty literackie lub obrazy w swoich projektach szkolnych, pod warunkiem, że wymienią autora. W praktyce oznacza to, że osoby chcące korzystać z takich materiałów powinny uwzględnić źródło, co promuje etykę w korzystaniu z cudzej twórczości. Licencje Creative Commons są szeroko stosowane w edukacji, sztuce oraz w różnych projektach społecznych, co czyni je ważnym narzędziem w budowaniu społeczności kreatywnych, w których twórcy mogą dzielić się swoimi dziełami przy jednoczesnym poszanowaniu praw autorskich. Dodatkowo, zasady licencji CC-NC są zharmonizowane z międzynarodowymi standardami ochrony własności intelektualnej, co czyni je niezwykle ważnymi w kontekście globalnym.

Pytanie 11

Funkcja "grupuj w grafice wektorowej" sprawia, że parametry obiektów składowych pozostają

A. swoje parametry wypełnienia i grubości linii
B. wypełnienie, a zmienia się grubość linii
C. grubość linii, a zmienia się wypełnienie
D. zmienność grubości linii i wypełnienia
Niektórzy mogą myśleć, że grupowanie obiektów w grafice wektorowej wpłynie na ich podstawowe parametry, jak grubość linii czy wypełnienie. Stwierdzenie, że coś się zmienia w tych parametrach, to trochę nieprecyzyjne i może wprowadzać w błąd. W rzeczywistości, grupowanie nie zmienia nic; wręcz przeciwnie, pozwala na zachowanie ich w stanie niezmienionym, co jest kluczowe podczas projektowania. Kolejne nieporozumienie to myślenie, że zmienność linii to coś przypadkowego. W praktyce, grupowanie to sposób na lepsze zarządzanie projektem, a nie na jego chaotyczną zmianę. Dobrze, żeby projektanci zrozumieli, że każda zmiana musi być przemyślana i celowa. Często sądzi się, że po zgrupowaniu elementów ich parametry mogą się zmieniać, nie wiem skąd to się bierze. Tak naprawdę, dobrze zorganizowana praca z grupami pozwala na zachowanie sprężystości i estetyki, co w profesjonalnym środowisku graficznym jest mega ważne. Musisz znać zasady grupowania, jeśli chcesz coś osiągnąć w grafice wektorowej.

Pytanie 12

Wprowadzenie na stronie internetowej to jej składnik w formie

A. zaawansowanego menu strony www
B. tekstu informacyjnego dostępnego w głównym oknie serwisu
C. animacji wprowadzającej do serwisu internetowego
D. formularza online
Pojęcia związane z elementami witryn internetowych, takie jak formularze internetowe, informacje tekstowe, menu czy animacje, często mylone są w kontekście funkcji, jakie pełnią na stronach www. Formularze internetowe są narzędziem umożliwiającym użytkownikom interakcję z serwisem, np. poprzez zbieranie danych osobowych, zapisy na newslettery czy składanie zamówień. Choć są niezwykle ważne, nie są one elementem intro, lecz odrębną częścią interfejsu. Informacje tekstowe widoczne w oknie głównym serwisu są kluczowe dla przekazywania treści, ale ich rola różni się od animacji wprowadzających, które mają za zadanie wciągnąć użytkownika w wizualny i emocjonalny sposób. Dodatkowo, rozbudowane menu strony internetowej odpowiada za nawigację, a nie za wprowadzenie użytkownika w tematykę serwisu. Ostatecznie, animacje wprowadzające są zaprojektowane tak, aby skupiać uwagę użytkownika, zbudować zainteresowanie i prezentować markę w atrakcyjny sposób, co nie jest celem pozostałych wymienionych elementów. Błąd w wyborze odpowiedzi często wynika z mylnego utożsamienia różnych funkcji, które pełnią te elementy w ramach architektury informacji i doświadczeń użytkowników. Dobrze zaprojektowana strona internetowa powinna harmonijnie łączyć wszystkie te elementy, jednak każdy z nich ma swoją unikalną rolę, którą należy zrozumieć, aby skutecznie projektować interfejsy użytkownika.

Pytanie 13

Jakie rozdzielczości nagranego wideo odpowiadają proporcji 16:9?

A. 1280 x 720, 1920 x 1080
B. 1280 x 1024, 1024 x 768
C. 1366 x 768, 8192 x 4096
D. 4096 x 2304, 2048 x 1024
Odpowiedź 1280 x 720 oraz 1920 x 1080 odpowiadają proporcji obrazu 16:9, która jest obecnie jednym z najbardziej powszechnych standardów w produkcji wideo, szczególnie w telewizji HD oraz filmach. Proporcja 16:9 oznacza, że na każde 16 jednostek szerokości przypada 9 jednostek wysokości. Rozdzielczość 1280 x 720, znana jako HD Ready, oraz 1920 x 1080, znana jako Full HD, są standardowymi formatami, które zapewniają wysoką jakość obrazu przy zachowaniu odpowiedniej proporcji. Przykładem zastosowania jest transmisja telewizyjna, gdzie programy produkowane w tych rozdzielczościach są przystosowane do ekranów o tej samej proporcji, co zapewnia lepsze wrażenia wizualne. Standard 16:9 jest także preferowany w produkcji treści internetowych, takich jak filmy na YouTube, co sprawia, że użytkownicy mogą korzystać z pełnoekranowego trybu bez czarnych pasków, które występują w przypadku innych proporcji. W branży filmowej rozdzielczości te są często wykorzystywane w kamerach oraz monitorach, co czyni je niezbędnym narzędziem dla profesjonalnych twórców wideo. Znajomość tych standardów jest kluczowa dla zapewnienia właściwego odbioru materiałów wizualnych przez widzów.

Pytanie 14

W celu opublikowania pliku muzycznego w serwisie YouTube należy go przekonwertować do formatu

A. SVG
B. MP4
C. MSDVD
D. MSWMM
Format MP4 to w tej chwili absolutny standard, jeśli chodzi o publikowanie plików multimedialnych w internecie – nie tylko na YouTube, ale i na innych platformach społecznościowych czy streamingowych. Moim zdaniem, jeśli ktoś myśli poważnie o wrzucaniu muzyki czy wideo do sieci, to powinien znać zalety tego formatu. MP4 łączy w sobie łatwość obsługi, szeroką kompatybilność dosłownie ze wszystkimi najpopularniejszymi platformami oraz bardzo dobrą kompresję bez drastycznej utraty jakości. YouTube rekomenduje właśnie MP4, najlepiej z kodekiem wideo H.264 i audio AAC. Praktycznie każda aplikacja do konwersji plików muzycznych czy wideo pozwala na szybkie przygotowanie materiału właśnie w tym formacie. Warto też pamiętać, że plik MP4 nie ogranicza się tylko do wideo – można w nim spokojnie zawrzeć samą ścieżkę dźwiękową. Wielu twórców muzycznych najpierw przygotowuje swój utwór w formacie WAV lub FLAC, a potem eksportuje do MP4 z prostą wizualizacją lub obrazkiem, żeby YouTube w ogóle przyjął taki plik. To jest dziś taki branżowy standard – nie kombinować z egzotycznymi formatami, tylko stawiać na sprawdzony, uniwersalny MP4. Z mojego doświadczenia – mniej problemów, szybciej i po prostu działa praktycznie wszędzie.

Pytanie 15

Jakiego formatu powinien mieć projekt wideo, aby można go było umieścić w cyfrowych mediach?

A. EPS
B. MP4
C. TIFF
D. DWG
Odpowiedź MP4 jest prawidłowa, ponieważ jest to jeden z najpopularniejszych formatów plików wideo, który jest szeroko stosowany w cyfrowych mediach. Format MP4, oparty na standardzie ISO/IEC 14496-12, pozwala na kompresję wideo przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu, co czyni go idealnym do przesyłania i publikowania w Internecie. Umożliwia on również integrację z dźwiękiem oraz zamieszczanie napisów, co zwiększa jego funkcjonalność. MP4 jest obsługiwany przez większość platform i urządzeń, co sprawia, że jest preferowany przez profesjonalistów w branży filmowej i mediowej. Przykładowo, serwisy takie jak YouTube czy Vimeo zalecają używanie formatu MP4 do przesyłania wideo, co potwierdza jego uniwersalność i dostosowanie do wymogów cyfrowych. Wybierając MP4, użytkownik ma pewność, że jego projekt wideo będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie cyfrowym.

Pytanie 16

Co oznacza ekspozycja w kontekście rejestracji obrazu?

A. naświetlenie elektronicznego detektora obrazu
B. rozszczepienie światła na składnikowe barwy
C. wyświetlenie obrazu na wyświetlaczu LCD aparatu
D. zapisanie obrazu optycznego na nośniku danych
Próby zrozumienia procesu rejestracji obrazu poprzez inne aspekty, takie jak rozszczepienie światła na barwy składowe, mogą prowadzić do błędnych wniosków. Chociaż rozszczepienie światła jest ciekawym zjawiskiem fizycznym, które można zaobserwować w kontekście pryzmatów czy filtrów, nie jest to proces stosowany bezpośrednio w rejestracji obrazu w aparatach fotograficznych. Zrozumienie, że ekspozycja polega na naświetlaniu detektora obrazu, jest kluczem do właściwego postrzegania procesu fotografowania. Inne odpowiedzi, takie jak zapisanie obrazu optycznego na karcie pamięci lub wyświetlenie obrazu na ekranie LCD, również odzwierciedlają nieporozumienie dotyczące kolejności działań w fotografii. Rejestracja obrazu to etap, w którym światło pada na detektor, co następnie prowadzi do zapisu danych na nośniku pamięci. Właściwe pojmowanie tych procesów ma fundamentalne znaczenie dla zrozumienia, jak działają aparaty cyfrowe oraz jak można je efektywnie wykorzystywać. Wiele osób myśli, że ekspozycja to po prostu zapis obrazów, ignorując kluczową rolę, jaką odgrywa naświetlenie detektora. Tego typu myślenie może prowadzić do niepoprawnego ukierunkowania na techniki, które nie wpływają bezpośrednio na jakość obrazów, przez co istotne jest zrozumienie sekwencji procesów w rejestracji obrazu.

Pytanie 17

Jakie oprogramowanie należy wybrać, aby stworzyć prezentację multimedialną w trybie slideshow?

A. Power Point
B. Adobe Encore
C. Corel Draw
D. Acrobat Reader
PowerPoint to jeden z tych programów, które naprawdę rządzą w tworzeniu prezentacji. Używa się go w szkołach, na różnych konferencjach czy w firmach – wszędzie tam, gdzie trzeba pokazać coś w atrakcyjny sposób. Ma sporo fajnych opcji, dzięki którym można stworzyć piękne slajdy z tekstem, obrazkami, a nawet filmikami. Co ciekawe, można też korzystać z gotowych szablonów, co bardzo ułatwia życie i przyspiesza pracę. Zauważyłem, że program pozwala również na współpracę, co jest super, bo kilka osób może pracować nad jednym dokumentem równocześnie. Ogólnie rzecz biorąc, warto pamiętać, żeby prezentacje były krótkie i na temat, bo pomaga to utrzymać uwagę słuchaczy, a PowerPoint w tym całkiem nieźle pomaga, dzięki różnym grafikom i animacjom. No i jeszcze jedna sprawa – zintegrowanie z innymi programami z pakietu Office, jak Excel czy Word, to naprawdę duża zaleta, bo można łatwo wstawić potrzebne dane. W sumie, jeśli chcesz efektywnie przekazywać informacje, PowerPoint to narzędzie, które warto mieć.

Pytanie 18

Aby używać cyfrowych obrazów z przezroczystym tłem w projekcie fotokastu, jakie pliki należy przygotować w odpowiednim formacie?

A. RAW
B. MPEG
C. JPEG
D. PNG
Odpowiedź PNG jest prawidłowa, ponieważ format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość, co jest kluczowe przy wykorzystaniu obrazów z przezroczystym tłem w projektach fotokastów. PNG jest formatem stratnym, co oznacza, że kompresja nie wpływa na jakość obrazu, a dodatkowo obsługuje paletę kolorów, różne poziomy przezroczystości oraz zachowuje szczegóły w przypadku grafik z dużą ilością kolorów i detali. W praktyce, jeśli planujesz stworzyć fotokast z obrazami, które mają być nałożone na inne elementy wizualne, PNG zapewni, że tło będzie odpowiednio przezroczyste, co pozwoli na płynne integrowanie obrazów. Przykłady zastosowania obejmują grafikę do prezentacji, które często wymagają dodania logo lub innych elementów graficznych na tle, gdzie istotna jest przezroczystość. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, PNG jest preferowanym formatem w projektach graficznych, gdzie jakość i klarowność obrazu są priorytetowe.

Pytanie 19

Jakie aplikacje oferują funkcję dopasowania tekstu do ścieżki?

A. Windows Movie Maker, Adobe Flash, Adobe Lightroom
B. Audacity, Adobe Dreamweaver, Corel PHOTO-PAINT
C. Adobe Photoshop, CorelDRAW, Adobe Illustrator
D. Inkscape, PowerPoint, Adobe Acrobat
Odpowiedź, że funkcja dopasowania tekstu do ścieżki występuje w Adobe Photoshop, CorelDRAW i Adobe Illustrator, jest prawidłowa, ponieważ te aplikacje graficzne oferują zaawansowane narzędzia do pracy z tekstem i grafiką wektorową. W Adobe Photoshop można używać narzędzia 'Tekst na ścieżce', co pozwala na umieszczanie tekstu wzdłuż dowolnej kształtowanej ścieżki, co jest niezwykle pomocne w projektowaniu logo oraz w tworzeniu złożonych kompozycji graficznych. W CorelDRAW funkcjonalność ta jest również dostępna, umożliwiając użytkownikom tworzenie artystycznych projektów, gdzie tekst jest częścią większej kompozycji wizualnej. Adobe Illustrator, jako standard w branży projektowania wektorowego, także wspiera tę funkcję, co pozwala na niezwykle elastyczne manipulowanie tekstem w zależności od kształtu i konturów obiektów. Te narzędzia są powszechnie wykorzystywane przez profesjonalnych grafików do tworzenia materiałów marketingowych, identyfikacji wizualnej i wielu innych projektów, stając się kluczowym elementem w procesie twórczym.

Pytanie 20

Aby automatycznie wyizolować obszar obrazu z podobnymi kolorami, który będzie później edytowany, należy zastosować

A. zaznaczanie poligonowe.
B. lasso.
C. różdżkę.
D. zaznaczanie magnetyczne.
Zaznaczanie fragmentu obrazu za pomocą narzędzi takich jak lasso, zaznaczanie wielokątne lub zaznaczanie magnetyczne różni się znacznie od użycia różdżki. Lasso to narzędzie, które wymaga ręcznego rysowania kształtu, co może być czasochłonne i mniej precyzyjne, szczególnie w przypadku skomplikowanych krawędzi. Użytkownicy często mogą utknąć w pułapce ręcznego rysowania, co prowadzi do nierównych zaznaczeń oraz trudności w uzyskaniu pożądanego efektu końcowego. Z kolei zaznaczanie wielokątne, choć bardziej precyzyjne niż lasso, również opiera się na ręcznym tworzeniu selekcji, co w przypadku obszarów o złożonej strukturze kolorystycznej może być nieefektywne. Zaznaczanie magnetyczne jest narzędziem, które automatycznie dostosowuje się do krawędzi obiektów w obrazie, ale również może mieć ograniczenia, szczególnie w przypadku obrazów z jednolitym tłem lub niskim kontrastem. W związku z tym, te narzędzia są mniej odpowiednie do automatycznego zaznaczania obszarów ze względu na kolory, co czyni je niewłaściwym wyborem w kontekście tego pytania. Użytkownicy powinni być świadomi, że wybór odpowiedniego narzędzia do zaznaczania ma kluczowe znaczenie dla efektywności pracy oraz jakości końcowego efektu edycyjnego.

Pytanie 21

W trakcie projektowania graficznego symbolu, który będzie odzwierciedlał energię, dynamikę oraz całość, należy zastosować formę

A. koła
B. wielokąta
C. kwadratu
D. prostokąta
Fajny wybór koła jako kształtu do przekazania energii i ruchu w projekcie. Koło ma taki naturalny, symetryczny kształt, który nie ma krawędzi, przez co wygląda bardzo harmonijnie. W designie często kojarzone jest z cyklicznością, dynamiką i wiecznością, co świetnie pasuje do tematu energii. Zauważyłem, że wiele logotypów firm związanych z energią odnawialną wykorzystuje koło, bo to symbolizuje cykl życia w naturze. To też sprawia, że w interfejsach użytkownika, koła jako przyciski są super praktyczne, bo łatwo się je rozpoznaje. Dlatego dobrze jest w projektach graficznych trzymać się prostych kształtów, które oddają to, co chcemy przekazać. Koło, dzięki swojej prostocie, daje radę w różnych kontekstach wizualnych i zostaje w pamięci.

Pytanie 22

Jakie formaty służą wyłącznie do zapisu dźwięku?

A. OGG, DWG
B. MP3, WAV
C. WMA, AVI
D. MP4, WMV
Odpowiedź MP3, WAV jest poprawna, ponieważ oba formaty są powszechnie wykorzystywane do zapisywania dźwięku. MP3 (MPEG Audio Layer III) to skompresowany format audio, który zyskał na popularności ze względu na swoje właściwości kompresji stratnej, co pozwala na znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku przy zachowaniu akceptowalnej jakości dźwięku. Używany jest w aplikacjach muzycznych, serwisach streamingowych oraz odtwarzaczach multimedialnych. WAV (Waveform Audio File Format) to natomiast format bezstratny, który zapewnia wysoką jakość dźwięku, gdyż zapisuje surowe dane audio bez kompresji. Jest często stosowany w produkcji muzycznej i postprodukcji dźwięku, gdzie jakość jest kluczowa. Oba formaty są zgodne z różnymi platformami i urządzeniami, co czyni je standardami w branży audio. Warto również wspomnieć, że istnieją inne formaty audio, takie jak OGG, ale MP3 i WAV pozostają najpopularniejszymi i najbardziej uniwersalnymi.

Pytanie 23

Która kategoria oprogramowania pozwala na wektoryzację bitmapy?

A. GIMP, Adobe Photoshop, Adobe InDesign
B. Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator
C. Paint, Inkscape, Audacity
D. Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe Lightroom
Wybór programów, takich jak GIMP, Adobe Photoshop czy Adobe InDesign, jest mylny w kontekście wektoryzacji mapy bitowej. GIMP i Adobe Photoshop to programy do edycji grafiki rastrowej, które nie są przeznaczone do pracy z grafiką wektorową. Co więcej, chociaż GIMP oferuje możliwość tworzenia prostych grafik wektorowych, jego głównym obszarem zastosowania jest obróbka obrazów rastrowych. Adobe InDesign, podobnie, jest narzędziem do składu tekstu i projektowania układów stron, a nie specjalistycznym programem do tworzenia grafiki wektorowej. Wybór Paint i Audacity również nie jest trafny. Paint to podstawowe narzędzie do prostych rysunków rastrowych, które nie wspiera wektoryzacji. Audacity jest programem do edycji dźwięku, a nie grafiki, co wskazuje na znaczną nieznajomość tematu. Typowym błędem w myśleniu jest założenie, że każda aplikacja graficzna wystarczy do konwersji formatów bez uwzględnienia, czy obsługuje grafikę rastrową czy wektorową. W rzeczywistości, efektywna wektoryzacja wymaga odpowiednich narzędzi, które w sposób efektywny przekształcają dane pikselowe w dane wektorowe, co jest kluczowe dla zachowania jakości i skalowalności grafik.

Pytanie 24

Efekt zaprezentowany na fotografii został osiągnięty dzięki

Ilustracja do pytania
A. wyostrzeniu wyłącznie obiektów o nieregularnych kształtach.
B. rozmyciu obrazu w obszarach o dużym kontraście.
C. wydzieleniu tła poprzez wyostrzenie.
D. wydzieleniu pierwszego planu oraz uzyskaniu rozmytego tła.
Odpowiedź dotycząca wyodrębnienia pierwszego planu i uzyskania rozmytego tła jest prawidłowa, ponieważ opisuje technikę, która pozwala na skoncentrowanie uwagi widza na głównym obiekcie zdjęcia, tworząc efekt głębi. W praktyce, techniki takie jak otwarta przysłona (niska wartość f), która prowadzi do płytkiej głębi ostrości, są powszechnie stosowane w fotografii portretowej i produktowej. Użycie takiej techniki umożliwia uzyskanie ostrości na głównym obiekcie, podczas gdy tło staje się miękkie i mniej wyraźne. Dzięki temu widz łatwiej skupia się na kluczowych elementach kompozycji. Warto podkreślić, że efekty te są zgodne z zasadami kompozycji wizualnej, które wskazują na znaczenie kontrastu i dynamiki w obrazie. W profesjonalnej fotografii stosowanie tej metody pozwala na tworzenie atrakcyjnych wizualnie i emocjonalnych narracji, co jest istotne w kontekście marketingu wizualnego i sztuki fotograficznej.

Pytanie 25

Jakie fonty mogą być wyświetlane przez przeglądarki internetowe?

A. które zostały zamienione na krzywe
B. do których mają dostęp
C. które zostały zrasteryzowane
D. w każdym formacie
Przeglądarki internetowe mogą wyświetlać fonty, do których mają dostęp, co oznacza, że muszą być one zainstalowane na systemie operacyjnym użytkownika lub dostępne na serwerze, z którego ładowana jest strona internetowa. Sprawia to, że dostępność fontów jest kluczowa w projektowaniu stron, ponieważ nie wszystkie fonty będą widoczne dla każdego użytkownika. Aby zapewnić spójność wizualną i estetykę, projektanci często korzystają z fontów webowych, takich jak Google Fonts, które są ładowane z zewnętrznych serwerów. Dzięki temu, niezależnie od systemu operacyjnego czy przeglądarki, wszyscy użytkownicy zobaczą tę samą czcionkę. Dobrą praktyką jest również stosowanie fallback fontów, które są używane, gdy wybrany font nie jest dostępny, co zwiększa elastyczność i niezawodność wizualizacji tekstu na stronach internetowych.

Pytanie 26

Jaki format danych jest używany do przechowywania plików wideo oraz transmisji telewizji cyfrowej?

A. XviD
B. MP3
C. DivX
D. MPEG-2
MPEG-2 jest standardem kodowania wideo, który został zaprojektowany z myślą o przesyłaniu danych wideo oraz audio w telewizji cyfrowej oraz w formatach płyt DVD. Jako standard międzynarodowy (ISO/IEC 13818), MPEG-2 wykorzystuje algorytmy kompresji, które efektywnie redukują rozmiar plików multimedialnych przy zachowaniu akceptowalnej jakości obrazu i dźwięku. W praktyce, MPEG-2 jest wykorzystywany w systemach nadawczych, takich jak DVB (Digital Video Broadcasting), co czyni go kluczowym elementem w infrastrukturze telewizji cyfrowej. W przypadku transmisji telewizyjnych, standard ten umożliwia jednoczesne przesyłanie wielu kanałów audio i wideo, co zwiększa efektywność wykorzystania pasma. Dodatkowo, MPEG-2 stał się podstawą dla bardziej zaawansowanych formatów, takich jak MPEG-4, który wprowadza jeszcze większą efektywność kompresji. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie MPEG-2 w przypadkach, gdy wymagane są wysokiej jakości transmisje na żywo lub archiwizacja materiałów wideo.

Pytanie 27

Przed rozpoczęciem archiwizacji zasobów należy

A. posortować pliki tekstowe, graficzne oraz muzyczne umieszczając je w osobnych folderach.
B. pogrupować wszystkie elementy na warstwach oraz zamienić tekst i obiekty na krzywe Beziera.
C. pogrupować wszystkie warstwy obrazu cyfrowego a następnie je scalić.
D. posortować pliki i zapisać ich kopie w formacie PDF.
Przed archiwizacją zasobów cyfrowych często pojawia się pokusa, żeby wykonywać różne dodatkowe operacje na plikach, np. konwersje, łączenie warstw czy przekształcanie tekstu na krzywe. Są to jednak czynności, które zwykle nie tylko nie pomagają w archiwizacji, ale wręcz powodują utratę części istotnych informacji lub ograniczają późniejsze możliwości edycji i wykorzystania materiału. Transformowanie wszystkich plików na PDF przed archiwizacją może wydawać się wygodne, bo PDF jest formatem uniwersalnym, ale w praktyce prowadzi do utraty oryginalnych struktur danych oraz metadanych specyficznych dla różnych typów plików. Jeśli chodzi o scalanie warstw obrazu cyfrowego – to zabieg nieodwracalny, który uniemożliwia późniejszą edycję poszczególnych elementów, a przecież archiwizacja ma polegać na zachowaniu maksymalnej ilości oryginalnej informacji. Zamiana tekstów i obiektów na krzywe Beziera także ogranicza ich dalszą obróbkę i uniemożliwia poprawki typograficzne czy translacje w przyszłości. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że archiwizacja wymaga 'zamrożenia' plików w ich końcowej postaci – tymczasem standardy branżowe, np. ISO 14721 (Open Archival Information System), kładą nacisk na zachowanie oryginalności oraz logiczne uporządkowanie zasobów według kategorii i typów. Najważniejszym krokiem przed archiwizacją jest zadbanie o klarowną strukturę katalogów i odpowiednią segregację plików według ich rodzaju. Takie podejście nie tylko ułatwia późniejsze wyszukiwanie, ale też pozwala na efektywne zarządzanie zasobami i minimalizuje ryzyko przypadkowego nadpisania czy utraty danych. W praktyce, dobrze poukładane foldery to podstawa – bez tego nie ma sensownej archiwizacji, bo porządek jest kluczowy zarówno dla ludzi, jak i dla systemów informatycznych.

Pytanie 28

Aby zwiększyć spójność układu strony internetowej za pomocą kompozycji rytmicznej, należy wykorzystać

A. kontrast.
B. akcent.
C. dysharmonię.
D. powtórzenia.
Powtórzenia są kluczowym elementem kompozycji rytmicznej, który przyczynia się do wzmocnienia spójności strony internetowej. W projektowaniu graficznym powtórzenia mogą przyjmować różne formy, takie jak powtarzające się kolory, czcionki, ikony czy układy elementów. Dzięki tym elementom użytkownicy łatwiej zapamiętują oraz orientują się w strukturze strony. Przykładem efektywnego zastosowania powtórzeń może być strona internetowa, która konsekwentnie używa tego samego zestawu kolorów i typografii w nagłówkach, przyciskach i elementach interaktywnych. Takie podejście nie tylko poprawia estetykę strony, ale także zwiększa jej funkcjonalność poprzez ułatwienie nawigacji. W praktyce, stosując powtórzenia, projektanci mogą stworzyć bardziej harmonijną i przyjazną dla użytkownika przestrzeń, co jest zgodne z zasadami UX (User Experience) oraz z wytycznymi WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), które podkreślają znaczenie spójności w projektowaniu. Dobrze przemyślana kompozycja rytmiczna przyczynia się do lepszego odbioru treści przez użytkowników.

Pytanie 29

Czy można w jakiś sposób poza ochroną prawną zabezpieczyć zdjęcia przechowywane w banku grafiki (np. serwisie iStock) przed nieautoryzowanym wykorzystaniem w celu ich późniejszej sprzedaży?

A. Nie, banki grafiki nie zezwalają na dodatki zabezpieczające zgromadzone zdjęcia.
B. Nie, nie ma możliwości zabezpieczenia zdjęć dostępnych w sieci.
C. Tak, można umieścić prosty znak wodny na każdym zdjęciu.
D. Tak, można zabezpieczyć przez zastosowanie znacznika digimarc.
Pierwsza odpowiedź sugeruje, że nie jest możliwe zabezpieczenie zdjęć dostępnych w Internecie, co jest nieprecyzyjne, ponieważ istnieją liczne techniki ochrony praw autorskich, w tym stosowanie znaczników cyfrowych, takich jak Digimarc. Drugą nieprawidłową koncepcją jest twierdzenie, że umieszczanie znaku wodnego na środku zdjęcia jest wystarczające. Chociaż znak wodny może działać jako forma ochrony, jego obecność często wpływa na odbiór estetyczny zdjęcia, co jest szczególnie istotne w przypadku sprzedaży. Należy również zauważyć, że banki grafiki mogą pozwalać na dodatkowe zabezpieczenia, a ich polityka często różni się w zależności od konkretnego serwisu. Ostatecznie, kluczowym błędem myślowym jest sądzenie, że jedynie ochrona prawna wystarczy do zabezpieczenia treści wizualnych. W rzeczywistości, zastosowanie odpowiednich technologii zabezpieczających jest niezbędne, aby skutecznie chronić prawa autorskie i zapewnić, że zdjęcia będą wykorzystywane zgodnie z zamierzonymi celami.

Pytanie 30

Aby wyodrębnić niebo na fotografii w programie Adobe Photoshop, trzeba użyć narzędzia

Ilustracja do pytania
A. różdżka
B. ramka
C. gąbka
D. gumka
Narzędzie różdżka w programie Adobe Photoshop doskonale nadaje się do zaznaczania obszarów o jednolitym kolorze, takich jak niebo na zdjęciu. Po kliknięciu różdżką na niebo program automatycznie wybiera wszystkie piksele o podobnym kolorze w zdefiniowanym zakresie tolerancji. To szybkie i efektywne narzędzie, szczególnie w przypadku obszarów o wyraźnym kontrastie w stosunku do reszty zdjęcia.

Pytanie 31

Aby zamieścić utwór muzyczny na platformie YouTube, należy go przekształcić do formatu

A. MSDVD
B. SVG
C. MP4
D. MSWMM
Format MP4 (MPEG-4 Part 14) jest jednym z najpopularniejszych formatów plików multimedialnych, szeroko stosowanym w branży internetowej, w tym na platformach takich jak YouTube. Jego kluczową zaletą jest zdolność do efektywnego kompresowania danych audio i wideo, co pozwala na zachowanie wysokiej jakości przy stosunkowo niewielkiej wielkości pliku. Dodatkowo, MP4 obsługuje różne kodeki, co sprawia, że jest wszechstronny i kompatybilny z wieloma urządzeniami oraz systemami operacyjnymi. Przykładem zastosowania formatu MP4 może być publikowanie teledysków, wykładów lub prezentacji online. Warto zaznaczyć, że dobre praktyki w zakresie publikacji treści wideo na YouTube zalecają stosowanie MP4 jako preferowanego formatu, co jest zgodne z oficjalnymi wytycznymi platformy. W ten sposób twórcy mogą mieć pewność, że ich materiały będą odtwarzane bez problemów na większości urządzeń oraz w różnych przeglądarkach internetowych.

Pytanie 32

Który z programów w ramach pakietu Adobe jest przeznaczony do edycji grafiki rastrowej (bitmapowej)?

A. Photoshop
B. Premiere
C. InDesign
D. Flash
Photoshop jest flagowym oprogramowaniem firmy Adobe przeznaczonym do obróbki grafiki rastrowej. Jego głównym zastosowaniem jest edytowanie, retuszowanie oraz tworzenie różnorodnych prac graficznych, które opierają się na pikselach, czyli najdrobniejszych jednostkach obrazu bitmapowego. W praktyce, dzięki Photoshopowi, zawodowi graficy mogą np. poprawiać zdjęcia, tworzyć skomplikowane kompozycje graficzne oraz przygotowywać materiały do druku i publikacji cyfrowych. Standardy branżowe wskazują, że Photoshop jest niezwykle wszechstronny i pozwala na szeroką gamę operacji, takich jak warstwy, maski, filtry czy efekty specjalne, co czyni go niezastąpionym narzędziem w pracy grafików i fotografów. Używanie Photoshopa w zgodzie z dobrymi praktykami, takimi jak praca na warstwach czy stosowanie odpowiednich formatów plików, np. PSD dla projektów roboczych, zwiększa efektywność i jakość końcowej produkcji graficznej.

Pytanie 33

Aby stworzyć zaawansowaną graficznie prezentację z obszerną zawartością tekstową oraz ilustracjami, powinno się skorzystać z programu

A. Adobe Photoshop
B. Power Point
C. Prezi
D. Adobe Flash
Wybór programu PowerPoint, Prezi czy Adobe Photoshop do tworzenia rozbudowanej prezentacji z dużą ilością treści i grafiki nie jest optymalny w kontekście zadania. PowerPoint, chociaż powszechnie używany i dobrze znany, może ograniczać kreatywność twórcy przez swoje sztywne układy slajdów oraz ustandaryzowane przejścia. Oferuje wiele funkcji, ale nie zapewnia tak dużych możliwości animacyjnych i interakcji jak Adobe Flash. Prezi, z drugiej strony, choć charakteryzuje się innowacyjnym podejściem do prezentacji poprzez ruch i zoom, może być trudny do opanowania dla osób, które preferują tradycyjne metody prezentacji. Ta platforma może być ograniczona w kontekście zaawansowanej grafiki i animacji, które są kluczowe w profesjonalnych prezentacjach. Wreszcie, Adobe Photoshop, choć znakomity do edytowania grafiki, nie jest narzędziem przeznaczonym do tworzenia prezentacji. Jego główną funkcją jest obróbka obrazów, a nie budowanie interaktywnych prezentacji. Użytkownicy często ulegają pokusie, by korzystać z tych programów, jednak ich ograniczenia mogą prowadzić do nieefektywnej komunikacji treści i zmniejszenia zaangażowania widzów. Dlatego, aby efektywnie wykorzystać potencjał mediów wizualnych i interakcji, Adobe Flash pozostaje najlepszym wyborem dla rozbudowanych prezentacji multimedialnych.

Pytanie 34

Która ilustracja wykonana w programie PowerPoint przedstawia kształt z dodanymi efektami cienia zewnętrznego, skosu oraz obrotu 3D?

Ilustracja do pytania
A. IV.
B. II.
C. III.
D. I.
Niewłaściwe odpowiedzi często wynikają z błędnego zrozumienia zastosowania efektów wizualnych w programie PowerPoint. W przypadku ilustracji II., I. oraz III. brakuje istotnych elementów takich jak cień zewnętrzny, skos lub efekty 3D, które są kluczowe dla prawidłowej interpretacji pytania. Cień zewnętrzny jest techniką, która ma na celu dodanie głębi i wymiarowości do obiektów, ale w tych ilustracjach jest on albo niewidoczny, albo całkowicie pominięty. Ponadto, skosy są istotne w kontekście przedstawienia kształtu, ponieważ pozwalają na wizualizację obiektu w sposób, który sugeruje jego trzeci wymiar. W ilustracjach I. i II. efekty te są zminimalizowane, co prowadzi do zubożonej prezentacji. Obrót 3D, natomiast, jest techniką, która może być używana do tworzenia wrażenia ruchu i głębi, a jej brak w zaproponowanych odpowiedziach prowadzi do utraty tego efektu, co jest kluczowe w sytuacjach, gdzie dynamika obrazu ma znaczenie. Takie błędy mogą wynikać z niedostatecznej znajomości narzędzi i efektów wizualnych oferowanych przez program PowerPoint, co z kolei skutkuje nieefektywnym wykorzystaniem potencjału narzędzia w tworzeniu atrakcyjnych wizualnie prezentacji.

Pytanie 35

Aby uzyskać cyfrową wersję fotografii czarno-białej, należy wykonać proces

A. skanowania oryginału refleksyjnego
B. skanowania oryginału transparentnego
C. kopiowania optycznego
D. kopiowania stykowego
Kopiowanie optyczne jest metodą, która stosuje technologię optyczną do tworzenia duplikatów, jednak nie jest odpowiednia do skanowania fotografii czarno-białych. Proces ten najczęściej polega na używaniu kamer czy projektorów do rejestrowania obrazu, co w przypadku zdjęć może prowadzić do utraty detali i jakości. W praktyce, efekty tego podejścia mogą być niewystarczające do zachowania walorów artystycznych zdjęcia. Z kolei kopiowanie stykowe polega na umieszczaniu oryginału bezpośrednio na materiale światłoczułym i może być używane głównie do reprodukcji negatywów czy slajdów, ale nie jest skuteczne w przypadku tradycyjnych fotografii czarno-białych. Metoda ta wymaga specjalnych materiałów i jest bardziej czasochłonna. Skanowanie oryginału transparentnego jest natomiast skierowane do negatywów i slajdów, a więc nie ma zastosowania w przypadku zdjęć refleksyjnych. Często błędne przekonanie o możliwości użycia tych metod wynika z ogólnej znajomości terminologii związanej z kopiowaniem i skanowaniem, co prowadzi do nieporozumień. Kluczowym błędem jest niezrozumienie różnicy między fotografią refleksyjną a transparentną, a także niewłaściwe przypisanie metod do odpowiednich typów materiałów fotograficznych.

Pytanie 36

Czernobiałą fotografię zeskanowaną, którą planuje się poddać dalszej obróbce w programie do grafiki rastrowej, należy zapisać w formacie

A. CDR
B. TIFF
C. AI
D. SVG
Format TIFF to naprawdę dobry wybór, gdy chodzi o edycję obrazów. Używa się go głównie w sytuacjach, gdzie jakość i szczegóły są na pierwszym miejscu. No bo, co tu dużo mówić, jest bezstratny, więc nie musisz się martwić, że przy zapisywaniu coś stracisz. To świetne, jak pracujesz w programach graficznych, bo możesz swobodnie poprawiać zdjęcia, a one będą wyglądać jak nowe. TIFF ma też różne głębokości kolorów, co jest szczególnie ważne dla czarno-białych zdjęć, bo potrafi oddać tonalność i detale, które mogą być istotne. Właśnie dlatego profesjonaliści w trakcie pracy często sięgają po ten format – bez obaw, że coś się popsuje. Na przykład w Photoshopie artyści i fotografowie korzystają z TIFF-a, kiedy chcą mieć pewność, że ich grafika będzie w najlepszej jakości. A do tego TIFF dobrze współpracuje z innymi programami, więc wymiana plików to żaden problem.

Pytanie 37

Aby umożliwić odtwarzanie ścieżki dźwiękowej w prezentacji multimedialnej, utwór muzyczny powinien być zapisany w formacie

A. AIFF
B. WMA
C. WAV
D. AIF
Wybór formatu WAV do zapisu utworu muzycznego jest optymalny ze względu na jego bezstratną naturę. WAV (Waveform Audio File Format) to standardowy format audio, który zapewnia wysoką jakość dźwięku, ponieważ przechowuje dane w postaci nieskompresowanej. Dzięki temu idealnie nadaje się do aplikacji, w których jakość odtwarzania jest kluczowa, takich jak prezentacje multimedialne. Używając formatu WAV, unikamy utraty jakości, co ma fundamentalne znaczenie w przypadku muzyki, która ma być odtwarzana w tle. Przykładowo, w profesjonalnych prezentacjach, takich jak te wykorzystywane w biznesie czy edukacji, ważne jest, aby dźwięk był czysty i wyraźny. WAV jest szeroko akceptowany przez większość programów do edycji audio oraz aplikacji prezentacyjnych, co czyni go standardowym wyborem dla twórców multimedialnych. Dodatkowo, wspiera on różne parametry dźwięku, takie jak różne częstotliwości próbkowania i głębokości bitowe, co daje twórcy większą elastyczność w zakresie jakości dźwięku.

Pytanie 38

Wykorzystanie przeplotu w formacie GIF wskazuje, że

A. plik można skalować bez strat.
B. można zwiększyć głębię bitową przypisaną do pliku.
C. można zredukować paletę kolorów.
D. obraz jest ładowany fragmentarycznie na całej wysokości.
Pierwsza z błędnych odpowiedzi sugeruje, że zastosowanie przeplotu w formacie GIF umożliwia redukcję palety kolorów. W rzeczywistości, paleta kolorów w formacie GIF jest ograniczona do maksymalnie 256 kolorów, co jest ustalonym standardem tego formatu. Przeplot nie ma związku z redukcją palety, ale bardziej z techniką przesyłania danych. Kolejna nieprawidłowa opcja stwierdza, że obraz jest wczytywany jednocześnie na całej wysokości, co jest sprzeczne z zasadą przeplotu, który polega na przesyłaniu danych w pionie, linia po linii. Z kolei twierdzenie, że można zwiększyć głębię bitową przypisaną plikowi, jest mylące, ponieważ GIF z definicji obsługuje tylko 8-bitową głębię kolorów, co nie pozwala na większe rozdzielczości kolorystyczne. Ostatnia z opcji mówi o bezstratnym skalowaniu plików, co jest niemożliwe w przypadku formatu GIF, który, ze względu na ograniczenia palety kolorów, nie jest odpowiedni do zachowania pełnej jakości obrazu przy zmianie rozmiaru. Te nieporozumienia mogą wynikać z braku zrozumienia podstawowych zasad działania formatów graficznych i ich ograniczeń, co jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania tych technologii w praktyce.

Pytanie 39

Który skrót klawiaturowy stosuje się do zaznaczenia wszystkich obiektów znajdujących się w polu obszaru roboczego programu do tworzenia grafiki wektorowej?

A. Ctrl+V
B. Ctrl +G
C. Ctrl +A
D. Ctrl +C
Ctrl+A to absolutna podstawa pracy w różnych aplikacjach graficznych, nie tylko tych do grafiki wektorowej. Skrót ten pochodzi od słów 'Control' oraz 'All', czyli dosłownie – zaznacz wszystko. Z mojego doświadczenia wynika, że niezależnie czy pracujesz w Adobe Illustratorze, Corelu, czy nawet w prostych edytorach tekstu, ten sam skrót działa identycznie – wybiera wszystkie elementy na obszarze roboczym. To ogromna wygoda, szczególnie kiedy masz do edycji wiele obiektów naraz i nie chcesz tracić czasu na ręczne zaznaczanie każdego z osobna. W branży graficznej jest to taki must-have, bo przyspiesza workflow, pozwala łatwo grupować, przesuwać czy usuwać całe kompozycje. Warto też wiedzieć, że niektóre programy pozwalają na modyfikowanie tego skrótu, ale domyślnie Ctrl+A jest po prostu uniwersalny. Co ciekawe, skrót ten stosuje się nie tylko do elementów graficznych – równie dobrze zaznacza warstwy, ścieżki czy grupy, w zależności od kontekstu programu. Takie drobiazgi naprawdę robią różnicę w pracy projektanta. Sam często korzystam z Ctrl+A przy czyszczeniu projektu lub kiedy chcę szybko wyeksportować wszystko na raz – bardzo praktyczne rozwiązanie. Takie skróty zdecydowanie wpisują się w dobre praktyki branżowe i są czymś, czego każdy grafik powinien nauczyć się niemal na pamięć.

Pytanie 40

Logo, menu, baner, widgety oraz intro to elementy

A. prezentacji multimedialnej.
B. profesjonalnego materiału wideo z eventu.
C. animacji poklatkowej.
D. layoutu strony internetowej.
Logo, menu, baner, widgety oraz intro to właśnie te elementy, które najczęściej spotyka się w layoutach, czyli szablonach stron internetowych. Takie komponenty pełnią kluczowe funkcje – logo oczywiście odpowiada za identyfikację wizualną firmy lub marki, menu służy do nawigacji, baner często promuje najważniejsze treści lub wydarzenia, widgety dodają różne funkcjonalności (np. pogodę, wyszukiwarkę, kalendarz), a intro bywa wykorzystywane do przyciągnięcia uwagi użytkownika przy pierwszym wejściu na stronę. Moim zdaniem przy projektowaniu strony internetowej nie da się pominąć tych podstawowych części, bo one tworzą pierwszy kontakt użytkownika z witryną. Praktycznie każda profesjonalnie zaprojektowana strona www ma przemyślany layout, a w nim logicznie rozmieszczone takie elementy, żeby korzystanie było intuicyjne i przyjemne. Standardy branżowe, takie jak WCAG czy zalecenia Google dotyczące UX/UI, podkreślają wagę czytelnego rozplanowania layoutu, spójności graficznej i dostępności nawigacji. Dobry layout łączy estetykę z funkcjonalnością – to jest podstawa zarówno dla bloga, sklepu internetowego, jak i dużego portalu. Często nawet drobny widget potrafi zrobić wielką różnicę w odbiorze strony. Warto więc znać te podstawowe elementy i umieć je poprawnie zaprojektować oraz wdrożyć.