Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:38
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 14:58

Egzamin niezdany

Wynik: 10/40 punktów (25,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dobrowolne wyrażenie woli związane z odpowiedzialnością producenta za towar oraz obejmujące jego obowiązki i prawa nabywcy to

A. gwarancja
B. reklamacja
C. rękojmia
D. rokowanie
Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem woli producenta, które określa odpowiedzialność producenta za wady produktu oraz prawa i obowiązki konsumenta. Z perspektywy prawnej, gwarancja stanowi dodatkowy poziom ochrony dla konsumenta, który może korzystać z przyznanych przez producenta uprawnień, takich jak naprawa, wymiana towaru lub zwrot pieniędzy w przypadku stwierdzenia wady w określonym czasie. Przykładem zastosowania jest sytuacja, w której kupujący nabywa elektronikę, a producent oferuje 2-letnią gwarancję, co oznacza, że przez ten czas konsument ma prawo do usług serwisowych bez dodatkowych kosztów w przypadku awarii wynikającej z wad fabrycznych. Gwarancje są często stosowane przez producentów jako narzędzie marketingowe, co zwiększa zaufanie konsumentów. Warto pamiętać, że gwarancja jest dobrowolna, co oznacza, że jej zakres oraz warunki są ustalane przez producenta, dlatego przed zakupem warto zapoznać się z jej zapisami.

Pytanie 2

Do jednostek transportowych intermodalnych zalicza się

A. palety, naczepy oraz wagony
B. nadwozia wymienne, naczepy i kontenery
C. wagony z obniżoną podłogą i nadwozia wymienne
D. naczepy, statki oraz wagony
Wybór odpowiedzi zawierających naczepy, statki i wagony, palety, wagony, czy wagony z zagłębioną podłogą jest niepoprawny, ponieważ te jednostki nie kwalifikują się jako intermodalne. Naczepy i wagony są istotnymi elementami transportu, jednak ich użycie w kontekście intermodalności wymaga spełnienia specyficznych standardów. Na przykład, statki są jednostkami transportowymi, ale nie są uważane za intermodalne same w sobie, ponieważ nie mogą być przenoszone między środkami transportu. Palety, mimo że są ważnym elementem w logistyce, nie są uznawane za samodzielne jednostki transportowe, które można przemieszczać między różnymi środkami transportu bezpośrednio. Wagony z zagłębioną podłogą to specyficzny typ wagonów towarowych, które są używane głównie do transportu pojazdów lub innych ładunków o dużej wysokości, ale nie są one intermodalne w tradycyjnym znaczeniu, gdyż ich konstrukcja ogranicza możliwość przemieszczenia ich w innym medium transportowym. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, obejmują mylenie różnych kategorii jednostek transportowych i brak zrozumienia ich funkcji w systemie transportowym. Warto podkreślić, że kluczem do skutecznego transportu intermodalnego jest umiejętność łączenia różnych środków transportu w sposób, który maksymalizuje efektywność i minimalizuje koszty, co nie jest spełnione w przypadku wymienionych jednostek.

Pytanie 3

Ile najwcześniej należy zacząć układać ładunek na 120 paletach, jeśli każda paleta będzie miała 14 sztuk ładunku, a czas załadunku jednej sztuki wynosi 30 sekund, a wszystkie palety muszą być gotowe do godziny 20:00?

A. O godzinie 06:30
B. O godzinie 06:00
C. O godzinie 05:30
D. O godzinie 05:00
Niepoprawne odpowiedzi najczęściej wynikają z błędów w obliczeniach i zrozumieniu zależności czasowych. Na przykład, jeśli ktoś wybierze godziny wcześniejsze, takie jak 05:30 lub 05:00, może to sugerować, że nie uwzględnił całkowitego czasu załadunku wymagającego 14 godzin. W praktyce, błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylnych założeń, takich jak nieprawidłowe przeliczenie minut na godziny czy nieuwzględnienie pełnego czasu potrzebnego na załadunek wszystkich palet. Często również dochodzi do błędnego przyjęcia, że załadunek odbywa się równolegle dla wszystkich palet, co w rzeczywistości nie jest możliwe w standardowych warunkach magazynowych. Brak precyzyjnego oszacowania czasu oraz ignorowanie złożoności procesu załadunku to typowe błędy, które prowadzą do niepoprawnych wniosków. W logistyce, kluczowe jest dokładne zaplanowanie i kalkulacja, co podkreśla znaczenie odpowiedniego zarządzania czasem i zasobami, zgodnie z obowiązującymi standardami operacyjnymi. Takie błędy mogą prowadzić do opóźnień w dostawach i frustracji klientów, dlatego tak ważne jest, by mieć pełne zrozumienie całego procesu załadunku i jego wymagań czasowych.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

System elektroniczny do pobierania opłat funkcjonujący w Polsce to

A. Toll Collect
B. ViaToll
C. NAWI-TRANS
D. DKV Box
Wybór odpowiedzi DKV Box, Toll Collect czy NAWI-TRANS nie był najlepszy, bo te systemy nie pasują do polskiego kontekstu. DKV Box to sprzęt, który głównie działa w zachodniej Europie. Umożliwia płatności, ale nie jest przystosowane do Polski. Toll Collect to z kolei niemiecki system, który dotyczy tylko niemieckich dróg, więc nie można go używać w Polsce. Widać tu mylenie lokalnych i międzynarodowych systemów poboru opłat. NAWI-TRANS to platforma dotycząca transportu, ale nie ma nic wspólnego z poborem opłat, co pokazuje błędne myślenie na ten temat. Ludzie często mylą te systemy, bo zajmują się podobnymi rzeczami, ale ich użycie i cel są zupełnie inne. Ważne, żeby zrozumieć, że w Polsce ViaToll jest jedynym odpowiednim rozwiązaniem, które spełnia krajowe regulacje.

Pytanie 6

Ładunki o wymiarach 3 x 5 x 9 cm są pakowane po 70 sztuk w kartony tekturowe. Jednostka transportowa, która obejmuje 70 takich ładunków, stanowi przykład opakowań

A. promocyjnych
B. zbiorczych
C. kombinowanych
D. jednostkowych
Odpowiedzi promocyjnych, jednostkowych i kombinowanych, nie są właściwymi określeniami w kontekście pytania dotyczącego ładunków zapakowanych w pudełka tekturowe. Opakowania promocyjne są zazwyczaj projektowane w celu przyciągania uwagi konsumentów oraz zachęcania do zakupu, a nie do transportu czy magazynowania większych ilości. Tego typu opakowania mogą zawierać różne elementy graficzne, które mają na celu wyróżnienie produktu na półce sklepowej, ale nie są one używane do przewożenia dużych partii towarów. Natomiast opakowania jednostkowe odnoszą się do pojedynczego produktu, który jest przeznaczony do sprzedaży bezpośredniej, co w tym przypadku nie ma zastosowania, gdyż mówimy o 70 sztukach ładunków. Opakowania kombinowane to inna koncepcja, która zazwyczaj odnosi się do połączenia różnych produktów w jedno opakowanie, co również nie odpowiada przedstawionemu w pytaniu scenariuszowi. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych odpowiedzi to mylenie funkcji opakowań oraz nieprawidłowe zrozumienie ich przeznaczenia w procesie transportu i logistyki. Efektywne zarządzanie opakowaniami jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i zwiększenia efektywności operacyjnej w łańcuchu dostaw.

Pytanie 7

Aby przekazać spedytorowi szczegółowe terminy oraz ilości towarów w ramach umowy spedycji, lub w przypadku jej braku, należy wykorzystać

A. list przewozowy
B. zlecenie spedycyjne
C. list polecający
D. zaświadczenie spedytora
Wybór niewłaściwych dokumentów, takich jak zaświadczenie spedytora, list przewozowy czy list polecający, świadczy o niepełnym zrozumieniu roli, jaką zlecenie spedycyjne pełni w logistyce i transporcie. Zaświadczenie spedytora jest dokumentem potwierdzającym jego status i uprawnienia do wykonywania działalności spedycyjnej, ale nie zawiera specyfikacji dotyczących konkretnego transportu czy towaru. List przewozowy, choć istotny, jest dokumentem transportowym, który towarzyszy przesyłce i opisuje jej szczegóły po załadunku, a jego celem jest potwierdzenie odbioru towaru przez przewoźnika oraz nadawcę. Stosowanie listu polecającego w kontekście spedycji jest błędne, ponieważ ten dokument nie ma zastosowania w przewozie towarów. Zwykle służy jako forma rekomendacji, co nie ma związku z formalizowaniem umowy spedycyjnej. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie dokumentów związanych z logistyką i transportem, a także nieznajomość ich funkcji. Właściwe zrozumienie różnic między zleceniem spedycyjnym a innymi dokumentami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesem transportowym, co bezpośrednio wpływa na terminowość i jakość usług spedycyjnych.

Pytanie 8

Jeżeli w trakcie transportu dojdzie do ujawnienia choroby, zranienia albo padnięcia transportowanego zwierzęcia, to zgodnie z załączonym fragmentem rozporządzenia przewoźnik powinien niezwłocznie

n n nn n n nn
Fragment Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków i sposobu transportu zwierząt
§ 36.n

1.W razie ujawnienia choroby, zranienia albo padnięcia transportowanego zwierzęcia, konwojent zwierząt niezwłocznie zawiadamia o tym przewoźnika.

n

2.Przewoźnik niezwłocznie zawiadamia lekarza weterynarii, którego siedziba znajduje się najbliżej miejsca, w którym zatrzymał się lub może zatrzymać się środek transportu.

n

3.Zwierzęta, które zachorują albo zostaną zranione podczas transportu, powinny otrzymać niezwłocznie pierwszą pomoc. Lekarz weterynarii podejmuje decyzję o poddaniu chorych zwierząt właściwemu leczeniu weterynaryjnemu albo ubojowi „z konieczności" w sposób, który nie spowoduje niepotrzebnego cierpienia zwierząt.

n

4.Lekarz weterynarii określa, zgodnie z odrębnymi przepisami, sposób postępowania ze zwierzętami padłymi w czasie transportu.

n
A. zawiadomić najbliższego lekarza weterynarii.
B. zawiadomić Inspekcję Transportu Drogowego.
C. wezwać weterynarza, który przygotowywał zwierzęta do transportu.
D. wezwać właściciela zwierząt.
W przypadku odpowiedzi, które nie wskazują na konieczność zawiadomienia najbliższego lekarza weterynarii, można dostrzec szereg nieporozumień oraz błędnych założeń. Wzywanie weterynarza, który przygotowywał zwierzęta do transportu, może wydawać się logiczne, jednak nie zawsze jest praktyczne. Weterynarz ten może znajdować się w znacznej odległości od miejsca transportu, co opóźnia czas reakcji i może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia zwierzęcia. Podobnie, wezwanie właściciela zwierząt nie jest najbardziej efektywnym rozwiązaniem, ponieważ to nie właściciel jest odpowiedzialny za natychmiastową interwencję w przypadku nagłych zdarzeń. Zgłoszenie do Inspekcji Transportu Drogowego również nie jest adekwatne, gdyż ich rola nie obejmuje interwencji medycznych, a bardziej nadzór nad przestrzeganiem przepisów transportowych. Działania te mogą wydawać się na pierwszy rzut oka sensowne, jednak prowadzą do opóźnienia w udzieleniu pomocy i nie spełniają wymogów prawnych. Kluczowe jest zrozumienie, że w sytuacjach kryzysowych najważniejsza jest szybka reakcja, która może uratować życie zwierzęcia, dlatego zawiadomienie najbliższego lekarza weterynarii jest nie tylko obowiązkiem, ale również praktyką, która najlepiej zabezpiecza dobrostan zwierząt. W kontekście transportu zwierząt, przestrzeganie procedur jest kluczowe dla zapewnienia ich bezpieczeństwa oraz zdrowia.

Pytanie 9

Do jakiej kategorii należy zaliczyć znaki, które określają sposób postępowania z ładunkiem w trakcie jego przechowywania, transportu i przemieszczenia?

A. Informacyjnych
B. Manipulacyjnych
C. Reklamowych
D. Niebezpieczeństwa
Znakami reklamowymi określa się symbole i hasła mające na celu promowanie produktów lub usług, a nie ich bezpiecznego transportu czy składowania. W kontekście logistyki, ich rolą jest przyciągnięcie uwagi konsumentów, a nie regulacja postępowania z ładunkami. Odpowiedzi związane z znakami informacyjnymi również są mylące. Chociaż znaki informacyjne dostarczają ważnych danych dotyczących produktu, takich jak jego skład czy instrukcje użytkowania, nie narzucają one konkretnego sposobu postępowania z ładunkiem. Z kolei znaki niebezpieczeństwa wskazują na ryzyko związane z danym towarem, ale nie dostarczają instrukcji dotyczących manipulacji. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych znaków z ich zastosowaniem w kontekście transportu, co może prowadzić do nieprawidłowej interpretacji. Dlatego istotne jest zrozumienie, że znaki manipulacyjne są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji logistycznych, podczas gdy inne rodzaje znaków mają zupełnie różne zastosowania. Dobrze jest pamiętać, że w logistyce jasno określone instrukcje dotyczące manipulacji ładunkami są niezbędne do uniknięcia wypadków oraz uszkodzeń mienia.

Pytanie 10

Reklamacja to dokument

A. informujący o możliwości odbioru przesyłki
B. zobowiązujący adresata do nabycia towaru
C. informujący adresata o nadaniu przesyłki
D. informujący o niezgodności ilości dostarczonych produktów z zamówieniem
Reklamacja to formalne pismo, które ma na celu zgłoszenie niezgodności pomiędzy zamówionymi a otrzymanymi towarami. Właściwe zastosowanie reklamacji jest kluczowe w procesie zarządzania jakością i obsługą klienta. W sytuacji, gdy ilość dostarczonych produktów nie zgadza się z zamówieniem, reklamacja jest niezbędnym dokumentem, który pozwala na szybkie rozwiązanie problemu. Przykładowo, jeśli klient zamówił 100 sztuk produktu, a otrzymał tylko 80, powinien sporządzić reklamację, aby dostawca mógł podjąć działania naprawcze, takie jak dosłanie brakujących towarów. Zgodnie z dobrymi praktykami, reklamacje powinny być dokumentowane i archiwizowane, co umożliwia późniejsze analizy oraz poprawę procesów logistycznych. Ważne jest także, aby reklamacja była złożona w określonym czasie, co może być regulowane przepisami prawa konsumenckiego oraz wewnętrznymi zasadami firmy. Wiedza na temat prawidłowego sporządzania reklamacji wspiera skuteczne zarządzanie relacjami z klientami oraz wzmocnienie ich zaufania do marki.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Oblicz koszt transportu 1 tony ładunku na dystansie 800 km przy użyciu pojazdu o ładowności 24 ton, którego pojemność została wykorzystana w 75%, a całkowity koszt transportu wyniósł 8 100 zł?

A. 450 zł
B. 675 zł
C. 400 zł
D. 1350 zł
Błędne odpowiedzi mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad obliczania kosztów transportu. Przyjrzawszy się niedokładnym wyliczeniom, można zauważyć, że niektórzy mogą błędnie założyć, że koszt jednostkowy można bezpośrednio obliczyć, dzieląc całkowity koszt przez maksymalną ładowność pojazdu, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Przykładowo, obliczenie kosztu na podstawie pełnej ładowności 24 ton, a nie rzeczywiście przewożonej masy, prowadzi do błędnych wyników, takich jak 337,5 zł (8100 zł / 24 tony). Innym typowym błędem jest niebranie pod uwagę stopnia wykorzystania ładowności, co jest kluczowe w praktyce transportowej. Właściwe podejście wymaga zrozumienia, że koszty operacyjne rozkładają się proporcjonalnie do rzeczywistej masy ładunku. W logistyce istotne jest również uwzględnienie takich czynników jak stawki paliwowe, opłaty drogowe czy wynagrodzenia kierowców, które wpływają na koszt całkowity. Zrozumienie tych elementów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami i podejmowania decyzji transportowych.

Pytanie 13

Kierowca opuścił bazę transportową o godzinie 6:40. Po pokonaniu 420 km zatrzymał się na postój oraz tankowanie, co zajęło mu 40 minut. Jeśli łączna długość trasy wynosi 900 km, a średnia prędkość pojazdu to 60 km/h, to kierowca przybędzie na miejsce najwcześniej o której godzinie?

A. 22:20
B. 21:00
C. 22:10
D. 23:10
Największym problemem w twoich obliczeniach jest to, że nie uwzględniłeś całego czasu podróży, a szczególnie przerw. Jak wybierasz godzinę przybycia, to musisz zwrócić uwagę na wszystkie segmenty trasy. Odpowiedzi, które mówią o godzinach wcześniejszych niż 22:20, mogą wynikać z tego, że nie policzyłeś czasu na odpoczynek i tankowanie. W transportowej praktyce często się zapomina o realnych warunkach, jak korki czy pogoda, które mogą wpłynąć na czas przejazdu. Kolejny typowy błąd to liczenie tylko czasu jazdy, bez przerw, co nie jest dobrym podejściem. Żeby dobrze zaplanować trasę, trzeba uwzględnić czas jazdy i przestoje, co da lepsze oszacowanie przybycia. W transporcie warto pamiętać, że dobrze jest dodawać przewidywane przerwy do całkowitego czasu jazdy, bo to naprawdę pomaga w efektywnym zarządzaniu czasem.

Pytanie 14

Jakie dokumenty są używane w trakcie międzynarodowego transportu towarów kolejowych?

A. List przewozowy HAWB oraz list przewozowy AWB
B. List przewozowy CMR i karnet TIR
C. Kwit sternika oraz konosament
D. List przewozowy CIM i list przewozowy SMGS
W przypadku odpowiedzi związanych z kwitem sternika i konosamentem, listem przewozowym CMR oraz karnetem TIR, a także listem przewozowym HAWB i AWB, można dostrzec istotne różnice w kontekście stosowania ich w międzynarodowym przewozie towarów transportem kolejowym. Kwit sternika oraz konosament są dokumentami typowymi dla transportu morskiego, a ich stosowanie w transporcie kolejowym jest nieadekwatne. Kwit sternika jest używany do potwierdzenia nadania towaru na statku, a konosament pełni funkcję dowodu własności towaru, jednak w kontekście transportu kolejowego nie mają one zastosowania. List przewozowy CMR jest dokumentem stosowanym w transporcie drogowym, a karnet TIR ułatwia międzynarodowy transport towarów, ale w obszarze transportu kolejowego nie są one stosowane. List przewozowy HAWB i AWB są dokumentami stosowanymi w transporcie lotniczym i również nie mają zastosowania w przewozach kolejowych. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie dokumentów stosowanych w różnych środkach transportu; każdy z nich ma swoje specyficzne regulacje i zastosowanie. Zrozumienie tych zależności jest istotne dla prawidłowego zarządzania logistyką i przestrzegania obowiązujących norm w branży transportowej.

Pytanie 15

Urządzeniem przeładunkowym przedstawionym na rysunku jest

Ilustracja do pytania
A. roli tailer.
B. żuraw portowy.
C. reachstacker.
D. wóz bramowy.
Wybierając odpowiedź, która nie dotyczy reachstackera, widać, że rozumiesz, że każde urządzenie przeładunkowe ma swoje specyficzne funkcje. Ale odpowiedź o 'tailerze' może być błędna, bo w sumie nie znam takiego urządzenia w tym kontekście. Chyba bardziej chodziło o coś innego, bo 'tailer' jako termin może wprowadzać w błąd. Z drugiej strony, 'wóz bramowy' to coś, co głównie działa gdzieś w magazynach, a nie podnosi kontenerów na wysokość, więc nie jest to to samo. Jeśli chodzi o 'żurawia portowego', to też jest niewłaściwe, bo to maszyna, która jest stacjonarna i służy głównie do dużych statków, a nie jest tak zwinna jak reachstacker. Ważne, żeby pamiętać, że każde z tych urządzeń ma swoją funkcję i ich pomylenie może sprawić, że praca stanie się mniej efektywna.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Ile wóz podnośnikowy potrzebujemy, aby jednocześnie przenieść 60 kontenerów z placu składowego na wagony, jeśli maksymalny czas na przeładunek wynosi 20 minut, a jeden cykl pracy urządzenia trwa 3 minuty?

A. 8 wozów
B. 6 wozów
C. 4 wozy
D. 9 wozów
Aby zrozumieć, dlaczego poprawna odpowiedź to 9 wozów, należy najpierw obliczyć całkowity czas potrzebny na przeniesienie 60 kontenerów. Czas cyklu pracy jednego wozu wynosi 3 minuty, co oznacza, że jeden wóz może przenieść jeden kontener co 3 minuty. W ciągu 20 minut jeden wóz jest w stanie wykonać 20 minut / 3 minuty = 6,67 cykli, co w praktyce oznacza, że może przenieść 6 kontenerów. Aby przenieść 60 kontenerów, potrzebujemy 60 kontenerów / 6 kontenerów na wóz = 10 wozów. Jednakże, ponieważ czas cyklu nie zapewnia pełnych cykli dla wszystkich wozów, potrzebujemy zaokrąglić wynik w górę. Ponadto, aby dostosować się do wymogów czasowych, brane są pod uwagę dynamiczne zmiany w obłożeniu wozów, co w rzeczywistości oznacza, że każdy wóz musi być w użyciu w odpowiednich interwałach. Dlatego, aby sprostać wymaganiom czasowym, w rzeczywistości potrzebnych jest 9 wozów, co jest zgodne z praktycznymi aspektami logistyki i zarządzania transportem. W branży transportowej, odpowiednie planowanie i optymalizacja zasobów są kluczowe dla zapewnienia efektywności operacyjnej.

Pytanie 18

Jakim skrótem literowym określane jest ubezpieczenie, które pokrywa odpowiedzialność za szkody spowodowane przez użytkownika pojazdu mechanicznego?

A. OC
B. NW
C. Cargo
D. AC
Wybór innej odpowiedzi jest nieco mylący z kilku powodów. Na przykład, cargo odnosi się do ubezpieczenia ładunków, a to zupełnie inna sprawa, niż odpowiedzialność za szkody, które możemy wyrządzić. To prowadzi do nieporozumienia w sprawie ubezpieczeń motoryzacyjnych. AC, czyli autocasco, to zabezpieczenie przed szkodami na naszym własnym pojeździe, ale nie dotyczy odpowiedzialności wobec innych. Czasami ludzie mylą te ubezpieczenia, myśląc, że AC chroni ich także przed stratami związanymi z uszkodzeniami wyrządzonymi innym. A NW, czyli ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków, chroni nas w razie wypadku, gdzie sami cierpimy, ale nie pokrywa szkód w mieniu. Zrozumienie tych różnic jest naprawdę istotne, bo dobrze jest wiedzieć, co dokładnie oferuje dane ubezpieczenie.

Pytanie 19

Dokument, który nie stanowi dowodu księgowego, ale potwierdza dostarczenie partii towaru oraz umożliwia uregulowanie należności za dostarczoną część dostawy, to

A. faktura prowizoryczna
B. karnet TIR
C. winieta
D. zielona karta
Winieta jest dokumentem potwierdzającym uiszczenie opłaty za korzystanie z dróg, jednak nie ma związku z dostarczaniem towarów ani procesem płatności za nie. Użytkownicy często mylą winietę z dokumentami handlowymi, co prowadzi do błędnych wniosków na temat jej zastosowania. Karnet TIR to dokument stosowany w transporcie międzynarodowym, który dotyczy transportu towarów w ramach systemu TIR, ale również nie pełni funkcji dokumentu potwierdzającego dostawę towaru, a tym bardziej nie umożliwia zapłaty. Zielona karta to z kolei dokument potwierdzający ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pojazdu, nie mający żadnego związku z obrotem towarowym. Te pomyłki pokazują, jak ważne jest zrozumienie specyfiki każdego z dokumentów. W praktyce, niezrozumienie tych różnic prowadzi do niewłaściwego zarządzania dokumentacją i finansami, co może mieć negatywne skutki dla firmy. W związku z tym, warto inwestować czas w edukację na temat odpowiednich dokumentów handlowych, aby unikać typowych pułapek związanych z obiegiem dokumentacji i płatnościami.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Rysunek przedstawia wagon przeznaczony do przewozu

Ilustracja do pytania
A. cementu.
B. paliwa.
C. oleju.
D. smoły.
Wybór odpowiedzi sugerującej inne substancje, takie jak paliwo, olej czy smoła, opiera się na błędnym założeniu związanym z konstrukcją wagonu i jego przeznaczeniem. Zrozumienie, że każdy typ wagonu jest projektowany z myślą o specyficznym rodzaju ładunku, jest kluczowe w kontekście transportu kolejowego. Wagony przeznaczone do przewozu paliwa mają zazwyczaj hermetyczne zbiorniki oraz odpowiednie zabezpieczenia, aby uniknąć wycieków i zapewnić bezpieczeństwo transportu substancji łatwopalnych. Podobnie, wagony do przewozu oleju charakteryzują się specjalnymi systemami blokującymi, które zapobiegają rozlaniu się ładunku. Smoła, ze względu na swoją lepkość i temperaturę topnienia, wymaga zupełnie innego rodzaju konstrukcji, aby zapewnić efektywny i bezpieczny transport. Pominięcie tych różnic prowadzi do nieporozumień i błędnych ocen w kontekście transportu towarów. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że każdy materiał transportowany ma swoje specyficzne wymagania dotyczące przechowywania i transportu, co determinuje wybór odpowiednich wagonów oraz metody przewozu. Zatem, aby poprawnie ocenić przeznaczenie wagonu, należy zwrócić szczególną uwagę na jego oznaczenia oraz budowę, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 23

Dokonaj wyboru metodą średniej ważonej jednego dostawcy, najlepiej spełniającego oczekiwania zleceniodawcy.

DostawcaElastyczność
(waga 0,1)
Szybkość dostaw
(waga 0,3)
Jakość
(waga 0,4)
Terminowość dostaw
(waga 0,2)
A.7764
B.9663
C.7964
D.5755
A. B.
B. C.
C. D.
D. A.
Wybór niewłaściwego dostawcy może wynikać z braku zrozumienia istoty średniej ważonej oraz jej zastosowania w procesie oceny. Może pojawić się błędne przekonanie, że wystarczy porównać oceny dostawców bez uwzględnienia ich znaczenia, co prowadzi do nadmiernego uproszczenia procesu decyzyjnego. Skutkiem tego jest wybór dostawcy, który niekoniecznie spełnia kluczowe wymagania zleceniodawcy, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do problemów z jakością usług, terminowością dostaw, a nawet do zwiększenia kosztów operacyjnych. Warto zauważyć, że nieprzemyślane przypisanie wag lub ich całkowity brak skutkuje zniekształconym obrazem potencjalnych dostawców. Również nieuwzględnienie specyfiki branży oraz indywidualnych oczekiwań zleceniodawcy może prowadzić do mylnych wniosków. Ponadto, zbytnia koncentracja na jednym kryterium, ignorując inne, często prowadzi do wyboru dostawcy, który nie jest w stanie sprostać wymaganiom w szerszym kontekście. W praktyce, brak uwagi na te czynniki może skutkować nie tylko niezadowoleniem z jakości, ale także poważnymi konsekwencjami finansowymi i reputacyjnymi dla firmy.

Pytanie 24

Na placu kontenerowym do czynności manipulacyjnych są stosowane 4 typy wozów podsiębiernych. Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, który wóz uzyskał największą wydajność na godzinę?

Typy wozów podsiębiernichLiczba godzin pracy wozu podsiębierniego
[h]
Liczba przemieszczonych kontenerów
[szt.]
A.4707 050
B.1201 200
C.3504 550
D.6307 560
A. Wóz podsiębierny A.
B. Wóz podsiębierny D.
C. Wóz podsiębierny B.
D. Wóz podsiębierny C.
Wybierając wóz podsiębierny D, B albo C, można się nabrać na kilka typowych błędów przy analizie danych. Najważniejsze, co zostało pominięte, to zrozumienie, co to znaczy wydajność. To jest stosunek pracy do czasu, a w transporcie kontenerów powinno się na to patrzeć przez pryzmat ilości przewiezionych jednostek w jednostce czasu. Osoby, które wybrały D, B czy C, mogły patrzeć na inne rzeczy, jak moc silnika czy pojemność, ale to niekoniecznie przekłada się na efektywność. Wydajność operacyjna wózków jest kluczowa dla logistyki, a lekceważenie tego prowadzi do podejmowania złych decyzji. Często myli się wydajność z innymi wskaźnikami, co może prowadzić do błędnych wniosków. Żeby dobrze ocenić wydajność, trzeba robić regularne analizy porównawcze. To naprawdę pomaga w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących floty. Branża naprawdę podkreśla, jak ważne jest monitorowanie wydajności i dostosowywanie strategii na podstawie wyników, bo to jest klucz do utrzymania się na rynku.

Pytanie 25

Podstawowym aspektem strategii marketingowej jest ustalenie właściwego momentu na wprowadzenie produktu na rynek.
Okoliczność, w której przedsiębiorstwo z danym towarem pojawia się najwcześniej na rynku, ponosząc znaczne ryzyko oraz wysokie wydatki na promocję, nazywa się wejściem

A. wtórnym.
B. pionierskim.
C. jednoczesnym.
D. późnym.
Wejście na rynek w sposób wtórny, późny czy jednoczesny to już zupełnie inna bajka niż strategia pionierska. Gdy mówimy o wejściu wtórnym, to chodzi o firmy, które pojawiają się na rynku dopiero po tym, jak ktoś inny już zrzucił podobny produkt. Dzięki temu mogą korzystać z doświadczeń pionierów, ale muszą też walczyć z dużą konkurencją i jakoś się wyróżnić wśród już istniejących ofert. Wejście późne to jeszcze inna sprawa, bo tu firma wchodzi, gdy klienci już znają dany produkt i nie jest łatwo przyciągnąć ich uwagę. A wejście jednoczesne to już istna walka na rynku, bo wtedy produkty wypuszczane są w tym samym czasie co inne, co zwiększa konkurencję. Warto to wszystko zrozumieć, żeby dobrze zaplanować działania marketingowe i nie wpaść w pułapki związane z takimi strategiami, bo ryzyko porażki może być niebezpiecznie wysokie, jeśli nie przygotujesz się na to dobrze.

Pytanie 26

Gdy analiza SWOT w firmie wskazuje na znaczący wewnętrzny potencjał, a jednocześnie organizacja znajduje się w niekorzystnej sytuacji zewnętrznej, jaką strategię należy zastosować?

A. konkurencyjną
B. maxi-mini
C. mini-mini
D. obronną
Zastosowanie strategii defensywnej może nie być najlepszym pomysłem, zwłaszcza gdy firma ma dużo wewnętrznych możliwości, ale zmaga się z trudnościami zewnętrznymi. Taka strategia często skupia się na minimalizowaniu strat i utrzymywaniu pozycji rynkowej, przez co może prowadzić do stagnacji i braku innowacji. Niektórzy mogą myśleć, że to zabezpieczenie przed zagrożeniami jest kluczowe, ale mając silne zasoby, lepiej działać proaktywnie, a nie tylko czekać na problemy. Mini-mini to podejście, które sugeruje, by maksymalizować zagrożenia i minimalizować zasoby, co wcale nie ma sensu, kiedy mamy w firmie sporo atutów. Powinniśmy wykorzystywać te zasoby do rozwoju a nie ich ograniczania. Choć strategia konkurencyjna może wyglądać na sensowną, to nie uwzględnia tego, że w obliczu zewnętrznych wyzwań lepiej skupić się na maksymalizacji swoich możliwości.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Czas załadunku jednej palety na samochód ciężarowy przy użyciu wózka widłowego wynosi 2 minuty. Przygotowano 31 palet do załadunku. Jaki będzie łączny czas załadunku, jeśli po 30 minutach do pracy dołączy drugi wózek widłowy?

A. 62 minuty
B. 0 minut
C. 46 minut
D. 50 minut
Czas załadunku to kluczowy wskaźnik efektywności w branży logistycznej. Wskazanie błędnych odpowiedzi, takich jak 0 minut, 62 minuty, czy 50 minut, wynika z niepoprawnego zrozumienia procesu załadunku oraz braku umiejętności analizy czasowej. Odpowiedź 0 minut ignoruje całkowicie konieczność załadunku, co jest niemożliwe. Odpowiedź 62 minuty wskazuje na niewłaściwe zsumowanie czasu, gdzie nie uwzględniono równoległego załadunku przez drugi wózek. Ostatnia paleta, ładowana już przy wykorzystaniu dwóch wózków, nie zajmuje całkowicie 2 minut, ale tylko 1 minutę, co jest efektem pracy równoległej. Z kolei odpowiedź sugerująca 50 minut, nie uwzględnia w ogóle dodania czasu załadunku pierwszych 30 palet, co bezpośrednio prowadzi do błędnych wniosków. W tak złożonych procesach logistycznych, jak załadunek, istotne jest zrozumienie, jak działa czas i efektywność, oraz umiejętność obliczeń związanych z równoległym działaniem różnych zasobów. To kluczowe umiejętności, które są niezbędne, by poprawnie oszacować czas i zasoby potrzebne w logistyce.

Pytanie 29

Na podstawie przedstawionych wskaźników, wskaż z którym przewoźnikiem powinien współpracować spedytor, jeżeli zależy mu na terminowości dostaw.

PrzewoźnikWskaźnik
awaryjności środka
transportu
uszkodzeń podczas
przewozów
niezawodności dostawwykorzystania środków
transportu
A.0,030,100,850,93
B.0,020,050,980,85
C.0,080,150,960,80
D.0,200,100,800,99
A. Z przewoźnikiem B.
B. Z przewoźnikiem A.
C. Z przewoźnikiem C.
D. Z przewoźnikiem D.
Przewoźnik B został wybrany jako najlepsza opcja dla spedytora, ponieważ posiada najwyższy wskaźnik niezawodności dostaw wynoszący 0,98. W kontekście logistyki i transportu, terminowość dostaw jest kluczowym czynnikiem wpływającym na satysfakcję klienta oraz efektywność całego procesu. Praktyka pokazuje, że współpraca z przewoźnikami o wysokiej niezawodności przyczynia się do minimalizacji opóźnień i usprawnienia zarządzania łańcuchem dostaw. Warto również zauważyć, że przewoźnik B utrzymuje akceptowalny poziom awaryjności i uszkodzeń, co dodatkowo potwierdza jego kompetencje. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność monitorowania i oceny wydajności dostawców, co w przypadku przewoźnika B zostało spełnione. Taki wybór nie tylko wspiera terminowość dostaw, ale również zmniejsza ryzyko kosztów związanych z reklamacjami i uszkodzeniami, co jest niezwykle istotne w kontekście ochrony reputacji firmy i lojalności klientów.

Pytanie 30

Która z firm transportowych przedstawia najkorzystniejsze warunki przewozu 33 paletowych jednostek ładunkowych na odcinku 230 km wraz z ich załadunkiem do środka transportu?

Informacje dotyczące stawek oferowanych przez firmy transportowe
KryteriaFirma transportowa IFirma transportowa IIFirma transportowa IIIFirma transportowa IV
Cena przewozu1,20 zł/km1,50 zł/km1,30 zł/km2,00 zł/km
Koszt załadunku jednej pjł na środek transportu10 zł8 zł9 zł5 zł
A. Firma transportowa I
B. Firma transportowa II
C. Firma transportowa III
D. Firma transportowa IV
Wybór innej firmy transportowej mógł wynikać z błędnych założeń dotyczących kosztów i jakości usług. Często zdarza się, że osoby dokonujące wyboru nie biorą pod uwagę wszystkich istotnych czynników, takich jak całkowity koszt przewozu, czas realizacji, a także reputację danej firmy na rynku. W przypadku transportu, przy wyborze dostawcy należy zwrócić uwagę na szczegółowe warunki oferty, które mogą obejmować dodatkowe opłaty za załadunek, ubezpieczenie lub dodatkowe usługi, które mogą znacząco wpłynąć na całkowity koszt usługi. Możliwe, że inne odpowiedzi zawierały nieaktualne lub nieprecyzyjne informacje dotyczące kosztów, co mogło prowadzić do błędnych wniosków. Warto także zwrócić uwagę na dobre praktyki w branży, takie jak regularne monitorowanie jakości usług oraz przeprowadzanie audytów dostawców, aby uniknąć sytuacji, w której wybierana jest firma charakteryzująca się niższymi kosztami, ale niską jakością usług. Decyzje o wyborze dostawcy powinny być poparte rzetelnymi danymi i analizami, co pozwoli na zminimalizowanie ryzyka i zwiększenie efektywności operacyjnej całego procesu transportowego.

Pytanie 31

Jakie przepisy konwencji powinny być stosowane przy transporcie drogowym artykułów niebezpiecznych?

A. TIR
B. ADR
C. CRM
D. ATP
Odpowiedź ADR jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do międzynarodowych przepisów dotyczących przewozu artykułów niebezpiecznych drogą. Konwencja ADR, czyli umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, określa szczegółowe wymogi dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania oraz dokumentacji przesyłek. Przykładem zastosowania tych przepisów jest transport chemikaliów, które mogą być klasyfikowane jako substancje wybuchowe, toksyczne czy łatwopalne. W praktyce oznacza to, że firmy zajmujące się przewozem tych materiałów muszą zapewnić odpowiednie szkolenia dla kierowców, stosować właściwe oznakowanie pojazdów i przestrzegać procedur awaryjnych w przypadku wypadku. Zastosowanie przepisów ADR ma na celu nie tylko bezpieczeństwo transportu, ale także ochronę środowiska oraz zdrowia publicznego. Warto także zauważyć, że przestrzeganie konwencji ADR jest często wymagane prawnie w wielu krajach, co czyni ją kluczowym elementem w branży transportowej.

Pytanie 32

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. kod dwuwymiarowy.
B. tag RFID.
C. kod numeryczny.
D. etykietę.
Tag RFID (Radio-Frequency Identification) to nowoczesna technologia, która umożliwia bezprzewodową identyfikację obiektów. Na przedstawionym rysunku widoczny jest tag RFID, który składa się z mikroukładu oraz anteny. Tagi RFID są wykorzystywane w różnych branżach, takich jak logistyka, handel detaliczny oraz systemy zabezpieczeń. Dzięki technologii RFID możliwe jest śledzenie towarów w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność zarządzania zapasami. Na przykład, w magazynach tagi RFID pozwalają na szybkie skanowanie wielu produktów jednocześnie, co znacznie przyspiesza proces inwentaryzacji. W kontekście standardów, RFID korzysta z protokołów takich jak ISO/IEC 18000, które definiują różne typy tagów oraz metody komunikacji. Warto również zwrócić uwagę na zastosowania RFID w systemach kontroli dostępu, gdzie tagi są wykorzystywane do identyfikacji osób i pojazdów, co zwiększa bezpieczeństwo obiektów.

Pytanie 33

Jaki jest wskaźnik wykorzystywania ładowności, gdy maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 16 t, masa własna pojazdu to 4 t, a masa ładunku wynosi 6 t?

A. 0,4
B. 0,7
C. 0,5
D. 0,6
Jak widzę, wybrałeś niewłaściwą odpowiedź, co może się zdarzyć. Czasem można nie zrozumieć dobrze, czym jest wskaźnik wykorzystania ładowności. Pamiętaj, że chodzi tu nie tylko o masę ładunku i masę pojazdu, ale też o dopuszczalną masę całkowitą. Odpowiedzi, które podałeś, jak 0,4, 0,6 czy 0,7, mogą wynikać z błędnych obliczeń lub złego podejścia do masy ładunku. Kluczowa sprawa to, że ten wskaźnik pokazuje, jak dobrze wykorzystujemy cały potencjał pojazdu, a nie tylko porównanie ładunku z masą własną. W logistyce bardzo ważne jest, żeby to dobrze zrozumieć, bo źle obliczone wskaźniki mogą prowadzić do wysokich kosztów. Pamiętaj też, że są przepisy dotyczące wag, które mają znaczenie. Dlatego warto poznać, jak to wszystko działa, bo na pewno pomoże to w przyszłej pracy w branży transportowej.

Pytanie 34

Który przewoźnik zrealizuje przewóz ładunku w najkrótszym czasie?

PrzewoźnikŚrednia prędkośćOdległość przewozu
A.90 km/h170 km
B.50 km/h120 km
C.70 km/h190 km
D.80 km/h180 km
A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Analiza błędnych odpowiedzi na to pytanie często wskazuje na powszechne nieporozumienia dotyczące obliczania czasu transportu. Niewłaściwe wybory mogą wynikać z niedostatecznego zrozumienia tego, jak średnia prędkość wpływa na czas dotarcia do celu. Często kandydaci nie biorą pod uwagę, że czas przewozu jest determinowany nie tylko przez odległość, ale również przez czynniki takie jak ruch drogowy, warunki pogodowe oraz specyfikę pojazdów używanych przez przewoźników. Wybór przewoźnika, który deklaruje najkrótszy czas dostawy, nie zawsze jest zgodny z rzeczywistością, jeśli jego trasa jest dłuższa lub wykorzystuje wolniejsze środki transportu. Ponadto, błędne odpowiedzi mogą sugerować, że wszyscy przewoźnicy działają w tych samych warunkach, co jest mylnym założeniem. W rzeczywistości, każdy przewoźnik ma unikalne uwarunkowania operacyjne, które mogą znacząco wpłynąć na czas transportu. Zrozumienie tych różnic oraz ich wpływu na logistykę jest kluczowe dla podejmowania trafnych decyzji w zakresie wyboru dostawcy.

Pytanie 35

Przesyłka, na którą składały się wyroby porcelanowe, w trakcie przewozu została uszkodzona. Roszczenia wynikające z umowy spedycji przedawniają się z upływem roku. Na podstawie zamieszczonego fragmentu Kodeksu cywilnego bieg przedawnienia roszczenia rozpoczyna się od dnia

Fragment ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
Art. 803 §2Termin przedawnienia zaczyna biec w wypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub ubytku przesyłki – od dnia dostarczenia przesyłki, w wypadku całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem – od dnia w którym przesyłka miała być dostarczona; we wszystkich innych wypadkach – od dnia wykonania zlecenia.
A. uszkodzenia ładunku.
B. nadania ładunku.
C. dostarczenia przesyłki.
D. wykonania zlecenia.
Niewłaściwe wybory, takie jak "nadania ładunku", "wykonania zlecenia" czy "uszkodzenia ładunku", wynikają z nieporozumienia dotyczącego momentu rozpoczęcia biegu terminu przedawnienia. Wybór "nadania ładunku" wydaje się logiczny, ale nie uwzględnia faktu, że przedawnienie roszczeń jest związane z momentem dostarczenia przesyłki do odbiorcy, a nie z chwilą jej nadania. To może prowadzić do błędnych przekonań, że nadawca jest odpowiedzialny za roszczenia aż do momentu, gdy przesyłka opuści jego ręce. Wybór "wykonania zlecenia" również jest mylny, ponieważ wykonanie zlecenia może mieć miejsce w różnym czasie i nie wiąże się bezpośrednio z odpowiedzialnością za uszkodzenie przesyłki. Z kolei "uszkodzenia ładunku" sugeruje, że termin przedawnienia zaczyna się w momencie ustalenia szkody, co jest całkowicie nieprawdziwe. Rzeczywisty bieg przedawnienia uzależniony jest od daty dostarczenia przesyłki, co jest kluczowe z perspektywy zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Ignorowanie tego przepisu może prowadzić do sytuacji, w której osoba poszkodowana w wyniku uszkodzenia przesyłki straci prawo do dochodzenia swoich roszczeń, jeśli nie zrozumie, kiedy ten termin faktycznie się zaczyna.

Pytanie 36

Dokument przesyłany zagranicznemu eksporterowi w celu realizacji transportu towaru importowanego z zarządzaniem transportem nabywcy, zawierający informacje o towarze, koniecznych dokumentach, eksporcie oraz inne notatki dotyczące wysyłki, to

A. routing order
B. bordereau
C. konosament FIATA
D. instrukcja wysyłkowa
Bordereau, konosament FIATA oraz instrukcja wysyłkowa to dokumenty, które odgrywają istotne role w procesie transportu, ale nie spełniają tych samych funkcji co routing order. Bordereau to spis przesyłek, który zawiera informacje o zawartości paczek, ale nie dostarcza szczegółowych instrukcji dotyczących wysyłki towaru, co czyni go niewystarczającym do przekazania pełnych informacji wymaganych dla eksportera i przewoźnika. Konosament FIATA jest dokumentem potwierdzającym przyjęcie towaru przez przewoźnika i jest zazwyczaj używany w przypadku transportu drogowego, ale nie zawiera szczegółowych instrukcji wysyłkowych. Natomiast instrukcja wysyłkowa, mimo że dostarcza informacji dotyczących wysyłki, nie spełnia złożonych wymagań, które stawia routing order, gdyż jest bardziej ogólnym dokumentem nie specyfikującym szczegółów dotyczących transportu. W praktyce, wybór niewłaściwego dokumentu może prowadzić do pomyłek w procesie transportowym, co skutkuje opóźnieniami oraz dodatkowymi kosztami. Kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi dokumentami i ich odpowiednie zastosowanie w kontekście międzynarodowego transportu, aby zapewnić płynność operacji logistycznych.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Rodzaj środka transportowego, który odbiera ładunek z miejsca załadunku i następnie przewozi go do kilku punktów, wykonuje zadanie transportowe w modelu

A. sztafetowego
B. wahadłowego
C. promienistego
D. obwodowego
W modelu transportu sztafetowego ładunek jest przewożony w cyklach, gdzie pojazdy wykonują kursy pomiędzy stałymi punktami, bezpośrednio przekazując ładunki. Jest to efektywne w przypadku przewozu osób, ale nie sprawdza się w transporcie towarów, gdzie istotne jest dostarczanie do różnych lokalizacji w jednym kursie. Z kolei model wahadłowy polega na przewozie ładunków w stałych relacjach pomiędzy dwoma punktami, co nie uwzględnia dostarczania do wielu odbiorców. Ten model jest stosowany głównie w transporcie surowców z miejsca wydobycia do zakładów przetwórczych. Promienisty model transportu z kolei skupia się na rozprowadzeniu towarów promieniście z jednego centralnego punktu, co może prowadzić do nieefektywności, gdyż nie zawsze pozwala na optymalne wykorzystanie środków transportu. Typowym błędem jest mylenie tych modeli ze względu na ich podobieństwo, jednak kluczowe różnice w strukturze i celach transportu prowadzą do nieprawidłowych wniosków. W praktyce, zrozumienie, który model jest najbardziej odpowiedni dla konkretnego zadania transportowego, jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i minimalizacji kosztów.

Pytanie 39

Przewoźnik odnalazł utraconą przesyłkę po upływie roku od dnia wypłacenia odszkodowania odbiorcy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik powinien

Fragment ustawy Prawo przewozowe
Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu przesyłek
Art. 69. 2. Jeżeli przesyłka zostanie odnaleziona w ciągu roku od wypłaty odszkodowania, przewoźnik powinien niezwłocznie zawiadomić o tym uprawnionego.
3. W terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, uprawniony może żądać, aby wydano mu odnalezioną przesyłkę w jednym z punktów odprawy przesyłek za zwrotem otrzymanego od przewoźnika odszkodowania. W takim przypadku uprawniony zachowuje roszczenie z tytułu zwłoki w przewozie.
4. Jeżeli odnalezienie nastąpiło po upływie roku albo uprawniony nie zgłosił się w terminie określonym w ust. 3, przesyłka ulega likwidacji.
A. przekazać przesyłkę służbie celnej.
B. sprzedać przesyłkę.
C. zatrzymać przesyłkę.
D. zlikwidować przesyłkę.
Przeanalizowanie odpowiedzi, które wskazują na inne działania, pozwala zrozumieć istotne błędy w podejściu do zagadnień prawnych związanych z przewozem towarów. Zatrzymanie przesyłki jest niezgodne z przepisami, ponieważ po upływie roku od wypłacenia odszkodowania przewoźnik nie ma już prawa do jej zatrzymania, co może prowadzić do nieuzasadnionych roszczeń ze strony odbiorcy. Sprzedaż przesyłki również stanowi naruszenie przepisów, ponieważ po roku jej status nie pozwala na komercyjny obrót, a przewoźnik nie ma prawa do dysponowania towarem, który został uznany za utracony i odszkodowany. Podobnie, przekazanie przesyłki służbie celnej jest niewłaściwe, ponieważ takie działanie nie odnosi się do przepisów dotyczących likwidacji przesyłek. Typowym błędem myślowym jest założenie, że przewoźnik ma jakiekolwiek prawo do decydowania o przyszłości przesyłki, która została już uznana za utraconą po danym okresie. W praktyce, brak znajomości takich regulacji może prowadzić do nieefektywnego zarządzania przesyłkami oraz ryzyka prawnych konsekwencji, dlatego kluczowe jest, aby osoby pracujące w branży przewozowej były świadome obowiązujących przepisów oraz procedur związanych z obsługą przesyłek.

Pytanie 40

Konwencja AETR to zbiór norm regulujących

A. czas pracy kierowców
B. reguły dotyczące sporządzania dokumentacji przewozowej i handlowej za realizowane usługi transportowe
C. transport ładunków drogą morską
D. przeprowadzanie przeładunku w transporcie kombinowanym
Wybór odpowiedzi dotyczącej przewozów ładunków drogą morską jest nieprawidłowy, ponieważ Konwencja AETR nie odnosi się do tej formy transportu. Transport morski regulowany jest innymi aktami prawnymi, takimi jak Konwencja o umowach przewozu towarów morzem (Konwencja Hague-Visby) czy inne przepisy dotyczące transportu wodnego. Wybór odpowiedzi związanej z dokumentacją przewozową również jest mylny, gdyż AETR skupia się głównie na czasie pracy kierowców, a nie na aspekcie administracyjnym czy dokumentacyjnym w transporcie. Choć dokumentacja jest ważnym elementem w transporcie, to nie jest przedmiotem regulacji AETR. Wybór związany z przeładunkiem w transporcie kombinowanym również nie pasuje do zakresu AETR, która dotyczy wyłącznie aspektów związanych z pracą kierowców i nie obejmuje szczegółowych regulacji dotyczących operacji przeładunkowych. Typowe błędy w myśleniu prowadzące do takich niepoprawnych wniosków obejmują pomieszanie regulacji dotyczących różnych form transportu oraz zrozumienie, że każda konwencja i regulacja ma swoje specyficzne zastosowanie i zakres, które nie są uniwersalne dla całego sektora transportowego. Zrozumienie tego jest kluczowe dla prawidłowego stosowania przepisów i zapewnienia zgodności z obowiązującymi normami w transporcie drogowym.