Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 12:28
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 12:44

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Pierwszym krokiem w procesie dokonywania zakupowych decyzji przez klientów jest

A. ocena opcji
B. uświadomienie potrzeby
C. zapoznanie się z ofertą w ulotce reklamowej
D. analiza porównawcza
Na początku całego procesu zakupowego kluczowe jest, żeby klient zrozumiał, że ma jakąś potrzebę. To jakby ten pierwszy krok do działania, bo jeśli nie zdamy sobie sprawy, że coś nam nie pasuje, to nie będziemy nawet myśleć o szukaniu informacji czy porównywaniu ofert. Weźmy za przykład sytuację, gdy ktoś spostrzeże, że jego telefon zaczyna chodzić jak żółw. Wtedy może nagle odczuć potrzebę kupna nowego modelu. Jak już zrozumie, co mu nie pasuje, to zacznie rozglądać się po różnych ofertach i szukać, co mógłby wybrać. Z perspektywy psychologii konsumenckiej, uświadomienie sobie potrzeby to naprawdę ważna rzecz, bo wpływa na to, jak później podejmujemy decyzje. Firmy to też wiedzą i próbują na różne sposoby zaintrygować swoją publiczność, stosując reklamy czy promocje, żeby zwrócić uwagę na te konkretne problemy, które ich produkty mogą rozwiązać.

Pytanie 2

Jakie czynniki mają znaczenie dla klienta agencji reklamowej przy wyborze produktów o dużej efektywności, biorąc pod uwagę różnorodność cenową i celów promocyjnych oferowanych przez agencję?

A. Uczuciowymi
B. Etycznymi
C. Nieracjonalnymi
D. Racjonalnymi
Klient agencji reklamowej kieruje się racjonalnymi czynnikami przy wyborze produktów o wysokiej skuteczności, co oznacza, że podejmuje decyzje na podstawie analizy danych, celów marketingowych oraz kosztów. Kluczowe jest zrozumienie, że skuteczność reklamy jest często mierzona poprzez ROI (zwrot z inwestycji), więc klienci starają się wybrać rozwiązania, które maksymalizują ten wskaźnik. Na przykład, kampanie oparte na danych analitycznych, które targetują określone grupy demograficzne, mogą przynieść lepsze rezultaty przy mniejszych nakładach finansowych. Dobrą praktyką jest także wykorzystywanie A/B testów, które pozwalają na porównanie skuteczności różnych wariantów reklamy. To podejście oparte na racjonalnych przesłankach nie tylko zwiększa efektywność działań marketingowych, ale również pozwala na optymalizację budżetu reklamowego. Klienci, którzy podejmują decyzje w oparciu o analizy, będą bardziej świadomi ryzyk i korzyści, co prowadzi do lepszego zarządzania kampaniami reklamowymi i osiągania zamierzonych celów.

Pytanie 3

Agencja reklamowa zarządza fanpage'em marki odzieżowej na Facebooku. Całkowity koszt netto miesięcznej obsługi obejmuje wydatki na kampanię reklamową w wysokości 750 zł oraz koszty konsultingowe wynoszące 250 zł. Na usługi nałożony jest 23% podatek VAT. Jaką wartość brutto powinno mieć zlecenie reklamowe na fakturze dla klienta?

A. 1 230 zł
B. 250 zł
C. 750 zł
D. 1 000 zł
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 1 230 zł. To wynika z tego, że musisz dobrze policzyć wartość brutto usług reklamowych, które agencja świadczy. Całkowity koszt, czyli ile to wszystkie usługi razem, to 750 zł za kampanię plus 250 zł za konsultacje, co daje 1 000 zł. A teraz, pamiętaj, że w Polsce dodajemy VAT, który wynosi 23%. Czyli do tej kwoty musimy doliczyć podatek. Robimy to tak: 1 000 zł razy 0,23, co daje 230 zł. Potem dodajemy to do wartości netto, czyli 1 000 zł plus 230 zł, co daje nam 1 230 zł. Ten przykład pokazuje, jak ważne jest, żeby dokładnie liczyć koszty związane z usługami i znać przepisy podatkowe. W praktyce agencje reklamowe muszą być bardzo precyzyjne w obliczeniach, żeby nie mieć problemów z fakturami, bo to może prowadzić do kłopotów prawnych i finansowych. Dokładne obliczenie VAT też jest ważne z perspektywy rachunkowości, bo wpływa na rozliczenia podatkowe i na to, jak firma wygląda na rynku.

Pytanie 4

Przygotowanie, najczęściej w formie prezentacji multimedialnej (dokumentu), propozycji sprzedaży oraz działań promocyjnych dla potencjalnej marki lub firmy określa się mianem

A. oferty wiążącej
B. sprzedaży
C. debriefingu
D. urno wy wstępnej
Propozycje ofert sprzedażowych i działań reklamowych nie powinny być mylone z tym, co nazywamy ofertą wiążącą. Oferta wiążąca to formalny dokument, a debriefing jest zupełnie o czym innym. Skupia się raczej na analizie i dyskusji, a nie na finalizacji sprzedaży. Tak naprawdę to sprzedaż dzieje się po zaprezentowaniu oferty, a debriefing ma miejsce wcześniej, żeby dać nam jakieś wartościowe informacje przed podjęciem decyzji zakupowej. Co do tego 'urno wy wstępną', to chyba chodziło Ci o coś innego, bo to termin, który rzadko się używa w branży. Ważne jest, żeby rozumieć te różnice, bo błędne interpretacje mogą nas zaprowadzić w zupełnie złą stronę i nic dobrego z tego nie wyjdzie.

Pytanie 5

Przekaz reklamowy został zamieszczony na papierowej opasce (taśmie) obejmującej czasopismo, która powoduje otworzenie się magazynu na artykule sponsorowanym. Reklama prasowa zaprojektowana w tej formie to

Ilustracja do pytania
A. french door.
B. banderola.
C. brasilian cover.
D. french gate.
Banderola to forma reklamy prasowej w postaci papierowej opaski, która otacza publikację, taką jak czasopismo czy książka. Jej główną funkcją jest nie tylko przyciąganie uwagi czytelników, ale także informowanie ich o promocjach, nowościach lub treściach sponsorowanych. Banderola jest często wykorzystywana w marketingu prasowym jako skuteczny sposób na zwiększenie widoczności produktów i usług. W praktyce, banderola powinna być zaprojektowana w sposób estetyczny, aby harmonizować z wizualną tożsamością publikacji, a jednocześnie wyróżniać się na tle innych elementów reklamowych. Dobrym przykładem zastosowania banderoli są czasopisma modowe lub lifestyle'owe, które często korzystają z tej formy reklamy, by promować wydarzenia, kolekcje czy marki. W kontekście standardów branżowych, dobrze zaprojektowana banderola powinna być zgodna z zasadami komunikacji wizualnej, a jej treść powinna być zrozumiała w pierwszym rzucie oka, co sprzyja skutecznej komunikacji z odbiorcą.

Pytanie 6

Który produkt reklamowy należy umieścić w tabeli w miejscu oznaczonym X, aby był spójny z pozostałymi?

Konstrukcja wielkogabarytowaBillboardTablica reklamowaMegaboardTotemX
A. Ulotkę.
B. Pylon.
C. Plakat.
D. Roll-up.
Pylon jest właściwym wyborem, ponieważ należy do kategorii dużych, wolnostojących konstrukcji reklamowych. W kontekście marketingu wizualnego, pylon jest szczególnie istotnym narzędziem, wykorzystywanym do identyfikacji wizualnej firm oraz jako element orientacji przestrzennej. W przeciwieństwie do mniejszych form reklamy, takich jak ulotki i plakaty, pylon ma dużą widoczność i jest w stanie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów z daleka, co jest kluczowe w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Dobre praktyki w zakresie reklamy zewnętrznej zalecają stosowanie konstrukcji wielkogabarytowych, jak pylon, w strategicznych lokalizacjach, aby maksymalizować ich skuteczność. Warto również podkreślić, że w kontekście budowy identyfikacji marki, pylon może być dostosowywany pod względem kolorystyki, logotypów i komunikacji wizualnej, co pozwala na harmonizację z innymi elementami marketingowymi. W związku z powyższym, umieszczenie pylona w tabeli obok innych konstrukcji, takich jak billboardy i totemy, jest uzasadnione i zgodne ze standardami branżowymi.

Pytanie 7

Przedstawiony w tabeli fragment dokumentu wykorzystywanego w kampanii reklamowej to

TytułNakład
tys. szt.
FormatLiczba
reklam
Czytelnictwo
%
Cena
GRPStyczeń
Maja550cała strona, P, full color111,00158 000,00111
Kobieta i jej styl350cała strona, P, full color17,96149 000,0081
Polka230cała strona, P, full color16,6083 000,0061
Razem325,56252
A. cash flow.
B. showreel.
C. media plan.
D. flow chart.
Odpowiedź "media plan" jest prawidłowa, ponieważ tabela, którą analizujemy, zawiera szczegółowe informacje dotyczące planowania kampanii reklamowej. Media plan to kluczowy dokument w procesie marketingowym, który umożliwia efektywne zarządzanie budżetem reklamowym oraz wybór najbardziej odpowiednich mediów do dotarcia do określonej grupy docelowej. Przykładowo, media plan może obejmować dane takie jak liczba reklam w poszczególnych publikacjach, ich format, zasięg, cena i GRP (Gross Rating Point), co pozwala na optymalizację działań reklamowych. Dobrze skonstruowany media plan uwzględnia zarówno cele kampanii, jak i analizy rynku oraz preferencje konsumentów, co jest zgodne ze standardami branżowymi. Zastosowanie takiego narzędzia w praktyce pozwala na monitorowanie efektywności działań reklamowych oraz wprowadzenie ewentualnych korekt w trakcie kampanii, co zwiększa jej skuteczność.

Pytanie 8

Zgodnie z kryterium branżowotowarowym, targi o ogólnym charakterze, które są skierowane do szerokiego kręgu odbiorców i mogą obejmować różne branże, to targi

A. zamknięte
B. skoncentrowane
C. wertykalne
D. horyzontalne
Targi horyzontalne to świetna sprawa, bo przyciągają różne branże i ludzi. Ich celem jest pokazanie różnych produktów i usług, co daje możliwość wymiany doświadczeń. Przykładowo, Targi Książki w Krakowie to super miejsce, gdzie można spotkać wydawców i wielu miłośników książek. Uważam, że takie targi są mega ważne z marketingowego punktu widzenia, bo dają wystawcom szansę na dotarcie do różnych grup ludzi. Warto też zwrócić uwagę, że obecność na takich targach może naprawdę pomóc w budowaniu marki i poprawie jej wizerunku. Fajnie jest też mieć różne atrakcje, jak warsztaty czy prelekcje, co sprawia, że stoiska są bardziej atrakcyjne dla odwiedzających.

Pytanie 9

Określ liczbę emisji reklamy prasowej w weekendowych wydaniach pewnego dziennika, jeśli klient zażyczył sobie, aby reklama zajmowała 2 moduły oraz była wydrukowana w kolorze. Budżet kampanii wynosi 4 900,00 zł.

Dzień wydaniaCena 1 modułu ogłoszenia [zł]
ogłoszenie koloroweogłoszenie czarno-białe
poniedziałek-piątek250,00180,00
sobota-niedziela350,00280,00
A. 12 emisji.
B. 6 emisji.
C. 7 emisji.
D. 8 emisji.
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ aby obliczyć liczbę emisji reklamy prasowej, należy podzielić całkowity budżet kampanii przez koszt jednej emisji. Koszt emisji reklamy prasowej obejmuje cenę dwóch modułów ogłoszenia w kolorze, a w weekendowych wydaniach dzienników ceny mogą być wyższe niż w dni powszednie. Zastosowanie tej metody pozwala na precyzyjne zaplanowanie wydatków w kampaniach reklamowych, co jest kluczowe dla osiągnięcia zamierzonych celów. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne do zarządzania budżetem marketingowym oraz podejmowania decyzji dotyczących alokacji zasobów. Ponadto, stosowanie tego typu analiz jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży reklamowej, gdzie precyzyjne wydatki i efektywność są kluczowymi wskaźnikami sukcesu kampanii. Dzięki temu, marketerzy mogą podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące emisji reklam oraz oceniać ich efektywność na podstawie zrealizowanych wyników.

Pytanie 10

Pracownik biura obsługi klienta otrzymał zalecenia dotyczące przeprowadzania negocjacji z kluczowym klientem:
– trzymaj się pozycji firmy,
– dąż do znalezienia rozwiązania sprzyjającego firmie,
– żądaj ustępstw jako warunku dalszej rozmowy.

Jakiego stylu negocjacji powinien użyć pracownik?

A. Twardy
B. Kompromisowy
C. Merytoryczny
D. Łagodny
Odpowiedź twarda jest poprawna, ponieważ opisane wskazówki do negocjacji jasno wskazują na dążenie do ochrony interesów firmy. Styl twardy charakteryzuje się stanowczością i dążeniem do osiągnięcia maksymalnych korzyści, co jest zgodne z zaleceniami przedstawionymi w pytaniu. Pracownik powinien pewnie przedstawiać stanowisko firmy, nie ustępować i szukać rozwiązań korzystnych, co może obejmować twarde żądania ustępstw od klienta. W praktyce, przy stosowaniu stylu twardego, ważne jest, aby negocjacje były prowadzone z szacunkiem, ale także z determinacją. Przykładem może być sytuacja, w której firma negocjuje umowę dostaw z kluczowym klientem, gdzie ustalają warunki finansowe i terminy dostaw. Twarde negocjacje mogą prowadzić do uzyskania lepszych warunków, ale należy pamiętać o długotrwałych relacjach z klientem, co wymaga ostrożnego podejścia. W związku z tym, umiejętność łączenia twardego stylu z elastycznością i umiejętnością zrozumienia potrzeb klienta jest kluczowa dla sukcesu w negocjacjach.

Pytanie 11

Jednym z procesów w tworzeniu reklamy radiowej jest mastering, który obejmuje

A. nagraniu różnych wersji tekstu w studiu nagraniowym i późniejszym montażu
B. komputerowym zgraniu poszczególnych elementów w całość i przygotowaniu do emisji
C. dodawanie efektów dźwiękowych do tekstu
D. opracowanie treści reklamy przez copywritera
Mastering w produkcji reklamy radiowej to kluczowy etap, który polega na komputerowym zgraniu poszczególnych elementów w całość oraz ich przygotowaniu do emisji. W tym procesie inżynierowie dźwięku stosują zaawansowane techniki, takie jak equalizacja, kompresja oraz limitowanie, aby zapewnić optymalną jakość dźwięku. Mastering umożliwia dopasowanie poziomów głośności oraz tonalności, co jest niezbędne dla uzyskania spójności audio w różnych formatach odbioru. Przykładowo, reklama radiowa powinna brzmieć doskonale zarówno na stacjonarnych odbiornikach, jak i na urządzeniach mobilnych. Dobrze wykonany mastering pozwala również na uniknięcie zniekształceń, które mogą wystąpić w trakcie transmisji, a także na lepsze dostosowanie się do specyfikacji stacji radiowej, nierzadko wymagających odpowiednich norm głośności. W branży dźwiękowej mastering jest uznawany za sztukę, która wymaga zarówno technicznych umiejętności, jak i estetycznego wyczucia, co sprawia, że jest to proces niezbędny dla każdej profesjonalnej produkcji audio.

Pytanie 12

Strategia naśladowania może być bardziej opłacalna niż innowacje, ponieważ

A. naśladowanie zmniejsza koszty oraz ryzyko związane z badaniami i opracowywaniem nowych produktów
B. doskonalenie się poprzez własne błędy podczas kolejnych naśladowań przynosi nowe umiejętności
C. naśladowanie wypiera z rynku nowoczesne technologie, więc innowacje stają się zbędne
D. naśladowca oferuje niższe ceny niż innowator, co pozwala na większą sprzedaż
Imitacja nie jest strategią, która automatycznie wypiera innowacje ani nowoczesne technologie z rynku. Rzeczywistość jest bardziej złożona i wymaga zrozumienia, że innowacje są kluczowe dla rozwoju branży oraz długofalowego sukcesu firmy. Przykładając zbyt dużą wagę do imitacji, firma może przeoczyć szansę na stworzenie własnej unikalnej wartości, która przyciągnie lojalnych klientów. Twierdzenie, że imitacja eliminuje potrzebę innowacji, opiera się na błędnym założeniu, że klienci będą zawsze wybierać tańsze opcje, co nie jest prawdą w dłuższej perspektywie. Wiele badań pokazuje, że innowacyjne firmy, które oferują wyjątkowe doświadczenia lub produkty, często zyskują przewagę konkurencyjną, której imitatorzy nie są w stanie naśladować. Dodatkowo, sprzedawanie taniej nie zawsze przekłada się na wzrost sprzedaży, ponieważ klienci mogą być bardziej skłonni zapłacić wyższą cenę za jakość i unikalność. Błędem myślowym jest zakładanie, że rynek jest statyczny, a konkurencja opiera się wyłącznie na cenie. Kluczowe jest, aby firmy inwestowały w innowacje, które mogą tworzyć nowe potrzeby i otwierać nowe rynki, zamiast opierać się jedynie na kopiowaniu istniejących rozwiązań.

Pytanie 13

Firma zajmuje się sprzedażą produktów promocyjnych przy użyciu strategii zbierania śmietanki. Dlatego jej działania marketingowe powinny być ukierunkowane na konsumentów, którzy są

A. nabywcami artykułów codziennego użytku
B. bardzo wrażliwi na ceny
C. mało wrażliwi na ceny
D. nabywcami niewielkich ilości produktów
Odpowiedź "mało wrażliwi na cenę" jest poprawna, ponieważ strategia zbierania śmietanki (ang. skimming pricing) polega na wprowadzaniu produktu na rynek w wysokiej cenie, aby maksymalizować zyski od segmentu klientów, którzy są gotowi zapłacić więcej za innowację lub prestiż. Tacy konsumenci często nie są wrażliwi na cenę, co oznacza, że ich decyzje zakupowe nie są silnie uzależnione od kosztów. Przykładem mogą być luksusowe marki, które wprowadzają nowe produkty z wysoką marżą, kierując swoją komunikację do grupy klientów, którzy poszukują wyjątkowych doświadczeń, a nie tylko najniższej ceny. Standardy branżowe wskazują na to, że skuteczna strategia zbierania śmietanki wymaga głębokiej analizy rynku oraz segmentacji klientów, co pozwala na identyfikację grupy docelowej, która charakteryzuje się niską wrażliwością na cenę i wysoką skłonnością do zakupu premium. Dobrze zaplanowane działania promocyjne, takie jak ekskluzywne wydarzenia czy kampanie reklamowe skierowane do elity, mogą przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności marki oraz dalszego wzrostu zysków.

Pytanie 14

Na której ilustracji przedstawiono kaseton?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 4.
B. Na ilustracji 3.
C. Na ilustracji 2.
D. Na ilustracji 1.
Kaseton to naprawdę fajny i dobrze zdefiniowany element reklamy. Nie tylko informuje, ale też ładnie wygląda. Na ilustracji 2 mamy tablicę z napisem "ubezpieczenia" i to jest świetny przykład kasetonu. W handlu i usługach kasetony są super przydatne, bo przyciągają uwagę klientów dzięki podświetleniu i ładnej grafice. W reklamie kasetony projektuje się tak, aby wszystko było zgodne z estetyką i techniką, co sprawia, że są skuteczne w komunikacji wizualnej. Na przykład, często robi się je z materiałów odpornych na różne warunki atmosferyczne, więc są trwałe i można je stosować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dobrze jest też umieszczać kasetony w miejscach, gdzie jest dużo ludzi, bo wtedy są bardziej widoczne i skuteczne.

Pytanie 15

Ankieterzy badający opinie publiczne po realizacji kampanii społecznej w kwestionariuszach ankietowych oraz w wywiadach zastosowali pytania, które wymagały udzielenia jednej z pięciu odpowiedzi uporządkowanych od całkowitej akceptacji do całkowitego odrzucenia. Jaką nazwę noszą te pytania?

A. Likerta
B. Thuerstona
C. alternatywnej
D. interwałowej
Prawidłowa odpowiedź to skala Likerta, która jest powszechnie wykorzystywana w badaniach opinii i psychologii społecznej. Skala ta pozwala na pomiar postaw, opinii czy emocji poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania w formie oceny, zazwyczaj w pięciopunktowej skali, gdzie skrajne punkty oznaczają całkowitą akceptację lub całkowite odrzucenie. Przykładowe pytanie może brzmieć: „Jak bardzo zgadzasz się z stwierdzeniem, że kampania była skuteczna?”, a potencjalne odpowiedzi mogą obejmować „Zdecydowanie się zgadzam”, „Zgadzam się”, „Nie mam zdania”, „Nie zgadzam się”, „Zdecydowanie się nie zgadzam”. Umożliwia to zbieranie danych, które mogą być następnie analizowane statystycznie, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zbierania i analizy danych. Skala Likerta jest uznawana za standard w badaniach społecznych, co czyni ją narzędziem wiarygodnym i efektywnym w ocenie postaw i przekonań.

Pytanie 16

Organizacja, która zamierza zwiększyć sprzedaż swoich istniejących produktów na aktualnych rynkach, wdroży strategię

A. dywersyfikacji rynkowej
B. zbierania śmietanki rynkowej
C. penetracji rynkowej
D. cen wysokich
Strategia penetracji rynkowej polega na zwiększaniu sprzedaży już istniejących produktów wśród obecnych klientów na aktualnych rynkach. Jest to podejście skoncentrowane na zdobywaniu większej części rynku poprzez różnorodne działania marketingowe, takie jak obniżanie cen, intensyfikacja promocji, zwiększanie dostępności produktu czy poprawa jego promocji. Przykładem może być firma, która produkuje napoje gazowane i decyduje się na wprowadzenie agresywnej kampanii reklamowej oraz promocji cenowych w celu zwiększenia swojego udziału w rynku napojów bezalkoholowych. Działania te są zgodne z najlepszymi praktykami w marketingu, które sugerują, że zwiększanie bazy klientów w istniejących segmentach rynkowych jest tańsze i mniej ryzykowne niż rozwijanie nowych produktów lub rynków. Penetracja rynkowa jest szczególnie efektywna w przypadku produktów, które mają już ustaloną markę i lojalność klientów, co czyni strategię bardzo praktycznym podejściem w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 17

Agencja reklamowa postanowiła wdrożyć strategię rozszerzenia rynku. Jakie działania powinna podjąć?

A. Zmienić dostawców
B. Rozpocząć działalność w pobliskim województwie
C. Wprowadzić nowy produkt reklamowy
D. Wprowadzić dywersyfikację poziomą
Wprowadzenie dywersyfikacji poziomej, zmiana dostawców czy wprowadzenie nowego produktu reklamowego to strategie, które nie są związane z rozwojem rynku w sensie geograficznym. Dywersyfikacja pozioma polega na oferowaniu nowych produktów lub usług, które są różne od dotychczasowych, ale nadal związane z bieżącą działalnością firmy. Choć może to być korzystne w dłuższej perspektywie, nie umożliwia to bezpośredniego dotarcia do nowych segmentów rynku. Zmiana dostawców również nie wpływa na rozwój rynku, a raczej odnosi się do relacji z partnerami gospodarczymi, co może poprawić efektywność operacyjną, ale niekoniecznie poszerzyć bazę klientów. Ponadto, wprowadzenie nowego produktu reklamowego nie odpowiada na potrzebę ekspansji w nowe obszary geograficzne; mimo że może przyciągnąć uwagę istniejących klientów, nie prowadzi do pozyskiwania nowych odbiorców. Podejścia te często są mylone z rozwojem rynku z powodu niepełnego zrozumienia koncepcji strategii rozwoju. Kluczowym błędem jest brak zrozumienia, iż rozwój rynku koncentruje się na ekspansji do nowych lokalizacji, co różni się od działań związanych z produktem lub dostawcami.

Pytanie 18

Fanpage to specyficzna forma promocji

A. outdoorowej
B. internetowej
C. kinowej
D. prasowej
Fanpage to specyficzna forma reklamy internetowej, która pozwala na bezpośrednią interakcję z użytkownikami poprzez platformy społecznościowe. Przykłady to Facebook, Instagram czy Twitter, gdzie marki mogą tworzyć swoje profile i publikować treści, które angażują ich odbiorców. Dobre praktyki obejmują regularne aktualizowanie treści, odpowiadanie na komentarze i tworzenie kampanii reklamowych, które przyciągają uwagę użytkowników. W porównaniu do tradycyjnych form reklamy, fanpage umożliwia bardziej spersonalizowane podejście, dzięki którym firmy mogą zbudować silniejsze relacje z klientami. Przykładem może być kampania promująca nowy produkt, gdzie marka wykorzystuje fanpage do publikacji filmów, zdjęć i postów zachęcających do interakcji. Najlepsze praktyki obejmują również analizę danych dotyczących zaangażowania, co pozwala na optymalizację strategii marketingowej.

Pytanie 19

W przypadku, gdy analizowany przekaz reklamowy oraz populacja, która jest badana, dzieli się na różne grupy lub kategorie, a następnie z każdej z tych warstw (grup) losowane są niezależne próby, to mamy do czynienia z doborem próby

A. kuli śniegowej
B. warstwowy
C. nielosowy
D. losowy
Dobór warstwowy to technika próbkowania, w której populacja jest dzielona na różne grupy, zwane warstwami, które mają wspólne cechy. Następnie z każdej warstwy losowane są próby, co pozwala na uzyskanie reprezentatywności w badaniach złożonych populacji. Przykładem może być badanie opinii publicznej, gdzie populację dzieli się na grupy wiekowe, a następnie z każdej grupy losuje się respondentów. Takie podejście zwiększa precyzję wyników, ponieważ uwzględnia różnorodność w populacji. W praktyce dobór warstwowy jest często stosowany w badaniach rynkowych oraz w naukach społecznych, zgodnie z najlepszymi praktykami, które zalecają dążenie do jak najbardziej reprezentatywnej próby, co w rezultacie podnosi jakość danych i wiarygodność wniosków.

Pytanie 20

W reakcji na przesłane zapytanie ofertowe, agencja reklamowa przygotuje dla swojego klienta

A. fakturę VAT
B. zamówienie
C. umowę sprzedaży
D. ofertę handlową
Odpowiedzią na zapytanie ofertowe agencji reklamowej powinna być oferta handlowa, gdyż jest to dokument formalny, który zawiera szczegóły dotyczące proponowanych usług, ich kosztów oraz warunków współpracy. Oferta handlowa ma na celu precyzyjne przedstawienie klientowi wartości usług, jakie agencja może zaoferować, co z kolei pozwala na podjęcie świadomej decyzji o ewentualnej współpracy. Przykładem może być sytuacja, w której agencja przygotowuje kampanię reklamową dla nowego produktu; oferta zawierałaby informacje o strategii marketingowej, przewidywanych kosztach oraz harmonogramie działań. W praktyce, dobrze przygotowana oferta handlowa jest kluczowym elementem procesu sprzedaży i budowania relacji z klientem, co zostało potwierdzone przez standardy jakości ISO 9001 dotyczące zarządzania jakością. Tego rodzaju dokumenty pomagają utrzymać przejrzystość i zrozumienie między stronami, co jest niezbędne dla efektywnej współpracy.

Pytanie 21

Poprawa jakości i jednoczesne zabezpieczenie tektury poprzez pokrycie jej nadrukiem offsetowym, stosowane w produkcji opakowań, stendów oraz gadżetów reklamowych takich jak podstawki do piwa, osiąga się dzięki

A. listwowaniu
B. sztancowaniu
C. gumowaniu
D. kaszerowaniu
Sztancowanie to technika, która polega na wycinaniu kształtów z materiałów, takich jak tektura czy papier. Choć jest to istotny proces w produkcji opakowań, nie ma on nic wspólnego z uszlachetnianiem tektury przez oklejenie nadrukiem offsetowym. Z kolei listwowanie odnosi się do dodawania elementów krawędziowych lub usztywniających, co także nie dotyczy opisanego procesu kaszerowania. Gumowanie to proces, który polega na nałożeniu warstwy gumy na powierzchnię w celu zwiększenia przyczepności lub ochrony, jednak nie ma zastosowania w kontekście estetyki czy ochrony nadruków offsetowych na tekturze. Przy wyborze metody uszlachetnienia tektury ważne jest zrozumienie, że każda z tych technik ma swoje specyficzne zastosowanie i nie można ich stosować zamiennie. Zrozumienie różnic między tymi procesami jest kluczowe dla prawidłowego doboru metody w zależności od rodzaju produkcji i oczekiwań estetycznych oraz funkcjonalnych. W praktyce, popełnianie błędów w ocenie tych procesów prowadzi do nieefektywnego wykorzystania materiałów oraz zwiększonych kosztów produkcji.

Pytanie 22

Dokument zawierający wybrane media do kampanii, środki i nośniki, a także informacje o dacie i miejscu emisji oraz kosztach, to

A. brief reklamowy
B. media plan
C. branding
D. job brief
Wybór niewłaściwej odpowiedzi często wynika z mylnego zrozumienia ról poszczególnych dokumentów w procesie planowania kampanii reklamowej. Branding obejmuje ogólną strategię budowania marki i jej wizerunku w świadomości konsumentów, ale nie skupia się na konkretnych działaniach związanych z mediami i ich emisją. Job brief to dokument, który dokładnie opisuje zadania oraz cele do zrealizowania, ale także nie zajmuje się szczegółami planowania mediów. Brief reklamowy to natomiast zestaw zasad i wskazówek dotyczących konkretnej kampanii, takich jak przesłanie reklamy czy kreatywne elementy, ale również nie określa szczegółowo mediów, w jakich reklama będzie emitowana, ani nie zawiera danych o kosztach. Często mylnie utożsamia się te dokumenty z media planem, jednak każdy z nich ma inną funkcję w procesie marketingowym. Kluczową różnicą jest to, że media plan to zintegrowane podejście do wyboru i zarządzania mediami, które uwzględnia zarówno analizę rynku, jak i strategie alokacji budżetu, co jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu kampanii reklamowej. Zrozumienie tych różnic jest istotne, aby skutecznie planować i realizować działania marketingowe.

Pytanie 23

Osoba projektująca kampanię reklamową piwa zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości powinna umieścić wyraźne napisy informujące o szkodliwości picia alkoholu lub zakazie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim, tak aby zajmowały

A. 30% powierzchni reklamy
B. 15% powierzchni reklamy
C. 20% powierzchni reklamy
D. 25% powierzchni reklamy
Odpowiedź 20% powierzchni reklamy jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości, podczas projektowania kampanii reklamowych dotyczących alkoholu, projektanci mają obowiązek umieścić czytelne ostrzeżenia dotyczące szkodliwości spożywania alkoholu. Ustawa precyzuje, że napisy te muszą zajmować co najmniej 20% powierzchni reklamy, co ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat negatywnych skutków spożywania alkoholu oraz ochronę małoletnich przed jego dostępnością. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady może być reklama piwa, w której na dolnym pasku umieszczone są wyraźne komunikaty, takie jak „Pij odpowiedzialnie” czy „Nie sprzedawaj alkoholu osobom poniżej 18 roku życia”, które przyciągają uwagę i są trudne do zignorowania. Właściwe umiejscowienie takich informacji nie tylko spełnia wymogi prawne, ale także odzwierciedla odpowiedzialność społeczną marki oraz jej zaangażowanie w promowanie bezpiecznego spożycia alkoholu. Warto również zauważyć, że inne rynki mogą mieć różne regulacje dotyczące reklamy alkoholu, co powinno być brane pod uwagę przez projektantów kampanii reklamowych na międzynarodowym poziomie.

Pytanie 24

Klient biura reklamy, który ma przekonanie, że wszyscy pragną go oszukać, dostrzega wady i obawia się, że kampania reklamowa nie przyniesie zamierzonych efektów, to klient

A. nieufny
B. niezgrany
C. niecierpliwy
D. niewtajemniczony
Odpowiedź 'nieufny' jest prawidłowa, ponieważ opisuje klienta agencji reklamowej, który ma tendencję do podejrzewania innych o złe intencje oraz wątpliwości dotyczące skuteczności reklamy. Taki klient może obawiać się, że jego inwestycja nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, co jest typowe dla osób o niskim poziomie zaufania. W praktyce, działania marketingowe często opierają się na relacjach oraz zaufaniu pomiędzy klientem a agencją. Klient nieufny może wymagać szczegółowych analiz i dowodów skuteczności działań, co może prowadzić do nieporozumień oraz opóźnień w realizacji projektów. W branży reklamowej, istotne jest budowanie zaufania poprzez transparentność, regularne raporty oraz otwartą komunikację. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest konieczność prezentacji case studies lub referencji od innych klientów, aby zaspokoić obawy nieufnego klienta i jednocześnie wykazać kompetencje agencji. Wzmacnia to relację oraz może prowadzić do lepszego zrozumienia procesu reklamowego.

Pytanie 25

Podmioty biorące udział w procesie zakupowym to:

A. inicjator, decydent, nabywca, użytkownik.
B. sponsor, analityk, decydent, nabywca.
C. analityk, sponsor, decydent, użytkownik.
D. inicjator, analityk, decydent, użytkownik.
W podejściu do procesu zakupowego bardzo często można spotkać się z pewnymi uproszczeniami, które prowadzą do mylnych wyobrażeń o tym, kto faktycznie bierze udział w takiej procedurze. Warianty oparte na rolach takich jak sponsor, analityk czy ograniczenie tylko do decydenta czy nabywcy nie oddają całego spektrum działań i odpowiedzialności w profesjonalnym zarządzaniu zakupami. Sponsor to pojęcie zapożyczone głównie z zarządzania projektami i rzadko bywa formalnie wykorzystywane w kontekście typowych zakupów operacyjnych. Analityk, choć w niektórych firmach bywa zaangażowany w analizę potrzeb czy rynku, nie jest standardowo uznawany za jedną z czterech kluczowych ról w procesie zakupowym, zwłaszcza jeśli chodzi o podejmowanie decyzji czy późniejsze użytkowanie produktu. Popularnym błędem jest także utożsamianie decydenta z nabywcą – w praktyce to są często odrębne osoby, bo decydent autoryzuje zakup, a nabywca go realizuje, np. w dziale zakupów czy administracji. Dodatkowo, pomijanie roli inicjatora powoduje, że nie zauważa się etapu generowania potrzeby, który z perspektywy efektywności organizacyjnej jest absolutnie kluczowy. Gdy brakuje użytkownika w zestawieniu, ignoruje się finalny etap – realne wykorzystanie zakupionych dóbr, co w praktyce przekłada się na potencjalne niezadowolenie z wdrożenia i braki adaptacyjne. Moim zdaniem, takie uproszczenia mogą wynikać z braku doświadczenia w większych strukturach organizacyjnych, gdzie role są rozdzielone, a cały proces zakupowy jest bardziej złożony. Warto więc pamiętać, że profesjonalny proces zakupowy powinien uwzględniać wszystkie wymienione role – inicjatora, decydenta, nabywcę i użytkownika – aby zapewnić efektywność oraz spójność decyzji w całej firmie. Praktyka pokazuje, że ignorowanie którejkolwiek z nich prowadzi do strat finansowych lub nietrafionych zakupów, co potem trudno odkręcić.

Pytanie 26

Który z wymienionych programów komputerowych powinna wykorzystać agencja do prezentacji projektów w formie slajdów, stworzonych według zamówienia, którego fragment został dołączony?

Zamówienie: wykonanie grafiki oraz wizytówki według załączonego briefu. Proszę o przedstawienie propozycji w postaci pokazu slajdów w ciągu dwóch tygodni od momentu otrzymania zamówienia.

A. Power Point
B. Corel Draw
C. Adobe Photoshop
D. Audacity
PowerPoint to chyba najpopularniejszy program do robienia prezentacji na slajdach. Ma naprawdę fajny i przyjazny interfejs, więc dodawanie tekstu, obrazków czy wykresów jest proste jak budowa cepa. W kontekście zamówienia agencji, przygotowanie znaku graficznego i wizytówki pasuje jak ulał do możliwości PowerPointa. Można korzystać z gotowych szablonów albo samodzielnie bawić się układami slajdów, dostosowując je do potrzeb klientów. Z tego, co widzę, opcje dodawania animacji i różnych przejść sprawiają, że prezentacje są naprawdę atrakcyjne i profesjonalne, co jest super ważne, gdy chodzi o wizualizacje. Warto także wspomnieć, że PowerPoint ułatwia współpracę w grupie, bo można na raz wprowadzać poprawki, co jest naprawdę przydatne. W praktyce sporo firm korzysta z PowerPointa, żeby skutecznie pokazać swoje pomysły i wyniki projektów klientom, a to pozwala lepiej zrozumieć prezentowane rozwiązania.

Pytanie 27

Firma reklamująca usługi bankowe, dysponująca budżetem 12 000,00 zł, chce wykupić reklamę w formie banera głównego w znanym portalu internetowym. Ile tygodni wyświetlana będzie reklama, jeśli zaplanowano 4 000 odsłon tygodniowo?

Cennik opłat
Rodzaj reklamyCena CPM (tysiąca odsłon)
Baner podwójny 750x200400,00 zł
Baner główny 750x100200,00 zł
Box w artykułach 250x500300,00 zł
Skyscraper250,00 zł
A. 12 tygodni.
B. 10 tygodni.
C. 15 tygodni.
D. 60 tygodni.
Odpowiedź 15 tygodni jest prawidłowa, ponieważ prawidłowo uwzględnia zarówno budżet reklamowy, jak i koszt reklamy. Koszt za tysiąc odsłon (CPM) wynosi 200 zł, co oznacza, że dla 4000 odsłon tygodniowo cena wynosi 800 zł. Budżet firmy wynoszący 12 000 zł podzielony przez koszt tygodniowy 800 zł daje wynik 15 tygodni. W praktyce, zrozumienie współczynnika CPM oraz umiejętność przeliczania kosztów reklamy jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem marketingowym. Firmy powinny również analizować wyniki kampanii reklamowych, aby optymalizować przyszłe wydatki na reklamę. Znalezienie równowagi między kosztami a zasięgiem to jeden z kluczowych elementów skutecznej strategii marketingowej. Warto także regularnie sprawdzać aktualne stawki CPM, które mogą się różnić w zależności od platformy oraz okresu reklamowego.

Pytanie 28

Który z aspektów komunikacji firmy z klientem odnosi się do nadawania przez klienta konkretnego znaczenia słowom, obrazom oraz symbolom użytym w materiałach reklamowych?

A. Kodowanie
B. Reakcja
C. Odbiór
D. Dekodowanie
Wybór innych elementów procesu komunikacji, takich jak kodowanie, reakcja czy odbiór, nie oddaje właściwie istoty procesu dekodowania. Kodowanie to etap, w którym nadawca tworzy komunikat, przekształcając swoje myśli w słowa, obrazy czy symbole, co oznacza, że dotyczy on bardziej twórczej strony komunikacji, a nie interpretacji ze strony odbiorcy. Reakcja odnosi się do odpowiedzi, jaką odbiorca formułuje po dekodowaniu komunikatu, co sugeruje, że jest to rezultat dekodowania, a nie jego część. Odbiór natomiast skupia się na fizycznym przyjęciu komunikatu przez odbiorcę, co nie obejmuje procesu interpretacji znaczenia. Te koncepcje są często mylone, co prowadzi do nieporozumień dotyczących naturalnego przebiegu komunikacji. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że komunikacja to dwustronny proces, w którym dekodowanie odgrywa fundamentalną rolę w zrozumieniu intencji nadawcy. Właściwe dekodowanie wymaga od odbiorcy znajomości kontekstu kulturowego, językowego oraz osobistego, co czyni ten proces złożonym. Zrozumienie różnicy między tymi elementami jest niezbędne dla efektywnej komunikacji i skutecznych strategii marketingowych.

Pytanie 29

Aby sprostać oczekiwaniom każdego z klientów przez dostosowanie oferty, cen, promocji oraz metod dystrybucji do ich specyficznych potrzeb, należy wdrożyć strategię

A. personalizacji.
B. tworzenia.
C. standaryzacji.
D. zmiany.
Personalizacja to kluczowa strategia marketingowa, która polega na dostosowywaniu produktów, usług oraz komunikacji do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów. W dzisiejszym zglobalizowanym rynku, gdzie klienci mają dostęp do ogromnej ilości informacji, personalizacja staje się niezbędnym narzędziem w budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Przykłady personalizacji można znaleźć w wielu branżach; na przykład, platformy e-commerce często rekomendują produkty na podstawie wcześniejszych zakupów lub przeglądania. Firmy takie jak Amazon czy Netflix wykorzystują algorytmy uczenia maszynowego, aby analizować zachowania użytkowników i dostarczać spersonalizowane rekomendacje. Zastosowanie personalizacji pozwala na zwiększenie satysfakcji klientów, co z kolei przekłada się na lojalność oraz wzrost sprzedaży. Personalizacja może przybierać różne formy, od segmentacji bazy klientów po dynamiczne dostosowywanie treści reklam do konkretnych grup docelowych. Warto też podkreślić, że skuteczna personalizacja wymaga od firm stosowania najlepszych praktyk w zakresie ochrony danych osobowych, co jest kluczowe w kontekście regulacji takich jak RODO. Wprowadzenie strategii personalizacji to nie tylko krok w stronę lepszego zrozumienia klientów, ale także sposób na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 30

Wypowiedź przytoczona w ramce jest charakterystyczna dla klienta typu

„Potrzebuję strony internetowej, responsywnej z zastosowaniem systemu zarządzania treścią. Proszę zaproponować kilka strategii pozycjonowania strony, a wybiorę najlepszą dla mojej firmy."
A. "inni".
B. "ja".
C. osobistego.
D. problemowego.
Wybór odpowiedzi, która pokazuje klienta koncentrującego się na innych, tak jak "inni", to całkiem spory błąd. Klient, który mówi o swoich potrzebach, raczej nie myśli o wymaganiach innych, co jest dokładnie tym, co definiuje podejście typu "ja". Z kolei odpowiedzi mówiące o klientach problemowych czy osobistych też nie oddają sedna tego przypadku. Klient problemowy zazwyczaj wyraża frustracje, a to w ogóle nie pasuje do osobistego zaangażowania, które widzimy w analizowanej wypowiedzi. Klient osobisty mógłby skupić się na emocjach, ale to nie to samo co wyrażanie potrzeb, raczej chodzi tu o poszukiwanie zrozumienia siebie. Te pomyłki mogą wynikać z braku zrozumienia, jak różne typy klientów wpływają na interakcje i czego szukają we współpracy. Ważne jest, żeby projektanci UX i marketerzy zauważali, że klienci są motywowani swoimi osobistymi potrzebami, które często różnią się od tego, czego oczekują od innych. Dlatego dobrze, by zwracali uwagę na różne typy klientów i ich indywidualne wymagania, bo to jest klucz do sukcesu w branży.

Pytanie 31

Klient firmy reklamowej pragnie zrealizować wielkoformatową reklamę zewnętrzną przy użyciu atramentów rozpuszczalnikowych, które cechują się wysoką odpornością na czynniki atmosferyczne, takie jak deszcz oraz promieniowanie UV. Jakiego rodzaju druk powinno się zastosować?

A. Offsetowy
B. Solwentowy
C. Sitowy
D. Hot-stamping
Druk solwentowy jest idealnym rozwiązaniem dla wielkoformatowych reklam zewnętrznych, szczególnie w kontekście dużej odporności na czynniki atmosferyczne takie jak deszcz i promieniowanie UV. Atramenty solwentowe są na bazie rozpuszczalników organicznych, co sprawia, że po wyschnięciu tworzą trwałą, odporną na działanie wody i promieni UV powłokę. Dzięki temu, reklamy wykonane tą techniką zachowują swoje właściwości kolorystyczne i jakość przez długi czas, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Przykłady zastosowania to banery reklamowe w miejscach narażonych na działanie słońca i deszczu, jak billboardy, które wymagają długotrwałej ekspozycji. Ponadto, druk solwentowy jest kompatybilny z różnymi materiałami, takimi jak winyl czy tkaniny syntetyczne, co zwiększa jego wszechstronność. W branży reklamy zewnętrznej istotne jest także przestrzeganie standardów ekologicznych, a nowoczesne atramenty solwentowe są coraz częściej produkowane w wersjach o niskiej zawartości rozpuszczalników, co zmniejsza ich negatywny wpływ na środowisko.

Pytanie 32

Jakiej metody zbierania danych nie powinno się używać, gdy chcemy szybko przeprowadzić badanie i uniknąć wysokich wydatków?

A. PAPI
B. CAWI
C. CATI
D. CAPI
Metoda PAPI to taki stary sposób zbierania danych, gdzie wszystko wypełnia się na papierze. Chociaż to może brzmieć jak dobra opcja, w rzeczywistości jest to dość czasochłonne i kosztowne, bo trzeba przygotować formularze, zebrać je, a potem jeszcze wprowadzić te dane do komputera. Jak musisz szybko coś przebadać i nie wydawać fortuny, to PAPI nie jest najlepszym pomysłem. Lepiej sięgnąć po coś, co działa online, jak CAWI, bo to pozwala dotrzeć do ludzi przez internet. Weźmy na przykład badanie opinii publicznej – takie coś da się zrobić w kilka dni, zbierając odpowiedzi od tysięcy osób. A jak korzystasz z dobrych standardów, jak ISO 20252, to na pewno unikniesz zbędnych problemów związanych z czasem i kosztami. W dzisiejszych czasach, gdy wszystko kręci się wokół technologii, PAPI wydaje się wręcz nieatrakcyjne.

Pytanie 33

Jeżeli sprzedaż jest rejestrowana przez kasę fiskalną, to dokumentacja sprzedaży w postaci wydrukowanego paragonu fiskalnego powinna zostać

A. wydana tylko klientom, którzy o to poproszą.
B. wręczona tylko klientom, którzy mają wystawioną fakturę.
C. wrzucona do koszyka obok kasy fiskalnej.
D. wręczona każdemu klientowi.
Paragon fiskalny, wydrukowany przez kasę rejestrującą sprzedaż, według obowiązujących przepisów powinien być bezwzględnie wręczony każdemu klientowi zaraz po dokonaniu zakupu. Taki wymóg wynika przede wszystkim z Ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) oraz rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. W praktyce chodzi nie tylko o porządek podatkowy, ale też o przejrzystość transakcji – klient musi mieć potwierdzenie, że jego zakup został zarejestrowany, a sprzedawca rozliczy fiskalnie tę sprzedaż. Dzięki temu można ograniczyć tzw. szarą strefę i unikać sytuacji, gdzie sprzedaż pozostaje nieudokumentowana, co niestety wciąż się zdarza w niektórych branżach. Co ciekawe, w razie kontroli skarbowej fakt wydania paragonu może być sprawdzany nawet przez tzw. „tajemniczego klienta”. Z mojego doświadczenia wynika, że wręczanie paragonu każdemu klientowi – nawet jeśli ktoś od razu go wyrzuca czy zostawia na ladzie – jest nie tylko obowiązkiem, ale też buduje zaufanie i profesjonalny wizerunek firmy. Warto też pamiętać, że klient ma prawo na podstawie paragonu zgłaszać reklamacje czy zwroty oraz żądać wystawienia faktury. Z punktu widzenia dobrych praktyk branżowych, nie ma sensu kombinować – paragon zawsze do ręki klienta, nawet jeśli to tylko drobna kwota.

Pytanie 34

Producent pieluszek dla dzieci postanowił zainwestować w reklamę telewizyjną. O godzinie 18.15 spotkanie to zobaczyło 15% zamierzonej grupy docelowej. Co to oznacza dla firmy, wyemitowując reklamę w tym czasie?

A. 7,5 GRP
B. 45 GRP
C. 15 GRP
D. 30 GRP
Odpowiedź 15 GRP jest poprawna, ponieważ GRP (Gross Rating Point) to miara używana w reklamie telewizyjnej, która określa zasięg kampanii reklamowej. Zdefiniowane jest to jako procent grupy docelowej, który został osiągnięty przez reklamę, pomnożony przez liczbę emisji spotu. W tym przypadku, jeśli 15% grupy celowej obejrzało reklamę, to oznacza, że osiągnięto 15 GRP, co jest bezpośrednim odzwierciedleniem wskaźnika zasięgu. Taka analiza jest kluczowa, ponieważ umożliwia marketerom ocenę efektywności kampanii oraz dostosowanie strategii reklamowej. Na przykład, jeśli firma planuje przyszłe kampanie, może zdecydować się na zwiększenie budżetu na reklamę w tym samym czasie, aby osiągnąć jeszcze wyższy zasięg. Zrozumienie i prawidłowe obliczenie GRP jest niezbędne do oceny zwrotu z inwestycji w reklamę, a także do analizy konkurencji i rynku. Dobre praktyki wskazują, że należy regularnie monitorować wskaźniki GRP i dostosowywać kampanie w zależności od wyników.

Pytanie 35

Który z dokumentów zawiera zbiór kluczowych informacji koniecznych do stworzenia strategii reklamy przez agencję reklamową?

A. Brief
B. Materiał reklamowy
C. Propozycja handlowa
D. Katalog reklamowy
Brief to kluczowy dokument w procesie tworzenia strategii reklamowej, który zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące celów, grupy docelowej, komunikacji marketingowej oraz budżetu. Jego celem jest dostarczenie agencji reklamowej jasnych wytycznych, które pozwolą na stworzenie efektywnej kampanii reklamowej. W praktyce brief powinien zawierać informacje takie jak: cele kampanii, kluczowe komunikaty, konkretne oczekiwania klienta oraz dane demograficzne i psychograficzne grupy docelowej. Na przykład, jeśli klient planuje wprowadzenie nowego produktu na rynek, brief pomoże zdefiniować, jakie właściwości produktu mają być podkreślone w reklamach oraz jakie kanały komunikacji będą najskuteczniejsze. Dobre praktyki w zakresie tworzenia briefu wskazują na konieczność zaangażowania wszystkich interesariuszy, aby zapewnić pełne zrozumienie celów i oczekiwań, co w konsekwencji zwiększa szanse na sukces kampanii reklamowej. Warto również pamiętać, że brief powinien być dokumentem żywym, który może być modyfikowany w trakcie trwania kampanii, aby dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 36

Rysunek przedstawia logo jednego z portali społecznościowych, które ma postać

Ilustracja do pytania
A. abstrakcji.
B. glifu.
C. monogramu.
D. emblematu.
Zrozumienie różnicy między glifem a innymi formami wizualnymi, takimi jak monogram, abstrakcja czy emblemat, jest kluczowe w kontekście projektowania graficznego. Monogram to koncepcja, która polega na łączeniu liter, zazwyczaj inicjałów, w jedną formę, co sprawia, że jest to bardziej złożony i personalizowany znak, który rzadko jest używany jako logo dla portali społecznościowych. Abstrakcja odnosi się do sztuki, która nie przedstawia realistycznych obiektów, lecz wykorzystuje kształty, kolory i linie, co nie oddaje istoty logo jako rozpoznawalnego symbolu. Emblemat z kolei to forma graficzna, która łączy obraz z tekstem, często występująca w kontekście organizacji lub instytucji, co również nie pasuje do charakterystyki logo portalu społecznościowego. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich nieprawidłowych wniosków, często wynikają z braku zrozumienia funkcji, jakie pełnią różne formy wizualne w kontekście identyfikacji marki oraz z nieodpowiedniego dopasowania ich do specyfiki danego medium. Właściwe stosowanie glifów oraz ich zrozumienie w kontekście projektowania graficznego jest fundamentem skutecznej komunikacji wizualnej w dzisiejszym zglobalizowanym świecie.

Pytanie 37

Osobą odpowiedzialną za zakup mediów w firmie reklamowej jest

A. Traffic Executive
B. Production Manager
C. Broadcast Producer
D. Media Buyer
Media Buyer to taka osoba, która działa jak pośrednik w świecie reklamy. Jej główne zadanie to kupowanie miejsca na reklamy, zarówno w telewizji, radiu, prasie, jak i w Internecie. Często musi dobrze znać grupy docelowe i ustalać, ile pieniędzy można wydać na kampanię, żeby wszystko było w porządku. Analizuje, jakie media będą najlepiej działały dla klienta, a potem korzysta z różnych narzędzi, żeby sprawdzić, jak kampania idzie. Dobry Media Buyer powinien też być na bieżąco z najnowszymi trendami w reklamie oraz umieć dobrze negocjować, żeby zyskać jak najwięcej za jak najmniej. Wiadomo, że jego rolą jest zapewnienie, by klient miał to, czego naprawdę potrzebuje, ale też żeby wydatki były dobrze uporządkowane, zgodnie z tym, co w branży może zadziałać najlepiej.

Pytanie 38

W realizacji zlecenia dla klienta, agencja reklamowa skorzystała z danych uzyskanych ze strony Głównego Urzędu Statystycznego. Oznacza to, że wykorzystano źródła

A. wewnętrzne wtórne
B. zewnętrzne pierwotne
C. zewnętrzne wtórne
D. wewnętrzne pierwotne
Wybór "wewnętrznych pierwotnych" czy "wewnętrznych wtórnych" pokazuje, że nie do końca rozumiesz te pojęcia. Źródła wewnętrzne to te, które firma zdobywa sama, na przykład z własnych badań. W przypadku agencji reklamowej, mogłoby to być coś takiego jak analiza rynku przeprowadzona przez nich. Odpowiedzi związane z "zewnętrznymi pierwotnymi" też są błędne, bo to by znaczyło, że agencja korzystała z danych zewnętrznych, które zostały zebrane bezpośrednio przez inną instytucję. W tym przypadku GUS dostarcza dane wtórne już zanalizowane, co sprawia, że są one dostępne dla innych. Z mojego doświadczenia, ważna jest różnica między pierwotnymi a wtórnymi oraz wewnętrznymi a zewnętrznymi, bo to klucz do dobrego rozumienia procesu badawczego i analizy danych. Mylenie zewnętrznych danych z tymi, które są generowane wewnętrznie, to dość powszechny błąd, który może prowadzić do złych decyzji marketingowych.

Pytanie 39

Aby dostarczyć istotne informacje dotyczące konkretnego wydarzenia wąskiej grupie dziennikarzy będących ekspertami w danej dziedzinie, należy wykorzystać

A. informację prasową
B. konferencję prasową
C. wizytę studyjną
D. briefing prasowy
Wybór informacji prasowej, konferencji prasowej czy wizyty studyjnej zamiast briefingu prasowego wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące tych form komunikacji. Informacja prasowa to dokument, który jest wysyłany do mediów, aby przekazać konkretne informacje, ale nie umożliwia ona interakcji. Jest to jednostronny komunikat, który może nie odpowiadać na szczegółowe pytania dziennikarzy, co ogranicza możliwość zrozumienia kontekstu wydarzenia. Z kolei konferencja prasowa, choć jest bardziej interaktywna, zazwyczaj jest skierowana do szerszej grupy odbiorców i może być mniej efektywna w przypadku przekazywania informacji do wąskiego grona specjalistów. W kontekście wizyt studyjnych, ich celem jest zazwyczaj pokazanie pracy organizacji lub produktu w praktyce, co niekoniecznie odpowiada na specyficzne pytania czy potrzeby informacyjne dotyczące jednego wydarzenia. Te formy przekazu mogą prowadzić do niepełnych informacji, co może skutkować nieporozumieniami oraz brakiem klarowności. Często błędem jest zakładanie, że każda forma komunikacji jest równie skuteczna dla każdej sytuacji, podczas gdy kluczowe jest dostosowanie metody do specyficznych potrzeb odbiorców oraz charakteru przekazywanych treści. W sektorze PR i komunikacji strategicznej zrozumienie tych różnic jest fundamentem efektywnej współpracy z mediami.

Pytanie 40

Właściciel butiku z luksusową odzieżą damską złożył zamówienie na reklamę w formie aranżacji wystawy sklepowej. W jaki sposób najlepiej zaprezentować projekt reklamy klientowi do zatwierdzenia?

A. Wizualizacji komputerowej
B. Proofu cyfrowego
C. Proofu analogowego
D. Briefu reklamowego
Wybór nieodpowiedniej formy prezentacji projektu reklamy może prowadzić do nieporozumień i braku akceptacji ze strony klienta. Brief reklamowy, mimo że jest ważnym dokumentem w procesie twórczym, pełni głównie funkcję informacyjną, a nie wizualną. Jego celem jest przedstawienie celów, strategii i ogólnych założeń kampanii, a nie konkretnego wyglądu wystawy, co może pozostawić klienta w niepewności co do finalnego efektu. Proof cyfrowy, z kolei, to forma, która służy do weryfikacji koloru i jakości przy druku materiałów reklamowych, ale nie oddaje w pełni wizji aranżacji przestrzennej, co w kontekście wystawy jest kluczowe. Proof analogowy również nie jest właściwym wyborem, ponieważ jest to tradycyjna metoda weryfikacji, która nie wykorzystuje nowoczesnych narzędzi technologicznych, by pokazać, jak projekt będzie wyglądał w rzeczywistości. Wprowadza to dystans między wizją projektanta a oczekiwaniami klienta. Wybór tych form odpowiedzi może wynikać z błędnego postrzegania potrzeby przedstawienia wizji artystycznej w sposób bezpośredni, co jest kluczowe w przypadku projektów wystawienniczych. Klienci potrzebują namacalnego obrazu, który oddaje ich oczekiwania i pomaga im poczuć atmosferę, jaką ma wywołać aranżacja.