Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 08:55
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:16

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W obu, zarówno w animacji wykonanej w Adobe Photoshop, jak i w prezentacji stworzonej w PowerPoint, istnieje możliwość

A. użycia narzędzia WordArt oraz masek
B. ustalenia czasu wyświetlania poszczególnych elementów projektu
C. wprowadzenia filtrów fotograficznych oraz przeprowadzenia edycji plików RAW
D. zastosowania warstw dopasowania oraz galerii filtrów artystycznych
No, niektóre z tych opcji mogą wydawać się ciekawe, ale niestety większość z nich nie pasuje do tego, co możemy zrobić w Adobe Photoshop i PowerPoint. Wykorzystanie filtrów do zdjęć oraz edycja plików RAW, chociaż są popularne w programach jak Lightroom czy Photoshop, nie ma nic wspólnego z animacją czy tworzeniem prezentacji. A w PowerPoint nie da się pracować z plikami RAW, które są bardziej dla programów graficznych. Z drugiej strony, WordArt to coś, co jest tylko w PowerPoint, a Photoshop działa na zupełnie innych zasadach, jeśli idzie o tworzenie tekstu i typografii. No i maski są typowo dla Photoshopa, gdzie pomagają precyzyjnie kontrolować widoczność warstw, ale w PowerPoint nie mamy takiej funkcjonalności. Ostatnia opcja, czyli warstwy dopasowania i filtry artystyczne, to również coś, co jest tylko w Photoshopie, bo tam te warstwy pozwalają na bezpieczną edycję zdjęć, a filtry dodają różne efekty wizualne. W PowerPoint chodzi głównie o animacje i zarządzanie czasem, więc te techniki z Photoshopa nie mają większego sensu. Ważne jest, żeby rozumieć, jakie są różnice między tymi programami i jak najlepiej wykorzystać to, co oferują.

Pytanie 2

Aby zwiększyć spójność układu strony internetowej za pomocą kompozycji rytmicznej, należy wykorzystać

A. kontrast.
B. akcent.
C. dysharmonię.
D. powtórzenia.
Kontrast, akcent i dysharmonia, choć istotne w różnych kontekstach projektowania, nie są odpowiednimi narzędziami dla wzmocnienia spójności kompozycji strony internetowej poprzez zastosowanie rytmu. Kontrast jest niezbędny do wyróżniania elementów na stronie i zwiększania czytelności, ale nadmierny kontrast może prowadzić do chaosu wizualnego. Użytkownicy mogą czuć się przytłoczeni informacjami, co obniża ich zdolność do przyswajania treści, a w efekcie prowadzi do frustracji. Akcent, z kolei, służy do zwracania uwagi na określone elementy, ale wykorzystanie go bez odpowiednich powtórzeń może prowadzić do dezinformacji, gdzie użytkownicy nie będą w stanie zrozumieć hierarchii informacji. Dysharmonia, w ogóle, jest terminem, który raczej odnosi się do braku harmonii w kompozycji, co jest sprzeczne z celem wzmocnienia spójności. Użycie dysharmonijnych elementów może skutkować wizualnym zamieszaniem, co odwraca uwagę od głównego przekazu strony. Dlatego kluczowym błędem w myśleniu jest założenie, że te trzy elementy mogą w jakikolwiek sposób przyczynić się do wzmocnienia rytmicznej kompozycji, gdy w rzeczywistości są one źródłem niejednoznaczności i chaosu w odbiorze wizualnym.

Pytanie 3

Jaką barwę uzyskuje się w syntezie addytywnej po połączeniu świateł czerwonego oraz zielonego?

A. Niebieskozieloną
B. Żółtą
C. Białą
D. Purpurową
Odpowiedzi, które nie wskazują na barwę żółtą, opierają się na błędnych założeniach dotyczących zasad addytywnej syntezy kolorów. Niektórzy mogą pomylić połączenie czerwonego i zielonego światła z barwami, które są wynikiem mieszania innych kombinacji. Na przykład, niebieskozielona barwa, wynikająca z połączenia niebieskiego i zielonego światła, nie jest poprawnym wynikiem połączenia czerwonego i zielonego. Podobnie, uzyskanie białej barwy następuje tylko wtedy, gdy zastosujemy wszystkie trzy kolory podstawowe (czerwony, zielony i niebieski) w równych częściach, co jest zasadą addytywnej syntezy. Purpurowa barwa, z kolei, powstaje z połączenia czerwonego i niebieskiego światła, a nie czerwonego z zielonym. Żółta jest specyficznie rezultatem sumowania tych dwóch kolorów i jest doskonałym przykładem, jak różne kombinacje mogą prowadzić do różnych rezultatów. Często błędne wnioski wynikają z nieprzemyślanego stosowania teorii kolorów bez zrozumienia zasad, które nimi rządzą. To może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania kolorów w praktycznych zastosowaniach, takich jak projektowanie graficzne czy tworzenie interfejsów użytkownika, gdzie precyzyjne odwzorowanie barw ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 4

Jakie komercyjne oprogramowanie pozwala na pracę z warstwami, korzystanie z filtrów cyfrowych, łączenie plików w technologii HDR, a także wczytywanie i definiowanie działań?

A. Adobe Photoshop
B. Windows Movie Maker
C. Adobe InDesign
D. CorelDRAW
Wybór oprogramowania do edycji grafiki i wideo może być mylący, szczególnie gdy użytkownik nie ma pełnej wiedzy na temat funkcjonalności, które są dostępne w różnych programach. CorelDRAW, na przykład, to oprogramowanie skoncentrowane głównie na grafice wektorowej, co oznacza, że nie obsługuje edycji warstw w tym samym kontekście, jak Photoshop. Program ten jest idealny do projektowania logo, ilustracji i materiałów drukowanych, ale nie oferuje zaawansowanych narzędzi do pracy z obrazami rastrowymi, co czyni go mniej praktycznym w zastosowaniach wymagających pracy na warstwach. Adobe InDesign jest specjalistycznym narzędziem do składu publikacji i przerabiania dokumentów, co oznacza, że jego funkcje nie są ukierunkowane na edycję zdjęć ani korzystanie z filtrów. Jego możliwości pracy z warstwami są ograniczone, co czyni go nieodpowiednim wyborem w kontekście postawionego pytania. Windows Movie Maker, z kolei, jest aplikacją do edycji wideo, która nie posiada takich funkcji jak praca na warstwach czy cyfrowe filtry w kontekście grafiki. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla odpowiedniego wyboru narzędzi, które odpowiadają konkretnym potrzebom w zakresie edycji graficznej i multimedialnej. Wybierając niewłaściwe oprogramowanie, użytkownicy mogą napotkać ograniczenia, które uniemożliwią im realizację ich wizji kreatywnych.

Pytanie 5

Efekt zaprezentowany na fotografii został osiągnięty dzięki

Ilustracja do pytania
A. rozmyciu obrazu w obszarach o dużym kontraście.
B. wydzieleniu tła poprzez wyostrzenie.
C. wyostrzeniu wyłącznie obiektów o nieregularnych kształtach.
D. wydzieleniu pierwszego planu oraz uzyskaniu rozmytego tła.
Odpowiedź dotycząca wyodrębnienia pierwszego planu i uzyskania rozmytego tła jest prawidłowa, ponieważ opisuje technikę, która pozwala na skoncentrowanie uwagi widza na głównym obiekcie zdjęcia, tworząc efekt głębi. W praktyce, techniki takie jak otwarta przysłona (niska wartość f), która prowadzi do płytkiej głębi ostrości, są powszechnie stosowane w fotografii portretowej i produktowej. Użycie takiej techniki umożliwia uzyskanie ostrości na głównym obiekcie, podczas gdy tło staje się miękkie i mniej wyraźne. Dzięki temu widz łatwiej skupia się na kluczowych elementach kompozycji. Warto podkreślić, że efekty te są zgodne z zasadami kompozycji wizualnej, które wskazują na znaczenie kontrastu i dynamiki w obrazie. W profesjonalnej fotografii stosowanie tej metody pozwala na tworzenie atrakcyjnych wizualnie i emocjonalnych narracji, co jest istotne w kontekście marketingu wizualnego i sztuki fotograficznej.

Pytanie 6

Który z poniższych zapisów znaczników w języku XHTML jest poprawny?

A. <xhtml>
B. <XHtml>
C. <xHtMl>
D. <XHTML>
Odpowiedź <xhtml> jest poprawna, ponieważ XHTML (Extensible Hypertext Markup Language) jest językiem znaczników, który jest surową wersją HTML 5. XHTML jest wrażliwy na wielkość liter, co oznacza, że wszystkie znaczniki muszą być pisane małymi literami. To podejście wynika z faktu, że XHTML opiera się na XML, który ma ścisłe zasady dotyczące składni, w tym konieczność używania małych liter dla nazw znaczników. Użycie odpowiedniej składni pozwala na lepszą interoperacyjność między różnymi przeglądarkami internetowymi oraz zapewnia zgodność z standardami W3C. Przykładowe zastosowanie poprawnego znacznika to: <xhtml><title>Przykład</title></xhtml>, co jest podstawą budowy dokumentu XHTML. Używanie poprawnych znaczników jest kluczowe dla uzyskania odpowiednich wyników w interpretacji przez przeglądarki oraz dla poprawnego działania technologii wspierających, takich jak CSS i JavaScript.

Pytanie 7

Które narzędzie umożliwia w programie CorelDRAW korzystanie z umieszczonych w aplikacji clipartów?

Ilustracja do pytania
A. Środki artystyczne.
B. Pędzel chropowaty.
C. Pędzel rozmazujący.
D. Rysunek odręczny.
Środki artystyczne w CorelDRAW to naprawdę bardzo wygodne narzędzie, jeżeli chodzi o korzystanie z gotowych clipartów w projektach graficznych. Takie rozwiązanie pozwala użytkownikowi szybko wstawiać elementy graficzne, które są już odpowiednio przygotowane, mają wysoką jakość i często spełniają wymagania branżowe dotyczące wektorów. Z mojego doświadczenia wynika, że praca ze Środkami artystycznymi mocno przyspiesza proces tworzenia np. ilustracji, infografik lub plakatów, bo nie musisz wszystkiego rysować od zera. W praktyce wygląda to tak, że po wybraniu narzędzia możesz przeciągnąć gotowy clipart na obszar roboczy i od razu go edytować – zmieniać rozmiar, kolory, a nawet nakładać efekty specjalne. Standardy branżowe sugerują właśnie takie podejście – używanie bibliotek clipartów, by zachować spójność wizualną i nie tracić czasu na powielanie tych samych elementów. Dodatkowo, CorelDRAW daje możliwość uzupełniania własnej kolekcji clipartów, więc wraz ze wzrostem doświadczenia możesz budować swój zestaw najczęściej używanych grafik. To narzędzie jest wręcz must-have przy realizacji większych zleceń graficznych, gdzie liczy się zarówno czas, jak i estetyka. Warto się tego nauczyć, bo w każdym większym studiu graficznym właśnie tak pracują profesjonaliści.

Pytanie 8

Podczas wyboru materiału negatywowego warto zwrócić uwagę na

A. rozmiar matrycy
B. ziarnistość
C. typ obiektywu
D. pomiar ekspozycji
Ziarnistość materiału negatywowego to kluczowy czynnik wpływający na jakość uzyskiwanych obrazów. W kontekście fotografii filmowej, ziarnistość odnosi się do wielkości i rozkładu cząsteczek emulsji światłoczułej na filmie. Wyższa ziarnistość zazwyczaj oznacza większe cząsteczki, co przekłada się na wyraźniejsze ziarno na zdjęciach, co może być pożądane w niektórych stylach artystycznych. Na przykład, w fotografii czarno-białej ziarnistość może dodać charakteru i atmosfery, podczas gdy w fotografii kolorowej, zbyt duża ziarnistość może wpływać negatywnie na jakość obrazu. W praktyce wybór odpowiedniej ziarnistości powinien być dostosowany do zamierzeń artystycznych fotografa oraz specyfiki warunków oświetleniowych, w jakich będzie wykonywana fotografia. Warto również zwrócić uwagę na to, że różne rodzaje filmów mają różną ziarnistość, co wpływa na końcowy rezultat, dlatego ważne jest, aby znać charakterystykę materiału, którego się używa, i wybierać go świadomie w oparciu o zamierzony efekt.

Pytanie 9

Program Adobe Lightroom umożliwia

A. trasowanie obrazu wektorowego.
B. wektoryzację obrazu cyfrowego.
C. tworzenie i edycję grafiki rastrowej.
D. tworzenie i edycję grafiki wektorowej.
Adobe Lightroom często bywa mylony z innymi programami graficznymi, zwłaszcza przez osoby, które dopiero zaczynają przygodę z edycją obrazów. Tymczasem narzędzia takie jak Illustrator czy Photoshop mają zupełnie inne przeznaczenie. Przykładowo, wektoryzacja obrazu cyfrowego, czyli zamiana zdjęcia lub rysunku rastrowego na grafikę wektorową, to proces charakterystyczny dla programów takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW. Lightroom w ogóle nie został zaprojektowany do pracy z grafiką wektorową – nie obsługuje trasowania, czyli zamiany konturów na krzywe czy ścieżki. Podobnie sam proces tworzenia lub edycji grafiki wektorowej (np. logo, ilustracje, ikony) wymaga innych narzędzi, które potrafią operować na krzywych Béziera i pozwalają na nieograniczoną skalowalność obrazu bez utraty jakości. Lightroom skupia się wyłącznie na edycji i organizacji fotografii rastrowych – głównie zdjęć w formatach typu RAW, JPEG, TIFF. Częsty błąd polega na utożsamianiu możliwości edytowania zdjęć z edycją dowolnej grafiki – niestety, do tworzenia ilustracji od podstaw Lightroom się nie nadaje. Trasowanie obrazu wektorowego czy kreślenie kształtów nigdy tu nie zadziała, bo to nie jest taki typ narzędzia. Z mojego doświadczenia wynika, że osoby mylące Lightrooma z narzędziami wektorowymi zwykle nie do końca rozumieją różnicę między rastrem a wektorem – Lightroom zawsze pracuje na pikselach, a nie na matematycznie opisanych kształtach. Dobre praktyki branżowe sugerują, by do każdego zadania wybierać narzędzie specjalistyczne: Lightroom do obróbki zdjęć, Illustrator do grafiki wektorowej, Photoshop do zaawansowanych fotomontaży czy retuszu. Takie podejście pozwala osiągnąć najlepsze rezultaty i nie tracić czasu na nieudane próby robienia grafiki w programie do zdjęć.

Pytanie 10

Logo, menu, baner, widgety oraz intro to składniki

A. animacji poklatkowej
B. profesjonalnego materiału wideo z wydarzenia
C. układu strony internetowej
D. prezentacji multimedialnej
Odpowiedzi dotyczące prezentacji multimedialnej, profesjonalnego materiału wideo z eventu oraz animacji poklatkowej nie są trafne w kontekście wymienionych elementów. Prezentacja multimedialna, jako forma przekazu, skupia się na dynamicznym przedstawieniu informacji, często poprzez slajdy, co nie odnosi się do stałych elementów layoutu strony internetowej. Materiał wideo z eventu ma na celu dokumentację wydarzenia i interakcję z publicznością, a nie kreowanie struktury witryny, podczas gdy animacja poklatkowa to technika filmowa, która nie ma zastosowania w kontekście układu strony. Tego rodzaju pomyłki mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego zakresu funkcji każdego z tych elementów. Wiele osób myli pojęcia, ponieważ wszystkie te formy treści mogą być używane w ramach strony internetowej, ale nie są to elementy, które definiują layout. Layout strony internetowej jest narzędziem do organizowania treści w sposób, który ułatwia użytkownikom nawigację i interakcję, co jest zupełnie innym podejściem niż tworzenie złożonych prezentacji lub filmów. Dobrze zrozumiane podstawy web designu powinny koncentrować się na hierarchii wizualnej, dostępności i użyteczności, co nie znajduje odzwierciedlenia w wymienionych niepoprawnych odpowiedziach.

Pytanie 11

W przypadku gdy dystrybucja utworu będącego własnością innej osoby przynosi stały zysk osobie, która go rozpowszechnia, to takiej osobie może zostać wymierzona kara pozbawienia wolności do

A. 5 lat
B. 1 roku
C. 3 lat
D. 2 lat
Odpowiedź "5 lat" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z ustawodawstwem dotyczącym ochrony praw autorskich, w sytuacjach, gdy osoba uzyskuje zyski z rozpowszechniania utworów będących cudzą własnością, może jej grozić kara pozbawienia wolności do 5 lat. Prawo to ma na celu ochronę twórców i ich praw do własności intelektualnej, co jest kluczowe w kontekście zachowania zdrowego ekosystemu kulturowego i ekonomicznego. Przykładem może być sytuacja, w której osoba rozpowszechnia filmy, muzykę lub inne utwory bez odpowiednich zezwoleń, czerpiąc z tego zyski finansowe. Takie działanie narusza prawa autorskie i jest traktowane jako poważne przestępstwo, które może prowadzić do wysokich kar. W branży kreatywnej, przestrzeganie praw autorskich jest absolutnie kluczowe, a ich naruszanie staje się coraz bardziej złożonym problemem, szczególnie w erze cyfrowej, gdzie dostęp do treści jest łatwiejszy, a ich ochrona wymaga zaawansowanych strategii.

Pytanie 12

Grafika w instrukcji użytkowania aparatu fotograficznego ilustruje proces

Ilustracja do pytania
A. przymocowania obiektywu do aparatu
B. zamocowania aparatu na statywie
C. instalacji mikrofonu w aparacie
D. umieszczania akumulatora w aparacie
Wybrałeś prawidłową odpowiedź, bo rzeczywiście ta grafika ilustruje proces przymocowania obiektywu do aparatu. Przede wszystkim, jednym z kluczowych elementów pracy z aparatem fotograficznym z wymienną optyką jest właśnie prawidłowe założenie obiektywu. Na ilustracji widać charakterystyczne oznaczenia – kropki lub kreski, które muszą się zgadzać na bagnecie aparatu i obiektywu. To zgodne z zasadami większości producentów, np. Canon, Nikon czy Sony – zawsze najpierw ustawiasz te znaczniki naprzeciw siebie, a potem lekko przekręcasz obiektyw aż do usłyszenia kliknięcia. Z mojego doświadczenia wynika, że osoby początkujące często boją się użyć odpowiedniej siły, a przecież tu jest ważny delikatny, ale zdecydowany ruch. Prawidłowe zamocowanie obiektywu nie tylko gwarantuje bezpieczeństwo sprzętu, ale też chroni matrycę przed kurzem. Fachowcy zawsze zwracają uwagę, aby robić to szybko i najlepiej w czystym otoczeniu – to ogranicza ryzyko zabrudzeń. Warto pamiętać, że każde mocowanie (bagnet) ma swój własny sposób montażu, ale ogólna zasada jest identyczna – nie próbuj na siłę, bo to prowadzi do zarysowań lub uszkodzeń. W profesjonalnej fotografii czy nawet w codziennym użytkowaniu, poprawny montaż obiektywu to podstawa, bo tylko wtedy możesz być pewny, że aparat działa poprawnie i nie stracisz jakości zdjęć. Dobrze też wyrobić sobie nawyk zabezpieczania tylnej soczewki i matrycy zaślepkami, kiedy nie używasz obiektywu. To taki podstawowy standard higieny sprzętu.

Pytanie 13

Metoda modelowania w grafice trójwymiarowej polega na

A. symulowaniu rozproszonego światła
B. wykorzystaniu obrazów bitmapowych do przedstawienia detali powierzchni obiektów przestrzennych
C. tworzeniu oraz modyfikacji obiektów trójwymiarowych
D. stworzeniu dwuwymiarowego obrazu wyjściowego w formie statycznej lub dynamicznej na podstawie analizowanej sceny
Technika modelowania w grafice 3D nie polega na tworzeniu dwuwymiarowego obrazu wyjściowego ani na symulowaniu światła rozproszonego. Tworzenie dwuwymiarowego obrazu to proces, który zachodzi na etapie renderowania, gdzie modele 3D są przekształcane w dwuwymiarowe obrazy do wyświetlenia na ekranie. Ostateczny obraz może być statyczny lub dynamiczny, ale nie jest to etap modelowania jako takiego. Symulacja światła rozproszonego to również inny aspekt grafiki 3D, który odnosi się do sposobu, w jaki światło zachowuje się w interakcji z obiektami w danej scenie, a nie do samego modelowania obiektów. Ponadto, wykorzystywanie obrazów bitmapowych, znane również jako teksturowanie, jest procesem, który następuje po modelowaniu i służy do nadania powierzchniom obiektów szczegółów wizualnych. Często mylone jest z pojęciem modelowania, ponieważ obie techniki są ze sobą powiązane; jednakże, teksturowanie nie jest tożsame z modelowaniem 3D. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie modelowania z innymi procesami związanymi z tworzeniem grafiki, co może prowadzić do zamieszania w rozumieniu zadań i umiejętności wymaganych w pracy z grafiką 3D.

Pytanie 14

Które narzędzie programu Adobe Photoshop pozwoli wyretuszować drobne „kropki” z zeskanowanej starej fotografii?

A. Punktowy pędzel korygujący.
B. Kadrowanie.
C. Gradient.
D. Szybkie zaznaczanie.
Punktowy pędzel korygujący w Photoshopie to narzędzie wręcz stworzone do usuwania drobnych niedoskonałości, takich jak kropki, rysy czy nawet małe pyłki na zeskanowanych starych fotografiach. Moim zdaniem to jeden z tych gadżetów, który potrafi uratować skan starego zdjęcia, bo działa szybko, automatycznie analizując otoczenie retuszowanego miejsca i dopasowuje teksturę oraz kolor. W praktyce wystarczy kliknąć lub przeciągnąć po defekcie i Photoshop sam podmienia niechciany fragment na odpowiedni fragment z sąsiedztwa, praktycznie bez śladu. To podejście jest zgodne z branżowymi standardami konserwacji cyfrowej archiwaliów i retuszu portretowego – pozwala zachować naturalność zdjęcia bez sztuczności czy powtarzalnych wzorów. Sam również często korzystam z punktowego pędzla korygującego przy restauracji starych rodzinnych pamiątek – efekty są o niebo lepsze niż przy ręcznym klonowaniu. Warto też wiedzieć, że narzędzie to pozwala pracować na osobnej warstwie, co zwiększa bezpieczeństwo edycji i mieści się w dobrych praktykach pracy nieniszczącej – zawsze można wrócić, poprawić lub cofnąć zmiany. Użycie punktowego pędzla jest dziś wręcz podstawowym etapem profesjonalnej obróbki zeskanowanych zdjęć, niezależnie czy pracujesz dla archiwum, czy po prostu ratujesz rodzinne wspomnienia.

Pytanie 15

W programie Adobe Photoshop montuje się kilka zdjęć, aby uzyskać cyfrowy obraz o jak najszerszej różnicy między najciemniejszymi a najjaśniejszymi tonami, wykorzystując polecenie

A. obraz/dopasowania/wariacje
B. plik/automatyzuj/scal do HDR Pro
C. obraz/dopasowania/mieszanie kanałów
D. plik/automatyzuj/photomerge
Wybór opcji "obraz/dopasowania/mieszanie kanałów" to nie to, co potrzebujesz, gdy chcesz zrobić obraz HDR. Mieszanie kanałów to technika, która raczej pozwala na zabawę kolorami i luminancją w jednym zdjęciu, ale nie nadaje się do łączenia różnych ekspozycji. Niektórzy mogą myśleć, że mieszanie kolorów może zadziałać jak HDR, ale to nie da oczekiwanych efektów, gdy zdjęcia mają różne tony. Opcja "plik/automatyzuj/photomerge" też nie pomoże, bo ona jest do łączenia zdjęć w panoramę, a nie do robienia HDR. Możesz pomyśleć, że to automatyczne rozwiązanie stworzy HDR, ale zapomina o różnicach w ekspozycji, co jest bardzo ważne w tej technice. Opcja "obraz/dopasowania/wariacje" to świetna rzecz do korekcji kolorów, ale nie do scalania zdjęć. W fotografii często można się pomylić z tymi funkcjami, przez co efekty są niezadowalające. Ważne jest, żeby zrozumieć, że HDR wymaga specyficznego podejścia do łączenia ekspozycji, a nie tylko zabawy jednym obrazem czy kolorami.

Pytanie 16

W jakim formacie zapisuje się obraz skanowany do zastosowań graficznych?

A. BMP
B. TIFF
C. PDF
D. GIF
Format TIFF (Tagged Image File Format) jest preferowanym rozwiązaniem w kontekście skanowania obrazów do celów graficznych, gdyż zapewnia wysoką jakość obrazu oraz możliwość zachowania wszystkich szczegółów skanowanych materiałów. TIFF obsługuje zarówno kompresję bezstratną, jak i obraz w pełnej głębi kolorów, co czyni go idealnym wyborem dla profesjonalnych aplikacji graficznych, takich jak publikacje drukowane czy archiwizacja. Warto zaznaczyć, że TIFF pozwala również na przechowywanie wielu warstw obrazu oraz dodatkowych informacji, takich jak metadane, co jest niezwykle przydatne w pracy twórczej. Przykłady zastosowania formatu TIFF obejmują skanowanie dokumentów archiwalnych i fotografii wysokiej jakości, gdzie każdy detal jest istotny. W branży graficznej oraz DTP standardem jest stosowanie formatu TIFF, co pokazuje jego powszechne wsparcie w oprogramowaniu takim jak Adobe Photoshop czy CorelDRAW, oferując jednocześnie zintegrowane narzędzia do edycji i obróbki tych plików.

Pytanie 17

Aby zamieścić utwór muzyczny na platformie YouTube, należy go przekształcić do formatu

A. MSWMM
B. SVG
C. MSDVD
D. MP4
Format MP4 (MPEG-4 Part 14) jest jednym z najpopularniejszych formatów plików multimedialnych, szeroko stosowanym w branży internetowej, w tym na platformach takich jak YouTube. Jego kluczową zaletą jest zdolność do efektywnego kompresowania danych audio i wideo, co pozwala na zachowanie wysokiej jakości przy stosunkowo niewielkiej wielkości pliku. Dodatkowo, MP4 obsługuje różne kodeki, co sprawia, że jest wszechstronny i kompatybilny z wieloma urządzeniami oraz systemami operacyjnymi. Przykładem zastosowania formatu MP4 może być publikowanie teledysków, wykładów lub prezentacji online. Warto zaznaczyć, że dobre praktyki w zakresie publikacji treści wideo na YouTube zalecają stosowanie MP4 jako preferowanego formatu, co jest zgodne z oficjalnymi wytycznymi platformy. W ten sposób twórcy mogą mieć pewność, że ich materiały będą odtwarzane bez problemów na większości urządzeń oraz w różnych przeglądarkach internetowych.

Pytanie 18

Na którym rysunku przedstawiono obiekt wektorowy z wypełnieniem tonalnym?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. A.
C. C.
D. D.
Wybór odpowiedzi A, C lub D wskazuje na nieporozumienie dotyczące właściwości obiektów wektorowych oraz ich wypełnienia. Obiekt w odpowiedzi A zawiera linię, co nie jest wypełnieniem tonalnym, lecz prostym elementem graficznym. W kontekście grafiki wektorowej, linie mogą służyć do konturowania, ale nie tworzą one efektu trójwymiarowości ani wypełnienia tonalnego. Odpowiedź C przedstawia teksturę materiału, która jest typowym przykładem bitmapy, a nie wektora. W grafice wektorowej obiekty składają się z punktów, linii i krzywych, co różni się od bitmap, które są oparte na pikselach. Wybór D, który również nie przedstawia wypełnienia tonalnego, może mylić, ponieważ wiele wzorów bazuje na powtarzających się motywach, które nie wykorzystują gradientów kolorów. Kluczowym błędem myślowym w przypadku tych odpowiedzi jest mylenie różnych technik graficznych oraz brak zrozumienia, co definiuje obiekt wektorowy z gradientem. Warto pamiętać, że w grafice komputerowej stosowanie odpowiednich narzędzi i technik, takich jak gradienty, ma kluczowe znaczenie dla uzyskania pożądanego efektu wizualnego. Używanie wypełnień tonalnych może znacznie wzbogacić projekt, jednak wymaga to właściwej wiedzy i praktyki w zakresie obsługi programów graficznych.

Pytanie 19

Jaki znacznik HTML jest używany do pogrubiania tekstu?

A. <big>
B. <div>
C. <abbr>
D. A.
Wszystkie wymienione opcje poza odpowiedzią A nie są odpowiednie do pogrubienia tekstu w HTML. Znacznik <big> używany był w przeszłości do zwiększania rozmiaru tekstu, ale nie ma on zastosowania w kontekście pogrubienia. Współczesne standardy HTML oraz CSS rekomendują stosowanie właściwości CSS, takich jak font-weight: bold, do osiągnięcia efektu pogrubienia, co jest bardziej elastyczne i zgodne z zasadami responsywnego projektowania. Użycie <abbr> służy do oznaczania skrótów i nie ma związku z formatowaniem tekstu, co może prowadzić do nieporozumień w jego zastosowaniu. Znacznik <div> jest kontenerem, który grupuje inne elementy HTML, ale sam w sobie nie wpływa na formatowanie tekstu i nie jest przeznaczony do stylizacji. Typowe błędy, które mogą prowadzić do mylnego wyboru, obejmują mylenie celów różnych znaczników oraz brak znajomości semantyki HTML, co jest kluczowym aspektem w tworzeniu dostępnych i dobrze zorganizowanych stron internetowych. W związku z tym zaleca się, aby projektanci i deweloperzy zapoznali się z dokumentacją, taką jak specyfikacje W3C, aby lepiej zrozumieć, jak i kiedy używać odpowiednich znaczników oraz technik CSS do stylizacji tekstów w sposób zgodny z aktualnymi standardami.

Pytanie 20

Urządzenie, które można zobaczyć na fotografii, to

Ilustracja do pytania
A. skaner
B. kalibrator
C. tablet graficzny
D. spektrofotometr
To urządzenie na zdjęciu to bez wątpienia tablet graficzny. Moim zdaniem w praktyce trudno się pomylić, jeśli choć raz miało się okazję pracować z takim sprzętem, zwłaszcza w branży graficznej czy fotograficznej. Charakterystyczna płaska powierzchnia, obecność specjalnego piórka (stylusa) oraz przyciski funkcyjne, to standard w urządzeniach przeznaczonych do rysowania i precyzyjnej edycji materiałów cyfrowych. Tablety graficzne, jak ten na zdjęciu, są podstawowym narzędziem dla ilustratorów, projektantów graficznych, architektów czy osób zajmujących się retuszem zdjęć. Pozwalają na bardzo szczegółową i precyzyjną pracę – zupełnie inaczej niż zwykła myszka. Warto wiedzieć, że profesjonalne modele oferują nawet rozpoznawanie stopnia nacisku, kąta nachylenia piórka czy obsługę wielu poziomów czułości, co daje ogromną swobodę twórczą. Standardem branżowym są urządzenia firm takich jak Wacom, które wyznaczają kierunki rozwoju tej technologii. W codziennej pracy tablet graficzny pozwala uzyskać rezultaty niemożliwe do osiągnięcia innymi metodami – chociażby przy cyfrowym malarstwie czy projektowaniu koncepcyjnym. Warto, moim zdaniem, doskonalić się w tej technologii, bo coraz więcej procesów kreatywnych opiera się właśnie na takich rozwiązaniach.

Pytanie 21

Technika teksturowania w grafice 3D polega na

A. utworzeniu dwuwymiarowego obrazu wyjściowego w formie statycznej lub dynamicznej na podstawie przeanalizowanej sceny.
B. projektowaniu tekstur.
C. rzutowaniu obrazów bitmapowych na powierzchnię obiektu w celu przedstawienia szczegółów powierzchni obiektów przestrzennych.
D. analizie modelu danej sceny.
Technika teksturowania w grafice 3D to jedno z tych zagadnień, które na pierwszy rzut oka wydają się proste, a potem okazują się kluczowe w pracy grafika czy programisty. Chodzi tutaj głównie o rzutowanie obrazów bitmapowych (czyli tekstur) na powierzchnię trójwymiarowych modeli. W praktyce oznacza to, że suchy, jednokolorowy model 3D – na przykład prosta kula albo sześcian – zyskuje realizm dzięki temu, że nakładamy na niego obrazek, np. z fakturą drewna, kamienia czy skóry. Takie operacje wykonuje się niemal w każdym silniku graficznym, od Unity po Unreal Engine. Dobrze przemyślane teksturowanie pozwala „oszukać” oko gracza czy widza, bo nawet proste modele zaczynają wyglądać jak prawdziwe przedmioty. Moim zdaniem, bez teksturowania cała grafika 3D wyglądałaby po prostu płasko i nieciekawie. W branży uznaje się, że teksturowanie to podstawa pipeline’u produkcji gier, animacji czy wizualizacji architektonicznych. Najczęściej wykorzystywanym standardem jest UV mapping, gdzie tworzy się tzw. mapę UV, żeby precyzyjnie rozmieścić teksturę na powierzchni modelu. Warto też wiedzieć, że tekstury mogą zawierać nie tylko kolor, ale też dane o bump-mappingu, normal-mappingu czy przezroczystości, co jeszcze bardziej zwiększa realizm. Przykład z życia: teksturowanie wykorzystywane jest nawet w prostych grach mobilnych i reklamach, nie tylko w wielkich filmach animowanych. Dobra tekstura potrafi „zrobić robotę” i zdecydowanie zwiększa jakość finalnego efektu.

Pytanie 22

Co oznacza ekspozycja w kontekście rejestracji obrazu?

A. rozszczepienie światła na składnikowe barwy
B. zapisanie obrazu optycznego na nośniku danych
C. naświetlenie elektronicznego detektora obrazu
D. wyświetlenie obrazu na wyświetlaczu LCD aparatu
Próby zrozumienia procesu rejestracji obrazu poprzez inne aspekty, takie jak rozszczepienie światła na barwy składowe, mogą prowadzić do błędnych wniosków. Chociaż rozszczepienie światła jest ciekawym zjawiskiem fizycznym, które można zaobserwować w kontekście pryzmatów czy filtrów, nie jest to proces stosowany bezpośrednio w rejestracji obrazu w aparatach fotograficznych. Zrozumienie, że ekspozycja polega na naświetlaniu detektora obrazu, jest kluczem do właściwego postrzegania procesu fotografowania. Inne odpowiedzi, takie jak zapisanie obrazu optycznego na karcie pamięci lub wyświetlenie obrazu na ekranie LCD, również odzwierciedlają nieporozumienie dotyczące kolejności działań w fotografii. Rejestracja obrazu to etap, w którym światło pada na detektor, co następnie prowadzi do zapisu danych na nośniku pamięci. Właściwe pojmowanie tych procesów ma fundamentalne znaczenie dla zrozumienia, jak działają aparaty cyfrowe oraz jak można je efektywnie wykorzystywać. Wiele osób myśli, że ekspozycja to po prostu zapis obrazów, ignorując kluczową rolę, jaką odgrywa naświetlenie detektora. Tego typu myślenie może prowadzić do niepoprawnego ukierunkowania na techniki, które nie wpływają bezpośrednio na jakość obrazów, przez co istotne jest zrozumienie sekwencji procesów w rejestracji obrazu.

Pytanie 23

Które narzędzie umożliwia w programie CorelDRAW korzystanie z umieszczonych w aplikacji clipartów?

Ilustracja do pytania
A. Pędzel rozmazujący.
B. Pędzel chropowaty.
C. Rysunek odręczny.
D. Środki artystyczne.
Poprawna odpowiedź to 'Środki artystyczne', ponieważ w programie CorelDRAW dostęp do clipartów realizowany jest przez bibliotekę zawartości, a nie narzędzia rysowania. 'Środki artystyczne' obejmują różnorodne efekty i techniki, które mogą być stosowane do elementów graficznych, w tym clipartów, pozwalając użytkownikom na tworzenie unikalnych projektów. W praktyce, wykorzystując tę funkcję, projektanci mogą szybko dodawać gotowe grafiki do swoich prac, co znacznie przyspiesza proces twórczy oraz zwiększa jego efektywność. Warto zauważyć, że umiejętność korzystania z bibliotek clipartów jest standardem w branży graficznej, co podkreśla znaczenie znajomości tego narzędzia. Dobrą praktyką jest także dostosowywanie clipartów do własnych potrzeb poprzez ich edycję, co pozwala na zachowanie spójności wizualnej w projektach.

Pytanie 24

W pracy mobilnej, aby szybko zeskanować małą ilość tekstu, powinno się użyć skanera

A. płaskiego
B. bębnowego
C. ręcznego
D. przestrzennego
Skaner ręczny to naprawdę fajne narzędzie do szybkiego skanowania tekstu w takich mobilnych sytuacjach. Dzięki swojej budowie, można go łatwo używać do skanowania różnych dokumentów, książek czy notatek, co jest super praktyczne, gdy potrzebujesz szybko coś znaleźć. Zazwyczaj są lekkie i małe, więc bez problemu można je zabrać ze sobą gdziekolwiek, czy to w teren, w trakcie podróży służbowej, albo na jakąś konferencję. Jak porównasz je z innymi skanerami, jak płaskie czy bębnowe, to od razu widać, że te ręczne dają większą elastyczność i szybko działają. Wiele modeli ma też funkcje OCR, czyli automatycznego rozpoznawania tekstu, co jest mega przydatne w pracy biurowej, bo możesz przerobić zeskanowany tekst na edytowalny. Z praktycznego punktu widzenia, najlepiej używać ich do skanowania krótkich fragmentów, bo wtedy jakość skanowania jest najwyższa i nie ma później z tym problemów.

Pytanie 25

Za pomocą, którego narzędzia programu Adobe Illustrator utworzono wypełnienie przedstawionego obiektu?

Ilustracja do pytania
A. Obrys.
B. Siatka.
C. Wypełnienie.
D. Gradient.
Wybór gradientu jako odpowiedzi na to pytanie może wynikać z nieporozumienia dotyczącego różnic w sposobie tworzenia efektów wypełnienia w Adobe Illustrator. Gradienty są narzędziem, które umożliwia płynne przejścia między dwoma lub więcej kolorami, jednak w przypadku bardziej skomplikowanych efektów, takich jak te zaprezentowane na zdjęciu, nie są wystarczające. Gradienty działają na zasadzie liniowego lub radialnego rozkładu kolorów, co w wielu sytuacjach jest niewystarczające do odwzorowania subtelnych niuansów i szczegółowych efektów cieniowania. W przypadku narzędzia 'Wypełnienie', mamy do czynienia z jednolitym kolorem, który nie oferuje możliwości uzyskania gradientowych przejść między różnymi odcieniami. Użycie obrysu natomiast, koncentruje się na konturze obiektu, co nie ma zastosowania w kontekście wypełnienia przedstawionego obiektu. Każda z tych technik ma swoje zastosowanie, jednak ich ograniczenia stają się oczywiste, gdy celem jest stworzenie bogatego efektu wizualnego, który wymaga zastosowania siatki. Kluczowym błędem myślowym jest zakładanie, że każdy efekt można osiągnąć jedynie poprzez gradient lub jednolity kolor, ignorując możliwość bardziej zaawansowanego modelowania kolorów, jakie oferuje siatka. Dla profesjonalnych projektantów zrozumienie różnic między tymi narzędziami jest istotne dla uzyskania pożądanych efektów wizualnych oraz dla dostosowywania narzędzi do specyficznych potrzeb projektu.

Pytanie 26

Który efekt animacji obiektu obrazuje rysunek?

Ilustracja do pytania
A. Efekt obrotu.
B. Efekt ruchu.
C. Efekt kształtu.
D. Efekt skalowania.
Efekt ruchu to super ważne pojęcie w animacji, bo chodzi o to, jak coś się przemieszcza w przestrzeni. Na rysunku widać pszczoły, które latają po zakrzywionej trasie, co świetnie pokazuje, jak działa ten efekt. W różnych dziedzinach, jak grafika komputerowa czy projektowanie gier, efekty ruchu są totalnie niezbędne. Dzięki nim możemy realistycznie pokazać, jak obiekty się zachowują i jak wchodzą w interakcje z otoczeniem. W animacji warto zrozumieć, jak różne techniki, na przykład interpolacja czy klatka kluczowa, wpływają na to, co widzowie widzą. Dobre opanowanie efektu ruchu sprawia, że wizualizacje są bardziej wciągające i przekonujące, co na pewno przyciąga uwagę odbiorców oraz wzmacnia opowiadanie historii wizualnie.

Pytanie 27

Który efekt dźwiękowy zastosowano w programie Audacity do sygnału akustycznego, jeżeli przebieg czasowy sygnału przed zmianą przedstawiono na rysunku przed zastosowaniem efektu a po zmianie na rysunku po zastosowaniu efektu?

Ilustracja do pytania
A. Efekt stopniowe wzmacnianie dźwięku
B. Efekt stopniowe ściszanie dźwięku
C. Efekt wzmocnienia siły głosu bas i sopran
D. Efekt zmień tempo
Efekt stopniowego ściszania dźwięku to naprawdę ważna technika w produkcji audio. Można go wykorzystać na różne sposoby, na przykład przy miksowaniu muzyki czy tworzeniu efektów dźwiękowych w filmach. Jak spojrzysz na przebieg czasowy sygnału, to zauważysz, że amplituda sygnału maleje z czasem, co daje fajne, płynne przejście do ciszy. To jest przydatne, zwłaszcza gdy kończysz utwór muzyczny, bo takie wygaszanie dźwięku wprowadza słuchacza w nastrój zamknięcia. W miksie dźwięku, jeśli używasz efektów ściszenia zgodnie z zasadami dynamiki, możesz osiągnąć bardziej harmonijne brzmienie i zrobić więcej miejsca dla innych instrumentów. Tylko pamiętaj, żeby nie przesadzić z tymi efektami, bo można stracić jakość dźwięku.

Pytanie 28

W jakich formatach można zapisać film wideo razem z dźwiękiem?

A. AVI, WAV
B. AVI, SWF
C. MPEG, PSD
D. MOV, JPEG
Odpowiedzi, które zaznaczyłeś, są nie do końca trafione. Format MOV rzeczywiście jest do wideo, ale JPEG to zupełnie inna bajka, bo on tylko kompresuje obrazy i nie ma dźwięku. Więc kombinacja tych dwóch formatów do zapisu pliku wideo z dźwiękiem nie zadziała. Co do AVI i WAV, to WAV to sam audio, więc ani rusz uzyskać wideo z jego pomocą. AVI jest super do wideo, ale bez dźwięku z WAV to nic nie da w tej kombinacji. AVI i SWF to strzał w dziesiątkę, bo SWF obsługuje i wideo, i dźwięk. Jeśli chodzi o MPEG i PSD, to PSD to pliki z Photoshopa, a nie do wideo. MPEG daje radę z połączeniem wideo i audio, ale PSD nie. Często ludzie mylą te wszystkie formaty, co prowadzi do nieporozumień na temat ich funkcji. Ważne, żeby znać różnice między nimi, żeby jakość multimediów była odpowiednia.

Pytanie 29

Jaki skrót odnosi się do ujednoliconego formatu adresowania wszystkich zasobów w sieci (informacji, danych, usług)?

A. IP
B. FTP
C. IMAP
D. URL
URL, czyli Uniform Resource Locator, to standardowy format adresowania zasobów internetowych, który pozwala na jednoznaczne identyfikowanie lokalizacji danych, informacji oraz usług w sieci. Każdy URL składa się z kilku kluczowych elementów, takich jak schemat (np. http, https), domena (np. www.example.com), oraz opcjonalne ścieżki i parametry, które wskazują konkretny zasób. Przykładem zastosowania URL jest wykorzystanie go w przeglądarkach internetowych, gdzie użytkownik wpisuje adres strony, co skutkuje nawiązaniem połączenia z serwerem i wyświetleniem żądanej zawartości. URL jest fundamentalnym elementem technologii WWW i jest zgodny z definicjami zawartymi w standardach IETF, takich jak RFC 3986. Jako kluczowy element sieci, URL jest również szeroko stosowany w API, gdzie umożliwia dostęp do zasobów serwerów, co czyni go niezbędnym narzędziem w programowaniu i integracji systemów.

Pytanie 30

Która z usług jest dedykowana do modyfikacji opublikowanych na stronie internetowej treści zawierających zdjęcia?

A. DNS
B. SSH
C. DHCP
D. FTP
Wybór odpowiedzi SSH (Secure Shell), DNS (Domain Name System) i DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) jest nieprawidłowy, ponieważ te usługi pełnią różne funkcje, które nie są związane bezpośrednio z aktualizacją treści na stronach internetowych. SSH to protokół umożliwiający bezpieczny dostęp do zdalnych systemów komputerowych, głównie w celu zarządzania i administracji serwerami, a nie do przesyłania plików. Choć przez SSH można również przesyłać pliki, nie jest to jego główny cel ani standardowe zastosowanie w kontekście publikacji treści na stronach internetowych. DNS, z kolei, odpowiada za tłumaczenie nazw domen na adresy IP, co jest kluczowe dla działania internetowych usług, ale nie dotyczy aktualizacji treści. DHCP zajmuje się przydzielaniem dynamicznych adresów IP urządzeniom w sieci lokalnej, co również nie ma związku z procesem publikacji i aktualizacji artykułów. W kontekście zarządzania treściami, wybór protokołu przetwarzania plików jest kluczowy, a zrozumienie różnych protokołów sieciowych i ich zastosowań jest niezbędne dla efektywnego administrowania stronami internetowymi. Zamiast korzystać z protokołów nieodpowiednich do tego celu, jak DNS czy DHCP, warto skupić się na narzędziach stworzonych specjalnie do transferu plików, takich jak FTP.

Pytanie 31

Jakie oprogramowanie graficzne pozwala na korzystanie z narzędzi do selekcji, rysowania, transformacji oraz edycji kolorów?

A. Adobe Illustrator oraz PowerPoint
B. Paint i Adobe Lightroom
C. Adobe Photoshop i GIMP
D. CorelDRAW oraz Excel
Wybór odpowiedniego oprogramowania graficznego to naprawdę ważna sprawa, bo jak weźmiesz złe narzędzie, to łatwo się zniechęcić i stracić kreatywność. Jak zaznaczasz odpowiedzi takie jak Adobe Illustrator czy PowerPoint, to pokazujesz, że jest jakieś nieporozumienie co do funkcji tych programów. Illustrator jest super do grafiki wektorowej, ale nie bardzo nadaje się do edytowania bitmap, więc w kontekście zdjęć to nie jest najlepszy wybór. A PowerPoint to w zasadzie program do prezentacji, więc nie ma tam zaawansowanych narzędzi do edycji obrazów. Paint to raczej takie podstawowe oprogramowanie, które nie spełnia wymagań do profesjonalnej grafiki, a Lightroom, mimo że służy do edytowania zdjęć, nie ma opcji rysowania czy przekształcania obrazów jak Photoshop. CorelDRAW to też program wektorowy, więc nie rozwiązuje sprawy edytowania bitmap. A Excel to przecież nie ma nic wspólnego z grafiką! Zazwyczaj takie błędy wynikają z przekonania, że wszystkie programy graficzne są takie same, co jest mylne. Ważne jest, żeby zrozumieć różnice między narzędziami wektorowymi a rastrowymi oraz jak z nich skutecznie korzystać w grafice.

Pytanie 32

Format, w jakim zapisany jest materiał wideo w postaci kontenera multimedialnego, to

A. MP4
B. AAC
C. MP3
D. WMA
Odpowiedzi MP3, AAC i WMA są błędne, ponieważ reprezentują one formaty kompresji audio, a nie kontenery multimedialne. MP3 jest jednym z najpopularniejszych formatów audio, znanym ze swojej efektywności w kompresji dźwięku. Umożliwia on odtwarzanie muzyki, ale nie obsługuje wideo, co czyni go nieodpowiednim wyborem w kontekście pytania. AAC, czyli Advanced Audio Codec, to również format audio, który oferuje lepszą jakość dźwięku przy mniejszych rozmiarach plików w porównaniu do MP3, ale podobnie jak MP3, nie jest formatem kontenera. Przeznaczony jest głównie do przesyłania dźwięku w mediach strumieniowych, jak Apple Music, jednak brak możliwości obsługi wideo wyklucza go z tej kategorii. WMA, czyli Windows Media Audio, to kolejny format audio opracowany przez Microsoft, który został zaprojektowany do kompresji dźwięku, jednak również nie zawiera wsparcia dla wideo. Wszystkie te formaty są skoncentrowane na audio, a nie na integracji różnych rodzajów mediów, co czyni je nieodpowiednimi w kontekście kontenerów multimedialnych. Wybór formatu kontenera, takiego jak MP4, jest kluczowy dla prawidłowego odtwarzania treści, ponieważ pozwala na współpracę z różnymi kodekami audio i wideo oraz zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu multimediami.

Pytanie 33

Skanery bębnowe i płaskie zamieniają

A. obrazy cyfrowe w dane analogowe
B. materiały analogowe na obrazy cyfrowe
C. obrazy cyfrowe w sygnały elektryczne
D. obrazy analogowe na obiekty wektorowe
Skanery płaskie i bębnowe mają określoną funkcję, która nie polega na przetwarzaniu obrazów cyfrowych na sygnały elektryczne ani na konwersji obrazów cyfrowych w dane analogowe. Koncepcja, że skanery przetwarzają obrazy analogowe w obiekty wektorowe, jest również błędna, ponieważ skanery koncentrują się na konwersji materiałów analogowych do formatu bitmapowego, a nie wektorowego. Wektorowe formaty obrazów, takie jak SVG czy AI, opierają się na matematycznych opisach kształtów, co jest zupełnie inną metodą reprezentacji obrazów. Dodatkowo, stwierdzenie, że skanery przetwarzają obrazy cyfrowe na sygnały elektryczne, wprowadza w błąd, gdyż sygnały elektryczne są generowane podczas procesu skanowania, a nie jako rezultat końcowy. Prawidłowo używane skanery generują dane cyfrowe na podstawie analizowanej powierzchni, co oznacza, że ich funkcją nie jest przekształcanie danych cyfrowych w formę analogową. Te nieporozumienia mogą wynikać z mylnego zrozumienia procesu skanowania oraz technologii cyfrowych, co prowadzi do niepełnego zrozumienia funkcji tych urządzeń. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego wykorzystania skanerów w praktyce oraz w kontekście archiwizacji i obróbki obrazów.

Pytanie 34

Jakiego oprogramowania należy użyć do stworzenia logo z możliwością bezstratnego zwiększania jego rozmiaru?

A. Corel Photo-Paint
B. Corel Draw
C. PhotoPerfect
D. Picasa
Wybór niewłaściwego programu do tworzenia znaku firmowego może prowadzić do wielu problemów związanych z jakością grafiki oraz elastycznością projektu. Programy takie jak PhotoPerfect czy Picasa są przede wszystkim narzędziami do edycji zdjęć, co oznacza, że pracują na bitmapach, a nie na wektorach. Grafika rastrowa, która powstaje w tych programach, traci jakość przy powiększaniu, ponieważ jest oparta na stałej liczbie pikseli. Takie podejście jest niewłaściwe w kontekście profesjonalnego projektowania identyfikacji wizualnej, gdzie znaki firmowe często wymagają różnorodnych zastosowań o różnych rozmiarach. Użycie Corel Photo-Paint, mimo że jest narzędziem graficznym, również skupia się na edycji bitmap, co ogranicza możliwości projektowe związane z tworzeniem skalowalnych obiektów. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że wszystkie programy graficzne mogą być używane w ten sam sposób, co prowadzi do nieodpowiednich wyborów. W branży graficznej kluczowe jest zrozumienie różnicy pomiędzy grafiką wektorową a rastrową oraz dobieranie narzędzi zgodnie z wymaganiami projektu. Takie zrozumienie pozwala uniknąć problemów jakościowych i wpływa na skuteczność komunikacji wizualnej marki.

Pytanie 35

Jakiego narzędzia w programie Adobe Illustrator należy użyć do stworzenia obiektu widocznego na zdjęciu?

Ilustracja do pytania
A. Wypaczenie marionetkowe
B. Tworzenie przejść
C. Generator kształtów
D. Siatka perspektywy
Narzędzie „Siatka perspektywy” w Adobe Illustrator pozwala na tworzenie obiektów w przestrzeni perspektywicznej. Dzięki tej funkcji możesz precyzyjnie umieszczać elementy na siatce i dopasowywać je do wybranego punktu zbiegu, co umożliwia tworzenie trójwymiarowych efektów i realistycznych scen w dwóch wymiarach. To narzędzie jest idealne do projektowania architektonicznych wizualizacji i innych prac, w których perspektywa odgrywa kluczową rolę.

Pytanie 36

Jaki format danych jest używany do przechowywania plików wideo oraz transmisji telewizji cyfrowej?

A. MP3
B. DivX
C. XviD
D. MPEG-2
MPEG-2 jest standardem kodowania wideo, który został zaprojektowany z myślą o przesyłaniu danych wideo oraz audio w telewizji cyfrowej oraz w formatach płyt DVD. Jako standard międzynarodowy (ISO/IEC 13818), MPEG-2 wykorzystuje algorytmy kompresji, które efektywnie redukują rozmiar plików multimedialnych przy zachowaniu akceptowalnej jakości obrazu i dźwięku. W praktyce, MPEG-2 jest wykorzystywany w systemach nadawczych, takich jak DVB (Digital Video Broadcasting), co czyni go kluczowym elementem w infrastrukturze telewizji cyfrowej. W przypadku transmisji telewizyjnych, standard ten umożliwia jednoczesne przesyłanie wielu kanałów audio i wideo, co zwiększa efektywność wykorzystania pasma. Dodatkowo, MPEG-2 stał się podstawą dla bardziej zaawansowanych formatów, takich jak MPEG-4, który wprowadza jeszcze większą efektywność kompresji. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie MPEG-2 w przypadkach, gdy wymagane są wysokiej jakości transmisje na żywo lub archiwizacja materiałów wideo.

Pytanie 37

Animacja poklatkowa umożliwia tworzenie obiektów, które

A. zmieniają jedynie kształt
B. prezentują sekwencję ruchu
C. poruszają się po jednym torze
D. zmieniają jedynie kolor
Animacja poklatkowa, znana również jako stop-motion, to technika, która pozwala na tworzenie ruchu poprzez sekwencyjne rejestrowanie statycznych obrazów. Każdy kadr jest tworzony poprzez delikatne przesunięcie obiektu, co pozwala na uzyskanie efektu płynnego ruchu po odtworzeniu tych ujęć w odpowiedniej kolejności. Dzięki temu, animacja poklatkowa jest szeroko stosowana w filmie, reklamie oraz w edukacji, oferując unikalny sposób na wizualizację skomplikowanych koncepcji. W ramach praktycznych zastosowań, animatorzy używają tej techniki do ożywienia modeli, rysunków czy również obiektów codziennego użytku, co sprawia, że stają się one częścią narracji wizualnej. Przykładem może być popularny film „Wallace i Gromit”, który wykorzystuje animację poklatkową do przedstawienia przygód bohaterów w zabawny i innowacyjny sposób. W branży animacyjnej stosuje się również różne oprogramowania do edycji, które wspierają ten proces, umożliwiając artystom osiągnięcie zamierzonych efektów zgodnie z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie.

Pytanie 38

Który format pliku jest najbardziej odpowiedni do przechowywania grafiki rastrowej z przezroczystością?

A. PNG
B. JPEG
C. GIF
D. BMP
Format PNG (Portable Network Graphics) jest zdecydowanie najbardziej odpowiedni do przechowywania grafiki rastrowej z przezroczystością. PNG został zaprojektowany jako format bezstratny, co oznacza, że nie traci jakości obrazu podczas kompresji. Jego największą zaletą w kontekście grafiki z przezroczystością jest obsługa kanału alfa, który pozwala na precyzyjne definiowanie poziomów przezroczystości dla każdego piksela. Dzięki temu możliwe jest tworzenie obrazów z częściową przezroczystością, co jest szczególnie przydatne w projektach graficznych i multimedialnych, gdzie wymagane jest, aby obraz płynnie integrował się z różnymi tłami. Standardy branżowe często preferują PNG w przypadku grafik internetowych, ikon czy elementów interfejsu użytkownika, gdzie przejrzystość jest kluczowa. PNG doskonale nadaje się również do tworzenia zrzutów ekranów i wszelkich grafik, które muszą zachować oryginalną jakość i szczegóły, a jednocześnie pozwalają na edycję przezroczystości. Dodatkowo, format ten jest szeroko obsługiwany przez większość programów graficznych i przeglądarek internetowych, co czyni go bardzo wszechstronnym wyborem w projektach multimedialnych.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Czym jest mapa witryny internetowej?

A. ilustruje schemat zawierający grafiki umieszczone na stronie
B. umożliwia sprawdzenie kaskadowych arkuszy stylów pod kątem zgodności z normą CSS
C. umożliwia wyszukiwanie błędów w kodzie strony
D. prezentuje w skrótowy i przejrzysty sposób organizację podstron
Niepoprawne odpowiedzi często opierają się na błędnych założeniach dotyczących funkcji mapy witryny. Po pierwsze, odpowiedź sugerująca, że mapa witryny weryfikuje zgodność kaskadowych arkuszy stylów z standardem CSS, myli pojęcia. Mapa witryny nie jest narzędziem do analizy technicznej kodu, lecz graficzną reprezentacją struktury treści. Weryfikacja CSS odbywa się za pomocą narzędzi do analizy stylów, takich jak validator W3C. Drugą mylną interpretacją jest stwierdzenie, że mapa witryny pokazuje diagram z grafikami. Mapa witryny nie zawiera wizualnych elementów, lecz przedstawia ścieżki do podstron w formie tekstowej. Kolejna odpowiedź, która sugeruje, że mapa witryny służy do wyszukiwania błędów w kodzie, jest również błędna, ponieważ błędy w kodzie są identyfikowane za pomocą narzędzi analitycznych i debuggerów, a nie przez mapę witryny. Ostatecznie, takie pomyłki są często wynikiem nieznajomości podstawowych funkcji i celów, jakie pełni mapa witryny. Kluczowe jest zrozumienie, że mapa witryny to narzędzie przede wszystkim ułatwiające nawigację i organizację treści oraz wspierające optymalizację SEO, a nie narzędzie do analizy technicznej lub weryfikacji stylów.