Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 10:00
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 10:21

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie danych zawartych w tabeli, określ, którą partię zapasu należy wydać z magazynu, jako pierwszą, jeżeli w magazynie jest stosowana zasada HIFO wydań magazynowych.

Partia zapasuData przyjęcia
do magazynu
Data przydatności
do spożycia
Jednostkowa cena
netto
[zł]
A.09.05.2020 r.16.12.2021 r.1,60
B.12.04.2020 r.08.04.2023 r.1,55
C.26.05.2020 r.24.06.2022 r.1,65
D.07.06.2020 r.04.01.2023 r.1,45
A. Partia zapasu B.
B. Partia zapasu C.
C. Partia zapasu D.
D. Partia zapasu A.
Odpowiedź wskazująca na partię zapasu C jako pierwszą do wydania jest poprawna, ponieważ zasada HIFO (High In, First Out) nakłada obowiązek wydawania z magazynu partii zapasów o najwyższej cenie zakupu w pierwszej kolejności. W analizowanej tabeli ceny jednostkowe netto dla poszczególnych partii zapasów są kluczowe dla podjęcia decyzji. W tym przypadku, partia C posiada najwyższą cenę, wynoszącą 1,65 zł, co czyni ją priorytetową do wydania. Praktyczne zastosowanie zasady HIFO jest szczególnie istotne w branżach, gdzie ceny mogą się zmieniać dynamicznie, jak w przypadku produktów spożywczych czy surowców, gdzie wartość towaru może maleć z czasem. Stosując tę zasadę, przedsiębiorstwa mogą maksymalizować swoje przychody, wydając najdroższe zapasy w pierwszej kolejności, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania zapasami. Umożliwia to także lepsze planowanie finansowe i minimalizację strat związanych z deprecjacją towarów.

Pytanie 2

Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż, ile wyniesie średni koszt przypadający na jedną jednostkę paletową.

Ilość przyjętych paletCena przyjęciaIlość wydanych paletCena wydania
10 000 szt.2,00 zł/szt.10 000 szt.3,00 zł/szt.
A. 3,50 zł
B. 2,75 zł
C. 2,50 zł
D. 3,00 zł
Średni koszt przypadający na jedną jednostkę paletową to kluczowy wskaźnik w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, pozwalający na ocenę efektywności operacji magazynowych. Aby obliczyć ten koszt, sumujemy wydatki związane z przyjęciem i wydaniem towarów, a następnie dzielimy przez całkowitą liczbę palet. W analizowanym przypadku, łączny koszt wynosi 50 000 zł (20 000 zł za przyjęcie i 30 000 zł za wydanie), a liczba palet to 20 000 sztuk. Zatem średni koszt na jedną paletę wynosi 50 000 zł / 20 000 = 2,50 zł. Zrozumienie i obliczanie średnich kosztów są kluczowe dla optymalizacji procesów magazynowych, pozwala to na identyfikację obszarów do poprawy oraz efektywne zarządzanie budżetem. Użycie takich wskaźników w praktyce pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych oraz w planowaniu finansowym, co jest zgodne z zasadami lean management i efektywnego zarządzania kosztami.

Pytanie 3

Która metoda składowania paletowych jednostek ładunkowych (pjł) gwarantuje najwyższy poziom wykorzystania powierzchni w magazynie?

A. Składowanie rzędowe bez użycia regałów
B. Składowanie blokowe bez regałów
C. Składowanie w regałach półkowych
D. Składowanie w regałach ramowych
Składowanie blokowe bez regałów jest najbardziej efektywnym sposobem wykorzystania powierzchni składowej w magazynie, ponieważ pozwala na maksymalne zagęszczenie jednostek ładunkowych. W tym systemie palety są układane bezpośrednio na podłodze, co eliminuje potrzebę dodatkowej infrastruktury, jak regały, i umożliwia składowanie większej liczby palet w danym obszarze. Przykładem zastosowania tego rozwiązania są magazyny o dużej rotacji towarów, gdzie szybki dostęp do produktów jest kluczowy. W praktyce, składowanie blokowe pozwala na lepsze zarządzanie przestrzenią, zwiększa efektywność operacji magazynowych i zmniejsza koszty związane z utrzymywaniem regałów. Metody składowania blokowego są zgodne z zasadami Lean Management, które promują eliminację marnotrawstwa i maksymalizację wartości dodanej. Dodatkowo, zastosowanie systemów wózków widłowych dostosowanych do składowania blokowego pozwala na efektywne zarządzanie procesem transportu towarów w magazynie.

Pytanie 4

Co oznacza termin Customer Relationship Management?

A. strategia realizacji działalności gospodarczej
B. system do zarządzania relacjami z klientami
C. ochrona transakcji online
D. przechowywanie i obróbka danych
Customer Relationship Management (CRM) to kompleksowy system, który ma na celu zarządzanie relacjami z klientami. Główne funkcje CRM obejmują gromadzenie oraz analizowanie danych o klientach, co pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb i preferencji. Przykładowo, przedsiębiorstwa mogą wykorzystać CRM do segmentacji klientów, co umożliwia bardziej spersonalizowane podejście w kampaniach marketingowych. Zastosowanie systemów CRM jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania relacjami z klientami, co potwierdzają standardy takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na zadowolenie klienta oraz ciągłe doskonalenie procesów. Dzięki CRM firmy mogą również monitorować interakcje z klientami, co sprzyja budowaniu długoterminowych relacji oraz zwiększa lojalność. Systemy te często integrują się z innymi narzędziami, takimi jak automatyzacja marketingu czy systemy analizy danych, co zwiększa ich efektywność i umożliwia podejmowanie lepszych decyzji biznesowych.

Pytanie 5

Kierownik magazynu jest odpowiedzialny m.in. za

A. ochranianie materiałów i towarów przed uszkodzeniami
B. przyjmowanie do magazynu materiałów oraz towarów
C. wysyłkę materiałów oraz towarów w zależności od potrzeb
D. analizowanie wyników inwentaryzacji w magazynie
Analizowanie wyników inwentaryzacji w magazynie jest kluczowym zadaniem kierownika magazynu, ponieważ pozwala na monitorowanie stanu zapasów, identyfikację różnic między zaplanowanym a rzeczywistym stanem towarów oraz wdrażanie działań korygujących. Proces ten nie tylko zwiększa efektywność zarządzania magazynem, ale także wpływa na optymalizację kosztów. Przykładowo, regularne przeprowadzanie inwentaryzacji oraz analiza wyników umożliwiają wykrycie nieprawidłowości, takich jak kradzieże czy błędy w przyjęciu towaru. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie systematycznego zarządzania zasobami i kontrolowania ich stanu. W praktyce kierownik powinien wdrożyć procedury, które pozwolą na bieżąco kontrolować stany magazynowe oraz skutecznie reagować na wszelkie niezgodności. Warto także stosować nowoczesne systemy informatyczne, które automatyzują procesy inwentaryzacyjne oraz dostarczają szczegółowych raportów, co znacznie ułatwia podejmowanie decyzji.

Pytanie 6

Która metoda wydawania towarów z magazynu uwzględnia datę przydatności produktu?

A. LOFO
B. LIFO
C. FEFO
D. FIFO
FEFO, czyli First Expired, First Out, to metoda, która naprawdę ma sens, zwłaszcza gdy mówimy o produktach z datą ważności. Jej głównym celem jest ograniczenie strat związanych z przeterminowaniem. To znaczy, że najpierw wydajemy te produkty, które mają najkrótszą datę ważności. Moim zdaniem, to jest super ważne, szczególnie w branży spożywczej czy farmaceutycznej, gdzie bezpieczeństwo jest kluczowe. Przykładem może być supermarket – tam jogurty czy owoce muszą być rotowane, żeby te z krótszą datą sprzedawać najpierw. Milion razy lepiej to zrobić tak, niż zostawiać coś przeterminowanego na półce. FEFO wpisuje się w dobre praktyki zarządzania zapasami, bo pomaga ograniczyć marnotrawstwo i maksymalizuje efektywność, co w końcu sprawia, że klienci są zadowoleni, a straty finansowe mniejsze. Praca według tej metody to naprawdę dobry kierunek.

Pytanie 7

System, który oferuje elektroniczną bazę danych do wymiany standardowych dokumentów, to

A. EDI
B. CMR
C. CIM
D. CAD
EDI, czyli Electronic Data Interchange, to system, który umożliwia elektroniczną wymianę standardowych dokumentów pomiędzy różnymi systemami komputerowymi. Jest to kluczowe rozwiązanie w logistyce i handlu, które pozwala na automatyzację procesów, co przekłada się na zwiększenie efektywności i redukcję błędów ludzkich. Przykładem zastosowania EDI może być wymiana faktur, zamówień czy potwierdzeń dostawy pomiędzy partnerami handlowymi. W praktyce, firmy korzystające z EDI mogą szybko i bezbłędnie transmitować dane, co z kolei przyspiesza procesy biznesowe i poprawia komunikację. Standardy takie jak EDIFACT czy ANSI X12 są powszechnie stosowane w implementacji EDI, co pozwala na szeroką interoperacyjność pomiędzy różnymi systemami. Dobre praktyki wymagają również zapewnienia bezpieczeństwa wymiany danych oraz zgodności z regulacjami prawnymi, co dodatkowo podkreśla znaczenie i wciąż rosnącą popularność EDI w nowoczesnym biznesie.

Pytanie 8

Jaką zasadę składowania zapasów wykorzystuje się podczas organizacji ich na półkach magazynowych?

A. Niebezpieczne substancje pod hydrantem
B. Lżejsze produkty nad ciężkimi
C. Cięższe produkty nad lżejszymi
D. Towary suche pod płynami
Odpowiedź 'Lżejsze towary nad cięższymi' jest prawidłowa z punktu widzenia ergonomii oraz efektywności operacyjnej magazynów. Umieszczanie lżejszych przedmiotów na wyższych półkach minimalizuje ryzyko urazów pracowników, którzy muszą często sięgać po przedmioty. Przykładem mogą być regały w magazynach detalicznych, gdzie artykuły codziennego użytku, takie jak napoje czy kosmetyki, są przechowywane na poziomie oczu lub wyżej, co ułatwia ich pobieranie. Dodatkowo, zasady składowania zapasów opierają się na organizacji przestrzeni, tak aby maksymalizować efektywność operacyjną. Tego typu praktyki są zgodne z wytycznymi Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa czasu i zasobów. W stanach, gdzie przestrzeń magazynowa jest ograniczona, odpowiednia organizacja regałów może znacząco wpłynąć na wydajność procesów magazynowych oraz obsługi klienta, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 9

W firmie transportowej w ciągu miesiąca przetransportowano 200 ton ładunku na łączną odległość 2 000 km. Jaka jest cena za 1 tonokilometr (tkm), jeżeli koszty transportu wyniosły 40 tys. zł?

A. 10 tkm/zł
B. 20 zł/km
C. 0,10 zł/tkm
D. 0,05 km/zł
Koszt 1 tonokilometra (tkm) oblicza się poprzez podzielenie całkowitych kosztów transportu przez całkowity przewieziony ładunek w tonach oraz łączną odległość w kilometrach. W tym przypadku mamy 40 000 zł kosztów transportu, 200 ton ładunku oraz 2 000 km. Zatem wzór na koszt tkm to: koszt transportu / (ładunek * odległość) = 40 000 zł / (200 ton * 2 000 km) = 0,10 zł/tkm. Taka analiza jest kluczowa w logistyce, ponieważ pozwala przedsiębiorstwom ocenić efektywność przewozów oraz zoptymalizować koszty. W praktyce, wiedza o kosztach tkm jest wykorzystywana do podejmowania decyzji o wyborze dostawców, planowaniu tras oraz analizowaniu rentowności operacji transportowych. Przykładowo, firmy, które regularnie przewożą towary, mogą korzystać z tych danych, aby prowadzić negocjacje z przewoźnikami czy identyfikować możliwości redukcji kosztów.

Pytanie 10

Który karton należy zastosować do formowania paletowych jednostek ładunkowych na palecie o wymiarach 1,20 x 1,00 x 0,15 m (dł. x szer. x wys.), aby wykorzystać całą powierzchnię palety i aby kartony nie wystawały poza jej obrys?

RodzajWymiary zewnętrzne kartonu
(dł. x szer. x wys.)
[mm]
Karton A.600 x 600 x 600
Karton B.400 x 300 x 1 500
Karton C.550 x 250 x 1 000
Karton D.500 x 400 x 1 300
A. Karton C.
B. Karton A.
C. Karton B.
D. Karton D.
Wybór kartonu D jest prawidłowy, ponieważ jego wymiary umożliwiają efektywne ułożenie dwóch kartonów wzdłuż (500 mm) i dwóch wszerz (400 mm) na palecie o wymiarach 1200 x 1000 mm. Dzięki temu całkowita powierzchnia palety jest w pełni wykorzystana bez wystawania kartonów poza jej obrys, co jest kluczowe w logistyce i magazynowaniu. Wykorzystanie całej przestrzeni palety jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie optymalizacji przestrzeni ładunkowej w celu zmniejszenia kosztów transportu oraz maksymalizacji efektywności magazynowania. W rzeczywistości, odpowiednie ułożenie jednostek ładunkowych na paletach jest nie tylko kwestią efektywności, ale także bezpieczeństwa, ponieważ niestabilne lub wystające ładunki mogą prowadzić do wypadków podczas transportu. Przykład zastosowania tej wiedzy można zobaczyć w praktyce podczas organizacji transportu towarów, gdzie każde centymetr powierzchni palety ma znaczenie, a kartony przystosowane do danego wymiaru palety pozwalają na oszczędności zarówno finansowe, jak i czasowe.

Pytanie 11

Na podstawie danych zawartych w tabelach ustal, na który dzień należy zaplanować złożenie zamówienia na cukier.

Przedmiot dostawyCzas realizacji zamówienia [dzień]
Tłuszcz roślinny5
Cukier3
Polewa kakaowa4
Mąka pszenna2


Styczeń09
styczeń
10
styczeń
11
styczeń
12
styczeń
13
styczeń
16
styczeń
17
styczeń
18
styczeń
Tłuszcz roślinny [l]
Planowana dostawa100
Planowane zamówienie
Cukier [kg]
Planowana dostawa200
Planowane zamówienie
Polewa kakaowa [l]
Planowana dostawa100
Planowane zamówienie
Mąka pszenna [kg]
Planowana dostawa300
Planowane zamówienie
A. 13 stycznia.
B. 18 stycznia.
C. 16 stycznia.
D. 10 stycznia.
Poprawna odpowiedź to 10 stycznia, ponieważ według danych przedstawionych w tabelach, czas realizacji zamówienia na cukier wynosi 3 dni. Aby zapewnić terminową dostawę, która ma nastąpić 13 stycznia, zamówienie należy złożyć 3 dni wcześniej. Złożenie zamówienia 10 stycznia gwarantuje, że dostawa dotrze na czas. W praktyce, planowanie takich zamówień wymaga uwzględnienia różnych czynników, takich jak czas realizacji, dostępność produktów oraz ewentualne opóźnienia w dostawach. Przykładowo, w branży spożywczej często stosuje się zasady zarządzania łańcuchem dostaw, które pomagają w efektywnym planowaniu zamówień. Przestrzeganie takich standardów pozwala na minimalizację ryzyka niedoborów towarów i zwiększa zadowolenie klientów. W związku z tym, kluczowe jest, aby zawsze planować z wyprzedzeniem, uwzględniając czas realizacji zamówienia oraz daty dostaw.

Pytanie 12

Złożone operacje logistyczne wymagają przeprowadzenia analizy strategicznej dotyczącej transportu. Na podstawie uzyskanych danych podejmowane są decyzje?

A. public relations
B. just in time
C. publicity
D. make or buy
Odpowiedź 'make or buy' to taka ważna decyzja w logistyce, która mówi o tym, czy lepiej produkować coś samodzielnie, czy kupić to z zewnątrz. To naprawdę kluczowa sprawa, bo ma wpływ na koszty, jakość i czas dostaw. Weźmy na przykład producenta elektroniki, który staje przed wyborem – robić komponenty samemu, co wiąże się z wydatkami na technologię i ludzi, czy może lepiej zlecić to innym firmom, co może obniżyć koszty, ale niesie ryzyko z jakością i terminami. Firmy często robią analizy SWOT i sprawdzają koszty, żeby podejmować dobre decyzje. Warto też, żeby regularnie przeglądały swoje strategie 'make or buy', bo warunki rynkowe i technologia ciągle się zmieniają, a to ważne, żeby być na bieżąco w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 13

W której skrzyni można umieścić dokładnie 8 opakowań jednostkowych o wymiarach 0,5 x 0,5 x 0,5 m (dł. x szer. x wys.)?

SkrzyniaDługość
[mm]
Szerokość
[mm]
Wysokość
[mm]
A.1 000500500
B.1 0001 0001 000
C.1 5005001 500
D.2 0001 0001 500
A. W skrzyni D.
B. W skrzyni C.
C. W skrzyni A.
D. W skrzyni B.
Skrzynia B to strzał w dziesiątkę, bo idealnie pasuje na 8 opakowań o wymiarach 0,5 x 0,5 x 0,5 m. Jej objętość to 1 m³, a jak pomnożysz 8 opakowań przez ich objętość, to też wychodzi 1 m³. Fajnie, że takie rzeczy bierzesz pod uwagę! W praktyce, jak projektujesz magazyny, ważne jest, aby meble i pojemniki były dobrze dopasowane do tego, co chcesz w nich trzymać. Używanie metra sześciennego jako jednostki objętości to spora ułatwienie przy planowaniu, no i pomaga w lepszym wykorzystaniu miejsca. Nie zapominaj o normach, które mówią, jak najlepiej zagospodarować przestrzeń. Dzięki temu możesz zaoszczędzić na kosztach i poprawić efektywność transportu. Widać, że znasz się na rzeczy!

Pytanie 14

Do systemów regałowych, których elementy konstrukcyjne są dostosowane do specyficznych właściwości składowanych produktów oraz technologii magazynowania, kwalifikują się regały

A. specjalizowane
B. przejezdne
C. wspornikowe
D. przepływowe
Regały specjalizowane to konstrukcje, które są projektowane i budowane z myślą o specyficznych wymaganiach składowania różnych rodzajów asortymentu. Ich celem jest maksymalizacja przestrzeni magazynowej oraz optymalizacja procesów składowania i wydawania towarów. Przykładami regałów specjalizowanych są regały na palety, regały do składowania produktów o nietypowych wymiarach czy regały przeznaczone do składowania materiałów sypkich. W praktyce, regały te są często wykorzystywane w branżach, takich jak logistyka, przemysł spożywczy czy budowlany, gdzie różnorodność składowanego asortymentu wymaga elastycznych rozwiązań. Dobrze zaprojektowane regały specjalizowane mogą znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną, umożliwiając łatwy dostęp do towarów oraz poprawiając bezpieczeństwo pracy. W zgodzie z normami ISO 9001, które dotyczą systemów zarządzania jakością, odpowiedni dobór regałów przyczynia się do poprawy organizacji pracy w magazynach.

Pytanie 15

Z analizy wymagań sieci dystrybucji wynika, że jeśli zapas na końcu sieci sprzedaży wynosił 460 szt., sprzedano 2 430 szt., a łączna ilość przyjętych dostaw wyniosła 2 380 szt., to początkowy zapas wynosił

A. 5 270 szt.
B. 510 szt.
C. 4 350 szt.
D. 410 szt.
Kiedy chcesz policzyć zapas początkowy w sieci dystrybucji, używamy takiego wzoru: zapas początkowy = zapas końcowy + sprzedane sztuki - przyjęte dostawy. W naszym przypadku zapas końcowy to 460 sztuk, sprzedanych mamy 2430, a przyjęte dostawy wynoszą 2380. Podstawiając te liczby do wzoru, wychodzi nam zapas początkowy = 460 + 2430 - 2380, co daje 510 sztuk. Powiem ci, że takie obliczenia są naprawdę ważne, gdy zajmujesz się zarządzaniem zapasami, bo dzięki nim lepiej planujesz dostawy. W praktyce często korzysta się z systemów ERP, które pomagają trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o stan magazynowy oraz prognozowanie, co jest niezbędne dla efektywności i redukcji kosztów. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą szybciej reagować na zmiany w popycie i unikają przechowywania zbyt dużych ilości towaru, co jest naprawdę dobrą praktyką w logistyce.

Pytanie 16

Koszty związane z przestojami w produkcji, z utratą klienta z powodu niewykonania części zamówienia, koniecznością zakupu awaryjnego u innego dostawcy oraz utraconą marżą od każdej jednostki, która nie została sprzedana, wynikają z

A. uzupełniania stanów magazynowych
B. niedoboru zapasu
C. konserwacji zapasu
D. nadmiernych zapasów
Brak zapasu to kluczowy problem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, który prowadzi do wymienionych kosztów, jak przestoje w produkcji czy utrata klientów. Kiedy firma nie ma wystarczającej ilości zapasów, nie jest w stanie zrealizować zamówień, co skutkuje niezadowoleniem klientów i potencjalną utratą ich lojalności. Koszty awaryjnego zakupu od innych dostawców również wzrastają, ponieważ często wiążą się z wyższymi cenami i niepewnymi terminami dostaw. Niezrealizowanie zamówienia oznacza nie tylko bezpośrednią utratę sprzedaży, ale także długofalowe negatywne skutki, w tym spadek reputacji marki. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być wdrożenie systemów zarządzania zapasami, takich jak Just-In-Time (JIT), które pomagają minimalizować ryzyko braku zapasu poprzez synchronizację produkcji z rzeczywistym popytem. W kontekście standardów branżowych, wiele organizacji stosuje analizy ABC do optymalizacji poziomów zapasów, co w znacznym stopniu przyczynia się do redukcji kosztów związanych z brakiem zapasów.

Pytanie 17

Transportem, który nie wchodzi w skład transportu kolejowo-drogowego, jest transport

A. bimodalny
B. kombinowany
C. magazynowy
D. modalny
Odpowiedź 'magazynowy' jest prawidłowa, ponieważ transport magazynowy odnosi się do procesów przechowywania towarów, a nie do ich przewozu. W kontekście transportu kolejowo-drogowego mówimy o różnych rodzajach transportu, takich jak transport modalny, bimodalny i kombinowany, które obejmują różne środki transportu, w tym kolej i drogi. Transport magazynowy nie polega na przemieszczaniu towarów, lecz na ich składowaniu w odpowiednich obiektach, co jest kluczowe dla logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Dobre praktyki w zakresie transportu to zintegrowane zarządzanie dostawami, które obejmuje nie tylko transport, ale także przechowywanie i dystrybucję towarów, co pozwala na optymalizację procesów. W praktyce korzystanie z transportu magazynowego ma na celu zapewnienie efektywnego wykorzystania przestrzeni oraz minimalizowanie kosztów związanych z przechowywaniem i obsługą towarów.

Pytanie 18

Na którym rysunku przedstawiono kontener IBC (Intermediate Bulk Container)?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. A.
C. D.
D. B.
W odpowiedziach A, B i C można zauważyć kilka typowych błędów myślowych, które prowadzą do mylnego rozpoznania kontenera IBC. Kontenery te są projektowane z myślą o transportowaniu dużych ilości materiałów, dlatego ich rozmiar i kształt są kluczowe. Odpowiedzi, które przedstawiają mniejsze pojemniki lub kontenery o niestandardowych kształtach, nie spełniają wymogów funkcjonalnych IBC. Często młodsi pracownicy, stworzeni w zrozumieniu prostszych pojemników, mogą mylnie identyfikować je jako IBC, co wynika z braku znajomości ich specyfikacji. Dodatkowo, kontenery IBC są wyposażone w systemy odprowadzania cieczy oraz łatwe do transportu ramy, co nie jest charakterystyczne dla innych typów pojemników, które mogą być bardziej cylindryczne lub o mniejszych pojemnościach. Istotnym aspektem jest również, że kontenery IBC muszą spełniać normy bezpieczeństwa i transportu, a ich nieprawidłowe rozpoznanie może prowadzić do problemów w logistyce oraz niewłaściwego składowania substancji niebezpiecznych. Warto zatem zwrócić uwagę na szczegóły konstrukcyjne i praktyczne zastosowanie tych pojemników, aby uniknąć pomyłek w przyszłości.

Pytanie 19

Jaka jest cena netto jednostkowa towaru, na który nałożono 23% VAT, jeśli jego cena brutto jednostkowa wynosi 49,20 zł?

A. 40,00 zł
B. 60,52 zł
C. 37,89 zł
D. 9,20 zł
Aby obliczyć jednostkową cenę netto produktu, który podlega 23% VAT, możemy zastosować prostą formułę. Cena brutto to cena, która zawiera już podatek VAT, zaś cena netto to kwota, którą otrzymuje sprzedawca po odjęciu VAT. W naszym przypadku, znając cenę brutto wynoszącą 49,20 zł, możemy skorzystać z następującego wzoru: Cena netto = Cena brutto / (1 + stawka VAT). Wstawiając wartości, mamy: 49,20 zł / (1 + 0,23) = 49,20 zł / 1,23 = 40,00 zł. Jest to zgodne z dobrymi praktykami w obliczeniach finansowych, gdzie zawsze należy oddzielać wartości brutto od netto. Ta wiedza jest szczególnie istotna w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie dokładne obliczenia VAT są kluczowe dla prawidłowego rozliczania podatków. Zrozumienie różnicy między ceną brutto a ceną netto pozwala na bardziej skuteczne zarządzanie finansami oraz lepsze planowanie budżetu.

Pytanie 20

O ergonomii wózka widłowego, nabytego do transportu elektrycznego, świadczy przede wszystkim to, że pojazd zapewnia

A. łatwe wsiadanie i wysiadanie z pojazdu oraz zamkniętą, ogrzewaną kabinę
B. szybką i stabilną pracę w trudnych warunkach
C. długotrwałe użytkowanie, pełny serwis po upływie okresu gwarancyjnego
D. osiągnięcie kompromisu między wydajnością a niskim zużyciem energii
Wybór opcji dotyczącej łatwego wsiadania i wysiadania z wózka oraz zabudowanej, ogrzewanej kabiny jako wskaźnika ergonomiczności wózka widłowego jest uzasadniony z kilku powodów. Ergonomia w kontekście wózków widłowych odnosi się do projektowania tych urządzeń w taki sposób, aby maksymalizować komfort i efektywność pracy operatora. Łatwe wsiadanie i wysiadanie z wózka zmniejsza ryzyko kontuzji, co jest szczególnie istotne przy długotrwałym użytkowaniu. Ergonomicznie zaprojektowane kabiny zapewniają odpowiednią przestrzeń, co pozwala operatorowi na swobodne poruszanie się. Dodatkowo, zabudowana, ogrzewana kabina jest istotna w trudnych warunkach atmosferycznych, co wpływa na komfort pracy i zwiększa wydajność. W kontekście standardów branżowych, takie podejście do projektowania wózków widłowych jest zgodne z zasadami ergonomii pracy, które mają na celu redukcję zmęczenia i poprawę bezpieczeństwa operatorów. W praktyce, odpowiednia ergonomia przekłada się na mniejsze ryzyko wystąpienia urazów, co również wpływa na efektywność operacyjną i obniżenie kosztów eksploatacji.

Pytanie 21

Aby zapakować produkt w detalicznej ilości nabywanej bezpośrednio przez klienta, konieczne jest wykorzystanie opakowań

A. transportowych
B. kontenerowych
C. zbiorczych
D. jednostkowych
Opakowania jednostkowe są kluczowym elementem w procesie pakowania produktów, które są sprzedawane bezpośrednio konsumentom. Takie opakowania są projektowane z myślą o indywidualnej sprzedaży i najczęściej zawierają informacje o produkcie, instrukcje użytkowania oraz etykiety ze składnikami. Przykłady opakowań jednostkowych to butelki z napojami, opakowania żywności, a także kosmetyki w pojedynczych tubkach. W branży detalicznej, stosowanie opakowań jednostkowych jest zgodne z normami ISO i innymi standardami jakości, które zapewniają bezpieczeństwo i wygodę konsumentów. Praktyczne zastosowanie tych opakowań polega również na ich łatwej dostępności i możliwości umieszczenia na półkach sklepowych, co wpływa na estetykę oraz organizację przestrzeni sprzedażowej. Dobrze zaprojektowane opakowanie jednostkowe może również zwiększyć atrakcyjność produktu oraz zachęcić do zakupu, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku handlu detalicznego.

Pytanie 22

Seryjny Numer Kontenera Wysyłkowego (SSCC - Serial Shipping Container Code) jest wykorzystywany do identyfikacji

A. jednostek logistycznych
B. towarów postrzeganych jako jednostki handlowe na całym globie
C. położenia obiektów fizycznych
D. firm
Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej (SSCC) jest kluczowym elementem w systemie identyfikacji jednostek logistycznych. Umożliwia on jednoznaczną identyfikację kontenerów oraz jednostek transportowych w łańcuchu dostaw. SSCC składa się z 18 cyfr, które zawierają identyfikator organizacji oraz unikalny numer przypisany do konkretnej jednostki wysyłkowej. Dzięki zastosowaniu SSCC, firmy mogą efektywnie śledzić przesyłki, co znacznie poprawia zarządzanie zapasami oraz umożliwia szybsze reakcje na zmiany w popycie. Przykładem praktycznego zastosowania SSCC jest branża spożywcza, gdzie każda paleta z produktami może być oznaczona tym numerem, co ułatwia śledzenie partii produktów od producenta do detalisty. Zgodność z normą GS1, która reguluje stosowanie SSCC, jest kluczowa dla zapewnienia transparentności i efektywności w międzynarodowej wymianie towarów.

Pytanie 23

Centrum dystrybucji poniosło miesięczne wydatki na transport w wysokości 100 000 zł oraz na utrzymanie zapasów w wysokości 800 000 zł. W kolejnym miesiącu prognozuje się, że koszty transportu wzrosną o 5%, podczas gdy wydatki na utrzymanie zapasów pozostaną bez zmian. Jakie będą łączne koszty transportu i utrzymania zapasów w nadchodzącym miesiącu?

A. 945 000 zł
B. 950 000 zł
C. 905 000 zł
D. 840 000 zł
Jak chcesz obliczyć koszty transportu i utrzymania zapasów w przyszłym miesiącu, to na początku musisz przeliczyć nowe koszty transportu. W tym miesiącu wynoszą one 100 000 zł, ale przewiduje się, że o 5% to wzrośnie. Więc 100 000 zł razy 0,05 daje nam 5 000 zł. Dodajesz to do obecnych kosztów, czyli 100 000 zł + 5 000 zł i wychodzi 105 000 zł. Koszty utrzymania zapasów zostają na poziomie 800 000 zł, więc jak wszystko razem dodasz: 105 000 zł + 800 000 zł, to otrzymasz 905 000 zł. Te obliczenia są ważne, bo w zarządzaniu finansami trzeba na bieżąco monitorować i przewidywać wydatki. A efektywna logistyka też się przydaje, bo może pomóc zoptymalizować koszty transportowe i zaoszczędzić trochę kasy.

Pytanie 24

Firma transportowa "Smyk" posiada następujący cennik przewozu: 1-10 palet: 2,00 zł/km, 11-21 palet: 2,50 zł/km. Jaką kwotę musi uiścić firma za przewóz 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 300 zł
B. 240 zł
C. 270 zł
D. 250 zł
Odpowiedź 300 zł jest poprawna z uwagi na zastosowanie odpowiedniego cennika przewozu w firmie "Smyk". Przewóz 19 palet mieści się w przedziale 11-21 palet, co oznacza, że stawka za kilometr wynosi 2,50 zł. Obliczenia kosztów przewozu wykonuje się, mnożąc stawkę za kilometr przez długość trasy. W tym przypadku, długość trasy z Poznania do Bydgoszczy wynosi 120 km. Dlatego całkowity koszt przewozu wynosi: 120 km * 2,50 zł/km = 300 zł. Analizując standardy branżowe, takie jak efektywność kosztowa i optymalizacja tras, należy pamiętać, że dokładne obliczenia kosztów są kluczowe dla rentowności operacji transportowych. Ustalanie odpowiednich stawek w zależności od ilości przewożonych palet jest praktyką, która pozwala przewoźnikom dostosować swoje oferty do potrzeb klientów, jednocześnie maksymalizując swoje zyski.

Pytanie 25

Wskaż towary, które zaklasyfikujesz do grupy C według klasyfikacji ABC

TowarIlośćCenaWartośćWartość narastająco% narastająco
Masło15002,353525,003525,0022,81
Cukier11252,102362,505887,5038,09
Jogurt8502,402400,007927,5051,29
Kefir13001,602080,0010007,5064,75
Oliwa7002,902030,0012037,5077,88
Ryż7502,702025,0014062,5090,98
Miód8812,301082,4015144,9097,99
Ocet702,30161,0015305,9099,03
Sól1201,25150,0015455,90100,00
A. Masło, cukier, jogurt.
B. Miód, ryż, oliwa.
C. Miód, ocet, sól.
D. Kefir, oliwa, ryż.
Miód, ocet i sól to produkty, które rzeczywiście klasyfikują się do grupy C w metodzie klasyfikacji ABC. Klasyfikacja ABC jest istotnym narzędziem w zarządzaniu zapasami, które umożliwia przedsiębiorstwom efektywne zarządzanie asortymentem na podstawie wartości poszczególnych towarów. Towary klasy C to te, które mają najniższą wartość procentową w narastającej wartości zapasów, co oznacza, że ich łączna wartość reprezentuje niewielką część całości. Na przykład, miód, ocet i sól mogą stanowić dużą ilość jednostek w magazynie, ale ich wartość finansowa jest relatywnie niska w porównaniu do innych towarów, takich jak masło czy jogurt. W praktyce, klasyfikacja ABC pozwala menedżerom skupić się na towarach, które generują największe zyski, co z kolei prowadzi do lepszego zarządzania kosztami i efektywności operacyjnej. Analizując dane finansowe i sprzedażowe, można zidentyfikować, które towary są klasyfikowane jako C i podejmować decyzje dotyczące ich optymalizacji, takie jak redukcja zapasów lub renegocjacja warunków zakupu, co przyczynia się do zwiększenia efektywności całego przedsiębiorstwa.

Pytanie 26

Oblicz czas podróży pojazdu na trasie 210 km, znając, że samochód jedzie ze średnią prędkością 70 km/h, a dodatkowy czas na różne czynności, na przykład zatrzymania na światłach, wynosi 20% czasu przejazdu.

A. 3 godziny i 48 minut
B. 3 godziny i 6 minut
C. 3 godziny
D. 3 godziny i 36 minut
Aby obliczyć czas przejazdu samochodu na odcinku 210 km przy średniej prędkości 70 km/h, należy zastosować podstawowe równanie związane z ruchem: czas = droga / prędkość. W naszym przypadku czas przejazdu wynosi: 210 km / 70 km/h = 3 godziny. Z uwagi na dodatkowy czas przeznaczony na postoje oraz inne czynności, który stanowi 20% całkowitego czasu przejazdu, musimy dodać ten czas do obliczonego wcześniej czasu. 20% z 3 godzin to 0,6 godziny, co odpowiada 36 minutom. Zatem całkowity czas przejazdu wynosi 3 godziny + 0,6 godziny (36 minut) = 3 godziny i 36 minut. Przykładowo, w praktycznym zastosowaniu kierowcy powinni uwzględniać takie dodatkowe czasy na planowane postoje podczas dłuższej podróży, co wpływa na ogólną organizację czasu i planowanie trasy. W branży transportowej i logistyce standardem jest uwzględnianie różnych czynników wpływających na czas przejazdu, co pozwala na efektywniejsze planowanie i realizację zadań transportowych.

Pytanie 27

Dokumentem, który odnosi się do wydania towaru w ramach gospodarki magazynowej, jest

A. Rw
B. Pw
C. Pz
D. Zw
Dokumentem rozchodowym związanym z obrotem magazynowym jest RW, co oznacza "Rozchód Wewnętrzny". Jest to istotny dokument, który rejestruje wydanie towarów ze stanu magazynowego, co jest kluczowe w procesie zarządzania zapasami. W praktyce, RW jest używany w sytuacjach, gdy towary są przekazywane z jednego miejsca do innego, a także przy wydawaniu materiałów do produkcji lub dla pracowników na potrzeby służbowe. Dokładne prowadzenie dokumentacji rozchodowej pozwala na bieżąco śledzić stany magazynowe, co jest niezbędne do optymalizacji procesów logistycznych oraz minimalizacji kosztów. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, każda operacja rozchodowa powinna być poparta odpowiednim dokumentem, aby zapewnić przejrzystość i dokładność w księgowości. Efektywne zarządzanie obrotem magazynowym, w tym znajomość i poprawne stosowanie dokumentów takich jak RW, jest kluczowe dla utrzymania płynności operacyjnej przedsiębiorstwa oraz zgodności z przepisami prawa.

Pytanie 28

Dokumentem, który potwierdza przyjęcie nabytego towaru do magazynu, jest

A. RW
B. PW
C. PZ
D. WZ
Dokumentem potwierdzającym przyjęcie zakupionego towaru do magazynu jest PZ, czyli Przyjęcie Zewnętrzne. PZ jest kluczowym dokumentem w procesie logistycznym, który służy do rejestracji przyjęcia towarów i materiałów do magazynu. Umożliwia to nie tylko kontrolę stanu magazynowego, ale również inicjuje proces księgowania towarów w systemach ERP. PZ powinno zawierać szczegółowe informacje dotyczące przyjętych towarów, takie jak nazwa, ilość, numer partii oraz datę przyjęcia. Przykładowo, w sytuacji, gdy firma dokonuje zakupu surowców do produkcji, PZ stanowi podstawę do aktualizacji stanów magazynowych oraz umożliwia dalsze zarządzanie zapasami. W dobrych praktykach branżowych PZ jest również używane jako dokument referencyjny w przypadku reklamacji lub zwrotów towarów. Warto zaznaczyć, że PZ różni się od innych dokumentów, takich jak WZ (Wydanie Zewnętrzne), które dokumentuje wydanie towaru z magazynu, oraz PW (Przyjęcie Wewnętrzne), które dotyczy przyjęcia towarów wewnętrznych, a RW (Rozchód Wewnętrzny) odnosi się do wydania towarów w organizacji. Zrozumienie funkcji i zastosowania PZ jest niezbędne dla efektywnego zarządzania procesami magazynowymi.

Pytanie 29

Zbiór firm współdziałających w procesie dostarczania towarów od producentów do różnych odbiorców to

A. kanał dystrybucji
B. sieć dystrybucji
C. centrum logistyczne
D. węzeł logistyczny
Sieć dystrybucji to złożony system współpracy pomiędzy różnymi podmiotami, który ma na celu efektywne dostarczanie towarów od producentów do końcowych odbiorców. W skład tej sieci wchodzą różne elementy, takie jak producenci, hurtownicy, detaliczni sprzedawcy oraz różne formy transportu. Przykładem zastosowania sieci dystrybucji może być branża spożywcza, gdzie produkty od rolników są transportowane do centrów dystrybucyjnych, a następnie dostarczane do supermarketów. Efektywne zarządzanie siecią dystrybucji pozwala na optymalizację kosztów, skrócenie czasu dostaw oraz zaspokojenie potrzeb klientów. W praktyce przedsiębiorstwa stosują różne technologie i systemy informatyczne, takie jak ERP, do monitorowania oraz zarządzania pracą sieci, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, jak np. wymiana danych elektronicznych (EDI). Właściwe zrozumienie i zarządzanie siecią dystrybucji jest kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku.

Pytanie 30

Jeśli zapas transportowy wynosi 50 szt., zapas zarezerwowany 70 szt., a zapas w magazynie 100 szt., to jaki jest zapas dostępny?

A. 120 szt.
B. 80 szt.
C. 220 szt.
D. 50 szt.
Zapas dysponowany to suma wszystkich dostępnych zasobów, które mogą być wykorzystane do realizacji zamówień, w tym zapasu w transporcie, rezerwacji oraz zapasu magazynowego. W tym przypadku mamy zapas w transporcie wynoszący 50 sztuk, rezerwację 70 sztuk oraz 100 sztuk w magazynie. Aby obliczyć zapas dysponowany, dodajemy zapas w transporcie do rezerwacji i zapasu magazynowego: 50 szt. + 70 szt. = 120 szt. Wartości te są jednak różne od samego zapasu dysponowanego, który wynosi 80 sztuk. Przykładowo, zapas dysponowany można obliczyć jako zapas magazynowy minus zapas w transporcie, co w praktyce odnosi się do zasobów, które są w rzeczywistości dostępne do realizacji zamówień w danym momencie. Dobrą praktyką w zarządzaniu zapasami jest regularne monitorowanie tych wartości, aby zapewnić płynność w procesie produkcji i sprzedaży oraz minimalizować ryzyko nadwyżek lub braków magazynowych.

Pytanie 31

W trakcie załadunku ciężarówki u pracownika wystąpiło zamknięte złamanie kończyny dolnej. Jak powinna wyglądać pierwsza pomoc w tej sytuacji?

A. unieruchomić uszkodzoną kończynę
B. nałożyć opaskę uciskową na złamaną kończynę
C. założyć jałowy opatrunek na ranę
D. przyłożyć zimny kompres do miejsca urazu
Unieruchomienie złamanej kończyny dolnej jest kluczowym działaniem w przypadku urazu tego typu. Ta procedura ma na celu zminimalizowanie ruchomości uszkodzonego miejsca, co zmniejsza ryzyko dalszych uszkodzeń tkanek oraz łagodzi ból. Podczas unieruchamiania złamania, warto zastosować odpowiednie materiały, takie jak szyny ortopedyczne czy nawet improwizowane stabilizatory, które mogą być wykonane z twardych, płaskich przedmiotów dostępnych w pobliżu. Dobrą praktyką jest także unikanie przemieszczenia złamanej kończyny, co może prowadzić do zwiększenia obrażeń oraz krwawienia. W przypadku złamań zamkniętych, kluczowym jest również kontrolowanie stanu pacjenta oraz obserwacja ewentualnych objawów wstrząsu. Udzielając pierwszej pomocy, należy stosować się do zaleceń wytycznych dotyczących pierwszej pomocy, które zalecają unieruchamianie kończyn w przypadku złamań, co jest zgodne z ideą 'nie krzywdź więcej'.

Pytanie 32

Ile, zgodnie z przedstawionym zestawieniem potrzeb materiałowych, należy wydać płyt HDF do produkcji brakujących drzwi, jeżeli wszystkie zostały wydane jednorazowo?

Ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych
WyszczególnienieZapotrzebowanie bruttoZapas magazynowy
[szt.]
Zapotrzebowanie netto
Liczba
[szt.]
Wartość
[zł]
Liczba
[szt.]
Wartość
[zł]
Drzwi (produkt)3 200503 150
Zawias9 45020 790,0010 00000,00
Zamek3 15045 675,002 000 szt.1 15016 675,00
Skrzydło (półprodukt)3 1501 100 szt.2 050
Ramiak10 250430 500,008 6001 65069 300,00
Płyta otworowa2 05077 900,003 50000,00
Płyta HDF4 100270 600,004 0001006 600,00
RAZEM3114,00 zł54,00 zł
A. 100 szt.
B. 4 100 szt.
C. 4 000 szt.
D. 6 600 szt.
Wybór odpowiedzi, która nie jest zgodna z rzeczywistym zapotrzebowaniem na płyty HDF, może wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 4 000 sztuk bądź 6 600 sztuk mogą sugerować, że zapas magazynowy jest wystarczający do pokrycia pełnego zapotrzebowania, co jest mylnym założeniem. W rzeczywistości, zapas 4 000 sztuk pokrywa jedynie część zapotrzebowania brutto, a jego niewłaściwe zinterpretowanie prowadzi do nieodpowiednich wniosków. Co więcej, podejście do tematu może nie uwzględniać potrzeby wydania 4 100 sztuk płyt HDF jako całości, co jest kluczowe w kontekście jednorazowego wydania materiałów. Z kolei odpowiedź 100 sztuk może wynikać z błędnego zrozumienia obliczeń zapotrzebowania netto, które nie powinno być mylone z całkowitym zapotrzebowaniem brutto. W praktyce, takie nieporozumienia mogą prowadzić do poważnych problemów w procesie produkcji, takich jak opóźnienia lub niedobory materiałowe, co skutkuje zwiększeniem kosztów operacyjnych. Właściwe podejście do analizy potrzeb materiałowych jest fundamentalne dla każdej firmy zajmującej się produkcją, a zrozumienie różnicy między zapotrzebowaniem brutto a zapasem magazynowym jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji. Kiedy nauczyciele i menedżerowie wykorzystują dane dotyczące zapotrzebowania, powinni również pamiętać o konieczności ciągłego monitorowania i aktualizacji tych informacji, aby utrzymać płynność produkcji i zoptymalizować stany magazynowe.

Pytanie 33

Osoba obsługująca samochód-chłodnię podczas załadunku i rozładunku powinna być zaopatrzona w kombinezon ochronny, obuwie ochronne oraz

A. rękawice ochronne
B. okulary ochronne
C. maskę ochronną
D. zatyczki ochronne
Rękawice ochronne są kluczowym elementem wyposażenia osobistego pracowników obsługujących samochody-chłodnie, szczególnie podczas załadunku i wyładunku towarów. Ich stosowanie ma na celu minimalizację ryzyka wystąpienia urazów mechanicznych, takich jak przecięcia czy otarcia, które mogą wystąpić w kontakcie z ostrymi krawędziami paczek lub sprzętem. Oprócz tego, rękawice mogą również chronić przed działaniem niskich temperatur, co jest istotne w przypadku pracy w środowisku o obniżonej temperaturze. W branży logistycznej i transportowej, zgodnie z normami BHP, obowiązkowe jest zapewnienie pracownikom odpowiedniego wyposażenia ochronnego, co zwiększa bezpieczeństwo pracy i pozwala na efektywniejsze wykonywanie obowiązków. Przykładowo, rękawice z materiałów izolacyjnych mogą być stosowane, gdy pracownik manipuluje produktami w niskich temperaturach, co nie tylko chroni skórę, ale również poprawia chwyt i precyzję ruchów. Stosowanie rękawic ochronnych jest zgodne z rekomendacjami instytucji zajmujących się bezpieczeństwem pracy, takich jak OSHA, które podkreślają znaczenie ochrony rąk w środowisku pracy.

Pytanie 34

Ile ciężarówek o ładowności 8 ton jest potrzebnych do transportu 1 960 ton ładunku w ciągu miesiąca, jeśli każdy pojazd może być używany przez 21 dni w miesiącu, a średni czas transportu wynosi 3 dni?

A. 40
B. 35
C. 30
D. 25
Aby obliczyć liczbę potrzebnych pojazdów ciężarowych do przewiezienia 1 960 ton ładunku przy założeniu, że każdy pojazd ma ładowność 8 ton, najpierw musimy określić, ile ładunków można przewieźć w ciągu miesiąca przez jeden pojazd. Pojazd, dostępny przez 21 dni, może wykonać transport w cyklach, gdzie każdy cykl trwa 3 dni. Zatem, w ciągu 21 dni, pojazd może wykonać 7 pełnych transportów (21 dni / 3 dni na transport). Każdy transport ma ładowność 8 ton, co oznacza, że jeden pojazd może przewieźć 56 ton (7 transportów x 8 ton). Zatem, aby przewieźć 1 960 ton, potrzebujemy 35 pojazdów (1 960 ton / 56 ton na pojazd). Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają dokładne obliczenia zasobów w celu optymalizacji kosztów i efektywności transportu. W praktyce, analizując dostępność pojazdów i ich ładowność, można efektywnie planować logistykę transportu, co jest kluczowe dla firm zajmujących się przewozem towarów.

Pytanie 35

Która z poniższych czynności jest częścią procesu inwentaryzacji?

A. Analiza wyników finansowych
B. Ustalanie nowych dostawców
C. Przeprowadzanie kampanii promocyjnych
D. Porównanie stanów rzeczywistych z ewidencyjnymi
Proces inwentaryzacji w magazynie jest nieodłącznym elementem zarządzania zapasami. Polega on na porównaniu stanów rzeczywistych z zapisami w systemach ewidencyjnych, co pozwala na zidentyfikowanie ewentualnych różnic oraz ich przyczyn. W praktyce oznacza to, że pracownicy magazynu fizycznie liczą produkty i porównują te dane z tymi, które są zapisane w systemie komputerowym. Taki proces pomaga w wykrywaniu pomyłek w zapisach, kradzieży, czy strat powstałych w wyniku uszkodzeń towarów. Ważne jest, aby inwentaryzacja była przeprowadzana regularnie, co pozwala na bieżące monitorowanie stanu magazynu i podejmowanie odpowiednich działań korygujących. Profesjonalnie prowadzona inwentaryzacja jest kluczowa dla zdrowego funkcjonowania firmy, ponieważ pozwala na precyzyjne planowanie zakupów i uniknięcie przestojów produkcyjnych. Również, zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przynajmniej raz na rok przeprowadza się pełną inwentaryzację, aby upewnić się, że wszystkie dane są zgodne.

Pytanie 36

Jaką wartość netto jednostkowej ceny za dostawę paletową jednostki ładunkowej (pjł) otrzymamy, jeśli faktura za transport 30 pjł wyniosła 369,00 zł brutto? Usługa przewozu objęta jest stawką VAT w wysokości 23%?

A. 10,00 zł/pjł
B. 300,00 zł/pjł
C. 12,30 zł/pjł
D. 284,13 zł/pjł
Aby wyliczyć jednostkową cenę netto dostawy paletowej jednostki ładunkowej (pjł), najpierw musimy zrozumieć, jak działa fakturowanie z uwzględnieniem podatku VAT. W przedstawionym przykładzie faktura na kwotę 369,00 zł brutto obejmowała 30 pjł. Kwota brutto zawiera zarówno cenę netto, jak i podatek VAT. W Polsce standardowa stawka VAT wynosi 23%. Aby uzyskać wartość netto, musimy odjąć podatek VAT od wartości brutto. Obliczamy to w następujący sposób: wartość netto = wartość brutto / (1 + stawka VAT). W naszym przypadku: 369,00 zł / 1,23 = 300,00 zł. Następnie, aby znaleźć jednostkową cenę netto, dzielimy wartość netto przez liczbę pjł: 300,00 zł / 30 pjł = 10,00 zł/pjł. Ważne jest, aby w finansach zrozumieć, jak poprawnie segregować wartości brutto i netto, aby uniknąć błędów w obliczeniach i sprawozdaniach podatkowych. Zastosowanie tej wiedzy przyczynia się do precyzyjnego zarządzania kosztami i poprawności rozliczeń podatkowych.

Pytanie 37

Ilustracja przedstawia


nr karty

nr części

liczba partii




liczność materiału / kartę




data utworzenia

nazwa części

miejsce dostawy

kod kreskowy




rodzaj transportera

uwagi / zapisy z przebiegu produkcji

A. kartę kanban.
B. rejestr zleceń.
C. kartę technologiczną.
D. raport produkcji.
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do karty kanban, wskazuje na błędne zrozumienie istoty narzędzi stosowanych w zarządzaniu produkcją. Raport produkcji, na przykład, jest dokumentem, który podsumowuje wyniki produkcji w danym okresie, ale nie pełni roli operacyjnej w czasie rzeczywistym, jak karta kanban. Istnieje także rejestr zleceń, który jest pomocny w śledzeniu zamówień i zleceń, jednak nie odnosi się bezpośrednio do sygnalizacji potrzeb w procesie produkcyjnym. Karta technologiczna, z kolei, zawiera specyfikacje dotyczące technologii wytwarzania danego produktu, co jest istotne, ale również nie ma związku z funkcją, jaką pełni karta kanban. Te narzędzia, mimo że mogą być użyteczne w pewnych kontekstach, nie są odpowiednie do efektywnego zarządzania przepływem materiałów i informacjami w czasie rzeczywistym. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą wynikać z mylenia dokumentacji operacyjnej z narzędziami zarządzającymi, co prowadzi do chaosu informacyjnego i nieefektywności w produkcji. Właściwe zrozumienie funkcji karty kanban jest kluczowe dla skutecznego wdrożenia metodologii Lean oraz zwiększenia efektywności procesów produkcyjnych.

Pytanie 38

Jakim skrótem określa się system informatyczny wykorzystywany do zarządzania w dystrybucji?

A. CRM (Customer Relationship Management)
B. SEM (Strategic Enterprise Managment)
C. SCM (Supply Chain Managment)
D. WMS (Warehouse Management System)
CRM, czyli Customer Relationship Management, koncentruje się na zarządzaniu relacjami z klientami, a nie na procesach dystrybucji. Choć skuteczne zarządzanie relacjami z klientami jest kluczowe dla sukcesu biznesu, nie obejmuje ono aspektów logistycznych i zarządzania zapasami. WMS, czyli Warehouse Management System, jest dedykowany do zarządzania operacjami w magazynach, lecz nie pokrywa szerszego zakresu zarządzania łańcuchem dostaw. SEM, czyli Strategic Enterprise Management, odnosi się do zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, co także nie dotyczy bezpośrednio dystrybucji. Typowym błędem jest pomylenie różnych dziedzin zarządzania, co prowadzi do nieporozumień odnośnie roli i funkcji poszczególnych systemów. Każdy z wymienionych systemów ma swoje specyficzne zastosowanie i koncentruje się na odmiennych aspektach zarządzania, co podkreśla znaczenie zrozumienia ich funkcji oraz miejsca w strukturze operacyjnej organizacji. Kluczowe jest zatem, aby nie mylić SCM z innymi systemami, a zamiast tego zrozumieć, jak każde z tych podejść współdziała w kontekście całej organizacji.

Pytanie 39

Zbiór działań organizacyjnych, wykonawczych oraz handlowych mających na celu transport ładunków z miejsc nadania do miejsc odbioru przy użyciu odpowiednich środków transportowych, to

A. działania wykonawcze
B. działania organizacyjne
C. system przewozowy
D. proces transportowy
Proces transportowy to złożony zbiór czynności, które obejmują wszystkie etapy przemieszczania ładunków od miejsca nadania do miejsca odbioru. Przykłady obejmują transport towarów drogą lądową, morską lub powietrzną, gdzie kluczowe jest właściwe zaplanowanie i wykonanie każdego etapu, by zapewnić efektywność i bezpieczeństwo transportu. Zgodnie z normami ISO 9001, zarządzanie procesami transportowymi powinno być zintegrowane z systemem zarządzania jakością, co pozwala na monitorowanie wydajności i ciągłe doskonalenie. Proces transportowy zawiera elementy planowania, organizowania, wykonywania oraz nadzorowania transportu, co umożliwia przedsiębiorstwom sprostanie wymaganiom klientów oraz przepisom prawa. Dobre praktyki w zakresie procesu transportowego obejmują stosowanie odpowiednich technologii do monitorowania przesyłek, takich jak systemy GPS oraz oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, co znacznie zwiększa przejrzystość i efektywność operacji.

Pytanie 40

W przedsiębiorstwie logistycznym, w procesie magazynowania można wyróżnić etapy jego realizacji, które określają następujące obszary funkcjonalne?

A. przygotowania, przyjęcia, składowania, wysyłki
B. składowania, przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki
C. przyjęcia, składowania, przygotowania zamówienia, wysyłki
D. przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki, składowania
Odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich kluczowych faz procesu magazynowania, mogą prowadzić do niepełnego zrozumienia mechanizmów operacyjnych w firmach logistycznych. Wiele z tych odpowiedzi pomija istotne etapy, takie jak faza przygotowania, co jest kluczowe przed przyjęciem towarów do magazynu. W praktyce, przygotowanie towarów obejmuje różne działania, takie jak sprawdzenie dokumentacji transportowej oraz organizację przestrzeni magazynowej. Pominięcie tego etapu może prowadzić do chaosu w przyjęciach i błędów w dokumentacji. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi zamieniają kolejność faz, co może wpływać na skuteczność operacji magazynowych oraz na czas realizacji zamówień. Przykładem błędnego podejścia jest skupienie się wyłącznie na składowaniu i wysyłce, co należy traktować jako końcowe etapy procesu, a nie podstawowe. Takie myślenie pomija kluczowe aspekty planowania i organizacji, które są fundamentalne dla sukcesu w logistyce. W praktyce, przyjęcia i przygotowanie zamówienia są ściśle ze sobą powiązane i nie mogą funkcjonować w izolacji, ponieważ błędy na etapie przygotowania mogą wpływać na efektywność całego procesu magazynowania i dystrybucji.