Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 16 grudnia 2025 00:44
  • Data zakończenia: 16 grudnia 2025 01:06

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Rodzaj organizacji transportu wewnętrznego, w którym pojazd zawsze przemieszcza ładunek z miejsca A do miejsca B, a z miejsca B do miejsca A zawsze wraca bez ładunku, określany jest mianem systemu

A. obwodowym z malejącym potokiem
B. wahadłowym o 50% obciążeniu
C. wahadłowym o 75% obciążeniu
D. obwodowym jednostajnie obciążonym
Odpowiedź 'wahadłowym o 50% obciążeniu' jest poprawna, ponieważ opisuje system transportu, w którym pojazd regularnie przemieszcza ładunek z punktu A do punktu B, a następnie wraca bez ładunku, co oznacza, że nie generuje dodatkowego obciążenia w drodze powrotnej. W praktyce, taki system pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów, minimalizując opóźnienia i koszty transportu. W branży logistycznej, ten typ organizacji transportu jest często stosowany w sytuacjach, gdy przewożony ładunek jest sezonowy lub gdy zapotrzebowanie na transport jest zmienne. Dzięki zastosowaniu strategii wahadłowej, przedsiębiorstwa mogą zwiększyć swoją elastyczność oraz zredukować czas przestoju pojazdów. Ponadto, analiza obciążenia pojazdów w systemie 50% wspiera optymalizację tras oraz planowanie zasobów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania logistycznego, takimi jak Lean Management i Just-in-Time. Takie podejście także wpisuje się w zasady zrównoważonego rozwoju, zmniejszając emisję CO2 poprzez ograniczenie niepotrzebnych przejazdów.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Firma zajmująca się transportem otrzymała zlecenie na przewóz 20 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda ma masę brutto wynoszącą 700 kg. W związku z tym, najbardziej odpowiednim środkiem transportu, ze względu na jego ładowność, będzie tabor

A. wysokotonażowy
B. niskotonażowy
C. dostawczy
D. średniotonażowy
Wybór taboru wysokotonażowego do transportu 20 palet, które ważą po 700 kg każda, jest naprawdę dobrym posunięciem. Te ciężarówki, co mają przynajmniej 18 ton ładowności, pozwalają na zabranie większej ilości ładunku za jednym razem. Dzięki temu nie tylko zmniejszamy koszty transportu, ale i czas dostawy. Co więcej, pojazdy o większej ładowności pomagają też w ograniczeniu emisji CO2 na tonokilometr, co jest teraz bardzo na czasie, zwłaszcza jak myślimy o ochronie środowiska. W praktyce, przy 20 paletach o łącznej wadze 14 ton, te większe ciężarówki świetnie się sprawdzają, bo można zminimalizować liczbę kursów do wykonania. To w branży transportowej ma ogromne znaczenie – oszczędzamy na paliwie i robociźnie, co pomaga w utrzymaniu firmy na rynku. Jest sporo modeli takich ciężarówek, więc można je dopasować do potrzeb zleceniodawcy.

Pytanie 4

Na podstawie zamieszczonego fragmentu kodeksu cywilnego określ, od kiedy rozpoczyna się bieg przedawnienia roszczenia dla przesyłki, która została uszkodzona podczas transportu?

Fragment ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny

Art.803. § 1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem roku.

§ 2. Termin przedawnienia zaczyna biec: w wypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub ubytku przesyłki – od dnia dostarczenia przesyłki; w wypadku całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem – od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona; we wszystkich innych wypadkach – od dnia wykonania zlecenia.

Art.804. Roszczenia przysługujące spedytorowi przeciwko przewoźnikom i dalszym spedytorom, którymi się posługiwał przy przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, kiedy spedytor naprawił szkodę, albo od dnia, kiedy wytoczono przeciwko niemu powództwo.

A. Od chwili otrzymania zlecenia.
B. Z chwilą, gdy wystąpiła szkoda podczas trwania przewozu.
C. Od dnia nadania przesyłki.
D. Od dnia dostarczenia przesyłki.
Odpowiedź, że bieg przedawnienia roszczenia dla uszkodzonej przesyłki rozpoczyna się od dnia dostarczenia przesyłki, jest zgodna z artykułem 803 § 2 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, termin przedawnienia roszczenia w przypadku uszkodzenia przesyłki zaczyna biec nie od momentu, gdy szkoda się wydarzyła, lecz od chwili, gdy przesyłka została doręczona odbiorcy. To podejście ma na celu zapewnienie, że nadawca oraz odbiorca mają czas na zgłoszenie wszelkich roszczeń związanych z uszkodzeniem oraz na dochodzenie swoich praw. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której przesyłka zostaje dostarczona z widocznymi uszkodzeniami. Odbiorca ma prawo zgłosić reklamację dopiero po jej otrzymaniu, co jasno wskazuje, że to od momentu doręczenia biegnie termin przedawnienia. Wiedza ta jest niezbędna w branży transportowej, gdzie dokumentacja i terminy mają kluczowe znaczenie dla ochrony interesów zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Warto zaznaczyć, że w przypadku braku zgłoszenia roszczenia w odpowiednim terminie, odbiorca może stracić prawo do dochodzenia swoich roszczeń, co podkreśla znaczenie znajomości przepisów prawa cywilnego w codziennych transakcjach.

Pytanie 5

Transport klasyfikuje się ze względu na rodzaj przewożonego ładunku na

A. lądowy, wodny oraz powietrzny
B. pośredni i bezpośredni
C. krajowy oraz międzynarodowy
D. pasażerski oraz towarowy
Jak tak analizuję inne odpowiedzi, to widzę, że pojawiło się sporo nieporozumień. Odpowiedź, która mówi o transporcie pośrednim i bezpośrednim, nie odnosi się do rzeczywistego podziału związku z tym, co przewozimy. Transport pośredni to jakby taki, co korzysta z kilku środków, żeby dotrzeć do celu, a bezpośredni to prostu wsiadasz i jedziesz bez przesiadek. To bardziej dotyczy sposobu organizacji niż rodzaju przewożonych towarów. Tak samo, klasyfikacja na transport lądowy, wodny i powietrzny mówi o typach środków transportu, a nie o tym, co się przewozi. Transport lądowy może i pasażerów wozić, i towary, więc ta odpowiedź jest trochę mylna. Klasyfikacja krajowy i międzynarodowy też dotyczy bardziej miejsca, a nie samego rodzaju przewozu. Warto wiedzieć, że taka dezorientacja bierze się często z pomylenia różnych sposobów klasyfikacji, choć wszystkie te aspekty są ważne, ale nie definiują tego najważniejszego podziału na pasażerski i towarowy.

Pytanie 6

Firma zajmująca się transportem ładunków między krajami oferuje swoje usługi w zakresie transportu

A. międzynarodowego
B. krajowego
C. lokalnego
D. wewnętrznego
Odpowiedź "międzynarodowego" jest poprawna, ponieważ transport międzynarodowy odnosi się do przewozu towarów pomiędzy różnymi państwami. W kontekście globalizacji i rozwoju handlu międzynarodowego, usługi transportowe odgrywają kluczową rolę w łańcuchu dostaw. Przykładem mogą być firmy, które zajmują się importem i eksportem towarów, co wymaga znajomości przepisów celnych, regulacji międzynarodowych oraz umów handlowych. W branży transportowej istotne jest również przestrzeganie norm międzynarodowych, takich jak te określone przez Międzynarodową Organizację Transportu Morskiego (IMO) czy Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Dobre praktyki obejmują również znajomość logistyki, planowania tras oraz zarządzania ryzykiem, co wpływa na efektywność transportu międzynarodowego oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 7

Spedytor uzyskał od producenta zlecenie na transport 33 palet wełny mineralnej, które zajmują całą przestrzeń ładunkową. Taki przewóz cechuje się

A. odmiennym kształtem i opakowaniem ładunku
B. wieloma punktami nadania i odbioru
C. jednym miejscem nadania
D. znaczną masą przesyłki transportowanej razem z innymi przesyłkami
Punkty, które zostały wskazane jako odpowiedzi, zawierają różne nieporozumienia, które mogą prowadzić do błędnej interpretacji charakterystyki transportu. Zlecenie transportu 33 palet wełny mineralnej, które zajmują całą przestrzeń ładunkową, nie może być związane z kilkoma punktami nadania i odbioru, ponieważ oznaczałoby to konieczność organizacji bardziej złożonego transportu, co jest sprzeczne z opisanym zleceniem. W kontekście transportu, jeden przewoźnik zwykle obsługuje jeden punkt nadania i jeden punkt odbioru dla efektywności logistyki. Odpowiedzi sugerujące różny kształt i opakowanie ładunku również są mylne, ponieważ w przypadku wełny mineralnej mamy do czynienia z jednorodnym rodzajem ładunku, co wpływa na sposób jego załadunku i transportu. W praktyce transportowej, różnorodność kształtu i opakowań jest czynnikiem, który komplikuje logistykę, a nie ułatwia ją. Dodatkowo, stwierdzenie dotyczące dużej masy przesyłki przewożonej wraz z innymi przesyłkami, w kontekście tego pytania, jest nieprecyzyjne, ponieważ wełna mineralna wypełnia całą przestrzeń ładunkową, co oznacza, że nie ma możliwości przewożenia jej z innymi ładunkami. Zrozumienie specyfiki ładunków i zasad transportu jest kluczowe dla uniknięcia błędów w organizacji procesów logistycznych.

Pytanie 8

W konosamencie w sekcji "Consignee" powinno się wpisać

A. adres oraz podpis przewoźnika
B. nazwę i adres wysyłającego towar
C. nazwę oraz adres odbiorcy towaru
D. miejsce oraz kraj pochodzenia towaru
W konosamencie, w rubryce "Consignee", należy podać nazwę i adres odbiorcy ładunku, co jest kluczowe dla prawidłowego przebiegu procesu transportowego. Odbiorca to osoba lub firma, która ma odebrać przesyłkę po jej dostarczeniu. Właściwe wypełnienie tej sekcji jest istotne, aby uniknąć nieporozumień oraz opóźnień w dostawie. Na przykład, w przypadku przesyłek międzynarodowych, błędne dane odbiorcy mogą prowadzić do problemów celnych, a także mogą skutkować zwrotem paczki. Dobre praktyki sugerują, aby podać pełne dane, w tym nazwę, adres, kod pocztowy oraz numer telefonu odbiorcy. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, takie jak Incoterms, precyzyjne określenie odbiorcy jest kluczowe dla odpowiedzialności za przesyłkę oraz kosztów związanych z jej transportem. Ponadto, znajomość i stosowanie tych zasad nie tylko ułatwia logistykę, ale także przyczynia się do budowania profesjonalnych relacji z partnerami biznesowymi.

Pytanie 9

Zgodnie z regulacją 561/2006 WE maksymalny czas prowadzenia pojazdu w okresie dwóch tygodni nie może być dłuższy niż

A. 90 godzin
B. 80 godzin
C. 108 godzin
D. 112 godzin
Odpowiedzi 108 godzin, 112 godzin oraz 80 godzin są niewłaściwe z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim, odpowiedzi te nie są zgodne z zapisami rozporządzenia 561/2006 WE, które wyraźnie definiuje maksymalny czas prowadzenia pojazdu w rozliczeniu dwutygodniowym na poziomie 90 godzin. Odpowiedź 108 godzin może wynikać z nieporozumienia dotyczącego rozliczenia czasowego w branży transportowej. W rzeczywistości, czas ten mógłby dotyczyć sumy godzin pracy, ale nie jest właściwym maksymalnym limitem prowadzenia. Odpowiedź 112 godzin odnosi się do błędnego wyobrażenia o normach pracy kierowców, które są ściśle regulowane i nie pozwalają na przekroczenie określonych limitów, aby zapewnić bezpieczeństwo. Odpowiedź 80 godzin wynika z błędnego założenia, że niższa liczba godzin prowadzenia jest korzystniejsza, co nie jest zgodne z aktualnymi regulacjami. Kluczowe jest, aby kierowcy oraz zarządzający flotą mieli pełną świadomość tych regulacji, ponieważ niewłaściwe planowanie czasu pracy może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym kar finansowych oraz zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Warto zaznaczyć, że nieprzestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy może też wpływać na reputację firmy oraz jej relacje z klientami i partnerami biznesowymi.

Pytanie 10

Z przedstawionego fragmentu Kodeksu Cywilnego wynika, że roszczenia z tytułu umowy spedycji dotyczące utraty przesyłki przedawniają się z upływem

Fragment Kodeksu Cywilnego
Art. 803.
§ 1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem roku.
§ 2. Termin przedawnienia zaczyna biec: w wypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub ubytku przesyłki - od dnia dostarczenia przesyłki; w wypadku całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem - od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona; we wszystkich innych wypadkach - od dnia wykonania zlecenia.
Art. 804.
Roszczenia przysługujące spedytorowi przeciwko przewoźnikom i dalszym spedytorom, którymi się posługiwał przy przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, kiedy spedytor naprawił szkodę, albo od dnia, kiedy wytoczono przeciwko niemu powództwo. Przepis ten stosuje się odpowiednio do wymienionych roszczeń między osobami, którymi spedytor posługiwał się przy przewozie przesyłki.
A. roku od terminu planowanego dostarczenia przesyłki.
B. roku od nadania przesyłki.
C. sześciu miesięcy od dnia naprawienia szkody.
D. dnia, w którym wytoczono powództwo przeciwko spedytorowi.
Wybór odpowiedzi, że roszczenia przedawniają się sześciu miesięcy od dnia naprawienia szkody, jest nieprawidłowy, ponieważ w kontekście Kodeksu Cywilnego nie uwzględnia on właściwego terminu rozpoczęcia biegu przedawnienia. Uregulowania w prawie cywilnym, szczególnie w odniesieniu do umowy spedycji, wskazują, że przedawnienie rozpoczyna się od terminu planowanego dostarczenia przesyłki, a nie od momentu naprawienia szkody, co może prowadzić do mylnych interpretacji. Wybór odpowiedzi o roku od nadania przesyłki również jest błędny, ponieważ nie uwzględnia kluczowego momentu, którym jest termin dostarczenia, co jest istotne w odniesieniu do prawidłowego ustalenia terminów dochodzenia roszczeń. Podejście, które sugeruje, że przedawnienie zaczyna się od dnia wytoczenia powództwa przeciwko spedytorowi, również jest mylące, jako że nie pasuje do przepisów regulujących przedawnienie. W praktyce, błędne zrozumienie tych terminów może prowadzić do sytuacji, w których roszczenia nie będą mogły być skutecznie dochodzone, co negatywnie wpłynie na sytuację finansową zainteresowanych stron. Ważne jest, aby mieć świadomość, że niezrozumienie terminów przedawnienia może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Podejmowanie świadomych decyzji w oparciu o właściwe informacje jest kluczowym elementem zarządzania ryzykiem w branży spedycyjnej.

Pytanie 11

Która z firm transportowych przedstawia najkorzystniejsze warunki przewozu 33 paletowych jednostek ładunkowych na odcinku 230 km wraz z ich załadunkiem do środka transportu?

Informacje dotyczące stawek oferowanych przez firmy transportowe
KryteriaFirma transportowa IFirma transportowa IIFirma transportowa IIIFirma transportowa IV
Cena przewozu1,20 zł/km1,50 zł/km1,30 zł/km2,00 zł/km
Koszt załadunku jednej pjł na środek transportu10 zł8 zł9 zł5 zł
A. Firma transportowa II
B. Firma transportowa III
C. Firma transportowa IV
D. Firma transportowa I
Wybór innej firmy transportowej mógł wynikać z błędnych założeń dotyczących kosztów i jakości usług. Często zdarza się, że osoby dokonujące wyboru nie biorą pod uwagę wszystkich istotnych czynników, takich jak całkowity koszt przewozu, czas realizacji, a także reputację danej firmy na rynku. W przypadku transportu, przy wyborze dostawcy należy zwrócić uwagę na szczegółowe warunki oferty, które mogą obejmować dodatkowe opłaty za załadunek, ubezpieczenie lub dodatkowe usługi, które mogą znacząco wpłynąć na całkowity koszt usługi. Możliwe, że inne odpowiedzi zawierały nieaktualne lub nieprecyzyjne informacje dotyczące kosztów, co mogło prowadzić do błędnych wniosków. Warto także zwrócić uwagę na dobre praktyki w branży, takie jak regularne monitorowanie jakości usług oraz przeprowadzanie audytów dostawców, aby uniknąć sytuacji, w której wybierana jest firma charakteryzująca się niższymi kosztami, ale niską jakością usług. Decyzje o wyborze dostawcy powinny być poparte rzetelnymi danymi i analizami, co pozwoli na zminimalizowanie ryzyka i zwiększenie efektywności operacyjnej całego procesu transportowego.

Pytanie 12

Jaką kategorię ładunków obejmują przewożone luzem morskimi środkami transportu: węgiel, rudy metali oraz nawozy sztuczne?

A. Drobnicowe
B. Masowe ciekłe
C. Półmasowe ciekłe
D. Masowe stałe
Odpowiedź "Masowe stałe" jest poprawna, ponieważ węgiel, rudy metali oraz nawozy sztuczne są przewożone jako ładunki masowe stałe. Ładunki masowe stałe to materiały, które są transportowane w dużych ilościach i zazwyczaj nie są pakowane w indywidualne jednostki. Przykładem są statki towarowe, które mogą przewozić te materiały w ładowniach, optymalizując przestrzeń i koszt transportu. W praktyce, transport tych surowców na statkach wymaga odpowiedniego przygotowania, w tym zapewnienia, aby ładunek był stabilny i nie ulegał degradacji podczas rejsu. Standardy międzynarodowe, takie jak te określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), regulują zasady dotyczące transportu masowych ładunków, w tym wymagania dotyczące ich składowania i zabezpieczania na statkach. Przewożenie ich w odpowiednich warunkach minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno ładunku, jak i jednostki transportowej, co jest kluczowe w branży logistycznej.

Pytanie 13

Na podstawie przedstawionego zestawienia złożonych określ, która z ofert jest najkorzystniejsza z punktu widzenia zlecającego przewóz ładunku?

Zestawienie złożonych ofert
Kryteria wyboruOferta 1Oferta 2Oferta 3Oferta 4
Stawka za 1 tkm0,17 zł0,18 zł0,22 zł0,18 zł
Termin realizacji przewozu40 godzin2 dni58 godzin3 dni
Wskaźnik terminowo zrealizowanych przewozów0,90,90,80,9
A. Oferta 4
B. Oferta 3
C. Oferta 1
D. Oferta 2
Wybór oferty niekorzystnej dla zlecającego przewóz ładunku często wynika z niewłaściwej analizy kluczowych wskaźników. Oferty z wyższymi stawkami za 1 km mogą być kuszące, ze względu na inne aspekty, jak na przykład deklarowany czas realizacji lub reputacja dostawcy, jednak w przypadku transportu cena jest jednym z najważniejszych czynników. Nie analizując szczegółowo struktury kosztów i terminu realizacji, można łatwo popaść w pułapkę błędnych założeń o efektywności danej oferty. Wiele osób może przyjąć, że oferta z krótszym czasem dostawy z automatu jest bardziej korzystna, co nie zawsze jest prawdą, szczególnie jeśli wiąże się to z wyższymi kosztami. Kluczowe jest, aby przy podejmowaniu decyzji uwzględniać wskaźniki efektywności, takie jak terminowość realizacji, a także sprawdzić, jak oferta wpisuje się w ogólne wymagania logistyczne i budżetowe firmy. Często błędem jest także niedocenianie wiarygodności dostawcy, co może prowadzić do nieprzewidzianych problemów w trakcie realizacji przewozu. Dlatego przed podjęciem decyzji warto dokładnie przeanalizować wszystkie dostępne oferty poprzez zastosowanie ram oceny, które uwzględniają zarówno koszty, jak i jakość usług.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Jaką usługę spedytora można uznać za przynoszącą konkretne korzyści finansowe dla zleceniodawcy?

A. konsolidacja małych przesyłek w ładunki całopojazdowe oraz redukcja kosztów transportu
B. promocja usług transportowych oraz obniżanie efektywności sprzedaży
C. windykacja należności od licznych niewielkich klientów
D. wprowadzanie innowacyjnych usług logistycznych i metod przewozu
Propozycje związane z rozwijaniem nowych usług logistycznych i form przewozu, ściąganiem należności od wielu drobnych klientów, a także marketingiem usług transportowych, choć mogą wydawać się istotne, nie są bezpośrednio związane z osiąganiem wymiernych korzyści finansowych w kontekście przewozu. Rozwój nowych usług i form przewozu, mimo że jest ważny dla adaptacji do zmieniającego się rynku, nie gwarantuje natychmiastowych oszczędności czy redukcji kosztów dla zleceniodawcy. Usługi te są często kosztowne w implementacji i mogą wymagać znacznych zasobów finansowych oraz czasowych, co nie zawsze przekłada się na bezpośrednie korzyści. Z kolei ściąganie należności od drobnych klientów, mimo że jest istotnym aspektem zarządzania finansami w przedsiębiorstwie, nie odnosi się do obszaru logistyki i nie wpływa na obniżenie kosztów transportu. Dodatkowo, marketing usług transportowych, zamiast zmniejszać efektywność sprzedaży, powinien koncentrować się na zwiększaniu jej efektywności. Błędne myślenie pojawia się, gdy zleceniodawcy koncentrują się na działaniach wsparcia administracyjnego i marketingowego, zamiast na podstawowych funkcjach optymalizacji kosztów transportu, które są kluczowe dla osiągnięcia efektywności i rentowności w branży logistycznej. Takie nieprawidłowe podejście prowadzi do marnotrawstwa zasobów i niedostatecznego wykorzystania potencjału operacyjnego, co może prowadzić do niekorzystnych rezultatów finansowych.

Pytanie 16

Maksymalny czas prowadzenia samochodu ciężarowego w ciągu doby, liczony pomiędzy periodami odpoczynku od jazdy, nie może wynosić więcej niż

A. 24 godzin
B. 6 godzin
C. 9 godzin
D. 11 godzin
Czas prowadzenia samochodu ciężarowego jest ściśle regulowany przez prawo i nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji. Przyjęcie, że dozwolony czas prowadzenia wynosi 11 godzin, jest błędne, ponieważ choć taki limit może dotyczyć innych pojazdów, w przypadku ciężarówek stosuje się bardziej rygorystyczne normy. 6 godzin również jest niewłaściwe, ponieważ jest to znacznie poniżej minimalnego wymaganego czasu, który kierowca powinien spędzać za kierownicą w ciągu jednego dnia pracy, co może wpływać negatywnie na efektywność transportu i organizację dostaw. Z kolei 24 godziny to absolutnie nieakceptowalny czas prowadzenia, który ignoruje potrzebę regularnych przerw na odpoczynek. Kluczowe jest zrozumienie, że w branży transportowej bezpieczeństwo i zdrowie kierowców mają najwyższy priorytet. Przestrzeganie zasad dotyczących czasu prowadzenia oraz odpoczynku ma na celu zapobieganie zmęczeniu, które jest jednym z głównych czynników ryzyka wypadków drogowych. Dobre praktyki w transporcie obejmują również planowanie tras z uwzględnieniem odpowiednich przerw, a także monitorowanie czasu pracy kierowców poprzez tachografy, co pozwala na bieżąco kontrolować przestrzeganie norm i przepisów. W związku z tym, brak znajomości lub ignorowanie tych ograniczeń może prowadzić do poważnych naruszeń prawa oraz zagrażać bezpieczeństwu na drogach.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Która instytucja jest odpowiedzialna za ustalanie reguł kalkulacji opłat za transport w lotnictwie?

A. IATA
B. IMDGC
C. IMO
D. ICAO
IATA, czyli Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego, jest kluczową organizacją w branży lotniczej, odpowiedzialną za ustalanie standardów i zasad dotyczących przewozów lotniczych, w tym obliczania należności za przewozy. IATA opracowuje zasady, które ułatwiają współpracę pomiędzy przewoźnikami a agentami frachtowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Przykładem zastosowania tych zasad jest system obliczania taryf, który uwzględnia różnorodne czynniki, takie jak odległość, rodzaj frachtu, a także zmieniające się przepisy regulacyjne. Dzięki standardom IATA, firmy transportowe mogą efektywniej zarządzać kosztami, co przekłada się na większą przejrzystość i konkurencyjność na rynku. IATA również promuje najlepsze praktyki, takie jak zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie lotniczym oraz zrównoważony rozwój, co jest niezbędne w obliczu rosnących wymagań środowiskowych. Wiedza na temat zasad IATA jest niezbędna dla profesjonalistów w branży, aby skutecznie operować w skomplikowanym świecie transportu lotniczego.

Pytanie 19

Tymczasowy eksport krajowych towarów poza polski obszar celny, mający na celu poddanie ich procesom przetwarzania oraz wprowadzenie do obrotu produktów uzyskanych w wyniku tych działań, z całkowitym lub częściowym zwolnieniem od cła, jest procedurą

A. wywozu zarobkowego
B. uszlachetniania czynnego
C. systemu zawieszeń
D. uszlachetniania biernego
Procedura uszlachetniania biernego polega na czasowym wywozie towarów krajowych poza polski obszar celny, aby poddać je procesom obróbki, a następnie wprowadzić do obrotu produkty, które powstały w wyniku tych procesów. Kluczowym aspektem tej procedury jest całkowite lub częściowe zwolnienie towarów z cła, co ma na celu wsparcie przedsiębiorstw w zakresie konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Przykładem może być sytuacja, w której polska firma eksportuje części maszyn do obróbki w innym kraju, a następnie przywozi gotowe urządzenia do Polski bez opłat celnych. Tego rodzaju procedura jest szczególnie korzystna dla firm zajmujących się produkcją wyrobów wysokiej wartości, ponieważ pozwala im na obniżenie kosztów związanych z importem surowców oraz zwiększenie efektywności produkcji. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, uszlachetnianie bierne jest uregulowane w odpowiednich dyrektywach celnych oraz przepisach dotyczących obrotu towarami, co zapewnia jednolitą interpretację i stosowanie procedur w całej UE.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jak przebiega proces wykonania usługi transportowej w kontekście dokumentacji?

A. Propozycja, zapytanie ofertowe, umowa przewozu, zlecenie transportowe, list przewozowy, protokół szkodowy
B. Zapytanie ofertowe, propozycja, zlecenie transportowe, umowa przewozu, protokół szkodowy, list przewozowy
C. Zapytanie ofertowe, propozycja, zlecenie transportowe, umowa przewozu, list przewozowy, protokół szkodowy
D. Propozycja, zapytanie ofertowe, zlecenie transportowe, umowa przewozu, protokół szkodowy, list przewozowy
Wielu uczestników procesu transportowego popełnia błąd w kolejności dokumentacji, co może prowadzić do nieporozumień i problemów w realizacji usługi. Odpowiedzi, które zaczynają od oferty lub przestawiają kolejność dokumentów, mogą sugerować mylne rozumienie procesu. Oferta powinna być wynikiem zapytania ofertowego, a nie odwrotnie, gdyż to klient inicjuje kontakt z przewoźnikiem w celu uzyskania szczegółowych informacji o możliwych warunkach transportu. Przyjęcie niewłaściwej kolejności może prowadzić do chaosu w organizacji transportu i dalszych etapów, takich jak zlecenie transportowe czy zawarcie umowy przewozu. Brak odpowiedniej dokumentacji w wymaganej kolejności wpływa na jakość usług, a także na bezpieczeństwo towaru. Nieprawidłowe ułożenie dokumentów może również spowodować trudności w egzekwowaniu roszczeń w przypadku uszkodzeń lub zgubienia towaru. Kluczowe jest, aby każdy uczestnik procesu transportowego był świadomy, jak istotne jest przestrzeganie ustalonych standardów i procedur, ponieważ wszelkie odstępstwa mogą prowadzić do strat finansowych, a także uszczerbków na reputacji firmy. Przykładowo, w przypadku wystąpienia szkody bez sporządzenia protokołu szkodowego, może być znacznie trudniej udowodnić winę przewoźnika lub uzyskać odszkodowanie.

Pytanie 22

Na podstawie danych w tabeli określ, który oddział przedsiębiorstwa transportowego osiągnął najniższy średni koszt przypadający na 1 kilometr?

OddziałKoszty wynagrodzenia
kierowców [zł]
Koszty eksploatacji
środków transportu [zł]
Łączne koszty [zł]Liczba przejechanych
kilometrów
A.279 055,00498 920,00777 975,00338 250
B.611 700,00674 200,001 285 900,00584 500
C.430 530,00483 470,00914 000,00365 600
D.505 000,00572 000,001 077 000,00538 500
A. Oddział A.
B. Oddział C.
C. Oddział D.
D. Oddział B.
Wybór oddziału, który nie jest Oddziałem D., wskazuje na błędne zrozumienie analizy kosztów w kontekście efektywności operacyjnej. Każdy oddział mógł wykazywać różne koszty przypadające na kilometr, w zależności od wielu czynników, takich jak rodzaj transportowanych ładunków, długość tras, warunki drogowe, a także strategie zarządzania flotą. Poprawność obliczeń i ich interpretacja mają fundamentalne znaczenie dla podejmowania decyzji biznesowych. Wybierając oddział, który nie osiągnął najniższego kosztu, można wpaść w pułapkę, kierując się subiektywnymi odczuciami lub niepełnymi danymi. Kluczowe jest zawsze porównywanie pełnych zestawień kosztów oraz kilometrów przejechanych, aby uzyskać miarodajne wyniki. Niezrozumienie tych podstawowych zasad analizy kosztów prowadzi do błędnych wniosków i decyzji, co w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na rentowność przedsiębiorstwa. W praktyce zdarza się, że niemożność obliczenia średnich kosztów w sposób dokładny prowadzi do pomijania istotnych informacji, takich jak zmienne koszty operacyjne, co może skutkować nieefektywnym zarządzaniem flotą i stratami finansowymi.

Pytanie 23

Progresywna taryfa przewozowa (zł/km) wskazuje, że cena jednostkowa

A. różni się w zależności od poszczególnych stref odległości
B. pozostaje taka sama na całej trasie przewozu
C. maleje w miarę wydłużania się odległości
D. rośnie w miarę wydłużania się odległości
Propozycje zmniejszenia ceny jednostkowej w miarę wzrostu odległości są błędne, ponieważ nie uwzględniają rzeczywistych dynamik kosztów w branży transportowej. Stawki za przewozy ustalane są na podstawie różnych czynników, w tym kosztów paliwa, wynagrodzenia pracowników oraz utrzymania floty. Zmniejszająca się cena jednostkowa sugerowałaby, że przewoźnicy mogą zredukować swoje koszty w miarę zwiększania odległości, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Dla wielu przewoźników większe dystanse wiążą się z wyższymi wydatkami operacyjnymi, co powoduje, że stawki muszą być odpowiednio wyższe. Oferowanie tej samej stawki na całej trasie, chociaż może wydawać się uczciwe, nie odzwierciedla wzrastających wydatków na dłuższe kursy. To podejście może prowadzić do niedofinansowania usług transportowych oraz ograniczenia jakości oferowanych usług. Z kolei różne stawki dla poszczególnych stref odległości mogą być mylone z tym, co nazywamy strefami cenowymi, jednak również nie oddaje to zasady progresywności, która zakłada wzrost ceny jednostkowej w miarę wydłużania się trasy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie kontekstu i mechanizmów rynkowych, które wpływają na ustalanie cen w branży transportowej.

Pytanie 24

Firma spedycyjna zrealizowała w minionym miesiącu 60 zleceń dotyczących transportu ładunków. Z powodu zajętych środków przewozowych nie była w stanie zrealizować 20 zleceń. Jaką wartość ma wskaźnik elastyczności systemu transportowego?

A. 67%
B. 30%
C. 75%
D. 33%
Często ludzie mylą wskaźnik elastyczności systemu transportowego z innymi metrykami, a to prowadzi do różnych błędów. Na przykład, niektórzy mogą sądzić, że ten wskaźnik odnosi się tylko do zrealizowanych zleceń w porównaniu do wszystkich zleceń, zapominając, że równie ważne są zlecenia, które nie mogły być zrealizowane z powodu ograniczeń. Dlatego, jeżeli patrzymy tylko na zrealizowane, to wynik 60 zleceń w stosunku do 80 nie oddaje właściwego obrazu, bo nie uwzględnia tych brakujących. Jeszcze inna powszechna pomyłka to zrozumienie, co to tak naprawdę jest elastyczność. Nie chodzi tylko o wydajność, ale o zdolność do dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych. Podejście powinno brać pod uwagę zarówno zrealizowane, jak i nie, żeby dobrze zobaczyć, jak firma jest na tym polu. Analiza elastyczności jest naprawdę ważna, gdy mowa o zarządzaniu w łańcuchu dostaw i optymalizacji logistyki, bo pozwala znaleźć miejsca, które można poprawić i lepiej planować przyszłe inwestycje w środki transportowe. I nie zapominajmy o relacjach z klientami – to, jak szybko potrafimy reagować na ich potrzeby, może być kluczowe w zdobywaniu przewagi nad konkurencją.

Pytanie 25

Gdy analiza SWOT w firmie wskazuje na znaczący wewnętrzny potencjał, a jednocześnie organizacja znajduje się w niekorzystnej sytuacji zewnętrznej, jaką strategię należy zastosować?

A. maxi-mini
B. mini-mini
C. konkurencyjną
D. obronną
Odpowiedź maxi-mini jest na pewno trafna, bo ta strategia naprawdę skupia się na wykorzystaniu mocnych stron firmy, zwłaszcza w trudnych warunkach zewnętrznych. Analiza SWOT pokazuje, że firma ma sporo zasobów, które można wykorzystać, żeby mniej ucierpieć przez problemy na rynku. W praktyce to znaczy, że firma powinna skupić się na rozwijaniu swoich atutów, jak na przykład innowacyjność czy jakość produktów, żeby być bardziej odporna na zewnętrzne trudności. Widziałem przykłady firm, które w kryzysie inwestują więcej w badania i rozwój, co pozwala im wprowadzać nowe, ciekawe produkty, nawet gdy sytuacja gospodarcza nie jest najlepsza. Przygotowanie się na wyzwania zewnętrzne przez maksymalne wykorzystywanie swoich wewnętrznych atutów to klucz do długofalowej stabilności firmy.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Ciężarówką o ładowności 12 t przewieziono towar o masie 6 t z Radomia do Warszawy. Jaki jest współczynnik wykorzystania ładowności tego środka transportowego?

A. 0,50
B. 0,25
C. 0,18
D. 2,00
Obliczenie współczynnika wykorzystania ładowności jest naprawdę proste. Dzielimy masę ładunku, czyli w tym przypadku 6 ton, przez maksymalną ładowność auta, która wynosi 12 ton. A więc mamy 6 t / 12 t = 0,50. To oznacza, że wykorzystaliśmy 50% dostępnego miejsca w ciężarówce. Dlaczego to jest ważne? Bo pomaga ocenić, jak efektywnie używamy naszego transportu. W logistyce liczy się maksymalne wykorzystanie pojazdów, co wpływa na wydatki i emisję CO2. Monitorowanie tego współczynnika jest kluczowe w zarządzaniu flotą i optymalizacji transportu. Jeżeli wykorzystujemy pojazdy na pełen gaz, to nie tylko zwiększamy dochody firmy, ale też ograniczamy liczbę wyjazdów, co jest super z punktu widzenia ekologii.

Pytanie 28

Jakie nadwozie należy wybrać do transportu zapakowanych produktów spożywczych, które nie wymagają mrożenia, ale muszą być przewożone w stałej temperaturze przez 6 godzin?

A. firanka
B. cysterna
C. chłodnia
D. izoterma
Izoterma to typ nadwozia, który jest zaprojektowany do transportu towarów wymagających utrzymania stałej temperatury w trakcie przewozu, co jest kluczowe dla opakowanych artykułów spożywczych. W przypadku przewozu takich produktów, jak wędliny, nabiał czy świeże owoce, które mogą ulec zepsuciu w wyniku wahań temperatury, izoterma zapewnia odpowiednią izolację termiczną, co pozwala na zachowanie ich świeżości przez cały czas transportu. Przykładem zastosowania izotermy mogą być dostawy produktów spożywczych do supermarketów, gdzie temperatura wewnętrzna naczepy musi być kontrolowana, aby spełnić normy sanitarno-epidemiologiczne. W branży transportowej, izotermy są powszechnie stosowane w logistyce, ponieważ zapewniają elastyczność w dostosowywaniu temperatury, co jest zgodne z wymaganiami HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), które określają zasady bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Który typ transportu, biorąc pod uwagę największą ładowność oraz najniższe koszty, powinien być wykorzystany do przewozu samochodów produkowanych w Japonii, które są przeznaczone na rynek europejski?

A. Transport morski
B. Transport samochodowy
C. Transport powietrzny
D. Transport kolejowy
Transport morski to najczęściej wybierany sposób przewozu towarów na dłuższych dystansach, zwłaszcza w przypadku dużych ładunków, takich jak samochody. Dzięki zastosowaniu kontenerów morskich, które zapewniają odpowiednią ochronę i zabezpieczenie towarów, transport morski charakteryzuje się wyjątkowo wysoką ładownością, co przekłada się na korzystne koszty jednostkowe. Koszt transportu morskiego jest relatywnie niski w porównaniu do innych metod, takich jak transport powietrzny czy samochodowy, co czyni go opłacalnym rozwiązaniem dla producentów samochodów w Japonii, którzy dostarczają swoje produkty na rynek europejski. Na przykład, w transporcie morskim można załadować setki samochodów na jednym statku, co pozwala na osiągnięcie wysokiej efektywności kosztowej. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, transport morski wykorzystywany w logistyce międzynarodowej powinien również uwzględniać aspekty związane z ekologią, co czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska w porównaniu do innych metod transportu.

Pytanie 31

Jakie wydatki są bezpośrednio związane z ilością kilometrów pokonywanych przez środki transportu drogowego?

A. Biurowe
B. Obsługi bankowej
C. Amortyzacji obiektów
D. Ogumienia
Koszty biurowe, amortyzacji obiektów oraz obsługi bankowej są niezależne od kilometrów przejeżdżanych przez środki transportu drogowego i nie mają bezpośredniego związku z eksploatacją pojazdów. Koszty biurowe obejmują wydatki związane z administracją, takie jak wynajem biura, koszty materiałów biurowych czy wynagrodzenia pracowników biurowych. Te wydatki są stałe lub sezonowe i nie są uzależnione od ilości kilometrów przejechanych przez transport. Amortyzacja obiektów odnosi się do kosztów związanych z utratą wartości budynków lub innych aktywów trwałych w czasie, co również nie jest powiązane z codzienną eksploatacją pojazdów. Z kolei obsługa bankowa dotyczy kosztów związanych z prowadzeniem konta, transakcjami bankowymi oraz innymi usługami finansowymi, które są niezależne od działalności transportowej. Właściwe rozumienie tych kosztów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w firmie transportowej, a ich nieprawidłowe przypisanie do kosztów bezpośrednich może prowadzić do błędnych analiz oraz decyzji finansowych. Dlatego istotne jest, aby w przedsiębiorstwach transportowych rozróżniać koszty stałe i zmienne oraz prawidłowo klasyfikować wydatki, co ma kluczowe znaczenie dla dokładności budżetowania i kontrolowania wydatków.

Pytanie 32

Na podstawie fragmentu "Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych" określ, w jakiej formie i jakim terminie powinno być złożone roszczenie zleceniodawcy w stosunku do spedytora w związku z uszkodzeniem przesyłki podczas przewozu.

REKLAMACJE
§ 24
24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.
24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.
24.3. Procedura reklamacyjna związana z wykonywaniem przez spedytora funkcji przewoźnika umownego uregulowana jest odrębnymi przepisami.
A. Na piśmie w terminie 6 dni.
B. Ustnie w terminie 14 dni.
C. Ustnie w terminie 8 dni.
D. Na piśmie w terminie 12 dni.
Odpowiedź "Na piśmie w terminie 6 dni" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z § 24.1 Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych, roszczenie zleceniodawcy w stosunku do spedytora w przypadku uszkodzenia przesyłki musi być złożone na piśmie w terminie 6 dni. Ważne jest, aby zleceniodawcy byli świadomi, że terminy te są ściśle określone, aby zapewnić skuteczną komunikację i umożliwić szybkie reagowanie na sytuacje związane z uszkodzeniem przesyłek. Przykładowo, jeśli zleceniodawca zauważy uszkodzenie przesyłki po dostawie, powinien niezwłocznie przygotować odpowiednie pismo reklamacyjne, w którym dokładnie opisze zaistniałą sytuację. Warto również dołączyć dokumentację fotograficzną oraz inne dowody, które mogą pomóc w procesie reklamacyjnym. Tego rodzaju praktyki są zgodne z najlepszymi standardami branżowymi, które kładą duży nacisk na dokumentację i terminowość zgłoszeń reklamacyjnych, co ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania ryzykiem w transportach.

Pytanie 33

Dokumentem, który jest wystawiany w ramach zlecenia spedycyjnego, jest

A. magazynier
B. spedytor
C. zleceniodawca
D. kierowca
Zrozumienie roli dokumentów w procesie spedycji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania transportem. Wybór niewłaściwego podmiotu do wystawienia zlecenia spedycyjnego, jak magazynier czy kierowca, może prowadzić do poważnych problemów organizacyjnych. Magazynier, choć zajmuje się zarządzaniem towarami w magazynie, nie jest odpowiedzialny za ustalanie warunków przewozu ani za podejmowanie decyzji o transporcie. Jego rola ogranicza się do fizycznego składowania i ewidencjonowania towarów. Kierowca, z drugiej strony, jest odpowiedzialny za realizację transportu, ale nie ma kompetencji do sporządzania umowy przewozu, co jest istotne w kontekście ochrony interesów zleceniodawcy. Spedytor, mimo że odgrywa kluczową rolę w organizacji transportu, nie jest w pierwszej kolejności zlecającym przewóz. Spedytorzy działają jako pośrednicy, którzy organizują transport na podstawie zlecenia otrzymanego od zleceniodawcy. W praktyce, błędne przypisanie odpowiedzialności za wystawienie zlecenia spedycyjnego może skutkować nieporozumieniami, opóźnieniami lub nawet utratą towaru, co podkreśla znaczenie znajomości struktury i funkcji poszczególnych uczestników procesu logistycznego.

Pytanie 34

Który rodzaj przewożonego ładunku oznaczany jest przedstawionym piktogramem?

Ilustracja do pytania
A. Ciecze palne.
B. Materiały podatne na samozapalenie.
C. Materiały palne w kontakcie z wodą.
D. Gazy toksyczne.
Odpowiedź "Materiał palny w kontakcie z wodą" jest prawidłowa, ponieważ piktogram przedstawiony na zdjęciu rzeczywiście wskazuje na substancje, które mogą reagować niebezpiecznie z wodą. W praktyce oznacza to, że materiały te mogą ulegać intensywnemu paleniu lub wydzielać niebezpieczne gazy w kontakcie z wilgocią. Przykładami takich materiałów są niektóre metale, jak sód czy potas, które w kontakcie z wodą mogą wybuchowo reagować, co stwarza poważne ryzyko zarówno podczas transportu, jak i przechowywania. W kontekście transportu substancji niebezpiecznych, znajomość i zrozumienie piktogramów jest kluczowe, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników oraz środowiska. Zgodność z przepisami CLP oraz innymi regulacjami międzynarodowymi stanowi fundament odpowiedzialnego zarządzania materiałami niebezpiecznymi, co jest szczególnie istotne w branżach takich jak przemysł chemiczny czy transport morski. Właściwe stosowanie tych symboli pozwala na szybką identyfikację zagrożeń i podejmowanie adekwatnych działań zapobiegawczych.

Pytanie 35

Na paletach o wymiarach 1,2 x 0,8 x 0,144 m (dł. x szer. x wys.) formuje się ładunek. Wysokość ładunku na palecie wynosi 850 mm. Ile maksymalnie warstw można ustawiać paletowe jednostki ładunkowe (pjł) w naczepie o wewnętrznej wysokości 2,95 m?

A. W jednej warstwie
B. W czterech warstwach
C. W trzech warstwach
D. W dwóch warstwach
Odpowiedź "w dwóch warstwach" jest poprawna, ponieważ wysokość wewnętrzna naczepy wynosi 2,95 m, co po przeliczeniu na milimetry daje 2950 mm. Wysokość jednostki ładunkowej (palety) wynosi 850 mm. Aby obliczyć maksymalną liczbę warstw, dzielimy wysokość naczepy przez wysokość palety: 2950 mm / 850 mm = 3,47. Oznacza to, że możemy ułożyć pełne 3 warstwy, ale w praktyce nie możemy tego zrobić, ponieważ czwarta warstwa nie zmieściłaby się w naczepie. Dlatego maksymalna liczba warstw, które możemy ułożyć to 2. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest efektywne planowanie przestrzeni ładunkowej w transporcie, które jest kluczowe dla minimalizacji kosztów i maksymalizacji wydajności operacyjnej. W branży logistycznej zwraca się uwagę na optymalizację załadunku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami i normami, takimi jak standardy ISO dotyczące transportu. Zrozumienie maksymalnej liczby warstw ułatwia także planowanie trasy oraz zabezpieczenie ładunku, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa w transporcie.

Pytanie 36

Cost, Insurance and Freight (CIF) to termin odnoszący się do

A. CIF
B. DAT
C. FOB
D. FAS
CIF, czyli Cost, Insurance and Freight, to termin, który znajdziesz w międzynarodowym handlu. Używa się go, żeby określić, kto za co płaci przy dostawie towarów. Jak to działa? Sprzedawca zajmuje się kosztami transportu, ubezpieczenia i frachtu aż do portu, do którego towar ma trafić. Odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego dopiero, jak towar dotrze do portu. To dość popularne w transakcjach morskich, bo sprzedawca ma na oku transport i ubezpieczenie aż do samego końca. Na przykład, przy zakupie kontenera ze sprzętem elektronicznym, sprzedawca ustawia warunki CIF. To znaczy, że bierze na siebie wszystkie koszty transportu i ubezpieczenia, które idą do portu, gdzie kupujący to odbiera. Warto pamiętać, że jak towar jest już przekazany przewoźnikowi, to kupujący odpowiada za wszelkie uszkodzenia. To jest standard w międzynarodowym handlu.

Pytanie 37

Jak wygląda właściwa sekwencja wymiany dokumentów oraz działań między zleceniodawcą a zleceniobiorcą?

A. Zapytanie o ofertę —> oferta —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
B. Oferta —> zapytanie o ofertę —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
C. Zamówienie —> zapytanie o ofertę —> oferta —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
D. Realizacja usługi —> oferta —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> zapytanie o ofertę
Wybór nieprawidłowej kolejności wymiany dokumentów często opiera się na niepełnym zrozumieniu procesu zakupowego i błędnym założeniu, że dokumenty mogą być wymieniane w dowolnej kolejności. Pierwszy krok w każdej transakcji powinien zawsze dotyczyć zapytania o ofertę, co jest kluczowym elementem w budowaniu relacji z dostawcami. Pominięcie tego kroku, jak sugerują inne odpowiedzi, prowadzi do nieporozumień, ponieważ bez szczegółowych informacji na temat dostępnych produktów lub usług, zleceniodawca nie jest w stanie podjąć świadomej decyzji. Kolejnym błędem jest złożenie zamówienia przed otrzymaniem oferty, co może skutkować zakupem usługi, która nie spełnia oczekiwań zleceniodawcy. Złożenie zamówienia bez wcześniejszego potwierdzenia oferty może również prowadzić do konfliktów i sporów dotyczących ceny oraz zakresu usług. Dla każdej organizacji kluczowe jest, aby dokumentacja była zgodna z ustalonymi standardami i procedurami, które zapewnią prawidłowy przebieg transakcji. Niezrozumienie tego procesu może prowadzić do nieefektywności oraz strat finansowych, co podkreśla znaczenie właściwego zarządzania dokumentacją w relacji z dostawcami.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Oblicz koszt transportu 1 tony ładunku na dystansie 800 km przy użyciu pojazdu o ładowności 24 ton, którego pojemność została wykorzystana w 75%, a całkowity koszt transportu wyniósł 8 100 zł?

A. 450 zł
B. 675 zł
C. 400 zł
D. 1350 zł
Błędne odpowiedzi mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad obliczania kosztów transportu. Przyjrzawszy się niedokładnym wyliczeniom, można zauważyć, że niektórzy mogą błędnie założyć, że koszt jednostkowy można bezpośrednio obliczyć, dzieląc całkowity koszt przez maksymalną ładowność pojazdu, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Przykładowo, obliczenie kosztu na podstawie pełnej ładowności 24 ton, a nie rzeczywiście przewożonej masy, prowadzi do błędnych wyników, takich jak 337,5 zł (8100 zł / 24 tony). Innym typowym błędem jest niebranie pod uwagę stopnia wykorzystania ładowności, co jest kluczowe w praktyce transportowej. Właściwe podejście wymaga zrozumienia, że koszty operacyjne rozkładają się proporcjonalnie do rzeczywistej masy ładunku. W logistyce istotne jest również uwzględnienie takich czynników jak stawki paliwowe, opłaty drogowe czy wynagrodzenia kierowców, które wpływają na koszt całkowity. Zrozumienie tych elementów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami i podejmowania decyzji transportowych.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.