Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:37
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 14:59

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ile minimalnej powierzchni podłoża drukarskiego powinno się przygotować do zrealizowania druku 10 banerów o wymiarach 4 x 7 metrów?

A. 280 m2
B. 480 m2
C. 380 m2
D. 180 m2
Aby obliczyć minimalną ilość podłoża drukowego do wydrukowania 10 banerów o wymiarach 4 x 7 metrów, musimy najpierw obliczyć powierzchnię jednego banera. Powierzchnia jednego banera wynosi 4 m * 7 m = 28 m2. Następnie, mnożymy tę wartość przez liczbę banerów: 28 m2 * 10 = 280 m2. Dlatego poprawna odpowiedź to 280 m2. Tego typu obliczenia są kluczowe w branży druku wielkoformatowego, ponieważ pozwalają na efektywne planowanie materiałów oraz kosztów produkcji. W praktyce, dobrą praktyką jest dodanie niewielkiego zapasu materiału, aby pokryć ewentualne straty przy cięciu czy wydruku. Warto również pamiętać, że różne materiały mogą mieć różne właściwości, co wpływa na wybór podłoża oraz techniki drukowania. Znajomość podstawowych wzorów i umiejętność ich zastosowania przyczyniają się do efektywności procesu produkcji.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Ile minimalnie arkuszy papieru formatu SRA3 jest potrzebnych do cyfrowego wydrukowania 400 zaproszeń o wymiarach 148 x 210 mm?

A. 100 sztuk
B. 500 sztuk
C. 200 sztuk
D. 400 sztuk
Jeśli wybrałeś inne liczby, jak 500, 200 czy 400 arkuszy, to może wynikać z tego, że nie do końca zrozumiałeś, jak to działa. Tak na przykład, jeśli ktoś zaznaczył 500, to pewnie pomylił liczbę zaproszeń z arkuszami. Z kolei 200 arkuszy sugeruje, że ktoś źle policzył, ile zaproszeń zmieści się na jednym arkuszu, co może prowadzić do kupowania za dużej ilości papieru. Przy 200 arkuszach na każdy wpadają tylko 2 zaproszenia, co jest zupełnie nieefektywne. Co do 400 arkuszy, to chyba ktoś myśli, że każde zaproszenie potrzebuje osobnego arkusza, co jest nie na miejscu w kontekście planowania produkcji. Takie podejście zwiększa wydatki i wpływa na środowisko, bo generuje więcej odpadów. W poligrafii lepiej robić wszystko z głową i umieć korzystać z materiałów efektywnie.

Pytanie 4

Który z poniższych plików można wykorzystać jako bazę danych do dostosowywania biletów lotniczych?

A. GIF
B. WAV
C. BMP
D. CSV
Plik CSV to taki fajny format, który często wykorzystuje się do przechowywania danych w prosty sposób. W skrócie, wartości są rozdzielone przecinkami, co sprawia, że łatwo można go otworzyć w różnych aplikacjach, jak Excel czy bazy danych jak MySQL. Jak myślisz, czemu jest taki popularny? No bo to świetne narzędzie, gdy trzeba dostosować bilety lotnicze do potrzeb klientów. Można zapisać w nim wszystkie istotne informacje, takie jak imię, nazwisko czy numer lotu, a potem szybko je przetwarzać. W branży lotniczej pliki CSV są na porządku dziennym – pomagają w rezerwacjach i sprawiają, że wszystko działa sprawniej. Z mojego doświadczenia, korzystanie z tego formatu to naprawdę dobra opcja do zarządzania danymi pasażerów.

Pytanie 5

Specjalne papiery satynowe przeznaczone do drukowania cyfrowego podnoszą jakość wydruku i redukują zużycie

A. wałków utrwalających
B. elementów chłodzenia
C. tonera
D. prądu
Odpowiedzi takie jak prąd, elementy chłodzenia czy wałki utrwalające są nieprawidłowe, ponieważ nie dotyczą bezpośrednio głównego aspektu wpływu papierów satynowych na zużycie tonera. Prąd, jako zasób energetyczny, jest istotny w kontekście ogólnego funkcjonowania urządzeń drukujących, ale nie ma bezpośredniego związku z jakością nadruku czy zużyciem tonera. Z kolei elementy chłodzenia są stosowane w drukarkach w celu zapobiegania przegrzewaniu się komponentów, co nie ma wpływu na interakcję tonera z papierem. Wałki utrwalające, z drugiej strony, są kluczowe dla procesu utrwalania obrazu na papierze, ale ich efektywność nie jest bezpośrednio związana z rodzajem papieru, a raczej z technologią druku oraz ustawieniami urządzenia. Tego typu myślenie może prowadzić do błędnych wniosków, gdyż ignoruje się główny wpływ, jaki ma jakość papieru na proces drukowania. W rzeczywistości, aby osiągnąć optymalne rezultaty, istotne jest zastosowanie odpowiednich materiałów, które harmonizują z technologią druku oraz używanym tonerem.

Pytanie 6

Jakim akronimem określa się technologię druku 3D, która polega na tworzeniu kolejnych warstw uplastycznionego materiału wydobywanego z gorącej dyszy o niewielkiej średnicy?

A. DLP
B. FDM
C. CJP
D. SLS
DLP, czyli Digital Light Processing, to całkiem inna sprawa. Działa na zasadzie utwardzania żywicy ciekłej za pomocą projektora UV, a nie przez wytłaczanie jak FDM. Może dlatego niektórzy mylą te technologie, bo obie są w druku 3D. Potem mamy SLS, co oznacza Selective Laser Sintering. Tutaj z kolei wykorzystuje się laser do spiekania proszków materiałów. Całkowicie różne metody. Jeśli chodzi o CJP, czyli Color Jet Printing, to w ogóle inny proces, który polega na nanoszeniu kolorów na proszki. Błąd w wyborze odpowiedzi często bierze się z tego, że nie wszyscy znają różnice między tymi technologiami. Wiele osób postrzega wszystko jako podobne, a tak naprawdę różne procesy mają ogromne znaczenie. Dobór odpowiedniej technologii to ważna sprawa, wszystko zależy od tego, co trzeba zrealizować, jakie są wymagania i jakie materiały można użyć. Dlatego warto znać te szczegóły, żeby nie wprowadzać się w błąd.

Pytanie 7

Aby zrealizować próbne wydruki folderu reklamowego, jaka maszyna powinna być użyta?

A. fleksograficzna
B. tampondrukowa
C. offsetowa
D. elektrofotograficzna
Wybór maszyny offsetowej, fleksograficznej lub tampondrukowej jako technologii do próbnych wydruków folderów reklamowych może prowadzić do nieporozumień związanych z ich charakterystyką i zastosowaniem. Druk offsetowy, chociaż powszechnie stosowany w produkcji dużych nakładów, wymaga zaawansowanego przygotowania i nie jest optymalny do niskonakładowych prób. Proces ten jest kosztowny i czasochłonny z uwagi na konieczność tworzenia matryc, co czyni go mniej praktycznym w przypadku próbnych wydruków. Fleksografia, z kolei, jest technologią przeznaczoną głównie do druku na materiałach elastycznych i opakowaniach, a jej zastosowanie w folderach reklamowych nie jest standardową praktyką. Ostatnią z wymienionych technologii, tampondruk, jest efektywna w druku na nierównych powierzchniach, lecz nie jest preferowana dla złożonych projektów graficznych wymagających wysokiej jakości odwzorowania kolorów. Wybór niewłaściwej technologii może prowadzić do braku dokładności w odwzorowaniu kolorów i detali, co jest kluczowe w przypadku materiałów reklamowych. Należy zwrócić uwagę na specyfikę projektu oraz na to, jak różne techniki wpływają na efekt końcowy, aby uniknąć typowych błędów myślowych i zapewnić najwyższą jakość wydruków.

Pytanie 8

Jak ocenia się jakość druku 3D?

A. przy użyciu pH-metrii
B. za pomocą spektrofotometrii
C. dzięki kolorymetrii
D. w sposób wizualny
Analizowanie jakości wydruku 3D poprzez spektrofotometrię, pH-metrię czy kolorymetrię nie jest odpowiednim podejściem, ponieważ te metody nie są przystosowane do oceny fizycznych cech wydrukowanych obiektów. Spektrofotometria, polegająca na pomiarze intensywności światła, może być użyteczna w kontekście analizy materiałów, ale w druku 3D koncentrujemy się na fizycznych właściwościach i wizualnej jakości, które są kluczowe dla funkcjonalności modeli. Z kolei metoda pH-metryczna, stosująca pomiar pH, nie odnosi się do jakości wydruku, a raczej do chemicznych właściwości materiałów, co nie jest bezpośrednio związane z efektem końcowym druku. Kolorymetria, choć użyteczna w ocenie kolorów, nie oddaje w pełni złożoności i detali, które są istotne w kontekście wydruków 3D. Użytkownicy mogą wpaść w pułapkę myślenia, że te metody są wystarczające, co prowadzi do niedoszacowania znaczenia wizualnej oceny i kontroli jakości w procesie produkcji. Na koniec, metody te nie są standardem w ocenie jakości druku 3D, co czyni je nieadekwatnymi do analizy, w której kluczowe są aspekty wizualne i fizyczne modeli.

Pytanie 9

Podaj średnicę materiału termoplastycznego, która jest najczęściej stosowana w technologii FDM?

A. 1,30 mm
B. 1,50 mm
C. 1,75 mm
D. 1,00 mm
Średnice filamentu 1,30 mm, 1,50 mm oraz 1,00 mm nie są standardowymi wartościami w technologii FDM. W przypadku 1,30 mm, choć nieco zbliżona do popularnych średnic, nie jest powszechnie stosowana, co ogranicza dostępność materiałów i kompatybilność z drukarkami. Użytkownik, wybierając ten rozmiar, może napotkać trudności w znalezieniu odpowiednich filamentów oraz akcesoriów. Odpowiedź 1,50 mm, choć bliska standardowi 1,75 mm, również nie jest uznawana za standardową średnicę w branży, co może prowadzić do problemów z wydajnością i jakością druku. W praktyce, filamenty o średnicy 1,50 mm mogą być trudniejsze do skonfigurowania w drukarkach zaprojektowanych do pracy z 1,75 mm. Na koniec, 1,00 mm to znacznie mniejsza średnica, która jest używana w specyficznych zastosowaniach, takich jak drukowanie detali o wysokiej precyzji, ale w technologii FDM na skalę masową nie jest uznawana za standard. Wybór nieodpowiedniej średnicy filamentu może prowadzić do problemów z ekstrudowaniem, takich jak zatykanie głowicy, co skutkuje nieudanym wydrukiem. Warto zatem zwrócić uwagę na standardy branżowe, które w tym przypadku wyraźnie wskazują na 1,75 mm jako najczęściej stosowaną średnicę filamentu w technologii FDM, co zapewnia zarówno wydajność, jak i jakość druku.

Pytanie 10

Jaki system wystawowy umożliwia prezentację przenośnej pionowej reklamy na materiale frontlit o rozmiarach 1 x 2 m?

A. Potykacz B2
B. Gablota szklana
C. Roll Up
D. Cityscroll
Roll Up to system wystawienniczy, który idealnie nadaje się do ekspozycji przenośnych reklam na podłożach frontlit o wymiarach 1 x 2 m. Jest to rozwiązanie o wysokiej mobilności i łatwości w obsłudze, co czyni je popularnym wyborem w branży reklamowej. Roll Up składa się z mechanizmu zwijającego, który umożliwia szybkie rozkładanie i składanie, co jest nieocenione na wydarzeniach takich jak targi, konferencje czy promocje w punktach sprzedaży. Dodatkowo, wizualizacja na podłożu frontlit zapewnia doskonałą jakość druku, co wpływa na widoczność i efektywność przekazu reklamowego. Istotne jest również, że Roll Up można łatwo transportować i przechowywać, co jest kluczowe w kontekście optymalizacji kosztów i logistyki. Warto zaznaczyć, że stosowanie Roll Upów w strategii marketingowej stało się standardem, a ich uniwersalność sprawia, że znajdują zastosowanie w różnorodnych branżach. Umożliwiają one efektywne dotarcie do klientów, przyciągając ich uwagę dzięki atrakcyjnym grafikom i łatwej adaptacji do zmieniającego się otoczenia.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Który komponent ekstrudera powoduje przesuw materiału termoplastycznego w metodzie druku FDM?

A. Prowadnica
B. Cięgno
C. Szyny
D. Radełko
Prowadnica, cięgno i szyny są elementami ekstrudera, ale ich rola w procesie druku FDM jest często mylnie rozumiana. Prowadnica to element, który zapewnia stabilność i kierunkowość ruchu, jednak nie ma ona bezpośredniego wpływu na transport materiału termoplastycznego. W rzeczywistości prowadnice odpowiadają głównie za ruch głowicy drukującej w osiach X, Y i Z, co nie ma związku z mechanizmem samym w sobie. Cięgno, choć również ważne, służy głównie do przenoszenia siły z silnika krokowego do mechanizmu ekstrudera, ale nie jest elementem odpowiedzialnym za wprowadzanie materiału do strefy grzewczej. Szyny, podobnie jak prowadnice, mają na celu jedynie zapewnienie płynności ruchu drukarki. Zrozumienie, że proces przetwarzania materiału odbywa się głównie dzięki radełku, jest kluczowe. Zbyt często użytkownicy koncentrują się na elementach mechanicznych, zaniedbując ich funkcje operacyjne. Dlatego ważne jest, aby podczas projektowania i eksploatacji drukarek 3D brać pod uwagę, że to właśnie radełko jest odpowiedzialne za efektywny ruch i kontrolę materiału, co ma bezpośredni wpływ na jakość druku. Zastosowanie niewłaściwych terminów lub koncentrowanie się na niewłaściwych elementach może prowadzić do nieporozumień i obniżenia efektywności procesu druku.

Pytanie 14

W jakiej przestrzeni kolorów powinno się zarejestrować projekt graficzny przeznaczony do druku cyfrowego?

A. Adobe RGB
B. L*a*b
C. CMYK
D. HSB
Odpowiedź CMYK jest poprawna, ponieważ jest to przestrzeń barwna najlepiej przystosowana do druku. CMYK, co oznacza cyjan (C), magenta (M), żółty (Y) i czarny (K), jest standardowym modelem kolorów stosowanym w druku kolorowym. W przeciwieństwie do przestrzeni RGB, która jest optymalna dla wyświetlaczy elektronicznych, CMYK jest opracowany do reprodukcji kolorów na papierze. Oznacza to, że gdy projekt graficzny jest przygotowywany do druku cyfrowego, musi być zapisany w tej przestrzeni, aby kolory były wiernie odwzorowane na finalnym produkcie. Przykładem może być przygotowanie ulotki reklamowej - projektanci często tworzą swoje prace w programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator czy Photoshop, wykorzystując tryb CMYK, aby upewnić się, że kolory będą zgodne z oczekiwaniami po wydrukowaniu. Dodatkowo, stosowanie CMYK pozwala na kontrolowanie odwzorowania kolorów i uzyskiwanie lepszej jakości finalnych materiałów drukowanych, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 15

Manualne kontrolowanie napędu przesuwu roli w trakcie drukowania z ploteru umożliwia

A. szybsze nawijanie zadrukowanego podłoża
B. lepsze spasowanie kolorów
C. sterowanie prędkością zadruku
D. wstrzymanie procesu podczas drukowania
Zatrzymanie pracy podczas drukowania, choć może wydawać się funkcjonalne, nie jest bezpośrednio związane z ręcznym sterowaniem napędem przesuwu roli. Takie działanie prowadziłoby do przerwania procesu druku, co w konsekwencji wpływałoby negatywnie na ciągłość pracy oraz jakość wydruku. W przypadku kierowania prędkością zadruku, to również nie jest efektem ręcznego sterowania napędem, gdyż prędkość zadruku jest zazwyczaj ustalana na poziomie oprogramowania sterującego ploterem. Operatorzy rzadko mają możliwość wpływania na tę prędkość w trakcie procesu drukowania. Co więcej, lepsze spasowanie kolorów nie wynika z kierowania prędkością zadruku, a z możliwości precyzyjnego dopasowania przesuwu rolki, co dobitnie pokazuje, że intuicje popełnione w odpowiedziach są wynikiem myślenia o procesie druku jako prostym mechanizmie. Przykładem może być sytuacja, gdy operator, zamiast skupić się na kontrolowaniu przesuwu, stara się przerywać lub zmieniać prędkość, co prowadzi do niepożądanych efektów. Z tego względu, zrozumienie roli ręcznego sterowania przesuwem roli jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości wydruku.

Pytanie 16

Który komponent drukarki atramentowej ma kluczowe znaczenie dla jakości wydruku?

A. Mechanizm podawania papieru.
B. Źródło zasilania.
C. Głowica drukująca.
D. Układ utwardzający.
Głowica drukująca jest kluczowym elementem drukarki atramentowej, który ma decydujący wpływ na jakość wydruku. To właśnie w niej znajdują się dysze, które precyzyjnie aplikują atrament na papier. Wysoka jakość głowicy drukującej, jej zdolność do kontrolowania ilości atramentu oraz precyzyjność w rozkładaniu kropli atramentu na powierzchni papieru bezpośrednio wpływają na ostrość, nasycenie kolorów i detale wydruku. Przykładowo, drukarki profesjonalne często wyposażane są w głowice o wyższej rozdzielczości, co pozwala na uzyskanie obrazów o znacznie wyższej jakości, co jest istotne w aplikacjach takich jak fotografia czy grafika komputerowa. Ponadto, regularne czyszczenie i konserwacja głowicy drukującej są kluczowe w utrzymaniu jej wydajności i jakości wydruku. Dlatego też, przy wyborze drukarki, warto zwrócić uwagę na technologię zastosowaną w głowicy oraz jej parametry techniczne, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży drukarskiej.

Pytanie 17

Do wykonania pokazanych na rysunku naklejek samoprzylepnych należy zastosować

Ilustracja do pytania
A. maszynę cyfrową, krajarkę trójnożową.
B. ploter drukujący, krajarkę krążkową.
C. maszynę cyfrową, bigówko-perforówkę.
D. ploter drukujący, ploter tnący.
Ploter drukujący oraz ploter tnący to kluczowe urządzenia w procesie produkcji naklejek samoprzylepnych. Ploter drukujący umożliwia nanoszenie grafiki na odpowiednie materiały, takie jak folia samoprzylepna, co jest niezbędne do uzyskania trwałych i estetycznych wydruków. Użycie tego rodzaju maszyny pozwala na realizację skomplikowanych projektów graficznych, co jest szczególnie istotne w branży reklamowej. Ploter tnący z kolei jest odpowiedzialny za precyzyjne wycinanie kształtów naklejek, co zapewnia wysoką jakość wykonania i dokładność odwzorowania zamierzonych wzorów. Działania te są zgodne z najlepszymi praktykami w produkcji reklamy i materiałów promocyjnych, gdzie kluczowe są zarówno estetyka, jak i funkcjonalność. Warto zaznaczyć, że stosowanie obu typów ploterów minimalizuje ryzyko błędów, a ich integracja w procesie produkcji pozwala na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów.

Pytanie 18

Na jakiej drukarce powinno się zrealizować zlecenie na wydruk 5 kalendarzy 13 planszowych z okładką o wymiarach 300 x 420 mm do połączenia spiralą z zawieszką?

A. Karuzeli do sitodruku
B. Maszynie offsetowej DI
C. Elektrofotograficznej SRA3
D. Ploterze solwentowym
Wybór plotera solwentowego do druku kalendarzy 13 planszowych z okładką o wymiarach 300 x 420 mm byłby niewłaściwy, ponieważ ta maszyna jest przeznaczona głównie do druku na materiałach takich jak banery, folie i inne podłoża, które wymagają druku zewnętrznego. Ploter solwentowy wykorzystuje atramenty na bazie rozpuszczalników, co nie jest optymalne dla produktów, które będą wykorzystywane wewnątrz, takich jak kalendarze. Ponadto, jakość druku oraz detale na papierze mogą być gorsze niż te uzyskiwane na maszynach elektrofotograficznych, co jest kluczowe w produkcji kalendarzy. Z kolei karuzela do sitodruku, choć dobrze sprawdza się w produkcji dużych serii druków o jednolitym kolorze, wymaga znacznie więcej czasu i wysiłku przy ustawieniu form i nie jest dostosowana do druku o wysokiej rozdzielczości, co jest niezbędne w przypadku kalendarzy bogatych w szczegóły. Natomiast maszyna offsetowa DI, która również jest odpowiednia dla druku offsetowego, jest bardziej skomplikowana w konfiguracji przy małych nakładach i może nie być efektywna kosztowo dla pojedynczych zleceń, które wymagałyby częstych zmian formatu i przygotowania. W związku z tym, wybierając metodę druku, kluczowe jest zrozumienie charakterystyki materiałów oraz wymagań produkcji, co może prowadzić do błędnych decyzji, gdy nie uwzględni się odpowiednich standardów i praktyk w branży.

Pytanie 19

Na krawędzi kalendarza jednoplanszowego w formacie B2 powinno się umieścić

A. metalową spiralę
B. bawełniany tunel z tasiemką
C. metalową listwę z wieszakiem
D. wzmocnienie merlą
Metalowa listwa z wieszakiem jest najczęściej stosowanym rozwiązaniem do ekspozycji kalendarzy jednoplanszowych, szczególnie tych w formacie B2. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko estetyczny wygląd, ale również funkcjonalność, umożliwiając łatwe zawieszenie kalendarza na ścianie. Wykorzystanie metalowej listwy pozwala na stabilne mocowanie, co jest kluczowe w kontekście dużych formatów, które mogą być narażone na zniekształcenia. W praktyce, listwy te są często wyposażone w wieszaki, co dodatkowo ułatwia ich zawieszanie. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie listw o odpowiedniej grubości i wytrzymałości, aby zapewnić długoterminową eksploatację. Warto również zauważyć, że metalowe elementy są mniej podatne na uszkodzenia w porównaniu do innych materiałów, co czyni je optymalnym rozwiązaniem dla kalendarzy, które powinny być eksponowane przez cały rok.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Ploter drukujący na bazie rozpuszczalników zużywa 20 ml atramentu CMYK na 1 m2 druku. Jaką powierzchnię można pokryć czterema pojemnikami o pojemności 960 ml?

A. 96 m2
B. 480 m2
C. 240 m2
D. 192 m2
W przypadku błędnych odpowiedzi często występują nieporozumienia związane z obliczaniem zużycia atramentu i powierzchni, którą można zadrukować. Wiele osób może nie uwzględniać, że całkowita pojemność zasobników jest kluczowa w obliczeniach. Na przykład, jeśli ktoś obliczy, że jeden zasobnik wystarcza na 240 m2, może to wynikać z mylnego założenia, że zużycie atramentu jest proporcjonalne do liczby zasobników, bez uwzględnienia ich pojemności. W rzeczywistości, aby uzyskać prawidłowy wynik, należy zawsze początkowo obliczyć łączną ilość atramentu dostępną w zasobnikach, co w tym przypadku daje 3840 ml. Następnie, dzieląc tę wartość przez ilość atramentu zużywanego na 1 m2, co wynosi 20 ml, uzyskujemy właściwą powierzchnię 192 m2. Często również pojawia się problem z założeniem, że każdy kolor atramentu (CMYK) działa niezależnie, co w druku solwentowym nie jest prawdą, ponieważ wszystkie kolory są używane jednocześnie. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że przy dokładnym obliczaniu zużycia atramentu do powierzchni, należy uwzględniać zarówno pojemność zasobników, jak i całkowite zużycie atramentu na zadruk, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży druku.

Pytanie 22

Każdy rysunek techniczny, niezależnie od jego formatu, powinien mieć obramowanie wykonane linią

A. punktową w odległości 3 mm od brzegu arkusza
B. ciągłą w odległości 5 mm od brzegu arkusza
C. kreskową w odległości 10 mm od brzegu arkusza
D. dwupunktową w odległości 7 mm od brzegu arkusza
Wybór obramowania na rysunku w innych odległościach niż 5 mm, na przykład linia dwupunktowa w 7 mm, to już nie to. To odbiega od standardów i może wprowadzać zamieszanie, bo linia dwupunktowa ma swoje zastosowania, ale nie w tym kontekście. A zastosowanie linii punktowej w 3 mm? To też nie przejdzie, bo takie rzeczy muszą być wyraźne. Jeśli używasz linii kreskowych, to raczej do oznaczania elementów ukrytych, a nie jako obramowanie. Wybierając złe linie czy odległości, można się narażać na nieporozumienia, które potem prowadzą do błędów. Kluczowe jest, żeby każdy element na rysunku miał swoje miejsce i był zgodny z normami, takimi jak ISO. Warto trzymać się tych zasad, bo to naprawdę ułatwia współpracę i pomaga w unikaniu pomyłek w projektach.

Pytanie 23

Na druk cyfrowy oraz do obróbki introligatorskiej katalogów reklamowych potrzebny jest naddatek technologiczny wynoszący 5%. Ile dodatkowych arkuszy podłoża należy przygotować, jeśli nadkład wymaga 200 arkuszy?

A. 20 arkuszy
B. 40 arkuszy
C. 10 arkuszy
D. 80 arkuszy
Odpowiedź 10 arkuszy jest prawidłowa, ponieważ w przypadku naddatku technologicznego na poziomie 5%, musimy obliczyć, ile dodatkowych arkuszy należy przygotować. Naddatek technologiczny jest konieczny, aby zapewnić odpowiedni margines błędu w procesie produkcji, eliminując ryzyko defektów w drukowanych materiałach. W tym przypadku, aby obliczyć naddatek, należy pomnożyć wymaganą ilość arkuszy (200) przez 5%. Wynik to 10 arkuszy, co oznacza, że musimy przygotować 210 arkuszy w sumie. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej, gdzie naddatek technologiczny jest kluczowy do utrzymania jakości i ciągłości produkcji. Przykładem zastosowania tego podejścia jest druk dużych nakładów materiałów marketingowych, gdzie każdy błąd może prowadzić do znacznych strat finansowych oraz wizerunkowych. Zrozumienie i poprawne stosowanie naddatku technologicznego jest zatem fundamentem efektywnego zarządzania produkcją w druku.

Pytanie 24

Jaką czynność należy wykonać przed pierwszym użyciem drukarki 3D?

A. Ustalenie maksymalnego czasu druku
B. Sprawdzenie przezroczystości stołu drukarki
C. Kalibracja pozycji stołu
D. Wyczyszczenie dysz drukarki
Skalibrowanie ustawienia stołu jest kluczowym krokiem przed pierwszym wydrukiem na drukarce 3D, ponieważ zapewnia, że dysze drukarki są właściwie ustawione względem stołu roboczego. Właściwa kalibracja wpływa na jakość wydruku, zapobiegając problemom takim jak nierównomierne przyleganie filamentów czy deformacje wydruków. Aby skalibrować stół, najczęściej korzysta się z metody kartkowej, polegającej na umieszczeniu kawałka kartki papieru pomiędzy dyszą a stołem. Wartości te należy dostosować do specyfikacji producenta, a także do rodzaju używanego filamentu. Praktyczne przykłady wskazują, że regularne kalibrowanie stołu, szczególnie po każdej wymianie filamentu czy po dłuższym okresie nieużytkowania drukarki, przyczynia się do uzyskania wysokiej jakości i precyzyjnych wydruków 3D. Dobrym standardem jest również korzystanie z systemów automatycznej kalibracji, które znacznie ułatwiają ten proces, a także zwiększają dokładność, co jest szczególnie ważne w zastosowaniach profesjonalnych.

Pytanie 25

Jakie podłoże drukarskie jest najbardziej odpowiednie do ekspozycji z oświetleniem od tyłu?

A. Papier
B. Płótno
C. Backlit
D. Blacha
Podłoże drukowe typu Backlit jest specjalnie zaprojektowane do ekspozycji z podświetleniem od tyłu, co czyni je optymalnym wyborem w takich zastosowaniach. Materiał ten charakteryzuje się wysoką przepuszczalnością światła, co pozwala na uzyskanie intensywnych i żywych kolorów, gdy jest podświetlany. W praktyce oznacza to, że grafiki i zdjęcia prezentują się efektownie, przyciągając uwagę widza. Backlit często stosuje się w reklamach świetlnych, banerach oraz wyświetlaczach w przestrzeniach publicznych, takich jak centra handlowe czy stacje metra. Dobre praktyki branżowe sugerują, że do druku na takim podłożu należy używać specjalnych tuszy pigmentowych, które nie tylko zapewniają wysoką jakość obrazu, ale także odporność na blaknięcie. Wykorzystanie podłoża Backlit staje się istotne w kontekście marketingu wizualnego, gdzie efektywna komunikacja wizualna jest kluczowa dla przyciągnięcia klientów. Dodatkowo, standardy jakości druku, takie jak ISO 12647, podkreślają znaczenie odpowiednich materiałów w osiąganiu zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 26

Urządzenie do druku cyfrowego nie jest odpowiednim sprzętem do wykonywania wydruków

A. 100 ulotek
B. 100 koszulek bawełnianych
C. 4 albumy fotograficzne
D. 20 kalendarzy ściennych
Odpowiedź "100 koszulek bawełnianych" jest poprawna, ponieważ maszyny do druku cyfrowego, które są przeznaczone głównie do małych serii i personalizacji, znajdują zastosowanie w druku na odzieży, w tym na koszulkach. Druk cyfrowy umożliwia zastosowanie różnych technik, takich jak DTG (Direct to Garment), gdzie atrament jest bezpośrednio nanoszony na materiał, co pozwala na uzyskanie wysoce szczegółowych i kolorowych wzorów. Koszulki bawełniane są idealnym medium do tego typu druku, ponieważ dobrze absorbują atrament, co zapewnia trwałość i jakość wydruku. Dodatkowo, coraz popularniejsze staje się zamawianie krótkich serii odzieży z indywidualnymi nadrukami, co jest korzystne w kontekście personalizacji produktów i zaspokajania specyficznych potrzeb klientów. W branży odzieżowej, gdzie kreatywność i oryginalność są kluczowe, druk cyfrowy na koszulkach pozwala na szybkie wprowadzenie nowych projektów na rynek, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami produkcyjnymi.

Pytanie 27

Aby przygotować szklaną powierzchnię do druku UV, należy ją pokryć, a następnie przeprowadzić odpowiednią aplikację druku

A. folią magnetyczną
B. pudrem drukarskim
C. primerem gruntującym
D. jednym z tuszów "light"
Stosowanie folii magnetycznej na szklanej powierzchni w kontekście druku UV jest nieodpowiednie, ponieważ szkło nie jest materiałem ferromagnetycznym, co oznacza, że folia nie będzie miała sposobu, aby skutecznie przylegać do podłoża. W przypadku pudru drukarskiego, jego funkcja polega na zapobieganiu sklejaniu się świeżo nałożonych tuszy, jednak nie jest dedykowany do poprawy przyczepności tuszu do gładkich powierzchni jak szkło. Z kolei użycie tuszów „light” jest mylnym podejściem, ponieważ ich skład chemiczny i właściwości utwardzania nie są przystosowane do pracy z primerem, co może prowadzić do problemów z trwałością i jakością nadruku. Wybór niewłaściwych materiałów do druku na szkle często wynika z niezrozumienia mechanizmów adhezji między różnymi substancjami, co skutkuje słabą jakością końcowego produktu. Kluczowe jest, aby przed przystąpieniem do druku na szkle zastosować sprawdzone metody przygotowania powierzchni oraz właściwe materiały, co z kolei zagwarantuje długotrwały i estetyczny efekt. W branży poligraficznej istnieje wiele wytycznych dotyczących przygotowania podłoża, które powinny być przestrzegane, aby uniknąć takich błędów.

Pytanie 28

Plik zawierający projekt akcydensu, którego tło musi być powiększone poza ostateczne krawędzie, powinien mieć spad o wartości

A. 6-8 mm
B. 2-5 cm
C. 1-3 cm
D. 2-5 mm
Wybór nieodpowiedniego spadu, takiego jak 6-8 mm, 1-3 cm czy 2-5 cm, może prowadzić do różnorodnych problemów w realizacji projektów poligraficznych. Spad o wartości 6-8 mm jest zbyt duży, co może przyczynić się do nieefektywnego wykorzystania materiału. W praktyce, przy takich wymiarach prawdopodobieństwo wystąpienia marnotrawstwa wzrasta, a dodatkowe koszty produkcji mogą znacząco wpłynąć na rentowność projektu. Z kolei spad w zakresie 1-3 cm czy 2-5 cm jest zdecydowanie przesadzony i niezgodny ze standardami branżowymi. W takich przypadkach, ryzyko wprowadzenia krzywych cięć oraz problemów z precyzyjnym dopasowaniem w druku wzrasta, co w efekcie obniża jakość końcowego produktu. Ponadto, zastosowanie zbyt dużego spadu może powodować trudności w obróbce, takie jak problemy z wyrównaniem lub konieczność dodatkowego cięcia, co wydłuża czas realizacji i zwiększa koszty. W branży poligraficznej kluczowe jest przestrzeganie ustalonych standardów, które zapewniają efektywność procesów produkcyjnych oraz wysoką jakość finalnych wydruków. Dlatego tak ważne jest, aby stosować się do zaleceń dotyczących spadu, aby uniknąć niepożądanych konsekwencji, które mogą wpłynąć na ostateczny efekt wizualny i funkcjonalny produktu.

Pytanie 29

Do personalizacji wydruków nie służą różnorodne

A. dane teleadresowe
B. kody kreskowe
C. identyfikatory obrazkowe
D. podłoża drukowe
Podłoża drukowe, jako element personalizacji wydruków, rzeczywiście nie są bezpośrednio związane z procesem dostosowywania treści lub informacji do konkretnego odbiorcy. Personalizacja wydruków polega na integrowaniu indywidualnych danych, takich jak imiona, adresy czy kody kreskowe, które są specyficzne dla odbiorcy lub celu, w jakim są wykorzystywane. Podłoża drukowe, takie jak papier, folia czy inne materiały, są bardziej związane z fizycznymi właściwościami wydruku niż z jego zawartością. W praktyce oznacza to, że chociaż wybór podłoża może wpływać na estetykę i jakość finalnego produktu, nie służy do personalizacji treści. Standardy w branży druku, takie jak ISO 12647, koncentrują się głównie na optymalizacji procesów drukarskich, a nie na personalizacji treści wydruków. Zastosowania związane z personalizacją mogą obejmować, na przykład, drukowanie etykiet z indywidualnymi danymi produktowymi, co zwiększa atrakcyjność marketingową i skuteczność komunikacji z klientem.

Pytanie 30

Jaką maksymalną powierzchnię można pokryć wydrukiem na ploterze, dysponując czterema pojemnikami z atramentem o objętości 800 ml każdy, jeśli przeciętne zużycie atramentów CMYK wynosi 20 ml na 1 m2?

A. 400 m2
B. 100 m2
C. 160 m2
D. 320 m2
W przypadku błędnych odpowiedzi często pojawia się nieporozumienie związane z obliczaniem całkowitych zasobów atramentu. Przykładowo, jeśli ktoś podałby odpowiedź 100 m2, to mogło to wynikać z błędnego przeliczenia ilości atramentu lub nieprawidłowego zastosowania wzoru. Należy zauważyć, że przy obliczaniu maksymalnej powierzchni do zadrukowania kluczowym czynnikiem jest zrozumienie, że całkowita ilość atramentu potrzebna na zadrukowanie konkretnej powierzchni nie może przekroczyć dostępnych zasobów. Z kolei błędne odpowiedzi takie jak 320 m2 czy 400 m2 mogą wynikać z mylnego założenia, że atrament jest stosowany w innych proporcjach lub że jego zużycie na m2 jest mniejsze niż w rzeczywistości. Takie podejście prowadzi do nieodpowiednich kalkulacji, co w praktyce może skutkować nieefektywnym wykorzystaniem materiałów, a w konsekwencji do strat finansowych. Kluczowe jest, aby w procesie obliczeń zachować dokładność oraz stosować się do standardów branżowych dotyczących zużycia materiałów eksploatacyjnych.

Pytanie 31

Ocena jakości wydruków 3D opiera się na analizie

A. kolorymetrycznej
B. konduktometrycznej
C. densytometrycznej
D. wizualnej
Odpowiedź 'wizualna' jest poprawna, ponieważ ocena jakości wydruków 3D w praktyce często opiera się na subiektywnej ocenie wizualnej, która pozwala na bezpośrednie zidentyfikowanie potencjalnych defektów, takich jak warstwy, wady powierzchni czy niedoskonałości w wykonaniu. Wizualna analiza wydruków 3D odbywa się na różnych etapach produkcji, od próbek testowych po finalne produkty. Ważne jest, aby ocenić zarówno estetykę, jak i funkcjonalność wydruku. W branży stosuje się również standardy ISO, które podkreślają znaczenie wizualnej inspekcji w zapewnieniu jakości. Przykładem może być ocena detali w wydrukach artystycznych, gdzie estetyka ma kluczowe znaczenie. Profesjonalne firmy zajmujące się drukiem 3D często przeprowadzają audyty jakości w oparciu o wizualne sprawdzenie próbek, co pozwala na wykrycie błędów na wczesnym etapie procesu produkcyjnego, co jest kluczowe dla utrzymania wysokich standardów jakości.

Pytanie 32

Ploter solwentowy drukuje na płycie PVC z prędkością 18 m2/h. Jak długo potrwa zadrukowanie powierzchni 90 m2?

A. 15 godzin
B. 12 godzin
C. 5 godzin
D. 3 godziny
Odpowiedź 5 godzin jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć czas potrzebny do zadrukowania 90 m² płyt PVC przy wydajności 18 m²/h, należy zastosować prostą formułę: czas = powierzchnia / wydajność. W tym przypadku: czas = 90 m² / 18 m²/h = 5 h. Takie obliczenia są niezwykle istotne w praktyce, zwłaszcza w branży druku wielkoformatowego, gdzie efektywność i czas realizacji zleceń mają kluczowe znaczenie. Zrozumienie wydajności maszyn oraz umiejętność szybkiego obliczania potrzebnego czasu produkcji umożliwia lepsze zarządzanie projektami oraz optymalizację kosztów. Firmy zajmujące się drukiem muszą również brać pod uwagę dodatkowe czynniki, takie jak czas przygotowania materiału czy konserwacja sprzętu, które mogą wpływać na całkowity czas realizacji zlecenia. Wiedza na temat wydajności maszyn i ich efektywności jest niezbędna do podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych oraz planowania produkcji.

Pytanie 33

Przy ocenie jakości dwustronnych wydruków cyfrowych, na co należy zwrócić szczególną uwagę?

A. długość włókien w zadrukowanym podłożu
B. talerzowanie podłoża
C. pasowanie obrazu na awersie i rewersie wydruku
D. wodoodporność podłoża w miejscach zadrukowanych
Pasowanie obrazu na przodzie i tyle druku to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o ocenę jakości wydruków dwustronnych. Jak coś nie jest dobrze dopasowane, to może się rozmyć, a to wpływa na ogólny wygląd i to, jak czytelny jest finalny produkt. Z tego, co widzę w praktyce, ludzie często używają kalibratorów i różnych narzędzi pomiarowych, żeby upewnić się, że wszystko jest na swoim miejscu. Wydaje mi się, że standardy jak ISO 12647 mogą pomóc w tym, żeby druki były na dobrym poziomie. Przy dwustronnym druku ważne jest, żeby obrazy na przodzie i tyle były idealnie wyrównane, bo to daje naprawdę profesjonalny efekt. Na przykład w reklamach jak ulotki czy broszury, każde niedopasowanie może sprawić, że klienci się zniechęcą, a to może zaszkodzić reputacji producenta. Dlatego warto zwracać uwagę na detale, zwłaszcza przy pasowaniu obrazu w druku cyfrowym.

Pytanie 34

Ile razy należy przeciąć arkusz w formacie A3, aby uzyskać folder ośmiostronicowy w formacie A5?

A. Raz
B. Cztery razy
C. Trzy razy
D. Dwa razy
Odpowiedź "Dwukrotnie" jest poprawna, ponieważ aby uzyskać ośmiostronicowy folder w formacie A5 z arkusza A3, musimy rozważyć, jak arkusze są składane i dzielone. Arkusz A3 ma wymiary 420 mm x 297 mm, natomiast A5 to połowa długości A4 (210 mm x 297 mm), co oznacza, że jeden arkusz A3 można złożyć na dwa arkusze A4, a każdy arkusz A4 można złożyć na dwa arkusze A5. Składając arkusz A3 dwukrotnie, uzyskujemy cztery arkusze A5. Aby stworzyć folder ośmiostronicowy, musimy wykorzystać dwa arkusze A5, więc niezbędne są dwa złożenia. W praktyce, w branży poligraficznej, często korzysta się z takich metod cięcia i składania, co jest zgodne z normami dotyczącymi produkcji materiałów drukowanych. Zrozumienie tych zasad pozwala na efektywniejsze planowanie produkcji i lepsze wykorzystanie surowców.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Maska kryjąca w aplikacji Adobe Photoshop

A. ma kolor biały w panelu narzędzi
B. pozwala na ukrycie wybranych części obrazu
C. umożliwia ukrycie jedynie całego obrazu
D. jest sporadycznie stosowana przy edycji zdjęć
Maska zakrywająca w programie Adobe Photoshop jest potężnym narzędziem, które pozwala na precyzyjne zarządzanie widocznością różnych elementów obrazu. Gdy stosujemy maski, możemy ukrywać lub odsłaniać wybrane fragmenty warstw, co daje dużą elastyczność w edytowaniu. Przykładowo, jeśli chcemy poprawić tło zdjęcia, ale zachować ostrość pierwszego planu, możemy zastosować maskę, aby ukryć niepożądane elementy tła. Dodatkowo, maski działają w trybie nieodwracalnym, co oznacza, że możemy w każdej chwili dostosować ich działanie bez utraty danych źródłowych. Dzięki tej funkcji, maski są używane w wielu kontekstach, od podstawowej korekcji kolorów po złożone kompozycje graficzne. Warto również zaznaczyć, że maski zakrywające są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, ponieważ pozwalają na nieniszczące edytowanie, co jest kluczowe dla profesjonalnych procesów graficznych.

Pytanie 37

Ile dodatkowych arkuszy papieru należy przygotować, jeśli naddatek na obróbkę wykończeniową dla wydruków cyfrowych wynosi 8%, a całkowity nakład to 600 egzemplarzy?

A. 144 szt.
B. 48 szt.
C. 8 szt.
D. 64 szt.
Aby obliczyć dodatkową ilość arkuszy papieru potrzebną do pokrycia naddatku na obróbkę wykończeniową, należy zastosować wzór: naddatek = nakład * procent naddatku. W tym przypadku mamy 600 egzemplarzy oraz naddatek wynoszący 8%. Zatem obliczenie wygląda następująco: 600 * 0,08 = 48. Oznacza to, że potrzebujemy dodatkowo 48 arkuszy papieru. Tego typu obliczenia są kluczowe w branży poligraficznej, gdzie precyzyjne planowanie materiałów jest niezbędne do uniknięcia strat i zapewnienia efektywności produkcji. W profesjonalnych drukarniach często stosuje się różne naddatki w zależności od rodzaju usługi i technologii druku, co pozwala na elastyczne zarządzanie zasobami i lepsze dostosowanie się do potrzeb klientów. Przykładowo, w druku offsetowym naddatki mogą być wyższe z uwagi na większe ryzyko błędów oraz strat materiałowych.

Pytanie 38

Jakie pliki służą jako baza danych do dostosowywania zaproszeń w drukarni cyfrowej, umożliwiając ich bezpośrednie użycie?

A. DWG, SVG
B. MPEG, TIFF
C. XLSX, CSV
D. JPG, GIF
Inne wymienione odpowiedzi nie są odpowiednie dla procesu personalizacji zaproszeń. Format DWG, używany głównie w programach CAD (Computer-Aided Design), jest przeznaczony do rysunków technicznych i nie nadaje się do przechowywania danych osobowych czy informacji wymaganych do personalizacji zaproszeń. Z kolei SVG, będący formatem grafiki wektorowej, służy do opisywania obrazów, ale nie jest praktyczny w kontekście przechowywania danych tabelarycznych. JPG i GIF to formaty graficzne, które przechowują obrazy rastrowe, ale nie zawierają struktury danych, która jest niezbędna do efektywnej personalizacji dokumentów. MPEG jest formatem plików wideo, który również nie znajduje zastosowania w kontekście danych do zaproszeń. TIFF, choć jest formatem graficznym wysokiej jakości, podobnie jak JPEG i GIF, nie służy do przechowywania danych w formie tekstowej czy tabelarycznej. Kluczowym błędem w myśleniu jest założenie, że jakikolwiek format graficzny może być użyty do efektywnego zarządzania danymi, co prowadzi do nieporozumień w kontekście zadań związanych z drukiem. Przy personalizacji zaproszeń podstawowym wymaganiem jest posiadanie danych w formie, która umożliwia automatyzację i precyzyjne wstawienie informacji do gotowych szablonów, co osiąga się tylko przy użyciu odpowiednich formatów jak XLSX czy CSV.

Pytanie 39

Ploter ma możliwość pracy z rolką papieru o szerokości 1 064 mm. Jaką długość w metrach bieżących podłoża wykorzysta się do wydrukowania 100 arkuszy A4 bez spadów?

A. 8,91m
B. 6,93m
C. 7,92m
D. 5,94m
Czasami, jak nie wychodzi odpowiedź, to najczęściej przez małe błędy w obliczeniach albo źle zrozumiane wymiary papieru. Może ktoś myślał, że rolka o szerokości 1064 mm pomieści więcej arkuszy A4, niż tak naprawdę jest. Ważne jest, żeby pamiętać, że to szerokość rolki ogranicza liczbę arkuszy w jednym rzędzie. Każdy arkusz A4 zajmuje 210 mm, więc maksymalnie 5 arkuszy zmieści się w 1064 mm. Błędy mogą też pochodzić z nieprawidłowego przeliczenia całkowitej długości papieru. Czasem można zapomnieć, że długość papieru trzeba liczyć na podstawie liczby arkuszy, które chcemy wydrukować, plus długość formatu. Czyli przy 100 arkuszach A4, mamy 20 długości, co przy 297 mm daje nam 5940 mm. To może prowadzić do marnowania materiału, co w przemyśle oznacza wyższe koszty i więcej odpadów. Dlatego warto przed rozpoczęciem druku jeszcze raz policzyć, co i jak potrzeba, żeby wszystko działało sprawnie i taniej.

Pytanie 40

Reklama wykonana w systemie roll up, wydrukowana na papierze, aby zwiększyć jej wytrzymałość, jest pokrywana

A. folią wylewaną
B. lakierem wodnym
C. laminatem
D. płytą PVC
Wybierając inne opcje, można napotkać na szereg błędnych założeń dotyczących materiałów używanych do ochrony reklam. Folia wylewana jest techniką stosowaną głównie w produkcji etykiet, a nie sprawdza się w kontekście roll upów, gdzie istotna jest nie tylko estetyka, ale i funkcjonalność. Płyta PVC, mimo że jest materiałem wytrzymałym, nie jest odpowiednia do pokrywania wydruków, ponieważ jest zbyt sztywna i nieelastyczna, co może prowadzić do problemów z transportem i przechowywaniem. Lakier wodny, z kolei, choć może poprawić wygląd druku, nie zapewnia takiej samej ochrony jak laminat, szczególnie w kontekście odporności na zarysowania oraz działanie wilgoci. Często nie dostrzega się, że skuteczne zabezpieczenie materiałów reklamowych wymaga zastosowania technologii, które zapewnią im długotrwałość i estetykę. W branży reklamowej to nie tylko ostateczny efekt wizualny jest istotny, ale również trwałość i funkcjonalność materiałów. Niestety, mylenie tych materiałów i technik prowadzi do wyboru nieodpowiednich rozwiązań, co w efekcie może obniżyć jakość i skuteczność kampanii reklamowej.