Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:37
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 15:13

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W pojeździe o objętości 92 m3 i maksymalnej ładowności 24 ton załadowano 26 skrzyń o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 1200 x 1000 x 2100 mm oraz łącznej wadze 12 ton. Jaki jest objętościowy współczynnik wypełnienia tego środka transportu?

A. 0,90
B. 0,50
C. 0,13
D. 0,71
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na błędne zrozumienie zasad obliczania objętościowego współczynnika wypełnienia. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że współczynnik ten jest miarą efektywności wykorzystania objętości przestrzeni ładunkowej. Wartości, takie jak 0,50 czy 0,90, mogą sugerować, że zbyt mała lub zbyt duża objętość ładunku została załadowana w stosunku do pojemności środka transportu. Na przykład, przy współczynniku 0,50 zakłada się, że tylko połowa dostępnej objętości była wykorzystana, co może wskazywać na nieefektywne zarządzanie przestrzenią—co w praktyce prowadzi do wyższych kosztów transportu na jednostkę towaru. Z kolei wartość 0,90 sugerowałaby prawie pełne wykorzystanie objętości, co nie jest zgodne z danymi przedstawionymi w pytaniu. Dlatego ważne jest, aby w obliczeniach uwzględniać zarówno objętość ładunku, jak i pojemność środka transportu, aby uzyskać wiarygodne wyniki. W praktyce, zrozumienie i stosowanie właściwych wzorów do obliczeń jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych oraz efektywności transportu. Ponadto, analiza przypadków oraz współpraca z doświadczonymi specjalistami w tej dziedzinie mogą znacząco ułatwić prawidłowe podejmowanie decyzji dotyczących załadunku i transportu.

Pytanie 2

Z usług jakiego przewoźnika powinno się skorzystać, aby najszybciej przetransportować ładunek z Warszawy do Nowego Jorku?

A. Drogowego
B. Morskiego
C. Lotniczego
D. Kolejowego
Odpowiedź lotniczego przewoźnika jest prawidłowa, ponieważ transport powietrzny jest najszybszym sposobem dostarczania ładunków na długie dystanse, w tym na trasach międzynarodowych, takich jak z Warszawy do Nowego Jorku. W praktyce, czas dostawy lotniczej może wynosić od kilku godzin do jednego dnia, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla pilnych przesyłek. Lotnictwo cargo wykorzystuje wyspecjalizowane samoloty towarowe oraz rejsy pasażerskie, które oferują możliwość przewozu ładunków. Dodatkowo, transport lotniczy jest często wspierany przez rozwiniętą sieć logistyczną, która umożliwia szybkie przetwarzanie i odprawę celną, co z kolei przyczynia się do skrócenia czasu realizacji zamówienia. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przy wyborze przewoźnika lotniczego warto zwrócić uwagę na certyfikaty IATA oraz doświadczenie w obsłudze przesyłek międzynarodowych, co zapewnia wysoką jakość usług i bezpieczeństwo przesyłki.

Pytanie 3

Minimalny dzienny czas odpoczynku dla kierowcy, który samodzielnie realizuje przewóz drogowy pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 8 t wynosi

A. 9 godzin
B. 12 godzin
C. 10 godzin
D. 7 godzin
Odpowiedzi, które mówią o innym czasie minimalnym dla odpoczynku kierowcy, jak 12 czy 7 godzin, są trochę mylące z przepisami. Tak, 12 godzin to standardowy odpoczynek, ale to nie jest minimalny czas, gdy mamy skrócony odpoczynek. Takie błędne podejście do przepisów może źle wpłynąć na planowanie pracy kierowców, a to już zagraża bezpieczeństwu na drogach. 7 godzin odpoczynku? To zdecydowanie za mało, żeby kierowca miał szansę na regenerację po długiej jeździe. Często wynika to z przestarzałych informacji lub braku wiedzy o aktualnych regulacjach. Na przykład kierowcy mogą myśleć, że skrócony czas odpoczynku to tylko połowa standardowego, co jest błędnym założeniem. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do zmęczenia kierowców, co zwiększa ryzyko wypadków. Dlatego ważne jest, żeby każdy kierowca rozumiał i stosował się do tych przepisów, nie tylko żeby uniknąć problemów prawnych, ale przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa i innych na drodze.

Pytanie 4

W ubiegłym roku flota samochodowa zrealizowała pracę przewozową równą 2 400 000 tkm oraz przewiozła 80 000 przesyłek, a wydatki na transport w tym czasie wyniosły 1 200 000 zł. Jaki był koszt obsługi jednej przesyłki?

A. 0,07 zł
B. 15,00 zł
C. 2,00 zł
D. 0,50 zł
Aby obliczyć koszt obsługi jednej przesyłki, należy podzielić całkowite koszty transportu przez liczbę przewiezionych przesyłek. W tym przypadku, mamy całkowite koszty transportu wynoszące 1 200 000 zł oraz 80 000 przesyłek. Obliczenia przedstawiają się następująco: 1 200 000 zł / 80 000 przesyłek = 15 zł na przesyłkę. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie kluczowe jest dokładne śledzenie wydatków związanych z transportem oraz ich efektywność. Znajomość kosztu jednostkowego obsługi przesyłki jest istotna zarówno dla przedsiębiorstw transportowych, jak i dla klientów, ponieważ wpływa na decyzje dotyczące cen za usługi oraz optymalizację procesów. W praktyce, analizując koszty, można wprowadzać zmiany, które przyczynią się do zwiększenia rentowności i konkurencyjności firmy. Przykładem może być renegocjacja umów z przewoźnikami lub optymalizacja tras transportowych.

Pytanie 5

Która polisa jest dowodem ubezpieczenia jednej konkretnej przesyłki tylko na okres jej przewozu wybranym środkiem transportu na określonej trasie?

A. Odpisowa
B. Jednostkowa
C. Generalna
D. Obrotowa
Polisa jednostkowa jest dedykowanym dokumentem ubezpieczeniowym, który ma zastosowanie do konkretnej przesyłki, zabezpieczając ją na czas przewozu jednym określonym środkiem transportu, na ściśle określonej trasie. Jej podstawowym celem jest ochrona przed ryzykiem utraty lub uszkodzenia towarów w trakcie transportu. Z punktu widzenia praktycznego, polisa jednostkowa jest często wykorzystywana przez firmy zajmujące się handlem międzynarodowym oraz logistyką, gdzie specyfika przesyłek wymaga indywidualnego podejścia do ubezpieczeń. Przykładami mogą być sytuacje, gdy firma wysyła drogocenne przedmioty, takie jak dzieła sztuki czy sprzęt elektroniczny, które powinny być objęte ochroną przez cały okres transportu. Użycie polisy jednostkowej w takich przypadkach nie tylko zabezpiecza finansowo nadawcę, ale również spełnia wymagania kontraktowe, które mogą być stawiane przez odbiorców lub instytucje finansowe. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na odpowiedzialność i ochronę interesów wszystkich stron zaangażowanych w proces transportu.

Pytanie 6

Zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych termin zapłaty faktury nie może przekraczać

Art. 6. 1. Jeżeli strony transakcji handlowej nie przewidziały w umowie terminu zapłaty, wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, po upływie 30 dni liczonych od dnia spełnienia przez niego świadczenia, do dnia zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1, upływ 30 dni liczony jest od dnia zakończenia badania.
Art. 7. 1. W transakcjach handlowych – z wyłączeniem transakcji, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny – wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, chyba że strony uzgodniły wyższe odsetki, za okres od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego do dnia zapłaty, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) wierzyciel spełnił swoje świadczenie;
2) wierzyciel nie otrzymał zapłaty w terminie określonym w umowie.
2. Termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi, chyba że strony w umowie wyraźnie ustalą inaczej i pod warunkiem że ustalenie to nie jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela.
A. 60 dni.
B. 7 dni.
C. 30 dni.
D. 14 dni.
Odpowiedź "60 dni." jest prawidłowa, gdyż zgodnie z Art. 7. 1. Ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, maksymalny termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni. W praktyce oznacza to, że w transakcjach handlowych strony umowy powinny szczegółowo określić termin płatności, który nie może być dłuższy niż ten, wskazany w ustawie. Przykładowo, w przypadku umowy między przedsiębiorcami, jeżeli termin płatności wynosi 30 dni, a strony ustalą go na 60 dni, to będzie to zgodne z przepisami. Warto zauważyć, że ustawa przewiduje, że w przypadku braku pisemnych ustaleń w umowie, obowiązuje termin 30 dni. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że zgodność z tą ustawą ma na celu poprawę płynności finansowej i zabezpieczenie interesów przedsiębiorców, co jest szczególnie istotne w kontekście współczesnego rynku, gdzie szybka reakcja na zobowiązania finansowe ma ogromne znaczenie dla utrzymania konkurencyjności.

Pytanie 7

W podanym fragmencie ustawy definiowany jest transport

13) transport ........................- przewóz rzeczy, podczas którego samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa z jednostką ciągnącą lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener 20-stopowy lub większy korzysta z drogi w początkowym lub końcowym odcinku przewozu, a na innym odcinku z usług kolei, żeglugi śródlądowej lub transportu morskiego, przy czym odcinek morski przekracza 100 km w linii prostej; odcinek przewozu początkowego lub końcowego oznacza przewóz:

a) pomiędzy punktem, gdzie rzeczy są załadowane, i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią kolejową stacją wyładunkową a punktem, gdzie rzeczy są wyładowane, dla końcowego odcinka lub

b) wewnątrz promienia nieprzekraczającego 150 km w linii prostej ze śródlądowego lub morskiego portu załadunku lub wyładunku;
A. kontynentalny.
B. multimodalny.
C. kombinowany.
D. intermodalny.
Transport kombinowany, definiowany w ustawie o transporcie drogowym, obejmuje takie formy przewozu, które integrują różne środki transportu, co zwiększa efektywność oraz elastyczność w logistyce. W praktyce oznacza to, że towar może być transportowany na przykład samochodem do stacji kolejowej, a następnie przetransportowany koleją do innego miasta, gdzie dostarczany jest do odbiorcy za pomocą ciężarówki. Taki model przewozu pozwala na optymalne wykorzystanie różnych środków transportu, minimalizując przy tym koszty i czas transportu, co jest kluczowe w branży logistycznej. Warto zauważyć, że transport kombinowany jest szczególnie istotny w kontekście zrównoważonego rozwoju, ponieważ pozwala na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez efektywniejsze wykorzystanie transportu kolejowego czy wodnego, które są mniej szkodliwe dla środowiska niż transport drogowy. W związku z tym, zrozumienie tej definicji ma istotne znaczenie dla profesjonalistów zajmujących się logistyką i transportem.

Pytanie 8

Jaki jest wskaźnik wykorzystywania ładowności, gdy maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 16 t, masa własna pojazdu to 4 t, a masa ładunku wynosi 6 t?

A. 0,4
B. 0,7
C. 0,5
D. 0,6
Jak widzę, wybrałeś niewłaściwą odpowiedź, co może się zdarzyć. Czasem można nie zrozumieć dobrze, czym jest wskaźnik wykorzystania ładowności. Pamiętaj, że chodzi tu nie tylko o masę ładunku i masę pojazdu, ale też o dopuszczalną masę całkowitą. Odpowiedzi, które podałeś, jak 0,4, 0,6 czy 0,7, mogą wynikać z błędnych obliczeń lub złego podejścia do masy ładunku. Kluczowa sprawa to, że ten wskaźnik pokazuje, jak dobrze wykorzystujemy cały potencjał pojazdu, a nie tylko porównanie ładunku z masą własną. W logistyce bardzo ważne jest, żeby to dobrze zrozumieć, bo źle obliczone wskaźniki mogą prowadzić do wysokich kosztów. Pamiętaj też, że są przepisy dotyczące wag, które mają znaczenie. Dlatego warto poznać, jak to wszystko działa, bo na pewno pomoże to w przyszłej pracy w branży transportowej.

Pytanie 9

W której sekcji planu marketingowego zawarte są kluczowe mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz możliwości i zagrożenia dla działalności?

A. Analizie długoterminowej
B. Celach strategicznych firmy
C. Analizie SWOT
D. Streszczeniu planu
Nieprawidłowa analiza długoterminowa, streszczenie planu i cele strategiczne firmy to koncepcje, które nie są głównymi narzędziami do oceny silnych i słabych stron firmy oraz jej otoczenia rynkowego. Analiza długoterminowa koncentruje się na przewidywaniu przyszłych trendów i warunków na rynku, co może być użyteczne, ale nie dostarcza bezpośrednich informacji o aktualnych mocnych i słabych stronach organizacji. Bezpośrednie odniesienie do wewnętrznych i zewnętrznych czynników w kontekście SWOT jest jego podstawowym atutem. Streszczenie planu natomiast to skrócona wersja całego dokumentu marketingowego, która nie zawiera szczegółowych analiz, a więc nie jest miejscem na dogłębną ocenę sytuacji firmy. Cele strategiczne firmy odnoszą się do długoterminowych zamierzeń organizacji, ale nie dostarczają konkretnego narzędzia do analizy bieżących warunków rynkowych. Typowym błędem jest zatem mylenie narzędzi analitycznych z celami strategicznymi, co prowadzi do niepełnego zrozumienia, jak ważna jest bieżąca analiza otoczenia. Właściwa ocena sytuacji firmy wymaga zastosowania szczegółowych narzędzi analitycznych, takich jak SWOT, które pozwalają na dokładne zrozumienie obszarów wymagających poprawy oraz potencjalnych możliwości rozwoju.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Karnet TER używany do transportu na dłuższe odległości z uwzględnieniem tranzytu przez sześć granic to karnet

A. 8-woletowy
B. 14-woletowy
C. 20-woletowy
D. 4-woletowy
Wybierając niewłaściwy karnet TER, można się totalnie pogubić w tym, co jest potrzebne przy przewozie towarów przez granice. Przykładowo, 20-woletowy karnet wydaje się bardziej elastyczny, ale tak naprawdę to używa się go przy bardziej skomplikowanych operacjach. Z kolei 8 wolet to za mało, by poradzić sobie z sześcioma granicami, bo każda z nich wymaga odpowiedniej dokumentacji. A 4 wolet? No cóż, to już w ogóle nie wystarczy na tranzyt przez różne kraje. Wiele osób myśli, że mniej wolet to mniej kłopotów, ale to najczęściej prowadzi do opóźnień w transporcie. Właściwa ilość wolet w karnetach TER jest po prostu niezbędna, by wszystko działało sprawnie i zgodnie z przepisami. Z mojego doświadczenia, dobrze to ogarnąć przed wyruszeniem w trasę.

Pytanie 12

Do jednostek transportowych intermodalnych zalicza się

A. palety, naczepy oraz wagony
B. nadwozia wymienne, naczepy i kontenery
C. naczepy, statki oraz wagony
D. wagony z obniżoną podłogą i nadwozia wymienne
Wybór odpowiedzi zawierających naczepy, statki i wagony, palety, wagony, czy wagony z zagłębioną podłogą jest niepoprawny, ponieważ te jednostki nie kwalifikują się jako intermodalne. Naczepy i wagony są istotnymi elementami transportu, jednak ich użycie w kontekście intermodalności wymaga spełnienia specyficznych standardów. Na przykład, statki są jednostkami transportowymi, ale nie są uważane za intermodalne same w sobie, ponieważ nie mogą być przenoszone między środkami transportu. Palety, mimo że są ważnym elementem w logistyce, nie są uznawane za samodzielne jednostki transportowe, które można przemieszczać między różnymi środkami transportu bezpośrednio. Wagony z zagłębioną podłogą to specyficzny typ wagonów towarowych, które są używane głównie do transportu pojazdów lub innych ładunków o dużej wysokości, ale nie są one intermodalne w tradycyjnym znaczeniu, gdyż ich konstrukcja ogranicza możliwość przemieszczenia ich w innym medium transportowym. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, obejmują mylenie różnych kategorii jednostek transportowych i brak zrozumienia ich funkcji w systemie transportowym. Warto podkreślić, że kluczem do skutecznego transportu intermodalnego jest umiejętność łączenia różnych środków transportu w sposób, który maksymalizuje efektywność i minimalizuje koszty, co nie jest spełnione w przypadku wymienionych jednostek.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Spedytor otrzymał zlecenie rozładunku 20 kontenerów oraz ich magazynowanie przez 3 dni. Który podwykonawca oferuje realizację całego zlecenia po najniższych kosztach?

CZYNNOŚĆWykonawca A.Wykonawca B.Wykonawca C.Wykonawca D.
Rozładunek kontenerów9,00 zł/szt.12,00 zł/szt.18,00 zł/szt.19,00 zł/szt.
Magazynowanie kontenerów20 zł/dzień/1szt.15 zł/dzień/1szt.14 zł/dzień/1szt.13 zł/dzień/1szt.
A. B.
B. D.
C. C.
D. A.
Wybór innej odpowiedzi niż B może wynikać z nieporozumienia dotyczącego analizy kosztów lub braku zrozumienia, jak kluczowe jest porównanie całkowitych kosztów zlecenia. Odpowiedzi A, C i D mogą być kuszące ze względu na potencjalne błędne założenia, takie jak zaniżona cena oferowana przez konkretnego wykonawcę, która jednak nie uwzględnia wszystkich kosztów związanych z realizacją zlecenia. Na przykład, niektórzy wykonawcy mogą oferować niższe stawki za rozładunek, ale podnosić koszty magazynowania lub wprowadzać dodatkowe opłaty, co w efekcie zwiększa całkowity koszt usługi. Zdarza się także, że brak analizy szczegółowych kosztów prowadzi do mylnego wniosku, że najniższa oferta jest najlepsza, co w praktyce może prowadzić do nieefektywności. Kluczowe w tym kontekście jest zrozumienie, że wybór wykonawcy powinien być oparty na kompleksowej analizie, a nie tylko na pojedynczych stawkach. Spedytorzy powinni pamiętać, że na rynku logistycznym, optymalizacja kosztów wymaga nie tylko porównania cen, ale także analizy jakości usług i reputacji wykonawców, z czym wiąże się również ryzyko związane z niewłaściwymi decyzjami. Ignorowanie tych aspektów może prowadzić do wyboru wykonawcy, który z pozoru wydaje się tańszy, ale w dłuższej perspektywie generuje większe koszty i problemy operacyjne.

Pytanie 17

System teleinformatyczny, który pozwala na wymianę danych i informacji zawartych w rejestrach kart tachografu z krajowymi oraz zagranicznymi instytucjami i służbami, to

A. UMTS
B. GPS
C. TACHONET
D. DGPS
TACHONET to system teleinformatyczny zaprojektowany do wymiany danych pomiędzy krajowymi i zagranicznymi organami oraz instytucjami, który pozwala na efektywne zarządzanie informacjami dotyczącymi kart tachografów. Karty te są kluczowym elementem w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku. System TACHONET jest zgodny z europejskimi standardami, co pozwala na interoperacyjność pomiędzy różnymi krajami. Dzięki TACHONET, organy kontrolne mogą szybko i łatwo uzyskiwać dostęp do zebranych danych, co zwiększa efektywność działań kontrolnych. Przykładowo, w przypadku inspekcji drogowej, dane z TACHONET umożliwiają szybką weryfikację historii jazdy danego pojazdu oraz pracującego w nim kierowcy, co wspiera egzekwowanie przepisów dotyczących czasu pracy. W kontekście rosnących wymagań dotyczących bezpieczeństwa i efektywności transportu, TACHONET staje się niezbędnym narzędziem w dążeniu do poprawy jakości usług transportowych oraz ochrony praw kierowców.

Pytanie 18

Termin "Bag in box" odnosi się do

A. "worka w szkle"
B. "worka w pudełku"
C. "szkła w worku"
D. "szkła w pudełku"
Opakowanie 'Bag in box' to naprawdę ciekawe rozwiązanie. Wygląda to tak, że mamy worek z elastycznego materiału, a to wszystko schowane w sztywnym pudełku. Dzięki temu napoje, jak wina czy soki, długo zachowują świeżość. Worek zmniejsza się, gdy używamy jego zawartości, więc powietrze nie ma szans na kontakt z produktem, co ogranicza psucie się. Myślę, że to świetna opcja dla wszystkich, którzy chcą dbać o jakość swoich napojów. Co więcej, 'Bag in box' jest ekologiczne – mniej odpadów niż tradycyjne butelki, co się teraz liczy. A transport i przechowywanie też są łatwiejsze, więc można zaoszczędzić pieniądze na logistyce.

Pytanie 19

Tablica ADR barwy pomarańczowej z czarną ramką służy do oznaczania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne

Ilustracja do pytania
A. luzem.
B. pakowane w ilościach ograniczonych.
C. w sztukach przesyłki.
D. zagrażające tylko roślinom i zwierzętom.
Odpowiedzi wskazujące na przewóz materiałów luzem, w ilościach ograniczonych lub zagrażających wyłącznie roślinom i zwierzętom są nieprawidłowe, ponieważ każda z tych kategorii materiałów niebezpiecznych wymaga innego podejścia do oznakowania. Przewóz materiałów luzem, na przykład substancji chemicznych w dużych zbiornikach, nie wymaga stosowania tablic ADR w pomarańczowym kolorze, gdyż dla takich transportów stosuje się inne oznakowania, które są oparte na specyficznych przepisach dotyczących transportu takich towarów. Z kolei przewozy w ilościach ograniczonych, zgodnie z regulacjami ADR, również podlegają innym zasadom, które przewidują mniejsze wymogi dotyczące oznakowania, co oznacza, że nie są one klasyfikowane w ten sam sposób jak przesyłki wymagające pełnego oznakowania. Materiały zagrażające tylko roślinom i zwierzętom, takie jak pestycydy czy herbicydy, również nie są objęte tym samym systemem oznakowania jak pozostałe substancje niebezpieczne transportowane w sztukach przesyłki, gdyż mogą posiadać inne klasyfikacje i wymagania w zakresie transportu. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego zarządzania transportem materiałów niebezpiecznych oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie takich operacji. W kontekście praktycznym, niewłaściwe oznakowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i związanych z bezpieczeństwem publicznym.

Pytanie 20

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu nie może wystawać z przodu pojazdu, od przedniej płaszczyzny obrysu, na odległość większą niż

Prawo o ruchu drogowym
6.Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
1)ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,
2)ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,
3)ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
7.Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
A. 5,00 m
B. 3,00 m
C. 2,55 m
D. 0,50 m
Wybór odpowiedzi, w której ładunek miałby wystawać z pojazdu na odległość większą niż 0,50 m, jest nieprawidłowy z kilku powodów. Przede wszystkim, odpowiedzi takie jak 3,00 m, 2,55 m czy 5,00 m nie tylko naruszają przepisy prawa, ale również wystawiają na niebezpieczeństwo zarówno kierowców jak i innych użytkowników dróg. Przekroczenie dozwolonej odległości może prowadzić do poważnych zagrożeń w ruchu drogowym. Na przykład, ładunek wystający na 3,00 m mógłby znacznie ograniczać widoczność innych pojazdów, a także stwarzać ryzyko zaczepienia o przeszkody, co może prowadzić do wypadków. Ponadto, nieprzestrzeganie przepisów może skutkować nałożeniem kar finansowych, a także odpowiedzialnością cywilną za ewentualne szkody wyrządzone w wyniku wypadku. Typowym błędem myślowym jest przysłowiowe „przeciążenie” przepisów, gdzie niektórzy kierowcy mogą uważać, że im większa odległość, tym lepiej, co jest absolutnie niezgodne z zasadami bezpieczeństwa. W kontekście transportu drogowego kluczowe jest przestrzeganie norm, które mają na celu minimalizowanie ryzyk oraz zapewnienie bezpiecznego poruszania się pojazdów na drogach publicznych.

Pytanie 21

Która z formuł INCOTERMS 2010 zobowiązuje sprzedającego do załadunku towaru na statek w porcie wysyłki, zawarcia umowy o przewóz morski oraz pokrycia kosztów dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia?

A. FOB – Free On Board
B. EXW – Ex Works
C. CFR – Cost and Freight
D. FCA – Free Carrier
Wybór FCA (Free Carrier) w kontekście omawianego pytania jest nieadekwatny, ponieważ ta formuła INCOTERMS 2010 nie obejmuje obowiązku sprzedającego dotyczącego dostarczenia towaru na statek w porcie załadunku oraz zawarcia umowy przewozu. W przypadku FCA sprzedający dostarcza towar do określonej lokalizacji, gdzie kupujący przejmuje odpowiedzialność za dalszy transport, co oznacza, że sprzedający nie jest zobowiązany do organizacji transportu na morzu. Takie rozumienie może prowadzić do nieporozumień w relacjach handlowych, gdyż kupujący musi samodzielnie znaleźć przewoźnika, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami i ryzykiem. Podobnie EXW (Ex Works) całkowicie zwalnia sprzedającego z obowiązków transportowych, bowiem towar jest udostępniany kupującemu w siedzibie sprzedającego. Wybór FOB (Free On Board) może wydawać się zbliżony do CFR, jednak różnica polega na tym, że FOB odnosi się do momentu przekazania ryzyka, które następuje w momencie, gdy towar zostaje załadowany na statek, natomiast sprzedający nie ponosi kosztów transportu do portu przeznaczenia. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego stosowania formuł INCOTERMS w praktyce handlowej oraz dla właściwego zarządzania ryzykiem w transakcjach międzynarodowych.

Pytanie 22

Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym, maksymalna prędkość na autostradzie dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wynosi

A. 105 km/h
B. 120 km/h
C. 140 km/h
D. 90 km/h
Odpowiedzi 105 km/h, 90 km/h i 120 km/h są nieprawidłowe z kilku powodów. Przede wszystkim, odpowiedź 105 km/h sugeruje, że bezpieczeństwo na autostradzie wymaga znacznie niższego limitu prędkości, co jest mylne. Autostrady są przystosowane do wyższych prędkości, a limity dla pojazdów osobowych czy ciężarowych o masie do 3,5 t mają na celu utrzymanie płynności ruchu, a także zminimalizowanie ryzyka wypadków. Odpowiedź 90 km/h jest jeszcze bardziej zaniżona i nie odzwierciedla rzeczywistych norm ruchu drogowego na autostradach, które są zaprojektowane z myślą o wyższych prędkościach. Tego rodzaju błędne myślenie może prowadzić do nieefektywności w transporcie, gdzie czas dostawy jest kluczowym elementem konkurencyjności. Z kolei odpowiedź 120 km/h, chociaż bliższa prawidłowej wartości, wciąż jest niezgodna z przepisami, które jednoznacznie określają, że limit wynosi 140 km/h. Warto również zauważyć, że przestrzeganie przepisów dotyczących prędkości nie jest jedynie kwestią zgodności z prawem, ale także odpowiedzialności społecznej. Kierowcy muszą być świadomi, że nadmierna ostrożność lub nieznajomość przepisów mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dlatego tak ważne jest, aby każdy uczestnik ruchu drogowego był dobrze zaznajomiony z aktualnymi przepisami, co znacząco przyczyni się do poprawy ogólnego bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 23

Dokumentem stosowanym w krajowym transporcie drogowym jest

A. zlecenie transportowe
B. list CLM
C. list przewozowy
D. zlecenie spedycyjno-transportowe
List CLM, choć może być używany w kontekście transportu, nie jest dokumentem przewozowym w rozumieniu krajowego transportu drogowego. Zwykle odnosi się do listów przewozowych wykorzystywanych w innych systemach transportowych, co może prowadzić do mylnego postrzegania jego roli. Zlecenie transportowe, które często mylone jest z listem przewozowym, jest dokumentem umożliwiającym uruchomienie usługi transportowej, ale nie pełni funkcji dokumentu przewozowego. W rzeczywistości, zlecenie transportowe to instrukcja dla przewoźnika, natomiast list przewozowy jest dokumentem potwierdzającym wykonanie transportu oraz zawarcie umowy. Zlecenie spedycyjno-transportowe również jest istotnym dokumentem w branży, jednak jego rola jest zgoła inna i dotyczy organizacji procesu transportowego, a nie jego potwierdzenia. Typowym błędem jest pomieszanie tych terminów, co prowadzi do nieporozumień w zarządzaniu dokumentacją transportową. Zrozumienie różnicy między tymi dokumentami jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w tej branży i unikania problemów prawnych oraz operacyjnych.

Pytanie 24

Określ objętość paletowej jednostki ładunkowej utworzonej z 12 kartonów przedstawionych na ilustracji, ułożonych w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 x 1 000 x 150 mm (dł. x szer. x wys.).

Ilustracja do pytania
A. 2,40 m3
B. 0,24 m3
C. 1,44 m3
D. 0,42 m3
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z kilku powszechnych nieporozumień w zakresie obliczania objętości ładunków. Wiele osób może zapomnieć, że objętość jednostki ładunkowej to suma objętości wszystkich składników, a nie tylko pojedynczych elementów. Często myli się również jednostki miary, co prowadzi do błędnych obliczeń. Na przykład, mogą wystąpić nieścisłości przy konwersji milimetrów na metry sześcienne. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z błędnego uwzględnienia objętości samej palety. Ostatecznie, pomijając objętość palety lub błędnie obliczając objętość kartonów, można dojść do niewłaściwego wyniku. Kluczowe jest, aby pamiętać, że w logistyce wszystkie elementy ładunkowe, w tym palety, muszą być wliczone w obliczenia, aby uzyskać dokładną objętość. To szczególnie istotne w kontekście optymalizacji przestrzeni ładunkowej, co ma bezpośredni wpływ na efektywność transportu oraz koszty logistyczne. Zrozumienie tych koncepcji jest niezbędne, aby unikać błędów w praktycznych zastosowaniach w branży transportowej i magazynowej.

Pytanie 25

Który typ ubezpieczenia chroni przed stratami wynikającymi z przypadkowych zdarzeń dotyczących ilości i jakości towaru podczas jego załadunku, przeładunku, transportu oraz składowania?

A. NW
B. Casco
C. Cargo
D. OC
Ubezpieczenie Cargo jest specjalistycznym rodzajem polisy, która chroni ładunek w trakcie transportu oraz związanych z nim procesów logistycznych, takich jak załadunek, przeładunek i składowanie. Obejmuje ono straty powstałe w wyniku zdarzeń losowych, takich jak wypadki drogowe, kradzieże, uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi czy inne nieprzewidziane sytuacje. Dzięki ubezpieczeniu Cargo, przedsiębiorcy mogą zabezpieczyć się przed finansowymi skutkami ewentualnych strat, co jest kluczowe w branży transportowej i logistycznej. Przykład praktyczny to firma zajmująca się importem towarów, która decyduje się na wykupienie polisy Cargo dla swoich przesyłek morskich. W przypadku uszkodzenia ładunku w trakcie transportu, ubezpieczenie wynagrodzi straty, co pozwala na minimalizację ryzyka finansowego. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, zaleca się analizowanie ryzyk związanych z konkretnymi rodzajami ładunków i wybieranie odpowiednich klauzul ubezpieczeniowych, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dla przewożonego towaru.

Pytanie 26

Która z firm transportowych oferuje najtańszą usługę przewozu 33 paletowych jednostek ładunkowych na odcinku 230 km wraz z ich załadunkiem na środek transportu?

Informacje dotyczące stawek oferowanych przez firmy transportowe
KryteriaFirma transportowa IFirma transportowa IIFirma transportowa IIIFirma transportowa IV
Cena przewozu1,20 zł/km1,50 zł/km1,30 zł/km2,00 zł/km
Koszt załadunku na środek transportu10,00 zł od jednej pjł8,00 zł od jednej pjł9,00 zł od jednej pjł5,00 zł od jednej pjł
A. Firma transportowa IV
B. Firma transportowa I
C. Firma transportowa III
D. Firma transportowa II
Firma transportowa III oferuje najtańszą usługę przewozu 33 paletowych jednostek ładunkowych na odcinku 230 km, co zostało potwierdzone przez dokładną analizę kosztów. W zakresie transportu, kluczowe jest zrozumienie, jak oblicza się całkowity koszt usługi, który składa się z opłat za kilometr oraz kosztów załadunku. W tym przypadku, koszty jednej palety oraz stawki za kilometr zostały przeliczone, co doprowadziło do łącznego kosztu wynoszącego 596 zł. Wiedza na temat tych wartości jest niezbędna do efektywnego zarządzania kosztami transportu. W praktyce, stosowanie tego typu analiz pozwala na wybór najbardziej ekonomicznych ofert oraz optymalizację działań logistycznych. Warto zwrócić uwagę na standardy branżowe dotyczące wyceny usług transportowych, które zazwyczaj uwzględniają takie czynniki jak sezonowość, obciążenie pojazdów oraz aktualne stawki rynkowe. Dobre praktyki w branży transportowej sugerują regularne przeglądanie ofert różnych firm oraz negocjowanie warunków, co może prowadzić do znacznych oszczędności.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Wymienne nadwozie w samochodzie ciężarowym

A. może być piętrzone do trzech poziomów bez ładunku
B. nie może być piętrzone
C. może być piętrzone do dwóch poziomów
D. nie może być pozostawione z ładunkiem na podporach
Wynikające z niepoprawnych odpowiedzi koncepcje mogą prowadzić do poważnych nieporozumień dotyczących transportu nadwozi wymiennych pojazdów ciężarowych. Na przykład sugestia, że nadwozie może być piętrzone do dwóch lub trzech warstw, jest mylna, ponieważ nie uwzględnia fundamentalnych zasad bezpieczeństwa. W praktyce, piętrzenie nadwozi naraża je na uszkodzenia mechaniczne, a także stwarza ryzyko przewrócenia się całej jednostki transportowej. Ponadto, w przypadku załadunku nadwozi, które są piętrzone, nie można skutecznie zabezpieczyć ładunku, co zwiększa ryzyko wypadków na drodze. Z perspektywy regulacyjnej, wiele krajów ma określone normy dotyczące maksymalnej wysokości załadunku, które mają na celu zapobieganie niestabilności pojazdów. Takie podejście prowadzi do typowych błędów myślowych, gdzie przyjmuje się, że więcej warstw nadwozi przyczyni się do zwiększenia efektywności transportu, podczas gdy w rzeczywistości tylko zwiększa to ryzyko nieprzewidzianych sytuacji w ruchu drogowym. Warto również pamiętać, że projektowanie systemów transportowych powinno uwzględniać zasady ergonomiczne oraz logikę transportową, aby minimalizować ryzyko zarówno dla osób zaangażowanych w załadunek i rozładunek, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Który ze znaków stosowanych w transporcie towarów niebezpiecznych oznacza "Zakaz wjazdu pojazdów z materiałami niebezpiecznymi"?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Znak "Zakaz wjazdu pojazdów z materiałami niebezpiecznymi" jest kluczowym elementem systemu znakowania transportu towarów niebezpiecznych. Oznaczenie to, reprezentowane przez ciężarówkę na pomarańczowym tle, jest zgodne z międzynarodowymi standardami transportu, w tym z regulacjami ONZ oraz przepisami ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Zastosowanie tego znaku ma na celu ochronę zdrowia publicznego i środowiska, zapobiegając wjazdowi pojazdów, które mogą przewozić substancje stwarzające zagrożenie podczas transportu. W praktyce, oznakowanie to jest szczególnie istotne w obszarach miejskich, gdzie istnieje ryzyko wypadków związanych z transportem niebezpiecznych materiałów. Przykłady sytuacji, w których znak ten powinien być użyty, obejmują strefy zabudowane, w pobliżu szkół, szpitali czy innych instytucji, które są wrażliwe na potencjalne zagrożenia. Właściwe stosowanie takich znaków jest częścią dobrych praktyk w zakresie zarządzania transportem niebezpiecznych towarów, dlatego znajomość i przestrzeganie tych regulacji jest niezbędne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Współczynnik wykorzystania ładowności środka transportu, to relacja

A. masy przewożonego ładunku do nominalnej ładowności środka transportu
B. nominalnej ładowności środka transportu do masy przewożonego ładunku
C. objętości przewożonego ładunku w stosunku do nominalnej objętości środka transportu
D. nominalnej objętości środka transportu do objętości ładunku, który jest przewożony
Zrozumienie współczynnika wykorzystania ładowności pojazdu jest kluczowe dla każdej działalności transportowej. Warto jednak zauważyć, że błędne odpowiedzi wynikają z nieprecyzyjnego rozumienia definicji i zastosowań tych wskaźników. Odpowiedź sugerująca obliczanie według nominalnej objętości pojazdu do objętości przewożonego ładunku myli pojęcia związane z masą i objętością, co jest istotnym błędem. W kontekście transportu, objętość nie zawsze jest najważniejszym czynnikiem, ponieważ w rzeczywistości często ograniczeniem są wagi ładunków, a nie tylko ich objętość. Kolejny błąd polega na próbie oszacowania współczynnika na podstawie nominalnej ładowności w porównaniu do ilości przewożonego ładunku. Taki stosunek nie uwzględnia jednak rzeczywistej wagi towarów, co może prowadzić do fałszywych wniosków o efektywności pojazdu. Ponadto, odnoszenie się do objętości ładunku w kontekście nominalnej objętości pojazdu nie jest praktyczne, gdyż różne materiały mogą mieć różne gęstości, co wpływa na ich wagę. Istnieje ryzyko, że takie podejście zniekształci rzeczywiste możliwości transportowe, przez co przedsiębiorstwa mogą niepotrzebnie obniżać efektywność swoich operacji. Właściwe zrozumienie współczynnika wykorzystania ładowności jest nie tylko kluczowe dla zarządzania flotą, ale również dla optymalizacji kosztów i poprawy jakości świadczonych usług transportowych.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Maksymalna dozwolona szerokość środków transportu drogowego (z wyjątkiem chłodni) poruszających się po drogach w Polsce nie może być większa niż

A. 2,0 m
B. 2,55 m
C. 2,35 m
D. 1,5 m
Wybór mniejszych szerokości, takich jak 2,35 m, 2,0 m czy 1,5 m, jest błędny i oparty na nieporozumieniach dotyczących przepisów dotyczących transportu drogowego. Szerokości 2,0 m czy 1,5 m są typowe dla pojazdów osobowych i małych dostawczych, ale nie dla standardowych ciężarówek, które muszą spełniać określone normy transportowe. Ponadto, w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej, szerokość 2,55 m została ustalona jako maksymalna wartość dla pojazdów towarowych, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzenie bardziej restrykcyjnych limitów, jak 2,35 m, mogłoby prowadzić do ograniczenia wydajności transportu, zwiększając koszty operacyjne oraz czas dostaw. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że mniejsze pojazdy są bardziej elastyczne i bezpieczne, co nie uwzględnia praktyki transportowej oraz obciążeń związanych z przewozem dużych ładunków. W realiach transportu drogowego, znajomość norm i przepisów jest kluczowa dla efektywności i zgodności operacji transportowych, a nieprawidłowe założenia mogą skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi.

Pytanie 36

W jakim celu przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją wystawia fakturę "pro forma"?

A. Do zaewidencjonowania należności w książkach rachunkowych
B. Aby uiścić podatek za wykonane usługi
C. Do zaksięgowania przychodu
D. W celu poinformowania o wyglądzie rzeczywistej faktury oraz kosztach zrealizowanej transakcji
Faktura pro forma jest dokumentem, który ma na celu przedstawienie klientowi przewidywanych kosztów związanych z realizacją usługi. W przeciwieństwie do standardowej faktury, faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, a jedynie ofertą, która umożliwia stronie zamawiającej zapoznanie się z kosztami przed podjęciem decyzji o finalizacji transakcji. Jest to szczególnie istotne w branży spedycyjnej, gdzie złożoność i zmienność kosztów transportu mogą wpływać na decyzje klientów. Dzięki fakturze pro forma przedsiębiorstwo spedycyjne może jasno i przejrzyście przedstawić wszystkie opłaty związane z usługą, co pozwala uniknąć nieporozumień i nieprzyjemnych niespodzianek przy ostatecznym rozrachunku. Przykładowo, firma może uwzględnić w fakturze pro forma takie elementy jak koszt transportu, opłaty celne czy ubezpieczenie ładunku. Taki dokument nie tylko spełnia rolę informacyjną, ale także może stanowić podstawę do rezerwacji usług przez klienta, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży spedycyjnej.

Pytanie 37

Przedstawionym fragmentem dokumentu jest

Szanowni Państwo,

nasze przedsiębiorstwo spedycyjne funkcjonuje na polskim rynku od 1990 roku.

Obecnie rozszerzamy zakres naszej działalności na obszar województwa pomorskiego, dlatego poszukujemy nowych partnerów handlowych.

W naszej ofercie mamy szeroki zakres usług spedycyjno-transportowych. Bardzo dużą uwagę przykładamy do jakości świadczonych przez nas usług oraz terminowości.

Otrzymane zlecenia realizujemy z najwyższą starannością. Naszym klientom proponujemy dogodne warunki płatności oraz liczne promocje.

Jeżeli Państwo wykażą zainteresowanie naszymi usługami, to prześlemy pełną ofertę z cennikiem.

Mamy nadzieję, że dołączą Państwo do grona naszych klientów.

A. zapytania ofertowe.
B. oferta handlowa.
C. potwierdzenie zamówienia.
D. list reklamowy.
Wybór oferty handlowej jako odpowiedzi byłby błędny, ponieważ oferta handlowa zazwyczaj obejmuje szczegółowe informacje dotyczące cen, warunków sprzedaży oraz specyfikacji produktów, co nie jest zgodne z charakterem listu reklamowego. List reklamowy, w przeciwieństwie do oferty handlowej, ma bardziej perswazyjny charakter i jest skonstruowany w sposób, który ma na celu przyciągnięcie uwagi oraz zainteresowanie odbiorcy. Odpowiedź dotycząca zapytań ofertowych jest również nieprawidłowa, ponieważ te dokumenty są zazwyczaj używane do zbierania informacji o produktach i usługach oferowanych przez dostawców, a nie do ich promowania. Potwierdzenie zamówienia natomiast, to formalny dokument potwierdzający akceptację zamówienia przez sprzedawcę, co również nie ma związku z treścią listu reklamowego. Typowym błędem myślowym w tego typu pytaniach jest mylenie charakteru i celu różnych dokumentów handlowych. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych dokumentów pełni inną rolę w procesie sprzedaży i marketingu, a ich struktura oraz zawartość są dostosowane do ich funkcji. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego prowadzenia działań marketingowych i sprzedażowych.

Pytanie 38

Na czas realizacji dostawy wpływa bezpośrednio czynność, która jest

A. sporządzenie zapytania ofertowego
B. złożenie oferty przez firmę transportową
C. przeładunek na inny środek transportu
D. wystawienie faktury za usługę
Przeładunek na inny środek transportu jest bezpośrednio związany z czasem dostawy, ponieważ każda taka operacja wymaga czasu na załadunek i rozładunek towaru. W praktyce, na przykład w logistyce międzynarodowej, kiedy przesyłka z jednego kraju jest transportowana do innego, może być konieczne użycie różnych środków transportu, takich jak kontenery morskie, ciężarówki czy pociągi. Przeładunek między tymi środkami transportu może być czasochłonny, zwłaszcza jeśli nie jest odpowiednio zaplanowany. W branży transportowej ważne jest stosowanie efektywnych technik zarządzania łańcuchem dostaw, które uwzględniają czas przeładunku jako kluczowy element harmonogramu dostawy. Dobre praktyki, takie jak optymalizacja miejsc przeładunkowych, planowanie dostaw w czasie rzeczywistym oraz wykorzystanie technologii do monitorowania przesyłek, mogą znacznie poprawić efektywność dostaw i skrócić czas przeładunku, co bezpośrednio przekłada się na czas dotarcia do odbiorcy.

Pytanie 39

Z jaką maksymalną prędkością mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony po drodze przedstawionej na zamieszczonym rysunku?

Ilustracja do pytania
A. 60 km/h
B. 80 km/h
C. 140 km/h
D. 120 km/h
Odpowiedź 80 km/h jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego w Polsce, pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony mogą poruszać się z maksymalną prędkością 80 km/h na autostradach oraz drogach ekspresowych. Przepisy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach, ponieważ ciężkie pojazdy, ze względu na swoją masę, mają dłuższą drogę hamowania i są bardziej podatne na utratę stabilności przy dużych prędkościach. Znak drogowy przedstawiony na rysunku informuje kierowców o tym ograniczeniu prędkości, co jest kluczowe dla zapobiegania wypadkom. Dodatkowo, w kontekście transportu drogowego, przestrzeganie tych norm ma również wpływ na ekonomię i efektywność podróży. Utrzymywanie optymalnej prędkości nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także zmniejsza zużycie paliwa, co jest istotne z perspektywy zarządzania flotą pojazdów. Ważne jest zatem, aby kierowcy byli świadomi przepisów dotyczących maksymalnych prędkości, aby móc odpowiednio dostosować swoją jazdę do warunków panujących na drodze.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.