Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 08:33
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 08:54

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W miesiącu lipcu przedsiębiorstwo handlowe BIM zarejestrowało następujące wartości dotyczące VAT:
- VAT należny - 10 000 zł,
- VAT naliczony - 7 000 zł.
Jaką kwotę powinno wpłacić do Urzędu Skarbowego?

A. 17 000 zł
B. 7 000 zł
C. 10 000 zł
D. 3 000 zł
Wybierając inne kwoty jako odpowiedź, można napotkać kilka powszechnych błędów myślowych związanych z rozumieniem zasad naliczania i odliczania podatku VAT. Przykładowo, kwota 7 000 zł, gdyby była uznana za poprawną, sugeruje niepoprawne rozumienie roli VAT-u naliczonego. VAT naliczony nie jest sumą, którą firma musi wpłacić, lecz kwotą, którą może odliczyć od swojego zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego. Przyjmowanie VAT-u naliczonego jako kwoty do zapłaty prowadzi do mylnego przekonania, że firma nie ma obowiązku odprowadzania pozostałej kwoty VAT-u należnego. Z kolei kwota 17 000 zł, będąca sumą VAT-u należnego i naliczonego, nie ma zastosowania w kontekście obliczeń podatkowych, gdyż nie jest to sposób, w jaki VAT jest rozliczany. Umożliwienie sobie myślenia o VAT w sposób skupiony na całkowitych kwotach zamiast na różnicy między VAT-em należnym a naliczonym, prowadzi do błędnych wniosków. Dla właściwego zrozumienia zasadnicze jest, aby przedsiębiorstwa zdawały sobie sprawę, że VAT naliczony ma na celu jedynie zmniejszenie zobowiązania podatkowego, a nie jest kwotą, którą można potraktować jako osobny podatek do zapłaty. Każdy przedsiębiorca powinien dokładnie zaznajomić się z przepisami prawa podatkowego i stosować się do nich, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych problemów z organami skarbowymi.

Pytanie 2

Jakich wykonawców powinna zatrudnić agencja reklamowa w celu realizacji muralu zamówionego przez klienta?

A. Agentów zajmujących się przestrzenią w mediach ATL
B. Copywriterów pracujących w agencji reklamowej
C. Artystów street-art
D. Specjalistów od grafiki komputerowej
Wybór artystów street-art do realizacji muralu jest najwłaściwszy ze względu na ich unikalne umiejętności i doświadczenie w tworzeniu dużych kompozycji na zewnętrznych powierzchniach. Artyści street-art potrafią nie tylko tworzyć estetyczne i przyciągające wzrok dzieła, ale także doskonale rozumieją kontekst przestrzenny, co jest kluczowe dla efektywności muralu jako formy reklamy. W praktyce, artysta street-art posługuje się różnorodnymi technikami, które umożliwiają mu adaptację do specyfiki danej lokalizacji, co może zwiększyć uwagę przechodniów i potencjalnych klientów. Dodatkowo, angażowanie artystów z tej dziedziny wspiera lokalne talenty i może korzystnie wpłynąć na wizerunek marki, pokazując jej zaangażowanie w sztukę i kulturę. Przykładami udanych projektów mogą być murale promujące festiwale, kampanie ekologiczne czy akcje społeczne, które przyciągają uwagę i budują pozytywne skojarzenia w świadomości odbiorców, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży reklamy zewnętrznej.

Pytanie 3

Osoba pracująca przy ploterze tnącym może być narażona na

A. podrażnienie dróg oddechowych
B. uszkodzenie wzroku
C. poparzenie dłoni
D. przecięcie palców dłoni
Pracownik obsługujący ploter tnący jest szczególnie narażony na przecięcia palców dłoni, co jest jednym z najczęstszych zagrożeń związanych z pracą z tego typu urządzeniami. Plotery tnące wyposażone są w ostre ostrza, które przy niewłaściwym użytkowaniu mogą prowadzić do poważnych urazów. Ważne jest, aby operatorzy byli świadomi ryzyka oraz stosowali odpowiednie środki ochrony osobistej, takie jak rękawice ochronne, które mogą zminimalizować ryzyko obrażeń. Dodatkowo, zapewnienie właściwego szkolenia dla pracowników dotyczącego obsługi ploterów oraz przestrzegania procedur bezpieczeństwa, takich jak korzystanie z osłon ochronnych i zachowanie ostrożności podczas wymiany materiałów, jest kluczowe. W branży istnieją standardy, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa maszyn, które podkreślają znaczenie tych praktyk. Stosując się do dobrych praktyk i norm, można znacząco zredukować ryzyko i poprawić bezpieczeństwo pracy.

Pytanie 4

Procentowy iloraz liczby kliknięć w reklamę internetową do liczby jej wyświetleń stanowi wskaźnik efektywności reklamy internetowej, który określa się jako

A. CI
B. ROI
C. AI
D. CTR
CTR, czyli Click-Through Rate, to kluczowy wskaźnik efektywności kampanii reklamowych w internecie. Wyraża on stosunek liczby kliknięć na reklamę do liczby jej wyświetleń, co pozwala ocenić, jak skutecznie dana reklama przyciąga uwagę użytkowników. W praktyce, aby obliczyć CTR, należy podzielić liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń i pomnożyć wynik przez 100, co daje procentową wartość. Na przykład, jeśli reklama została wyświetlona 1000 razy i uzyskała 50 kliknięć, jej CTR wynosi 5%. Wysoki wskaźnik CTR jest często świadectwem skuteczności reklamy, a także optymalizacji treści i formatu reklamowego. W branży marketingu internetowego, standardem jest dążenie do uzyskania CTR na poziomie przynajmniej 2%, chociaż wartości mogą się różnić w zależności od branży. Warto również zauważyć, że skuteczny CTR może wpływać na obniżenie kosztów kampanii reklamowej w modelu PPC (Pay-Per-Click), ponieważ systemy reklamowe, takie jak Google Ads, nagradzają wyższy CTR lepszymi pozycjami reklamowymi i niższymi kosztami za kliknięcie. Monitorowanie i optymalizacja CTR powinny być integralną częścią strategii marketingowej każdej firmy działającej w przestrzeni cyfrowej.

Pytanie 5

Jakie zestawienie kolorów powinno znaleźć się w reklamie produktu spożywczego, by wzbudzić w kliencie poczucie głodu?

A. Żółtego oraz zielonego
B. Czerwonego oraz żółtego
C. Beżowego oraz brązowego
D. Niebieskiego oraz białego
Czerwony i żółty to kolory, które są powszechnie uznawane za stymulujące apetyt. Czerwony kolor przyciąga uwagę i może zwiększać puls, co w naturalny sposób wywołuje uczucie ekscytacji i pobudzenia. Z kolei żółty jest kolorem radości i energii, co może wpływać na pozytywne skojarzenia związane z jedzeniem. W reklamie artykułów żywnościowych wykorzystanie tych kolorów może skutecznie przyciągać uwagę konsumentów i skłaniać ich do zakupu. Przykłady dobrych praktyk obejmują marki fast food, które często używają tych kolorów w swoich logotypach i materiałach promocyjnych. Warto również wspomnieć, że badania psychologiczne potwierdzają, iż kombinacja czerwonego i żółtego zwiększa percepcję smaku i świeżości, co jest ważne w branży spożywczej. Dlatego, stosując tę kombinację kolorów, marketerzy mogą skutecznie wpływać na decyzje konsumenckie oraz podnosić atrakcyjność swoich produktów.

Pytanie 6

Który materiał POS w postaci wiszącego elementu obracającego się pod wpływem ruchu powietrza został przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Display.
B. Dangler.
C. Topper.
D. Shelf talker.
Odpowiedzi są błędne, ponieważ nie odzwierciedlają charakterystyki wiszących elementów reklamowych, takich jak dangler. Shelf talker to materiał POS stosowany zwykle na półkach, mający na celu bezpośrednie przekazywanie informacji o produkcie, co sprawia, że nie jest on przeznaczony do wiszenia ani obracania się. Topper to element reklamowy zazwyczaj umieszczany na górze regałów, który również nie ma możliwości ruchu ani zwisania. Display to ogólny termin odnoszący się do różnorodnych form prezentacji produktów, jednak nie jest on związany z wiszącymi elementami ani ich interaktywnością. Takie mylne interpretacje mogą wynikać z braku znajomości specyfiki materiałów POS i ich zastosowań. Kluczowe jest zrozumienie, że dangler jest zaprojektowany w celu maksymalizacji widoczności poprzez ruch, czego nie oferują pozostałe opcje. Analizując te odpowiedzi, należy zwrócić uwagę na ich przeznaczenie i funkcję w kontekście działań marketingowych, co pozwoli uniknąć podobnych pomyłek w przyszłości.

Pytanie 7

Pracownik agencji reklamowej obsługujący ploter tnący został porażony prądem. Którą czynność należy wykonać w pierwszej kolejności?

A. Wezwać pogotowie ratunkowe.
B. Ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej.
C. Wezwać przełożonego.
D. Odłączyć dopływ prądu.
Najważniejszą i absolutnie podstawową czynnością w sytuacji porażenia prądem jest odłączenie zasilania. Bez tego każda inna próba pomocy może skończyć się tragicznie – nie tylko dla poszkodowanego, ale i dla osoby udzielającej pomocy. Tak naprawdę, tu chodzi o bezpieczeństwo własne i innych, a nie tylko o ratowanie w pośpiechu, bo to może doprowadzić do kolejnych ofiar. Według ogólnie przyjętych zasad pierwszej pomocy oraz standardów BHP obowiązujących w zakładach pracy, odłączenie dopływu prądu jest pierwszą czynnością, zanim podejmie się jakiekolwiek inne działania związane z ratowaniem życia. W wielu przypadkach, jeśli osoba wciąż ma kontakt z napięciem, dotknięcie jej mokrą ręką czy metalowym przedmiotem może spowodować, że sam zostaniesz porażony. Moim zdaniem często się zapomina, że prąd elektryczny jest praktycznie niewidzialnym zagrożeniem – nie słychać go, nie widać, ale działa bardzo szybko i bezwzględnie. Z mojego doświadczenia wynika, że w praktyce ludzie w stresie chcą od razu ruszyć do poszkodowanego, ale to błąd. Lepiej najpierw zachować zimną krew i rozłączyć zasilanie w skrzynce elektrycznej, wyciągnąć wtyczkę lub użyć drewnianego przedmiotu do odsunięcia przewodu – jeśli nie można wyłączyć prądu w inny sposób. Dopiero potem można podejść i udzielić dalszej pomocy, takiej jak sprawdzenie oddechu czy wezwanie służb ratunkowych. To zachowanie zgodne z wytycznymi Państwowej Inspekcji Pracy oraz instrukcjami z kursów pierwszej pomocy, które podkreślają, że bezpieczeństwo ratownika to podstawa.

Pytanie 8

Na wartość budżetu reklamowego nie oddziałuje

A. etap cyklu życia produktu
B. świadomość odbiorców
C. częstotliwość przewidzianych działań reklamowych
D. sytuacja wewnętrzna przedsiębiorstwa
Faza cyklu życia produktu, sytuacja wewnętrzna firmy oraz częstotliwość planowanych działań reklamowych są kluczowymi elementami wpływającymi na wysokość budżetu reklamowego. Faza cyklu życia produktu, na przykład, wprowadza różne wymagania budżetowe w zależności od etapu, na którym znajduje się produkt. W fazie wprowadzenia często konieczne są większe inwestycje, aby zbudować świadomość i zachęcić do zakupu. W przypadku sytuacji wewnętrznej firmy, budżet reklamowy może być ograniczony przez dostępność zasobów finansowych czy strategię rozwoju firmy. Częstotliwość działań reklamowych wiąże się z potrzebą utrzymania obecności w umysłach konsumentów, co także wymaga planowania odpowiednich wydatków. Często można spotkać się z błędnym podejściem, które pomija te zmienne w procesie ustalania budżetu, co może prowadzić do zbyt małych lub zbyt dużych inwestycji w reklamę. Ignorowanie tych aspektów może skutkować nieefektywnymi kampaniami oraz nieadekwatnym przydzieleniem funduszy, co w konsekwencji wpływa na wyniki sprzedażowe i wizerunek marki. Warto zatem zawsze analizować te elementy w kontekście tworzenia budżetu, aby podejmować decyzje oparte na danych i analizach rynkowych.

Pytanie 9

Dwie kobiety zdecydowały się na otwarcie usług krawieckich w dużym osiedlu. Aby dotrzeć do mieszkańców, planują skutecznie ich poinformować. Jaką formę reklamy powinny wybrać, aby była korzystna i efektywna?

A. billboardy
B. spoty telewizyjne
C. citylighty
D. ulotki reklamowe
Wybór billboardów jako formy reklamy dla lokalnego zakładu usług krawieckich jest generalnie nieodpowiedni ze względu na wysokie koszty oraz ograniczoną skuteczność przy dotarciu do ściśle określonej grupy odbiorców. Billboardy są zazwyczaj używane do kampanii o dużym zasięgu, co nie jest konieczne w przypadku małego, lokalnego biznesu. Oprócz tego, ich umiejscowienie może sprawić, że potencjalni klienci nie będą mieli wystarczająco dużo czasu, by zwrócić uwagę na informację, co obniża szanse na ich zaangażowanie. Citylighty, mimo iż są bardziej elastyczne i mogą przyciągać wzrok, również wiążą się z istotnymi kosztami, które mogą być nieproporcjonalne do budżetu małego zakładu krawieckiego. Spoty telewizyjne, z kolei, wymagają znacznych nakładów finansowych na produkcję oraz emisję, co jest zazwyczaj nieosiągalne dla lokalnych przedsiębiorstw ze względu na ich ograniczone budżety. Wybór tych form reklamy często prowadzi do błędnego założenia, że większy zasięg automatycznie przekłada się na większą liczbę klientów, podczas gdy w rzeczywistości kluczowe jest dotarcie do konkretnej grupy docelowej, co ulotki skutecznie zapewniają.

Pytanie 10

Który z poniższych systemów informatycznych wspiera zarządzanie relacjami z klientami?

A. POS
B. CRM
C. POSM
D. POP
Odpowiedzi takie jak POSM, POS i POP odnoszą się do różnych systemów i koncepcji, które nie są bezpośrednio związane z zarządzaniem relacjami z klientami. POS, czyli Point of Sale, to system sprzedaży, który jest wykorzystywany głównie w punktach handlowych do obsługi transakcji. Jego funkcjonalność koncentruje się na procesach sprzedaży, zarządzaniu stanem magazynowym i generowaniu raportów sprzedażowych, a nie na długoterminowej strategii utrzymania relacji z klientem. Z kolei POSM, czyli Point of Sale Materials, odnosi się do materiałów marketingowych stosowanych w punktach sprzedaży, które mają na celu wspieranie działań promocyjnych. Nie są to systemy, które w sposób całościowy wspierają relacje z klientami. Z kolei POP, czyli Point of Purchase, to termin używany w marketingu do określania miejsc, w których klienci podejmują decyzję o zakupie. Choć te koncepcje mogą być częściowo powiązane z interakcjami z klientami, to nie dostarczają narzędzi do zarządzania danymi i relacjami z klientami, które są kluczowe dla strategii CRM. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych systemów z celami CRM, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat ich zastosowania i roli w organizacji.

Pytanie 11

Agencja reklamowa oferuje swoim klientom usługi zgodnie z załączoną tabelą. Jaką strategię cenową zastosowano przy ustaleniu ceny podanej w wierszu czwartym?

1.Projekt strony www500,00 zł
2.Wykonanie strony www1 500, 00 zł
3.Pozycjonowanie strony www300,00 zł
4.Projekt strony www + wykonanie strony www + pozycjonowanie strony www2 000,00 zł
A. Linii cenowej.
B. Cen wiązanych.
C. Cen kompensacyjnych.
D. Cen wygodnych.
Strategia cen wiązanych jest niezwykle efektywną metodą wykorzystywaną w marketingu, polegającą na oferowaniu zestawów produktów lub usług w cenie niższej niż suma ich indywidualnych cen. Taki model nie tylko zwiększa wartość dla klienta, ale także stymuluje sprzedaż większej ilości usług. W przypadku agencji reklamowej, oferowanie pakietu trzech usług w obniżonej cenie to doskonały przykład zastosowania tej strategii. Klienci często są skłonni zainwestować w zestawy, ponieważ postrzegają je jako korzystniejsze finansowo, a to prowadzi do wzrostu lojalności oraz zwiększenia średniej wartości koszyka. Warto zauważyć, że stosowanie cen wiązanych jest zgodne z praktykami branżowymi, które sugerują, że klienci reagują pozytywnie na oferty zestawowe, gdyż odczuwają wrażenie oszczędności. Przykładem mogą być promocje w branży kosmetycznej, gdzie zestawy pielęgnacyjne sprzedawane są w atrakcyjnych cenach, co przyciąga klientów i zwiększa sprzedaż.

Pytanie 12

Technika jednoargumentacyjna w trakcie prezentacji oferty agencji reklamowej opiera się na wskazywaniu

A. skutków realizacji zlecenia
B. wadach oraz zaletach produktu
C. wyłącznie wad produktu
D. jedynie korzyści produktu
Pozostałe odpowiedzi w ogóle nie łapią sedna techniki jednostronnej argumentacji. Ta druga odpowiedź, która skupia się na wadach produktu, to totalnie nietrafione podejście, jeśli chodzi o reklamę. Klienci chcą widzieć oferty przedstawione pozytywnie, a mówienie o wadach może ich zniechęcić i zepsuć wizerunek produktu. Z kolei trzecia odpowiedź, która sugeruje analizę konsekwencji realizacji zlecenia, jest też nie na miejscu, bo chodzi o sam produkt, a nie jego wpływ na działalność klienta. Klient nie interesuje się tylko konsekwencjami, ale konkretnymi korzyściami, które z tego ma. Ostatnia opcja, co mówi o przedstawieniu jednocześnie wad i zalet, to już całkiem nie w tym, co trzeba. To narusza zasadę, która mówi o tym, żeby skupić się wyłącznie na pozytywnych aspektach. Mieszanie pozytywów z negatywami może tylko wprowadzać zamieszanie i osłabiać prezentację. Podsumowując, skuteczne techniki reklamowe muszą być dobrze przemyślane i skupione na maksymalizacji dobrych wrażeń odbiorców, co jest kluczowe dla namawiania ich do zakupu.

Pytanie 13

W stworzonym materiale reklamowym pasty do zębów wykorzystano specjalistę, który wypowiada się o produkcie i go poleca. Który z wymienionych składników reklamy mógłby ją zaburzyć i wywołać u odbiorcy poczucie sprzeczności?

A. Język potoczny
B. Szeroka wiedza
C. Stopień naukowy
D. Formalny strój
Użycie potocznego języka w reklamie pasty do zębów, w której występuje ekspert, wprowadza element sprzeczności, ponieważ byłoby to sprzeczne z oczekiwaniami odbiorcy wobec autorytetu. Eksperci, tacy jak lekarze czy stomatolodzy, zazwyczaj posługują się językiem fachowym, co wzmacnia ich wiarygodność. W przypadku, gdy ekspert zaczyna mówić w sposób nieformalny, może to budzić wątpliwości co do jego kompetencji oraz rzetelności informacji. Przykładem zastosowania jest kampania reklamowa, w której wykorzystano znanego dentystę, który w sposób zrozumiały, ale profesjonalny omawia zalety produktu. Taka strategia nie tylko zwiększa zaufanie do reklamy, ale także skutecznie przekazuje kluczowe informacje o produkcie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży marketingowej, gdzie autorytet i profesjonalizm są kluczowe dla skutecznej komunikacji. W związku z tym, gdy chcemy komunikować się z odbiorcami w kontekście zdrowia, ważne jest utrzymanie odpowiedniego tonu, który podkreśla profesjonalizm i wiedzę eksperta.

Pytanie 14

Producent odzieży dżinsowej zlecił agencji reklamowej stworzenie projektu znaku graficznego, który powinien obejmować kolorystykę, proporcje, pole ochronne oraz zastosowanie znaku. W ramach realizacji tego zlecenia, pracownik agencji powinien przygotować projekt

A. opakowania
B. layoutu
C. materiałów reklamowych
D. księgi znaku
Księga znaku to dokument, który zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące stosowania znaku graficznego, a także jego wizualnej tożsamości. Obejmuje m.in. kolorystykę, proporcje, pola ochronne oraz kontekst zastosowania znaku w różnych mediach. Jest to kluczowy element w zarządzaniu marką, gdyż zapewnia spójność wizualną we wszystkich materiałach marketingowych i produktach. Przykładowo, dla producenta odzieży jeansowej, dobrze opracowana księga znaku pozwala na jednolite stosowanie logo na metkach, w kampaniach reklamowych oraz na stronie internetowej. Dzięki temu klient ma jasny obraz marki, co wpływa na jej rozpoznawalność i pozytywny wizerunek. W praktyce, księga znaku jest niezbędna w procesach rebrandingowych oraz przy wprowadzaniu nowych produktów, aby zapewnić, że wszystkie elementy wizualne będą zgodne z ustalonymi standardami. W branży modowej często można spotkać się z przykładami firm, które zainwestowały w tworzenie szczegółowych ksiąg znaku, co przyczyniło się do ich sukcesu na rynku.

Pytanie 15

Agencja reklamowa posiada papiery o podanych gramaturach. Do drukowania wewnętrznych zestawień tabelarycznych, raportów oraz sprawozdań, agencja powinna zastosować papier o gramaturze

A. 120 g/m2
B. 160 g/m2
C. 30 g/m2
D. 80 g/m2
Wybór papieru o gramaturze 30 g/m2 do druku dokumentów, takich jak raporty czy zestawienia, jest niewłaściwy z kilku powodów. Taki papier jest zbyt lekki i cienki, co prowadzi do słabej jakości wydruków. Dokumenty wydrukowane na tak cienkim papierze łatwo się łamią, mogą być trudne do czytania, a także istnieje ryzyko ich zniszczenia podczas przechowywania. Papier o gramaturze 120 g/m2, chociaż jest stosunkowo grubszy i bardziej wytrzymały, jest nadmierny do codziennych zastosowań biurowych. Jego zastosowanie wiąże się z większymi kosztami i jest przeznaczone do specjalnych projektów, takich jak prezentacje czy materiały marketingowe, gdzie wymagana jest wyższa jakość druku i estetyki. Z kolei papier o gramaturze 160 g/m2 to jeszcze grubsza opcja, stosowana głównie w przypadku materiałów wymagających najwyższej jakości, takich jak broszury czy foldery reklamowe. W kontekście druku wewnętrznego, jego użycie jest nie tylko niepraktyczne, ale także ekonomicznie nieuzasadnione. Optymalny wybór dla dokumentów biurowych powinien być podejmowany w oparciu o zrozumienie specyfiki materiału oraz jego zastosowania, co w przypadku papieru o gramaturze 80 g/m2 jest realizowane w sposób najbardziej efektywny, zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 16

W którym z nagłówków reklamy w prasie użyto formy "ciekawość"?

A. Kredyt w jeden dzień!
B. Nowe mieszkania od ręki.
C. Złapiesz okazję zanim będzie za późno?
D. Telefon za złotówkę.
Odpowiedź 'Złapiesz okazję zanim będzie za późno?' jest poprawna, ponieważ wykorzystuje formę 'ciekawość' w sposób, który angażuje odbiorcę i pobudza jego zainteresowanie. Taki nagłówek nie tylko intryguje, ale także sugeruje, że istnieje ograniczona możliwość skorzystania z oferty, co może przyczynić się do szybszej reakcji ze strony potencjalnego klienta. W marketingu i reklamie prasowej, wykorzystanie emocji, takich jak ciekawość, jest kluczowe dla przyciągnięcia uwagi odbiorców. Przykłady skutecznych kampanii często pokazują, że nagłówki, które stawiają pytania lub sugerują pilność, generują wyższy wskaźnik odpowiedzi. Dobre praktyki wskazują, że angażujące nagłówki zwiększają skuteczność reklamy, a ich analiza pozwala zrozumieć, jakie elementy decydują o ich efektywności. W tym przypadku, forma 'ciekawość' działa jako silny motor zachęty do działania.

Pytanie 17

Instrument marketingowy specyficzny dla branży usługowej nosi nazwę

A. personel
B. reklama
C. public relations
D. świadectwo materialne
Public relations, personel oraz reklama, mimo że również są istotnymi elementami marketingu, nie spełniają roli świadectwa materialnego w kontekście sektora usług. Public relations koncentruje się na zarządzaniu wizerunkiem firmy i relacjach z jej otoczeniem, a nie na dostarczaniu konkretnych dowodów jakości usług. Często mylone jest z bezpośrednim wpływaniem na postrzeganie marki, jednak nie dostarcza klientom namacalnych materiałów, które mogą potwierdzić wartość usług. Personel jest kluczowy dla realizacji usług, ale sama obecność pracowników nie stanowi instrumentu marketingowego; to ich umiejętności i profesjonalizm wpływają na postrzeganą jakość. Reklama, z kolei, jest bardziej ukierunkowana na promocję produktu lub usługi poprzez różne kanały komunikacji, ale nie zawsze dostarcza konkretnego świadectwa o jakości, które klienci mogą fizycznie ocenić. W praktyce, wiele firm popełnia błąd polegający na nadmiernym poleganiu na reklamie, zaniedbując znaczenie materialnych dowodów jakości, które mogą realnie wpłynąć na decyzje klientów. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że świadectwa materialne powinny być integralną częścią strategii marketingowej w sektorze usług, a nie można ich mylić z innymi formami promocji.

Pytanie 18

Firma handlowa zamierza prowadzić kampanię reklamową jedynie za pośrednictwem nośników BTL. W związku z tym nie skorzysta z

A. billboardów
B. uletek
C. insertów
D. mailingu
Insertowanie materiałów reklamowych do gazet (insertów) jest formą reklamy, która może być stosowana zarówno w kampaniach ATL, jak i BTL. Chociaż insert nie jest bezpośrednio związany z billboardami, to można zauważyć, że wiele firm decyduje się na tę formę promocji, aby dotrzeć do konkretnych odbiorców. Użycie insertów w kampaniach BTL ma na celu dotarcie do skondensowanej grupy klientów, co jest zbieżne z ideą marketingu bezpośredniego. Z kolei mailing to kolejna forma BTL, a chodzi tu o przesyłanie ofert i newsletterów do bazy danych klientów. Ulotki są również typowym narzędziem BTL, które pozwala na bezpośrednie dotarcie do konsumentów w miejscach ich zbiorowisk, jak sklepy czy wydarzenia. Warto zauważyć, że błędne podejście do kampanii reklamowych polega często na myleniu konceptów ATL i BTL. Przykładem może być przyjęcie założenia, że każda forma reklamy musi dotyczyć wyłącznie jednego ze wspomnianych podejść, co może prowadzić do utraty możliwości synergetycznego wykorzystania różnych narzędzi. Dlatego kluczowe jest zrozumienie różnicy między tymi formami oraz wybór odpowiednich kanałów komunikacji w zależności od celów kampanii i charakterystyki grupy docelowej.

Pytanie 19

Grafiki w kształcie kwadratu umieszczane na billboardach, które po zeskanowaniu przenoszą na stronę internetową, nazywane są

A. reklamy display
B. referral marketing
C. voice mailing
D. kody QR
Kody QR (Quick Response Codes) to dwuwymiarowe kody kreskowe, które umożliwiają szybką wymianę informacji za pomocą smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Umieszczane na billboardach lub w materiałach reklamowych, mogą przekierować użytkowników na strony internetowe, dostarczać informacje o produktach lub promować wydarzenia. Kody te są szczególnie popularne w marketingu, ponieważ umożliwiają interakcję z konsumentami w sposób bezpośredni i angażujący. Przykładem zastosowania kodów QR może być kampania reklamowa, w której klienci skanują kod, aby uzyskać dostęp do zniżek czy ekskluzywnych treści. Standardy dotyczące kodów QR są regulowane przez organizację ISO, a ich efektywność w kampaniach marketingowych potwierdzają liczne badania, które wskazują na ich zdolność do zwiększania zaangażowania oraz konwersji. Dobrą praktyką jest umieszczanie kodów QR w miejscach, gdzie użytkownicy mogą je łatwo zeskanować, oraz zapewnienie atrakcyjnego kontekstu, aby zachęcić do interakcji.

Pytanie 20

Drogie perfumy, które kupowane są na prezent dla bliskiej osoby, to produkty

A. mało zauważane.
B. często nabywane.
C. rzadko nabywane.
D. zakupywane okresowo.
Przypuszczenie, że drogie perfumy to codzienny zakup, jest trochę na wyrost. Zwykle robimy zakupy na artykuły, które potrzebujemy na co dzień, jak jedzenie czy kosmetyki, które kupujemy regularnie. Perfumy, zwłaszcza te drogie, wcale nie są takie niezbędne, więc często myślimy o ich kupnie dłużej. Kolejna sprawa to to, że nie możemy mówić, że perfumy są niedostrzegalne, bo marki naprawdę dobrze je reklamują i klienci wiedzą, co jest na rynku. Mówić, że kupujemy je cyklicznie, też nie do końca pasuje, bo perfumy luksusowe są raczej związane z wyjątkowymi okazjami. Wydaje mi się, że to wszystko może wynikać z tego, że wiele osób nie rozumie, jak bardzo różnią się produkty codziennego użytku od luksusowych. Dlatego dobrze jest przy zakupach nie tylko myśleć o cenie, ale też o tym, co chcemy osiągnąć i z jakiej okazji to robimy, żeby nie popełnić błędu.

Pytanie 21

Który z wymienionych programów komputerowych jest programem do tworzenia grafiki wektorowej, umożliwiający dowolne skalowanie bez utraty jakości?

A. COREL DRAW
B. ADOBE PHOTOSHOP
C. LIGHTROOM
D. GIMP
Wiele osób myli programy graficzne, szczególnie jeśli chodzi o podział na rastrowe i wektorowe. GIMP i Adobe Photoshop to świetne narzędzia, ale ich głównym przeznaczeniem jest obróbka grafiki rastrowej, czyli tej zbudowanej z pikseli. Tutaj każde powiększenie obrazu powoduje utratę ostrości, bo piksele się rozciągają – widać to szczególnie przy próbie przygotowania dużych wydruków z małych plików. Często słyszę, że ktoś próbuje projektować logo czy baner w Photoshopie czy GIMP-ie, a potem jest problem, bo jakość drastycznie spada przy większych formatach. To jest typowy błąd myślenia, bo te programy mają inne zastosowania – są idealne do retuszu zdjęć, korekty koloru, tworzenia fotomontaży, ale nie do projektowania grafiki, którą trzeba dowolnie skalować. Lightroom natomiast to narzędzie do zarządzania fotografiami i ich obróbki pod kątem koloru czy ekspozycji – nie służy w ogóle do tworzenia grafiki od podstaw, a już na pewno nie wektorowej. W praktyce zawodowej, jeśli ktoś chce tworzyć logotypy, ilustracje dla druku czy grafiki na potrzeby reklamy, korzysta z programów wektorowych jak CorelDRAW czy Adobe Illustrator, bo tylko one pozwalają zachować idealną jakość niezależnie od skali projektu. Zignorowanie różnicy między grafiką rastrową a wektorową prowadzi często do niepotrzebnych problemów na etapie przygotowania do druku. Dlatego tak ważne jest, żeby od początku rozumieć, który program do czego służy i wybierać narzędzie zgodne z branżowymi standardami.

Pytanie 22

Który element logo przedstawiony na zamieszczonym rysunku oznaczono strzałką?

Ilustracja do pytania
A. Tagline.
B. Kaligraf.
C. Logotyp.
D. Sygnet.
Poprawna odpowiedź to "sygnet", ponieważ na przedstawionym rysunku strzałka wskazuje na graficzny element logo, który jest osobnym znakiem, często wykorzystywanym w identyfikacji wizualnej marki. Sygnet jest kluczowym komponentem, który może być stosowany samodzielnie, na przykład na produktach, wizytówkach czy w mediach społecznościowych. W praktyce, dobrze zaprojektowany sygnet wnosi wartość do całości identyfikacji wizualnej i jest często używany w sytuacjach, gdy pełne logo nie jest możliwe do zastosowania. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, sygnet powinien być prosty, rozpoznawalny oraz łatwy do zapamiętania, co czyni go efektywnym narzędziem marketingowym. Przykładem może być logo firmy Nike, gdzie charakterystyczny „łuk” jest rozpoznawany na całym świecie, niezależnie od kontekstu, w jakim się pojawia. Warto zwrócić uwagę, że skuteczna identyfikacja wizualna często opiera się na harmonijnym połączeniu sygnetu z logotypem i tagline'em, co zwiększa spójność komunikacji marki.

Pytanie 23

Jakie informacje zgromadzone w bazie danych są niezbędne do nadania przesyłki?

A. Informacje o stanie cywilnym klienta
B. Wykształcenie klienta
C. Wiek oraz płeć klienta
D. Dane teleadresowe
Stan cywilny klienta, wiek i płeć nie mają bezpośredniego wpływu na proces nadawania przesyłek. W praktyce, te informacje są często stosowane w kontekście segmentacji rynku lub personalizacji usług, ale nie są kluczowe w logistycznym procesie dostarczania przesyłek. Typowym błędem jest zakładanie, że wszelkie dane o kliencie mają zastosowanie w każdym kontekście, co prowadzi do nieporozumień w zakresie zarządzania danymi. Na przykład, dane demograficzne mogą być przydatne do analizy preferencji zakupowych czy strategii marketingowych, ale nie są one niezbędne do skutecznego wysłania paczki. Poziom wykształcenia również nie jest czynnikiem, który wpływa na proces pakowania i transportu przesyłek. Użytkownicy mogą myśleć, że wszystkie informacje o kliencie są istotne, co jest błędne, ponieważ w rzeczywistości wiele z tych danych nie jest wykorzystywanych w kontekście operacyjnym logistyki. Ogólnie rzecz biorąc, kluczowym elementem procesu nadawania przesyłek są dokładne dane teleadresowe, które umożliwiają identyfikację i kontakt z odbiorcą, a nie informacje o stanie cywilnym, wieku czy wykształceniu klienta.

Pytanie 24

Jaką metodę płatności stosuje agencja reklamowa, gdy rozlicza reklamę w internecie na podstawie liczby kliknięć w banner?

A. CPS
B. CPA
C. CPC
D. CPL
Odpowiedzi CPL (Cost Per Lead), CPA (Cost Per Action) i CPS (Cost Per Sale) są niestety nietrafione w tym kontekście. CPL to koszty związane z pozyskiwaniem potencjalnych klientów, na przykład przez formularz. Działa to lepiej, gdy zależy nam na generowaniu leadów, a nie tylko kliknięciach. CPA to model, gdzie płacisz za konkretne działanie, jak zakup czy rejestracja, a nie za same kliknięcia. Z kolei CPS to płatności za sprzedaż, głównie w e-commerce, gdzie dostajesz prowizję za każdą transakcję. Często ludzie mylą te modele z CPC, co nie jest dobre, bo każdy ma swoje cele i zasady. Warto wiedzieć, że każdy z tych modeli ma swoje miejsce w marketingu i kluczowe jest ich odpowiednie dobranie, żeby kampania była skuteczna.

Pytanie 25

Który z elementów modelu AIDCAS ma za zadanie wywołać długookresowe zadowolenie u konsumenta, które z kolei ma się przyczynić do ponownego wyboru reklamowanego produktu?

zwrócenie uwagi odbiorcy
wywołanie zainteresowania
wzbudzenie chęci posiadania
przekonanie o słuszności wyboru
zakup
zapewnienie satysfakcji
A. Pożądanie.
B. Działanie.
C. Zainteresowanie.
D. Satysfakcja.
Odpowiedź "Satysfakcja" jest poprawna, ponieważ w modelu AIDCAS ostatni etap, który koncentruje się na zapewnieniu długookresowego zadowolenia konsumenta, ma kluczowe znaczenie dla budowania długotrwałej lojalności klienta. Satysfakcja to efekt wcześniejszych działań marketingowych, które mają na celu zainteresowanie, wywołanie pożądania oraz zachęcenie do działania. Przykładem zastosowania tego etapu może być program lojalnościowy, który nagradza klientów za powracające zakupy, co zwiększa ich satysfakcję i przyczynia się do ponownego wyboru marki. W praktyce, firmy, które koncentrują się na satysfakcji, częściej odnoszą sukces, ponieważ zadowoleni klienci nie tylko wracają, ale również polecają produkt innym, co zwiększa zasięg i widoczność marki. Dobrze zrozumiane mechanizmy satysfakcji pomagają organizacjom dostosować swoje strategie marketingowe do oczekiwań konsumentów, co jest kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym rynku.

Pytanie 26

W ofercie sprzedaży reklam na stronach www w części dotyczącej wymagań technicznych button opisano jako: "Przycisk reklamowy w lewej nawigacyjnej części strony, animowany bądź statyczny, w formacie pliku gif jpg, html lub flash." Zgodnie z wymaganiami, klient powinien zapisać plik z animacją w standardzie

A. .swf
B. .cdr
C. .avi
D. .psd
Odpowiedzi .psd, .avi oraz .cdr są niepoprawne z kilku powodów. Plik .psd to format stworzony przez Adobe Photoshop, przeznaczony do edycji grafiki rastrowej. Chociaż można w nim tworzyć animacje, nie jest to jego główna funkcjonalność. Pliki .avi to format kontenera wideo, który obsługuje różne kodeki, ale nie jest dostosowany do użycia w reklamie internetowej, gdzie wymagane są lekkie i szybko ładowane pliki. Z drugiej strony, plik .cdr to format używany przez CorelDRAW, służący do projektowania grafiki wektorowej, ale nie wspiera on bezpośrednio animacji, co czyni go nieodpowiednim wyborem w kontekście przycisku reklamowego. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych odpowiedzi obejmują mylenie różnych rodzajów plików graficznych i wideo oraz ich zastosowania w kontekstach, które nie są zgodne z wymaganiami technicznymi danego zadania. Zrozumienie, jakie formaty są odpowiednie do konkretnych zastosowań, jest kluczowe w tworzeniu efektywnych kampanii reklamowych oraz materiałów wizualnych w Internecie. Współczesne standardy wyraźnie wskazują, że formaty takie jak SWF, mimo że coraz rzadziej używane, były optymalne dla animacji w reklamach internetowych.

Pytanie 27

Nabywca kupujący głównie towary oznaczone przedstawionym znakiem kieruje się motywami o charakterze

Ilustracja do pytania
A. moralnym.
B. irracjonalnym.
C. innowacyjnym.
D. racjonalnym.
Poprawna odpowiedź to motywy moralne, co jest związane z etycznym wyborem, który dokonuje nabywca. Wybierając produkty oznaczone znakiem "Teraz Polska", konsumenci nie tylko wspierają lokalną gospodarkę, ale również promują jakość i tradycję polskich wytwórców. Tego typu wybory mają głębsze znaczenie, ponieważ wpływają na rozwój polskiego rynku oraz zatrudnienie w regionach. Nabywcy kierują się poczuciem odpowiedzialności społecznej, co jest zgodne z trendami odpowiedzialnego konsumpcjonizmu. Przykładem może być sytuacja, w której klienci wybierają lokalne produkty, co pozwala im czuć się częścią społeczności oraz przyczynia się do redukcji negatywnego wpływu na środowisko, np. poprzez ograniczenie transportu. Warto zauważyć, że w dobie globalizacji, motywacja moralna może stać się kluczowym czynnikiem w strategiach marketingowych, zachęcającym producentów do podnoszenia standardów jakości oraz etyki biznesu.

Pytanie 28

Jaką z podanych form reklamy powinna zasugerować agencja klientowi, który pragnie osiągnąć zasięg globalny, zdefiniować grupę docelową oraz zapewnić interaktywną komunikację?

A. Reklamę kinową
B. Reklamę prasową
C. Reklamę internetową
D. Reklamę outdoorową
Reklama internetowa to najskuteczniejsze narzędzie dla klientów dążących do globalnego zasięgu, profilowania odbiorców oraz interaktywności. Dzięki platformom takim jak Google Ads, Facebook Ads czy programy partnerskie, agencje mają możliwość precyzyjnego dotarcia do zdefiniowanych grup docelowych na całym świecie. Reklama internetowa umożliwia nie tylko szeroki zasięg, ale także dostosowanie komunikacji do indywidualnych preferencji użytkowników, co zwiększa efektywność kampanii. Interaktywność jest kluczowym elementem reklamy online; użytkownicy mogą angażować się w kampanie poprzez klikanie, komentowanie czy dzielenie się treściami, co buduje relację z marką. Przykładowo, kampanie w mediach społecznościowych pozwalają na tworzenie dynamicznych treści oraz bezpośrednią komunikację z odbiorcami, co sprzyja budowaniu lojalności. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wykorzystanie analityki w celu optymalizacji kampanii pozwala na bieżąco dostosowywać działania do zachowań użytkowników, co czyni reklamę internetową niezwykle efektywnym narzędziem marketingowym.

Pytanie 29

Które urządzenie powinna wybrać agencja reklamowa w celu realizacji zamówienia klienta, aby oprawić i sczepić kilkadziesiąt luźnych jednakowo rozmiarowych kartek?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. D.
C. B.
D. A.
Urządzenie przedstawione na zdjęciu A to bindownica, które jest kluczowym narzędziem w branży poligraficznej i reklamowej do trwałego łączenia dokumentów. W przypadku agencji reklamowej, która musi oprawić kilkadziesiąt luźnych kartek, bindownica oferuje estetyczne i funkcjonalne rozwiązanie. Bindownice są zaprojektowane tak, aby łączyć materiały w sposób zapewniający łatwość w użyciu oraz trwałość, co jest niezbędne w prezentacjach czy materiałach promocyjnych. Użycie bindownicy umożliwia również wybór różnorodnych rodzajów okładek oraz wykończeń, co pozwala na dostosowanie oprawy do specyfiki zamówienia. W praktyce, bindownice można spotkać zarówno w biurach, jak i w drukarniach, ponieważ ich zastosowanie znacznie poprawia efektywność pracy, a także jakość finalnego produktu. W kontekście standardów branżowych, oprawa dokumentów przez bindowanie jest uznawana za jedną z najpopularniejszych metod, co dowodzi jej szerokiej akceptacji i uznania wśród profesjonalistów.

Pytanie 30

Szybko rozwijająca się firma IT, zatrudniająca głównie młodych i ambitnych pracowników, zamierza zainicjować szeroką akcję reklamową. Z tej okazji postanowiła zaktualizować swój logotyp. Jaki typ kompozycji artystycznej byłby dla niej najbardziej odpowiedni?

A. Symetryczny
B. Dynamiczny
C. Rytmiczny
D. Statyczny
Dynamiczny rodzaj kompozycji plastycznej jest idealny dla prężnie rozwijającej się firmy informatycznej zatrudniającej młodych, energicznych pracowników. Taki typ kompozycji wyraża ruch, energię oraz innowacyjność, co jest kluczowe w kontekście branży technologicznej. Przykładem zastosowania dynamicznej kompozycji mogą być logo, które wykorzystują asymetrię oraz różnorodne kształty, co daje wrażenie ruchu i zmienności. Firmy takie jak Spotify czy Nike skutecznie wykorzystują dynamiczne elementy w swoich projektach, podkreślając swoją nowoczesność i zaawansowanie technologiczne. Tego rodzaju kompozycje są zgodne z aktualnymi trendami w designie, które zmierzają w kierunku większej ekspresji i interakcji z odbiorcą. Dodatkowo, dynamiczne logo mogą być bardziej zapadające w pamięć, co wzmacnia identyfikację marki. W kontekście kampanii reklamowej, dynamiczna estetyka przyciąga uwagę i może skutecznie oddziaływać na emocje klientów, co jest niezwykle istotne w konkurencyjnej przestrzeni rynku.

Pytanie 31

Który element w załączonym fragmencie oferty handlowej, przygotowanej zgodnie z modelem AIDA, ma przyciągnąć uwagę?

Ilustracja do pytania
A. Tytuł dokumentu.
B. Dane adresata oferty.
C. Logo agencji reklamowej.
D. Dane adresowe agencji.
Logo agencji reklamowej jest kluczowym elementem przyciągającym uwagę w ofercie handlowej, zgodnie z modelem AIDA. AIDA to akronim, który opisuje cztery etapy: Attention (Uwaga), Interest (Zainteresowanie), Desire (Pragnienie) i Action (Działanie). W kontekście marketingowym, logo, jako element graficzny, odgrywa fundamentalną rolę w pierwszym etapie, ponieważ jest zazwyczaj najbardziej rozpoznawalnym symbolem firmy. Jego kolorystyka, kształt oraz umiejscowienie na dokumencie mają za zadanie wyróżnić ofertę spośród innych dokumentów, co jest niezbędne, aby skupić uwagę odbiorcy. Dobre praktyki wskazują, że skuteczne logo powinno być proste, ale jednocześnie zapadające w pamięć, co sprawia, że łatwiej jest je skojarzyć z ofertą firmy. Zastosowanie logo w ofertach handlowych nie tylko przyciąga uwagę, ale również buduje zaufanie i wizerunek marki, co jest kluczowe w procesie sprzedaży. Właściwe wykorzystanie takich elementów graficznych jest często kluczowe dla sukcesu kampanii marketingowych.

Pytanie 32

W tabeli przedstawiono metody prowadzenia wywiadu ankietowego. Największy wpływ na wybór respondentów istnieje w przypadku wywiadu

KryteriumWywiad ankietowy:
telefonicznyza pośrednictwem pocztyosobistyw centrum handlowym
Ilość informacjiograniczonaograniczonanieograniczonanieograniczona
Jakość informacjibardzo dobrabardzo dobradobradobra
Kontrola doborubardzo dobramaładobramała
Zwrotność informacjizadowalającazadowalającazadowalającazadowalająca
A. telefonicznego.
B. za pośrednictwem poczty.
C. osobistego.
D. w centrum handlowym.
Zastosowanie metod takich jak wywiad za pośrednictwem poczty, osobisty czy w centrum handlowym ma swoje ograniczenia, które mogą negatywnie wpływać na jakość zbieranych danych. Wywiad pocztowy często wiąże się z niską stopą odpowiedzi oraz brakiem możliwości bezpośredniej interakcji z respondentami, co ogranicza możliwość zadawania dodatkowych pytań wyjaśniających oraz dostosowywania kwestionariusza do kontekstu rozmowy. Osobiste wywiady, mimo że oferują bogactwo informacji, są czasochłonne i kosztowne, co może prowadzić do ograniczonej liczby respondentów oraz zniekształcenia próby badawczej. Z kolei wywiady prowadzone w centrach handlowych mogą przyciągać tylko specyficzną grupę osób, co nie odzwierciedla całej populacji. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych metod mogą obejmować założenie, że bezpośredni kontakt zawsze przekłada się na lepszą jakość danych, co nie zawsze jest prawdą. Warto pamiętać, że efektywność metody badawczej zależy od kontekstu i celu badania. Odpowiedni dobór metody badawczej, zgodnie z zasadami metodologicznymi, jest kluczowy dla uzyskania rzetelnych i wartościowych wyników.

Pytanie 33

Odczuwanie przez klienta, iż jest lekceważony podczas rozmowy handlowej, wynika z

A. zadawania przez sprzedającego krótkich i zwięzłych pytań
B. zbyt rzadkiego nawiązywania kontaktu wzrokowego między sprzedającym a klientem
C. zbyt częstych i dokładnych ustaleń pomiędzy sprzedającym a klientem
D. nieprzerwanych interakcji między sprzedającym a klientem
Zbyt rzadki kontakt wzrokowy podczas rozmowy sprzedażowej może prowadzić do odczuwania przez klienta lekceważenia jego osoby. Komunikacja niewerbalna, w tym kontakt wzrokowy, odgrywa kluczową rolę w budowaniu relacji i zaufania między sprzedającym a klientem. Odpowiedni poziom kontaktu wzrokowego wskazuje na zainteresowanie i zaangażowanie sprzedającego, co w efekcie wpływa na pozytywne postrzeganie rozmowy przez klienta. W praktyce, sprzedający powinni dążyć do utrzymania regularnego kontaktu wzrokowego, co podkreśla ich uwagę i szacunek dla klienta. Badania pokazują, że klienci czują się bardziej komfortowo i otwarci w rozmowie, gdy dostrzegają, że sprzedający koncentruje się na nich. Przykładowo, podczas prezentacji produktu, sprzedający powinien oceniać reakcje klienta, utrzymując kontakt wzrokowy, co umożliwia lepsze dostosowanie argumentacji sprzedażowej do potrzeb klienta. W branży sprzedażowej uważa się, że skuteczna komunikacja niewerbalna jest równie ważna jak verbalna, a jej niedobór może prowadzić do poczucia braku szacunku czy lekceważenia ze strony sprzedającego.

Pytanie 34

Strategia naśladowania może być bardziej opłacalna niż innowacje, ponieważ

A. naśladowanie zmniejsza koszty oraz ryzyko związane z badaniami i opracowywaniem nowych produktów
B. doskonalenie się poprzez własne błędy podczas kolejnych naśladowań przynosi nowe umiejętności
C. naśladowca oferuje niższe ceny niż innowator, co pozwala na większą sprzedaż
D. naśladowanie wypiera z rynku nowoczesne technologie, więc innowacje stają się zbędne
Imitacja nie jest strategią, która automatycznie wypiera innowacje ani nowoczesne technologie z rynku. Rzeczywistość jest bardziej złożona i wymaga zrozumienia, że innowacje są kluczowe dla rozwoju branży oraz długofalowego sukcesu firmy. Przykładając zbyt dużą wagę do imitacji, firma może przeoczyć szansę na stworzenie własnej unikalnej wartości, która przyciągnie lojalnych klientów. Twierdzenie, że imitacja eliminuje potrzebę innowacji, opiera się na błędnym założeniu, że klienci będą zawsze wybierać tańsze opcje, co nie jest prawdą w dłuższej perspektywie. Wiele badań pokazuje, że innowacyjne firmy, które oferują wyjątkowe doświadczenia lub produkty, często zyskują przewagę konkurencyjną, której imitatorzy nie są w stanie naśladować. Dodatkowo, sprzedawanie taniej nie zawsze przekłada się na wzrost sprzedaży, ponieważ klienci mogą być bardziej skłonni zapłacić wyższą cenę za jakość i unikalność. Błędem myślowym jest zakładanie, że rynek jest statyczny, a konkurencja opiera się wyłącznie na cenie. Kluczowe jest, aby firmy inwestowały w innowacje, które mogą tworzyć nowe potrzeby i otwierać nowe rynki, zamiast opierać się jedynie na kopiowaniu istniejących rozwiązań.

Pytanie 35

Firma X przeanalizowała liczbę odwiedzających jej sklep internetowy klientów w trakcie trwania tygodniowej kampanii reklamowej, w ciągu tygodnia przed jej rozpoczęciem oraz w ciągu tygodnia po jej zakończeniu. Wyniki analizy przedstawia wykres zamieszczony obok. Który z wymienionych wniosków można wysnuć na jego podstawie?

Ilustracja do pytania
A. W trakcie trwania kampanii reklamowej nie wzrosła liczba osób odwiedzających sklep internetowy w stosunku do liczby osób odwiedzających stronę przed kampanią reklamową.
B. Po zakończeniu kampanii liczba osób odwiedzających sklep internetowy nie zmieniła się w stosunku do liczby osób odwiedzających stronę przed kampanią reklamową.
C. Po zakończeniu kampanii reklamowej liczba osób odwiedzających sklep internetowy była niższa niż w okresie poprzedzającym kampanię.
D. Po zakończeniu kampanii wzrosła liczba osób odwiedzających sklep internetowy.
Analizując inne odpowiedzi, warto zauważyć, że są one oparte na błędnych założeniach dotyczących wpływu kampanii reklamowej na liczbę odwiedzających sklep internetowy. Stwierdzenie, że w trakcie kampanii reklamowej nie wzrosła liczba odwiedzających w porównaniu do przedkampanijnego okresu, może być mylące. Takie podejście ignoruje, że kampanie mają na celu zwiększenie ruchu, co w wielu przypadkach może być widoczne w krótkim okresie, a niekoniecznie w dłuższym. Ponadto, interpretacja, że po kampanii liczba odwiedzających nie zmieniła się, jest sprzeczna z danymi wykresu, które wyraźnie wskazują na spadek. Z kolei twierdzenie, iż po zakończeniu kampanii liczba odwiedzających była na poziomie niższym niż przed kampanią, nie uwzględnia kontekstu analizy, która wymaga porównania danych przed, w trakcie i po kampanii, co pozwala na dokładniejsze wnioskowanie o jej skuteczności. Kluczowym błędem myślowym w tych odpowiedziach jest brak analizy dynamiki danych oraz ich kontekstu. Podczas analizy skuteczności kampanii należy pamiętać, że nie zawsze pierwsze efekty są miarodajne. Warto stosować holistyczne podejście do analizy danych, uwzględniając różne zmienne i czynniki, które mogą wpływać na ruch na stronie oraz zaangażowanie użytkowników.

Pytanie 36

Na podstawie tekstu w ramce określ, którego rodzaju dokumentu on dotyczy.

...może być zgłoszona wyłącznie na piśmie pod rygorem nieważności. Pismo musi zawierać: dane identyfikacyjne zleceniodawcy, numer zlecenia, datę wadliwej emisji/wyświetlenia reklamy oraz opis rodzaju i charakteru błędu/ów, informację o nie wyemitowaniu/nie wyświetleniu reklamy wraz z datą/datami tego lub tych faktów.
A. Umowy.
B. Rękojmi.
C. Gwarancji.
D. Reklamacji.
Odpowiedź "Reklamacji" jest poprawna, ponieważ tekst w ramce odnosi się do zgłoszenia wadliwego wykonania usługi, co jest kluczowym elementem procedury reklamacji. Reklamacja jest formalnym procesem, który pozwala konsumentowi na zwrócenie uwagi na niską jakość produktu lub usługi oraz domaganie się jej poprawy. W kontekście reklamacji istotne jest podanie danych identyfikacyjnych zleceniodawcy, numeru zlecenia oraz szczegółowego opisu problemu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. W przypadku reklamacji reklamodawcy mają obowiązek zareagować na zgłoszenie w ustalonym terminie, co jest zgodne z przepisami prawa cywilnego. Przykładem może być sytuacja, gdy klient zgłasza reklamację na wadliwie wykonaną kampanię reklamową, co obliguje firmę do analizy i, jeśli to konieczne, dokonania zmian, aby dostarczyć wartość, którą klienci oczekują. Proces reklamacji ma na celu nie tylko naprawienie błędów, ale także poprawę jakości świadczonych usług oraz budowanie zaufania w relacjach z klientami.

Pytanie 37

Copywriter dostał zlecenie od firmy medycznej na stworzenie treści reklamowej skierowanej do lekarzy. Jaki styl powinien zastosować w tej treści?

A. Publiczny
B. Dziennikarski
C. Potoczny
D. Naukowy
Wybór stylu naukowego w przekazie reklamowym skierowanym do lekarzy jest szczególnie uzasadniony. Lekarze jako profesjonaliści oczekują precyzyjnych, rzetelnych i opartych na dowodach informacji. Styl naukowy charakteryzuje się używaniem terminologii medycznej oraz prezentowaniem danych w sposób obiektywny i analityczny. Przykładem może być przygotowanie materiału promocyjnego dotyczącego nowego leku, gdzie ważne jest przedstawienie wyników badań klinicznych, mechanizmu działania substancji czynnej oraz potencjalnych skutków ubocznych. Warto również pamiętać, że w kontekście etyki reklamowej w branży medycznej, komunikacja powinna być zgodna z obowiązującymi regulacjami prawnymi oraz standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie transparentności i rzetelności. Zastosowanie stylu naukowego nie tylko zwiększa wiarygodność przekazu, ale także ułatwia lekarzom podejmowanie świadomych decyzji dotyczących leczenia ich pacjentów.

Pytanie 38

Większość klientów korzystających z usług salonu kosmetycznego to osoby, które są mniej wrażliwe na zmiany cen oraz chętnie polecają salon innym. Jak nazywają się tacy klienci?

A. naśladowcy
B. lojalni
C. maruderzy
D. innowatorzy
Odpowiedź 'lojalni' jest poprawna, ponieważ lojalni klienci to ci, którzy wykazują stałe zainteresowanie usługami salonu kosmetycznego i są mniej podatni na zmiany cen. W praktyce oznacza to, że klienci lojalni często korzystają z szerokiego zakresu usług, co przyczynia się do stabilności finansowej salonu. Na przykład, takie osoby mogą regularnie korzystać z zabiegów pielęgnacyjnych, co nie tylko zwiększa ich satysfakcję, ale również generuje stały przychód dla salonu. Lojalni klienci są również skłonni polecać usługi innym, co jest kluczowe w budowaniu pozytywnego wizerunku marki oraz w pozyskiwaniu nowych klientów. W branży kosmetycznej, gdzie zaufanie i rekomendacje są niezwykle istotne, budowanie lojalności klientów poprzez programy lojalnościowe, personalizację usług oraz wysoką jakość obsługi jest uznawane za standard. Dobrze zorganizowane strategie marketingowe skierowane na budowanie lojalności mogą przynieść długoterminowe korzyści, a ich skuteczność jest często mierzona poprzez wskaźniki retencji klientów oraz ich wpływ na przychody.

Pytanie 39

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. interstitial.
B. button.
C. banner.
D. watermark.
Poprawna odpowiedź to 'button', co odnosi się do elementu interaktywnego, który jest powszechnie używany na stronach internetowych. Elementy typu button służą do angażowania użytkowników, co jest kluczowe w kontekście UX (User Experience). Przycisk na stronie internetowej często prowadzi do akcji, takich jak złożenie zamówienia, zapisanie się do newslettera czy przejście do kolejnego etapu formularza. Przyciski powinny być projektowane zgodnie z zasadami dostępności, co oznacza, że muszą być widoczne i intuicyjnie umiejscowione, aby użytkownicy mogli łatwo je zidentyfikować i używać. Przykładem mogą być przyciski CTA (Call to Action), które są kluczowe w strategiach marketingowych, ponieważ skutecznie przyciągają uwagę i zachęcają do działania. Ważne jest również, aby przyciski były odpowiednio stylizowane, aby odzwierciedlały tożsamość marki oraz były responsywne na różnych urządzeniach. Zastosowanie przycisków w odpowiednich miejscach strony internetowej jest zgodne z najlepszymi praktykami web designu i ma istotny wpływ na konwersję użytkowników.

Pytanie 40

Który proces uszlachetniania wyrobu papierniczego polega na oklejaniu cienkim papierem (niezadrukowanym lub zadrukowanym) papieru znacznie grubszego, tektury falistej itp.?

A. Falcowanie.
B. Kaszerowanie.
C. Listowanie.
D. Bigowanie.
Bigowanie i falcowanie to procesy często mylone z kaszerowaniem, ale ich cel i zastosowanie są zupełnie inne. Bigowanie polega na wykonywaniu specjalnych wgłębień (bigów) ułatwiających późniejsze zginanie papieru czy kartonu. Jest to szczególnie istotne przy produkcji zaproszeń, okładek czy opakowań, gdzie ważna jest precyzja i estetyka linii zgięcia, ale nie polega na naklejaniu żadnych dodatkowych warstw. Często spotykam się z opinią, że bigowanie to już uszlachetnienie powierzchni – nic bardziej mylnego, bo nie zmienia ono ani faktury, ani wyglądu samego materiału. Z kolei falcowanie odnosi się do składania papieru, na przykład przy tworzeniu ulotek czy broszur. To typowy proces introligatorski, gdzie liczy się dokładność zgięć i sekwencja, ale nie pojawia się tu żadne dodatkowe oklejanie czy podklejanie warstw. Często myli się też listowanie z kaszerowaniem, co jest zrozumiałe – nazwy bywają podobne. Jednak listowanie oznacza adresowanie i przygotowywanie przesyłek do wysyłki, szczególnie w branży poligraficznej przy masowych mailingach. Nie ma tu żadnego fizycznego uszlachetniania wyrobu papierniczego, to raczej etap logistyczny. Typowym błędem jest myślenie, że każde dodatkowe działanie z papierem po druku to uszlachetnianie – tymczasem prawdziwe procesy uszlachetniające jak kaszerowanie mają na celu poprawę walorów estetycznych i użytkowych produktu poprzez nakładanie kolejnych warstw lub powłok. Z mojego doświadczenia wynika, że rozróżnianie tych procesów jest kluczowe w planowaniu produkcji opakowań i materiałów reklamowych, bo tylko kaszerowanie daje możliwość łączenia wytrzymałości tektury z jakością druku na cienkim papierze. Właściwe rozpoznanie tych technik to podstawa w pracy każdego technologa czy operatora maszyn poligraficznych.