Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:06
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 12:47

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W okresie zimowym zużycie paliwa przez ciągnik jest o 10% wyższe niż w sezonie letnim. Jak bardzo zwiększy się koszt paliwa przypadający na 1 mth pracy, jeśli letnie zużycie wynosi 6 litrów na mth, a cena paliwa pozostaje stała i wynosi 4,50 zł za 1 litr?

A. 2,50 zł
B. 3,40 zł
C. 2,70 zł
D. 3,80 zł
Aby obliczyć wzrost kosztów paliwa przypadający na 1 mth pracy ciągnika, należy najpierw ustalić zużycie paliwa w okresie zimowym. W lecie ciągnik zużywa 6 litrów paliwa na mth, co przy cenie 4,50 zł za litr daje koszt 27 zł na mth. W okresie zimowym zużycie paliwa wzrasta o 10%, co oznacza, że w zimie wynosi 6,6 litra na mth (6 litrów + 10% z 6 litrów). Koszt paliwa w zimie wynosi więc 6,6 litra * 4,50 zł/litr = 29,70 zł na mth. Różnica między kosztami w zimie i lecie wynosi 29,70 zł - 27 zł = 2,70 zł, co stanowi wzrost kosztów. Zrozumienie tego zagadnienia jest kluczowe w zarządzaniu kosztami operacyjnymi, szczególnie w kontekście eksploatacji maszyn rolniczych w różnych warunkach atmosferycznych.

Pytanie 2

Podczas regulacji luzu w łożyskach stożkowych przy użyciu nakrętki, należy dokręcić ją do momentu, kiedy

A. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
B. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
C. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
D. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
Regulacja luzu w łożyskach stożkowych wymaga zrozumienia mechaniki ich działania oraz konsekwencji wynikających z niewłaściwego ustawienia luzu. Odpowiedzi, które sugerują dokręcanie nakrętki bez wystąpienia oporów przy obrocie, opierają się na błędnym założeniu, że swobodne obracanie się łożyska jest wystarczające do zapewnienia jego prawidłowej pracy. W rzeczywistości, brak oporów może prowadzić do luźnego osadzenia elementów tocznych, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia oraz przyspiesza proces zużycia. Dokręcenie nakrętki o podany kąt bez wcześniejszego wystąpienia oporów jest również niewłaściwe, ponieważ ignoruje kluczowy element regulacji jakim jest moment obrotowy. Takie podejście może prowadzić do niewłaściwego luzu, co równa się zwiększonemu tarciu i w konsekwencji do przegrzewania łożyska. Z kolei odkręcenie nakrętki po jej dokręceniu do momentu oporu, przy braku zrozumienia potrzeby precyzyjnego dostosowania luzu, podważa fundamenty inżynieryjne dotyczące jakości i trwałości łożysk. W praktyce, ignorowanie tych zasad prowadzi do awarii, które mogą wiązać się z kosztownymi naprawami i przestojami w produkcji. Wyposażenie pracowników w wiedzę na temat poprawnej regulacji luzu oraz stosowanie się do standardów branżowych są kluczowe dla zapewnienia długotrwałej niezawodności maszyn.

Pytanie 3

Korzystając z cennika usług rolniczych, oblicz koszt zbioru i owinięcia folią 80 bel sianokiszonki, jeżeli agregat z prasą w ciągu godziny zbiera 20 bel, a cena zużytej folii to 500 zł.

Cennik usług rolniczych
UsługaSprzętCenaUwagi
Owijanie belCiągnik + owijarka8-12 zł/ szt.Bez folii
Zbiór sianokiszonkiCiągnik + prasa150 zł/hSiatka w cenie
A. 1 550 zł
B. 2 200 zł
C. 1 700 zł
D. 1 900 zł
Poprawna odpowiedź to 1 900 zł, ponieważ całkowity koszt zbioru i owinięcia folią 80 bel sianokiszonki obejmuje kilka kluczowych elementów. Po pierwsze, z cennika usług rolniczych ustalamy koszt zbioru, który wynika z liczby bel zbieranych przez agregat z prasą w ciągu godziny. Jeśli maszyna zbiera 20 bel na godzinę, to na zebranie 80 bel potrzebujesz 4 godzin pracy. Jeżeli za każdą godzinę usługi płacisz określoną kwotę, musisz ją pomnożyć przez liczbę godzin. Następnie, koszt dodatkowego owinięcia folią wynika z materiału zużytego na owinięcie, co również powinno być ujęte w obliczeniach. Koszt folii, który wynosi 500 zł, również wlicza się w całkowity koszt. Łącząc te wszystkie elementy, uzyskujemy całkowity koszt 1 900 zł, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania kosztami produkcji w rolnictwie.

Pytanie 4

Do przesuwania w poziomej płaszczyźnie baniek mleka, skrzynek, ładunków w paczkach oraz pojemników należy użyć przenośnika

A. ślizgowego
B. wstrząsowego
C. wałkowego
D. ślimakowego
Wybór niewłaściwego przenośnika do transportu ładunków w płaszczyźnie poziomej może prowadzić do znacznych problemów operacyjnych. Przenośnik ślimakowy, na przykład, jest głównie stosowany do transportu materiałów sypkich, takich jak ziarna czy piasek, i nie jest przystosowany do transportu skrzynek czy pojemników. Jego konstrukcja opiera się na spiralnym ślimaku, co ogranicza jego zdolność do efektywnego transportowania ładunków o dużych wymiarach. Przenośnik ślizgowy, z kolei, wykorzystuje ślizgowe powierzchnie, co może skutkować uszkodzeniem delikatnych produktów, takich jak bańki z mlekiem. Tego typu przenośniki nie zapewniają też stabilności i precyzji transportu, co jest istotne w branżach zajmujących się produktami wrażliwymi na uszkodzenia. Przenośnik wstrząsowy, który działa na zasadzie wibracji, jest stosowany głównie do transportu materiałów sypkich i również nie nadaje się do transportu skrzynek czy pojemników, ponieważ nie zapewnia odpowiedniego podparcia dla ładunków. Wybór odpowiedniego systemu transportowego powinien być oparty na analizie konkretnego zastosowania i wymagań, a nie na powierzchownych właściwościach przenośników. Niewłaściwe decyzje mogą prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych i ryzykownych sytuacji związanych z uszkodzeniem produktów.

Pytanie 5

Brak dopływu cieczy roboczej do rozpylaczy przy uruchomionej pompie i otwartym zaworze sterującym opryskiwacza może wynikać

A. z niewystarczającego poziomu oleju w pompie
B. z defektu membrany w powietrzniku pompy
C. z nieszczelności na odcinku między zbiornikiem a pompą
D. z zbyt niskiego ciśnienia w powietrzniku pompy
Odpowiedzi sugerujące zbyt niski poziom oleju w pompie, uszkodzenie membrany w powietrzniku pompy oraz zbyt niskie ciśnienie w powietrzniku pompy mogą wydawać się na pierwszy rzut oka logiczne, jednak nie wyjaśniają one bezpośrednio przyczyny braku przepływu cieczy roboczej do rozpylaczy. Niski poziom oleju w pompie może prowadzić do jej uszkodzenia, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna braku przepływu cieczy, ponieważ pompa nawet przy niskim poziomie oleju może działać, jednak z mniejszą wydajnością. Uszkodzenie membrany w powietrzniku pompy może wpływać na ciśnienie w systemie, ale nie jest jedynym czynnikiem warunkującym przepływ cieczy, gdyż problem ten może występować również przy prawidłowej membranie. Z kolei zbyt niskie ciśnienie w powietrzniku pompy, wynikające z niedostatecznego ciśnienia powietrza, również nie skutkuje bezpośrednio brakiem przepływu, ponieważ ciśnienie to jest odpowiedzialne głównie za wytwarzanie aeracji w systemach spryskiwania, a nie za sam przepływ cieczy. W rzeczywistości, kluczowym czynnikiem jest integralność systemu hydraulicznego, a nieszczelności mają znaczący wpływ na efektywność operacyjną systemu. Dlatego istotne jest, aby operatorzy i technicy dobrze rozumieli, że przed przystąpieniem do diagnozy problemów z przepływem cieczy należy dokładnie sprawdzić stan wszystkich połączeń oraz węży, co najczęściej prowadzi do właściwego zidentyfikowania źródła problemu.

Pytanie 6

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3 oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm3
Częstotliwość wymiany250 mth
A. 170,00 zł
B. 150,00 zł
C. 175,00 zł
D. 155,00 zł
Koszt oleju silnikowego do wymiany wynosi 150,00 zł, co wynika z prostego obliczenia: pojemność miski olejowej wynosi 6 dm<sup>3</sup>, a cena 1 dm<sup>3</sup> oleju to 25,00 zł. Aby obliczyć całkowity koszt, wystarczy pomnożyć pojemność przez jednostkową cenę: 6 dm<sup>3</sup> x 25,00 zł/dm<sup>3</sup> = 150,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w praktyce motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne określenie kosztów materiałów eksploatacyjnych, takich jak olej silnikowy, jest niezbędne dla zarządzania budżetem serwisowym oraz planowania konserwacji pojazdów. Warto pamiętać, że regularna wymiana oleju jest nie tylko działania mające na celu zapewnienie optymalnej wydajności silnika, ale także przyczynia się do jego dłuższej żywotności, co jest zgodne z zasadami dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 7

Korzystając z tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II) aby, uzyskać odstęp między ziemniakami w rzędzie 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp
w rzędzie
Koło łańcuchowe na wale koła
napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie
sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów
A. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
Mówiąc krótko, dobra decyzja z tymi kołami łańcuchowymi! Te 19 zębów na wale koła napędowego i 35 na przyrządzie sadzącym to strzał w dziesiątkę, bo dzięki temu ziemniaki będą miały te 35 cm odstępu, co jest naprawdę ważne. Jak się dobrze dobierze przekładnię zębatą, to maszyna działa sprawnie, co w rolnictwie jest kluczowe. Dobrze wyregulowane koła łańcuchowe pozwalają na efektywne sadzenie, a to w końcu przekłada się na lepszy zbiór i mniej strat. W inżynierii mechanicznej chodzi o to, żeby wszystko działało razem - wtedy maszyny dobrze sadzą i ułatwiają późniejsze prace w polu. Dobrze, że kierujesz się takim podejściem, bo precyzyjne maszyny to podstawa, by wszystko dobrze zadziałało.

Pytanie 8

Który ciągnik należy zagregować z pięciopolową broną zawieszaną, aby silnik ciągnika pracował najbardziej ekonomicznie (obciążenie silnika wynosi około 90% jego mocy), jeżeli zapotrzebowanie mocy na jedno pole brony wynosi 5 kW?

ParametrNumer ciągnika
IIIIIIIV
Moc silnika [kW]24283545
A. IV
B. III
C. II
D. I
Wybierając niewłaściwe ciągniki, takie jak I, IV czy III, można napotkać różne problemy związane z wydajnością pracy. Ciągniki te po obciążeniu 90% ich mocy nie osiągają wymaganej wartości 25 kW, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania energii. W przypadku ciągnika I, jego moc po obciążeniu jest zbyt niska, co skutkuje niewystarczającym napędem dla pięciopolowej brony, a w rezultacie może prowadzić do opóźnień w pracy i zwiększenia zużycia paliwa. Podobnie, ciągniki IV i III mogą mieć zbyt wysoką moc, co skutkuje nadmiernym zużyciem paliwa i szybkim zużywaniem się części silnika. Praktyka pokazuje, że niewłaściwe dopasowanie mocy ciągnika do obciążenia roboczego może prowadzić do niepożądanych konsekwencji, takich jak zwiększone koszty operacyjne oraz mniejsze efekty pracy. Kluczowym błędem jest niewłaściwe obliczenie zapotrzebowania na moc oraz kompensowanie niskiej mocy ciągnika zbyt dużym obciążeniem, co prowadzi do przegrzewania silnika i uszkodzeń mechanicznych. Dlatego tak ważne jest stosowanie ciągników odpowiednio dobranych do wymagań technicznych maszyn, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 9

Przed demontażem warto oszacować stan techniczny przekładni zębatej maszyny rolniczej, sprawdzając

A. wartość luzu międzyzębnego
B. bicie promieniowe i osiowe kół
C. grubość zębów przekładni
D. poziom oleju w przekładni
Oceniając stan techniczny przekładni zębatej maszyny rolniczej, nie można polegać jedynie na poziomie oleju. Choć właściwy poziom oleju jest ważny dla utrzymania odpowiedniego smarowania, nie dostarcza bezpośrednich informacji na temat zużycia komponentów. Niedobór oleju może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia, ale jego obecność nie gwarantuje dobrego stanu przekładni. Ponadto, grubość zębów przekładni nie jest miarodajnym wskaźnikiem ich stanu. W rzeczywistości, zęby mogą być zbyt cienkie z powodu nadmiernego zużycia, co może prowadzić do ich złamania, a grubość sama w sobie nie odzwierciedla rzeczywistego stanu technicznego. Bicie promieniowe i osiowe kół jest ważnym parametrem, jednak w kontekście oceny stanu technicznego przekładni, jest to bardziej objaw problemów, a nie ich bezpośrednia przyczyna. Bicie może być wynikiem niewłaściwego montażu lub zużycia łożysk, ale nie dostarcza jednoznacznych informacji o luzach międzyzębnych, które są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania. Dlatego ważne jest, aby podczas oceny stanu technicznego przekładni zębatej skoncentrować się głównie na luzie międzyzębnym, jako najważniejszym wskaźniku sprawności i zużycia elementów maszyn.

Pytanie 10

Na podstawie oględzin, pomiarów oraz oznaczeń opon zamieszczonych w tabeli wskaż oponę nadającą się do eksploatacji, jeżeli wiadomo, że nie może być ona starsza niż z 2015 roku, a dopuszczalna minimalna wysokość bieżnika to 2 mm.

Sprawdzany parametrNumer opony
Opona 1Opona 2Opona 3Opona 4
Oznaczenie daty produkcji1206511648173612
Wysokość bieżnika [mm]2,53,53,01,5
Stan bieżnika, widoczne pęknięcia [tak/nie]nienietaknie
A. Opona 4
B. Opona 2
C. Opona 1
D. Opona 3
Wybór Opony 2 jest całkiem sensowny. Po pierwsze, data produkcji to 5116, czyli wyprodukowano ją w 51 tygodniu 2016 roku. To znaczy, że nie ma więcej niż 5-6 lat, co jest istotne dla bezpieczeństwa i efektywności jazdy. Wiesz, że stan opon ma ogromny wpływ na to, jak prowadzi się auto? Opony starsze niż 5-6 lat, zwłaszcza w trudnych warunkach, mogą być już ryzykowne. A wysokość bieżnika wynosząca 3,5 mm? To również istotne, bo minimum to 1,6 mm, ale dla lepszej przyczepności, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, warto mieć więcej. Opona 2 nie tylko spełnia wymagania prawne, ale da ci też lepsze osiągi na drodze. Ogólnie mówiąc, dobrze jest mieć opony w dobrym stanie, nieprzekraczające zalecanego wieku, bo to podstawa bezpieczeństwa podczas jazdy.

Pytanie 11

Jakie będą wydatki na wymianę lemieszy oraz dłut w pługu obracalnym dwu-skibowym, jeśli ceny części brutto to: lemiesz 100 zł, dłuto 30 zł, a zestaw śrub i nakrętek do jednego korpusu 5 zł? Pomiń koszt robocizny?

A. 540 zł
B. 135 zł
C. 270 zł
D. 675 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany lemieszy i dłut w pługu obracalnym 2-skibowym, należy uwzględnić ceny poszczególnych elementów. Cena lemiesza wynosi 100 zł, a dłuta 30 zł. W przypadku pługa 2-skibowego wymagana jest wymiana dwóch lemieszy oraz dwóch dłut. Koszt związany z lemieszami obliczamy jako: 2 * 100 zł = 200 zł. Natomiast koszt dłut wynosi: 2 * 30 zł = 60 zł. Dodatkowo, do każdego korpusu pługa potrzebny jest komplet śrub i nakrętek, którego koszt to 5 zł za korpus. Dla dwóch korpusów koszt wynosi: 2 * 5 zł = 10 zł. Sumując wszystkie te wartości, otrzymujemy: 200 zł (lemiesze) + 60 zł (dłuta) + 10 zł (śruby i nakrętki) = 270 zł. Błąd w wyliczeniach najprawdopodobniej wynikał z niezrozumienia liczby korpusów lub pominięcia elementów składowych kosztów. W praktyce, tego rodzaju obliczenia są kluczowe dla zarządzania kosztami w rolnictwie, co wpływa na efektywność operacyjną.

Pytanie 12

W agregacie aktywnym trzeba wymienić zęby robocze wraz z ich mocowaniami (śruba i nakrętka). Jakie będą koszty wymiany, przy następujących założeniach: – cena jednego zęba 40 zł; jednej śruby 0,60 zł; jednej nakrętki 0,40 zł. W agregacie znajduje się 25 zębów, każdy mocowany w dwóch miejscach?

A. 1075 zł
B. 1050 z
C. 1000 zł
D. 1025 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany zębów roboczych w agregacie aktywnym, należy uwzględnić nie tylko koszt samych zębów, ale także koszty mocowań, czyli śrub i nakrętek. Każdy zębaty element kosztuje 40 zł, a w agregacie znajduje się 25 zębów, co daje łącznie 1000 zł za zęby. Następnie trzeba doliczyć koszt mocowań. Każdy ząb mocowany jest w dwóch miejscach, co oznacza, że na jeden ząb potrzebne są dwie śruby i dwie nakrętki. Koszt jednej śruby wynosi 0,60 zł, a jednej nakrętki 0,40 zł. Dla 25 zębów oznacza to 25 zębów * 2 mocowania na ząb = 50 śrub i 50 nakrętek. Koszt śrub wynosi więc 50 * 0,60 zł = 30 zł, a koszt nakrętek to 50 * 0,40 zł = 20 zł. Suma wszystkich kosztów wynosi zatem 1000 zł + 30 zł + 20 zł = 1050 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w zarządzaniu kosztami i utrzymaniu efektywności operacyjnej w branży budowlanej oraz produkcyjnej, gdzie precyzyjne kalkulacje wpływają na rentowność projektów.

Pytanie 13

Jakie są powody wyraźnych wibracji podczas uruchamiania rozdrabniacza bijakowego, mimo że łożyska są sprawne i nie występują uszkodzenia mechaniczne?

A. Niewystarczająco napięte pasy przekładni
B. Zbyt duże otwarcie zasuwy w koszu zasypowym
C. Niedostateczne wyważenie bijaków
D. Niewłaściwie dobrane sita
Słuchaj, jeśli sita są źle dobrane, to mogą wprowadzać zamieszanie w jakości rozdrabnianego materiału, ale nie są one bezpośrednio odpowiedzialne za drgania, kiedy rozdrabniacz zaczyna działać. Sita są ważne dla filtracji, ale trzeba je wybierać na podstawie wielkości cząstek i rodzaju materiału, a nie na podstawie wibracji. A co do pasów przekładni – jak są słabo naciągnięte, to mogą się ślizgać, co wpływa na wydajność, ale znowu, nie jest to główny powód drgań. Przy otwartej zasuwie w koszu zasypowym mogą się robić problemy z przepływem materiału, ale to też nie ma bezpośredniego wpływu na stabilność maszyny w kontekście drgań. Często ludzie mylą objawy, jakimi są drgania, z ich przyczynami. Ważne jest, żeby zrozumieć, że jest wiele rzeczy, które mogą wpływać na działanie urządzenia, a ustalanie źródła problemu powinno być robić w sposób systematyczny, zwracając uwagę na wyważenie bijaków, bo to jest kluczowe dla prawidłowej pracy sprzętu.

Pytanie 14

Podczas instalacji nowej uszczelki pod głowicą silnika spalinowego, po oczyszczeniu powierzchni, należy uszczelkę

A. pokryć silikonem z jednej strony
B. umieścić bez użycia masy uszczelniającej
C. nasmarować smarem maszynowym
D. nałożyć silikon z obu stron
Montaż uszczelki pod głowicą silnika przy użyciu silikonów lub innych mas uszczelniających może być mylnie postrzegany jako sposób na zwiększenie szczelności połączenia. W rzeczywistości, takie podejście często prowadzi do problemów. Silikon, mimo że jest popularnym materiałem uszczelniającym, może w rzeczywistości wprowadzać zjawisko, w którym uszczelka nie jest w stanie pracować zgodnie z zamysłem inżyniera. Na przykład, zbyt gruba warstwa silikonu może spowodować zaburzenie geometrii połączenia, co prowadzi do nieszczelności. Ponadto, wiele nowoczesnych uszczelek jest zaprojektowanych tak, aby działać bez dodatkowych uszczelniaczy, co wynika z postępu technologicznego w materiałach. Użycie smarów maszynowych na powierzchni uszczelki również jest niewłaściwe; smar może działać jako środek separujący, co zwiększa ryzyko niewłaściwego montażu. Ułożenie uszczelki bez masy uszczelniającej gwarantuje, że będzie ona prawidłowo przylegać do powierzchni, co jest kluczowe dla osiągnięcia długotrwałej i niezawodnej szczelności, a także zminimalizowania ryzyka awarii w przyszłości. Zmniejsza to również ryzyko uszkodzenia elementów silnika, co jest szczególnie istotne w przypadku silników o dużych obciążeniach, gdzie szczelność połączenia ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej.

Pytanie 15

Główne elementy to pompa hydrauliczna, rozdzielacz oraz siłownik lub siłowniki

A. podnośnika w ciągniku
B. elektrycznego systemu przyczepy
C. hydrostatycznego układu napędu
D. elektrycznego systemu ciągnika
Wybór odpowiedzi związanej z układem elektrycznym przyczepy lub ciągnika jest wynikiem nieporozumienia dotyczącego zasad działania maszyn rolniczych. Układy elektryczne współczesnych ciągników i przyczep są odpowiedzialne głównie za zasilanie oświetlenia, systemów sygnalizacyjnych oraz sterowanie elektroniką pokładową, a nie za mechanikę podnoszenia. W kontekście hydrostatycznego napędu jazdy, należy zauważyć, że jest to system, który przekształca energię hydrauliczną w ruch obrotowy do napędu kół, a nie do podnoszenia lub opuszczania ładunków. Hydrostatyka w napędzie jazdy służy do poprawy efektywności przenoszenia momentu obrotowego i manewrowości pojazdu, co jest zupełnie innym zastosowaniem niż mechanika pracy podnośnika. Często mylone są zasady działania tych systemów, a użytkownicy mogą błędnie zakładać, że wszystkie systemy hydrauliczne mają podobne zastosowanie. Zrozumienie różnicy między hydrauliką napędu jazdy a hydrauliką podnośnika jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania sprzętu rolniczego oraz zapewnienia bezpieczeństwa w pracy. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o zastosowaniu konkretnej technologii, dobrze zrozumieć specyfikę i przeznaczenie każdego z tych systemów.

Pytanie 16

Jaką czynność należy wykonać jako pierwszą podczas wymiany wkładu filtrującego w filtrze paliwa do dokładnego oczyszczania?

A. Opróżnić filtr z paliwa oraz osadu
B. Odpowietrzyć filtry paliwowe
C. Zdemontować obudowę filtra
D. Zamknąć przepływ paliwa przez filtr
Zamknięcie przepływu paliwa przez filtr jest kluczowym działaniem przed przystąpieniem do wymiany wkładu filtrującego. Bez tego kroku istnieje ryzyko niekontrolowanego wycieku paliwa, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak pożar czy oparzenia chemiczne. W praktyce, przed rozpoczęciem jakiejkolwiek pracy przy systemie paliwowym, należy zidentyfikować i skutecznie zablokować źródło paliwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej oraz zasadami BHP. Zamykanie przepływu paliwa można zrealizować za pomocą odpowiednich zaworów, które są zazwyczaj zainstalowane w układzie paliwowym. Warto pamiętać, że po zamknięciu przepływu, powinno się odczekać chwilę, aby ciśnienie w systemie spadło, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo podczas pracy. Wymiana wkładu filtrującego powinna następować zgodnie z zaleceniami producenta, a regularne kontrole stanu filtra są niezbędne dla prawidłowego działania silnika i całego układu paliwowego.

Pytanie 17

Tabela zawiera dane z oceny stanu technicznego trzpieni trzymaków i nożyków kosiarki. Podaj, ile trzymaków i ile nożyków należy wymienić, jeżeli minimalna średnica trzpienia trzymaka nożowego powinna wynosić 10,0 mm.

Dysk [numer]1234
Trzymak [numer]12345678
Średnica trzpienia trzymaka w [mm]10,510,010,09,911,011,59,811,0
Stan techniczny nożyka
D – dobry
U – uszkodzony
DDUUDDUD
A. 4 trzymaki i 3 nożyki.
B. 4 trzymaki i 4 nożyki.
C. 2 trzymaki i 3 nożyki.
D. 2 trzymaki i 4 nożyki.
Wiele osób może pomylić się w ocenie liczby trzymaków i nożyków do wymiany, co prowadzi do niewłaściwych wniosków. W przypadku odpowiedzi wskazujących na wymianę większej liczby trzymaków lub nożyków, problem może wynikać z niejasności w interpretacji danych z tabeli. Często zdarza się, że błędne odpowiedzi opierają się na przypuszczeniach dotyczących stanu poszczególnych elementów, a nie na rzetelnej analizie ich wymiarów oraz stanu technicznego. Ponadto, w przypadku zamiany nożyka, istotne jest, aby zrozumieć, że wymiana jednego elementu na dysku narzędziowym wymaga wymiany całego kompletu nożyków, co jest zgodne z zasadą bezpieczeństwa operacyjnego. Osoby udzielające błędnych odpowiedzi mogą również nie dostrzegać kluczowych standardów dotyczących minimalnej średnicy trzpienia, co prowadzi do wniosków, które nie są poparte faktami. Warto podkreślić znaczenie systematycznej konserwacji oraz przeglądów sprzętu, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić efektywność operacyjną. Te zasady są fundamentalne w zarządzaniu stanem technicznym maszyn, dlatego istotne jest ich właściwe zastosowanie w praktyce.

Pytanie 18

Jakie przeglądy techniczne ciągnika rolniczego użytkownik może zrealizować we własnym zakresie w czasie obowiązywania gwarancji producenta?

A. P4 i P5
B. P1 i P2
C. P3 i P4
D. P2 i P3
Odpowiedzi P1 i P2 są na pewno trafne, bo te przeglądy techniczne ciągnika rolniczego są zgodne z tym, co mówi producent. Często można je zrobić samodzielnie, co pozwala na utrzymanie gwarancji. Przegląd P1 to takie podstawowe rzeczy, jak sprawdzenie oleju, ciśnienia w oponach czy ogólna kondycja maszyny. To bardzo ważne, żeby wszystko działało jak należy. Z kolei przegląd P2 to już bardziej szczegółowe czynności, jak kontrola hamulców czy sprawdzenie pasków napędowych. Dobrze, że użytkownicy mają możliwość samodzielnego ich robienia, bo to naprawdę pomaga lepiej dbać o maszyny i zmniejsza ryzyko awarii. Prowadzenie dokumentacji przeglądów to też fajna sprawa, bo w razie reklamacji można to wykorzystać. Regularne przeglądy i trzymanie się harmonogramu to klucz do dłuższej żywotności ciągnika i jego lepszej efektywności w pracy.

Pytanie 19

Co może być przyczyną obniżenia ciśnienia cieczy roboczej podczas pracy opryskiwacza?

A. brak ciśnienia w powietrzu w zbiorniku
B. uszkodzony eżektor
C. zanieczyszczony filtr ssawny
D. niedrożna dysza rozpylająca
Zanieczyszczony filtr ssawny jest jedną z głównych przyczyn spadku ciśnienia cieczy roboczej w opryskiwaczach. Filtr ssawny ma za zadanie zabezpieczyć układ pompy przed dostaniem się do niego zanieczyszczeń, które mogą uszkodzić elementy robocze. Kiedy filtr jest zanieczyszczony, ogranicza to przepływ cieczy, co prowadzi do obniżenia ciśnienia w układzie. W praktyce, regularne czyszczenie lub wymiana filtra ssawnego jest kluczowym elementem utrzymania sprawności opryskiwacza. Zgodnie z zaleceniami producentów, filtr powinien być sprawdzany przed każdym użyciem, szczególnie w warunkach, gdzie gleba lub ciecz mogą być zanieczyszczone. Oprócz poprawy ciśnienia roboczego, odpowiednio utrzymywany filtr wpływa także na efektywność aplikacji środków ochrony roślin, co jest istotne dla uzyskania wysokiej jakości upraw i redukcji strat chemicznych. Właściwe zarządzanie systemem filtracji jest zgodne z ogólnymi standardami dobrej praktyki rolniczej, co przyczynia się do ochrony środowiska i zdrowia ludzi.

Pytanie 20

Prasa do kostkowania, która pracuje przy zbiorze siana z wydajnością 0,5 ha/h, zużywa w ciągu jednej godziny 2,5 kg sznurka. Jaką kwotę należy przeznaczyć na zakup sznurka do zebrania siana z powierzchni 8 ha, jeśli cena 1 kłębka o wadze 4 kg wynosi 35,00 zł?

A. 140,00 zł
B. 220,00 zł
C. 320,00 zł
D. 350,00 zł
Odpowiedź 350,00 zł jest prawidłowa, ponieważ obliczenia dotyczące kosztu zakupu sznurka do zbioru siana z powierzchni 8 ha opierają się na wydajności prasy kostkującej oraz zużyciu sznurka. Prasa pracuje z wydajnością 0,5 ha/h, co oznacza, że na zebranie 8 ha potrzeba 16 godzin. W ciągu jednej godziny prasa zużywa 2,5 kg sznurka, co przez 16 godzin daje łączną ilość 40 kg sznurka (2,5 kg/h * 16 h = 40 kg). Każdy kłębek sznurka waży 4 kg, więc do zebrania 40 kg potrzebujemy 10 kłębków (40 kg / 4 kg/kłębek = 10 kłębków). Koszt jednego kłębek to 35,00 zł, co daje łączny koszt 350,00 zł (10 kłębków * 35,00 zł/kłębek = 350,00 zł). Przykład ten ilustruje znaczenie dokładnych obliczeń w procesie zbioru, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w rolnictwie, gdzie precyzyjne planowanie kosztów i wydajności jest kluczowe dla rentowności gospodarstwa.

Pytanie 21

W Polsce olej napędowy typu F (zimowy) jest dostępny do sprzedaży

A. od 16 listopada do końca lutego
B. przez cały rok
C. od 31 grudnia do 20 marca
D. od 16 kwietnia do 30 września
Odpowiedź, że olej napędowy gatunku F (zimowy) w Polsce jest sprzedawany od 16 listopada do końca lutego, jest prawidłowa, ponieważ ten okres jest zgodny z regulacjami prawnymi wprowadzonymi przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz związanymi z warunkami atmosferycznymi, które wpływają na właściwości paliw. Olej napędowy zimowy charakteryzuje się niższą temperaturą krzepnięcia, co jest kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowego działania w niskich temperaturach. Zastosowanie oleju napędowego zimowego jest szczególnie istotne w transporcie i logistyce, gdzie niezawodność pojazdów jest niezbędna. W praktyce, w okresie zimowym, stosowanie oleju napędowego gatunku F pozwala uniknąć problemów z zapychaniem filtrów paliwowych oraz zapewnia lepszą wydajność silników w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dobrą praktyką jest również monitorowanie prognoz pogodowych i dostosowywanie rodzaju paliwa do panujących warunków, co jest zgodne z zasadą efektywności energetycznej i bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 22

W jaki sposób powinien funkcjonować sprawny amortyzator w układzie zawieszenia samochodu osobowego podczas nagłego obciążenia prowadzącego do maksymalnego ugięcia elementów sprężystych i następnie po zwolnieniu nacisku?

A. Po wykonaniu 1 lub 2 wahnięć nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej
B. Powinien utrzymać nadwozie w tej samej pozycji względem kół
C. Powinno wystąpić kilkanaście wahnięć o malejącej amplitudzie
D. Powinno nastąpić kilkanaście wahnięć, a ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę
Wybór odpowiedzi, że powinno być kilkanaście wahnięć, a ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę, jest błędny, ponieważ wskazuje na niewłaściwe zrozumienie funkcji amortyzatorów. Amortyzatory są zaprojektowane do tłumienia ruchów, co oznacza, że ich rola polega na szybkiej reakcji na zmiany obciążenia oraz na znoszeniu nadmiernych wstrząsów, a nie na generowaniu długotrwałych wahnięć. Teoretyczne założenie, że ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę, może wynikać z błędnego postrzegania dynamiki układów zawieszenia. W rzeczywistości, jeśli ruch w dół byłby znacznie wolniejszy, mogłoby to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, gdzie nadwozie byłoby nieadekwatnie stabilizowane. Także stwierdzenie, że po wykonaniu kilkunastu wahnięć nadwozie nie wróci do pozycji początkowej, podważa zasady fizyki związane z tłumieniem drgań. Właściwie działający amortyzator powinien szybko i efektywnie przywracać pojazd do stabilnej pozycji, co przestrzega standardów dotyczących bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Odpowiedzi sugerujące, że nadwozie może pozostać w stanie nieustalonej równowagi przez dłuższy czas są niezgodne z podstawowymi zasadami funkcjonowania zawieszenia i mogłyby prowadzić do wypadków lub obniżenia komfortu jazdy.

Pytanie 23

Zanim przystąpimy do wymiany uszkodzonego gniazda hydrauliki zewnętrznej w ciągniku rolniczym, należy

A. odpowietrzyć instalację hydrauliki zewnętrznej
B. usunąć olej z systemu hydraulicznego ciągnika
C. upewnić się, że gniazdo nie jest pod ciśnieniem
D. skontrolować poziom oleju hydraulicznego
Zanim zaczniesz wymieniać uszkodzone gniazdo hydrauliki, ważne jest, żeby sprawdzić, czy układ nie jest pod ciśnieniem. Wiesz, jak to jest – to naprawdę kluczowy krok. Jak jest ciśnienie, a ty zaczynasz coś robić, to może być niebezpiecznie. Przykład? Jeśli ciśnienie jest wysokie i nie zwrócisz na to uwagi, to przy odłączaniu gniazda może nastąpić nagły wyrzut oleju, co zagraża bezpieczeństwu ludzi w okolicy. Dlatego zawsze najlepiej najpierw zredukować ciśnienie, na przykład przez odpowietrzenie układu. W branży rolniczej jest to standard, więc każdy mechanik powinien być dobrze przeszkolony w kwestii bezpieczeństwa przy pracy z hydrauliką. Moim zdaniem, to naprawdę kluczowa umiejętność, która może uratować zdrowie.

Pytanie 24

Rozdrabniacz bijakowy, wykorzystywany do produkcji pasz, zasilany silnikiem elektrycznym o mocy 10 kW, przetwarza ziarno z wydajnością 800 kg/h. Oblicz koszt energii elektrycznej potrzebnej do rozdrobnienia 4000 kg ziarna, mając na uwadze, że cena 1 kWh wynosi 0,50 zł?

A. 25,00 zł
B. 40,00 zł
C. 50,00 zł
D. 15,00 zł
Aby obliczyć koszt energii elektrycznej zużytej do rozdrobnienia 4000 kg ziarna, należy najpierw ustalić, ile czasu zajmie ten proces. Rozdrabniacz bijakowy ma wydajność 800 kg/h, co oznacza, że do przetworzenia 4000 kg ziarna potrzebne będzie 5 godzin (4000 kg / 800 kg/h = 5 h). Przy silniku elektrycznym o mocy 10 kW, energia zużyta w czasie 5 godzin wynosi 50 kWh (10 kW * 5 h = 50 kWh). Koszt energii elektrycznej można obliczyć mnożąc zużytą energię przez cenę 1 kWh: 50 kWh * 0,50 zł/kWh = 25,00 zł. Ta odpowiedź jest zgodna z dobrą praktyką obliczania kosztów operacyjnych w przemyśle, gdzie istotne jest precyzyjne planowanie kosztów energii dla efektywności finansowej. Przykłady zastosowania obejmują optymalizację procesów produkcyjnych i zarządzanie budżetem, co jest kluczowe w działalności rolniczej.

Pytanie 25

Podczas łączenia wielofunkcyjnych agregatów uprawowych należy ustawiać narzędzia w porządku od

A. najpłycej do najgłębiej spulchniających
B. najgłębiej do najpłycej spulchniających
C. największej do najmniejszej szerokości roboczej
D. najmniejszej do największej szerokości roboczej
Odpowiedź najgłębiej do najpłycej spulchniających jest poprawna, ponieważ podczas zestawiania agregatów uprawowych kluczowe jest, aby narzędzia pracowały w odpowiedniej kolejności, aby zapewnić optymalne przetwarzanie gleby. Głębsze narzędzia, takie jak brony talerzowe czy spulchniacze, powinny być stosowane jako pierwsze, aby rozluźnić glebę na większej głębokości. Dzięki temu uzyskujemy lepsze napowietrzenie i poprawę struktury gleby. Następnie można użyć płytszych narzędzi, które mają na celu wyrównanie powierzchni i przygotowanie gleby do siewu. Przykładem mogą być agregaty, które w pierwszej kolejności używają narzędzi spulchniających o dużej szerokości roboczej, a kończą pracę narzędziami o mniejszej szerokości, co wpływa na równomierne rozkładanie resztek pożniwnych i poprawę jakości siewu. Taki schemat działania jest zgodny z najlepszymi praktykami agronomicznymi, które promują efektywność i zrównoważony rozwój w uprawach rolnych.

Pytanie 26

W trakcie naprawy rozrusznika wymieniono elektromagnes włącznika za 68,50 zł, zespoły sprzęgające w kwocie 31,60 zł oraz cztery szczotki po 5,80 zł każda. Koszt robocizny oszacowano na 100,00 zł. Ceny elementów oraz robocizna uwzględniają podatek. Jaki jest całkowity koszt naprawy rozrusznika?

A. 274,66 zł
B. 205,90 zł
C. 223,30 zł
D. 523,60 zł
Aby obliczyć całkowity koszt naprawy rozrusznika, należy zsumować koszty wszystkich części oraz robocizny. W skład całkowitych kosztów wchodzą: włącznik elektromagnetyczny za 68,50 zł, zespół sprzęgający za 31,60 zł oraz cztery szczotki, każda po 5,80 zł. Koszt szczotek wynosi więc 4 x 5,80 zł = 23,20 zł. Następnie dodajemy koszty: 68,50 zł (włącznik) + 31,60 zł (zespoły sprzęgające) + 23,20 zł (szczotki) + 100,00 zł (robocizna) = 223,30 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że w obliczeniach uwzględniono już podatek, co jest zgodne z praktyką rynkową. Przykładowo, prowadząc warsztat samochodowy, ważne jest rzetelne kalkulowanie kosztów naprawy, aby zapewnić klientom przejrzystość cenową. Takie podejście sprzyja również budowaniu zaufania i długoterminowych relacji z klientami, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 27

Przed rozpoczęciem demontażu rozrusznika z traktora należy najpierw

A. przygotować wyłącznik kompletny
B. odłączyć przewód akumulator-masa
C. wyjąć włącznik kompletny
D. odłączyć kable od wyłącznika kompletnego
Odłączenie przewodu akumulator-masa przed wymontowaniem rozrusznika w ciągniku to mega ważny krok. Dzięki temu dbasz o swoje bezpieczeństwo i chronisz elektrykę w pojeździe. Jak odłączysz masę, zmniejszasz ryzyko przypadkowego zasilenia obwodów, co mogłoby zrobić spore zamieszanie, jak zwarcie czy uszkodzenia elektroniki. Z mojego doświadczenia, zawsze lepiej na początku wyłączyć zasilanie przy jakiejkolwiek robocie przy układzie elektrycznym. Dodatkowo, warto sprawdzić, czy w kondensatorach nie zostało trochę ładunku. W przypadku rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika, trzeba szczególnie uważać, bo może generować duże prądy, a to już trochę niebezpieczne. Więc, wyłączając przewód akumulator-masa, kontrolujesz potencjalne niebezpieczeństwa. To zgodne z zasadami bezpieczeństwa w motoryzacji i elektryce, które każdy powinien mieć na uwadze.

Pytanie 28

Analiza olejowa, będąca częścią diagnostyki silnika spalinowego, jest testem, który umożliwia oszacowanie stanu technicznego

A. pompy wtryskowej
B. wtryskiwaczy
C. pierścieni tłokowych
D. łożysk ślizgowych wału
Prawidłowa odpowiedź dotycząca pierścieni tłokowych jest istotna, ponieważ próba olejowa stanowi kluczowy element diagnostyki silnika spalinowego. Badanie to pozwala na ocenę stanu uszczelnienia pierścieni tłokowych, które mają za zadanie zapobiegać przedostawaniu się oleju silnikowego do komory spalania oraz utrzymywać ciśnienie sprężania. Wysoka jakość uszczelnienia wpływa na efektywność spalania i zmniejsza emisję spalin. Oprócz tego, regularne przeprowadzanie prób olejowych umożliwia wczesne wykrywanie problemów, takich jak zużycie pierścieni, co może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika. Zgodnie z najlepszymi praktykami, jak np. normy ISO dotyczące diagnostyki mechanicznej, analiza oleju powinna być przeprowadzana okresowo, co pozwala na monitorowanie kondycji silnika i planowanie ewentualnych napraw w odpowiednim czasie. W praktyce, wyniki takich badań mogą wpływać na decyzje dotyczące serwisowania silników w pojazdach oraz maszynach przemysłowych, co przekłada się na ich dłuższą żywotność i efektywność operacyjną.

Pytanie 29

Przy ręcznym osadzaniu łożyska w obudowie należy zastosować

A. pobijak o dowolnej średnicy
B. pobijak o średnicy odpowiadającej wewnętrznemu pierścieniowi łożyska
C. przecinak
D. pobijak o średnicy odpowiadającej zewnętrznemu pierścieniowi łożyska
Użycie pobijaka o średnicy zgodnej z zewnętrznym pierścieniem łożyska jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego montażu łożyska w obudowie. Prawidłowy dobór narzędzia pozwala na równomierne rozłożenie siły w trakcie montażu, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno łożyska, jak i samej obudowy. Przykładowo, podczas montażu łożyska w silniku elektrycznym, zastosowanie odpowiedniego pobijaka może znacząco wpłynąć na trwałość zestawu. Standardy branżowe, takie jak ISO 281, podkreślają znaczenie precyzyjnego montażu łożysk dla ich długowieczności i funkcjonalności, co jest szczególnie istotne w aplikacjach wymagających wysokiej niezawodności. Ponadto, praktyka wskazuje, że niewłaściwy dobór narzędzi do montażu może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych przestojów w pracy maszyn, dlatego właściwe przygotowanie i dobór narzędzi jest fundamentem każdej operacji montażowej.

Pytanie 30

Przygotowując ciągnik C-360 do wymiany hydraulicznej pompy podnośnika, powinno się odessać olej

A. z obudów zwolnic
B. z misy olejowej
C. z mostu napędowego i skrzyni biegów
D. z siłownika hydraulicznego
Spuszczenie oleju z obudów zwolnic jest nieodpowiednie, ponieważ te obudowy nie mają bezpośredniego związku z wymianą pompy podnośnika hydraulicznego. Olej w obudowach zwolnic służy do smarowania przekładni, a nie układu hydraulicznego. Ponadto, spuszczanie oleju z siłownika hydraulicznego jest również błędne, ponieważ w tym przypadku nie tylko nie eliminujemy problemu z pompą, ale możemy także uszkodzić siłownik w wyniku jego odwodnienia. Wymiana oleju w misie olejowej dotyczy silnika i nie ma związku z układem hydraulicznym. Prawidłowe podejście do konserwacji ciągnika wymaga zrozumienia, że różne systemy mają swoje specyficzne potrzeby i nie można ich ze sobą mylić. Typowym błędem jest zakładanie, że wszystkie oleje w maszynie są wymienne, co może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania różnych układów i skrócenia ich żywotności. Dlatego ważne jest, aby podczas pracy z ciągnikiem rozumieć zasady funkcjonowania poszczególnych układów oraz ich wzajemne interakcje.

Pytanie 31

Dlaczego podczas działania silnika z otworu miarki oleju wydobywają się spaliny?

A. Zużycie pierścieni tłokowych.
B. Uszkodzenie głowicy.
C. Błędna regulacja luzów zaworowych.
D. Zwiększone luzy łożysk ślizgowych.
Uszkodzenie głowicy jest często mylone z problemami związanymi z pierścieniami tłokowymi, jednakże nie jest to bezpośrednia przyczyna wydostawania się spalin z otworu miarki oleju. Głowica cylindrów jest odpowiedzialna za zamknięcie komory spalania i zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu spalania. Choć uszkodzenia głowicy mogą prowadzić do wycieków gazów, zazwyczaj objawia się to w innych miejscach, takich jak uszczelki lub system chłodzenia, a nie przez otwór miarki oleju. Zła regulacja luzów zaworowych nie wpływa na nieszczelności w układzie tłokowym i nie prowadzi do wydostawania się spalin w ten sposób. Luzy zaworowe mają wpływ na czas otwarcia i zamknięcia zaworów, co może prowadzić do spadku mocy silnika czy zjawiska stuki zaworowe, ale nie są bezpośrednią przyczyną problemu opisanego w pytaniu. Wszelkie błędne wnioski w tej kwestii często wynikają z niepełnego zrozumienia funkcjonowania silników spalinowych oraz ich komponentów. Właściwe diagnozowanie problemów wymaga znajomości współdziałania poszczególnych podzespołów i ich wpływu na pracę silnika, co pozwala uniknąć mylnych interpretacji i niepotrzebnych kosztów napraw.

Pytanie 32

W technicznie sprawnym opryskiwaczu polowym, ciśnienie 0,5 MPa powinno być osiągane przy włączonych wszystkich rozpylaczach oraz

A. wyłączonym mieszadle i nominalnych obrotach WOM
B. wyłączonym mieszadle i minimalnych obrotach WOM
C. włączonym mieszadle i minimalnych obrotach WOM
D. włączonym mieszadle i nominalnych obrotach WOM
Włączenie mieszadła i ustawienie nominalnych obrotów WOM (Wałka Odbioru Mocy) są kluczowe dla uzyskania stabilnego ciśnienia roboczego w opryskiwaczu polowym. Mieszadło zapewnia równomierne wymieszanie cieczy roboczej z nawozami czy środkami ochrony roślin, co przekłada się na skuteczność aplikacji. Przy nominalnych obrotach WOM, które powinny odpowiadać standardowym parametrom producenta, zapewniamy optymalną wydajność pompy, co pozwala na utrzymanie ciśnienia 0,5 MPa. Praktyka ta jest zgodna z normami branżowymi, które zalecają utrzymanie stałych obrotów WOM dla zapewnienia efektywności pracy sprzętu. W przypadku pompy sprężonej, niewłaściwe ustawienia mogą prowadzić do niedostatecznego lub nadmiernego ciśnienia, co z kolei wpływa na jakość i równomierność aplikacji. Stosowanie się do tych wskazówek zwiększa efektywność zabiegów agrotechnicznych, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 33

Które z wymienionych maszyn, oprócz włókowca i siewnika, są częścią aktywnego zestawu do uprawy i siewu?

A. Brona wirnikowa oraz wał zębaty
B. Wał Campbella oraz brona zębata
C. Kultywator a także wał zębaty
D. Brona talerzowa i wał strunowy
Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z błędnego rozumienia roli poszczególnych maszyn w procesie uprawy. Wał Campbella i brona zębata, mimo że są wykorzystywane w pracach polowych, nie stanowią optymalnego zestawu do aktywnej uprawy gleby, ponieważ wał Campbella jest bardziej skoncentrowany na zagęszczaniu gleby niż na jej spulchnianiu. Kultywator w połączeniu z wałem zębatym również nie odpowiada na potrzeby aktywnego zestawu uprawowo-siewnego, ponieważ kultywator zazwyczaj służy do spulchniania gleby, a wał zębaty nie jest odpowiednim elementem do tego konkretnego zastosowania. Również brona talerzowa, choć użyteczna w wielu kontekstach, nie jest częścią aktywnego zestawu uprawowo-siewnego w połączeniu z wałem strunowym, który nie zapewnia efektywnego uzupełnienia dla procesu siewu. Warto zauważyć, że dobór odpowiednich narzędzi w uprawie roli jest fundamentalny dla osiągnięcia wysokich plonów, a nieprawidłowe zestawienie maszyn może prowadzić do nieefektywnego przygotowania gleby, obniżenia jakości plonów oraz zwiększenia kosztów produkcji. Kluczowe jest zrozumienie, że różne maszyny mają różne funkcje i ich kombinacja musi być przemyślana w zależności od rodzaju uprawy oraz specyfiki gleby.

Pytanie 34

Świecenie czerwonej lampki, informującej o braku ładowania silnika spalinowego, może być spowodowane

A. zużyciem łożysk ślizgowych wału korbowego
B. zużyciem pierścieni tłokowych w silniku
C. uszkodzeniem uszczelki pod głowicą silnika
D. uszkodzonym alternatorem
Uszkodzony alternator jest jednym z najczęstszych powodów, dla których zapala się czerwona kontrolka sygnalizująca brak ładowania w silniku spalinowym. Alternator jest kluczowym elementem układu elektrycznego pojazdu, odpowiedzialnym za generowanie energii elektrycznej do zasilania systemów pojazdu oraz ładowanie akumulatora. W przypadku awarii alternatora, jego zdolność do produkcji wymaganej mocy spada, co skutkuje niewystarczającym ładowaniem akumulatora. W praktyce, objawy uszkodzonego alternatora mogą obejmować nie tylko świecącą kontrolkę, ale także problemy z uruchamianiem silnika, migoczące światła, a nawet całkowity brak zasilania. Standardy branżowe zalecają regularne przeglądy układu elektrycznego, aby zapewnić prawidłowe działanie alternatora, co pozwala uniknąć kosztownych napraw i awarii na drodze. Warto również zauważyć, że wymiana uszkodzonego alternatora powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowanego technika, aby zagwarantować zgodność z normami bezpieczeństwa i wydajności.

Pytanie 35

Aby szybko rozdrobnić, wymieszać składniki paszy i podać je zwierzętom, należy użyć

A. wozu przeładunkowego
B. przyczepy zbierającej
C. wozu paszowego
D. mieszalnika pasz
Wóz przeładunkowy, mieszalnik pasz oraz przyczepa zbierająca to urządzenia, które pełnią różne funkcje w cyklu produkcji i dystrybucji paszy, ale nie są odpowiednie do zadania, które postawiono w pytaniu. Wóz przeładunkowy jest używany głównie do transportu surowców z jednego miejsca do drugiego, a nie do mieszania i podawania paszy zwierzętom. Mieszalnik pasz, mimo że skutecznie łączy składniki, nie jest pojazdem i nie ma funkcji transportowej, co czyni go nieodpowiednim narzędziem do bezpośredniego zadawania paszy zwierzętom. Przyczepa zbierająca służy do zbierania materiałów z pola, takich jak siano czy kukurydza, ale nie ma zdolności do mieszania i dostarczania gotowych mieszanek paszowych zwierzętom. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w prawidłowym doborze sprzętu do różnych zadań w hodowli zwierząt. W praktyce, błędny wybór tych narzędzi może prowadzić do nieefektywnego żywienia, co w konsekwencji może wpłynąć na zdrowie i wydajność zwierząt, a także na ekonomiczne wyniki całej hodowli. Dlatego ważne jest, aby poznać specyfikę i przeznaczenie każdego sprzętu w kontekście produkcji paszy.

Pytanie 36

Jakie będą roczne wydatki związane z eksploatacją ciągnika (wydatki na paliwo, oleje i smary oraz naprawy), jeśli koszty godzinowe wynoszą: paliwo 30 zł/h, oleje i smary 3 zł/h, a naprawy 7 zł/h? Zakładaj, że ciągnik będzie używany przez 100 godzin w ciągu roku.

A. 4000 zł
B. 3300 zł
C. 3000 zł
D. 3700 zł
Rośnie koszt użytkowania ciągnika i wynosi 4000 zł rocznie. To wszystko przez różne wydatki, które musimy wziąć pod uwagę. Mamy tu koszt paliwa, który to 30 zł za godzinę, oleje i smary za 3 zł na godzinę oraz naprawy, które kosztują 7 zł na godzinę. Jak ciągnik pracuje 100 godzin w roku, to mamy: 30 zł/h razy 100 godzin, co daje 3000 zł za paliwo. Do tego oleje i smary, 3 zł/h razy 100 godzin to 300 zł, a naprawy 7 zł/h razy 100 godzin to 700 zł. Jak to wszystko zliczymy, wychodzi nam 3000 zł plus 300 zł plus 700 zł, co daje razem 4000 zł. Takie obliczenia są mega ważne w rolnictwie, bo pomagają w planowaniu budżetu i zarządzaniu kosztami. Dzięki temu rolnicy mogą lepiej decydować, jak efektywnie wykorzystywać sprzęt, co jest potrzebne do zdrowego rozwoju gospodarstw.

Pytanie 37

Jakie ciśnienie powinno być w powietrzniku pompy membranowej opryskiwacza, gdy ciśnienie robocze wynosi 0,6 MPa?

A. 0,4 MPa
B. 0,7 MPa
C. 0,1 MPa
D. 0,9 MPa
Poprawna odpowiedź to 0,4 MPa, co jest zgodne z zasadami pracy pomp przeponowych w opryskiwaczach. W przypadku ciśnienia roboczego wynoszącego 0,6 MPa, odpowiednie ciśnienie w powietrzniku powinno być dostosowane w taki sposób, aby zapewnić efektywne działanie systemu oraz optymalne rozprowadzenie cieczy. W praktyce, ciśnienie w powietrzniku jest często ustawiane na poziomie około 0,4 MPa, co pozwala na utrzymanie stabilności ciśnienia roboczego i zapobiega zjawisku nadmiernego ciśnienia, które mogłoby uszkodzić sprzęt lub prowadzić do nieskutecznego oprysku. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie ciśnienia w powietrzniku oraz jego dostosowywanie w zależności od warunków pracy i rodzaju stosowanej cieczy. Właściwe ustawienie ciśnienia sprzyja również efektywnemu rozpyleniu oraz minimalizuje ryzyko strat materiałowych, co jest kluczowe w kontekście efektywności kosztowej i ochrony środowiska.

Pytanie 38

Elektrody świec zapłonowych w prawidłowo działającym silniku z zapłonem iskrowym powinny

A. posiadać jasnobrązowe lub jasnoszare elektrody.
B. być pokryte warstwą oleju.
C. być pokryte warstwą węgla.
D. mieć bardzo jasne srebrzystoszare elektrody.
Elektrody świec zapłonowych, które mają jasnobrązowy lub jasnoszary kolor, wskazują na prawidłowe działanie silnika z zapłonem iskrowym. Kolor ten jest efektem optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz odpowiedniego działania układu zapłonowego. Odpowiednie warunki pracy silnika sprawiają, że elektrody są chronione przed nadmiernym osadzaniem się nagaru, co prowadzi do ich efektywnego działania. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularna kontrola świec zapłonowych podczas przeglądów technicznych, co pozwala na wczesne wykrycie problemów, takich jak niewłaściwe ustawienie kąta zapłonu czy zanieczyszczenie układu paliwowego. W branży motoryzacyjnej standardy, takie jak te określone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie monitorowania stanu świec zapłonowych dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Utrzymywanie świec zapłonowych w dobrym stanie ma kluczowe znaczenie dla efektywności paliwowej i redukcji emisji spalin, co jest istotnym aspektem zrównoważonego rozwoju w motoryzacji.

Pytanie 39

Aby uzyskać poprawny wynik pomiaru siły hamowania na urządzeniu rolkowym, konieczne jest

A. przeprowadzenie kontroli oraz regulacji ciśnienia w ogumieniu przed pomiarem
B. przeprowadzenie wymiany płynu hamulcowego przed wykonaniem badania
C. odłączenie hamulca drugiej osi, która jest hamowana
D. stabilizacja pojazdu na stanowisku poprzez umieszczenie klinów pod kołami drugiej osi
Odnośnie podkładania klinów pod koła, to raczej nie jest to dobry pomysł. Moim zdaniem, unieruchomienie pojazdu powinno być takie, żeby nie wpływało na pomiar siły hamowania. Kliny mogą wprowadzić dodatkowe siły, które mogą potem namieszać w wynikach. Co do wymiany płynu hamulcowego, powiem szczerze, że to ważna sprawa, ale nie jest konieczna przed każdym badaniem. Może być istotna w ogólnym utrzymaniu, ale w kontekście samego pomiaru nie jest to kluczowe. Z drugiej strony, odłączenie hamulca na drugiej osi to też nie jest dobre, bo może prowadzić do nierównomiernego rozkładu siły hamowania, a to może dać fałszywe odczyty. Trzeba pamiętać, że hamowanie w rzeczywistości jest złożonym procesem, który powinien być analizowany w kontekście całego układu. Dlatego warto przed pomiarem skoncentrować się na tym, co faktycznie ma wpływ na wyniki.

Pytanie 40

Przygotowując agregat uprawowy do dłuższego przechowywania, należy go starannie wyczyścić, wykonać smarowanie według tabeli smarowania oraz przemyć powierzchnie, które były w kontakcie z glebą

A. wodą i pokryć olejem przekładniowym
B. wodą i pokryć przepracowanym olejem przekładniowym
C. naftą i pokryć przepracowanym olejem silnikowym
D. wodą i pokryć smarem stałym
Z tego, co widzę, wybór smaru stałego do pokrycia powierzchni roboczych przed dłuższym przechowywaniem wydaje się naprawdę sensowny. Ma on świetne właściwości ochronne, a co ważne – nie spływa jak oleje, więc zostaje tam, gdzie powinien. Dzięki temu maszyny mogą być dłużej zabezpieczone przed korozją i wpływem warunków atmosferycznych. W praktyce, jeśli stosujesz smar w formie pasty albo wazeliny, to aplikacja jest prosta, a producenci sprzętu rolniczego też o tym mówią. Dobrze jest pamiętać, że w wilgotnych miejscach smar stały w zasadzie zapobiega wnikaniu wody do mechanizmów, a to może uratować sprzęt przed uszkodzeniami. No i co ważne, używając smaru stałego, dbasz też o to, żeby sprzęt służył lata, a to jest kluczowe w rolnictwie.