Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 12:28
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 13:03

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do narzędzi wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo w komunikacji z rynkiem zalicza się

A. cena
B. public relations
C. produkt
D. dystrybucja
Public relations (PR) to kluczowy element polityki komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem, ponieważ koncentruje się na budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z różnorodnymi grupami interesariuszy. W praktyce PR obejmuje działania takie jak organizowanie wydarzeń, tworzenie komunikatów prasowych, zarządzanie kryzysami oraz kształtowanie wizerunku marki. Właściwie zaplanowana strategia PR może znacząco wpłynąć na postrzeganie firmy przez klientów, co z kolei może prowadzić do zwiększenia lojalności oraz poprawy wyników sprzedażowych. Dobre praktyki branżowe wskazują na znaczenie transparentności i autentyczności w działaniach PR, co buduje zaufanie i pozytywne emocje związane z marką. Przykładem skutecznej strategii PR może być kampania informacyjna dotycząca zrównoważonego rozwoju, która nie tylko informuje klientów o etycznych aspektach produkcji, ale również angażuje ich w działania proekologiczne, co wzmacnia więź z marką.

Pytanie 2

Hasło reklamowe drukarni, mające na celu zaakcentowanie korzyści płynących z druku przy użyciu nowoczesnych maszyn cyfrowych, powinno zawierać wezwanie

A. moralny
B. racjonalny
C. emocjonalny-pozytywny
D. emocjonalny-negatywny
Emocjonalne podejścia do reklamy, choć mogą być skuteczne w niektórych kontekstach, nie są optymalne w przypadku promowania technologii druku cyfrowego. Hasła o charakterze emocjonalno-pozytywnym, takie jak apela klientów do działania na podstawie pozytywnych uczuć, mogą w pewnych sytuacjach budzić entuzjazm, ale w kontekście technologicznym mogą prowadzić do nieporozumień. Klienci często szukają konkretnych informacji oraz wiarygodnych dowodów na to, że dana technologia spełni ich oczekiwania. Moralne apele również mogą być nieadekwatne w przypadku druku cyfrowego, ponieważ nie dostarczają wystarczających danych pozwalających na podjęcie świadomej decyzji o zakupie. Apel moralny koncentruje się na odpowiedzialności społecznej i etycznych aspektach, co w przypadku wyboru usług drukarskich, które są w dużej mierze oparte na jakości i efektywności procesu produkcji, nie jest wystarczające. Emocjonalno-negatywne podejścia, które koncentrują się na strachu lub niepewności, mogą powodować negatywne skojarzenia z marką i w rezultacie obniżyć zaufanie do oferowanych usług. W kontekście promocji innowacyjnych rozwiązań, które wymagają zrozumienia i analizy wartości technologii, podejście racjonalne jest kluczem do skutecznego przyciągania klientów. Negatywne emocje mogą wywoływać niechęć do eksperymentowania z nowymi produktami, co jest szczególnie istotne w branży, w której innowacje odgrywają kluczową rolę.

Pytanie 3

Pierwsze ogłoszenia, które pojawiły się w starożytnym Rzymie, malowane na murach czerwoną lub czarną farbą i zawierające publiczne komunikaty urzędowe, nazywane były

A. dipinti
B. acta diurna
C. tipao
D. advertiso
Wybór odpowiedzi "tipao" jest błędny, ponieważ termin ten nie jest związany z praktykami komunikacyjnymi stosowanymi w starożytnym Rzymie. Tipao odnosi się do pewnych form pisemnych, które nie miały zastosowania w kontekście malowania informacji na murach. Z kolei "acta diurna" oznacza codzienne protokoły rzymskie, które były spisami wydarzeń publicznych, a nie formą wizualnej komunikacji. Mimo że acta diurna były istotną częścią życia społecznego w Rzymie, ich forma była oparta na piśmie, a nie na malowidłach. Opcja "advertiso" również nie odnosi się do historycznych praktyk rzymskich, ponieważ nie jest terminem używanym w kontekście afiszy czy ogłoszeń w tym okresie. Błędem myślowym w przypadku wyboru tych odpowiedzi jest mylenie różnych form komunikacji. Należy pamiętać, że skuteczna komunikacja publiczna wymaga zrozumienia kontekstu historycznego oraz form, które były używane w danym czasie. Dlatego przy analizie terminów historycznych ważne jest, aby badać ich znaczenie i zastosowanie w odpowiednich ramach kulturowych.

Pytanie 4

Który model oddziaływania reklamy przedstawiono na zamieszczonym schemacie?

Ilustracja do pytania
A. DAGMAR
B. DIPADA
C. RAYA
D. AIDCAS
Model DIPADA to jeden z kluczowych modeli oddziaływania reklamy, który ukazuje proces od uświadomienia potrzeby do skłonienia do zakupu. Składa się z pięciu etapów: zdefiniowanie potrzeby, określenie możliwości jej zaspokojenia, próba wybranych rozwiązań, zaakceptowanie wyboru oraz wywołanie potrzeby działania. Zastosowanie modelu DIPADA w praktyce marketingowej pozwala na skuteczne planowanie kampanii reklamowych, które celują w konkretne potrzeby konsumentów. Przykładem może być reklama nowego produktu, gdzie na początku identyfikuje się problem, który produkt rozwiązuje, a następnie przedstawia się różne opcje, które mogą być rozważane przez klientów. Te działania są zgodne z dobrą praktyką w marketingu, gdzie kluczowe jest zrozumienie i odpowiednie adresowanie potrzeb klientów. Model ten jest również często stosowany w analizach efektywności kampanii reklamowych, co pozwala na lepsze dostosowanie działań marketingowych do oczekiwań rynku.

Pytanie 5

Agencja reklamowa w miesiącu maju zrealizowała dla swojego klienta następujące zamówienie:

Oblicz podatek VAT, jaki musi zapłacić agencja, zakładając 23% stawkę podatku.



ProduktCena sprzedaży netto, zł
Kubki reklamowe1 500,00
Koszulki z nadrukiem2 500,00
Smycze reklamowe1 000,00
Razem5 000,00
A. 575,00 zł
B. 230,00 zł
C. 1 150,00 zł
D. 345,00 zł
Prawidłowa odpowiedź to 1 150,00 zł, ponieważ aby obliczyć podatek VAT, należy zastosować wzór: kwota netto pomnożona przez stawkę VAT. W tym przypadku, jeśli suma cen netto wynosi 5 000,00 zł, to podatek VAT obliczamy według wzoru: 5 000,00 zł * 0,23 = 1 150,00 zł. Stawka 23% jest standardową stawką podatku VAT w Polsce dla większości towarów i usług. Obliczanie VAT-u jest kluczowe dla każdej agencji reklamowej, gdyż pozwala na prawidłowe fakturowanie oraz rozliczanie podatków. W praktyce, znajomość zasad obliczania VAT jest niezbędna w codziennej działalności. Warto również pamiętać o konieczności ewidencjonowania VAT w Księdze Przychodów i Rozchodów oraz w deklaracjach VAT, co jest zgodne z regulacjami prawnymi. Wiedza ta nie tylko usprawnia procesy finansowe, ale też zapewnia zgodność z prawem, co jest fundamentem każdej działalności gospodarczej.

Pytanie 6

W projekcie logotypu wykorzystano model kolorów CMYK: 30% czerni, 60% karmazynu, 70% żółtego i 20% turkusu. Które przydzielenie wartości cyfrowej kolorów jest poprawne?

A. C 30, M 20, Y 60, K 70
B. C 60, M 20, Y 70, K 30
C. C 20, M 60, Y 70, K 30
D. C 70, M 30, Y 20, K 60
Poprawne przyporządkowanie wartości CMYK wynika z samego nazewnictwa poszczególnych kolorów w modelu. CMYK to model subtraktywny, wykorzystywany przede wszystkim do druku, gdzie C oznacza cyjan (turkus), M to magenta (karmazyn), Y to yellow (żółty), a K to black (czerń). W zadaniu podano: 30% czerni, 60% karmazynu, 70% żółtego i 20% turkusu. Chodziło więc o przydzielenie tych wartości do odpowiednich liter: C 20, M 60, Y 70, K 30. To dokładnie odpowiada poprawnej odpowiedzi. W praktyce, podczas przygotowania plików do druku, korzysta się właśnie z takiego układu – dzięki temu drukarz wie, ile którego pigmentu podać na dany fragment obrazu. Moim zdaniem duża część osób myli się, bo w nazwach angielskich łatwo pomylić magentę z cyjanem, a w stresie czasem nawet karmazyn z czernią. Warto zawsze pamiętać, żeby sprawdzać definicje: C (cyan – turkus), M (magenta – karmazyn), Y (yellow – żółty), K (black – czerń). Na rynku poligraficznym powszechne jest stosowanie tej kolejności. Z mojego doświadczenia, w programach graficznych (np. Adobe Illustrator, CorelDRAW) również znajdziesz ten sam układ CMYK i warto sobie to utrwalić. Dla projektantów to podstawa, żeby nie popełniać później kosztownych błędów przy druku, bo zamiana np. cyjanu z magentą może zupełnie zmienić odbiór grafiki. To jeden z tych przypadków, gdzie drobny błąd może mieć spore konsekwencje w praktyce. Dobrze jest też pamiętać, że wartości procentowe w modelu CMYK wpływają bezpośrednio na efekt końcowy wydruku – każda pomyłka tutaj to potencjalnie zmarnowany nakład lub niezadowolony klient.

Pytanie 7

W jaki sposób nowocześnie zaprezentować ofertę dla młodzieży, biorąc pod uwagę ich zamiłowanie do korzystania ze smartfonów?

A. Zastosowując kody PKD
B. Używając systemu TQM
C. Wykorzystując system CRM
D. Wykorzystując kody QR
Używanie kodów QR w prezentacji usług dla młodzieży jest nowoczesnym i efektywnym podejściem, które dostosowuje się do cyfrowego stylu życia młodych ludzi. Kody QR, będące dwuwymiarowymi kodami kreskowymi, umożliwiają szybkie skanowanie za pomocą smartfonów, co pozwala na natychmiastowe dostarczenie informacji o usługach. Przykładowo, instytucje młodzieżowe mogą umieszczać kody QR na plakatach, ulotkach czy w mediach społecznościowych, prowadząc do stron internetowych z dodatkowymi informacjami, rejestracją na wydarzenia czy interaktywnymi materiałami. Korzystanie z kodów QR zwiększa zaangażowanie młodzieży i umożliwia natychmiastowy dostęp do treści związanych z ich zainteresowaniami. To rozwiązanie jest zgodne z trendami w marketingu, które stawiają na szybkość i dostępność informacji. Przykłady dobrych praktyk obejmują integrację kodów QR z kampaniami w mediach społecznościowych czy aplikacjami mobilnymi, co pozwala na interakcję w czasie rzeczywistym i zwiększa atrakcyjność oferty.

Pytanie 8

Która licencja pozwala korzystać z utworu w celach komercyjnych?

Ilustracja do pytania
A. Licencja 4
B. Licencja 2
C. Licencja 3
D. Licencja 1
Licencja Creative Commons oznaczona jako BY-SA pozwala na wykorzystanie utworu również w celach komercyjnych co czyni ją elastycznym wyborem dla twórców i użytkowników którzy chcą dzielić się dziełami bez ograniczeń finansowych. Licencja BY-SA wymaga jedynie przypisania autorstwa co jest standardem w branży kreatywnej oraz udostępnienia dzieł pochodnych na tych samych zasadach co oryginał co zapewnia zgodność z etosem open source. W praktyce oznacza to że firmy mogą używać utworów w swoich projektach komercyjnych co może obejmować reklamy rozwój oprogramowania lub inne przedsięwzięcia generujące zyski. Dla twórców wybór tej licencji oznacza większą ekspozycję i potencjalne korzyści płynące z szerokiego użycia ich pracy. Stosowanie licencji BY-SA jest zgodne z zasadami współtworzenia i wspólnego rozwoju co prowadzi do innowacji i wzbogacania kultury. Wybór tej licencji sprzyja także edukacji ponieważ materiały mogą być swobodnie wykorzystywane do celów dydaktycznych co jest zgodne z dobrymi praktykami edukacyjnymi promującymi otwarty dostęp do wiedzy.

Pytanie 9

Negocjator powinien unikać

A. zdolności do wyrażania emocji.
B. unikania osądów.
C. dążenia do uzyskania kompromisu.
D. tendencyjnego wnioskowania.
Tendencyjne wnioskowanie jest cechą negatywną w kontekście negocjacji, gdyż polega na przyjmowaniu z góry określonych założeń, które mogą prowadzić do błędnych decyzji. Negocjatorzy powinni dążyć do obiektywności oraz stosować podejście analityczne, które opiera się na faktach i rzetelnych danych. Praktyczne podejście do negocjacji wymaga umiejętności analizy sytuacji z różnych perspektyw, co pozwala na wypracowanie bardziej efektywnych rozwiązań. W profesjonalnych negocjacjach istotne jest, aby unikać uprzedzeń oraz stereotypów, które mogą ograniczyć zdolność do osiągnięcia satysfakcjonującego rozwiązania dla wszystkich stron. Dobre praktyki branżowe, takie jak aktywne słuchanie i zadawanie otwartych pytań, mogą być pomocne w unikaniu tendencyjnego myślenia, umożliwiając lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań drugiej strony. Obiektywne podejście pozwala także na większą elastyczność i kreatywność w poszukiwaniu kompromisów, co jest kluczowe w skutecznych negocjacjach.

Pytanie 10

Agencja marketingowa otrzymała zadanie od sklepu mięsnego na stworzenie propozycji handlowej dotyczącej gadżetów promocyjnych. Które z tych gadżetów powinna uwzględnić w ofercie, aby najlepiej kojarzyły się z branżą mięsną?

A. Kalkulatory
B. Długopisy
C. Kalendarze
D. Fartuszki
Fartuszki to idealny wybór w kontekście agencji reklamowej pracującej dla sklepu mięsnego. Fartuszki są nie tylko praktycznym akcesorium, ale również silnym symbolem związanym z obróbką i przygotowaniem mięsa. Noszenie fartuszka przez pracowników sklepu mięsnego może budować profesjonalny wizerunek oraz podkreślać dbałość o higienę, co jest kluczowe w branży spożywczej. Przykładowo, fartuszki z logo sklepu mogą być używane przez pracowników w trakcie pracy, co nie tylko zwiększa rozpoznawalność marki, ale także tworzy spójną estetykę wizualną. Dodatkowo, fartuszki mogą być oferowane klientom jako gadżet promocyjny, co może zachęcić ich do powrotu do sklepu. W kontekście standardów branżowych, dobrze zaprojektowany fartuszek powinien być wykonany z materiałów odpornych na plamy i łatwych do czyszczenia, co zapewnia długotrwałe użytkowanie i estetykę. Takie podejście wpisuje się w najlepsze praktyki marketingowe, gdzie promowanie wartości i obraz firmy jest kluczowe.

Pytanie 11

W trakcie negocjacji żadna ze stron nie próbowała ustąpić na rzecz swojego oponenta. W związku z tym obie strony zastosowały typ negocjacji

A. opartych na mediacjach
B. opartych na kompromisie
C. miękkich
D. twardych
Negocjacje twarde to takie podejście, gdzie każda ze stron chce wyciągnąć jak najwięcej dla siebie, nie za bardzo myśląc o ustępstwach. W opisanej sytuacji, to się naprawdę sprawdzi, bo jak nikt nie ma zamiaru ustąpić, to jest to jasno twarda strategia. W praktyce często używa się tego w biznesie, gdzie wszyscy chcą uzyskać najkorzystniejsze warunki, zazwyczaj nie myśląc o relacjach na przyszłość. Weźmy na przykład negocjacje dotyczące ceny – obie strony są nastawione na maksymalne zyski finansowe, co czasem prowadzi do sytuacji, gdzie do niczego nie dochodzą, bo nikt nie chce iść na kompromis. Ważne, by pamiętać, że tak twarde podejście może sprawić, że druga strona na przykład odrzuci nasze propozycje, co niestety zamyka drzwi do ewentualnej współpracy w przyszłości. Dlatego warto to stosować z głową i tylko w sytuacjach, gdzie relacje po negocjacjach nie odgrywają dużej roli.

Pytanie 12

Drogie perfumy, które kupowane są na prezent dla bliskiej osoby, to produkty

A. rzadko nabywane.
B. często nabywane.
C. mało zauważane.
D. zakupywane okresowo.
Przypuszczenie, że drogie perfumy to codzienny zakup, jest trochę na wyrost. Zwykle robimy zakupy na artykuły, które potrzebujemy na co dzień, jak jedzenie czy kosmetyki, które kupujemy regularnie. Perfumy, zwłaszcza te drogie, wcale nie są takie niezbędne, więc często myślimy o ich kupnie dłużej. Kolejna sprawa to to, że nie możemy mówić, że perfumy są niedostrzegalne, bo marki naprawdę dobrze je reklamują i klienci wiedzą, co jest na rynku. Mówić, że kupujemy je cyklicznie, też nie do końca pasuje, bo perfumy luksusowe są raczej związane z wyjątkowymi okazjami. Wydaje mi się, że to wszystko może wynikać z tego, że wiele osób nie rozumie, jak bardzo różnią się produkty codziennego użytku od luksusowych. Dlatego dobrze jest przy zakupach nie tylko myśleć o cenie, ale też o tym, co chcemy osiągnąć i z jakiej okazji to robimy, żeby nie popełnić błędu.

Pytanie 13

Z jakiej strony internetowej można bezpłatnie ściągnąć dane dotyczące bezrobocia w danym obszarze, aby zgromadzić informacje potrzebne do realizacji kampanii reklamowej?

A. www.zus.pl
B. www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy
C. www.wupwarszawa.praca.gov.pl
D. www.nik.gov.pl
Zarówno www.zus.pl, www.nik.gov.pl, jak i www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy nie są odpowiednimi źródłami do pozyskiwania danych o bezrobociu w danym regionie. Strona Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, www.zus.pl, koncentruje się na ubezpieczeniach społecznych i emerytalnych, a nie na statystykach rynku pracy. Choć ZUS gromadzi dane o zatrudnieniu, nie jest ich głównym źródłem, co może prowadzić do mylnego wniosku, że można tam znaleźć konkretne informacje o bezrobociu. Z kolei strona Najwyższej Izby Kontroli, www.nik.gov.pl, zajmuje się kontrolą działalności organów administracji publicznej oraz realizacją strategii rozwoju kraju, a jej raporty dotyczą ogólnych zagadnień finansowych i organizacyjnych, a nie bezpośrednich danych statystycznych o rynku pracy. Ostatecznie, www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy koncentruje się na administracji skarbowej i podatkowej, co również nie ma związku z kwestiami bezrobocia. Często niepoprawne wnioski są wynikiem mylnych skojarzeń pomiędzy różnymi instytucjami a ich kompetencjami. Ważne jest, aby przy poszukiwaniu danych kierować się ich bezpośrednim źródłem oraz ewaluować wiarygodność informacji na podstawie misji instytucji. Przypisując dane do niewłaściwych źródeł, można podjąć błędne decyzje, które mogą negatywnie wpłynąć na prowadzenie biznesu oraz skuteczność kampanii reklamowych.

Pytanie 14

Którą sumę brutto będzie musiał zapłacić klient agencji reklamowej za gotowe stanowisko targowe przygotowane według zamieszczonego kosztorysu?

KoncepcjaProjekt wykonawczyPrzygotowanie stanowiskaRabat
od wartości netto zamówienia
1 000,00 zł netto2 500,00 zł netto2 000,00 zł netto10%
Obowiązuje podstawowa stawka podatku VAT 23%.
A. 4 950,00 zł
B. 5 500,00 zł
C. 6 088,50 zł
D. 6 765,00 zł
Odpowiedź 6 088,50 zł jest poprawna, ponieważ prawidłowo uwzględnia proces obliczania sumy brutto z kosztorysu. Aby obliczyć sumę brutto, należy najpierw zsumować wartości netto wszystkich usług zawartych w kosztorysie. Następnie, jeśli przewidziano rabat, należy go odjąć od sumy netto. Kolejnym krokiem jest obliczenie wartości VAT, która jest naliczana od zmniejszonej sumy netto. Na koniec dodajemy wartość VAT do sumy netto po rabacie. Dobrą praktyką w branży reklamowej jest precyzyjne dokumentowanie wszystkich kosztów oraz rabatów w szczegółowym kosztorysie, co pozwala uniknąć nieporozumień z klientem. Wiedza na temat obliczeń związanych z VAT-em oraz umiejętność tworzenia przejrzystych kosztorysów są kluczowe dla prawidłowego zarządzania projektami w agencjach reklamowych.

Pytanie 15

Poprawa jakości i jednoczesne zabezpieczenie tektury poprzez pokrycie jej nadrukiem offsetowym, stosowane w produkcji opakowań, stendów oraz gadżetów reklamowych takich jak podstawki do piwa, osiąga się dzięki

A. kaszerowaniu
B. listwowaniu
C. gumowaniu
D. sztancowaniu
Sztancowanie to technika, która polega na wycinaniu kształtów z materiałów, takich jak tektura czy papier. Choć jest to istotny proces w produkcji opakowań, nie ma on nic wspólnego z uszlachetnianiem tektury przez oklejenie nadrukiem offsetowym. Z kolei listwowanie odnosi się do dodawania elementów krawędziowych lub usztywniających, co także nie dotyczy opisanego procesu kaszerowania. Gumowanie to proces, który polega na nałożeniu warstwy gumy na powierzchnię w celu zwiększenia przyczepności lub ochrony, jednak nie ma zastosowania w kontekście estetyki czy ochrony nadruków offsetowych na tekturze. Przy wyborze metody uszlachetnienia tektury ważne jest zrozumienie, że każda z tych technik ma swoje specyficzne zastosowanie i nie można ich stosować zamiennie. Zrozumienie różnic między tymi procesami jest kluczowe dla prawidłowego doboru metody w zależności od rodzaju produkcji i oczekiwań estetycznych oraz funkcjonalnych. W praktyce, popełnianie błędów w ocenie tych procesów prowadzi do nieefektywnego wykorzystania materiałów oraz zwiększonych kosztów produkcji.

Pytanie 16

Jakie materiały reklamowe POS powinny zostać uwzględnione w zamówieniu, jeżeli klient zażyczył ich wykonanie do umieszczenia na półce?

A. Stand.
B. Wobbler.
C. Bilonownicę.
D. Hanger.
Wybór innych produktów reklamowych, takich jak stand, hanger czy bilonownica, może być mylący, gdyż nie spełniają one specyficznych wymagań promocji materiałów POS na półkach. Stand, będący zazwyczaj samodzielną konstrukcją, nie jest przeznaczony do zamocowania na półce, lecz raczej do prezentacji całej linii produktów w większych przestrzeniach. Ten typ reklamy jest bardziej odpowiedni w sytuacjach, gdy potrzebna jest intensywna ekspozycja lub przyciągnięcie uwagi z daleka, co niekoniecznie odpowiada potrzebom umieszczania materiałów na regałach. Hanger, z kolei, to element często stosowany w przypadku ubrań czy akcesoriów, który ma na celu jedynie zawieszenie produktu, ale nie oferuje efektywnego przekazu marketingowego jak wobler. Bilonownica, chociaż znajduje zastosowanie w punktach sprzedaży, nie pełni roli promocji wizualnej, a jej funkcja jest ograniczona do przechowywania i ułatwiania transakcji. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru niewłaściwego produktu, obejmują błędne założenie, że każdy element POS będzie równie skuteczny w każdej sytuacji. Kluczowe jest zrozumienie, że w marketingu wizualnym skuteczność narzędzi reklamowych zależy od ich kontekstu użycia, a wobler w kontekście materiałów umieszczanych na półkach jest najlepszym rozwiązaniem, które w efektywny sposób łączy funkcjonalność z estetyką.

Pytanie 17

Agencja reklamowa zarządza fanpage'em marki odzieżowej na Facebooku. Całkowity koszt netto miesięcznej obsługi obejmuje wydatki na kampanię reklamową w wysokości 750 zł oraz koszty konsultingowe wynoszące 250 zł. Na usługi nałożony jest 23% podatek VAT. Jaką wartość brutto powinno mieć zlecenie reklamowe na fakturze dla klienta?

A. 250 zł
B. 1 000 zł
C. 750 zł
D. 1 230 zł
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 1 230 zł. To wynika z tego, że musisz dobrze policzyć wartość brutto usług reklamowych, które agencja świadczy. Całkowity koszt, czyli ile to wszystkie usługi razem, to 750 zł za kampanię plus 250 zł za konsultacje, co daje 1 000 zł. A teraz, pamiętaj, że w Polsce dodajemy VAT, który wynosi 23%. Czyli do tej kwoty musimy doliczyć podatek. Robimy to tak: 1 000 zł razy 0,23, co daje 230 zł. Potem dodajemy to do wartości netto, czyli 1 000 zł plus 230 zł, co daje nam 1 230 zł. Ten przykład pokazuje, jak ważne jest, żeby dokładnie liczyć koszty związane z usługami i znać przepisy podatkowe. W praktyce agencje reklamowe muszą być bardzo precyzyjne w obliczeniach, żeby nie mieć problemów z fakturami, bo to może prowadzić do kłopotów prawnych i finansowych. Dokładne obliczenie VAT też jest ważne z perspektywy rachunkowości, bo wpływa na rozliczenia podatkowe i na to, jak firma wygląda na rynku.

Pytanie 18

Kiedy należy wykorzystać sampling?

A. w marketingu bezpośrednim
B. w public relations
C. w promocji sprzedaży
D. w reklamie
Zastosowanie samplingu w reklamie może wydawać się kuszące, jednak w rzeczywistości jest to podejście o ograniczonej skuteczności. Reklama koncentruje się na przekazie informacyjnym, który ma na celu przyciągnięcie uwagi i budowanie wizerunku marki, natomiast sampling wymaga osobistego doświadczenia z produktem, co jest trudne do osiągnięcia w ramach tradycyjnych reklam. Public relations natomiast skupia się na budowaniu relacji i reputacji marki poprzez komunikację z różnymi grupami interesariuszy, co nie jest bezpośrednio związane z samplowaniem produktów. Choć można wykorzystać sampling w kontekście wydarzeń PR, nie jest to jego główne zastosowanie. W marketingu bezpośrednim, mimo że samplowanie może być stosowane jako jeden z elementów strategii, jego rola jest marginalna w porównaniu do efektywności, jaką oferuje w promocji sprzedaży. W praktyce, niepoprawne podejście do samplingu może prowadzić do marnowania zasobów, jeśli nie jest ono strategicznie wplecione w szerszą kampanię promocyjną. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że sampling jest narzędziem, które najlepiej sprawdza się w kontekście promocji sprzedaży, gdzie jego wpływ na decyzje zakupowe jest najbardziej widoczny.

Pytanie 19

Jaką funkcję, w załączonym ogłoszeniu, pełni tekst: "Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo"?

Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo?

Już wkrótce w naszym mieście będziesz mógł skorzystać z porad ekspertów, którzy pomogą ci w walce z nadwagą. Nasi specjaliści z „Kliniki Urody" będą udzielać porad w ramach akcji "Schudnij z głową". Od 1 listopada do 1 grudnia pomocy będzie można szukać w naszych salonach. Już dzisiaj umów się na darmową wizytę!

Kontakt na stronie www.uroda.pl

A. Obietnicy reklamy.
B. Treści zasadniczej.
C. Hasła.
D. Nagłówka.
Tekst "Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo?" pełni funkcję nagłówka, którego głównym celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy. W marketingu, nagłówki są kluczowym elementem wszelkich materiałów promocyjnych, ponieważ to od nich w dużej mierze zależy, czy potencjalny klient zdecyduje się na dalsze zapoznanie się z treścią. Efektywny nagłówek powinien być krótki, zwięzły i angażujący, a także jasno przedstawiający korzyści płynące z oferowanego produktu lub usługi. W przytoczonym przykładzie, pytanie dotyczące problemu z utratą wagi oraz obawy związane z efektem jojo skutecznie zachęca osoby, które mogą zmagać się z podobnymi trudnościami, do kontynuacji lektury. Warto także zauważyć, że zgodnie z zasadami copywritingu, dobry nagłówek powinien odpowiadać na pytania i potrzeby odbiorcy, co w tym przypadku jest spełnione. Praktyka pokazuje, że nagłówki mogą zwiększyć wskaźnik klikalności w materiałach online, co jest niezbędne w skutecznej komunikacji marketingowej.

Pytanie 20

Instrument marketingowy specyficzny dla branży usługowej nosi nazwę

A. public relations
B. personel
C. reklama
D. świadectwo materialne
Public relations, personel oraz reklama, mimo że również są istotnymi elementami marketingu, nie spełniają roli świadectwa materialnego w kontekście sektora usług. Public relations koncentruje się na zarządzaniu wizerunkiem firmy i relacjach z jej otoczeniem, a nie na dostarczaniu konkretnych dowodów jakości usług. Często mylone jest z bezpośrednim wpływaniem na postrzeganie marki, jednak nie dostarcza klientom namacalnych materiałów, które mogą potwierdzić wartość usług. Personel jest kluczowy dla realizacji usług, ale sama obecność pracowników nie stanowi instrumentu marketingowego; to ich umiejętności i profesjonalizm wpływają na postrzeganą jakość. Reklama, z kolei, jest bardziej ukierunkowana na promocję produktu lub usługi poprzez różne kanały komunikacji, ale nie zawsze dostarcza konkretnego świadectwa o jakości, które klienci mogą fizycznie ocenić. W praktyce, wiele firm popełnia błąd polegający na nadmiernym poleganiu na reklamie, zaniedbując znaczenie materialnych dowodów jakości, które mogą realnie wpłynąć na decyzje klientów. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że świadectwa materialne powinny być integralną częścią strategii marketingowej w sektorze usług, a nie można ich mylić z innymi formami promocji.

Pytanie 21

Cechy, które nie występują w negocjacjach to

A. zaangażowanie minimum dwóch stron
B. sprzeczność interesów stron
C. brak kwestii spornych
D. chęć osiągnięcia porozumienia
Negocjacje to w zasadzie rozmowy, które odbywają się, gdy strony mają różne cele. No bo jakby wszyscy chcieli tego samego, to po co rozmawiać? W praktyce często chodzi o to, żeby znaleźć jakieś wspólne rozwiązanie, które zadowoli obie strony. Przykład? Może być umowa handlowa, gdzie jedna strona chce niższej ceny, a druga lepszej jakości. Fajnie, jeśli obie strony są otwarte na rozmowę i oferują różne propozycje. Warto też dążyć do sytuacji, w której wszyscy mają z tego korzyści, bo to nazywamy negocjacjami win-win. Gdy nie ma żadnych konfliktów, nie ma sensu negocjować, bo jak nie ma różnicy w interesach, to co w ogóle można uzgadniać?

Pytanie 22

Najszerszy zasięg witryny internetowej firmy określa się mianem zasięgu

A. międzynarodowym
B. lokalnym
C. regionalnym
D. globalnym
Zasięg globalny odnosi się do możliwości dotarcia strony internetowej do szerokiego grona odbiorców na całym świecie. Oznacza to, że wszelkie treści, produkty i usługi oferowane na stronie mogą być dostępne dla użytkowników z różnych krajów i kontynentów. W dzisiejszych czasach, dzięki rozwojowi technologii internetowych oraz globalizacji, wiele firm stawia na strategie marketingowe, które mają na celu osiągnięcie jak najszerszego zasięgu. Przykładem mogą być sklepy internetowe, które oferują wysyłkę międzynarodową, co pozwala im konkurować na rynku globalnym. Istotne jest, aby przy budowie strony internetowej uwzględnić różnice kulturowe, preferencje lokalne oraz różnice w prawodawstwie, co jest zgodne z dobrymi praktykami UX/UI. Zastosowanie wielojęzycznych wersji strony oraz lokalizacji cen to standardy, które zwiększają zasięg globalny i poprawiają doświadczenia użytkowników.

Pytanie 23

Wybierając medium z najmniejszym zakłóceniem uwagi do kampanii reklamowej, powinno się zdecydować na

A. internet
B. kolorowe magazyny
C. telewizję
D. radio
Wybór internetu jako medium reklamowego może wydawać się atrakcyjny ze względu na jego zasięg i interaktywność, jednak w praktyce staje się on przestrzenią o wysokim poziomie zakłócenia uwagi. Użytkownicy internetu są często bombardowani mnóstwem informacji i reklam, co utrudnia skupienie się na pojedynczym przekazie. Badania pokazują, że średni czas uwagi użytkowników w internecie jest krótki i często skaczą oni pomiędzy różnymi treściami, co skutkuje powierzchownym przetwarzaniem informacji. Telewizja, mimo że ma duży zasięg, również generuje wysoką konkurencję w walce o uwagę widza, z reklamami przerywanymi programami, co może prowadzić do frustracji i szybkiego zniechęcenia. Radio, choć może być skuteczne w dotarciu do odbiorców w czasie jazdy, jest medium o ograniczonej wizualizacji, co zmniejsza siłę oddziaływania reklamy. Kolorowe magazyny, w przeciwieństwie do tych mediów, oferują spokojne i przemyślane otoczenie dla reklam, co sprzyja ich lepszemu odbiorowi i zapamiętaniu. Często popełnianym błędem jest zakładanie, że medium o dużym zasięgu automatycznie prowadzi do większej efektywności kampanii, co nie zawsze jest prawdą. Kluczowe jest zrozumienie, jak różne formy reklamy wpływają na percepcję i zaangażowanie konsumentów, co powinno skłonić do wyboru odpowiednich kanałów komunikacji.

Pytanie 24

Który rodzaj pytania, przygotowany do przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego, przedstawiono w ramce?

Czy w ostatnim miesiącu widział Pan reklamę naszego produktu?

  • TAK (proszę przejść do pytania nr 7)
  • NIE (proszę przejść do pytania nr 11)
A. Kontrolne.
B. Otwarte.
C. Filtrujące.
D. Metryczkowe.
Zrozumienie różnicy między pytaniami filtrującymi a innymi rodzajami pytań jest kluczowe dla skutecznego przeprowadzania badań. Metryczkowe pytania, które mogą być mylnie wybrane, służą do zbierania podstawowych informacji demograficznych o respondentach, takich jak wiek, płeć czy wykształcenie. Nie mają one jednak na celu selekcji uczestników badania ani nie wpływają na dalszy przebieg wywiadu. Z kolei pytania otwarte, które również mogą wydawać się kuszącą odpowiedzią, pozwalają respondentom na swobodne dzielenie się swoimi myślami i spostrzeżeniami. Chociaż są one niezwykle cenne w kontekście jakościowych badań, nie są odpowiednie do wstępnej selekcji, co czyni je nieodpowiednimi w tej sytuacji. Pytania kontrolne są natomiast używane do weryfikacji spójności odpowiedzi udzielonych przez respondenta, co również różni się od funkcji pytania filtrującego. Często błędne wybory wynikają z mylnego przekonania, że równocześnie mogą pełnić te same funkcje. Jednak kluczowe jest zrozumienie, że pytanie filtrujące jest specyficznym narzędziem, które ma na celu wyłącznie identyfikację odpowiednich uczestników badania. Bez tego zrozumienia, można się łatwo mylić, co może prowadzić do zbierania danych od osób, które nie są zainteresowane tematem badania, co w konsekwencji obniża jakość wyników.

Pytanie 25

Który rodzaj faktury nie stanowi dowodu na odbycie transakcji i nie pozwala na dokonanie zapisów w księgach?

A. Faktura VAT
B. Faktura RR
C. Faktura korygująca
D. Faktura pro forma
Faktura pro forma to dokument, który nie ma mocy dowodowej w kontekście dokonania transakcji. Jest to swego rodzaju zamiar sprzedaży, który może być używany w sytuacjach, gdy transakcja jeszcze się nie odbyła lub gdy formalne potwierdzenie nie jest jeszcze dostępne. Przykładem zastosowania faktury pro forma może być sytuacja, w której sprzedawca chce przedstawić ofertę handlową klientowi, zanim finalizuje sprzedaż. W praktyce, faktura pro forma może być używana jako dokument informacyjny, ale nie może być podstawą do zapisów księgowych ani do odliczeń VAT. Zgodnie z polskim prawem podatkowym, dokument ten nie zastępuje faktury VAT, która jest niezbędna do uznania transakcji za dokonane. Warto podkreślić, że w przypadku faktury pro forma, brak konieczności jej ujęcia w księgach rachunkowych stanowi kluczowy aspekt, który odróżnia ją od innych typów faktur, które są uznawane za rzeczywiste dowody transakcji.

Pytanie 26

Postawy sprzedawcy, które koncentrują się na zrozumieniu potrzeb klienta, wspieraniu go w określaniu jego interesów oraz podejmowaniu trafnych decyzji, a także poświęcaniu mu dużej ilości czasu, sugerują pracę z klientem według programu

A. cele
B. negocjujący
C. problemy
D. zgodny
Odpowiedź "zgodny" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do podejścia, w którym sprzedawca pracuje w harmonii z klientem, dążąc do pełnego zrozumienia jego potrzeb oraz oczekiwań. W kontekście sprzedaży, zgodność oznacza, że sprzedawca nie tylko stara się zrozumieć, co klient chce, ale także potrafi dostosować swoje podejście, aby wspierać klienta w procesie podejmowania decyzji. Praktycznym przykładem tego podejścia może być sytuacja, w której sprzedawca poświęca czas na zadawanie pytań otwartych, umożliwiających klienowi wyrażenie swoich potrzeb, co prowadzi do lepszego dopasowania oferty i zwiększenia satysfakcji klienta. W kontekście standardów branżowych, podejście zgodne z potrzebami klienta jest zgodne z filozofią sprzedaży doradczej, w której kluczowe jest zrozumienie klienta, a nie tylko prezentowanie produktów. Dlatego sprzedawcy, którzy stosują tę metodę, często osiągają lepsze wyniki sprzedażowe oraz budują długotrwałe relacje z klientami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie obsługi klienta.

Pytanie 27

Jaki proces uszlachetniania produktów papierowych polega na oblepuwaniu cienkim papierem (zadrukowanym lub niezadrukowanym) znacznie grubszych materiałów, takich jak tektura falista?

A. Bigowanie
B. Listwowanie
C. Kaszerowanie
D. Falcowanie
Wybór innych procesów uszlachetniania, takich jak falcowanie, listwowanie czy bigowanie, nie odnosi się bezpośrednio do opisanego w pytaniu procesu kaszerowania. Falcowanie to technika polegająca na składaniu papieru w celu uzyskania formatu gotowego do druku lub użytkowania, co nie ma związku z oklejaniem. Listwowanie, z kolei, odnosi się do dodawania listew lub krawędzi w celu wzmocnienia konstrukcji, co również nie jest związane z procesem oklejania. Bigowanie to proces, który polega na wykonywaniu zgięć w papierze, co ułatwia późniejsze składanie, ale nie ma nic wspólnego z nakładaniem cienkiego papieru na grubszą powierzchnię. Często błędne rozumienie tych terminów wynika z mylenia ich funkcji w procesie produkcji papierniczej. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy z tych procesów ma swoje unikalne zastosowanie i nie mogą być stosowane zamiennie. W praktyce, zrozumienie specyfiki każdego z tych procesów jest kluczowe dla efektywnej produkcji i uzyskania produktów wysokiej jakości, co podkreśla znaczenie znajomości terminologii oraz technik w dziedzinie papiernictwa.

Pytanie 28

Reklama, która jest czynem nieuczciwej konkurencji, to

A. niezgodna z przepisami prawa
B. naruszająca godność człowieka i niezgodna z przepisami prawa
C. niezgodna z obowiązującymi przepisami, dobrymi obyczajami lub naruszająca godność człowieka
D. niezgodna z przepisami prawa oraz dobrymi obyczajami
Reklama, która jest sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka, rzeczywiście może być uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Podstawą prawną tego zjawiska są przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, które wskazują, że działania reklamowe muszą być zgodne z normami prawnymi oraz etycznymi. Przykładem nieuczciwej reklamy może być sytuacja, w której firma promuje swoje produkty w sposób wprowadzający konsumentów w błąd, na przykład przez fałszywe informacje o składzie lub właściwościach towaru. W praktyce, przestrzeganie dobrych obyczajów w reklamie polega na uczciwym i rzetelnym informowaniu klientów. Firmy powinny stosować się do standardów branżowych, takich jak kodeksy etyki reklamowej, które jasno określają, co jest akceptowalne, a co nie. Dzięki temu budują zaufanie konsumentów i unikają potencjalnych konfliktów prawnych, co w dłuższej perspektywie korzystnie wpływa na ich reputację i wyniki finansowe.

Pytanie 29

Cele psychograficzne w reklamie nie obejmują celów związanych z

A. nabywcą
B. przedsiębiorstwem
C. produktem
D. kosztami
Psychografia to metoda segmentacji rynku, która koncentruje się na analizie cech psychologicznych, wartości, stylu życia i preferencji konsumentów. W kontekście reklamy, cele psychograficzne odnoszą się głównie do nabywców, ich motywacji, zachowań i emocji. Odpowiedź "kosztami" jest prawidłowa, ponieważ cele psychograficzne nie dotyczą aspektów finansowych związanych z produktem czy przedsiębiorstwem. Przykładem zastosowania psychografii w reklamie może być kampania skierowana do młodych dorosłych, którzy cenią sobie ekologiczne produkty. Reklamy, które podkreślają wartości takie jak zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczną, mogą skuteczniej dotrzeć do tej grupy docelowej. W praktyce, wykorzystanie psychografii w strategii marketingowej pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, co jest kluczowe dla skutecznych kampanii reklamowych. Właściwe zrozumienie psychograficznych aspektów klientów wspiera budowanie relacji i lojalności, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 30

Każdy konsument, który sądzi, że w innym sklepie znajdzie lepszy towar oraz otrzyma lepszą obsługę, to konsument

A. nieufny
B. lojalny
C. zdecydowany
D. innowacyjny
Odpowiedzi "zdecydowany", "lojalny" i "innowacyjny" opierają się na błędnych założeniach dotyczących postaw klientów. Klient zdecydowany to osoba, która ma jasno określone preferencje i jest gotowa do podjęcia działań w oparciu o swoje przekonania. Tego rodzaju postawa niekoniecznie oznacza, że klient poszukuje alternatywnych opcji, lecz raczej, że jest pewien swojej decyzji. Lojalność natomiast odnosi się do długotrwałych relacji z marką, co jest sprzeczne z ideą poszukiwania lepszej obsługi w innym miejscu. Klient lojalny zazwyczaj nie jest zainteresowany alternatywami, ponieważ ma zaufanie do swojego dotychczasowego dostawcy. Z kolei innowacyjność sugeruje otwartość na nowe rozwiązania oraz chęć eksperymentowania, co nie jest równoznaczne z nieufnością. Zrozumienie tego, że klienci mogą być zniechęceni do obecnych dostawców z powodu braku satysfakcji, jest kluczowe. Warto zauważyć, że błędne interpretacje postaw klientów mogą prowadzić do nieefektywnych strategii marketingowych, które nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom i oczekiwaniom rynku.

Pytanie 31

Głównym celem funkcji opakowania produktu jest przede wszystkim wyróżnienie go na tle innych towarów dostępnych na półce. Jaką funkcję to pełni?

A. informacyjną
B. ochronną
C. reklamową
D. użytkową
Odpowiedź reklamowa jest poprawna, ponieważ funkcja opakowania produktu, która ma na celu wyróżnienie go spośród innych produktów, jest kluczowym elementem strategii marketingowej. Opakowanie pełni rolę nośnika informacji wizualnej, która przyciąga uwagę konsumentów, co jest niezbędne w konkurencyjnym środowisku sprzedaży detalicznej. Przykładem może być zastosowanie kolorów, kształtów oraz grafik, które odzwierciedlają wartości marki i przyciągają docelową grupę konsumentów. Dobrym przykładem może być opakowanie napoju energetycznego, które często używa jaskrawych kolorów i dynamicznych wzorów, aby przyciągnąć młodszych konsumentów. W praktyce, stosując zasady dobrego projektowania opakowań, firmy powinny również uwzględniać trendy rynkowe oraz preferencje konsumentów, co może przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności marki oraz jej pozycji na rynku. W związku z tym, funkcja reklamowa opakowania jest nieodłącznym elementem skutecznej strategii marketingowej, która przynosi wymierne korzyści w postaci zwiększonej sprzedaży oraz lojalności klientów.

Pytanie 32

Na której fotografii pokazano Softbox, czyli narzędzie do modyfikowania i zmiękczania światła, którego konstrukcja powoduje, że światło kierowane jest w jedną stronę, dzięki czemu fotograf ma dużo większą kontrolę nad kierunkiem jego padania?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Wybór odpowiedzi innej niż C może wynikać z nieporozumienia co do funkcji i zastosowania różnych narzędzi do modyfikacji światła w fotografii. Przykładowo, parasolka fotograficzna, która może być mylona z softboxem, działa na zasadzie odbicia światła, co powoduje, że światło jest rozpraszane w szerszym zakresie. Choć parasolki również zmiękczają światło, nie oferują takiej precyzji w kierowaniu nim jak softboxy. Z kolei reflektory, które kierują światło w określonym kierunku, nie są jednocześnie narzędziem do jego zmiękczania – raczej wzmacniają intensywność światła, co może skutkować ostrymi cieniami. Dyfuzor, choć może być używany z softboxem, pełni inną rolę, polegającą na równomiernym rozpraszaniu światła, ale nie kontroluje jego kierunku. Błędy te mogą wynikać z ogólnego niezrozumienia, jak różne akcesoria wpływają na ostateczny efekt wizualny w fotografii. Ważne jest, aby przed użyciem konkretnego sprzętu zrozumieć jego właściwości i zastosowania, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji podczas planowania sesji zdjęciowych. Zrozumienie różnic między tymi narzędziami jest kluczowe dla osiągnięcia zamierzonych efektów fotograficznych.

Pytanie 33

Jak nazywa się zastosowany na rysunku rodzaj perspektywy?

Ilustracja do pytania
A. Hieratyczny.
B. Linearny.
C. Kulisowy.
D. Ptasi.
To jest klasyczny przykład perspektywy linearnej – często widzisz ją na zdjęciach torów kolejowych, ulic czy długich korytarzy. W tej technice chodzi o to, że równoległe linie zdają się zbiegać w jednym punkcie na horyzoncie. Ten punkt nazywamy punktem zbiegu. W praktyce architekci, projektanci wnętrz czy ilustratorzy bardzo często wykorzystują perspektywę linearną, żeby oddać głębię i trójwymiarowość na płaskiej powierzchni, czyli papierze lub monitorze. Moim zdaniem to podstawa w rysunku technicznym i artystycznym – pozwala nie tylko na realistyczne przedstawienie przestrzeni, ale też na wywołanie odpowiednich wrażeń u odbiorcy. Widać to szczególnie w budownictwie albo przy projektowaniu krajobrazu, gdzie zachowanie poprawnych proporcji przestrzennych jest kluczowe. Uczy się tego już od podstaw w technikach rysunku, bo bez perspektywy linearnej trudno uzyskać wrażenie głębi. Często spotykam się z opinią, że takie uproszczone przedstawienie przestrzeni pozwala lepiej planować, chociażby układ pomieszczeń albo obiektów w projekcie. Standardy branżowe, np. w architekturze, wręcz wymagają stosowania tej perspektywy, bo tylko wtedy wizualizacja ma sens dla inwestora czy ekipy budowlanej. Także jeśli ktoś chce rozumieć przestrzeń na obrazku, perspektywa linearny to po prostu must have.

Pytanie 34

W agencji mediowej osobą, która zajmuje się rezerwacją miejsca w mediach oraz późniejszym zarządzaniem płatnościami pomiędzy klientem a danym medium, jest

A. strateg
B. media buyer
C. analityk
D. media planner
Media buyer, czyli kupujący media, odgrywa kluczową rolę w procesie zakupu przestrzeni reklamowej w różnych mediach. Do jego obowiązków należy nie tylko rezerwacja miejsca w mediach, ale również koordynacja płatności pomiędzy klientem a mediami. Media buyer analizuje dostępne opcje reklamowe, negocjuje ceny oraz wybiera najbardziej efektywne kanały komunikacji, aby osiągnąć wyznaczone cele marketingowe. Przykładem zastosowania ich wiedzy może być kampania reklamowa, gdzie media buyer przemyślanie dobiera odpowiednie stacje telewizyjne i czas emisji reklam, aby maksymalizować zasięg. W branży kluczowe jest umiejętne zarządzanie budżetem i optymalizacja wydatków na media, co wymaga zarówno analityki, jak i kreatywności. Dobrą praktyką jest także monitorowanie efektywności kampanii, co pozwala na bieżąco dostosowywać strategie zakupowe. Zrozumienie roli media buyera jest niezbędne dla każdego, kto planuje skuteczne działania reklamowe.

Pytanie 35

Aby ustalić, jaki jest koszt dotarcia do jednego procenta odbiorców z określonej grupy, należy przeanalizować wyniki parametru kosztowego

A. CPT
B. CCS
C. CPP
D. COW
Odpowiedź CPP (Cost Per Point) jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do kosztu dotarcia do jednego procenta grupy docelowej. To kluczowy wskaźnik w marketingu, który pozwala firmom ocenić efektywność kampanii reklamowych. Koszt CPP pozwala marketerom na lepsze zrozumienie wydatków związanych z dotarciem do określonej części rynku, co jest niezwykle istotne w planowaniu budżetów oraz ocenie ROI (zwrotu z inwestycji). Przykładem zastosowania CPP może być kampania reklamowa w telewizji, gdzie marketerzy obliczają, ile kosztuje dotarcie do 1% widowni. Dzięki temu mogą efektywnie porównywać różne media i ich efektywność w kontekście kampanii. W pracy marketingowej, dobre praktyki sugerują, aby regularnie monitorować CPP w kontekście innych wskaźników, takich jak CTR (Click-Through Rate) czy CPA (Cost Per Acquisition), co pozwala na optymalizację działań reklamowych oraz alokację budżetu w najbardziej efektywny sposób.

Pytanie 36

Przedstawiony na rysunku flowchart zamieszcza się w

mediatygodnie
IIIIIIIVVVI
gazeta Axxx
portal horyzontalny Xxx
diapazonyxxxxxx
A. briefie kreatywnym.
B. planie medialnym.
C. harmonogramie przygotowania reklamy.
D. kosztorysie.
Flowchart zaprezentowany na rysunku to kluczowy element planu medialnego, który stanowi integralną część procesu planowania kampanii reklamowych. Plan medialny jest dokumentem strategicznym, który określa, jakie media będą wykorzystywane do promocji produktów lub usług oraz w jakich terminach będą emitowane poszczególne reklamy. Dzięki flowchartowi możliwe jest wizualne przedstawienie harmonogramu działań, co ułatwia koordynację kampanii i monitorowanie jej postępów. W branży marketingowej standardy efektywnego planowania medialnego obejmują m.in. analizę grupy docelowej, dobór odpowiednich kanałów komunikacji oraz optymalizację budżetu. Flowchart w planie medialnym pozwala na dokładne rozplanowanie emisji reklam w czasie, co jest szczególnie istotne, gdy kampania obejmuje różne media, takie jak telewizja, radio, internet czy prasa. Zastosowanie takiego narzędzia zwiększa efektywność kampanii i pozwala na bieżąco analizować wyniki działań reklamowych.

Pytanie 37

Który rodzaj druku powinien zastosować pracownik agencji reklamowej, aby oznakować adresem strony internetowej 300 sztuk gadżetów reklamowych przedstawionych na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Tamponowy.
B. Cyfrowy.
C. Solwentowy.
D. Offsetowy.
Druk tamponowy, znany również jako druk sitodrukowy, jest niezwykle efektywną metodą naniesienia grafiki na przedmioty o skomplikowanych kształtach. W przypadku gadżetów reklamowych, takich jak długopisy przedstawione na ilustracji, ich cylindryczna geometria sprawia, że ta technika idealnie sprawdza się w tej roli. Druk tamponowy polega na przenoszeniu tuszu z matrycy na powierzchnię przedmiotu za pomocą silikonu, co pozwala na precyzyjne odwzorowanie detali nawet na niewielkich powierzchniach. Zastosowanie druku tamponowego jest zgodne z wysokimi standardami jakości w branży reklamowej, gdzie estetyka i trwałość druku są kluczowe. Przykładowo, wiele firm korzysta z tej metody do znakowania gadżetów, takich jak kubki, długopisy czy breloki, zapewniając długotrwałe efekty reklamowe. Dobrą praktyką jest także użycie tuszy odpornych na działanie czynników atmosferycznych, co zwiększa trwałość oznaczeń i poprawia ich widoczność w dłuższym okresie.

Pytanie 38

Agencja reklamowa została poproszona o wykonanie billboardów, które zostaną ustawione przy drodze ekspresowej. Billboardy, poza treścią, muszą zwracać uwagę kolorem. Najbardziej odpowiednim kolorem w tej sytuacji będzie

A. żółty
B. czerń
C. błękit
D. zieleń
Żółty jest kolorem, który w kontekście reklamy, szczególnie na billboardach umieszczonych przy drogach szybkiego ruchu, odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu uwagi kierowców. W badaniach psychologicznych żółty kolor jest często postrzegany jako najbardziej stymulujący i energetyczny, co sprawia, że doskonale nadaje się do szybkiego przekazywania informacji. W praktyce, billboardy w jaskrawych odcieniach żółtego są znacznie bardziej zauważalne, szczególnie w warunkach zmiennego oświetlenia i przy dużych prędkościach ruchu. Dodatkowo, żółty kolor jest łatwo widoczny zarówno w ciągu dnia, jak i w warunkach ograniczonej widoczności, co ma ogromne znaczenie dla skuteczności reklamy. W kontekście standardów w reklamie outdoorowej, kontrast kolorów, jak na przykład żółty na ciemnym tle, może znacząco zwiększyć czytelność treści, co jest kluczowe w sferze komunikacji wizualnej. Warto również zauważyć, że wiele znanych marek wykorzystuje żółty w swoich kampaniach reklamowych, co podkreśla jego efektywność w przyciąganiu uwagi klientów.

Pytanie 39

Jakie działania są związane z tworzeniem portfela klientów w agencji reklamowej?

A. Prowadzenie negocjacji z klientem w sprawie budżetu kampanii
B. Przygotowanie kosztorysu dla kampanii zleconej przez klienta
C. Zdobywanie nowych klientów
D. Regularne raporty dla klienta dotyczące postępu kampanii
Pozyskiwanie nowych klientów jest kluczowym działaniem w budowaniu portfela klientów agencji reklamowej, ponieważ bez stałego napływu nowych zleceń agencja może mieć trudności z utrzymaniem rentowności i rozwoju. Proces ten często obejmuje działania marketingowe, takie jak kampanie promocyjne, networking, udział w targach branżowych oraz działania w mediach społecznościowych. Przykładem skutecznego pozyskiwania klientów może być organizowanie darmowych warsztatów reklamowych, które nie tylko prezentują umiejętności agencji, ale również angażują potencjalnych klientów. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują również budowanie relacji z klientami poprzez regularne kontakty i dostosowywanie oferty do ich potrzeb. Pozyskiwanie nowych klientów nie tylko poszerza bazę klientów agencji, ale również zwiększa jej konkurencyjność na rynku oraz umożliwia rozwój usług i umiejętności zespołu.

Pytanie 40

Według siatki FCB celem reklamy proszku do prania X, której głównym zadaniem jest wykreowanie nawyku u konsumentów, jest

A. przypominanie i utrwalanie marki.
B. dostarczenie szczegółowych informacji na temat produktu.
C. zaspokojenie moralnych potrzeb odbiorców reklamy.
D. wywarcie bardzo silnego wrażenia na konsumencie.
Według klasyfikacji FCB (Foote, Cone & Belding), gdy reklama proszku do prania ma za zadanie wywołać i utrwalić nawyk, to jej celem jest właśnie przypominanie i utrwalanie marki. To się nazywa strategia niskiego zaangażowania emocjonalnego po stronie klienta i niskiego poziomu zaangażowania poznawczego. W praktyce taka komunikacja jest bardzo prosta – chodzi o to, żeby klient regularnie sięgał po tę samą markę, nawet nie zastanawiając się nad wyborem. Przykładowo, w reklamach proszków do prania często widzimy powtarzalne slogany, wyraziste kolory opakowań czy charakterystyczne melodie. Wszystko po to, żeby wywołać automatyczną reakcję w sklepie – „kojarzę tę markę, biorę właśnie ją”. Branża FMCG korzysta z tego podejścia od lat i moim zdaniem, to jest naprawdę skuteczne. Standardy branżowe, np. w brytyjskiej IPA czy rekomendacjach Nielsen, jasno pokazują, że dla produktów codziennego użytku najlepsza jest właśnie reklama utrwalająca rozpoznawalność i budująca „top of mind awareness”. Takie reklamy nie mają za zadanie szokować, edukować ani wywoływać głębokich emocji – po prostu mają być obecne i nie pozwolić konsumentowi zapomnieć o marce. Z mojego doświadczenia wynika, że ten sposób jest efektywny, szczególnie gdy produkt nie różni się znacząco od konkurencji i decyzje zakupowe są szybkie.