Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 17:35
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 17:49

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakim symbolem oznacza się nośnik DVD, który jest jedynie do odczytu?

A. RAM
B. R
C. RW
D. ROM
Odpowiedzi R, RW i RAM są niepoprawne, ponieważ każda z nich odnosi się do innego rodzaju nośników lub typów pamięci, które różnią się zasadniczo od płyt DVD-ROM. Odpowiedź R, oznaczająca "Recordable", dotyczy nośników, które można zapisać tylko raz, co oznacza, że po nagraniu danych nie można ich usunąć ani modyfikować. Z tego powodu płyty R nie są jedynie do odczytu, a ich zawartość jest nietrwała w dłuższej perspektywie czasowej, co czyni je mniej odpowiednimi do przechowywania niezawodnych danych. Odpowiedź RW oznacza "ReWritable" i odnosi się do nośników, które można wielokrotnie zapisywać, co sprawia, że są odpowiednie dla użytkowników, którzy chcą mieć możliwość edytowania swojej zawartości. Tego typu nośniki są bardziej elastyczne, lecz nie spełniają kryteriów nośników do odczytu. Ostatnia z opcji, RAM, oznacza "Random Access Memory", co jest typem pamięci ulotnej, używanej w komputerach do tymczasowego przechowywania danych. Pamięć RAM jest używana do przechowywania danych, z którymi komputer aktualnie pracuje, a nie do trwałego przechowywania informacji. Widać zatem, że każda z tych odpowiedzi wprowadza w błąd, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do nośników zaprojektowanych specjalnie do odczytu, jak DVD-ROM. Kluczowym błędem myślowym jest pomylenie różnych typów nośników i pamięci, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat ich funkcji i zastosowania.

Pytanie 2

Standard MP3 to metoda kompresji

A. stratnej plików wideo.
B. bezstratnej plików wideo.
C. bezstratnej plików audio.
D. stratnej plików audio.
Często pojawia się przekonanie, że MP3 to format bezstratny, bo przecież większość z nas kojarzy go z wysoką jakością dźwięku przy małych plikach. To jednak mylne założenie. MP3 bazuje na założeniu, że część informacji dźwiękowej jest dla ludzkiego ucha praktycznie nieistotna i można ją usunąć bez znacznej utraty jakości odbieranej przez przeciętnego słuchacza. Właśnie dlatego mówi się o kompresji stratnej, gdzie dane tracą swoją pierwotną postać i nie da się ich w pełni odzyskać. Zupełnie inną kategorią są kodeki bezstratne, takie jak FLAC czy ALAC, które pozwalają na redukcję rozmiaru pliku bez jakiejkolwiek utraty informacji – MP3 tutaj nie pasuje. Jeśli chodzi o kompresję plików wideo, to MP3 nie ma z nią nic wspólnego; to wyłącznie format audio, choć czasem ścieżki dźwiękowe w filmach są kodowane jako MP3, sama metoda nie obejmuje obrazu. Łatwo się pomylić przez skróty myślowe, zwłaszcza że istnieją formaty do kompresji stratnej i bezstratnej zarówno audio, jak i wideo, ale tutaj ważne jest rozróżnienie tych zastosowań. Częstym błędem jest też mylenie pojęcia stratności z brakiem kompresji – nie każdy format o mniejszym rozmiarze działa bezstratnie. W branży dźwiękowej wiedza o tym, które formaty są stratne, a które nie, pozwala dobrać odpowiedni kodek do zadania – np. do archiwizacji lepszy będzie FLAC, a do przesyłania przez sieć lub na urządzenia mobilne – właśnie MP3. Dla osób zaczynających przygodę z dźwiękiem warto zapamiętać, że MP3 to zawsze kompromis: coś za coś – mniejszy plik, ale kosztem części informacji dźwiękowej.

Pytanie 3

Który zapis w arkuszu stylów CSS umożliwia ustawienie wartości górnego marginesu?

A. margin-left
B. margin-bottom
C. margin-right
D. margin-top
margin-top to właściwa właściwość CSS, żeby ustawić wartość marginesu tylko od góry elementu. W praktyce, jeśli chcesz np. przesunąć nagłówek w dół od krawędzi przeglądarki, wystarczy dodać: h1 { margin-top: 40px; } i już, bez ruszania marginesów po bokach czy na dole. Takie podejście jest bardzo wygodne, bo pozwala precyzyjnie sterować odstępami wokół elementów, zamiast zmieniać wszystkie marginesy naraz. Zresztą, większość projektantów stron internetowych właśnie tak robi – oddzielnie ustawia marginesy dla każdej strony, zależnie od potrzeb układu. margin-top jest zgodny z oficjalną specyfikacją CSS W3C, więc nie musisz się martwić o kompatybilność czy dziwne zachowania w przeglądarkach. Moim zdaniem warto pamiętać, że istnieją też margin-bottom, margin-right i margin-left, które działają analogicznie dla pozostałych krawędzi. Przy złożonych layoutach, manipulowanie tylko jednym marginesem często ratuje skórę przed niechcianymi przesunięciami. Fajne jest też to, że można stosować jednostki px, em, %, co daje dużo swobody. Ogólnie, umiejętne korzystanie z margin-top pomaga w zapanowaniu nad przestrzenią w projekcie i sprawia, że strona jest czytelniejsza i bardziej estetyczna. Dobrze znać ten trik, bo przy responsywnych stronach jeszcze częściej trzeba kombinować z odstępami.

Pytanie 4

W którym trybie barwnym należy skatalogować pliki zdjęciowe przeznaczone do zamieszczenia w multimedialnym projekcie internetowym?

A. CMY
B. Pantone
C. RGB
D. Bichromia
Tryb RGB to absolutna podstawa, jeżeli chodzi o przygotowanie zdjęć na potrzeby internetu i wszelkich projektów multimedialnych. Ten model barwny został stworzony z myślą o urządzeniach emitujących światło, takich jak monitory, smartfony, tablety czy telewizory. Każdy piksel wyświetlany na ekranie powstaje właśnie przez mieszanie trzech składowych – czerwonej, zielonej i niebieskiej (Red, Green, Blue). To jest standard, którego wymaga praktycznie każda przeglądarka, CMS czy program do obsługi multimediów online. Z mojego doświadczenia, jeśli ktoś wrzuci zdjęcie w innym trybie, np. CMYKa, to kolory mogą się wyświetlić zupełnie nie tak, jak zaplanowano – pojawiają się dziwne przekłamania albo obraz robi się wyblakły. Nawet duże portale, jak Facebook czy Instagram, automatycznie konwertują zdjęcia do RGB. Warto też pamiętać, że większość formatów plików przeznaczonych do internetu (JPEG, PNG, GIF) działa właśnie w tym modelu barw, a praca w RGB pozwala zachować spójność kolorów na różnych urządzeniach. Co ciekawe, w profesjonalnych workflow do webdesignu zawsze kończy się eksport pliku w RGB, bo tylko wtedy masz gwarancję, że barwy będą żywe i zgodne z projektem na każdym ekranie. Sam osobiście uważam, że opanowanie tych podstaw pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych problemów podczas pracy z mediami cyfrowymi.

Pytanie 5

Montaż przedstawiony na rysunku możliwy jest do wykonania w programie

Ilustracja do pytania
A. Adobe Photoshop
B. Adobe Illustrator
C. Adobe Flash
D. Adobe Audition
Wiele osób wybiera inne programy graficzne, sądząc, że umożliwiają one równie zaawansowaną edycję obrazu co Photoshop, ale to spory błąd wynikający z niezrozumienia specyfiki tych narzędzi. Adobe Flash to środowisko, które historycznie było używane do animacji i projektowania interaktywnych elementów na strony internetowe – jego funkcje graficzne są bardzo ograniczone i dotyczą głównie prostych kształtów wektorowych, a nie złożonego montażu zdjęć rastrowych. Więc nie nadaje się do takich zadań, jakie przedstawia rysunek. Adobe Illustrator to z kolei program stworzony typowo do grafiki wektorowej, czyli ilustracji, logotypów, ikon – chociaż umożliwia importowanie obrazów rastrowych, to nie pozwala na szczegółową obróbkę zdjęć czy nakładanie efektów fotograficznych, jakie są typowe dla montażu przedstawionego na rysunku. Illustrator jest fantastyczny do skalowania grafik bez straty jakości i pracy na krzywych, ale nie poradzi sobie z warstwami i maskami zdjęć tak jak Photoshop. Adobe Audition natomiast to program do edycji dźwięku, służy do nagrywania, miksowania i masteringu audio – kompletnie nie obsługuje grafiki czy montażu wizualnego, więc wybór tego narzędzia pokazuje raczej brak rozeznania w branżowych standardach. Z mojego punktu widzenia najczęstszy błąd polega na mieszaniu pojęć: ludzie mylą programy do grafiki rastrowej z tymi do wektora lub audio. Profesjonaliści na rynku graficznym doskonale wiedzą, że do zaawansowanego montażu zdjęć, takich jak efekt spirali czy kreatywne łączenie wielu warstw, używa się Photoshopa. To właśnie praca na warstwach, maski i filtry powodują, że Photoshop jest narzędziem nie do zastąpienia przy takich projektach. Jeśli ktoś chce osiągnąć podobny rezultat w innych aplikacjach, napotka masę ograniczeń lub po prostu się zniechęci. Dlatego warto dokładnie zrozumieć, do czego służy każde z narzędzi Adobe i nie tracić czasu na próby uzyskania efektów montażu zdjęć w nieodpowiednich programach.

Pytanie 6

W programach do edycji grafiki rastrowej nie występują

A. mieszanie kanałów
B. filtry artystyczne
C. filtry fotograficzne
D. kanał lewy i prawy
Odpowiedź "kanał lewy i prawy" jest poprawna, ponieważ w kontekście oprogramowania do obróbki grafiki rastrowej nie używa się pojęcia kanałów lewego i prawego. W grafice rastrowej zazwyczaj operujemy na kanałach kolorów, takich jak czerwony, zielony i niebieski (RGB) lub na skali szarości, a także ewentualnie na kanale alfa, który odpowiada za przezroczystość. Filtry artystyczne, filtry fotograficzne oraz mieszanie kanałów to powszechnie stosowane techniki w obróbce grafiki, które pozwalają na manipulację obrazem. Na przykład, filtry artystyczne mogą być używane do nadawania zdjęciom efektu obrazu malarskiego, podczas gdy filtry fotograficzne, takie jak rozmycie gaussowskie, mogą pomóc w wygładzaniu obrazu. Mieszanie kanałów to technika, w której różne kanały kolorów są łączone, aby uzyskać pożądany efekt wizualny. Te metody są fundamentalnymi narzędziami w pracy grafików i fotografów, umożliwiając im tworzenie bardziej wyrafinowanych i estetycznych obrazów.

Pytanie 7

Programy do tworzenia grafiki trójwymiarowej umożliwiają

A. tworzenie animacji poklatkowej oraz zaawansowaną obróbkę plików RAW
B. przygotowanie prezentacji multimedialnych
C. projektowanie stron internetowych
D. stworzenie modeli postaci z filmów lub bohaterów gier komputerowych
Oprogramowanie do projektowania grafiki trójwymiarowej (3D) jest kluczowym narzędziem w branży gier komputerowych oraz filmowej. Umożliwia tworzenie modeli postaci, które stanowią podstawę dla animacji oraz interakcji w tych mediach. Programy takie jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max umożliwiają artystom 3D modelowanie, teksturowanie oraz animowanie postaci, co sprawia, że są one niezwykle realistyczne i dynamiczne. W procesie tworzenia modeli, artyści korzystają z technik takich jak sculpting, retopologia oraz rigging, które pozwalają na osiągnięcie wysokiej jakości wyników. Przygotowane modele następnie mogą być używane w grach wideo, filmach animowanych, a także w wirtualnej rzeczywistości. Dobre praktyki obejmują optymalizację modeli pod kątem wydajności, co jest niezbędne, by działały płynnie w czasie rzeczywistym. Warto również zauważyć, że zaawansowane oprogramowanie 3D wspiera standardy, takie jak PBR (Physically Based Rendering), co zapewnia realistyczne odwzorowanie materiałów i oświetlenia.

Pytanie 8

Ciasteczka (ang. cookie) używane w serwisach internetowych to

A. zbiór danych przesyłanych automatycznie na adres e-mail osoby odwiedzającej stronę internetową
B. małe pliki tekstowe przechowywane na dysku użytkownika w trakcie przeglądania stron internetowych
C. zbiór utworów ogólnie dostępnych na stronach internetowych dla ich użytkowników
D. niewidoczne grafiki zapisywane na dysku użytkownika podczas przeglądania stron internetowych
Wiele osób mylnie kojarzy ciasteczka z innymi formami przechowywania lub przesyłania danych, co prowadzi do nieporozumień. Często myśli się, iż ciasteczka to zbiór informacji automatycznie przesyłanych na adres e-mail użytkownika, co jest mylnym założeniem. Ciasteczka są zapisywane lokalnie na urządzeniu użytkownika i służą do lokalnego przechowywania danych. Odpowiedzi wskazujące na zbiorową formę informacji, jak pliki graficzne, również są nieprawidłowe. Pliki graficzne są odrębnym typem plików, które nie mają związku z ciasteczkami, które są wyłącznie tekstowe. Ciasteczka nie są również zbiorami utworów, co świadczy o braku zrozumienia ich podstawowej funkcji. Typowym błędem myślowym w odniesieniu do ciasteczek jest przypisanie im charakterystyki komunikacji z serwerem lub innymi użytkownikami, podczas gdy ich rola sprowadza się do interakcji z przeglądarką i aplikacją webową. Warto zaznaczyć, że ciasteczka są stosowane do śledzenia zachowań użytkowników w sieci, co jest zgodne z regulacjami dotyczącymi prywatności, ale wymaga odpowiedniego zarządzania i transparentności ze strony właścicieli stron internetowych.

Pytanie 9

Który typ skanera pozwala na uzyskanie bardzo szerokiej gamy kolorów podczas skanowania materiałów o wymiarach większych niż A3?

A. Ręczny
B. Płaski
C. Bębnowy
D. Rolkowy
Skanery rolkowe, ręczne i płaskie mają swoje zastosowania, ale nie są najlepszym wyborem do uzyskiwania bardzo dużej głębi kolorów przy skanowaniu dużych formatów. Skanery rolkowe, choć mogą być używane do skanowania długich materiałów, takich jak plakaty czy banery, często nie oferują tak wysokiej jakości kolorów jak skanery bębnowe. Ich mechanizm ruchu może wprowadzać zniekształcenia, a głębokość kolorów jest zazwyczaj ograniczona w porównaniu do możliwości bębnowych. Skanery ręczne są z kolei przeznaczone do skanowania mniejszych atrakcji, takich jak dokumenty czy zdjęcia, co czyni je mniej odpowiednimi do pracy z większymi formatami. W dodatku, ich jakość skanowania w kontekście głębi kolorów często nie spełnia wymagań profesjonalnych aplikacji. Skanery płaskie, mimo że mogą skanować duże formaty, również mają ograniczenia związane z głębią kolorów oraz rozdzielczością. Wiele z tych urządzeń opiera się na technologii CCD lub CIS, która, chociaż wystarczająca w wielu codziennych zastosowaniach, nie dorównuje jakości i detali uzyskiwanych przez skanery bębnowe. Użytkownicy mogą mylić wytrzymałość czy wszechstronność tych skanerów z ich jakością kolorystyczną, co prowadzi do błędnych wniosków o ich zastosowaniu w profesjonalnej skanowaniu wysokiej jakości.

Pytanie 10

Który parametr pliku zawierającego materiał wideo ma bezpośredni wpływ na jakość szczegółów wyświetlanego obrazu?

A. Liczba klatek.
B. Rozdzielczość.
C. Rozmiar klatek kluczowych.
D. Tryb koloru.
Rozdzielczość to kluczowy parametr, jeśli chodzi o jakość szczegółów w obrazie wideo. W praktyce rozdzielczość oznacza liczbę pikseli, z których zbudowany jest obraz na ekranie – im wyższa, tym więcej drobnych detali można zobaczyć. Przykładowo, film nagrany w 4K (3840×2160) będzie miał znacznie ostrzejszy i bardziej szczegółowy obraz niż ten w standardzie HD (1920×1080). Branża filmowa i telewizyjna od lat stawia na zwiększanie rozdzielczości, bo to naprawdę robi różnicę, szczególnie gdy oglądasz materiał na dużych ekranach. Moim zdaniem, jeśli ktoś chce zachować maksimum szczegółów, szczególnie przy montażu czy archiwizacji materiałów, lepiej wybrać jak najwyższą rozdzielczość, nawet kosztem większego rozmiaru pliku. Ważne jest też, że rozdzielczość nie poprawi materiału źródłowego – jeśli nagrasz coś w niskiej jakości, nie da się tego potem sztucznie podciągnąć do pełnego 4K bez utraty ostrości czy pojawienia się artefaktów. Z mojego doświadczenia przy pracy z obróbką wideo, dobre praktyki mówią, żeby zawsze rejestrować i przechowywać oryginały w najwyższej dostępnej rozdzielczości, a dopiero potem eksportować wersje o niższych parametrach jeśli są potrzebne. Rozdzielczość jest więc bezpośrednio odpowiedzialna za to, ile detali zobaczysz na ekranie.

Pytanie 11

W prezentacji stworzonej w programie PowerPoint nie wykorzysta się efektu

A. animacji wejściowej
B. animacji wychodzenia
C. animacji poklatkowej
D. przejść
Wszystkie inne odpowiedzi odnoszą się do efektów, które są dostępne w programie PowerPoint. Animacje wejścia są stosowane do wprowadzenia elementów na slajd, co skutecznie przyciąga uwagę widzów. Przykładowo, gdy wprowadzamy tekst czy grafikę, animacja wejścia może sprawić, że prezentacja będzie bardziej interesująca i dynamika wystąpienia wzrośnie. Animacje wyjścia działają odwrotnie, pozwalając na efektowne usunięcie obiektów z ekranu, co może być użyteczne w kontekście zakończenia tematu lub przejścia do kolejnego slajdu. Przejścia między slajdami, natomiast, to efekty, które występują podczas zmiany slajdów, mogą być stosowane, aby nadać prezentacji większy profesjonalizm i spójność. Często zdarza się, że użytkownicy mogą mylić pojęcie animacji poklatkowej z animacjami dostępnych w PowerPoint, co jest typowym błędem, ponieważ animacja poklatkowa to technika postprodukcji, a nie efekt bezpośrednio wykorzystywany w prezentacjach. Rozumienie różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest kluczowe dla efektywnego tworzenia profesjonalnych prezentacji, które nie tylko przekazują informacje, ale także angażują audytorium.

Pytanie 12

W programach Adobe Photoshop oraz Illustrator przekształcenie nieregularnych kształtów z bitmapy na projekt obiektu wektorowego realizuje się przy użyciu narzędzia

A. pędzel
B. stempel
C. pióro
D. kroplomierz
Odpowiedź "pióro" jest poprawna, ponieważ narzędzie to zostało zaprojektowane specjalnie do tworzenia oraz edytowania kształtów wektorowych w programach takich jak Adobe Photoshop i Illustrator. Narzędzie pióro umożliwia precyzyjne odwzorowanie nieregularnych kształtów, co jest kluczowe w projektowaniu graficznym. Dzięki tej funkcji użytkownik może tworzyć krzywe Béziera, które pozwalają na płynne i elastyczne modelowanie kształtów. Przykładem zastosowania narzędzia pióro może być tworzenie logo, gdzie precyzja i szczegółowość są niezwykle ważne. Dodatkowo, korzystając z pióra, można łatwo edytować punkty kontrolne i krzywe, co daje pełną kontrolę nad ostatecznym kształtem obiektu. Warto zaznaczyć, że umiejętność korzystania z narzędzia pióro jest niezbędna w branży projektowej, gdyż pozwala na tworzenie grafik o wysokiej jakości, które spełniają standardy profesjonalnego designu.

Pytanie 13

Jaka jest właściwa rozdzielczość dla drukowania wielkoformatowego typu Citylight o wymiarach 1200 x 1800 mm?

A. 96 dpi
B. 72 dpi
C. 300 dpi
D. 150 dpi
Często wybór nieodpowiedniej rozdzielczości do wydruku wielkoformatowego wynika z tego, że nie do końca rozumie się, jakie parametry są potrzebne. Odpowiedzi typu 96 dpi, 72 dpi czy nawet 300 dpi wydają się spoko, ale nie biorą pod uwagę specyficznych potrzeba przy wydrukach outdoorowych. Na przykład 96 dpi jest za niska, bo wydruk będzie się rozmywał z większej odległości i nie da szczegółów. A 72 dpi, to w ogóle standard dla ekranów, więc jakość będzie kiepska i nie spełni oczekiwań. Z kolei 300 dpi, mimo że pasuje do druku offsetowego, w przypadku wielkoformatowych plakatów może być przesadzone, przez co koszty mogą wzrosnąć i cały proces będzie dłuższy. Ważne jest, by przy wyborze rozdzielczości pomyśleć nie tylko o technicznych sprawach, ale też o tym, jak i gdzie materiał będzie eksponowany. Dlatego warto zrozumieć, że rozdzielczość musi pasować do warunków, w jakich będzie używana, a dla Citylightów to właśnie 150 dpi jest rozsądne.

Pytanie 14

Jakie funkcje pełni Windows Media Player?

A. Odtwarzania i nagrywania
B. Odtwarzania i montażu
C. Odtwarzania, nagrywania i montażu
D. Nagrywania i montażu
Windows Media Player jest raczej do podstawowego odtwarzania i nagrywania, więc jeśli ktoś myśli, że ma tam zaawansowane opcje montażu, to się myli. Do montażu trzeba już bardziej zaawansowanego oprogramowania, takiego jak Adobe Premiere czy Final Cut Pro, które mają naprawdę wiele narzędzi do edycji. WMP skupia się na odtwarzaniu i nagrywaniu i nie da się tam robić skomplikowanych rzeczy, takich jak cięcie czy dodawanie efektów. Mogą być nieporozumienia, bo program pozwala na proste manipulacje plikami, ale to nie jest edytor multimediów. Kluczowe jest, żeby wiedzieć, że WMP nie nadaje się do montażu, a jak chcesz edytować media, to warto wybrać inne oprogramowanie.

Pytanie 15

Jakiego formatu powinien mieć projekt wideo, aby można go było umieścić w cyfrowych mediach?

A. TIFF
B. DWG
C. EPS
D. MP4
Odpowiedzi EPS, TIFF oraz DWG nie są odpowiednie dla eksportu projektów wideo przeznaczonych do cyfrowych mediów, ponieważ są to formaty plików stosowane głównie w grafice wektorowej i bitmapowej, a nie wideo. EPS (Encapsulated PostScript) jest formatem pliku używanym do przechowywania grafiki wektorowej, idealnym dla druku, ale nie nadaje się do odtwarzania wideo. TIFF (Tagged Image File Format) jest natomiast formatem przeznaczonym głównie do obrazów rastrowych, często wykorzystywanym w fotografii i edycji obrazów, ale nie obsługuje wideo. Z kolei DWG to format pliku stosowany głównie w aplikacjach CAD (Computer-Aided Design), który przechowuje dane rysunkowe, a nie multimedia. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych odpowiedzi mogą wynikać z mylenia różnych rodzajów plików multimedialnych oraz ich zastosowań. Osoby mogą nie być świadome, że formaty wideo, takie jak MP4, są specjalnie zaprojektowane do odtwarzania filmów i animacji w sieci, podczas gdy inne formaty są bardziej odpowiednie dla statycznych obrazów czy projektów graficznych. Dlatego ważne jest, aby znać specyfikę różnych formatów plików, aby właściwie dobrać odpowiedni format do zamierzonego celu.

Pytanie 16

Przed rozpoczęciem archiwizacji zasobów należy

A. pogrupować wszystkie warstwy obrazu cyfrowego a następnie je scalić.
B. posortować pliki i zapisać ich kopie w formacie PDF.
C. posortować pliki tekstowe, graficzne oraz muzyczne umieszczając je w osobnych folderach.
D. pogrupować wszystkie elementy na warstwach oraz zamienić tekst i obiekty na krzywe Beziera.
Właśnie tak powinno się to robić – odpowiednie posortowanie plików przed archiwizacją to podstawa porządku i bezpieczeństwa danych. Umieszczenie plików tekstowych, graficznych i muzycznych w osobnych folderach nie tylko ułatwia późniejsze zarządzanie zasobami, ale też zapobiega przypadkowemu nadpisaniu czy utracie ważnych danych. Takie działanie to właściwie standard w każdej większej firmie czy instytucji, gdzie archiwizuje się dane regularnie. Przykładowo, w archiwach medialnych czy bibliotekach cyfrowych zawsze stosuje się strukturę katalogów tematycznych lub typów plików. Dzięki temu odzyskanie konkretnego zasobu trwa sekundy, a nie godziny. Moim zdaniem, nawet w zwykłych projektach szkolnych czy firmowych warto trzymać się tej zasady – szybko docenisz przejrzystość i brak chaosu. Dobrze zorganizowany podział plików to też większe bezpieczeństwo przy tworzeniu kopii zapasowych, bo wtedy łatwiej kontrolować, czy wszystko zostało zarchiwizowane. W branży IT często mówi się: porządek w plikach to podstawa skutecznej archiwizacji. Z praktyki wiem, że lekceważenie tego kroku kończy się bałaganem i stratą czasu, dlatego naprawdę warto poświęcić chwilę na takie sortowanie – to inwestycja, która szybko się zwraca.

Pytanie 17

W jakim przypadku oba odkrycia w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. rgb(128, 255, 0); #ff8000
B. yellow; #ffff00
C. green; rgb(0, 255, 0)
D. purple; #ff00ff
'yellow; #ffff00' to dobry wybór, bo oba zapisy oznaczają ten sam kolor w różnych formatach. 'yellow' to po prostu nazwa koloru w CSS, a '#ffff00' to jego zapis w systemie HEX. W HEX mamy sześć cyfr, gdzie pierwsze dwie to czerwień, następne dwie to zieleń, a ostatnie dwie to niebieski. Przy '#ffff00' maksymalne wartości czerwonego i zielonego (ff) oraz zerowa niebieskiego (00) dają nam kolor żółty. Wiesz, w praktyce często korzysta się z nazw kolorów w CSS, bo są prostsze, ale jak zaczynasz coś bardziej skomplikowanego, jak programowanie grafiki czy projektowanie stron, to umiejętność obsługi notacji HEX i RGB jest naprawdę przydatna. W CSS3 jest mnóstwo nazw kolorów, które możesz wykorzystać, ale znajomość HEX i RGB jest także ważna, zwłaszcza jeśli chcesz się bawić grafiką i kodowaniem stron.

Pytanie 18

Wykonując w programie Adobe Photoshop stylizację zdjęcia w technice niskiego klucza należy w ostatnim etapie edycji pliku zastosować polecenie

Ilustracja do pytania
A. obraz/dopasowanie/filtr fotograficzny.
B. filtr/renderowanie/efekty świetlne.
C. filtr/renderowanie/flara obiektywu.
D. obraz/dopasowanie/cienie/podświetlenia.
Wybór innych poleceń w kontekście stylizacji zdjęcia w technice niskiego klucza w Adobe Photoshop prowadzi do nieodpowiednich rezultatów. Na przykład, polecenie 'obraz/dopasowanie/cienie/podświetlenia' koncentruje się na ogólnym dostosowywaniu jasności oraz kontrastu w obrazie, jednak nie daje możliwości precyzyjnej manipulacji światłem, co jest kluczowe w technice niskiego klucza. To podejście może prowadzić do efektu, który nie oddaje zamierzonego nastroju, ponieważ nie uwzględnia subtelnych detali, które nadają głębię i charakter. Kolejne polecenie, 'obraz/dopasowanie/filtr fotograficzny', wykorzystuje filtry, które zmieniają kolory, ale nie wpływają na dynamikę i intensywność światła w taki sposób, jak efekty świetlne. Użytkownicy często błędnie zakładają, że każdy filtr może być zastosowany zamiennie, co prowadzi do utraty specyfiki techniki niskiego klucza. Z kolei 'filtr/renderowanie/flara obiektywu' jest używany do symulacji efektów związanych z obiektywem, jednak nie jest odpowiedni do uzyskania pożądanego nastroju, jakim jest dramatyzm ciemnych tonów. Skupienie się jedynie na jasnych czy rozmytych efektach świetlnych może zniweczyć starania w kierunku uzyskania pożądanej estetyki. W kontekście profesjonalnej edycji zdjęć, kluczowe jest zrozumienie, że odpowiednie narzędzia muszą być dostosowane do zamierzonych efektów, a ich niewłaściwe zastosowanie prowadzi do frustracji i niezadowolenia z końcowego rezultatu.

Pytanie 19

Podaj nazwę pliku, w którym zapisano ścieżkę dźwiękową przeznaczoną do użycia w prezentacji multimedialnej?

A. *.ai
B. *.pdf
C. *.wav
D. *.svg
Odpowiedź *.wav jest poprawna, ponieważ jest to format pliku audio powszechnie używany do przechowywania wysokiej jakości dźwięku. Pliki w formacie WAV są uncompressed, co oznacza, że zachowują pełną jakość oryginalnego nagrania, co czyni je idealnym wyborem dla prezentacji multimedialnych. W przypadku projektów, w których dźwięk odgrywa kluczową rolę, jak na przykład w prezentacjach edukacyjnych, filmach czy grach, wykorzystanie formatu WAV pozwala na uzyskanie najlepszej jakości dźwięku. Dodatkowo, wiele programów do tworzenia prezentacji, takich jak Microsoft PowerPoint, obsługuje pliki WAV, co ułatwia integrację dźwięku z wizualnymi materiałami. Z perspektywy branżowej, stosowanie standardowych formatów plików, takich jak WAV, jest dobre praktyką, ponieważ zapewnia kompatybilność z różnymi systemami operacyjnymi i odtwarzaczami dźwięku, co jest kluczowe w kontekście dostępu i prezentacji treści multimedialnych.

Pytanie 20

Wskaż format pliku dźwiękowego, który oferuje najwyższą jakość przechowywania danych?

A. FLAC
B. MP3
C. MPEG
D. MP4
FLAC (Free Lossless Audio Codec) to format, który zapewnia bezstratną kompresję dźwięku, co oznacza, że jakość audio nie ulega degradacji w procesie kompresji. W przeciwieństwie do formatów stratnych, takich jak MP3, FLAC przechowuje dźwięk w oryginalnej jakości, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla audiofilów oraz profesjonalnych muzyków. FLAC jest szeroko stosowany w archiwizacji nagrań, gdzie kluczowe jest zachowanie najwyższej jakości dźwięku. Przykłady zastosowania FLAC obejmują wydania płyt winylowych w formie cyfrowej oraz przechowywanie kolekcji muzycznych w formacie, który umożliwia dalsze przetwarzanie bez utraty jakości. W branży muzycznej standardem jest korzystanie z FLAC do dystrybucji muzyki w serwisach streamingowych oraz do archiwizacji nagrań w studiach nagraniowych. Dzięki wsparciu dla metadanych, FLAC ułatwia organizację kolekcji muzycznych, a także oferuje możliwość tagowania utworów, co zwiększa komfort użytkowania.

Pytanie 21

Jakie urządzenia powinny być użyte do stworzenia profilu ICC dla monitora komputerowego?

A. Kolorymetr, spektrofotometr
B. Densytometr, kolorymetr, spektrofotometr
C. Densytometr, spektrofotometr
D. Densytometr, kolorymetr
Użycie densytometru, spektrofotometru lub kolorymetru w celu utworzenia profilu ICC monitora komputerowego może wydawać się logiczne na pierwszy rzut oka, jednak każda z tych odpowiedzi ma swoje niedociągnięcia. Densytometr, chociaż przydatny w pomiarach gęstości barwników na papierze, nie jest narzędziem odpowiednim do analizy wyświetlaczy LCD czy OLED. Jego ograniczenia wynikają z faktu, że nie potrafi on mierzyć pełnego spektrum kolorów oraz dynamicznych tonalności, co jest kluczowe w monitorach. Spektrofotometr, który jest prawidłowym narzędziem, mógłby być mylnie zestawiony z densytometrem, co prowadzi do nieporozumienia. Ponadto, kolorymetr sam w sobie, mimo że skutecznie mierzy barwy, nie daje pełnego obrazu spektralnego, co czyni go niewystarczającym narzędziem do tworzenia pełnego profilu ICC. Tak więc, podstawowym błędem jest nieuznanie faktu, że kolorymetr i spektrofotometr współpracują synergicznie w procesie profilowania monitorów. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi jest kluczem do osiągnięcia optymalnej jakości obrazu i zgodności kolorystycznej, co jest niezbędne w profesjonalnej produkcji wizualnej.

Pytanie 22

Model CMYK stanowi przestrzeń kolorów

A. określającą każdą z barw wartością z zakresu 0÷225
B. wykorzystywaną w druku wielokolorowym w drukarniach
C. stosowaną w ekranach oraz aparatach cyfrowych
D. bazującą na addytywnym łączeniu kolorów
Model CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest przestrzenią barw, która jest szeroko stosowana w branży druku, szczególnie w drukarniach zajmujących się produkcją materiałów wielobarwnych. System ten opiera się na subtraktywnym mieszaniu kolorów, co oznacza, że kolory uzyskuje się poprzez odejmowanie od białego światła. Główną zaletą modelu CMYK jest jego zdolność do reprodukcji szerokiej gamy kolorów na papierze, co czyni go standardem w branży poligraficznej. Przykładowo, przy produkcji ulotek, plakatów czy książek, drukarze używają tego modelu, aby uzyskać zróżnicowane odcienie i nasycenie kolorów. Aby uzyskać pożądany efekt kolorystyczny, kluczowe jest precyzyjne zrozumienie proporcji kolorów CMYK, co jest niezbędne w procesie przygotowywania materiałów do druku. Dobre praktyki w zakresie druku obejmują użycie odpowiednich profili kolorystycznych oraz kalibrację sprzętu, co pozwala na osiąganie spójnych wyników oraz wysokiej jakości wydruków.

Pytanie 23

Jaki obiektyw generuje obrazy z zastosowaniem perspektywy sferycznej?

A. Rybie oko.
B. Teleobiektyw.
C. Reprodukcyjny.
D. Makro.
Chociaż makro, teleobiektyw oraz reprodukcyjny obiektyw mają swoje unikalne zastosowania w fotografii, żadna z tych opcji nie tworzy obrazów z wykorzystaniem perspektywy sferycznej. Obiektyw makro służy do fotografowania z bliska, umożliwiając uchwycenie detali, które są niewidoczne z normalnej odległości. Oferuje on dużą głębię ostrości, ale nie zmienia naturalnej perspektywy obrazu. Teleobiektyw, z kolei, charakteryzuje się długą ogniskową, co pozwala na przybliżenie odległych obiektów, lecz także nie wprowadza efektu sferycznego, a wręcz odwrotnie, kompresuje perspektywę, co może prowadzić do mniej dramatycznych ujęć. Reprodukcyjny obiektyw natomiast jest używany do uchwytywania dokładnych odwzorowań obiektów, na przykład w fotografiach produktowych, gdzie kluczowa jest wierność kolorów i detali, a nie zmiana percepcji przestrzennej. Typowe błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami często wynikają z niepełnego zrozumienia, jak różne rodzaje obiektywów działają na percepcję obrazu i jakie efekty mogą generować. Warto pamiętać, że wybór obiektywu powinien być uzależniony od zamierzonego efektu artystycznego lub dokumentacyjnego, a nie jedynie od ich ogólnych właściwości optycznych.

Pytanie 24

Podczas robienia zdjęć w studio, jakie urządzenie wykorzystuje się do uzyskania rozproszonego światła?

A. softboxu.
B. filtru neutralnego.
C. plastra miodu.
D. czaszy.
Softbox to narzędzie o kluczowym znaczeniu w fotografii studyjnej, które pozwala na uzyskanie miękkiego, rozproszonego światła. Dzięki zastosowaniu materiałów dyfuzyjnych, softbox rozprasza światło pochodzące z lampy błyskowej lub źródła ciągłego, eliminując ostre cienie i tworząc przyjemniejszy efekt wizualny. Przykładowo, podczas portretowania modeli, zastosowanie softboxu pozwala na uzyskanie naturalnych tonów skóry oraz łagodnych cieni, co znacząco podnosi jakość zdjęć. Standardowe praktyki w fotografii sugerują użycie softboxu w sytuacjach, gdzie pożądane jest stworzenie efektu 'beauty light', często wykorzystywanego w fotografii mody i reklamy. Użycie softboxu w połączeniu z odpowiednim ustawieniem modela i tła może znacząco wpłynąć na finalny efekt zdjęcia. Warto również zauważyć, że różne rozmiary i kształty softboxów mogą generować różne rodzaje światła, co daje fotografowi większą kontrolę nad kompozycją i atmosferą obrazu.

Pytanie 25

Na której ilustracji przedstawiono kompozycję centralną rytmiczną?

A. Na ilustracji 4.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Na ilustracji 3.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Na ilustracji 2.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Na ilustracji 1.
Ilustracja do odpowiedzi D
Wiele osób może się pomylić przy tym pytaniu, bo inne ilustracje również pokazują interesujące rozwiązania kompozycyjne. Przykładowo, na jednej z nich mamy kompozycję inspirowaną znanym motywem z malarstwa, gdzie dwie dłonie są skierowane ku sobie, co sugeruje wyraźny punkt skupienia, ale nie tworzy rytmu ani powtarzalności wokół środka. Inna ilustracja przedstawia rękę na płycie winylowej, co buduje ciekawą dynamikę i ruch, jednak tutaj dominuje układ poziomy oraz relacja między ręką a przedmiotem, a nie centralne rozmieszczenie i rytm. Jeszcze inna scena to klasyczne przedstawienie dwóch zaciśniętych pięści wykonujących gest „żółwika” – mamy tu mocny punkt centralny, lecz nadal nie występuje charakterystyczna rytmiczność, bo brakuje powtarzalnych elementów ułożonych promieniście. To, co często prowadzi do błędnego wyboru, to skupianie się tylko na obecności centrum lub najważniejszego punktu kompozycji. Tymczasem kompozycja centralna rytmiczna wymaga nie tylko centralizacji, ale i wizualnego rytmu – powtarzalności, która organizuje całość. W praktyce projektowej takie mylenie pojęć jest dość częste, bo nie zawsze łatwo jest odróżnić centralizację od rytmicznego układu. Dlatego warto zawsze sprawdzać, czy elementy są ułożone wokół środka w sposób powtarzalny i czy tworzą pewien wizualny „puls”, bo to właśnie odróżnia kompozycję centralną rytmiczną od innych rozwiązań, takich jak symetria osiowa czy kompozycja diagonalna. Zwrócenie uwagi na rytm i powielanie motywów to podstawa zgodna z zasadami projektowania wizualnego – zarówno w grafice, jak i w fotografii czy architekturze użytkowej.

Pytanie 26

Aby uzyskać bliskie ujęcie kamienicy, który obiektyw będzie najlepszy?

A. 300 mm
B. 35 mm
C. 50 mm
D. 130 mm
Obiektywy o ogniskowej 50 mm i 35 mm są popularne w fotografii ogólnej, jednak nie są one optymalnym wyborem do fotografowania kamienic w dużym zbliżeniu. Ogniskowa 50 mm, często określana jako 'standardowa', zbliża się do kąta widzenia ludzkiego oka, co sprawia, że zdjęcia robione tym obiektywem mogą nie oddać pełnej skali i detali architektonicznych. Dodatkowo, przy takiej ogniskowej, zbliżenie do budynku może prowadzić do zniekształcenia perspektywy, co jest niepożądane w fotografii architektury. Ogniskowa 35 mm daje nieco szersze pole widzenia, co również nie sprzyja kompresji przestrzeni i może skutkować nadmiernym rozciągnięciem obiektów na zdjęciu. Fotografia architektoniczna wymaga użycia dłuższych ogniskowych, aby uchwycić detale z odpowiedniej odległości, unikając przy tym efektów zniekształcenia. Ogniskowa 130 mm, choć bliższa optymalnej, wciąż nie zapewnia wystarczającej odległości do uzyskania pełnych detali kamienic w dużym zbliżeniu, co może skutkować brakiem klarowności zdjęć. Wybierając obiektyw, istotne jest zrozumienie, jak ogniskowa wpływa na perspektywę i głębię ostrości, co jest kluczowe w celu uzyskania profesjonalnych efektów w fotografii architektonicznej.

Pytanie 27

Którą regułę zastosowano do kadrowania zamieszczonej fotografii?

Ilustracja do pytania
A. Tójpodziału
B. Podziału ukośnego
C. Złotej spirali.
D. Podziału diagonalnego.
Zrozumienie reguł kompozycyjnych w fotografii jest kluczowe dla tworzenia obrazów o wysokiej jakości, jednak stosowanie niewłaściwych technik kadrowania może prowadzić do nieefektywnego przedstawienia tematu. Reguła złotej spirali, choć powszechnie uznawana za atrakcyjną, koncentruje się na wprowadzeniu spiralnych linii, które prowadzą oko widza i mogą być trudniejsze do zastosowania w praktyce, szczególnie w sytuacjach, w których dominują proste linie horyzontu. Podobnie, podział ukośny i diagonalny mogą wprowadzać wrażenie ruchu i dynamiki, ale ich zastosowanie wymaga starannie przemyślanej kompozycji i może nie pasować do statycznych scen, takich jak ogrody czy krajobrazy. Ostatecznie, błędne zastosowanie tych zasad może prowadzić do zakłócenia harmonii w obrazie i sprawić, że fotografie staną się chaotyczne lub zbyt skomplikowane. Kluczowe jest zrozumienie, że każda reguła ma swoje ograniczenia i nie powinna być stosowana bezrefleksyjnie; umiejętność ich łączenia w praktyce jest znacznie ważniejsza niż ścisłe ich przestrzeganie. Zaleca się, aby w procesie twórczym nie obawiać się eksperymentować z różnymi podejściami, a także regularnie analizować swoje prace, aby zrozumieć, jakie kompozycje działają najlepiej w danym kontekście.

Pytanie 28

Jakie narzędzie pozwala na określenie właściwości krawędzi obiektu wektorowego?

A. Przejrzystość
B. Kontur
C. Metamorfoza
D. Naklejka
Odpowiedź "Kontur" jest prawidłowa, ponieważ to narzędzie służy do definiowania właściwości krawędzi obiektów wektorowych. W programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator czy Inkscape, kontur odnosi się do obramowania obiektu, które można dostosować pod kątem grubości, koloru, stylu linii i innych parametrów. Umożliwia to nie tylko estetyczne wzbogacenie projektu, ale także precyzyjne odwzorowanie zamierzonych efektów wizualnych. W kontekście projektowania graficznego, odpowiednie wykorzystanie konturów jest kluczowe, ponieważ może wpływać na czytelność i odbiór wizualny całego projektu. Na przykład, gdy tworzysz logo, kontur może być użyty do podkreślenia kształtów i tworzenia kontrastów, co zwiększa rozpoznawalność marki. Dobrą praktyką jest również stosowanie różnych stylów konturów w zależności od kontekstu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów wizualnych oraz lepszą komunikację wizualną.

Pytanie 29

Wprowadzane zmiany podczas korekty kolorów w obrazie cyfrowym nie wpływają na

A. rozkład jasności na obrazie
B. rozdzielczość obrazu
C. tonację obrazu
D. odwzorowanie barw
Korekcja barwna obrazu cyfrowego ma na celu poprawę jakości wyświetlanych kolorów i ich odwzorowania, co nie wpływa na rozdzielczość obrazu. Rozdzielczość odnosi się do liczby pikseli w obrazie, co jest stałą właściwością pliku graficznego, ustaloną w momencie jego zapisu. Zmiany w kolorze, takie jak nasycenie, kontrast czy balans bieli, są operacjami, które dostosowują wartości kolorów w pikselach, ale nie zmieniają ich liczby ani fizycznych wymiarów. Przykładowo, poprawiając kolory w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, można uzyskać lepsze odwzorowanie barw, a sama liczba pikseli pozostanie taka sama. W praktyce oznacza to, że niezależnie od wprowadzanych poprawek kolorystycznych, każda zmiana odbywa się w obrębie istniejących pikseli, co podkreśla znaczenie rozdzielczości jako niezależnego parametru obrazu.

Pytanie 30

Multimedialny projekt stworzony w programie Flash, który ma być opublikowany w sieci, powinien być zapisany w formacie

A. PDF
B. FLA
C. PSD
D. SWF
Wybór formatu PDF nie jest odpowiedni dla projektów multimedialnych stworzonych w Flash. PDF (Portable Document Format) służy głównie do publikacji dokumentów tekstowych i obrazowych w formie statycznej, a jego możliwości interaktywne są ograniczone. Choć PDF może zawierać multimedia, takie jak filmy czy dźwięki, nie jest dostosowany do dynamicznych animacji, które wymagają interakcji w czasie rzeczywistym. Z kolei format PSD (Photoshop Document) jest specyficzny dla programu Adobe Photoshop i przeznaczony do edycji grafiki rastrowej. Nie jest to format przeznaczony do publikacji w Internecie, a jego zastosowanie ogranicza się głównie do pracy z obrazami w programie graficznym. FLA (Flash Document) jest natomiast formatem, w którym zapisywane są projekty w Adobe Flash, ale nie jest to format publikacji. FLA jest plikiem źródłowym, który zawiera wszystkie elementy edytowalne projektu, lecz do publikacji w Internecie musi być wyeksportowany do formatu SWF. Wybór niewłaściwego formatu może prowadzić do problemów z kompatybilnością, wydajnością oraz ograniczenia możliwości interakcji użytkownika z treściami, co jest kluczowe w kontekście multimedialnych projektów online. Zrozumienie różnic między tymi formatami jest istotne dla efektywnego planowania i realizacji projektów w środowisku cyfrowym.

Pytanie 31

Jakie elementy przedstawia obraz SVG zdefiniowany w poniższym kodzie?

<svg width="200″ height="150″>
<rect width="100″ height="100″ fill=#ff0000″>

A. Kwadrat o wymiarach 100 pikseli z wypełnieniem w kolorze czerwonym
B. Prostokąt o wymiarach 200 na 150 pikseli z wypełnieniem w kolorze niebieskim
C. Kwadrat o wymiarach 100 pikseli z wypełnieniem w kolorze niebieskim
D. Prostokąt o wymiarach 200 na 150 pikseli z wypełnieniem w kolorze czerwonym
Obraz SVG przedstawia kwadrat o boku 100 pikseli z czerwonym wypełnieniem. Analizując kod SVG, widzimy, że użyto elementu <rect>, który definiuje prostokąt. W atrybutach <rect> podano szerokość i wysokość, które oba są ustawione na 100 pikseli, co jasno wskazuje, że ma on kształt kwadratu. Wartością atrybutu 'fill' jest '#ff0000', co oznacza kolor czerwony w notacji szesnastkowej. W praktyce, SVG jest wykorzystywane w grafice wektorowej w internecie, co pozwala na skalowanie obrazów bez utraty jakości. Takie podejście jest zgodne z najnowszymi standardami webowymi, a jego zastosowanie w projektowaniu stron internetowych oraz aplikacji mobilnych staje się coraz bardziej powszechne. Właściwe rozumienie kodu SVG oraz jego struktury jest kluczowe dla efektywnego tworzenia grafik, co wpływa na estetykę i doświadczenie użytkownika w aplikacjach. Dodatkowo, umiejętność pracy z SVG otwiera możliwości tworzenia animacji i interaktywnych elementów graficznych, co jest istotne w nowoczesnym designie.

Pytanie 32

Wraz ze wzrostem stopnia kompresji digitalizowanego materiału dźwiękowego

A. zmniejsza się ilość kanałów.
B. zwiększa się ilość kanałów.
C. pogarsza się jakość dźwięku.
D. polepsza się jakość dźwięku.
Sprawa kompresji dźwięku potrafi być myląca i wiem, że łatwo można się tu pomylić, zwłaszcza jeśli nie miało się okazji analizować tego w praktyce. Przede wszystkim, stopień kompresji nie ma żadnego wpływu na ilość kanałów — to, czy dźwięk jest mono, stereo czy 5.1, jest ustalane na etapie nagrania lub produkcji i nie zmienia się, gdy kompresujemy plik. To częsty błąd, bo niektórzy myślą, że "upchnięcie" większej ilości danych pozwala na więcej kanałów, ale kompresja dotyka głównie gęstości informacji w jednym kanale, a nie ich liczby. Jeśli chodzi o poprawę jakości dźwięku, to niestety, ale kompresja stratna zawsze pogarsza jakość, bo polega na usuwaniu fragmentów, które komputer uzna za mniej słyszalne. Często spotykam się z opinią, że nowoczesne kodeki mogą wręcz poprawiać brzmienie, ale to jest raczej efekt psychoakustycznego maskowania niedoskonałości niż realna poprawa. Kompresja bezstratna (jak FLAC) nie pogarsza jakości, ale też jej nie poprawia – dźwięk pozostaje taki sam jak w oryginale. Natomiast w praktyce użytkownicy często gubią się, bo słyszą duże różnice między mocno skompresowanymi plikami, a tymi o wyższym bitrate — i tutaj właśnie kryje się sedno tematu. Najczęstszy błąd myślowy to założenie, że skoro coś jest mocniej skompresowane, to znaczy, że udało się osiągnąć lepszą technologię i jakość, a tu niestety jest odwrotnie: więcej kompresji oznacza mniej detali, mniejszą dynamikę, płaskość brzmienia czy nawet zniekształcenia. Warto też pamiętać, że profesjonalne standardy, jak np. formaty używane w produkcji muzycznej czy radiowej, stawiają na minimalną lub bezstratną kompresję właśnie po to, by nie tracić jakości na żadnym etapie produkcji czy transmisji.

Pytanie 33

Jakie narzędzie w programie Audacity jest przeznaczone do eliminacji trzasków w ścieżce dźwiękowej?

A. wzmacniacz.
B. kontur.
C. odszumiacz.
D. wskaźnik.
Odszumiacz w programie Audacity to kluczowe narzędzie, które pozwala na eliminację niepożądanych dźwięków, w tym trzasków, szumów i innych artefaktów akustycznych. Działa na zasadzie analizy sygnału audio, identyfikując obszary, które zawierają szumy. Użytkownik może wybrać fragment ścieżki dźwiękowej, który zawiera tylko szum, a następnie Audacity zastosuje te informacje do usunięcia szumów z całej ścieżki. W praktyce, aby skutecznie usunąć trzaski, należy najpierw zidentyfikować źródło problemu, a następnie dostosować ustawienia odszumiacza, takie jak poziom redukcji szumów. Używanie odszumiacza jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie edycji dźwięku, co prowadzi do poprawy jakości nagrań i zwiększenia ich profesjonalizmu. Dla audiofilów i profesjonalnych inżynierów dźwięku, umiejętność skutecznego korzystania z odszumiacza jest niezbędna, aby podnieść standardy jakości nagrań. Warto również pamiętać, że nadmierna obróbka dźwięku może prowadzić do utraty naturalności brzmienia, dlatego kluczowe jest zachowanie równowagi w stosowaniu tej funkcji.

Pytanie 34

Który efekt animacji obiektu obrazuje rysunek?

Ilustracja do pytania
A. Efekt kształtu.
B. Efekt obrotu.
C. Efekt ruchu.
D. Efekt skalowania.
Wybrałeś prawidłową odpowiedź, bo ten rysunek świetnie ilustruje tzw. efekt ruchu, czyli animację polegającą na przemieszczaniu obiektu z jednego miejsca na inne w określonym czasie. W grafice komputerowej i animacji, efekt ruchu to podstawa – bez tego trudno wyobrazić sobie dynamiczne prezentacje czy wizualizacje danych. W praktyce, taki efekt często stosuje się w PowerPoincie, After Effects czy innych programach do animacji, żeby przyciągnąć uwagę widza albo podkreślić istotny element. Moim zdaniem, to rozwiązanie jest najczęściej używane, bo naturalnie oddaje dynamikę i kierunek działania. Co ciekawe, zgodnie z zaleceniami WCAG czy ogólnie przyjętymi zasadami projektowania multimediów, warto zachować umiar w stosowaniu tego efektu, żeby nie rozpraszać odbiorcy. Często widziałem, że projektanci wykorzystują płynny ruch do animowania ikon, elementów interfejsu albo po prostu do prezentacji procesu. W tym przypadku widać właśnie przemieszczenie pszczoły po wyznaczonej ścieżce, a nie zmianę jej kształtu, rozmiaru czy obrotu. Zwróć uwagę, że ruch jest pokazany za pomocą sekwencji kolejnych pozycji obiektu – to bardzo klasyczny sposób wizualizacji tej animacji. Przekładając to na praktykę, jeśli chcesz nauczyć się animacji w programach graficznych, efekt ruchu to absolutna baza. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że to też najłatwiejszy sposób na ożywienie statycznych prezentacji.

Pytanie 35

Zgodnie z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL utwór można

A. użyć w prezentacji, lecz nie można go zmieniać
B. sprzedać po wykorzystaniu w prezentacji
C. użyć w prezentacji o charakterze komercyjnym
D. zmienić i wykorzystać w prezentacji
Wszystkie pozostałe odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących możliwości korzystania z utworów objętych licencją CC BY-NC-ND 3.0 PL. W przypadku modyfikacji utworu, licencja wyraźnie stwierdza, że jest to niedozwolone. W związku z tym, sugerowanie, że można zmodyfikować utwór oraz wykorzystać go w prezentacji, jest niezgodne z zasadami tej licencji. W praktyce takie podejście może prowadzić do naruszenia praw autorskich, co ma poważne konsekwencje prawne. Dodatkowo, pomysł na wykorzystywanie utworów w celach komercyjnych, jak w odpowiedzi dotyczącej prezentacji komercyjnej, również jest błędny, ponieważ licencja ta wyraźnie ogranicza korzystanie do celów niekomercyjnych. Warto zrozumieć, że licencje takie jak CC BY-NC-ND są stworzone, aby chronić twórców i ich prawa, a nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do dezinformacji w zakresie stosowania praw autorskich. Często pojawiającym się błędem myślowym jest utożsamianie licencji Creative Commons z pełną dowolnością w korzystaniu z utworów, co jest nieprawdziwe. Zrozumienie szczegółowych warunków licencji, takich jak CC BY-NC-ND, jest kluczowe, aby właściwie nawigować w obszarze twórczości i ochrony praw autorskich.

Pytanie 36

Jaki skrót klawiszowy umożliwia zaznaczenie wszystkich elementów znajdujących się w obszarze roboczym programu Adobe Illustrator?

A. Ctrl+V
B. Ctrl+A
C. Ctrl+C
D. Ctrl+G
Skrót klawiaturowy Ctrl+A jest standardowym poleceniem w wielu programach, w tym Adobe Illustrator, służącym do zaznaczania wszystkich obiektów w danym dokumencie. Użycie tego skrótu jest niezwykle przydatne, gdy potrzebujemy szybko edytować lub przenieść wszystkie elementy w obszarze roboczym, co znacząco przyspiesza proces pracy. Na przykład, jeśli projektujesz złożony układ graficzny i chcesz zmienić kolor tła, zaznaczenie wszystkich obiektów pozwoli Ci to zrobić w jednym kroku. Ponadto, Ctrl+A jest częścią ogólnych standardów interfejsu użytkownika, co oznacza, że użytkownicy mogą oczekiwać, że będzie on działał w podobny sposób w innych aplikacjach. W praktyce, korzystając z Ctrl+A, można również szybko skopiować wszystkie zaznaczone elementy za pomocą Ctrl+C lub przenieść je w inne miejsce za pomocą skrótu Ctrl+X, co sprawia, że jest to kluczowe narzędzie w codziennej pracy graficznej.

Pytanie 37

Na rysunku przedstawiono panel programu Adobe Photoshop zawierający warstwę tła oraz

Ilustracja do pytania
A. warstwę dopasowania z dołączoną maską warstwy.
B. obiekt inteligentny z utworzoną maską przycinającą.
C. obiekt inteligentny z dodanym efektem stylu warstwy.
D. warstwę z dołączoną maską warstwy.
Wygląda na to, że odpowiedź, którą zaznaczyłeś, nie do końca trafia w sedno. Wydaje mi się, że tutaj jest jakieś nieporozumienie, bo obiekt inteligentny to inny typ warstwy. Pozwala on na nieniszczącą edycję i zachowanie oryginalnego obrazu, co jest super ważne, zwłaszcza gdy pracujesz z dużymi plikami. Może myślałeś, że obiekty inteligentne zawsze mają efekty stylu warstwy, ale w tym przypadku nic takiego nie widać. Warstwa dopasowania z maską to coś innego, ona służy do aplikowania efektów bez zmieniania oryginalnych warstw. Możliwe, że źle założyłeś, że każda maska musi być z warstwą dopasowania - a tak nie jest. Efekty stylu warstwy można stosować do różnych typów warstw, ale maski warstwy to coś zupełnie innego. Kluczowe jest zrozumienie tej różnicy, żeby poprawnie edytować grafikę.

Pytanie 38

Jaką regułę stylów trzeba dodać do pliku style_list.css, aby zdefiniować klasę znaczek dla nienumerowanych list z obrazem znaczek_logo.gif jako symbolem wypunktowania, gdy obrazek znajduje się w podfolderze GRAFIKI w katalogu z plikami stylów?

A. .znaczek {list-style-image: url(grafiki/znaczek_logo.gif)}
B. .znaczek {list-style-image: url(\GRAFIKI\znaczek_logo.gif)}
C. ul.znaczek {list-style-type: url(grafiki\znaczek_logo.gif)}
D. ul.znaczek {list-style-image: url(GRAFIKI/znaczek_logo.gif)}
Odpowiedzi, które zawierają błędne ścieżki do zasobów lub niewłaściwe zastosowanie właściwości CSS, wskazują na powszechne nieporozumienia dotyczące struktury i składni kaskadowych arkuszy stylów. Przykładowo, użycie list-style-type z adresem URL jest nieprawidłowe, ponieważ ta właściwość nie obsługuje obrazów jako wartości. Właściwość list-style-type służy do definiowania stylu punktów wypunktowania z zestawów predefiniowanych (np. disc, circle, square) i nie przyjmuje linków do plików graficznych. Innym typowym błędem jest użycie niewłaściwej składni w ścieżce do pliku, np. użycie odwrotnego ukośnika (\) zamiast ukośnika (/) w systemach opartych na UNIX, co jest standardem w CSS. Kiedy ścieżka do pliku jest podana w niewłaściwy sposób, przeglądarka nie będzie w stanie załadować zasobu, co skutkuje brakiem wizualizacji zamierzonego efektu. Kluczowe jest również zrozumienie różnicy między selektorami klasowymi a selektorami typów, co wpływa na to, do jakich elementów stosowane są style. Prawidłowe stosowanie CSS wymaga znajomości zarówno konwencji składniowych, jak i zasady działających reguł stylu — co jest kluczowe dla tworzenia dobrze wyglądających i funkcjonalnych stron WWW.

Pytanie 39

Podczas tworzenia projektu graficznego z uwzględnieniem zasady bliskości, należy pamiętać o regule

A. umieszczania w bliskiej odległości elementów, które nie są ze sobą powiązane
B. trójpodziału
C. komunikatów zwrotnych
D. umieszczania blisko siebie elementów, które są ze sobą powiązane
Odpowiedź dotycząca umieszczania blisko siebie elementów ze sobą powiązanych jest prawidłowa, ponieważ zasada bliskości w projektowaniu graficznym odnosi się do organizacji elementów w taki sposób, aby te, które są ze sobą powiązane, były rozmieszczone blisko siebie. Działa to na korzyść czytelności i spójności wizualnej projektu. Przykładem może być umieszczenie tytułu i odpowiadającego mu opisu lub grafik obok siebie, co pozwala użytkownikowi na łatwe skojarzenie tych elementów. Zasada ta jest również kluczowym elementem w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI), gdzie grupowanie powiązanych opcji lub przycisków prowadzi do lepszego zrozumienia i intuicyjności całej struktury nawigacyjnej. Stosowanie zasady bliskości przyczynia się do poprawy estetyki i funkcjonalności projektu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie UX (User Experience). Warto również zauważyć, że projektanci często wykorzystują tę zasadę w połączeniu z innymi zasadami kompozycji, takimi jak równowaga czy kontrast, aby stworzyć harmonijne i efektywne wizualizacje.

Pytanie 40

Program Adobe Lightroom pozwala na

A. tworzenie obrazu wektorowego.
B. wektoryzowanie cyfrowego obrazu.
C. tworzenie oraz edytowanie grafiki wektorowej.
D. definiowanie i modyfikowanie grafiki rastrowej.
Wybrana przez Ciebie odpowiedź o trasowaniu obrazu wektorowego to trochę nieporozumienie, jeśli chodzi o możliwości Adobe Lightroom. Trasowanie, czyli przerabianie bitmap na grafikę wektorową, to coś, czego Lightroom nie obsługuje. Do takich zadań lepiej użyć programów takich jak Adobe Illustrator, które są stworzone do pracy z grafiką wektorową. Podobnie jak wektoryzacja obrazu cyfrowego – to też nie jest w zasięgu Lightrooma, który zajmuje się głównie zdjęciami rastrowymi, a nie manipulacją wektorami. Odpowiedź dotycząca tworzenia i edytowania grafiki wektorowej także jest niepoprawna, bo Lightroom nie ma narzędzi do pracy z grafiką wektorową, jak ścieżki czy punkty kontrolne, które znajdziesz w programach wektorowych. Ważne jest, aby wybierać odpowiednie narzędzia do konkretnego zadania. Lightroom jest super do edycji zdjęć cyfrowych, bo ma narzędzia i workflow zaprojektowane specjalnie dla fotografów, a do grafiki wektorowej używa się innych narzędzi i podejść. Nieprawidłowe zrozumienie tych różnic może prowadzić do nieefektywnej pracy i frustrujących doświadczeń w procesie twórczym.