Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 22 października 2025 00:50
  • Data zakończenia: 22 października 2025 01:00

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie będą koszty wyładunku dostawy, jeżeli stawka roboczogodziny wózka widłowego wynosi 20 zł, a pracownik jest opłacany kwotą 8 zł za godzinę, i wyładunek potrwa 6 godzin?

A. 168 zł
B. 480 zł
C. 120 zł
D. 488 zł
Koszt wyładunku dostawy oblicza się, uwzględniając stawkę godzinową pracownika oraz czas, jaki zajmuje wykonanie tej usługi. W tym przypadku, stawka pracownika wynosi 8 zł za godzinę, a wyładunek ma trwać 6 godzin. Aby obliczyć całkowity koszt wyładunku, należy pomnożyć stawkę godzinową przez liczbę godzin: 8 zł/godz. * 6 godz. = 48 zł. Jednakże, w tym pytaniu uwzględniono również dodatkowy koszt związany z użyciem wózka widłowego, którego koszt roboczogodziny wynosi 20 zł. Ostateczny koszt wyładunku, obejmujący zarówno pracownika, jak i wózek widłowy, wynosi zatem: (20 zł/godz. + 8 zł/godz.) * 6 godz. = 168 zł. Takie obliczenia są zgodne z ogólnie przyjętymi standardami w branży logistycznej oraz transportowej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów robocizny oraz użycia sprzętu są kluczowe dla efektywności operacyjnej i budżetowania. W praktyce, takie podejście do kalkulacji kosztów pozwala firmom lepiej zarządzać wydatkami oraz planować przyszłe operacje.

Pytanie 2

W magazynie zaplanowano umiejscowić 12 jednorodnych rzędów regałowych, z czego w każdym rzędzie znajduje się 2 identyczne regały. Ile miejsc paletowych powinien dysponować jeden regał, jeśli magazyn ma być przystosowany do przechowywania 2 160 paletowych jednostek ładunkowych (pjł)?

A. 180 miejsc paletowych
B. 90 miejsc paletowych
C. 45 miejsc paletowych
D. 360 miejsc paletowych
Aby obliczyć liczbę miejsc paletowych w jednym regale, należy podzielić całkowitą liczbę paletowych jednostek ładunkowych przez całkowitą liczbę regałów w magazynie. W przypadku tego zadania, magazyn ma być przystosowany do składowania 2 160 jednostek ładunkowych, a w magazynie znajduje się 12 rzędów regałowych, z 2 regałami w każdym rzędzie, co daje łącznie 24 regały (12 rzędów x 2 regały). Dzieląc 2 160 przez 24, otrzymujemy 90 miejsc paletowych na jeden regał (2 160 ÷ 24 = 90). W praktyce, takie podejście jest zgodne z zasadami efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową, które podkreślają konieczność optymalnego wykorzystania dostępnej powierzchni. Stosując odpowiednie metodyki planowania przestrzeni, takie jak Lean Management czy Just-In-Time, można zwiększyć efektywność operacyjną. Dodatkowo, ważne jest także uwzględnienie standardów dotyczących bezpieczeństwa i ergonomii, aby zapewnić komfortową pracę w magazynie.

Pytanie 3

Piekarnia otrzymała mąkę, którą dostarczył kierowca Jan Kowalski. Przyjął ją do magazynu magazynier Adam Nowak, aby w razie potrzeby wydawać ją do produkcji. Mąkę z magazynu do działu produkcji odbiera Marek Kowalski. Gotowe wyroby piekarnicze są transportowane do sklepów przez kierowcę Tomasza Majewskiego. Kto powinien złożyć podpis w rubryce oznaczonej "wydał" w dokumencie dotyczącym wewnętrznego rozchodu mąki (RW) w piekarni?

A. Marek Kowalski
B. Jan Kowalski
C. Adam Nowak
D. Tomasz Majewski
Odpowiedzi związane z Janem Kowalskim, Markiem Kowalskim oraz Tomaszem Majewskim są nieprawidłowe z kilku powodów. Jan Kowalski, jako kierowca dostawcy, nie jest zaangażowany w proces wydania mąki z magazynu, lecz jedynie w jej dostarczenie do piekarni. Jego rola kończy się w momencie przekazania towaru do magazynu, co czyni go nieodpowiednią osobą do podpisania dokumentu rozchodu wewnętrznego. Marek Kowalski, który odbiera mąkę do działu produkcji, również nie jest właściwą osobą do podpisania, ponieważ jego zadanie polega na wykorzystaniu towaru w produkcji, a nie na jego wydaniu z magazynu. W końcu, Tomasz Majewski, jako kierowca piekarni, jest zaangażowany w transport gotowych wyrobów do sklepów, a nie w proces przechowywania czy wydawania mąki. Zgodnie z zasadami zarządzania magazynem, wszystkie dokumenty związane z rozchodem towaru powinny być podpisywane przez osobę, która ma bezpośrednią odpowiedzialność za wydanie, co w tym przypadku jest rolą magazyniera. Wszelkie nieporozumienia co do ról w procesie logistycznym mogą prowadzić do nieprawidłowości w dokumentacji i niezgodności w stanach magazynowych, co jest kluczowym aspektem w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 4

Wewnątrz zakładu odbywa się transport, który obejmuje przemieszczanie, pakowanie oraz składowanie materiałów w różnych formach.

A. pomiędzy zakładami
B. w obszarze zakładu
C. pomiędzy hurtowniami
D. pomiędzy centrami logistycznymi a ich odbiorcami
Transport wewnętrzny w obszarze zakładu jest kluczowym elementem logistyki, który obejmuje wszelkie działania związane z przemieszczaniem, pakowaniem i magazynowaniem materiałów. W kontekście zakładu produkcyjnego, transport ten obejmuje przenoszenie surowców z magazynów do linii produkcyjnych, a także gotowych produktów do miejsc przechowywania. Praktyczne przykłady obejmują użycie wózków widłowych do transportu ciężkich materiałów lub systemów transportu pneumatycznego do przesyłania drobnych komponentów. Wydajny transport wewnętrzny zminimalizuje czas przestoju maszyn i zoptymalizuje procesy produkcyjne, co jest zgodne z zasadami Lean Management. Warto także zwrócić uwagę na systemy zarządzania magazynem (WMS), które umożliwiają skuteczne planowanie i organizację transportu wewnętrznego, co prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej w zakładzie.

Pytanie 5

Do podstawowych środków używanych do formowania pakietowych jednostek ładunkowych nie wliczają się

A. zawiesia
B. jarzma
C. pasy
D. klamry
Zawiesia są elementem, który nie jest używany do formowania pakietowych jednostek ładunkowych, ponieważ głównie służą do podnoszenia i przenoszenia ładunków, a nie do ich formowania. W praktyce, zawiesia są wykorzystywane w procesach dźwigowych i transportowych, gdzie podnoszą ładunki przy użyciu dźwigów, suwnic czy innych sprzętów transportowych. W standardach branżowych, takich jak PN-EN 1492-1, zawiesia dzielą się na różne typy, na przykład w zależności od materiału, z którego są wykonane, co wpływa na ich zastosowanie. Dla przykładu, zawiesia pasowe najczęściej używa się w pracach budowlanych, gdzie konieczne jest podnoszenie ciężkich materiałów budowlanych. W odróżnieniu od zawiesi, jarzma, klamry oraz pasy są kluczowymi komponentami wykorzystywanymi do formowania jednostek ładunkowych, co oznacza, że ich zastosowanie w kontekście organizacji i stabilizacji ładunków jest niezbędne w bezpiecznym transporcie towarów.

Pytanie 6

W trakcie dnia roboczego firma zajmująca się napełnianiem oleju rzepakowego do butelek o objętości 0,75 litra napełnia 12 500 sztuk butelek. Jaką ilość litrów oleju zapasu zabezpieczającego powinno mieć przedsiębiorstwo, aby zagwarantować ciągłość produkcji przez 5 dni roboczych?

A. 9 375 litrów
B. 12 500 litrów
C. 37 500 litrów
D. 46 875 litrów
Aby obliczyć ilość litrów oleju zapasu zabezpieczającego, które powinno posiadać przedsiębiorstwo, należy najpierw ustalić całkowitą liczbę butelek, które zostaną napełnione w ciągu 5 dni roboczych. Przedsiębiorstwo napełnia 12 500 butelek dziennie, co oznacza, że w ciągu 5 dni napełni 12 500 x 5 = 62 500 butelek. Każda butelka ma pojemność 0,75 litra, więc całkowita pojemność konieczna do zabezpieczenia produkcji wynosi 62 500 x 0,75 = 46 875 litrów. Posiadanie takiej ilości oleju pozwala na ciągłość produkcji, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw i produkcją. W branży spożywczej, w tym w produkcji oleju, standardowe praktyki zakładają posiadanie zapasu zabezpieczającego, aby uniknąć przestojów w produkcji wynikających z opóźnień w dostawach surowców. Dobrze zorganizowany zapas wpływa na efektywność operacyjną i zadowolenie klienta, dlatego przedsiębiorstwa często korzystają z takich kalkulacji, aby zapewnić sprawność procesów produkcyjnych.

Pytanie 7

Podkłady to urządzenia, które pozwalają na przechowywanie asortymentów

A. opierających się o elementy konstrukcyjne
B. poprzez pośrednie zawieszanie asortymentu
C. z zachowaniem określonej odległości od podłoża
D. poprzez bezpośrednie zawieszanie asortymentu
Odpowiedź dotycząca zachowania określonej odległości od podłoża jest prawidłowa, ponieważ podkłady są zaprojektowane do składowania asortymentów w sposób, który minimalizuje ryzyko uszkodzeń towarów oraz zapewnia ich łatwy dostęp. Utrzymanie odpowiedniej odległości od podłoża, zazwyczaj wynoszącej co najmniej 10 cm, jest zgodne z praktykami branżowymi, które mają na celu ochronę towarów przed wilgocią oraz umożliwienie skutecznej wentylacji. Dodatkowo, takie podejście wpływa na bezpieczeństwo pracy w magazynie, ponieważ pozwala na swobodny przepływ ruchu oraz załadunku i rozładunku towarów. W magazynach zgodnych z normami ISO i innymi standardami logistycznymi, precyzyjne zarządzanie przestrzenią składowania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania może być system regałów wysokiego składowania, gdzie zachowanie odległości od podłoża jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sprzętu transportowego, takiego jak wózki widłowe, które muszą manewrować między regałami. Takie praktyki są istotne dla zwiększenia wydajności i bezpieczeństwa operacji magazynowych.

Pytanie 8

Na podstawie przedstawionego cennika oblicz łączny koszt składowania przez 12 dni 20 paletowych jednostek ładunkowych i 5 kontenerów.

Cennik
Rodzaj jednostki ładunkowejSkładowanie jednej jednostki ładunkowej do 30 dni włącznieSkładowanie jednej jednostki ładunkowej powyżej 30 dni
mikrojednostka2,50 zł/dzień2,00 zł/dzień
pakietowa jednostka ładunkowa3,20 zł/dzień2,80 zł/dzień
paletowa jednostka ładunkowa2,80 zł/dzień2,50 zł/dzień
kontener32,00 zł/dzień29,00 zł/dzień
A. 2 688,00 zł
B. 224,00 zł
C. 216,00 zł
D. 2 592,00 zł
Aby poprawnie obliczyć łączny koszt składowania, istotne jest zrozumienie, jak poszczególne elementy wpływają na wynik końcowy. W tym przypadku składowanie 20 paletowych jednostek ładunkowych oraz 5 kontenerów przez 12 dni wymaga zastosowania odpowiednich stawek za składowanie. Koszt dzienny dla palet i kontenerów powinien być pomnożony przez liczbę dni, a następnie zsumowany. Warto pamiętać, że w logistyce precyzyjne obliczenia kosztów są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Zastosowanie tej metody pozwala na lepsze zarządzanie budżetem oraz planowanie przyszłych operacji. W praktyce, znajomość kosztów składowania jest niezwykle ważna przy podejmowaniu decyzji o wyborze sposobu transportu oraz lokalizacji magazynów. Przykłady zastosowania takiego podejścia obejmują optymalizację kosztów w procesach łańcucha dostaw oraz negocjacje z dostawcami usług magazynowych.

Pytanie 9

Główne etapy procesu przechowywania to

A. przyjmowanie, ofoliowanie, kodowanie, wydawanie
B. przyjmowanie, transport, układanie, foliowanie
C. przyjmowanie, składowanie, kompletowanie, wydawanie
D. przyjmowanie, składowanie, paletowanie, transport
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że brak fundamentalnych faz magazynowania wpływa na ich niepoprawność. W pierwszej z proponowanych odpowiedzi wymienia się transport jako jedną z faz. Choć transport jest ważnym elementem logistyki, nie jest bezpośrednią fazą procesu magazynowania, lecz raczej etapem zewnętrznym, który łączy magazyn z innymi ogniwami łańcucha dostaw. W drugiej odpowiedzi, pojawia się paletowanie, które jest techniką przygotowania towarów do transportu, a nie odrębną fazą magazynowania. Z kolei w trzeciej odpowiedzi ofoliowanie i kodowanie są procesami pomocniczymi, które mogą być stosowane w ramach składowania, ale same w sobie nie są kluczowymi fazami. Najczęstsze błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami polegają na myleniu procesów pomocniczych z głównymi fazami oraz niewłaściwym zrozumieniu roli transportu w kontekście magazynowania. Prawidłowe zrozumienie tych różnic jest istotne dla efektywnego zarządzania magazynem i redukcji błędów operacyjnych.

Pytanie 10

Jak nazywa się metoda związana z planowaniem zasobów w dystrybucji?

A. DRP II
B. SCM
C. ECR
D. MRP II
DRP II, czyli Planowanie Zasobów Dystrybucji, jest metodą, która koncentruje się na optymalizacji procesów dystrybucyjnych w łańcuchu dostaw. Umożliwia ona efektywne zarządzanie zapasami w całym systemie dystrybucji poprzez przewidywanie potrzeb rynkowych i planowanie dostaw w odpowiednich ilościach oraz terminach. Przykładowo, firma zajmująca się dystrybucją produktów FMCG (szybkiego ruchu konsumpcyjnego) może wykorzystać DRP II do synchronizacji dostaw do różnych punktów sprzedaży, co pozwala na minimalizację kosztów transportu oraz redukcję nadmiarowych zapasów. Wdrażając DRP II, przedsiębiorstwa mogą także stosować techniki prognozowania popytu, co pozwala na lepsze dostosowanie do zmian w preferencjach konsumentów. Dobre praktyki branżowe wskazują na integrację DRP II z systemami ERP, co umożliwia spójne zarządzanie danymi i procesami w całym łańcuchu dostaw, zwiększając efektywność operacyjną oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 11

Po zakończeniu procesu wytwarzania gotowe produkty są przekazywane do magazynu na podstawie dokumentu

A. Pz
B. Zw
C. Rw
D. Pw
Odpowiedzi, takie jak Pz (Przyjęcie zewnętrzne), Zw (Zwrot) i Rw (Rozchód wewnętrzny), mogą wprowadzać w błąd ze względu na ich różne zastosowania w dokumentacji magazynowej. Pz to dokument, który jest używany przy przyjęciu towarów do magazynu, co oznacza, że dotyczy procesów, które mają miejsce przed przekazaniem wyrobów gotowych. W kontekście wyrobów gotowych, nie ma on zastosowania, gdyż jest to dokument potwierdzający przyjęcie towarów, a nie ich przekazanie. Zw odnosi się do zwrotów towarów, które mogą być związane z reklamacjami lub niezgodnościami produktowymi. Choć również jest to dokument logistyczny, nie ma on związku z przekazywaniem wyrobów gotowych do magazynu. Rw z kolei dokumentuje wewnętrzny rozchód materiałów, co oznacza, że jest używany do rejestrowania wydania towarów z magazynu, na przykład do produkcji. Użycie tych dokumentów zamiast Pw może prowadzić do chaosu w zarządzaniu zapasami oraz błędów w ewidencji, co jest sprzeczne z zasadami efektywnej logistyki i zarządzania jakością. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie funkcji dokumentów magazynowych, co może wpływać na prawidłowe zarządzanie procesami oraz ich transparentność.

Pytanie 12

Jaką kwotę trzeba będzie zapłacić za rozładunek 360 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeżeli koszt wynajmu wózka widłowego to 0,50 zł/pjł, a wydatki na godzinę pracy kierowcy wózka wynoszą 20,00 zł? Rozładunek jednej pjł trwa przeciętnie 1 minutę.

A. 120,00 zł
B. 200,00 zł
C. 300,00 zł
D. 180,00 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 300,00 zł, co można obliczyć na podstawie podanych danych. Koszt wynajęcia wózka widłowego to 0,50 zł za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Dla 360 pjł koszt wynajmu wynosi 0,50 zł * 360 = 180,00 zł. Ponadto, czas rozładunku jednej pjł wynosi 1 minutę, co oznacza, że rozładunek 360 pjł zajmie 360 minut, czyli 6 godzin. Koszt pracy kierowcy wózka widłowego to 20,00 zł za godzinę, co daje koszt 6 godzin równy 20,00 zł * 6 = 120,00 zł. Łączny koszt rozładunku to suma kosztu wynajmu wózka i kosztu pracy kierowcy: 180,00 zł + 120,00 zł = 300,00 zł. Praktyczne zastosowanie tego obliczenia pokazuje, jak istotne jest precyzyjne szacowanie kosztów w logistyce, zwłaszcza przy planowaniu budżetu operacyjnego oraz optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 13

Osoba odpowiedzialna za odbiór dostaw magazynowych pod względem ilościowym i jakościowym sprawdza

A. prawidłowe umiejscowienie dostarczonych produktów w strefie składowania
B. zgodność dostarczonych produktów z dokumentacją inwentaryzacyjną
C. warunki, w których uprzednio przechowywano dostarczony towar
D. stan opakowania zbiorczego chroniącego dostarczony towar
Wybór odpowiedzi dotyczącej zgodności dostarczonych towarów z dokumentacją inwentaryzacyjną jest niewłaściwy, ponieważ chociaż to aspekt ważny, nie jest on kluczowy w kontekście odbioru ilościowo-jakościowego. Odbiór powinien koncentrować się na fizycznym stanie towaru oraz jego zabezpieczeniach. Z kolei analiza warunków, w jakich towar był wcześniej magazynowany, odnosi się do aspektów logistycznych zewnętrznych i nie ma bezpośredniego wpływu na obecny stan towaru. W praktyce, stan opakowania zbiorczego jest bardziej krytyczny, gdyż od niego zależy bezpieczeństwo transportowanego towaru. W przypadku niewłaściwego zabezpieczenia, nawet idealnie zgodne ze stanem dokumentacji towary mogą ucierpieć podczas transportu. Warto również zauważyć, że niewłaściwe rozmieszczenie towaru w strefie składowania odnosi się do procesu zarządzania magazynem, ale nie do samego odbioru. Często, w praktyce, pracownicy mylnie przywiązują wagę do dokumentacji, zapominając o rzeczywistej kondycji towaru. To może prowadzić do poważnych problemów, takich jak uszkodzenia lub straty, co podkreśla znaczenie właściwej kontroli jakości w miejscu dostawy.

Pytanie 14

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. plan kalendarzowy.
B. ścieżkę realizacji operacji.
C. harmonogram zaopatrzenia.
D. harmonogram obciążenia zasobów.
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do ścieżki realizacji operacji, może wynikać z niepełnego zrozumienia koncepcji diagramów procesów i ich zastosowania. Na przykład, plan kalendarzowy oraz harmonogram obciążenia zasobów to dokumenty, które skupiają się na czasie i zarządzaniu zasobami, a nie na sekwencji działań. Plan kalendarzowy przede wszystkim określa terminy wykonania poszczególnych zadań, co sprawia, że nie jest to narzędzie do analizy procesów, lecz raczej do monitorowania postępów w harmonogramie. Harmonogram obciążenia zasobów, z drugiej strony, skupia się na tym, jak zasoby są wykorzystywane w danym czasie, ale nie dostarcza informacji na temat kolejności działań, co jest kluczowe w procesie realizacji. Harmonogram zaopatrzenia z kolei dotyczy dostaw materiałów i surowców, co również nie jest zgodne z analizą przepływu operacji. Typowym błędem w myśleniu jest mylenie sekwencji działań z zarządzaniem czasem, co prowadzi do nieporozumień w interpretacji diagramów procesów. Rysunek, który przedstawia ścieżkę realizacji operacji, wyraźnie ilustruje, jak poszczególne etapy składają się na całość procesu, co jest kluczowe w zrozumieniu efektywności operacyjnej. Dlatego zrozumienie różnicy między tymi koncepcjami jest niezbędne dla prawidłowego stosowania narzędzi do zarządzania procesami.

Pytanie 15

Regulacje IATA/DGR dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych odnoszą się do

A. transportu śródlądowego
B. przewozu drogowego
C. przewozu lotniczego
D. przewozu morskiego
Odpowiedzi dotyczące transportu drogowego, żeglugi śródlądowej oraz transportu morskiego nie odnoszą się do regulacji IATA/DGR, gdyż te regulacje dotyczą wyłącznie transportu lotniczego. W kontekście transportu drogowego istnieją inne regulacje, takie jak ADR (Umowa o międzynarodowym przewozie towarów niebezpiecznych drogą lądową), które nakładają obowiązki dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych, ale nie są związane z regulacjami IATA. Podobnie, żegluga śródlądowa i transport morski są regulowane przez inne przepisy, takie jak IMDG (Międzynarodowy Kodeks Morskiego dla Towarów Niebezpiecznych), które koncentrują się na specyficznych wymaganiach dotyczących transportu morskiego. Istotnym błędem w myśleniu jest zakładanie, że regulacje dotyczące transportu niebezpiecznych ładunków są jednorodne dla wszystkich środków transportu; w rzeczywistości każdy rodzaj transportu ma swoje unikalne przepisy i standardy, co może prowadzić do nieporozumień. Niezrozumienie tego podziału może skutkować niewłaściwym pakowaniem lub transportowaniem materiałów niebezpiecznych, co w konsekwencji naraża na ryzyko zarówno osoby zaangażowane w transport, jak i społeczeństwo oraz środowisko.

Pytanie 16

Koszty dotyczące utrzymania zapasów to

– koszt energii elektrycznej działu zaopatrzenia,

– wynagrodzenie kierowcy,

– amortyzacja samochodu ciężarowego.

– koszt ubytków naturalnych,

– amortyzacja magazynu,

– wynagrodzenie magazyniera.

A.B.

– dzierżawa wyposażenia magazynowego

– wydatki na odczynniki do badania jakości

dostarczonych zapasów.

– opłata za wynajęcie dodatkowego magazynu przy

krótkotrwałym nadmiarze zapasu,

– opłata za przetrzymywanie kontenera.

C.D.
A. B.
B. D.
C. C.
D. A.
Wybierając odpowiedzi inne niż B, można nieprawidłowo zrozumieć, jakie elementy kosztów są kluczowe w kontekście utrzymania zapasów. Często popełnianym błędem jest mylenie kosztów operacyjnych z kosztami magazynowania. Niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że koszty transportu czy zakupu towarów są bezpośrednio związane z utrzymywaniem zapasów, co jest błędnym podejściem. Koszty transportu są niewątpliwie ważne, ale są to wydatki związane z dostarczaniem towarów do magazynu, a nie ich przechowywaniem. Analizując temat, warto również przyjrzeć się koncepcji kosztów ukrytych, które mogą nie być bezpośrednio widoczne, a które mają istotny wpływ na całkowity koszt posiadania zapasów. Innym typowym błędem myślowym jest skupianie się na zewnętrznych wskaźnikach wydajności bez uwzględnienia wewnętrznych kosztów operacyjnych związanych z utrzymywaniem zapasów. Przykładem może być ignorowanie wpływu efektywności procesów magazynowych na całkowity koszt zapasów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do nieefektywności i wzrostu kosztów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że koszty utrzymania zapasów to nie tylko wydatki na przechowywanie towarów, ale także wszystkie związane z nimi operacje, które mają na celu zapewnienie ciągłości działalności przedsiębiorstwa.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Zalecana ilość farby potrzebna na pomalowanie jednego stołu wynosi 0,2 litra. Nie planuje się zapasu bezpieczeństwa. Ile litrów farby trzeba zamówić, aby zrealizować zamówienie na 100 sztuk stołów, mając w magazynie: farbę - 3 litry oraz 45 pomalowanych stołów?

A. 8 litrów
B. 20 litrów
C. 11 litrów
D. 9 litrów
Aby prawidłowo obliczyć ilość farby potrzebnej do pomalowania 100 sztuk stołów, należy najpierw ustalić całkowitą ilość farby wymaganej do tego zadania. Norma zużycia farby na jeden stół wynosi 0,2 litra, zatem do pomalowania 100 stołów potrzeba 20 litrów farby (100 sztuk * 0,2 litra/sztukę). Następnie, mając 3 litry farby w magazynie, musimy uwzględnić również stoły, które już zostały pomalowane. Ponieważ 45 stołów jest już gotowych, pozostało do pomalowania tylko 55 stołów (100 - 45). Dla tych 55 stołów potrzebujemy 11 litrów farby (55 sztuk * 0,2 litra/sztukę), ale po odjęciu 3 litrów dostępnych w magazynie, ostateczna ilość farby do zamówienia wynosi 8 litrów. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 19

List przewozowy AWB potwierdza zawarcie umowy na transport w systemie

A. lotniczym
B. kolejowym
C. samochodowym
D. morskim
Pojęcia związane z przewozem towarów w różnych gałęziach transportu mają swoje odrębne dokumenty przewozowe, co może prowadzić do zamieszania. Odpowiedzi sugerujące inne formy transportu, takie jak samochodowy, morski czy kolejowy, mylnie odnoszą się do zastosowania listu przewozowego AWB. Przykładowo, w transporcie samochodowym najczęściej stosuje się list przewozowy CMR, który reguluje zasady przewozu towarów drogą lądową w Europie, ale nie jest tożsamy z AWB. Listy CMR zawierają inne informacje i mają inną funkcję, co może prowadzić do błędnych wniosków, iż AWB można stosować w odniesieniu do transportu drogowego. Podobnie w transporcie morskim używa się konosamentu (Bill of Lading), który pełni rolę dokumentu przewozowego dla przesyłek morskich. Błędne odpowiedzi mogą wynikać ze nieznajomości specyfiki przewozów i dokumentacji związanej z różnymi środkami transportu. W każdym przypadku jest kluczowe zrozumienie, które dokumenty są właściwe dla danego rodzaju transportu, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do opóźnień w dostawach czy problemów z odprawą celną. Wiedza na temat właściwych dokumentów przewozowych jest niezbędna, aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw i przestrzegać obowiązujących norm prawnych.

Pytanie 20

Podstawową zasadą w zarządzaniu zapasami jest

A. zapewnienie ciągłości produkcji oraz systematyczności w obsłudze klientów, mimo wysokich kosztów zapasów
B. zapobieganie powstawaniu nadmiarowych i niepotrzebnych zapasów oraz ich optymalne wykorzystanie
C. gromadzenie nadmiarowych zapasów i kierowanie ich do produkcji
D. maksymalizowanie wydatków na zakup oraz utrzymanie zapasów
Maksymalizacja nakładów na zakup i utrzymywanie zapasów jest podejściem, które prowadzi do nieefektywnego wykorzystania kapitału i zasobów przedsiębiorstwa. Wysokie koszty związane z zakupem i przechowywaniem zapasów mogą poważnie obciążyć budżet firmy, a jednocześnie nie gwarantują one poprawy efektywności produkcji ani obsługi klienta. Warto zauważyć, że nadmiar zapasów nie tylko generuje dodatkowe koszty, ale również zwiększa ryzyko przestarzałości towarów oraz ich uszkodzenia. Z kolei zapewnienie ciągłości produkcji i rytmiczności obsługi odbiorców przy wysokich kosztach zapasów nie jest zrównoważonym podejściem, ponieważ długoterminowo takie strategie mogą doprowadzić do znacznych strat finansowych i operacyjnych. Gromadzenie nadmiarów zapasów i przekazywanie ich do produkcji jest praktyką, która wprowadza chaos w systemie zarządzania zapasami, prowadząc do trudności w śledzeniu stanu zapasów oraz wydajności produkcji. Kluczową zasadą zarządzania zapasami jest dążenie do optymalizacji, co oznacza eliminację zbędnych zapasów oraz efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów. Dobrze zorganizowany system zarządzania zapasami powinien bazować na analizie danych, monitorowaniu trendów rynkowych oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą na dostosowanie się do zmieniających się potrzeb klientów oraz specyfiki rynku.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 750 par spodni. Na podstawie struktury wyrobu gotowego ustal zapotrzebowanie netto na materiały, jeżeli w magazynie znajduje się 200 par spodni, 100 opakowań guzików po 10 szt., 100 szpulek nici po 500 mb oraz 500 suwaków.

Ilustracja do pytania
A. 825 mb tkaniny o szer. 1,5 m; 450 guzików; 340 szpulek nici po 500 mb oraz 50 suwaków.
B. 660 mb tkaniny o szer. 1,5 m; 340 szpulek nici po 500 mb oraz 50 suwaków.
C. 900 mb tkaniny o szer. 1,5 m; 750 guzików; 600 szpulek nici po 500 mb oraz 750 suwaków.
D. 660 mb tkaniny o szer. 1,5 m; 550 guzików oraz 550 suwaków.
Nieprawidłowe odpowiedzi często wynikają z niepełnego zrozumienia zasad obliczania zapotrzebowania na materiały. W przypadku błędnych wyników dotyczących tkaniny, nie uwzględniono odpowiednich norm zużycia dla produkcji spodni, co prowadzi do zawyżenia wymagań. Na przykład, jeśli błędnie oszacowano, że potrzeba 900 mb tkaniny, to może wynikać z niepoprawnego założenia, że zużycie jest wyższe niż w rzeczywistości. Podobne błędy występują w przypadku nici i guzików, gdzie obliczenia nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu magazynowego. W praktyce ważne jest, aby wziąć pod uwagę zarówno całkowite wymagania produkcyjne, jak i dostępne zasoby. Typowy błąd myślowy polega na nieuwzględnieniu istniejących zapasów, co prowadzi do nadmiernego planowania zakupów. Utrzymywanie właściwego poziomu zapasów i efektywne zarządzanie nimi jest kluczowe w celu minimalizacji kosztów i optymalizacji procesów produkcyjnych. Dlatego tak istotne jest prawidłowe przeliczenie i uwzględnienie wszystkich zmiennych, aby uniknąć nieporozumień w dalszym etapie produkcji.

Pytanie 23

Na rysunku przedstawiono kod

Ilustracja do pytania
A. EAN-13
B. RSS
C. ITF-14
D. QR
Odpowiedź 'QR' jest poprawna, ponieważ przedstawiony na rysunku kod to kod QR (Quick Response Code). Kody QR są dwuwymiarowymi kodami kreskowymi, które składają się z czarnych i białych kwadratów ułożonych w specyficzny wzór na kwadratowej siatce. Dzięki swojej strukturze, kody QR mogą przechowywać znacznie więcej informacji niż tradycyjne kody jednowymiarowe, jak na przykład kody kreskowe EAN-13. Kody QR są szeroko stosowane w różnych branżach, od marketingu po logistykę, umożliwiając szybkie skanowanie przez smartfony, co przyspiesza dostęp do informacji. Przykłady zastosowania kodów QR obejmują mobilne płatności, dostęp do stron internetowych, czy też przekazywanie informacji o produktach. Warto również zaznaczyć, że standardy dotyczące kodów QR są określone przez organizację ISO (ISO/IEC 18004), co zapewnia ich spójność i interoperacyjność na całym świecie.

Pytanie 24

Stolarz otrzymał zlecenie na wykonanie 100 sztuk stołów kuchennych. Zużycie lakieru wynosi 0,25 I na jeden stół. Ile lakieru należy zamówić do produkcji tych stołów, mając na uwadze, że w magazynie znajdują się: lakier - 5 litrów, stół kuchenny - 20 sztuk, a zapas bezpieczeństwa nie jest brany pod uwagę?

A. 20 litrów
B. 15 litrów
C. 25 litrów
D. 12 litrów
W przypadku błędnych odpowiedzi, najczęściej wynika to z nieprawidłowych obliczeń lub błędnej interpretacji danych. Często można spotkać się z sytuacjami, gdy osoby udzielające odpowiedzi nie uwzględniają aktualnych zapasów w magazynie. Przykładowo, niektórzy mogą błędnie założyć, że całkowita ilość lakieru potrzebnego do produkcji wynosi 25 litrów, nie przeliczając, że z 5 litrów w magazynie pozostaje jedynie 20 litrów do zakupienia. Taki błąd jest typowy w sytuacjach, gdy nie dokonano analizy dostępnych zasobów przed podjęciem decyzji o zamówieniu. Dodatkowo, w przypadku wyboru 12 litrów, osoby te prawdopodobnie nie uwzględniły pełnych potrzeb produkcyjnych, co skutkuje niedoborem materiałów. Odpowiedzi 20 litrów i 25 litrów również są błędne, ponieważ nie uwzględniają, że zamówienie powinno być skalkulowane na podstawie różnicy między sumą potrzeb a posiadanymi zasobami. Dlatego kluczowe jest, aby przy planowaniu zamówień materiałów w procesach produkcyjnych, brać pod uwagę zarówno normy zużycia, jak i aktualny stan magazynowy. Umożliwia to lepsze zarządzanie zapasami i minimalizowanie ryzyka przestojów produkcyjnych.

Pytanie 25

Jedną z korzyści krótkiego łańcucha dystrybucji jest

A. wysoki koszt dystrybucji
B. większy zasięg dystrybucji
C. mniejsza konkurencyjność
D. szybka reakcja na potrzeby klientów
Zwiększony zasięg dystrybucji często jest mylony z koniecznością stosowania długich łańcuchów dystrybucji, co zazwyczaj prowadzi do większej liczby pośredników. Długie łańcuchy mogą ograniczać elastyczność i zdolność firmy do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się oczekiwań klientów. Dodatkowo, mniejsza konkurencyjność nie jest zaletą krótkich łańcuchów dystrybucji, ponieważ w rzeczywistości bliższy kontakt z klientem i szybsze reagowanie na jego potrzeby mogą zwiększać konkurencyjność na rynku. Przykładami mogą być firmy, które stosują bezpośrednią sprzedaż lub model dropshippingu, co pozwala im na skoncentrowanie się na obsłudze klienta, a nie na kosztownych działaniach związanych z zarządzaniem dużymi zapasami. Wysoki koszt dystrybucji również nie jest charakterystyczny dla krótkich łańcuchów, ponieważ eliminacja pośredników zazwyczaj prowadzi do obniżenia kosztów transportu i logistyki. W świetle powyższego, podejście do zarządzania łańcuchami dostaw powinno uwzględniać zrównoważony rozwój oraz potrzeby rynku, co jest zgodne z aktualnymi trendami w branży.

Pytanie 26

Przedstawiony obok znak w przedsiębiorstwie logistycznym oznacza

Ilustracja do pytania
A. nakaz stosowania środków ochrony głowy.
B. ostrzeżenie przed utratą słuchu.
C. nakaz stosowania środków ochrony dróg oddechowych.
D. ostrzeżenie przed substancjami toksycznymi
Znak, który wskazałeś, to nakaz noszenia środków ochrony głowy, co widać po jego kolorze i kształcie. To niebieskie koło to jeden z ważniejszych elementów systemu oznakowania w pracy, którego celem jest zadbanie o bezpieczeństwo ludzi. Symbol hełmu ochronnego mówi jasno: „Noś takie rzeczy, bo możesz się uszkodzić!”. Pracodawcy powinni nie tylko dawać pracownikom odpowiedni sprzęt ochronny, ale też uczyć ich, jak z tego korzystać. W polskim prawodawstwie mamy przepisy dotyczące ochrony osobistej w pracy, które zawarte są w Kodeksie pracy oraz normach PN-EN. Dbanie o bezpieczeństwo w pracy to naprawdę ważna sprawa, zwłaszcza w takich branżach jak budownictwo czy przemysł, gdzie ryzyko urazów jest spore.

Pytanie 27

Odczytywanie informacji z znacznika RFID następuje, gdy oznaczony ładunek przechodzi przez

A. bramkę bezpieczeństwa
B. tag RFID
C. bramkę RFID
D. czytnik kodów
Tag RFID jest elementem systemu RFID, który zawiera informacje identyfikacyjne i jest aktywowany przez czytnik, jednak nie jest to urządzenie, które bezpośrednio odczytuje informacje. Tag działa na zasadzie reakcji na sygnały wysyłane przez bramki lub czytniki, ale nie jest samodzielnym urządzeniem wykrywającym. Bramki bezpieczeństwa, z drugiej strony, mają zupełnie inny cel. Służą głównie do ochrony mienia i zapobiegania kradzieżom, a ich działanie opiera się na monitorowaniu fizycznych obiektów, a nie na odczytywaniu informacji z tagów RFID. W kontekście odczytu zawartości informacyjnej, bramka bezpieczeństwa nie ma zastosowania, ponieważ nie komunikuje się z tagami. Czytnik kodów, chociaż może wydawać się podobny, również nie jest odpowiedni w kontekście technologii RFID, gdyż działa na podstawie skanowania kodów kreskowych i wymaga widoczności kodu, co jest sprzeczne z zasadą działania RFID, gdzie komunikacja odbywa się za pomocą fal radiowych. Właściwe zrozumienie różnic między tymi urządzeniami jest kluczowe dla efektywnego wdrażania technologii RFID w różnych zastosowaniach, a nieprawidłowe przypisanie ról do tych urządzeń może prowadzić do nieefektywności operacyjnych oraz kosztów związanych z błędną implementacją.

Pytanie 28

Zakład odzieżowy otrzymał zamówienie na 1 000 sztuk ubrań dla dzieci. Aby uszyć jedną sztukę potrzebne jest 2,2 mb materiału. W magazynie dostępne jest 800 mb tkaniny. Ile metrów materiału trzeba zamówić, aby zrealizować to zamówienie?

A. 800 mb
B. 1 400 mb
C. 1 000 mb
D. 2 200 mb
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć kilka typowych błędów myślowych. Na przykład, wybierając 2200 mb, można pomyśleć, że całkowita ilość tkaniny, jaką zamawiamy, wynosi tyle, ile potrzeba na wykonanie wszystkich ubranek. Oczywiście, jest to prawda w kontekście pełnego zapotrzebowania, ale nie uwzględnia to faktu, że część materiału już znajduje się w magazynie. W efekcie, nie jest to rzeczywisty koszt zamówienia, gdyż zapas powinien być odjęty od całkowitego zapotrzebowania. Z kolei wybór 1000 mb może wynikać z błędnego założenia, że wystarczy zamówić tyle, ile wynosi jedna trzecia zapotrzebowania. Tego rodzaju podejście często prowadzi do poważnych niedoborów materiałowych, co może wpłynąć na terminowość realizacji zamówienia. Wybór 800 mb zaś opiera się na błędnym przekonaniu, że dostępny zapas wystarczy do zrealizowania zamówienia, co jest nieprawidłowe, ponieważ zapas nie pokrywa nawet częściowego zapotrzebowania. W przemyśle tekstylnym kluczowe jest zrozumienie całkowitych potrzeb produkcyjnych oraz właściwe planowanie, aby uniknąć przestojów i strat finansowych.

Pytanie 29

System informatyczny wykorzystywany w centrum logistycznym do wspierania zarządzania relacjami z klientem, jest określany skrótem

A. EDI
B. WHS
C. CRM
D. ERP
Zarządzanie relacjami z klientem jest specyficznym podejściem do zarządzania interakcjami z klientami, które ma na celu zbudowanie trwałych relacji i zwiększenie satysfakcji. W kontekście logistyki, wiele osób może mylić CRM z innymi systemami, na przykład ERP (Enterprise Resource Planning) czy EDI (Electronic Data Interchange). ERP jest złożonym systemem, który integruje różne aspekty działalności przedsiębiorstwa, takie jak zarządzanie zapasami, rachunkowość czy planowanie produkcji. Choć ERP może zawierać moduły do zarządzania relacjami z klientem, nie jest to jego główny cel. Z kolei EDI to standard wymiany danych elektronicznych, który ułatwia komunikację między różnymi systemami informatycznymi, ale nie koncentruje się na relacjach z klientem. Wybór odpowiedniego systemu do zarządzania relacjami z klientem może być kluczowy dla sukcesu przedsiębiorstwa, dlatego ważne jest, aby nie mylić CRM z innymi technologiami, które mają odmienny zakres funkcji i zastosowań. Typowym błędem jest przyjmowanie, że wszystkie systemy zarządzania są sobie równe i mogą pełnić tę samą rolę, co prowadzi do nieoptymalnych decyzji w zakresie doboru narzędzi wspierających procesy biznesowe.

Pytanie 30

Zespół działań dotyczących transportu osób i towarów z wykorzystaniem właściwych środków to

A. transport
B. korytarz transportowy
C. kanał dystrybucji
D. suprastruktura
Suprastruktura odnosi się do elementów infrastruktury, które wspierają transport, ale nie są samym procesem przemieszczania. Dotyczy to na przykład budowli, takich jak drogi, mosty czy porty, które umożliwiają działanie systemu transportowego, ale nie definiują go jako całości. Z kolei kanał dystrybucji to termin używany w marketingu, odnoszący się do ścieżek, którymi produkty przechodzą od producenta do konsumenta. Choć ma to związek z transportem, nie obejmuje całego zakresu czynności związanych z przemieszczaniem. Korytarz transportowy oznacza określony szlak, którym poruszają się środki transportu, jednak również nie jest tożsamy z całym procesem transportowym. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie tych terminów z samym transportem, co prowadzi do błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że transport obejmuje zarówno środki, jak i procesy związane z przemieszczaniem, a nie tylko infrastrukturę czy specyfikę kanałów dystrybucji. W praktyce, skuteczne zarządzanie transportem wymaga zrozumienia jego pełnego kontekstu, w tym wszystkich powiązań pomiędzy różnymi elementami systemu logistycznego.

Pytanie 31

W związku z niedawną zmianą na stanowisku kierownika magazynu, dokonano inwentaryzacji oraz sporządzono

A. kartę bezpieczeństwa materiałowego
B. instrukcję inwentaryzacyjną
C. kartę limitu materiałowego
D. arkusz spisu z natury
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych dokumentów w procesie inwentaryzacji. Karta limitu materiałowego jest narzędziem, które definiuje maksymalne ilości materiałów, jakie można przechowywać w magazynie, ale nie jest bezpośrednio związana z inwentaryzacją. Jej zastosowanie ma na celu kontrolowanie i zarządzanie zapasami, jednak nie dostarcza informacji o rzeczywistym stanie towarów. Instrukcja inwentaryzacyjna, choć jest istotnym dokumentem, który zawiera wytyczne dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji, sama w sobie nie jest narzędziem do spisywania towarów. Może być użyteczna, ale nie zastąpi arkusza spisu z natury, który jest praktycznym narzędziem do rejestracji i analizy danych. Karta bezpieczeństwa materiałowego dotyczy głównie zarządzania substancjami niebezpiecznymi i ich właściwego przechowywania, a nie procesu inwentaryzacji. Wybierając te odpowiedzi, można wpaść w pułapkę myślenia, które nie uwzględnia specyficznych funkcji dokumentów w kontekście zarządzania magazynem i inwentaryzacji, co prowadzi do niewłaściwych wniosków o ich zastosowaniu.

Pytanie 32

Firma logistyczna ma dostarczyć ładunek do czterech odbiorców, w kolejności: X, Y, Z, L jednym środkiem transportu. Czas dowozu zamówionego ładunku od dostawcy do odbiorcy X oraz powrót samochodu od odbiorcy L do bazy wynosi po 30 minut. Łączny czas pracy kierowcy wynosi

TrasaOdległościPrędkość
pojazdu na trasie
Czas rozładunku
Odbiorca
X-Y
120 km60 km/h20 min.
Odbiorca
Y-Z
60 km60 km/h20 min.
Odbiorca
Z-I
180 km60 km/h20 min.
A. 8 godzin.
B. 9 godzin.
C. 7 godzin.
D. 6 godzin.
Analizując koncepcje blednych odpowiedzi, istotne jest zrozumienie, gdzie pojawiają się nieprawidłowości w obliczeniach. Odpowiedzi, które wskazują na 6 godzin, 7 godzin, czy 9 godzin, wskazują na różne błędy w podejściu do czasu pracy kierowcy. W przypadku 6 godzin, można zauważyć, że nie uwzględnia ona czasu rozładunków, co jest błędem, ponieważ każdy przejazd powinien być analizowany łącznie z czasem spędzonym na obsłudze ładunku. Z kolei odpowiedź 7 godzin najprawdopodobniej pomija czas dowozu do bazy, co również jest kluczowym elementem w obliczaniu łącznego czasu pracy. Ostatnia opcja, 9 godzin, sugeruje nadmierne założenia dotyczące czasu przejazdu lub rozładunku, które są niewłaściwe w kontekście standardowych procedur w logistyce. Ponadto, takie nieścisłości mogą prowadzić do naruszenia przepisów dotyczących regulacji czasu pracy kierowców, co w dłuższej perspektywie może wpływać na bezpieczeństwo i efektywność transportu. Kluczowe jest, aby w obliczeniach brać pod uwagę wszystkie elementy, aby uniknąć błędów myślowych, które mogą prowadzić do nieefektywności w procesie dostaw.

Pytanie 33

Czym jest EDI?

A. elektronicznym punktem przechowywania towarów
B. systemem magazynowym opartym na komputerach
C. elektronicznym punktem dystrybucji
D. elektroniczną wymianą danych
Wybór odpowiedzi związanej z komputerowym systemem magazynowym, elektronicznym punktem magazynowym czy punktem sprzedaży nie oddaje istoty, jaką niesie ze sobą termin EDI. Komputerowy system magazynowy jest skoncentrowany na zarządzaniu zapasami i lokalizacjami produktów, co jest istotne, ale nie odnosi się bezpośrednio do wymiany informacji pomiędzy różnymi podmiotami. Elektroniczny punkt magazynowy i elektroniczny punkt sprzedaży natomiast odnoszą się do specyficznych rozwiązań technologicznych, które rządzą operacjami w określonych miejscach, ale nie obejmują szerokiego zakresu współpracy, który zapewnia EDI. Powoduje to pewne nieporozumienia, ponieważ osoby mogą myśleć, że EDI jest narzędziem lokalnym, podczas gdy w rzeczywistości ma ono na celu globalną wymianę danych. Typowym błędem myślowym jest zatem utożsamienie EDI z jedynie lokalnymi czy specyficznymi aplikacjami, co ogranicza zrozumienie jego potencjału. EDI jako koncepcja umożliwia efektywne i zautomatyzowane zarządzanie procesami biznesowymi w szerszym kontekście, co jest kluczowe dla optymalizacji łańcucha dostaw oraz integracji systemów informacyjnych w różnych organizacjach.

Pytanie 34

Który z dokumentów dotyczących obrotu magazynowego potwierdza realizację przesunięć towarów pomiędzy magazynami w obrębie konkretnego przedsiębiorstwa?

A. Zw
B. Mm
C. Pz
D. Rw
Wybór odpowiedzi innych niż mm może prowadzić do błędnych interpretacji procesów związanych z obrotem magazynowym. Rw, czyli "raport wewnętrzny", jest dokumentem, który ma na celu rejestrację i kontrolę ruchów wewnętrznych, ale nie jest on używany do rejestrowania przesunięć towarów pomiędzy magazynami. Z kolei Zw, czyli "zwrot towaru", dotyczy procesów związanych z przyjmowaniem towarów z powrotem do magazynu, co również nie odnosi się do przesunięć między lokalizacjami. Natomiast Pz, czyli "przyjęcie zewnętrzne", jest dokumentem stosowanym przy rejestracji nowych dostaw towarów do magazynu, co również nie ma zastosowania w kontekście przesunięć towarów. Wybierając te odpowiedzi, można wpaść w pułapkę błędnych założeń, że każdy dokument związany z obrotem towarów jest równoważny w kontekście przesunięć magazynowych. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy dokument ma swoje specyficzne zastosowanie i funkcję, co jest niezbędne do prawidłowego zarządzania procesami magazynowymi. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie rozróżniać rodzaje dokumentów oraz ich zastosowanie, aby nie wprowadzać chaosu w obrót magazynowy i zapewnić efektywność operacyjną w przedsiębiorstwie.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Firma, która stosuje w zarządzaniu zapasami metodę, w której dostawca dokonuje zamówień na towary w imieniu odbiorcy, ponosi pełną odpowiedzialność za zapewnienie dostępności towaru i wykorzystuje system

A. CMI
B. EWZ
C. PnP
D. VMI
Odpowiedzi takie jak PnP, EWZ oraz CMI nie oddają istoty zarządzania zapasami w taki sposób, jak VMI. PnP (Planowanie i Prognozowanie) koncentruje się na prognozowaniu popytu i nie przewiduje aktywnej roli dostawcy w zarządzaniu zapasami, co może prowadzić do błędnego oszacowania zapotrzebowania i w efekcie do nadmiaru lub niedoboru towarów. Podobnie, model EWZ (Edukacja Wzorcowa Zapasu) zazwyczaj nie obejmuje bezpośredniego zaangażowania dostawcy i koncentruje się na edukacji odbiorców w zakresie efektywnego zarządzania własnymi zapasami, co ogranicza możliwości optymalizacji całego procesu. CMI (Collaborative Managed Inventory) może sugerować współpracę, ale nie zapewnia pełnej odpowiedzialności dostawcy za dostępność towaru, co jest kluczowym elementem modelu VMI. W rezultacie, wybór niewłaściwego modelu zarządzania zapasami może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz obniżenia satysfakcji klienta, ponieważ brak odpowiedniego zarządzania może skutkować przestojami w produkcji oraz opóźnieniami w realizacji zamówień. Dobrą praktyką jest zrozumienie różnic między tymi modelami oraz ich praktycznymi implikacjami w kontekście współpracy z dostawcami.

Pytanie 37

Przedstawiony dokument związany z obrotem magazynowym sporządza się przy

Ilustracja do pytania
A. międzymagazynowych przesunięciach zapasów w ramach przedsiębiorstwa.
B. wydaniu materiałów do zużycia na produkcję wewnątrz przedsiębiorstwa.
C. wydaniu wyrobów gotowych na zewnątrz przedsiębiorstwa.
D. przyjęciu wyrobów gotowych z zewnątrz do magazynu.
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z pomylenia różnych typów dokumentów oraz ich funkcji w obrocie magazynowym. Wydanie wyrobów gotowych na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz wydanie materiałów do zużycia na produkcję wewnętrzną to operacje, które mają inny charakter i wymagają innych dokumentów. Dokumenty te są używane głównie do rejestrowania transakcji sprzedaży lub zużycia, a nie do przesunięć wewnętrznych. Z kolei przyjęcie wyrobów gotowych z zewnątrz do magazynu dotyczy operacji przyjmowania towarów, co również wymaga innego rodzaju dokumentacji, zazwyczaj związanej z odbiorem i kontrolą jakości. W praktyce, błędna interpretacja funkcji dokumentów w procesach magazynowych prowadzi do nieefektywnego zarządzania zapasami, co może skutkować nadwyżkami lub niedoborami towarów, a w konsekwencji utrudniać płynność operacyjną przedsiębiorstwa. Dlatego istotne jest zrozumienie, że dokument MM jest specyficznie zaprojektowany do dokumentowania przesunięć międzymagazynowych, co pozwala na dokładne śledzenie ruchów towarów i wspiera skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw. W przypadku błędnych odpowiedzi, ważne jest, aby dokładnie analizować nie tylko rodzaj dokumentu, ale także cel i kontekst jego stosowania w praktyce operacyjnej.

Pytanie 38

Oznaczenia przeciwpożarowe w magazynie to znaki

A. ewakuacyjne i transportowe
B. transportowe i informacyjne
C. ewakuacyjne i informacyjne
D. ewakuacyjne i towarowe
Wydaje mi się, że użycie innych typów oznakowania, jak znaki transportowe czy towarowe, nie jest trafione. W sytuacjach takich jak pożar są one zupełnie nieprzydatne. Znaki transportowe pokazują drogi komunikacyjne, ale nie mówią nic o ewakuacji czy gdzie są gaśnice. Z kolei te towarowe pomagają w rozpoznawaniu produktów, ale w kryzysie to zupełnie nie ma sensu. Niektórzy mogą myśleć, że jakiekolwiek oznakowanie się nada, ale w sytuacjach awaryjnych najważniejsze, żeby znaki były jasne i czytelne, żeby każdy wiedział, gdzie i jak uciekać. Dlatego musimy używać oznaczeń, które są naprawdę dostosowane do ewakuacji, bo to jest kluczowe w każdej firmie. Przy tym wszystkim nie możemy zapomnieć o standardzie PN-EN 1838, który mówi o oświetleniu ewakuacyjnym i widoczności znaków, żeby każdy mógł działać bez problemu, gdy zajdzie taka potrzeba.

Pytanie 39

Sprzętem, który pozwala na przechowywanie towarów z zachowaniem określonej wysokości nad podłożem, są

A. wieszaki
B. regały
C. stojaki
D. podkłady
Wybór wieszaków, stojaków czy regałów jako metod składowania asortymentów nie jest odpowiedni w kontekście wymagania dotyczącego zachowania określonej odległości od podłoża. Wieszaki, które są zaprojektowane głównie do zawieszania odzieży lub innych lekkich przedmiotów, nie zapewniają stabilności niezbędnej do składowania większych ilości towaru. Z kolei stojaki, mimo że mogą być użyteczne do przechowywania różnorodnych produktów, często są ograniczone pod względem wysokości i pojemności, co utrudnia efektywne składowanie. Regały są bardziej stabilne, ale ich konstrukcja zazwyczaj nie uwzględnia konieczności składowania towarów w określonej wysokości, co może prowadzić do problemów z dostępem do dolnych poziomów. W praktyce, wykorzystanie tych rozwiązań często prowadzi do stagnacji procesów składowania, zwiększa ryzyko uszkodzeń towarów i może rodzić trudności w ich identyfikacji oraz lokalizacji. Kluczowe jest zrozumienie, że każde urządzenie składowe powinno być dobierane na podstawie specyficznych wymagań dotyczących rodzaju i charakterystyki przechowywanych asortymentów, a także standardów bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Dlatego ważne jest, aby znać różnice między tymi urządzeniami oraz ich zastosowanie w kontekście magazynowania.

Pytanie 40

W systemie numerycznym kodu kreskowego GS1, dwie, trzy lub cztery cyfry umieszczone w "()" wskazują na

A. rodzaj opakowania
B. numer sklepu
C. numer branży
D. identyfikator zastosowania
Odpowiedzi sugerujące, że cyfry w nawiasach okrągłych oznaczają numer branży, formę opakowania lub numer sklepu, wykazują istotne nieporozumienia dotyczące funkcji i struktury kodów kreskowych GS1. Numer branży, który jest czasami stosowany w różnych systemach kodowania, nie ma zastosowania w kontekście aplikacji identyfikatorów GS1. W rzeczywistości, GS1 koncentruje się na precyzyjnym identyfikowaniu produktów oraz ich atrybutów, co wykracza poza prostą klasyfikację branżową. Formy opakowania również nie są bezpośrednio reprezentowane przez te identyfikatory. Chociaż informacje o opakowaniach mogą być istotne w pełniejszym opisie produktu, identyfikatory GS1 zakładają, że każdy produkt ma unikalny identyfikator oraz że dodatkowe dane mogą być przekazywane przez inne atrybuty, ale nie bezpośrednio przez AI. Z kolei numer sklepu jest innym typem identyfikacji, który nie jest związany bezpośrednio z systemem GS1 i jego aplikacjami. Użytkownicy często mylą te koncepcje, co prowadzi do nieprawidłowej interpretacji kodów kreskowych i ich zastosowania. Ważne jest, aby zrozumieć, że GS1 dąży do standaryzacji procesów związanych z identyfikacją produktów, co przyczynia się do poprawy efektywności i przejrzystości w łańcuchu dostaw.