Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 19:06
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 19:15

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na jaki maksymalny czas można podjąć decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu?

A. 12 miesięcy
B. 18 miesięcy
C. 6 miesięcy
D. 24 miesięcy
Decyzja o tym, żeby na 24 miesiące wycofać pojazd z ruchu, jest całkiem zgodna z prawem. Z tego, co wiem, ustawa o ruchu drogowym dopuszcza takie rozwiązanie, kiedy auto wymaga dłuższej naprawy lub modernizacji. To szczególnie ma sens w przypadku aut zabytkowych albo tych, które jeździ się rzadko, jak sportowe. Różni właściciele mogą w ten sposób uniknąć dodatkowych kosztów na ubezpieczenie i utrzymanie, bo przecież po co płacić, jak auto stoi. Dwa lata to sporo czasu, żeby dobrze zaplanować wszystkie naprawy i ewentualne zmiany, co jest na pewno lepsze niż chaotyczne działania. Przed podjęciem decyzji o wycofaniu warto pogadać z kimś, kto zna się na rzeczy, żeby mieć pewność, że wszystko jest zgodne z wymaganiami prawnymi i technicznymi. To zapewnia maksymalne bezpieczeństwo, więc nie ma co ryzykować.

Pytanie 2

Na organizację miejsca pracy nie oddziałuje

A. postawa, w jakiej mechanik realizuje najwięcej zadań
B. układ przestrzenny miejsca pracy
C. indywidualne preferencje pracownika
D. narzędzie, z którego korzysta pracownik
Odpowiedź 'upodobanie osobiste pracownika' jest prawidłowa, ponieważ organizacja stanowiska pracy powinna opierać się na obiektywnych kryteriach związanych z ergonomią, bezpieczeństwem oraz efektywnością wykonywanych zadań. Upodobania osobiste mogą wpływać na komfort, ale nie determinują w sposób bezpośredni organizacji stanowiska. Ważne jest, aby stanowisko pracy było dostosowane do potrzeb i wymagań specyficznych dla danego zawodu, a nie do osobistych preferencji. Na przykład, w przypadku mechanika, kluczowe znaczenie ma odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni roboczej, aby zapewnić łatwy dostęp do narzędzi i materiałów, co przekłada się na wydajność pracy. Ergonomiczne podejście do projektowania stanowisk pracy, zgodne z normami ISO 9241, zakłada, że stanowisko powinno być dostosowane do zadań, a nie indywidualnych upodobań. Przy odpowiednim projektowaniu można zredukować ryzyko urazów i zwiększyć komfort pracy, co jest kluczowe dla zdrowia pracowników.

Pytanie 3

Firma otrzymała pięcioletnią gwarancję na nowy pojazd zakupiony w salonie, ile miesięcy ma na odstąpienie od umowy (w celu żądania wymiany na inny model) z powodu istotnych wad ukrytych?

A. 12 miesięcy
B. 18 miesięcy
C. 24 miesięcy
D. 6 miesięcy
Odpowiedź "12 miesięcy" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z polskim Kodeksem cywilnym, konsument ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży z powodu istotnych wad ukrytych w ciągu roku od momentu odbioru towaru. W przypadku zakupu nowego pojazdu, gwarancja pięcioletnia nie ogranicza tego prawa, lecz stanowi dodatkową ochronę. Przykładowo, jeśli po zakupie nowego samochodu ujawni się wada fabryczna, konsumenci mogą zgłosić roszczenie w ciągu 12 miesięcy, żądając wymiany na nowy egzemplarz lub zwrotu pieniędzy. Praktyka ta jest zgodna z najlepszymi standardami ochrony konsumentów i zapewnia odpowiednią odpowiedzialność producentów oraz sprzedawców. Ważne jest, aby zawsze zwracać uwagę na zapisy umowy oraz regulaminy serwisowe, które mogą dodatkowo ułatwić proces reklamacji i wymiany.

Pytanie 4

Klient zgłosił się do serwisu z reklamacją usługi. Które z poniższych działań nie jest właściwe?

A. Wysłuchanie reklamacji klienta z odpowiednią uwagą i zrozumieniem
B. Poinformowanie klienta, że jesteś zajęty i przekierowanie go na późniejszy termin
C. Wysłuchanie klienta, a następnie przeprosiny za powstałą sytuację oraz podjęcie działań naprawczych
D. Przeprowadzenie identyfikacji klienta oraz określenie charakteru zgłaszanego problemu
Poinformowanie klienta o byciu zajętym i odesłanie go na termin późniejszy jest zachowaniem nieprawidłowym, ponieważ nie spełnia podstawowych standardów obsługi klienta. W relacjach z klientami kluczowe jest, aby każdy klient czuł się wysłuchany i doceniony, niezależnie od sytuacji. Dobre praktyki branżowe wskazują, że każda reklamacja powinna być traktowana priorytetowo, a klient powinien otrzymać wsparcie w momencie zgłaszania problemu. Prawidłowym podejściem jest aktywne słuchanie klienta, co pozwala na zrozumienie jego oczekiwań i problemów. Przykładowo, jeśli klient zgłasza reklamację związaną z jakością usługi, skuteczne byłoby zidentyfikowanie problemu i natychmiastowe wdrożenie kroków naprawczych, co zwiększa jego zadowolenie oraz lojalność wobec firmy.

Pytanie 5

Po zakończeniu wymiany skraplacza oraz osuszacza powietrza w systemie klimatyzacyjnym pojazdu należy

A. wydać pojazd klientowi i przyjąć kolejny samochód
B. napełnić układ dwutlenkiem węgla
C. przepłukać układ olejem napędowym
D. sprawdzić szczelność układu
Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji po wymianie skraplacza z osuszaczem powietrza jest kluczowym krokiem w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania systemu. Po wymianie tych podzespołów istnieje ryzyko, że mogą pojawić się nieszczelności, które prowadzą do utraty czynnika chłodniczego oraz obniżenia efektywności klimatyzacji. W praktyce sprawdzanie szczelności można przeprowadzić za pomocą metody ciśnieniowej, stosując azot jako gaz testowy. Po napełnieniu układu azotem, wynikiem analizy może być stwierdzenie ewentualnych wycieków, co następnie pozwala na ich lokalizację oraz naprawę. Standardem w branży jest stosowanie urządzeń do detekcji nieszczelności, które umożliwiają szybkie zlokalizowanie problemu. Przykładem może być zastosowanie detektorów ultradźwiękowych, które wykrywają dźwięki wycieków, co jest niezwykle efektywne w diagnostyce układów klimatyzacyjnych. Zignorowanie tego kroku może prowadzić do poważnych uszkodzeń systemu, zwiększonego zużycia energii oraz kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 6

Dokumentacja serwisowa pojazdu dostarczona przez producenta zawiera dane

A. na temat ustawień zawieszenia
B. dotyczące kosztów przeglądów serwisowych
C. o modelach oraz markach pojazdów tego typu
D. na temat częstotliwości oraz zakresu przeglądów serwisowych
Wybierając odpowiedzi dotyczące danych nastawczych zawieszenia lub informacji o markach i modelach pojazdów danego typu, można wprowadzić się w błąd co do funkcji książki serwisowej. Informacje o danych nastawczych zawieszenia są istotne, ale nie są one głównym celem dokumentu takiego jak książka serwisowa. Zawieszenie pojazdu, choć niezwykle ważne dla jego osiągów, nie jest tematem przewodnim książki serwisowej, która koncentruje się na aspektach eksploatacyjnych i serwisowych. Ponadto, książka serwisowa nie jest katalogiem marek i modeli pojazdów, lecz dokumentem specyficznym dla danego pojazdu, którego celem jest dostarczenie użytkownikowi informacji o wymaganych przeglądach i ich częstotliwości. Choć koszt przeglądów serwisowych jest istotnym czynnikiem, nie jest to informacja zawarta w książce serwisowej, ponieważ koszty mogą się różnić w zależności od regionu, serwisu oraz specyfiki pojazdu. Zrozumienie roli książki serwisowej i jej zawartości jest kluczowe dla prawidłowej eksploatacji i utrzymania pojazdu w dobrym stanie. Nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących przeglądów może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata jakości jazdy czy wzrost ryzyka awarii, co jest działaniem niezgodnym z dobrymi praktykami w obszarze zarządzania flotą i bezpieczeństwa pojazdów.

Pytanie 7

Firma kurierska zleciła regulację luzów zaworowych w pięciu pojazdach wyposażonych w silniki 4-cylindrowe 8-zaworowe. Silniki mają jedną pokrywę zaworów. Posługując się danymi z tabeli oblicz całkowity czas wykonania zlecenia.

Nazwa operacjiCzas [min]
Wymiana świecy5
Demontaż pokrywy zaworów10
Regulacja luzu zaworów 1 cylindra(*)5*
Montaż pokrywy zaworów10
Wymiana filtra powietrza8
(*) – podany czas dotyczy wyłącznie regulacji luzu zaworowego
A. 200 minut.
B. 180 minut.
C. 160 minut.
D. 120 minut.
Zrozumienie czasu potrzebnego na regulację luzów zaworowych w silnikach 4-cylindrowych, jak w przypadku przedstawionego pytania, wymaga precyzyjnego podejścia do obliczeń. Wiele osób może mylnie oszacować czas, sądząc, że regulacja dla jednego cylindra może być tożsama z czasem dla całego silnika. Typowym błędem jest przyjęcie, że regulacja zaworów w silnikach wielocylindrowych można wykonać w czasie, który jest po prostu proporcjonalny do liczby cylindrów. Czas regulacji nie zawsze rośnie liniowo, ponieważ w praktyce wiele czynników wpływa na ten proces, takich jak dostępność narzędzi, umiejętności mechanika oraz konstrukcja silnika. Inny częsty błąd to nieuznanie potrzeby uwzględnienia czasu na demontaż i montaż pokrywy zaworów, co w pełni wpływa na całkowity czas wykonywania zlecenia. Osoby, które wybierają np. 160 minut lub 120 minut, mogą nie doceniać złożoności procesu i etapu przygotowania do regulacji. Właściwe podejście do takich obliczeń jest kluczowe, ponieważ pozwala na lepsze przewidywanie czasu pracy i zarządzanie oczekiwaniami klientów, co jest podstawową umiejętnością w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 8

Jakie jest maksymalne dopuszczalne stężenie CO w spalinach dla samochodu osobowego z silnikiem benzynowym, który spełnia normę EURO 4?

A. 1,0 g/km
B. 0,5 g/km
C. 2,5 g/km
D. 0,8 g/km
Odpowiedzi 0,8 g/km, 2,5 g/km oraz 0,5 g/km są błędne, ponieważ nie odzwierciedlają aktualnych wymagań normy EURO 4. Odpowiedź 0,8 g/km, mimo że jest niższa od prawidłowej wartości, nie jest zgodna z rzeczywistością, ponieważ nie uwzględnia faktu, że w ramach normy EURO 4 maksymalna dopuszczalna emisja CO została ustalona na poziomie 1,0 g/km. Przyjęcie tej wartości jako prawidłowej może prowadzić do mylnego wrażenia, że normy emitują jeszcze surowsze wymagania, co nie jest prawdą. W przypadku odpowiedzi 2,5 g/km, warto zauważyć, że ten poziom emisji jest znacznie przekroczony, co mogłoby sugerować, że pojazdy o takich parametrach mogą być dopuszczane do ruchu, co jest niezgodne z przepisami. Takie błędne podejście może wynikać z niewłaściwego rozumienia ewolucji norm emisji lub z braku informacji na temat zmian w przepisach. Z kolei odpowiedź 0,5 g/km, chociaż niższa i z pozoru bardziej ekologiczna, jest również nieprawidłowa, ponieważ nie odpowiada na wymagania dla normy EURO 4. Możliwe jest, że wynika to z mylnych przekonań dotyczących wartości granicznych dla nowszych norm, takich jak EURO 6, które wprowadzają bardziej rygorystyczne limity, ale nie odnoszą się do standardu EURO 4. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do problemów w interpretacji przepisów oraz wpływać na decyzje konsumenckie przy zakupie pojazdów.

Pytanie 9

Serwis OO-1/OT-1 zalicza się do kategorii obsługi

A. okresowej
B. w fazie docierania
C. jednorazowej
D. codziennej
Obsługa OO-1/OT-1 jest klasyfikowana jako obsługa okresowa, co oznacza, że jest realizowana w regularnych odstępach czasu w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania i bezpieczeństwa sprzętu. Tego typu obsługa obejmuje przeglądy techniczne, konserwację oraz wymianę części eksploatacyjnych, co jest kluczowe dla utrzymania sprawności urządzeń. Przykładowo, w przypadku urządzeń mechanicznych czy elektrycznych, okresowa obsługa może obejmować kontrolę poziomu oleju, sprawdzenie stanu akumulatora, czy też przegląd systemów chłodzenia. Takie działania są zgodne z wytycznymi producentów oraz standardami branżowymi, które zalecają regularne przeglądy, aby zredukować ryzyko awarii oraz przedłużyć żywotność sprzętu. Zastosowanie tej wiedzy w praktyce pozwala na efektywne zarządzanie zasobami technicznymi, co jest kluczowe w branżach intensywnie eksploatujących maszyny.

Pytanie 10

Do materiałowego recyklingu można zakwalifikować

A. poddanie rozkładowi tworzywa sztucznego na prostsze substancje
B. odzysk części do ponownego wykorzystania
C. spalanie zużytych olejów w piecach przemysłowych
D. przetop w hucie metalowych elementów pojazdów
Odpowiedź "przetop w hucie metalowych części pojazdów" jest prawdziwa, ponieważ przetop metali w hutach jest kluczowym procesem recyklingu materiałowego, który pozwala na odzyskanie wartościowych surowców, takich jak stal czy aluminium. Proces ten polega na przetwarzaniu zużytych części metalowych w wysokotemperaturowych piecach, gdzie metal jest stopiony i oczyszczony, co umożliwia jego ponowne wykorzystanie w produkcji nowych wyrobów. Dzięki recyklingowi metali oszczędzamy surowce naturalne, zmniejszamy zużycie energii oraz ograniczamy emisje gazów cieplarnianych, co wpisuje się w zasady zrównoważonego rozwoju. W kontekście przetopu metali, standardy branżowe, takie jak normy ISO 14001 dotyczące zarządzania środowiskowego, są często stosowane w hutach, co zapewnia, że procesy są prowadzone w sposób zgodny z najlepszymi praktykami. Przykładami zastosowania są recykling zużytych części samochodowych, takich jak felgi czy karoserie, które po przetopieniu mogą być wykorzystane do produkcji nowych pojazdów.

Pytanie 11

Jak wykonuje się pomiar napięcia, jakie generuje sonda λ?

A. amperomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 mA
B. omomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 Ω
C. manometrem o zakresie pomiarowym 0÷1,0 MPa
D. woltomierzem o zakresie pomiarowym 0÷200 mV
Pomiar napięcia generowanego przez sondę λ, znany również jako sonda lambda, jest kluczowym elementem w systemach kontroli emisji spalin w pojazdach. Sonda lambda mierzy stosunek powietrza do paliwa, co pozwala na optymalizację procesu spalania. Użycie woltomierza o zakresie pomiarowym 0÷200 mV jest odpowiednie, ponieważ sygnał wyjściowy sondy lambda w trybie pracy normalnej znajduje się w tym zakresie. Przy pomiarach poniżej i powyżej tego zakresu możemy otrzymać nieprawidłowe odczyty, co prowadzi do błędnej oceny jakości mieszanki paliwowo-powietrznej. W praktyce, pomiary te są często realizowane w warsztatach samochodowych, gdzie diagnostyka systemów wydechowych wymaga precyzyjnych narzędzi do pomiaru napięcia. W branży motoryzacyjnej stosuje się także standardy, takie jak ISO 15031, które określają procedury testowe, w tym metody pomiaru sygnałów emitowanych przez sondy lambda, co pozwala na skuteczną diagnostykę problemów emisji spalin.

Pytanie 12

Klientów, którzy dostarczają serwisowi zasadniczą część dochodu, określa się mianem klientów

A. opcjonalnych
B. menadżerów
C. indywidualnych
D. strategicznych
Klientami strategicznymi nazywa się grupę klientów, którzy generują znaczną część przychodów firmy. W kontekście zarządzania relacjami z klientami (CRM), identyfikacja takich klientów jest kluczowa, ponieważ pozwala na efektywne dostosowanie strategii marketingowych i sprzedażowych. Klienci strategiczni mogą być klasyfikowani na podstawie różnych czynników, takich jak wartość zamówień, częstotliwość zakupów czy lojalność wobec marki. Przykład praktyczny może obejmować firmę, która dostosowuje swoje promocje i oferty do potrzeb kluczowych klientów, co zwiększa ich satysfakcję i wspiera długotrwałą współpracę. Współczesne podejścia do zarządzania relacjami z klientami, takie jak podejście Customer Lifetime Value (CLV), są podstawą skutecznej strategii identyfikacji klientów strategicznych, co pozwala na optymalizację zasobów i zwiększenie rentowności.

Pytanie 13

W przypadku uszkodzonej tarczy hamulcowej osi przedniej, minimalny zakres wymaganej naprawy to

A. wymiana obu tarcz na osi przedniej
B. naprawa z wykorzystaniem spawania
C. wymiana tarcz na osi przedniej oraz tylnej
D. wymiana uszkodzonej tarczy
Wymiana tylko pękniętej tarczy może wydawać się rozsądna, ale ignoruje kluczowy aspekt działania układu hamulcowego. Tarcze hamulcowe są projektowane do pracy w parze, co oznacza, że ich współpraca jest niezbędna dla zapewnienia równomiernego rozkładu sił hamowania. W przypadku wymiany tylko jednej tarczy, nowa część może różnić się od starej, co prowadzi do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych oraz zwiększonego ryzyka ich przegrzewania. Co więcej, naprawa tarczy przez spawanie jest zdecydowanie niewskazana. Tarcze hamulcowe są wykonane ze specjalnych stopów metali, które muszą wytrzymać ekstremalne warunki pracy, w tym wysokie temperatury i ciśnienia. Spawanie może osłabić strukturę materiału, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze, takich jak pęknięcia w trakcie użytkowania. Wymiana tarcz na parze jest istotna nie tylko dla bezpieczeństwa, ale również dla zapewnienia jednolitego działania układu hamulcowego. W przypadku wymiany tarcz osi przedniej i tylnej, sytuacja jest jeszcze bardziej problematyczna. O ile tylny układ hamulcowy ma swoje zadania, to nie jest konieczne jego jednoczesne serwisowanie przy wymianie przednich tarcz, ponieważ nie wpływa to bezpośrednio na efektywność przedniego układu. Przykłady takich błędnych decyzji w praktyce mogą prowadzić do dużych kosztów napraw oraz zmniejszonego bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 14

Aby sporządzić kosztorys naprawy po wypadku, stosuje się oprogramowanie

A. Audatex
B. AutoCad
C. Auto VIN
D. Infoexpert
Audatex to zaawansowany system kosztorysowy, który jest szeroko stosowany w branży motoryzacyjnej do opracowywania kosztorysów napraw powypadkowych. Program ten umożliwia nie tylko dokładne oszacowanie kosztów naprawy pojazdów, ale także uwzględnia różne czynniki, takie jak rodzaj uszkodzeń, ceny części zamiennych, robociznę oraz standardy producentów. Dzięki integracji z bazami danych części samochodowych i stawki robocizny, Audatex pozwala na szybkie i dokładne tworzenie wycen, co jest niezwykle ważne w kontekście obsługi szkód komunikacyjnych. Przykładowo, w przypadku uszkodzenia karoserii pojazdu, korzystając z Audatex, można szybko zidentyfikować odpowiednie części zamienne oraz oszacować czas potrzebny na ich wymianę. Program jest zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi, co czyni go standardowym narzędziem w warsztatach zajmujących się naprawami powypadkowymi i ubezpieczeniami, a jego stosowanie znacząco przyspiesza proces likwidacji szkód.

Pytanie 15

Najlepszym sposobem połączenia blach karoseryjnych nadwozia samochodu ułożonych na zakładkę jest metoda

A. nitowania
B. spawania
C. lutowania
D. zgrzewania
Zgrzewanie to naprawdę najpopularniejsza metoda, jeśli chodzi o łączenie blach karoseryjnych, zwłaszcza jak są na zakładkę. Łatwo to sobie wyobrazić – nagrzewamy miejsca, gdzie blachy się stykają, do temperatury, w której zaczynają topnieć, a potem przyciskamy je razem pod dużym ciśnieniem. To daje mocne i estetyczne połączenie, co w przypadku samochodów ma spore znaczenie. W przemyśle motoryzacyjnym, zgrzewanie to codzienność, zwłaszcza przy masowej produkcji, bo czas grywa tu ogromną rolę. Można to robić na kilka sposobów, jak zgrzewanie punktowe czy tarciowe, w zależności od tego, co akurat potrzeba. Dobrze jest też wiedzieć, że zgodnie z normami ISO, zgrzewanie zapewnia świetne właściwości mechaniczne i odporność na rdzewienie, co ma duże znaczenie dla trwałości i bezpieczeństwa aut.

Pytanie 16

Głównym dokumentem, który jest wymagany przy przyjęciu pojazdu do naprawy w warsztacie, jest

A. karta przeglądów
B. karta czasu naprawy
C. zlecenie naprawy
D. karta materiałowa
Zlecenie naprawy to kluczowy dokument, który formalizuje przyjęcie samochodu do warsztatu, określając zakres planowanych prac oraz ich kosztorys. Stanowi ono podstawę współpracy między klientem a warsztatem, a także jest istotnym punktem odniesienia w przypadku jakichkolwiek sporów dotyczących wykonanych usług. W ramach zlecenia naprawy powinny być zawarte takie informacje jak dane kontaktowe klienta, szczegóły dotyczące pojazdu, opis usterek, a także przewidywany czas realizacji napraw. Dzięki temu dokumentowi warsztat ma jasno określone zadania oraz może lepiej zarządzać swoimi zasobami i czasem. Przykładowo, jeśli klient zgłasza problem z układem hamulcowym, to na zleceniu naprawy powinno być zaznaczone, czy obejmuje to wymianę klocków hamulcowych, tarcz czy innych komponentów. Taki dokument jest również niezbędny w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych, ponieważ potwierdza, jakie usługi zostały wykonane.

Pytanie 17

Na podstawie informacji zamieszczonych w tabeli, oblicz koszt wymiany oleju i filtra oleju.

Wyszczególnienie kosztówCena / czas
Olej syntetyczny152 zł
Wymiana oleju i filtra oleju0,4 rbg
Filtr oleju23 zł
Koszt roboczogodziny60 zł.
A. 199 zł
B. 235 zł
C. 176 zł
D. 175 zł
Obliczenie kosztu wymiany oleju i filtra oleju na poziomie 199 zł jest zgodne z powszechnie stosowanymi praktykami w branży motoryzacyjnej. W procesie tym, najpierw należy określić koszt oleju syntetycznego, który ze względu na swoje właściwości zapewnia lepszą ochronę silnika i dłuższe interwały wymiany. Dodatkowo, koszt filtra oleju nie jest pomijany, ponieważ jego rolą jest skuteczne usuwanie zanieczyszczeń z oleju, co wpływa na wydajność silnika. Koszt pracy mechanika również powinien być uwzględniony, gdyż profesjonalna wymiana oleju i filtra jest kluczowa dla zachowania optymalnej pracy pojazdu. Warto pamiętać, że regularna wymiana oleju według zaleceń producenta pojazdu, zazwyczaj co 10-15 tys. km, znacznie wydłuża żywotność silnika oraz poprawia jego osiągi. Dlatego ważne jest, aby dokładnie obliczyć całkowity koszt tego zabiegu, co pozwala na lepsze zarządzanie budżetem eksploatacyjnym pojazdu.

Pytanie 18

Utrata mocy silnika oraz pojawiający się biały dym z układu wydechowego silnika diesla sugerują konieczność sprawdzenia

A. dawki paliwa
B. kolektora wydechowego
C. stanu uszczelki pod głowicą
D. kąta wyprzedzenia wtrysku
Biała emisja dymu z układu wydechowego silnika wysokoprężnego oraz zauważalna strata mocy mogą wskazywać na problemy ze stanem uszczelki pod głowicą. Uszczelka ta ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, ponieważ zapewnia szczelność pomiędzy cylindrami a układem chłodzenia oraz układem wydechowym. Jeśli uszczelka ulegnie uszkodzeniu, może to prowadzić do przedostawania się płynu chłodniczego do komory spalania, co skutkuje powstawaniem białego dymu. Praktyczne przykłady wskazujące na konieczność sprawdzenia uszczelki to sytuacje, gdy podczas jazdy silnik traci moc, a jednocześnie pojawia się nieregularna praca silnika. W branży mechanicznej standardowe procedury diagnostyczne zalecają regularne kontrolowanie stanu uszczelki, szczególnie w silnikach starszego typu, gdzie materiały uszczelniające mogą ulegać degradacji. Dobre praktyki obejmują kontrolę poziomu płynu chłodniczego oraz monitorowanie ewentualnych wycieków, co może pomóc w wczesnym wykryciu problemów.

Pytanie 19

Który z poniższych programów komputerowych jest przeznaczony do opracowywania kosztorysu naprawy po wypadku?

A. Warsztat
B. Autodata
C. Eurotax
D. AutoCAD
Eurotax to specjalistyczne oprogramowanie, które jest powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej do sporządzania kosztorysów napraw powypadkowych. Jego podstawową funkcją jest dostarczanie szczegółowych danych dotyczących kosztów części oraz robocizny, co umożliwia precyzyjne wycenienie napraw. W praktyce, warsztaty samochodowe wykorzystują Eurotax, aby uzyskać aktualne informacje o wartościach rynkowych części zamiennych, co jest kluczowe w procesie ustalania kosztów napraw. Oprogramowanie to integruje również informacje o zaleceniach producentów pojazdów oraz standardach branżowych, co czyni je niezastąpionym narzędziem dla rzeczoznawców oraz serwisów zajmujących się likwidacją szkód. Przykładowo, gdy pojazd ulegnie wypadkowi, rzeczoznawca korzystając z Eurotax może szybko i efektywnie oszacować koszty naprawy, uwzględniając współczesne ceny części oraz stawki robocizny, co przyspiesza proces likwidacji szkody i poprawia jakość obsługi klienta.

Pytanie 20

Jaką minimalną głębokość bieżnika powinny mieć opony samochodu osobowego?

A. 1,6 mm
B. 2,1 mm
C. 3,5 mm
D. 1,5 mm
Dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika opon dla pojazdów osobowych wynosi 1,6 mm. Jest to standard określony w przepisach prawnych wielu krajów, w tym w Polsce, który ma na celu zapewnienie odpowiedniej przyczepności opon do nawierzchni drogi. Opony z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm są w stanie skutecznie odprowadzać wodę, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu i poprawia stabilność pojazdu w trudnych warunkach pogodowych. Przykładowo, w czasie deszczu, opony z minimalną głębokością bieżnika są mniej narażone na poślizg, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie głębokości bieżnika, aby upewnić się, że opony nie osiągnęły granicy zużycia, co z kolei wpływa na efektywność hamowania oraz komfort jazdy. Użytkownicy powinni pamiętać, że w niektórych sytuacjach, na przykład przy intensywnym użytkowaniu pojazdu lub w trudnych warunkach, zaleca się wymianę opon nawet przed osiągnięciem minimalnej głębokości ze względów bezpieczeństwa.

Pytanie 21

Kiedy mechanik prowadzi rozmowę z klientem, dzwoni do niego telefon, na którym wyświetla się numer jego przełożonego. Co powinien wtedy zrobić mechanik?

A. koniecznie odebrać telefon
B. oddzwonić do przełożonego po zakończeniu rozmowy z klientem
C. kontynuować rozmowę z klientem, ponieważ przełożony zadzwoni ponownie
D. przerwać rozmowę z klientem, porozmawiać z przełożonym, a następnie wrócić do rozmowy z klientem
Odpowiedź, że mechanik powinien oddzwonić do przełożonego po skończonej rozmowie z klientem, jest zgodna z zasadami profesjonalizmu i efektywnego zarządzania czasem. W kontekście obsługi klienta, priorytetem jest zawsze zapewnienie wysokiej jakości interakcji z klientem. Przerwanie rozmowy w trakcie jej trwania może prowadzić do negatywnego doświadczenia klienta, co jest niezgodne z zasadami dobrych praktyk w branży usługowej. Przykładowo, w sytuacji, gdy klient omawia istotne problemy dotyczące naprawy, nagłe przerwanie rozmowy może wywołać frustrację i wrażenie braku szacunku. Z perspektywy zarządzania, ważne jest, aby oddzwonić do przełożonego, gdy rozmowa z klientem dobiegła końca. Taka praktyka nie tylko pozwala na pełne zaangażowanie w rozmowę z klientem, ale także zapewnia, że mechanik może w pełni skupić się na oczekiwaniach przełożonego bez rozpraszania uwagi. Efektywna obsługa klienta i zarządzanie komunikacją wewnętrzną to kluczowe elementy budowania długotrwałych relacji z klientami i efektywności zespołu.

Pytanie 22

Jakie jest zadanie przekładni głównej?

A. pozostawienie momentu w niezmienionym stanie
B. zmniejszenie momentu obrotowego
C. zwiększenie momentu obrotowego
D. zmiana momentu uzależniona od prędkości
Przekładnia główna w pojazdach ma fundamentalne znaczenie dla efektywności przenoszenia napędu z silnika na koła. Jej podstawowym zadaniem jest zwiększenie momentu obrotowego, co jest niezbędne do pokonywania oporów jazdy oraz przyspieszania. Przekładnia główna działa na zasadzie przekształcania prędkości obrotowej silnika w odpowiedni moment obrotowy, co jest kluczowe w kontekście dynamiki pojazdu. W praktyce oznacza to, że podczas przyspieszania samochodu, przekładnia główna pozwala na uzyskanie większego momentu obrotowego, co z kolei przekłada się na lepsze osiągi. Standardowo w samochodach osobowych stosuje się przekładnie o różnych przełożeniach, co umożliwia dostosowanie momentu obrotowego do potrzeb trakcyjnych. Dobre praktyki w projektowaniu przekładni głównych obejmują uwzględnienie parametrów takich jak wytrzymałość materiałów, efektywność energetyczna, oraz minimalizacja strat energii, co jest szczególnie istotne w kontekście nowoczesnych pojazdów elektrycznych.

Pytanie 23

Wydając pojazd po wykonaniu przeglądu oraz naprawy, pracownicy serwisu powinni przede wszystkim wyjaśnić klientowi

A. metodę weryfikacji części, które zostały wymienione podczas naprawy
B. wszystkie informacje zawarte w kosztorysie naprawy
C. metody, które zostały użyte podczas naprawy pojazdu
D. procedurę zamawiania materiałów eksploatacyjnych, które były użyte w trakcie obsługi
Wydając samochód po przeglądzie i naprawie, kluczowe jest, aby obsługa serwisu przedstawiła klientowi wszystkie zapisy widniejące w kosztorysie naprawy. Kosztorys jest dokumentem, który nie tylko przedstawia szczegółowy opis wykonanych prac, ale również wyjaśnia zastosowane materiały oraz ich koszty. Transparentność tych informacji buduje zaufanie klienta do serwisu i pozwala mu zrozumieć, za co płaci. Przykładem praktycznego zastosowania tego podejścia może być sytuacja, gdy klient ma pytania co do wysokich kosztów naprawy. Jeśli serwis przedstawi szczegółowy kosztorys, klient będzie mógł zobaczyć, jakie konkretne usługi i części były użyte, co może pomóc w rozwianiu ewentualnych wątpliwości. Dobre praktyki w branży serwisowej zalecają również, aby kosztorys był zgodny z normami, co przyczynia się do jasności i przejrzystości w komunikacji z klientem, a także do spełnienia wymogów prawnych związanych z dokumentacją usług serwisowych.

Pytanie 24

Obsługę systemu klimatyzacji w pojeździe należy zlecić

A. mechanikowi używającemu maski ochronnej i okularów zabezpieczających
B. specjaliście posiadającemu uprawnienia do przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów
C. osobie dysponującej ważnym zaświadczeniem potwierdzającym ukończenie szkolenia w tym zakresie
D. blacharzowi posiadającemu uprawnienia do pracy z gazami spawalniczymi
Obsługa układu klimatyzacji pojazdu jest złożonym procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności. Prawidłowa odpowiedź, czyli zlecenie tych czynności pracownikowi posiadającemu aktualne zaświadczenie o przebytym szkoleniu w tym zakresie, jest kluczowa, ponieważ taki specjalista zna zasady działania i czynności konserwacyjne związane z systemami klimatyzacyjnymi. Szkolenia te zazwyczaj obejmują aspekty techniczne, takie jak obsługa narzędzi diagnostycznych, znajomość czynników chłodniczych oraz procedur serwisowych, co jest zgodne z normami branżowymi, np. ISO 9001. Dodatkowo, taki pracownik jest zazwyczaj świadomy obowiązujących przepisów dotyczących ochrony środowiska, co jest niezwykle istotne, zwłaszcza w kontekście postanowień dotyczących substancji chemicznych. Przykładowe zastosowania wiedzy zdobytej podczas szkoleń obejmują diagnostykę nieszczelności układów, wymianę czynnika chłodniczego oraz zapewnienie odpowiedniej efektywności układu klimatyzacji, co przekłada się na komfort podróżowania oraz efektywność energetyczną pojazdu.

Pytanie 25

Właściciel pojazdu, który został wycofany z eksploatacji, ma obowiązek w ciągu 30 dni od daty otrzymania zaświadczenia o demontażu zrealizować

A. przekazanie usuniętej tabliczki znamionowej do wydziału komunikacji
B. zgłoszenie demontażu w Centralnej Ewidencji Pojazdów
C. opłatę w Powiatowym Zarządzie Dróg
D. wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
Wybór wniesienia opłaty w Powiatowym Zarządzie Dróg jako odpowiedzi na pytanie jest mylny. Nie ma bezpośredniego związku pomiędzy demontażem pojazdu a koniecznością uregulowania opłat w tym zarządzie. Właściciele pojazdów nie są zobowiązani do wnoszenia opłat administracyjnych w celu wyrejestrowania pojazdu, gdyż proces ten nie wiąże się z dodatkowymi kosztami związanymi z opłatą drogową czy innymi takimi daninami. Ponadto, dostarczenie usuniętej tabliczki znamionowej do wydziału komunikacji to również niepoprawne podejście, ponieważ nie jest to wymagany dokument w kontekście wyrejestrowania pojazdu. Z kolei zgłoszenie o demontażu w Centralnej Ewidencji Pojazdów, choć może być częścią procesu, samodzielnie nie stanowi formalności, która jest wymagana po otrzymaniu zaświadczenia o demontażu. Właściwe zrozumienie procedur związanych z wycofaniem pojazdu z eksploatacji jest kluczowe, aby uniknąć błędnych interpretacji przepisów i niepotrzebnych problemów prawnych. Ważne jest, aby właściciele pojazdów byli dobrze poinformowani o swoich obowiązkach, co pozwoli im na sprawne i zgodne z prawem zakończenie użytkowania pojazdu.

Pytanie 26

Do zadań mechanika w serwisie nie należy

A. zatrudnienie nowego pracownika
B. wymiana płynów eksploatacyjnych
C. ustalenie przyczyny awarii pojazdu
D. naprawa uszkodzonych elementów
Odpowiedź wskazująca, że do obowiązków mechanika nie należy zatrudnienie nowego pracownika, jest prawidłowa, ponieważ zatrudnienie to proces związany z zarządzaniem zasobami ludzkimi, a nie z techniczną obsługą pojazdów. Mechanik zajmuje się bezpośrednio naprawą i konserwacją pojazdów, co obejmuje wymianę płynów eksploatacyjnych, naprawę uszkodzonych podzespołów oraz ustalanie przyczyny niesprawności. W praktyce, mechanik wykonuje te zadania na podstawie przepisów i norm branżowych, takich jak normy ISO dotyczące jakości usług serwisowych. Na przykład, wymiana oleju silnikowego jest kluczowym elementem utrzymania sprawności pojazdu, a mechanik powinien znać odpowiednie specyfikacje płynów, aby zapewnić ich prawidłowe działanie. Praktyczna wiedza na temat naprawy poszczególnych komponentów pojazdu, takich jak układ hamulcowy czy zawieszenie, również należy do kompetencji mechanika. Zatrudnienie nowego pracownika wiąże się z procedurami rekrutacyjnymi i administracyjnymi, które leżą w gestii działu HR, a nie mechanika.

Pytanie 27

Olej silnikowy po zużyciu powinien być

A. oddany do utylizacji
B. spalany w piecu CO w warsztacie
C. oczyszczony i znowu użyty w silniku
D. wykorzystany do konserwacji na przykład drewna
Zużyty olej silnikowy to coś, co trzeba traktować poważnie. Zawiera różne szkodliwe substancje, które mogą być niebezpieczne dla środowiska. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest oddać go do utylizacji. Takie postępowanie jest zgodne z przepisami, a także dobrze wpisuje się w to, co powinniśmy robić jako odpowiedzialni kierowcy. Olej można przetwarzać w specjalnych zakładach, które zajmują się jego recyklingiem. Dzięki temu można ponownie wykorzystać surowce, co jest korzystne. Właściwe zarządzanie takim olejem jest kluczowe, by zmniejszyć zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych. Wszyscy, którzy mają do czynienia z olejem silnikowym, powinni wiedzieć, jak się z nim obchodzić, żeby nie zaszkodzić naszemu środowisku.

Pytanie 28

Serwis zajmujący się obsługą lub naprawą nie ma obowiązku dostarczenia klientowi

A. informacji o zakresie wykonanych prac
B. informacji o konieczności naprawy innych komponentów
C. wstępnej wyceny oraz terminu realizacji
D. pojazdu zastępczego na okres naprawy
Prawidłowa odpowiedź dotyczy obowiązków serwisów zajmujących się naprawą pojazdów. Prawo nie nakłada na serwis obowiązku zapewnienia klientowi pojazdu zastępczego na czas naprawy. W praktyce wiele warsztatów oferuje taką usługę jako wartość dodaną, aby zwiększyć komfort klienta i jego satysfakcję. Przykładem mogą być duże sieci serwisowe, które, w celu przyciągnięcia klientów, wprowadzają programy wynajmu samochodów zastępczych. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku naprawy w autoryzowanych serwisach, klienci częściej mogą liczyć na taką usługę. W kontekście standardów branżowych, serwisy powinny jasno komunikować dostępność pojazdów zastępczych oraz ich zasady wynajmu, ale nie są zobowiązane do ich zapewnienia. W związku z tym klienci powinni przed umówieniem wizyty upewnić się, czy taki pojazd będzie dostępny.

Pytanie 29

Zanim rozpoczniesz diagnostykę przy użyciu metody Eusama, w pierwszej kolejności powinieneś zweryfikować

A. ciśnienie w oponach
B. głębokość profilu
C. indeks prędkości opon
D. rozmiary opon
Sprawdzanie wymiarów opon, indeksu prędkości oraz głębokości bieżnika może być szczególnie istotne w kontekście ogólnej diagnostyki opon, jednak nie powinno być pierwszym krokiem w procesie diagnostycznym. Wymiary opon, które obejmują szerokość, profil oraz średnicę, są kluczowe dla określenia, czy opony są prawidłowo dobrane do konkretnego pojazdu, jednak ich weryfikacja nie ma wpływu na bieżące bezpieczeństwo i osiągi. Indeks prędkości opon wskazuje maksymalną prędkość, przy której opona może bezpiecznie funkcjonować, co jest ważne w kontekście przepisów drogowych, ale nie zmienia to faktu, że ciśnienie jest czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Głębokość bieżnika jest również istotna, ponieważ decyduje o przyczepności w trudnych warunkach, jednak zmiany w głębokości bieżnika są procesem stopniowym, podczas gdy niewłaściwe ciśnienie w oponach może prowadzić do nagłych i niebezpiecznych sytuacji na drodze. Błędy w myśleniu polegające na priorytetyzacji wymiarów i indeksów nad ciśnieniem mogą prowadzić do zaniżenia rzeczywistego stanu bezpieczeństwa pojazdu, co może mieć poważne konsekwencje w przypadku nagłej sytuacji na drodze.

Pytanie 30

Dystans, jaki może pokonać pojazd między przeglądami okresowymi

A. może być przedłużony o 25%
B. jest taki sam dla aut o dmc. do 3,51
C. wynosi zawsze 20 tys. km
D. jest określony przez producenta
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że wiesz, jak ważne jest trzymanie się zaleceń producenta dotyczących przeglądów. To, co mówiłeś, ma sens, bo każdy producent ustala maksymalny przebieg, po którym pojazd powinien iść na przegląd. Wiesz, że to nie jest jednoznaczne dla wszystkich aut? Samochody osobowe i ciężarówki mogą się różnić pod względem tych interwałów, bo różnie się je eksploatuje. Regularne przeglądy są kluczowe, bo mogą uratować nas przed poważnymi awariami i wydatkami w przyszłości. No i co najważniejsze, jak auto jest w dobrym stanie, to i bezpieczeństwo na drodze jest większe. Trzymanie się tych zasad to świetny sposób, żeby mieć spokojną głowę, jeżdżąc samochodem.

Pytanie 31

Właściciel samochodu zgłosił się do warsztatu z problemem, gdzie wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje maksymalnie 60°C. Co powinno się w pierwszej kolejności skontrolować?

A. chłodnicy
B. szczelności głowicy
C. termostatu
D. pompy wody
Wybór termostatu jako pierwszego elementu do sprawdzenia jest uzasadniony, ponieważ to właśnie on reguluje przepływ płynu chłodzącego przez silnik oraz chłodnicę. Jeśli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje na niską temperaturę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że termostat jest zablokowany w pozycji otwartej, co uniemożliwia osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej silnika. W praktyce, prawidłowe działanie termostatu jest niezbędne dla efektywnego funkcjonowania systemu chłodzenia, a jego awaria może prowadzić do przegrzania silnika lub zwiększonego zużycia paliwa. Zastosowanie termostatu o właściwej charakterystyce cieplnej jest standardowa praktyka w branży motoryzacyjnej, co pozwala na zachowanie optymalnych warunków pracy silnika oraz zwiększa jego żywotność. Warto także zaznaczyć, że regularne kontrole i wymiany termostatów powinny być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, zgodnie z zaleceniami producentów samochodów.

Pytanie 32

Po wykonaniu naprawy hydraulicznego układu sterującego sprzęgłem, należy uzupełnić układ

A. smarem o konsystencji plastycznej
B. płynem do układów hamulcowych
C. syntetycznym olejem do silników
D. olejem do automatycznych skrzyń biegów
Wybór oleju do przekładni automatycznych lub syntetycznego oleju silnikowego do uzupełnienia hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem to powszechny błąd, który może wynikać z braku zrozumienia różnic między różnymi rodzajami płynów eksploatacyjnych. Oleje silnikowe oraz oleje do przekładni automatycznych mają całkowicie odmienne właściwości fizykochemiczne i nie są przeznaczone do pracy w systemach hydraulicznych. Używanie tych substancji może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak degradacja uszczelek, co z kolei narazi użytkownika na ryzyko awarii układu sprzęgła. Płyny do układu hamulcowego, w tym płyn hamulcowy, są zaprojektowane z myślą o zachowaniu odpowiednich właściwości w warunkach wysokiego ciśnienia i temperatury, co jest kluczowe dla działania układów hydraulicznych. Ponadto, smar plastyczny, który również pojawił się w odpowiedziach, jest substancją przeznaczoną do smarowania ruchomych części i nie ma zastosowania w układach hydraulicznych, gdzie wymagana jest ciecz o odpowiednich właściwościach reologicznych. Przykładem dobrych praktyk w serwisie układów hydraulicznych jest zawsze używanie oryginalnych lub zatwierdzonych płynów, co nie tylko zapewnia długotrwałe użytkowanie, ale również wpływa na bezpieczeństwo i prawidłowe działanie pojazdu.

Pytanie 33

Dokumentacja techniczna dotycząca naprawy pojazdu obejmuje

A. rysunki montażowe podzespołów oraz zespołów
B. rysunki konstrukcyjne części i zespołów
C. instrukcję do montażu oraz demontażu zespołów
D. techniczne warunki przyjęcia pojazdu
Zrozumienie dokumentacji technologicznej naprawy pojazdu wymaga znajomości różnych jej elementów, które pełnią istotne funkcje. Warunki techniczne przyjęcia pojazdu odnoszą się do kryteriów, jakie muszą być spełnione, aby naprawa mogła być rozpoczęta. Choć są istotne z perspektywy organizacyjnej, nie stanowią one elementu samej dokumentacji technologicznej, która koncentruje się na aspektach technicznych. Rysunki montażowe podzespołów i zespołów, choć mogą być pomocne, nie wprowadzają bezpośrednio do procesu montażu, ponieważ brak im szczegółowych instrukcji dotyczących kroków działania. Z kolei rysunki konstrukcyjne zespołów i części dostarczają informacji o projektach i specyfikacjach, ale ich zastosowanie w praktyce wymaga umiejętności interpretacji, co czyni je mniej bezpośrednio użytecznymi dla mechanika wykonującego naprawę. Z tych powodów, wskazanie na te elementy jako kluczowe dla dokumentacji technologicznej jest mylne. Praktyczne podejście do dokumentacji wymaga skupienia się na instrukcjach, które są bezpośrednio związane z procesem montażu i demontażu, co czyni je niezbędnym narzędziem w pracy mechanika, a nie jedynie dodatkowymi rysunkami czy ogólnymi warunkami.

Pytanie 34

Aby jednoznacznie zidentyfikować pojazd samochodowy i złożyć zamówienie na części zamienne niezbędne do naprawy, należy podać

A. rok produkcji.
B. numer silnika.
C. numer VIN.
D. model samochodu.
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem każdego pojazdu, który zawiera informacje o jego produkcie, takich jak producent, model, rok produkcji oraz miejsce produkcji. Jego zastosowanie w kontekście zamawiania części zamiennych jest kluczowe, ponieważ pozwala na dokładne dopasowanie części do danego egzemplarza samochodu. Przykładowo, w przypadku niezidentyfikowania numeru VIN, zamawiający może narażać się na zakup niewłaściwych części, co prowadzi do opóźnień w naprawach oraz dodatkowych kosztów. Standardy branżowe, takie jak ISO 3779, określają zasady oznaczania pojazdów, a ich przestrzeganie jest fundamentem skutecznego zarządzania naprawami i częściami zamiennymi. Użycie numeru VIN ułatwia również monitowanie historii serwisowej pojazdu, co jest niezbędne dla zachowania jego bezpieczeństwa oraz wartości rynkowej.

Pytanie 35

Podczas przyjmowania pojazdu klienta do serwisu, pracownik wypełnia

A. wycenę naprawy.
B. kartę kontrolną.
C. zamówienie do magazynu.
D. zlecenie serwisowe.
Zlecenie serwisowe jest kluczowym dokumentem, który formalizuje przyjęcie pojazdu do naprawy w serwisie. Jego wypełnienie umożliwia szczegółowe określenie zakresu usług, które mają zostać wykonane, oraz identyfikację problemów zgłoszonych przez klienta. Zlecenie to stanowi podstawę do dalszych działań, w tym do stworzenia kosztorysu naprawy i wyceny. Przykładowo, w momencie przyjęcia samochodu do serwisu, mechanik może zauważyć dodatkowe usterki, które nie były wcześniej zgłoszone, i wówczas sporządzenie zlecenia serwisowego pozwala na ich uwzględnienie w całym procesie naprawy. Ponadto, zlecenie serwisowe może również zawierać informacje dotyczące części zamiennych, które będą potrzebne do realizacji naprawy, co jest zgodne z normami ISO w zakresie zarządzania jakością w serwisach samochodowych. Prawidłowo wypełnione zlecenie serwisowe staje się dokumentem nie tylko dla serwisu, ale także dla klienta, co zwiększa przejrzystość i zaufanie w relacji serwis-klient.

Pytanie 36

Jednym z powodów, dla których ogrzewanie wnętrza pojazdu osobowego może działać niewystarczająco, może być

A. zbyt niska temperatura krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia silnika
B. ciągle otwarty termostat systemu chłodzenia silnika
C. ciągle zamknięty termostat systemu chłodzenia silnika
D. awaria wentylatora chłodnicy silnika
Stale otwarty termostat układu chłodzenia silnika powoduje, że płyn chłodzący nie osiąga optymalnej temperatury roboczej. W efekcie, gdy silnik nie osiąga wymaganej temperatury, ciepło generowane przez silnik nie jest efektywnie przekazywane do wnętrza pojazdu, co prowadzi do niedostatecznego ogrzewania. W praktyce, gdy termostat jest otwarty, płyn chłodzący krąży w obiegu chłodzenia, co uniemożliwia silnikowi szybkie nagrzewanie. Przykładowo, w pojazdach z silnikiem spalinowym, temperatura robocza jest kluczowa dla efektywności pracy układu grzewczego. W przypadku, gdy termostat działa niepoprawnie, warto sprawdzić jego stan oraz wymienić na nowy, jeżeli jest uszkodzony. Dobrym praktyką jest regularne kontrolowanie termostatu w trakcie przeglądów okresowych, co pozwala uniknąć problemów z ogrzewaniem wnętrza samochodu zimą, a także sprzyja efektywnemu działaniu silnika oraz oszczędności paliwa.

Pytanie 37

Częścią wyposażenia pojazdu, która nie podlega naprawie, jest

A. kompresor układu klimatyzacji
B. przekładnia kierownicza
C. pirotechniczny napinacz pasów
D. wał korbowy
Pirotechniczny napinacz pasów jest elementem wyposażenia pojazdu, który nie podlega regeneracji z powodu swojej konstrukcji i funkcji. Działa na zasadzie wykorzystania materiału pirotechnicznego, który w momencie kolizji uruchamia mechanizm napinający pasy bezpieczeństwa, zapewniając lepszą ochronę pasażerów. Po uruchomieniu napinacza jego elementy nie mogą być ponownie użyte, co oznacza, że po każdej aktywacji konieczna jest wymiana całego urządzenia. Z punktu widzenia bezpieczeństwa i standardów branżowych, takich jak normy ISO oraz regulacje dotyczące systemów pasów bezpieczeństwa, istotne jest, aby pirotechniczne napinacze były wymieniane po każdym użyciu. Nieprzestrzeganie tych standardów może prowadzić do poważnych konsekwencji w przypadku wypadku, ponieważ nieaktywny napinacz nie zapewni odpowiedniego zabezpieczenia. Dlatego użytkownicy powinni być świadomi, że pirotechniczne napinacze pasów wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany w przypadku ich uruchomienia.

Pytanie 38

Ile pojemników oleju silnikowego jest koniecznych do wymiany oleju w 20 ciężarówkach oraz 40 samochodach osobowych, przy założeniu, że na ciężarówkę potrzeba średnio 12 l, a na osobowy 5 l oleju, przy czym olej jest dostępny w pojemnikach o pojemności 205 l, 60 l oraz 35 l, a po zakończeniu zamówienia nie może pozostać więcej niż 10 litrów oleju?

A. 3 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
B. 1 opakowanie 205 l i po 2 opakowania 60 l i 35 l
C. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
D. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 35 l
Źle dobrane opakowania mogą wynikać z tego, że coś poszło nie tak w obliczeniach. Kiedy wybierasz odpowiedzi, kluczowe jest, żeby dobrze policzyć, ile oleju faktycznie potrzebujesz, zanim zabierzesz się do wyboru opakowań. W niektórych przypadkach zapominasz o ważnych zasadach dotyczących zapasów. Na przykład, opakowanie 60 litrów może wydawać się w porządku, ale nie pokrywa całego zapotrzebowania i nie bierze pod uwagę zasady, że po realizacji zamówienia nie powinno być więcej niż 10 litrów oleju zapasu. Wybór opakowań, które nie dają wystarczającej ilości oleju, wiąże się z ryzykiem, że zabraknie go do wymiany w całej flocie. W praktyce, złe dobranie pojemników prowadzi do marnotrawienia zasobów, a czasem nawet trzeba dokładać do kosztów, zamawiając następne opakowania. Ważne jest, żeby trzymać się zasad zarządzania zapasami i dostosowywać zamówienie do rzeczywistych potrzeb, żeby nie robić niepotrzebnych strat.

Pytanie 39

Na podstawie książki serwisowej, którą klient dostaje w momencie zakupu pojazdu, można określić

A. dodatkowe akcesoria pojazdu
B. częstość przeprowadzania przeglądów
C. procedury serwisowe
D. wydatki związane z użytkowaniem pojazdu
Koszty eksploatacji pojazdu to ważny temat dla każdego kierowcy, ale według mnie książka serwisowa nie jest najlepszym źródłem informacji na ten temat. Koszty związane z autem to nie tylko paliwo czy ubezpieczenie, ale też naprawy i to wszystko wymaga szerszego spojrzenia. Dodatkowe wyposażenie też raczej nie znajdziesz w tym dokumencie, bo takie dane zazwyczaj są w materiałach promocyjnych od producenta, a nie w książce serwisowej. Książka koncentruje się głównie na konserwacji. I pamiętaj, że procedury napraw zwykle są w osobnych instrukcjach, które są dostępne dla warsztatów. Właściciele aut muszą trochę poszukać, aby mieć pełny obraz kosztów i możliwości napraw. Więc ogólnie mówiąc, traktowanie książki serwisowej jako źródła wszystkich potrzebnych informacji może prowadzić do niezbyt trafnych wniosków i kłopotów z zarządzaniem autem.

Pytanie 40

Jaką metodą realizuje się diagnostykę amortyzatorów?

A. Eusama
B. Weissmana
C. Vickersa
D. inercyjną
Metoda Eusama, znana z wykorzystania technologii diagnostyki dynamicznej, jest kluczowym narzędziem oceny stanu amortyzatorów. W tej metodzie dokonuje się analizy reakcji układu zawieszenia na różne rodzaje wymuszeń, co pozwala uzyskać dokładny obraz ich wydajności. W praktyce, zastosowanie tej metody umożliwia wykrycie uszkodzeń oraz degradacji materiałów, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W ramach standardów branżowych, takich jak ISO 2631, zaleca się regularne przeprowadzanie takich badań, aby monitorować stan techniczny pojazdów. Przykładem praktycznego zastosowania metody Eusama może być badanie amortyzatorów w pojazdach osobowych, gdzie regularna diagnostyka wpływa na poprawę stabilności oraz skrócenie drogi hamowania. Ponadto, metoda ta jest również wykorzystywana w przemyśle motoryzacyjnym do oceny komponentów zawieszenia w pojazdach wyścigowych, gdzie precyzyjne parametry są kluczowe dla osiągów.