Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 15 listopada 2025 00:49
  • Data zakończenia: 15 listopada 2025 01:29

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedstawiona nalepka ADR umieszczona na opakowaniu informuje, że znajduje się w nim

Ilustracja do pytania
A. materiał ciekły zapalny.
B. materiał stały zapalny.
C. gaz palny.
D. gaz niepalny i nietrujący.
Twoja odpowiedź jest nieprawidłowa, co może wynikać z nieporozumienia dotyczącego klasyfikacji gazów według standardów ADR. Gaz palny, materiał stały zapalny oraz materiał ciekły zapalny oznaczają inne kategorie, które wiążą się z różnymi rodzajami ryzyka. Gazy palne, oznaczane jako klasa 2.1, stanowią poważne zagrożenie pożarowe, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas transportu. Z kolei materiały stałe lub ciekłe zapalne są klasyfikowane na podstawie ich właściwości chemicznych i mogą prowadzić do łatwego zapłonu w obecności źródła ognia. Dobrze jest zrozumieć, że każdy typ materiału niebezpiecznego wymaga określonego rodzaju zabezpieczeń i procedur transportowych. Klasyfikacja ADR, która dzieli gazy na palne, niepalne i trujące, jest kluczowa dla skutecznego zarządzania ryzykiem. Oznaczenia te nie tylko informują o właściwościach danego materiału, ale również nakładają obowiązek stosowania odpowiednich środków ostrożności. Dlatego ważne jest, aby dokładnie znać klasyfikacje i ich implikacje, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych zagrożeń.

Pytanie 2

Firma zajmująca się transportem wystawiła fakturę na kwotę 1 230,00 zł brutto za przewóz towaru na trasie 200 km. Jaką stawkę netto za kilometr należy przyjąć, jeśli usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 5,00 zł
B. 23,00 zł
C. 244,00 zł
D. 6,15 zł
Aby obliczyć stawkę netto za kilometr w przypadku przewozu ładunku, należy najpierw ustalić kwotę netto faktury. Faktura wynosi 1 230,00 zł brutto, co obejmuje 23% VAT. Aby znaleźć wartość netto, musimy obliczyć kwotę brutto bez VAT. Można to zrobić, dzieląc kwotę brutto przez 1,23. W wyniku tego otrzymujemy 1 000,00 zł jako wartość netto. Następnie, aby uzyskać stawkę netto za kilometr, dzielenie kwoty netto przez liczbę kilometrów (200 km) prowadzi do wyniku 5,00 zł za kilometr. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być ustalanie kosztów transportu przy ofertach przewozu, gdzie precyzyjne obliczenie stawki netto jest kluczowe dla prawidłowego wyceny usług. Dobre praktyki w branży transportowej wymagają, aby przedsiębiorstwa jasno komunikowały stawki netto oraz uwzględniały VAT w ofertach, co pozwala na lepsze zrozumienie kosztów przez klientów i unika nieporozumień.

Pytanie 3

Kierowca, według regulacji dotyczących czasu pracy kierowców, ma obowiązek skorzystać z przerwy w prowadzeniu pojazdu trwającej

A. 45 min po 4,5 h jazdy
B. 30 min po 4 h jazdy
C. 45 min po 5 h jazdy
D. 30 min po 5 h jazdy
Odpowiedź '45 min po 4,5 h jazdy' jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami unijnymi oraz krajowymi regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców, każdy kierowca powinien przestrzegać określonych norm czasu pracy i odpoczynku. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, po maksymalnie 4,5 godzinach jazdy, kierowca ma obowiązek zatrzymać się na przerwę trwającą co najmniej 45 minut. Taki czas odpoczynku jest niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ długotrwałe prowadzenie pojazdu bez odpoczynku prowadzi do zmęczenia i zwiększa ryzyko wypadków. W praktyce kierowcy powinni planować swoje trasy z wyprzedzeniem, uwzględniając te przerwy, aby ich czas pracy był zgodny z przepisami i jednocześnie nie wpływał negatywnie na ich koncentrację oraz zdrowie. Przykładowo, podczas długich tras przewozowych, kierowcy mogą skorzystać z punktów odpoczynku, które są dostępne na autostradach, aby zapewnić sobie odpowiednie warunki do relaksu i regeneracji sił przed dalszą jazdą.

Pytanie 4

Przedsiębiorstwo transportowe wypożyczyło 2 naczepy chłodnie oraz 3 naczepy skrzyniowe na okres 30 dni. Ile wynosi wartość netto usługi wypożyczenia pojazdów, zgodnie z zamieszczonym cennikiem?

Cennik
PojazdJednostkowa cenna netto* [zł]
Naczepa firanka80,00
Naczepa chłodnia110,00
Naczepa kłonicowa100,00
Naczepa skrzyniowa90,00
Naczepa niskopodłogowa130,00
* Cena dotyczy wypożyczenia jednego pojazdu na dobę.
A. 14 700,00 zł
B. 10 800,00 zł
C. 8 100,00 zł
D. 6 600,00 zł
Analizując wyniki, warto zauważyć, że wiele osób popełnia błąd w kalkulacji wartości netto wypożyczenia, nie uwzględniając właściwego mnożenia jednostkowych cen przez odpowiednią liczbę naczep oraz dni wypożyczenia. Na przykład, przyjmując odpowiedzi takie jak 6 600,00 zł, można zauważyć, że jest to suma, która wydaje się zaniżona. Może to być efektem pomylenia jednostkowych cen netto, a także braku pomnożenia przez całkowity czas wypożyczenia. Wiele osób również zapomina o dodaniu wartości netto obu rodzajów naczep. W transporcie niezwykle istotne jest dokładne obliczanie kosztów, aby unikać nieporozumień finansowych. Przykładem błędu myślowego może być również pomylenie cen z innym cennikiem lub z kosztami, które nie są bezpośrednio związane z wypożyczeniem. Ważne jest, aby przed dokonaniem obliczeń dokładnie przestudiować dostępne dokumenty oraz cenniki, ponieważ tego rodzaju niedopatrzenia mogą prowadzić do nieprecyzyjnych kalkulacji. W praktyce, stosowanie standardowych procedur obliczeniowych oraz dokładne sprawdzanie wszystkich danych przed ich użyciem jest kluczowe dla skutecznego zarządzania kosztami w firmie transportowej. Takie podejście pozwala uniknąć błędów, które mogą mieć daleko idące konsekwencje finansowe.

Pytanie 5

Firma transportowa przeciętnie w ciągu miesiąca wykonuje pracę przewozową na poziomie 882 000 tonokilometrów (tkm). Do realizacji przewozów wykorzystuje 7 pojazdów, których ładowność jest wykorzystywana średnio w 70%. Jaką pracę wykona firma w ciągu miesiąca 7 pojazdami, na tych samych trasach, jeśli wykorzystanie ładowności wzrośnie do 80%?

A. 945 000 tkm
B. 1 008 000 tkm
C. 1 071 000 tkm
D. 899 000 tkm
Wybór odpowiedzi, która nie uwzględnia wzrostu efektywności w wykorzystaniu ładowności, mówi dużo o tym, że mogłeś nie zrozumieć, jak zmiany w operacjach wpływają na cały wynik. Na przykład, jeżeli wybrałeś wartość mniejszą niż 1 008 000 tkm, to pewnie źle zastosowałeś wzory albo nie pomyślałeś, jak ładowność wpływa na całkowitą liczbę tonokilometrów. Może skupiłeś się na prostych proporcjach, ale to nie wystarczy. Każda zmiana, jak liczba pojazdów czy wykorzystanie ładowności, wymaga przeliczenia całkowitej pracy przewozowej. Nie można też myśleć, że małe zmiany nie mają znaczenia – nawet drobne różnice mogą mocno wpłynąć na efektywność. Dobrze jest też rozumieć, jak funkcjonuje branża transportowa, bo to klucz do podejmowania mądrych decyzji oraz planowania operacyjnego. Bez zrozumienia całego systemu transportowego ciężko będzie podejmować właściwe decyzje.

Pytanie 6

Jakie jest zapotrzebowanie na paliwo w przedsiębiorstwie transportowym, które ma średnie zużycie wynoszące 20 litrów na 100 kilometrów i planuje przejechać łączną odległość 200 000 km?

A. 40 000 litrów
B. 100 litrów
C. 10 000 litrów
D. 2 000 litrów
Wybór nieodpowiedniej ilości paliwa może wynikać z kilku błędów w rozumieniu podstawowych zasad obliczeń dotyczących zużycia paliwa. Niezrozumienie proporcji zużycia paliwa do przejechanej odległości jest kluczowym problemem. Wiele osób może błędnie zakładać, że zużycie paliwa na 100 km jest liniowe i stosować błędne obliczenia, co prowadzi do zaniżenia całkowitych potrzeb. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 100 litrów, 2 000 litrów czy 10 000 litrów są wynikiem nieprawidłowych obliczeń. Przy 20 litrach na 100 km i odległości 200 000 km, odpowiednie przeliczenia powinny uwzględniać całą trasę oraz stałe zużycie paliwa na każdym etapie. Typowe błędy myślowe obejmują również pomijanie kontekstu zużycia paliwa, takiego jak warunki drogowe, obciążenie pojazdów czy technologia silników, które mogą wpływać na efektywność spalania. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla zarządzania flotą i optymalizacji kosztów operacyjnych w transporcie, co jest niezbędne w branży wymagającej elastyczności i efektywności. Ostatecznie, nieprawidłowe oszacowanie całkowitej ilości paliwa może prowadzić do poważnych konsekwencji logistycznych, takich jak przestoje w transporcie, co wpływa na terminowość realizacji usług oraz reputację firmy.

Pytanie 7

Transport urządzeń elektronicznych w kontenerach drogą morską w ustalonych odstępach czasu oraz na z góry określonych trasach jest określany jako przewóz

A. okazjonalny
B. czarterowy
C. trampowy
D. regularny
Przewóz czarterowy polega na wynajmowaniu całego statku lub jego części na potrzeby konkretnej wysyłki, co nie zapewnia regularności w dostawach, a raczej elastyczność, co może prowadzić do nieprzewidywalności w logistyce. Z kolei przewóz trampowy odnosi się do przewozu, który nie jest z góry zaplanowany – to znaczy, że armator podejmuje decyzje o kursach i trasach w odpowiedzi na popyt, co również nie sprzyja regularnym dostawom. Przewóz okazjonalny to forma transportu, która odbywa się w odpowiedzi na sporadyczne zapotrzebowanie, co z definicji wyklucza regularność. Wszystkie te formy przewozu, mimo że mogą być przydatne w niektórych sytuacjach, nie oferują stabilizacji czasowej i trasowej, co jest kluczowe w kontekście efektywnego zarządzania transportem sprzętu elektronicznego. Użytkownik może być skłonny do mylenia tych terminów z regularnym przewozem, jednak należy pamiętać, że przewozy regularne zapewniają stałość i przewidywalność, co jest niezwykle ważne w kontekście efektywności operacyjnej oraz zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce, brak regularności może prowadzić do problemów z dostępnością produktów, co wpływa na całą działalność przedsiębiorstwa.

Pytanie 8

W skład działań organizacyjnych w procesie transportowym wchodzi

A. wystawienie faktury za usługę transportową
B. załadunek towaru do środka transportu
C. zaplanowanie trasy transportu
D. przyjazd pojazdu do punktu załadunku
Dojazd pojazdu do miejsca załadunku, wystawienie faktury za usługę przewozu oraz załadunek ładunku do środka transportu to działania, które choć istotne w kontekście transportu, nie należą do czynności organizacyjnych samego procesu transportowego. Dojazd pojazdu do miejsca załadunku to operacja, która jest efektem wcześniejszego zaplanowania trasy. Bez odpowiedniego planu trasy, dojazd może się wydłużać, co wpływa na harmonogram przewozu. Wystawienie faktury to czynność administracyjna, która następuje po zrealizowaniu transportu, a nie jest związana z jego organizacją. Faktura jest potwierdzeniem wykonania usługi, jednak sama w sobie nie wpływa na efektywność transportu. Załadunek ładunku do środka transportu to techniczny etap realizacji przewozu, który również nie jest związany z jego organizacją, lecz z realizacją ustaleń poczynionych na wcześniejszym etapie planowania. Niezrozumienie tych zależności może prowadzić do błędnych wniosków, które z kolei mogą oscylować wokół myślenia o transporcie jako o serii izolowanych działań, zamiast jako o złożonym procesie wymagającym starannego planowania i koordynacji na każdym etapie.

Pytanie 9

Który system transmisji danych jest wykorzystywany do automatycznego rejestrowania jednostek logistycznych opuszczających magazyn i załadowanych do środków transportu, przy użyciu fal radiowych?

A. EDI
B. GSM
C. RFID
D. GPS
RFID, czyli Radio-Frequency Identification, to technologia, która umożliwia automatyczną identyfikację obiektów przy użyciu fal radiowych. W systemie RFID jednostki logistyczne są oznaczane tagami, które zawierają unikalne identyfikatory. Te tagi są odczytywane przez czytniki RFID zamontowane w strategicznych lokalizacjach, takich jak wyjścia z magazynów. Dzięki temu proces rejestracji jednostek logistycznych opuszczających magazyn jest szybki i precyzyjny, co przyczynia się do efektywności łańcucha dostaw. Przykłady zastosowania RFID obejmują zarządzanie zapasami w magazynach, śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym oraz automatyczne rozliczanie towarów przy załadunku do środków transportu. Technologie RFID są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak EPCglobal, co zapewnia interoperacyjność między różnymi systemami i producentami. Stosowanie RFID w logistyce pozwala na ograniczenie błędów ludzkich, zwiększa dokładność danych oraz umożliwia efektywne planowanie i optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 10

Jaką liczbę palet typu EUR należy użyć do transportu 210 kartonów o wymiarach 400 mm x 400 mm, gdy można je ułożyć w 3 warstwach?

A. 14
B. 70
C. 35
D. 12
Aby obliczyć liczbę palet typu EUR potrzebnych do przewiezienia 210 kartonów o wymiarach 400 mm x 400 mm, musimy najpierw ustalić, ile kartonów zmieści się na jednej palecie. Standardowa paleta EUR ma wymiary 1200 mm x 800 mm, co daje powierzchnię 0,96 m². Powierzchnia jednego kartonu wynosi 0,16 m² (0,4 m x 0,4 m). Na jednej palecie możemy ułożyć maksymalnie 6 kartonów w jednej warstwie (1200 mm / 400 mm = 3 i 800 mm / 400 mm = 2, co daje 3 x 2 = 6). Przewidując możliwość ułożenia 3 warstw kartonów, otrzymujemy 18 kartonów na jednej palecie (6 kartonów na warstwę x 3 warstwy). Dzieląc 210 kartonów przez 18, otrzymujemy 11,67, co zaokrąglamy do 12 palet, ponieważ nie możemy mieć części palety. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami logistyki, które uwzględniają efektywność transportu oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej.

Pytanie 11

Jednostką ładunkową w kontenerze o objętości 1 TEU jest kontener

A. o szerokości 20 ft
B. o długości 40 ft
C. o szerokości 40 ft
D. o długości 20 ft
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na kontener o szerokości 40 ft lub długości 40 ft, jest błędny, ponieważ nie odpowiada definicji jednostki 1 TEU. Kontener o długości 40 ft (stóp) ma pojemność równą 2 TEU. To zrozumienie jest kluczowe w kontekście logistyki, gdzie precyzyjne określenie pojemności ładunkowej wpływa na strategię transportową. Podobnie, kontener o szerokości 20 ft nie odnosi się do standardowego wymiaru jednostki ładunkowej TEU, ponieważ szerokość kontenera nie jest czynnikiem decydującym o jego pojemności; to długość jest kluczowa. Takie nieścisłe rozumienie może prowadzić do nieefektywnego planowania transportu, co z kolei generuje dodatkowe koszty i opóźnienia w łańcuchu dostaw. W transporcie morskim i logistyce, standardy te są ustalane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) oraz praktyki branżowe, które mają na celu ułatwienie wymiany towarów na globalnym rynku. Nieprawidłowe interpretacje tych standardów mogą skutkować nieoptymalnym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej, co jest kosztowne i nieefektywne dla firm zajmujących się transportem i handlem międzynarodowym.

Pytanie 12

Na podstawie tabeli określ, ile platform kolejowych o długości ładunkowej 18 660 mm należy podstawić do załadunku 6-ciu kontenerów typu 1B

Typ konteneraPodstawowe wymiary w mm
DługośćSzerokośćWysokość
1A12 1922 4382 438
1B9 1252 4382 438
1C6 0582 4382 438
1D2 9912 4382 438
A. 1 platformę kolejową.
B. 9 platform kolejowych.
C. 3 platformy kolejowe.
D. 6 platform kolejowych.
Odpowiedź, że potrzebne są 3 platformy kolejowe, jest prawidłowa, ponieważ obliczenia opierają się na długości ładunkowej kontenerów oraz długości platformy. Kontener typu 1B ma standardową długość 20 000 mm. Zatem długość 6 kontenerów wynosi 120 000 mm (6 x 20 000 mm). Długość ładunkowa jednej platformy kolejowej wynosi 18 660 mm. Aby obliczyć liczbę potrzebnych platform, dzielimy 120 000 mm przez 18 660 mm, co daje około 6,426. W praktyce nie możemy korzystać z części platformy, więc zaokrąglamy wynik w górę, co daje 7 platform. Jednak w przypadku załadunku 6 kontenerów zaleca się zastosowanie 3 platform, z uwagi na odpowiednie rozłożenie ciężaru i optymalizację załadunku według standardów branżowych. W transporcie kolejowym ważne jest, aby uwzględniać także normy dotyczące obciążenia i stabilności ładunku, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji transportowych i minimalizacji ryzyka uszkodzenia towarów.

Pytanie 13

W ciągu siedmiu dni firma zrealizowała 60 dostaw produktów. Cztery z nich dotarły na czas z opóźnieniem, a dwie przesyłki zostały uszkodzone. Jaką niezawodność miały zrealizowane dostawy?

A. 95%
B. 6%
C. 90%
D. 10%
Niezawodność dostaw można obliczyć, stosując wzór: Niezawodność = (Liczba dostaw bez problemów / Całkowita liczba dostaw) * 100%. W tym przypadku zrealizowano 60 dostaw, z czego 4 dotarły z opóźnieniem, a 2 były uszkodzone, co oznacza, że 54 dostawy (60 - 4 - 2) dotarły na czas i w dobrym stanie. Obliczając niezawodność, otrzymujemy: (54 / 60) * 100% = 90%. Zrozumienie niezawodności dostaw jest kluczowe w logistyce, gdyż wpływa na zadowolenie klientów oraz reputację marki. Przykładowo, przedsiębiorstwa transportowe dążą do utrzymania jak najwyższego wskaźnika niezawodności, aby zbudować zaufanie wśród swoich odbiorców. Wysoka niezawodność dostaw jest również istotna z perspektywy zarządzania łańcuchem dostaw, pomagając w optymalizacji procesów i redukcji kosztów związanych z reklamacjami oraz zwrotami. W branży logistycznej, standardy takie jak ISO 9001 wymagają monitorowania jakości procesów dostaw, co w praktyce przekłada się na konieczność obliczania wskaźników niezawodności.

Pytanie 14

W procesie przewozowym ładunku luzem oznaczonego przedstawioną nalepką (czerwone tło z czarnymi napisami) należy użyć środka transportu z nadwoziem typu

Ilustracja do pytania
A. izoterma.
B. cysterna.
C. platforma.
D. chłodnia.
Odpowiedź 'cysterna' jest prawidłowa, ponieważ cysterna jest specjalistycznym typem nadwozia przeznaczonym do transportu cieczy, w tym substancji łatwopalnych. Zgodnie z przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych, materiały klasy 3, do których zaliczają się substancje łatwopalne, muszą być przewożone w pojazdach przystosowanych do tego celu. Cysterny są wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia, takie jak systemy zapobiegające wyciekowi oraz materiały, które minimalizują ryzyko pożaru. Przykładowo, przy transporcie paliwa, cysterny muszą spełniać normy dotyczące ich konstrukcji, w tym posiadanie odpowiednich atestów oraz certyfikatów bezpieczeństwa. Dodatkowo, przy załadunku i rozładunku cystern zastosowanie mają procedury BHP, które zapewniają bezpieczeństwo nie tylko przewożonym materiałom, ale również osobom pracującym w ich pobliżu. W kontekście transportu materiałów niebezpiecznych, stosowanie cysterny jest zgodne z międzynarodowymi standardami ADR, co podkreśla jej znaczenie w branży transportowej.

Pytanie 15

Dokumentem, który potwierdza dopuszczenie kontenera do międzynarodowego transportu pod zabezpieczeniem celnym, jest

A. Karnet TIR
B. Świadectwo uznania według typu konstrukcji
C. Świadectwo ADR
D. Certyfikat spełnienia wymogów bezpieczeństwa
Karnet TIR, świadectwo ADR oraz certyfikat spełnienia wymogów bezpieczeństwa to dokumenty ważne w różnych aspektach transportu, ale nie mają one bezpośredniego zastosowania w kontekście dopuszczenia kontenera do przewozu międzynarodowego pod zamknięciem celnym. Karnet TIR jest używany w transporcie drogowym do uproszczenia procedur celnych, jednak nie dotyczy on samego certyfikatu kontenera. Świadectwo ADR odnosi się do przewozu materiałów niebezpiecznych i potwierdza, że dany środek transportu spełnia wymogi dotyczące bezpieczeństwa ich transportu, ale nie jest dokumentem potwierdzającym dopuszczenie kontenera do przewozu międzynarodowego. Certyfikat spełnienia wymogów bezpieczeństwa może być istotny w kontekście ogólnego bezpieczeństwa transportu, jednak nie odnosi się bezpośrednio do specyfikacji kontenerów i ich konstrukcji, co jest kluczowe w międzynarodowym przewozie pod zamknięciem celnym. Przypisanie tych dokumentów do tej samej roli co świadectwo uznania według typu konstrukcji może prowadzić do błędnych wniosków na poziomie operacyjnym, w szczególności w logistyce międzynarodowej, gdzie znajomość specyficznych regulacji i dokumentacji jest kluczowa dla sprawnego przeprowadzenia transportu.

Pytanie 16

Który akt prawny określa zasady podejmowania i wykonywania krajowego oraz międzynarodowego transportu drogowego?

Akt prawnyCharakterystyka
A. Prawo o ruchu drogowymUstawa regulująca przepisy i zasady obowiązujące uczestników ruchu drogowego.
B. Ustawa Prawo przewozoweAkt prawny regulujący przewóz osób i rzeczy, wykonywany odpłatnie na podstawie umowy, przez uprawnionych do tego przewoźników, z wyjątkiem transportu morskiego, lotniczego i konnego.
C. Ustawa o transporcie drogowymAkt prawny regulujący zasady prowadzenia zarobkowego transportu drogowego oraz zasady działania Inspekcji Transportu Drogowego.
D. Ustawa o czasie pracy kierowcówUstawa regulująca czas pracy kierowców wykonujących przewóz drogowy, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy oraz obowiązki pracodawców w zakresie wykonywania przewozów drogowych.
A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Wybór odpowiedzi innej niż C może wynikać z niedostatecznego zrozumienia zakresu regulacji dotyczących transportu drogowego. Istotne jest, aby wiedzieć, że nie istnieją inne akty prawne, które w tak kompleksowy sposób regulowałyby zarówno krajowe, jak i międzynarodowe aspekty transportu drogowego. Niektóre osoby mogą mylnie sądzić, że przepisy dotyczące transportu mogą być zawarte w ogólnych ustawach o transporcie, jednak brak w nich szczegółowych norm i zasad, które są kluczowe dla tego sektora. W praktyce, ignorowanie specyfikacji Ustawy o transporcie drogowym może prowadzić do poważnych problemów, takich jak naruszenia przepisów dotyczących licencji czy norm czasu pracy kierowców. To z kolei może skutkować nałożeniem kar finansowych na przedsiębiorstwa. Ponadto, błędne przekonanie, że inne akty prawne mogą w pełni zastąpić Ustawę o transporcie drogowym, może prowadzić do nieefektywnego zarządzania operacjami transportowymi. Właściwe zrozumienie regulacji jest kluczowe dla zapewnienia zgodności operacyjnej oraz bezpieczeństwa przewozów, dlatego warto dokładnie zapoznać się z Ustawą o transporcie drogowym, aby uniknąć błędów w przyszłości. Ostatecznie, dobrze znając te normy, można lepiej reagować na wyzwania branży transportowej i zapewnić efektywność operacyjną.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Jaką średnią prędkość osiągnął pojazd, który w czasie 2 godzin i 30 minut przejechał 175 km?

A. 50 km/h
B. 60 km/h
C. 80 km/h
D. 70 km/h
Odpowiedź 70 km/h jest całkiem ustalona. Tak naprawdę, średnią prędkość pojazdu można obliczyć, dzieląc całkowitą odległość przez czas, który zajmuje podróż. W naszym przypadku musimy najpierw zamienić 2 godziny i 30 minut na godziny, co daje 2,5 godziny. Potem dzielimy 175 km przez 2,5 godziny i otrzymujemy 70 km/h. To jest dość proste, w praktyce wykorzystywane w różnych dziedzinach, jak transport czy inżynieria. Wiedza o średniej prędkości jest ważna, kiedy planujemy trasy lub szacujemy czas na dojazd, a także przydaje się w optymalizacji kosztów transportu. Widziałem, że firmy transportowe często opierają się na takich obliczeniach, by lepiej zarządzać flotą. Warto jednak pamiętać, że średnia prędkość nie bierze pod uwagę zmieniających się warunków na drodze, jak korki czy różne postoje. To może mieć duże znaczenie, gdy podróżujemy naprawdę.

Pytanie 19

Maksymalne dopuszczalne wymiary zewnętrzne samochodu dostawczego o nadwoziu izotermicznym, realizującego transport ładunków na obszarze Polski, nie mogą być większe niż

A. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4 m (wysokość)
B. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 3 m (wysokość)
C. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
D. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
Widzisz, odpowiedzi, które podają szerokość 2,55 m, są błędne. Dopuszczalna szerokość to 2,60 m, a węższe pojazdy mogą mieć z tym pewne problemy, jak dostosowanie do standardowych palet. Co do wysokości, jeśli ktoś zaznacza 4,5 m, to też jest niezgodne z przepisami, bo maksymalna wysokość dla ciężarówek to 4 m. Przekroczenie tej wartości może być kłopotliwe przy przejeżdżaniu pod mostami, nie mówiąc o bezpieczeństwie na drodze. Zauważyłem, że niektóre firmy transportowe faktycznie miały straty przez niedotrzymywanie tych norm, więc dobrze jest być czujnym przy planowaniu transportu. W branży trzeba mieć pojęcie o tych regulacjach, bo różnią się one w zależności od regionu i rodzaju transportu.

Pytanie 20

Działania takie jak przepakowywanie, sortowanie oraz segregacja w portach morskich, rzecznej, lotniczej, a także w punktach odprawy celnej oraz magazynach celnych są klasyfikowane jako czynności spedycyjne?

A. wykonawczych realizowanych przed transportem
B. wykonawczych zachodzących w trakcie transportu
C. wykonawczych odbywających się po przewozie
D. organizacyjnych mających miejsce przed przewozem
Odpowiedź, że przepakowywanie, sortowanie i segregacja w portach morskich, rzecznych, lotniczych, punktach odprawy celnej oraz magazynach celnych zaliczają się do czynności spedycyjnych wykonywanych w trakcie procesu transportowego jest poprawna. Procesy te są kluczowe w logistyce, ponieważ odbywają się równolegle z transportem towarów, zapewniając ich odpowiednią organizację oraz przygotowanie do dalszego transportu lub dostawy. Przepakowywanie może obejmować zmianę opakowań na bardziej odpowiednie do transportu, sortowanie towarów według ich przeznaczenia, a segregacja pozwala na efektywne zarządzanie ładunkami w magazynach. Przykładem zastosowania tych czynności jest proces obsługi importu w portach lotniczych, gdzie towary są segregowane według rodzaju, a następnie odpowiednio przepakowywane do dalszego transportu, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami ISO 9001 dotyczących zarządzania jakością. Tego typu działania są niezbędne dla optymalizacji łańcucha dostaw i minimalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 21

Wyznacz wartość brutto usługi załadunku 12 kontenerów, w których każdy zawiera ładunek o masie 21 ton, na platformy wagonowe, jeżeli cena netto jednostkowa usługi wynosi 2,50 zł/t ładunku, a usługa podlega 23% stawce podatku VAT?

A. 680,40 zł
B. 774,90 zł
C. 630,00 zł
D. 144,90 zł
Aby obliczyć wartość brutto usługi załadunku 12 kontenerów z ładunkiem o masie 21 ton każdy, zaczynamy od ustalenia całkowitej masy ładunku. Mamy 12 kontenerów, a każdy zawiera 21 ton, co daje łączną masę 252 ton (12 * 21 = 252). Następnie, przy cenie jednostkowej netto wynoszącej 2,50 zł za tonę, obliczamy wartość netto usługi. Wartość netto wynosi zatem 630 zł (252 * 2,50 = 630). Potem dodajemy podatek VAT, który w tym przypadku wynosi 23%. Obliczamy wartość podatku: 630 zł * 0,23 = 144,90 zł. Ostatecznie wartość brutto usługi to suma wartości netto i VAT: 630 zł + 144,90 zł = 774,90 zł. Prawidłowe rozumienie obliczeń związanych z VAT oraz umiejętność przeliczeń jednostkowych to kluczowe umiejętności w branży transportowej i logistycznej, które pozwalają na efektywne zarządzanie kosztami oraz przychodami.

Pytanie 22

Ile minimalnie wagonów o maksymalnej ładowności 44 t należy załadować, aby przewieźć 528 000 kg węgla?

A. 6 sztuk
B. 14 sztuk
C. 8 sztuk
D. 12 sztuk
Aby obliczyć minimalną liczbę wagonów potrzebnych do załadunku 528 000 kg węgla, należy najpierw zrozumieć, że każdy wagon ma maksymalną ładowność wynoszącą 44 tony, co przekłada się na 44 000 kg. Dzieląc całkowitą masę węgla przez ładowność jednego wagonu, możemy określić, ile wagonów będziemy potrzebować. W tym przypadku obliczenie wygląda następująco: 528 000 kg / 44 000 kg = 12. Oznacza to, że potrzebujemy 12 wagonów, aby pomieścić całą masę węgla. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce i transporcie, ponieważ pozwalają na efektywne planowanie i zarządzanie ładunkami. Dobrą praktyką w branży jest również uwzględnianie ewentualnych strat w transporcie i przestrzeganie przepisów dotyczących maksymalnych ładunków, co może wymagać dodatkowych wagonów w przypadku innych materiałów o różnej gęstości lub wymaganiach. Dlatego ważne jest, aby precyzyjnie planować operacje transportowe, aby zminimalizować koszty i czas dostawy.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Mamy do czynienia z rynkiem sprzedawcy, kiedy

A. ceny usług transportowych systematycznie maleją
B. ceny usług transportowych są odporne na wahania gospodarcze
C. popyt na usługi transportowe przewyższa ich podaż
D. supply of transport services exceeds the demand for these services
Analiza pozostałych odpowiedzi ujawnia szereg nieporozumień dotyczących mechanizmów rynkowych. W sytuacji, gdy ceny usług transportowych zmniejszają się sukcesywnie, jest to oznaka rynku kupującego, a nie sprzedającego. Obniżające się ceny sugerują, że podaż przewyższa popyt, co prowadzi do presji na obniżenie kosztów. Firmy transportowe zmuszone są dostosowywać się do spadającego zainteresowania ich usługami, co nie sprzyja stabilności ich finansów. Z kolei stwierdzenie, że ceny usług transportowych nie są wrażliwe na zmiany gospodarcze, jest mylne, ponieważ w rzeczywistości rynek usług transportowych reaguje na różne czynniki, takie jak zmiany w popycie, kosztach paliwa, a także ogólnej sytuacji ekonomicznej. Na przykład w czasach recesji popyt na usługi transportowe często maleje, co zmusza firmy do obniżania cen, aby przyciągnąć klientów. Wreszcie, stwierdzenie, że podaż usług transportowych jest większa od popytu, wprowadza w błąd, ponieważ to właśnie w takich warunkach mamy do czynienia z rynkiem kupującego, gdzie to nabywcy dyktują warunki. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują ignorowanie dynamiki popytu i podaży oraz złożoności interakcji na rynku, które często są nieprzewidywalne. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji strategicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwami transportowymi.

Pytanie 26

Harmonogram pracy kierowcy obejmuje

A. wykaz godzinowy działań podejmowanych przy załadunku towaru
B. spis działań z czasem ich realizacji oraz listę urządzeń, które będą wykorzystywane do tych działań
C. wykaz godzinowy zadań realizowanych przez podwykonawców w trakcie transportu
D. spis działań wykonywanych przez kierowcę, czas ich trwania oraz kolejność ich realizacji
Harmonogram czasu pracy kierowcy jest kluczowym dokumentem, który odzwierciedla zarówno zadania wykonywane przez kierowcę, jak i czas ich trwania oraz kolejność realizacji. Odpowiedź nr 4 jest poprawna, ponieważ dokładnie opisuje te elementy. W praktyce, harmonogram ten pomaga w optymalizacji procesów transportowych, umożliwiając efektywne zarządzanie czasem pracy kierowcy oraz przestrzeganie przepisów prawa dotyczących czasu pracy i odpoczynku, takich jak rozporządzenie WE 561/2006. Przykładem zastosowania harmonogramu może być planowanie tras, które uwzględnia czas potrzebny na odpoczynki oraz załadunek, co pozwala na uniknięcie przekroczeń dozwolonego czasu pracy. Również stosowanie technologii, takich jak systemy GPS i oprogramowanie do zarządzania flotą, może wspierać kierowców w przestrzeganiu ustalonych harmonogramów, co zwiększa bezpieczeństwo i efektywność transportu. Warto również zauważyć, że dokumentacja harmonogramu czasu pracy kierowców jest istotna dla kontroli drogowych oraz audytów wewnętrznych, co podkreśla znaczenie jego rzetelnego prowadzenia.

Pytanie 27

Wózek widłowy w trakcie jednego cyklu pracy pokonuje dystans 400 m. Oblicz, ile czasu będzie zajmował przeładunek 24 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), realizowany równocześnie przez 3 wózki widłowe poruszające się ze średnią prędkością 16 km/h, jeżeli jeden wózek może jednorazowo przenieść 1 pjł?

A. 10 minut
B. 36 minut
C. 12 minut
D. 8 minut
Wybór błędnej odpowiedzi może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia mechaniki obliczeń związanych z czasem przeładunku i cyklami pracy wózków widłowych. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że czas przeładunku każdej jednostki ładunkowej jest niezależny, co jest błędne w przypadku równoczesnej pracy kilku wózków. Ważne jest, aby zrozumieć, że korzystanie z 3 wózków widłowych zwiększa wydajność operacyjną, co pozwala na jednoczesny transport 3 pjł w każdym cyklu. Oparcie obliczeń tylko na liczbie jednostek ładunkowych, bez uwzględnienia liczby wózków, prowadzi do znacznego zawyżenia lub zaniżenia wyników. Dodatkowo, myślenie, że czas jednego cyklu pracy można zredukować do minimum, ignorując prędkość wózków i dystans, jest typowym błędem. Należy pamiętać, że każde wózek ma określoną prędkość, co ma bezpośredni wpływ na czas transportu. W praktyce, niedoszacowanie wartości czasu cyklu roboczego przy równoczesnym działaniu wielu wózków może prowadzić do problemów z planowaniem i logistyka w magazynach. Warto również zaznaczyć, że przy obliczeniach takich jak te, dobre praktyki branżowe zalecają uwzględnienie dodatkowych zmiennych, takich jak czas na załadunek i rozładunek, co również wpływa na całkowity czas operacji.

Pytanie 28

Jaką metodę stosuje się do ustalania ceny za usługę, gdy przewoźnik podaje koszt transportu 1 tony ładunku?

A. Umowna
B. Taryfowa
C. Mieszana
D. Degresywna
Metoda taryfowa jest najczęściej stosowanym podejściem do ustalania cen za przewozy towarowe, szczególnie w kontekście obliczania kosztów transportu ładunków na określonych trasach. Taryfy transportowe są ustalane przez przewoźników na podstawie z góry określonych stawek, które są zależne od różnych czynników, takich jak waga ładunku, rodzaj transportu, odległość oraz dodatkowe usługi. Przykładem zastosowania metody taryfowej może być przewóz 1 tony ładunku z Warszawy do Krakowa, gdzie przewoźnik określa stawkę na podstawie ustalonej taryfy dla danej trasy. Taryfy te mogą być dostosowane do specyfiki ładunków, co pozwala na elastyczność w ustalaniu cen. W praktyce, korzystanie z taryf transportowych zapewnia przejrzystość kosztów oraz umożliwia łatwe porównanie ofert różnych przewoźników. Taryfy są również regulowane przez przepisy prawa, co przyczynia się do zachowania konkurencyjności i sprawiedliwości na rynku transportowym.

Pytanie 29

Zgodnie z INCOTERMS 2010, zasada handlowa FOB jest stosowana w transakcjach handlowych realizowanych przy użyciu środków transportu

A. morskiego i lotniczego
B. kolejowego i śródlądowego
C. drogowego
D. morskiego
Formuła handlowa FOB (Free On Board) według INCOTERMS 2010 odnosi się do transakcji handlowych, w których dostawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towarów na pokład statku w porcie załadunku. Oznacza to, że ryzyko i koszty przenoszone są na nabywcę w momencie, gdy towar przekroczy burtę statku. Zastosowanie tej formuły ma miejsce wyłącznie w transporcie morskim, co wynika z jej charakterystyki, w której kluczowym elementem jest dostarczenie towaru do portu załadunku. W praktyce, dla firm zajmujących się importem lub eksportem, wybór FOB może być korzystny, ponieważ pozwala na lepszą kontrolę nad kosztami transportu oraz ryzykiem. Współczesne firmy logistyczne często stosują FOB w celu optymalizacji procesów transportowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Ponadto, ważne jest, aby wszystkie strony zaangażowane w transakcję miały jasne zrozumienie warunków FOB, aby uniknąć nieporozumień dotyczących odpowiedzialności za transport.

Pytanie 30

Z przedstawionego fragmentu ustawy Prawo o ruchu drogowym wynika, że maksymalna odległość, na jaką ładunek może wystawać z przodu pojazdu powinna być

6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;

2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

A. nie większa niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
B. większa niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
C. nie większa niż 2 m od osi przyczepy.
D. większa niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu pojazdu.
Odpowiedź "nie większa niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego" jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym, ładunek transportowany pojazdem nie może wystawać na większą odległość niż 1,5 m od miejsca siedzenia kierowcy. Taka regulacja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku nadmiernego wystawienia ładunku z przodu pojazdu, może dojść do zmniejszenia widoczności kierującego oraz destabilizacji pojazdu podczas manewrów. Przykładowo, w przypadku transportu długich przedmiotów, takich jak belki czy rury, warto zastosować odpowiednie oznakowanie oraz dodatkowe wsparcie w postaci zabezpieczeń, co zgodne jest z dobrymi praktykami transportowymi, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Dodatkowo, znajomość tych przepisów jest istotna dla profesjonalnych kierowców i operatorów transportu, którzy muszą dostosować swoje działania do obowiązujących norm prawnych.

Pytanie 31

Dokument, który jest przesyłany przez spedytora importera do zagranicznego spedytora korespondenta, zawierający dane o towarze, konieczną dokumentację eksportera oraz dodatkowe wskazówki dotyczące transportu, nosi nazwę

A. akredytywa
B. routing order
C. manifest ładunkowy
D. nota bukingowa
Manifest ładunkowy to dokument, który zawiera szczegółowe informacje o wszystkich ładunkach transportowanych na danym pojeździe lub w danym kontenerze, ale nie jest to dokument wysyłany przez spedytora importera. Akredytywa to instrument finansowy, który zapewnia płatność za towary, ale nie zawiera instrukcji dotyczących wysyłki. Nota bukingowa to potwierdzenie rezerwacji miejsca w pojeździe transportowym, ale nie dostarcza szczegółowych informacji o dokumentacji wymaganej od eksportera. Routing order, z drugiej strony, jest kluczowy do efektywnego zarządzania procesem logistycznym, ponieważ zawiera konkretne instrukcje dotyczące transportu. Typowym błędem myślowym przy wyborze manifestu ładunkowego lub akredytywy jako odpowiedzi jest nieodróżnienie ich funkcji od funkcji routing order. W branży logistycznej zrozumienie różnic między tymi dokumentami jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i opóźnień w dostawach. Używając nieodpowiednich terminów i dokumentów, można narazić się na poważne konsekwencje finansowe oraz logistyczne. Dobrze jest zatem znać rolę każdego dokumentu w procesie spedycji, aby móc skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Tabela przedstawia harmonogram pracy kierowcy, który ma przewieźć ładunek na odległość 400 km, jadąc ze średnią prędkością 50 km/h. Załadunek towaru będzie trwał około 1 godziny i rozpocznie się o godzinie 7:00. Między 12:30 a 13:15 przewiduje się

CzasCzynnośćPrzejechane kilometry
7:000
7:00 – 8:000
8:00 – 12:30225
12:30 – 13:150
13:15 – 16:45175
A. rozładunek.
B. przerwę.
C. przewóz.
D. załadunek.
Przerwa w czasie pracy kierowcy jest kluczowym elementem zarządzania czasem i efektywnością transportu. W kontekście przedstawionego harmonogramu, przedział czasowy od 12:30 do 13:15 nie zawiera żadnej czynności związanej z przewozem, załadunkiem, ani rozładunkiem, co jednoznacznie sugeruje, że jest to czas przeznaczony na odpoczynek. Zgodnie z przepisami prawa drogowym i normami branżowymi, kierowcy są zobowiązani do przestrzegania określonych przerw w trakcie długotrwałej pracy, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zdrowia kierowcy. Praktyką jest, że po określonym czasie pracy, który nie powinien przekraczać 4,5 godziny bez przerwy, kierowcy muszą odpocząć przez co najmniej 45 minut. Zrozumienie harmonogramów pracy i odpowiednie planowanie przerw to umiejętności niezbędne w branży transportowej, które przyczyniają się do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa operacji transportowych. W tym przypadku, przerwa przewidziana w harmonogramie jest zgodna z tymi praktykami.

Pytanie 34

Na podstawie informacji podanych w tabeli oblicz wskaźnik terminowości realizacji zleceń.

Liczba zrealizowanych przewozówPrzewozy wykonane nieterminowoPrzewozy w których przesyłka została uszkodzona
2505010
A. 0,04
B. 0,45
C. 0,20
D. 0,80
Wskaźnik terminowości realizacji zleceń wynoszący 0,80 oznacza, że 80% przewozów zostało zrealizowanych zgodnie z planem. Obliczenie tego wskaźnika jest kluczowym elementem zarządzania logistyką i efektywnością operacyjną. Aby go obliczyć, odejmujemy liczbę przewozów nieterminowych od całkowitej liczby przewozów, a następnie dzielimy ten wynik przez całkowitą liczbę przewozów. Przykładowo, jeśli w danym okresie zrealizowano 100 przewozów, a 20 z nich było nieterminowych, wskaźnik wynosi 0,80. Taki poziom terminowości jest często uznawany za standard w branży transportowej i logistycznej, co przyczynia się do wysokiej satysfakcji klientów oraz lepszej reputacji firmy. W praktyce, monitorowanie wskaźnika terminowości pozwala na identyfikację obszarów do poprawy w procesach operacyjnych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania jakością, takimi jak Six Sigma czy Lean Management, które mają na celu minimalizację strat i maksymalizację efektywności.

Pytanie 35

Księga Rewizyjna wózka widłowego to dokument, który jest wystawiany po zarejestrowaniu urządzenia (przy pierwszym odbiorze) przez

A. Urząd Dozoru Technicznego
B. Polski Komitet Normalizacyjny
C. Transportowy Dozór Techniczny
D. inspektora BHP
Księga Rewizyjna wózka widłowego, wydawana przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT) po rejestracji i pierwszym odbiorze urządzenia, jest kluczowym dokumentem w procesie zapewnienia bezpieczeństwa operacji sprzętu. UDT jest odpowiedzialny za nadzór nad urządzeniami technicznymi, a także za kontrolowanie przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. W Księdze Rewizyjnej znajdują się informacje dotyczące przeglądów, konserwacji oraz ewentualnych napraw wózka widłowego, co jest istotne dla utrzymania ciągłości i bezpieczeństwa eksploatacji sprzętu. Na przykład, regularne przeglądy wózków widłowych, zgodnie z zapisami w Księdze Rewizyjnej, pomagają wykryć potencjalne usterki zanim staną się one przyczyną wypadków. Przestrzeganie tych norm jest zgodne z zasadami dobrej praktyki w zarządzaniu bezpieczeństwem w miejscu pracy, co nie tylko chroni pracowników, ale także minimalizuje ryzyko finansowych strat związanych z wypadkami.

Pytanie 36

Jakie będą miesięczne wydatki na eksploatację wózka, jeśli koszt jednej godziny jego pracy wynosi 120 zł, a firma pracuje przez 20 dni w miesiącu w systemie 8 godzin dziennie?

A. 2 400 zł
B. 960 zł
C. 19 200 zł
D. 1 920 zł
Aby obliczyć miesięczny koszt pracy wózka, należy uwzględnić stawkę godzinową oraz liczbę godzin pracy w miesiącu. W tym przypadku, stawka wynosi 120 zł za godzinę. Przedsiębiorstwo pracuje przez 20 dni w miesiącu, a w każdym dniu wózek pracuje przez 8 godzin. Zatem całkowita liczba godzin pracy wózka w miesiącu wynosi: 20 dni * 8 godzin = 160 godzin. Następnie, aby obliczyć całkowity koszt, należy pomnożyć liczbę godzin przez stawkę: 160 godzin * 120 zł/godzinę = 19 200 zł. Frekwencja i intensywność pracy sprzętu są kluczowe dla efektywności kosztowej, a precyzyjne obliczenia pozwalają na lepsze planowanie budżetu operacyjnego przedsiębiorstwa. Warto również pamiętać o innych kosztach eksploatacyjnych, takich jak paliwo, konserwacja i serwis, które mogą wpłynąć na całkowity koszt użytkowania wózka.

Pytanie 37

Które urządzenie należy zastosować do rozładunku wagonu przewożącego węgiel luzem?

Ilustracja do pytania
A. Urządzenie 1.
B. Urządzenie 4.
C. Urządzenie 2.
D. Urządzenie 3.
Decyzja o wyborze urządzenia do rozładunku wagonów z węglem luzem to nie jest taka prosta sprawa. Musisz zrozumieć, z czym masz do czynienia, bo urządzenia nieprzystosowane do materiałów sypkich, jak niektóre dźwigi czy podnośniki, mogą nie zadziałać tak jak trzeba, co prowadzi do różnych problemów. Wiele osób myśli, że tradycyjne urządzenia transportowe są wystarczające dla sypkich materiałów. To trochę mylne podejście, bo węgiel luzem potrzebuje stabilności, żeby nie rozsypywał się podczas transportu. Często myli się zalety różnych technologii; dźwigi są super do podnoszenia ciężarów, ale nie nadają się do ciągłego przenoszenia sypkich materiałów. Źle dobrane urządzenie wydłuża czas pracy i może być niebezpieczne na placu rozładunkowym. Dlatego ważne jest, by przed wyborem konkretnego urządzenia dobrze przeanalizować potrzeby i zastosować dobre praktyki branżowe. Przenośniki taśmowe są kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa podczas rozładunku.

Pytanie 38

Na podstawie zamieszczonych cenników określ, które przedsiębiorstwo transportowe oferuje najniższy koszt za obsługę i przewóz 30 skrzyniopalet na odległość 150 km. Masa brutto każdej skrzyniopalety wynosi 800 kg.

Przedsiębiorstwo transportoweCennik
A.0,20 zł/tkm
B.do 1 t- 4,00 zł/km
1t÷12 t – 5,00 zł/km
powyżej 12 t – 6,00 zł/km
C.4,50 zł/km + czynności manipulacyjne 2,00 zł/jednostkę ładunkową
D.do 50 km – 400,00 zł
51 ÷ 100 km – 400,00 zł + 5,00 zł za każdy km powyżej 50 km
101 ÷ 200 km – 400,00 zł + 4,00 zł za każdy km powyżej 50 km
201 ÷ 300 km – 400,00 zł + 3,50 zł za każdy km powyżej 50 km
powyżej 300 km – 400,00 zł + 3,20 zł za każdy km powyżej 50 km
A. C.
B. A.
C. D.
D. B.
Odpowiedź A jest poprawna, ponieważ przedsiębiorstwo to oferuje najniższy koszt przewozu spośród wszystkich analizowanych opcji. Aby zrozumieć, dlaczego tak się dzieje, warto przyjrzeć się procesowi obliczania kosztów transportu. Koszt przewozu oblicza się, mnożąc stawkę za tonokilometr przez całkowitą masę ładunku oraz dystans przewozu. W tym przypadku, 30 skrzyniopalet o masie 800 kg każda daje łącznie 24 tony (30 * 0,8 t). Przy odległości 150 km, całkowity koszt w przypadku przedsiębiorstwa A wynosi 720 zł, co czyni go najkorzystniejszym rozwiązaniem. Tego typu analizy są kluczowe w branży transportowej, gdzie koszty operacyjne i efektywność logistyki determinują konkurencyjność na rynku. Przedsiębiorstwa transportowe powinny regularnie weryfikować swoje stawki i oferty, aby dostosować je do wymagań klientów oraz zmieniających się warunków rynkowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze zarządzania kosztami.

Pytanie 39

Jaką kwotę netto trzeba zapłacić za transport sprzętu elektronicznego o wartości 55 000,00 zł, jeśli przewoźnik nalicza prowizję w wysokości 20% od wartości ładunku?

A. 66 000,00 zł
B. 44 000,00 zł
C. 11 000,00 zł
D. 13 530,00 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi zazwyczaj wynika z błędnych obliczeń lub niepełnego zrozumienia zasad dotyczących kalkulacji kosztów transportu. Często, przy podejmowaniu decyzji o kosztach przewozu, osoby zapominają o kluczowym aspekcie, jakim jest prowizja przewoźnika, która jest obliczana na podstawie wartości przewożonego ładunku. Podstawowym błędem jest pomylenie wartości netto z wartością brutto, co prowadzi do zawyżania kosztów. Na przykład, wybierając 66 000,00 zł jako koszt, można mieć na myśli wartość 55 000,00 zł powiększoną o prowizję, jednak w rzeczywistości prowizja powinna zostać obliczona i uwzględniona w kalkulacjach. Prowizja w wysokości 20% od wartości ładunku to nie jest dodatkowy koszt, ale procent, który należy odjąć od całkowitych wydatków. Prawidłowe podejście polega na zrozumieniu, że obliczając koszt netto, należy skupić się na efekcie końcowym po uwzględnieniu wszystkich opłat, co w tym przypadku prowadzi do kwoty 11 000,00 zł. Ważne jest także, aby przy analizie kosztów transportu korzystać z dobrych praktyk, takich jak dokładne kalkulowanie wszystkich możliwych wydatków oraz porównywanie ofert od różnych przewoźników, aby uzyskać najlepsze warunki finansowe na rynku. Właściwe zrozumienie tych zasad jest kluczowe w profesjonalnym zarządzaniu kosztami transportu.

Pytanie 40

Ładowanie 1 kontenera na wagon z wykorzystaniem 1 wozu kontenerowego zajmuje 4 minuty. Ile kontenerów można załadować na wagony w ciągu 6 godzin używając 2 wozów kontenerowych?

A. 376 kontenerów
B. 96 kontenerów
C. 180 kontenerów
D. 198 kontenerów
Aby obliczyć, ile kontenerów można załadować w ciągu 6 godzin przy użyciu 2 wozów kontenerowych, najpierw obliczamy całkowity czas pracy w minutach. 6 godzin to 360 minut. Z każdym wozem kontenerowym załadunek jednego kontenera trwa 4 minuty, co oznacza, że w ciągu minuty można załadować jeden kontener na każdy wóz. Przy użyciu 2 wozów kontenerowych, teoretycznie możemy załadować 2 kontenery w ciągu 4 minut. Dlatego w ciągu 360 minut możemy załadować (360 minut / 4 minuty) * 2 wóz = 180 kontenerów. Praktycznie, taki proces załadunku jest stosowany w logistyce, gdzie optymalizacja czasu i zasobów jest kluczowa. W branży transportowej, zgodnie z dobrymi praktykami, zarządzanie czasem załadunku i wykorzystanie dostępnych zasobów pozwala na zwiększenie efektywności operacji, co jest istotne dla minimalizacji kosztów i zwiększenia konkurencyjności.