Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 maja 2025 21:07
  • Data zakończenia: 13 maja 2025 21:23

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Po wykonaniu próby olejowej i ponownym zmierzeniu ciśnienia sprężania zauważono, że ciśnienie w jednym z cylindrów pozostało bez zmian. Co najprawdopodobniej jest uszkodzone w tym cylindrze?

A. Gładź cylindra.
B. Pierścień tłokowy.
C. Gniazdo zaworowe.
D. Uszczelka głowicy.
W przypadku braku zmiany ciśnienia w cylindrze, wielu mechaników może pomyśleć, że problem leży w uszczelce głowicy, pierścieniach tłokowych lub gładzi cylindra. Jednakże, uszczelka głowicy jest odpowiedzialna za uszczelnienie pomiędzy głowicą a blokiem silnika, a jej uszkodzenie prowadzi do wycieku płynów chłodzących lub oleju, co w praktyce zazwyczaj wiąże się z zauważalnym spadkiem ciśnienia, a nie jego brakiem. Podobnie, pierścienie tłokowe pełnią kluczową rolę w utrzymywaniu ciśnienia w cylindrze, a ich uszkodzenie prowadzi do spadku ciśnienia sprężania i widocznego dymu z układu wydechowego, co również nie znajduje odzwierciedlenia w zjawisku braku zmian ciśnienia. Gładź cylindra, z kolei, odpowiada za właściwe prowadzenie tłoka, a jej zużycie również objawia się spadkiem ciśnienia sprężania. W związku z tym, koncentrowanie się na tych elementach może prowadzić do błędnych diagnoz i niepotrzebnych napraw, a kluczowe jest zrozumienie, że w przypadku braku zmiany ciśnienia w cylindrze, najprawdopodobniejszym problemem są właśnie nieszczelności w gniazdach zaworowych. Wiedza na temat prawidłowego funkcjonowania tych komponentów oraz ich wzajemnych relacji jest niezbędna dla skutecznej diagnostyki i naprawy silnika.

Pytanie 2

Popychacz w systemie rozrządu wpływa bezpośrednio na

A. lubrykację silnika
B. otwieranie zaworu
C. spalanie paliwa
D. chłodzenie silnika
Odpowiedzi związane z zużyciem paliwa, smarowaniem i chłodzeniem silnika nie są bezpośrednio powiązane z funkcją popychacza w układzie rozrządu. Zużycie paliwa w silniku jest głównie determinowane przez efektywność spalania, która jest zależna od wielu czynników, takich jak ciśnienie, temperatura i skład mieszanki paliwowej, co nie jest bezpośrednio związane z działaniem popychacza. Smarowanie silnika jest procesem, który ma na celu redukcję tarcia pomiędzy ruchomymi częściami, a popychacz, choć uczestniczy w tym procesie, nie jest odpowiedzialny za jego regulację ani za właściwe smarowanie. Chłodzenie silnika z kolei opiera się na systemach chłodzenia, takich jak pompy, chłodnice i płyny chłodzące, które mają za zadanie odprowadzenie ciepła generowanego w silniku. Zrozumienie funkcji popychacza w kontekście układu rozrządu jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które prowadzą do nieprawidłowych wniosków. Właściwe połączenie między otwarciem zaworu a działaniem popychacza ma fundamentalne znaczenie dla pracy silnika, co pokazuje, jak ważne jest zrozumienie dynamiki tego elementu.

Pytanie 3

Jakie badanie wykonywane w stacji kontroli pojazdów umożliwia ocenę efektywności działania hamulców w samochodzie?

A. Badanie na stanowisku rolkowym
B. Badanie na stanowisku płytowym
C. Badanie metodą drgań wymuszonych
D. Test na drodze
Badanie na stanowisku rolkowym to kluczowe narzędzie w ocenie skuteczności działania hamulców w pojazdach. Polega ono na symulacji warunków rzeczywistych, w których pojazd porusza się podczas hamowania. Na stanowisku tym, pojazd umieszczany jest na rolkach, które imitują ruch kół, a następnie przeprowadza się pomiary siły hamowania. W wyniku tego badania można ocenić zarówno efektywność hamulców, jak i ich równomierność działania. Zgodnie z normami branżowymi, jak np. normy ISO czy regulacje dotyczące badań technicznych pojazdów, stanowisko rolkowe pozwala na dokładne określenie parametrów hamowania, co jest szczególnie istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Przykładowo, w przypadku pojazdów osobowych, badanie to powinno być regularnie przeprowadzane w celu weryfikacji, czy siła hamowania nie jest poniżej dopuszczalnych norm, co mogłoby prowadzić do sytuacji niebezpiecznych podczas jazdy. Takie badania są standardowym elementem przeglądów technicznych i przyczyniają się do minimalizacji ryzyka wypadków.

Pytanie 4

Wartość luzu zmierzonego w zamku pierścienia tłokowego umieszczonego w cylindrze silnika po naprawie wynosi 0,6 mm. Producent wskazuje, że luz ten powinien mieścić się w zakresie od 0,25 do 0,40 mm. Ustalony wynik wskazuje, że

A. luz zamka pierścienia powinien być powiększony
B. luz jest zbyt mały
C. luz mieści się w podanych zaleceniach
D. luz jest zbyt duży
To, że luz jest za duży, to rzeczywiście dobra ocena. Zmierzony luz 0,6 mm wyraźnie przekracza to, co zaleca producent, który mówi, że powinno być od 0,25 mm do 0,40 mm. Wiesz, że luz w zamku pierścienia tłokowego jest mega ważny dla tego, jak silnik działa? Zbyt duży luz może sprawić, że pierścień się nie osadzi dobrze, co prowadzi do utraty kompresji i do większego zużycia paliwa. No i jeszcze pierścień może się szybciej zużywać. W silnikach spalinowych często korzysta się z różnych metod pomiaru luzu, takich jak feeler gauge, żeby wszystko pasowało idealnie. Różne firmy w branży samochodowej zalecają, żeby regularnie sprawdzać te luzki, żeby silnik działał jak najlepiej i długo. Zbyt duży luz to także wibracje i hałas, co psuje komfort jazdy i może zniszczyć inne elementy silnika. Dlatego przed uruchomieniem silnika trzeba sprawdzić, czy wszystko jest w normie.

Pytanie 5

Wartości sił hamowania kół na jednej osi pojazdu nie mogą różnić się o więcej niż 30%, przyjmując 100% jako standard

A. zmierzoną siłę niższą
B. suma zmierzonych sił
C. siłę określoną przez producenta
D. zmierzoną siłę wyższą
Analizując inne odpowiedzi, należy podkreślić, że pomiar siły hamowania powinien koncentrować się na parametrach dotyczących równomiernego rozkładu sił. Odpowiedź odnosząca się do zmierzonej siły mniejszej jest błędna, ponieważ w przypadku, gdy jedna z sił jest niższa, to oznacza, że hamowanie nie działa w sposób optymalny. Taka nierównomierność może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, w tym do poślizgu lub trudności w manewrowaniu. Suma zmierzonych sił nie jest właściwą miarą, ponieważ nie pozwala na ocenę, jak poszczególne koła działają w stosunku do siebie. Ważniejsze jest, aby zrozumieć, że każdy z komponentów hamulcowych powinien funkcjonować w harmonii. Ostatnia opcja, wskazująca na siłę podaną przez producenta, jest myląca, gdyż producenci często podają wartości teoretyczne, które mogą nie odpowiadać rzeczywistym warunkom użytkowania. W praktyce, wsłuchując się w odpowiednie normy i standardy, możemy zrozumieć, że rzeczywiste pomiary są kluczowe do oceny efektywności systemu hamulcowego, a ich analiza powinna opierać się na wytycznych narzucających konkretne marginesy tolerancji.

Pytanie 6

Aby zmierzyć ciśnienie oleju w układzie smarowania silnika z zapłonem iskrowym, powinno się zastosować manometr o zakresie pomiarowym

A. 0 - 0,2 MPa
B. 0 - 0,5 MPa
C. 0 - 0,l MPa
D. 0 - 0,4 MPa
Wybór manometru o zakresie pomiarowym innym niż 0 - 0,5 MPa może prowadzić do szeregu problemów w praktyce. Użycie manometru o zakresie 0 - 0,2 MPa może nie obejmować rzeczywistych wartości ciśnienia oleju, które często przekraczają tę wartość, co skutkuje błędnymi odczytami i utratą kluczowych informacji o stanie silnika. Z kolei manometr o zakresie 0 - 0,1 MPa nie tylko jest niewystarczający, ale również może powodować panikę w przypadku odczytów nieosiągalnych dla tak małego zakresu, co prowadzi do niepotrzebnych napraw i wydatków. Wybór manometru o zakresie 0 - 0,4 MPa również jest problematyczny, ponieważ w przypadku silników o wyższej wydajności ciśnienie oleju może przekroczyć tę wartość, co prowadzi do sytuacji, w których manometr nie jest w stanie zarejestrować rzeczywistego ciśnienia, co może skutkować zjawiskami takimi jak przegrzanie lub zatarcie silnika. Wszystkie te błędy myślowe prowadzą do nieprawidłowych założeń dotyczących ciśnienia oleju i mogą wpływać na żywotność i efektywność działania silnika. W praktyce, wybór odpowiedniego manometru jest kluczowy i powinien być podejmowany na podstawie analizy specyfikacji technicznych sprzętu oraz standardów branżowych.

Pytanie 7

Do narzędzi warsztatowych nie wliczamy

A. kanału najazdowego.
B. prasy.
C. miernika.
D. podnośnika hydraulicznego.
Kanał najazdowy nie jest uważany za urządzenie warsztatowe, ponieważ pełni funkcję infrastrukturalną, a nie narzędziową. Jego głównym zastosowaniem jest umożliwienie dostępu do pojazdów w celu ich serwisowania lub naprawy. W odróżnieniu od urządzeń takich jak prasy, mierniki czy podnośniki hydrauliczne, które są narzędziami wykorzystywanymi bezpośrednio w procesach obróbczych, kanał najazdowy jest strukturą, która wspiera pracę w warsztacie. Przykładowo, gdy mechanik chce wymienić olej w silniku pojazdu, korzysta z kanału najazdowego, aby uzyskać lepszy dostęp do spodu pojazdu. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie infrastruktury w kontekście jakości usług, jednak sama infrastruktura nie jest klasyfikowana jako narzędzie produkcyjne ani warsztatowe. Dobre praktyki w warsztatach samochodowych zakładają właściwe zagospodarowanie przestrzeni roboczej, gdzie kanały najazdowe są integralnym elementem, ale nie są uznawane za urządzenia robocze.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Czym charakteryzuje się sprzęgło w samochodzie?

A. pozwala na płynne łączenie oraz rozłączanie silnika spalinowego z innymi komponentami układu napędowego
B. nie pozwala na płynne łączenie oraz rozłączanie części układu napędowego
C. nie pozwala na płynne łączenie oraz rozłączanie silnika spalinowego z innymi komponentami układu napędowego
D. stanowi trwałe połączenie silnika spalinowego z innymi elementami układu napędowego
Sprzęgło samochodowe jest kluczowym elementem układu napędowego, który umożliwia płynne łączenie i rozłączanie silnika spalinowego z pozostałymi komponentami, takimi jak skrzynia biegów. Główna funkcja sprzęgła polega na przenoszeniu momentu obrotowego z silnika na koła, co jest niezbędne podczas zmian biegów oraz uruchamiania pojazdu. Dzięki zastosowaniu sprzęgła, kierowca może kontrolować moment przeniesienia mocy, co pozwala na wygodne manewrowanie oraz uniknięcie szarpania podczas jazdy. W praktyce, dobrej jakości sprzęgło powinno charakteryzować się niskim zużyciem, odpornością na wysokie temperatury oraz zdolnością do przenoszenia dużych obciążeń. W branży motoryzacyjnej stosowane są różne typy sprzęgieł, w tym sprzęgła suche, mokre oraz wielotarczowe, z których każdy ma swoje zastosowanie w zależności od specyfikacji pojazdu. Warto również zaznaczyć, że regularna kontrola i serwisowanie sprzęgła są kluczowe dla utrzymania sprawności układu napędowego oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Diagnosta wykonał analizę, w trakcie której zauważył, że pedał hamulca jest zbyt miękki, a jego opór zwiększa się przy kolejnych naciśnięciach. Co nie jest przyczyną tej usterki?

A. nieszczelność w układzie
B. rozszczelnienie układu w trakcie jego naprawy
C. niewłaściwe działanie zaworu korekcyjnego
D. zbyt niski poziom płynu w zbiorniku
Zjawisko zbyt miękkiego pedału hamulca jest zazwyczaj wynikiem problemów z układem hydraulicznym hamulców. Rozszczelnienie układu podczas naprawy to jedno z możliwych źródeł awarii, w którym usunięcie lub niewłaściwe zamontowanie uszczelek prowadzi do wycieku płynu. W takim przypadku, powietrze dostaje się do układu, co skutkuje obniżonym ciśnieniem w systemie hamulcowym i odczuciem miękkości pedału. Nieszczelność układu również ma podobny efekt, gdzie wyciek płynu hamulcowego prowadzi do zmniejszenia efektywności hamowania, a pedał pod wpływem nacisku staje się coraz bardziej 'miękki'. Zbyt niski poziom płynu w zbiorniku jest kolejnym czynnikiem, który może prowadzić do podobnych objawów; brak odpowiedniej ilości płynu znacznie obniża ciśnienie w układzie, co jest odczuwalne na pedale hamulca. W praktyce, każdy mechanik powinien regularnie kontrolować stan płynu hamulcowego oraz szczelność układu, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze. Wnioskując, nieprawidłowa praca zaworu korekcyjnego nie jest bezpośrednio związana z opisanym problemem, co może prowadzić do mylnych wniosków, że problemy z hamowaniem wynikają z tej właśnie części. Ważne jest zrozumienie, że zawór korekcyjny reguluje ciśnienie, ale nie jest jego źródłem w przypadku hydraulicznych problemów z płynem.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Do elementów mechanizmu kierowniczego w zawieszeniu samochodu z sztywną osią przednią zaliczamy

A. drążek podłużny
B. koło kierownicy
C. przekładnię kierowniczą
D. koła pojazdu
Drążek podłużny jest kluczowym elementem mechanizmu zwrotniczego w zawieszeniu pojazdu ze sztywną przednią osią. Jego główną funkcją jest przenoszenie sił i momentów z układu kierowniczego na koła pojazdu, co umożliwia precyzyjne sterowanie. Drążki podłużne są projektowane w taki sposób, aby zapewnić stabilność i kontrolę nad pojazdem, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. W praktyce zastosowanie drążków podłużnych obejmuje pojazdy osobowe, ciężarowe oraz terenowe, gdzie istotna jest niezawodność i precyzja działania. Zgodnie z normami branżowymi, drążki podłużne powinny być wykonane z materiałów o wysokiej wytrzymałości, aby wytrzymały dynamiczne obciążenia i wibracje. Właściwe ustawienie drążków podłużnych ma kluczowe znaczenie dla geometrii zawieszenia, co wpływa na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Ich regularna kontrola i serwisowanie są rekomendowane w celu zminimalizowania zużycia i zapewnienia optymalnej wydajności układu kierowniczego.

Pytanie 14

W samochodzie osobowym, aby zabezpieczyć koło przed samoczynnym odkręceniem, używa się

A. podkładek płaskich
B. nakrętek samohamownych
C. nakrętek z kołnierzem stożkowym
D. podkładek sprężystych
Wybór podkładek płaskich, nakrętek samohamownych czy podkładek sprężystych jako metody zabezpieczenia kół w samochodzie osobowym może prowadzić do poważnych problemów związanych z bezpieczeństwem. Podkładki płaskie, choć mogą wspierać równomierne rozłożenie siły, nie są przeznaczone do utrzymywania nakrętek w stałej pozycji pod wpływem wibracji. Ich zastosowanie nie jest wystarczające, gdyż nie eliminują ryzyka odkręcenia się nakrętek, co może mieć katastrofalne skutki na drodze. Nakrętki samohamowne, z drugiej strony, są stosowane w różnych aplikacjach, ale nie zawsze gwarantują pełne bezpieczeństwo w kontekście kół samochodowych. Ich konstrukcja nie jest idealna do radzenia sobie z zmieniającymi się siłami działającymi na koła w trakcie jazdy. Podkładki sprężyste, choć mogą poprawić trzymanie się nakrętek, także nie są dedykowanym rozwiązaniem dla pojazdów mechanicznych, gdzie kluczowe jest utrzymanie stabilności i połączenia nakrętki z felgą. Często błędne wybory wynikają z braku zrozumienia specyfikacji technicznych oraz przyjęcia niewłaściwych założeń co do działania różnych elementów złącznych. Właściwe zabezpieczenie kół wymaga znajomości standardów inżynieryjnych oraz praktycznego podejścia do instalacji, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu.

Pytanie 15

Aby pojazd mógł zostać przyjęty do serwisu, konieczne jest okazanie

A. dowodu rejestracyjnego pojazdu
B. ważnego ubezpieczenia OC/AC
C. ważnego przeglądu badania technicznego
D. dowodu osobistego właściciela pojazdu
Dowód rejestracyjny pojazdu jest kluczowym dokumentem potwierdzającym legalność jego użytkowania oraz przynależność do konkretnego właściciela. Bez jego przedstawienia serwis nie może zweryfikować, czy pojazd jest zarejestrowany w odpowiednich instytucjach. Dowód ten zawiera istotne informacje, takie jak numer rejestracyjny, marka, model, a także dane właściciela, co umożliwia serwisowi potwierdzenie, że pojazd rzeczywiście należy do osoby przynoszącej go do naprawy. W praktyce, w przypadku braku dowodu rejestracyjnego, serwis nie ma podstaw, aby wykonać usługi serwisowe, co może prowadzić do niepotrzebnych opóźnień i utrudnień. Ponadto, zgodnie z przepisami prawa, serwis powinien mieć pewność, że pojazd nie jest kradziony oraz że jego status prawny jest uregulowany. Dlatego zawsze warto mieć przy sobie dowód rejestracyjny w sytuacjach, gdy pojazd wymaga interwencji ze strony fachowców oraz w kontekście zapewnienia sobie bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 16

Jakie jest łączne wydatki na naprawę systemu smarowania, jeśli cena pompy oleju wynosi 145 zł, filtr oleju kosztuje 45 zł, a cena oleju silnikowego to 160 zł? Czas potrzebny na naprawę to 150 minut przy stawce za godzinę roboczą wynoszącej 100 zł?

A. 550 zł
B. 650 zł
C. 450 zł
D. 600 zł
Odpowiedzi, które wskazują na inne wartości kosztów całkowitych, mogą wynikać z różnorodnych błędów w obliczeniach. Na przykład, jeśli ktoś obliczył tylko sumę kosztów części, pomijając koszt robocizny, może dojść do wniosku, że całkowity koszt naprawy wynosi 350 zł. Jednak nie uwzględnienie robocizny jest poważnym błędem, ponieważ to właśnie prace warsztatowe często stanowią znaczną część całkowitych wydatków. Innym popularnym błędem jest niepoprawne przeliczenie czasu naprawy na godziny. Zamiast 150 minut, można błędnie pomyśleć o tej wartości jako o pełnych godzinach, co prowadzi do znacznego zaniżenia kosztów. Dodatkowo, osoby zazwyczaj nie biorą pod uwagę stawki za roboczogodzinę, co jest istotnym czynnikiem w kalkulacji końcowej. Warto również zauważyć, że w branży motoryzacyjnej przyjęte praktyki wskazują na konieczność szczegółowego przedstawienia kosztów naprawy klientowi, uwzględniając wszystkie elementy składające się na ostateczną cenę. Dlatego też dokładność obliczeń jest kluczowa dla transparentności oraz zadowolenia klienta.

Pytanie 17

Charakterystykę zewnętrzną silnika wykonuje się podczas

A. badania skanerem diagnostycznym
B. próby drogowej
C. testu dymomierzem
D. testu na hamowni
Test dymomierzem, próba drogowa oraz badanie skanerem diagnostycznym to metody, które mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są odpowiednie do określania charakterystyki zewnętrznej silnika w kontekście wydajności i mocy. Test dymomierzem koncentruje się na pomiarze emisji spalin, co jest istotne w kontekście oceny ekologicznej, ale nie dostarcza informacji o mocy czy momencie obrotowym silnika. Próba drogowa z kolei dostarcza informacji o zachowaniu pojazdu w realnych warunkach, jednak wyniki mogą być zafałszowane przez zmienne zewnętrzne, takie jak warunki atmosferyczne czy stan nawierzchni, przez co nie można uzyskać precyzyjnych danych dotyczących wydajności silnika. Badanie skanerem diagnostycznym skupia się na analizie błędów systemów elektronicznych i nie jest właściwym narzędziem do oceny charakterystyki silnika. Te podejścia mogą prowadzić do mylnego wniosku, że są one wystarczające do oceny silnika, co jest błędne. Zrozumienie różnicy między tymi metodami jest kluczowe dla profesjonalistów w dziedzinie mechaniki i inżynierii samochodowej, aby właściwie dobierać narzędzia do analizy silników i ich parametrów.

Pytanie 18

Gdzie znajduje się filtr kabinowy w systemie?

A. w systemie klimatyzacji
B. w systemie smarowania
C. w systemie chłodzenia
D. w systemie paliwowym
Filtr kabinowy, znany również jako filtr powietrza kabinowego, pełni kluczową funkcję w systemie klimatyzacji pojazdu. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do wnętrza kabiny, eliminując kurz, pyłki, zanieczyszczenia oraz nieprzyjemne zapachy. Użycie filtra kabinowego poprawia jakość powietrza, co jest szczególnie istotne dla osób cierpiących na alergie czy astmę. W kontekście standardów branżowych, regularna wymiana filtra kabinowego jest zalecana co 15 000 do 30 000 kilometrów, w zależności od warunków eksploatacji oraz typu pojazdu. Dbanie o filtr kabinowy przyczynia się nie tylko do komfortu pasażerów, ale także do efektywności pracy systemu klimatyzacji, który może być obciążony przez zanieczyszczony filtr, prowadząc do wyższych kosztów eksploatacji. Regularna konserwacja systemu klimatyzacji, w tym wymiana filtra kabinowego, wpisuje się w najlepsze praktyki utrzymania pojazdu, co może przedłużyć jego żywotność oraz zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania.

Pytanie 19

Wartość sprężania w silnikach z zapłonem iskrowym w porównaniu do silników z zapłonem samoczynnym jest

A. nie do porównania.
B. zawsze identyczna.
C. niższa.
D. zawsze wyższa.
Silniki z zapłonem iskrowym, takie jak silniki benzynowe, charakteryzują się niższym stopniem sprężania w porównaniu do silników z zapłonem samoczynnym (silników Diesla). Zazwyczaj stopień sprężania w silnikach benzynowych wynosi od 8 do 12, podczas gdy w silnikach Diesla wartość ta może wynosić od 14 do 25. Niższy stopień sprężania w silnikach z zapłonem iskrowym pozwala na uniknięcie zjawiska klekotania, które jest bardziej powszechne przy wyższych wartościach sprężania. W praktyce oznacza to, że silniki z zapłonem iskrowym mogą być łatwiej uruchamiane w różnych warunkach oraz mają mniejsze wymagania dotyczące jakości paliwa, co czyni je bardziej elastycznymi. Ponadto, niższy stopień sprężania wpływa na efektywność spalania i moc silnika, co może być istotne w kontekście osiągów i ekonomiki jazdy. W związku z tym, zrozumienie różnic w stopniach sprężania między tymi dwoma typami silników jest kluczowe dla inżynierów i projektantów pojazdów, którzy muszą dostosować parametry silników do ich zamierzonych zastosowań.

Pytanie 20

Mieszanka stechiometryczna to taka mieszanka, w której współczynnik nadmiaru powietrza wynosi

A. λ = 0,85
B. λ = 2,0
C. λ = 1,1
D. λ = 1,0
Odpowiedzi, w których współczynnik nadmiaru powietrza λ jest mniejszy niż 1,0, oznaczają zbyt małą ilość powietrza w stosunku do paliwa, co prowadzi do niepełnego spalania. Na przykład, λ = 0,85 sugeruje, że w procesie spalania występuje niedobór tlenu, co skutkuje powstawaniem szkodliwych gazów, takich jak CO, oraz zwiększeniem emisji zanieczyszczeń. W kontekście standardów przemysłowych, takie niedobory są niezgodne z zasadami ochrony środowiska. Z kolei λ = 2,0 wskazuje na nadmiar powietrza, co może prowadzić do strat energetycznych, gdyż większa ilość powietrza niepotrzebnie chłodzi proces spalania. To z kolei obniża efektywność energetyczną systemu. W przypadku mieszanki z λ = 1,1, mimo że jest to bliskie mieszance stechiometrycznej, wciąż może to prowadzić do niewłaściwego balansu, co może obniżyć wydajność spalania i zwiększyć koszty operacyjne. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że większa ilość powietrza zawsze oznacza lepsze spalanie, co jest nieprawdziwe. Efektywność procesu spalania opiera się na precyzyjnym doborze jego parametrów, co jest kluczowe w inżynierii chemicznej i energetycznej.

Pytanie 21

Oblicz pojemność skokową silnika trzycylindrowego, mając na uwadze, że pojemność skokowa jednego cylindra wynosi 173,4 cm3?

A. 520,2 cm3
B. 173,4 cm3
C. 346,8 cm3
D. 693,6 cm3
Pojemność skokowa silnika to całkowita objętość, jaką zajmują wszystkie cylindry podczas jednego cyklu pracy. Dla trzycylindrowego silnika, gdzie pojemność jednego cylindra wynosi 173,4 cm3, objętość skokowa oblicza się, mnożąc tę wartość przez liczbę cylindrów. Wzór na obliczenie pojemności skokowej silnika to: V = V_cylindrów * n, gdzie V_cylindrów to pojemność jednego cylindra, a n to liczba cylindrów. W tym przypadku mamy: V = 173,4 cm3 * 3 = 520,2 cm3. Zrozumienie pojemności skokowej jest kluczowe w projektowaniu silników, ponieważ wpływa na moc, moment obrotowy oraz efektywność paliwową. Wyższa pojemność skokowa zazwyczaj oznacza większą moc, ale również może wpłynąć na zużycie paliwa. Projektanci silników często dążą do optymalizacji pojemności skokowej w celu osiągnięcia najlepszej równowagi między wydajnością a emisjami. Przykładowo, w silnikach sportowych często stosuje się cylindry o większej pojemności, aby zwiększyć moc przy zachowaniu odpowiednich standardów emisji spalin.

Pytanie 22

Aby uzupełnić czynnik chłodniczy w nowoczesnej klimatyzacji samochodowej, należy użyć czynnika o symbolu

A. R-22
B. R-1234yf
C. R-134a
D. R-12
Używanie czynników chłodniczych R-22, R-134a i R-12 w nowoczesnych systemach klimatyzacji jest nieodpowiednie i sprzeczne z aktualnymi normami ekologicznymi oraz wymaganiami technicznymi. R-22, znany jako freon, jest czynnikiem, który ze względu na swój wpływ na warstwę ozonową został wycofany z użytku w większości krajów w ramach protokołu montrealskiego. Czynnik R-134a, choć był powszechnie stosowany w przeszłości, ma znaczny potencjał cieplarniany, co powoduje, że nowe przepisy zmuszają producentów do przechodzenia na bardziej ekologiczne alternatywy, takie jak R-1234yf. R-12, również freon, był szeroko stosowany w klimatyzacji, jednak jego produkcja została zakończona przez wprowadzenie regulacji dotyczących substancji zubożających warstwę ozonową. Błędne przekonanie o możliwości stosowania tych starych czynników w nowych systemach może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata gwarancji, nieefektywność działania klimatyzacji oraz potencjalnie szkodliwe skutki dla środowiska. Dlatego kluczowe jest, aby technicy i użytkownicy samochodów byli świadomi aktualnych wymogów i norm, aby unikać stosowania przestarzałych i szkodliwych substancji.

Pytanie 23

Równomierność funkcjonowania amortyzatorów w kołach jednej osi określa różnica wskaźnika EUSAMA. Maksymalna wartość tej różnicy nie powinna przekraczać

A. 20%
B. 25%
C. 10%
D. 30%
Wybór wartości 25%, 10% lub 30% jako granic dla różnicy wskaźnika EUSAMA jest nieprawidłowy ze względu na brak zgodności z ustalonymi normami branżowymi. Ustalenie granicy 25% może wynikać z mylnego założenia, że bardziej liberalne podejście do tolerancji jest akceptowalne. Jednakże, zbyt dużą różnicą wskaźnika można zasygnalizować problemy z równomiernością działania amortyzatorów, co przyczynia się do pogorszenia stabilności pojazdu. Z kolei odpowiedzi 10% i 30% wskazują na błędną interpretację danych. Przyjęcie 10% jako maksymalnej różnicy może być zbyt restrykcyjne, co w wielu przypadkach nie odpowiada rzeczywistości technicznej, a stosowanie tak rygorystycznych standardów może prowadzić do niepotrzebnych kosztów związanych z wymianą sprawnych amortyzatorów. Odpowiedź 30% jest natomiast rażącą przesadą, sugerującą, że problemy z amortyzatorami są mniej istotne, co jest szkodliwe dla bezpieczeństwa. Kluczowe jest zrozumienie, że tolerancje w działaniu amortyzatorów powinny być oparte na standardach, które uwzględniają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy, co podkreśla znaczenie wskaźnika EUSAMA na poziomie 20%.

Pytanie 24

W głównej przekładni mostu napędowego najczęściej wykorzystuje się przekładnie

A. walcową.
B. cierną.
C. hipoidalną.
D. ślimakową.
Przekładnie walcowe, mimo że są popularne w wielu zastosowaniach mechanicznych, nie są optymalnym wyborem do mostów napędowych w pojazdach. Ich konstrukcja opiera się na zębach równoległych, co prowadzi do większych wymagań dotyczących precyzji montażu oraz może generować wyższe poziomy hałasu i wibracji. W przypadku mostów napędowych, kluczowe jest nie tylko przenoszenie momentu obrotowego, ale także zapewnienie cichej i płynnej pracy, co przekładnie walcowe mogą ograniczać. Z kolei przekładnie ślimakowe, chociaż mają swoje zalety w zakresie redukcji prędkości i dużego przełożenia, nie zapewniają odpowiedniego współczynnika wydajności w zastosowaniach motoryzacyjnych, co czyni je niepraktycznymi w kontekście mostów napędowych. Poza tym, ich konstrukcja może prowadzić do znaczącego zużycia, co w dłuższej perspektywie zwiększa koszty eksploatacji. Przekładnie cierne, z drugiej strony, są stosowane w sytuacjach, gdy wymagana jest regulacja prędkości obrotowej, jednak nie nadają się do bezpośredniego przenoszenia dużych momentów obrotowych w mostach napędowych. Właściwe zrozumienie różnic między tymi typami przekładni jest kluczowe dla inżynierów projektujących systemy napędowe, aby uniknąć typowych błędów inżynieryjnych oraz zapewnić optymalizację wydajności i niezawodności w działaniu.

Pytanie 25

Pojęcia takie jak: kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt nachylenia osi sworznia zwrotnicy są powiązane z systemem

A. jezdnym
B. kierowniczym
C. hamulcowym
D. napędowym
Odpowiedź "kierowniczym" jest całkiem trafna, bo kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia osi sworznia to naprawdę ważne rzeczy w układzie kierowniczym. Kąt wyprzedzenia, znany też jako kąt caster, ma wpływ na to, jak stabilny jest pojazd podczas jazdy, a także jak dokładnie reaguje na ruchy kierownicą. Jak ten kąt jest dobrze ustawiony, to auto samo zaczyna prostować kierownicę po zakręcie, co jest mega przydatne. Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, czyli kąt camber, odnosi się do tego, jak koło nachyla się w stosunku do drogi. Właściwe ustawienie tego kąta jest super ważne, żeby opony się równomiernie zużywały i żeby lepiej trzymały się drogi w zakrętach. Mechanicy na co dzień używają specjalnych narzędzi do regulacji tego układu, by wszystko działało jak należy, co jest ważne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Takie regulacje to część przeglądów, które powinny być robione regularnie.

Pytanie 26

Który z poniższych elementów nie wchodzi w skład sprzęgła ciernego?

A. Sprężyna dociskowa
B. Wał napędowy silnika
C. Łożysko wyciskowe
D. Sprężyna centralna
Wał napędowy silnika nie jest częścią sprzęgła ciernego, ponieważ pełni zupełnie inną funkcję w układzie napędowym pojazdu. Sprzęgło cierne to mechanizm, który umożliwia płynne łączenie i rozłączanie momentu obrotowego pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. W skład sprzęgła ciernego wchodzą elementy takie jak łożysko wyciskowe, sprężyna dociskowa oraz tarcza sprzęgłowa. Każdy z tych elementów ma kluczowe znaczenie dla poprawnego działania sprzęgła. Na przykład, łożysko wyciskowe pozwala na odciągnięcie sprężyny dociskowej w celu swobodnego przesuwania tarczy sprzęgłowej. Dobrze działające sprzęgło cierne zapewnia efektywne przenoszenie mocy z silnika do układu napędowego, co jest istotne dla osiągów pojazdu. Wiedza na temat konstrukcji i działania sprzęgła jest niezbędna dla mechaników i inżynierów zajmujących się układami napędowymi, a także dla wszystkich pasjonatów motoryzacji.

Pytanie 27

Jaką funkcję pełni amortyzator w układzie zawieszenia pojazdu?

A. ograniczania ugięcia elementów sprężystych zawieszenia
B. powiększania ugięcia elementów sprężystych zawieszenia
C. podnoszenia sztywności zawieszenia
D. tłumienia drgań elementów zawieszenia
Amortyzatory w zawieszeniu to naprawdę ważny element, który zapewnia komfort i stabilność podczas jazdy. Ich głównym zadaniem jest tłumienie drgań, co oznacza, że jak jedziemy po nierównościach, to one pomagają wchłonąć te wstrząsy. Dzięki temu mniej drgań trafia do nadwozia, co sprawia, że podróż jest przyjemniejsza. Często wyczytałem, że dobrze jest regularnie sprawdzać i wymieniać amortyzatory, żeby działały na optymalnym poziomie. Co ciekawe, jeśli dobierzesz odpowiednie amortyzatory, to może to naprawdę poprawić właściwości jezdne twojego auta, co jest kluczowe w sportowych maszynach, gdzie liczy się precyzja prowadzenia. Warto też pamiętać, że amortyzatory muszą spełniać normy bezpieczeństwa, żeby były niezawodne i trwałe na dłużej.

Pytanie 28

Koszt zakupu zestawu okładzin ciernych na oś przednią wynosi 120 zł, cena jednej tarczy hamulcowej to 125 zł, czas potrzebny na wymianę to 1,5 h, a stawka za roboczogodzinę wynosi 100 zł. Jaki będzie całkowity koszt wymiany tarcz oraz okładzin ciernych?

A. 345 zł
B. 470 zł
C. 395 zł
D. 520 zł
Analizując pozostałe opcje odpowiedzi, można dostrzec pewne typowe błędy rachunkowe oraz nieporozumienia dotyczące kosztów związanych z wymianą tarcz hamulcowych oraz okładzin ciernych. Wiele osób może pomylić się, sumując jedynie ceny okładzin i tarcz, pomijając koszt robocizny, co prowadzi do wyliczeń w przedziale 395 zł lub 470 zł. Takie podejście nie uwzględnia pełnych wydatków związanych z usługą, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z niepoprawnego zrozumienia czasu pracy mechanika; 1,5 godziny pracy na stawce 100 zł na godzinę powinno dać 150 zł, a nie błędnie obliczone sumy. Takie błędy mogą prowadzić do niedoszacowania kosztów, co jest istotne w kontekście budżetowania dla właścicieli pojazdów. W branży motoryzacyjnej ważne jest, aby zrozumieć, że koszty części zamiennych i robocizny muszą być uwzględnione w pełnym zakresie, aby uniknąć nieporozumień i nieprzyjemnych niespodzianek związanych z wydatkami na konserwację i naprawy.

Pytanie 29

Sprzęt do wyważania kół w pojazdach jest uzupełnieniem wyposażenia stacji do

A. analizy układu hamulcowego pojazdu
B. sprawdzania ustawienia kół oraz osi w samochodzie
C. demontażu i montażu opon
D. weryfikacji zawieszenia pojazdu
Urządzenie do wyważania kół samochodowych jest niezbędne w procesie demontażu i montażu ogumienia, ponieważ zapewnia, że opony są właściwie wyważone przed ich zamontowaniem na pojeździe. Niewłaściwe wyważenie kół może prowadzić do drgań, co z kolei wpływa na komfort jazdy, zużycie opon oraz komponentów zawieszenia. Wyważanie kół polega na rozłożeniu masy opony i felgi w sposób równomierny, co jest kluczowe dla stabilności pojazdu. W profesjonalnych warsztatach mechanicznych stosuje się nowoczesne urządzenia, które są w stanie wykrywać nawet niewielkie nierówności. Dobrą praktyką jest także wykonywanie wyważania kół po każdym demontażu opon, co jest zgodne z normami branżowymi. Tego typu procedury są powszechnie stosowane w serwisach samochodowych, aby zapewnić bezpieczeństwo i wydajność pojazdów, a także przedłużyć żywotność opon.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Aby ocenić efektywność amortyzatorów, stosuje się metodę, która polega na pomiarze

A. ściśnienia amortyzatora
B. rozciągania amortyzatora
C. ugniatania amortyzatora
D. tłumienia amortyzatora
Poprawna odpowiedź to "tłumienia amortyzatora", ponieważ skuteczność amortyzatorów polega przede wszystkim na ich zdolności do redukcji wibracji i drgań, które występują w pojazdach podczas jazdy. Amortyzatory tłumią ruchy zawieszenia, co przekłada się na poprawę komfortu jazdy oraz stabilność prowadzenia. Aby ocenić ich efektywność, przeprowadza się pomiary tłumienia, które zazwyczaj obejmują analizę charakterystyk tłumienia w różnych warunkach pracy. Przykładowo, podczas testów na torze lub w warunkach laboratoryjnych można zmierzyć czas reakcji amortyzatora na różne rodzaje drgań, co pozwala na określenie jego właściwości tłumiących. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zalecają stosowanie urządzeń do pomiaru siły tłumienia, które zapewniają rzetelne dane do analizy. Uwzględniając normy ISO oraz standardy SAE, badania te są kluczowe dla oceny i rozwoju nowych konstrukcji amortyzatorów, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort użytkowników pojazdów.

Pytanie 32

W pojeździe należy dokonać wymiany płynu hamulcowego

A. po upływie 5 lat eksploatacji
B. gdy jego zawartość wody przekroczy 4%
C. przy wymianie kompletu naprawczego zacisków hamulcowych
D. w przypadku wymiany części ruchomych systemu hamulcowego
Prawidłowa odpowiedź wskazuje na to, że płyn hamulcowy powinien być wymieniany, gdy jego zawodnienie przekroczy wartość 4%. Zawodnienie płynu hamulcowego to proces, w którym woda dostaje się do płynu, co negatywnie wpływa na jego właściwości. Płyn hamulcowy powinien mieć odpowiednią lepkość i temperaturę wrzenia, aby zapewnić skuteczne hamowanie. Zbyt duża ilość wody w płynie hamulcowym może prowadzić do osłabienia działania hamulców, a także do korozji elementów układu hamulcowego. Dlatego zaleca się regularne sprawdzanie poziomu zawodnienia płynu oraz jego wymianę w przypadku przekroczenia wspomnianej wartości. W praktyce, wielu producentów zaleca wymianę płynu hamulcowego co dwa lata, niezależnie od poziomu zawodnienia, aby zagwarantować maksymalną skuteczność i bezpieczeństwo. Przykładowo, w samochodach sportowych, które są narażone na intensywne użytkowanie, wymiana płynu hamulcowego co roku jest dobrą praktyką, aby uniknąć ryzyka przegrzania układu hamulcowego. Regularna wymiana płynu hamulcowego zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 4925, jest kluczowa dla zachowania sprawności układu hamulcowego.

Pytanie 33

Pierwszym krokiem przed przeprowadzeniem badania okresowego w Stacji Kontroli Pojazdów jest

A. sprawdzenie oraz regulacja ciśnienia w oponach do wartości nominalnych
B. pomiar zadymienia spalin silnika ZI
C. pobranie informacji o badanym pojeździe z Centralnej Ewidencji Pojazdów
D. sprawdzenie indeksu tłumienia amortyzatorów osi przedniej
Prawidłowa odpowiedź to pobranie danych badanego pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Jest to kluczowy krok w procesie przeprowadzania badania okresowego, ponieważ pozwala na weryfikację tożsamości pojazdu oraz jego historii. Centralna Ewidencja Pojazdów zawiera dane dotyczące właścicieli, zarejestrowanych pojazdów, a także informacje o ich stanie technicznym oraz ewentualnych stłuczkach czy wypadkach. Praktyczne zastosowanie tego kroku polega na unikaniu nieporozumień związanych z identyfikacją pojazdu, co jest nie tylko zgodne z przepisami prawa, ale również zwiększa bezpieczeństwo podczas przeprowadzania badań. Zgodnie z dobrą praktyką branżową, każda stacja kontroli pojazdów powinna mieć dostęp do CEP, aby móc sprawdzić, czy pojazd spełnia wymogi stawiane przez prawo. Dodatkowo, pozyskanie danych z CEP pozwala na ocenę, czy pojazd został poddany wcześniejszym badaniom, co może wskazywać na jego stan techniczny oraz potrzebne naprawy.

Pytanie 34

W silniku dwusuwowym o jednym cylindrze w trakcie suwu roboczego wał korbowy obraca się o kąt

A. 270°
B. 180°
C. 360°
D. 90°
Zrozumienie działania silnika dwusuwowego wymaga analizy cyklu pracy i mechaniki jego działania. Odpowiedzi, które wskazują na inne wartości kątowe obrotu wału korbowego, nie uwzględniają podstawowej zasady funkcjonowania tych silników. Na przykład, obrót o 90° sugerowałby, że wał korbowy mógłby wykonawać suw tylko jednego z procesów, co jest niezgodne z zasadą działania silnika dwusuwowego, w którym oba procesy, czyli ssanie i wydech, odbywają się w jednym cyklu. Z kolei obrót o 360° oznaczałby konieczność pełnego obrotu wału, co jest charakterystyczne dla silników czterosuwowych, gdzie jeden pełny cykl wymaga dwóch obrotów wału. Zastosowanie tej koncepcji w kontekście silników dwusuwowych prowadzi do błędów interpretacyjnych, ponieważ dwusuwowe jednostki napędowe są zaprojektowane tak, aby maksymalizować ich wydajność poprzez skrócenie cyklu pracy. Natomiast obrót o 270° również wskazuje na nieprawidłowe zrozumienie, ponieważ oznaczałby, że jeden cykl nie zostałby w pełni ukończony, co skutkowałoby niewłaściwym działaniem silnika. W praktyce, mechanicy powinni być świadomi tych różnic i błędów myślowych, aby móc prawidłowo diagnozować i serwisować silniki, a także unikać pułapek związanych z nieprawidłowym zrozumieniem pracy jednostek napędowych.

Pytanie 35

Jaki jest główny cel stosowania układu ABS w pojazdach?

A. Zmniejszenie zużycia paliwa
B. Poprawa komfortu jazdy
C. Zwiększenie prędkości maksymalnej pojazdu
D. Zwiększenie kontroli nad pojazdem podczas hamowania
Układ ABS, czyli Anti-lock Braking System, jest jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych. Jego głównym celem jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas gwałtownego hamowania, co pozwala na utrzymanie kontroli nad pojazdem. Dzięki ABS kierowca ma możliwość jednoczesnego hamowania i manewrowania, co jest kluczowe w sytuacjach awaryjnych. System ten działa poprzez monitorowanie prędkości obrotowej kół i, w przypadku wykrycia ryzyka blokady, modulowanie ciśnienia hamulcowego. To pozwala na utrzymanie optymalnego kontaktu opon z nawierzchnią, co jest szczególnie ważne na śliskich lub mokrych drogach. W praktyce ABS znacznie skraca drogę hamowania na większości nawierzchni, co może dosłownie uratować życie. Wprowadzenie ABS stało się standardem w przemyśle motoryzacyjnym i jest zgodne z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. Układ ten jest również wsparciem dla innych systemów, jak ESP czy TCS, zwiększając ogólne bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 36

Do elementów systemu bezpieczeństwa pasywnego zalicza się

A. zestaw głośnomówiący do telefonu
B. pas bezpieczeństwa z napinaczem pasa
C. asystent parkowania
D. system stabilizacji toru jazdy
Pas bezpieczeństwa z napinaczem pasa jest kluczowym elementem biernego systemu bezpieczeństwa w pojazdach. Jego głównym zadaniem jest ochrona pasażerów przed skutkami nagłych zatrzymań oraz kolizji. Napinacz pasa działa w momencie zdarzenia, automatycznie napinając pas, co minimalizuje luz, a tym samym zmniejsza ryzyko obrażeń ciała. Dzięki temu pasażer jest lepiej utrzymywany w swoim miejscu, co ogranicza ruch ciała podczas zderzenia. W praktyce, zgodnie z normami bezpieczeństwa, każdy nowoczesny pojazd powinien być wyposażony w pasy bezpieczeństwa z napinaczami, co potwierdzają regulacje takie jak ECE R16. Warto również zaznaczyć, że pasy z napinaczami są często stosowane w połączeniu z innymi systemami, takimi jak poduszki powietrzne, co znacznie zwiększa poziom ochrony pasażerów w przypadku wypadku. Ich zastosowanie jest nie tylko standardem, ale również kluczowym elementem odpowiedzialności producentów samochodów za bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 37

Metalizację natryskową wykorzystuje się w procesie regeneracji

A. wału korbowego
B. reaktora katalitycznego
C. tarcz hamulcowych
D. rury wydechowej
Wybór odpowiedzi dotyczących regeneracji rury wydechowej, tarcz hamulcowych lub reaktora katalitycznego wskazuje na nieporozumienie dotyczące zastosowania metalizacji natryskowej. Rura wydechowa to element silnika, który głównie podlega korozji chemicznej i termicznej, a jej regeneracja zazwyczaj polega na wymianie lub spawaniu, a nie na nanoszeniu powłok metalowych. Tarcz hamulcowych, z kolei, wymagają doskonałej jakości materiałów przystosowanych do wysokich temperatur i dużych obciążeń, co sprawia, że ich regeneracja najczęściej opiera się na szlifowaniu lub wymianie na nowe. Reaktor katalityczny to zaawansowane urządzenie stosowane w procesach chemicznych, w którym kluczowe są właściwości katalizatorów, a nie metalizacji natryskowej. Odpowiedzi te nie uwzględniają specyfiki materiałów i ich zachowań w różnych warunkach eksploatacyjnych, co może prowadzić do błędnych wniosków. Typowym błędem jest mylenie regeneracji z wymianą, co skutkuje podejmowaniem niewłaściwych decyzji w kontekście naprawy i konserwacji. Metalizacja natryskowa to technika, która sprawdza się głównie w przypadkach, gdzie konieczne jest odbudowanie zużytych powierzchni, jak ma to miejsce w przypadku wałów korbowych, a nie w zastosowaniach, które wymagają szczególnych właściwości mechanicznych i chemicznych, jak w przypadku pozostałych wymienionych elementów.

Pytanie 38

Termostat aktywuje przepływ płynu chłodzącego do dużego obiegu

A. gdy temperatura płynu chłodzącego jest niska
B. tuż po uruchomieniu silnika
C. po uruchomieniu ogrzewania wnętrza
D. gdy temperatura płynu chłodzącego jest wysoka
Termostat pełni kluczową rolę w zarządzaniu obiegiem cieczy chłodzącej w silniku. Otwiera przelot cieczy chłodzącej do dużego obiegu, gdy temperatura cieczy osiąga odpowiedni, wysoki poziom. Wysoka temperatura jest wskaźnikiem, że silnik osiągnął optymalną temperaturę pracy, co zapobiega jego przegrzewaniu. Dzięki temu, gdy temperatura cieczy chłodzącej wzrasta, termostat pozwala na cyrkulację cieczy przez chłodnicę, co skutkuje efektywnym odprowadzaniem ciepła. Przykładem zastosowania tego mechanizmu jest samochód osobowy, w którym termostat otwiera się przy około 90-95°C, co jest zgodne z normami branżowymi dla większości silników spalinowych. Umożliwia to utrzymanie temperatury roboczej silnika na stałym poziomie, co jest istotne dla jego wydajności i żywotności. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla każdego, kto zajmuje się diagnostyką i naprawą systemów chłodzenia w pojazdach.

Pytanie 39

Skrót TPMS na desce rozdzielczej samochodu oznacza, że pojazd jest wyposażony w

A. diagnostyczne złącze komunikacyjne
B. system monitorowania ciśnienia w oponach kół
C. układ przeciwpoślizgowy
D. system sterowania aktywnym zawieszeniem
Skrót TPMS, czyli Tire Pressure Monitoring System, oznacza system monitorowania ciśnienia w oponach kół. Jego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa i optymalnej wydajności pojazdu poprzez monitorowanie ciśnienia w oponach podczas jazdy. Niski poziom ciśnienia w oponach może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, pogorszenia przyczepności oraz większego ryzyka uszkodzenia opon. W przypadku wykrycia niskiego ciśnienia, system TPMS aktywuje kontrolkę na tablicy rozdzielczej, co informuje kierowcę o konieczności sprawdzenia i ewentualnego uzupełnienia ciśnienia. Zgodnie z regulacjami prawnymi w wielu krajach, w tym w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych, nowe pojazdy muszą być wyposażone w takie systemy, co podkreśla ich znaczenie w poprawie bezpieczeństwa na drogach. W praktyce, regularne monitorowanie ciśnienia opon za pomocą TPMS może przyczynić się do przedłużenia ich żywotności i poprawy komfortu jazdy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 40

W przypadku gdy u pracownika pojawią się pierwsze symptomy zatrucia tlenkiem węgla (ból głowy, uczucie zmęczenia, duszności oraz nudności), co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. podać poszkodowanemu leki przeciwbólowe
B. umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji do momentu przybycia lekarza
C. wywołać u poszkodowanego wymioty
D. wyprowadzić poszkodowanego na świeże powietrze
Wyprowadzenie poszkodowanego na świeże powietrze jest kluczowym działaniem w przypadku zatrucia tlenkiem węgla, ponieważ substancja ta jest bezbarwna i bezwonna, co utrudnia wczesne wykrycie zagrożenia. Objawy, takie jak ból głowy, duszności i nudności, są symptomami niedotlenienia organizmu, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet śmierci. Przeniesienie osoby poszkodowanej do dobrze wentylowanego pomieszczenia lub na zewnątrz zmniejsza stężenie tlenku węgla w organizmie, co może zminimalizować ryzyko poważnych uszkodzeń. Ważne jest, aby niezwłocznie wezwać pomoc medyczną, aby uzyskać profesjonalną opiekę. Zgodnie z wytycznymi organizacji zajmujących się zdrowiem i bezpieczeństwem, w takich sytuacjach należy zawsze priorytetowo traktować usunięcie osoby z miejsca zagrożenia. W praktyce, jeśli zauważysz objawy zatrucia tlenkiem węgla, natychmiast przystąp do ewakuacji poszkodowanego i zapewnij mu dostęp do świeżego powietrza, co jest kluczowym działaniem w ratowaniu zdrowia i życia.