Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:49
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 14:58

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przed rozpoczęciem archiwizacji zasobów należy

A. posortować pliki tekstowe, graficzne oraz muzyczne umieszczając je w osobnych folderach.
B. posortować pliki i zapisać ich kopie w formacie PDF.
C. pogrupować wszystkie elementy na warstwach oraz zamienić tekst i obiekty na krzywe Beziera.
D. pogrupować wszystkie warstwy obrazu cyfrowego a następnie je scalić.
Prawidłowa odpowiedź opiera się na fundamentalnej zasadzie organizacji danych przed archiwizacją. Sortowanie plików tekstowych, graficznych oraz muzycznych i umieszczanie ich w osobnych folderach to nie tylko wygoda, ale również standardowa procedura, która ułatwia późniejsze wyszukiwanie i odzyskiwanie zasobów. W wielu instytucjach, zarówno w branży IT, jak i archiwizacji cyfrowej czy bibliotekoznawstwie, przyjęło się, że zachowanie czytelnej struktury folderów daje ogromną przewagę – łatwiej jest zlokalizować konkretne pliki, ale także kontrolować ich wersjonowanie i bezpieczeństwo. Taka praktyka jest zgodna z wytycznymi ISO 15489 dotyczącymi archiwizacji dokumentów. Przykładowo, jeśli przygotowujesz dane do archiwum firmowego, to od razu warto rozdzielić raporty, prezentacje, grafiki i nagrania do osobnych katalogów – oszczędza to potem mnóstwo zamieszania. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet przy pracy nad mniejszymi projektami zachowanie porządku w strukturze folderów zapobiega przypadkowemu nadpisywaniu plików i pozwala zachować porządek na dłuższą metę. Co ciekawe, w wielu firmach stosuje się jeszcze dodatkowo etykietowanie folderów datą i typem dokumentu, co daje jeszcze większą przejrzystość. Podsumowując, takie rozróżnienie plików to nie jest tylko teoretyczna zasada, ale faktyczna potrzeba przy pracy z dużą liczbą danych.

Pytanie 2

Tworząc kadr filmowy z użyciem planu amerykańskiego, należy ukazać postać aktora w ujęciu od

A. linii podbródka do czubka głowy
B. kolan do czubka głowy
C. linii ramion w górę
D. pasa w górę
Wybór innych zakresów kadrowania, takich jak od pasa w górę, linii podbródka po czubek głowy czy linii ramion w górę, nie oddaje pełnej ekspresji postaci i ogranicza zrozumienie sytuacji, w jakiej się znajdują. Ujęcie od pasa w górę, często nazywane close-up lub waist shot, koncentruje się na górnej części ciała, co może skutkować utratą ważnych informacji, zwłaszcza w scenach wymagających ekspresji całego ciała. Może to prowadzić do błędnych interpretacji intencji postaci. Z kolei kadr od linii podbródka do czubka głowy, zwany extreme close-up, również ogranicza widoczność postaci, koncentrując się na detalach, a nie na kontekście, co może zmniejszyć zaangażowanie widza w narrację. Kadrowanie od linii ramion w górę jest bardziej odpowiednie w sytuacjach, gdy dialog lub wyraz twarzy odgrywają kluczową rolę, ale w przypadku akcji i interakcji między postaciami, nie oddaje pełnego obrazu sytuacji. Użycie niewłaściwych kadrów może prowadzić do utraty dynamiki sceny i zredukowanej możliwości uchwycenia pełnej emocjonalnej gamy, co jest kluczowe w narracji filmowej. Warto zatem pamiętać o zasadach kompozycji i dobrych praktykach, aby skutecznie komunikować zamierzony przekaz widzowi.

Pytanie 3

W których formatach należy skatalogować materiał filmowy przeznaczony do zamieszczenia w internetowym projekcie multimedialnym?

A. FLA, SVG
B. WEBM, DOCX
C. FLV, TIFF
D. MPEG-4, MOV
MPEG-4 i MOV to zdecydowanie najtrafniejsze wybory, jeśli chodzi o katalogowanie materiału filmowego planowanego do publikacji w internetowym projekcie multimedialnym. Format MPEG-4 (często z rozszerzeniem .mp4) jest dziś praktycznie standardem w sieci — jest lekki, daje dobry kompromis między jakością a rozmiarem pliku i jest obsługiwany przez praktycznie wszystkie współczesne przeglądarki, smartfony czy serwisy streamingowe. MOV z kolei to format wymyślony przez Apple i bardzo często spotykany przy produkcji filmów w środowiskach opartych na MacOS, np. przy montażu w Final Cut Pro. Co ważne, oba te kontenery obsługują nowoczesne kodeki, jak H.264 czy HEVC, więc pozwalają zachować wysoką jakość obrazu przy niskim zużyciu transferu — a to dla projektów internetowych bardzo istotna sprawa. Moim zdaniem, jeśli coś ma działać wszędzie w sieci i być łatwo osadzane na stronach www, nie ma sensu upierać się przy egzotycznych formatach. W branży robi się właśnie tak: materiał źródłowy kataloguje się w .mp4 lub .mov, bo potem można go wygodnie konwertować, obrabiać czy udostępniać bez zamartwiania się, czy komuś coś się otworzy. Dobrze pamiętać też, że wiele CMS-ów i platform edukacyjnych wręcz zaleca stosowanie tych formatów, żeby uniknąć problemów z kompatybilnością. Myślę, że jak ktoś planuje poważnie pracować z wideo w sieci, to powinien od razu zaprzyjaźnić się z MPEG-4 i MOV – to najbezpieczniejsze i najbardziej elastyczne opcje.

Pytanie 4

Zapisanie pliku w określonym formacie pozwala na uzyskanie dodatkowych danych, takich jak ekspozycja zdjęcia, ogniskowa oraz czułość

A. JPEG
B. RAW
C. EXIF
D. TIFF
Odpowiedź EXIF jest prawidłowa, ponieważ format ten odnosi się do metadanych dodawanych do plików graficznych, które zawierają istotne informacje o zdjęciu, takie jak czas naświetlania, ustawienia ekspozycji, ogniskowa, a także czułość ISO. EXIF, czyli Exchangeable Image File Format, jest standardem stosowanym w fotografii cyfrowej, który umożliwia przechowywanie danych technicznych dotyczących obrazu bezpośrednio w pliku graficznym, co jest szczególnie przydatne podczas edycji zdjęć czy archiwizacji. Przykładowo, fotografowie często korzystają z tych informacji do analizy swoich technik oraz do optymalizacji przyszłych sesji zdjęciowych. W praktyce, większość aparatów cyfrowych i smartfonów automatycznie zapisuje metadane w formacie EXIF, co pozwala na łatwe przeglądanie i zarządzanie zdjęciami w oprogramowaniu graficznym. Warto zwrócić uwagę, że metadane EXIF mogą również zawierać dane lokalizacji, co jest szczególnie pomocne w kontekście fotografii podróżniczej. W związku z tym, zrozumienie i umiejętność odczytywania danych EXIF jest niezbędne dla każdego profesjonalnego fotografa.

Pytanie 5

Charakterystyczną cechą sekwencyjnej prezentacji multimedialnej są

A. wstawione różnorodne, liczne wątki akcji
B. wprowadzone przyciski interakcyjne
C. slajdy umożliwiające dowolność przejść pomiędzy sobą
D. slajdy wyświetlane w ustalonej kolejności
Sekwencyjna prezentacja multimedialna cechuje się uporządkowanym układem slajdów, które pojawiają się w ustalonej kolejności. Taki system jest istotny dla zapewnienia logicznego przebiegu materiału, co ułatwia jego przyswajanie przez odbiorcę. Zachowanie sekwencji pomaga w utrzymaniu ciągłości narracji, co jest szczególnie użyteczne w edukacji, gdzie konstrukcja wiedzy powinna opierać się na stopniowym wprowadzaniu nowych informacji. Przykładem zastosowania sekwencyjnej prezentacji może być szkolenie online, gdzie każdy slajd dotyczy innego aspektu tematu. W branży multimedialnej istnieją standardy, takie jak SCORM, które promują organizację treści w sposób sekwencyjny, co sprzyja efektywnemu uczeniu się poprzez eliminację chaosu informacyjnego. Dbanie o strukturalność prezentacji jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu materiałów edukacyjnych, które powinny być przemyślane i zorganizowane, aby maksymalizować zaangażowanie i zrozumienie uczestników.

Pytanie 6

Która funkcjonalność aparatu lub kamery redukuje skutki drgań w sytuacji, gdy nie jest używany statyw?

A. Filtr artystyczny
B. Zoom optyczny
C. Stabilizacja obrazu
D. Zoom cyfrowy
Stabilizacja obrazu to fajna technologia, która naprawdę pomaga, szczególnie jak nagrywamy coś bez statywu. Są różne metody stabilizacji – optyczna i elektroniczna. Przy stabilizacji optycznej, elementy w obiektywie się przesuwają, żeby skompensować ruch kamery, co sprawia, że obraz jest bardziej stabilny. Przykładowo, nagrywając filmy podczas chodzenia czy jazdy na rowerze, drgania mogą być spore, więc to jest bardzo przydatne. Warto włączać tę stabilizację, gdy jest ciemno, a czas naświetlania długi – wtedy łatwiej o poruszenia. W dzisiejszych aparatach i kamerach stabilizacja obrazu to już norma, co znacząco podnosi jakość nagrań. Pamiętaj jednak, że nawet najlepsza stabilizacja nie zastąpi statywu w ekstremalnych warunkach, ale daje większą swobodę, gdy statyw nie wchodzi w grę, bo na przykład nie ma jak go ustawić.

Pytanie 7

Aby móc używać plików .psd do produkcji fotokastu, należy

A. zwektoryzować plik
B. zrasteryzować plik
C. zmienić format pliku
D. zmienić rozdzielczość pliku
Chociaż zmiana rozdzielczości, zwektoryzowanie czy zrasteryzowanie pliku mogą brzmieć ciekawie, to niestety nie są to dobre odpowiedzi w kontekście przygotowania plików do fotokastów. Zmiana rozdzielczości jest ważna, ale nie zmienia samego formatu pliku, co jest najistotniejsze, gdy chodzi o użyteczność w fotokastach. A zwektoryzowanie pliku, które polega na przemianie grafiki rastrowej w wektorową, jest nieodpowiednie, bo w plikach .psd są warstwy, które po konwersji do formatu wektorowego tracą sens. W praktyce, pliki .psd są po prostu rastrowe, więc nie da się ich tak przekształcić bez utraty ważnych informacji. Z kolei zrasteryzowanie, które przekłada wektory na bitmapy, może pogorszyć jakość, a w przypadku .psd to nie jest coś, co chcemy zrobić. Takie odpowiedzi często wynikają z braku zrozumienia, czym różnią się te formaty i czemu są ważne w kontekście multimediów. Warto więc poznać różnice między grafiką rastrową a wektorową, zanim zacznie się pracować z fotokastami.

Pytanie 8

Aby zachować całe pasmo częstotliwości słyszalnych dla ludzi przy cyfrowym kodowaniu dźwięku, konieczne jest użycie częstotliwości próbkowania nie mniejszej niż

A. 40 kHz
B. 20 kHz
C. 60 kHz
D. 10 kHz
Częstotliwości próbkowania mniejsze niż 40 kHz są niewystarczające do zachowania pełnego pasma słyszalnych częstotliwości. Wybór 20 kHz na przykład, może wydawać się kuszący, ale jest to błąd fundamentalny, ponieważ 20 kHz to maksymalna granica słyszalnego dźwięku, co oznacza, że przy częstotliwości próbkowania na poziomie 20 kHz, nie jesteśmy w stanie zarejestrować wszystkich dźwięków, które mogą być słyszalne przez człowieka. W efekcie będą się pojawiać zniekształcenia i utrata jakości dźwięku, co stanowi poważny problem w kontekście profesjonalnej produkcji audio. Z kolei odpowiedzi takie jak 10 kHz czy 60 kHz również nie są odpowiednie; 10 kHz leży poniżej wymaganego minimum, podczas gdy 60 kHz, chociaż teoretycznie wystarczająca, jest niepraktyczna i nieefektywna w większości zastosowań audio, ponieważ generowanie i przetwarzanie danych audio w tak wysokiej częstotliwości wymaga znacznych zasobów sprzętowych i pamięci. Często popełnia się błąd polegający na założeniu, że wystarczy jedynie wybrana przez nas częstotliwość próbkowania; istotne jest jednak, aby pamiętać, że wybór ten powinien opierać się na zasadach naukowych dotyczących przetwarzania sygnałów oraz standardach branżowych. Bez zrozumienia tych zasad, możemy wprowadzać w błąd i uzyskiwać dźwięk o znacznie gorszej jakości.

Pytanie 9

Aby zapisać pliki cyfrowe na płycie CD, należy skorzystać z programu

A. Publisher
B. Nero
C. Audacity
D. PowerPoint
Wybór nieodpowiednich programów do nagrywania płyt CD często wynika z nieporozumień co do ich podstawowej funkcji. Publisher to oprogramowanie przeznaczone do tworzenia materiałów graficznych, takich jak broszury czy plakaty, a nie do zarządzania danymi na nośnikach optycznych. Audacity, z kolei, to program do edycji dźwięku, który nie ma możliwości nagrywania płyt CD, a jego funkcjonalność koncentruje się na obróbce i miksowaniu nagrań audio. PowerPoint to narzędzie do tworzenia prezentacji multimedialnych, które również nie jest zaprojektowane do nagrywania danych na nośnikach optycznych. Pojawiające się w tym kontekście błędne przypisania wynikają z mylnego przekonania, że każdy program mogący obsługiwać pliki multimedialne nadaje się do nagrywania płyt. Kluczowym elementem przy wyborze oprogramowania do nagrywania jest jego przeznaczenie oraz zestaw oferowanych funkcji. Wiele osób może mylić programy do edycji z tymi do nagrywania, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania narzędzi i potencjalnych problemów z kompatybilnością. Dla efektywnego zarządzania danymi oraz tworzenia nośników optycznych, kluczowe jest stosowanie dedykowanych aplikacji, które są zgodne z obowiązującymi standardami nagrywania.

Pytanie 10

Aby stworzyć graficzno-tekstową kompozycję na stronie internetowej, powinno się wykorzystać program

A. Adobe AfterEffects
B. Puzzle Flow
C. Adobe Photoshop
D. Audacity
Adobe Photoshop to jeden z najpopularniejszych programów graficznych, wykorzystywanych do tworzenia kompozycji graficzno-tekstowych na stronach internetowych. Oferuje bogaty zestaw narzędzi do edycji grafiki rastrowej, co czyni go idealnym narzędziem do projektowania wizualnych elementów stron, takich jak banery, przyciski, ikony czy tła. Program pozwala na zaawansowane manipulacje obrazem, w tym warstwy, maski, filtry oraz efekty, które wspierają twórcze podejście w projektowaniu. Przykładem zastosowania Photoshop w praktyce może być stworzenie grafiki promującej nową usługę na stronie internetowej, gdzie projektant łączy tekst z obrazem, dbając o estetykę i czytelność. W kontekście standardów branżowych, korzystanie z Adobe Photoshop umożliwia projektantom przestrzeganie zasad UX/UI, poprzez tworzenie intuicyjnych i atrakcyjnych wizualnie interfejsów. Dlatego też, wybór tego oprogramowania przy tworzeniu stron internetowych jest zgodny z aktualnymi trendami i najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 11

Jaki kolor będą miały teksty akapitów utworzone na podstawie przedstawionego arkusza stylów?

 <style>
p{color: yellow;}
p{color: black;}
p{color: red;}
</style>
A. Czarny.
B. Zielony.
C. Czerwony.
D. Żółty.
Odpowiedź "Czerwony" jest poprawna, ponieważ w arkuszu stylów CSS zdefiniowano trzy reguły dotyczące koloru tekstu dla elementów <p>. W CSS, kiedy wiele reguł odnosi się do tego samego elementu, ostatnia reguła, która ma tę samą specyficzność, ma decydujące znaczenie. W naszym przypadku ostatnia reguła to 'p{color: red;}', co wskazuje, że tekst akapitów będzie wyświetlany w kolorze czerwonym. W praktyce oznacza to, że, niezależnie od wcześniejszych przypisanych kolorów, w tym przypadku żółtego i czarnego, ostateczny kolor tekstu to czerwony. To podejście jest zgodne z zasadą kaskadowości w CSS, gdzie przetwarzanie reguł następuje od góry do dołu, a ostatnia reguła ma pierwszeństwo. Warto znać tę zasadę, aby skutecznie zarządzać stylami na stronach internetowych, co jest kluczowe w kontekście responsywnego projektowania oraz optymalizacji wydajności witryn.

Pytanie 12

Ile maksymalnie barw można użyć na jednym slajdzie, aby zachować przejrzystość projektu multimedialnego?

A. 6 barw
B. 4 barwy
C. 5 barw
D. 2 barwy
Mówić, że na slajdzie można użyć 2 albo 5 czy 6 kolorów, żeby zachować czytelność, to trochę błąd. Użycie tylko 2 kolorów może sprawić, że wszystko będzie wyglądać nudno i nie wyróżnisz ważnych rzeczy. Z kolei 5 czy 6 kolorów może być przytłaczające, przez co odbiorcy mogą się pogubić i nie zauważyć kluczowych informacji. W końcu będzie chaos i nikt nie zrozumie, o co chodzi. To może znacząco obniżyć efektywność prezentacji. Zasadniczo, w grafice podkreśla się znaczenie ograniczenia kolorów dla lepszej spójności, co ułatwia odbiorcom skupienie się na tym, co istotne. Często, przy różnych typach treści, jak wykresy czy infografiki, zbyt wiele kolorów potrafi wprowadzić zamieszanie, co jednoznacznie idzie w sprzeczności z zasadą prostoty. Ostatecznie, ilość kolorów powinna być dostosowana do celu prezentacji i odbiorców, żeby przekaz był jak najbardziej skuteczny.

Pytanie 13

Czym jest animacja poklatkowa?

A. Techniką przekształcania zdjęć w animacje
B. Techniką łączenia dźwięku z obrazem
C. Techniką, w której każda klatka filmu jest osobno ustawiana i fotografowana
D. Techniką tworzenia ruchu na podstawie kształtów wektorowych
Animacja na podstawie kształtów wektorowych, znana jako animacja wektorowa, to technika oparta na matematycznych obliczeniach, które definiują obiekty w przestrzeni. Jest powszechnie stosowana w aplikacjach takich jak Adobe Animate, pozwalając na tworzenie płynnych animacji bez utraty jakości przy zmianie skali. Nie jest to jednak animacja poklatkowa, ponieważ nie polega na fizycznym ustawianiu i fotografowaniu obiektów. Przekształcanie zdjęć w animacje odnosi się często do technik edycji obrazu, które mogą wykorzystywać narzędzia do tworzenia efektów ruchu ze statycznych obrazów, ale nie jest to równoznaczne z klasyczną animacją poklatkową. Łączenie dźwięku z obrazem to proces postprodukcji, który dotyczy synchronizacji audio z wizualnymi elementami filmu lub animacji. Choć jest to kluczowy element produkcji multimedialnej, nie jest związany bezpośrednio z techniką animacji poklatkowej. Błędy myślowe często wynikają z mylenia różnych technik animacyjnych i ich zastosowań, które, choć mogą wydawać się podobne, mają unikalne cechy i zastosowania w praktyce.

Pytanie 14

Która z ilustracji jest właściwie przypisana do wartości przysłony?

Ilustracja do pytania
A. F 64
B. F 1,4
C. F 11
D. F 32
Ilustracja oznaczona jako F 32 prawidłowo przedstawia przysłonę o małym otworze. Wyższa wartość przysłony, taka jak F 32, oznacza, że otwór przysłony jest mniejszy, co ogranicza ilość światła wpadającego na matrycę aparatu. Taka wartość jest często używana w fotografii krajobrazowej lub sytuacjach, gdzie zależy na dużej głębi ostrości, czyli wyostrzeniu większej części obrazu, zarówno pierwszego planu, jak i tła.

Pytanie 15

Jakie materiały barwne są generowane w wyniku chemicznego procesu C-41?

A. materiały barwne pozytywowe
B. materiały barwne negatywowe
C. diapozytywy
D. slajdy
Materiały barwne wywoływane w procesie chemicznym C-41 to materiały negatywowe, co oznacza, że w wyniku ich obróbki uzyskuje się negatywowe obrazy. Proces C-41 jest standardowym sposobem wywoływania kolorowego filmu negatywowego, który jest szeroko stosowany w fotografii amatorskiej i profesjonalnej. W odróżnieniu od pozytywów, negatywy mają odwrotne kolory, co oznacza, że jasne obszary w rzeczywistości stają się ciemne, a ciemne obszary stają się jasne. W praktyce oznacza to, że negatywy są używane jako surowe materiały do produkcji odbitek i innych form reprodukcji. Warto zwrócić uwagę, że proces C-41 jest dostosowany do materiałów, które są dostępne na rynku, co czyni go jedną z najpopularniejszych metod wywoływania filmów, a jego standardy są powszechnie akceptowane w branży fotograficznej. Używanie materiałów barwnych negatywowych w praktyce może prowadzić do różnorodnych efektów artystycznych, ponieważ umożliwia manipulację kolorami podczas odbitki, co jest istotne w pracy każdego fotografa.

Pytanie 16

Grafika cyfrowa stworzona w rozdzielczości 72 ppi powinna znaleźć zastosowanie w

A. publikacji książkowej
B. wydruku przestrzennego 3D
C. wydruku plakatów w formacie A2
D. publikacji internetowej
Odpowiedź 'publikacja internetowa' jest poprawna, ponieważ projekty graficzne zdigitalizowane w rozdzielczości 72 ppi (pikseli na cal) są odpowiednie do wykorzystania głównie w mediach elektronicznych. Rozdzielczość ta jest wystarczająca dla wyświetlania na ekranach komputerów, tabletów i smartfonów, gdzie obraz jest renderowany w pikselach. W przypadku publikacji internetowych, takich jak strony internetowe, blogi czy media społecznościowe, nie ma potrzeby stosowania wyższej rozdzielczości, ponieważ ekran nie potrafi wyświetlić większej liczby szczegółów. Standardowe praktyki branżowe wskazują, że dla druku, zwłaszcza w formacie książek lub plakatów, zaleca się wyższą rozdzielczość, zazwyczaj 300 ppi, aby zapewnić odpowiednią jakość i ostrość obrazu. Przykładem zastosowania 72 ppi mogą być grafiki na stronach internetowych czy banerach reklamowych, gdzie szybkość ładowania strony i estetyka są kluczowe. Ważne jest, aby projektanci rozumieli różnice w wymaganiach dotyczących rozdzielczości, aby dostarczyć odpowiednie pliki graficzne w zależności od medium, w którym będą one prezentowane.

Pytanie 17

Programy do tworzenia grafiki trójwymiarowej umożliwiają

A. przygotowanie prezentacji multimedialnych
B. stworzenie modeli postaci z filmów lub bohaterów gier komputerowych
C. projektowanie stron internetowych
D. tworzenie animacji poklatkowej oraz zaawansowaną obróbkę plików RAW
Oprogramowanie do projektowania grafiki trójwymiarowej (3D) jest kluczowym narzędziem w branży gier komputerowych oraz filmowej. Umożliwia tworzenie modeli postaci, które stanowią podstawę dla animacji oraz interakcji w tych mediach. Programy takie jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max umożliwiają artystom 3D modelowanie, teksturowanie oraz animowanie postaci, co sprawia, że są one niezwykle realistyczne i dynamiczne. W procesie tworzenia modeli, artyści korzystają z technik takich jak sculpting, retopologia oraz rigging, które pozwalają na osiągnięcie wysokiej jakości wyników. Przygotowane modele następnie mogą być używane w grach wideo, filmach animowanych, a także w wirtualnej rzeczywistości. Dobre praktyki obejmują optymalizację modeli pod kątem wydajności, co jest niezbędne, by działały płynnie w czasie rzeczywistym. Warto również zauważyć, że zaawansowane oprogramowanie 3D wspiera standardy, takie jak PBR (Physically Based Rendering), co zapewnia realistyczne odwzorowanie materiałów i oświetlenia.

Pytanie 18

Który kolor odpowiada zapisowi #00FF00?

A. Czerwony.
B. Czarny.
C. Zielony.
D. Biały.
Kolor zapisany w formacie szesnastkowym #00FF00 to zielony. Wynika to z tego, jak działa model RGB, który jest podstawą do określania barw w grafice komputerowej czy w projektowaniu stron internetowych. W modelu tym każdy z kolorów podstawowych (Red – czerwony, Green – zielony, Blue – niebieski) jest reprezentowany przez dwie cyfry w zakresie od 00 do FF (czyli od 0 do 255 w systemie dziesiętnym). W przypadku #00FF00, pierwsze dwie cyfry (00) oznaczają, że czerwony jest wyzerowany, kolejne dwie (FF) to maksymalna wartość zielonego, a ostatnie dwie cyfry (00) to brak niebieskiego. Czyli mamy pełne nasycenie zieleni przy braku pozostałych barw – daje to czystą zieleń. Taki zapis powszechnie wykorzystuje się w CSS, grafice rastrowej, nawet w programowaniu mikrokontrolerów sterujących LEDami RGB. Moim zdaniem to jeden z tych kodów, które warto zapamiętać, bo #00FF00 często pojawia się przy testach monitorów albo w materiałach do nauki kolorystyki. W praktyce, jak projektujesz UI albo tworzysz prostą stronę www, to szybkie rozpoznanie kodów RGB/HEX bardzo ułatwia pracę. Najlepsi graficy, z mojego doświadczenia, od razu rozpoznają, że FF w środkowej parze cyfr daje soczystą zieleń – i to jest taki branżowy klasyk.

Pytanie 19

Tworzenie animacji w programie Adobe Photoshop realizowane jest poprzez

A. panel Oś czasu
B. skrypt Procesor obrazów
C. panel Nawigator
D. polecenie Stykówka
Panel Oś czasu w programie Adobe Photoshop służy do projektowania przebiegu animacji poprzez umożliwienie użytkownikowi zarządzania kluczowymi klatkami oraz czasem ich trwania. W przeciwieństwie do innych narzędzi, takich jak Nawigator czy procesory obrazów, Oś czasu jest dedykowana do animacji, co czyni ją kluczowym elementem w tworzeniu ruchomych obrazów. Umożliwia użytkownikom dodawanie i edytowanie warstw w określonych punktach czasu, co pozwala na precyzyjne kontrolowanie każdego aspektu animacji. Dobrą praktyką jest korzystanie z funkcji wygładzania przejść pomiędzy klatkami, co nadaje animacji bardziej płynny i profesjonalny wygląd. Można również wyeksportować animację do formatu GIF lub jako film, co daje szerokie możliwości prezentacji. Zrozumienie działania panelu Oś czasu i umiejętność jego wykorzystania są kluczowe dla każdego, kto planuje tworzyć efektywne wizualizacje i animacje w Photoshopie.

Pytanie 20

W projekcie graficznym tło powinno sięgać do

A. prowadnicy
B. marginesu wewnętrznego
C. linii spadu
D. linii cięcia
Wybór linii cięcia jako miejsca, do którego powinno dochodzić tło, jest błędny, ponieważ linia cięcia wyznacza granice finalnego produktu, a nie obszar, w którym można umieścić tło. Jeśli projekt graficzny zostanie zaprojektowany z tłem sięgającym jedynie do linii cięcia, ryzyko pojawienia się białych krawędzi na gotowym produkcie znacznie wzrasta, co jest nieestetyczne i nieprofesjonalne. Margines wewnętrzny to inny element, który dotyczy przestrzeni wokół tekstu i innych ważnych elementów wewnątrz projektu, a nie tła. Odpowiednie zachowanie marginesu wewnętrznego jest ważne dla czytelności, jednak nie wpływa na to, gdzie powinno się kończyć tło projektu. Prowadnice są narzędziem pomocniczym, które pozwala na precyzyjne umieszczanie elementów w projekcie, ale również nie definiują, gdzie powinno znajdować się tło. Często projektanci mogą mylić te pojęcia, co prowadzi do nieprawidłowych decyzji projektowych. Kluczowe jest zrozumienie, że tło powinno sięgać do linii spadu, a nie do innych wytycznych, aby zapewnić wysoką jakość i estetykę finalnego produktu. W praktyce wielu projektantów korzysta z szablonów, które zawierają linie spadu, co pomaga w unikaniu takich błędów.

Pytanie 21

Wskaź program, w którym można przeprowadzić retusz fotografii, która ma być umieszczona na stronie internetowej?

A. Painter
B. Photoshop
C. Illustrator
D. Studio Artist
Photoshop to wiodący program w dziedzinie edycji grafiki rastrowej, który jest szeroko stosowany w branży kreatywnej do retuszu zdjęć. Oferuje zaawansowane narzędzia, takie jak maski, warstwy oraz filtry, które pozwalają na precyzyjne dostosowanie kolorów, kontrastu i detali zdjęć. Użytkownicy mogą wykorzystać funkcję retuszu, aby usunąć niedoskonałości, zredukować szumy oraz poprawić ogólną jakość obrazu, co jest kluczowe przy publikacji na stronach internetowych. Przykładem zastosowania Photoshopa może być retusz portretów, gdzie program umożliwia wygładzenie skóry, usunięcie cieni oraz podkreślenie oczu. Standardy branżowe sugerują, że zdjęcia publikowane online powinny mieć odpowiednią rozdzielczość oraz być zoptymalizowane pod kątem szybkości ładowania, co Photoshop również wspiera dzięki funkcjom eksportu. Dzięki rozbudowanej dokumentacji oraz aktywnej społeczności, użytkownicy mogą łatwo znaleźć porady i techniki, które pomogą im w efektywnej pracy z tym oprogramowaniem.

Pytanie 22

Wskaż cyfrowe źródło sygnałów fonicznych.

A. Dysk przenośny i gramofon analogowy.
B. Odtwarzacz płyt CD lub DVD oraz płyta winylowa.
C. Komputer stacjonarny z napędem CD/DVD.
D. Odtwarzacz mp3 i magnetofon szpulowy.
Wybór urządzeń analogowych jako źródła sygnału fonicznego często wynika z przyzwyczajeń lub mylnego skojarzenia pojęć. Gramofon analogowy oraz magnetofon szpulowy faktycznie generują i odtwarzają dźwięk, ale sygnał ten ma charakter wyłącznie analogowy – zapis fal dźwiękowych odbywa się tam w postaci fizycznych odkształceń rowków lub namagnesowania taśmy. Natomiast cyfrowe źródła sygnału fonicznego to takie urządzenia, które przechowują i odtwarzają dźwięk w postaci zer i jedynek, czyli w formie cyfrowej. Odtwarzacze mp3 oraz odtwarzacze CD/DVD bazują na plikach lub ścieżkach cyfrowych, jednak często wśród uczniów istnieje przekonanie, że obecność jakiegokolwiek nośnika lub napędu oznacza cyfrowość – co nie zawsze jest prawdą. Przykładowo, płyta winylowa, choć odtwarzana przez nowoczesne urządzenia, jest dalej nośnikiem stricte analogowym. Magnetofon szpulowy, choć wykorzystywany w archiwizacji i radiu przez dekady, nie ma nic wspólnego z cyfrowym zapisem. Najczęstszy błąd myślowy to mylenie pojęcia „nowoczesny wygląd” z cyfrową technologią lub utożsamianie każdego odtwarzacza z cyfrowym źródłem – podczas gdy kluczowe jest, jak zapisany jest dźwięk na nośniku i jak przetwarzany jest w urządzeniu. Praktyka branżowa jasno wskazuje: za cyfrowe źródła uznaje się tylko te urządzenia, które operują na sygnale w postaci danych cyfrowych, czyli np. komputer z napędem CD/DVD, odtwarzacze plików mp3, czy profesjonalne rejestratory audio digital. Wybierając rozwiązania do studia lub pracy z dźwiękiem, warto dobrze rozumieć te różnice, bo przekłada się to bezpośrednio na jakość, możliwości przetwarzania i archiwizacji materiału.

Pytanie 23

Wskaż obowiązek spoczywający na właścicielu strony internetowej, który zamierza wykorzystać na stronie zdjęcia oznaczone zamieszczonymi symbolami licencji creative commons.

Ilustracja do pytania
A. Użycia komercyjnego, na tych samych warunkach.
B. Wyłącznie uznania autorstwa.
C. Uznania autorstwa, na tych samych warunkach.
D. Użycia w celach niekomercyjnych.
Odpowiedź 'Uznania autorstwa, na tych samych warunkach.' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do zasad licencji Creative Commons, które są kluczowe dla legalnego korzystania z dzieł chronionych prawem autorskim. Licencje te, w tym szczególnie typ CC BY-SA (Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach), wymagają, aby użytkownik, który zamierza wykorzystać dany utwór, uznał autorstwo oryginalnego twórcy, co oznacza podanie jego imienia i nazwiska lub pseudonimu w sposób zgodny z intencją twórcy. Ponadto, jeśli tworzysz nowe dzieło, bazując na utworze objętym tą licencją, musisz udostępnić je również na takich samych warunkach. Przykładem może być artysta, który tworzy plakat na podstawie zdjęcia objętego licencją CC BY-SA; w takim przypadku musi podać źródło zdjęcia oraz oznaczyć, że plakat jest dostępny na tych samych zasadach. Właściwe stosowanie licencji Creative Commons nie tylko wspiera twórczość i innowacyjność, ale również chroni prawa autorów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie ochrony własności intelektualnej.

Pytanie 24

Znany system kolorów, w którym każdy barwa oraz jej odcień mają przypisane oddzielne numery, określa się mianem skali

A. Pantone
B. kolorów internetowych
C. tint
D. kolorów specjalnych
Odpowiedzi 'tint', 'kolorów internetowych' oraz 'kolorów specjalnych' są niewłaściwe, ponieważ nie odnoszą się do systemu barw, który przypisuje numery poszczególnym kolorom w taki sposób, jak robi to Pantone. Termin 'tint' odnosi się do dodawania bieli do koloru, co skutkuje jaśniejszym odcieniem tego koloru. Jest to termin używany w kontekście mieszania farb, ale nie jest to system klasyfikacji kolorów z unikalnymi numerami. Z drugiej strony, 'kolory internetowe' najczęściej odnoszą się do systemu HEX oraz RGB, które są używane na stronach internetowych i w aplikacjach cyfrowych. Chociaż kolory te również mają swoje numery, nie są one używane w kontekście druku lub w zastosowaniach, gdzie zachowanie spójności kolorystycznej w różnych materiałach jest kluczowe. 'Kolory specjalne' to termin, który może odnosić się do kolorów używanych w drukowaniu, które są poza standardowym zestawem CMYK, ale nie są przypisane do konkretnego systemu numeracji jak Pantone. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla właściwego zastosowania kolorów w projektowaniu i produkcji, a także dla uniknięcia pomyłek, które mogą prowadzić do niespójności w projektach kreatywnych.

Pytanie 25

Którą regułę zastosowano do kadrowania zamieszczonej fotografii?

Ilustracja do pytania
A. Złotej spirali.
B. Tójpodziału
C. Podziału diagonalnego.
D. Podziału ukośnego
Zastosowanie reguły trójpodziału w fotografii jest jedną z najpopularniejszych technik kompozycyjnych, która pozwala na osiągnięcie harmonii w obrazie. Reguła ta polega na podziale kadru na trzy równe części zarówno w pionie, jak i w poziomie, tworząc dziewięć prostokątnych obszarów. Umieszczając istotne elementy zdjęcia wzdłuż tych linii lub w miejscach ich przecięcia, fotograf zwiększa dynamikę i równowagę kompozycyjną. W przedstawionej fotografii, linie trójpodziału idealnie pokrywają się z horyzontem oraz kluczowymi elementami ogrodu, co nadaje całości estetycznego wyrazu i przyciąga wzrok widza. W praktyce, stosowanie tej reguły może znacząco poprawić jakość zdjęć, szczególnie w fotografii krajobrazowej i portretowej, gdzie układ głównych obiektów ma kluczowe znaczenie dla ich odbioru. Warto pamiętać, że choć reguła ta jest pomocna, nie jest sztywną zasadą; czasami odstępstwo od niej może prowadzić do interesujących efektów. Dobre praktyki w fotografii zalecają eksperymentowanie z różnymi kompozycjami, aby odkryć, co najlepiej pasuje do konkretnej sceny.

Pytanie 26

Użycie zdjęcia objętego licencją by-nc-nd do celów prezentacyjnych umożliwia

A. pokazywanie zdjęcia z identyfikacją autora i linkiem do źródła
B. pokazywanie zdjęcia bez podania nazwy autora
C. zmianę zdjęcia bez zgody twórcy
D. pokazywanie zdjęcia z podaniem nazwy autora

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na prezentowanie zdjęcia ze wskazaniem autora i podaniem linku do źródła jest prawidłowa w kontekście licencji by-nc-nd. Licencja ta, czyli 'attribution-noncommercial-no derivatives', zezwala na korzystanie z utworów tylko w sposób ograniczony. Użytkownicy mają prawo do prezentacji utworów, ale muszą podać odpowiednie uznanie autorowi oraz dostarczyć link do oryginalnego źródła. Ważne jest, aby zrozumieć, że nie można dokonywać jakichkolwiek modyfikacji zdjęcia, co oznacza, że każda prezentacja powinna być wierna oryginałowi. Przykłady zastosowania tej zasady można znaleźć w materiałach edukacyjnych, blogach artystycznych oraz na stronach internetowych portali non-profit, które promują twórczość artystów, jednocześnie respektując ich prawa autorskie. Praktyka podawania źródła jest również zgodna z zaleceniami różnych organizacji zajmujących się prawami autorskimi, co podkreśla znaczenie etycznego korzystania z cudzych prac.

Pytanie 27

W których formatach należy skatalogować obrazy grafiki rastrowej przeznaczone do zamieszczenia w prezentacji multimedialnej?

A. PSD, BMP
B. TIFF, AI
C. JPEG, PNG
D. RAW, CDR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Formaty JPEG i PNG są praktycznie standardem, jeśli chodzi o umieszczanie grafiki rastrowej w prezentacjach multimedialnych, niezależnie czy pracujemy w PowerPoincie, Google Slides, czy nawet w Keynote. JPEG sprawdza się świetnie przy zdjęciach, bo kompresja stratna pozwala znacząco zmniejszyć rozmiar pliku, jednocześnie zachowując przyzwoitą jakość wizualną na slajdach – wiadomo, nie zawsze liczy się każdy piksel. PNG natomiast stosuje się tam, gdzie chcemy zachować przezroczystość lub po prostu uniknąć strat kompresji przy grafikach typu logo, wykresy czy schematy – to moim zdaniem jest superważne, bo w prezentacji nie raz trzeba podmieniać tła albo zachować ostrość drobnych elementów. Zauważ, że oba te formaty są powszechnie wspierane przez praktycznie wszystkie programy do prezentacji, co znacznie ułatwia pracę i minimalizuje ryzyko problemów z kompatybilnością. Osobiście zawsze trzymam się tej zasady, bo przekłada się to na lepszy odbiór prezentacji i mniej stresu przy eksporcie czy udostępnianiu plików. JPEG i PNG są też zgodne z zaleceniami większości podręczników informatycznych i branżowych portali – to takie klasyczne „bezpieczne wybory”. W praktyce korzystanie z innych formatów niż JPEG i PNG zwykle prowadzi do problemów, typu błędy przy wyświetlaniu, zbyt duże pliki czy utrata szczegółów. No i nie bez powodu te dwa formaty są domyślne praktycznie wszędzie.

Pytanie 28

Który z poniższych zapisów znaczników w języku XHTML jest poprawny?

A. <XHtml>
B. <xhtml>
C. <XHTML>
D. <xHtMl>

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź <xhtml> jest poprawna, ponieważ XHTML (Extensible Hypertext Markup Language) jest językiem znaczników, który jest surową wersją HTML 5. XHTML jest wrażliwy na wielkość liter, co oznacza, że wszystkie znaczniki muszą być pisane małymi literami. To podejście wynika z faktu, że XHTML opiera się na XML, który ma ścisłe zasady dotyczące składni, w tym konieczność używania małych liter dla nazw znaczników. Użycie odpowiedniej składni pozwala na lepszą interoperacyjność między różnymi przeglądarkami internetowymi oraz zapewnia zgodność z standardami W3C. Przykładowe zastosowanie poprawnego znacznika to: <xhtml><title>Przykład</title></xhtml>, co jest podstawą budowy dokumentu XHTML. Używanie poprawnych znaczników jest kluczowe dla uzyskania odpowiednich wyników w interpretacji przez przeglądarki oraz dla poprawnego działania technologii wspierających, takich jak CSS i JavaScript.

Pytanie 29

Jaki program pozwala na stworzenie prezentacji w formie slajdów, które są wyświetlane jeden po drugim?

A. Audacity
B. Power Point
C. Microsoft Paint
D. Adobe Bridge

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
PowerPoint to program stworzony z myślą o tworzeniu prezentacji, które są wyświetlane w formie slajdów. Dzięki niemu użytkownicy mogą tworzyć wizualnie atrakcyjne i interaktywne prezentacje, które mogą być używane w różnych kontekstach, od edukacji po biznes. Program oferuje różnorodne szablony, motywy i narzędzia graficzne, które umożliwiają dostosowanie każdego slajdu do specyficznych potrzeb prezentacji. Można dodawać tekst, obrazy, wideo oraz elementy dźwiękowe, co zwiększa zaangażowanie odbiorców. PowerPoint obsługuje także animacje i przejścia między slajdami, co pozwala na płynne przechodzenie z jednego tematu do kolejnego, co jest istotne w trakcie prezentacji. Jest szeroko stosowany w branży biznesowej oraz edukacyjnej jako standardowy program do przygotowywania materiałów wizualnych, co podkreśla jego znaczenie w komunikacji wizualnej. Umiejętność korzystania z PowerPointa jest często wymagana w wielu profesjach, dlatego jego znajomość stanowi istotny element kompetencji cyfrowych.

Pytanie 30

Finalnym rezultatem procesu DTP (Desktop Publishing) jest

A. stworzenie pliku PDF lub postscriptowego
B. wydanie animacji
C. organizacja nagłówków
D. wybór odpowiedniej palety kolorów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Końcowym efektem procesu Desktop Publishing (DTP) jest utworzenie pliku PDF lub postscriptowego, co jest kluczowym etapem w produkcji materiałów drukowanych i elektronicznych. PDF (Portable Document Format) to format stworzony przez Adobe, który pozwala na zachowanie układu strony oraz wszystkich elementów graficznych i tekstowych, niezależnie od urządzenia, na którym jest wyświetlany. Przykładowo, osoby przygotowujące dokumenty do druku często korzystają z oprogramowania DTP, aby stworzyć profesjonalne publikacje, które następnie eksportują do formatu PDF. To zapewnia, że każdy wydruk będzie identyczny z wersją elektroniczną, co jest niezwykle istotne w kontekście brandingowym i jakościowym. Podobnie, format PostScript to język opisu strony, który jest szeroko stosowany w profesjonalnym druku. Jego zaletą jest to, że precyzyjnie opisuje, jak ma wyglądać strona, co sprawia, że jest preferowany w drukarniach. Użycie tych formatów w DTP odpowiada na potrzeby zarówno projektantów, jak i drukarzy, gwarantując, że końcowy produkt spełnia wysokie standardy branżowe.

Pytanie 31

W jakim formacie zapisywane są fotografie cyfrowe, które będą poddawane dalszej edycji?

A. JPEG
B. RAW
C. PSD
D. TIFF

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Format RAW jest preferowanym wyborem dla fotografów i operatorów wideo, którzy planują dalszą obróbkę swoich zdjęć lub nagrań. Oferuje on nieprzetworzone dane z matrycy aparatu, co pozwala na zachowanie maksymalnej jakości obrazu. Dzięki temu, w postprodukcji, użytkownicy mogą w pełni kontrolować parametry takie jak ekspozycja, balans bieli, nasycenie kolorów czy kontrast, co jest szczególnie ważne w profesjonalnej pracy fotograficznej. W przeciwieństwie do formatów takich jak JPEG, które stosują kompresję stratną, RAW nie traci żadnych szczegółów obrazu, co czyni go idealnym wyborem dla tych, którzy wymagają najwyższej jakości. Przykładowo, w studiach fotograficznych standardem jest używanie formatu RAW w celu uzyskania optymalnych rezultatów przy edycji zdjęć w programach takich jak Adobe Lightroom czy Photoshop. Dzięki zachowaniu pełnych danych, użytkownik ma możliwość wychwycenia detali, które mogłyby zostać utracone w przypadku użycia formatu kompresji stratnej. Warto zaznaczyć, że korzystanie z RAW wymaga większej przestrzeni dyskowej oraz specyficznych umiejętności w obróbce, ale korzyści w postaci wyższej jakości końcowego produktu są niezaprzeczalne.

Pytanie 32

Podaj właściwą sekwencję działań realizowanych podczas aktualizacji aplikacji Wordpress?

A. Testowanie klonowanej witryny, sprawdzanie reguł CSS, projektowanie elementów graficznych
B. Formatowanie treści, drukowanie projektu witryny, określenie licencji grafik
C. Instalacja wtyczek, sprawdzanie znaczników HTML, pozycjonowanie witryny
D. Wykonanie kopii zapasowej, testowanie klonowanej witryny, aktualizacja elementów witryny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa kolejność czynności podczas aktualizacji aplikacji WordPress obejmuje wykonanie kopii zapasowej, testowanie sklonowanej strony oraz aktualizowanie elementów strony. Wykonanie kopii zapasowej jest kluczowe, ponieważ pozwala na przywrócenie strony w przypadku wystąpienia problemów. Testowanie sklonowanej strony umożliwia sprawdzenie, czy wszystkie aktualizacje działają poprawnie, bez ryzyka zakłócenia działania strony głównej. Dopiero po tych krokach można bezpiecznie zaktualizować wtyczki, motywy lub inne elementy na stronie głównej.

Pytanie 33

Który z formatów pozwala na użycie maksymalnie 256 kolorów w obrębie bloku obrazu?

A. CDR
B. EPS
C. JPG
D. GIF

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Format GIF (Graphics Interchange Format) obsługuje maksymalnie 256 kolorów na blok obrazu, co czyni go idealnym do zastosowań, gdzie istotna jest niewielka paleta barw, na przykład w prostych grafikach i animacjach internetowych. GIF wykorzystuje kompresję bezstratną, co pozwala na zachowanie jakości obrazu przy minimalnej wielkości pliku. Z tego powodu jest powszechnie stosowany w grafice internetowej, szczególnie dla małych obrazków, ikon i prostych animacji. GIF obsługuje również przezroczystość, co pozwala na umieszczanie obrazów na różnych kolorach tła. Przy zachowaniu ograniczonej palety kolorów, format ten jest również popularny w projektach, gdzie ograniczenia techniczne wymagają efektywnego zarządzania rozmiarem plików. Warto również zauważyć, że GIF stał się bazą dla wielu popularnych memów internetowych, co pokazuje jego szerokie zastosowanie w nowoczesnej kulturze cyfrowej.

Pytanie 34

Jaki format należy zastosować do kompresji materiałów wideo?

A. RealAudio
B. MPEG
C. MP3
D. JPEG

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź z formatem MPEG jest jak najbardziej na miejscu, bo to standard, który zajmuje się kompresją filmów. MPEG, czyli Moving Picture Experts Group, to organizacja, która wymyśla zasady dla kompresji i przesyłania multimediów. Format MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 znajdziesz wszędzie: w streamingu, telewizji, a nawet na DVD. Dzięki MPEG można zmniejszyć wielkość plików wideo, co jest mega ważne gdy chodzi o przechowywanie i wysyłanie filmów. No i dzięki temu można szybciej przesyłać dane przez sieci, co wszystkim ułatwia życie. W praktyce format MPEG używany jest w serwisach wideo, jak YouTube, i w produkcji filmowej, gdzie trzeba zachować dobrą jakość obrazu, jednocześnie zmniejszając rozmiar pliku. Co ważne, MPEG obsługuje różne poziomy kompresji, więc jest wszechstronny w wielu zastosowaniach multimedialnych.

Pytanie 35

Jakie sformułowanie najlepiej opisuje grafikę wektorową?

A. Podczas powiększania obrazów nie ma degradacji jakości
B. Podczas powiększania obrazów występuje degradacja jakości
C. Podczas skalowania grafiki następuje zmniejszenie intensywności kolorów
D. Podczas skalowania grafiki następuje zwiększenie intensywności kolorów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wskazuje na kluczową cechę grafiki wektorowej, która odróżnia ją od grafiki rastrowej. Grafika wektorowa jest oparta na matematycznych równaniach, co pozwala na skalowanie obrazów do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości. Przykładem zastosowania grafiki wektorowej jest tworzenie logotypów, które muszą być wyraźne i czytelne w różnych rozmiarach – od wizytówek po bilboardy. Dzięki temu, projektując logo w programie wektorowym, można je zmieniać w dowolny sposób, nie martwiąc się o pikselizację. Standardy takie jak SVG (Scalable Vector Graphics) oraz EPS (Encapsulated PostScript) są często stosowane w branży, co potwierdza popularność i przydatność grafiki wektorowej w profesjonalnych projektach graficznych. Dodatkowo, grafika wektorowa jest bardziej elastyczna w edytowaniu, co umożliwia łatwe wprowadzanie zmian w projektach bez wpływu na jakość końcowego produktu.

Pytanie 36

Który efekt dźwiękowy zastosowano w programie Audacity do sygnału akustycznego, jeżeli przebieg czasowy sygnału przed zmianą przedstawiono na rysunku przed zastosowaniem efektu a po zmianie na rysunku po zastosowaniu efektu?

Ilustracja do pytania
A. Efekt zmień tempo
B. Efekt stopniowe wzmacnianie dźwięku
C. Efekt stopniowe ściszanie dźwięku
D. Efekt wzmocnienia siły głosu bas i sopran

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Efekt stopniowego ściszania dźwięku to naprawdę ważna technika w produkcji audio. Można go wykorzystać na różne sposoby, na przykład przy miksowaniu muzyki czy tworzeniu efektów dźwiękowych w filmach. Jak spojrzysz na przebieg czasowy sygnału, to zauważysz, że amplituda sygnału maleje z czasem, co daje fajne, płynne przejście do ciszy. To jest przydatne, zwłaszcza gdy kończysz utwór muzyczny, bo takie wygaszanie dźwięku wprowadza słuchacza w nastrój zamknięcia. W miksie dźwięku, jeśli używasz efektów ściszenia zgodnie z zasadami dynamiki, możesz osiągnąć bardziej harmonijne brzmienie i zrobić więcej miejsca dla innych instrumentów. Tylko pamiętaj, żeby nie przesadzić z tymi efektami, bo można stracić jakość dźwięku.

Pytanie 37

Firma nabyła zestaw zdjęć z licencją Royalty Free do wykorzystania w materiałach reklamowych, takich jak ulotki czy plakaty. Czy jest możliwe, aby bez dodatkowych warunków użyć tych zdjęć na stronie internetowej firmy?

A. Tak, ponieważ licencja zezwala na wykorzystanie zdjęć w dowolnym celu firmy
B. Nie, firma ma obowiązek poinformować odpowiedni bank grafiki o każdym użyciu zdjęć w jakimkolwiek celu
C. Nie, firma musi dodatkowo zakupić prawo do używania zdjęć na stronie internetowej
D. Nie, ponieważ licencja obejmuje wyłącznie materiały drukowane - ulotki, plakaty

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Licencje Royalty Free są projektowane z myślą o szerokim zastosowaniu, co oznacza, że po zakupie takich zdjęć można je wykorzystywać w różnych kontekstach, w tym w materiałach drukowanych oraz cyfrowych. W przypadku odpowiedzi, która stwierdza, że firma może wykorzystać zakupione zdjęcia do przygotowania strony internetowej, jest to zgodne z właściwym zrozumieniem warunków licencyjnych. Licencja Royalty Free nie ogranicza się jedynie do jednego typu mediów, ale zazwyczaj umożliwia wielokrotne wykorzystanie w różnych projektach, co czyni ją bardzo elastyczną. Przykładem może być użycie tych zdjęć zarówno w broszurach reklamowych, jak i na stronie internetowej, co pozwala na spójne przekazywanie wizualnej tożsamości marki. Ważne jest, aby przed wykorzystaniem zdjęć dokładnie zapoznać się z umową licencyjną, aby upewnić się, że wszystkie warunki są spełnione. Dobre praktyki branżowe sugerują, że każda firma powinna prowadzić dokumentację dotyczącą zakupionych licencji, co ułatwia przyszłe wykorzystanie zasobów wizualnych bez ryzyka naruszenia praw autorskich.

Pytanie 38

Aby stworzyć film z podkładem dźwiękowym, należy korzystać z programu Adobe

A. Fireworks
B. Premiere
C. Illustrator
D. InDesign

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Adobe Premiere Pro jest profesjonalnym oprogramowaniem do montażu wideo, które oferuje wszechstronne możliwości pracy z dźwiękiem. Umożliwia użytkownikom m.in. dodawanie, edytowanie i miksowanie ścieżek dźwiękowych, co jest kluczowe w procesie postprodukcji filmowej. Program obsługuje różne formaty dźwięku oraz umożliwia korzystanie z zaawansowanych efektów dźwiękowych i filtrów, które mogą znacząco poprawić jakość finalnego materiału. Dzięki integracji z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak After Effects, użytkownicy mogą w prosty sposób wprowadzać animacje i efekty wizualne, co pozwala na tworzenie bardziej złożonych projektów. Dobre praktyki w branży filmowej obejmują m.in. dokładne dopasowanie ścieżki dźwiękowej do obrazu oraz stosowanie odpowiednich technik miksowania, co zwiększa ogólną jakość produkcji. Użytkownicy powinni również zwrócić uwagę na organizację projektu oraz na wykorzystanie skrótów klawiszowych, co znacznie przyspiesza pracę i zwiększa efektywność.

Pytanie 39

W celu skonfigurowania zaawansowanych opcji pokazu slajdów prezentacji multimedialnej wykonanej w programie PowerPoint należy wybrać polecenie

A. Widok/Widok konspektu.
B. Widok/Sortowanie slajdów.
C. Pokaz slajdów/Przygotuj pokaz slajdów.
D. Pokaz slajdów/Próba tempa.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybranie polecenia „Pokaz slajdów/Przygotuj pokaz slajdów” to zdecydowanie najwłaściwszy sposób na dostęp do zaawansowanych opcji konfiguracji prezentacji w PowerPoincie. Właśnie w tym miejscu można ustalić, czy pokaz ma być automatyczny, czy sterowany ręcznie, ustawić przedziały czasowe przejść slajdów, zapętlić prezentację, czy nawet zdefiniować, które slajdy mają być wyświetlane. Moim zdaniem, korzystanie z tej funkcji pozwala naprawdę profesjonalnie przygotować prezentację na konferencję, targi czy też do kiosku multimedialnego. W praktyce, bardzo często spotykałem się z sytuacją, gdzie wymagane było ustawienie prezentacji na automatyczne odtwarzanie w pętli – tylko w tej sekcji można to zrobić bez kombinowania. Ta opcja jest też nieoceniona, jeśli chcemy przygotować prezentację dla różnych odbiorców lub przystosować ją do różnych warunków sprzętowych. Zwracam uwagę, że dobre praktyki mówią o dokładnym testowaniu tych ustawień przed wystąpieniem, bo niektóre opcje, np. ukrycie kursora czy wyłączenie kliknięć, mogą wpłynąć na przebieg pokazu. Z mojego doświadczenia, kto choć raz dobrze opanował funkcje „Przygotuj pokaz slajdów”, potem nie wyobraża sobie pracy w PowerPoincie bez tego narzędzia. To wręcz podstawa profesjonalnej prezentacji multimedialnej.

Pytanie 40

Najważniejsze informacje należy zaprezentować w obszarze slajdu oznaczonego cyframi

Ilustracja do pytania
A. 2
B. 4
C. 3
D. 1

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obszar oznaczony cyfrą 1 jest najbardziej odpowiedni do prezentacji kluczowych informacji w slajdach, ponieważ zajmuje centralną, górną część, co zapewnia większą widoczność i przyciąga uwagę odbiorcy. Zgodnie z zasadami projektowania slajdów, najważniejsze informacje powinny być umieszczane w obszarach o najwyższej ekspozycji, co zwiększa ich szanse na zauważenie przez widza. W praktyce oznacza to, że treści takie jak tytuły, najważniejsze punkty oraz wizualizacje należy umieścić w tym obszarze, aby skutecznie przekazać komunikat. Dobre praktyki w tworzeniu prezentacji sugerują, aby unikać nadmiernego zapełniania slajdów tekstem, a zamiast tego koncentrować się na kluczowych informacjach, które przyciągną uwagę i będą łatwe do przyswojenia. W kontekście przygotowywania prezentacji, warto również pamiętać o zastosowaniu spójnej kolorystyki oraz czcionek, aby wyróżnić najważniejsze elementy, co dodatkowo wspiera ich efektywność.