Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 4 grudnia 2025 11:53
  • Data zakończenia: 4 grudnia 2025 11:55

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W ramach działań organizacyjnych związanych z transportem ładunków nienormatywnych przy użyciu środków transportu drogowego należy

A. monitorować proces przewozu
B. pilotować przewóz
C. uzyskać zezwolenie na dany rodzaj przewozu
D. przekazać przesyłkę odbiorcy
Uzyskanie zezwolenia na przewóz ładunków nienormatywnych jest kluczowym krokiem w organizacji procesu transportowego. Ładunki te często przekraczają standardowe wymiary lub masę, co wymaga specjalnych zezwoleń od odpowiednich organów administracyjnych. Przykładem mogą być transporty elementów konstrukcyjnych dla budownictwa, takich jak dźwigi czy kontenery. W Polsce, zgodnie z przepisami prawa drogowym, przewoźnicy muszą wystąpić o zezwolenia często na poziomie lokalnym, regionalnym lub krajowym, co może wiązać się z określonymi wymaganiami technicznymi, takimi jak dostosowanie pojazdu do transportu nienormatywnego. Warto również stosować się do dobrych praktyk branżowych, takich jak konsultacje z właściwymi organami przed planowanym transportem, aby zminimalizować ryzyko nieprzewidzianych komplikacji podczas przewozu. Odpowiednie przygotowanie i uzyskanie niezbędnych zezwoleń jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno uczestników ruchu, jak i samego ładunku.

Pytanie 2

Który akt prawny określa zasady podejmowania i wykonywania krajowego oraz międzynarodowego transportu drogowego?

Akt prawnyCharakterystyka
A. Prawo o ruchu drogowymUstawa regulująca przepisy i zasady obowiązujące uczestników ruchu drogowego.
B. Ustawa Prawo przewozoweAkt prawny regulujący przewóz osób i rzeczy, wykonywany odpłatnie na podstawie umowy, przez uprawnionych do tego przewoźników, z wyjątkiem transportu morskiego, lotniczego i konnego.
C. Ustawa o transporcie drogowymAkt prawny regulujący zasady prowadzenia zarobkowego transportu drogowego oraz zasady działania Inspekcji Transportu Drogowego.
D. Ustawa o czasie pracy kierowcówUstawa regulująca czas pracy kierowców wykonujących przewóz drogowy, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy oraz obowiązki pracodawców w zakresie wykonywania przewozów drogowych.
A. C.
B. B.
C. A.
D. D.
Wybór odpowiedzi innej niż C może wynikać z niedostatecznego zrozumienia zakresu regulacji dotyczących transportu drogowego. Istotne jest, aby wiedzieć, że nie istnieją inne akty prawne, które w tak kompleksowy sposób regulowałyby zarówno krajowe, jak i międzynarodowe aspekty transportu drogowego. Niektóre osoby mogą mylnie sądzić, że przepisy dotyczące transportu mogą być zawarte w ogólnych ustawach o transporcie, jednak brak w nich szczegółowych norm i zasad, które są kluczowe dla tego sektora. W praktyce, ignorowanie specyfikacji Ustawy o transporcie drogowym może prowadzić do poważnych problemów, takich jak naruszenia przepisów dotyczących licencji czy norm czasu pracy kierowców. To z kolei może skutkować nałożeniem kar finansowych na przedsiębiorstwa. Ponadto, błędne przekonanie, że inne akty prawne mogą w pełni zastąpić Ustawę o transporcie drogowym, może prowadzić do nieefektywnego zarządzania operacjami transportowymi. Właściwe zrozumienie regulacji jest kluczowe dla zapewnienia zgodności operacyjnej oraz bezpieczeństwa przewozów, dlatego warto dokładnie zapoznać się z Ustawą o transporcie drogowym, aby uniknąć błędów w przyszłości. Ostatecznie, dobrze znając te normy, można lepiej reagować na wyzwania branży transportowej i zapewnić efektywność operacyjną.

Pytanie 3

Co identyfikuje numer SSCC?

A. towary w sprzedaży detalicznej
B. pojedyncze produkty
C. pojedyncze jednostki logistyczne
D. towary w sprzedaży hurtowej
Pojęcie identyfikacji towarów w obrocie hurtowym lub detalicznym opiera się na innych systemach kodów, takich jak EAN lub UPC, które są używane głównie do identyfikacji pojedynczych produktów na poziomie sprzedaży detalicznej. Te systemy kodów pozwalają na identyfikację produktów w sklepach, jednak nie są przystosowane do śledzenia jednostek logistycznych na poziomie transportu. W kontekście obrotu hurtowego, zastosowanie SSCC jest kluczowe, ale nie należy mylić go z identyfikacją samych towarów. Z kolei twierdzenie, że SSCC identyfikuje towary w obrocie detalicznym, jest nieprecyzyjne, ponieważ detaliczna sprzedaż towarów zazwyczaj wymaga bardziej szczegółowej identyfikacji jednostkowej produktów, co osiąga się za pomocą innych kodów. Typowym błędem jest mylenie poziomu identyfikacji – jednostki logistyczne (jak palety) mają inne potrzeby identyfikacyjne niż pojedyncze produkty sprzedawane w sklepach. Znajomość różnicy między tymi systemami jest kluczowa dla efektywnego zarządzania zapasami i optymalizacji procesów logistycznych. Właściwe zrozumienie tych zagadnień jest istotne dla każdego profesjonalisty w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 4

Transport wewnętrzny zasobów w obrębie jednego przedsiębiorstwa określa się mianem transportu

A. dalekim
B. bliskim
C. zewnętrznym
D. bezpośrednim
Transport bliski to proces przemieszczania zapasów w obrębie jednego przedsiębiorstwa, który ma na celu optymalizację kosztów i czasu dostawy. W praktyce odnosi się to do transportu wewnętrznego, gdzie towary są przewożone pomiędzy różnymi sekcjami, magazynami lub liniami produkcyjnymi. Na przykład, w dużych zakładach produkcyjnych, surowce mogą być transportowane z magazynu do hali produkcyjnej za pomocą wózków widłowych lub przenośników taśmowych. Użycie transportu bliskiego jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, ponieważ pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby produkcyjne oraz minimalizację przestojów. W zgodności z najlepszymi praktykami branżowymi, przedsiębiorstwa powinny stosować systemy zarządzania magazynem (WMS), które wspierają organizację i monitorowanie procesów transportu wewnętrznego, co prowadzi do zwiększenia wydajności oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 5

Która forma ubezpieczenia minimalizuje finansowe konsekwencje przewoźnika w przypadku uszkodzenia ładunku w trakcie huraganu?

A. CARGO
B. CASCO
C. OCS
D. OCP
Ubezpieczenie CARGO jest specjalnie zaprojektowane, aby chronić ładunek w trakcie transportu, w tym przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń naturalnych, takich jak huragany. Zabezpieczenie to obejmuje ryzyka związane z uszkodzeniem, zniszczeniem czy utratą ładunku podczas transportu morskiego, lądowego czy powietrznego. W praktyce, korzystając z ubezpieczenia CARGO, przedsiębiorcy mogą minimalizować potencjalne straty finansowe, które mogą wystąpić na skutek wystąpienia siły wyższej, jaką jest huragan. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której kontener z towarem zostaje zniszczony w wyniku huraganu na morzu. Ubezpieczenie CARGO pokryje koszty związane z utratą towaru oraz ewentualnymi kosztami dodatkowego transportu. W branży transportowej stosowanie tego ubezpieczenia jest standardem, a jego brak może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych dla przewoźników i handlowców. Warto zaznaczyć, że polisy CARGO mogą być dostosowywane do specyficznych potrzeb klienta, co zwiększa ich efektywność w zarządzaniu ryzykiem.

Pytanie 6

Jaką masę ładunku należy wskazać w dokumencie przewozowym, jeśli naczepa została załadowana 98 m3 wełny mineralnej, której objętość właściwa wynosi 7 m3/t?

A. 10,0 t
B. 7,0 t
C. 9,8 t
D. 14,0 t
Aby obliczyć masę przewożonego ładunku, należy skorzystać z pojęcia objętości właściwej. W przypadku wełny mineralnej, objętość właściwa wynosi 7 m³/t. Oznacza to, że jeden ton wełny mineralnej zajmuje 7 m³ przestrzeni. W celu obliczenia masy ładunku w tonach, dzielimy objętość ładunku przez objętość właściwą. W tym przypadku posiadamy 98 m³ wełny mineralnej. Obliczenia przedstawiają się następująco: 98 m³ ÷ 7 m³/t = 14 t. W praktyce, wiedza ta jest niezbędna przy planowaniu transportu, aby zapewnić, że naczepa nie będzie przeładowana, co mogłoby prowadzić do naruszenia przepisów transportowych oraz zwiększenia ryzyka wypadków. Ponadto, przestrzeganie zasad obliczania masy ładunku jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa w transporcie, co jest zgodne z normami branżowymi oraz dobrymi praktykami w logistyce.

Pytanie 7

Jak określa się szczegółowy spis ładunku na statku, który zawiera numery konosamentów, oznaczenia i ilość sztuk towaru, nazwiska załadowców oraz odbiorców, całkowitą masę ładunku, wysokość frachtu i miejsce jego uiszczenia?

A. List przewozowy
B. Manifest ładunkowy
C. Nota bukingowa
D. Kwit sternika
Wybór innych odpowiedzi mógł wynikać z tego, że nie do końca rozumiesz, czym różnią się dokumenty w transporcie morskim. Spójrz, kwit sternika dotyczy umowy o przewóz towaru, ale nie zawiera szczegółowych informacji o ładunku, tak jak manifest ładunkowy. Nota bukingowa to potwierdzenie, że masz zarezerwowane miejsce na statku, ale też brak tam wszystkich detali o ładunku. Wiadomo, że jest bardziej administracyjna niż operacyjna. List przewozowy to takie ogólne określenie dla dokumentów przewozowych, ale w transporcie morskim zazwyczaj chodzi o konosament, który także nie ma pełnego zestawienia wszystkich towarów. Często ludzie mylą te dokumenty i ich rolę. Zrozumienie ich funkcji jest kluczowe, żeby zarządzać logistyką i być zgodnym z przepisami. Wiedza o każdym z tych dokumentów pomoże uniknąć pomyłek i opóźnień w transporcie, co jest naprawdę ważne dla sprawnego działania logistyki.

Pytanie 8

Dobierz optymalną naczepę podkontenerową do transportu kontenera 40 ft o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 12,2 x 2,4 x 2,6 m i masie własnej 3 000 kg, w którym umieszczono 23 t ładunku?

Parametry naczepy:

− długość: 9 379 mm

− masa własna: 3 100 kg

− maksymalna ładowność: 18,5 t

Parametry naczepy:

− długość: 10 816 mm

− masa własna: 3 800 kg

− maksymalna ładowność: 24,0 t

A.B.

Parametry naczepy:

− długość: 12 382 mm

− masa własna: 4 100 kg

− maksymalna ładowność: 27,0 t

Parametry naczepy:

− długość: 11 060 mm

− masa własna: 5 400 kg

− maksymalna ładowność: 36,5 t

C.D.
A. A.
B. D.
C. C.
D. B.
Wybór innej naczepy oprócz C może prowadzić do różnych problemów związanych z ładownością i wymiarami. Naczepy A, B i D mogą nie mieć wystarczającej ładowności do transportu kontenera 40 ft z 23 t ładunku, co może skutkować przekroczeniem dopuszczalnej masy całkowitej, a tym samym naruszeniem przepisów transportowych. Przykładowo, naczepa z mniejszą ładownością niż 26 t wprowadza ryzyko prawne oraz finansowe, co może prowadzić do kar za nadmierne obciążenie drogi. Ponadto, niewłaściwe wymiary naczepy mogą skutkować brakiem stabilności podczas transportu, co zwiększa ryzyko wypadków. W branży transportowej konieczne jest dostosowanie sprzętu do specyfikacji ładunku, a nie tylko jego masy, ale także wymiarów. Zastosowanie naczep, które nie są dostosowane do transportu kontenerów, może prowadzić do uszkodzeń ładunku oraz naczepy, a także nieefektywnego wykorzystania floty transportowej. Kluczowe jest stosowanie naczep, które są projektowane z myślą o określonych typach ładunków, co z kolei przyczynia się do optymalizacji kosztów transportu i bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 9

Suwnica terminalowa zaczyna pracę o godzinie 8:00. Czas załadunku kontenera 20-stopowego wynosi
50 sekund, natomiast 40-stopowego 100 sekund. Po upływie jednej godziny pracy suwnicy następuje przerwa trwająca 15 minut. O której godzinie zakończy się załadunek 30 kontenerów TEU oraz 45 kontenerów FEU na wagony kolejowe?

A. 9:55
B. 9:40
C. 8:58
D. 8:43
Aby obliczyć czas zakończenia załadunku 30 kontenerów TEU (20-stopowych) i 45 kontenerów FEU (40-stopowych), należy najpierw obliczyć całkowity czas załadunku. Załadunek jednego kontenera TEU trwa 50 sekund, więc 30 takich kontenerów zajmie 30 * 50 = 1500 sekund, co jest równoważne 25 minutom. Załadunek jednego kontenera FEU trwa 100 sekund, więc 45 kontenerów FEU zajmie 45 * 100 = 4500 sekund, co wynosi 75 minut. Łączny czas załadunku wynosi 25 minut + 75 minut = 100 minut, czyli 1 godzina i 40 minut. Suwnica rozpoczyna pracę o 8:00, więc po 1 godzinie i 40 minutach dotrzemy do godziny 9:40. Następnie należy uwzględnić 15-minutową przerwę, co przesuwa czas zakończenia na 9:55. Taki sposób planowania wykorzystywany jest w praktyce przemysłowej, aby zminimalizować przestoje i zoptymalizować efektywność załadunku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i transporcie.

Pytanie 10

Do firmy transportowej wpłynęło zamówienie na przewiezienie 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Przedsiębiorstwo dysponuje naczepami, z których każda w jednej warstwie może pomieścić 34 pjł, a ich wysokość pozwala na piętrzenie ładunku w dwóch warstwach. Oblicz, ile minimum naczep jest koniecznych do zrealizowania tego zamówienia?

A. 5 naczep
B. 3 naczepy
C. 2 naczepy
D. 4 naczepy
Wybór niewłaściwej liczby naczep może wynikać z błędnego oszacowania pojemności transportowej lub nieprawidłowego rozumienia zasady piętrzenia ładunku. Na przykład, niektóre odpowiedzi sugerują użycie trzech, pięciu lub dwóch naczep, co implikuje, że odpowiedzi te bazują na mylnych założeniach dotyczących pojemności naczep. Jeśli ktoś wybrał trzy naczepy, to mógł założyć, że naczepa może przewieźć więcej niż 68 pjł, co jest niezgodne z danymi. Z kolei wybór pięciu naczep, choć teoretycznie mógłby pokryć całość ładunku, jest również nieefektywny, ponieważ przyczyny nadmiarowej liczby naczep prowadzą do zwiększenia kosztów transportu, co jest sprzeczne z zasadą efektywności operacyjnej. W kontekście branży transportowej, ważne jest, aby dobrze rozumieć pojemność ładunkową oraz zasady optymalizacji ładunku, co jest kluczowe dla minimalizacji kosztów oraz maksymalizacji efektywności. Użycie zbyt małej liczby naczep może prowadzić do niepełnego załadunku, a zbyt dużej do niepotrzebnych kosztów, co jest problemem, z którym muszą się zmagać wszyscy profesjonalni przewoźnicy.

Pytanie 11

Jednostką ładunkową w formie paletowej jest

A. paleta z ładunkiem umieszczonym na niej, zabezpieczonym przed rozformowaniem
B. platforma służąca do transportu i składowania produktów
C. sam ładunek, który znajduje się na palecie
D. skrzynia o standardowych wymiarach z ładunkiem w jej wnętrzu
Paletowa jednostka ładunkowa to kluczowy element logistyki, który odgrywa istotną rolę w procesach transportowych i magazynowych. Definicja ta odnosi się do palety, na której umieszczony jest ładunek, a cały zestaw jest odpowiednio zabezpieczony przed rozformowaniem. To zabezpieczenie jest niezwykle ważne, ponieważ chroni towar przed uszkodzeniami podczas transportu oraz ułatwia i przyspiesza proces załadunku i rozładunku. W praktyce, palety są wykorzystywane do transportu różnorodnych towarów, od produktów spożywczych po materiały budowlane. Standardowe wymiary palet, takie jak 1200 x 800 mm (paleta EURO), pozwalają na efektywne wykorzystanie przestrzeni w kontenerach i magazynach. Dobre praktyki w zakresie raportowania i śledzenia jednostek ładunkowych opierają się na wykorzystaniu palet jako jednostek podstawowych, co również sprzyja zachowaniu porządku i przejrzystości w dokumentacji transportowej. Warto również zauważyć, że paletowe jednostki ładunkowe są zgodne z międzynarodowymi standardami, co ułatwia handel międzynarodowy i logistykę.

Pytanie 12

Określ koszt przewozu 10-ciu paletowych jednostek ładunkowych o masie po 225 kg na odległość 120 kilometrów.

Tabela – Cennik przewozu
WagaOdległość [w km]Cena za kilometr
od 500 do 1000 kgdo 1002,00 zł
od 500 do 1000 kgpowyżej 1002,05 zł
powyżej 1001 kgdo 1002,10 zł
powyżej od 1001 kgpowyżej 1002,20 zł
A. 246 zł
B. 240 zł
C. 264 zł
D. 252 zł
Odpowiedzi takie jak 240 zł, 246 zł, 252 zł i inne błędne wartości wynikają często z mylnych założeń dotyczących kosztów przewozu. W przypadku obliczeń kosztu przewozu kluczowe jest zrozumienie, jak różne elementy wpływają na końcową wartość. Po pierwsze, istotnym błędem jest niewłaściwe określenie całkowitej masy ładunku. W przypadku tego pytania, 225 kg na jednostkę pomnożone przez 10 jednostek daje łączną masę 2250 kg, co kwalifikuje do stawki dla cięższych ładunków. Kolejnym typowym błędem jest nieprawidłowe zastosowanie stawki za kilometr, ponieważ w zależności od odległości oraz wagi ładunku, występują różne stawki. W tym przypadku, odległość 120 km spełnia kryteria dla wyższej stawki, co należy uwzględnić w kalkulacji. Ignorowanie tych zasad prowadzi do znaczącego zaniżenia kosztów przewozu oraz potrafi skutkować problemami w planowaniu budżetów logistycznych. Praktyczne zastosowanie wiedzy o stawkach i masach jest kluczowe dla efektywnej działalności w branży transportowej, a niedokładności mogą wpływać na rentowność firmy. Warto zatem zwracać uwagę na detale i stosować się do standardów branżowych przy kalkulacji kosztów.

Pytanie 13

Jaki będzie koszt wypożyczenia wózka widłowego z napędem spalinowym i maksymalnym udźwigiem 4 ton na czas 20 dni?

A. 4 600 zł
B. 4 200 zł
C. 4 400 zł
D. 4 000 zł
Podane odpowiedzi, które nie są zgodne z poprawną odpowiedzią, mogą wynikać z różnych błędów myślowych dotyczących kalkulacji kosztów wynajmu wózków widłowych. Często pojawia się tendencja do zaniżania lub zawyżania szacunków kosztów na podstawie subiektywnych doświadczeń zamiast rynkowych standardów. Na przykład, odpowiedzi 4 000 zł i 4 200 zł mogą sugerować, że użytkownik nie wziął pod uwagę pełnej stawki wynajmu za dzień, co jest kluczowe przy obliczeniach długoterminowych. Z drugiej strony, kwota 4 600 zł może być wynikiem błędnego założenia, że cena jednostkowa za wynajem jest wyższa niż rzeczywista. Warto również zauważyć, że różne firmy oferują różne promocje oraz pakiety wynajmu, co może skomplikować obliczenia. Przy ustalaniu kosztów wynajmu, istotne jest także uwzględnienie dodatkowych opłat, które mogą być związane z transportem, ubezpieczeniem lub serwisem technicznym, co także może prowadzić do błędnych wyników. Aby uniknąć tego typu błędów, warto zapoznać się z aktualnymi stawkami rynkowymi i wykonać dokładne kalkulacje, by mieć pewność, że wszystkie czynniki zostały uwzględnione w ocenie kosztów wynajmu.

Pytanie 14

Transport, który wymaga specjalistycznego pojazdu, odpowiednich oznaczeń, przeszkolenia kierowcy oraz pisemnej instrukcji dla niego, to przewóz

A. materiałów niebezpiecznych
B. ładunków dłużycowych
C. ładunków w kontenerach
D. żywych zwierząt
Wybór odpowiedzi związanych z ładunkami w kontenerach, ładunkami dłużycowymi oraz żywymi zwierzętami wskazuje na zrozumienie transportu, ale nie uwzględnia kluczowych wymogów dotyczących bezpieczeństwa. Transport ładunków w kontenerach, mimo że wymaga odpowiedniego przygotowania, nie jest tak rygorystycznie regulowany jak przewóz materiałów niebezpiecznych. Kontenery mogą być używane do przewozu różnych towarów, które nie stwarzają ryzyka dla zdrowia i środowiska, dlatego nie wymagają tak specjalistycznego taboru i przeszkolenia kierowców. Z kolei transport ładunków dłużycowych również wymaga odpowiednich środków, ale nie jest to transport o podwyższonym ryzyku w porównaniu do materiałów niebezpiecznych. Przewóz żywych zwierząt również ma swoje regulacje, jednak kluczowe jest, że nie wiąże się z tak wysokim stopniem zagrożenia jak w przypadku substancji toksycznych. Typowe błędy myślowe prowadzące do niepoprawnych wniosków obejmują niedocenianie zagrożeń związanych z określonymi towarami oraz nieświadomość specyficznych regulacji dotyczących transportu materiałów, które mogą być niebezpieczne. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie.

Pytanie 15

Załadunek paletowych jednostek ładunkowych (pjł) do kontenera rozpoczął się o godzinie 8:00. Ładunek zostanie rozmieszczony w kontenerze w dwóch warstwach, w każdej warstwie w liczbie zgodnej z przedstawioną ilustracją. O której godzinie najprędzej pojazd z kontenerem będzie mógł wyjechać w trasę, jeżeli załadunek 1 pjł trwa 2 minuty, a czas załadunku kontenera na środek transportu drogowego wynosi 10 minut?

Rozmieszczenie paletowych jednostek ładunkowych w kontenerze w jednej warstwie

Ilustracja do pytania
A. O godzinie 9:50
B. O godzinie 9:00
C. O godzinie 10:00
D. O godzinie 9:10
Jeśli chodzi o błędne odpowiedzi, to często wynikają one z różnych nieporozumień przy analizie czasów załadunku. Czasem bywa, że ludzie myślą, że można po prostu zsumować czas załadunku palet i kontenera, co oczywiście nie zawsze jest słuszne. Na przykład, jeśli ktoś zaznacza godziny jak 9:10 czy 9:00, to być może za bardzo wierzy, że wszystko pójdzie gładko, a pomija rzeczywisty czas potrzebny na załadunek. W logistyce każdy szczegół ma znaczenie. Krótkie czasy mogą być efektem błędnych założeń co do liczby palet albo czasu ich załadunku. Jeszcze trzeba pamiętać o tym, że czas na załadunek kontenera na pojazd też jest istotny, bo inaczej harmonogram może się posypać, a to prowadzi do opóźnień. Dlatego tak ważne jest, żeby podejść do analizy czasu w logistyce z głową, wszystko dokładnie przemyśleć i nie pomijać żadnych szczegółów, żeby uniknąć problemów z dostawami.

Pytanie 16

Firma ma dostarczyć towar od producenta do trzech odbiorców. Odległości pomiędzy punktem nadania i punktami odbioru przedstawia schemat. Średnia prędkość przewozu na każdym odcinku wynosi 60 km/h. Najszybsza dostawa towaru odbędzie się trasą

Ilustracja do pytania
A. Zakład Produkcyjny - Odbiorca Z - Odbiorca X - Odbiorca Y
B. Zakład Produkcyjny - Odbiorca X - Odbiorca Z - Odbiorca Y
C. Zakład Produkcyjny - Odbiorca Z - Odbiorca Y - Odbiorca X
D. Zakład Produkcyjny - Odbiorca Y - Odbiorca Z - Odbiorca X
Wybór innej trasy niż 'Zakład Produkcyjny - Odbiorca Z - Odbiorca Y - Odbiorca X' wskazuje na pominięcie kluczowych czynników wpływających na efektywność dostaw. Często zdarza się, że przewoźnicy koncentrują się na intuicyjnych trasach, co może prowadzić do nieefektywności. Na przykład, trasa przez Odbiorcę Y przed Odbiorcą X może wydawać się logiczna, jednak może zwiększać całkowity czas przejazdu, zwłaszcza jeśli odległość do Odbiorcy Y jest większa niż do Odbiorcy Z. Ewolucja metod transportowych i logistycznych podkreśla znaczenie optymalizacji, gdzie każda minuta opóźnienia w dostawie może wpłynąć na wydajność całego łańcucha dostaw. Kluczowym aspektem jest analiza czasów podróży oraz maksymalizacja efektywności operacyjnej. Warto również zauważyć, że niektóre odpowiedzi mogą zmniejszać wydajność przez nieodpowiednią kolejność realizacji dostaw, co prowadzi do wzrostu kosztów operacyjnych oraz obniżenia jakości obsługi klienta. Rekomenduje się zatem korzystanie z narzędzi analitycznych i planistycznych, które umożliwiają bardziej kompleksowe spojrzenie na trasę oraz jej optymalizację, zamiast polegania na subiektywnych odczuciach.

Pytanie 17

Wyznacz największą objętość ładunku, którą można załadować do wagonu o maksymalnej ładowności 60 t, jeśli współczynnik przeliczeniowy masy ładunku wynosi 0,7 m3/t?

A. 42 m3
B. 72 m3
C. 38 m3
D. 36 m3
Podczas analizy pozostałych odpowiedzi można zauważyć, że niektóre z nich powstały na skutek błędnego zrozumienia relacji między masą a objętością ładunku. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na wartości 72 m³ i 36 m³ sugerują nieprawidłowe zastosowanie współczynnika przeliczeniowego. W przypadku 72 m³, użytkownik mógł pomylić jednostki i obliczenia, co często zdarza się przy nieprecyzyjnym rozumieniu, jakie są maksymalne wartości obciążenia w danym kontekście. Natomiast odpowiedź 36 m³ wydaje się wyniknąć z błędnego założenia, że mniejsza objętość jest bezpośrednio związana z mniejszą masą ładunku, co w tym przypadku nie jest prawdą, ponieważ 60 ton przy współczynniku 0,7 m³/t daje jasno określoną objętość 42 m³. Typowe błędy myślowe w takich obliczeniach mogą obejmować pomijanie przelicznika jednostek lub niepoprawne założenia dotyczące proporcjonalności masy do objętości. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak stosować wzory i przeliczniki, aby uzyskać dokładne wyniki. W transporcie i logistyce, takie zrozumienie jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania przestrzenią oraz uniknięcia kosztownych błędów w procesie transportu.

Pytanie 18

Kierowca auta transportującego żywność w temperaturze kontrolowanej powinien dysponować ważnym oryginałem

A. certyfikatu ADR
B. instrukcji transportu
C. certyfikatu ATP
D. świadectwa homologacji
Certyfikat ATP (Accord Transport Perissable) to naprawdę ważny dokument. Potwierdza, że twój pojazd, który transportuje żywność w chłodniach, spełnia wszystkie normy techniczne i sanitarno-epidemiologiczne. Bez tego certyfikatu nie możesz przewozić żywności w warunkach, które wymagają szczególnej uwagi. Dlaczego to takie istotne? Bo zabezpiecza to produkty spożywcze, żeby nie straciły swoich wartości odżywczych ani nie stały się niebezpieczne dla zdrowia. Na przykład, transportując świeże owoce i warzywa, musisz utrzymywać konkretną temperaturę, żeby się nie zepsuły. Mając aktualny certyfikat ATP, masz pewność, że pojazd przeszedł wszelkie kontrole i jest gotowy do przewozu delikatnych produktów. Poza tym, przedsiębiorcy w branży transportowej mogą zyskać zaufanie klientów i unikać problemów prawnych związanych z przepisami dotyczącymi transportu żywności.

Pytanie 19

Czas potrzebny na podjęcie, przeniesienie i odstawienie jednego kontenera wynosi łącznie 3 minuty. Jak długo minimalnie będzie pracować suwnica podczas rozładunku 30 wagonów, w których znajduje się 40 kontenerów 40-stopowych oraz 40 kontenerów 20-stopowych?

A. 3 godziny 30 minut
B. 2 godziny
C. 4 godziny 30 minut
D. 4 godziny
Wielu osobom czasami się myli przy tych obliczeniach, co prowadzi do złych odpowiedzi. Na przykład, jeżeli ktoś poda 3 godziny 30 minut albo 4 godziny 30 minut, to pewnie wynika z błędnych obliczeń. Często ludzie zaniżają czas, zapominając o wszystkim, co trzeba zrobić przy kontenerach – to nie tylko podjęcie, ale też przeniesienie i odstawienie. Bywa też, że niektórzy źle szacują, ile tych kontenerów jest lub jak je podzielić i nie liczą wszystkiego razem. Ostatecznie, żeby dobrze zrobić te wyliczenia, wystarczy mnożyć kontenery przez czas operacji. W logistyce portowej ważne jest, by błędów było jak najmniej, bo to może wpływać na całą efektywność pracy. Przykłady tego, jak te obliczenia się przydają, można zobaczyć w planach rozładunku czy w tym, jak terminale są zaplanowane. Błędne oszacowania mogą prowadzić do opóźnień i wyższych kosztów.

Pytanie 20

Regulacje dotyczące czasu pracy załóg pojazdów realizujących międzynarodowe przewozy drogowe są określone w konwencji

A. AGTC
B. ATP
C. AETR
D. ADR
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi, AGTC, odnosi się do Międzynarodowego Układu o Transportowym Korytarzu, który koncentruje się na infrastrukturze transportowej, a nie na regulacjach dotyczących czasu pracy kierowców. AGTC nie zajmuje się aspektem czasu pracy, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną w kontekście pytania. Drugą nieprawidłową odpowiedzią jest ADR, który dotyczy międzynarodowego transportu towarów niebezpiecznych. Choć ADR jest kluczowy dla bezpieczeństwa transportu niebezpiecznych substancji, nie reguluje zasad pracy załóg, dlatego nie ma zastosowania w tej sytuacji. Ostatnia odpowiedź, ATP, jest konwencją dotyczącą transportu towarów w kontrolowanej temperaturze. Podobnie jak w przypadku ADR, ATP koncentruje się na specyfikacjach dotyczących przewozu towarów, a nie na regulacjach dotyczących czasu pracy kierowców. W związku z tym wybór któregokolwiek z wymienionych terminów jako odpowiedzi na pytanie o regulacje czasu pracy jest błędny, ponieważ żaden z nich nie odnosi się bezpośrednio do kwestii pracy załóg w kontekście przepisów międzynarodowych. Aby uniknąć takich pomyłek, warto dokładnie zapoznać się z zakresem działania poszczególnych konwencji i ich wpływem na praktyki w branży transportowej.

Pytanie 21

O której godzinie najwcześniej zakończy się załadunek 315 m3 żwiru na środki transportu drogowego, jeżeli pojazdy zostały podstawione o godzinie 9:45, a załadunek będzie realizowany jednocześnie wszystkimi dostępnymi ładowarkami?

Charakterystyka ładowarek
Pojemność łyżki
[m3]
Czas jednego cyklu pracy ładowarki*
[min]
Przeciętne napełnienie łyżki
[%]
Liczba dostępnych ładowarek
[szt.]
5,02902
* Cykl pracy ładowarki obejmuje napełnienie łyżki żwirem, podjazd ładowarki do środka transportu samochodowego, wyładunek żwiru i powrót ładowarki do miejsca jej napełniania.
A. O godzinie 11:51
B. O godzinie 10:49
C. O godzinie 10:55
D. O godzinie 10:20
Podane odpowiedzi, które wskazują na godziny zakończenia załadunku przed 10:55, są wynikiem błędnego zrozumienia procesu załadunku oraz niewłaściwego oszacowania efektywności pracy ładowarek. Częstym błędem jest zakładanie, że praca wykonana przez pojedynczą ładowarkę może być bezpośrednio przeniesiona na większą liczbę ładowarek, co prowadzi do zaniżenia końcowego czasu realizacji. W przypadku odpowiedzi wskazujących na godziny wcześniejsze niż 10:55, użytkownik mógł nie uwzględnić całkowitej objętości żwiru do załadunku oraz rzeczywistej wydajności każdej z ładowarek. Operacja załadunku wymaga również uwzględnienia przerw na przemieszczenie się ładowarek, co często jest pomijane w prostych obliczeniach. Niezrozumienie dynamiki pracy ładowarek i współpracy między nimi może prowadzić do poważnych błędów w planowaniu czasowym. Ponadto, dobrą praktyką jest dokładne przeliczenie wszystkich etapów załadunku, w tym czasu potrzebnego na załadunek różnych ilości materiału i koordynację pracy, co pozwala na uniknięcie nieporozumień oraz zwiększa skuteczność operacyjną w branży transportowej.

Pytanie 22

Jaką wysokość ma utworzona jednostka ładunkowa w postaci paletowej, gdy na palecie o wymiarach 1,2 x 0,8 x 0,144 m (dł. x szer. x wys.) umieszczono 4 kartony o wymiarach 1,2 x 0,4 x 0,9 m (dł. x szer. x wys.) i ładunek nie wystaje poza krawędzie palety?

A. 3,744 m
B. 1,800 m
C. 1 944 mm
D. 19 440 mm
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia w zakresie obliczeń wysokości jednostki ładunkowej. Odpowiedzi takie jak 19 440 mm i 3,744 m są znacząco wynaturzone i nie mają uzasadnienia praktycznego. Tego typu błędy mogą być efektem pomylenia jednostek miary, gdzie 19 440 mm odpowiada 19,44 m, co znacznie przekracza realne możliwości ułożenia kartonów na standardowej palecie. Również 3,744 m sugeruje nieprawidłowe dodanie wysokości, które nie uwzględnia właściwej analizy wymiarów ładunku. Dodatkowo, niepoprawne zrozumienie wymagań dotyczących transportu ładunków może prowadzić do zaniedbania zasad dotyczących maksymalnej wysokości ładunku, co powinno być zgodne z normami branżowymi. W przypadku odpowiedzi 1,800 m, błędne obliczenie wysokości może być wynikiem nieprecyzyjnego dodawania wymiarów kartonów i palety, które powinny być dokładnie przeanalizowane. Ważne jest zrozumienie, że każda jednostka ładunkowa powinna być projektowana z uwzględnieniem stabilności oraz zasadności wymiarów, aby uniknąć ryzyka podczas transportu. W kontekście logistyki i magazynowania, kluczem do sukcesu jest optymalne wykorzystanie przestrzeni, co wymaga precyzyjnych obliczeń i znajomości standardów branżowych.

Pytanie 23

Jak brzmi nazwa dokumentu kierowanego do klienta, mającego na celu informowanie go o nadchodzącej dostawie?

A. Awizo dostawy
B. Zlecenie transportowe
C. Licencja eksportowa
D. List przewozowy
List przewozowy, zlecenie transportowe oraz licencja eksportowa to dokumenty związane z procesem transportu, jednak nie pełnią one funkcji informowania klienta o zbliżającej się dostawie. List przewozowy jest dokumentem, który towarzyszy towarowi podczas transportu i zawiera szczegóły dotyczące przewożonego ładunku oraz warunków jego transportu. Zlecenie transportowe jest z kolei dokumentem, który formalizuje zlecenie przewozu, określając szczegóły usługi transportowej, ale nie jest bezpośrednio związane z informowaniem odbiorcy o dostawie. Licencja eksportowa to dokument wymagany w przypadku eksportu towarów, mający na celu zapewnienie zgodności z przepisami prawnymi, ale również nie informuje ona klienta o konkretnej dostawie. Odpowiedzi te mogą wprowadzać w błąd, gdyż zamiast koncentrować się na bezpośrednim powiadomieniu klienta, skupiają się na aspektach logistycznych i formalnych, które nie odpowiadają na pytanie. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji dokumentów związanych z transportem z ich przeznaczeniem informacyjnym.

Pytanie 24

Koszt godziny pracy wózka widłowego wynosi 80,00 zł. Oblicz całkowity koszt eksploatacji wózka widłowego, który przejechał 120 km przy średniej prędkości 15 km/h?

A. 640,00 zł
B. 9 600,00 zł
C. 10,00 zł
D. 960,00 zł
Koszt użytkowania wózka widłowego oblicza się na podstawie czasu jego pracy oraz stawki za godzinę. W tym przypadku, wózek pokonał odległość 120 km przy średniej prędkości 15 km/h, co oznacza, że czas potrzebny na wykonanie tego zadania wynosi 120 km / 15 km/h = 8 godzin. Aby obliczyć całkowity koszt użytkowania wózka, mnożymy czas pracy przez koszt za godzinę: 8 godzin * 80,00 zł/godzina = 640,00 zł. Przykładowo, w praktyce, jeśli wózek widłowy byłby używany w magazynie do transportu towarów, zrozumienie kosztów związanych z jego użytkowaniem jest kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami magazynowymi. Takie obliczenia pomagają w planowaniu budżetu oraz ocenie rentowności procesów logistycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej i transportowej.

Pytanie 25

Pociąg składa się z 32 wagonów. Każdy z nich powinien pomieścić 26 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Proces załadunku jednej pjł do wagonu zajmuje 5 minut. Jak długo minimalnie potrwa załadunek wszystkich pjł, jeżeli jeden wózek jednorazowo transportuje 1 pjł, a do załadunku używane są 4 wózki widłowe?

A. 11 h 06 min
B. 17 h 33 min
C. 17 h 20 min
D. 11 h 10 min
Błędy w obliczeniach związanych z czasem załadunku mogą prowadzić do znacznych nieporozumień w planowaniu logistyki. Często występującym problemem jest zła interpretacja ilości pjł, które można załadować w danym czasie, co w konsekwencji prowadzi do nadmiernego szacowania czasu potrzebnego na załadunek. Na przykład, przy założeniu, że jeden wózek widłowy załadowuje jedną pjł w 5 minut, niektórzy mogą pomyśleć, że czas całkowity załadunku wynosi 5 minut na każdy wagon, co jest błędnym założeniem. To oczywiście nie uwzględnia równoległości pracy czterech wózków, co jest kluczowe dla oszacowania całkowitego czasu. Kolejnym typowym błędem jest pomijanie faktu, że w jednym momencie może działać wiele wózków, co znacznie przyspiesza proces. Część osób może nie dostrzegać konieczności podziału całkowitej liczby pjł przez liczbę wózków, co prowadzi do dramatycznego zawyżenia czasów. Ponadto, przy obliczeniach często nie uwzględnia się podstawowych zasad efektywności czasowej, co jest istotne w zarządzaniu operacjami logistycznymi. Właściwe zrozumienie tych zasad pozwala na precyzyjniejsze i bardziej efektywne planowanie załadunków, co jest kluczowe w branży transportowej.

Pytanie 26

Czym jest Electronic Data Interchange?

A. system umożliwiający bieżące monitorowanie transportu ładunków
B. bezpapierowa wymiana dokumentów oraz danych pomiędzy systemami informatycznymi współpracujących firm
C. sieć połączeń systemów do śledzenia przepływów materiałów
D. elektroniczna współpraca między 'urzędem a obywatelem'
No więc, EDI, czyli Electronic Data Interchange, to naprawdę ważna sprawa w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dzięki temu, zamiast z papierami, możemy wymieniać różne dokumenty i dane między systemami informatycznymi firm. To super ułatwia życie, bo pozwala automatyzować różne procesy. W efekcie zamówienia przetwarzają się dużo szybciej, koszty maleją, a błędów robi się znacznie mniej, w porównaniu do tego, gdy korzysta się z tradycyjnych metod jak faks czy mail. Można to łatwo zobaczyć w handlu detalicznym – tam dostawcy dostają zamówienia w czasie rzeczywistym, co sprawia, że wszystko działa sprawniej i lepiej. EDI działa na podstawie ustalonych standardów, takich jak EDIFACT czy ANSI X12, które określają, jak mają wyglądać te dokumenty, więc różne systemy mogą ze sobą współpracować. W dzisiejszych czasach, gdy wszystko cyfryzujemy, EDI jest wręcz nieodzownym narzędziem dla firm, które chcą być na bieżąco w wyścigu rynkowym.

Pytanie 27

Do elementów infrastruktury liniowej w transporcie lotniczym zalicza się

A. terminali CARGO
B. szlaki powietrzne
C. porty lotnicze
D. pasy lądowania
Drogi lotnicze stanowią kluczowy element infrastruktury liniowej transportu lotniczego, ponieważ definiują przestrzeń, w której odbywają się operacje lotnicze. Są to ustalone i regulowane szlaki powietrzne, które umożliwiają bezpieczne i efektywne przemieszczanie się samolotów między różnymi punktami. W praktyce, drogi lotnicze są projektowane zgodnie z międzynarodowymi standardami określonymi przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa lotów oraz optymalizacji tras dla różnych typów samolotów. Przykładem zastosowania drogi lotniczej może być szlak lotniczy wykorzystywany przez linie lotnicze do regularnych rejsów między dużymi portami lotniczymi, co pozwala na minimalizację czasu przelotu i zużycia paliwa. Właściwe zarządzanie tymi drogami, ich monitorowanie oraz dostosowywanie do zmieniających się warunków atmosferycznych i ruchu lotniczego są niezbędne dla zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Pytanie 28

Szansa, że środek transportu prawidłowo zrealizuje swoje funkcje w ustalonym czasie i w danych warunkach, to

A. niezawodność
B. eksploatacja
C. użytkowanie
D. zawodność
Odpowiedzi 'użytkowanie' i 'eksploatacja' dotyczą aspektów związanych z używaniem środka transportu, ale nie definiują jego zdolności do działania przez określony czas bez awarii. Użytkowanie odnosi się do sposobu, w jaki środek transportu jest wykorzystywany przez operatora, co niekoniecznie wiąże się z jego niezawodnością. Eksploatacja natomiast dotyczy całego procesu zarządzania i utrzymania, w tym zużycia zasobów, ale nie wskazuje na konkretne właściwości techniczne systemu. Z kolei 'zawodność' to termin opisujący przeciwny kierunek, wskazujący na prawdopodobieństwo awarii, co jest całkowicie sprzeczne z pojęciem niezawodności. Typowym błędem myślowym może być mylenie tych pojęć z powodu ich podobieństwa w kontekście zarządzania systemami. Niezawodność i zawodność są ze sobą ściśle powiązane, jednak ich znaczenie różni się zasadniczo: niezawodność oznacza zdolność do działania, podczas gdy zawodność wskazuje na prawdopodobieństwo awarii. Bez zrozumienia tych różnic, można łatwo wpaść w pułapkę niepoprawnych wniosków oraz źle ocenionych działań w zarządzaniu systemami transportowymi.

Pytanie 29

Firma transportowa ma za zadanie dowieźć ładunek o wartości 50 000,00 zł do klienta oddalonego o 300 km. Stawka netto za wykonanie usługi wynosi 3,00 zł/km. Koszt transportu ładunku jest zwiększony o koszt ubezpieczenia, który wynosi 0,2% wartości ładunku. Jaką wartość brutto ma usługa, jeżeli podlega 23% VAT?

A. 1 800,00 zł
B. 1 000,00 zł
C. 1 230,00 zł
D. 900,00 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, istnieje wiele pułapek, w które można wpaść podczas obliczania wartości brutto usługi transportowej. Na przykład, jeśli ktoś zapomni uwzględnić koszt ubezpieczenia, może zakończyć obliczenia na etapie netto, uzyskując 900,00 zł jako całkowitą wartość usługi. Taki błąd prowadzi do niedoszacowania finalnych kosztów i może negatywnie wpłynąć na rentowność przedsięwzięcia. Podobnie, jeżeli ktoś błędnie obliczy VAT lub całkowicie go pominie, może uzyskać wartość brutto jako 1 000,00 zł, co również jest nieprawidłowe. Często spotyka się również błędne zrozumienie, jak procentowe obliczenia wpływają na całkowity koszt. Na przykład, jeżeli ktoś nie zrozumie, że 23% VAT jest naliczane na wartość netto usługi powiększonej o koszt ubezpieczenia, a nie tylko na podstawową stawkę, może zakończyć z zupełnie błędnym wynikiem. Dlatego ważne jest, aby podczas obliczeń uważnie analizować każdy składnik, stosując się do standardów branżowych, które pomagają w dokładnym ustaleniu kosztów usług transportowych oraz prawidłowym naliczaniu podatków. Użycie kalkulatorów do takich obliczeń, które uwzględniają wszystkie zmienne, może znacznie zredukować ryzyko błędów i zapewnić rzetelne wyniki.

Pytanie 30

Wyznacz minimalną liczbę stanowisk do przeładunku potrzebnych do rozładunku 8 pojazdów w trakcie jednej zmiany roboczej, mając na uwadze, że nominalny czas pracy punktu przeładunkowego wynosi 7 godzin. Każdy z pojazdów transportuje 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), a czas obsługi jednej jednostki ładunkowej to 3 minuty.

A. 4 stanowiska
B. 1 stanowisko
C. 2 stanowiska
D. 11 stanowisk
Wybór odpowiedzi wskazującej na mniejszą liczbę stanowisk przeładunkowych, takich jak 1 lub 4, wynika z błędnych założeń w obliczeniach czasu potrzebnego na rozładunek oraz z niewłaściwego zrozumienia pojęcia wydajności operacyjnej. W przypadku wybierania jednego stanowiska, nie uwzględnia się w pełni całkowitego czasu obsługi 240 pjł, co prowadzi do przekonania, że rozładunek może być zrealizowany w 7 godzin, co jest niemożliwe w praktyce. Z kolei wybór 4 stanowisk z kolei zakłada, że proces rozładunku przebiega z nadwyżką wydajności, co nie ma miejsca, ponieważ po podziale całkowitego czasu obsługi przez liczbę stanowisk, czas obsługi na jedno stanowisko wciąż przekracza rzeczywisty czas pracy. Takie podejście do obliczeń jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania operacjami, które wymagają realistycznej analizy czasów przetwarzania. W praktyce, logistyka wymaga precyzyjnego planowania zasobów, aby unikać opóźnień i przestojów, a decyzje o liczbie stanowisk powinny być oparte na rzeczywistych danych dotyczących czasu pracy oraz ilości jednostek ładunkowych.

Pytanie 31

Czym jest konwencja COTIF?

A. określa typy prędkości transportu w lotnictwie
B. stanowi fundament prawny dla międzynarodowych przewozów kolejowych
C. zawiera przepisy dotyczące przewozów tramwajowych
D. dotyczy transportu osób oraz bagażu wodnymi środkami transportu
Pierwsza odpowiedź, dotycząca przewozów trampowych, jest myląca, ponieważ konwencja COTIF nie koncentruje się na przewozach trampowych, które są zdefiniowane jako przewozy nieplanowane, charakteryzujące się elastycznością w organizacji. COTIF odnosi się do znormalizowanych przewozów, które opierają się na umowach międzynarodowych, co jest przeciwieństwem charakterystyki przewozów trampowych. Z kolei odpowiedź dotycząca transportu lotniczego jest również niewłaściwa, gdyż COTIF dotyczy wyłącznie transportu kolejowego. Transport lotniczy podlega innym regulacjom, takim jak Konwencja montrealska, która dotyczy międzynarodowych przewozów lotniczych. Co więcej, odpowiedź mówiąca o przewozach osób i bagażu transportem wodnym jest całkowicie niezgodna z definicją COTIF, która nie obejmuje transportu wodnego. Transport wodny reguluje inne umowy, takie jak Konwencja o przewozie towarów drogą morską. Typowe błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami wynikają z pomylenia różnych rodzajów transportu oraz ich regulacji prawnych. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy rodzaj transportu ma swoje specyficzne regulacje prawne, co podkreśla znaczenie znajomości COTIF w kontekście przewozów kolejowych.

Pytanie 32

Załadunek węgla na wagony realizowany jest z użyciem 3 dźwigów. Jeden dźwig w ciągu godziny jest w stanie załadować 160 t. Jak długo potrwa załadunek 720 000 kg węgla?

A. 1 h 50 min
B. 4 h 50 min
C. 1 h 30 min
D. 4 h 30 min
W przypadku błędnych odpowiedzi często dochodzi do nieprawidłowych założeń dotyczących wydajności załadunku. Odpowiedzi wskazujące na dłuższe czasy, takie jak 4 h 30 min czy 4 h 50 min, mogą wynikać z błędnego obliczenia całkowitej wydajności żurawi lub nieprawidłowego przeliczenia masy węgla na tony. Niezrozumienie, że trzy żurawie pracujące równocześnie znacząco zwiększają wydajność, prowadzi do przewidywania znacznie dłuższego czasu załadunku. Ponadto, można również pomylić jednostki miary, co bywa istotnym czynnikiem w logistyce – 720 000 kg przelicza się na 720 ton, a nie na jakąkolwiek inną wartość. Zrozumienie zasad przeliczania jednostek oraz efektywności sprzętu jest kluczowe dla prawidłowego oszacowania czasu potrzebnego na załadunek. W praktyce, każdy operator sprzętu powinien mieć wiedzę na temat parametrów wydajnościowych używanych maszyn i być w stanie dokonać prostych obliczeń, które pomogą mu w planowaniu zadań. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na te aspekty, aby unikać błędnych wniosków i planowania czasu pracy.

Pytanie 33

Nadawca przesyłki wskazał osiem kryteriów, które powinny zostać spełnione podczas transportu urządzeń AGD. Firma transportowa, która przyjęła to zamówienie, nie zrealizowała czterech z tych warunków. W jakim zakresie wymagania postawione przez klienta zostały spełnione?

A. 40%
B. 80%
C. 50%
D. 70%
Wybór odpowiedzi 80%, 40% lub 70% wskazuje na nieprawidłowe zrozumienie podstawowych zasad oceny spełniania wymagań w kontekście przewozu towarów. W przypadku, gdy nadawca określił osiem wymagań, a cztery z nich nie zostały spełnione, logiczne podejście do obliczeń prowadzi do stwierdzenia, że tylko połowa wymagań została zrealizowana. Wybór 80% sugeruje, że w błędny sposób ocenia się liczbę spełnionych warunków, co może wynikać z braku zrozumienia tematu lub nadmiernego optymizmu co do wyników pracy transportowej. Z kolei 40% oraz 70% również nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji, gdyż w obu przypadkach liczba spełnionych wymagań byłaby zawyżona lub zaniżona, co może wprowadzać poważne wątpliwości co do rzetelności oceny dostarczanej przez firmę transportową. W praktyce, istotne jest, aby każda firma logistyczna stosowała dokładne metody analizy zgodności z wymaganiami, a także dbała o dokumentację, która pozwala na precyzyjne śledzenie spełnienia warunków. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla zachowania wysokich standardów jakości i zadowolenia klientów.

Pytanie 34

Dokument przewozowy CIM to pismo wykorzystywane w transporcie

A. międzynarodowym kolejowym
B. krajowym drogowym
C. międzynarodowym drogowym
D. krajowym kolejowym
Niewłaściwe odpowiedzi odnoszą się do różnych form transportu, niezgodnych z definicją listu przewozowego CIM. Przede wszystkim transport drogowy, zarówno krajowy, jak i międzynarodowy, reguluje zupełnie inny zestaw dokumentów, takich jak CMR (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). CMR jest specyficzny dla transportu drogowego i nie ma zastosowania w kontekście przewozów kolejowych. Odpowiedź dotycząca transportu kolejowego krajowego również jest błędna, ponieważ list CIM dotyczy wyłącznie przewozów międzynarodowych, co jest kluczowym elementem jego definicji. Warto zauważyć, że w krajowym transporcie kolejowym stosuje się inne dokumenty, takie jak list przewozowy SMGS (Smerniej Miejscowy Gospodarzy Transportu), który reguluje przewozy w krajach byłego ZSRR. Stosowanie niewłaściwych dokumentów może prowadzić do komplikacji w procesach celnych oraz do odpowiedzialności prawnej. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie różnych rodzajów transportu i dokumentacji z nimi związanej oraz przypisywanie ich do niewłaściwych konwencji. Aby uniknąć takich pomyłek, warto zapoznać się z międzynarodowymi standardami dotyczącymi transportu, które pomagają w zrozumieniu, jakie dokumenty są wymagane w różnych sytuacjach transportowych.

Pytanie 35

Który dokument uprawnia do realizacji przewozów między państwami Unii Europejskiej?

A. Wypis z licencji ogólnej
B. Wypis z licencji wspólnotowej
C. Zezwolenie dwustronne
D. Zezwolenie jednostronne
Zezwolenie dwustronne oraz jednostronne, a także wypis z licencji ogólnej, to dokumenty, które nie są wystarczające do przeprowadzania przewozów międzynarodowych pomiędzy krajami Unii Europejskiej. Zezwolenie dwustronne jest dokumentem zatwierdzającym przewozy pomiędzy dwoma konkretnymi krajami, ale nie obejmuje one przewozów w obrębie całej Unii. Jest to ograniczone w czasie i zależne od umów między państwami, co znacznie komplikuje operacje transportowe na szerszą skalę. Zezwolenie jednostronne natomiast jest ograniczone do przewoźników z jednego kraju, co czyni je mało efektywnym narzędziem w kontekście międzynarodowego transportu w Unii Europejskiej. Wypis z licencji ogólnej nie uprawnia do prowadzenia działalności przewozowej za granicą, a jedynie dla krajowych operacji. W praktyce, posługiwanie się tymi dokumentami w kontekście transportu międzynarodowego prowadzi do licznych problemów prawnych i operacyjnych, takich jak ryzyko niezgodności z regulacjami unijnymi, co może skutkować karami finansowymi oraz utratą reputacji w branży transportowej. Właściwe zrozumienie i stosowanie licencji wspólnotowej jest kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami oraz efektywności operacyjnej w międzynarodowym transporcie drogowym.

Pytanie 36

Jakie będą miesięczne wydatki na eksploatację wózka, jeśli koszt jednej godziny jego pracy wynosi 120 zł, a firma pracuje przez 20 dni w miesiącu w systemie 8 godzin dziennie?

A. 960 zł
B. 1 920 zł
C. 19 200 zł
D. 2 400 zł
Aby obliczyć miesięczny koszt pracy wózka, należy uwzględnić stawkę godzinową oraz liczbę godzin pracy w miesiącu. W tym przypadku, stawka wynosi 120 zł za godzinę. Przedsiębiorstwo pracuje przez 20 dni w miesiącu, a w każdym dniu wózek pracuje przez 8 godzin. Zatem całkowita liczba godzin pracy wózka w miesiącu wynosi: 20 dni * 8 godzin = 160 godzin. Następnie, aby obliczyć całkowity koszt, należy pomnożyć liczbę godzin przez stawkę: 160 godzin * 120 zł/godzinę = 19 200 zł. Frekwencja i intensywność pracy sprzętu są kluczowe dla efektywności kosztowej, a precyzyjne obliczenia pozwalają na lepsze planowanie budżetu operacyjnego przedsiębiorstwa. Warto również pamiętać o innych kosztach eksploatacyjnych, takich jak paliwo, konserwacja i serwis, które mogą wpłynąć na całkowity koszt użytkowania wózka.

Pytanie 37

Urządzenie do mechanizacji załadunku przepracowało 3 000 roboczogodzin. Zgodnie z zaleceniami producenta, szczegółowa kontrola urządzenia powinna być przeprowadzana co 240 roboczogodzin. Oblicz, ile maksymalnie roboczogodzin może pracować to urządzenie do następnej kontroli.

A. 120 roboczogodzin
B. 100 roboczogodzin
C. 80 roboczogodzin
D. 140 roboczogodzin
Odpowiedź 120 roboczogodzin jest poprawna, ponieważ zgodnie z informacjami zawartymi w treści pytania, urządzenie do mechanizacji załadunku powinno być kontrolowane co 240 roboczogodzin. Po przepracowaniu 3000 roboczogodzin możemy obliczyć, ile roboczogodzin pozostało do następnej kontroli. Aby to zrobić, wystarczy obliczyć, ile pełnych cykli kontroli już się odbyło. Dzieląc 3000 przez 240, otrzymujemy 12,5, co oznacza, że urządzenie przeszło 12 pełnych kontroli i zbliża się do 13. W takim przypadku musimy obliczyć resztę z tego dzielenia: 3000 - (12 * 240) = 3000 - 2880 = 120. Oznacza to, że maksymalnie 120 roboczogodzin może upłynąć przed następną kontrolą. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na tym, że regularna kontrola urządzeń jest kluczowa dla utrzymania ich sprawności i unikania kosztownych awarii. Właściwe monitorowanie roboczogodzin urządzenia pozwala na efektywne planowanie konserwacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą maszyn.

Pytanie 38

Jaki jest czas podróży kierowcy na trasie 300 km, jeśli jechał ze średnią prędkością 60 km/h, uwzględniając obowiązkową przerwę oraz uczestnictwo w przeładunku trwającym 1 godzinę?

A. 5 h 45 min
B. 6 h 45 min
C. 6 h 30 min
D. 7 h 30 min
Czas trwania kursu kierowcy na trasie 300 km przy średniej prędkości 60 km/h wymaga uwzględnienia nie tylko samego czasu jazdy, ale również przepisów dotyczących przerw oraz dodatkowych działań, takich jak przeładunek. Jednak niektóre odpowiedzi pomijają kluczowe aspekty obliczeń. Przykładowo, jeśli ktoś oblicza czas tylko jako 300 km / 60 km/h, co daje 5 godzin, może zapominać o konieczności wprowadzenia przerwy, co jest niezgodne z regulacjami prawnymi. Kolejnym typowym błędem jest niedoszacowanie dodatkowego czasu, który kierowca powinien uwzględnić na przeładunek, co w naszym przypadku wynosi 1 godzinę. W konsekwencji, pomijając te elementy, można dojść do wniosku, że czas kursu to 5 godzin lub 6 godzin, co jest niewłaściwe. Ostateczne wnioski muszą brać pod uwagę zarówno czas jazdy, jak i wymagane przerwy oraz inne działania. Takie podejście jest zgodne z wymogami bezpieczeństwa oraz efektywnego zarządzania czasem w branży transportowej, co jest kluczowe dla zachowania norm prawnych oraz zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 39

Jakie zagadnienia obejmuje umowa AETR?

A. jednolite zasady realizacji międzynarodowych przewozów pasażerskich autobusami i autokarami
B. międzynarodowy transport szybko psujących się produktów żywnościowych
C. regulacje dotyczące pracy załóg pojazdów realizujących międzynarodowe przewozy drogowe
D. międzynarodowy przewóz niebezpiecznych towarów transportem drogowym
Umowa AETR dotyczy specyficznych aspektów pracy kierowców w kontekście międzynarodowego transportu drogowego, co sprawia, że inne odpowiedzi, odnoszące się do różnych obszarów transportu, są niepoprawne. Odpowiedź dotycząca jednolitych zasad wykonywania międzynarodowych pasażerskich przewozów okazjonalnych autobusami i autokarami, mimo że związana z transportem, nie odnosi się do regulacji dotyczących pracy załóg. W kontekście transportu, różne umowy międzynarodowe, takie jak Konwencja CMR, regulują przewozy towarów, a nie zasady dotyczące pracy kierowców. Z kolei odpowiedź dotycząca międzynarodowego przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych odnosi się do przepisów dotyczących transportu towarów, które wymagają specjalnych warunków przewozu, ale nie obejmują regulacji czasu pracy. Odpowiedź o międzynarodowym przewozie towarów niebezpiecznych transportem drogowym również nie jest adekwatna, ponieważ koncentruje się na kategoriach towarów wymagających specjalnych przepisów bezpieczeństwa, które są regulowane innymi aktami prawnymi, jak ADR. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków często polegają na myleniu regulacji dotyczących czasu pracy z przepisami odnoszącymi się do kategorii przewozów, co może skutkować brakiem zrozumienia zasad działania umów międzynarodowych oraz ich wpływu na codzienną pracę w branży transportowej.

Pytanie 40

Który akt prawny określa zasady pracy kierowców ciężarówek w Europie?

A. AETR
B. IMDGC
C. TIR
D. ADR
Dokumenty takie jak ADR, TIR i IMDGC, mimo że są istotne w kontekście transportu, nie regulują bezpośrednio czasu pracy załóg pojazdów ciężarowych. ADR, czyli Europejska Umowa o Międzynarodowym Przewozie Towarów Niebezpiecznych, koncentruje się na bezpieczeństwie transportu materiałów niebezpiecznych, określając standardy dotyczące ich przewozu oraz wymagania dla pojazdów i załóg. Chociaż jest to istotny dokument dla segmentu transportu, nie odnosi się do czasu pracy kierowców. TIR, z kolei, dotyczy międzynarodowego transportu towarów w systemie gwarancyjnym, umożliwiając przewoźnikom przewóz towarów przez granice bez konieczności płacenia ceł. Chociaż ma wpływ na procedury graniczne, nie określa zasad dotyczących czasu pracy. IMDGC, czyli Międzynarodowa Umowa dotycząca Przewozu Drogowego, również nie zawiera przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Typowym błędem myślowym jest mylenie dokumentów regulujących różne aspekty transportu. Właściwe zrozumienie, które regulacje dotyczą konkretnych kwestii, jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania operacjami transportowymi i zgodności z przepisami. Dlatego wiedza o AETR jest niezbędna dla wszystkich profesjonalistów w branży transportowej.