Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:56
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 13:08

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kto sporządza raport wizualny po oględzinach zewnętrznych i wewnętrznych pojazdu?

A. mechanik przydzielony do naprawy
B. kierownik serwisu
C. pracownik biura obsługi klienta
D. wykwalifikowany pracownik
Koncepcje dotyczące ról osób odpowiedzialnych za sporządzanie raportów wzrokowych w pojazdach mogą prowadzić do poważnych nieporozumień. Doświadczeni pracownicy, choć mogą posiadać wiedzę na temat napraw i przeglądów, nie są odpowiedzialni za formalne dokumentowanie stanu pojazdu w kontekście raportów wzrokowych. Ich głównym zadaniem jest wykonywanie skomplikowanych działań naprawczych oraz diagnostyki, co nie powinno być mylone z obowiązkami pracownika biura obsługi klienta. W przypadku wyznaczonego mechanika, chociaż posiada on umiejętności techniczne, jego główną rolą jest przeprowadzanie napraw, a nie dokumentacja wstępnych oględzin. Kierownik warsztatu, z kolei, zajmuje się zarządzaniem i organizacją pracy w warsztacie, a nie bezpośrednim sporządzaniem raportów dotyczących stanu pojazdów. Zrozumienie, kto odpowiada za konkretne zadania w procesie serwisowym, jest kluczowe dla efektywności działania warsztatu. Prawidłowe przypisanie obowiązków jest zgodne z normami branżowymi, które wskazują, że odpowiedzialność za dokumentację powinna leżeć w rękach specjalistów zajmujących się obsługą klienta, co zapewnia transparentność i precyzję w komunikacji z klientami oraz w procesach serwisowych.

Pytanie 2

Hybrydowy napęd w pojeździe oznacza użycie silnika

A. spalinowego oraz elektrycznego
B. z zapłonem iskrowym
C. z zapłonem samoczynnym
D. elektrycznego
Napęd hybrydowy w samochodach to coś fajnego, bo łączy silnik spalinowy i elektryczny. Dzięki temu mamy lepsze zużycie paliwa i mniej spalin, co jest super dla środowiska. Coraz więcej aut korzysta z tej technologii, żeby zmniejszyć swój wpływ na naturę. Weźmy na przykład Toyotę Priusa czy Hondę Insight – te modele mogą jeździć na elektryczności lub bencynie, co jest przydatne w różnych sytuacjach. Często spełniają też surowsze normy Euro dotyczące emisji, więc są dobrym wyborem zarówno dla producentów, jak i dla nas, konsumentów. W miastach, gdzie są ograniczenia dla spalinowych aut, hybrydy mogą jeździć na prądzie i zeroemisyjnie, co daje im przewagę. Takie rozwiązania to przyszłość, moim zdaniem.

Pytanie 3

Podczas przeglądu okresowego samochodu zauważono, że akumulator nie trzyma napięcia. Najbardziej prawdopodobną przyczyną może być:

A. niedziałający licznik kilometrów
B. zatkany filtr oleju
C. uszkodzona cela akumulatora
D. zanieczyszczony filtr kabinowy
W przypadku problemów z utrzymaniem napięcia przez akumulator, jedną z najczęstszych przyczyn jest uszkodzona cela akumulatora. Akumulatory samochodowe składają się z kilku ogniw, a uszkodzenie choćby jednego z nich może znacząco wpłynąć na jego wydajność. Każda cela akumulatora odpowiada za generowanie określonego napięcia, a ich suma daje pełne napięcie akumulatora. Uszkodzenie celi może prowadzić do spadku napięcia całego akumulatora, co skutkuje trudnościami w rozruchu silnika, migotaniem świateł czy problemami z elektroniką w samochodzie. Regularne sprawdzanie stanu akumulatora i jego ogniw jest kluczowym elementem obsługi technicznej pojazdu. Z mojego doświadczenia, wielu kierowców bagatelizuje stan akumulatora, co może prowadzić do sytuacji, w której nagle zostajemy unieruchomieni na drodze. Dlatego zawsze warto zwracać uwagę na takie symptomy i odpowiednio wcześnie reagować. Uszkodzona cela jest jedną z usterek, które można potwierdzić za pomocą specjalistycznego sprzętu warsztatowego, co jest standardową procedurą w serwisach samochodowych.

Pytanie 4

Silnik z systemem CNG jest zasilany przez

A. wysokooktanową benzynę
B. olej napędowy
C. gaz propan-butan
D. gaz ziemny
Silnik z układem CNG (Compressed Natural Gas) zasilany jest gazem ziemnym, który stanowi alternatywne paliwo dla tradycyjnych silników spalinowych. Gaz ziemny składa się głównie z metanu, co czyni go bardziej ekologicznym rozwiązaniem, emitującym znacznie mniej szkodliwych substancji niż olej napędowy czy benzyna. Wykorzystanie gazu ziemnego w motoryzacji przyczynia się do redukcji emisji CO2, tlenków azotu oraz cząstek stałych. Przykłady zastosowania silników CNG obejmują transport publiczny, w tym autobusy, a także floty pojazdów dostawczych. Ponadto, zgodnie z normami emisji Euro, samochody zasilane CNG spełniają coraz bardziej restrykcyjne wymagania dotyczące ochrony środowiska. Warto również zauważyć, że infrastrukturę dla CNG rozwija się w wielu krajach, co umożliwia coraz szersze korzystanie z tego paliwa. Przechodząc na gaz ziemny, przedsiębiorstwa transportowe mogą obniżyć koszty eksploatacji oraz zredukować swój ślad węglowy.

Pytanie 5

Pomiar ciśnienia sprężania w silniku ZI powinien być przeprowadzony

A. wyłącznie na jednym cylindrze
B. przy zamkniętej przepustnicy
C. na rozgrzanym silniku
D. za pomocą endoskopu
Badanie ciśnienia sprężania w silniku zapłonowym wewnętrznym (ZI) powinno być przeprowadzane na rozgrzanym silniku, ponieważ ciepło wpływa na właściwości materiałów i szczelność układów. Wysoka temperatura robocza silnika pozwala na osiągnięcie naturalnych warunków jego pracy, co jest kluczowe dla uzyskania miarodajnych wyników. W trakcie rozgrzewania silnika, uszczelniacze i pierścienie tłokowe ulegają rozszerzeniu, co może wpływać na zmniejszenie luzów i poprawę szczelności. Dzięki temu, ciśnienie sprężania zmierzone w takich warunkach jest bardziej reprezentatywne dla rzeczywistych wartości, jakie występują podczas normalnej eksploatacji. Zgodnie z praktykami branżowymi, pomiar ciśnienia sprężania nie powinien być wykonywany na zimnym silniku, ponieważ może to prowadzić do zaniżonych wyników, co z kolei może skutkować błędnymi diagnozami usterek oraz nieefektywnym serwisowaniem. Przykładowo, w silnikach z uszkodzonymi pierścieniami tłokowymi, pomiar na zimno mógłby nie wykazać problemu, podczas gdy w rzeczywistości silnik pracujący w normalnych warunkach mógłby mieć problemy z ciśnieniem sprężania.

Pytanie 6

Odporność paliwa do silników z zapłonem iskrowym na niekontrolowany samozapłon wyraża liczba

A. metanowa
B. propanowa
C. oktanowa
D. cetanowa
Metanowa, cetanowa oraz propanowa to odpowiedzi, które nie odnoszą się do definiowanej w pytaniu właściwości paliwa w kontekście silników z zapłonem iskrowym. Liczba metanowa odnosi się do paliw gazowych, takich jak metan, i nie ma zastosowania w silnikach benzynowych, gdzie kluczowe jest zapobieganie samozapłonowi. Z kolei liczba cetanowa dotyczy paliw do silników z zapłonem samoczynnym, takich jak olej napędowy, co jest kompletnie innym zagadnieniem, gdyż silniki te działają na zasadzie kompresji, co nie wymaga wysokiej liczby oktanowej. Propan, jako paliwo gazowe, również nie jest odpowiednie dla silników z zapłonem iskrowym, a jego liczba nie ma związku z odpornością na samozapłon w tym kontekście. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to pomylenie zasad działania różnych typów silników oraz ich odpowiednich paliw. Dobrą praktyką jest zrozumienie specyfiki każdego paliwa oraz jego zastosowań, co pozwala uniknąć nieporozumień w tematyce inżynierii mechanicznej i motoryzacyjnej.

Pytanie 7

W pojeździe przeprowadzono wymianę oleju. Aby zresetować inspekcję olejową, należy wykorzystać

A. oscyloskop
B. omomierz
C. amperomierz
D. diagnoskop samochodowy
Użycie diagnoskopu do skasowania inspekcji olejowej to całkiem standardowa sprawa w serwisach samochodowych. Diagnoskop to takie urządzenie, które pomaga nam w diagnozowaniu elektroniki w autach, a także w systemie OBD II. Po wymianie oleju ważne, żeby zresetować wskaźnik inspekcji olejowej, bo to zapobiega nieporozumieniom z serwisem. W nowszych autach, po wymianie oleju, musimy zaktualizować system, żeby informował nas o stanie oleju zgodnie z harmonogramem przeglądów. W praktyce, po podłączeniu diagnoskopu do portu OBD II, wystarczy wybrać odpowiednią opcję na ekranie, aby zresetować wskaźnik. Dzięki temu kierowca może być pewny, że monitorowanie oleju działa jak należy, co jest zgodne z zaleceniami producentów samochodów. Moim zdaniem, regularne korzystanie z diagnoskopów pomaga utrzymać auto w lepszym stanie, co wydłuża jego żywotność.

Pytanie 8

Co może być przyczyną wydobywania się czarnego dymu z układu wydechowego samochodu z silnikiem ZS?

A. zużycie pierścieni tłokowych w trakcie jazdy
B. uszkodzenie uszczelki pod głowicą
C. zbyt duża ilość wtryskiwanego paliwa
D. zużycie uszczelniaczy zaworowych
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą nie jest bezpośrednią przyczyną wydobywania się czarnego dymu. To zjawisko zazwyczaj wiąże się z przedostawaniem się płynu chłodzącego do komory spalania, co prowadzi do białego dymu, a nie czarnego. Z kolei zużycie pierścieni tłokowych oraz uszczelniaczy zaworowych wpływa na ciśnienie oraz szczelność w silniku, co może prowadzić do zwiększonego zużycia oleju i generowania niebieskiego dymu, a nie czarnego. W przypadku pierścieni tłokowych, ich zużycie może powodować przedostawanie się oleju do komory spalania, co skutkuje niepełnym spalaniem oleju i wytwarzaniem dymu, jednak niekoniecznie czarnego. Z kolei uszczelniacze zaworowe, gdy są w złym stanie, mogą prowadzić do podobnych efektów, ale znowuż nie dotyczą one bezpośrednio wydobywania się czarnego dymu. Typowym błędem myślowym w ocenie przyczyn czarnego dymu jest mylenie różnych typów dymu oraz ich związku z konkretnymi uszkodzeniami silnika. Ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jakie zjawiska są związane z poszczególnymi usterkami, aby prawidłowo diagnozować problemy w pracy silnika. Eksperci w dziedzinie motoryzacji często podkreślają znaczenie systematycznych przeglądów technicznych oraz diagnostyki komputerowej, co pozwala na wczesne wykrycie nieprawidłowości i zapobiegnięcie poważniejszym awariom.

Pytanie 9

Przyczyną trudności z uruchomieniem silnika z zapłonem samoczynnym w niskich temperaturach są awarie

A. filtra cząstek stałych
B. świec żarowych
C. regulatora napięcia
D. regulatora ciśnienia
Odpowiedzi wskazujące na regulator ciśnienia, regulator napięcia oraz filtr cząstek stałych są niepoprawne w kontekście problemów z uruchomieniem silnika z zapłonem samoczynnym w niskich temperaturach. Regulator ciśnienia odpowiada za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia paliwa w układzie zasilania, co jest kluczowe dla prawidłowej pracy silnika, ale nie ma bezpośredniego wpływu na jego uruchamianie w chłodnych warunkach. Uszkodzenie tego komponentu może prowadzić do problemów z wydajnością silnika, jednak nie jest ono główną przyczyną trudności w uruchomieniu w niskich temperaturach. Regulator napięcia kontroluje poziom elektryczności w alternatorze oraz akumulatorze, co ma znaczenie dla ogólnej funkcjonalności układów elektrycznych pojazdu, ale nie jest bezpośrednio związany z procesem zapłonu silnika. Z kolei filtr cząstek stałych, który jest elementem układu wydechowego, ma za zadanie redukcję emisji szkodliwych substancji, a jego stan nie wpływa na uruchamianie silnika w niskich temperaturach. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej diagnostyki problemów z silnikiem. Często zdarza się, że kierowcy mylą objawy i przypisują je niewłaściwym podzespołom, co prowadzi do nieefektywnej naprawy i zbędnych kosztów. Dlatego ważne jest, aby podejść do analizy problemów technicznych z odpowiednią wiedzą i zrozumieniem funkcji poszczególnych elementów.

Pytanie 10

Jakie kroki powinien podjąć mechanik po zauważeniu drgań kół przednich podczas jazdy próbnej?

A. Weryfikacja wyważenia kół przednich
B. Zamiana kół przednich z tylnymi
C. Wymiana opon na nowe modele
D. Kontrola ciśnienia w oponach
Sprawdzenie wyważenia kół przednich jest kluczowym krokiem w diagnostyce drgań, które mogą występować podczas jazdy. Niewłaściwe wyważenie kół może prowadzić do niepożądanych wibracji, które odczuwane są w układzie kierowniczym i nadwoziu pojazdu. Mechanik powinien zacząć od tego kroku, ponieważ precyzyjne wyważenie wpływa na stabilność jazdy, komfort oraz bezpieczeństwo. W praktyce, proces wyważania polega na umieszczeniu ciężarków na obręczy koła, aby zrównoważyć siły odśrodkowe działające na koło podczas obrotu. Niewłaściwe wyważenie może prowadzić do przyspieszonego zużycia opon oraz elementów zawieszenia. Standardy branżowe, takie jak te określone przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie wyważenia kół jako kluczowego elementu utrzymania pojazdów w dobrym stanie technicznym. Przykładem zastosowania wiedzy na ten temat jest regularne sprawdzanie wyważenia kół podczas sezonowej wymiany opon, co może zapobiec problemom z drganiami oraz zapewnić równomierne zużycie bieżnika opon.

Pytanie 11

Klient zgłosił, że rozrusznik nie reaguje po obróceniu kluczyka w stacyjce. Możliwą przyczyną może być

A. zablokowana blokada kierownicy
B. brak paliwa w zbiorniku
C. uszkodzony immobiliser
D. uszkodzony system wtrysku silnika
Brak reakcji ze strony rozrusznika po przekręceniu kluczykiem w stacyjce może prowadzić do różnych mylnych wniosków na temat przyczyn problemu. Uszkodzony układ wtryskowy silnika nie jest bezpośrednio związany z uruchomieniem pojazdu. Wtryskiwacze są odpowiedzialne za dostarczanie paliwa do cylindrów silnika, jednakże gdy rozrusznik nie działa, silnik w ogóle się nie uruchomi, niezależnie od stanu układu wtryskowego. Z kolei zablokowana blokada kierownicy, chociaż może wydawać się logiczną przyczyną, w rzeczywistości zazwyczaj nie powoduje całkowitego braku reakcji rozrusznika, lecz jedynie uniemożliwia przekręcenie kluczyka. Problem z blokadą kierownicy można łatwo zidentyfikować poprzez próbę obracania kierownicy podczas przekręcania kluczykiem. Ponadto, brak paliwa w zbiorniku, chociaż może wywołać problemy z uruchomieniem silnika, nie będzie powodem, dla którego rozrusznik nie otrzymuje sygnału uruchomienia. Kluczowym błędem myślowym jest zatem przypisywanie braku reakcji rozrusznika do układów niezwiązanych bezpośrednio z systemem uruchamiania silnika, co prowadzi do nieefektywnej diagnostyki i opóźnień w rozwiązaniu problemu.

Pytanie 12

Jakie urządzenie pomiarowe na stacji diagnostycznej samochodów wymaga co pół roku wykonania okresowej legalizacji w akredytowanym laboratorium?

A. urządzenie do pomiaru świateł
B. hamulcomierz rolkowy
C. płyta do wstępnej kontroli zbieżności
D. analizator spalin
Analizator spalin jest kluczowym urządzeniem pomiarowym stosowanym w stacjach kontroli pojazdów, które wymaga okresowej legalizacji co pół roku. Jego głównym zadaniem jest monitorowanie i analiza emisji gazów spalinowych, co ma bezpośredni wpływ na zgodność pojazdów z normami ekologicznymi, takimi jak Euro 6. Legalizacja analizatora spalin zapewnia, że urządzenie działa w zgodzie z określonymi standardami dokładności i precyzji, co z kolei jest niezbędne do prawidłowego ocenienia stanu technicznego pojazdu. W praktyce, analiza spalin przeprowadzana przez profesjonalnie skalibrowany analizator pozwala na identyfikację ewentualnych problemów z układem wydechowym czy silnikiem, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. W związku z rosnącymi wymaganiami ekologicznymi, regularna kontrola i legalizacja tych urządzeń są kluczowe dla utrzymania wysokich standardów w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 13

Aby skutecznie przeprowadzić pomiar ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien zapewnić prędkość obrotową wału wynoszącą co najmniej

A. 50-70 obr/min
B. 80-90 obr/min
C. 100-110 obr/min
D. 20-40 obr/min
Aby uzyskać dokładne pomiary ciśnienia sprężania w silniku, należy zapewnić odpowiednią prędkość obrotową wału, która wynosi co najmniej 100-110 obr/min. Ta prędkość jest kluczowa, ponieważ przy niskich obrotach silnik może nie osiągnąć pełnego ciśnienia sprężania, co prowadzi do błędnych wyników. W praktyce, zbyt wolne obroty mogą skutkować niedostatecznym otwarciem zaworów, co wpływa na dokładność pomiaru. Standardowe procedury diagnostyczne, takie jak te zawarte w dokumentacji serwisowej producentów, często wskazują na 100-110 obr/min jako minimalne wymaganie do uzyskania wiarygodnych danych. Ponadto, zapewniając odpowiednią prędkość obrotową, zmniejszamy ryzyko zapowietrzenia układu, co również może negatywnie wpłynąć na pomiar. Przykładowo, w samochodach osobowych i ciężarowych, diagnostyka sprężania powinna być przeprowadzana w takich warunkach, aby zminimalizować błędy i uzyskać rzetelne wskazania, co jest niezwykle ważne w kontekście oceny stanu technicznego jednostki napędowej.

Pytanie 14

Przyczyną niewystarczającego skoku jałowego pedału hamulca jest

A. zapieczenie tłoczków hamulcowych
B. zapowietrzenie obwodu hydraulicznego
C. zużycie klocków hamulcowych
D. płyn hamulcowy z zbyt dużą ilością wody
Zapieczenie tłoczków hamulcowych jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów ze skokiem jałowym pedału hamulca. Kiedy tłoczki nie poruszają się swobodnie w swoich gniazdach, może to prowadzić do zmniejszenia skoku pedału, co z kolei wpływa na efektywność hamowania. Tłoczki hamulcowe powinny mieć możliwość pełnego wychylenia, aby zapewnić odpowiednią siłę hamowania. W praktyce, zapieczenie tłoczków może być spowodowane zanieczyszczeniami, korozją lub niewłaściwym smarowaniem. Regularne przeglądy układu hamulcowego, w tym kontrola stanu tłoczków, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Dobrą praktyką jest stosowanie odpowiednich środków czyszczących oraz smarów w czasie konserwacji, co może znacznie wydłużyć żywotność układu hamulcowego i zapewnić prawidłowe działanie pedału. Ponadto, warto pamiętać o regularnej wymianie płynu hamulcowego, aby uniknąć problemów związanych z wilgocią, która także może wpływać na działanie tłoczków.

Pytanie 15

Jaką funkcję pełni skala Hartridge’a?

A. opóźnienia hamowania
B. zbieżności połówkowej kół
C. sprawności amortyzatorów
D. zawartości cząstek stałych w spalinach
Ocena opóźnienia hamowania, zbieżności połówkowej kół i sprawności amortyzatorów to zupełnie inne tematy niż analiza spalin, więc trzeba być ostrożnym w przypisywaniu ich do skali Hartridge’a. Opóźnienie hamowania dotyczy efektywności hamulców, a skala Hartridge’a nie ma z tym nic wspólnego. Zbieżność połówkowa jest ważna dla stabilności jazdy i zużycia opon, ale znów, nie ma to związku z cząstkami stałymi w spalinach. Co do amortyzatorów, to one tłumią drgania, ale to też inna bajka. Jak widzisz, pomieszanie tych pojęć prowadzi do błędnych wniosków i może być problematyczne przy diagnostyce samochodów. Ważne jest, żeby pamiętać, że skala Hartridge’a dotyczy tylko analizy jakości spalin, a nie innych parametrów technicznych.

Pytanie 16

Klient przybył do warsztatu z pojazdem, w którym wskazówka miernika temperatury płynu chłodzącego nieustannie wskazuje wartość około 50°C. Mechanik zajmujący się diagnostyką tego auta powinien zweryfikować działanie

A. chłodnicy
B. sterownika silnika
C. termostatu
D. przewodów płynu chłodzącego
Termostat odgrywa kluczową rolę w systemie chłodzenia silnika, regulując przepływ cieczy chłodzącej w obiegu w zależności od temperatury silnika. W prawidłowym działaniu termostatu, gdy silnik osiąga odpowiednią temperaturę roboczą, otwiera on zawór, umożliwiając cieczy chłodzącej krążenie przez chłodnicę. Utrzymująca się wskazówka temperatury w okolicy 50°C sugeruje, że silnik nie osiąga optymalnej temperatury roboczej, co może wynikać z tego, że termostat pozostaje w pozycji zamkniętej lub otwartej. Dlatego mechanicznym krokiem, który powinien zostać podjęty, jest sprawdzenie termostatu pod kątem jego sprawności. Przykładowo, jeżeli termostat jest uszkodzony, może to prowadzić do przegrzewania się silnika lub jego zbyt niskiej temperatury, co wpływa na wydajność silnika i zużycie paliwa. Standardy branżowe, takie jak normy SAE, zalecają regularne testowanie i wymianę termostatów w miarę potrzeb, aby zapewnić optymalną pracę silnika.

Pytanie 17

Pojazd, w którym podczas diagnostyki wykryto kod błędu oznaczony jako P02XX w EOBD, powinien być skierowany do naprawy układu

A. sterownika AB S-u
B. przeniesienia napędu
C. recyrkulacji spalin
D. zasilania paliwem
Wybór odpowiedzi dotyczącej recyrkulacji spalin, sterownika ABS-u lub przeniesienia napędu w kontekście błędu P02XX jest niewłaściwy, ponieważ każda z tych opcji odnosi się do odrębnych systemów pojazdu, które nie są bezpośrednio związane z układem zasilania paliwem. Problemy z recyrkulacją spalin są zazwyczaj identyfikowane przez inne kody błędów, np. P040X, które dotyczą usterki w systemie EGR (Exhaust Gas Recirculation). Z kolei sterownik ABS-u to system odpowiadający za kontrolę trakcji i stabilności pojazdu, a jego błędy będą miały kody zaczynające się od C, jak C00XX, które dotyczą błędów w obwodach czujników prędkości kół. Przeniesienie napędu odnosi się do układów, które przekazują moc z silnika na koła, a problemy z tym układem są zazwyczaj oznaczane innymi kodami błędów, np. P07XX. Typowym błędem myślowym jest nieprawidłowe przypisanie kodów błędów do niewłaściwych układów, co prowadzi do nieefektywnej diagnostyki i napraw. Ważne jest, aby mieć na uwadze, że każdy błąd w EOBD jest zaprojektowany w celu wskazania konkretnej usterki, a nie dociekając nieprawidłowości w zupełnie innych systemach pojazdu. Zrozumienie tej logiki jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy pojazdów.

Pytanie 18

Tabela zawiera fragment wpisów w książce serwisowej. Przeglądy należy wykonywać co 12 miesięcy lub 15 000 km - w zależności, co nastąpi wcześniej. Który z przeglądów został wykonany w terminie niezgodnym z zaleceniami producenta?

Nr nadwozia JF1SHDLZ123456789
Data przeglądu1 przegląd2 przegląd3 przegląd4 przegląd5 przegląd
14.11.200827.08.200913.01.201010.01.201110.10.2012
Stan licznika [km]
w dniu przeglądu
00001015 00029 89943 50069 999
A. Przegląd 5
B. Przegląd 4
C. Przegląd 3
D. Przegląd 2
Podczas rozwiązywania tego pytania, mogą wystąpić różne błędy myślowe, prowadzące do wyboru nieprawidłowych odpowiedzi. Użytkownicy mogą uznawać, że przeglądy odbywające się w krótkich odstępach czasu, nawet jeśli przekraczają rok, są nadal akceptowalne. Tego rodzaju założenie jest mylne, ponieważ nie uwzględnia ono kluczowego wymogu, jakim jest nieprzekraczanie zalecanej maksymalnej wartości czasowej ustalonej przez producenta. Z kolei niektórzy mogą sądzić, że przebieg 15 000 km jest bardziej kluczowy niż czas, co także jest nieprawidłowe. Zalecenia producenta powinny być traktowane całościowo. Dodatkowo, błędne jest zakładanie, że przeglądy przeprowadzane w regularnych odstępach czasowych są wystarczające, jeśli nie są zgodne z wymaganiami producenta. Ignorowanie tych standardów prowadzi do ryzyka wyższych kosztów napraw oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu. W branży motoryzacyjnej istnieją ścisłe normy i standardy, których przestrzeganie jest kluczowe dla zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa pojazdów. Dlatego warto zrozumieć, że każdy przegląd musi być realizowany zgodnie z ustalonym harmonogramem, aby uniknąć późniejszych problemów i zapewnić długotrwałe użytkowanie pojazdu.

Pytanie 19

W serwisie samochodowym zgłosił się właściciel auta, w którym wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje wartość 60 °C. W tej sytuacji powinno się najpierw sprawdzić

A. chłodnicy
B. termostatu
C. szczelności głowicy
D. pompy wody
Wybór odpowiedzi dotyczącej chłodnicy może wydawać się logiczny, jednak w kontekście problemu z niską temperaturą płynu chłodzącego może prowadzić do mylnego wniosku. Chłodnica odpowiada za odprowadzanie ciepła z płynu chłodzącego, a jej awaria zazwyczaj prowadzi do przegrzania silnika, a nie do niskiej temperatury. W przypadku, gdy płyn chłodzący nie osiąga wymaganej temperatury, awarie chłodnicy są rzadko spotykane. Podobnie, pytanie o szczelność głowicy może wynikać z błędnych przypuszczeń o wyciekach płynów, które w rzeczywistości prowadzą do przegrzania. Głowica silnika, owszem, może wpływać na temperaturę silnika, ale jej nieszczelność nie jest typowym czynnikiem przy niskiej temperaturze. Co więcej, pompa wody, która również pełni istotną rolę w układzie chłodzenia, w przypadku awarii zwykle skutkuje brakiem obiegu płynu, co może prowadzić do przegrzania, a nie do niskich temperatur. W praktyce, kluczowym błędem jest skupienie się na elementach układu chłodzenia, które mogą wpływać na przegrzanie, a nie na te, które odpowiadają za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy silnika. Dlatego zrozumienie funkcji termostatu i jego wpływu na cały proces chłodzenia jest niezbędne do właściwej diagnozy i naprawy.

Pytanie 20

Maksymalne ciśnienie oleju w systemie smarowania silnika powinno wynosić

A. 0,05-0,6 MPa
B. 0,4-0,6 MPa
C. 0,05-0,4 MPa
D. powyżej 0,6 MPa
Odpowiedzi wskazujące na ciśnienia niższe niż 0,4 MPa, takie jak 0,05-0,4 MPa, oraz te proponujące wartości wyższe niż 0,6 MPa, są nieprawidłowe z kilku powodów. Ciśnienia poniżej 0,4 MPa są niewystarczające do zapewnienia prawidłowego smarowania silnika. W takich warunkach olej nie jest skutecznie przetłaczany do wszystkich istotnych elementów silnika, co może prowadzić do ich nadmiernego zużycia z powodu zwiększonego tarcia. Ponadto, ciśnienie oleju poniżej zalecanego poziomu może powodować osadzanie się zanieczyszczeń w układzie smarowania, co dodatkowo obniża efektywność smarowania. Z drugiej strony, ciśnienia przekraczające 0,6 MPa mogą prowadzić do uszkodzeń uszczelek, przewodów olejowych oraz samego układu smarowania. Wysokie ciśnienie może także generować niekorzystne warunki pracy dla pompy olejowej. Typowym błędem jest założenie, że im wyższe ciśnienie, tym lepsze smarowanie, co jest mylną koncepcją. Kluczowe jest, aby utrzymywać ciśnienie w optymalnym zakresie, a nie przekraczać zalecanych wartości, co często bywa pomijane przez niektórych użytkowników pojazdów. Właściwe ciśnienie oleju jest niezbędne dla długowieczności i niezawodności silnika.

Pytanie 21

Klient informuje, że podczas prowadzenia pojazdu z zablokowanym przednim napędem w wąskim zakręcie słychać regularne stuki w lewej przedniej części samochodu. Poszukiwanie usterki powinno się zacząć od

A. wymiany oleju w skrzyni biegów
B. zweryfikowania, czy poziom oleju silnikowego jest odpowiedni
C. sprawdzenia stanu osłon i luzów w przegubach zewnętrznych kół
D. demontażu przekładni głównej
Wymiana oleju w skrzyni biegów, wymontowanie przekładni głównej czy sprawdzanie poziomu oleju silnikowego są czynnościami, które mogą być istotne w kontekście ogólnej konserwacji pojazdu, jednak w przypadku zgłaszanych stuków dochodzących z przedniej lewej części pojazdu w czasie jazdy w zakręcie, nie są one odpowiednimi krokami diagnostycznymi. Wymiana oleju w skrzyni biegów jest procedurą, która dotyczy jakości pracy samej skrzyni, ale nie ma bezpośredniego powiązania ze stukanem w przegubach, które są odpowiedzialne za przenoszenie momentu obrotowego na koła. Wymontowanie przekładni głównej to działanie znacznie bardziej złożone i czasochłonne, które w tym przypadku byłoby przesadnym krokiem, gdyż stuki mogą wynikać z prostszych przyczyn, takich jak zużycie przegubów. Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego, choć ważne dla ogólnego stanu silnika, nie ma związku z objawami, które zgłasza klient. Zrozumienie tych błędnych podejść wymaga znajomości podstawowych zasad diagnostyki układów napędowych, które wskazują na to, że objawy powinny być analizowane w kontekście ich źródła. Typowe błędy myślowe polegają na ocenie problemu na podstawie ogólnych symptomów, które mogą wprowadzać w błąd, zamiast na szczegółowej analizie dostarczonych informacji. Skupienie się na elementach, które są bezpośrednio związane z opisanym problemem, jest kluczowe w procesie diagnostyki pojazdu.

Pytanie 22

W ASO diagnozę alternatora w pojeździe przeprowadza pracownik na stanowisku

A. elektromechanika samochodowego
B. lakiernika samochodowego
C. mechanika samochodowego
D. blacharza samochodowego
Odpowiedź "elektromechanika samochodowego" jest prawidłowa, ponieważ to właśnie ten specjalista zajmuje się diagnostyką, naprawą i konserwacją urządzeń elektrycznych oraz elektronicznych w pojazdach. Alternator jest jednym z kluczowych elementów systemu elektrycznego samochodu, odpowiedzialnym za ładowanie akumulatora oraz zasilanie układów elektrycznych podczas pracy silnika. Elektromechanik samochodowy dysponuje wiedzą z zakresu zarówno mechaniki, jak i elektroniki, co jest niezbędne do skutecznej diagnostyki i naprawy alternatora. Przykładowo, przy diagnozowaniu problemów z ładowaniem akumulatora, elektromechanik może zastosować tester do pomiaru napięcia wyjściowego alternatora oraz sprawdzić stan diod prostowniczych. W przypadku usterek, takich jak uszkodzone szczotki czy wirnik, elektromechanik potrafi wymienić te komponenty, co przywraca prawidłowe działanie alternatora. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez ISO czy SAE, podkreślają znaczenie kwalifikacji elektromechaników w zapewnieniu bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów.

Pytanie 23

W pojeździe, w którym właściciel zgłasza trudności z uruchomieniem zimnego silnika z powodu zbyt niskiej prędkości obrotowej rozrusznika, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. wypiąć rozrusznik i ocenić stan łożysk wirnika
B. sprawdzić kondycję akumulatora oraz napięcie ładowania akumulatora
C. skontrolować stacyjkę rozruchową
D. wymienić akumulator
Sprawdzenie stanu akumulatora i napięcia ładowania akumulatora jest kluczowym krokiem w diagnostyce problemów z uruchamianiem silnika, zwłaszcza w warunkach niskotemperaturowych. Niska prędkość obrotowa rozrusznika często jest jednym z pierwszych objawów, które wskazują na niedostateczną moc dostarczaną przez akumulator. W praktyce, przed przystąpieniem do bardziej skomplikowanych operacji, takich jak demontaż rozrusznika, warto przeprowadzić podstawowe testy akumulatora. Akumulator powinien być w stanie dostarczyć odpowiednie napięcie (zazwyczaj minimum 12,4 V) oraz mieć wystarczającą pojemność, aby zasilać rozrusznik. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie napięcia ładowania podczas pracy silnika, co powinno wynosić od 13,7 V do 14,7 V. Jeśli napięcie jest zbyt niskie, może to oznaczać problem z alternatorem, natomiast zbyt wysokie może wskazywać na uszkodzenie regulatora napięcia. Przeprowadzenie tych podstawowych kroków diagnostycznych jest zgodne z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z wymianą komponentów, które mogą być w pełni funkcjonalne."

Pytanie 24

Klient zgłosił problem z automatycznym "wyskakiwaniem" biegów w swoim pojeździe. Osoba przyjmująca auto, w celu przeprowadzenia diagnostyki, powinna przede wszystkim zlecić sprawdzenie

A. pierścieni synchronizatorów
B. działania mechanizmu zmiany biegów
C. prawidłowości rozłączenia sprzęgła
D. poziomu oleju w skrzyni biegów
Odpowiedź dotycząca działania mechanizmu zmiany biegów jest prawidłowa, ponieważ samoczynne wyskakiwanie biegów często związane jest z niesprawnością tego mechanizmu. Mechanizm zmiany biegów, w tym dźwignia zmiany biegów oraz powiązane z nim elementy, powinien być dokładnie sprawdzony, aby zidentyfikować problemy takie jak luzy, zużycie, uszkodzenia lub niewłaściwe ustawienie. W praktyce mechanik powinien przeprowadzić kontrolę tych elementów, aby upewnić się, że mechanizm działa płynnie i bez zakłóceń. Często takie usterki mogą być także wynikiem zużycia elementów, takich jak łożyska czy dźwignie, co wymaga wymiany lub regulacji. W kontekście standardów branżowych, diagnostyka powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta oraz w oparciu o odpowiednie procedury diagnostyczne, co zapewnia bezpieczeństwo oraz niezawodność działania pojazdu.

Pytanie 25

Jakie symptomy mogą wystąpić w przypadku zablokowania układu odpowietrzającego skrzynię korbową silnika?

A. Zwiększenie zadymienia spalin
B. Podwyższenie temperatury silnika
C. Spadek poziomu cieczy chłodzącej silnika
D. Wycieki oleju z obszaru uszczelnień wału korbowego
Wzrost zadymienia spalin, wzrost temperatury silnika oraz obniżenie poziomu cieczy chłodzącej to objawy, które mogą wynikać z różnych problemów w silniku, ale nie są bezpośrednio związane z zatkaniem układu odpowietrzania skrzyni korbowej. Wzrost zadymienia spalin zazwyczaj wskazuje na problemy z procesem spalania, takie jak niewłaściwe spalanie paliwa, zanieczyszczenie układu wtryskowego, czy też uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych. Tego rodzaju problemy mogą prowadzić do emisji nadmiaru cząstek stałych, co w konsekwencji zwiększa zadymienie. Z kolei wzrost temperatury silnika najczęściej związany jest z niewłaściwym działaniem układu chłodzenia, takim jak niedobór płynu chłodzącego lub uszkodzenie pompy wodnej, a nie z ciśnieniem w skrzyni korbowej. Obniżenie poziomu cieczy chłodzącej może być wynikiem wycieków w układzie chłodzenia lub uszkodzenia uszczelki głowicy. Te różne objawy mogą prowadzić do mylnych wniosków, że ich przyczyną jest zatkanie odpowietrzenia, co z kolei może prowadzić do zaniedbań w diagnostyce i naprawie. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować objawy i ich przyczyny, korzystając z odpowiednich procedur diagnostycznych i narzędzi, aby uniknąć kosztownych napraw i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie silnika.

Pytanie 26

Oprogramowanie wspierające diagnostykę, serwis oraz naprawę samochodów wykorzystywane w warsztatach to

A. SkyLogic
B. Audatex
C. Firma 2000
D. AutoData
AutoData to naprawdę fajny program, który bardzo pomaga w diagnostyce i naprawach aut. W warsztatach jest chyba najczęściej używany. Dzięki niemu można łatwo znaleźć szczegółowe dane techniczne czy schematy elektryczne. To mega ułatwia zidentyfikowanie problemów w pojazdach, co przyspiesza całą diagnostykę. Na przykład, można za jego pomocą generować raporty o stanie technicznym aut, a to jest super ważne przy przeglądach. Program jest zgodny z aktualnymi standardami, co daje pewność, że usługi będą na wysokim poziomie i dane będą dokładne. A co ważne, AutoData regularnie aktualizuje swoje bazy, więc mamy dostęp do najnowszych informacji o autach i ich technologiach. W branży motoryzacyjnej to naprawdę kluczowe, bo wszystko się szybko zmienia.

Pytanie 27

Którego procesu w przedsiębiorstwie usługowym motoryzacyjnym dotyczy planowanie działań serwisowych oraz ich rozwój?

A. Procesu zarządzania
B. Procesu kontrolnego
C. Procesu podstawowego
D. Procesu pomocniczego
Procesy podstawowe, kontrolne i pomocnicze, choć istotne, nie są kluczowe w kontekście planowania działań serwisu i jego rozwoju. Proces podstawowy odnosi się do bezpośredniego świadczenia usług, takich jak naprawy czy przeglądy, a nie do strategii zarządzania tymi usługami. Proces kontrolny koncentruje się na monitorowaniu i ocenie wyników, ale nie obejmuje aspektów planowania i rozwoju, które są niezbędne do długoterminowego sukcesu serwisu. Natomiast proces pomocniczy wspiera działalność główną, ale nie jest samodzielnym procesem zarządzania, co czyni go niewłaściwym wyborem w kontekście pytania. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą obejmować mylenie celów operacyjnych z długofalowymi strategiami zarządzania. Efektywne zarządzanie wymaga holistycznego podejścia obejmującego wszystkie aspekty działalności, w tym planowanie, co jest kluczowe dla adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych oraz potrzeb klientów. Warto zwrócić uwagę na znaczenie odpowiedniego zarządzania w kontekście ciągłego doskonalenia procesów, co jest zgodne z podejściem Lean Management oraz Six Sigma, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i podnoszeniu jakości usług.

Pytanie 28

Na stacji kontrolnej pojazdów nie przeprowadza się obowiązkowych

A. okresowych badań technicznych przyczep o dmc nieprzekraczającej 750 kg
B. badań technicznych po anulowaniu dowodu rejestracyjnego
C. badań technicznych pojazdów zasilanych gazem
D. badań technicznych po incydencie drogowym lub wypadku
Zrozumienie zasad przeprowadzania badań technicznych pojazdów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Badania techniczne po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego są obligatoryjne w przypadku, gdy pojazd nie spełnia standardów technicznych. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego przez organ kontrolny implikuje, że na danym pojeździe lub jego dokumentacji stwierdzono nieprawidłowości, które należy skorygować przed dopuszczeniem go do ruchu. Niezbędne jest zatem przeprowadzenie odpowiednich badań, aby potwierdzić, że pojazd jest w pełni sprawny i bezpieczny. W podobny sposób, badania techniczne po kolizji lub wypadku drogowym są również istotne. Wypadki mogą prowadzić do uszkodzeń, które nie zawsze są widoczne gołym okiem, dlatego zaleca się, aby po każdym takim zdarzeniu pojazd przeszedł szczegółową analizę techniczną, co jest zgodne z zasadami odpowiedzialności cywilnej i dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Co więcej, badania techniczne pojazdów zasilanych gazem, mimo że są specyficzne, także są wymagane, aby zapewnić, że systemy zasilania są sprawne, co z kolei eliminuje ryzyko awarii oraz zwiększa bezpieczeństwo użytkowników. W praktyce, brak wiedzy na temat wymogów związanych z badaniami technicznymi i ich znaczeniem może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego kluczowe jest, aby każdy właściciel pojazdu był świadomy obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Pytanie 29

Które z wymienionych skrótów odnosi się do systemu wspomagania hamowania (zwiększenie siły hamowania)?

A. ABS
B. ESP
C. BAS
D. ASR
ESP (Electronic Stability Program) to system, który monitoruje i stabilizuje tor jazdy pojazdu, zapobiegając poślizgom. Jego zasadniczym celem jest utrzymanie pojazdu na zadanej ścieżce, co osiąga się poprzez automatyczne hamowanie poszczególnych kół, gdy wykryje on utratę przyczepności. Chociaż ESP ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa, jego funkcja nie polega na wzmacnianiu siły hamowania, lecz na stabilizacji pojazdu w trudnych warunkach. ASR (Anti-Slip Regulation) to system zapobiegający poślizgowi kół napędowych poprzez ograniczenie mocy silnika lub hamowanie kół, gdy wykryje on utratę przyczepności, co również nie ma związku z asystowaniem w hamowaniu. ABS (Anti-lock Braking System) to system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, co pozwala kierowcy na zachowanie kontroli nad pojazdem. Podczas gdy ABS znacząco poprawia bezpieczeństwo hamowania, nie wzmacnia on siły hamowania, lecz raczej zapobiega jego utracie w wyniku zablokowania kół. Zrozumienie różnicy między tymi systemami jest kluczowe, ponieważ prowadzi do często popełnianych błędów w interpretacji ich funkcji. Wybierając pojazd, warto zwracać uwagę na to, jakie systemy bezpieczeństwa są w nim zainstalowane, oraz jak każdy z tych systemów wpływa na ogólne bezpieczeństwo jazdy. Właściwe zrozumienie tych technologii może znacząco wpłynąć na świadome podejmowanie decyzji podczas zakupu samochodu oraz użytkowania go w codziennym życiu.

Pytanie 30

Podczas jazdy próbnej po wyważeniu kół przednich pracownik zauważył drgania w układzie kierowniczym. W związku z tym powinien najpierw

A. wykonać dynamiczne wyważanie kół
B. zamienić koła prawe z lewymi i przeprowadzić nową próbę drogową
C. usunąć wszystkie odważniki z kół
D. wymienić opony na nowe
Przeprowadzenie wyważania dynamicznego kół jest kluczowym krokiem w eliminacji drgań w układzie kierowniczym, szczególnie po wyważeniu kół przednich. Drgania mogą być wynikiem nieprawidłowego wyważenia, co prowadzi do nierównomiernego rozkładu masy na kołach. Wyważanie dynamiczne kół polega na precyzyjnym dostosowaniu ciężaru na obręczy koła, co minimalizuje nierównomierne zużycie opon oraz poprawia stabilność jazdy. W praktyce, aby przeprowadzić to wyważanie, wykorzystuje się specjalistyczne maszyny, które analizują ruch obrotowy kół, identyfikując miejsca, gdzie należy dodać lub usunąć odważniki. Regularne wyważanie kół zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów, a także po każdej wymianie opon lub ich rotacji, powinno być standardową praktyką w serwisie. Dzięki temu nie tylko poprawiamy komfort jazdy, ale również wydłużamy żywotność opon oraz podzespołów układu kierowniczego. Warto również dodać, że drgania w układzie kierowniczym mogą prowadzić do dalszych uszkodzeń, więc ich eliminacja jest nie tylko kwestią komfortu, ale również bezpieczeństwa użytkowników.

Pytanie 31

Jakimi narzędziami dokonuje się weryfikacji działania czujnika indukcyjnego i hallotronowego?

A. pirometru
B. oscyloskopu
C. aerometru
D. refraktometru
Wybór metod pomiarowych w kontroli czujników indukcyjnych i hallotronowych powinien opierać się na ich specyfice działania. Refraktometr, który służy do pomiaru współczynnika załamania światła, nie ma zastosowania w kontekście detekcji ruchu ani analizy sygnałów elektrycznych. Podobnie, pirometr, urządzenie do pomiaru temperatury na podstawie promieniowania cieplnego, również nie jest związany z kontrolą czujników, które operują na zasadzie detekcji pola elektromagnetycznego. Aerometr, z kolei, służy do określania gęstości cieczy, co również nie odnosi się do funkcji czujników indukcyjnych i hallotronowych. Te nieprawidłowe wybory mogą wynikać z mylnych przekonań o wszechstronności niektórych urządzeń pomiarowych. W rzeczywistości, efektywna diagnostyka tych czujników wymaga specjalistycznych narzędzi, takich jak oscyloskop, który potrafi uchwycić zmiany w sygnale elektrycznym, co jest kluczowe dla zrozumienia ich działania. W praktyce, nieodpowiednie podejście do wyboru narzędzi pomiarowych może prowadzić do błędnych wniosków, a tym samym do niewłaściwych decyzji w zakresie konserwacji oraz eksploatacji urządzeń automatyki, co w efekcie wpływa na ich efektywność i niezawodność.

Pytanie 32

Podczas oceny jakości naprawy silnika, która obejmuje wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego w nowoczesnym pojeździe, należy przede wszystkim zweryfikować

A. funkcjonowanie systemu ogrzewania
B. ciśnienie w układzie chłodzenia
C. błędy w sterowniku silnika
D. spalanie paliwa
Jak ktoś naprawia silnik, to stara się zwracać uwagę na różne rzeczy w działaniu pojazdu. Ale trzeba wiedzieć, co jest naprawdę ważne. Odpowiedź związana z układem ogrzewania, chociaż to istotna kwestia, nie do końca ma sens w kontekście wymiany czujnika temperatury. Układ ogrzewania może działać bez tego czujnika, a jak się ogrzewa, to nie znaczy automatycznie, że silnik działa jak należy. Również nie można oceniać jakości naprawy tylko po zużyciu paliwa, bo tu wchodzi w grę wiele innych rzeczy, jak styl jazdy czy stan pozostałych części silnika. Jak mówimy o ciśnieniu w układzie chłodzenia, to raczej objaw jakiegoś problemu, a nie wyznacznik stanu czujnika temperatury. Często nie dostrzega się prawdziwych przyczyn problemów z silnikiem, co sprawia, że pomijamy kluczowe aspekty diagnostyczne, jak błędy w sterowniku silnika. W diagnostyce trzeba skupić się na analizie kodów błędów i współpracy różnych systemów w aucie, aby zobaczyć, jak silnik działa naprawdę. Dobre podejście do diagnostyki to klucz do skutecznego naprawiania usterek i zapewnienia, że pojazdy będą działać długo i niezawodnie.

Pytanie 33

Jakim przyrządem dokonuje się pomiaru napięcia w układzie elektrycznym samochodu osobowego?

A. woltomierza o zakresie pomiarowym do 20 V
B. amperomierza o zakresie pomiarowym do 20 A
C. woltomierza o zakresie pomiarowym do 6 V
D. amperomierza o zakresie pomiarowym do 6 A
Wybór niewłaściwego narzędzia do pomiaru napięcia w instalacjach elektrycznych, takiego jak amperomierz, prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Amperomierz jest urządzeniem przeznaczonym do pomiaru natężenia prądu elektrycznego w obwodzie, co oznacza, że przy jego podłączeniu do obwodu woltowego, do którego nie jest przystosowany, powoduje zwarcie. Takie podejście jest nie tylko niebezpieczne, ale również może prowadzić do uszkodzenia przyrządu oraz obwodu. Innym problemem jest zastosowanie woltomierza o zbyt niskim zakresie pomiarowym, w tym przypadku 6 V, co nie jest adekwatne do standardowych napięć samochodowych. Pomiar napięcia akumulatora lub alternatora, które wynoszą typowo 12 V i 14-15 V, wymaga narzędzia o odpowiednim zakresie, co oznacza, że pomiar przy użyciu woltomierza o zakresie do 6 V może skutkować nieprawidłowymi odczytami, a nawet uszkodzeniem woltomierza. W sytuacji, gdy użytkownik wybiera amperomierz o zakresie 6 A, nie jest on przeznaczony do pomiarów napięcia, co potwierdza, że niezbędna jest znajomość specyfiki narzędzi pomiarowych. Aby zrozumieć te błędne koncepcje, kluczowe jest zapoznanie się z zasadami działania przyrządów pomiarowych oraz ich przeznaczeniem, co jest niezbędne w praktyce inżynieryjnej oraz diagnostyce elektrycznej pojazdów.

Pytanie 34

Po odnowieniu układu tłokowo-korbowego silnika w pojeździe, najpierw należy przeprowadzić pomiar

A. mocy silnika
B. ciśnienia sprężania
C. temperatury otwarcia termostatu
D. ciśnienia pompy olejowej
Pomiar ciśnienia sprężania jest kluczowym elementem diagnostyki silnika po regeneracji układu tłokowo-korbowego. Ciśnienie sprężania dostarcza informacji na temat stanu cylindrów oraz uszczelnień, a także kondycji pierścieni tłokowych. Optymalne ciśnienie sprężania jest istotne dla prawidłowego działania silnika, ponieważ wpływa na efektywność spalania mieszanki paliwowej oraz na moc generowaną przez silnik. W praktyce, wartości ciśnienia sprężania powinny mieścić się w określonych przez producenta granicach, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych usterek. Regularne pomiary ciśnienia sprężania mogą pomóc w identyfikacji problemów, takich jak uszkodzone pierścienie, nieszczelności zaworów czy uszkodzenia głowicy cylindra. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, konieczne są dalsze badania oraz ewentualna interwencja naprawcza, co jest zgodne z zaleceniami branżowymi i standardami diagnostyki silników.

Pytanie 35

Ocena elementów układu zawieszenia po wykonanej naprawie nie polega na

A. badaniu amortyzatorów na stanowisku wibracyjnym
B. sprawdzaniu zachowania samochodu podczas testu drogowego
C. badaniu amortyzatorów przy użyciu szarpaków
D. organoleptycznej ocenie luzów w układzie
Analizując odpowiedzi, warto zauważyć, że wiele z nich może wydawać się właściwych na pierwszy rzut oka, jednak prowadzą do nieprawidłowych wniosków w kontekście weryfikacji układu zawieszenia po naprawie. Sprawdzenie zachowania pojazdu podczas próby drogowej jest jednym z najważniejszych kroków, ponieważ pozwala ocenić, jak naprawy wpłynęły na stabilność i komfort jazdy. Pojazd powinien przechodzić testy w różnych warunkach drogowych, co daje możliwość zaobserwowania wszelkich nieprawidłowości w działaniu układu zawieszenia. Badanie amortyzatorów na stanowisku wibracyjnym również pełni ważną rolę, ponieważ pozwala na dokładną analizę ich pracy przy różnych częstotliwościach drgań. W laboratoryjnych warunkach można zidentyfikować nie tylko uszkodzenia, ale także degradację materiałów, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Podobnie, organoleptyczna ocena luzów w układzie jest kluczowa dla wykrywania problemów, które mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka. Każda z tych metod jest zgodna z najlepszymi praktykami w dziedzinie diagnostyki pojazdów, co podkreśla znaczenie kompleksowego podejścia do weryfikacji układu zawieszenia. Gdybyśmy opierali się wyłącznie na badaniu amortyzatorów przy użyciu szarpaków, moglibyśmy pominąć istotne aspekty układu zawieszenia, co może prowadzić do niewłaściwej diagnozy i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 36

Jakie urządzenie wchodzące w skład Stacji Kontroli Pojazdów wymaga regularnej kalibracji?

A. urządzenie do wymuszenia szarpnięć na kołach
B. przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w oponach pojazdu
C. przyrząd do pomiaru opóźnienia w hamowaniu
D. czytnik diagnostyczny do układów OBD II/EOBD
Wybór innych odpowiedzi, takich jak urządzenie do wymuszenia szarpnięć kołami, czytnik diagnostyczny OBD II/EOBD lub przyrząd do pomiaru opóźnienia hamowania, wskazuje na pewne nieporozumienia w zakresie funkcji oraz wymagań dotyczących kalibracji urządzeń w Stacji Kontroli Pojazdów. Urządzenie do wymuszenia szarpnięć kołami, które jest wykorzystywane do symulacji warunków drogi, w tym nieprawidłowego stanu nawierzchni, nie wymaga tak częstej kalibracji jak przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza. Jego pomiary są bardziej związane z funkcjonowaniem układu zawieszenia pojazdu, a nie bezpośrednio z bezpieczeństwem opon. Z kolei czytnik diagnostyczny OBD II/EOBD, choć również istotny w diagnostyce pojazdów, nie jest urządzeniem, które wymaga regularnej kalibracji w tradycyjnym sensie. Jego funkcja diagnostyczna polega na odczytywaniu i interpretacji danych z systemów pojazdu, co jest innego rodzaju operacją niż pomiar ciśnienia opon. Przyrząd do pomiaru opóźnienia hamowania również nie jest w tym kontekście tak kluczowy, ponieważ jego kalibracja jest zazwyczaj mniej krytyczna od tej, która dotyczy pomiaru ciśnienia w ogumieniu. Zrozumienie różnic w funkcji każdego z urządzeń oraz ich wymagań kalibracyjnych jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności kontroli technicznych pojazdów, a nieprawidłowe postrzeganie tej kwestii może prowadzić do niedoszacowania ryzyka związanego z niewłaściwym ciśnieniem w oponach.

Pytanie 37

Po przeprowadzeniu naprawy systemu hamulcowego diagnosta zweryfikował hamulec roboczy pojazdu przy użyciu urządzenia rolkowego. Jaka jest minimalna wartość procentowa wskaźnika efektywności hamowania, która potwierdzi prawidłowość wykonanego serwisu?

A. 30%
B. 10%
C. 70%
D. 50%
Wybór wartości poniżej 50% na pewno nie jest dobrym pomysłem, bo to nie spełnia wymogów skuteczności hamowania. Tego typu odpowiedzi, jak 10% czy 30%, mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Na przykład 10% to praktycznie brak hamowania, więc pojazd nie zatrzyma się w porę, co jest niebezpieczne. 30% też nie jest wystarczające, bo w sytuacji awaryjnej, to i tak za mało, żeby skutecznie wyhamować. Z kolei 70% z pozoru wygląda lepiej, ale w branży motoryzacyjnej to już trochę za mało, bo trzeba wtedy pilnować, by wszystko działało sprawnie. Ważne jest, żeby nie bagatelizować minimalnej skuteczności hamowania, bo to ma duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 38

Kalibrację analizatora spalin powinno się przeprowadzać przy użyciu gazów wzorcowych co najmniej raz na

A. 6 miesięcy
B. 12 miesięcy
C. 18 miesięcy
D. 24 miesiące
Wybór nierealistycznych interwałów kalibracji, takich jak 12, 18 czy 24 miesiące, może prowadzić do poważnych konsekwencji w kontekście dokładności pomiarów i zgodności z regulacjami środowiskowymi. Przede wszystkim, zwiększony czas między kalibracjami naraża na ryzyko, że analizator może nie działać zgodnie z założeniami, co prowadzi do fałszywych wyników. Fałszywe dane mogą z kolei skutkować niedostosowaniem procesów przemysłowych do aktualnych norm emisji, co prowadzi do potencjalnych kar finansowych oraz negatywnych skutków dla środowiska. W praktyce, wiele regulacji, w tym te określone przez lokalne organy ochrony środowiska oraz standardy branżowe, jasno określa, że instrumenty pomiarowe, takie jak analizatory spalin, powinny być kalibrowane co najmniej co 6 miesięcy. Zbyt rzadkie kalibracje mogą wpływać na jakość produkcji i zagrażać zdrowiu publicznemu, zwłaszcza w kontekście branż, które emitują zanieczyszczenia. Ponadto, brak regularnej kalibracji może skutkować awarią sprzętu, co pociąga za sobą dodatkowe koszty napraw oraz przestojów w produkcji. Należy zatem unikać myślenia, które opiera się na założeniu, że dłuższe interwały kalibracji są wystarczające, ponieważ rzeczywistość pokazuje, że dokładność pomiarów jest kluczowa dla utrzymania standardów jakości i bezpieczeństwa.

Pytanie 39

Wyniki pomiaru ciśnienia sprężania w silniku, przedstawione w tabeli, wskazują na zużycie

Nr
cylindra
Ciśnienie sprzężania
[MPa]
Ciśnienie sprzężania – próba olejowa
[MPa]
1.0,751,19
2.1,211,20
3.1,191,23
4.1,221,19
A. zaworów pierwszego cylindra.
B. trzeciego i czwartego cylindra.
C. pierścieni tłokowych w pierwszym cylindrze.
D. drugiego i trzeciego cylindra.
Odpowiedź wskazująca na zużycie pierścieni tłokowych w pierwszym cylindrze jest poprawna ze względu na analizę wyników pomiaru ciśnienia sprężania. Niskie ciśnienie sprężania (0,75 MPa) w porównaniu do pozostałych cylindrów sugeruje, że uszczelnienie w tym cylindrze jest niewystarczające. Po przeprowadzeniu próby olejowej, w której dodaje się olej do cylindra, ciśnienie wzrosło do 1,19 MPa, co wskazuje na poprawę uszczelnienia. To zjawisko jest typowym objawem zużycia pierścieni tłokowych, ponieważ ich degradacja prowadzi do utraty kompresji i efektów ubocznych, takich jak zwiększone zużycie oleju silnikowego. W praktyce mechanicy powinni zwracać szczególną uwagę na wyniki pomiarów ciśnienia sprężania, które stanowią kluczowy wskaźnik stanu technicznego silnika. Regularne testy ciśnienia sprężania mogą pomóc w wczesnym wykrywaniu problemów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie prewencja i konserwacja są kluczowe dla długowieczności silnika.

Pytanie 40

W silniku zauważono nieszczelność w systemie chłodzenia. Aby potwierdzić diagnozę, pracownik powinien najpierw przeprowadzić

A. pomiar podciśnienia w systemie chłodzenia
B. pomiar temperatury zamarzania cieczy chłodzącej
C. sprawdzenie ilości płynu chłodniczego
D. pomiar spadku ciśnienia w systemie chłodzenia
Pomiar temperatury zamarzania płynu chłodniczego i kontrola jego ilości to ważne rzeczy, ale nie mówią nam jednoznacznie o nieszczelności w układzie. Mierzając temperaturę zamarzania, można ocenić, czy płyn się nadaje do użycia w zimie, ale to nie jest pełny obraz stanu układu w kontekście szczelności. Mogą być ludzie, którzy pomyślą, że wystarczy tylko to sprawdzić, a to jest mylne. Jeśli chodzi o kontrolę ilości płynu, to tylko pokazuje, czy płyn jest w ogóle w układzie, ale nie mówi, czy jego poziom się zmienia przez jakieś dziury. Z kolei pomiar podciśnienia w układzie też nie do końca pomoże w wykryciu nieszczelności, bo nie każda nieszczelność wpływa na podciśnienie. Takie podejście może prowadzić do pomyłek w diagnozowaniu i późniejszego odkrywania problemów, co może być niebezpieczne dla silnika. Warto te różnice zrozumieć, bo to naprawdę kluczowe dla skutecznego naprawiania układów chłodzenia w autach.