Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik bezpieczeństwa i higieny pracy
  • Kwalifikacja: BPO.01 - Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 15:08
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 15:59

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na miejscu pracy zidentyfikowano zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia. Należą do nich: wymuszona postawa, praca w systemie zmianowym, napięcie. Do jakiej kategorii zaliczają się wymienione zagrożenia?

A. chemiczne
B. uciążliwych
C. niebezpiecznych
D. fizycznych
Wymienione czynniki zagrażające bezpieczeństwu pracy, takie jak wymuszona pozycja ciała, praca zmianowa oraz stres, klasyfikują się jako czynniki uciążliwe. Uciążliwości w pracy obejmują różne aspekty, które wpływają na komfort i samopoczucie pracowników, a ich skutki mogą prowadzić do obniżenia wydajności oraz wzrostu ryzyka wystąpienia problemów zdrowotnych. Przykładowo, wymuszona pozycja ciała może prowadzić do schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego, co jest zgodne z zaleceniami zawartymi w dyrektywach Unii Europejskiej dotyczących ergonomii w miejscu pracy. Praca zmianowa, z kolei, wpływa na rytm dobowy organizmu, co może prowadzić do zaburzeń snu i zwiększonego poziomu stresu. W kontekście zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, ważne jest wdrażanie strategii mających na celu eliminację lub minimalizację tych uciążliwości, takich jak wprowadzenie rotacji stanowisk pracy, organizacja szkoleń z zakresu ergonomii oraz zapewnienie wsparcia psychologicznego dla pracowników. Zastosowanie tych praktyk przyczynia się do poprawy zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz zwiększenia efektywności organizacji.

Pytanie 2

Czym jest czynnik obciążający fizycznie, który prowadzi do zmęczenia?

A. jest nieodpowiednie oświetlenie
B. są to konflikty między ludźmi
C. jest hałas
D. jest niewłaściwą postawą podczas wykonywania pracy
Nieprawidłowa pozycja podczas pracy jest jednym z kluczowych czynników prowadzących do zmęczenia fizycznego. Przestrzeganie zasad ergonomii w miejscu pracy jest istotne dla zachowania zdrowia i wydajności pracowników. Przykładowo, siedząc w biurze przez długie godziny, osoby powinny dbać o to, by ich plecy były wspierane przez krzesło, a stopy spoczywały płasko na podłodze. Ergonomiczne ustawienie monitora na wysokości oczu, co zapobiega nadmiernemu pochylaniu głowy, również ma kluczowe znaczenie. W kontekście standardów, organizacje takie jak ISO (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna) promują praktyki ergonomiczne, które przyczyniają się do ograniczenia dolegliwości fizycznych i wzmożonego zmęczenia. Wprowadzenie zasad ergonomii nie tylko poprawia komfort, ale również zwiększa efektywność pracy, co jest korzystne zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.

Pytanie 3

Reakcja alergiczna na substancje chemiczne może pojawić się w trakcie prac

A. ślusarskich
B. koncepcyjnych
C. mierniczych
D. impregacyjnych
W kontekście uczulenia na środki chemiczne, warto zauważyć, że niektóre zawody, takie jak prace ślusarskie, miernicze czy koncepcyjne, mogą również wiązać się z ekspozycją na substancje chemiczne, jednak ryzyko uczulenia jest znacznie mniejsze w porównaniu do prac impregnacyjnych. W przypadku prac ślusarskich użycie chemikaliów jest ograniczone do smarów, olejów oraz środków czyszczących, które rzadko prowadzą do reakcji alergicznych. Miernicze prace często wymagają użycia materiałów, takich jak farby czy rozpuszczalniki, ale ich kontakt jest zazwyczaj krótkotrwały i może być zminimalizowany poprzez stosowanie odpowiednich procedur. Wreszcie, prace koncepcyjne w dużej mierze polegają na projektowaniu i planowaniu, gdzie kontakt z substancjami chemicznymi jest znikomy lub w ogóle nie występuje. Zrozumienie, że różne zawody niosą ze sobą różne poziomy ryzyka związane z uczuleniem, jest kluczowe dla odpowiedniego podejścia do bezpieczeństwa w miejscu pracy. Wiedza ta pozwala na lepsze zarządzanie ryzykiem oraz implementację skutecznych praktyk ochronnych, co ma istotne znaczenie dla zdrowia pracowników. W przypadku błędnego przypisania uczulenia do niewłaściwych typów pracy, można nie tylko zignorować rzeczywiste zagrożenie, ale także wprowadzić w błąd osoby pracujące w tych zawodach, co może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Pytanie 4

Gdy mięśnie są w stanie długotrwałego napięcia bez zmiany pozycji danej części ciała, to mamy do czynienia z

A. napięciem statycznym
B. obciążeniem fizycznym
C. wysiłkiem statycznym
D. napięciem dynamicznym
Wybór wysiłku statycznego jako odpowiedzi może wydawać się logiczny, jednak termin ten odnosi się do ogólnej kategorii działań fizycznych, w których napięcie mięśniowe jest generowane bez ruchu, nie precyzując jednak istoty napięcia statycznego. Napięcie dynamiczne, z kolei, opisuje sytuację, w której mięśnie kurczą się i rozkurczają, co prowadzi do ruchu, a więc jest sprzeczne z koncepcją długotrwałego napięcia bez zmiany położenia. Obciążenie fizyczne to termin zbyt ogólny, obejmujący wszelkie formy stresu mechanicznego, jakie działa na ciało, nie odnosząc się do specyficznych mechanizmów napięcia. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że jakakolwiek forma napięcia może być klasyfikowana jako statyczna, co nie uwzględnia różnic między różnymi rodzajami napięć. Kluczowe w tej kwestii jest zrozumienie, że napięcie mięśniowe może przyjmować różne formy i że klasyfikacja tych form jest istotna dla efektywnego projektowania programu treningowego oraz rehabilitacji. Wiedza na ten temat jest także podstawą w terapii manualnej oraz w kinesiotapingu, gdzie różne rodzaje napięcia wykorzystywane są do osiągnięcia pożądanych efektów terapeutycznych.

Pytanie 5

Jak nazywa się procedura, która ocenia zgodność produktu z wymogami dyrektyw Unii Europejskiej, umożliwiającą umieszczenie oznakowania CE?

A. centralizacji
B. certyfikacji
C. notyfikacji
D. normalizacji
Certyfikacja to naprawdę ważny etap, jeśli mówimy o tym, jak ocenia się produkty w kontekście wymagań unijnych. To dzięki niej można nanieść oznakowanie CE na wyrób. W skrócie, chodzi o to, żeby sprawdzić, czy produkt spełnia normy i regulacje, co jest kluczowe dla jego bezpieczeństwa i jakości. Niezależne jednostki notyfikowane robią audyty oraz różne testy, żeby upewnić się, że wszystko jest zgodne z dyrektywami, jak na przykład Dyrektywa o wyrobach budowlanych czy ta dotycząca maszyn. Weźmy na przykład producentów sprzętu medycznego – muszą oni zdobyć certyfikat zgodności, zanim wprowadzą swój produkt na rynek. To zapewnia, że jest on nie tylko bezpieczny, ale i spełnia techniczne wymagania. W skrócie, certyfikacja to podstawa, żeby towary mogły swobodnie krążyć w Unii, a brak tego procesu może prowadzić do poważnych kłopotów prawnych i finansowych dla firm.

Pytanie 6

Zjawisko przystosowania oka do obserwacji obiektów znajdujących się w różnych odległościach określa się

A. akomodacją
B. konwergencją
C. stereoskopią
D. adaptacją
Akomodacja to proces, w którym oko dostosowuje swoją soczewkę, aby zmieniać ogniskową i umożliwiać wyraźne widzenie przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach. Dzieje się to za pomocą skurczu i rozkurczu mięśnia rzęskowego, który zmienia kształt soczewki. Kiedy patrzymy na obiekty bliskie, soczewka staje się bardziej wypukła, co zwiększa moc optyczną oka, a gdy patrzymy na przedmioty oddalone, soczewka staje się bardziej płaska. Akomodacja jest kluczowym elementem w procesie widzenia, a jej zrozumienie jest niezbędne dla optyków i specjalistów z dziedziny okulistyki, aby diagnozować i leczyć różne wady wzroku, takie jak krótkowzroczność i dalekowzroczność. Dobrą praktyką w edukacji związanej z optyką jest zastosowanie symulacji komputerowych, które pokazują, jak zmiany w kształcie soczewki wpływają na ostrość widzenia, co można wykorzystać w szkoleniach dla przyszłych optyków oraz w terapii widzenia dla dzieci.

Pytanie 7

Szerokość drogi transportowej w zakładzie zależy od jej przeznaczenia do ruchu pojazdów lub ruchu pieszych. Minimalna szerokość drogi transportowej w zakładzie nie powinna być mniejsza niż

A. 100 cm
B. 120 cm
C. 110 cm
D. 130 cm
Poprawna odpowiedź to 120 cm, ponieważ minimalna szerokość drogi transportowej w zakładzie powinna być dostosowana do rodzaju ruchu, jaki ma się odbywać na danej drodze. Zgodnie z normami branżowymi, na przykład według przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego w obiektach przemysłowych, szerokość drogi transportowej powinna umożliwiać swobodny przejazd pojazdów transportowych, takich jak wózki widłowe, ciężarówki czy inne środki transportu, a także zapewniać komfort i bezpieczeństwo pieszym. W praktyce, szerokość wynosząca 120 cm zapewnia wystarczającą przestrzeń dla manewrów oraz minimalizuje ryzyko kolizji. Dla przykładu, w obiektach logistycznych, gdzie poruszają się zarówno pracownicy, jak i pojazdy, konieczne jest przestrzeganie tych norm, aby zminimalizować ryzyko wypadków oraz zwiększyć efektywność operacyjną. W związku z powyższym, 120 cm jest uznawane za standardową i bezpieczną szerokość drogi transportowej.

Pytanie 8

Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym ma obowiązek odbyć pierwsze szkolenie okresowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie (licząc od momentu zatrudnienia)

A. 1 miesiąca
B. 3 miesięcy
C. 6 miesięcy
D. 12 miesięcy
Odpowiedzi sugerujące krótsze okresy na odbycie pierwszego szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy są oparte na błędnych założeniach dotyczących regulacji prawnych. W przypadku stanowisk administracyjno-biurowych, ustawodawca przewidział minimalny czas 12 miesięcy na pierwsze szkolenie, co ma na celu zapewnienie pracownikom wystarczającej ilości czasu na przyswojenie i zrozumienie zasad BHP oraz procedur ochrony zdrowia. Udział w szkoleniu w krótszym okresie, jak 1, 3 czy 6 miesięcy, nie tylko nie spełnia wymogów prawnych, ale także może skutkować brakiem odpowiedniego przygotowania pracowników do radzenia sobie z zagrożeniami. Taki stan rzeczy może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wypadków w pracy, które mogłyby być uniknięte dzięki właściwej edukacji. Dodatkowo, niewłaściwe podejście do terminów szkoleń może wynikać z nieznajomości przepisów lub mylnego przekonania, że stanowiska biurowe są mniej narażone na ryzyka, co jest nieprawdziwe. Nawet w biurach istnieją różnorodne zagrożenia, takie jak niewłaściwe ułożenie stanowiska pracy, stres czy ryzyko urazów związanych z ewakuacją. Zrozumienie, dlaczego pełne i terminowe szkolenie jest kluczowe, jest istotnym elementem kultury bezpieczeństwa w każdej organizacji.

Pytanie 9

Jakie środki należy wykorzystać do gaszenia napięciowych silników elektrycznych?

A. Koce do gaszenia
B. Gaśnice oznaczone literą A
C. Piasek mokry
D. Gaśnice oznaczone literą E
Wybierając inne środki gaśnicze, użytkownik ryzykuje nie tylko skuteczność działań ratunkowych, lecz także zwiększa zagrożenie dla siebie i innych. Gaśnice oznaczone literą A są przeznaczone do gaszenia pożarów ciał stałych, takich jak drewno czy papier. Stosowanie ich do gaszenia pożarów elektrycznych może prowadzić do niebezpieczeństwa porażenia prądem, ponieważ materiały te przewodzą prąd. Koce gaśnicze również nie są odpowiednim wyborem w przypadku pożarów silników elektrycznych, gdyż ich działanie ogranicza się do stłumienia płomieni, a nie eliminacji ognia z urządzeń pod napięciem. Mokry piasek z kolei, mimo że może być stosowany do gaszenia niektórych rodzajów pożarów, również nie jest zalecany do pożarów elektrycznych, gdyż może stanowić zagrożenie porażenia. Stosowanie niewłaściwych metod gaszenia pożaru elektrycznego może skutkować nie tylko niewłaściwym ugaszeniem ognia, ale także poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi dla osoby gaszącej. W związku z tym, znajomość odpowiednich metod i użycie gaśnic z oznaczeniem E jest nie tylko praktyczne, ale kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w sytuacjach zagrożenia.

Pytanie 10

Gwarantowanie pracy w komfortowej pozycji, eliminowanie statycznego obciążenia oraz ograniczenie zbędnych i nadmiernych ruchów to kluczowe cele

A. bezpieczeństwa pracy
B. medycyny pracy
C. ergonomii koncepcyjnej
D. higieny pracy
Ergonomia koncepcyjna jest dziedziną, która koncentruje się na projektowaniu miejsc pracy i narzędzi w taki sposób, aby były one dostosowane do potrzeb użytkowników. Kluczowe elementy, takie jak zapewnienie pracy w naturalnej pozycji, unikanie statycznego obciążenia oraz redukcja nadmiernych ruchów, są fundamentem ergonomii. Przykładem praktycznego zastosowania ergonomii koncepcyjnej może być projektowanie stanowisk pracy w biurach, gdzie odpowiednie krzesła oraz biurka o regulowanej wysokości pozwalają pracownikom na utrzymanie poprawnej postawy ciała. Zgodnie z wytycznymi ISO 9241 dotyczącymi ergonomii interakcji człowiek-komputer, istotne jest, aby miejsca pracy były dostosowane do wymagań użytkowników, co przekłada się na zwiększenie komfortu, wydajności oraz zmniejszenie ryzyka urazów. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują również analizę ruchów wykonywanych podczas pracy oraz wdrażanie rozwiązań, które eliminują zbędne obciążenia. W ten sposób ergonomia koncepcyjna przyczynia się do poprawy jakości życia zawodowego oraz zdrowia pracowników.

Pytanie 11

Do materiałów edukacyjnych używanych w szkoleniach z zakresu bhp nie wlicza się

A. prezentacji w formie multimedialnej
B. kolorowych foliogramów
C. gier symulacyjnych
D. filmów instruktażowych
Gry symulacyjne, choć są użytecznym narzędziem do nauki i angażowania uczestników, nie są uważane za standardowe środki dydaktyczne w kontekście szkoleń BHP. Zamiast tego, środki takie jak filmy poglądowe, prezentacje multimedialne i barwne foliogramy są typowymi narzędziami edukacyjnymi, które mają na celu przekazywanie wiedzy w sposób przystępny i wizualny. Na przykład, filmy poglądowe mogą przedstawiać konkretne scenariusze związane z bezpieczeństwem w pracy, ilustrując dobre praktyki i potencjalne zagrożenia. Prezentacje multimedialne pozwalają na dynamiczne przedstawienie informacji, a foliogramy ułatwiają wizualizację procesów i procedur. Stosowanie tych narzędzi wpisuje się w standardy edukacyjne, które kładą nacisk na różnorodność metod dydaktycznych w celu efektywnego przyswajania wiedzy.

Pytanie 12

Umowa o pracę na zastępstwo jest typem umowy

A. na okres próbny
B. na czas nieokreślony
C. na czas określony
D. na czas wykonania określonej pracy
Umowa o pracę na zastępstwo jest rodzajem umowy zawieranej na czas określony, co oznacza, że jej trwanie jest jasno określone w umowie, na przykład na czas nieobecności pracownika, który jest zastępowany. Tego rodzaju umowy są stosowane w sytuacjach, gdy pracodawca potrzebuje czasowego wsparcia, na przykład w przypadku długotrwałej absencji pracownika z powodu choroby, urlopu macierzyńskiego lub innych przyczyn. Ważne jest, aby umowa precyzyjnie określała okres trwania zatrudnienia oraz wskazywała, kogo pracownik zastępuje. Przykładowo, jeśli pracownik zajmujący się księgowością jest na urlopie przez trzy miesiące, pracodawca może zawrzeć umowę na zastępstwo z innym pracownikiem na ten konkretny czas. Umowa na zastępstwo jest regulowana przez Kodeks pracy, który zapewnia, że pracownik zatrudniony na tym etapie ma prawo do wynagrodzenia, a także do innych świadczeń, takich jak urlop wypoczynkowy, proporcjonalnie do czasu pracy.

Pytanie 13

Jak nazywa się forma kształcenia, która pozwala na zdobywanie, odświeżanie lub uzupełnianie wiedzy oraz umiejętności dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, opierając się na materiałach dostarczonych przez organizatora szkolenia, z jednoczesnym zapewnieniem konsultacji z osobami, które spełniają kryteria dla wykładowców?

A. samokształceniem kierowanym.
B. warsztatami.
C. dyskusją kierowaną.
D. szkoleniem.
Samokształcenie kierowane to forma szkolenia, która łączy samodzielną naukę z dostępem do materiałów edukacyjnych oraz wsparciem ekspertów. W kontekście bezpieczeństwa i higieny pracy, jest to szczególnie istotne, ponieważ pozwala uczestnikom na bieżąco aktualizować wiedzę w obliczu zmieniających się przepisów oraz nowych zagrożeń w miejscu pracy. Uczestnicy mają możliwość samodzielnego przyswajania wiedzy z dostarczonych materiałów, a także konsultacji z osobami, które posiadają odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia wykładów. Przykładem takiej formy szkolenia może być kurs online, w którym pracownicy zapoznają się z zasadami BHP poprzez e-learning, a następnie mają możliwość zadawania pytań ekspertom. Takie podejście nie tylko wspiera indywidualny rozwój, ale także przyczynia się do poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa w organizacji, zgodnie z zaleceniami norm ISO 45001, które podkreślają znaczenie ciągłego doskonalenia w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa pracy.

Pytanie 14

Osoba, która doświadczyła wypadku w miejscu pracy, ma obowiązek poinformować pracodawcę o zdarzeniu

A. po zakończeniu procesu leczenia
B. w każdym momencie
C. niezwłocznie
D. po uzyskaniu zwolnienia lekarskiego
Odpowiedź "niezwłocznie" jest zgodna z przepisami prawa pracy, które nakładają na pracownika obowiązek natychmiastowego zgłoszenia wypadku swojemu pracodawcy. Taki obowiązek ma na celu zapewnienie szybkiej reakcji, co jest kluczowe dla oceny sytuacji wypadkowej oraz podejmowania odpowiednich działań w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa innych pracowników. Przykładowo, w przypadku wypadku przy pracy, pracodawca musi niezwłocznie zorganizować pomoc medyczną oraz zarejestrować zdarzenie w dokumentacji wypadkowej. To pozwala nie tylko na właściwe zabezpieczenie dowodów, ale również na analizę i identyfikację potencjalnych zagrożeń, co jest zgodne z zasadami systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (BHP). Przepisy prawne, takie jak Kodeks pracy oraz rozporządzenia dotyczące BHP, wyraźnie określają, że każda osoba pracująca powinna być świadoma swoich obowiązków w kontekście wypadków, co przyczynia się do tworzenia bezpiecznego środowiska pracy. Dlatego tak ważne jest, aby pracownicy reagowali szybko i informowali pracodawcę o wszelkich zdarzeniach, które mogą wpływać na ich zdrowie i bezpieczeństwo.

Pytanie 15

Badaniom lekarskim w sposób cykliczny podlegają

A. wyłącznie pracownicy zatrudnieni na pozycjach, na których występują czynniki szkodliwe i uciążliwe.
B. jedynie pracownicy zatrudnieni w szczególnych warunkach.
C. wszyscy pracownicy zatrudnieni w zakładzie pracy.
D. tylko pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych.
Pojęcia dotyczące okresowych badań lekarskich często są mylone, co prowadzi do nieporozumień w zakresie obowiązków pracodawcy oraz praw pracowników. Odpowiedzi sugerujące, że badaniom podlegają tylko pracownicy zatrudnieni w szczególnych warunkach lub na stanowiskach robotniczych, ignorują fakt, że przepisy prawa pracy obejmują wszystkie osoby zatrudnione w zakładzie. Ograniczenie tego obowiązku do wąskiej grupy pracowników naraża na szwank zdrowie całej kadry, ponieważ osłabia system profilaktyki zdrowotnej, który ma na celu identyfikację problemów zdrowotnych przed ich eskalacją. Ponadto, stwierdzenie, że badania dotyczą tylko pracowników z szkodliwymi czynnikami, jest niezgodne z zasadą prewencji, która jest kluczowa w zarządzaniu zdrowiem w miejscu pracy. Każdy pracownik, niezależnie od branży, powinien mieć zapewniony dostęp do badań w celu utrzymania ogólnej kondycji zdrowotnej. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do zarzutów o zaniedbania ze strony pracodawcy oraz do konsekwencji prawnych, które mogą wpłynąć na reputację firmy i morale pracowników. Dbanie o zdrowie całej kadry jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także najlepszą praktyką w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.

Pytanie 16

Jak powinien być poprawnie zapisany adres e-mail?

A. [email protected]
B. poczta3&interia.com.pl
C. mail4/a/onet.com.it
D. mail4$abraka.it
Adres e-mail [email protected] jest prawidłowo zapisany zgodnie z ogólnymi standardami określonymi w dokumentach RFC, w tym RFC 5321 oraz RFC 5322, które regulują format i strukturę adresów e-mail. Poprawny adres e-mail składa się z dwóch głównych części: lokalnej (przed znakiem '@') i domenowej (po znaku '@'). W tym przypadku 'kontakt' jest lokalną częścią, a 'example.com' to poprawnie skonstruowana domena. Użycie znaku '@' jako separatora jest kluczowe i standardowe, co zapewnia, że systemy pocztowe mogą poprawnie kierować wiadomości do odpowiednich serwerów. Przykładowo, kiedy przesyłasz wiadomość do '[email protected]', serwer pocztowy rozpoznaje 'kontakt' jako użytkownika konta w domenie 'example.com'. W praktyce oznacza to, że taki adres można śmiało używać w korespondencji elektronicznej zarówno w kontekście osobistym, jak i biznesowym, co podkreśla znaczenie przestrzegania standardów w celu zapewnienia wydajnej komunikacji.

Pytanie 17

W wyniku przegrzania ciała w gorący dzień pracownik zasłabł w trakcie pracy. Jakie działania należy podjąć w pierwszej kolejności, aby mu pomóc?

A. przenieść pracownika do chłodnego pomieszczenia
B. oblać pracownika zimną wodą
C. przeprowadzić sztuczne oddychanie
D. wezwać pomoc medyczną
W sytuacji przegrzania organizmu, przeniesienie poszkodowanego do chłodnego pomieszczenia jest kluczowym krokiem w udzielaniu pierwszej pomocy. Umożliwia to obniżenie temperatury ciała, co jest niezbędne w przypadku ostrych objawów przegrzania, takich jak omdlenia czy udar cieplny. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Pracy, w przypadku wysokich temperatur otoczenia, należy jak najszybciej przenieść ofiarę do miejsca o niższej temperaturze. Dodatkowo, w chłodnym otoczeniu można zastosować inne metody schładzania, takie jak nawilżenie skóry lub okład z zimnej wody. Ważne jest, aby nie stosować zimnej wody do ocucenia poszkodowanego, gdyż może to prowadzić do szoku termicznego. W przypadku, gdy osoba nie odzyskuje przytomności, należy wezwać pomoc medyczną, ale dopiero po zapewnieniu jej odpowiednich warunków do regeneracji. Przykładowo, prowadzenie działań w chłodnym otoczeniu może pomóc w uniknięciu poważnych powikłań zdrowotnych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

Pytanie 18

Szkolenie okresowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracownika administracyjno-biurowego powinno być organizowane nie rzadziej niż co

A. 6 lat
B. 5 lat
C. 3 lata
D. 4 lata
Szkolenie okresowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) dla pracowników administracyjno-biurowych należy przeprowadzać co 6 lat, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa pracy w Polsce. Wynika to z Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz rozporządzenia dotyczącego szkoleń w zakresie BHP. Celem tego szkolenia jest nie tylko przypomnienie pracownikom zasad bezpieczeństwa, ale również dostosowanie ich wiedzy do aktualnych zmian w przepisach oraz praktyk w danej branży. Na przykład, w kontekście pracy biurowej, istotne mogą być szkolenia dotyczące ergonomii, zapobiegania stresowi, a także zasad postępowania w sytuacjach awaryjnych. Regularne szkolenia pomagają w utrzymaniu wysokiego standardu bezpieczeństwa w miejscu pracy, co wpływa na zmniejszenie liczby wypadków oraz poprawę ogólnej atmosfery w zespole. Dodatkowo, pracownicy są bardziej świadomi potencjalnych zagrożeń i sposobów ich unikania, co przekłada się na efektywność i komfort pracy.

Pytanie 19

Jaką metodę najlepiej zastosować do przeprowadzenia instruktażu w miejscu pracy?

A. wykład
B. pokaz
C. analiza przypadku
D. dyskusja
Wykład, jako jedna z metod instruktażu, często sprowadza się do jednostronnej komunikacji, gdzie instruktor przekazuje wiedzę, a uczestnicy jedynie słuchają. Tego rodzaju podejście ma swoje ograniczenia, szczególnie w kontekście nauki praktycznych umiejętności, ponieważ nie zapewnia możliwości bezpośredniego doświadczenia lub obserwacji czynności wykonywanych w pracy. W sytuacjach, gdy kluczowe jest zrozumienie procesów i technik, wykład może być niewystarczający, co prowadzi do braku zaangażowania uczestników. Z kolei dyskusja, mimo że angażuje uczestników, może okazać się mniej efektywna w kontekście instruktażu, zwłaszcza jeśli nie ma konkretnego kierunku lub jasno określonych celów. Zdarza się, że uczestnicy wyrażają różne opinie, co może rozproszyć uwagę od kluczowych zagadnień. Analiza przypadku, choć również wartościowa, często zakłada, że uczestnicy już mają pewne doświadczenie lub wiedzę na dany temat, co nie zawsze jest prawdą, szczególnie w przypadku nowych pracowników. To może prowadzić do nieporozumień i frustracji, gdyż uczestnicy mogą czuć się zagubieni. Również, błędne założenie, że wszyscy uczestnicy mają równy poziom wiedzy, może skutkować nieefektywnym przekazem informacji. Warto zatem zwrócić uwagę na różnorodność metod szkoleniowych i wybrać te, które najlepiej odpowiadają potrzebom uczestników oraz specyfice stanowiska pracy.

Pytanie 20

W przypadku niezdolności pracownika do wykonywania pracy spowodowanej wypadkiem w trakcie drogi do lub z pracy, pracownik ma prawo do

A. 75% wynagrodzenia
B. 80% wynagrodzenia
C. 100% wynagrodzenia
D. 50% wynagrodzenia
Zgodnie z przepisami prawa pracy, pracownik, który doznał wypadku w drodze do pracy lub z pracy, ma prawo do 100% wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy. Jest to zasada, która wynika z Kodeksu pracy oraz odpowiednich regulacji dotyczących wypadków przy pracy. W takich sytuacjach pracownik ma także prawo do zasiłku chorobowego, który równocześnie nie może być niższy niż 100% wynagrodzenia, co ma na celu zapewnienie mu stabilizacji finansowej w trudnym okresie. W praktyce oznacza to, że pracownik, który uległ wypadkowi w drodze do pracy, nie powinien odczuwać negatywnego wpływu na swoje dochody, co jest zgodne z zasadą ochrony pracowników w sytuacjach kryzysowych. Ponadto, w takich przypadkach pracodawca jest zobowiązany do zgłaszania wypadków do Państwowej Inspekcji Pracy, co ma na celu zapewnienie odpowiednich warunków pracy i minimalizację ryzyka wypadków.

Pytanie 21

Zgodnie z kodeksem pracy, młodocianym określa się osobę, która

A. ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat
B. nie ma 18 lat
C. osiągnęła 16 lat, lecz nie przekroczyła 18 lat
D. nie osiągnęła 15 lat, ale rozpoczęła lekką pracę zarobkową
Młodocianym w rozumieniu kodeksu pracy jest osoba, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat. Definicja ta ma kluczowe znaczenie dla pracodawców i instytucji zajmujących się zatrudnieniem, ponieważ wprowadza szczególne przepisy dotyczące pracy młodzieży. Młodociani pracownicy mają ograniczenia dotyczące czasu pracy i rodzaju wykonywanych zadań, aby zapewnić ich bezpieczeństwo i zdrowie. Przykładowo, młodociani nie mogą pracować w godzinach nocnych ani w pracy szczególnie niebezpiecznej. Zrozumienie tej definicji pozwala na odpowiednie dostosowanie procesów rekrutacyjnych i organizacyjnych w firmach, co jest zgodne z duchem Kodeksu pracy oraz standardami ochrony praw pracowników. Wiedza ta jest również przydatna w kontekście promocji i wspierania zdrowego rozwoju młodzieży w środowisku pracy.

Pytanie 22

Niedobór aktywności ruchowej prowadzi do zaburzeń w procesach fizjologicznych, w tym

A. poprawy funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego
B. wzrostu wydolności fizycznej i umysłowej
C. zwolnienia krążenia i spłycenia oddechu
D. degeneracji stawów i kręgów
Brak aktywności fizycznej prowadzi do wielu negatywnych zmian w organizmie, w tym spowolnienia krążenia i spłycenia oddechu. Regularna aktywność fizyczna jest kluczowa dla utrzymania zdrowego układu sercowo-naczyniowego. W wyniku braku ruchu, serce staje się mniej wydolne, co prowadzi do obniżenia efektywności jego pracy. Zmniejszenie ilości krwi pompowanej przez serce w wyniku spowolnienia krążenia może prowadzić do ogólnych problemów zdrowotnych, takich jak nadciśnienie czy choroby serca. Spłycenie oddechu oznacza mniejszą wymianę gazów w płucach, co z kolei wpływa na dotlenienie organizmu i może prowadzić do osłabienia wydolności zarówno fizycznej, jak i umysłowej. Dla utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu, zaleca się co najmniej 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo, zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Pytanie 23

Aby stworzyć zestawienie pracowników z datami ostatniego i nadchodzącego szkolenia bhp, tak aby można było efektywnie uporządkować pracowników według terminów szkoleń oraz alfabetycznie według nazwisk, najbardziej przydatne będzie

A. procesor tekstu
B. program do prezentacji
C. arkusz kalkulacyjny
D. edytor tekstu
Arkusz kalkulacyjny jest najodpowiedniejszym narzędziem do sporządzania listy pracowników z datą ostatniego i następnego szkolenia bhp. Jego funkcjonalności, takie jak możliwość tworzenia tabel, sortowania i filtrowania danych, a także używania formuł do obliczeń, umożliwiają efektywne zarządzanie informacjami. Przykładowo, można wprowadzić dane pracowników w kolumnach, a następnie skorzystać z funkcji sortowania, aby szybko uporządkować ich alfabetycznie według nazwisk. Dodatkowo, dzięki możliwości zastosowania filtrów, można w łatwy sposób zgrupować pracowników według terminów szkoleń, co jest kluczowe dla efektywnego planowania i zarządzania szkoleniami BHP. W praktyce, arkusze kalkulacyjne są wykorzystywane w wielu organizacjach do zarządzania danymi, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie organizacji pracy i administracji. Umożliwiają one także łatwe aktualizowanie danych, co jest istotne w kontekście zmieniających się terminów szkoleń, a także współpracy zespołowej, gdyż pliki mogą być współdzielone i edytowane przez wiele osób.

Pytanie 24

Przy pracy na stanowisku z komputerem stacjonarnym, gdy czas pracy przekracza 4 godziny dziennie, pracownik ma prawo do przerwy po każdej godzinie, której długość

A. jest określana przez pracodawcę.
B. może być ustalana w sposób dowolny.
C. zależy od indywidualnych potrzeb.
D. jest ustalona w przepisach Ministra Pracy.
Odpowiedź, że długość przerwy jest określona w rozporządzeniu Ministra Pracy, jest prawidłowa i opiera się na konkretnych regulacjach prawnych dotyczących czasu pracy. Zgodnie z Kodeksem pracy, w przypadku pracy przy monitorze komputerowym, pracownik ma prawo do przerw, które mają na celu ochronę jego zdrowia oraz zapewnienie efektywności pracy. Przykładowo, pracownik, który pracuje powyżej 4 godzin dziennie, powinien mieć zagwarantowane odpowiednie przerwy, które nie tylko są wymagane prawnie, ale także są dobrymi praktykami w zarządzaniu zdrowiem w miejscu pracy. Regularne przerwy pomagają w redukcji zmęczenia oczu, zapobiegają bólom głowy i poprawiają ogólną produktywność. Warto również zwrócić uwagę na standardy ergonomiczne, które rekomendują, aby pracownicy regularnie wstawali od biurka, rozciągali się i wykonywali ćwiczenia, które mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia schorzeń związanych z długotrwałym siedzeniem przy komputerze. Przepisy te są zgodne z międzynarodowymi standardami BHP, które stawiają na pierwszym miejscu dobro pracownika.

Pytanie 25

Do zadań pracodawcy w kontekście oceny ryzyka zawodowego nie należy

A. przeprowadzenie ponownej oceny ryzyka zawodowego w przypadku powołania nowych stanowisk pracy
B. analiza oraz dokumentowanie ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą
C. przeprowadzenie ponownej oceny ryzyka zawodowego w sytuacji zmiany osoby na stanowisku kierownika jednostki
D. wdrażanie koniecznych środków profilaktycznych ograniczających ryzyko zawodowe
Dokonanie ponownej oceny ryzyka zawodowego w przypadku zmiany osoby na stanowisku kierownika jednostki nie jest obowiązkiem pracodawcy, ponieważ zmiana na tym stanowisku nie zawsze wpływa bezpośrednio na ryzyko zawodowe związane z danym stanowiskiem pracy. W przypadku zmiany kierownika, istotne jest, aby nowa osoba była odpowiednio przeszkolona w zakresie istniejących procedur oceny ryzyka oraz implementacji środków ochrony, jednak nie ma konieczności przeprowadzania nowej oceny, jeżeli nie wprowadzono zmian w procesach ani nie zmodyfikowano struktury organizacyjnej. W praktyce, wiele organizacji korzysta z wstępnych ocen ryzyka oraz regularnych przeglądów, aby upewnić się, że ryzyko jest zarządzane skutecznie, a zmiana kierownika powinna być częścią szerszego procesu oceny i monitorowania. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie wszelkich zmian w zarządzaniu ryzykiem, co pozwala na lepsze zrozumienie wpływu na organizację.

Pytanie 26

Jakie formy mogą przyjąć szkolenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?

A. wykładu, ogólnego instruktażu, pokazu oraz dyskusji
B. kursu, seminarium, instruktażu, samokształcenia kierowanego
C. kursu, samokształcenia kierowanego oraz prezentacji multimedialnej
D. pogadanki, wykładu, instruktażu, samokształcenia kierowanego
Odpowiedź "kursu, seminarium, instruktażu, samokształcenia kierowanego" jest prawidłowa, ponieważ wszystkie wymienione formy szkoleniowe są uznawane za efektywne metody nauczania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Kursy oferują strukturalne podejście do nauki, umożliwiając analizę teorii oraz praktyczne ćwiczenia. Seminaria często dostarczają uczestnikom najnowszych informacji z branży oraz pozwalają na wymianę doświadczeń. Instruktaż natomiast jest kluczowy w kontekście praktycznego zastosowania zasad BHP, ponieważ pozwala na bezpośrednie pokazanie właściwych technik oraz procedur bezpieczeństwa. Samokształcenie kierowane to forma, która angażuje uczestników w proces uczenia się, umożliwiając im dostosowanie tempa nauki do własnych potrzeb. Tego rodzaju podejście jest zgodne z wytycznymi i standardami w zakresie BHP, które podkreślają znaczenie ciągłego kształcenia i dostosowywania metod szkoleniowych do specyfiki miejsca pracy.

Pytanie 27

Wydarzenie może zostać uznane za wypadek przy pracy jedynie wtedy, gdy

A. zdarza się w miejscu pracy i powoduje straty materialne
B. jest nagłe oraz prowadzi do pogorszenia stanu zdrowia pracownika
C. jest nagłe, związane z pracą, zostało wywołane przyczyną zewnętrzną i doprowadziło do urazu
D. wiąże się z wykonywaną pracą i jest spowodowane przyczyną zewnętrzną
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ wypadek przy pracy definiowany jest jako zdarzenie nagłe, które ma związek z wykonywaną pracą, zostało wywołane przez przyczynę zewnętrzną i spowodowało uraz. To kryterium jest zgodne z definicją zawartą w Kodeksie pracy oraz w normach europejskich dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy. Przykładem może być sytuacja, w której pracownik zostaje ranny podczas obsługi maszyny, gdy nagle dojdzie do awarii technicznej, co skutkuje nieprzewidzianym wypadkiem. Ważne jest, aby każdy wypadek był dokładnie dokumentowany i analizowany, co pozwala na określenie przyczyn i wdrożenie działań zapobiegawczych w przyszłości. Dobrą praktyką jest prowadzenie szkoleń dla pracowników w zakresie identyfikacji zagrożeń oraz procedur postępowania w przypadku wypadków, co może znacznie zredukować ryzyko wystąpienia podobnych incydentów.

Pytanie 28

Pracodawca ma obowiązek zabronić zatrudnienia pracownika, który nie dysponuje

A. dyplomem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe
B. badań wstępnych
C. świadectwem ukończenia szkoły
D. prawem jazdy
Wybór odpowiedzi dotyczącej prawa jazdy, świadectwa ukończenia szkoły czy dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych wymagań w zakresie zatrudnienia. Prawo jazdy jest istotne w kontekście stanowisk, które wymagają prowadzenia pojazdów, jednak nie jest ogólnym wymogiem dla wszystkich pracowników. Wiele zawodów nie wiąże się z koniecznością posiadania tego dokumentu, co sprawia, że nie jest to uniwersalny warunek dopuszczenia do pracy. Podobnie, świadectwo ukończenia szkoły lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe są istotne, ale ich znaczenie różni się w zależności od specyfiki zawodu. Pracodawcy mogą wymagać tych dokumentów, aby potwierdzić kwalifikacje kandydatów na określone stanowiska, ale brak jednego z nich nie zawsze uniemożliwia podjęcie pracy, zwłaszcza gdy kandydat posiada inne umiejętności lub doświadczenie. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy pracownik powinien przejść badania wstępne, a ich brak skutkuje naruszeniem przepisów prawa pracy oraz podnosi ryzyko wystąpienia zagrożeń zdrowotnych w miejscu pracy. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy przestrzegali obowiązujących norm dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, co jest fundamentem dobrych praktyk w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 29

Na postawie danych z ramki oceń ryzyko zawodowe hutnika szkła narażonego na promieniowanie podczerwone, jeżeli zmierzona na tym stanowisku wartość średnia natężenia promieniowania dla skóry wynosi Eśr = 490 W/m2, a NDN jest równe 700 W/m2.

Ryzyko jest duże, gdy wartość średnia natężenia promieniowania dla skóry przekracza NDN.
Ryzyko jest średnie, gdy wartość średnia natężenia promieniowania dla skóry spełnia nierówność
0,8 NDN< Esr< NDN
Ryzyko jest małe, gdy wartość średnia natężenia promieniowania dla skóry E sr < 0,8 NDN
Ryzyko jest pomijalne, gdy wartość średnia natężenia promieniowania dla skóry E sr < 0,1 NDN
A. Małe.
B. Pomijalne.
C. Średnie.
D. Duże.
Wybranie opcji z dużym, średnim lub pomijalnym ryzykiem jest wynikiem nieprawidłowej interpretacji kryteriów oceny ryzyka zawodowego. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że narażenie na promieniowanie podczerwone jest klasyfikowane na podstawie wartości Eśr w odniesieniu do NDN. W przypadku, gdy Eśr wynosi 490 W/m², ryzyko nie może być uznane za duże ani średnie, ponieważ te kategorie są zarezerwowane dla sytuacji, w których Eśr przekracza 0,8 NDN. Wartość NDN równą 700 W/m² przelicza się na próg 560 W/m², co oznacza, że ryzyko staje się istotne jedynie przy natężeniu powyżej tego progu. Wybierając „małe” ryzyko, można podjąć błędne założenia dotyczące normy 0,1 NDN; należy zauważyć, że nie dotyczy to tej sytuacji. Często występuje mylne przekonanie, że ryzyko zawsze powinno być klasyfikowane jako wyższe, jeśli istnieją jakiekolwiek pomiary narażenia, jednak w rzeczywistości kluczowe jest porównanie tych wartości z ustalonymi normami. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne nie tylko do prawidłowego oceniania ryzyka, ale również do wdrażania odpowiednich środków ochronnych, co ma kluczowe znaczenie w praktyce zawodowej.

Pytanie 30

W ciągu 12 miesięcy w przedsiębiorstwie miało miejsce 15 incydentów, a całkowita liczba utraconych roboczodni przez poszkodowanych pracowników wynosi 450. Oblicz wskaźnik ciężkości incydentów.

A. 30
B. 6750
C. 435
D. 0,033
Wskaźnik ciężkości wypadków jest kluczowym wskaźnikiem w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy, który pozwala ocenić powagę wypadków w danym zakładzie. Oblicza się go poprzez podzielenie liczby straconych roboczodni przez liczbę wypadków. W tym przypadku mamy 450 straconych roboczodni oraz 15 wypadków. Dlatego wskaźnik ciężkości wynosi 450 / 15 = 30. Wysoki wskaźnik może sugerować, że wypadki, które miały miejsce, były szczególnie poważne i wymagały długotrwałego leczenia poszkodowanych. W praktyce informacje te są niezbędne do analizy ryzyka i podejmowania działań prewencyjnych. Organizacje stosują ten wskaźnik do porównania efektywności ich programów bezpieczeństwa z innymi podmiotami w branży oraz do monitorowania postępów w redukcji wypadków. Zgodnie z normą ISO 45001, organizacje powinny regularnie analizować takie dane, aby poprawić warunki pracy i minimalizować ryzyko wypadków.

Pytanie 31

Pracodawca nie może używać substancji chemicznych bez

A. uzyskania zgody od organu nadzoru nad warunkami pracy.
B. wcześniejszego przeszkolenia przez producenta oraz oznaczenia substancji.
C. otrzymania oznakowania oraz zgody inspekcji sanitarnej.
D. wyraźnego oznakowania umożliwiającego ich identyfikację.
Odpowiedź dotycząca oznakowania substancji chemicznych jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa pracy oraz normami ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić, że substancje chemiczne stosowane w miejscu pracy są odpowiednio oznakowane. Oznakowanie ma na celu identyfikację substancji, co jest kluczowe dla oceny ryzyka oraz podejmowania odpowiednich środków ochrony. Przykładowo, substancje niebezpieczne powinny być oznaczane zgodnie z systemem GHS (Globalnie Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów), który określa wymagania dotyczące etykietowania i dostarczania kart charakterystyki. Pracodawcy powinni również prowadzić szkolenia dla pracowników, aby ci byli świadomi zagrożeń i umieli odpowiednio reagować w przypadku kontaktu z niebezpiecznymi substancjami. Dobre praktyki w branży wymagają, aby pracownicy mieli dostęp do informacji o substancjach chemicznych, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa w zakładzie pracy.

Pytanie 32

Ile godzin może pracować pracownik młodociany, który nie ukończył 16 roku życia?

Kodeks Pracy
Art.202.§1. Czas pracy młodocianego w wieku do 16 lat
nie może przekraczać 6 godzin na dobę.
A. 6 godzin.
B. 7,5 godziny.
C. 6,5 godziny.
D. 8 godzin.
Odpowiedź 6 godzin jest poprawna, ponieważ zgodnie z art. 202 §1 Kodeksu Pracy, młodociani pracownicy, którzy nie ukończyli 16. roku życia, mogą pracować maksymalnie przez 6 godzin dziennie. Ograniczenie to ma na celu ochronę zdrowia i praw młodych pracowników, zapewniając im odpowiednią ilość czasu na naukę oraz regenerację. W praktyce oznacza to, że młodociani pracownicy, często zatrudniani w niepełnoetatowych rolach, muszą być świadomi swoich praw i obowiązków. Pracodawcy z kolei zobowiązani są do przestrzegania tych regulacji, aby zapewnić bezpieczne i zdrowe warunki pracy. Warto również zauważyć, że czas pracy młodocianych pracowników jest regulowany nie tylko przepisami krajowymi, ale także międzynarodowymi standardami pracy, takimi jak Konwencja MOP nr 138 dotycząca minimalnego wieku zatrudnienia. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla wspierania odpowiedzialnego zatrudnienia oraz dbałości o dobrostan młodych ludzi na rynku pracy.

Pytanie 33

W jaki sposób pracownik zajmujący się bhp na budowie może wchodzić i wychodzić z wykopu?

A. Po drabinie
B. Po ściankach wykopu
C. Po linie
D. Po rozporach rusztowania wykopu
Wybór innych metod, takich jak wchodzenie i wychodzenie z wykopu po linie, ściankach wykopu czy po rozporach rusztowania, wiąże się z poważnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa pracowników. W przypadku zastosowania liny, może dojść do ryzyka upadku lub kontuzji, szczególnie w sytuacjach, gdy lina nie jest odpowiednio zabezpieczona lub gdy warunki atmosferyczne są niesprzyjające. Ponadto, wchodzenie po ściankach wykopu może prowadzić do osunięcia się ziemi lub materiału, co stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pracowników. Normy dotyczące bezpiecznego dostępu do wykopów, takie jak PN-EN 1997-1, wskazują na konieczność stosowania odpowiednich środków zabezpieczających, a samodzielne korzystanie z ścianków wykopu nie spełnia tych wymogów. Z kolei korzystanie z rozporów rusztowania do wchodzenia do wykopu również nie jest zalecane, gdyż może prowadzić do destabilizacji konstrukcji rusztowania, co stwarza dodatkowe niebezpieczeństwo. Wszelkie próby użycia trudnych lub nieprzystosowanych metod dostępu mogą prowadzić do poważnych wypadków, co podkreśla znaczenie stosowania sprawdzonych i bezpiecznych praktyk, takich jak użycie drabin. Warto również zauważyć, że wiele wypadków na budowach wynika z niewłaściwego oszacowania ryzyka związanego z używaniem nieodpowiednich metod poruszania się w trudnych warunkach, co powinno skłonić do przemyślenia i wyboru najbardziej odpowiednich rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa na placu budowy.

Pytanie 34

Prawdopodobieństwo pojawienia się niepożądanych incydentów związanych z wykonywaniem obowiązków jest składnikiem oceny

A. warunków pracy
B. ryzyk w miejscu pracy
C. ergonomii pracy
D. ryzyka zawodowego
Odpowiedź 'ryzyka zawodowego' jest jak najbardziej poprawna, bo dotyczy analizy, czyli sprawdzania, jak prawdopodobnie mogą się zdarzyć niepożądane sytuacje w pracy. To pojęcie nie dotyczy tylko wykrywania zagrożeń, ale też tego, jak te zagrożenia mogą wpłynąć na zdrowie i bezpieczeństwo pracowników. W praktyce firmy korzystają z różnych narzędzi do oceny ryzyka, na przykład metody FMEA, która pomaga zrozumieć, co może pójść nie tak. Ustawa ISO 45001 mówi, że organizacje powinny regularnie sprawdzać ryzyko związane z ich działalnością i wprowadzać odpowiednie środki, żeby zminimalizować zagrożenia. Weźmy na przykład budownictwo; tam analiza ryzyka może obejmować sprawdzanie zagrożeń związanych z upadkiem z wysokości. Dzięki takim działaniom, jak szkolenia i różne zabezpieczenia, zwiększa się bezpieczeństwo w pracy, a firmy mogą też zaoszczędzić na kosztach związanych z wypadkami.

Pytanie 35

Osoba pracująca w dziedzinie bhp powinna w trakcie realizacji swoich zadań używać właściwych środków ochrony osobistej. Na budowie ma obowiązek noszenia

A. przyłbicy
B. kasku
C. okularów ochronnych
D. maski
Kask stanowi podstawowy element środków ochrony indywidualnej w środowisku budowlanym, mając na celu ochronę głowy przed urazami spowodowanymi przez upadające przedmioty oraz inne zagrożenia, które mogą wystąpić na placu budowy. Przepisy BHP w Polsce, zgodne z normami PN-EN 397, określają wymagania dotyczące kasków ochronnych, w tym ich konstrukcję, właściwości ochronne oraz certyfikację. Używanie kasku nie tylko minimalizuje ryzyko urazów, ale także jest wymogiem prawnym, co podkreśla znaczenie przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania kasku w praktyce może być sytuacja, w której pracownik wykonuje prace na wysokości lub w pobliżu obszaru, gdzie mogą występować luźne elementy. Dodatkowo, kaski często wyposażone są w systemy wentylacyjne, co zwiększa komfort noszenia ich przez dłuższy czas. W związku z powyższym, noszenie kasku na placu budowy jest nieodzownym elementem ochrony zdrowia i życia pracowników, a także wyrazem odpowiedzialności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 36

Co grozi pracodawcy, który, ignorując swoje obowiązki, nie poinformuje odpowiedniego inspektora pracy oraz prokuratora o wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym, zgodnie z kodeksem pracy?

A. upomnienia
B. ograniczenia wolności
C. grzywny
D. pozbawienia wolności
Odpowiedź grzywny jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Kodeksem pracy w Polsce, pracodawcy mają obowiązek zgłaszania wypadków śmiertelnych, ciężkich oraz zbiorowych do odpowiednich instytucji, takich jak inspektor pracy oraz prokurator. Naruszenie tego obowiązku skutkuje nałożeniem kary grzywny, co jest uregulowane w przepisach prawa. Przykładem może być sytuacja, w której pracodawca nie zgłosił wypadku przy pracy, a inspektorat pracy przeprowadził kontrolę i ujawnił to naruszenie. Tego rodzaju sytuacje podkreślają znaczenie przestrzegania przepisów BHP oraz odpowiedzialności pracodawcy za bezpieczeństwo pracowników. W kontekście standardów branżowych, takie działanie negatywnie wpływa na kulturę bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz może prowadzić do zwiększonego ryzyka wypadków. Dlatego ważne jest, aby pracodawcy byli świadomi swoich obowiązków oraz konsekwencji ich niedopełnienia.

Pytanie 37

Zgodnie z przepisami prawa pracy kontrole medyczne są realizowane w sytuacji

A. niezdolności do wykonywania pracy przez czas dłuższy niż 30 dni z powodu choroby
B. wykonywania pracy w warunkach narażenia na działanie substancji oraz czynników rakotwórczych
C. tygodniowej niezdolności do pracy z powodu wypadku w miejscu pracy
D. pogorszenia stanu zdrowia pracownika
Odpowiedź dotycząca niezdolności do pracy trwającej ponad 30 dni, spowodowanej chorobą, jest poprawna zgodnie z kodeksem pracy. Przepisy te przewidują, że w takich przypadkach pracownik powinien być poddany badaniom kontrolnym, aby ocenić jego zdolność do dalszego wykonywania obowiązków zawodowych. Przeprowadzanie takich badań ma na celu ochronę zdrowia pracownika oraz zapewnienie, że powrót do pracy nie zagrozi ani jemu, ani innym pracownikom. W praktyce, lekarz medycyny pracy może zlecić badania laboratoryjne, testy funkcjonalne, a także konsultacje ze specjalistami, aby kompleksowo ocenić stan zdrowia. Dobre praktyki w tej dziedzinie wskazują na konieczność dokumentowania wyników oraz podejmowania decyzji opartych na rzetelnych przesłankach medycznych, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz minimalizacji ryzyka dla zdrowia pracowników.

Pytanie 38

Najgroźniejsze dla zdrowia człowieka działanie ma pył

A. grafitu
B. pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego
C. azbestu
D. zawierający metale ciężkie
Azbest to materiał, który był powszechnie stosowany w budownictwie i przemyśle ze względu na swoje właściwości izolacyjne oraz ogniotrwałe. Jednak jego włóknista struktura i zdolność do uwalniania mikroskopijnych włókien do powietrza stają się niezwykle niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Wdychanie pyłu azbestowego może prowadzić do poważnych schorzeń, takich jak azbestoza, rak płuc oraz mezotelioma, nowotwór opłucnej. Standardy ochrony zdrowia, takie jak te wprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), wyraźnie wskazują, że ekspozycja na azbest powinna być minimalizowana i kontrolowana w każdym środowisku pracy. W praktyce oznacza to, że wszelkie prace związane z usuwaniem azbestu muszą być prowadzone przez wykwalifikowane osoby, a odpowiednie miejsca muszą być odpowiednio oznakowane i zabezpieczone, aby zminimalizować ryzyko narażenia na pył azbestowy. W związku z tym, wiedza na temat azbestu i jego negatywnych skutków zdrowotnych jest niezbędna dla każdego, kto pracuje w branży budowlanej czy remontowej.

Pytanie 39

Jak definiuje się ryzyko zawodowe?

A. zagrożenia wypadkowe obecne w miejscu pracy
B. skutki zagrożeń wypadkowych występujących w miejscu pracy
C. prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, prowadzących do strat, w szczególności pojawienia się niekorzystnych skutków zdrowotnych u pracowników
D. ciężkość skutków niechcianych incydentów związanych z wykonywaną pracą
Pojęcia przedstawione w niepoprawnych odpowiedziach nie do końca oddają istotę ryzyka zawodowego. Definicja ryzyka zawodowego nie ogranicza się jedynie do ciężkości następstw niepożądanych zdarzeń, jak sugeruje jedna z odpowiedzi. Kwestia ta jest znacznie bardziej złożona i obejmuje także czynniki prowadzące do ich wystąpienia. Koncentracja na skutkach zagrożeń wypadkowych bez uwzględnienia ich prawdopodobieństwa i źródeł prowadzi do niepełnego zrozumienia zagadnienia, co może skutkować niewłaściwym podejściem w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy. Warto zauważyć, że zagrożenia wypadkowe są jedynie jednym z aspektów ryzyka zawodowego, a ich analiza powinna obejmować różnorodne czynniki, takie jak ergonomia, organizacja pracy, czy czynniki psychospołeczne. Praktyki branżowe i normy, takie jak ISO 45001, kładą nacisk na holistyczne podejście do zarządzania ryzykiem, które uwzględnia nie tylko skutki, ale również prawdopodobieństwo ich wystąpienia oraz możliwe przyczyny. Ignorowanie tych elementów prowadzi do niepełnej lub błędnej oceny ryzyka, co może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników.

Pytanie 40

Na podstawie danych z tabeli określ wymaganą wartość natężenia oświetlenia w kasie biletowej dworca kolejowego

Lp.Rodzaj wnętrz, zadania lub czynnościNatężenie oświetlenia Em[lx]
1.Sala biletowa i hala główna200
2.Poczekalnie200
3.Zadaszone perony i podziemne przejścia dla pasażerów50
4.Kasy biletowe, bagażowe i kantory300
5.Inne pomieszczenia100
A. 100 lx
B. 200 lx
C. 50 lx
D. 300 lx
Natężenie oświetlenia w kasie biletowej dworca kolejowego powinno wynosić 300 lx. To jest niezbędne, żeby przestrzeń była naprawdę funkcjonalna i zadowalająca dla wszystkich - zarówno dla pracowników, jak i klientów. Ta wartość to efekt przemyśleń dotyczących potrzeb ludzi, które działają w takich miejscach. Normy, takie jak PN-EN 12464-1, mówią jasno, jakie powinny być minimalne wartości oświetlenia w różnych pomieszczeniach. W kasach biletowych, gdzie ciągle jest ruch i trzeba dobrze widzieć dokumenty czy pieniądze, taka jasność ma ogromne znaczenie. Dobre oświetlenie to nie tylko komfort, ale także bezpieczeństwo i lepsze wrażenie dla klientów. Trzeba pamiętać, żeby unikać olśnień i cieni, więc warto postawić na lampy LED, które mają odpowiednią barwę światła. To wszystko sprawi, że praca w takim miejscu będzie przyjemniejsza.