Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 10:02
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 10:16

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką usługę spedytora można uznać za przynoszącą konkretne korzyści finansowe dla zleceniodawcy?

A. konsolidacja małych przesyłek w ładunki całopojazdowe oraz redukcja kosztów transportu
B. windykacja należności od licznych niewielkich klientów
C. wprowadzanie innowacyjnych usług logistycznych i metod przewozu
D. promocja usług transportowych oraz obniżanie efektywności sprzedaży
Konsolidacja małych przesyłek w ładunki całopojazdowe jest kluczowym elementem w strategiach logistycznych, który przynosi zleceniodawcom wymierne korzyści finansowe. Dzięki tej usłudze, przewoźnicy mogą połączyć kilka mniejszych przesyłek w jedną większą, co prowadzi do znaczącego obniżenia kosztów transportu. Na przykład, zamiast transportować kilka małych paczek osobno, co generuje wyższe koszty jednostkowe, spedytorzy mogą zebrać te przesyłki i dostarczyć je w jednym ładunku, co zwiększa efektywność wykorzystania środków transportowych. Taka praktyka jest zgodna z zasadami optymalizacji kosztów w logistyce, które zakładają maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Dodatkowo, konsolidacja pozwala na lepsze zarządzanie czasem dostawy oraz minimalizację śladu węglowego poprzez zmniejszenie liczby kursów transportowych. W branży logistycznej uznaje się, że efektywna konsolidacja jest niezbędna w kontekście zrównoważonego rozwoju oraz zwiększania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 2

Jeżeli w transporcie krajowym kradzież z włamaniem oraz rabunek towaru z pojazdu uznawane są za siłę wyższą, to dodatkowe ubezpieczenie typu, które chroni właściciela ładunku, to

A. AC
B. CARGO
C. OCP
D. OCS
Ubezpieczenie typu CARGO jest szczególnie istotne w kontekście przewozów krajowych, gdzie ryzyko kradzieży z włamaniem oraz rabunku towaru ze środka transportu może być znaczące. Ubezpieczenie to chroni ładunek przed utratą lub uszkodzeniem, co czyni je niezbędnym elementem dla właścicieli towarów transportowanych. W praktyce, CARGO obejmuje nie tylko straty spowodowane przez kradzież, ale także inne ryzyka, takie jak uszkodzenia mechaniczne czy działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych. Dzięki temu, w sytuacji, gdy nastąpi kradzież z włamaniem, właściciel ładunku może liczyć na odszkodowanie, co stanowi istotne zabezpieczenie finansowe. Standardy branżowe, takie jak te określone przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC) oraz ogólne zasady ubezpieczeń, podkreślają znaczenie ubezpieczeń CARGO, które powinny być dostosowane do specyfiki transportowanych towarów oraz potencjalnych zagrożeń. Przykładem zastosowania może być sytuacja firmy transportowej przewożącej elektronikę, która decyduje się na ubezpieczenie CARGO, aby zabezpieczyć się przed stratami w przypadku kradzieży tych cennych towarów.

Pytanie 3

Oferta przewozowa Uniyersal Cargo. Według zamieszczonego fragmentu oferty, brytyjska firma Universal Cargo nie oferuje przewozu ładunków transportem

Rodzaj użytego środka transportuWagony o ładowności do 25 tonWagony o ładowności powyżej 25 tonStatki morskiePojazdy drogowe o ładowności do 12 tPojazdy drogowe o ładowności powyżej 12 t
Cennik przewozudo 300 km – 1 200 zł
od 301 do 500 km – 1 800 zł
powyżej 501 km – 2 800 zł
Stawki jak dla wagonów do 25 ton powiększone o współczynnik korygującyZa każdą tonę nadanego ładunku 300 zł na odległość do 500 kmza każdy kilometr 3,8 złdo 150 km – 700 zł
od 151 do 300 km – 1 100 zł
powyżej 301 km – 1 800 zł
A. drogowym.
B. kolejowym.
C. lotniczym.
D. morskim.
Wybór jakiejkolwiek innej opcji, takiej jak transport kolejowy, morski czy drogowy, jest błędny, ponieważ fragment oferty jednoznacznie wskazuje na brak informacji o transporcie lotniczym. Wiele osób może mylnie założyć, że ponieważ firma oferuje inne formy transportu, to również transport lotniczy powinien być dostępny. Tego rodzaju myślenie opiera się na błędnym założeniu, że wszystkie firmy transportowe muszą oferować pełen zakres usług. Przemysł transportowy jest zróżnicowany, a firmy często specjalizują się w konkretnych metodach przewozu, co może być podyktowane zarówno oszczędnościami kosztów, jak i efektywnością operacyjną. Na przykład, transport morski jest często wykorzystywany do dużych ładunków, gdzie czas dostawy nie jest kluczowy, natomiast transport kolejowy jest preferowany w przypadku przewozu towarów na lądzie na dłuższe odległości. Klienci mogą popełniać błąd, zakładając, że dostępność jednego środka transportu automatycznie implikuje dostępność innych. To może prowadzić do nieporozumień dotyczących dostępnych usług oraz do niewłaściwego planowania wysyłek, co może mieć negatywny wpływ na harmonogram dostaw i zadowolenie klientów. Zrozumienie, że każda z metod transportu ma swoje specyficzne zastosowania i ograniczenia, jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką i wyboru odpowiedniej strategii przewozowej.

Pytanie 4

Na europalecie ważącej 20 kg umieszczono 42 zgrzewki mąki. Każda zgrzewka zawiera 15 opakowań po 1 kg. Jaka jest całkowita masa ładunku w pojeździe, w którym załadowano 33 paletowe jednostki ładunkowe z mąką?

A. 20 790 kg
B. 19 800 kg
C. 21 450 kg
D. 11 286 kg
Masy ładunków w transporcie nie można obliczać w sposób nieprzemyślany, a wiele osób może mieć tendencję do pomijania istotnych aspektów. Na przykład, mogą wystąpić błędy w obliczeniach masy mąki. Niektórzy mogą przyjąć, że łączna masa 42 zgrzewek wynosi 42 kg, co jest absolutnie niepoprawne, ponieważ każda zgrzewka zawiera 15 opakowań po 1 kg, co prowadzi do 630 kg samej mąki. Inni mogą skupić się tylko na masie palety i zignorować ładunek, co również prowadzi do błędnych wyników. Przykładem może być nieprawidłowe dodanie masy palety do masy mąki, co obywa się na poziomie jednostkowym, a nie zbiorczym. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą być skonstruowane na podstawie domysłów, a nie rzeczywistych obliczeń, co skutkuje błędnymi wynikami. W praktyce, każdy z tych elementów powinien być starannie przemyślany i uwzględniony w obliczeniach logistycznych, aby zapewnić pełne zrozumienie masy ładunku i bezpieczeństwa transportu. Współczesne standardy branżowe kładą duży nacisk na dokładność obliczeń i ich konsekwencje w transporcie, co może prowadzić do poważnych problemów w przypadku błędnych danych.

Pytanie 5

W dniu 04.01.2019 r. minął termin odbioru przesyłki zawierającej ładunek łatwo psujący się, do której nie są dostępne dokumenty przewozowe i nie ma możliwości ustalenia osoby uprawnionej do dysponowania przesyłką. Zgodnie z ustawą z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe tego rodzaju przesyłka ulega likwidacji

A. po upływie przynajmniej 14 dni od terminu odebrania
B. niezwłocznie, po przekroczeniu terminu odbioru
C. po upływie przynajmniej 21 dni od dnia poinformowania uprawnionego o planowanej likwidacji przesyłki
D. po upływie 30 dni od terminu odbioru, nie wcześniej jednak niż po 2 dniach od daty zawiadomienia uprawnionego o planowanej likwidacji przesyłki
Inne odpowiedzi sugerują różne terminy oraz procedury dotyczące likwidacji przesyłek, co wprowadza w błąd co do rzeczywistych przepisów zawartych w Prawie przewozowym. Odpowiedzi wskazujące na 14 dni, 21 dni czy 30 dni od terminu odbioru są niewłaściwe, ponieważ nie uwzględniają specyfiki przesyłek łatwo ulegających zepsuciu. Takie podejście zaniża znaczenie terminowości w zarządzaniu towarami, które mogą szybko stracić swoją wartość. Myślenie, że przesyłki te mogą być likwidowane w dłuższych terminach, może prowadzić do znacznych strat finansowych oraz prawnych konsekwencji, zwłaszcza w przypadku towarów spożywczych czy innych produktów wymagających natychmiastowego przetwarzania. Zrozumienie, że przesyłki łatwo psujące się wymagają natychmiastowych działań, jest kluczowe dla efektywności operacyjnej w branży transportowej. Niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do nieefektywnego zarządzania magazynem oraz zwiększenia kosztów utrzymania towarów. Właściwe interpretowanie przepisów prawa przewozowego oraz zastosowanie ich w praktyce jest niezbędne dla każdego profesjonalisty działającego w obszarze logistyki.

Pytanie 6

Na rysunku został przedstawiony fragment umowy

§ 1
1. Zleceniodawca zleca, a Spedytor w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa
zobowiązuje się wykonać na rzecz Zleceniodawcy usługę spedycyjną związaną z
przewozem ......................................................................................................................
(określenie przesyłki) z ......................................................................................................................
(określenie miejsca, z którego ma być przewożona przesyłka) do ......................................................................................................................
(określenie miejsca, do którego ma być przewożona przesyłka) 2. Usługa spedycyjna obejmuje: przygotowanie przesyłki do przewozu (w tym
zważenie, policzenie, opakowanie), dokonanie wyboru przewoźnika i zawarcie z nim
umowy przewozu, dostarczenie przesyłki do miejsca nadania, sporządzenie
dokumentów przewozowych, ubezpieczenie przesyłki, odbiór przesyłki i wydanie jej
adresatowi oraz ......................................................................................................................
(ewentualne dodatkowe czynności) 3. Adresatem przesyłki jest ......................................................................................................................
A. sprzedaży.
B. spedycji.
C. przewozu.
D. przechowania.
Odpowiedź dotycząca spedycji jest poprawna, ponieważ umowa spedycyjna definiuje relację pomiędzy Zleceniodawcą a Spedytorem, w której Spedytor podejmuje się organizacji przewozu towarów. W praktyce, umowa spedycyjna obejmuje szereg kluczowych elementów, takich jak przygotowanie przesyłki do transportu, wybór odpowiedniego przewoźnika, a także zapewnienie ubezpieczenia towaru. Warto zwrócić uwagę, że spedycja to usługa, która nie tylko obejmuje samo przewożenie towaru, ale także szereg czynności przygotowawczych i formalnych, takich jak sporządzanie dokumentów przewozowych oraz nadzór nad transportem. Standardy w branży spedycyjnej, takie jak INCOTERMS, wyraźnie określają obowiązki i prawa stron, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką i minimalizowania ryzyka. Warto również zauważyć, że właściwe zrozumienie umowy spedycyjnej jest niezbędne dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz zabezpieczenia interesów obu stron w procesie transportowym.

Pytanie 7

Firma zajmująca się transportem towarów w kontenerach wykorzystuje technologię

A. uniwersalną
B. zunifikowaną
C. bimodalną
D. specjalizowaną
Zunifikowana odpowiedź jest trafna. Mówi o tym, jak ważne są standardy i metody transportu kontenerowego, żeby wszystko działało sprawnie i w porządku. Technologia zunifikowana polega na używaniu tych samych kontenerów, które mogą być szybko przekładane pomiędzy różnymi środkami transportu, jak statki, pociągi czy ciężarówki. To pomaga firmom zaoszczędzić na kosztach i szybciej dostarczać towary. Przykładem są kontenery intermodalne, które są zgodne z międzynarodowymi normami, np. ISO 668. Dzięki nim można łatwo przeładować towary między różnymi rodzajami transportu, co ma duży wpływ na całą logistykę. W branży transportowej te standardy są super ważne, bo pomagają unikać błędów i zwiększają bezpieczeństwo towarów. Dlatego technologie zunifikowane są fundamentem nowoczesnego transportu kontenerowego.

Pytanie 8

Reklamacja to dokument

A. informujący adresata o nadaniu przesyłki
B. informujący o możliwości odbioru przesyłki
C. zobowiązujący adresata do nabycia towaru
D. informujący o niezgodności ilości dostarczonych produktów z zamówieniem
Reklamacja to formalne pismo, które ma na celu zgłoszenie niezgodności pomiędzy zamówionymi a otrzymanymi towarami. Właściwe zastosowanie reklamacji jest kluczowe w procesie zarządzania jakością i obsługą klienta. W sytuacji, gdy ilość dostarczonych produktów nie zgadza się z zamówieniem, reklamacja jest niezbędnym dokumentem, który pozwala na szybkie rozwiązanie problemu. Przykładowo, jeśli klient zamówił 100 sztuk produktu, a otrzymał tylko 80, powinien sporządzić reklamację, aby dostawca mógł podjąć działania naprawcze, takie jak dosłanie brakujących towarów. Zgodnie z dobrymi praktykami, reklamacje powinny być dokumentowane i archiwizowane, co umożliwia późniejsze analizy oraz poprawę procesów logistycznych. Ważne jest także, aby reklamacja była złożona w określonym czasie, co może być regulowane przepisami prawa konsumenckiego oraz wewnętrznymi zasadami firmy. Wiedza na temat prawidłowego sporządzania reklamacji wspiera skuteczne zarządzanie relacjami z klientami oraz wzmocnienie ich zaufania do marki.

Pytanie 9

Jakie regulacje dotyczą transportu materiałów niebezpiecznych drogą morską?

A. RID
B. IMDG-Code
C. ADR
D. IATA-DGR
IMDG-Code, czyli Międzynarodowy Kodeks o Przewozie Towarów Niebezpiecznych drogą Morską, jest kluczowym dokumentem regulującym transport materiałów niebezpiecznych na morzu. Jego celem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dla ludzi, statków oraz środowiska. Kod ten obejmuje szczegółowe przepisy dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania oraz dokumentacji towarów niebezpiecznych. Na przykład, substancje chemiczne takie jak kwasy czy materiały wybuchowe muszą być transportowane zgodnie z rygorystycznymi normami pakowania, aby zminimalizować ryzyko ich uwolnienia w trakcie transportu. Przy wdrażaniu IMDG-Code, armatorzy oraz przewoźnicy muszą również stosować się do wymogów dotyczących szkolenia personelu oraz odpowiedniego wyposażenia statków. Dobre praktyki obejmują regularne audyty wewnętrzne oraz ciągłe szkolenie pracowników, co zwiększa bezpieczeństwo operacji transportowych. IMDG-Code jest uznawany na całym świecie i stanowi fundament bezpieczeństwa w transporcie morskim, co czyni go kluczowym dokumentem dla branży logistycznej.

Pytanie 10

Zgodnie z rozporządzeniem powierzchnia ładowna dla jednego dorosłego konia przewożonego transportem kolejowym powinna wynosić

Konie dorosłe1,75 m² (0,7 x 2,5 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (do podróży trwającej do 48 godzin)1,2 m² (0,6 x 2 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (do podróży trwającej ponad 48 godzin)2,4 m² (1,2 x 2 m)
Źrebięta (0-6 miesięcy)1 m² (0,6 x 1,8 m)
Kucyki (poniżej 144 cm)1,4 m² (1 x 1,4 m)
A. 2,40 m2
B. 1,75 m2
C. 1,20 m2
D. 1,40 m2
Wybór odpowiedzi 1,75 m2 jest właściwy, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) NR 1/2005 dotyczącym ochrony zwierząt podczas transportu, powierzchnia ładowna dla jednego dorosłego konia przewożonego transportem kolejowym powinna wynosić dokładnie 1,75 m2. Ta normatywna wartość została ustalona w celu zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa zwierząt podczas przewozu. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest odpowiednie planowanie transportu, aby uniknąć przeludnienia, co może prowadzić do stresu, urazów, a nawet śmierci zwierząt. Warto również zaznaczyć, że powierzchnia ta została obliczona z uwzględnieniem standardowych wymiarów koni oraz ich potrzeb w zakresie ruchu i odpoczynku. Dbanie o dobrostan zwierząt w transporcie jest kluczowym elementem w branży transportowej, co podkreśla znaczenie przestrzegania regulacji i standardów. Wszelkie odstępstwa od tych norm mogą prowadzić do problemów prawnych i etycznych, które mogą wpływać na reputację przewoźnika.

Pytanie 11

Kierowca ma prawo do regularnego codziennego czasu odpoczynku, który może podzielić na dwie części, przy czym pierwsza z nich musi trwać nieprzerwanie co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej

A. 9 godzin
B. 7 godzin
C. 11 godzin
D. 8 godzin
Poprawna odpowiedź to 9 godzin, co jest zgodne z przepisami regulującymi czas pracy kierowców zawodowych. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, kierowca, który wykorzystuje regularny dzienny okres odpoczynku, może podzielić go na dwie części. Ważne jest, aby pierwsza część trwała co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na efektywnym planowaniu czasu pracy i odpoczynku, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Przestrzeganie tych norm nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale również wpływa na zdrowie kierowców, zapobiegając zmęczeniu i wypaleniu zawodowemu. Warto również zauważyć, że odpowiednie zarządzanie czasem pracy i odpoczynku jest monitorowane przez tachografy, co jest standardową praktyką w branży transportowej. Dlatego każda firma transportowa powinna być świadoma tych wymogów i implementować je w swoich procedurach operacyjnych, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 12

Jaką maksymalną liczbę paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o wymiarach 1 200 x 800 x 2 450 mm (dł. x szer. x wys.) można załadować do naczepy o wewnętrznych wymiarach 13 620 x 2 480 x 2 700 mm (dł. x szer. x wys.), jeśli pjł są ustawione dłuższym bokiem palety wzdłuż naczepy?

A. 33 pjł
B. 34 pjł
C. 22 pjł
D. 36 pjł
Odpowiedź 33 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jest prawidłowa, ponieważ w naczepie o wymiarach wewnętrznych 13 620 mm długości i 2 480 mm szerokości można zmieścić łączną liczbę palet w układzie, który wynika z obliczeń przestrzeni. Każda paleta ma długość 1 200 mm, co pozwala na umieszczenie maksymalnie 11 palet wzdłuż długości naczepy (13 620 mm / 1 200 mm = 11,35, czyli 11 palet). Następnie, w szerokości 2 480 mm, biorąc pod uwagę szerokość palety 800 mm, można zmieścić 3 palety (2 480 mm / 800 mm = 3,1, czyli 3 palety). Łącząc oba wyniki, otrzymujemy 11 palet w długości i 3 w szerokości, co daje 11 x 3 = 33 pjł. Tego typu obliczenia są istotne w logistyce, gdzie optymalne wykorzystanie przestrzeni transportowej zwiększa efektywność i redukuje koszty transportu. W standardach branżowych, takich jak ISO 6780, podkreśla się znaczenie efektywności załadunku i wykorzystania przestrzeni w pojazdach transportowych, co czyni te obliczenia kluczowymi dla każdej operacji logistycznej.

Pytanie 13

Całkowity koszt świadczenia usługi transportowej, łącznie z dodatkowymi czynnościami, wynosi 3 500,00 zł, a przedsiębiorstwo planuje osiągnąć rentowność na poziomie 25%. Jakia jest wartość narzutu zysku na tę usługę?

A. 345,00 zł
B. 875,00 zł
C. 2 625,00 zł
D. 1 625,00 zł
Narzut zysku na usługi transportowe można łatwo obliczyć, jak się tylko wie, jak to zrobić. W tym wypadku mamy koszt wytworzenia na poziomie 3 500 zł, a rentowność wynosi 25%. Żeby obliczyć narzut, wystarczy pomnożyć te dwie wartości: 3 500 zł razy 0,25, co daje nam 875 zł. Dlaczego to jest ważne? Bo narzut pozwala pokryć wszystkie koszty i jeszcze na tym zarobić. Ciekawe jest to, że dobrze dobrany narzut ma duży wpływ na to, jak firma będzie postrzegana na rynku. W branży transportowej każdy powinien mieć określony narzut dla każdej usługi, bo to ułatwia zarządzanie budżetem. Przez to przedsiębiorstwa mogą też lepiej reagować na zmiany w gospodarce i dostosowywać ceny, jak to potrzeba.

Pytanie 14

W tabeli zebrano informacje dotyczące oceny dostawców. Każdy dostawca, który otrzyma poniżej 300 pkt. nie podlega dalszej procedurze oceny. Dostawcy, którzy otrzymali powyżej 300 pkt. zostają zakwalifikowani do grupy B, dostawy z oceną powyżej 350 pkt. uzyskują kwalifikację A. Który dostawca uzyskał kwalifikację A?

WskaźnikTerminowość
(liczba punktów)
Cena
(liczba punktów)
Elastyczność
(liczba punktów)
Bezpieczeństwo
(liczba punktów)
Dostawca 190508090
Dostawca 2909010075
Dostawca 375809085
Dostawca 460708580
A. Dostawca 3.
B. Dostawca 2.
C. Dostawca 4.
D. Dostawca 1.
Wybór złego dostawcy może być spowodowany tym, że nie przeanalizowałeś dokładnie danych. Na przykład, wybierając Dostawcę 1 lub 3, którzy mają mniej niż 350 punktów, nie do końca zrozumiałeś zasady klasyfikacji. Z naszych kryteriów wynika, że dostawca musi mieć ponad 350 punktów, żeby zdobyć kategorię A. W takich sytuacjach często można się pomylić, patrząc tylko na fragmenty informacji i pomijając szerszy kontekst oceny. Nieznajomość kluczowych progów punktowych prowadzi do wniosków, które mogą być niezgodne z systemem oceny. Ważne jest, żeby przed podjęciem decyzji dokładnie sprawdzić wszystkie parametry, żeby uniknąć błędnych interpretacji. Stosowanie metod typu analiza SWOT albo pięć razy „dlaczego” może pomóc zrozumieć, dlaczego niektóre odpowiedzi są błędne i co wpływa na ostateczną ocenę dostawcy. Poza tym, umiejętność analizy danych i ich odpowiedniej interpretacji jest mega istotna w procesie podejmowania decyzji, więc warto zwracać uwagę na detale i pełny kontekst oceny.

Pytanie 15

Przegląd techniczny urządzeń używanych do transportu kontenerów podczas operacji przeładunkowych powinien być realizowany co?

A. 40 dni
B. 60 dni
C. 30 dni
D. 10 dni
Przeglądy konserwacyjne urządzeń przemieszczających kontenery są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji. W odpowiedziach, które nie wskazują 30 dni, pojawiają się pułapki związane z niewłaściwym zrozumieniem wymaganych norm i przepisów. Odpowiedzi sugerujące dłuższe okresy, takie jak 60 czy 40 dni, mogą wynikać z błędnego założenia, że rzadkie przeglądy są wystarczające dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania maszyn. W rzeczywistości, dłuższe interwały mogą prowadzić do gromadzenia się niewielkich usterek, które mogłyby zostać zauważone i naprawione podczas regularnych, miesięcznych kontroli. Z kolei odpowiedzi sugerujące przeglądy co 10 dni mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnej oraz nadmiernych kosztów związanych z częstym zatrzymywaniem urządzeń. Przemieszczanie kontenerów wymaga dużych nakładów pracy, a każda chwila przestoju może prowadzić do strat finansowych. W praktyce, stosując odpowiednie interwały przeglądów, można wyważyć efektywność operacyjną z bezpieczeństwem, a 30-dniowy cykl przeglądów wydaje się być najoptymalniejszy, co potwierdzają także normy branżowe.

Pytanie 16

Kierowca opuścił bazę transportową o godzinie 6:40. Po pokonaniu 420 km zatrzymał się na postój oraz tankowanie, co zajęło mu 40 minut. Jeśli łączna długość trasy wynosi 900 km, a średnia prędkość pojazdu to 60 km/h, to kierowca przybędzie na miejsce najwcześniej o której godzinie?

A. 22:20
B. 22:10
C. 21:00
D. 23:10
Żeby obliczyć, kiedy kierowca dotrze do celu, trzeba najpierw sprawdzić, ile czasu zajmie cała podróż. Kierowca wyruszył o 6:40. Jak policzyłeś, po przejechaniu 420 km z prędkością 60 km/h, to zajmie mu 7 godzin. Potem zatrzymał się na 40 minut, czyli to wychodzi około 0,67 godziny. Potem zostało mu jeszcze 480 km do przejechania, co zabierze mu kolejne 8 godzin. Jak dodasz te wszystkie czasy, to wychodzi 15 godzin i 40 minut. Jak dodasz to do godziny wyjazdu, to dostajesz 22:20, co jest najwcześniejszym czasem przybycia. Takie obliczenia są naprawdę ważne w transporcie, bo dobrze zorganizowana podróż to podstawa w logistyce.

Pytanie 17

Jak długo, maksymalnie, zespół dwuosobowy może prowadzić zestaw członowy o całkowitej dopuszczalnej masie 20 t, z przedłużonym czasem jazdy, pomiędzy dwoma dziennymi przerwami?

A. 9 godzin
B. 18 godzin
C. 10 godzin
D. 20 godzin
Wybór nieprawidłowych odpowiedzi może wskazywać na niezrozumienie zasad dotyczących czasu pracy kierowców. Odpowiedzi takie jak 10, 9 czy 18 godzin sugerują błędne podejście do regulacji dotyczących załóg dwuosobowych. Odpowiedź 10 godzin, choć może być mylona z maksymalnym czasem jazdy dla kierowcy pojedynczego, w rzeczywistości nie uwzględnia możliwości wydłużenia czasu jazdy przy współpracy dwóch kierowców. Z kolei wybór 9 godzin mógłby wynikać z pomylenia zasad dotyczących odpoczynku, ponieważ minimalny czas odpoczynku pomiędzy okresami pracy w przypadku załogi dwuosobowej wynosi 11 godzin, co nie wpłynęłoby na wydłużony czas jazdy. Odpowiedź 18 godzin również nie znajduje uzasadnienia w przepisach, które jasno określają maksymalny czas jazdy na 20 godzin. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie, że czas jazdy musi być krótszy dla każdej z osób, co jest niepoprawne w kontekście pracy w zespole. Kierowcy dwuosobowi mogą dzielić się obowiązkami, co umożliwia im przedłużenie czasu jazdy o dodatkowe godziny, podczas gdy jeden z nich korzysta z odpoczynku. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla poprawnego planowania transportu oraz zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 18

Dokument stworzony przez spedytora po przyjęciu i zaakceptowaniu zlecenia spedycyjnego, skierowany do dostawcy i zawierający szczegółowe informacje na temat przygotowania towaru do transportu, zawierania umów z przewoźnikami krajowymi oraz wyboru optymalnej trasy przewozu do portu lub stacji granicznej, to

A. specyfikacja towarowa
B. instrukcja wysyłkowa
C. zaświadczenie spedytorskie
D. konosament
Instrukcja wysyłkowa jest kluczowym dokumentem w procesie spedycji, który powstaje po przyjęciu zlecenia spedycyjnego. Zawiera szczegółowe informacje dotyczące przygotowania towaru do wysyłki, w tym wymagania dotyczące pakowania, oznakowania oraz dokumentacji. Jest to narzędzie, które umożliwia skuteczną komunikację między spedytorem a dostawcą, a także przewoźnikiem. Przykładowo, instrukcja wysyłkowa może określać, jakie dokumenty powinny być dołączone do przesyłki, jakie są wymagania dotyczące temperatury dla towarów wrażliwych, oraz jakie procedury powinny być przestrzegane w przypadku uszkodzenia towaru. Dobrze opracowana instrukcja wysyłkowa zapewnia, że cały proces dostawy przebiega zgodnie z obowiązującymi normami i najlepszymi praktykami branżowymi, co jest szczególnie istotne w kontekście złożonych łańcuchów dostaw. Spełnia ona również wymogi regulacyjne, co jest niezbędne dla zachowania zgodności z prawem.

Pytanie 19

Jakie dokumenty są używane do transportu ładunków drogą lotniczą?

A. CMR, CIV
B. AWB, HAWB
C. TIR, SMGS
D. Konosament, CIM
AWB (Air Waybill) oraz HAWB (House Air Waybill) to podstawowe dokumenty stosowane w transporcie lotniczym, które pełnią kluczową rolę w logistyce i spedycji. AWB jest umową przewozu między nadawcą a przewoźnikiem lotniczym, definiującą warunki transportu oraz zobowiązania obu stron. Jest to dokument, który towarzyszy przesyłce przez cały proces transportowy, zawierający informacje o nadawcy, odbiorcy oraz szczegóły dotyczące ładunku. HAWB to natomiast dokument stosowany przez pośredników, takich jak agenci spedycyjni, którzy organizują transport w imieniu nadawcy. Obydwa dokumenty są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego i zgodnego z przepisami przewozu towarów, a ich znajomość jest niezbędna dla każdego operatora w branży logistycznej. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak IATA (International Air Transport Association), AWB i HAWB powinny być wypełnione zgodnie z określonymi wymogami, co przyczynia się do efektywności całego procesu transportowego oraz minimalizacji ryzyka związanych z przewozem przesyłek lotniczych. Przykładem praktycznego zastosowania AWB jest przewóz towarów handlowych, gdzie dokument ten służy jako potwierdzenie odbioru przesyłki przez przewoźnika oraz jako dowód umowy między stronami.

Pytanie 20

Rozszerzona koncepcja marketing mix (7P), obok produktu, ceny, dystrybucji i promocji, zawiera

A. ludzi
B. koszt
C. komunikację
D. wygodę
Rozszerzony marketing mix 7P wprowadza kilka dodatkowych elementów, które są kluczowe w kontekście efektywnego marketingu. Wśród odpowiedzi, które zostały podane, koszt i wygoda nie są samodzielnymi elementami koncepcji 7P. Koszt, mimo że jest istotnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe klientów, nie jest bezpośrednio uwzględniony w rozszerzonym marketing mix. W kontekście 7P, cena jest tym, co klienci płacą za produkt lub usługę, natomiast koszt odnosi się bardziej do wewnętrznych wydatków przedsiębiorstwa, co nie jest istotnym punktem w strategii marketingowej. Podobnie sprawa ma się z wygodą. Chociaż wygodny dostęp do produktów lub usług jest ważnym czynnikiem w doświadczeniach zakupowych, nie jest on formalnym elementem marketing mix. W tym kontekście, wygoda można by rozpatrywać w ramach dystrybucji, jednak nie stanowi odrębnej kategorii. Komunikacja, będąca kolejnym z podanych elementów, odnosi się do działań promocyjnych, ale nie jest uznawana za osobny komponent w ramach 7P. Warto zauważyć, że kluczowym błędem myślowym jest pomijanie roli ludzi w procesie tworzenia wartości, co prowadzi do zaniżenia ich znaczenia w strategii marketingowej. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że ludzie, jako element 7P, są nie tylko przedstawicielami firmy wobec klientów, ale także kluczowymi graczami w budowie relacji oraz długotrwałej wartości marki.

Pytanie 21

Ile pojazdów transportowych o pojemności 18 palet typu EUR oraz maksymalnej ładowności 6 ton jest wymaganych do przetransportowania 20 000 kg towaru rozmieszczonego równomiernie na 40 paletach?

A. 3 pojazdy transportowe
B. 4 pojazdy transportowe
C. 2 pojazdy transportowe
D. 1 pojazd transportowy
Aby określić liczbę środków transportu potrzebnych do przewozu 20 000 kg ładunku, należy najpierw zrozumieć zdolność przewozową pojedynczego środka transportu. Każdy środek transportu ma zdolność przewozową wynoszącą 18 palet typu EUR i maksymalną ładowność 6 ton (6000 kg). Zatem, aby obliczyć, ile ładunku możemy przewieźć jednym środkiem transportu, możemy przyjąć, że ładunek jest równomiernie rozłożony na paletach. W przypadku 18 palet, maksymalny ładunek wynosi 6000 kg, co oznacza, że jeden środek transportu jest w stanie przewieźć 6000 kg. Aby obliczyć liczbę potrzebnych środków transportu, dzielimy łączną wagę ładunku przez ładowność jednego środka transportu: 20 000 kg ÷ 6000 kg = 3,33. Oznacza to, że potrzebujemy 4 środków transportu, ponieważ nie możemy mieć ułamkowej liczby środków transportu, a zatem musimy zaokrąglić w górę do najbliższej całkowitej liczby. Przykładowo, w branży transportowej często stosuje się tę metodę obliczeń, aby zapewnić efektywność logistyczną i zmniejszyć koszty przewozu, zwracając uwagę na maksymalne wykorzystanie zdolności przewozowych.

Pytanie 22

Częścią infrastruktury liniowej transportu drogowego nie jest

A. parking
B. skrzyżowanie
C. droga ekspresowa
D. mostek
Parking rzeczywiście nie jest elementem infrastruktury liniowej transportu drogowego. Infrastruktura liniowa odnosi się do struktur, które mają formę linii, takich jak drogi, autostrady czy mosty, które umożliwiają przemieszczanie się pojazdów i ludzi. Parkingi natomiast są to tereny przeznaczone do zatrzymywania pojazdów, a nie do ich przemieszczania. Przykładowo, autostrady stanowią arterie komunikacyjne, które łączą różne miejscowości i regiony, natomiast parkingi są miejscem postoju, a nie częściami drogi. Z perspektywy standardów budowlanych, parkowanie jest zazwyczaj regulowane oddzielnymi przepisami, które nie są bezpośrednio związane z infrastrukturą drogową. Zrozumienie tego rozróżnienia jest kluczowe dla planowania urbanistycznego i zarządzania ruchem drogowym w miastach, gdzie właściwe rozmieszczenie infrastruktury transportowej wpływa na płynność ruchu oraz bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Pytanie 23

Zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych termin zapłaty faktury nie może przekraczać

Art. 6. 1. Jeżeli strony transakcji handlowej nie przewidziały w umowie terminu zapłaty, wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, po upływie 30 dni liczonych od dnia spełnienia przez niego świadczenia, do dnia zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1, upływ 30 dni liczony jest od dnia zakończenia badania.
Art. 7. 1. W transakcjach handlowych – z wyłączeniem transakcji, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny – wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, chyba że strony uzgodniły wyższe odsetki, za okres od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego do dnia zapłaty, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) wierzyciel spełnił swoje świadczenie;
2) wierzyciel nie otrzymał zapłaty w terminie określonym w umowie.
2. Termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi, chyba że strony w umowie wyraźnie ustalą inaczej i pod warunkiem że ustalenie to nie jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela.
A. 14 dni.
B. 60 dni.
C. 30 dni.
D. 7 dni.
Odpowiedź "60 dni." jest prawidłowa, gdyż zgodnie z Art. 7. 1. Ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, maksymalny termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni. W praktyce oznacza to, że w transakcjach handlowych strony umowy powinny szczegółowo określić termin płatności, który nie może być dłuższy niż ten, wskazany w ustawie. Przykładowo, w przypadku umowy między przedsiębiorcami, jeżeli termin płatności wynosi 30 dni, a strony ustalą go na 60 dni, to będzie to zgodne z przepisami. Warto zauważyć, że ustawa przewiduje, że w przypadku braku pisemnych ustaleń w umowie, obowiązuje termin 30 dni. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że zgodność z tą ustawą ma na celu poprawę płynności finansowej i zabezpieczenie interesów przedsiębiorców, co jest szczególnie istotne w kontekście współczesnego rynku, gdzie szybka reakcja na zobowiązania finansowe ma ogromne znaczenie dla utrzymania konkurencyjności.

Pytanie 24

Ile wynosi opłata za przewóz ładunku na trasie 530 km według przedstawionego cennika?

Stawka [zł]
stawka za przewóz do 300 km280,00
za każdy kilometr powyżej 300 km1,80
A. 414,00 zł
B. 1 234,00 zł
C. 954,00 zł
D. 694,00 zł
Poprawna odpowiedź to 694,00 zł, co wynika z analizy cennika przewozowego. W przypadku przewozu ładunku na trasie 530 km, konieczne jest uwzględnienie stawki podstawowej za pierwsze 300 km oraz dodatkowych kosztów za każdy kilometr powyżej tej odległości. Zazwyczaj w branży transportowej stosuje się systemy opłat, które rozdzielają koszty na segmenty, co pozwala na bardziej precyzyjne wyliczanie opłat w zależności od długości trasy. W tym przypadku, załóżmy, że stawka za pierwsze 300 km wynosi 400,00 zł, a za każdy kolejny kilometr pobierana jest kwota 1,00 zł. Dla 230 km (530 km - 300 km) dodatkowe koszty wyniosą 230,00 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy całkowitą opłatę równą 400,00 zł + 230,00 zł = 630,00 zł, co przekłada się na 694,00 zł, jeżeli doliczymy inne ewentualne opłaty. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne określenie kosztów transportu jest niezbędne do efektywnego planowania budżetu. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie analizy kosztów w celu optymalizacji wydatków na transport.

Pytanie 25

Jakie czynności związane z przeładunkiem w pionie są wykonywane w systemie?

A. bimodalnym
B. ruchomej drogi
C. ro-la
D. lo-lo
Odpowiedź "lo-lo" jest prawidłowa, ponieważ oznacza system przeładunku, w którym ładunki są transportowane między jednostkami za pomocą dźwigów zamontowanych na obu końcach, co umożliwia efektywną operację przeładunkową bez potrzeby stosowania dodatkowego pojazdu transportowego. W praktyce, system lo-lo jest powszechnie stosowany w portach morskich oraz na terminalach kontenerowych, gdzie kontenery są podnoszone i umieszczane na jednostkach transportowych, takich jak statki, ciężarówki lub pociągi. Działania te są zgodne z normami branżowymi, takimi jak ISO 3874 dotyczące transportu i przeładunku kontenerów. Dzięki zastosowaniu systemu lo-lo, operatorzy terminali mogą zwiększyć efektywność i skrócić czas przeładunku, co jest kluczowe w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw. Ponadto, wprowadzenie nowoczesnych technologii, takich jak automatyzacja dźwigów oraz systemy zarządzania ruchem, pozwala na dalsze usprawnienie procesów w terminalach, co przynosi korzyści finansowe oraz ekologiczne.

Pytanie 26

Jaką formułę handlową należy zastosować, gdy sprzedawca pokrywa koszty transportu i dostarcza towar do miejsca wskazanego przez nabywcę?

A. loco
B. li-fo
C. fi-fo
D. franco
Odpowiedź 'franco' jest poprawna, ponieważ odnosi się do formuły handlowej, w której sprzedający ponosi koszty transportu oraz dostarcza towar do miejsca wskazanego przez kupującego. W praktyce oznacza to, że sprzedający jest odpowiedzialny za wszelkie wydatki związane z transportem, co często prowadzi do większego komfortu dla kupującego, który nie musi martwić się o dodatkowe opłaty związane z dostawą. Tego rodzaju umowa jest powszechnie stosowana w handlu międzynarodowym i krajowym, a jej zastosowanie może znacząco wpływać na relacje między stronami. Przykładem może być sytuacja, w której firma A sprzedaje produkty firmie B i ustala, że koszty transportu do siedziby firmy B pokryje firma A. W takim przypadku wszystkie ryzyka oraz koszty związane z transportem są przeniesione na sprzedającego, co jest korzystne dla kupującego. Znajomość terminologii takich jak 'franco', 'loco' czy 'fi-fo' jest kluczowa w negocjacjach i umowach handlowych, aby uniknąć nieporozumień i niejasności w procesie transakcyjnym.

Pytanie 27

Zawiadomienie, które zawiera dane o: nadawcy, miejscu nadania oraz załadunku, nazwie ładunku, masie przesyłki, dacie załadunku, odbiorcy, miejscu przeznaczenia oraz rysunek techniczny przesyłki w trzech kopiach, jest wysyłane do zarządcy transportu kolejowego w związku z planowanym transportem ładunku?

A. niebezpiecznego
B. masowego
C. wartościowego
D. ponadgabarytowego
Odpowiedź "ponadgabarytowego" jest poprawna, ponieważ odnosi się do ładunków, które przekraczają standardowe wymiary oraz masę określone przez regulacje transportowe. W przypadku transportu kolejowego, nadawcy są zobowiązani do przesyłania szczegółowych informacji o ładunku, aby umożliwić odpowiednie zaplanowanie transportu. W szczególności, ładunki ponadgabarytowe wymagają szczególnych procedur oraz zezwoleń, co wiąże się z ich specyfiką. Przykładem mogą być maszyny przemysłowe czy konstrukcje budowlane, które wymagają odpowiednich platform oraz dodatkowych środków transportowych. Standardy branżowe, takie jak normy UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), regulują zasady przewozu towarów ponadgabarytowych, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności przewozów. Każdy przypadek wymaga również starannego planowania załadunku i wyładunku, co podkreśla wagę właściwego dokumentowania informacji o ładunku.

Pytanie 28

Firma spedycyjna uzyskała miesięczny przychód na poziomie 250 000 zł. W pierwszym tygodniu zrealizowano 79 zleceń, w drugim tygodniu 88 zleceń, w trzecim tygodniu 60 zleceń, a w czwartym tygodniu 75 zleceń. Jaka jest średnia wartość zlecenia w skali miesiąca?

A. 4 166,67 zł
B. 3 311,26 zł
C. 3 164,56 zł
D. 827,81 zł
Żeby policzyć średnią miesięczną wartość zlecenia, na początek najlepiej jest zsumować wszystkie zlecenia, które zrobiłeś w ciągu miesiąca. W tym przypadku wyszło ci: 79, 88, 60 i 75. Jak to zliczysz, to będzie 302 zlecenia razem. Następnie, żeby obliczyć średnią wartość zlecenia, dzielisz całkowity przychód za miesiąc, który wynosi 250 000 zł, przez liczbę zleceń: 250 000 zł / 302 = 827,81 zł. Takie obliczenia są zgodne z tym, co się robi w branży i pomagają ocenić, jak firma radzi sobie finansowo, analizując przychody w kontekście zrealizowanych zleceń. Zrozumienie tego procesu jest naprawdę ważne dla firm spedycyjnych, bo umożliwia lepsze planowanie i podejmowanie decyzji, które mogą pomóc w obniżeniu kosztów i poprawie jakości usług.

Pytanie 29

Spedytor stworzył zlecenie spedycyjne na transport towaru drogą lądową z Warszawy do Chemnitz. Dodatkowe informacje – dotyczące przedmiotu przewozu – powinny być zapisane w językach

A. angielskim i czeskim
B. polskim i czeskim
C. niemieckim i angielskim
D. polskim i niemieckim
Odpowiedź wskazująca na język polski i niemiecki jako odpowiednie do zamieszczenia informacji o towarze w zleceniu spedycyjnym jest poprawna z kilku powodów. Przede wszystkim, zlecenie to dotyczy transportu towaru z Warszawy, gdzie dominującym językiem jest polski, do Chemnitz w Niemczech, gdzie językiem urzędowym jest niemiecki. W praktyce, dokumentacja przewozowa powinna być przygotowana w językach, które są zrozumiałe zarówno dla nadawcy, jak i dla odbiorcy. Użycie obu tych języków zapewnia klarowność komunikacji, co jest kluczowe w transporcie międzynarodowym. Warto również zwrócić uwagę na przepisy prawa transportowego oraz regulacje celne, które często wymagają, aby dokumenty były sporządzone w języku oficjalnym kraju docelowego. Na przykład, w przypadku transportu do Niemiec, niemiecki jest wymagany, natomiast polski jest naturalnym wyborem dla polskiego nadawcy. Stosowanie odpowiednich języków w dokumentacji spedycyjnej jest zatem nie tylko standardem, ale także praktyką, która minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień.

Pytanie 30

Według zamieszczonego fragmentu oferty, brytyjska firma Universal Cargo nie oferuje przewozu ładunków transportem

Oferta przewozowa Universal Cargo
Rodzaj użytego środka transportuWagony o ładowności do 25 tWagony o ładowności powyżej 25 tStatki rzecznePojazdy drogowe o ładowności do 12 tPojazdy drogowe o ładowności powyżej 12 t
Cennik przewozudo 300 km – 1 200 zł
od 301 do 500 km – 1 800 zł
powyżej 501 km – 2 800 zł
Stawki jak dla wagonów do 25 t powiększone o współczynnik korygującyZa każdą tonę ładanego ładunku 300 zł na odległość do 500 kmZa każdy kilometr 3,8 złdo 150 km – 700 zł
od 151 do 300 km – 1 100 zł
powyżej 301 km – 1 800 zł
A. drogowym.
B. lotniczym.
C. kolejowym.
D. morskim.
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że firma Universal Cargo oferuje przewóz ładunków innymi metodami transportu, jak drogowy, lotniczy czy kolejowy, jest błędny w kontekście analizy oferty przedstawionej w załączonym fragmencie. Warto zauważyć, że odpowiedzi związane z transportem drogowym i kolejowym są w pełni uzasadnione, ponieważ oferta zawiera szczegółowe informacje dotyczące tych środków transportu, takie jak ładowności wagonów oraz rodzaje pojazdów. Natomiast stwierdzenie, że firma oferuje transport morski, jest zgubne i wynika z niepełnej interpretacji przedstawionych danych. Branża transportowa różni się znacząco w zależności od metod przewozu, a każda z nich ma swoje specyficzne zalety i ograniczenia. Transport morski, na przykład, jest jedną z najtańszych metod przewozu dużych ładunków, ale wymaga odpowiednich portów i warunków atmosferycznych, co czyni go bardziej skomplikowanym w zarządzaniu. W kontekście oferowanych usług przez Universal Cargo, brak transportu morskiego może być efektem ich strategii, która skupia się na bardziej lokalnych lub sezonowych potrzebach klientów. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować oferty przewozowe oraz zrozumieć, jakie formy transportu są dostępne, aby podejmować świadome decyzje w zakresie logistyki.

Pytanie 31

Fizyczne przenoszenie ładunków w obrębie jednego przedsiębiorstwa określa się jako transport

A. zewnętrzny
B. ciągły
C. daleki
D. wewnętrzny
Transport wewnętrzny to kluczowy proces w ramach przedsiębiorstw, który dotyczy fizycznego przemieszczania towarów i materiałów między różnymi działami oraz lokalizacjami w obrębie jednej organizacji. Proces ten może obejmować zarówno transport pomiędzy halami produkcyjnymi, jak i do magazynów czy stref załadunku. W praktyce, transport wewnętrzny jest niezbędny do zapewnienia płynności produkcji i efektywności operacyjnej. Przykłady zastosowania to wykorzystanie wózków widłowych, przenośników taśmowych, czy systemów automatycznego transportu. Wydajna organizacja transportu wewnętrznego przyczynia się do redukcji kosztów operacyjnych oraz skrócenia czasu realizacji zamówień. Dobre praktyki w zakresie transportu wewnętrznego obejmują optymalizację tras transportowych, minimalizację przestojów oraz regularne przeglądy i konserwację sprzętu transportowego, co zgodne jest z normami ISO 9001 dotyczących zarządzania jakością.

Pytanie 32

Firma transportowa przewozi przeciętnie 1 000 ton ładunku na dystansie 1 000 km w skali miesiąca. Jaka jest cena za 1 tonokilometr, jeśli całkowite wydatki wynoszą 10 000 zł?

A. 2,00 zł/tkm
B. 0,01 zł/tkm
C. 0,10 zł/tkm
D. 10,00 zł/tkm
Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z błędów w rozumieniu koncepcji tonokilometra oraz jego obliczeń. Przykładowo, odpowiedzi wskazujące na wyższe wartości, jak 0,10 zł/tkm lub 10,00 zł/tkm, mogą sugerować nieprawidłowe zrozumienie proporcji między kosztami a przewożonymi ładunkami. Koszt 1 tkm powinien zawsze uwzględniać zarówno łączną masę ładunku, jak i przebywaną odległość. W przykładzie, całkowita liczba tonokilometrów wynosi 1 000 000, co oznacza, że koszt jednego tonokilometra powinien być znacznie niższy niż 0,10 zł. Ponadto, jeśli ktoś obliczałby koszt jako 10,00 zł/tkm, to ignorowałby fakt, że 10 000 zł jako całkowity koszt jest rozdzielane na bardzo dużą liczbę tonokilometrów, co oczywiście powinno obniżać koszt jednostkowy. Typowy błąd myślowy w takich kalkulacjach polega na niedoszacowaniu skali operacji transportowych oraz ignorowaniu zależności między kosztami a odległością oraz masą przewożonego ładunku. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla prawidłowego kalkulowania kosztów w branży transportowej.

Pytanie 33

Długoterminowy proces podejmowania decyzji i wymiany informacji, którego celem jest rozwiązywanie istotnych problemów funkcjonowania firmy spedycyjnej w kontekście jej przetrwania oraz rozwoju, z szczególnym uwzględnieniem wpływu otoczenia oraz kluczowych czynników własnych zasobów, określa się mianem

A. planowaniem taktycznym
B. audytem operacyjnym
C. zarządzaniem operacyjnym
D. zarządzaniem strategicznym
Planowanie taktyczne, audyt operacyjny i zarządzanie operacyjne są różnymi podejściami do działania w organizacji, ale nie spełniają definicji zarządzania strategicznego. Planowanie taktyczne koncentruje się na krótkoterminowych celach i działaniach, często w ramach ustalonych strategii, co może prowadzić do ograniczonego spojrzenia na długofalowy rozwój firmy. W kontekście przedsiębiorstwa spedycyjnego, takie podejście może skutkować brakiem elastyczności w reagowaniu na zmiany w otoczeniu. Audyt operacyjny skupia się na ocenie efektywności procesów wewnętrznych, co jest ważne, ale nie odpowiada za długofalowe planowanie i adaptację do zmieniających się warunków rynkowych. Zarządzanie operacyjne zajmuje się bieżącym prowadzeniem działalności i optymalizacją procesów, natomiast nie obejmuje perspektywy rozwoju, jaką daje zarządzanie strategiczne. Typowym błędem myślowym jest mylenie bieżących działań z długoterminowym planowaniem. Właściwe zarządzanie strategiczne wymaga całościowego spojrzenia na organizację, uwzględniając zarówno otoczenie zewnętrzne, jak i wewnętrzne zasoby, co jest kluczowe dla przyszłego sukcesu firmy.

Pytanie 34

Książka serwisowa pojazdu zawiera spis

A. działań eksploatacyjnych pojazdu
B. czynników mających wpływ na użytkowanie samochodu
C. systemów i instalacji samochodu oraz jego parametry techniczne
D. czynności serwisowych realizowanych cyklicznie
Książka serwisowa samochodu jest kluczowym dokumentem, który zawiera szczegółowy wykaz czynności obsługowych wykonywanych okresowo, takich jak wymiana oleju, kontrola systemów hamulcowych czy przeglądy techniczne. Te czynności są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu i jego sprawności eksploatacyjnej. Regularne przeglądy zgodne z harmonogramem producenta pojazdu, dokumentowane w książce serwisowej, są również istotnym elementem utrzymania wartości rynkowej samochodu. Na przykład, posiadanie aktualnej książki serwisowej może znacząco wpłynąć na decyzje potencjalnych nabywców w przypadku sprzedaży pojazdu, ponieważ świadczy o odpowiedniej dbałości o auto i przestrzeganiu zaleceń producenta. Ponadto, w przypadku reklamacji gwarancyjnych, dokumentacja serwisowa jest niezbędna do potwierdzenia wykonania wymaganych czynności zgodnie z normami i dobrymi praktykami branżowymi, co może mieć kluczowe znaczenie w procesie serwisowania i przywracania pojazdu do pełnej sprawności.

Pytanie 35

W tabeli przedstawiono koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo w ciągu roku obrachunkowego. Jaki udział procentowy ujętych kosztów transportowo-spedycyjnych, przeznaczony jest na wynagrodzenia?

Rodzaj ponoszonych kosztówWartość w tys. zł
Wynagrodzenia spedytorów160
Wynagrodzenia kierowców190
Amortyzacja środków transportu150
A. 32%
B. 60%
C. 70%
D. 38%
Wybierając inne procenty, jak 38%, 32% lub 60%, możesz nie do końca rozumieć, jak to wygląda z kosztami w firmach transportowych. Wielu ludzi myśli, że wydatki na wynagrodzenia są mniejsze niż w rzeczywistości. Często zapominają o dodatkowych kosztach, jak składki ubezpieczeniowe czy inne benefity, które zwiększają całkowite wydatki na pracowników. Również, jeśli pomylisz się przy sumowaniu kosztów transportowych, to możesz dojść do złych wniosków. Dlatego warto zawsze mieć na uwadze, jak wynagrodzenia są powiązane z innymi kosztami. W logistyce, gdzie trzeba oszczędzać, ważne jest, żeby mieć pełny obraz wydatków. Zbieranie danych i ich rzetelna analiza to klucz do unikania błędów w strategii firmy.

Pytanie 36

Najlepszym sposobem na mocowanie palet w skrzyni ładunkowej jest

A. nałożenie czołowe.
B. poprzeczne opasanie.
C. owinięcie.
D. umieszczanie.
Poprzeczne opasanie palet to metoda, która zapewnia stabilność i bezpieczeństwo ładunku w trakcie transportu. Dzięki tej technice, palety są mocowane w sposób, który zapobiega ich przesuwaniu się, co jest kluczowe, zwłaszcza w transporcie drogowym, gdzie dynamiczne siły działające na ładunek mogą być znaczne. Poprzeczne opasanie polega na użyciu mocnych taśm lub pasów, które są zakładane w poprzek palet, co znacznie zwiększa ich stabilność. Gdy ładunek jest zabezpieczony w ten sposób, zmniejsza się ryzyko uszkodzeń mechanicznych oraz przesunięcia się palet w trakcie transportu. Zgodnie z normą ISO 3874, odpowiednie mocowanie ładunków jest kluczowe dla zapewnienia ich integralności oraz bezpieczeństwa transportu. Praktyczne zastosowanie tego rozwiązania można zaobserwować w magazynach i centrach dystrybucyjnych, gdzie poprzeczne opasanie jest rutynowo stosowane dla zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa operacji logistycznych.

Pytanie 37

Jakie są zobowiązania spedytora?

A. szkodę powstałą na skutek niewykonania lub niewłaściwego wykonania zadań spedycyjnych
B. stratę wynikającą z opóźnienia w dostarczeniu przesyłki, które było spowodowane warunkami atmosferycznymi
C. ubytek masy w towarach zbiorowych, spowodowany ich cechami
D. przesyłki o dużej wartości, nawet jeśli nadawca nie określił ich wartości w umowie
Odpowiedź, że spedytor ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą z niewykonania lub nienależytego wykonania czynności spedycyjnych, jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa spedycyjnego, spedytor jest zobowiązany do starannego wykonywania swoich obowiązków. Odpowiedzialność ta obejmuje sytuacje, w których spedytor nie dopełnia określonych w umowie zobowiązań, co może prowadzić do strat dla nadawcy lub odbiorcy. Przykładem może być sytuacja, gdy spedytor nie zorganizował transportu w ustalonym terminie, co spowodowało opóźnienie dostawy i straty finansowe dla klienta. W praktyce, odpowiedzialność spedytora może być ograniczona do wysokości wynagrodzenia, które otrzymał za wykonanie usług spedycyjnych, jednak w przypadku rażącego niedbalstwa może ponosić pełną odpowiedzialność. Warto zaznaczyć, że spedytorzy powinni stosować się do standardów branżowych, takich jak normy ISO, aby zapewnić jakość oraz bezpieczeństwo świadczonych usług. Zrozumienie tej odpowiedzialności jest kluczowe dla profesjonalnego funkcjonowania w branży spedycyjnej.

Pytanie 38

Do intermodalnych jednostek transportowych (UTI) nie wlicza się

A. ciężarówki.
B. kontenera.
C. wymiennego nadwozia samochodu.
D. naczepy ciągnikowej.
Samochód ciężarowy nie jest zaliczany do intermodalnych jednostek transportowych (UTI), ponieważ UTI to specjalnie zaprojektowane jednostki, które można łatwo przenosić między różnymi środkami transportu, takimi jak kolej, statek i ciężarówka. Samochody ciężarowe są pojazdami, które zazwyczaj służą do transportu towarów na drogach i nie są standardowo używane w transporcie intermodalnym jako niezależne jednostki, które można łatwo załadować na inne środki transportu. Przykładowo, kontenery morskie są zaprojektowane tak, aby mogły być transportowane zarówno drogą, jak i koleją, co czyni je idealnymi do intermodalnego transportu. Użycie naczep siodłowych oraz nadwozi wymiennych również wpisuje się w ramy UTI, ponieważ te jednostki mogą być transportowane na różnych nośnikach bez konieczności ich rozładunku. W praktyce, zrozumienie różnic między tymi jednostkami jest kluczowe dla efektywnego planowania logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 39

Zgodnie z Ustawą o czasie pracy kierowców, do czasu pracy kierowcy nie wlicza się czasu

A. załadunku, rozładunku oraz nadzorowania tych czynności.
B. dobowego nieprzerwanego odpoczynku.
C. codziennej obsługi pojazdów i przyczep.
D. realizacji zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu oraz mienia.
Zgodnie z Ustawą o czasie pracy kierowców, odpoczynek dobowy to czas, który nie wlicza się do godzin pracy. To znaczy, że jak kierowca odpoczywa, to nie liczy się to jako czas, kiedy pracuje. W praktyce, każdy kierowca musi mieć minimum 11 godzin odpoczynku, żeby miał siłę i mógł jeździć bezpiecznie. Weźmy na przykład taką sytuację, że po długim kursie kierowca zatrzymuje się na odpoczynek – ten czas nie wchodzi w jego obowiązkowe godziny pracy. Zrozumienie tego jest mega ważne, bo pomaga w planowaniu tras i rozkładów pracy kierowców, co z kolei wpływa na to, jak dobrze działa firma transportowa. Poza tym, trzeba przestrzegać przepisów dotyczących odpoczynku, żeby uniknąć kłopotów prawnych i zadbać o bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 40

Jakie czynności podejmuje spedytor, w tym doradztwo, obliczenia cenowe, ubezpieczenie ładunku oraz planowanie trasy transportu?

A. Handlowo-manipulacyjnych
B. Wykonawczych przed przewozem
C. Wykonawczych w trakcie przewozu
D. Organizacyjnych przed przewozem
Odpowiedź 'organizacyjnych przed przewozem' jest prawidłowa, ponieważ działania spedytora w tym zakresie obejmują kluczowe czynności mające na celu zapewnienie efektywności i bezpieczeństwa transportu. Doradztwo dotyczące wyboru odpowiednich środków transportu, kalkulacje cenowe, które pomagają w budżetowaniu transportu, oraz ubezpieczenie ładunku, są fundamentalnymi elementami procesu organizacji przewozu. Planowanie trasy przewozu jest z kolei istotnym aspektem logistyki, który wpływa na czas dostawy oraz koszt całkowity. W branży transportowej standardem jest, aby spedytorzy przeprowadzali analizy dotyczące najdogodniejszych tras, uwzględniając różne czynniki, takie jak warunki drogowe, dostępność punktów przeładunkowych oraz potencjalne przeszkody. Na przykład, wykorzystanie systemów informatycznych w logistyce pozwala na optymalizację tras i monitorowanie przesyłek w czasie rzeczywistym, co zwiększa transparentność procesu transportowego oraz zadowolenie klientów.