Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 14:34
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 14:45

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która ilustracja przedstawia obraz wydrukowany z pliku RAW bezpośrednio po jego wywołaniu?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. C.
C. A.
D. D.
Odpowiedzi A, B i C nie przedstawiają obrazu wydrukowanego z pliku RAW, co może prowadzić do nieporozumień w zakresie zrozumienia tego formatu. Obrazy z tych odpowiedzi mogą wykazywać intensywną obróbkę, co jest typowe dla standardowych formatów jak JPEG, które są kompresowane i poddawane przetwarzaniu już w aparacie. Na przykład, wiele programów do edycji zdjęć stosuje automatyczne poprawki, które mogą zmieniać kolory, zwiększać kontrast lub dodawać filtry, co może drastycznie zmieniać pierwotny wygląd zdjęcia. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każdy obraz po edycji jest lepszy od surowego RAW, podczas gdy w rzeczywistości może on stracić cenne detale i naturalność. Szczególnie w przypadku fotografii artystycznej lub dokumentalnej, zachowanie autentyczności obrazu jest kluczowe. Używanie plików RAW pozwala na większą kontrolę nad procesem edycji, a błędne utożsamienie ich z mocno przetworzonymi obrazami może prowadzić do niezgodności w oczekiwaniach dotyczących jakości finalnych zdjęć. Warto zatem podkreślić znaczenie znajomości różnic pomiędzy formatami plików oraz świadomego podejścia do edycji zdjęć, aby wykorzystać ich pełny potencjał.

Pytanie 2

Podkreślenie w trakcie tworzenia obrazu kilku osi skośnych wskazuje na użycie kompozycji

A. statycznej
B. odśrodkowej
C. diagonalnej
D. symetrycznej
Odpowiedź diagonalna jest poprawna, ponieważ kompozycja diagonalna polega na użyciu ukośnych linii, które wprowadzają dynamikę i ruch do obrazu. Akcentowanie osi ukośnych w kompozycji sprawia, że widz jest prowadzony wzrokiem wzdłuż tych linii, co nadaje pracy większą głębię i zainteresowanie. Przykładem może być użycie linii diagonalnych w malarstwie, jak w dziełach Pietra Mondriana, gdzie układ linii i form wprowadza poczucie ruchu i energii. W praktyce, projektanci graficzni często wykorzystują tą technikę w reklamach, aby przyciągnąć uwagę widza do kluczowych elementów wizualnych. Ponadto, zasady kompozycji diagonalnej są zgodne z zasadą trzecich, która sugeruje umieszczanie głównych elementów wzdłuż linii diagonali, co zwiększa atrakcyjność wizualną. W kontekście architektury, diagonalne akcenty mogą również prowadzić do tworzenia bardziej złożonych i interesujących przestrzeni. Stąd zastosowanie kompozycji diagonalnej jest istotnym narzędziem w tworzeniu efektywnych i angażujących dzieł sztuki oraz projektów graficznych.

Pytanie 3

Zawarty w dokumencie elektronicznym odnośnik, który stanowi link umożliwiający błyskawiczny dostęp do informacji z innej sekcji tego dokumentu, to

A. hiperłącze
B. pasek przewijania
C. przycisk wyboru
D. widżet
Hiperłącze to kluczowy element nawigacji w dokumentach elektronicznych, umożliwiający użytkownikom szybkie przenoszenie się do określonych sekcji lub zewnętrznych zasobów bez konieczności przewijania całego dokumentu. W praktyce, hiperłącza stanowią podstawę interaktywności w stronach internetowych oraz w dokumentacji elektronicznej. Przykładem zastosowania mogą być dokumenty PDF, gdzie kliknięcie na hiperłącze przenosi nas bezpośrednio do powiązanej treści, co znacznie zwiększa efektywność przyswajania informacji. Z perspektywy stosowania dobrych praktyk, ważne jest, aby hiperłącza były jasno oznaczone, a ich działanie było intuicyjne dla użytkowników. Standardy WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) podkreślają znaczenie nauczania użytkowników o funkcjach linków, co może obejmować właściwe formatowanie tekstu oraz używanie odpowiednich atrybutów, takich jak title, aby zapewnić lepszą dostępność. Dzięki temu, użytkownicy z różnymi umiejętnościami technicznymi mogą w pełni korzystać z zasobów dostępnych w dokumentach elektronicznych.

Pytanie 4

Jaki element konstrukcji odróżnia cyfrowy aparat fotograficzny od jego analogowego odpowiednika?

A. Wizjer
B. Obiektyw
C. Mechanizm uruchamiania migawki
D. Wyświetlacz LCD do przeglądania zdjęć
Obiektyw, wizjer oraz mechanizm spustu migawki to elementy, które występują zarówno w aparatach analogowych, jak i cyfrowych. Obiektyw jest kluczowym komponentem, który odpowiada za zbieranie światła i jego kierowanie na matrycę w aparatach cyfrowych lub na film w analogowych. Jego parametry, takie jak ogniskowa czy przysłona, mają ogromny wpływ na ostateczną jakość zdjęcia. Wizjer, chociaż jego konstrukcja różni się w aparatach analogowych i cyfrowych, również nie jest wyłącznym wyznacznikiem różnicy. W aparatach analogowych wizjer optyczny umożliwia podgląd sceny, podczas gdy w cyfrowych wizjer elektroniczny może wyświetlać obraz z matrycy. Mechanizm spustu migawki działa w taki sam sposób w obu typach aparatów, inicjując ekspozycję na światło. Jednakże analogowe aparaty fotograficzne nie posiadają funkcji podglądu zdjęć na żywo, co ogranicza wygodę użytkowania. W związku z tym, pomimo że obiektywy, wizjery i spusty migawki są niezbędnymi częściami aparatów, to nie są one elementami, które jednoznacznie określają przynależność do kategorii cyfrowej lub analogowej. Zrozumienie różnic w budowie i funkcjonalności aparatów jest kluczowe dla odpowiedniej ich klasyfikacji oraz wyboru optymalnego sprzętu do fotografii.

Pytanie 5

Który rodzaj tekstu użyto na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Ramkę tekstową.
B. Maskę tekstu.
C. Tekst ozdobny.
D. Tekst na ścieżce.
W kontekście analizy błędnych odpowiedzi, istotne jest zrozumienie, dlaczego tekst na ścieżce, tekst ozdobny oraz maska tekstu nie są odpowiednimi terminami w odniesieniu do ilustracji. Tekst na ścieżce służy do umieszczania tekstu wzdłuż określonej linii lub krzywej, co nie jest przypadkiem w omawianym przykładzie, gdzie tekst jest ograniczony do określonego kształtu ramki. Natomiast tekst ozdobny zazwyczaj odnosi się do stylizacji tekstu, która ma na celu przyciągnięcie uwagi poprzez różnorodne efekty, jednak nie wiąże się z umieszczaniem tekstu w kontekście przestrzennym, jak to ma miejsce w przypadku ramki tekstowej. Maska tekstu jest narzędziem służącym do ukrywania części tekstu w obrębie innego kształtu lub obrazka, co również nie odpowiada obserwowanej sytuacji, gdzie tekst jest wyraźnie widoczny i nie podlega maskowaniu. Analizując te podejścia, można dostrzec typowe błędy myślowe, które prowadzą do mylenia pojęć w zakresie projektowania graficznego. Kluczowe jest, aby w przyszłości zwracać uwagę na kontekst użycia każdego z terminów oraz ich specyfikę, co pomoże w unikaniu podobnych nieporozumień.

Pytanie 6

Wskaż deklaracje kodu CSS, które wyświetlą obraz "kolo.png" w sposób przedstawiony na rysunku "obraz na ekranie".

Ilustracja do pytania
A. background-image: url(kolo.png); background-repeat : repeat;
B. background-image: src="kolo.png" alt="nagłówek" height="50" width="50" repeat;
C. background-image: kolo.png; background-repeat : repeat-x;
D. background-image: url(kolo.png); background-repeat : repeat-x;
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć kilka powszechnych nieporozumień dotyczących składni CSS oraz sposobu wyświetlania obrazów jako tła. Przede wszystkim, w pierwszej z nieprawidłowych opcji zastosowano składnię 'background-image: kolo.png;', która nie zawiera wymaganej funkcji 'url()'. Bez niej przeglądarki nie będą w stanie poprawnie zinterpretować ścieżki do pliku graficznego, co skutkuje brakiem wyświetlania obrazu. Inna odpowiedź wskazuje na 'background-image: url(kolo.png); background-repeat: repeat;', co również jest błędne, ponieważ ta deklaracja spowoduje powtarzanie tła zarówno w poziomie, jak i w pionie, co nie odpowiada wymaganiom wizualnym przedstawionym w pytaniu. Dodatkowo, ostatnia niepoprawna odpowiedź wykorzystuje składnię HTML ('src', 'alt', 'height', 'width'), co jest całkowicie nieadekwatne w kontekście CSS. Te pomyłki wynikają często z nieporozumienia między HTML a CSS, gdzie każda technologia ma swoje własne zasady i konwencje. Kluczowe jest zrozumienie, że CSS służy do stylizacji elementów HTML, a nie do ich definiowania w sposób charakterystyczny dla HTML. Znajomość składni i konwencji stosowanych w CSS ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego stosowania stylów i uzyskiwania pożądanych efektów wizualnych na stronach internetowych.

Pytanie 7

Jaki obiektyw generuje obrazy z zastosowaniem perspektywy sferycznej?

A. Reprodukcyjny.
B. Rybie oko.
C. Teleobiektyw.
D. Makro.
Chociaż makro, teleobiektyw oraz reprodukcyjny obiektyw mają swoje unikalne zastosowania w fotografii, żadna z tych opcji nie tworzy obrazów z wykorzystaniem perspektywy sferycznej. Obiektyw makro służy do fotografowania z bliska, umożliwiając uchwycenie detali, które są niewidoczne z normalnej odległości. Oferuje on dużą głębię ostrości, ale nie zmienia naturalnej perspektywy obrazu. Teleobiektyw, z kolei, charakteryzuje się długą ogniskową, co pozwala na przybliżenie odległych obiektów, lecz także nie wprowadza efektu sferycznego, a wręcz odwrotnie, kompresuje perspektywę, co może prowadzić do mniej dramatycznych ujęć. Reprodukcyjny obiektyw natomiast jest używany do uchwytywania dokładnych odwzorowań obiektów, na przykład w fotografiach produktowych, gdzie kluczowa jest wierność kolorów i detali, a nie zmiana percepcji przestrzennej. Typowe błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami często wynikają z niepełnego zrozumienia, jak różne rodzaje obiektywów działają na percepcję obrazu i jakie efekty mogą generować. Warto pamiętać, że wybór obiektywu powinien być uzależniony od zamierzonego efektu artystycznego lub dokumentacyjnego, a nie jedynie od ich ogólnych właściwości optycznych.

Pytanie 8

Ilustracja przedstawia obiekt wektorowy wykonany w programie CorelDRAW za pomocą wypełnienia

Ilustracja do pytania
A. jednolitego.
B. deseniem.
C. teksturą.
D. siatkowego.
Wybór innej opcji niż 'siatkowego' wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące technik wypełnienia stosowanych w grafice wektorowej. Wypełnienie jednolite, mimo że jest najprostsze i najczęściej stosowane, nie oferuje możliwości uzyskania gradientowego przejścia kolorów. Jest to rodzaj wypełnienia, które stosuje jeden, stały kolor na całej powierzchni obiektu. Użytkownicy mogą mylić je z wypełnieniem siatkowym, ponieważ oba mogą być używane do tworzenia kształtów, ale efekt końcowy jest znacznie mniej dynamiczny w przypadku wypełnienia jednolitego. Z kolei wypełnienie deseniem polega na zastosowaniu powtarzających się wzorów, co również nie pozwala na uzyskanie gradientów czy subtelnych przejść kolorów. Takie podejście może być użyteczne w tworzeniu tła lub specjalnych efektów, jednak nie nadaje się do uzyskania efektu trójwymiarowości. Wypełnienie teksturą, podobnie jak wypełnienie deseniem, polega na nałożeniu określonej tekstury na powierzchnię obiektu, co może prowadzić do mylnego wyobrażenia o głębi. Oba te typy wypełnień skupiają się na strukturze, a nie na płynnych przejściach kolorystycznych, co jest kluczowe w przypadku obiektów wymagających bardziej rozwiniętej estetyki. Prawidłowe zrozumienie różnicy między tymi technikami jest kluczowe dla projektantów, którzy pragną tworzyć grafiki o wysokiej jakości i głębi wizualnej.

Pytanie 9

Który z formatów pliku graficznego przechowywanego na dysku zajmuje największą ilość miejsca?

A. GIF
B. PSD
C. PNG
D. JPEG
Odpowiedzi takie jak GIF, JPEG i PNG są niepoprawne w kontekście pytania o największy rozmiar pliku graficznego. GIF (Graphics Interchange Format) jest formatem kompresowanym, który obsługuje jedynie ograniczoną paletę kolorów (maksymalnie 256 kolorów), co czyni go idealnym do prostych grafik, animacji czy ikon, ale nie do przechowywania złożonych obrazów. JPEG (Joint Photographic Experts Group) to format, który stosuje stratną kompresję, co oznacza, że w procesie zapisywania plików część danych jest usuwana, aby zmniejszyć rozmiar pliku. JPEG jest najczęściej używany do zdjęć, gdzie niewielka utrata jakości jest akceptowalna w zamian za mniejszy rozmiar. Z kolei PNG (Portable Network Graphics) to format, który obsługuje przezroczystość i kompresję bezstratną, co sprawia, że pliki PNG są większe od JPEG, ale mniejsze od PSD. Wybór formatu pliku graficznego powinien być uzależniony od celu jego wykorzystania. Nierzadko występuje błąd myślowy polegający na zakładaniu, że format z największą paletą kolorów lub najwyższą jakością zawsze będzie największy pod względem rozmiaru. Ważne jest, aby rozumieć różnice w metodach kompresji oraz przechowywaniu danych pomiędzy różnymi formatami graficznymi, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zasobami graficznymi w projektach.

Pytanie 10

MP3 to format zapisu materiału audio, który

A. jest często stosowany z uwagi na bezstratny zapis informacji w pliku.
B. tworzy pliki zajmujące dużo mniej miejsca na dysku niż pliki audio zapisane w formacie WAV.
C. umożliwia zapisanie dźwięków przypisanych jedynie standardowym instrumentom muzycznym.
D. tworzy pliki zajmujące dużo więcej miejsca na dysku niż pliki audio zapisane w formacie FLAC.
Na rynku formatów audio panuje wiele nieporozumień, szczególnie gdy chodzi o różnice między kompresją stratną i bezstratną oraz rzeczywistą funkcjonalność formatów takich jak MP3, WAV czy FLAC. Dość często spotykam się z przekonaniem, że MP3 oferuje bezstratny zapis – to mit! MP3 od początku był projektowany jako format stratny zgodnie ze standardem MPEG-1 Audio Layer III. Dzięki temu pozwala mocno zredukować rozmiar pliku, ale kosztem pewnej utraty jakości, szczególnie na wyższych częstotliwościach lub przy bardzo niskich bitrate’ach. Z kolei WAV – format najczęściej używany w profesjonalnych zastosowaniach – przechowuje dane bez kompresji lub z kompresją bezstratną, przez co pliki są naprawdę duże. Jeżeli ktoś sądzi, że MP3 zajmuje więcej miejsca niż FLAC, to chyba nie miał okazji porównać tych formatów w praktyce – FLAC, mimo że jest bezstratny, nadal kompresuje dane efektywniej niż WAV, ale plik FLAC jest większy niż MP3 o tej samej długości i jakości. Odpowiedź sugerująca, że MP3 obsługuje tylko instrumenty standardowe, całkowicie mija się z rzeczywistością – MP3 to czysto cyfrowy sposób przechowywania każdego dowolnego dźwięku, od ludzkiego głosu po efekty specjalne, nie ma tu żadnych ograniczeń związanych z rodzajem instrumentu czy źródła dźwięku. Moim zdaniem wiele osób myli tu MP3 z formatami typu MIDI, które zapisują nuty i instrumenty, a nie dźwięk w postaci próbek. Praktyka pokazuje, że najlepszym sposobem na ogarnięcie tematu jest po prostu testowanie różnych formatów – zgrywanie piosenek, porównywanie ich rozmiaru i jakości. Wtedy od razu widać, że MP3 to przede wszystkim kompromis między jakością a objętością pliku, a nie technologia bezstratna, selektywna czy przeznaczona tylko do wybranych rodzajów muzyki.

Pytanie 11

Jaki krój pisma powinien być użyty w prezentacji multimedialnej, aby zapewnić najlepszą czytelność tekstu?

A. Arial
B. Apple Chancery
C. Optima
D. Arno Pro Smbd
Arial jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych krojów pisma, który został zaprojektowany z myślą o maksymalnej czytelności, szczególnie w kontekście prezentacji multimedialnych. Kluczowe cechy tego kroju to jego prostota, wyraźne linie oraz zrównoważone proporcje, które sprawiają, że tekst jest łatwy do odczytania zarówno na dużych ekranach, jak i w formatach wydrukowanych. Standardy typograficzne wskazują, że czcionki bezszeryfowe, takie jak Arial, są bardziej odpowiednie do wyświetlania tekstu na ekranie, ponieważ nie mają zbędnych ozdób, które mogą wprowadzać w błąd wzrok. Przykłady zastosowania Arial obejmują prezentacje w programach takich jak Microsoft PowerPoint oraz materiały marketingowe, gdzie kluczowa jest jasność komunikacji. Warto również podkreślić, że według zasad dostępności, projektując materiały wizualne, należy stosować kontrastujące kolory tła i tekstu, co w połączeniu z prostym krojem pisma jak Arial, znacznie podnosi czytelność i przystępność treści dla wszystkich odbiorców.

Pytanie 12

Który format pozwala na zapis cyfrowego obrazu z przeplotem oraz wspiera animacje?

A. BMP
B. JPEG
C. TIFF
D. GIF
Format GIF (Graphics Interchange Format) jest jednym z najpopularniejszych formatów umożliwiających zapis obrazu cyfrowego z przeplotem oraz obsługę animacji. GIF obsługuje paletę do 256 kolorów z przestrzeni kolorów RGB, co sprawia, że jest idealny do prostych grafik, które nie wymagają dużej głębi kolorów. Jego zdolność do kompresji bezstratnej pozwala na zachowanie jakości obrazów, co czyni go odpowiednim formatem do przesyłania i wyświetlania animacji w Internecie. GIF jest szeroko używany w mediach społecznościowych, na stronach internetowych oraz w marketingu, gdzie krótkie animacje mogą przyciągać uwagę użytkowników. Standardy takie jak RFC 20476 definiują sposób, w jaki GIF powinien być implementowany, co umożliwia jego szeroką kompatybilność z różnymi przeglądarkami oraz platformami. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że GIF obsługuje przezroczystość, co zwiększa jego wszechstronność w zastosowaniach graficznych. Przykłady zastosowania GIF-a obejmują krótkie animacje reklamowe, emotikony oraz klipy wideo przekształcone w formę animacji, co czyni go niezbędnym narzędziem w dzisiejszym cyfrowym świecie.

Pytanie 13

Złączenie dwóch składników pochodzących z odmiennych zdjęć w jeden obrazek to

A. tekstura.
B. retusz.
C. rendering.
D. fotomontaż.
Teksturowanie odnosi się do procesu nakładania tekstur na obiekty 3D, co jest zupełnie inną techniką niż fotomontaż. W kontekście grafiki komputerowej, teksturę można rozumieć jako obraz, który definiuje powierzchnię obiektu 3D, nadając mu detale i realizm. Technika ta jest kluczowa w modelowaniu 3D i animacji, ale nie ma związku z łączeniem zdjęć. Renderowanie natomiast to proces generowania obrazu z modelu 3D w oprogramowaniu graficznym. Można powiedzieć, że renderowanie to ostatni krok w tworzeniu wizualizacji, gdzie uwzględnia się oświetlenie, cienie oraz materiały. Z kolei retusz to technika, która służy do poprawy jakości zdjęć, eliminowania niedoskonałości, takich jak plamy czy zmarszczki. Retusz skupia się na modyfikacji istniejącego obrazu, a nie na łączeniu różnych zdjęć. W praktyce, podczas retuszu używa się różnych narzędzi do poprawy estetyki zdjęć, ale to nie jest proces tworzenia nowego obrazu z kilku źródeł. Wnioskując, błędne odpowiedzi jasno wskazują na nieporozumienie dotyczące terminologii i technik związanych z grafiką. Osoby udzielające tych odpowiedzi mogą nie rozumieć różnic między tymi pojęciami oraz ich praktycznym zastosowaniem w branży graficznej, co prowadzi do mylnych interpretacji.

Pytanie 14

W celu wykorzystania obrazów cyfrowych z przezroczystym tłem w projekcie fotokastu należy przygotować pliki w formacie

A. MPEG
B. RAW
C. JPEG
D. PNG
Format PNG zdecydowanie sprawdza się najlepiej, jeśli chodzi o przechowywanie obrazów z przezroczystym tłem – tak zwanym kanałem alfa. To właśnie ta cecha odróżnia PNG od wielu innych popularnych formatów graficznych. Moim zdaniem, to trochę niedoceniany aspekt, szczególnie gdy ktoś dopiero zaczyna zabawę z cyfrową obróbką grafiki i fotokastami. PNG pozwala na zapis nawet bardzo szczegółowych elementów – na przykład wyciętych postaci czy obiektów – z zachowaniem przezroczystości. Dzięki temu można je swobodnie nakładać na inne tła lub łączyć z różnymi zdjęciami bez zobaczenia nieestetycznego białego prostokąta wokół wyciętego obiektu. Co ciekawe, PNG nie kompresuje stratnie jak JPEG, więc świetnie nadaje się do grafiki komputerowej, logotypów, ikon, a także właśnie do fotokastów czy montaży zdjęć. W branży multimedialnej oraz podczas pracy w programach takich jak Photoshop, GIMP czy nawet PowerPoint, PNG to właściwie taki złoty standard dla plików wymagających przezroczystości. Warto też pamiętać, że jeśli ktoś chciałby przygotować fotokast z płynnym przejściem postaci na innym tle, to tylko PNG daje taką możliwość bez zbędnych kombinacji. No i jeszcze taka ciekawostka – PNG obsługuje 24-bitową głębię kolorów plus 8-bitowy kanał alfa, więc nie ma się co martwić o jakość.

Pytanie 15

Jaki format pliku powinien być wybrany w cyfrowym aparacie fotograficznym, aby uzyskać zdjęcie zawierające jak najwięcej rzeczywistej informacji zarejestrowanej przez sensor?

A. JPEG
B. RAW
C. BMP
D. PSD
Format RAW jest najbardziej preferowanym sposobem zapisu zdjęć w cyfrowych aparatach fotograficznych, gdyż przechowuje surowe dane z matrycy aparatu, co pozwala na zachowanie maksymalnej ilości informacji o obrazie. W przeciwieństwie do formatów skompresowanych, takich jak JPEG, RAW nie traci żadnych detali w wyniku kompresji, co czyni go idealnym dla profesjonalnych fotografów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad edycją zdjęć. Dzięki możliwości przechowywania szerokiego zakresu tonalnego i kolorystycznego, format RAW umożliwia lepsze odwzorowanie szczegółów w cieniach i światłach. Przykładowo, podczas postprodukcji zdjęcia uchwyconego w formacie RAW, można dostosować ekspozycję, balans bieli oraz inne parametry bez obawy o degradację jakości obrazu. W praktyce, wiele programów do edycji zdjęć, takich jak Adobe Lightroom czy Capture One, obsługuje pliki RAW, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej.

Pytanie 16

Aby poprawnie skatalogować dane na płycie CD, należy wziąć pod uwagę jej maksymalną pojemność, która wynosi

A. 9,4 GB
B. 700 MB
C. 4,7 GB
D. 470 MB
Wybór innych wartości pojemności jest błędny ze względu na nieporozumienie dotyczące standardów nośników optycznych. 4,7 GB odnosi się do pojemności standardowej płyty DVD, co jest mylone z CD. Płyty DVD są w stanie pomieścić znacznie więcej danych dzięki zastosowaniu wyższej gęstości zapisu i różnym metodom kompresji. Odpowiedź 9,4 GB dotyczy natomiast podwójnej warstwy płyty DVD, co ponownie potwierdza różnice między standardami nośników. Co więcej, wartości 470 MB i 4,7 GB wynikają z zamieszania związane z różnymi formatami płyt. 470 MB nie jest standardową pojemnością dla żadnego powszechnie używanego nośnika optycznego, co może prowadzić do nieporozumień w kontekście archiwizacji danych. Ważne jest, aby pamiętać o tym, że każda technologia ma swoje specyfikacje, które są kluczowe dla efektywnego wykorzystania nośników. Dlatego też, znajomość pojemności oraz różnic między formatami nośników optycznych jest niezbędna dla właściwego zarządzania danymi i ich archiwizacji.

Pytanie 17

W jakiej okoliczności warto wybrać 16-bitową głębię kolorów dla skanowanego obrazu?

A. Jeżeli chcemy uwydatnić drobne szczegóły
B. Gdy planujemy przeprowadzić korekcję tonalną w programie graficznym
C. Jeśli obraz ma być znacznie powiększony w wydruku
D. Gdy szczególnie zależy nam na detalu obrazu
Wybór 16-bitowej głębi kolorów skanowanego obrazu jest kluczowy, gdy planujemy korekcję tonalną w programie graficznym. 16-bitowa głębia kolorów pozwala na reprezentację 65 536 odcieni dla każdego z kolorów RGB, co znacznie przewyższa 256 odcieni w przypadku 8-bitowej głębi. Taki poziom szczegółowości jest niezwykle istotny podczas edycji obrazów, ponieważ umożliwia płynniejsze przejścia tonalne i minimalizuje ryzyko wystąpienia posterizacji, czyli niepożądanych, ostrych przejść między odcieniami. Przykładowo, podczas modyfikacji jasności lub kontrastu, zachowanie większej liczby tonów pozwala na uzyskanie bardziej naturalnych efektów. Dobrymi praktykami w branży graficznej jest także skanowanie obrazów w 16-bitach, szczególnie w kontekście archiwizowania materiałów, które mogą być później poddawane różnym formom obróbki. W rezultacie, w przypadku dalszej edycji, posiadanie większej ilości danych kolorystycznych skutkuje wyższą jakością końcowego produktu.

Pytanie 18

W programie Photoshop paleta Histogram przedstawia

Ilustracja do pytania
A. rozkład jasności pikseli obrazu.
B. wyciąg dla prób kolorów.
C. krzywą barw widmowych.
D. wielkość i rozdzielczość obrazu.
Niektóre koncepcje dotyczące funkcji palety Histogram w programie Photoshop mogą być mylące. Wiele osób błędnie interpretuje histogram jako narzędzie do oceny rozmiaru i rozdzielczości obrazu. Jednak histogram nie odnosi się do tych parametrów, gdyż jego głównym zadaniem jest analizowanie rozkładu jasności pikseli, a nie fizycznych właściwości obrazu. Odpowiedź wskazująca na wielkość i rozdzielczość obrazu wprowadza w błąd, ponieważ te aspekty dotyczą wymiarów pliku i liczby pikseli, które nie mają bezpośredniego związku z tym, jak intensywnie różne poziomy jasności są obecne w obrabianym obrazie. Inną często spotykaną nieprawidłowością jest mylenie histogramu z krzywą barw widmowych, co jest zupełnie innym narzędziem wykorzystywanym do analizy kolorów, a nie jasności. Wreszcie, odpowiedzi sugerujące wyciąg kolorów również są błędne, gdyż histogram koncentruje się wyłącznie na jasności, a nie na samych kolorach czy ich proporcjach. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnej pracy z obrazami w Photoshopie i unikania typowych pułapek w analizie graficznej.

Pytanie 19

Wraz ze wzrostem stopnia kompresji digitalizowanego materiału dźwiękowego

A. polepsza się jakość dźwięku.
B. pogarsza się jakość dźwięku.
C. zmniejsza się ilość kanałów.
D. zwiększa się ilość kanałów.
Wraz ze wzrostem stopnia kompresji digitalizowanego materiału dźwiękowego naprawdę pogarsza się jego jakość. Kompresja, szczególnie ta stratna jak mp3, aac czy ogg, polega na usuwaniu części informacji z sygnału dźwiękowego, które według algorytmów są mniej istotne dla ludzkiego ucha. Moim zdaniem, to trochę jak ściskanie zdjęcia do bardzo małego rozmiaru – w pewnym momencie zaczynają ginąć detale, pojawiają się artefakty, a dźwięk traci swoją naturalność. W branży multimedialnej przyjęło się, że im wyższy bitrate (czyli mniej kompresji), tym lepiej brzmi muzyka czy dialogi. Firmy fonograficzne i producenci sprzętu często podkreślają, żeby do archiwizacji i profesjonalnej obróbki używać formatów bezstratnych, takich jak WAV czy FLAC, gdzie praktycznie nie ma mowy o pogorszeniu jakości. Ale z kolei na potrzeby streamingu lub przesyłania plików przez internet, kompresja jest nieunikniona – tylko tutaj warto zachować umiar, bo zbyt silna kompresja powoduje, że muzyka staje się płaska, mogą znikać ciche dźwięki albo pewne instrumenty. W radiu internetowym od razu słychać różnicę między plikiem mp3 o 64 kbps a takim 320 kbps. Moim zdaniem, w praktyce trzeba zawsze balansować pomiędzy rozmiarem pliku a jakością – to jedna z podstawowych rzeczy, które trzeba zrozumieć pracując z dźwiękiem.

Pytanie 20

Narzędziem koniecznym do stworzenia projektu witryny internetowej w programie Adobe Photoshop jest

A. zaznaczanie
B. cięcie na plasterki
C. próbkowanie kolorów
D. pióro
Zaznaczanie, próbkowanie kolorów i pióro to techniki, które odgrywają ważne role w procesie edycji i manipulacji obrazami w Adobe Photoshop, ale nie są specyficznymi narzędziami do przygotowania projektu strony internetowej. Zaznaczanie jest procesem, który pozwala na wybór fragmentów obrazu w celu ich modyfikacji, co jest przydatne podczas tworzenia złożonych kompozycji graficznych. Niemniej jednak, nie ma on bezpośredniego zastosowania w kontekście eksportowania elementów do projektu webowego. Próbkowanie kolorów jest techniką, która umożliwia wybieranie kolorów z istniejącego obrazu, co jest istotne dla zachowania spójności wizualnej, ale również nie ma zastosowania w aspekcie cięcia i eksportu elementów. Pióro to narzędzie wykorzystywane do precyzyjnego rysowania kształtów i ścieżek, istotne w tworzeniu grafik wektorowych. Choć jest to bardzo użyteczne narzędzie w ogólnym projektowaniu graficznym, jego rola w przygotowaniu do publikacji strony internetowej jest marginalna w porównaniu do cięcia na plasterki. Zrozumienie ich zastosowań jest kluczowe, aby uniknąć błędnych wniosków i wybierać odpowiednie narzędzia w zależności od wymagań projektu. W kontekście tworzenia stron internetowych, umiejętność efektywnego cięcia grafik jest fundamentem, na którym opiera się cała struktura wizualna i responsywność strony, co jest często pomijane w fazie projektowania.

Pytanie 21

Urządzenie używane do odbicia światła, które pozwala na doświetlenie ciemnych obszarów wybranej sceny, to

A. flash
B. blenda
C. body
D. stativ
Blenda jest kluczowym narzędziem w fotografii i filmowaniu, które służy do modyfikacji oświetlenia w scenie. Jej podstawowym zadaniem jest odbijanie światła, co pozwala na doświetlenie zacienionych elementów obrazu, a tym samym uzyskanie lepszej równowagi tonalnej. W praktyce blenda wykonana jest zazwyczaj z materiałów o wysokim współczynniku odbicia, takich jak biały lub srebrny materiał, co sprawia, że efektywnie odbija światło słoneczne lub sztuczne. Używanie blendy jest powszechną praktyką w fotografii portretowej, gdzie kluczowe jest uzyskanie równomiernego oświetlenia twarzy modela. Dzięki zastosowaniu blendy można uniknąć niepożądanych cieni, które mogą zniekształcać obraz. Dobór odpowiedniego rozmiaru i koloru blendy jest także istotny; większe blendy oferują łagodniejsze światło, podczas gdy mniejsze są bardziej kompaktowe i pozwalają na precyzyjniejszą kontrolę. W branży fotograficznej uznaje się, że umiejętność efektywnego korzystania z blend jest niezbędna dla uzyskania profesjonalnych rezultatów.

Pytanie 22

Na której ilustracji zastosowano filtr o nazwie kserokopia?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wybór innej ilustracji niż A wskazuje na brak zrozumienia specyfiki filtru kserokopia, który odzwierciedla cechy graficzne charakterystyczne dla kserokopii. Filtry graficzne, takie jak kserokopia, są zaprojektowane w taki sposób, aby symulować efekty wizualne, które są widoczne w tradycyjnych kopiarkach, gdzie obraz jest często zredukowany do kontrastowych tonów czarno-białych, eliminując zbędne szczegóły. Inne ilustracje mogą przedstawiać obrazy z bogatą paletą kolorów lub różnymi efektami, które nie odpowiadają definicji filtru kserokopia. Często mylone są również inne efekty, takie jak sepia czy monochromatyczne, które różnią się od kserokopii przez dodanie odcienia brązu lub wykorzystanie pełnej skali szarości. Warto zwrócić uwagę na różnice między tymi efektami, aby zrozumieć ich zastosowania w praktyce graficznej. Użycie niewłaściwego filtru może prowadzić do niezamierzonych rezultatów estetycznych oraz osłabienia przekazu wizualnego. Zrozumienie, jak działają różne filtry, jest kluczowe dla osiągnięcia pożądanych efektów w projektach graficznych i spełnienia oczekiwań odbiorców, co często wymaga starannego przemyślenia wyboru odpowiednich narzędzi i technik w pracy graficznej.

Pytanie 23

W celu wykonania projektu multimedialnego w postaci animowanego billboardu zapisanego w formacie GIF należy użyć programu

A. Adobe Reader
B. Audacity
C. Adobe Photoshop
D. Inkscape
Bardzo często spotykam się z sytuacją, gdzie osoby zaczynające przygodę z grafiką wybierają narzędzia nie do końca dopasowane do specyfiki zadania. W tym przypadku Inkscape, mimo że jest solidnym darmowym programem do grafiki wektorowej, nie posiada narzędzi do wygodnego tworzenia animowanych GIF-ów. Oczywiście, można próbować eksportować pojedyncze klatki jako PNG i potem łączyć je w zewnętrznym narzędziu do animacji, ale to rozwiązanie raczej „na około” i niepraktyczne w profesjonalnych zastosowaniach, gdzie liczy się czas i precyzja. Audacity to z kolei świetny wybór do pracy z dźwiękiem – edycja ścieżek audio, miksowanie, efekty – natomiast kompletnie nie nadaje się do edycji grafiki czy przygotowywania animacji. Zdarza się, że ktoś myli ten program z narzędziami do multimediów ogólnie, ale tutaj kluczowe jest rozróżnienie: Audacity obsługuje wyłącznie pliki dźwiękowe, zero wsparcia dla obrazów czy GIF-ów. Adobe Reader natomiast to po prostu przeglądarka plików PDF – nie oferuje żadnych funkcji związanych z tworzeniem lub edycją grafiki, o animacjach nie wspominając. Częstym błędem jest przekonanie, że aplikacje spod znaku Adobe obsługują wszystkie rodzaje multimediów. W praktyce każda z nich ma swoje konkretne zastosowanie i Reader ogranicza się do PDF. Warto pamiętać, że w projektowaniu multimedialnym dobór narzędzia powinien być świadomy i dopasowany do formatu docelowego. GIF-y animowane najlepiej tworzyć w dedykowanych do tego edytorach rastrowych – a tutaj Photoshop jest właściwie branżowym standardem, bo oferuje szeroki zakres edycji, optymalizacji i eksportu plików animowanych. Wybierając nieodpowiedni program, można sobie utrudnić życie i stracić mnóstwo czasu na obejścia, zamiast skupić się na kreatywnym aspekcie projektu.

Pytanie 24

Ilustracja obrazuje

Ilustracja do pytania
A. monitor podglądowy.
B. rejestrator dźwięku.
C. lampę nakamerową.
D. kamerę 360°.
Rejestrator dźwięku to urządzenie służące do rejestrowania dźwięków w wysokiej jakości. W kontekście produkcji filmowej i radiowej, rejestratory dźwięku są kluczowym narzędziem, które zapewnia czysty i wyraźny dźwięk, często w trudnych warunkach akustycznych. W przeciwieństwie do kamer 360°, które rejestrują obraz panoramiczny, rejestratory dźwięku koncentrują się na uchwyceniu dźwięków. W praktyce, wykorzystywane są w różnych zastosowaniach, od nagrań w plenerze po profesjonalne studio nagraniowe. Standardy branżowe, takie jak AES (Audio Engineering Society), podkreślają znaczenie używania odpowiednich mikrofonów i technik nagrywania, aby zapewnić jak najwyższą jakość dźwięku. Przykładami popularnych rejestratorów dźwięku są urządzenia marki Zoom czy Tascam, które oferują różne funkcje, w tym wielokanałowe nagrywanie i wysoką jakość próbkowania, co czyni je idealnymi do różnorodnych zadań produkcyjnych.

Pytanie 25

Jaką właściwą interpretację ma znak ewakuacyjny ukazany na obrazku?

Ilustracja do pytania
A. Prysznic awaryjny mieści się po lewej stronie klatki schodowej
B. Kierunek ewakuacji prowadzi schodami w dół
C. Kierunek wyjścia ewakuacyjnego jest w lewo
D. Miejsce zbiórki znajduje się za drzwiami
Znak wskazuje kierunek wyjścia ewakuacyjnego w lewo. Strzałka skierowana w lewo oznacza kierunek, w którym należy się udać, aby bezpiecznie opuścić budynek. Postać biegnąca przez drzwi symbolizuje wyjście ewakuacyjne, co oznacza, że jest to droga wyprowadzająca na zewnątrz lub do bezpiecznego miejsca. Zrozumienie takich znaków jest kluczowe w sytuacjach zagrożenia, gdzie szybka reakcja może uratować życie.

Pytanie 26

Jaką prezentację warto opublikować w Internecie, biorąc pod uwagę datę jej aktualizacji?

A. 12.01.2018
B. 14.01.2018
C. 18.01.2018
D. 20.01.2018
Poprawna odpowiedź to 20.01.2018, ponieważ jest to najbardziej aktualna data spośród podanych opcji. W kontekście publikacji w Internecie kluczowe jest, aby prezentować najbardziej świeże i aktualne informacje, co wpływa na odbiór treści przez użytkowników oraz na ranking w wyszukiwarkach. Każda data aktualizacji jest istotna, zwłaszcza w branżach dynamicznych, gdzie zmiany mogą wpływać na wyniki, na przykład w marketingu internetowym, gdzie stale ewoluują techniki SEO i preferencje użytkowników. Aktualność treści jest również istotna w kontekście przepisów prawnych, które mogą ulegać zmianom. Przykładem może być branża medyczna, gdzie publikacja nieaktualnych informacji może prowadzić do poważnych konsekwencji. W związku z tym, przy wyborze prezentacji do umieszczenia w Internecie, zawsze należy kierować się najnowszą datą aktualizacji, co zapewnia trafność i aktualność przekazywanych informacji.

Pytanie 27

Jaka jest właściwa rozdzielczość dla drukowania wielkoformatowego typu Citylight o wymiarach 1200 x 1800 mm?

A. 300 dpi
B. 72 dpi
C. 150 dpi
D. 96 dpi
Często wybór nieodpowiedniej rozdzielczości do wydruku wielkoformatowego wynika z tego, że nie do końca rozumie się, jakie parametry są potrzebne. Odpowiedzi typu 96 dpi, 72 dpi czy nawet 300 dpi wydają się spoko, ale nie biorą pod uwagę specyficznych potrzeba przy wydrukach outdoorowych. Na przykład 96 dpi jest za niska, bo wydruk będzie się rozmywał z większej odległości i nie da szczegółów. A 72 dpi, to w ogóle standard dla ekranów, więc jakość będzie kiepska i nie spełni oczekiwań. Z kolei 300 dpi, mimo że pasuje do druku offsetowego, w przypadku wielkoformatowych plakatów może być przesadzone, przez co koszty mogą wzrosnąć i cały proces będzie dłuższy. Ważne jest, by przy wyborze rozdzielczości pomyśleć nie tylko o technicznych sprawach, ale też o tym, jak i gdzie materiał będzie eksponowany. Dlatego warto zrozumieć, że rozdzielczość musi pasować do warunków, w jakich będzie używana, a dla Citylightów to właśnie 150 dpi jest rozsądne.

Pytanie 28

W procesie digitalizacji pozytywów uzyskuje się

A. obrazy rastrowe
B. prezentacje
C. obrazy wektorowe
D. animacje
Odpowiedzi, które nie wskazują na obrazy rastrowe, bazują na mylnych założeniach dotyczących charakterystyki różnych formatów cyfrowych. Prezentacje, na przykład, są narzędziem służącym do organizacji i przedstawiania informacji w formie slajdów, a nie bezpośrednim wynikiem digitalizacji zdjęć. To narzędzie, które wykorzystuje obrazy, w tym obrazy rastrowe, ale nie jest tożsamy z nimi ani z procesem ich powstawania. Obrazy wektorowe, z kolei, są zbudowane z grafik opartych na matematycznych równaniach, co oznacza, że składają się z linii, kształtów i kolorów, a nie z pikseli. Digitalizacja pozytywów nie prowadzi do tworzenia obrazów wektorowych, ponieważ wymaga innego podejścia, które nie odnosi się do procesu skanowania. Animacje to kolejny temat, który nie jest bezpośrednio związany z digitalizacją pozytywów. Chociaż animacje mogą wykorzystywać obrazy rastrowe jako komponenty wizualne, sam proces tworzenia animacji nie jest równoznaczny z digitalizacją zdjęć. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych formatów i procesów produkcji mediów wizualnych. Kluczowe jest zrozumienie, że digitalizacja pozytywów skupia się na reprezentacji statycznych obrazów w formie rastrowej, co znacząco różni się od tworzenia prezentacji, animacji czy obiektów wektorowych.

Pytanie 29

AVI jest formatem zapisu

A. ścieżek audio i obrazów wideo.
B. wyłącznie ścieżek audio.
C. wyłącznie ścieżek wideo.
D. szablonu strony internetowej.
Format AVI to chyba jeden z bardziej rozpoznawalnych standardów, jeśli chodzi o multimedia na komputerze. To rozszerzenie – czyli Audio Video Interleave – zostało wprowadzone przez firmę Microsoft już w latach 90. i do tej pory jest używane, choć wiadomo, technologia poszła mocno do przodu. AVI umożliwia jednoczesne przechowywanie ścieżek audio i wideo w jednym pliku, dzięki czemu taki plik można bez problemu odtworzyć praktycznie na każdym systemie operacyjnym bez potrzeby instalowania dodatkowych narzędzi. Moim zdaniem to super sprawa, bo pozwala na dużą elastyczność – np. można mieć filmik z dźwiękiem i obrazem, a czasem nawet z kilkoma ścieżkami dźwiękowymi czy napisami (chociaż tutaj już bywają ograniczenia). Jeśli ktoś chce szybko nagrać prezentację czy prosty materiał wideo, AVI sprawdzi się idealnie, zwłaszcza w starszych aplikacjach lub podczas pracy z nieco starszym sprzętem. Warto wiedzieć, że chociaż AVI obsługuje różne kodeki, to nie jest aż tak wydajny jak nowsze kontenery typu MP4 czy MKV, zwłaszcza jeśli chodzi o kompresję czy jakość dźwięku i obrazu przy mniejszych plikach. Niemniej jednak, zasada jest prosta: AVI = audio + wideo razem, a nie tylko jeden z tych elementów. Branża multimedialna przez lata wykorzystywała AVI w produkcji, montażu czy archiwizacji materiałów, więc znajomość tego formatu to podstawa dla każdego, kto działa w tematach związanych z multimediami.

Pytanie 30

Jaki materiał eksploatacyjny wykorzystuje się do druku na drukarce 3D?

A. Folia wylewana
B. Toner
C. Tusz solwentowy
D. Filament
W przypadku materiałów eksploatacyjnych używanych w drukarkach 3D, pojawiają się często nieporozumienia dotyczące innych technologii druku, takich jak drukowanie laserowe czy atramentowe. Toner, na przykład, jest specyficznym materiałem stosowanym w drukarkach laserowych, gdzie pigment jest w postaci proszku i jest przeprowadzany przez proces fuzji na papierze. Jest to podejście całkowicie różne od druku 3D, które polega na tworzeniu obiektów przestrzennych poprzez nakładanie materiału warstwa po warstwie. Tusz solwentowy, z kolei, jest wykorzystywany głównie w druku wielkoformatowym do tworzenia grafik na różnych podłożach, takich jak banery czy plakaty. Jego zastosowanie również nie ma związku z drukiem 3D, ponieważ jest bardziej przeznaczone do aplikacji płaskich. Folia wylewana to materiał używany w technice wytłaczania lub termoformowania, a nie w druku 3D. Pojęcia te są często mylone, co prowadzi do błędnych wniosków o technologii druku 3D. Każda z tych odpowiedzi dotyczy innych procesów druku i materiałów, które nie są kompatybilne z metodą FDM, co powinno być jasne dla każdego, kto ma zamiar pracować z zarządzaniem materiałami w druku 3D. Właściwe zrozumienie różnicy między tymi technologiami jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania drukarek 3D.

Pytanie 31

Graficzny projekt, który opiera się na tetradzie, oznacza, że użyto w nim kompozycji

A. czterech kolorów stworzonych z dwóch par kolorów dopełniających
B. koloru czarnego, szarego oraz białego
C. trzech kolorów sąsiadujących ze sobą na kole kolorów
D. jednego koloru i jego odcieni
Wybór trzech kolorów obok siebie na kole kolorów wskazuje na zastosowanie układu analogowego, a nie tetrady. Kolory te mają ze sobą bliski związek tonacyjny, co prowadzi do harmonijnego, ale mniej dynamicznego projektu. Z kolei wybór jednego koloru z jego odcieniami dotyczy monochromatycznej palety, która nadaje projektowi jednolity charakter, ale może być ograniczająca w kontekście różnorodności wizualnej. Co więcej, użycie koloru czarnego, szarego i białego odnosi się do palety neutralnej, która również nie wykorzystuje zasady tetrady. Wszelkie podejścia związane z tymi odpowiedziami mogą być stosowane w projektach graficznych, ale nie oddają one złożoności i dynamiki, jaką oferuje tetrada kolorów. To zrozumienie podstawowych zasad teorii kolorów jest kluczowe dla każdego projektanta. Często zdarza się, że projektanci mylą różne koncepcje kolorystyczne, co prowadzi do nieefektywnej komunikacji wizualnej. Aby uniknąć tego typu błędów, warto zainwestować czas w naukę i praktykowanie teorii koloru oraz eksperymentowanie z różnymi paletami barw, aby stworzyć bardziej złożone i interesujące projekty.

Pytanie 32

Częstotliwość sygnału dźwiękowego nie wpływa na

A. widmo dźwięku
B. rozdzielczość dźwięku
C. wysokość dźwięku
D. barwę dźwięku
Częstotliwość sygnału dźwiękowego ma kluczowe znaczenie dla różnych właściwości dźwięku, co może prowadzić do błędnych wniosków o jej wpływie na inne aspekty. Wysokość dźwięku jest bezpośrednio związana z częstotliwością – dźwięki o wyższej częstotliwości postrzegane są jako wyższe, co jest podstawą skali muzycznej i oceny tonacji. Na przykład, dźwięk o częstotliwości 440 Hz uznawany jest za ton A w muzyce. Barwa dźwięku z kolei wyznaczana jest przez harmoniczne, które są liczbami całkowitymi wielokrotności częstotliwości podstawowej. To oznacza, że różne instrumenty grające tę samą nutę mogą brzmieć inaczej dzięki unikalnemu zestawowi harmonicznych, co jest ściśle związane z ich częstotliwością. Widmo dźwięku, które przedstawia rozkład energii dźwięku w funkcji częstotliwości, również jest determinowane przez częstotliwość, ponieważ to ona decyduje o tym, jakie częstotliwości są obecne w danym sygnale. W związku z tym, rozumienie tych związków jest kluczowe w dziedzinie inżynierii dźwięku, gdzie ważne jest zarówno nagrywanie, jak i przetwarzanie dźwięku. Kluczowym błędem myślowym jest zatem błędne utożsamienie rozdzielczości dźwięku z częstotliwością, co prowadzi do nieporozumień w zakresie jakości dźwięku i jego właściwości."

Pytanie 33

Wykorzystanie przeplotu w formacie GIF wskazuje, że

A. można zwiększyć głębię bitową przypisaną do pliku.
B. obraz jest ładowany fragmentarycznie na całej wysokości.
C. plik można skalować bez strat.
D. można zredukować paletę kolorów.
Pierwsza z błędnych odpowiedzi sugeruje, że zastosowanie przeplotu w formacie GIF umożliwia redukcję palety kolorów. W rzeczywistości, paleta kolorów w formacie GIF jest ograniczona do maksymalnie 256 kolorów, co jest ustalonym standardem tego formatu. Przeplot nie ma związku z redukcją palety, ale bardziej z techniką przesyłania danych. Kolejna nieprawidłowa opcja stwierdza, że obraz jest wczytywany jednocześnie na całej wysokości, co jest sprzeczne z zasadą przeplotu, który polega na przesyłaniu danych w pionie, linia po linii. Z kolei twierdzenie, że można zwiększyć głębię bitową przypisaną plikowi, jest mylące, ponieważ GIF z definicji obsługuje tylko 8-bitową głębię kolorów, co nie pozwala na większe rozdzielczości kolorystyczne. Ostatnia z opcji mówi o bezstratnym skalowaniu plików, co jest niemożliwe w przypadku formatu GIF, który, ze względu na ograniczenia palety kolorów, nie jest odpowiedni do zachowania pełnej jakości obrazu przy zmianie rozmiaru. Te nieporozumienia mogą wynikać z braku zrozumienia podstawowych zasad działania formatów graficznych i ich ograniczeń, co jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania tych technologii w praktyce.

Pytanie 34

W programie Adobe Photoshop funkcji krycia nie można użyć do

A. narzędzi Pędzel i Stempel.
B. jednej warstwy.
C. wszystkich narzędzi.
D. wszystkich warstw.
Wybór odpowiedzi dotyczącej "wszystkich warstw" nie jest właściwy, ponieważ krycie nie jest funkcją przypisaną do warstw jako całości, lecz specyficznemu ustawieniu dla każdej warstwy z osobna. Krycie można dostosować od 0% do 100% dla każdej warstwy, co pozwala na precyzyjne kontrolowanie ich widoczności. Odpowiedzi sugerujące zastosowanie krycia do "jednej warstwy" również są mylące, gdyż krycie nie odnosi się do możliwości zastosowania jedynie w kontekście jednej warstwy, ale do każdej warstwy indywidualnie. Natomiast wskazanie, że krycie można zastosować do "narzędzi Pędzel i Stempel" jest całkowicie błędne, ponieważ te narzędzia działają na zasadzie rysowania na warstwach, a nie krycia ich. Narzędzia te mają swoje własne parametry, takie jak rozmiar, twardość czy przezroczystość, które różnią się od opcji krycia. Typowym błędem jest również mylenie pojęć krycia i przezroczystości narzędzi, co prowadzi do nieporozumień w pracy z grafiką. Warto zwrócić uwagę, że w kontekście standardów branżowych, zrozumienie różnicy między warstwami a narzędziami jest kluczowe dla efektywnej pracy w Photoshopie oraz dla osiągania profesjonalnych rezultatów w projektach graficznych.

Pytanie 35

Użycie zdjęcia objętego licencją by-nc-nd do celów prezentacyjnych umożliwia

A. pokazywanie zdjęcia z podaniem nazwy autora
B. pokazywanie zdjęcia z identyfikacją autora i linkiem do źródła
C. pokazywanie zdjęcia bez podania nazwy autora
D. zmianę zdjęcia bez zgody twórcy
Koncepcje zawarte w odpowiedziach, które sugerują modyfikowanie zdjęcia bez zgody autora lub prezentowanie go bez wskazania źródła, są sprzeczne z zasadami ochrony praw autorskich. Licencja by-nc-nd wyraźnie zabrania wprowadzania zmian w utworze, co oznacza, że każda próba modyfikacji zdjęcia stanowi naruszenie praw autora. Tego rodzaju myślenie często wynika z nieznajomości prawa autorskiego lub błędnego zrozumienia zasad licencjonowania. W przypadku prezentacji zdjęcia, brak podania autora jest również poważnym uchybieniem, ponieważ narusza zasady uznania twórczości. Dążenie do korzystania z zasobów wizualnych bez dokładnego wskazania ich źródła oraz autora prowadzi do dezinformacji oraz ignorowania podstawowych reguł etyki twórczej. Ponadto, zawężenie koncepcji do wyłącznie komercyjnych aspektów użytkowania zdjęcia pomija szerszy kontekst, w jakim prace te są wykorzystywane, a także ignoruje fakt, że prawo do uznania autorstwa jest fundamentalnym elementem ochrony twórczości. Warto zwrócić uwagę na konkretne przykłady, gdzie brak przestrzegania tych zasad doprowadził do sporów prawnych oraz negatywnych konsekwencji dla osób korzystających z cudzych utworów. Niezrozumienie tych zasad może skutkować poważnymi problemami związanymi z prawem autorskim.

Pytanie 36

Które polecenie programu Adobe Photoshop umożliwia poprawienie zniekształceń geometrycznych przedstawionych na zdjęciach?

Ilustracja do pytania
A. Filtr/punkt zbiegu.
B. Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną.
C. Filtr/korekta obiektywu.
D. Warstwa/styl warstwy/opcje mieszania.
Odpowiedź 'Filtr/korekta obiektywu' jest poprawna, ponieważ w programie Adobe Photoshop to narzędzie jest dedykowane do usuwania zniekształceń geometrycznych, które mogą występować w rezultacie użycia różnych obiektywów. Zniekształcenia te, takie jak perspektywa, aberracje chromatyczne czy winietowanie, mogą znacznie wpłynąć na jakość zdjęcia. Użycie filtru korekty obiektywu pozwala na precyzyjne dostosowanie obrazu poprzez zastosowanie profili dla konkretnych obiektywów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obróbce zdjęć. Na przykład, użytkownik może wybrać profil swojego obiektywu, aby automatycznie skorygować te zniekształcenia, co jest szczególnie przydatne przy pracy z szerokokątnymi lub rybnymi obiektywami. Ta funkcjonalność nie tylko poprawia estetykę zdjęcia, ale także zwiększa jego profesjonalny wygląd, co jest kluczowe w branży fotograficznej. Dodatkowo, stosowanie tej korekty może przyczynić się do uzyskania bardziej realistycznych kolorów i kontrastów, co podnosi jakość końcowego produktu.

Pytanie 37

Digitalizacja dźwięku to proces, który polega na

A. wytwarzaniu dźwięku analogowego
B. przekształceniu dźwięku cyfrowego na analogowy
C. przekształceniu dźwięku analogowego na cyfrowy
D. wytwarzaniu dźwięku cyfrowego
Digitalizacja dźwięku to proces, który polega na zamianie dźwięku analogowego na cyfrowy, co umożliwia jego przechowywanie, przetwarzanie i transmisję w formacie cyfrowym. W praktyce, proces ten obejmuje próbkowanie sygnału analogowego, co oznacza rejestrowanie wartości amplitudy dźwięku w regularnych odstępach czasu, oraz kwantyzację, czyli przypisanie każdemu z tych próbek wartości numerycznych. Przykładem zastosowania digitalizacji dźwięku jest nagrywanie muzyki w studiu, gdzie instrumenty są rejestrowane w formie cyfrowej, co pozwala na edycję, miksowanie i efektywne zarządzanie dźwiękiem. Standardy takie jak PCM (Pulse Code Modulation) są powszechnie stosowane w przemyśle muzycznym, filmowym oraz w telekomunikacji. Dzięki cyfryzacji dźwięku możliwe jest również stosowanie kompresji, co pozwala na zmniejszenie rozmiaru plików audio przy minimalnej utracie jakości, co jest istotne w kontekście przesyłania dźwięku przez Internet. Digitalizacja otworzyła nowe możliwości w tworzeniu i dystrybucji dźwięku, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie multimediów.

Pytanie 38

Wyświetlenie tekstu na wszystkich komputerach, niezależnie od zainstalowanych fontów, jest możliwe dzięki uruchomieniu w programie graficznym polecenia

A. Debuguj
B. Przekształć kontur w obiekt
C. Automatyzuj
D. Przekształć w krzywe
Odpowiedź "Przekształć w krzywe" jest na pewno dobra, bo ta funkcja w programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, pozwala zamienić tekst na obiekty wektorowe. Dzięki temu, niezależnie od tego, jakie czcionki są zainstalowane na komputerze, na którym otworzysz plik, tekst będzie wyglądał tak, jak zaplanował to projektant. Jak zamienisz tekst w krzywe, to nie musisz się martwić, że coś się zepsuje, gdy czcionka nie jest dostępna na danym urządzeniu. To jest bardzo ważne, szczególnie przy przygotowywaniu plików do druku, bo wtedy masz pewność, że wszystkie elementy graficzne będą odwzorowane poprawnie, a jakość druku się nie pogorszy. Właściwie to przekształcanie tekstu w krzywe to standardowa rzecz przed eksportem plików do pdf-a. Dzięki temu masz pewność, że wszystko będzie działać na różnych systemach operacyjnych. To jest właściwa praktyka, żeby zabezpieczyć swoje projekty przed nieoczekiwanymi problemami z czcionkami.

Pytanie 39

Zapis #33ff33 wskazuje, że kolor został zdefiniowany w systemie

A. ósemkowym
B. szesnastkowym
C. dwójkowym
D. dziesiętnym
Zrozumienie sposobu zapisu kolorów jest kluczowe w programowaniu, zwłaszcza w kontekście tworzenia stron internetowych. Odpowiedzi, które sugerują inne systemy liczbowe, takie jak dziesiętny, dwójkowy czy ósemkowy, mogą wprowadzać w błąd, ponieważ każdy z tych systemów ma inne zastosowanie i nie odpowiada standardom definiowania kolorów w web development. System dziesiętny, na przykład, używa dziesięciu cyfr (0-9) i jest powszechnie stosowany w codziennym życiu i obliczeniach matematycznych, jednak nie znajduje zastosowania w definiowaniu kolorów w CSS. Z kolei system dwójkowy, składający się jedynie z zer i jedynek, jest fundamentalny w informatyce, ale nie jest wykorzystywany do reprezentacji kolorów w żadnej formie stylizacji webowej. Podobnie, system ósemkowy, który używa cyfr od 0 do 7, również nie ma zastosowania w kontekście kolorów na stronach internetowych. Te alternatywne odpowiedzi mogą również prowadzić do mylnych interpretacji, ponieważ mogą sugerować, że istnieją inne standardy definiowania kolorów, podczas gdy w praktyce najczęściej używanym systemem w tej dziedzinie jest właśnie system szesnastkowy. Przykładem może być sytuacja, w której programista zaprojektował stronę internetową, używając kolorów w systemie szesnastkowym, a następnie próbowałby zastosować wartości w systemie dziesiętnym, co skutkowałoby niepoprawnym wyświetlaniem kolorów. W związku z tym, zrozumienie i umiejętność posługiwania się systemem szesnastkowym jest niezbędne dla każdego, kto chce skutecznie pracować w dziedzinie web developmentu.

Pytanie 40

Na której ilustracji przedstawiono obiekt wektorowy z wypełnieniem tonalnym?

A. Na ilustracji 3.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Na ilustracji 2.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Na ilustracji 1.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Na ilustracji 4.
Ilustracja do odpowiedzi D
Przyglądając się wszystkim ilustracjom, łatwo zauważyć, że tylko jedna prezentuje prawdziwe wypełnienie tonalne, typowe dla obiektów wektorowych. Z mojego doświadczenia wynika, że bardzo często myli się wypełnienie tonalne z innymi efektami graficznymi, takimi jak tekstury bitmapowe czy płaskie podziały kolorystyczne. Na przykład ilustracja 1 przedstawia kilka oddzielnych kształtów z prostymi wypełnieniami, bez płynnych przejść kolorystycznych – to bardziej układ segmentów niż gradient. Ilustracja 3 to typowa bitmapa, prawdopodobnie fragment zdjęcia lub scan powierzchni, gdzie nie mamy kontroli nad kolorem w taki sposób, jak daje to grafika wektorowa; brak tu tzw. smooth shading, typowego dla wektorów. Natomiast ilustracja 4 to klasyczny przykład uproszczonego wzoru geometrycznego, prawdopodobnie wykonanego przy użyciu powielania prostokątów lub ścieżek, bez jakiegokolwiek przejścia tonalnego. Częstym błędem jest uznanie za wypełnienie tonalne dowolnego efektu przestrzennego, ale tylko gradient daje to płynne przejście między barwami charakterystyczne dla nowoczesnych ilustracji czy logotypów. Według standardów branżowych gradienty są stosowane do uzyskania efektu trójwymiarowości lub światła, a nie do odwzorowania faktury czy rytmu powtarzalnych kształtów. Warto na przyszłość zwracać uwagę właśnie na te łagodne przejścia, bo to one odróżniają dobre projekty wektorowe od prostych płaskich grafik czy bitmap.