Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 10:59
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:12

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby uzyskać obraz w odcieniach szarości o głębi koloru 1 bit, należy w urządzeniu skanującym wybrać tryb

A. bichromia
B. CMYK
C. RGB
D. bitmapa
Wybór opcji bitmapa jest prawidłowy, ponieważ format bitmapowy umożliwia zapis obrazu w 1-bitowej głębi koloru, co jest kluczowe dla uzyskania czarno-białego obrazu. W tym przypadku każdy piksel obrazu może być reprezentowany przez jeden bit, co oznacza, że piksel może przyjąć jedną z dwóch wartości: czarną lub białą. Praktyczne zastosowanie tego formatu skanowania znajduje się w obszarze archiwizacji dokumentów, gdzie często konwertuje się dokumenty papierowe na cyfrowe, a ich rozmiar i jakość są kluczowe dla efektywności przechowywania. Użycie głębi 1-bitowej jest optymalne, gdy celem jest zachowanie wyrazistości tekstu oraz szczegółów, jednocześnie minimalizując rozmiar pliku. Standardy takie jak TIFF z opcjami bitmapowymi są powszechnie stosowane w profesjonalnych skanowaniach, co potwierdza, że wybór bitmapy jest najlepszym wyborem dla kreowania efektywnych, czarno-białych dokumentów.

Pytanie 2

Która z właściwości nie definiuje formatu GIF?

A. Wykorzystywany do grafiki wektorowej
B. Pozwala na zapis oraz odtwarzanie animacji
C. Często używany w projektowaniu stron WWW
D. Ograniczona paleta kolorów
Często spotyka się błędne myślenie, że GIF nadaje się do grafiki wektorowej, ale to nieprawda. Wektorowa grafika działa na zupełnie innych zasadach, bo jest tworzona za pomocą matematycznych obiektów. Dzięki temu można ją skalować bez straty jakości, a GIF to format rastrowy, gdzie mamy do czynienia z siatkami pikseli. Używanie GIF-ów do wektorowej grafiki to trochę jak robienie spaghetti w pralce – nie wyjdzie. No i trzeba pamiętać, że GIF ma ograniczoną paletę kolorów, więc nie odda pełnej palety barw w bardziej złożonych obrazach. Kiedy ktoś myli GIF z formatami do grafiki wektorowej, takimi jak SVG, to mogą pojawić się niezłe nieporozumienia. Praktyka w grafice wymaga, żeby znali różnice między tymi formatami, jeśli chcą wykorzystać ich najlepsze cechy w swoich projektach.

Pytanie 3

Krzywe Beziera pozwalają na stworzenie

A. gradientowej mapy
B. cyfrowego obrazu
C. inteligentnego obiektu
D. wektorowego obiektu
Krzywe Beziera są fundamentalnym narzędziem w grafice wektorowej, pozwalającym na tworzenie gładkich krzywych i kształtów. Te krzywe są definiowane przez punkty kontrolne, które wpływają na kształt i kierunek krzywej, co czyni je niezwykle elastycznymi. W praktyce, krzywe Beziera są szeroko stosowane w programach do projektowania graficznego, takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, gdzie umożliwiają artystom precyzyjne modelowanie kształtów i linii. Dzięki swoim właściwościom, krzywe te pozwalają na skalowanie obiektów bez utraty jakości, co jest kluczowe w projektowaniu grafiki wektorowej. Ponadto, krzywe Beziera są również wykorzystywane w animacjach komputerowych oraz interfejsach użytkownika, gdzie płynne przejścia i animacje są istotne dla doświadczeń użytkowników. Przykładem praktycznego zastosowania krzywych Beziera mogą być ścieżki w programach do edycji grafiki, które pozwalają na dynamiczne tworzenie i modyfikowanie obiektów wektorowych w oparciu o zmiany w punktach kontrolnych.

Pytanie 4

Jaką minimalną ilość klatek na sekundę należy osiągnąć, aby uzyskać efekt płynnego ruchu?

A. 25
B. 24
C. 18
D. 12
Wybieranie innej wartości klatek na sekundę niż 25 może prowadzić do różnych nieporozumień związanych z tym, jak nasze oczy postrzegają ruch. Tak naprawdę, 18 fps może wydawać się okej w pewnych sytuacjach, ale zazwyczaj powoduje, że obraz zaczyna migotać i w ogóle nie jest płynny. 12 fps to już totalnie za mało, przez co oglądanie staje się dość męczące. Znajdując się w takiej sytuacji, można ograniczyć swój potencjał produkcyjny w przyszłości. 24 fps choć popularne w filmach, w interaktywnych środowiskach, jak gry, po prostu nie wystarcza, bo potrzebujemy więcej klatek, żeby wszystko działało bez problemu. A jak chodzi o transmisje na żywo, to przy 30 fps i wyżej można liczyć na naprawdę fluidne śledzenie szybkich akcji. Dlatego lepiej nie schodzić poniżej 25 fps, bo to się mija z tym, czego wymaga teraz branża, a jakość wizualna spada.

Pytanie 5

Które polecenie programu Adobe Photoshop umożliwia poprawienie zniekształceń geometrycznych przedstawionych na zdjęciach?

Ilustracja do pytania
A. Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną.
B. Filtr/punkt zbiegu.
C. Filtr/korekta obiektywu.
D. Warstwa/styl warstwy/opcje mieszania.
Odpowiedź 'Filtr/korekta obiektywu' jest poprawna, ponieważ w programie Adobe Photoshop to narzędzie jest dedykowane do usuwania zniekształceń geometrycznych, które mogą występować w rezultacie użycia różnych obiektywów. Zniekształcenia te, takie jak perspektywa, aberracje chromatyczne czy winietowanie, mogą znacznie wpłynąć na jakość zdjęcia. Użycie filtru korekty obiektywu pozwala na precyzyjne dostosowanie obrazu poprzez zastosowanie profili dla konkretnych obiektywów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obróbce zdjęć. Na przykład, użytkownik może wybrać profil swojego obiektywu, aby automatycznie skorygować te zniekształcenia, co jest szczególnie przydatne przy pracy z szerokokątnymi lub rybnymi obiektywami. Ta funkcjonalność nie tylko poprawia estetykę zdjęcia, ale także zwiększa jego profesjonalny wygląd, co jest kluczowe w branży fotograficznej. Dodatkowo, stosowanie tej korekty może przyczynić się do uzyskania bardziej realistycznych kolorów i kontrastów, co podnosi jakość końcowego produktu.

Pytanie 6

Format, w jakim zapisany jest materiał wideo w postaci kontenera multimedialnego, to

A. AAC
B. WMA
C. MP3
D. MP4
Odpowiedź MP4 jest poprawna, ponieważ MP4 to format kontenera multimedialnego, który jest szeroko stosowany do przechowywania wideo i audio. Jest to standardowy format w branży, który obsługuje różne kodeki, co umożliwia wysoką jakość obrazu i dźwięku. Dzięki temu MP4 jest idealnym wyborem do przesyłania materiałów w sieci, w tym na platformach strumieniowych i w mediach społecznościowych. Przykładem zastosowania MP4 może być tworzenie filmów wideo, które są następnie publikowane na YouTube czy Vimeo. MP4 obsługuje także napisy i obrazy, co czyni go elastycznym rozwiązaniem dla twórców treści. Dodatkowo, format ten jest zgodny z wieloma urządzeniami mobilnymi i komputerami, co zwiększa jego dostępność. W praktyce wybór MP4 jako formatu kontenera pomaga zachować jakość materiału przy jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru pliku, co jest kluczowe w kontekście przesyłania danych przez Internet.

Pytanie 7

W jakim przypadku oba odkrycia w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. yellow; #ffff00
B. rgb(128, 255, 0); #ff8000
C. purple; #ff00ff
D. green; rgb(0, 255, 0)
'yellow; #ffff00' to dobry wybór, bo oba zapisy oznaczają ten sam kolor w różnych formatach. 'yellow' to po prostu nazwa koloru w CSS, a '#ffff00' to jego zapis w systemie HEX. W HEX mamy sześć cyfr, gdzie pierwsze dwie to czerwień, następne dwie to zieleń, a ostatnie dwie to niebieski. Przy '#ffff00' maksymalne wartości czerwonego i zielonego (ff) oraz zerowa niebieskiego (00) dają nam kolor żółty. Wiesz, w praktyce często korzysta się z nazw kolorów w CSS, bo są prostsze, ale jak zaczynasz coś bardziej skomplikowanego, jak programowanie grafiki czy projektowanie stron, to umiejętność obsługi notacji HEX i RGB jest naprawdę przydatna. W CSS3 jest mnóstwo nazw kolorów, które możesz wykorzystać, ale znajomość HEX i RGB jest także ważna, zwłaszcza jeśli chcesz się bawić grafiką i kodowaniem stron.

Pytanie 8

Jakie programy pozwalają na tworzenie i edytowanie grafiki rastrowej?

A. WinRAR, Audacity, Paint
B. Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, GIMP
C. Windows Movie Maker, Pinnacle Studio, Adobe Acrobat
D. Corel Painter, CorelDRAW, Inkscape
Odpowiedź 'Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, GIMP' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie te programy są dedykowane do tworzenia i edytowania grafiki rastrowej. Adobe Photoshop to jeden z najpopularniejszych programów graficznych, szeroko stosowany w branży kreatywnej do edycji zdjęć, grafiki cyfrowej i projektowania. Umożliwia zaawansowane manipulacje obrazami, korzystając z warstw, filtrów i narzędzi selekcji. Adobe Lightroom koncentruje się na obróbce zdjęć i zarządzaniu dużymi kolekcjami obrazów, umożliwiając m.in. korekcję kolorów i tonacji. GIMP, z kolei, jest otwartym oprogramowaniem, które oferuje funkcjonalności porównywalne do Photoshopa, a jego elastyczność i rozszerzalność przyciągają wielu użytkowników. Używając tych programów, profesjonaliści i amatorzy mogą realizować różnorodne projekty graficzne, od prostych retuszów, po skomplikowane kompozycje graficzne, co podkreśla ich znaczenie w standardach branżowych dotyczących obróbki obrazów.

Pytanie 9

Połączenie dwóch obrazów cyfrowych w sposób przedstawiony na rysunku uzyskano, wykorzystując

Ilustracja do pytania
A. szybką maskę oraz mapę gradientu.
B. maskę warstwy oraz mieszanie kanałów.
C. maskę warstwy oraz gradient liniowy.
D. szybką maskę oraz kroplomierz.
Poprawna odpowiedź to 'maskę warstwy oraz gradient liniowy', ponieważ ta technika jest powszechnie stosowana w edytorach grafiki rastrowej, takich jak Adobe Photoshop. Maska warstwy pozwala na precyzyjną kontrolę nad tym, które obszary obrazu są widoczne, a które są ukryte. Użycie gradientu liniowego w połączeniu z maską warstwy umożliwia płynne przejście między dwoma obrazami, co jest kluczowe w tworzeniu efektów wizualnych, takich jak przejścia czy fuzje. Przykładem zastosowania tej techniki może być tworzenie efektów panoram lub łączenie różnych zdjęć w jedno, gdzie zależy nam na zachowaniu estetyki i harmonii kolorystycznej. W branży graficznej standardem jest stosowanie takich metod, aby uzyskać profesjonalnie wyglądające rezultaty, co potwierdza ich popularność w projektach reklamowych oraz artystycznych. Warto też zauważyć, że umiejętność pracy z maskami warstw i gradientami jest istotnym elementem profesji związanych z grafiką komputerową.

Pytanie 10

Aby opublikować animację poklatkową stworzoną w programie Adobe Photoshop, należy ją zapisać w formacie

A. PSD
B. GIF
C. BMP
D. PNG
Odpowiedź GIF jest prawidłowa, ponieważ format GIF (Graphics Interchange Format) jest jednym z najpopularniejszych formatów do publikacji animacji poklatkowych. GIF obsługuje maksymalnie 256 kolorów w palecie, co sprawia, że idealnie nadaje się do prostych animacji z ograniczoną paletą barw. W przeciwieństwie do formatów takich jak BMP, PSD czy PNG, które nie wspierają animacji, GIF pozwala na tworzenie sekwencji obrazów w jednym pliku, co jest kluczowe dla animacji poklatkowej. Format ten jest szeroko używany w Internecie, w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych, co czyni go praktycznym wyborem dla twórców treści wizualnych. Ponadto, GIF jest dobrze wspierany przez wszystkie przeglądarki internetowe, co ułatwia jego wyświetlanie na różnych urządzeniach. Warto również znać techniki optymalizacji plików GIF, takie jak ograniczanie liczby klatek czy używanie narzędzi do kompresji, aby zmniejszyć czas ładowania i poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 11

Znaczniki w teście: raz <b>dwa</b> trzy spowodują, że w wyświetleniu słowo dwa będzie

A. podwyższone.
B. pochylone.
C. obniżone.
D. pogrubione.
Odpowiedź "pogrubiony" jest poprawna, ponieważ znacznik <b> w HTML służy do wyróżniania tekstu przez jego pogrubienie. W kontekście przedstawionego frazowania, tekst "dwa" otoczony znacznikiem <b> zostanie wyświetlony w formie pogrubionej, co przyciągnie uwagę czytelnika. Pogrubienie tekstu jest często stosowane w dokumentacji technicznej, materiałach marketingowych czy prezentacjach, aby podkreślić istotne informacje. Warto zauważyć, że stosowanie odpowiednich znaczników HTML jest kluczowe dla poprawnego renderowania treści w przeglądarkach internetowych. Dobre praktyki obejmują umiejętne użycie znaczników, aby zachować czytelność i estetykę treści. Przykładowo, w artykule naukowym, pogrubienie może wskazywać na kluczowe wyniki badań, co ułatwia ich szybkie zidentyfikowanie przez czytelników.

Pytanie 12

Czym jest animacja poklatkowa?

A. Techniką przekształcania zdjęć w animacje
B. Techniką, w której każda klatka filmu jest osobno ustawiana i fotografowana
C. Techniką tworzenia ruchu na podstawie kształtów wektorowych
D. Techniką łączenia dźwięku z obrazem
Animacja poklatkowa to jedna z najstarszych i najbardziej klasycznych technik animacyjnych. Polega na tworzeniu ruchu poprzez sekwencyjne fotografowanie obiektów, które są nieznacznie przesuwane lub modyfikowane pomiędzy kolejnymi klatkami. Dzięki temu, gdy klatki są odtwarzane w szybkim tempie, uzyskujemy iluzję płynnego ruchu. Technika ta była szeroko stosowana w produkcji filmowej przed erą cyfrową i jest nadal używana w projektach, które wymagają unikalnego, organicznego wyglądu. Przykładem mogą być filmy takie jak "Wallace i Gromit" czy "Koralina". Animacja poklatkowa wymaga dużej precyzji i cierpliwości, ponieważ każda klatka musi być dokładnie zaplanowana i zrealizowana. Ważne jest również oświetlenie, które musi być stabilne, by uniknąć migotania. Dziś, mimo rozwoju technologii cyfrowych, animacja poklatkowa nadal ma swoje miejsce, szczególnie w projektach, które poszukują wyjątkowej tekstury i klimatu, niemożliwych do uzyskania w pełni cyfrowo.

Pytanie 13

Która ilustracja wskazuje na zastosowanie polecenia Warstwa/Styl warstwy w programie Adobe Photoshop?

A. Ilustracja 1
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Ilustracja 2
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Ilustracja 3
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Ilustracja 4
Ilustracja do odpowiedzi D
Wybrana ilustracja świetnie obrazuje efekt użycia polecenia Warstwa/Styl warstwy w programie Adobe Photoshop. To właśnie na tej grafice widać klasyczne style warstwy, takie jak Cień, Skośne i tłoczenie czy Połysk. Moim zdaniem, najłatwiej odróżnić ten efekt po charakterystycznym poczuciu głębi i trójwymiarowości – tekst wygląda, jakby miał objętość, a cień nadaje mu lekko oderwany od tła wygląd. W praktyce w Photoshopie takie efekty nakłada się błyskawicznie, klikając warstwę prawym przyciskiem i wybierając opcję Styl warstwy. To bardzo wygodne, bo można modyfikować podgląd efektów na żywo, nie niszcząc oryginalnej zawartości. W pracy grafika, style warstwy pozwalają tworzyć szybko profesjonalne napisy, ikony czy przyciski, zgodnie ze standardami projektowania – to ogromne ułatwienie w porównaniu do ręcznego tworzenia każdego efektu osobno, warstwa po warstwie. Często jeszcze dokłada się takie efekty jak Obrys, Poświata czy Satyna, żeby dodać bardziej złożone wykończenia. Warto eksperymentować, bo style warstwy są nie tylko szybkie, ale też w pełni edytowalne – czyli zawsze można wrócić i coś poprawić bez utraty jakości. No i jeszcze jedna sprawa: style warstwy są szeroko wykorzystywane, bo pozwalają utrzymać spójność wizualną w całym projekcie, szczególnie przy większych zestawach grafik.

Pytanie 14

Aby wyświetlić plik FLA w sieci, należy go przekonwertować na format

A. SWF
B. JPG
C. GIF
D. TIFF
Odpowiedź SWF jest prawidłowa, ponieważ pliki FLA są natywnymi plikami projektu używanymi w oprogramowaniu Adobe Animate (dawniej Flash Professional). Głównym celem konwersji pliku FLA do formatu SWF jest umożliwienie wyświetlenia zawartości animacji w przeglądarkach internetowych. Format SWF (Shockwave Flash) jest skompresowanym plikiem, który zawiera wszystkie elementy animacji, w tym grafikę, dźwięki i interaktywność, co czyni go idealnym do wykorzystania w sieci. Ponadto SWF jest standardem stosowanym w branży do publikowania treści multimedialnych, co zapewnia szeroką kompatybilność z różnymi platformami i urządzeniami. Przykładem zastosowania może być stworzenie interaktywnej gry online lub animacji promocyjnej, które są następnie osadzane na stronach internetowych. SWF również wspiera różnorodne działania, takie jak animacje wektorowe oraz skrypty ActionScript, co daje twórcom dużą elastyczność w projektowaniu angażujących treści. Warto dodać, że z uwagi na postępujące wycofywanie wsparcia dla technologii Flash, zaleca się rozważenie alternatywnych formatów, takich jak HTML5, które zyskują na popularności w tworzeniu animacji internetowych.

Pytanie 15

Jaki kolor reprezentuje kod #FFFFFF w systemie szesnastkowym?

A. Czarny
B. Ciemnoszary
C. Zielony
D. Biały
Zapis #FFFFFF w kodzie szesnastkowym reprezentuje kolor biały. W systemie kolorów RGB, który jest powszechnie używany w projektowaniu stron internetowych oraz grafice komputerowej, kolor biały uzyskuje się poprzez połączenie maksymalnych wartości czerwonego, zielonego i niebieskiego, czyli 255 dla każdego z tych kolorów. Zapis szesnastkowy #FFFFFF wskazuje, że wartości RGB są równe (255, 255, 255). Zastosowanie koloru białego jest powszechne w różnych kontekstach, takich jak tła stron internetowych, gdzie biały kolor zapewnia czytelność tekstu czarnego lub ciemnego. W standardach webowych, takich jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), zaleca się, aby kontrast między tłem a tekstem był wystarczający, co czyni biały kolor często preferowanym wyborem. Ponadto, w projektowaniu graficznym biel często symbolizuje czystość, przestronność i nowoczesność, co czyni go kluczowym kolorem w wielu paletach barw.

Pytanie 16

Która z wymienionych aplikacji nie pełni funkcji edytora tekstu?

A. Notatnik
B. Libre Office Writer
C. Libre Office Impress
D. Notepad++
Libre Office Impress to aplikacja służąca do tworzenia prezentacji multimedialnych, a nie edytorem tekstu. Edytory tekstu, takie jak Libre Office Writer, Notepad++ i Notatnik, pozwalają użytkownikom na tworzenie, edytowanie i formatowanie dokumentów tekstowych. Impress dostarcza narzędzi do tworzenia slajdów, animacji oraz efektów wizualnych, co jest typowe dla programów do prezentacji. W praktyce, podczas pracy nad projektem, możesz używać Impress do zaprezentowania wyników badań lub pomysłów w sposób wizualny, co zwiększa zaangażowanie Twojej publiczności. Standardy branżowe wskazują, że odpowiednie narzędzia powinny być dobierane w zależności od celu pracy. Dlatego ważne jest, aby różnicować aplikacje, których używamy, w zależności od zadań, jakie musimy wykonać, aby efektywnie osiągać zamierzone cele.

Pytanie 17

Który typ obiektywu zapewnia fotografowi największe możliwości pracy z wąskim kadrem?

A. Obiektyw szerokokątny
B. Obiektyw rybie oko
C. Obiektyw standardowy
D. Teleobiektyw
Teleobiektyw, charakteryzujący się długą ogniskową, jest idealnym narzędziem do pracy z wąskim kadrem, ponieważ pozwala na uchwycenie detali z daleka oraz na efektywne izolowanie obiektów w kadrze. Dzięki swojej konstrukcji, teleobiektywy zapewniają mniejsze pole widzenia, co skutkuje zwężeniem kadru i skupieniem uwagi na wybranym elemencie kompozycji. Praktycznym zastosowaniem teleobiektywu jest fotografia sportowa, gdzie fotograf może uchwycić dynamiczne ujęcia zawodników z daleka, czy też w przypadku portretów, gdzie teleobiektyw pozwala uzyskać naturalne odwzorowanie rysów twarzy oraz estetyczne rozmycie tła. Ponadto, teleobiektywy często oferują dużą przysłonę, co umożliwia uzyskanie efektu bokeh, co dodatkowo zwiększa możliwości artystyczne fotografa. W branży fotograficznej teleobiektywy są także uznawane za standard w profesjonalnej fotografii przyrodniczej, gdzie konieczne jest uchwycenie zwierząt w ich naturalnym środowisku, z zachowaniem odpowiedniej odległości, co minimalizuje ich stres i pozwala na bardziej autentyczne ujęcia.

Pytanie 18

Jaki operator w języku JavaScript służy do obliczania reszty z dzielenia?

A. operator /
B. operator *
C. operator %
D. operator +
Operator % w języku JavaScript jest używany do obliczania reszty z dzielenia dwóch liczb. Zastosowanie tego operatora jest niezwykle przydatne w wielu kontekstach, na przykład podczas ustalania, czy liczba jest parzysta czy nie. Możemy to zweryfikować, dzieląc liczbę przez 2 i sprawdzając, czy reszta wynosi 0. Przykładowo, wyrażenie 4 % 2 zwróci 0, co potwierdza, że liczba 4 jest parzysta. Operator ten jest również kluczowy w algorytmach, które wymagają cyklicznych powtórzeń lub rozdzielenia danych, takich jak w przypadku iteracji przez tablicę. Przykładowo, w przypadku 10 % 3 otrzymujemy 1, co wskazuje, że 10 dzieli się przez 3 z resztą 1. W kontekście najlepszych praktyk programowania, użycie operatora modulo powinno być przemyślane, aby uniknąć błędów logicznych, zwłaszcza w sytuacjach złożonych, jak na przykład w grach, gdzie często trzeba kontrolować stany i cykle. Warto również pamiętać, że operator ten działa zarówno na liczbach całkowitych, jak i zmiennoprzecinkowych, co czyni go wszechstronnym narzędziem w wielu scenariuszach programistycznych.

Pytanie 19

W procesie digitalizacji pozytywów uzyskuje się

A. obrazy rastrowe
B. prezentacje
C. animacje
D. obrazy wektorowe
W wyniku digitalizacji pozytywów, czyli procesów skanowania lub przekształcania fizycznych materiałów fotograficznych na formaty cyfrowe, otrzymuje się obrazy rastrowe. Obrazy te są zbudowane z pikseli, co oznacza, że każdy piksel reprezentuje określony kolor i jasność. Digitalizacja pozytywów jest powszechnie stosowana w fotografii i archiwizacji, szczególnie w kontekście zachowania dziedzictwa kulturowego. Przykładem może być digitalizacja starych zdjęć, które są następnie przechowywane w formie rastrowej, co pozwala na ich edycję w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop. W praktyce, standardem w archiwizacji jest stosowanie rozdzielczości co najmniej 300 dpi (punktów na cal), co zapewnia odpowiednią jakość obrazu przy wydruku. Dobre praktyki obejmują także formaty plików, takie jak TIFF, które oferują większą elastyczność w zakresie zachowania szczegółów obrazu w porównaniu do formatów skompresowanych, takich jak JPEG.

Pytanie 20

Program Audacity służy do obróbki plików

A. wektorowych
B. wideo
C. rastrowych
D. dźwiękowych
Audacity to oprogramowanie typu open source, które jest szeroko stosowane do edycji plików dźwiękowych. Jego funkcje obejmują nagrywanie, edytowanie, miksowanie oraz aplikowanie różnych efektów dźwiękowych. Program obsługuje wiele formatów audio, w tym WAV, MP3 oraz Ogg Vorbis, co czyni go wszechstronnym narzędziem zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów. Przykładowe zastosowania Audacity obejmują nagrywanie podcastów, edytowanie ścieżek dźwiękowych w filmach oraz tworzenie muzyki. Funkcje takie jak możliwość pracy z wieloma ścieżkami dźwiękowymi, obsługa efektów takich jak kompresja czy equalizacja, a także możliwość importowania i eksportowania plików w różnych formatach, są zgodne z branżowymi standardami. Audacity jest również często wykorzystywane w edukacji do nauki podstawowych technik edycji dźwięku, co przyczynia się do jego popularności wśród uczniów i studentów.

Pytanie 21

Który z poniższych formatów jest odpowiedni dla plików audio?

A. FLAC
B. SVGZ
C. GIF
D. PNG
FLAC, czyli Free Lossless Audio Codec, to format plików dźwiękowych, który kompresuje audio bez straty jakości. Jest szeroko stosowany w branży muzycznej i audiowizualnej, ponieważ pozwala na zachowanie pełnej jakości dźwięku, co jest niezwykle istotne dla audiofilów oraz producentów muzycznych. FLAC jest szczególnie popularny w przypadku archiwizacji nagrań, ponieważ umożliwia zredukowanie rozmiaru plików w porównaniu do tradycyjnych formatów WAV, przy zachowaniu oryginalnej jakości dźwięku. W praktyce, piosenki w formacie FLAC są często używane w serwisach streamingowych oferujących wysoką jakość dźwięku, a także w bibliotekach muzycznych i platformach sprzedaży cyfrowej. Warto również zauważyć, że FLAC jest otwartym standardem, co oznacza, że jest dostępny dla programistów i użytkowników bez opłat licencyjnych, co sprzyja jego popularyzacji w różnych aplikacjach i urządzeniach audio. Znajomość formatów audio, takich jak FLAC, jest kluczowa dla osób zajmujących się produkcją muzyczną oraz dla konsumentów, którzy cenią sobie jakość dźwięku.

Pytanie 22

Który z poniższych programów jest używany do montażu wideo?

A. Adobe InDesign
B. Adobe Lightroom
C. Adobe Premiere Pro
D. Adobe Illustrator
Adobe Premiere Pro to jeden z najbardziej profesjonalnych programów do montażu wideo dostępnych na rynku. Używany jest zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów w branży filmowej. Program ten pozwala na edycję filmów w czasie rzeczywistym, dodawanie efektów specjalnych, korekcję kolorów oraz tworzenie zaawansowanych przejść między scenami. Dzięki szerokiej gamie narzędzi, użytkownik może precyzyjnie modyfikować ścieżki wideo i audio, co daje pełną kontrolę nad finalnym produktem. Adobe Premiere Pro jest również zintegrowany z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak After Effects i Photoshop, co umożliwia płynne przenoszenie projektów pomiędzy nimi i tworzenie kompleksowych projektów multimedialnych. Program ten jest często wybierany przez profesjonalnych montażystów ze względu na jego niezawodność, elastyczność i wsparcie dla najnowszych technologii wideo, takich jak 4K i HDR. Jest to narzędzie, które pozwala na realizację nawet najbardziej wymagających projektów filmowych, co czyni go standardem w branży.

Pytanie 23

Jakie oprogramowanie pozwala na zaawansowaną edycję cyfrowych obrazów w celu ich wykorzystania w projekcie multimedialnym?

A. Adobe Photoshop oraz GIMP
B. Adobe InDesign oraz Word
C. Adobe Illustrator oraz PowerPoint
D. Adobe Flash oraz Excel
Odpowiedź "Adobe Photoshop i GIMP" jest prawidłowa, ponieważ oba te programy są szeroko uznawane za standardy w dziedzinie zaawansowanej obróbki obrazu cyfrowego. Adobe Photoshop to profesjonalne narzędzie dostarczające użytkownikom kompleksowy zestaw funkcji do edycji zdjęć, grafiki oraz projektowania wizualnego. Umożliwia zaawansowane manipulacje obrazami, takie jak retusz, warstwowanie, oraz szeroką gamę efektów wizualnych. GIMP (GNU Image Manipulation Program) jest równie silnym narzędziem, które jest darmowe i open-source, a jego możliwości są porównywalne z Photoshopem. Użytkownicy mogą korzystać z obu programów do tworzenia grafiki, która następnie może być wykorzystana w projektach multimedialnych, takich jak prezentacje, strony internetowe czy materiały promocyjne. Przy stosowaniu tych aplikacji, ważne jest przestrzeganie dobrych praktyk branżowych, takich jak optymalizacja obrazów do użytku w sieci, co przekłada się na szybsze ładowanie stron i lepszą jakość wizualną. Ponadto, znajomość narzędzi takich jak maski warstwowe, filtry czy krzywe kolorów staje się kluczowa w dążeniu do tworzenia profesjonalnych projektów multimedialnych.

Pytanie 24

Jaką właściwą interpretację ma znak ewakuacyjny ukazany na obrazku?

Ilustracja do pytania
A. Kierunek wyjścia ewakuacyjnego jest w lewo
B. Prysznic awaryjny mieści się po lewej stronie klatki schodowej
C. Kierunek ewakuacji prowadzi schodami w dół
D. Miejsce zbiórki znajduje się za drzwiami
Znak wskazuje kierunek wyjścia ewakuacyjnego w lewo. Strzałka skierowana w lewo oznacza kierunek, w którym należy się udać, aby bezpiecznie opuścić budynek. Postać biegnąca przez drzwi symbolizuje wyjście ewakuacyjne, co oznacza, że jest to droga wyprowadzająca na zewnątrz lub do bezpiecznego miejsca. Zrozumienie takich znaków jest kluczowe w sytuacjach zagrożenia, gdzie szybka reakcja może uratować życie.

Pytanie 25

Kolorystyka obrazów uzyskiwanych za pomocą cyfrowej kamery wideo lub cyfrowego aparatu fotograficznego jest uzależniona od

A. wartości progowej obrazów
B. zastosowanej liczby przesłony
C. częstotliwości powtarzania półobrazów
D. ustawienia balansu bieli
Ustawienie balansu bieli jest kluczowym parametrem w fotografii i filmowaniu, który zapewnia prawidłowe odwzorowanie kolorów w różnych warunkach oświetleniowych. Balans bieli działa poprzez dostosowanie kolorów obrazu do warunków oświetleniowych, eliminując odcienie, które mogą być spowodowane np. światłem żarowym, fluorescencyjnym czy słonecznym. Na przykład, przy fotografowaniu w pomieszczeniach oświetlonych żarówkami, zdjęcia mogą mieć pomarańczowy odcień, co można skorygować poprzez ustawienie balansu bieli na odpowiednią temperaturę barwową. W praktycznych zastosowaniach, fotografowie często korzystają z przedziałów automatycznych dla balansu bieli, jednak w przypadku profesjonalnych produkcji, ręczne ustawienia mogą zapewnić większą precyzję. Dobre praktyki zalecają również wykonywanie próbek zdjęć w różnych warunkach oświetleniowych, aby lepiej zrozumieć, jak balans bieli wpływa na końcowy efekt wizualny.

Pytanie 26

Narzędzia umożliwiające wykonanie miejscowego retuszu obrazu cyfrowego, to

A. stempel ze wzorkiem i pędzel artystyczny.
B. kroplomierz i pędzel mieszający.
C. łatka i pędzel korygujący.
D. rączka i pędzel historii.
Łatka i pędzel korygujący to absolutna podstawa, jeśli chodzi o miejscowy retusz w programach graficznych, takich jak Photoshop czy GIMP. Narzędzia te zostały specjalnie zaprojektowane właśnie do usuwania niedoskonałości na małych fragmentach obrazu, takich jak kurz, rysy, wypryski na skórze czy inne lokalne defekty. Działają na zasadzie inteligentnego dopasowywania tekstury, koloru oraz światła, dzięki czemu efekt końcowy wygląda bardzo naturalnie i nie widać śladów po ingerencji. Łatka pozwala zaznaczyć obszar do naprawy i przeciągnąć go nad miejsce, z którego pobierana jest poprawna tekstura – to często stosowana technika przy większych fragmentach skóry, tkanin czy tła. Pędzel korygujący natomiast umożliwia bardziej precyzyjną pracę na małych detalach, automatycznie mieszając wybrane obszary z otoczeniem. Moim zdaniem, jeśli ktoś zajmuje się retuszem profesjonalnie albo po prostu chce uzyskać estetyczny efekt bez widocznych poprawek, powinien naprawdę dobrze opanować te dwa narzędzia. Często też spotkałem się z tym, że nawet zawodowcy nie korzystają z nich w pełni – a szkoda, bo potrafią znacznie przyspieszyć pracę i sprawić, że rezultat będzie o klasę lepszy. Takie podejście to standard branżowy, szczególnie przy obróbce zdjęć portretowych czy produktowych. No i warto pamiętać, że kluczem jest subtelność i umiar – miejscowy retusz powinien być niewidoczny dla odbiorcy końcowego.

Pytanie 27

Jakiej częstotliwości używa CD-Audio do odwzorowywania dźwięku?

A. 22 kHz
B. 44 kHz
C. 33 kHz
D. 11 kHz
Dźwięk w formacie CD-Audio jest próbkowany z częstotliwością 44,1 kHz, co oznacza, że w ciągu jednej sekundy dokonuje się 44 100 próbek. Taka częstotliwość została przyjęta jako standard, ponieważ jest wystarczająca do wiernego odwzorowania dźwięku w zakresie słyszalnym dla ludzkiego ucha, które wynosi od 20 Hz do 20 kHz. Wybór 44,1 kHz wynika z zasady Nyquista, która sugeruje, że aby dokładnie odwzorować sygnał analogowy, należy próbować go z częstotliwością co najmniej dwa razy większą od najwyższej częstotliwości, jaką chcemy uchwycić. Dodatkowo, w praktyce, takie próbkowanie pozwala na uzyskanie wysokiej jakości dźwięku, co jest kluczowe w produkcji muzyki i nagraniach profesjonalnych. W standardzie CD-Audio zastosowano także kompresję 16-bitową, co zwiększa dynamikę dźwięku i zapewnia bogatsze brzmienie. Warto zauważyć, że standard ten jest szeroko stosowany w branży muzycznej i jest podstawą dla wielu formatów audio, co czyni go fundamentalnym elementem w kontekście jakości nagrań."

Pytanie 28

Technika stosowana w animacji, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny, to

A. rendering
B. głębia
C. morfing
D. modelowanie
Morfing to taka fajna technika animacji, która sprawia, że jeden obiekt płynnie przechodzi w inny. Działa dzięki specjalnym algorytmom, które analizują kształty i tworzą pośrednie klatki, co daje ten naturalny efekt. Używa się tego w różnych dziedzinach, od animowanych filmów, przez gry komputerowe, aż po efekty specjalne w filmach. Przykładowo, można zobaczyć jak postać zmienia się w inną, a to wszystko dzieje się praktycznie niezauważalnie dla widza. W animacji i efektach wizualnych morfing jest mega ważny, bo pozwala na wprowadzenie naprawdę kreatywnych rozwiązań. Jeśli chodzi o narzędzia, to takie programy jak Blender czy Maya są super do tego, bo oferują świetne funkcje do robienia tych płynnych przejść między obiektami. Dobrze zrobiony morfing nie tylko ładnie wygląda, ale też poprawia wrażenia widza.

Pytanie 29

Program Audacity to aplikacja, która pozwala na

A. tworzenie animacji.
B. darmową edycję plików dźwiękowych.
C. wyłącznie komercyjną obróbkę plików dźwiękowych.
D. pisanie skryptów do stron internetowych.
Pojęcie edycji dźwięku w kontekście programu Audacity często bywa mylone z innymi dziedzinami, takimi jak animacja czy programowanie stron internetowych. Tworzenie animacji wymaga zupełnie innych narzędzi i umiejętności technicznych, które koncentrują się głównie na grafice i ruchu, a nie na obróbce dźwięku. W przypadku pisania skryptów stron internetowych wykorzystywane są języki programowania, takie jak JavaScript, HTML czy CSS, które służą do tworzenia interaktywnych doświadczeń online, co jest również niezgodne z funkcjonalnościami Audacity. Z kolei stwierdzenie, że program ten służy wyłącznie do komercyjnej obróbki plików dźwiękowych, jest błędne, ponieważ Audacity jest oprogramowaniem typu open source, co oznacza, że jest dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich celu – zarówno do zastosowań komercyjnych, jak i hobbystycznych. W rzeczywistości, jego darmowa natura oraz wszechstronność sprawiają, że jest idealnym narzędziem dla każdego, kto pragnie rozpocząć przygodę z edycją dźwięku, niezależnie od poziomu zaawansowania. Kluczowe jest zrozumienie, że dobór narzędzi edycyjnych powinien opierać się na ich rzeczywistych funkcjonalnościach i przeznaczeniu, a nie na niepoprawnych skojarzeniach czy stereotypach dotyczących programów audio.

Pytanie 30

Który system kolorów wykorzystuje się do określenia różnicy w barwach?

A. CMYK
B. HSB
C. RGB
D. LAB
Model barw LAB, znany również jako CIELAB, jest szeroko stosowany w przemyśle graficznym oraz w zastosowaniach kolorystycznych do wyznaczania różnic barw. Jego główną zaletą jest to, że opiera się na percepcji ludzkiego oka, co pozwala na lepsze odwzorowanie kolorów w sposobie, w jaki je postrzegamy. W modelu LAB kolory są definiowane w trzech osiach: L* (jasność), a* (zielono-czerwony), oraz b* (niebiesko-żółty). Dzięki temu można w prosty sposób określić różnice między kolorami z użyciem metryki Euclidean, co czyni go idealnym do zastosowań wymagających precyzyjnych pomiarów kolorystycznych, takich jak kontrola jakości w produkcji czy też w analizie kolorów w fotografii. Przykładowo, przy tworzeniu profili ICC w druku cyfrowym, LAB jest często używany do konwersji między różnymi przestrzeniami kolorów, co zapewnia spójność wizualną. Ze względu na swoją neutralność i niezależność od medium, LAB jest standardem w wielu profesjonalnych systemach kolorystycznych, co czyni go kluczowym narzędziem w pracy z kolorami.

Pytanie 31

Wskaż ilustrację przedstawiającą wyłącznie barwy z tonacji ciepłej.

Ilustracja do pytania
A. Ilustracja 1.
B. Ilustracja 4.
C. Ilustracja 3.
D. Ilustracja 2.
Ilustracja 2 została poprawnie zidentyfikowana jako przedstawiająca wyłącznie barwy ciepłe. Barwy te, do których zaliczamy odcienie czerwieni, pomarańczy i żółci, są kojarzone z emocjami związanymi z energią, ciepłem oraz przyjemnymi skojarzeniami, takimi jak ogień czy słońce. W kontekście teorii kolorów, barwy ciepłe są często wykorzystywane w projektowaniu graficznym, sztuce czy architekturze, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy oraz wprowadzić atmosferę przytulności. Przykładowo, w marketingu, stosowanie tych kolorów może wpływać na percepcję marki, sprawiając, że wydaje się bardziej przyjazna i dostępna. Zrozumienie różnic między barwami ciepłymi a zimnymi jest kluczowe w procesie tworzenia harmonijnych kompozycji wizualnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w dziedzinie designu. Warto również pamiętać, że barwy ciepłe mogą wpływać na nastrój, dlatego ich zastosowanie powinno być przemyślane w kontekście celu komunikacji wizualnej.

Pytanie 32

Jakie funkcje pełni Windows Media Player?

A. Nagrywania i montażu
B. Odtwarzania i montażu
C. Odtwarzania i nagrywania
D. Odtwarzania, nagrywania i montażu
Windows Media Player jest raczej do podstawowego odtwarzania i nagrywania, więc jeśli ktoś myśli, że ma tam zaawansowane opcje montażu, to się myli. Do montażu trzeba już bardziej zaawansowanego oprogramowania, takiego jak Adobe Premiere czy Final Cut Pro, które mają naprawdę wiele narzędzi do edycji. WMP skupia się na odtwarzaniu i nagrywaniu i nie da się tam robić skomplikowanych rzeczy, takich jak cięcie czy dodawanie efektów. Mogą być nieporozumienia, bo program pozwala na proste manipulacje plikami, ale to nie jest edytor multimediów. Kluczowe jest, żeby wiedzieć, że WMP nie nadaje się do montażu, a jak chcesz edytować media, to warto wybrać inne oprogramowanie.

Pytanie 33

Interfejsem służącym do przesyłania cyfrowego sygnału audio i wideo o wysokiej przepustowości jest

A. DVI
B. DVIX
C. VGA
D. HDMI
Wybór innego interfejsu niż HDMI bardzo często wynika z tego, że nie wszyscy od razu odróżniają technologie cyfrowe od analogowych oraz nie śledzą, w jaki sposób rozwijały się standardy przesyłu obrazu i dźwięku w elektronice użytkowej. DVI jest interfejsem cyfrowym, ale ma istotne ograniczenia: nie przenosi dźwięku, a tylko obraz, i to nie zawsze o najwyższej rozdzielczości, zwłaszcza w starszych wersjach. Stosowany był głównie w monitorach komputerowych, zanim rozpowszechniło się HDMI. VGA z kolei to już technologia czysto analogowa – przesyła tylko obraz (i to w formie analogowej), a nie dźwięk, przez co zupełnie nie nadaje się do nowoczesnych zastosowań wymagających wysokiej jakości przesyłu sygnału cyfrowego. Co ciekawe, mimo że czasem widuje się przejściówki z VGA na inne standardy, to jakość obrazu mocno na tym cierpi, a dźwięku zwyczajnie się nie dostarczy tym przewodem. DVIX natomiast to w ogóle nie jest żaden interfejs sprzętowy, tylko format kompresji wideo – można to pomylić przez podobieństwo nazwy, ale nie służy on do przesyłania sygnału między urządzeniami, lecz do zapisywania plików wideo. Moim zdaniem często takie błędy biorą się z tego, że nazwy brzmią podobnie lub są kojarzone z technologiami „wizualnymi”, ale tu trzeba rozróżnić między formatami plików a fizycznymi złączami. W praktyce, jeżeli ktoś chce przesyłać zarówno obraz, jak i dźwięk cyfrowy wysokiej jakości między urządzeniami, to jedyną słuszną opcją z tych wymienionych pozostaje HDMI. Warto też zauważyć, że branża AV od lat promuje HDMI jako uniwersalny standard, z uwagi na jego funkcjonalność, łatwość obsługi i kompatybilność z nowoczesnymi rozwiązaniami, czego niestety nie da się powiedzieć o DVI, VGA czy nawet o myląco brzmiącym DVIX.

Pytanie 34

Histogram, który zawiera największe wartości z prawej, skrajnej strony histogramu wskazuje z reguły na zdjęcie

Ilustracja do pytania
A. prawidłowo oświetlone.
B. mocno skontrastowane.
C. niedoświetlone.
D. prześwietlone.
Wybór odpowiedzi, która nie wskazuje na prześwietlenie zdjęcia, a sugeruje, że obraz jest prawidłowo oświetlony, niedoświetlony czy mocno skontrastowany, prowadzi do błędnych wniosków. Prawidłowo oświetlone zdjęcie powinno wykazywać zbalansowany histogram, z wartościami rozłożonymi w całym zakresie, a nie skupionymi na jednym końcu. Niedoświetlenie z kolei oznacza, że histogram byłby przesunięty w lewo, a większość wartości znajdowałaby się w ciemnym zakresie, co w przypadku jasnych tonów jest niemożliwe. Mocno skontrastowane zdjęcie może wykazywać skrajności w jasności i ciemności, ale nie oznacza to, że histogram skupi się na jasnych tonach. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych wniosków wynikają z niepełnego zrozumienia roli histogramu w ocenie jakości obrazu. Użytkownicy mogą mylić różnice między przetwarzaniem obrazu a jego pierwotnym stanem, co prowadzi do niewłaściwej oceny. Zrozumienie, jak ważna jest analiza histogramu w kontekście ekspozycji, jest kluczowe dla osiągnięcia lepszych wyników w fotografii. Warto również zaznajomić się z zasadami ekspozycji i techniką 'expose to the right', która namawia do maksymalizacji jasnych tonów bez ich prześwietlania.

Pytanie 35

Jakie produkty można stworzyć korzystając z programu Adobe Dreamweaver?

A. Arkusze kalkulacyjne
B. Zrastrowane ilustracje
C. Aplikacje internetowe
D. Druki reklamowe
Adobe Dreamweaver to naprawdę fajne narzędzie, które pomaga w tworzeniu stron internetowych i aplikacji. Można w nim programować w HTML, CSS, a nawet JavaScript, co daje dużą swobodę w projektowaniu. Osobiście uważam, że duży plus to jego opcje wizualne, bo można wprowadzać zmiany bez konieczności grzebania w kodzie non-stop. Przykładem, gdzie Dreamweaver się sprawdza, są interaktywne formularze, które są niezbędne w wielu stronach. A do tego integracja z bazami danych, co znacznie ułatwia życię, szczególnie przy dynamicznej treści. Nie zapominajmy też o standardach, jak W3C, które są wspierane przez program. Dzięki temu, mamy pewność, że nasze projekty są zgodne i wyglądają jak należy. To narzędzie jest znane w naszej branży, więc warto je znać i się nim posługiwać.

Pytanie 36

Materiał cyfrowy to na przykład

A. zdjęcie w formacie RAW
B. taśma magnetofonowa.
C. winylowa płyta.
D. rysunek szachownicy.
Zdjęcie w formacie RAW to przykład materiału cyfrowego, który zachowuje nieprzetworzone dane z matrycy aparatu fotograficznego. Format ten różni się od innych typów plików graficznych, takich jak JPEG czy PNG, które stosują kompresję stratną, co oznacza, że niektóre informacje są tracone w procesie zapisu. Pliki RAW pozwalają na dużą elastyczność w postprodukcji, umożliwiając korekcję ekspozycji, balansu bieli oraz innych parametrów bez degradacji jakości obrazu. Dzięki temu profesjonalni fotografowie preferują ten format, gdyż mogą uzyskać najwyższą jakość zdjęć i lepszą kontrolę nad końcowym efektem. Praktyczne zastosowanie formatu RAW w fotografii cyfrowej jest szerokie, od sesji portretowych po fotografie krajobrazowe. Standardy branżowe, takie jak Adobe DNG, stanowią przykład konwencji, które wspierają obróbkę i archiwizację zdjęć w formacie RAW, co odzwierciedla rosnące znaczenie tego formatu w profesjonalnym środowisku.

Pytanie 37

Jakie aplikacje oferują funkcję dopasowania tekstu do ścieżki?

A. Inkscape, PowerPoint, Adobe Acrobat
B. Audacity, Adobe Dreamweaver, Corel PHOTO-PAINT
C. Adobe Photoshop, CorelDRAW, Adobe Illustrator
D. Windows Movie Maker, Adobe Flash, Adobe Lightroom
Wybór aplikacji, które nie obsługują funkcji dopasowania tekstu do ścieżki, może wynikać z mylnego przekonania, że tekst i grafika są w tych programach traktowane podobnie do narzędzi edycyjnych. Na przykład, Windows Movie Maker jest narzędziem do edycji wideo, a jego funkcje koncentrują się na montażu filmów, a nie na zaawansowanej edycji grafiki czy tekstu. Adobe Flash, choć oferuje ciekawe technologie animacyjne, nie jest przeznaczone do pracy z tekstem w kontekście jego dopasowania do kształtów, co ogranicza możliwości kreatywne w zakresie grafiki wektorowej. Z kolei Adobe Lightroom to aplikacja stworzona do edycji zdjęć i zarządzania nimi, nie posiadając funkcji niezbędnych do zaawansowanego przetwarzania tekstu. Inkscape i PowerPoint również nie są odpowiednie do tego typu zadań; Inkscape, mimo że obsługuje grafikę wektorową, nie ma tak rozbudowanej funkcjonalności dopasowania tekstu jak wspomniane wcześniej programy. PowerPoint, z kolei, jest narzędziem do tworzenia prezentacji, które ogranicza możliwości edycji i nie oferuje zaawansowanego dopasowania tekstu do ścieżki. W rezultacie, wybór niewłaściwych aplikacji może wynikać z nieporozumienia, jakie funkcje i możliwości oferują poszczególne programy graficzne, co prowadzi do braku zrozumienia ich zastosowania w kontekście zaawansowanej pracy z tekstem.

Pytanie 38

Jakie odcienie powinny zostać uwzględnione w układzie strony internetowej opracowywanej w oparciu o kolory podstawowe?

A. Fioletowy, pomarańczowy, zielony
B. Czerwony, fioletowy, pomarańczowy
C. Fioletowy, czarny, biały
D. Czerwony, żółty, niebieski
Odpowiedzi, które zawierają fioletowy, pomarańczowy, czarny czy zielony, są oparte na błędnym rozumieniu teorii koloru. Fioletowy i pomarańczowy są kolorami pochodnymi, które powstają z mieszania kolorów podstawowych, więc nie powinny być uznawane za podstawowe kolory w kontekście tworzenia layoutu. Dodatkowo, kolory takie jak czarny i biały są często klasyfikowane jako kolory neutralne, które nie należą do palety kolorów podstawowych, a ich użycie wymaga szczególnej uwagi, aby nie zdominowały one projektu wizualnego. Typowym błędem w myśleniu jest również założenie, że jakiekolwiek kolory mogą być używane w projektowaniu bez uwzględnienia teorii koloru, co prowadzi do nieharmonijnych zestawień, które mogą być nieprzyjemne dla oka i zniechęcać użytkowników. Kluczowe jest, by w projektowaniu opierać się na solidnych podstawach teoretycznych, które zapewnią spójność wizualną i funkcjonalność strony. Właściwe zastosowanie kolorów podstawowych, w oparciu o zasady kontrastu i kompozycji, jest niezbędne dla stworzenia estetycznego i funkcjonalnego layoutu, który przyciągnie użytkowników i zwiększy ich zaangażowanie.

Pytanie 39

Który efekt umożliwia czasowe pojawianie się i zanikanie elementów banera reklamowego?

A. Fragmentacji.
B. Animacji.
C. Dyfuzji.
D. Rasteryzacji.
To właśnie animacja odpowiada za to, że elementy na banerach reklamowych mogą się płynnie pojawiać i znikać. W praktyce, kiedy projektujemy baner, często stosujemy najprostsze formy animacji, takie jak tzw. fade in (pojawianie się) czy fade out (zanikanie). W HTML5 czy CSS takie efekty uzyskuje się poprzez właściwości opacity oraz transition, a w narzędziach typu Adobe Animate po prostu ustawia się klatki kluczowe. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze zaplanowana animacja przyciąga uwagę użytkownika lepiej niż statyczny obraz, ale ważne, żeby nie przesadzić – zbyt dynamiczne elementy mogą zirytować odbiorcę lub spowolnić ładowanie strony. Przemysł reklamowy już od lat opiera się na animacjach, bo zwiększają one skuteczność przekazu. Warto pamiętać, że standardy tworzenia reklam internetowych, jak np. te od IAB, podkreślają rolę subtelnych animacji – tak by były estetyczne i nie rozpraszały przesadnie użytkownika. Oczywiście animacje stosuje się nie tylko w banerach, ale też w innych elementach interfejsów użytkownika – np. przy przejściach między stronami czy wyskakujących powiadomieniach. Sam uważam, że bez znajomości podstaw animacji trudno dzisiaj o skuteczny projekt graficzny w branży digital.

Pytanie 40

W przypadku zastosowań multimedialnych rozdzielczość cyfrowego obrazu definiuje się jako liczbę

A. linii na jednostkę długości
B. pikseli na jednostkę długości
C. punktów na jednostkę długości
D. par linii na jednostkę długości
Rozdzielczość obrazu cyfrowego określa liczbę pikseli, które są używane do tworzenia obrazu. Piksel, będący podstawową jednostką obrazu cyfrowego, jest najmniejszym elementem, który może być wyświetlony na ekranie. W multimedialnych zastosowaniach, takich jak grafika komputerowa, wideo czy aplikacje interaktywne, rozdzielczość jest kluczowym parametrem, który wpływa na jakość wizualną. Wysoka rozdzielczość, mierzona w pikselach na jednostkę długości, zapewnia większą szczegółowość i wyrazistość obrazu, co jest szczególnie istotne w kontekście profesjonalnej produkcji filmowej, gier komputerowych oraz fotografii. Na przykład, standard rozdzielczości Full HD wynosi 1920x1080 pikseli, co wskazuje na ilość pikseli w poziomie i pionie. W praktyce oznacza to, że im więcej pikseli na jednostkę długości, tym lepsza jakość obrazu, co przekłada się na lepsze doświadczenia użytkownika oraz bardziej atrakcyjne i realistyczne wizualizacje. W kontekście standardów, branża filmowa i telewizyjna przyjęła różne standardy rozdzielczości, takie jak 4K i 8K, które znacznie zwiększają liczbę pikseli, a tym samym szczegółowość obrazu.