Pytanie 1
Pracownik magazynu w hurtowni spożywczej, odpowiedzialny za przemieszczanie towarów składowanych na drewnianych paletach, powinien w swoim zawodzie korzystać z
Wynik: 27/40 punktów (67,5%)
Wymagane minimum: 20 punktów (50%)
Pracownik magazynu w hurtowni spożywczej, odpowiedzialny za przemieszczanie towarów składowanych na drewnianych paletach, powinien w swoim zawodzie korzystać z
Według obowiązujących regulacji w Polsce obowiązuje całkowity zakaz promocji
Zgodnie z zasadą FEFO, z magazynu w pierwszej kolejności wydane zostaną towary
Stawka składki na ubezpieczenie zdrowotne, która może być odliczona od podatku dochodowego, wynosi
Oblicz wielkość minimalnego zapasu proszku do prania "PUCUŚ", gdy średnia dzienna sprzedaż wynosi 12 sztuk, a dostawy realizowane są co 8 dni, przy tym opóźnienia dostaw nie przekraczają 4 dni.
Dokument, który potwierdza wydanie towarów ze składu, to
Który z przedstawionych opisów negocjacji dotyczy strategii przegrany – przegrany?
| Opis 1. | Żadna ze stron nie uzyskuje korzyści, a wręcz przeciwnie, ponosi straty. Nie dostrzega się możliwości do zaakceptowania przez obie strony sposobów rozwiązania problemu czy konfliktu (np. żądanie zbyt wysokiej ceny za towar od kupującego czy zbyt wysokich płac przez załogę). |
| Opis 2. | Dominuje unikanie osobistego konfliktu, stosowanie ustępstw (akceptowanie strat), poszukiwanie polubownego rozwiązania przy zachowaniu jedynie własnego minimum celu. Składa się też częste propozycje. Stosuje się opóźnianie i przeciąganie negocjacji. |
| Opis 3. | Ten typ negocjacji preferują osoby posiadające przewagę nad partnerem. Rezultatem może być kontrakcja drugiej strony i wzajemne usztywnienie stanowisk. Jednak w tym przypadku obydwie strony liczą się, przynajmniej w pewnym stopniu, ze wzajemnym interesem. Znają równocześnie dolne granice ustępstw poszczególnych stron, poniżej których negocjacja traci sens. |
| Opis 4. | Dążenie do ugody, wspólne poszukiwanie rozwiązań. Rozmowy prowadzone są w klimacie zaufania i szacunku. Podejście do rozmów cechuje elastyczność i gotowość do kompromisu. W efekcie dochodzi się do opracowania kontraktu korzystnego dla obydwu stron. |
Wyznacz cenę brutto sprzedaży garsonki, gdy cena zakupu netto wynosi 320,00 zł, marża handlowa to 20% ceny zakupu netto, a towar objęty jest 23% stawką VAT?
Dla firmy publikacje Głównego Urzędu Statystycznego stanowią źródło danych
Właściciel sklepu sportowego zamierza rozszerzyć asortyment o kijki do uprawiania "nordic walking" i zakupić jednorazowo 100 szt. produktu. Czterech dostawców proponuje równoważny pod względem jakościowym towar. Na podstawie analizy warunków dostawy wybierz najkorzystniejszą ofertę.
| L.p. | Warunki dostawy | A. | B. | C. | D. |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Nazwa towaru | TRAMP | SPORTI | WALK | LEKSI |
| 2. | Cena netto za 1 szt. | 327,00 zł | 330,00 zł | 332,00 zł | 328,00 zł |
| 3. | Formuła dostawy | loco magazyn dostawcy – koszty transportu pokrywa odbiorca | franco sklep – koszty transportu pokrywa dostawca | franco sklep – koszty transportu pokrywa dostawca | loco magazyn dostawcy – koszty transportu pokrywa odbiorca |
| 4. | Koszty transportu | 800,00 zł | 800,00 zł | 800,00 zł | 800,00 zł |
| 5. | Rabat | przy zakupie powyżej 60 szt. – 15% | przy zakupie powyżej 60 szt. – 15% | przy zakupie powyżej 60 szt. – 15% | przy zakupie powyżej 60 szt. – 15% |
| 6. | Termin dostawy | 3 dni | 3 dni | 3 dni | 3 dni |
| 7. | Forma płatności | przelew – 14 dni | przelew – 14 dni | przelew – 14 dni | przelew – 14 dni |
Na podstawie wyników badań rynku zaprezentowanych na wykresie, wskaż rodzaj odzieży męskiej, której zakup powinno przedsiębiorstwo handlowe ograniczyć w największym stopniu w 2019 roku.

Którego badania dotyczy przedstawiona charakterystyka?
| Badacz przebywa w środowisku, którego dotyczy badanie i stara się włączyć do badanej społeczności, by móc poznać ją od wewnątrz. Przykładami tego badania mogą być: sterowana przez badacza rozmowa z nieświadomym badania respondentem lub podejmowanie pracy w danym hotelu. |
Po przeprowadzeniu inwentaryzacji obniżono cenę towaru, który trudno sprzedać. Cena wynosząca 20 zł za sztukę została zmniejszona o jedną czwartą. Jaka jest nowa cena towaru po obniżce?
Jakie kryteria segmentacji rynku powinny być wykorzystane do rozróżnienia nabywców na podstawie ich temperamentu oraz sposobu komunikacji?
Reklamacja jakości zakupionego towaru, która została zgłoszona przez klienta, w przypadku jej rozbieżności z jakością określoną w umowie sprzedaży, wymaga od sprzedawcy
Na podstawie zamieszczonego fragmentu przepisów ustal, na jakiej podstawie może być prowadzona przez przedsiębiorstwo handlowe sprzedaż hurtowa napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 18%.
| Fragment ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi | |
|---|---|
| (…) | |
| Art. 9. | 1. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. 2. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa. |
| (…) | |
| Art. 18. | 1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej „organem zezwalającym". |
| (…) | |
Klient zgłosił ukrytą wadę w nabytym produkcie. Jakie dokumenty powinien przygotować sprzedawca?
Zamieszczone w tabeli wyniki badań marketingowych stanowią podstawę podjęcia decyzji o zmniejszeniu zakupu przez hurtownię
| Wyniki badań marketingowych przeprowadzonych przez hurtownię | |
|---|---|
| Sprzęt RTV | Wskaźniki dynamiki sprzedaży 2017/2016 |
| w % | |
| Telewizor LCD | 105 |
| Odtwarzacz CD | 90 |
| Wieża audio | 102 |
| Odtwarzacz MP3 | 108 |
Jaką z wymienionych metod badania za pomocą kwestionariuszy powinien wybrać badacz, który dysponuje danymi teleadresowymi uczestników oraz pragnie szybko uzyskać odpowiedzi na trzy krótkie pytania?
Najlepszą metodą promocji sprzedaży "nowego gatunku" sera spośród podanych jest
Przedstawiony opis dotyczy reklamy
| Charakterystyka reklamy | ||
|---|---|---|
| Reklama istotnie ingerująca w sferę prywatności, w szczególności przez nagabywanie klientów w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji. | ||
Po przeprowadzeniu analizy SWOT, właściciel cukierni zdecydował o otwarciu dodatkowych punktów sprzedaży swoich wyrobów w innych miastach. Który z elementów tej analizy został uznany za mocną stronę cukierni?
Kto wystawia notę korygującą?
Osoba odpowiedzialna za wykonanie odbioru ilościowego nie weryfikuje
W której sekcji planu marketingowego powinny znaleźć się wnioski z przeprowadzonej analizy pozycji firmy?
Jaką metodę sprzedaży powinien wybrać sprzedawca, planując oferowanie kosmetyków w miejscach zamieszkania swoich potencjalnych klientów?
Jaką formę zewnętrznego upowszechniania reklamy powinien wybrać lokalny sklep spożywczy, aby poinformować klientów o specjalnej cenie kiełbasy podsuszanej obowiązującej w danym dniu?
Którą praktykę handlową, zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy, należy zaliczyć do czynów nieuczciwej konkurencji?
| Fragment ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji | |
| (...) | |
| Art. 15. 1. | Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez: |
| 1) | sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców; |
| 2) | nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców; |
| 3) | rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów; |
| 4) | pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży; |
| 5) | działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy; |
| (...) | |
Na jakim etapie negocjacji handlowych dochodzi do zderzenia stanowisk uczestników oraz wymiany zdań mających na celu uzyskanie porozumienia?
Osoba pracująca w magazynie dostawcy powinna przeprowadzić weryfikację stopnia dojrzałości owoców. Jaką metodę badawczą należałoby zastosować?
Jakie z podanych produktów powinny być składowane na najwyższych półkach regałów podczas magazynowania?
Korzystając z zamieszczonego zestawienia, oblicz ile wyniesie wartość wydanych z magazynu 200 sztuk kremów do twarzy na podstawie Wz 1/2024, jeżeli hurtownia do wyceny rozchodu towarów stosuje metodę FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło).
| Zestawienie informacji na temat dostaw towaru - kremu do twarzy w hurtowni kosmetyków | |||
|---|---|---|---|
| Data | Dowód | Ilość | Cena jednostkowa |
| 09.01.2024 r. | Pz 1/2024 | 120 szt. | 20,00 zł/szt. |
| 12.01.2024 r. | Pz 2/2024 | 40 szt. | 22,00 zł/szt. |
| 16.01.2024 r. | Pz 3/2024 | 90 szt. | 21,00 zł/szt. |
| 19.01.2024 r. | Pz 4/2024 | 100 szt. | 19,00 zł/szt. |
| 22.01.2024 r. | Wz 1/2024 | 200 szt. | ? |
Która z reklam nie jest przejawem nieuczciwej konkurencji zgodnie z przytoczonymi przepisami?
| Fragment ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji |
|---|
| (...) Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: 1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka; 2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi; 3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci; 4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji; 5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji. 6) (uchylony). (...) |
Jakie narzędzia promocji sprzedaży powinny być zastosowane przez hurtownię artykułów biurowych, aby skutecznie dotrzeć do sklepów papierniczych?
W dniu 01.07.2014 r. klient kupił pralkę, którą dostarczono mu 03.07.2014 r. W dniu otrzymania towaru klient stwierdził, że towar posiada wadę fizyczną. Zgodnie z przytoczonymi przepisami, sprzedawca poniesie odpowiedzialność z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący powiadomi go o wadzie towaru najpóźniej do dnia
| Fragment Ustawy Kodeks cywilny |
|---|
| (…) |
| Art. 563. |
| § 1. Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego może w drodze rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach artykułów żywnościowych. |
| § 2. Jednakże przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku – gdy wada wyszła na jaw dopiero później jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu. |
| § 3. Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego. |
| (…) |
Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli ustal wielkość zapotrzebowania na towar w styczniu.
| Tabela. Poziom zapasów i prognoza wielkości sprzedaży towaru w czerwcu | ||
|---|---|---|
| Zapas na 1 czerwca (zapas początkowy) | Planowany zapas na 31 czerwca (zapas końcowy) | Prognoza sprzedaży w czerwcu |
| 100 szt. | 80 szt. | 640 szt. |
Do przychodów uzyskiwanych z działalności handlowej hurtowni zalicza się przychody ze sprzedaży
W ofercie handlowej każdej firmy konieczne jest zawarcie
Na podstawie danych przedstawionych w tabeli oblicz przeciętny stan zapasów batonów w hurtowni w I półroczu badanego roku.
| Zestawienie stanu zapasów batonów | |
|---|---|
| Data | Zapasy batonów w szt. |
| 31.01 | 130 |
| 28.02 | 110 |
| 31.03 | 140 |
| 30.04 | 120 |
| 31.05 | 100 |
| 30.06 | 120 |
W magazynie hurtowni żywności, tuż obok pieczywa, mogą być przechowywane