Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 14:37
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 14:53

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czas załadunku towaru na samochód wynosi 90 minut. Kierowca ma do przejechania 450 km. Pojazd przemieszcza się z przeciętną prędkością 60 km/h. Kierowca korzysta z niedzielnej przerwy w minimalnym wymaganym przepisami czasie. O której godzinie zakończy się transport, jeśli załadunek zacznie się o godzinie 6:00?

A. O godzinie 15:45
B. O godzinie 13:30
C. O godzinie 15:00
D. O godzinie 14:45
Patrząc na inne odpowiedzi, widać, że błędy wynikają głównie z niepoprawnego liczenia czasów przejazdu i załadunku. Przykłady odp. mówiące o 14:45 lub 15:00 nie biorą pod uwagę całego czasu, jaki kierowca musi poświęcić na załadunek i trasę, co prowadzi do błędnych wniosków. Czas załadunku to 90 minut, co znaczy, że jak zaczniemy o 6:00, to kończymy o 7:30. Następny krok to obliczenie przejazdu. Prawidłowy czas przy 60 km/h na 450 km to 7,5 godziny. Po dodaniu tego do 7:30, mamy 15:00, ale nie uwzględniamy przerwy na odpoczynek. Zgodnie z przepisami kierowcy muszą robić przerwy. Często właśnie to prowadzi do błędnych obliczeń. Ignorując tą przerwę, można źle oszacować czas transportu, co może skutkować opóźnieniami. Dlatego przestrzeganie przepisów oraz umiejętność liczenia czasu przejazdu i postojów to coś, co każdy w tej branży powinien mieć na uwadze.

Pytanie 2

Nadawca przesyłki określił osiem kryteriów, które powinny być spełnione podczas transportu ładunku: terminowość, bezpieczeństwo, koszt, szybkość transportu, jakość świadczonej usługi, elastyczność dostaw, czas dostawy, możliwość monitorowania przewozu. Firma transportowa, która przyjęła zamówienie, nie zrealizowała dwóch z tych warunków. W jakim procencie spełnione zostały wymagania nadawcy?

A. 25%
B. 90%
C. 60%
D. 75%
Wybór 60% jako odpowiedzi na to pytanie jest wynikiem niepełnego zrozumienia zasad obliczania procentu spełnionych wymagań. Przyjmując 60%, można błędnie założyć, że spełniono tylko 5 wymagań, co nie jest prawdą, ponieważ w rzeczywistości spełniono 6 z 8. Taki sposób myślenia może wynikać z typowego błędu w obliczeniach, polegającego na nieprawidłowym zliczaniu spełnionych wymagań. Z kolei wybór 25% sugeruje, że respondent sądzi, że tylko 2 wymagania zostały spełnione, co jest rażąco błędne. Tego rodzaju pomyłka może wynikać z niewłaściwej interpretacji danych lub z braku znajomości zasad matematyki procentowej. W kontekście branży transportowej, nietrafne oceny mogą prowadzić do niewłaściwych decyzji operacyjnych, co z kolei wpływa na reputację firmy oraz jej zdolność do pozyskiwania nowych klientów. Właściwe zrozumienie, jak obliczać i interpretować procentowe spełnienie wymagań, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania jakością usług transportowych. Należy również pamiętać, że odpowiednia analiza wymagań klientów powinna być integralną częścią strategii rozwoju przedsiębiorstwa, co pomoże w podnoszeniu standardów jakości i satysfakcji klienta.

Pytanie 3

Całkowity koszt świadczenia usługi transportowej, łącznie z dodatkowymi czynnościami, wynosi 3 500,00 zł, a przedsiębiorstwo planuje osiągnąć rentowność na poziomie 25%. Jakia jest wartość narzutu zysku na tę usługę?

A. 345,00 zł
B. 875,00 zł
C. 2 625,00 zł
D. 1 625,00 zł
Czasem może być trudno zrozumieć, czemu niektóre odpowiedzi są błędne. Przy wartości 1 625 zł albo 2 625 zł można myśleć, że narzut to suma kosztów stałych i zmiennych, ale tak nie jest. Narzut zysku liczymy na podstawie procentu rentowności, a nie dodajemy go do kosztów. Odpowiedź 345 zł może wynikać z mylnego przeliczenia, co prowadzi do znacznie gorszego wyniku. Zwykle takie błędy się biorą z tego, że nie zna się dobrze metod obliczania kosztów czy narzutu. Dobrze byłoby, żebyś zapoznał się z tymi zasadami, bo to kluczowe dla zarządzania finansami w firmach, zwłaszcza w branży transportowej.

Pytanie 4

Opakowanie służące do ochrony materiałów niebezpiecznych, klasyfikowanych w pierwszej grupie pakowania, oznaczone jest literą

A. Z
B. W
C. Y
D. X
Odpowiedź X jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Międzynarodowymi Przepisami Transportu Towarów Niebezpiecznych (IMDG) oraz innymi międzynarodowymi regulacjami, opakowania przeznaczone do transportu materiałów niebezpiecznych klasyfikowane są na podstawie ich zdolności do zabezpieczania zawartości przed wyciekami i uszkodzeniami. Klasa X oznacza opakowania, które są przeznaczone do najcięższych materiałów niebezpiecznych, wymagających szczególnej ochrony. Przykładem mogą być materiały wybuchowe, toksyczne lub radioaktywne, które muszą być przewożone w sposób zapewniający maksymalne bezpieczeństwo. Stosowanie odpowiednich oznaczeń zapewnia zgodność z normami i pozwala na szybką identyfikację zagrożeń przez służby transportowe oraz osoby zajmujące się załadunkiem i rozładunkiem. W praktyce, właściwe oznakowanie opakowań pozwala na minimalizację ryzyka wypadków i incydentów, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego.

Pytanie 5

W transporcie drogowym dokument, który można zastosować podczas odprawy celnej do przedstawienia towaru w formie skróconej deklaracji, to

A. zezwolenie zagraniczne
B. międzynarodowy samochodowy list przewozowy
C. zezwolenie tranzytowe
D. zlecenie spedycyjno-transportowe
Zezwolenie zagraniczne to dokument, który może być wymagany w niektórych specyficznych sytuacjach międzynarodowych, ale nie jest on podstawowym dokumentem do odprawy celnej towarów w transporcie drogowym. Często mylnie sądzimy, że zezwolenie zagraniczne jest kluczowym elementem, podczas kiedy jego rola jest bardziej ograniczona do kwestii związanych z regulacjami prawnymi i administracyjnymi w kraju docelowym. Zlecenie spedycyjno-transportowe z kolei jest dokumentem wewnętrznym pomiędzy zleceniodawcą a spedytorem, które nie ma bezpośredniego zastosowania w kontekście odprawy celnej, a jedynie określa warunki realizacji usługi transportowej. Nie jest to dokument wymagany przez organy celne, co prowadzi do nieporozumień w zakresie jego znaczenia. Zezwolenie tranzytowe jest istotne w kontekście przewozu towarów przez terytorium państw trzecich, ale również nie jest ono dokumentem służącym do przedstawienia towaru w ramach odprawy celnej. Typowym błędem jest mylenie tych dokumentów i przypisywanie im funkcji, których w rzeczywistości nie spełniają. W kontekście międzynarodowych norm przewozu, zrozumienie roli CMR jest kluczowe, aby uniknąć opóźnień w odprawach celnych oraz zapewnić sprawny przebieg transportu.

Pytanie 6

Na podstawie przedstawionego zestawienia złożonych ofert, biorąc pod uwagę wszystkie kryteria, wskaż która z ofert jest najkorzystniejsza z punktu widzenia zlecającego przewóz ładunku?

Zestawienie ofert
Kryteria wyboruOferta 1Oferta 2Oferta 3Oferta 4
Stawka za 1 tkm0,17 zł0,18 zł0,22 zł0,18 zł
Termin realizacji przewozu40 godzin2 dni58 godzin3 dni
Wskaźnik terminowo zrealizowanych przewozów0,90,90,90,9
A. Oferta 4
B. Oferta 2
C. Oferta 1
D. Oferta 3
Wybór nieprawidłowej oferty może wynikać z kilku powszechnych nieporozumień dotyczących analizy ofert transportowych. Często mylone są priorytety w ocenie ofert; niektórzy mogą skupić się na czasie realizacji, ignorując fakt, że wszystkie oferty mają zbliżony wskaźnik terminowości. Czasami oferty z krótszymi terminami są postrzegane jako bardziej korzystne, co nie zawsze jest prawdą. Na rynku transportowym, koszt za kilometr jest fundamentalnym wskaźnikiem, który bezpośrednio wpływa na ogólne wydatki zleceniodawcy. Bez względu na czas realizacji, jeśli oferta ma wyższą stawkę za kilometr, może prowadzić do znacznych kosztów w dłuższym okresie. Inna kwestia to różne strategie, jakie mogą przyjąć firmy transportowe, aby konkurować. Niektóre mogą oferować niższe stawki, ale z dłuższymi czasami realizacji, co w dłuższej perspektywie może być bardziej opłacalne. Dlatego tak istotne jest, aby analizować oferty w pełnym kontekście zarówno kosztów, jak i jakości usług, zamiast skupiać się na jednym kryterium, co może prowadzić do błędnych wyborów.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

W pojeździe ciężarowym licznik kilometrów pokazuje 380 000 km. Wymiana oleju powinna być przeprowadzana po przejechaniu maksymalnie 150 000 km. Ostatnia wymiana miała miejsce przy przebiegu 265 000 km. Jak wiele kilometrów można jeszcze przejechać tym pojazdem przed następną wymianą oleju?

A. 150 000 km
B. 85 000 km
C. 265 000 km
D. 35 000 km
Właściwa odpowiedź to 35 000 km, ponieważ wymiana oleju powinna zostać przeprowadzona po osiągnięciu przebiegu 150 000 km od ostatniej wymiany przy 265 000 km. Dodając 150 000 km do 265 000 km, uzyskujemy 415 000 km, co jest maksymalnym przebiegiem, przy którym wymiana oleju powinna nastąpić. Samochód obecnie ma na liczniku 380 000 km, co oznacza, że teoretycznie można przejechać jeszcze 35 000 km do wymiany (415 000 km - 380 000 km = 35 000 km). Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania sprawności silnika oraz wydłużenia jego żywotności. Przykładowo, nieprzestrzeganie harmonogramu wymiany oleju może prowadzić do pogorszenia jakości oleju, co z kolei może skutkować zwiększonym zużyciem paliwa, uszkodzeniami silnika oraz kosztownymi naprawami. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają wagę regularnego serwisowania pojazdów w celu zapewnienia ich niezawodności i efektywności operacyjnej.

Pytanie 9

Jakiego rodzaju podatkiem bezpośrednim obciążone są dochody osób prawnych?

A. SAD
B. PIT-0
C. CIT
D. VAT 8
CIT, czyli podatek dochodowy od osób prawnych, jest bezpośrednim podatkiem, który obciąża dochody uzyskiwane przez firmy oraz inne osoby prawne. Jego stawka wynosi obecnie 19%, jednak dla małych podatników oraz w przypadku niektórych ulg i zwolnień, stawka ta może być obniżona do 9%. Przykładem zastosowania CIT jest sytuacja, w której spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) osiąga zyski ze swojej działalności operacyjnej. W takim przypadku, po zapłaceniu CIT, zysk może być przeznaczony na reinwestycje w firmę lub wypłacony akcjonariuszom w formie dywidendy. Zrozumienie CIT jest kluczowe dla właścicieli firm oraz księgowych, ponieważ wpływa na strategię finansową oraz planowanie podatkowe. Przepisy dotyczące CIT są regulowane przez Ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne akty prawne, co zapewnia ramy dla prawidłowego obliczania i płacenia tego podatku. Ponadto, dobre praktyki branżowe podkreślają znaczenie regularnego monitorowania zmian w przepisach podatkowych, co pozwala na optymalizację obciążeń podatkowych.

Pytanie 10

Wagon kieszeniowy wykorzystywany jest do transportu naczep w systemie

A. na barana
B. bimodalnym
C. pionowym
D. ruchomej drogi
System "ruchomej drogi" nie jest odpowiedni do przewozu naczep w kontekście wagonów kieszeniowych. Pojęcie to odnosi się do bardziej złożonych i zaawansowanych rozwiązań transportowych, które często obejmują dynamiczne dostosowanie tras dla pojazdów, jednak nie skupiają się bezpośrednio na przewozie naczep. Dodatkowo, termin "pionowy" w kontekście transportu może sugerować transport w ruchu pionowym, co jest zupełnie inną koncepcją dotyczącą przenoszenia towarów, np. w dźwigach lub windach towarowych. Takie podejście nie ma zastosowania w przypadku wagonów kieszeniowych, które są projektowane z myślą o poziomym przewozie naczep. Warto również zauważyć, że termin "bimodalny" odnosi się do połączenia dwóch różnych trybów transportu, najczęściej drogowego i kolejowego, ale nie precyzuje wykorzystania wagonów kieszeniowych. W praktyce, mylenie tych pojęć często prowadzi do nieporozumień w zakresie organizacji transportu logistycznego. Właściwe zrozumienie tych terminów jest kluczowe dla efektywnego planowania i realizacji działań transportowych, a także dla optymalizacji procesów w branży transportowej.

Pytanie 11

Odbiorca zamówienia, czekając na istotną przesyłkę z zagranicy, otrzymuje od dostawcy wiadomość e-mail z informacją "ready for dispatch". Co to oznacza w kontekście towaru?

A. oczekuje na przechowanie
B. jest w fazie produkcji
C. jest gotowy do wysyłki
D. jest w procesie dostawy do odbiorcy
Odpowiedź "jest gotowy do wysyłki" jest prawidłowa, ponieważ fraza "ready for dispatch" oznacza, że towar został już skompletowany, zapakowany i jest przygotowany do przekazania kurierowi lub innemu podmiotowi odpowiedzialnemu za transport. W praktyce, w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, status ten zazwyczaj wynika z wcześniejszych etapów, takich jak produkcja, kontrola jakości oraz pakowanie. W momencie, gdy dostawca informuje odbiorcę, że towar jest gotowy do wysyłki, oznacza to również, że spełnia on wymagania dotyczące dokumentacji transportowej i jest gotowy do dalszych działań związanych z logistyką, takich jak wybór metody transportu i ustalenie harmonogramu dostaw. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być sytuacja, w której firma logistyczna planuje transport międzynarodowy, a status "ready for dispatch" pozwala jej na przygotowanie odpowiednich dokumentów celnych oraz zorganizowanie transportu w odpowiednim terminie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 12

Trasa przewozu ładunku to Poznań – Konin – Krotoszyn – Poznań. Ile wyniesie praca przewozowa wykonana przez pojazd o ładowności 12 ton, jeżeli zlecenie transportowe realizowane jest według modelu obwodowego?

Trasa przewozuMasa ładunku przewożonego
na danym odcinku
t
Odległość na danym
odcinku
km
Poznań – Konin12100
Konin – Krotoszyn6100
Krotoszyn – Poznań9100
A. 2 700 tkm
B. 3 600 tkm
C. 2 100 tkm
D. 4 800 tkm
Praca przewozowa to miara efektywności transportu, która uwzględnia zarówno odległość, jak i ładowność pojazdu. W przypadku analizy trasy Poznań – Konin – Krotoszyn – Poznań, należy zrozumieć, że model obwodowy transportu zakłada powrót do punktu startowego po zakończeniu przewozu. Aby obliczyć całkowitą pracę przewozową, można zastosować wzór: Praca przewozowa = Długość trasy (w km) × Ładowność (w tonach). W tym przypadku, sumując poszczególne odcinki, otrzymujemy: (Poznań – Konin) + (Konin – Krotoszyn) + (Krotoszyn – Poznań). Przykładowo, jeśli odcinek Poznań – Konin wynosi 100 km, Konin – Krotoszyn 150 km, a Krotoszyn – Poznań 200 km, to obliczamy: (100 + 150 + 200) km × 12 ton = 2700 tkm. Takie podejście pozwala na efektywne planowanie i optymalizację tras transportowych, co jest kluczowe w logistyce i transportach międzynarodowych.

Pytanie 13

Zasady eksploatacji technicznej ciągnika siodłowego wymagają, aby olej silnikowy był wymieniany co 40 000 km przebiegu. Ostatnią wymianę oleju w ciągniku przeprowadzono przy stanie licznika 238 460 km. Ile maksymalnie kilometrów może przejechać ciągnik przed następną wymianą oleju, jeśli obecny stan licznika wynosi 276 110 km?

A. 40 000 km
B. 3 890 km
C. 37 650 km
D. 2 350 km
Odpowiedź 2350 km jest prawidłowa, ponieważ przy ostatniej wymianie oleju, która miała miejsce przy stanie licznika 238 460 km, ciągnik powinien przejechać maksymalnie 40 000 km przed kolejną wymianą. To oznacza, że nowy limit przebiegu wynosi 278 460 km (238 460 km + 40 000 km). Aktualny stan licznika wynosi 276 110 km, co oznacza, że odstęp do osiągnięcia limitu to 2 350 km. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania silnika i zapobiegania jego uszkodzeniom. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, olej powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta, co zapewnia optymalną ochronę silnika przed zużyciem i korozją. Przykładowo, wiele firm transportowych wprowadza systemy monitorowania stanu technicznego pojazdów, aby kontrolować przebiegi i przypominać kierowcom o konieczności wymiany oleju, co znacząco wpływa na trwałość floty i redukcję kosztów eksploatacyjnych.

Pytanie 14

Firma przeprowadziła transport dwoma pojazdami na łączną trasę 65 000 km. Ile litrów paliwa zakupiono na jeden samochód, jeśli średnie zużycie paliwa wynosi 25 l na 100 km, a każdy z pojazdów przejechał równą odległość?

A. 6 625 litrów
B. 10 250 litrów
C. 8 125 litrów
D. 18 125 litrów
Odpowiedź "8 125 litrów" jest jak najbardziej trafna. Można to policzyć w taki sposób: łączna odległość obu pojazdów wynosi 65 000 km, więc każdy przejechał 32 500 km. Średnie zużycie paliwa to 25 litrów na 100 km. Żeby dowiedzieć się, ile paliwa zużyje jeden samochód na tej trasie, trzeba to obliczyć. Robimy to tak: 25 litrów podzielić przez 100 km i pomnożyć przez 32 500 km. Po obliczeniach dostajemy x = (25 * 32 500) / 100, co daje 8 125 litrów. Takie wyliczenia są powszechnie stosowane w transporcie. Wiedza o tym, ile paliwa potrzeba, jest kluczowa, gdy planujemy budżet na transport, bo to pozwala na lepsze zarządzanie kosztami.

Pytanie 15

Na podstawie przedstawionych reguł dotyczących stawek celnych wskaż jednostkę, w jakiej wyrażona jest stawka "ad walorem".

Ogólne reguły dotyczące sposobu, warunków i zakresu stosowania stawek celnych
1.Wysokość należnego cła ustala się przez zastosowanie stawek celnych do podstawy wymiaru cła. Podstawą wymiaru cła jest:
a. wartość celna towaru określona zgodnie z przepisami prawa celnego, lub
b. ilość, lub
c. masa netto przywożonego towaru.
2.Przy przeliczaniu limitu EUR i wartości w walucie na złote należy korzystać z tabeli kursowej według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lipca 1999 r. w sprawie sposobu ustalania kursów wymiaru niektórych opłaszanych przez Narodowy Bank Polski, w celu ustalania wartości celnej.
3.W taryfie celnej występują:
a. stawki ad valorem,
b. stawki specyficzne,
c. stawki mieszane.
Stawka ad valorem wyrażona jest w % w stosunku do wartości celnej towaru.
Stawka specyficzna to wyrażona w EUR wysokość cła, w stosunku do jednostki masy lub miary przywożonego towaru.
A. pjł
B. %
C. zł
D. EUR
Stawka 'ad valorem' jest wyrażona w procentach (%) od wartości celnej towaru, co oznacza, że wysokość należności celnych uzależniona jest od wartości rynkowej importowanego lub eksportowanego towaru. Przykładowo, jeśli wartość celna towaru wynosi 1000 zł, a stawka celna 'ad valorem' wynosi 5%, to należności celne wyniosą 50 zł. Takie podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami, które zapewniają, że opłaty celne są proporcjonalne do wartości towarów. W praktyce stosowanie stawek 'ad valorem' jest powszechne w handlu międzynarodowym, co ułatwia porównywanie kosztów celnych między różnymi krajami. Z perspektywy dobrych praktyk, zastosowanie stawek 'ad valorem' umożliwia także bardziej sprawiedliwe traktowanie różnych kategorii towarów, eliminując zniekształcenia rynku, które mogłyby wynikać z opłat stałych. Warto również zauważyć, że w ramach unijnych regulacji celnych, stawki 'ad valorem' są często preferowane ze względu na ich przejrzystość i jasność w obliczeniach.

Pytanie 16

Jakie dokumenty są używane w trakcie międzynarodowego transportu towarów kolejowych?

A. List przewozowy HAWB oraz list przewozowy AWB
B. List przewozowy CMR i karnet TIR
C. List przewozowy CIM i list przewozowy SMGS
D. Kwit sternika oraz konosament
Odpowiedź dotycząca listu przewozowego CIM (Convention concerning International Carriage by Rail) oraz listu przewozowego SMGS (Agreement on International Goods Transport by Rail) jest prawidłowa, gdyż te dokumenty są kluczowe w międzynarodowym przewozie towarów transportem kolejowym. List CIM jest dokumentem przewozowym stosowanym w transporcie kolejowym, który reguluje prawa i obowiązki przewoźników oraz nadawców. Jest on stosowany w ramach umowy międzynarodowej dotyczącej transportu kolejowego towarów, co sprawia, że jest uznawany w wielu krajach. Z kolei list SMGS, który jest stosowany w transporcie towarów pomiędzy państwami byłego ZSRR oraz niektórymi innymi krajami, oferuje podobne funkcje. Dokumenty te zapewniają nie tylko potwierdzenie odbioru towaru, ale również określają odpowiedzialność przewoźnika za ewentualne straty lub uszkodzenia towarów. W praktyce, stosowanie tych dokumentów przyczynia się do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, a ich znajomość jest niezbędna dla wszystkich profesjonalistów w branży logistycznej i transportowej.

Pytanie 17

Spedytor otrzymał zlecenie na transport ładunku o dużych wymiarach i masie z relatywnie niskimi wydatkami, z nadawcy w Monachium do odbiorcy w Warszawie. Przy ocenie ofert przewoźników, w pierwszej kolejności rozważy przedsiębiorstwa specjalizujące się w transporcie

A. morskim
B. samochodowym
C. kolejowym
D. lotniczym
Transport kolejowy staje się coraz bardziej popularnym wyborem dla przewozu ładunków przestrzennych i masowych, zwłaszcza w kontekście ekologicznych rozwiązań transportowych oraz optymalizacji kosztów. W przypadku zlecenia z Monachium do Warszawy, kolej oferuje szereg korzyści, w tym niższe koszty transportu w porównaniu do innych środków transportu, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z dużymi ilościami towarów. Transport kolejowy charakteryzuje się dużą pojemnością oraz możliwością przewozu ciężkich ładunków, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla przemysłu. Co więcej, kolej jest mniej wrażliwa na korki i opóźnienia związane z ruchem drogowym, co zwiększa niezawodność dostaw. W praktyce, wiele firm transportowych korzysta z transportu kolejowego w ramach intermodalnych systemów transportowych, które łączą różne środki transportu, co dodatkowo zwiększa efektywność i redukuje emisję CO2. Zgodnie z normami branżowymi, jak ISO 14001, stosowanie transportu kolejowego przyczynia się do zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 18

Ile wynosi prowizja dla spedytora, przypadająca na jedną zrealizowaną usługę, stanowiąca 15% kosztów poniesionych na jej realizację?

Pozycja kalkulacyjnaWysokość poniesionych nakładów na realizację usług [zł]Łączna liczba zrealizowanych usług [szt.]
Koszty materiałowe100 000
Koszty osobowe80 000
Razem koszty180 0001 500
A. 100 zł
B. 18 zł
C. 10 zł
D. 120 zł
Poprawna odpowiedź to 18 zł, co stanowi 15% całkowitych kosztów przypadających na jedną zrealizowaną usługę. Aby obliczyć prowizję, warto najpierw zrozumieć mechanizm ustalania kosztów. Jeżeli całkowity koszt usługi wynosi 120 zł, to 15% z tej kwoty to właśnie 18 zł (120 zł * 0,15 = 18 zł). Jest to fundamentalna zasada w transakcjach handlowych, gdzie prowizje dla spedytorów są ustalane na podstawie procentowego udziału w kosztach. W praktyce, znajomość tego rodzaju obliczeń jest niezbędna, aby właściwie zarządzać budżetem oraz przewidywać wydatki związane z usługami logistycznymi. W branży transportowej i spedycyjnej, dokładne obliczenia prowizji mają kluczowe znaczenie dla rentowności działalności. Ważne jest również, aby wiedzieć, że różne modele biznesowe mogą różnić się pod względem wysokości prowizji, co powinno być uwzględnione w strategiach finansowych.

Pytanie 19

Który typ transportu, biorąc pod uwagę największą ładowność oraz najniższe koszty, powinien być wykorzystany do przewozu samochodów produkowanych w Japonii, które są przeznaczone na rynek europejski?

A. Transport kolejowy
B. Transport morski
C. Transport powietrzny
D. Transport samochodowy
Transport morski to najczęściej wybierany sposób przewozu towarów na dłuższych dystansach, zwłaszcza w przypadku dużych ładunków, takich jak samochody. Dzięki zastosowaniu kontenerów morskich, które zapewniają odpowiednią ochronę i zabezpieczenie towarów, transport morski charakteryzuje się wyjątkowo wysoką ładownością, co przekłada się na korzystne koszty jednostkowe. Koszt transportu morskiego jest relatywnie niski w porównaniu do innych metod, takich jak transport powietrzny czy samochodowy, co czyni go opłacalnym rozwiązaniem dla producentów samochodów w Japonii, którzy dostarczają swoje produkty na rynek europejski. Na przykład, w transporcie morskim można załadować setki samochodów na jednym statku, co pozwala na osiągnięcie wysokiej efektywności kosztowej. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, transport morski wykorzystywany w logistyce międzynarodowej powinien również uwzględniać aspekty związane z ekologią, co czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska w porównaniu do innych metod transportu.

Pytanie 20

W jakim celu przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją wystawia fakturę "pro forma"?

A. W celu poinformowania o wyglądzie rzeczywistej faktury oraz kosztach zrealizowanej transakcji
B. Aby uiścić podatek za wykonane usługi
C. Do zaewidencjonowania należności w książkach rachunkowych
D. Do zaksięgowania przychodu
Wystawienie faktury pro forma nie służy do zaewidencjonowania należności w księgach rachunkowych, ponieważ nie jest to faktura w rozumieniu przepisów prawa. Faktura pro forma jest dokumentem o charakterze informacyjnym, a nie księgowym. Użycie takiej faktury jako podstawy do księgowania mogłoby prowadzić do nieprawidłowego przedstawienia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, co z kolei może mieć negatywne konsekwencje w kontekście audytów i kontroli podatkowych. Dodatkowo, faktura pro forma nie jest dowodem dokonania transakcji ani nie stanowi podstawy do opłacenia podatku za zrealizowane usługi, co wyklucza jej wykorzystanie w kontekście rozliczeń podatkowych. Prawidłowe księgowanie przychodów odbywa się na podstawie faktur VAT, które są dokumentami mającymi moc prawną i są wymogiem dla przedsiębiorstw zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Użycie faktury pro forma jako podstawy do zaksięgowania przychodu mogłoby prowadzić do nieprawidłowych zapisów w księgach rachunkowych, co jest sprzeczne z zasadami rachunkowości oraz przepisami prawa. Takie błędne podejście wynika często z braku zrozumienia różnicy między fakturą pro forma a fakturą końcową, co jest fundamentalne dla właściwego zarządzania dokumentacją finansową w przedsiębiorstwie.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Ile naczep potrzeba do transportu 198 pjł w jednej warstwie w naczepach o maksymalnej nośności 33 uformowanych pjł?

A. 5 naczep
B. 6 naczep
C. 3 naczepy
D. 4 naczepy
Zrozumienie błędnych odpowiedzi wymaga przyjrzenia się podstawowym zasadom przewozu towarów. Odpowiedzi, które sugerują użycie mniejszej liczby naczep, wynikają najczęściej z błędnego obliczenia lub nieuwzględnienia maksymalnej ładowności naczepy. Przykładowo, odpowiedzi wskazujące na 4 lub 5 naczep mogą sugerować, że osoba odpowiadająca nie uwzględniła całkowitej ilości pjł, co prowadzi do zaniżenia potrzebnej liczby naczep. Ważne jest, aby przy takich obliczeniach zawsze stosować dokładne dane i pamiętać, że obowiązują przepisy dotyczące maksymalnej ładowności, które są istotne dla bezpieczeństwa transportu. Często spotykanym błędem jest także mnożenie ładowności naczep, zamiast dzielenia całkowitej ładowności przez liczbę jednostek, co prowadzi do jeszcze większych rozbieżności. Zastosowanie właściwych metod obliczeniowych ma kluczowe znaczenie w logistyce, aby zapewnić efektywność kosztową oraz bezpieczeństwo transportu. Dlatego też, wiedza o maksymalnej ładowności naczep i umiejętność ich poprawnego użycia są fundamentem prawidłowego transportu towarów.

Pytanie 23

Reguły transportu żywności zostały opisane w Umowie dotyczącej międzynarodowych przewozów szybko psujących się produktów spożywczych oraz specjalnych środków transportu przeznaczonych do realizacji tych przewozów. Umowa ta nosi skrót

A. ADN
B. ATP
C. AGN
D. ADR
Umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych, znana pod skrótem ATP (Accord Transport Perissables), reguluje zasady transportu żywności, która wymaga szczególnych warunków w celu zachowania jej jakości i bezpieczeństwa. Dokument ten definiuje wymagania dotyczące środków transportu, takich jak pojazdy, opakowania i systemy chłodnicze, które muszą być używane w transporcie szybko psujących się towarów. Przykładem zastosowania tych przepisów jest transport owoców i warzyw, które muszą być przewożone w temperaturach kontrolowanych, aby uniknąć ich zepsucia. W praktyce, przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania norm określonych w ATP, co przynosi korzyści zarówno dla producentów, jak i konsumentów, zapewniając, że żywność dociera do odbiorców w odpowiednim stanie. Ponadto, umowa ta jest uznawana w wielu krajach i wspiera międzynarodowy handel, co jest kluczowe dla globalnych łańcuchów dostaw.

Pytanie 24

W jakiej części zostały spełnione wymagania stawiane przewoźnikowi przez klienta, dotyczące możliwości śledzenia ładunku i czasu dostawy?

0 oznacza wymagania niespełnione, 1 oznacza wymagania spełnione



możliwość śledzenia przewozuczas dostawy
poniedziałek01
wtorek11
środa00
czwartek10
piątek01
A. Możliwość śledzenia przewozu - 45%, czas dostawy - 80%
B. Możliwość śledzenia przewozu - 40%, czas dostawy - 60%
C. Możliwość śledzenia przewozu - 65%, czas dostawy - 40%
D. Możliwość śledzenia przewozu - 50%, czas dostawy - 75%
Analizując odpowiedzi, które nie wskazują na możliwość śledzenia przewozu na poziomie 40% oraz czasu dostawy na poziomie 60%, można zauważyć kilka typowych błędów myślowych. W przypadku pierwszej odpowiedzi, 65% śledzenia i 40% czasu dostawy sugeruje, że przewoźnik sprawnie zarządzał informacjami o przesyłkach, co nie jest zgodne z rzeczywistością przedstawionych danych. Prowadzi to do nieprawidłowych wniosków, ponieważ wysoka wartość śledzenia powinna być skorelowana z odpowiednio wysokim czasem dostawy, co w tym przypadku nie miało miejsca. Druga odpowiedź, z 45% śledzenia i 80% czasu dostawy, również nie spełnia wymogów, gdyż wysoka skuteczność w jednym obszarze nie może kompensować niskiej efektywności w drugim. Trzecia opcja, z 50% śledzenia i 75% czasu dostawy, również nie jest zgodna, ponieważ wyniki w obu obszarach są zbyt zbliżone do średnich wartości, co nie świadczy o solidnej procedurze operacyjnej. W każdej z tych przypadków brakuje zrozumienia, że oba elementy są kluczowe i wzajemnie się uzupełniają w ocenie wydajności przewoźnika. Dlatego istotne jest, aby w przyszłości dokładniej analizować dane i unikać wyciągania pochopnych wniosków.

Pytanie 25

Według postanowień Umowy AETR maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia wynosi

A. 48 h
B. 45 h
C. 56 h
D. 52 h
Wybór odpowiedzi 52 h, 48 h czy 45 h wskazuje na nieporozumienia dotyczące przepisów regulujących czas prowadzenia pojazdów w międzynarodowym transporcie drogowym. Odpowiedzi te nie uwzględniają aktualnych regulacji zawartych w Umowie AETR, która jasno określa maksymalny czas prowadzenia pojazdu na 56 godzin tygodniowo. Wiele osób może mylić maksymalny czas prowadzenia z innymi limitami, które dotyczą czasu pracy czy odpoczynku kierowców. Na przykład, chociaż czas pracy kierowcy może obejmować inne obowiązki związane z transportem, czas bezpośredniego prowadzenia pojazdu jest ściśle ograniczony. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie zbyt niskich limitów, co może wynikać z niewystarczającej znajomości przepisów lub z mylenia ich z regulacjami krajowymi, które mogą się różnić. Warto dodać, że odpowiednie planowanie pracy w oparciu o te regulacje jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Kierowcy powinni być świadomi, że nadmierne ograniczanie czasu prowadzenia może prowadzić do niepotrzebnych presji, co z kolei może obniżyć ogólną efektywność oraz bezpieczeństwo transportu.

Pytanie 26

Firma zajmująca się transportem ładunków planuje osiągnąć przychód ze zrealizowanych przewozów w bieżącym miesiącu na poziomie 8 000 PLN. Koszt jednostkowy wykonania usługi oszacowano na 0,16 PLN za 1 tkm. Jaką ilość tkm powinno przewieźć, aby uzyskać zakładany przychód?

A. 10 000 tkm
B. 50 000 tkm
C. 8 000 tkm
D. 1 280 tkm
Rozważając inne odpowiedzi, warto zauważyć, że pomyłki w obliczeniach mogą prowadzić do błędnych wniosków, które wpływają na strategię firmy. Zaczynając od liczby 1 280 tkm, można dostrzec, że przychód z tej wartości wyniesie jedynie 204,80 PLN (1 280 tkm * 0,16 PLN), co jest zdecydowanie zbyt mało, aby osiągnąć założony przychód. Przechodząc do 8 000 tkm, sytuacja jest podobna - przynoszą one jedynie 1280 PLN, co również nie wystarcza na pokrycie zakładanego przychodu. Natomiast 10 000 tkm generuje przychód w wysokości 1600 PLN, co również jest niewystarczające. Często te błędne odpowiedzi wynikają z niepełnego zrozumienia relacji między kosztami a przychodami. W praktyce, kluczowe jest, aby mieć pełną świadomość kosztów jednostkowych oraz umiejętnie przeliczać je na potrzebną ilość przewozów, co jest niezbędne do utrzymania rentowności. Firmy powinny stosować modelowanie finansowe, aby unikać takich pułapek, które mogą prowadzić do błędnych decyzji strategicznych lub operacyjnych. Analizując te odpowiedzi, można zauważyć, że brak umiejętności przeliczania jednostek kosztu na rezultaty finansowe stanowi typowy błąd w myśleniu przedsiębiorców w branży transportowej.

Pytanie 27

Marka, opakowanie, serwis oraz gwarancja stanowią narzędzia wykorzystywane do formułowania strategii

A. produktu
B. promocji
C. dystrybucji
D. ceny
Marka, opakowanie, gwarancja i serwis to kluczowe elementy strategii produktu, które kształtują postrzeganie wartości oferty przez konsumentów. Marka jest nośnikiem emocji i wartości, które wpływają na decyzje zakupowe, a silna marka może stać się czynnikiem wyróżniającym na konkurencyjnym rynku. Opakowanie nie tylko chroni produkt, ale także pełni funkcję komunikacyjną, przyciągając uwagę klienta i przekazując istotne informacje o produkcie. Gwarancja daje konsumentom poczucie bezpieczeństwa i pewności, co zwiększa ich skłonność do zakupu. Serwis posprzedażowy jest istotnym elementem, który wpływa na satysfakcję klientów i ich lojalność, co może przyczynić się do długotrwałego sukcesu marki. Przykładem może być firma Apple, która poprzez swoje innowacyjne opakowanie, mocną markę, doskonały serwis oraz atrakcyjne gwarancje, utrzymuje pozycję lidera w branży technologicznej. Przy odpowiednim zarządzaniu tymi elementami, marki mogą nie tylko zaspokajać potrzeby klientów, ale także tworzyć silne relacje z nimi.

Pytanie 28

Przedsiębiorstwo MIG zleciło spedytorowi zorganizowanie przewozu ładunku. Przewóz miał być zrealizowany 10 stycznia br. Na podstawie przedstawionego fragmentu OPWS określ, w jakiej formie i do kiedy zleceniodawca powinien złożyć reklamację do spedytora, który dostarczył do odbiorcy uszkodzony ładunek. Przedsiębiorstwo MIG o zaistniałej szkodzie dowiedziało się 11 stycznia bieżącego roku.

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS)
Reklamacje
§ 24
24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień, co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.
24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.
A. Reklamację należy złożyć telefonicznie do 16 stycznia br.
B. Reklamację należy złożyć na piśmie do 17 stycznia br.
C. Reklamację należy złożyć na piśmie do 25 stycznia br.
D. Reklamację należy złożyć telefonicznie do 24 stycznia br.
Reklamacja w przypadku uszkodzenia ładunku musi być złożona na piśmie w terminie określonym przez przepisy. W tym przypadku, zgodnie z przedstawionym fragmentem OPWS, reklamacja powinna być złożona w ciągu 6 dni od momentu, gdy zleceniodawca dowiedział się o szkodzie, co miało miejsce 11 stycznia. Ostatnim dniem na złożenie reklamacji jest zatem 17 stycznia. Złożenie reklamacji na piśmie jest szczególnie istotne, ponieważ dokument ten stanowi formalny dowód zgłoszenia roszczenia oraz ułatwia późniejsze procedury, takie jak podejmowanie kroków prawnych czy negocjacja odszkodowania. W branży transportowej i spedycyjnej dobrym zwyczajem jest również zachowanie kopii wszelkiej korespondencji, co może być pomocne w przypadku dalszych sporów. Takie podejście zgodne jest z zasadami dobrego zarządzania ryzykiem i ochrony interesów przedsiębiorstwa.

Pytanie 29

Wytyczne Techniczne ICAO odnoszą się do transportu materiałów niebezpiecznych drogą

A. powietrzną.
B. lądową.
C. kolejową.
D. morską.
Odpowiedź 'powietrznym' jest trafnym wyborem. ICAO, czyli Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego, zajmuje się transportem niebezpiecznych materiałów tylko w kontekście lotów. Ich instrukcje, zwane 'Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air', mają jasne zasady dotyczące tego, jak klasyfikować, pakować i etykietować te materiały. Na przykład, chemikalia muszą być świetnie zabezpieczone, żeby podczas transportu nie spowodowały żadnych problemów. W praktyce, przewoźnicy lotniczy muszą ściśle trzymać się norm dotyczących ryzyka i procedur awaryjnych. Co więcej, instrukcje ICAO współpracują z innymi organizacjami, jak IATA, co sprawia, że międzynarodowe normy bezpieczeństwa są naprawdę spójne. Dobrze jest zrozumieć te regulacje, jeśli ktoś działa w branży transportowej, bo chodzi tu o bezpieczeństwo zarówno przewożonych towarów, jak i osób w samolotach.

Pytanie 30

Do działań realizacyjnych w procesie transportowym należy

A. załadunek, przewóz, rozładunek, rozliczenie i pobranie należności, przyjęcie reklamacji
B. sporządzenie dokumentów, załadunek, przewóz, rozliczenie należności
C. załadunek, zabezpieczenie, przewóz, rozładunek, przejazd do nowego miejsca załadunku
D. załadunek, umocowanie, rozładunek, wydanie dokumentów handlowych
Wiele z alternatywnych odpowiedzi wskazuje na istotne aspekty procesu transportowego, jednakże nie oddają pełnego obrazu czynności wykonawczych. W przypadku pierwszej opcji, umocowanie i wydanie dokumentów handlowych, chociaż istotne, nie dotyczą bezpośrednio czynności wykonawczych, które muszą być zrealizowane w trakcie transportu. Wydanie dokumentów handlowych to krok administracyjny, który następuje po zakończeniu transportu, a umocowanie ładunku jest częścią szerszej procedury zabezpieczania. Trzecia opcja, mimo że uwzględnia rozliczenie i przyjęcie reklamacji, nie odnosi się do rzeczywistych działań transportowych. Rozliczenie finansowe oraz obsługa reklamacji są ważnymi, ale późniejszymi etapami procesu, a nie czynnościami, które mają miejsce w trakcie transportu. Wreszcie, czwarta odpowiedź koncentruje się na sporządzeniu dokumentów, co również jest elementem przygotowawczym, a nie działania wykonawczego. W transporcie najważniejsze jest, aby zrozumieć, że kluczowe czynności wykonywane na etapie transportu to te, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo i efektywność przewozu, a nie tylko na aspekty administracyjne. Prawidłowe rozumienie tego procesu jest kluczowe dla optymalizacji operacji logistycznych oraz minimalizacji ryzyk związanych z transportem.

Pytanie 31

Jaki typ outsourcingu jest używany, gdy przedsiębiorstwo rezygnuje z funkcji transportowych i zleca ich realizację innemu, niezależnemu podmiotowi gospodarczemu na mocy zawartej umowy?

A. Wewnętrzny
B. Kontraktowy
C. Kapitałowy
D. Sektorowy
Odpowiedź 'kontraktowy' jest poprawna, ponieważ outsourcing kontraktowy polega na zleceniu określonych funkcji, takich jak transport, innemu niezależnemu podmiotowi gospodarczemu na podstawie umowy. W ramach takiego outsourcingu firma nie tylko przenosi odpowiedzialność za wykonanie tych funkcji, ale także zyskuje dostęp do specjalistycznej wiedzy i zasobów, które mogą poprawić efektywność operacyjną. Przykładem może być firma produkcyjna, która decyduje się na zlecenie transportu swoich produktów do zewnętrznego przewoźnika, co pozwala jej skupić się na core businessie, czyli produkcji. Zastosowanie outsourcingu kontraktowego jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie efektywności kosztowej i elastyczności operacyjnej. Firmy mogą korzystać z tego modelu, aby dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych oraz skupić się na strategiach rozwoju, zamiast angażować się w działalności pomocnicze, które są mniej związane z ich główną misją.

Pytanie 32

W celu transportu pszenicy siewnej wykorzystując palety, należy użyć

A. pudeł kartonowych
B. worków jutowych
C. pojemników ażurowych
D. skrzyn metalowych
Worki jutowe to naprawdę fajny wybór do transportu pszenicy siewnej. Dlaczego? Bo mają świetne właściwości, które pomagają utrzymać nasiona w dobrej formie. Juta, z której są zrobione, to naturalne włókno, które świetnie wentyluje i odprowadza wilgoć. To mega ważne, żeby pszenica się nie zepsuła podczas transportu. Do tego te worki są wytrzymałe, nie łamią się łatwo, więc nie musisz się martwić, że coś się z nimi stanie. No i co fajne, można je wykorzystywać kilka razy, co jest korzystne zarówno dla portfela, jak i dla naszej planety. Standardy w branży, jak normy ISO, też zwracają uwagę na takie ekologiczne i efektywne rozwiązania. Można je spotkać w wielu gospodarstwach rolnych, które zajmują się sprzedażą nasion, a także w magazynach, gdzie trzeba te produkty przechowywać w odpowiednich warunkach.

Pytanie 33

Samochód dostawczy ustawiony tyłem do rampy jest opróżniany przez wózek widłowy, który w jednym cyklu podnosi 2 paletowe jednostki ładunkowe (pjł). Czas pracy wózka w trakcie jednego cyklu wynosi 1 minutę i 36 sekund. Ile czasu potrzebne będzie na rozładunek naczepy, na której znajduje się 66 pjł?

A. Około 90 minut
B. Około 45 minut
C. Około 106 minut
D. Około 53 minuty
Wybierając inne opcje odpowiedzi, można wpaść w pułapki związane z nieprawidłowym oszacowaniem czasu potrzebnego na rozładunek. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 90 minut czy 106 minut sugerują, że obliczenia koncentrują się na nieprawidłowym ustaleniu liczby cykli lub błędnie interpretują czas trwania jednego cyklu. Czas pracy wózka wynosi 1 minutę i 36 sekund, co jest często mylone z 2 minutami, co prowadzi do przeszacowania. Warto również zauważyć, że niektóre odpowiedzi mogą bazować na założeniu, że wózek może przewozić więcej niż 2 pjł na raz, co jest niezgodne z podanym pytaniem. Kluczowe jest również zrozumienie zasad efektywności operacyjnej oraz zastosowania metodyki czasowej w logistyce. W procesach magazynowych należy przywiązywać uwagę do detali takich jak czas cyklu i liczba jednostek, aby uniknąć błędnych oszacowań. Przeciwdziałanie typowym błędom myślowym w tym kontekście wymaga nie tylko znajomości podstawowych zasad logistyki, ale także umiejętności analizy kosztów i czasu pracy. Dlatego tak istotne jest opieranie się na precyzyjnych danych i systematycznej analizie, aby móc skutecznie planować i zarządzać procesami w łańcuchu dostaw.

Pytanie 34

W firmie zajmującej się transportem i spedycją stwierdzono, że posiadanie własnego taboru wiąże się z zbyt dużymi kosztami w porównaniu do korzystania z taboru zewnętrznego. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie

A. obniżenie stawek za przyjmowane zlecenia
B. wykorzystanie outsourcingu w zakresie usług transportowych
C. zatrudnienie większej liczby pracowników na stanowisku kierowcy
D. nabycie nowych pojazdów
Outsourcing usług transportowych to naprawdę dobra opcja, zwłaszcza kiedy posiadanie własnych pojazdów staje się zbyt kosztowne. Dzięki outsourcingowi można lepiej dopasować wydatki do zmieniających się potrzeb rynku. Zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem floty, jak serwis czy wynagrodzenia dla kierowców, to spora oszczędność. W praktyce wygląda to tak, że firmy mogą korzystać z zewnętrznych dostawców, którzy mają odpowiednie zasoby i mogą efektywnie zrealizować zlecenia. Przykładowo, gdy zapotrzebowanie na transport jest zmienne, outsourcing pozwala na wynajmowanie usług tylko w okresach, gdzie jest to naprawdę potrzebne, co daje konkretne oszczędności. Dodatkowo, współpraca z fachowcami w tej dziedzinie może przynieść inne bonusy, jak dostęp do nowoczesnych technologii do śledzenia przesyłek. To wszystko wpływa na lepszą jakość usług. Korzystanie z zewnętrznej floty sprawia też, że łatwiej wprowadzać innowacje i dostosowywać się do różnych norm, jak te ekologiczne czy związane z międzynarodowym transportem.

Pytanie 35

Polisa zabezpieczająca mienie (towar, ładunek) w transporcie drogowym, kolejowym, powietrznym oraz wodnym realizowanym na terenie RP lub poza nim to

A. ubezpieczenie CARGO
B. ubezpieczenie AC
C. gestia transportowa
D. OPWS
Ubezpieczenie CARGO jest specjalistycznym produktem, który chroni mienie, takie jak towar czy ładunek, podczas transportu różnymi środkami lokomocji, w tym drogą, koleją, powietrzem oraz wodami śródlądowymi, zarówno na terenie Polski, jak i poza jej granicami. Ta forma ubezpieczenia jest niezwykle istotna dla przedsiębiorstw zajmujących się logistyką i transportem, ponieważ minimalizuje ryzyko finansowe związane z utratą lub uszkodzeniem ładunku w trakcie przewozu. Ubezpieczenie CARGO może obejmować różnorodne zdarzenia, takie jak kradzież, uszkodzenie podczas transportu, opóźnienia czy straty wynikające z działania siły wyższej. Na przykład, firma transportowa przewożąca elektronikę z Polski do Niemiec może skorzystać z tego ubezpieczenia, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi stratami finansowymi, jakie mogłyby wyniknąć z uszkodzenia towaru w trakcie transportu. Warto także zaznaczyć, że w praktyce, ubezpieczenie CARGO jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak Instytutowy Warunki Ubezpieczenia CARGO (Institute Cargo Clauses), które precyzują zakres ochrony oraz wyłączenia odpowiedzialności. Regularne przeglądanie warunków ubezpieczenia oraz dostosowywanie ich do zmieniających się potrzeb biznesowych jest kluczowym elementem zarządzania ryzykiem w transporcie.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Zintegrowany zestaw narzędzi oraz działań dotyczących analizy i kształtowania rynku, mający na celu realizację przez przedsiębiorstwo określonych zamierzeń, to

A. marketing
B. prognoza
C. reklama
D. strategia
Marketing to zintegrowany zbiór działań, który obejmuje badanie rynku, analizę potrzeb klientów, oraz opracowywanie strategii mających na celu osiągnięcie określonych celów biznesowych. Obejmuje on szereg narzędzi, takich jak badania rynku, segmentacja klientów, rozwój produktu, promocja oraz dystrybucja. Przykładem zastosowania marketingu w praktyce może być kampania reklamowa nowego produktu, która wykorzystuje badania rynkowe do identyfikacji grupy docelowej, a następnie opracowuje komunikaty i kanały komunikacji, które najlepiej trafiają do tych konsumentów. W obszarze marketingu obowiązują standardy, takie jak normy ISO dotyczące zarządzania jakością, które pomagają w systematyzacji działań i podnoszeniu efektywności kampanii. Warto również zwrócić uwagę na trend związany z marketingiem opartym na danych, który umożliwia firmom bardziej precyzyjne dotarcie do klientów poprzez analizy zachowań i preferencji. Zrozumienie i prawidłowe zastosowanie marketingu jest kluczowe dla uzyskania przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 39

Ile pojazdów transportowych o pojemności 18 palet typu EUR oraz maksymalnej ładowności 6 ton jest wymaganych do przetransportowania 20 000 kg towaru rozmieszczonego równomiernie na 40 paletach?

A. 2 pojazdy transportowe
B. 4 pojazdy transportowe
C. 3 pojazdy transportowe
D. 1 pojazd transportowy
Aby określić liczbę środków transportu potrzebnych do przewozu 20 000 kg ładunku, należy najpierw zrozumieć zdolność przewozową pojedynczego środka transportu. Każdy środek transportu ma zdolność przewozową wynoszącą 18 palet typu EUR i maksymalną ładowność 6 ton (6000 kg). Zatem, aby obliczyć, ile ładunku możemy przewieźć jednym środkiem transportu, możemy przyjąć, że ładunek jest równomiernie rozłożony na paletach. W przypadku 18 palet, maksymalny ładunek wynosi 6000 kg, co oznacza, że jeden środek transportu jest w stanie przewieźć 6000 kg. Aby obliczyć liczbę potrzebnych środków transportu, dzielimy łączną wagę ładunku przez ładowność jednego środka transportu: 20 000 kg ÷ 6000 kg = 3,33. Oznacza to, że potrzebujemy 4 środków transportu, ponieważ nie możemy mieć ułamkowej liczby środków transportu, a zatem musimy zaokrąglić w górę do najbliższej całkowitej liczby. Przykładowo, w branży transportowej często stosuje się tę metodę obliczeń, aby zapewnić efektywność logistyczną i zmniejszyć koszty przewozu, zwracając uwagę na maksymalne wykorzystanie zdolności przewozowych.

Pytanie 40

Jaki symbol jest używany, aby potwierdzić, że opakowanie do transportu materiałów niebezpiecznych spełnia wymagania ONZ?

A. UE
B. UN
C. EU
D. PL
Symbol UN, oznaczający Organizację Narodów Zjednoczonych, jest kluczowym elementem w oznakowaniu opakowań przeznaczonych do transportu materiałów niebezpiecznych. Oznaczenie to wskazuje, że opakowanie spełnia określone normy i wymagania międzynarodowe, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno przewoźników, jak i osób trzecich. Przykładami zastosowania tego symbolu są kontenery transportowe, które są używane do przewozu chemikaliów, gazów, czy materiałów radioaktywnych. Wiele krajów i organizacji transportowych, takich jak Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Drogowych (IRU) czy Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), kieruje się wytycznymi ONZ w zakresie oznakowania i pakowania materiałów niebezpiecznych. Dzięki temu, użycie symbolu UN zwiększa transparentność oraz ułatwia identyfikację niebezpiecznych substancji podczas transportu, co ma kluczowe znaczenie w kontekście ochrony środowiska i bezpieczeństwa publicznego.