Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 10:28
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:06

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który ze sloganów reklamowych został zapisany pismem dwuelementowym szeryfowym?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. C.
C. D.
D. A.
Wybór odpowiedzi innej niż A może wynikać z niepełnego zrozumienia różnicy pomiędzy pismem szeryfowym a bezszeryfowym. Pismo bezszeryfowe, które występuje w odpowiedziach B, C i D, jest charakteryzowane prostotą formy, bez dodatkowych ozdobników na końcach liter. To pismo jest często używane w kontekście cyfrowym, szczególnie na stronach internetowych, gdzie nacisk kładzie się na nowoczesny i minimalistyczny styl. Jednakże, w przypadku materiałów drukowanych, pismo bezszeryfowe może być mniej czytelne w dłuższych tekstach, co wynika z braku elementów prowadzących wzrok. Często spotykaną pomyłką jest utożsamianie pism bezszeryfowych z nowoczesnością, co jest tylko częściowo prawdą, ponieważ obie formy mają swoje specyficzne zastosowania w zależności od kontekstu. Warto również zaznaczyć, że w projektowaniu graficznym bardzo ważne jest dostosowanie stylu pisma do odbiorcy oraz celu komunikacji. Dlatego w przypadku treści, które mają być długo czytane, pismo szeryfowe może być bardziej odpowiednie dla zapewnienia lepszej czytelności. Zrozumienie tych subtelności jest kluczowe dla właściwego podejmowania decyzji w zakresie typografii i projektowania wizualnego.

Pytanie 2

Firma zajmująca się produkcją kosmetyków dla kobiet chce w swoim przekazie reklamowym zaakcentować bogatą i wyjątkową paletę kolorów produktów. Który z podanych nośników reklamy powinna zarekomendować agencja reklamowa?

A. Plakat w formie billboardu
B. Spot reklamowy w radiu lokalnym
C. Spot reklamowy w radiu regionalnym
D. Ogłoszenie w prasie codziennej
Wybór plakatu w formie billboardu jako nośnika reklamy dla firmy produkującej kosmetyki dla kobiet jest trafny, ponieważ billboardy charakteryzują się dużą powierzchnią, co umożliwia wyeksponowanie bogatej i unikatowej kolorystyki produktów. Billboardy są zazwyczaj umieszczane w miejscach o dużym natężeniu ruchu, co zwiększa zasięg reklamy i pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Dobrze zaprojektowany billboard może przyciągać uwagę przechodniów i kierowców, co jest kluczowe w branży kosmetycznej, gdzie wizualna prezentacja produktów ma ogromne znaczenie. Przykładem skutecznego wykorzystania billboardów w branży kosmetycznej jest kampania promująca nowe linie produktów znanych marek, które podkreślają ich kolorystykę, co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Dodatkowo, takie formy reklamy są zgodne z zasadami skutecznej komunikacji marketingowej, które sugerują, że wizualne elementy są kluczowe w budowaniu tożsamości marki i przyciąganiu uwagi odbiorców.

Pytanie 3

Przygotowując materiał reklamowy do druku, należy uwzględnić trzy kolory podstawowe, a są to

A. czarny, czerwony, pomarańczowy
B. czerwony, żółty, niebieski
C. żółty, zielony, niebieski
D. biały, zielony, pomarańczowy
Odpowiedź 'czerwony, żółty, niebieski' jest poprawna, gdyż te trzy kolory stanowią tzw. kolory podstawowe w modelu addytywnym, który jest kluczowy w druku kolorowym. W kontekście druku, szczególnie w technologii CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black), zrozumienie podstawowych barw ma fundamentalne znaczenie dla uzyskania szerokiej palety kolorów. Czerwony, żółty i niebieski to kolory, z których można tworzyć inne kolory poprzez mieszanie ich ze sobą. Przykładowo, mieszając czerwony z żółtym otrzymujemy pomarańczowy, co jest istotne przy projektowaniu graficznym i przygotowywaniu materiałów reklamowych do druku. Używanie poprawnych odcieni kolorów, ich proporcji i kombinacji jest kluczowe dla zachowania spójności wizualnej marki oraz jakości wydruku. W przemyśle reklamowym, umiejętność pracy z kolorami podstawowymi oraz ich pochodnymi jest niezbędna do tworzenia atrakcyjnych i efektywnych wizualizacji. Warto także znać zasady kolorystyczne, takie jak koło kolorów, które pomaga w wyborze harmonijnych zestawień kolorystycznych.

Pytanie 4

Gdy klient poprosił o wykonanie materiałów reklamowych POS, które mają być umieszczone na ladzie, jaki produkt reklamowy powinien być uwzględniony w zamówieniu?

A. Dangler
B. Hanger
C. Wobbler
D. Stand
Stand to super rozwiązanie na ladę! Został zaprojektowany tak, żeby przyciągać wzrok klientów i fajnie pokazywać produkty. Dzięki dużej powierzchni reklamowej i stabilnej konstrukcji, można na nim eksponować kilka produktów jednocześnie. Często daje też szansę na umieszczenie dodatkowych informacji, co jest ekstra. Wyobraź sobie, że w drogerii stawiasz stand z nowymi kosmetykami - nie tylko je prezentujesz, ale także dajesz info o promocjach. Naprawdę, umieszczanie standów w punktach sprzedaży to najlepszy sposób na przyciągnięcie klientów. To, że różne materiały, z których mogą być zrobione, takie jak tektura czy plastik, dają dużo możliwości dopasowania, też jest ich ogromnym plusem. To wszystko razem sprawia, że standy są genialnym narzędziem marketingowym w sklepach.

Pytanie 5

W przypadku artykułów standardowych, mało zróżnicowanych pod względem ceny i jakości oraz niezróżnicowanych marką, należy zastosować

A. promocję sprzedaży
B. public relations
C. sponsoring
D. reklamę
Promocja sprzedaży jest szczególnie skutecznym narzędziem w przypadku produktów powszechnych, które nie różnią się znacząco ceną i jakością, a także nie mają wyrazistej marki. Tego rodzaju podejście ma na celu zwiększenie sprzedaży w krótkim okresie poprzez różne techniki, jak rabaty, oferty specjalne, kupony czy programy lojalnościowe. Przykładem zastosowania promocji sprzedaży może być organizowanie dni otwartych w sklepach, gdzie klienci mogą skorzystać z jednorazowych zniżek, co zachęca do zakupu. Stosowanie promocji sprzedaży jest zgodne z najlepszymi praktykami marketingowymi, które wskazują, że szczególnie dla produktów masowych, intensywne działania promocyjne mogą znacząco zwiększyć ich widoczność i sprzedaż. Warto również zwrócić uwagę, że odpowiednia strategia promocji może wpłynąć na postrzeganie marki i jej wartości w dłuższym okresie, co jest niezbędne w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 6

W tabeli przedstawiono cztery przykładowe rekordy z bazy danych o klientach. Które działanie należy podjąć, aby można było efektywniej z niej korzystać?

IDNazwa firmyImię i NazwiskoAdresNastępny kontakt
1.2PHU ZośkaZosia KnutowskaWarszawa-
A8Sklep AdamJan KowalskiWarszawa
ul. Kosmiczna 36 a
za tydzień
1PHUBeata AdamiakPoznań
ul. Żółta 21
24.08.2014
2PHUAdam AdamiakMyszkówza 8 dni
A. Standaryzację zapisów.
B. Usunięcie niektórych pól.
C. Zmianę formatowania.
D. Podział bazy na grupy.
Standaryzacja zapisów jest kluczowym działaniem, które pozwala na ujednolicenie informacji w bazach danych. Przykładowo, w przypadku danych kontaktowych klientów, różnice w zapisach adresów (np. "ul. Kowalska 10" vs. "Kowalska 10") mogą prowadzić do trudności w analizie oraz przetwarzaniu danych. Dzięki standaryzacji, każde pole w bazie danych, takie jak adres, numer telefonu czy format daty, będzie miało ustalone zasady. To z kolei umożliwi wykorzystanie mechanizmów automatycznego przetwarzania danych (np. wyszukiwania, filtrowania). W branży IT, standardy takie jak ISO 8000 dla danych jakościowych oferują wytyczne dotyczące poprawności i spójności danych. Ujednolicone dane są również niesamowicie pomocne w kontekście analizy statystycznej oraz raportowania, gdzie niejednolite dane mogą prowadzić do błędnych wniosków. Efektywność operacyjna organizacji znacznie wzrasta, gdy dane są spójne i zgodne z przyjętymi standardami.

Pytanie 7

Którego elementu nie uzupełniono w analizie strukturalnej sektora, nazywanej również analizą pięciu sił Portera, na zamieszczonej ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Zagrożenia ze strony konkurencji.
B. Siły przetargowej rządu.
C. Siły przetargowej banków.
D. Zagrożenia ze strony substytutów.
Zrozumienie analizy pięciu sił Portera jest kluczowe dla skutecznego zarządzania strategicznego, ale wybór niepoprawnych odpowiedzi na zadane pytanie może prowadzić do poważnych nieporozumień. Kluczowym błędem jest mylenie sił przetargowych z innymi aspektami konkurencyjności. Odpowiedzi sugerujące siłę przetargową banków oraz siłę przetargową rządu w kontekście analizy pięciu sił Portera zacierają różnicę pomiędzy różnymi rodzajami sił działających w sektorze. Siły przetargowe odnoszą się do zdolności dostawców i nabywców do wpływania na ceny i warunki transakcji, lecz rządy i banki nie są bezpośrednimi uczestnikami tego procesu. Ponadto, zagrożenie ze strony konkurencji, choć istotne, nie jest odpowiedzią na pytanie dotyczące brakującego elementu w analizie, gdyż jest to jedna z podstawowych sił analizowanych w tym frameworku. Typowym błędem myślowym jest skupianie się na powierzchownych elementach analizy zamiast na jej całościowym zrozumieniu i kontekście branżowym. Właściwa analiza pięciu sił wymaga przemyślenia wszystkich czynników wpływających na konkurencyjność, a nie tylko tych najwidoczniejszych. Bez dokładnego rozważenia zagrożeń ze strony substytutów, firmy mogą nie dostrzegać realnych ryzyk, co może prowadzić do ich osłabienia na rynku.

Pytanie 8

Wykorzystując metodę ceny przewodniej do ustalenia ceny balsamu do ciała, warto uwzględnić

A. unikalność oferowanego produktu
B. łączną wartość kosztów produkcji
C. ceny stosowane przez konkurencję
D. preferencje zakupowe klientów
Metoda ceny przewodniej, znana też jako strategia ceny konkurencyjnej, to jakby ustalanie ceny twojego produktu na podstawie tego, co oferuje konkurencja. Jeśli mówimy o balsamie do ciała, to wiedza o tym, jakie ceny maja inni, może naprawdę pomóc w jego lepszym pozycjonowaniu i sprawić, że produkt będzie bardziej atrakcyjny dla klientów. Wyobraź sobie, że producent balsamu patrzy na ceny rywali i decyduje się na cenę bliską tym najpopularniejszym markom. To może przyciągnąć klientów, którzy szukają jakości w rozsądnej cenie. W kosmetykach to dość powszechny ruch, bo ludzie często porównują ceny. Jak zignorujesz ceny konkurencji, to może się okazać, że klienci uznają twój produkt za za drogi. Dlatego dopasowanie ceny do realiów rynku to kluczowy krok do udanej sprzedaży.

Pytanie 9

Który proces uszlachetniania wyrobu papierniczego polega na oklejaniu cienkim papierem (niezadrukowanym lub zadrukowanym) papieru znacznie grubszego, tektury falistej itp.?

A. Kaszerowanie.
B. Listwowanie.
C. Bigowanie.
D. Falcowanie.
Kaszerowanie to naprawdę bardzo konkretna i praktyczna technika uszlachetniania w branży poligraficznej. Polega na tym, że na powierzchnię grubszego papieru, tektury litej czy falistej, nakleja się cienki papier – często zadrukowany, czasem specjalnie przygotowany graficznie, a bywa, że niezadrukowany, jeśli efekt końcowy ma być bardziej stonowany. Dzięki temu uzyskuje się nie tylko lepszą estetykę, ale też dodatkową wytrzymałość, a także specyficzne właściwości użytkowe, jak np. odporność na ścieranie czy możliwość uzyskania efektów specjalnych (np. połysku, matu, struktury). W praktyce kaszerowanie często stosuje się przy produkcji opakowań premium, gier planszowych, ekskluzywnych segregatorów i okładek książek. Warto pamiętać, że poprawne wykonanie tego procesu wymaga dobrego doboru kleju i precyzyjnego ustawienia maszyn, bo inaczej mogą powstać pęcherze powietrza lub nierówności. Moim zdaniem kaszerowanie to taki trochę cichy bohater branży – pozwala zrobić z prostych materiałów coś znacznie bardziej atrakcyjnego i funkcjonalnego, a przy tym jest to jedna z metod, które mocno wpływają na postrzeganie produktu przez klienta. Branżowe standardy wręcz zalecają kaszerowanie tam, gdzie liczy się prestiż i solidność wykończenia. Jeśli chcesz pracować w poligrafii czy opakowaniach, dobrze rozumieć technologię kaszerowania, bo to podstawa wielu projektów.

Pytanie 10

Jaką paletę kolorów powinien wybrać grafik, który ma stworzyć logotyp w czerni, pracując w przestrzeni RGB?

A. R:0 G:0 B:100
B. R:0 G:0 B:0
C. R:255 G:255 B:255
D. R:0 G:0 B:255
Odpowiedź R:0 G:0 B:0 jest prawidłowa, ponieważ w przestrzeni RGB kolor czarny reprezentowany jest przez brak światła, co odpowiada wartościom zerowym dla wszystkich trzech składowych: R (czerwony), G (zielony) i B (niebieski). W praktyce, gdy projektujemy logotypy, niezwykle ważne jest, aby odpowiednio dobierać kolory w zależności od kontekstu ich użycia. Kolor czarny ma szerokie zastosowanie w projektowaniu graficznym, zwłaszcza w druku, gdzie często stosuje się go do nadawania elegancji oraz kontrastu. W branży graficznej, zgodnie z dobrymi praktykami, czarny jest często używany w logotypach, aby zapewnić doskonałą czytelność i wyrazistość. Dlatego zrozumienie, jak reprezentować kolory w przestrzeni RGB, jest kluczowe dla profesjonalnych grafików, zwłaszcza w kontekście dostosowywania projektów do różnych mediów, takich jak ekrany czy wydruki. Również warto zauważyć, że w przypadku projektowania logotypów, czarny może być użyty w połączeniu z innymi kolorami, co pozwala na tworzenie wyjątkowych i atrakcyjnych wizualnie kompozycji.

Pytanie 11

Koncepcja orientacji marketingowej opiera się na

A. pozyskiwaniu coraz to nowszych technologii
B. dążeniu do jak najszybszego uzyskania zysku
C. osiągnięciu celu za wszelką cenę
D. satysfakcji klienta z wyboru i korzystania z produktu
Idea orientacji marketingowej koncentruje się na zrozumieniu i spełnieniu potrzeb klientów, co ma na celu zbudowanie długotrwałych relacji z konsumentami. Kluczowym aspektem tej strategii jest dostarczenie wartości poprzez zadowolenie klienta z wyboru i użytkowania produktu. Firmy, które skutecznie wprowadzają tę orientację w życie, często prowadzą badania rynku, aby lepiej zrozumieć preferencje i oczekiwania swoich klientów. Przykładem mogą być przedsiębiorstwa korzystające z narzędzi analitycznych do zbadania opinii użytkowników oraz dostosowywania swoich produktów i usług do ich potrzeb. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują regularne zbieranie feedbacku od klientów, co pozwala na ciągłe doskonalenie oferty. W ten sposób orientacja marketingowa przekłada się na wyższą satysfakcję klientów, co w dłuższej perspektywie prowadzi do zwiększenia lojalności i powtarzalności zakupów, co jest niezmiernie ważne w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 12

Dysonans po zakupie w zachowaniu konsumenta na rynku związanym z nabywaniem to

A. stan uświadomienia sobie potrzeb
B. negatywny stan emocjonalny spowodowany niezadowoleniem z zakupu
C. neutralny stan emocjonalny wywołany dokonaniem zakupu
D. pozytywny stan emocjonalny spowodowany satysfakcją z zakupu
Dysonans pozakupowy to taka nieprzyjemna emocjonalna huśtawka, która czasem się pojawia po zakupie. To wtedy zaczynamy wątpić, czy dobrze zrobiliśmy, wydając pieniądze. Widzisz, to jest ważny temat, bo może się zdarzyć, że czujemy się nieswojo, porównując nasz produkt z innymi, albo przez presję ze strony znajomych, którzy mogą mieć coś lepszego. Myślę, że marketerzy powinni się tym zająć, bo żeby klienci byli zadowoleni, powinni komunikować się z nimi jasno, może dawać jakieś programy lojalnościowe, czy dobrze obsługiwać ich po sprzedaży. Na przykład, fajnie jakby była możliwość zwrotu lub wymiany, to wtedy łatwiej znieść takie negatywne emocje. Czasem też dobrze zrobione reklamy mogą przypomnieć o pozytywach zakupów i pomóc w redukcji tych wątpliwości. Jak ktoś dobrze zarządza tym dysonansem, to klienci będą bardziej zadowoleni i lojalni wobec marki.

Pytanie 13

Dokument, który ma na celu definiowanie grupy docelowej kampanii, zawierający zapytanie o wskazanie obszaru, branży, wieku, płci oraz słów kluczowych, zostanie wysłany do klienta, który zwrócił się o wycenę reklamy

A. telewizyjnej
B. internetowej
C. prasowej
D. radiowej
Odpowiedź "internetowej" jest poprawna, ponieważ dokument, o którym mowa, ma na celu zdefiniowanie grupy docelowej kampanii reklamowej, co jest kluczowe w marketingu internetowym. W kontekście kampanii internetowych, precyzyjne określenie grupy docelowej pozwala na lepsze dostosowanie treści reklamowych oraz ich dystrybucji w kanałach cyfrowych, co skutkuje wyższą efektywnością działań marketingowych. Dobrą praktyką jest użycie narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, które umożliwiają zbieranie danych o użytkownikach, ich zachowaniach oraz preferencjach. Dzięki temu możliwe jest segmentowanie odbiorców według takich kryteriów, jak wiek, płeć, lokalizacja czy zainteresowania. Przykładem może być kampania remarketingowa, która dociera do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili stronę internetową, co zwiększa szansę na konwersję. Stosowanie precyzyjnie sformułowanych słów kluczowych oraz analizowanie trendów w wyszukiwaniach online stanowi fundament skutecznych kampanii internetowych.

Pytanie 14

Przedstawiony na rysunku projekt został przygotowany we właściwy sposób do druku określanego jako

Ilustracja do pytania
A. tampondruk.
B. offset.
C. solwent.
D. sitodruk.
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ projekt przygotowany do druku offsetowego musi spełniać szereg specyfikacji, które zostały uwzględnione w przedstawionym rysunku. Offset to jedna z najpopularniejszych metod druku, szczególnie w przypadku dużych nakładów, dlatego kluczowe jest, aby projekt był wykonany zgodnie z określonymi standardami. Przygotowanie do druku offsetowego wymaga dodatkowego spadu, co w tym przypadku wynosi 3 mm, co pozwala na uniknięcie białych krawędzi po przycięciu. Ponadto, użycie kolorów w skali CMYK jest istotne, ponieważ to właśnie ta paleta barw jest stosowana w procesach druku. Ważne jest również, aby czcionki były skonwertowane na krzywe, co zapewnia ich poprawne wyświetlanie i unika problemów z brakiem odpowiednich fontów na drukarce. Zapisanie projektu w formacie PDF i zachowanie rozdzielczości grafiki rastrowej na poziomie 300 dpi są standardowymi praktykami, które wpływają na jakość wydruku. Te wszystkie elementy stanowią podstawę profesjonalnego przygotowania projektu do druku offsetowego, co czyni tę odpowiedź właściwą i zgodną z branżowymi normami.

Pytanie 15

Który dokument, stanowiący załącznik do media planu, umożliwiający szybką ocenę intensywności kampanii reklamowej w poszczególnych mediach, przedstawiono na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Biznes plan.
B. Brief marketingowy.
C. Cash flow.
D. Flow chart.
Dokument, który widzisz na rysunku, to flow chart. To całkiem ważne narzędzie przy zarządzaniu kampaniami reklamowymi. Dzięki flow chartowi, czyli takiemu graficznemu harmonogramowi, można lepiej ogarnąć wszystkie etapy kampanii i zaplanować, kiedy reklamówki mają lecieć. Tego typu dokumenty dają nam możliwość szybkiego sprawdzenia, jak intensywna jest kampania, co jest kluczowe, żeby mądrze zarządzać budżetem i przydzielać zasoby. Kiedy zespoły marketingowe korzystają z flow chartu, łatwiej im zorientować się, w które dni jest najwięcej akcji reklamowych. Moim zdaniem, to bardzo pomaga dostosować strategię promocji i lepiej działać. Użycie takiego harmonogramu w praktyce jest zgodne z dobrymi zasadami zarządzania projektami, które mówią o przejrzystości i monitorowaniu postępów. Ważne, żeby każdy z zespołu miał dostęp do tego dokumentu, bo to naprawdę sprzyja współpracy i efektywności pracy w grupie.

Pytanie 16

Przygotowując kampanię społeczną, należy mieć na uwadze, że nie może ona odnosić się do tematyki

A. ekologii, ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego
B. promocji kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury oraz tradycji
C. promowania bezpośrednio lub pośrednio rywalizujących podmiotów
D. upowszechniania oraz ochrony wolności i praw człowieka
Wybór odpowiedzi dotyczącej promowania bezpośrednio lub pośrednio podmiotów konkurencyjnych jako nieodpowiedni temat dla kampanii społecznej jest słuszny. Kampanie społeczne mają na celu poprawę stanu społecznego, zdrowia publicznego lub ochrony środowiska, a nie promowanie konkurencyjnych interesów, które mogą prowadzić do konfliktu i polaryzacji wśród odbiorców. W kontekście marketingu i PR, ważne jest, aby kampanie społeczne były zgodne z zasadami etyki, które ograniczają konflikty interesów. Dobrym przykładem może być kampania promująca zdrowy styl życia, która unika reklamowania produktów konkurencyjnych brandów zdrowotnych. W branży istnieją standardy, które podkreślają znaczenie przejrzystości i zaufania w komunikacji, co jest kluczowe w budowaniu trwałych relacji z odbiorcami. Przykłady dobrych praktyk obejmują unikanie sytuacji, które mogą być postrzegane jako nepotyzm, co może podważyć zaufanie do kampanii.

Pytanie 17

Firma może powiększyć bazę danych klientów dzięki zastosowaniu

A. degustacji produktu
B. wrzutek
C. gadżetów promocyjnych
D. loterii
Loterie to naprawdę fajny sposób na zdobycie nowych klientów. Po pierwsze, przyciągają ludzi, a po drugie, dają im powód, żeby zostawili swoje dane kontaktowe. Kiedy firma organizuje loterię, może zachęcać uczestników do zapisu na newslettery, co jest super. Zbieranie informacji o tym, co lubią klienci, pomaga później lepiej dostosować marketing. Warto też pomyśleć o atrakcyjnych nagrodach, bo to zwiększa zainteresowanie i chęć do udziału. Takie akcje muszą szanować prywatność uczestników, więc ważne, żeby informować ich, jak będą używane ich dane. Wiele firm w ten sposób buduje długoterminowe relacje z klientami. Przykłady to loterie w sklepach, które oferują nagrody za zapis do programów lojalnościowych. Dzięki temu zbierają cenne informacje o klientach.

Pytanie 18

Tworzenie materiałów promocyjnych, które przed drukiem są konwertowane na krzywe, realizowane jest w programie

A. Corel Draw
B. Pixel Bender
C. Photoshop
D. Bridge
Corel Draw to naprawdę fajne narzędzie, które sporo osób wykorzystuje do tworzenia projektów graficznych, zwłaszcza jeśli chodzi o reklamy. Jednym z ważnych kroków w pracy z grafiką wektorową jest konwersja obiektów do krzywych. Co to znaczy? To po prostu przekształcenie tekstu lub innych obiektów wektorowych na krzywe Bezier. Dzięki temu, nasz projekt staje się niezależny od konkretnych czcionek. To jest bardzo istotne, gdyż jeżeli czcionka nie jest dostępna w momencie druku, to nasz projekt może się zepsuć. W Corel Draw łatwo jest też dostosować i edytować te krzywe, co mega ułatwia pracę twórczą. W branży graficznej przekształcanie tekstów w krzywe to codzienna praktyka, bo dzięki temu mamy pewność, że wszystko wygląda spójnie i unikamy błędów w typografii. Na koniec warto wspomnieć, że program obsługuje różne formaty plików, co sprawia, że wymiana danych między różnymi platformami to bułka z masłem.

Pytanie 19

Technika zbierania danych pierwotnych dotyczących reklamy, polegająca na planowej rozmowie z grupą ludzi, przeprowadzanej według wcześniej ustalonego schematu, nazywana jest

A. obserwacją
B. technika projekcyjna
C. badaniem ankietowym
D. wywiadem
Wywiad to super sposób na zbieranie danych w reklamie, bo pozwala na bezpośrednią rozmowę z ludźmi. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć, co myślą, jakie mają doświadczenia i jakie są ich oczekiwania. To bardzo ważne, bo dzięki takiej głębszej analizie okazuje się, co naprawdę interesuje konsumentów. Możemy przeprowadzać różne typy wywiadów – indywidualne, grupowe, a nawet telefoniczne. Na przykład, gdy firma chce sprawdzić, jak ludzie odbierają nową kampanię, organizuje spotkanie z grupą docelową, żeby dowiedzieć się, co im się podoba, a co ich nie przekonuje. Takie informacje są naprawdę cenne, bo pomagają dostosować strategię marketingową do potrzeb klientów. Ważne, żeby wywiady robić według ustalonych zasad, bo to daje pewność, że zebrane dane będą rzetelne i wiarygodne. Jak się to dobrze zrobi, można odkryć nowe trendy oraz dowiedzieć się, jak ludzie naprawdę myślą.

Pytanie 20

Uczestnicy negocjacji przedmiotowych rozwiązali trudności, starając się odnaleźć wiele różnych opcji, które umożliwiły wybór zadowalającego rozwiązania dla obu stron i prowadziły do długotrwałej współpracy. Jaką zasadę negocjacji przedmiotowych zastosowali uczestnicy?

A. Koncentrowania się na interesach, a nie na stanowiskach
B. Poszukiwania rozwiązań korzystnych dla obu stron
C. Stosowania obiektywnych kryteriów
D. Oddzielania problemu od ludzi
Podejścia, które opierają się na stosowaniu obiektywnych kryteriów, koncentracji na interesach zamiast na stanowiskach oraz oddzielaniu problemu od ludzi, choć są istotne w kontekście negocjacji, nie odpowiadają na kluczowy aspekt opisanej sytuacji. Posługiwanie się obiektywnymi kryteriami, takimi jak rynkowe standardy czy kryteria jakości, jest niezwykle ważne, ale nie wystarcza, by osiągnąć wspólne rozwiązanie. Może prowadzić do sytuacji, w której jedna ze stron czuje się pominięta lub niedoceniona. Koncentracja na interesach zamiast na stanowiskach może być korzystna, jednak bez otwartego poszukiwania wspólnych korzyści, negocjacje mogą stać się jedynie wymianą argumentów bez realnego postępu. Oddzielanie ludzi od problemów jest także istotne, ale w praktyce emocjonalne reakcje mogą wpływać na przebieg negocjacji. Zbyt skupiając się na tych aspektach, można zapomnieć o kluczowym celu, jakim jest współpraca przy poszukiwaniu rozwiązań, które zadowolą obie strony. Istotne jest, aby w procesie negocjacyjnym pamiętać o holistycznym podejściu, które uwzględnia nie tylko aspekty techniczne, ale również emocjonalne oraz relacyjne, co w dłuższej perspektywie prowadzi do sukcesu.

Pytanie 21

Reklama oraz promocja piwa są dozwolone pod warunkiem, że

A. łączy spożywanie alkoholu z aktywnością fizyczną
B. jest emitowana w telewizji w godzinach od 6:00 do 20:00
C. nie budzi skojarzeń z osiągnięciami zawodowymi
D. przedstawia abstynencję lub umiarkowane spożycie alkoholu w negatywny sposób
Reklama piwa, a także innych napojów alkoholowych, podlega rygorystycznym regulacjom prawnym, które mają na celu ochronę konsumentów i zapobieganie promowaniu nadmiernego spożycia alkoholu. Odpowiedź, że reklama piwa nie wywołuje skojarzeń z sukcesem zawodowym, jest prawidłowa, ponieważ takie skojarzenia mogą prowadzić do niezdrowych postaw związanych z piciem alkoholu. Reklamodawcy są zobowiązani do przestrzegania zasad etyki reklamowej, które zakładają, że prezentowanie alkoholu w kontekście sukcesu zawodowego może promować spożycie w sposób nieodpowiedzialny. Przykładem dobrej praktyki jest promowanie umiaru w spożyciu alkoholu, co może być osiągnięte przez kampanie, które podkreślają radość z umiarkowanego spożycia w gronie przyjaciół, a nie w kontekście osiągania celów zawodowych. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz krajowymi przepisami prawa, kluczowe jest, aby reklamy alkoholu nie sugerowały, że sukces jest związany z konsumpcją alkoholu, co sprzyja odpowiedzialnemu podejściu do picia.

Pytanie 22

Który z producentów galanterii skórzanej, stosując reklamę telewizyjną, osiągnął najwyższy współczynnik CPP (dotarcia do 1% grupy docelowej)?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia pojęcia CPP oraz jego znaczenia w skuteczności kampanii reklamowej. Wiele osób może błędnie założyć, że producent, który reklamuje się najwięcej lub ma najwyższy rating, automatycznie osiągnie lepsze wyniki w kampanii. To podejście jest mylące, ponieważ efektywność reklamy nie opiera się wyłącznie na zasięgu, ale również na kosztach związanych z dotarciem do specyficznej grupy docelowej. W przypadku kampanii telewizyjnych istotne jest, aby nie tylko osiągnąć wysoki rating, ale także minimalizować koszty dotarcia do 1% widowni. Efektywna strategia wymaga zrozumienia, że najniższy współczynnik CPP niekoniecznie oznacza najwyższy zasięg, ale najlepszą optymalizację budżetu. Często napotykanym problemem jest brak analizy wyników kampanii i porównania ich z docelowym zasięgiem, co prowadzi do błędnych wniosków. Kluczowe jest, aby podchodzić do analizy danych z perspektywą całościową, uwzględniając nie tylko wydatki, ale także zainteresowanie i zaangażowanie grupy docelowej. Zrozumienie, jak obliczyć CPP oraz jego znaczenie, jest fundamentem skutecznych działań reklamowych, co podkreślają standardy marketingowe i najlepsze praktyki w branży.

Pytanie 23

Usługa przygotowuje propozycję handlową. Elementem identyfikującym firmę w tej propozycji jest

A. imię i nazwisko osoby, do której skierowana jest propozycja
B. nazwa miejscowości
C. data
D. logo firmy oferenta
Logo firmy oferenta jest kluczowym elementem identyfikującym przedsiębiorstwo w ofercie handlowej. Pełni ono funkcję wizualnego znaku towarowego, który reprezentuje markę i jej wartości. Stosowanie logo w dokumentach takich jak oferty handlowe jest zgodne z dobrymi praktykami marketingowymi, które podkreślają znaczenie tożsamości wizualnej firmy. W kontekście oferty, logo nie tylko wyróżnia dokument spośród innych, ale również buduje zaufanie i profesjonalizm w oczach potencjalnych klientów. Przykłady zastosowania logo można znaleźć w broszurach, stronach internetowych oraz materiałach promocyjnych, gdzie jego obecność wzmacnia rozpoznawalność marki. Warto pamiętać, że logo powinno być umieszczone w widocznym miejscu, aby mogło pełnić swoją funkcję zgodnie z zasadami brandingu. Używanie logo zgodnie z wytycznymi dotyczącymi identyfikacji wizualnej, takimi jak Księgi Marki, zapewnia spójność komunikacji wizualnej, co jest kluczowe dla skutecznego marketingu.

Pytanie 24

Określenie koncepcji, oczekiwań oraz celów, stworzenie treści i jej struktury, a także zorganizowanie hostingu to kroki w tworzeniu

A. strony www
B. citylightu
C. telebimu
D. cityscrolla
Strony www to kompleksowe struktury online, które wymagają przemyślanej koncepcji oraz starannego planowania. Zdefiniowanie pomysłów, oczekiwań i celów jest kluczowe, by strona spełniała swoje funkcje. Opracowanie treści i jej struktury pozwala na intuicyjne poruszanie się po witrynie, co jest zgodne z dobrymi praktykami UX (User Experience). Z perspektywy technicznej, hosting to niezbędny krok, który zapewnia dostępność strony w Internecie. Przykładem może być stworzenie strony e-commerce, gdzie szczególnie ważne jest, aby użytkownicy mogli łatwo znaleźć produkty, zrozumieć ofertę oraz dokonać zakupu. W takich przypadkach ważne jest również przestrzeganie zasad SEO (Search Engine Optimization), aby strona była widoczna w wynikach wyszukiwania. Warto również zwrócić uwagę na responsywność, co oznacza, że strona powinna działać poprawnie na różnych urządzeniach, co jest obecnie standardem branżowym.

Pytanie 25

Aby umieścić reklamę na bocznej ścianie autobusu, należy wykorzystać reklamę w rodzaju

A. fullback
B. megabus
C. busboard
D. mobil
Reklama typu busboard to świetny sposób, żeby przyciągnąć uwagę ludzi. Zazwyczaj znajdują się na bokach autobusów i mają dużą powierzchnię, więc dobrze widać je zarówno dla pasażerów, jak i tych, którzy są w pobliżu. To naprawdę dobra opcja w komunikacji miejskiej, bo czas, w którym możemy zwrócić na siebie uwagę, jest ograniczony. Wiele lokalnych firm korzysta z busboardów, żeby dotrzeć do mieszkańców, gdy ci jadą do pracy czy wracają do domu. Dobrze jest mieć reklamy w miejscach, gdzie są widoczne, a busboardy pasują tu idealnie. Poza tym, umieszczając reklamę na autobusach, mamy większy zasięg, co sprawia, że kampania jest skuteczniejsza. Widać też, że agencje reklamowe chętnie sięgają po busboardy, co świadczy o ich roli w marketingu zewnętrznym.

Pytanie 26

Producent pieluszek dla dzieci postanowił zainwestować w reklamę telewizyjną. O godzinie 18.15 spotkanie to zobaczyło 15% zamierzonej grupy docelowej. Co to oznacza dla firmy, wyemitowując reklamę w tym czasie?

A. 7,5 GRP
B. 30 GRP
C. 15 GRP
D. 45 GRP
Odpowiedź 15 GRP jest poprawna, ponieważ GRP (Gross Rating Point) to miara używana w reklamie telewizyjnej, która określa zasięg kampanii reklamowej. Zdefiniowane jest to jako procent grupy docelowej, który został osiągnięty przez reklamę, pomnożony przez liczbę emisji spotu. W tym przypadku, jeśli 15% grupy celowej obejrzało reklamę, to oznacza, że osiągnięto 15 GRP, co jest bezpośrednim odzwierciedleniem wskaźnika zasięgu. Taka analiza jest kluczowa, ponieważ umożliwia marketerom ocenę efektywności kampanii oraz dostosowanie strategii reklamowej. Na przykład, jeśli firma planuje przyszłe kampanie, może zdecydować się na zwiększenie budżetu na reklamę w tym samym czasie, aby osiągnąć jeszcze wyższy zasięg. Zrozumienie i prawidłowe obliczenie GRP jest niezbędne do oceny zwrotu z inwestycji w reklamę, a także do analizy konkurencji i rynku. Dobre praktyki wskazują, że należy regularnie monitorować wskaźniki GRP i dostosowywać kampanie w zależności od wyników.

Pytanie 27

W tytule corocznego rajdu rowerowego "Dwa kółka - Sotal s.c." występuje nazwa sponsora, co wskazuje na zastosowanie sponsoringu

A. imienny
B. projektowy
C. emblematowy
D. osobowy
Odpowiedź 'imienny' jest prawidłowa, ponieważ w nazwie rajdu 'Dwa kółka - Sotal s.c.' występuje bezpośrednie odniesienie do sponsora, co jest klasycznym przykładem sponsoringu imiennego. Sponsoring imienny polega na tym, że konkretna marka lub firma jest identyfikowana jako sponsor wydarzenia, co może zwiększyć rozpoznawalność marki i pozytywnie wpłynąć na jej wizerunek. Tego rodzaju sponsoring jest często stosowany w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i edukacyjnych. Przykładem może być seria maratonów, gdzie nazwa wydarzenia zawiera nazwisko sponsora, co przyciąga uwagę uczestników i mediów, a sponsor zyskuje okazję do promocji swoich produktów lub usług. Dobrą praktyką jest jasno określenie, co sponsor wnosi do wydarzenia, np. wsparcie finansowe lub rzeczowe, co przekłada się na większą atrakcyjność dla uczestników. Ważne jest także, aby umowy sponsorskie były zgodne z przepisami prawa oraz etyką branżową, co zapewnia transparentność i zaufanie ze strony publiczności.

Pytanie 28

Którą postać będzie miał wydruk hasła reklamowego, jeżeli w modelu kolorów CMYK poszczególne parametry otrzymają wartości CMYK (0,0,100,0)?

I.Prawie robi wielką różnicę.
II.Prawie robi wielką różnicę.
III.Prawie robi wielką różnicę.
IV.Prawie robi wielką różnicę.
A. I
B. IV
C. II
D. III
Analizując błędne odpowiedzi, warto zauważyć, że każda z nich nie uwzględnia kluczowych zasad dotyczących modelu CMYK. Odpowiedzi, które wskazują na kolory inne niż żółty, pomijają fakt, że wartość 100% dla koloru żółtego jest jedynym czynnikiem wpływającym na ostateczny rezultat w tej konkretnej sytuacji. Gdyby w wartości CMYK pojawiły się inne liczby dla C, M lub K, mogłoby to prowadzić do mieszania kolorów i uzyskania różnych odcieni, co nie ma miejsca w tym przypadku. Typowym błędem jest mylenie modelu CMYK z innymi modelami kolorów, takimi jak RGB, gdzie kolory są mieszane na podstawie światła, co prowadzi do całkowicie innych rezultatów. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z nieznajomości podstawowych zasad druku, takich jak to, że wartości 0% dla C i M eliminują te kolory z mieszanki, a 0% dla K oznacza brak czerni. Istotne jest, aby zrozumieć, że każda zmiana wartości w modelu CMYK wpływa na ostateczny kolor, a zatem interpretacja wyników musi być dokładna. W kontekście projektowania graficznego, błąd w wyborze kolorów może prowadzić do niezgodności z oczekiwaniami klientów oraz do wyższych kosztów produkcji, co podkreśla znaczenie dobrego zrozumienia modelu kolorów w praktyce zawodowej.

Pytanie 29

Końcowa wersja materiału wideo promującego sprzedaż odzieży sportowej, przygotowywana dla klienta pragnącego zaistnieć na rynku, to

A. master
B. casting
C. sampling
D. animatic
Odpowiedź 'master' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do finalnej wersji filmu reklamowego, która jest gotowa do dystrybucji. W produkcji filmowej termin 'master' oznacza ostateczną wersję produkcji, która została poddana pełnej obróbce technicznej. Master jest stosowany w różnych formatach, takich jak DVD, Blu-ray czy platformy streamingowe. W kontekście reklamy sportowej, kluczowe jest, aby ta wersja filmu zawierała wszystkie elementy, które klient zamierza przekazać, w tym edytowane ujęcia, efekty dźwiękowe oraz wszelkie poprawki graficzne. Przykładem zastosowania może być przygotowanie filmu reklamowego, które zostało przetestowane na grupie docelowej, a wyniki tych testów wpłynęły na ostateczny kształt mastera, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Wysoka jakość mastera jest kluczowa dla zbudowania pozytywnego wizerunku marki oraz skutecznego dotarcia do klientów.

Pytanie 30

Podczas tworzenia komunikatów reklamowych wykorzystywane są analizy

A. testowe off air
B. mediów reklamy
C. koncepcji reklamy
D. poekspozycyjne
Wybór odpowiedzi związanych z mediami reklamy, badaniami poekspozycyjnymi oraz testami off air wskazuje na niepełne zrozumienie roli, jaką odgrywają badania koncepcji reklamy w procesie tworzenia skutecznych kampanii. Badania mediów reklamy dotyczą analizy skuteczności kanałów komunikacyjnych, ale nie koncentrują się na samej idei reklamy. Przykładowo, mogą one oceniać, które platformy przynoszą największy zasięg, ale nie biorą pod uwagę, jak odbiorcy percepują treść reklamy. Badania poekspozycyjne skupiają się na ocenie skutków reklam po ich emisji, co jest istotne, ale nie pozwala na wczesne identyfikowanie problemów w koncepcji samego przekazu. Z kolei testy off air, które przeprowadzane są przed emisją, mogą być użyteczne, jednak nie zastępują on-line badań koncepcji. Są to działania, które zazwyczaj dotyczą oceny pojedynczych spotów, a nie szerszego kontekstu koncepcyjnego. Zrozumienie tego kontekstu jest kluczowe dla tworzenia efektywnych kampanii reklamowych, a skupienie się na błędnych elementach, takich jak analiza mediów czy pomiary poekspozycyjne, może prowadzić do pominięcia kluczowych aspektów kreatywności i strategii, które powinny być obecne już na etapie projektowania reklamy.

Pytanie 31

Który z wymienionych elementów umożliwia bezpieczne przycięcie projektu do finalnego formatu, zapewniając, że obszar druku sięga samej krawędzi po obcięciu arkusza?

A. Wewnętrzny margines
B. Obszar cięcia
C. Obszar druku
D. Spad
Spad to taki dodatkowy obszar, który dodajesz do swojego projektu graficznego, żeby mieć pewność, że kolor lub obraz dobrze pokrywa całą powierzchnię po przycięciu. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której po przycięciu pojawią się białe krawędzie, a to raczej nie wygląda ładnie. Praktyka pokazuje, że spad powinien wynosić od 3 do 5 mm, ale różnie to bywa, w zależności od drukarni. Dodanie spadu sprawia, że projekty wyglądają bardziej profesjonalnie, nawet jak coś nie wyjdzie idealnie podczas cięcia. W branży graficznej i drukarskiej te zasady są naprawdę ważne, bo jak coś pójdzie źle, to może to kosztować sporo pieniędzy i popsuje wizerunek marki. Dlatego pamiętaj, żeby zawsze dodawać spad w projektach, bez względu na to, co tworzysz – wizytówki, plakaty, cokolwiek. Fajnie też porozmawiać z drukarnią zanim skończysz projekt, żeby mieć pewność, że wszystko jest zgodne z ich wymaganiami.

Pytanie 32

Osoba pracująca w agencji reklamowej, przedstawiając ofertę produktów reklamowych, zadaje klientowi pytania alternatywne, które pomagają ograniczyć temat rozmowy, oferują klientowi przynajmniej dwie możliwości do wyboru oraz wspierają w podjęciu finalnej decyzji. Wskaź, które z poniższych pytań ma charakter alternatywny?

A. Czy chciałby Pan zareklamować swoje usługi w Telewizji Regionalnej?
B. Czy interesuje Pana szyld podświetlany, czy może kaseton świetlny?
C. Czy podoba się Pani taka kolorystyka torby reklamowej?
D. Jakie ma Pani zdanie o reklamie w Internecie?
Pytanie "Interesuje Pana szyld podświetlany czy kaseton świetlny?" jest przykładą pytania alternatywnego, które skutecznie prowadzi rozmowę w kierunku konkretnego wyboru. Takie pytania są kluczowe w procesie sprzedaży, ponieważ skupiają uwagę klienta na konkretnych produktach, co może ułatwić mu podjęcie decyzji. W kontekście agencji reklamowej, zadawanie pytań alternatywnych ma istotne znaczenie, ponieważ pozwala na zrozumienie preferencji klienta i dostosowanie oferty do jego potrzeb. Na przykład, zamiast ogólnego pytania o rodzaj reklamy, lepiej jest zadać pytanie, które wskazuje na konkretne opcje, co może przyspieszyć proces decyzyjny. Dobre praktyki branżowe sugerują, że skuteczni sprzedawcy powinni stosować pytania alternatywne, aby zminimalizować niepewność klienta i zwiększyć szanse na finalizację transakcji. Tego rodzaju pytania mogą prowadzić do bardziej zaawansowanych interakcji i pozwalać na skoncentrowanie się na wybranych rozwiązaniach, co jest niezbędne w dynamicznym środowisku reklamowym.

Pytanie 33

Po obszernej kampanii reklamowej firmy oferującej fast food, mieszkańcy państwa X doszli do wniosku, że przestaną spożywać hamburgery. Uważają, że jest to jedzenie dla przeciętnych konsumentów, do których oni się nie zaliczają. Jak z punktu widzenia marketingu można określić zachowanie mieszkańców państwa X?

A. zapomniany raj
B. czar prysz
C. owczy pęd
D. efekt snobizmu
Efekt snobizmu odnosi się do sytuacji, w której konsumenci unikają produktów, które są powszechnie dostępne lub popularne, aby podkreślić swoją wyjątkowość i status społeczny. W przypadku państwa X, ich decyzja o rezygnacji z hamburgerów w wyniku kampanii reklamowej zbudowanej wokół fast foodów sugeruje, że pragną unikać jedzenia kojarzonego z masową konsumpcją, co może być postrzegane jako symbol niższego statusu. W praktyce, efekt snobizmu często przejawia się w preferencjach dotyczących luksusowych marek czy produktów unikatowych, takich jak designerzy mody czy ekskluzywne restauracje. Firmy powinny zrozumieć ten efekt, by skuteczniej segmentować rynek i kierować swoje działania marketingowe do określonych grup klientów. Zastosowanie strategii, które podkreślają unikalność i prestiż produktów, może przyciągnąć tę grupę klientów, którzy pragną odróżniać się od ogółu.

Pytanie 34

Jaką metodę wykończenia druku powinno się zastosować podczas produkcji folderów reklamowych A4, 4+4 w ilości 1 tys. egzemplarzy?

A. Hot-stamping
B. Laminacja
C. Lakierowanie
D. Tłoczenie
Wybór laminowania, tłoczenia lub hot-stampingu zamiast lakierowania w kontekście druku folderów reklamowych A4, 4+4 w nakładzie 1 tys. sztuk nie jest optymalny. Laminowanie polega na pokryciu druku cienką folią, co zapewnia mu trwałość, ale może wprowadzać problemy w dalszym procesie drukowania, szczególnie w odniesieniu do późniejszych zastosowań, takich jak pisanie na folderze, ponieważ laminat może utrudniać przyczepność długopisów czy markerów. Tłoczenie, które tworzy wypukłe wzory, jest techniką zasługującą na uwagę w kontekście podkreślenia niektórych elementów graficznych, lecz w przypadku folderów reklamowych może być zbyt kosztowne oraz czasochłonne, zwłaszcza przy niskich nakładach. Hot-stamping, polegający na nanoszeniu metalicznej folii w wysokiej temperaturze, jest również doskonałym sposobem na dodanie eleganckiego akcentu do druku, jednak jest to technika bardziej odpowiednia do aplikacji wymagających mniejszych nakładów i specyficznych projektów. Wybierając lakierowanie, osiągamy lepszy kompromis między estetyką a funkcjonalnością, co czyni tę metodę bardziej odpowiednią w kontekście produkcji folderów reklamowych w dużych nakładach. Dobrze dobrana technika uszlachetniania może znacząco wpłynąć na postrzeganie materiałów reklamowych, dlatego warto zainwestować w odpowiednie rozwiązania, które będą spójne z celami marketingowymi oraz estetycznymi.

Pytanie 35

Który pracownik agencji reklamowej typu full service odpowiada za zakup przestrzeni reklamowej w mediach?

A. Media Planner
B. Media Buyer
C. Media Director
D. Media Supervisor
Media Planner, Media Director i Media Supervisor to role, które często są mylone z rolą Media Buyera, jednak każda z nich pełni inną funkcję w procesie planowania i zakupu mediów. Media Planner zajmuje się strategią i planowaniem kampanii reklamowych, analizując, które media będą najlepiej odpowiadać na potrzeby klienta oraz definicję grupy docelowej. Jego zadania obejmują badanie i interpretowanie danych demograficznych oraz trendów rynkowych, co pozwala na stworzenie efektywnego planu mediowego. Media Director natomiast ma szersze obowiązki, zarządzając zespołem i koordynując działania w zakresie zakupów mediów oraz strategii reklamowej. Jego rola obejmuje również nadzorowanie budżetu i raportowanie wyników kampanii. Media Supervisor pełni funkcję nadzorczą, która polega na monitorowaniu działań zespołu i zapewnieniu, że kampania jest realizowana zgodnie z ustalonymi założeniami. W kontekście pytania, błędne jest przypisanie roli zakupów przestrzeni reklamowej do tych trzech ról, ponieważ to Media Buyer jest bezpośrednio odpowiedzialny za transakcje zakupu, co jest kluczowe dla sukcesu reklamy. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to mylenie zadań i odpowiedzialności, a także brak zrozumienia różnicy między planowaniem a zakupem mediów.

Pytanie 36

Reklama skierowana do odbiorców, mająca na celu zachęcenie do zmian w społeczeństwie, to apel

A. racjonalny
B. informacyjny
C. emocjonalny
D. moralny
W przypadku odpowiedzi wskazujących na apel racjonalny, emocjonalny czy informacyjny, warto zauważyć, iż każdy z tych typów apeli ma inną funkcję i koncentruje się na różnych aspektach komunikacji. Apel racjonalny opiera się na logice i argumentacji, co sprawia, że jest bardziej odpowiedni do sytuacji, w których kluczowe są twarde dane i analizy. Gdyby reklama miała charakter racjonalny, jej celem byłoby przekonywanie klientów za pomocą faktów statystycznych lub analiz kosztów i korzyści, co w kontekście zmian społecznych może być niewystarczające. Apel emocjonalny z kolei dąży do wywołania określonych emocji, takich jak strach czy radość, co może być skuteczne w marketingu, ale nie zawsze przekłada się na głębsze zrozumienie problemu społecznego. W przypadku zmian społecznych, apel emocjonalny może zdominować racjonalny przekaz i skierować uwagę odbiorców jedynie na powierzchowne emocje. Natomiast apel informacyjny koncentruje się na dostarczaniu faktów i danych bez angażowania odbiorcy na poziomie emocjonalnym lub moralnym. Takie podejście może nie wystarczyć do zmotywowania konsumentów do działania w kwestiach społecznych, ponieważ nie buduje silnej więzi ani nie wzbudza poczucia odpowiedzialności. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w kontekście skutecznego komunikowania społecznych kwestii i wdrażania pozytywnych zmian w społeczeństwie.

Pytanie 37

Pierwszym krokiem przy projektowaniu bazy danych o klientach jest

A. zaprojektowanie algorytmów sortowania.
B. określenie celu, jakiemu ma służyć baza danych.
C. wstępne podpisanie umowy na wykonanie bazy ze specjalistami od oprogramowania.
D. tworzenie systemów wyszukiwania zaawansowanego.
Często spotykam się z przeświadczeniem, że projektowanie bazy danych powinno zaczynać się od strony technicznej – jakiegoś wymyślania algorytmów, budowania zaawansowanych wyszukiwarek czy nawet podpisywania umów ze specjalistami. To są, moim zdaniem, typowe pułapki myślowe, które wynikają z mylenia procesu produkcji oprogramowania z etapem planowania i analizy. Na przykład, projektowanie algorytmów sortowania na samym początku nie ma sensu, bo jeszcze nie wiadomo, jakie dane, w jakich ilościach i w jakich kontekstach będą sortowane. Bez zrozumienia celu bazy takie działania są trochę jak strzelanie na oślep – można wymyślić coś błyskotliwego, co okaże się zupełnie nieprzydatne lub wręcz szkodliwe. Tworzenie systemów wyszukiwania zaawansowanego jest z kolei krokiem, który powinien wynikać z dokładnej analizy wymagań użytkowników – najpierw trzeba wiedzieć, jakie informacje są kluczowe i w jaki sposób będą potrzebne, dopiero potem buduje się konkretne funkcje. Podpisywanie umów na wykonanie bazy z jakimiś specjalistami bez jasnego określenia celu to kolejny błąd organizacyjny. Takie działanie może prowadzić do powstania systemu, który formalnie istnieje, ale absolutnie nie spełnia rzeczywistych potrzeb firmy czy użytkowników końcowych. Moim zdaniem, wszystkie te podejścia pokazują, jak łatwo jest pomylić kolejność działań – w praktyce dopiero dobrze zdefiniowany cel pozwala stworzyć sensowny projekt techniczny bazy danych. Takie są też standardy branżowe i w sumie zdrowy rozsądek. Bez określenia celu cały projekt może się rozjechać już na samym początku.

Pytanie 38

Która metoda zbierania informacji została opisana w zamieszczonej ramce?

Pretest komunikatów reklamowych AdVise jest realizowany metodą CAWI na próbie N=300, przy czym N=150 to grupa eksperymentalna, na której testowany jest dany spot umieszczony w bloku reklam, zaś N=150 to grupa kontrolna, która otrzymuje w bloku reklam inny spot, np. konkurencji. Badanie może być traktowane jako samodzielne lub być rozwinięte w badanie jakościowe. Klient otrzymuje wyniki w ciągu kilku dni roboczych od
A. Grupowy wywiad zogniskowany.
B. Wywiad z wykorzystaniem tradycyjnego kwestionariusza papierowego.
C. Wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony internetowej.
D. Wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny.
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na pewne nieporozumienia w zrozumieniu metodologii badań oraz zastosowania odpowiednich narzędzi do zbierania danych. Grupowy wywiad zogniskowany, choć jest wartościową techniką, polega na interakcji grupy uczestników i moderatora, co nie odpowiada na pytanie dotyczące konkretnego zbierania danych przez stronę internetową. Metoda ta wymaga obecności wszystkich uczestników w jednym miejscu lub wirtualnie, co ogranicza jej elastyczność i nie pozwala na szybkie przetwarzanie danych, jak ma to miejsce w metodzie CAWI. Wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny, z kolei, wykorzystuje kontakt głosowy z respondentami, co nie tylko zwiększa ryzyko błędów w notatkach, ale także może prowadzić do niechęci uczestników do udzielania pełnych odpowiedzi. Wywiad z tradycyjnym kwestionariuszem papierowym to kolejny przykład podejścia, które jest znacznie mniej efektywne w dzisiejszych czasach, jako że wymaga czasochłonnego przetwarzania danych ręcznie, co znacznie wydłuża czas oczekiwania na wyniki. W każdym z wymienionych przypadków, nieefektywność i ograniczenia tych metod mogą prowadzić do błędnych wniosków i niepełnych danych, co stoi w sprzeczności z aktualnymi standardami zbierania danych, które kładą duży nacisk na szybkość, efektywność oraz dostępność wyników. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla wyboru odpowiedniej metody zbierania danych w zależności od celów badania oraz charakterystyki badanej populacji.

Pytanie 39

Narzędziami promocji nie są klasyfikowane

A. marketing.
B. sprzedaż osobista.
C. public relations.
D. reklama.
Reklama, sprzedaż osobista i public relations to kluczowe narzędzia w promocji, ale są one tylko częścią szerszego kontekstu, w jakim funkcjonuje marketing. Reklama polega na komunikowaniu wartości produktu lub usługi do szerokiego grona odbiorców, co może obejmować kampanie w mediach tradycyjnych i cyfrowych. Sprzedaż osobista natomiast to interakcja bezpośrednia z klientem, która ma na celu finalizację transakcji; jest to bardziej personalizowane podejście, które pozwala na dostosowanie argumentacji sprzedażowej do indywidualnych potrzeb klienta. Public relations z kolei koncentruje się na zarządzaniu wizerunkiem marki i relacjach z otoczeniem, co jest kluczowe dla budowania zaufania i reputacji. Typowym błędem jest mylenie marketingu z promocją, co prowadzi do przekonania, że marketing to tylko działania promocyjne. W rzeczywistości marketing to złożony proces obejmujący badania, rozwój produktu, ustalanie cen, dystrybucję i komunikację. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe, aby skutecznie planować i realizować strategie rynkowe, które nie tylko przyciągają klientów, ale również utrzymują ich w dłuższym okresie. Prawidłowe podejście do marketingu jako całości pozwala uniknąć pułapek związanych z ograniczonym postrzeganiem działań promocyjnych, co jest niezbędne dla każdej organizacji dążącej do sukcesu na konkurencyjnym rynku.

Pytanie 40

Które działanie technologiczne musiało zostać przewidziane podczas tworzenia ulotki przestawionej na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Falcowanie.
B. Laminowanie.
C. Bindowanie.
D. Lakierowanie.
Falcowanie jest kluczowym procesem technologicznym w produkcji materiałów drukowanych, takich jak ulotki, broszury czy książki. Na przedstawionym rysunku zauważalne są linie, które wskazują miejsca zgięć, co jest typowe dla falcowanych dokumentów. Falcowanie polega na precyzyjnym zgniataniu papieru w wyznaczonych miejscach, co pozwala na uzyskanie estetycznego i funkcjonalnego złożenia materiału. Proces ten nie tylko wpływa na wygląd ulotki, ale również na jej użytkowość, umożliwiając łatwe otwieranie oraz zamykanie. W branży poligraficznej falcowanie jest stosowane w różnych formach, od prostych zgięć po bardziej złożone struktury, takie jak harmonijki. Przykłady zastosowania falcowania można znaleźć w produkcji materiałów reklamowych oraz informacyjnych, gdzie estetyka i funkcjonalność są kluczowe. Standardy branżowe wskazują, że odpowiednie falcowanie jest istotne dla zapewnienia jakości końcowego produktu, co czyni tę technikę nieodłącznym elementem procesu drukowania.