Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 29 października 2025 08:24
  • Data zakończenia: 29 października 2025 08:57

Egzamin niezdany

Wynik: 15/40 punktów (37,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie metody umożliwiają przesyłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. metody POST
B. biblioteki jQuery
C. formatu JSON
D. protokołem SSH
Jest taka sprawa z jQuery – chociaż to super narzędzie do manipulacji DOM i pracy z asynchronicznymi żądaniami HTTP, to jednak nie jest formatem danych. Tak, jQuery świetnie działa z AJAX-em, ale nie definiuje, jak dane powinny być przesyłane. Jak już używasz jQuery do przesyłania danych, to potrzebujesz formatu, na przykład JSON. Dlatego ta odpowiedź jest niepoprawna. Metoda POST umożliwia przesyłanie danych do serwera w protokole HTTP, ale sama w sobie nie mówi, w jakim formacie te dane będą przesyłane. Można używać różnych formatów, w tym JSON, ale sama metoda POST to za mało. A SSH, czyli Secure Shell, to protokół do bezpiecznego logowania i zdalnego zarządzania systemami, a nie do przesyłania danych między aplikacjami webowymi a serwerem. Dlatego tu też mamy błąd. Wszystkie te technologie są ważne, ale nie mówią o przesyłaniu danych w kontekście front-endu tak, jak robi to JSON.

Pytanie 2

Który komponent systemu komputerowego zajmuje się transferem danych pomiędzy procesorem a pamięcią RAM?

A. Mostek północny (Northbridge)
B. Karta graficzna
C. Kontroler DMA
D. Zasilacz
Mostek północny, znany również jako Northbridge, jest kluczowym elementem architektury komputerowej, który odpowiada za komunikację pomiędzy procesorem a pamięcią RAM. Jego głównym zadaniem jest koordynowanie przepływu danych w systemie oraz zapewnienie szybkiego dostępu do pamięci, co jest niezbędne dla wydajności całego systemu. Mostek północny jest odpowiedzialny za zarządzanie magistralami danych, a także interfejsami, takimi jak PCI Express, które łączą różne komponenty. Dzięki zastosowaniu standardów, takich jak DDR (Double Data Rate), mostek północny umożliwia efektywne przesyłanie danych w wysokiej prędkości. Praktycznym przykładem działania mostka północnego jest sytuacja, kiedy procesor potrzebuje załadować dane z pamięci RAM do rejestrów – mostek północny zarządza tym procesem, minimalizując opóźnienia i maksymalizując wydajność. W nowoczesnych systemach komputerowych mostek północny jest często zintegrowany z procesorem, co dodatkowo zwiększa efektywność komunikacji oraz zmniejsza czas dostępu do danych.

Pytanie 3

Wykorzystując jeden z dwóch zaprezentowanych sposobów inkrementacji w językach z rodziny C lub Java, można zauważyć, że

Ilustracja do pytania
A. tylko przy użyciu pierwszego zapisu, zmienna a zostanie zwiększona o 1
B. drugi zapis nie jest zgodny ze składnią, co doprowadzi do błędów kompilacji
C. wartość zmiennej b będzie wyższa po użyciu drugiego zapisu w porównaniu do pierwszego
D. bez względu na zastosowany sposób, w zmiennej b zawsze uzyskamy ten sam rezultat
Drugi zapis nie jest niezgodny ze składnią – zarówno preinkrementacja, jak i postinkrementacja są w pełni zgodne z zasadami języka i nie powodują błędów kompilacji. Niezależnie od wybranego zapisu, zmienna zostanie zwiększona, lecz kluczowa różnica polega na tym, kiedy dokładnie to następuje. Twierdzenie, że w każdym przypadku wynik będzie taki sam, jest błędne – różnice pojawiają się podczas użycia tych operatorów w bardziej złożonych wyrażeniach. Zapis pierwszy (preinkrementacja) nie jest jedynym sposobem na zwiększenie wartości zmiennej, chociaż w wielu sytuacjach jest preferowany ze względu na efektywność.

Pytanie 4

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
B. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
C. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
D. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
Użycie modularnej architektury aplikacji to najlepsze podejście do projektowania systemów, które muszą uwzględniać przyszłe modyfikacje funkcjonalności. Modularność pozwala na podział aplikacji na mniejsze, niezależne komponenty, które mogą być rozwijane, testowane i aktualizowane niezależnie od siebie. Takie podejście zwiększa elastyczność, ułatwia zarządzanie kodem i pozwala na szybkie wdrażanie nowych funkcji bez konieczności ingerencji w cały system. Architektura modularna jest szczególnie przydatna w dużych projektach, gdzie zmiany są częste, a wymagania dynamicznie się zmieniają.

Pytanie 5

Który z poniższych przykładów ilustruje deklarację złożonego typu w języku C++?

A. float ocena = 4.5;
B. bool status;
C. class Student {};
D. int wynik = 100;
Deklaracja `class Student {};` w języku C++ przedstawia przykład tworzenia typu złożonego w postaci klasy. Klasa to podstawowy element programowania obiektowego, który pozwala na łączenie danych (pól) i funkcji (metod) w jednej strukturze. Klasy umożliwiają modelowanie rzeczywistych obiektów i ich zachowań, co prowadzi do bardziej zorganizowanego i skalowalnego kodu. Klasy mogą być rozszerzane przez dziedziczenie, co jest kluczową zaletą programowania obiektowego.

Pytanie 6

Aplikacje webowe stworzone z użyciem frameworka Angular lub biblioteki React, działające na standardowych portach, można uruchomić na lokalnym serwerze, wpisując w przeglądarkę

A. localhost:5001 (React) lub localhost:8080 (Angular)
B. localhost:8000 (React) lub localhost:49887 (Angular)
C. localhost:8080 (React) lub localhost:8000 (Angular)
D. localhost:3000 (React) lub localhost:4200 (Angular)
Domyślne porty dla aplikacji tworzonych w React to localhost:3000, a dla Angular to localhost:4200. Te ustawienia pozwalają na szybkie uruchomienie aplikacji na lokalnym serwerze podczas fazy deweloperskiej. React i Angular to popularne technologie do budowy nowoczesnych aplikacji webowych, a korzystanie z domyślnych portów upraszcza proces testowania i wdrażania.

Pytanie 7

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. środowisko XCode
B. platformę Xamarin
C. środowisko Android Studio
D. bibliotekę React Native
React Native jest oparty na JavaScript, a Xcode to narzędzie do natywnego programowania na iOS. Android Studio służy do tworzenia aplikacji na Androida, ale nie jest narzędziem cross-platformowym dla C#.

Pytanie 8

W obrębie klasy pracownik zdefiniowano przedstawione metody. Którą z nich można zgodnie z jej funkcją rozszerzyć o element diagnostyczny o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. wypisz
B. operator==
C. pracownik
D. ~pracownik
Operator== porównuje obiekty, ale nie jest odpowiedzialny za ich usuwanie. Konstruktor (pracownik) służy do inicjalizacji obiektów, a nie ich niszczenia. Metoda wypisz służy do wyświetlania informacji, ale nie zajmuje się zarządzaniem cyklem życia obiektu.

Pytanie 9

W jakim modelu Cyklu Życia Projektu Informatycznego znajduje się etap analizy ryzyka?

A. W modelu Fry’ego
B. W kaskadowym
C. W spiralnym
D. W modelu z prototypem
Model spiralny zawiera etap analizy ryzyka na każdym poziomie iteracji. To kluczowy element tej metodyki, który pozwala minimalizować potencjalne problemy na wczesnym etapie rozwoju projektu.

Pytanie 10

W pokazanych fragmentach kodu zdefiniowano funkcję pod nazwą fun1. W tej funkcji należy zaimplementować obsługę

Ilustracja do pytania
A. usunięcia kontrolek z pamięci RAM
B. aplikacji po wystąpieniu zdarzenia utraty focusa przez pole opcji
C. inicjacji elementów interfejsu użytkownika
D. naciśnięcia przycisku zatwierdzającego dialog
Obsługa zdarzeń związanych z przyciskami zatwierdzającymi dialogi jest kluczową częścią interakcji użytkownika z aplikacją. W wielu środowiskach programistycznych, takich jak JavaScript, C# czy Java, przyciski te wywołują funkcje obsługi zdarzeń (event handlers), które mogą walidować dane, przetwarzać informacje lub wykonywać inne działania po naciśnięciu przycisku. Implementacja funkcji obsługującej przycisk jest nieodzowna w aplikacjach graficznych, gdzie interakcja z użytkownikiem wymaga dynamicznego reagowania na jego działania. Dzięki temu aplikacje stają się bardziej interaktywne i responsywne, co zwiększa komfort użytkownika i poprawia ogólną użyteczność oprogramowania.

Pytanie 11

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE?

A. RAD pozwala na szybkie tworzenie prototypów i rozwijanie aplikacji przy minimalnej ilości kodu
B. RAD nie oferuje żadnych narzędzi do debugowania
C. RAD funkcjonuje tylko w systemach operacyjnych Linux
D. RAD koncentruje się tylko na testowaniu programów
RAD (Rapid Application Development) to metodologia tworzenia oprogramowania, która kładzie nacisk na szybkie prototypowanie i iteracyjne podejście do rozwoju aplikacji, minimalizując czas poświęcany na pisanie kodu od podstaw. Kluczowym aspektem RAD jest możliwość szybkiego dostosowywania aplikacji do zmieniających się wymagań biznesowych oraz ciągła interakcja z klientem. Narzędzia RAD, takie jak Visual Studio, Delphi czy OutSystems, pozwalają na budowanie aplikacji przy użyciu graficznych interfejsów, gotowych komponentów i automatycznego generowania kodu, co znacząco skraca czas wprowadzenia produktu na rynek. RAD doskonale sprawdza się w przypadku projektów o krótkim cyklu życia i wymagających szybkich zmian.

Pytanie 12

Zgodnie z informacjami zawartymi w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje element przypisany do klasy Badge określonej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. D
B. C
C. A
D. B
Klasa 'Badge' w Bootstrap jest używana do wyświetlania małych etykietek lub liczników, często w kontekście przycisków lub elementów nawigacyjnych. Badge pomaga wskazać np. liczbę nieprzeczytanych wiadomości, powiadomień lub status danego elementu. Jest to kluczowy element UI, który poprawia przejrzystość interfejsu użytkownika.

Pytanie 13

Jaką technologię stosuje się do powiązania aplikacji internetowej z systemem baz danych?

A. SQL
B. HTTP
C. JavaScript
D. CSS
SQL, czyli język do zarządzania danymi, to mega ważna rzecz, jeśli chodzi o relacyjne bazy danych. Dzięki niemu można tworzyć, modyfikować, a nawet usuwać tabele. To taki most, który łączy aplikacje webowe z bazą danych. Dzięki SQL programiści mogą łatwo przechowywać i przetwarzać różne informacje na serwerze. Przykłady? Można generować listy produktów, ogarniać użytkowników czy analizować dane z transakcji. Właściwie bez SQL-a nie dałoby się zbudować solidnych aplikacji, na przykład tych, które działają na MySQL, PostgreSQL czy Microsoft SQL Server. Chociaż pewnie o tym wiesz, ale warto to zaznaczyć.

Pytanie 14

W zaprezentowanym fragmencie kodu występuje błąd logiczny. Na czym on polega?

Ilustracja do pytania
A. niepoprawnym użyciu funkcji cout, co skutkuje tym, że zmienna jest wczytywana w pętli
B. braku zainicjowania zmiennej x, co powoduje, że zmienna nie ma wartości początkowej
C. nieprawidłowym warunku pętli, który sprawia, że pętla jest nieskończona
D. niewłaściwym warunku pętli, co powoduje, że pętla nigdy się nie wykona
W programowaniu istotne jest zrozumienie inicjalizacji zmiennych, poprawnego użycia funkcji oraz logicznych warunków sterujących. Brak inicjalizacji zmiennej może prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania programu, jednak w tym przypadku zmienna x jest prawidłowo zainicjalizowana wartością 0, co eliminuje ten problem. Błędne zastosowanie funkcji cout mogłoby wskazywać na niepoprawne wywołanie tej funkcji, ale w przedstawionym kodzie funkcja cout jest użyta w sposób poprawny, służąc do wyświetlania wartości zmiennej x w pętli. Ważne jest, aby zrozumieć, że cout jest funkcją wyjściową, a nie wejściową, więc nie ma wpływu na logikę pętli w kontekście wczytywania danych. Co więcej, jednym z częstych błędów jest nieprawidłowy warunek pętli, który może prowadzić do jej nieoczekiwanego zakończenia lub nieskończoności. Warunki pętli powinny być precyzyjnie określone, aby mogły ulec zmianie do wartości fałszywej w pewnym momencie, co pozwala na zakończenie iteracji. Warto również zwrócić uwagę na typowe błędy myślowe, takie jak niewłaściwe operatory logiczne, które mogą prowadzić do błędnych założeń co do działania kodu. Dbałość o te aspekty jest kluczowa w praktyce programistycznej, a znajomość typowych problemów i ich rozwiązań zwiększa jakość i niezawodność oprogramowania.

Pytanie 15

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
B. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
C. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
D. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 16

Liczba A4 w zapisie heksadecymalnym ma odpowiadający jej zapis binarny

A. 10100010
B. 1011100
C. 10100100
D. 1010100
Liczba A4 w systemie heksadecymalnym to 10100100 w systemie binarnym. Przekształcanie z systemu szesnastkowego na binarny polega na zamianie każdej cyfry na 4-bitowy odpowiednik.

Pytanie 17

Termin ryzyko zawodowe odnosi się do

A. ciężkości skutków niepożądanych zdarzeń związanych z pracą
B. efektów zagrożeń wypadkowych, jakie występują w miejscu zatrudnienia
C. prawdopodobieństwa, że zdarzenia niepożądane związane z pracą spowodują straty, w szczególności negatywne skutki zdrowotne dla pracowników
D. zagrożenia wypadkowego, które może wystąpić w miejscu pracy
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z pracą, mogących prowadzić do strat zdrowotnych lub materialnych. Ocena ryzyka to kluczowy element zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Pytanie 18

Jakie będą skutki wykonania podanego fragmentu kodu w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej początku
B. do tablicy liczby, na jej końcu, dodawane są nowe wartości
C. do tablicy liczby, na jej początku, dodawane są nowe wartości
D. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej końca
Kod w języku C++ dodaje kolejne wartości na końcu tablicy 'liczby' podczas każdej iteracji pętli. Operacja ta jest realizowana poprzez użycie wskaźnika lub iteratora wskazującego na ostatnią pozycję tablicy, co umożliwia efektywne dodawanie elementów bez konieczności przestawiania istniejących danych.

Pytanie 19

Który z algorytmów ma złożoność O(n2)?

A. Binary Search
B. Bubble Sort
C. Merge Sort
D. Dijkstra
Bubble Sort to algorytm o złożoności O(n²), co oznacza, że jego czas wykonania rośnie kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów wejściowych. Algorytm porównuje sąsiadujące elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Proces ten powtarza się wielokrotnie, aż do uzyskania pełnego posortowania tablicy. Ze względu na swoją prostotę, Bubble Sort jest często wykorzystywany do nauki podstaw algorytmiki, ale w praktyce rzadko stosuje się go do sortowania dużych zbiorów danych, ponieważ jest nieefektywny w porównaniu do bardziej zaawansowanych algorytmów, takich jak QuickSort czy Merge Sort.

Pytanie 20

Który z poniższych wzorców projektowych jest używany do tworzenia pojedynczej instancji klasy w całej aplikacji?

A. Factory
B. Observer
C. Decorator
D. Singleton
Wzorzec projektowy Singleton jest kluczowym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy chcemy zapewnić istnienie tylko jednej instancji danej klasy w całej aplikacji. Singleton kontroluje instancję wewnętrznie, co oznacza, że niezależnie od tego, ile razy próbujemy stworzyć obiekt tej klasy, zawsze otrzymamy ten sam obiekt. W praktyce, wzorzec ten jest szeroko stosowany w sytuacjach, gdzie zarządzanie zasobami, takimi jak połączenia z bazą danych czy konfiguracyjne obiekty, musi być centralizowane. Przykładowo, przy użyciu wzorca Singleton możemy mieć jeden obiekt zarządzający połączeniem z bazą danych, co redukuje nadmiarowe zasoby i zwiększa wydajność. Istotne jest jednak, aby zaimplementować Singleton zgodnie z zasadami wielowątkowości, aby uniknąć problemów w aplikacjach równoległych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Dodatkowo, wzorzec ten podkreśla znaczenie zarządzania stanem aplikacji oraz przestrzegania zasad odpowiedzialności klas, co wspiera czystość i utrzymanie kodu.

Pytanie 21

Które z poniższych NIE jest zasadą programowania SOLID?

A. Single Responsibility Principle (Zasada pojedynczej odpowiedzialności)
B. Code Reuse Principle (Zasada ponownego użycia kodu)
C. Open/Closed Principle (Zasada otwarte/zamknięte)
D. Dependency Inversion Principle (Zasada odwrócenia zależności)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Code Reuse Principle" jest prawidłowa, ponieważ nie stanowi ona jednej z pięciu zasad programowania SOLID. SOLID to akronim, który odnosi się do pięciu podstawowych zasad, które mają na celu ułatwienie tworzenia oprogramowania, które jest łatwe w utrzymaniu i rozwijaniu. W skład tych zasad wchodzą: Zasada pojedynczej odpowiedzialności (Single Responsibility Principle), Zasada otwarte/zamknięte (Open/Closed Principle), Zasada segregacji interfejsów (Interface Segregation Principle), Zasada odwrócenia zależności (Dependency Inversion Principle) oraz Zasada Liskov (Liskov Substitution Principle). Przykładowo, Zasada pojedynczej odpowiedzialności zakłada, że każda klasa powinna mieć jedną, jasno określoną odpowiedzialność, co pozwala na łatwiejsze testowanie i modyfikowanie kodu bez wpływu na inne jego części. Użycie zasad SOLID w praktyce prowadzi do lepszego rozdzielenia logiki aplikacji i ułatwia jej rozwój oraz utrzymanie, co jest kluczowe w długoterminowych projektach programistycznych.

Pytanie 22

Które urządzenie komputerowe jest najbardziej odpowiednie do graficznego projektowania w aplikacjach CAD?

A. Serwer dysponujący dużą ilością pamięci RAM
B. Laptop z zintegrowanym układem graficznym
C. Komputer stacjonarny z kartą graficzną NVIDIA Quadro
D. Laptop z interfejsem dotykowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W kontekście projektowania graficznego w programach typu CAD, kluczowym elementem jest wybór odpowiedniego sprzętu, który zapewni nie tylko stabilność, ale także wydajność. Komputer stacjonarny wyposażony w kartę graficzną NVIDIA Quadro jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ te karty są specjalnie zaprojektowane do obsługi złożonych obliczeń i renderowania grafiki 3D. Dzięki zaawansowanej architekturze oraz optymalizacji pod kątem aplikacji inżynieryjnych i projektowych, karty NVIDIA Quadro oferują znacznie wyższą wydajność w porównaniu do standardowych kart graficznych. Dodatkowo, stacjonarne komputery pozwalają na łatwiejszą rozbudowę, co może być kluczowe w przypadku rosnących wymagań projektowych. W praktyce, użytkownicy CAD często muszą radzić sobie z dużymi i złożonymi modelami, które wymagają nie tylko odpowiedniej mocy obliczeniowej, ale także dużej ilości pamięci wideo, co zapewnia NVIDIA Quadro. Warto dodać, że standardy branżowe, takie jak OpenGL i DirectX, są w pełni wspierane przez te karty, co przekłada się na ich niezawodność i efektywność w profesjonalnym środowisku projektowym.

Pytanie 23

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu <??? aby został on wyświetlony w podany sposób?

Ilustracja do pytania
A. RatingBar
B. Spinner
C. Switch
D. SeekBar

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 24

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
B. Algorytm sortowania bąbelkowego
C. Algorytm generowania liczb losowych
D. Algorytm wyszukiwania binarnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Algorytm wyszukiwania binarnego może być zaimplementowany zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie. Wyszukiwanie binarne polega na podzieleniu przeszukiwanej tablicy na dwie części i porównaniu elementu środkowego z wartością, której szukamy. Jeśli element nie zostanie znaleziony, algorytm przeszukuje jedną z połówek tablicy. Rekurencyjna wersja tego algorytmu jest często bardziej elegancka i prostsza w implementacji, natomiast iteracyjna bywa bardziej wydajna pod względem zużycia pamięci.

Pytanie 25

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. Express.js
B. TypeScript
C. Bootstrap
D. Lodash

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lodash to popularna biblioteka JavaScript, która dostarcza gotowe funkcje umożliwiające manipulację tablicami, obiektami oraz danymi. Lodash upraszcza wiele złożonych operacji, takich jak filtrowanie, mapowanie, sortowanie i grupowanie danych. Dzięki Lodash programiści mogą efektywnie zarządzać złożonymi strukturami danych, co prowadzi do zwiększenia czytelności i efektywności kodu. Biblioteka jest szeroko stosowana w aplikacjach frontendowych i backendowych, a jej funkcje są zoptymalizowane pod kątem wydajności, co czyni ją nieocenionym narzędziem w dużych projektach. Lodash często bywa porównywany do jQuery, jednak jego głównym celem jest manipulacja danymi, a nie elementami DOM. Dzięki swojej wszechstronności Lodash znajduje zastosowanie w niemal każdym projekcie JavaScript, zarówno w prostych aplikacjach webowych, jak i dużych projektach korporacyjnych.

Pytanie 26

Rozpoczęcie tworzenia procedury składowej o nazwie dodajUsera w MS SQL wymaga użycia poleceń

A. create procedure dodajUsera
B. add dodajUsera procedure
C. add procedure dodajUsera
D. create dodajUsera procedure

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W MS SQL procedury składowe tworzy się za pomocą polecenia 'CREATE PROCEDURE'. Jest to standardowa składnia używana do definiowania procedur, które mogą przechowywać złożone operacje SQL i być wielokrotnie wywoływane. Procedury pozwalają na automatyzację zadań, optymalizację kodu oraz zwiększenie wydajności poprzez zmniejszenie liczby zapytań przesyłanych do serwera.

Pytanie 27

Jakie słowa kluczowe są stosowane w języku C++ do zarządzania wyjątkami?

A. try i raise
B. except i finally
C. try i catch
D. throw i handle

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Słowa kluczowe 'try' i 'catch' są podstawą obsługi wyjątków w języku C++. Umożliwiają one przechwytywanie i obsługę błędów, które mogą wystąpić podczas wykonywania programu. Blok 'try' zawiera kod, który jest monitorowany pod kątem błędów, a blok 'catch' przechwytuje i przetwarza zgłoszony wyjątek, zapobiegając nieoczekiwanemu zakończeniu programu. Mechanizm ten jest kluczowy dla tworzenia niezawodnego i odpornego na błędy oprogramowania. Dzięki 'try' i 'catch' programista może implementować logikę naprawczą lub logować błędy, co zwiększa stabilność i bezpieczeństwo aplikacji.

Pytanie 28

Co będzie wynikiem działania poniższego kodu SQL?

SELECT COUNT(*) FROM employees WHERE salary > (SELECT AVG(salary) FROM employees);
A. Liczba pracowników z najwyższą pensją
B. Błąd składni SQL
C. Liczba pracowników z pensją powyżej średniej
D. Średnia pensja wszystkich pracowników

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że wynik działania zapytania SQL to liczba pracowników z pensją powyżej średniej, jest całkowicie poprawna. Zapytanie to korzysta z funkcji agregującej COUNT(*), która zlicza liczbę rekordów spełniających określony warunek. W tym przypadku warunkiem jest, że pensja pracownika jest większa od średniej pensji wszystkich pracowników, którą obliczamy za pomocą wewnętrznego zapytania (subquery). Tego rodzaju operacje są powszechnie stosowane w analizie danych w bazach danych, gdzie często musimy wykonać porównania względem wartości agregatów, takich jak średnia, mediana czy suma. Przykładowo, w analizie wynagrodzeń w danej firmie, można użyć podobnych zapytań do oceny, jaki odsetek pracowników jest wynagradzanych powyżej średniej, co może być istotne z punktu widzenia polityki płacowej oraz budżetowania. Pamiętaj, że dobre praktyki w pracy z bazami danych obejmują optymalizację zapytań oraz unikanie niepotrzebnych obliczeń, co może wpłynąć na wydajność systemu.

Pytanie 29

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. wypisz
B. pracownik
C. operator==
D. ~pracownik

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Destruktor to specjalna metoda w języku C++ oznaczona tyldą przed nazwą klasy która jest wywoływana automatycznie w momencie usuwania obiektu danego typu z pamięci. Dlatego dodanie elementu diagnostycznego cout<<Obiekt został usunięty; jest najbardziej sensowne w destruktorze ponieważ pozwala na śledzenie momentu w którym obiekt przestaje istnieć. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami programistycznymi ponieważ pomaga w debugowaniu i zarządzaniu zasobami w programie. Warto zauważyć że destruktory są kluczowe w kontekście zarządzania pamięcią szczególnie gdy klasa dynamicznie alokuje zasoby. Wówczas destruktor powinien zawierać kod zwalniający te zasoby aby uniknąć wycieków pamięci. Dodawanie diagnostycznych komunikatów może pomóc programistom w identyfikacji potencjalnych błędów związanych z zarządzaniem cyklem życia obiektów i poprawić ogólną stabilność i czytelność kodu. Praktyka ta jest szczególnie ważna w dużych projektach gdzie ręczne śledzenie wszystkich obiektów byłoby trudne i czasochłonne. Warto stosować taką diagnostykę w połączeniu z nowoczesnymi narzędziami do profilowania i analizy pamięci co zwiększa efektywność procesu programistycznego.

Pytanie 30

Które z poniższych NIE jest typem wartości zwracanej przez funkcję w języku JavaScript?

A. Method
B. Undefined
C. Number
D. Object

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W języku JavaScript funkcje mogą zwracać różne typy wartości, takie jak obiekty, liczby czy typ undefined. Wśród wymienionych opcji, 'Method' nie jest typem wartości zwracanej przez funkcję. W rzeczywistości, metoda w JavaScript to funkcja przypisana do obiektu. Jeżeli definiujemy funkcję wewnątrz obiektu, to możemy ją nazwać metodą tego obiektu, ale nie jest to typ wartości. Przykładowo, jeżeli mamy obiekt o nazwie 'person' i metodę 'greet', która zwraca powitanie: const person = { name: 'Jan', greet: function() { return 'Cześć, ' + this.name; } }; W powyższym przypadku, 'greet' jest metodą, ale jej wartością zwracaną jest typ string, co jest typowym zachowaniem funkcji. Dobrą praktyką jest zrozumienie różnicy między funkcjami a ich zastosowaniami w obiektach, co pozwala na lepsze projektowanie kodu oraz ukierunkowanie na zasady programowania obiektowego, które są kluczowe w JavaScript.

Pytanie 31

Dlaczego w wyniku działania tego kodu w języku C++ na ekranie pojawiła się wartość O zamiast 50?

Ilustracja do pytania
A. Niepoprawnie zdefiniowano działanie wewnątrz funkcji
B. Zmienna x powinna być inicjowana wartością równą 1, a nie O
C. Argument funkcji został przekazany przez wartość, a nie przez referencję
D. Funkcja zwraca wartość, chociaż nie powinna jej zwracać

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W C++ funkcje standardowo dostają argumenty przez wartość, co znaczy, że dostają kopię tego, co do nich wysyłamy. W tym kodzie, jak widzisz, zmienna x idzie do funkcji oblicz jako kopia. To sprawia, że jakiekolwiek zmiany w x w tej funkcji nie mają wpływu na x w funkcji main. Dlatego po wywołaniu oblicz(x) wartość x w main zostaje taka sama. Jeśli chcesz, żeby zmiany wewnątrz funkcji były widoczne w funkcji, która ją wywołuje, to musisz użyć przekazywania przez referencję. Robisz to, dodając & w deklaracji parametru funkcji, czyli robisz to tak: void oblicz(int &x). Przekazywanie przez referencję to dobra praktyka, gdy chcesz, aby funkcja mogła zmieniać wartość argumentu. A dodatkowo jest to efektywniejsze, bo unikasz kopiowania danych, co bywa kosztowne, szczególnie przy dużych strukturach danych.

Pytanie 32

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. Text, Cursor, BackColor
B. Text, UseWaitCursor, BackColor
C. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
D. (Name), Cursor, BackgroundImage

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 33

Zaprezentowany wykres ilustruje wyniki przeprowadzonych testów

Ilustracja do pytania
A. użyteczności
B. funkcjonalności
C. ochrony
D. wydajności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykres przedstawia czasy odpowiedzi strony internetowej co jest kluczowe w kontekście testów wydajnościowych. Testy wydajnościowe mają na celu zmierzenie jak system radzi sobie pod określonym obciążeniem i jak szybko potrafi odpowiedzieć na zapytania użytkowników. Tego typu analiza pomaga zidentyfikować potencjalne wąskie gardła w infrastrukturze IT. Przykładowo jeżeli czasy odpowiedzi DNS lub połączenia są zbyt długie może to wskazywać na potrzebę optymalizacji serwerów DNS lub infrastruktury sieciowej. Testy te są nieodłącznym elementem zapewnienia jakości oprogramowania a ich prawidłowe wykonanie wpływa na doświadczenia użytkowników końcowych. Dobra praktyka w branży IT zakłada regularne przeprowadzanie testów wydajnościowych w celu monitorowania stabilności systemu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Warto również zauważyć że narzędzia takie jak JMeter czy LoadRunner są powszechnie używane do przeprowadzania takich testów co umożliwia symulację różnorodnych scenariuszy obciążenia i analizę wyników w czasie rzeczywistym.

Pytanie 34

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
B. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
C. gdy osoba omdleje, ale oddycha
D. w sytuacji omdlenia i braku tętna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 35

Jakie środowisko developerskie służy do tworzenia aplikacji na platformę iOS?

A. XCode
B. Eclipse
C. Studio Androida
D. Visual Studio Code

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
XCode to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) firmy Apple, które jest wykorzystywane do tworzenia aplikacji na systemy iOS, macOS, watchOS i tvOS. XCode oferuje pełne wsparcie dla języków Swift i Objective-C oraz narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika (Storyboard), debugowania aplikacji, testowania wydajności i optymalizacji kodu. XCode posiada także symulatory urządzeń Apple, co umożliwia testowanie aplikacji na różnych modelach iPhone’ów, iPadów oraz Apple Watch. XCode jest niezbędnym narzędziem dla deweloperów tworzących aplikacje na ekosystem Apple i pozwala na łatwą publikację aplikacji w App Store.

Pytanie 36

Do implementacji w aplikacji jednokierunkowej funkcji skrótu, zwanej funkcją haszującą, można wykorzystać algorytm

A. MD5
B. RSA
C. AES
D. DES

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
MD5 to popularny algorytm haszujący, który generuje skróty (hash) dla danych wejściowych. Jest stosowany w kryptografii do tworzenia sum kontrolnych i weryfikacji integralności danych, choć obecnie jest uważany za podatny na kolizje.

Pytanie 37

Jaką rolę odgrywa interpreter w kontekście programowania?

A. Łączy kod źródłowy z zewnętrznymi bibliotekami
B. Generuje plik wykonywalny dla systemu operacyjnego
C. Przekłada kod źródłowy na język maszynowy w trakcie działania programu
D. Zoptymalizowuje wydajność aplikacji w środowisku produkcyjnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Interpreter tłumaczy kod źródłowy na język maszynowy instrukcja po instrukcji, co oznacza, że każda linia kodu jest analizowana i wykonywana na bieżąco. Dzięki temu programy interpretowane, takie jak te w Pythonie, Ruby czy JavaScript, mogą być szybko testowane i uruchamiane bez konieczności wcześniejszej kompilacji. Interpretacja pozwala na elastyczność w procesie rozwoju, ponieważ zmiany w kodzie są widoczne natychmiast po zapisaniu pliku. To czyni interpreter idealnym narzędziem do prototypowania i budowania aplikacji w dynamicznych środowiskach.

Pytanie 38

Jakie czynniki powinny być brane pod uwagę podczas organizacji zasobów ludzkich w projekcie?

A. Umiejętności oraz doświadczenie członków zespołu
B. Jedynie dostępność technologii
C. Wyłącznie techniczne wymagania projektu
D. Budżet projektu, bez uwzględnienia kompetencji zespołu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podczas planowania zasobów ludzkich w projekcie kluczowe jest uwzględnienie umiejętności i doświadczenia członków zespołu. Odpowiednie dopasowanie kompetencji do wymagań projektu ma ogromny wpływ na jakość i tempo realizacji zadań. Zespół o różnorodnych umiejętnościach jest bardziej elastyczny i lepiej radzi sobie z napotkanymi wyzwaniami. Analiza umiejętności pozwala na efektywne przydzielanie zadań, co zwiększa produktywność i redukuje ryzyko opóźnień.

Pytanie 39

Która z metod zarządzania projektami stawia na przejrzystość oraz wizualizację bieżących zadań?

A. Kanban
B. Scrum
C. Agile
D. Waterfall

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kanban to metodologia zarządzania projektami, która kładzie nacisk na transparentność i wizualizację pracy w toku (work in progress). Tablica Kanban, podzielona na kolumny oznaczające różne etapy realizacji zadań, pozwala na bieżąco śledzić postęp prac i identyfikować ewentualne blokady. Transparentność procesów umożliwia zespołowi optymalizację przepływu zadań i minimalizację zaległości. W Kanbanie ważna jest elastyczność i możliwość dostosowywania liczby zadań w toku (WIP), co pozwala na uniknięcie przeciążenia zespołu i zwiększenie produktywności.

Pytanie 40

W celu wdrożenia w aplikacji internetowej mechanizmu zbierania danych statystycznych na komputerach użytkowników, można użyć

A. ciasteczka
B. sesje
C. buforowanie
D. formulacje

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciasteczka (cookies) to mechanizm przechowywania danych na komputerze użytkownika, który pozwala na gromadzenie statystyk, personalizację treści i śledzenie aktywności użytkownika. Jest to powszechne rozwiązanie w aplikacjach webowych.