Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 11:19
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 11:20

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak nazywa się procedura podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, która zobowiązuje Radę Unii Europejskiej do zasięgania opinii na temat projektu przedłożonego przez Komisję Europejską?

A. kooperacji
B. konsultacji
C. akceptacji
D. wspólnego decydowania
Wybór odpowiedzi 'współpracy' bądź 'zgody' może wynikać z mylenia różnych procedur prowadzących do podejmowania decyzji w ramach Unii Europejskiej. Procedura współpracy nie jest obecnie stosowana i została zastąpiona przez inne formy, takie jak współdecydowanie, co powoduje, że jest to nieaktualna koncepcja. Natomiast odpowiedź 'zgody' odnosi się do procedury, w której Rada musi uzyskać zgodę Parlamentu Europejskiego na niektóre decyzje, co jest również innym aspektem procesu legislacyjnego, ale nie dotyczy bezpośrednio konsultacji. Wybierając 'współdecydowanie', można się pomylić, myśląc, że ta procedura obejmuje konsultacje, jednak współdecydowanie to inny proces, w którym zarówno Rada, jak i Parlament mają równorzędne kompetencje w zakresie przyjmowania aktów prawnych. Takie mylne podejście wynika często z niepełnego zrozumienia różnic między różnymi procedurami legislacyjnymi, co może prowadzić do uproszczeń i błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych procedur ma swoją specyfikę i zastosowanie, a ich zamiana lub nieodróżnianie od siebie może prowadzić do niepoprawnych interpretacji roli instytucji unijnych w procesie decyzyjnym.

Pytanie 2

Która z poniższych spółek należy do kategorii spółek kapitałowych?

A. Spółka partnerska
B. Spółka jawna
C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
D. Spółka komandytowa
Spółka jawna, spółka partnerska oraz spółka komandytowa to przykłady spółek osobowych, które różnią się od spółek kapitałowych w kilku kluczowych aspektach. W spółkach osobowych, wspólnicy ponoszą pełną osobistą odpowiedzialność za zobowiązania spółki, co oznacza, że ich majątek osobisty może być zagrożony w przypadku problemów finansowych firmy. W spółce jawnej wszyscy wspólnicy mają równe prawa i obowiązki, co może prowadzić do trudności w podejmowaniu decyzji i koordynacji działań. Spółka partnerska, z kolei, jest często wykorzystywana przez profesjonalistów, takich jak prawnicy czy lekarze, gdzie odpowiedzialność za działania partnerów jest ograniczona, ale nadal istnieje ryzyko osobistej odpowiedzialności. Spółka komandytowa wprowadza zróżnicowaną odpowiedzialność, gdzie komandytariusze ponoszą odpowiedzialność tylko do wysokości wniesionego wkładu, ale wciąż nie ma to charakteru kapitałowego, ponieważ spółka ta opiera się na osobistych wkładach wspólników. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do mylenia tych typów spółek, wynikają z niepełnego zrozumienia różnic pomiędzy odpowiedzialnością finansową a strukturą kapitałową. W praktyce, wybór odpowiedniego typu spółki powinien być podyktowany analizą ryzyka oraz celów biznesowych, co czyni znaczącą różnicę w długofalowym sukcesie przedsiębiorstwa.

Pytanie 3

Z której z wymienionych przyczyn uchylenie decyzji w wyniku wznowienia postępowania może nastąpić w ciągu 10 lat od dnia jej doręczenia?

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego
(....)
Art.145. § 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1)dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,
2)decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,
3)decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25 i 27,
4)strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,
5)wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję,
6)decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,
7)zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (art.100 § 2),
8)decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
(....)
Art. 146. § 1. Uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145 § 1. pkt 1 i 2 nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło 10 lat, zaś z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 3-8 oraz art. 145a, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat.
(....)
A. Decyzja została wydana przez pracownika, który podlega wyłączeniu.
B. Strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu.
C. Dowody, na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, były fałszywe.
D. Wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca, że dowody, na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, były fałszywe, jest poprawna, ponieważ odnosi się bezpośrednio do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 145 § 1 pkt 1, uchwała o uchwałach decyzji w wyniku wznowienia postępowania jest możliwa w sytuacji, gdy dowody okazały się nieprawdziwe. Taki stan rzeczy może mieć poważne konsekwencje, ponieważ fałszywe dowody mogą prowadzić do wydania decyzji opartej na błędnych podstawach, co narusza zasady sprawiedliwości administracyjnej. W praktyce, jeżeli po wydaniu decyzji ujawnione zostaną nowe dowody wskazujące na jej nieprawidłowość, organ administracyjny ma obowiązek ponownego rozpatrzenia sprawy. Przykładowo, w przypadku decyzji o warunkach zabudowy, fałszywe informacje dotyczące stanu prawnego działki mogą skutkować uchwałą o uchwałach w ciągu 10 lat.

Pytanie 4

25.04.2019 r. strona otrzymała decyzję administracyjną wydaną przez organ administracji w dniu 19.04.2019 r. Strona zrzekła się prawa do wniesienia odwołania i w dniu 02.05.2019 r. wysłała pismo w tej sprawie, które zostało doręczone organowi administracji w dniu 07.05.2019 r. W oparciu o przytoczony przepis ustal, kiedy decyzja stała się ostateczna i prawomocna.

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego

(…)

Art.127a § 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

(…)

A. W dniu 07.05.2019 r.
B. W dniu 02.05.2019 r.
C. W dniu 25.04.2019 r.
D. W dniu 19.04.2019 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "W dniu 07.05.2019 r." jest poprawna, ponieważ zgodnie z art. 127a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, strona ma prawo do zrzeczenia się wniesienia odwołania w trakcie biegu terminu do jego wniesienia. Kluczowym elementem jest moment doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się tego prawa organowi administracyjnemu, który w tym przypadku miał miejsce 07.05.2019 r. Zgodnie z przepisem, decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem, w którym organ otrzymuje to oświadczenie. Praktycznym przykładem zastosowania tego przepisu jest sytuacja, gdy strona, niezadowolona z decyzji, zdecyduje się na rezygnację z dalszych działań odwoławczych. Ważne jest, aby każda strona miała pełną świadomość swoich praw i możliwości w postępowaniu administracyjnym, co może wpłynąć na podejmowane przez nią decyzje. Warto również zauważyć, że zrzeczenie się prawa do odwołania jest skuteczne tylko wtedy, gdy jest wyrażone w sposób jednoznaczny i doręczone do organu, co zapobiega ewentualnym nieporozumieniom w przyszłości.

Pytanie 5

Jakie ciało konstytucyjne ma obowiązek bronić niezależności sądów oraz niezawisłości sędziów?

A. Krajowa Rada Sądownictwa
B. Trybunał Stanu
C. Najwyższa Izba Kontroli
D. Sąd Najwyższy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Krajowa Rada Sądownictwa (KRS) ma naprawdę ważną rolę w naszym systemie prawnym. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie, żeby sądy były niezależne, a sędziowie mogli działać bez zewnętrznych presji. To, co jest ciekawe, to to, że KRS rekomenduje kandydatów na sędziów, co znaczy, że starają się wybierać osoby, które mają odpowiednie kwalifikacje. Dzięki temu unika się nepotyzmu, co jest moim zdaniem istotne dla utrzymania wysokiego standardu w wymiarze sprawiedliwości. KRS też monitoruje pracę sądów i proponuje różne zmiany w prawie, żeby wszystko działało lepiej i było bardziej przejrzyste. W ten sposób wspierają zaufanie ludzi do systemu sprawiedliwości, co jest super ważne.

Pytanie 6

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, w przypadku wystąpienia nadpłaty wynikającej z nienależnie uiszczonego podatku, zwrot nadpłaty powinien nastąpić w terminie

A. 30 dni od dnia wydania decyzji o ustaleniu nadpłaty
B. 7 dni od dnia wydania decyzji o ustaleniu nadpłaty
C. 21 dni od dnia wydania decyzji o ustaleniu nadpłaty
D. 14 dni od dnia wydania decyzji o ustaleniu nadpłaty

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa, zwrot nadpłaty podatku powinien nastąpić w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji o stwierdzeniu nadpłaty. Przepis ten ma na celu zapewnienie, że podatnicy nie czekają zbyt długo na zwrot nienależnie zapłaconych kwot, co jest istotnym elementem utrzymania płynności finansowej przedsiębiorstw. W praktyce oznacza to, że po uzyskaniu decyzji o nadpłacie, organ podatkowy ma obowiązek zwrócić te środki w określonym ustawowo czasie. Taki mechanizm wpływa na zaufanie do systemu podatkowego oraz incentivuje podatników do składania wniosków o stwierdzenie nadpłaty, co przyczynia się do poprawy przejrzystości i efektywności administracji skarbowej. Przykładowo, jeśli firma X złożyła wniosek o nadpłatę w dniu 1 marca, a decyzja została wydana 15 marca, to zwrot nadpłaty powinien zostać zrealizowany najpóźniej do 14 kwietnia.

Pytanie 7

Do zadań powiatowych służb, inspekcji oraz straży zalicza się

A. starostwo powiatowe
B. powiatowy zakład opieki zdrowotnej
C. komenda powiatowa Policji
D. powiatowy urząd pracy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Komenda powiatowa Policji jest instytucją odpowiedzialną za zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego na poziomie powiatowym. W jej kompetencjach leży prewencja przestępczości, prowadzenie dochodzeń w sprawach kryminalnych oraz współpraca z innymi służbami i instytucjami w zakresie bezpieczeństwa. Komendy powiatowe Policji są częścią ogólnokrajowego systemu ochrony porządku publicznego, co sprawia, że ich rola jest kluczowa w kontekście lokalnych potrzeb i problemów. Przykładowo, w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe, komenda powiatowa współdziała z innymi służbami ratunkowymi, aby efektywnie zareagować na zagrożenia. Zgodnie z ustawą o Policji, jednostka ta ma również obowiązek monitorowania sytuacji społecznej i reagowania na zgłoszenia obywateli, co jest istotnym elementem budowania zaufania społecznego i efektywnego zarządzania bezpieczeństwem na terenie powiatu.

Pytanie 8

Pełną zdolność do czynności prawnych ma osoba, która

A. Piotr, który ma 18 lat i został częściowo ubezwłasnowolniony
B. Anna, która ma 16 lat i nie wyszła jeszcze za mąż
C. Paweł, który ma 19 lat i jest całkowicie ubezwłasnowolniony
D. Ewa, która ma ukończone 17 lat i zawarła małżeństwo za zgodą sądu opiekuńczego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pełna zdolność do czynności prawnych, zgodnie z polskim Kodeksem cywilnym, przysługuje osobom, które ukończyły 18. rok życia, z wyjątkiem sytuacji, gdy osoba ta zawarła małżeństwo przed osiągnięciem tego wieku, co jest regulowane przez art. 10 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Ewa, mając 17 lat i będąc w związku małżeńskim za zgodą sądu opiekuńczego, nabyła pełną zdolność do czynności prawnych. W praktyce oznacza to, że Ewa może samodzielnie podejmować decyzje prawne, takie jak zawieranie umów czy składanie oświadczeń woli. Przykładem może być sytuacja, w której Ewa decyduje się na zakup mieszkania – jako osoba z pełną zdolnością do czynności prawnych, może to zrobić bez konieczności uzyskania zgody osób trzecich. Ważne jest zrozumienie, że zawarcie małżeństwa daje nie tylko prawo do podejmowania decyzji, ale również zobowiązuje do odpowiedzialności, co jest kluczowym aspektem pełnoletności.

Pytanie 9

Zdarzenie, które nie prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania, to

A. niemożność świadczenia
B. śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia majątkowego
C. śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia ściśle osobistego
D. rozwiązanie umowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia majątkowego nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania, ponieważ w takim przypadku dług przechodzi na spadkobierców dłużnika. W praktyce oznacza to, że zobowiązanie nadal obowiązuje, a spadkobiercy mają obowiązek uregulować dług z majątku spadkowego. Na przykład, jeśli osoba zaciągnęła kredyt hipoteczny i zmarła, bank ma prawo dochodzić spłaty kredytu od spadkobierców. To podejście jest zgodne z zasadą kontynuacji zobowiązań majątkowych, co jest ugruntowane w polskim Kodeksie cywilnym. W przeciwieństwie do zobowiązań osobistych, które wygasają z powodu śmierci dłużnika, zobowiązania majątkowe są dziedziczone. Przykładem może być sytuacja, w której spadkobiercy decydują się na przyjęcie spadku, co wiąże się z przejęciem odpowiedzialności za długi zmarłego, a tym samym z koniecznością ich uregulowania.

Pytanie 10

Wniosek o wznowienie postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem prawomocnej decyzji składa się

A. do samorządowego kolegium odwoławczego
B. do organu administracji, który wydał decyzję w pierwszej instancji
C. do sądu powszechnego
D. do wojewódzkiego sądu administracyjnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podanie w sprawie wznowienia postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji ostatecznej wnosi się do organu administracji, który wydał decyzję w pierwszej instancji. Taki mechanizm wynika z zasady dwuinstancyjności postępowania administracyjnego, która zakłada, że pierwsza instancja ma możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy w przypadku zaistnienia nowych okoliczności lub ujawnienia błędów w postępowaniu. Przykładowo, jeżeli decyzja administracyjna dotyczy zezwolenia na budowę, a po wydaniu decyzji pojawią się nowe dowody dotyczące naruszenia przepisów prawa, stronie przysługuje prawo do wniesienia podania o wznowienie postępowania. Ważne jest, by podanie zostało złożone w odpowiednim terminie, który zazwyczaj wynosi miesiąc od dnia, w którym strona dowiedziała się o okolicznościach uzasadniających wznowienie postępowania, jednak nie później niż po upływie pięciu lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Praktyka wskazuje, że wznowienia postępowania administracyjnego są stosunkowo rzadkie, ale stanowią istotny element zapewnienia sprawiedliwości i zgodności z prawem w obrocie administracyjnym.

Pytanie 11

W dniu 06.12.2021 r. przed organem administracyjnym została zawarta ugoda administracyjna. Strony uzyskały w dniu 08.12.2021 r. postanowienie zatwierdzające tę ugodę i nie złożyły zażalenia. W którym dniu zawarta ugoda administracyjna zaczęła obowiązywać?

A. 16.12.2021 r.
B. 15.12.2021 r.
C. 08.12.2021 r.
D. 06.12.2021 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ugoda administracyjna staje się wykonalna po upływie terminu na złożenie zażalenia, który w przypadku postanowień administracyjnych wynosi 14 dni. W przedstawionym przypadku, postanowienie zatwierdzające ugodę zostało przekazane stronom 08.12.2021 r. Termin na złożenie zażalenia kończy się 22.12.2021 r., jednakże, w sytuacji gdy strony nie wnoszą zażalenia, ugoda staje się wykonalna po upływie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia, co w tym przypadku przypada na 15.12.2021 r. Jednakże, z uwagi na fakt, że dniem, w którym ugoda została zawarta, był 06.12.2021 r., a zatwierdzenie miało miejsce 08.12.2021 r., ugoda nabiera mocy prawnej w dniu 16.12.2021 r. To podejście jest zgodne z praktyką administracyjną oraz uwzględnia zasady ochrony praw stron oraz efektywności postępowania administracyjnego.

Pytanie 12

Umowa, w której zleceniobiorca zobowiązuje się do zakupu lub sprzedaży rzeczy ruchomych na koszt zleceniodawcy, lecz działając we własnym imieniu, jest umową

A. przewozu
B. komisu
C. ubezpieczenia
D. agencyjną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa komisu jest specyficznym rodzajem umowy cywilnoprawnej, w której jedna strona, zwana komisantem, zobowiązuje się sprzedawać lub kupować rzeczy ruchome w swoim imieniu, ale na rachunek drugiej strony, czyli komisanta. Oznacza to, że działania podejmowane przez komisant są nakierowane na zysk dla osoby, która przekazała mu rzecz do sprzedaży, a ryzyko związane z transakcją pozostaje po stronie komisanta do momentu, gdy rzecz nie zostanie sprzedana. Z praktycznego punktu widzenia, umowy komisu są powszechnie wykorzystywane w branży handlowej, szczególnie w sprzedaży detalicznej, gdzie sprzedawcy mogą wystawiać na sprzedaż towary, które nie są ich własnością, ale które przyjęli do sprzedaży na zasadzie umowy komisu. Przykładem może być sklep z używanymi rzeczami, który przyjmuje na sprzedaż od klientów różne przedmioty, działając jako komisant. Taki model pozwala na elastyczność w handlu oraz minimalizację ryzyka finansowego dla sprzedawcy.

Pytanie 13

Zgodnie z przytoczonym przepisem źródłem prawa powszechnie obowiązującego nie jest

Wyciąg z Konstytucji RP
(…)
Art. 87. 1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.
(…)
A. uchwała rady gminy.
B. statut stowarzyszenia.
C. ratyfikowana umowa między Polską a Białorusią o zabezpieczeniu społecznym.
D. rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Statut stowarzyszenia to ważny dokument, ale nie jest źródłem prawa, które obowiązuje wszystkich. Zgodnie z art. 87 Konstytucji RP, tylko pewne akty prawne, jak Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe i rozporządzenia, mają powszechną moc. Statut dotyczy tylko członków danego stowarzyszenia, więc jego zapisy nie mogą być traktowane jako prawo ogólne. To trochę jak zasady w grze – dotyczą tylko tych, którzy grają. W praktyce, jeśli dojdzie do jakiegoś sporu, to sąd zawsze weźmie pod uwagę przepisy prawa powszechnie obowiązującego, a nie wewnętrzne regulacje stowarzyszenia. To ważne, żeby to zrozumieć, bo może się przydać w pracy z organizacjami pozarządowymi czy stowarzyszeniami. Przykład? Członek stowarzyszenia może myśleć, że jego prawa wynikają ze statutu, ale sąd pójdzie według prawa ogólnego. Zrozumienie tego jest kluczowe!

Pytanie 14

Decyzja rady gminy dotycząca stawek podatku od nieruchomości stanowi akt prawa

A. ustrojowego
B. powszechnie obowiązującego
C. proceduralnego
D. wewnętrznie obowiązującego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uchwała rady gminy w sprawie stawek podatku od nieruchomości jest aktem prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że ma zastosowanie do wszystkich osób i podmiotów na danym terenie. Ustawa o samorządzie gminnym oraz ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazują, że rady gminy mają prawo do uchwalania takich aktów prawnych, które regulują wysokość stawek podatku od nieruchomości. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, w której przedsiębiorca planuje inwestycję w danej gminie. Powinien on zapoznać się z obowiązującymi stawkami podatku od nieruchomości, aby uwzględnić te koszty w swoim budżecie. Rady gminy muszą również przestrzegać ogólnych zasad prawa, takich jak zasada równości wobec prawa oraz zasada przejrzystości. Dobrą praktyką jest informowanie mieszkańców o zmianach w stawkach podatkowych, co sprzyja zaufaniu do instytucji samorządowych oraz pozwala na lepsze planowanie budżetów przez obywateli i przedsiębiorców.

Pytanie 15

Zgodnie z klasyfikacją dowodów według źródła informacji, czym jest dowód rzeczowy w procedurze administracyjnej?

A. oględziny
B. opinia biegłego
C. zeznanie świadka
D. przesłuchanie strony

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oględziny to proces badania materiału dowodowego polegający na bezpośrednim zapoznaniu się z przedmiotem sprawy, co czyni je jednym z kluczowych dowodów rzeczowych w postępowaniu administracyjnym. W przeciwieństwie do opinii biegłego, która jest wynikiem analizy konkretnego przypadku przez specjalistę, oględziny pozwalają na zebrać informacje z pierwszej ręki. Oględziny mogą obejmować zarówno badanie rzeczy, jak i miejsc, które są istotne dla sprawy. Przykładowo, przy analizie wniosku o pozwolenie na budowę, urzędnicy mogą przeprowadzać oględziny terenu, by ocenić jego zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z zasadami dobrych praktyk, dokumentowanie takich oględzin jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala na późniejsze potwierdzenie ustaleń. W kontekście dowodów rzeczowych, oględziny odgrywają fundamentalną rolę w ustaleniu faktów, które mogą być kluczowe dla rozstrzygania spraw administracyjnych.

Pytanie 16

Umowa, w której wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia 40-godzinnego kursu dotyczącego funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych, aby przygotować uczestników do państwowego egzaminu na maklera giełdowego, to umowa

A. o dzieło
B. leasingu
C. zlecenia
D. agencyjna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa zlecenia jest formą umowy cywilnoprawnej, w której jedna strona (zleceniobiorca) zobowiązuje się do wykonania określonej czynności na rzecz drugiej strony (zleceniodawcy) za wynagrodzeniem. W tym przypadku nauczyciel akademicki wykonuje usługę edukacyjną, co idealnie wpisuje się w charakterystykę umowy zlecenia. Przykładem praktycznego zastosowania umowy zlecenia w kontekście edukacji może być zlecenie przeprowadzenia kursu, wykładów lub szkoleń, co jest powszechną praktyką w instytucjach edukacyjnych. Ważne jest, aby umowa zlecenia precyzowała szczegóły dotyczące zakresu pracy, terminu jej wykonania oraz wynagrodzenia. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, umowa ta nie wymaga zachowania formy pisemnej, jednak zaleca się jej sporządzenie dla celów dowodowych. Warto również zauważyć, że umowa zlecenia może być korzystna dla obu stron, oferując elastyczność oraz możliwość współpracy w różnorodnych projektach edukacyjnych.

Pytanie 17

Jakie z wymienionych praw nie jest ograniczonym prawem rzeczowym?

A. zastaw
B. hipoteka
C. służebność
D. własność

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Własność jest jednym z podstawowych praw rzeczowych, które przyznaje właścicielowi pełne prawo do dysponowania swoim majątkiem. Oznacza to, że właściciel może korzystać z rzeczy według własnego uznania, sprzedać ją, wynająć, darować lub obciążyć. W przeciwieństwie do ograniczonych praw rzeczowych, takich jak zastaw, służebność czy hipoteka, które ograniczają pełne prawo do dysponowania rzeczą, własność zapewnia jej posiadaczowi wszystkie uprawnienia. Przykładem może być sytuacja, gdy właściciel nieruchomości decyduje się na jej sprzedaż, co jest możliwe dzięki pełnym prerogatywom, jakie daje mu status właściciela. W praktyce, zrozumienie różnicy między prawem własności a ograniczonymi prawami rzeczowymi jest kluczowe dla osób zajmujących się obrotem nieruchomościami, inwestycjami oraz dla prawników specjalizujących się w prawie cywilnym. Dobre praktyki branżowe zalecają, aby przed dokonaniem jakiejkolwiek transakcji związanej z nieruchomościami, zrozumieć wszystkie aspekty prawne związane z tymi prawami.

Pytanie 18

Jaką odpowiedzialność ponosi pracodawca za szkodę uczynioną z powodu błędu pracownika podczas realizacji przydzielonego mu zadania?

A. odpowiedzialność za nadzór.
B. odpowiedzialność na zasadzie ryzyka.
C. odpowiedzialność na zasadzie słuszności.
D. odpowiedzialność za wybór.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedzialność pracodawcy za szkodę wyrządzoną przez pracownika w trakcie wykonywania powierzonej mu czynności opiera się na zasadzie ryzyka. Oznacza to, że pracodawca jest odpowiedzialny za działania swoich pracowników, nawet jeśli nie można przypisać im winy. W praktyce oznacza to, że pracodawca powinien stosować się do zasad bezpieczeństwa w pracy oraz wdrażać odpowiednie procedury i szkolenia, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Na przykład, jeśli pracownik w wyniku niewłaściwego użycia narzędzia uszkodzi mienie klienta, pracodawca będzie odpowiedzialny za naprawienie tej szkody, ponieważ to on ponosi ryzyko związane z działalnością swojego zespołu. Zasada ryzyka jest zgodna z Kodeksem cywilnym, który jasno określa, że pracodawca odpowiada za czyny swoich pracowników, gdyż to on decyduje o organizacji pracy oraz zapewnieniu odpowiednich narzędzi i środków ochrony. Wprowadzenie tej zasady pozwala na większą ochronę osób trzecich i obniżenie ryzyka w obrocie gospodarczym.

Pytanie 19

Jakie okresy zatrudnienia uwzględnia się w kontekście nabywania prawa do urlopu oraz jego wymiaru?

A. okresy wcześniejszego zatrudnienia, pomijając te, które zakończyły się w wyniku dyscyplinarnego zwolnienia pracownika
B. czas trwania nauki w szkole podstawowej, zgodny z programem nauczania
C. wyłącznie okresy wcześniejszego, nieprzerwanego zatrudnienia
D. okresy wcześniejszego zatrudnienia, niezależnie od przerw w pracy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na wliczanie wszystkich okresów poprzedniego zatrudnienia, niezależnie od przerw, jest poprawna i zgodna z przepisami prawa pracy. Zgodnie z Kodeksem pracy, okresy zatrudnienia wliczają się do wymiaru urlopu wypoczynkowego, co ma na celu zapewnienie sprawiedliwości oraz równości w dostępie do urlopu dla pracowników. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której pracownik zmienia pracę, a jego wcześniejsze zatrudnienie w różnych firmach przyczynia się do uzyskania dłuższego urlopu w nowym miejscu pracy. Daje to pracownikowi większą elastyczność oraz możliwość wypoczynku po dłuższym czasie pracy. Ważne jest również, aby pracownicy byli świadomi swoich praw w zakresie urlopu, co pozwala im na skuteczniejsze planowanie swojej kariery zawodowej oraz odpoczynku. Rekomenduje się regularne zgłębianie przepisów dotyczących prawa pracy oraz konsultację z działem kadr w celu uzyskania informacji na temat właściwego obliczania wymiaru urlopu.

Pytanie 20

Jakie jest organ odwoławczy w przypadku decyzji administracyjnej burmistrza?

A. rada miasta
B. samorządowe kolegium odwoławcze
C. kierownik urzędu miasta
D. prezydent miasta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Samorządowe kolegium odwoławcze jest organem odwoławczym od decyzji administracyjnych wydawanych przez burmistrza, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego. Jego rola polega na zapewnieniu niezależnej i obiektywnej oceny decyzji, co jest kluczowe w procesie administracyjnym. Przykładem zastosowania tej instytucji może być sytuacja, w której obywatel nie zgadza się z decyzją burmistrza dotyczącą odmowy wydania pozwolenia na budowę. Złożenie odwołania do samorządowego kolegium odwoławczego pozwala na ponowne rozpatrzenie sprawy przez organ, który nie jest związany z pierwotną decyzją. Taki mechanizm stanowi ważny element ochrony praw obywateli, zapewniając im możliwość skorzystania z instytucji odwoławczej, co jest zgodne z zasadami efektywności i rzetelności postępowań administracyjnych. Krótko mówiąc, samorządowe kolegium odwoławcze pełni funkcję kontrolną nad działalnością burmistrza, co jest podstawą dobrych praktyk w zakresie administracji publicznej.

Pytanie 21

W toku postępowania administracyjnego na prawach strony nie ma możliwości udziału

A. biegły
B. Rzecznik Praw Obywatelskich
C. organizacja społeczna
D. prokurator

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W postępowaniu administracyjnym biegły nie może działać na prawach strony, ponieważ jego rola ma charakter pomocniczy i doradczy. Biegły jest powoływany do wykonania ekspertyzy lub oceny, a nie do reprezentowania interesów stron. W praktyce oznacza to, że biegły dostarcza specjalistycznej wiedzy, która wspomaga organ administracji w podejmowaniu decyzji. Przykładem może być sytuacja, gdy organ administracyjny zleca biegłemu ocenę wartości nieruchomości, co ma kluczowe znaczenie dla wydania decyzji o jej przymusowym nabyciu. Biegły nie ma jednak możliwości wpływania na kształt decyzji administracyjnej i nie reprezentuje żadnej ze stron postępowania, co czyni go neutralnym uczestnikiem procesu. Z tego względu, w kontekście praw strony, biegły nie może być traktowany na równi z innymi uczestnikami, takimi jak prokurator, rzecznik praw obywatelskich czy organizacje społeczne, które mają swoje reprezentacje i mogą występować w postępowaniach w imieniu określonych interesów.

Pytanie 22

Jakie jest źródło regulacji dotyczących postępowania administracyjnego?

A. ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich
B. ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
C. ustawa o administracji rządowej w województwie
D. Kodeks karny wykonawczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest kluczowym aktem prawnym regulującym procesy egzekucji administracyjnej. Stanowi ona podstawę prawną dla organów administracji publicznej, które są odpowiedzialne za realizację decyzji administracyjnych. Ustawa ta precyzuje zasady, procedury oraz środki, które mogą być stosowane w celu egzekwowania obowiązków ciążących na obywatelach i podmiotach prawa. Przykładem zastosowania tej ustawy jest sytuacja, w której organ administracyjny musi wyegzekwować na przykład należności z tytułu podatków. W praktyce, zgodnie z ustawą, organ musi przeprowadzić odpowiednie czynności, takie jak nakaz zapłaty, a w przypadku braku reakcji ze strony dłużnika, może zastosować środki przymusu, takie jak zajęcie wynagrodzenia, rachunku bankowego czy nieruchomości. Warto zaznaczyć, że znajomość regulacji zawartych w tej ustawie jest niezbędna dla pracowników administracji publicznej, aby prawidłowo i skutecznie realizować swoje zadania związane z egzekucją administracyjną. Ponadto, ustawa ta jest zgodna z międzynarodowymi standardami ochrony praw obywateli, zapewniając jednocześnie efektywność działania administracji.

Pytanie 23

Głównym organem nadzorującym państwową kontrolę jest

A. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej
B. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie
C. Najwyższa Izba Kontroli
D. Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) jest naczelnym organem kontroli państwowej w Polsce, odpowiedzialnym za sprawowanie kontroli nad działalnością organów władzy publicznej, a także nad działalnością podmiotów wykonujących zadania publiczne. NIK wykonuje swoje zadania w oparciu o ustawę o Najwyższej Izbie Kontroli oraz inne przepisy prawne. Do jej głównych zadań należy ocena legalności, gospodarności, rzetelności i celowości działalności administracji publicznej oraz wykorzystania środków publicznych. Przykłady zastosowania praktycznego działalności NIK obejmują audyty budżetowe, kontrole projektów unijnych oraz nadzór nad wydatkowaniem funduszy publicznych. NIK działa na rzecz transparentności i efektywności w sektorze publicznym, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami audytu i kontroli finansowej, takimi jak INTOSAI. Działalność NIK jest kluczowa dla budowy zaufania społecznego do instytucji publicznych oraz zapewnienia, że zasoby publiczne są wykorzystywane w sposób optymalny i zgodny z prawem.

Pytanie 24

Do wyłącznej kompetencji rady powiatu należy

A. uchwalanie budżetu powiatu
B. zarządzanie mieniem powiatu
C. realizacja budżetu powiatu
D. opracowanie projektu budżetu powiatu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uchwalanie budżetu powiatu to kluczowy proces, który należy wyłącznie do kompetencji rady powiatu. Rada powiatu odpowiada za zatwierdzanie planu finansowego, który wpływa na wszystkie aspekty funkcjonowania powiatu. W ramach tego procesu rada analizuje projekt budżetu przedstawiony przez zarząd powiatu, ocenia jego zgodność z lokalnymi potrzebami oraz możliwościami finansowymi. Przykładowo, uchwalając budżet, rada uwzględnia wydatki na inwestycje w infrastrukturę, edukację, zdrowie oraz inne usługi publiczne. Dobre praktyki w zakresie uchwalania budżetu obejmują transparentność procesu, umożliwienie obywatelom wyrażania opinii oraz zapewnienie konsultacji społecznych. Rada powiatu, podejmując decyzje dotyczące uchwał budżetowych, powinna kierować się zasadą zrównoważonego rozwoju, co oznacza uwzględnianie zarówno krótko-, jak i długoterminowych potrzeb mieszkańców. Uchwała budżetowa jest dokumentem, który wyznacza kierunki działania powiatu na dany rok, a jej poprawne uchwalenie jest fundamentem dla efektywnego zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 25

Umowa, na podstawie której przedsiębiorca za ustaloną opłatą umożliwia innemu przedsiębiorcy korzystanie ze swojego znaku towarowego, to umowa

A. forfaitingu
B. leasingu
C. faktoringu
D. franchisingu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'franchisingu' jest prawidłowa, ponieważ umowa franchisingowa to zobowiązanie, w ramach którego jedna strona, zwana franczyzodawcą, udziela drugiej stronie, zwanej franczyzobiorcą, zezwolenia na używanie swojego znaku towarowego oraz know-how, w zamian za określoną opłatę. Przykładowo, sieci fast food, takie jak McDonald's, działają na zasadzie franchisingu, gdzie franczyzobiorcy płacą za możliwość korzystania z rozpoznawalnego znaku i sprawdzonego modelu biznesowego. W praktyce, umowa ta często obejmuje również szkolenia, wsparcie marketingowe oraz standardy operacyjne, co sprzyja osiąganiu wysokiej jakości usług. Dobrą praktyką w franchisingu jest przestrzeganie standardów brandingu, co zapewnia spójność wizerunku firmy. Franczyza jest szczególnie popularna w branżach, gdzie rozpoznawalność marki i sprawdzony model operacyjny odgrywają kluczową rolę w sukcesie przedsiębiorstwa.

Pytanie 26

Której z wymienionych kwestii organ administracyjny nie rozstrzyga poprzez wydanie decyzji?

A. Przyznanie zasiłku dla osób bezrobotnych
B. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu
C. Umorzenie zaległych podatków na prośbę podatnika
D. Udzielenie pozwolenia na budowę domu mieszkalnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu jest formalnym potwierdzeniem faktu zameldowania osoby w danym miejscu, a nie decyzją administracyjną w sensie prawnym. Organ administracyjny, w tym przypadku gmina, nie podejmuje w tej sprawie decyzji w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, lecz wydaje zaświadczenie na podstawie złożonych dokumentów. Przykładowo, jeśli osoba zmienia miejsce zameldowania, składa wniosek o zameldowanie w nowym miejscu, a urząd gminy potwierdza ten fakt poprzez wydanie zaświadczenia. W przeciwieństwie do decyzji, zaświadczenie nie wiąże się z podejmowaniem oceny prawnej czy rozstrzygania o prawach i obowiązkach stron. Wydawanie zaświadczeń jest regulowane przez przepisy szczególne, a ich rola w administracji jest bardziej potwierdzająca niż decyzyjna. Przykładami decyzji administracyjnych są pozwolenia na budowę czy przyznanie zasiłków, które wiążą się z oceną spełnienia określonych wymogów prawnych oraz merytorycznym rozstrzygnięciem sprawy.

Pytanie 27

Właściwość organu administracji publicznej do podjęcia decyzji w postępowaniu administracyjnym, określana na podstawie miejsca zamieszkania strony, nazywa się właściwością

A. instancyjną
B. miejscową
C. rzeczową
D. funkcjonalną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Właściwość miejscowa organu administracji publicznej odnosi się do zdolności danego organu do rozpatrywania spraw w określonym rejonie, który jest związany z miejscem zamieszkania strony postępowania. W polskim prawie administracyjnym, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, właściwość miejscowa jest ustalana na podstawie stosunków geograficznych i lokalnych, co zapewnia, że sprawy są rozpatrywane przez organy, które mają bezpośredni kontakt z danym obszarem. Przykładem zastosowania tej właściwości może być sytuacja, gdy osoba składa wniosek o pozwolenie na budowę w miejscu, gdzie planuje inwestycję. Wówczas organ administracji architektoniczno-budowlanej właściwy dla danego terenu będzie właściwy do rozpatrzenia sprawy. Zastosowanie właściwości miejscowej w praktyce ma na celu ułatwienie dostępu do instytucji publicznych oraz zapewnienie, że decyzje są podejmowane z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. Dobre praktyki wskazują, że ustalanie właściwości miejscowej powinno być przejrzyste i zgodne z zasadami równości oraz proporcjonalności w dostępie do sprawiedliwości administracyjnej.

Pytanie 28

Umowa, na podstawie której jedna strona zobowiązuje się do odpłatnego oddania drugiej stronie gruntu do użytkowania oraz czerpania korzyści, nosi nazwę

A. dzierżawy
B. użyczenia
C. darowizny
D. najmu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa dzierżawy to takie porozumienie, w którym jedna strona, zwana dzierżawcą, oddaje drugiej stronie, czyli dzierżawiącemu, grunt do użytku za opłatą. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, dzierżawa to umowa odpłatna, co znaczy, że dzierżawiący musi płacić czynsz. Przykładowo, rolnik wynajmuje pole od właściciela ziemi, żeby móc uprawiać rośliny. W tej umowie ważne są nie tylko zasady dotyczące wysokości czynszu, ale także to, jak można korzystać z gruntu — to istotne dla obu stron. Co ciekawe, umowa dzierżawy może być zawarta zarówno na określony, jak i na czas nieokreślony, co daje trochę swobody w planowaniu. Z mojego doświadczenia wynika, że warto dokładnie spisać wszystkie warunki w umowie, bo to może uchronić przed problemami w przyszłości.

Pytanie 29

Decyzja dotycząca zatwierdzenia ugody, zawartej w trakcie postępowania administracyjnego, stanowi

A. porozumienie administracyjne
B. akt administracyjny
C. czynność materialno-techniczną
D. akt normatywny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Postanowienie o zatwierdzeniu ugody w toku postępowania administracyjnego jest uznawane za akt administracyjny, ponieważ jego celem jest formalne zakończenie sprawy i uregulowanie stosunków prawnych między stronami. Akty administracyjne, takie jak decyzje, postanowienia czy inne formy działania administracji publicznej, mają na celu realizację interesu publicznego oraz stosowanie prawa. W przypadku postanowienia o zatwierdzeniu ugody, administracja publiczna dokonuje oceny zgodności ugody z obowiązującymi przepisami prawa, co czyni ten akt kluczowym w kontekście finalizacji postępowania administracyjnego. Przykładem może być sytuacja, w której organy administracji akceptują ugodę między stronami sporu, co pozwala na uniknięcie długotrwałej procedury sądowej oraz zredukowanie kosztów związanych z postępowaniem. Akty administracyjne muszą spełniać określone wymogi formalne i materialne, co zapewnia ich legalność oraz skuteczność w obrocie prawnym.

Pytanie 30

Jaką formę prawną przyjmuje szkoła gminna?

A. jednostką budżetową
B. instytucją gospodarki budżetowej
C. samorządowym zakładem budżetowym
D. agencją wykonawczą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "jednostką budżetową" jest prawidłowa, ponieważ szkoła gminna działa na podstawie przepisów prawa samorządowego i jest finansowana z budżetu gminy. Jednostki budżetowe są organizacjami, które realizują zadania publiczne bez konieczności osiągania zysku. W kontekście edukacji, szkoły gminne mają na celu zapewnienie dostępu do kształcenia dla dzieci i młodzieży w danym obszarze. Przykładem praktycznym może być szkoła podstawowa, która otrzymuje środki z budżetu gminy na pokrycie kosztów działalności, takich jak wynagrodzenia nauczycieli, utrzymanie budynków oraz realizacja programów edukacyjnych. Warto zauważyć, że jednostki budżetowe podlegają szczegółowym regulacjom finansowym, co zapewnia przejrzystość oraz odpowiedzialność w zarządzaniu publicznymi środkami. Dodatkowo, podlegają kontrom skarbowym oraz audytom, co stanowi część dobrych praktyk w zakresie zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 31

Kto sprawuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do procedury uchwalania budżetu oraz jego modyfikacji?

A. samorządowe kolegium odwoławcze
B. regionalna izba obrachunkowa
C. wojewoda
D. minister odpowiedzialny za finanse publiczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Regionalna izba obrachunkowa, czyli RIO, to taki ważny organ, który czuwa nad tym, jak jednostki samorządu terytorialnego zarządzają swoimi finansami. Chodzi tu o to, żeby wszystko było zgodne z prawem i żeby pieniądze wydawane były z głową. Na przykład, RIO sprawdza projekty budżetów gmin, powiatów oraz województw i wydaje opinie, które pomagają wyłapać jakieś nieprawidłowości już na początku. Działają na podstawie Ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, co jest jakby ich podstawowym narzędziem w monitorowaniu finansów publicznych. Osobiście uważam, że dzięki takim instytucjom mamy większą przejrzystość w wydatkach publicznych, co jest mega ważne dla lokalnych społeczności i ich rozwoju.

Pytanie 32

Jednostka budżetowa to podmiot należący do sektora finansów publicznych, który

A. finansuje swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a uzyskane dochody przekazuje na rachunek dochodów budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
B. jest samodzielną osobą prawną samorządu, tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego
C. jest państwową osobą prawną, tworzoną na podstawie odrębnej ustawy, aby realizować zadania państwa
D. odpłatnie realizuje szczegółowe zadania, pokrywając koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jednostka budżetowa jest kluczowym elementem w strukturze sektora finansów publicznych, który ma na celu realizację zadań publicznych przy jednoczesnym zapewnieniu efektywności finansowej. Odpowiedź, która wskazuje, że jednostka budżetowa pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, jest prawidłowa, ponieważ oznacza to, że jednostka ta działa na podstawie przydzielonych jej środków z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. To podejście jest zgodne z zasadą budżetowości, która polega na tym, że wszystkie wydatki publiczne muszą być zatwierdzone i sfinansowane z określonych źródeł dochodów budżetowych. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady może być szkoła publiczna, która otrzymuje fundusze na działalność edukacyjną na podstawie budżetu gminy. Wszelkie przychody, które szkoła uzyskuje, na przykład z czesnego lub darowizn, muszą być odprowadzane na rzecz budżetu, co zapewnia transparentność i odpowiedzialność finansową. Dzięki temu jednostki budżetowe mogą efektywnie planować i alokować swoje zasoby, co jest kluczowe w kontekście zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 33

Jaką wpłatę musi złożyć osoba biorąca udział w przetargu?

A. Kaucja
B. Zadatek
C. Wadium
D. Zaliczka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wadium to taki trochę ważny element w przetargach. To pieniądze, które musisz wpłacić, żeby pokazać, że naprawdę chcesz wziąć udział w przetargu i jesteś w stanie zrealizować umowę. W skrócie, to zabezpieczenie dla organizatora, bo gdybyś nie dotrzymał zobowiązań, to oni mogą zatrzymać te pieniądze jako rekompensatę. Na przykład, kiedy ogłaszają przetarg na budowę, firmy muszą wpłacić wadium, żeby móc uczestniczyć w tym całym procesie. Warto pamiętać, że ile dokładnie musisz wpłacić, to też jest określone w dokumentach przetargowych i zależy od wartości zamówienia. A zgodnie z prawem, wadium nie może być wyższe niż 3% wartości zamówienia. To dosyć powszechna zasada. Wadiów także używa się w przetargach związanych ze sprzedażą nieruchomości czy innych dóbr publicznych, gdzie jest ryzyko, że ktoś może się wycofać po złożeniu oferty.

Pytanie 34

Decyzja organu administracji dotycząca stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej zapada w formie

A. decyzji administracyjnej, od której można wnieść odwołanie
B. decyzji administracyjnej, od której nie ma możliwości odwołania
C. postanowienia, na które przysługuje zażalenie
D. postanowienia, na które nie można wnieść zażalenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, rozstrzyganie spraw w zakresie stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnych odbywa się przez organ administracji w formie decyzji. Tego rodzaju decyzja jest z reguły zaskarżalna, co oznacza, że strona niezadowolona z jej treści ma prawo złożyć odwołanie do wyższej instancji. To podejście wpisuje się w zasady ogólne prawa administracyjnego, które nakłada na organy obowiązek zapewnienia ścieżki odwoławczej dla obywateli. Przykładem może być sytuacja, gdy osoba fizyczna bądź prawna kwestionuje decyzję administracyjną dotycząca pozwolenia na budowę. W takiej sytuacji, jeśli decyzja jest stwierdzona jako nieważna, organ administracji wyda decyzję o stwierdzeniu nieważności, co umożliwi stronie złożenie odwołania do wyższej instancji, co jest kluczowe dla zapewnienia transparentności i sprawiedliwości w postępowaniu administracyjnym.

Pytanie 35

Normy określone w aktach prawnych wydawanych przez władze wskazane w Konstytucji są normami

A. socjalnymi
B. duchowymi
C. etycznymi
D. prawnymi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Normy zawarte w przepisach stanowionych przez określone w Konstytucji władze są normami prawnymi, ponieważ regulują zachowania jednostek w społeczeństwie i mają charakter ogólnobindujący. Prawo, jako system norm, jest tworzony przez organy państwowe, takie jak parlament czy rząd, które są upoważnione do stanowienia prawa w danym kraju. Przykładem mogą być kodeksy, ustawy lub rozporządzenia, które nakładają obowiązki oraz przyznają prawa obywatelom. Normy prawne różnią się od norm moralnych, które są subiektywne i oparte na indywidualnych wartościach oraz przekonaniach. Ponadto, normy religijne odnoszą się do zasad wiary i praktyk duchowych, nie mając charakteru prawnie egzekwowalnego. Normy obyczajowe są natomiast zbiorem przyjętych zwyczajów, które choć wpływają na zachowania społeczne, nie mają mocy prawnej. W praktyce znajomość norm prawnych jest kluczowa dla funkcjonowania jednostek w społeczeństwie oraz zapewnienia ładu i sprawiedliwości.

Pytanie 36

Środki pochodzące z podatku od nieruchomości stanowią źródło własnych przychodów

A. województwa
B. powiatu
C. państwa
D. gminy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podatek od nieruchomości to jeden z tych podstawowych sposobów, w jaki gminy zarabiają pieniądze. W Polsce gminy mają fajną swobodę w ustalaniu stawek tego podatku i jego pobieraniu, co jest istotne dla ich finansowej niezależności. Dzięki temu mogą realizować różne projekty, jak budowy dróg, szkół czy placów zabaw, co z kolei wpływa na to, jak żyje się mieszkańcom. Czasem gminy wprowadzają różnego rodzaju ulgi i zwolnienia podatkowe, co pozwala im lepiej dopasować politykę do tego, co naprawdę potrzebne na lokalnym poziomie. Warto też wiedzieć, że zgodnie z prawem, te pieniądze muszą iść na rozwój lokalnych społeczności, co jest zgodne z całkiem sensownymi zasadami efektywnego zarządzania publicznymi funduszami.

Pytanie 37

Przychody z tytułu podatku akcyzowego stanowią źródło dochodów dla budżetu

A. powiatu
B. województwa
C. państwa
D. gminy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podatek akcyzowy jest rodzajem podatku pośredniego, który jest nakładany na określone towary i usługi. Wpływy z tego podatku stanowią istotne źródło dochodów budżetu państwa, co ma swoje uzasadnienie w funkcjonowaniu całego systemu podatkowego. Przykładowo, akcyza jest pobierana na alkohol, wyroby tytoniowe oraz paliwa, co wpływa na stabilność finansową budżetu. Wysokość wpływów z akcyzy może być zależna od zmian w konsumpcji tych towarów oraz polityki fiskalnej rządu. Dobrze zorganizowany system poboru akcyzy jest kluczowy dla zapewnienia odpowiednich środków na finansowanie usług publicznych, takich jak ochrona zdrowia czy edukacja, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu finansami publicznymi. Ponadto wpływy z akcyzy mogą być również wykorzystywane do regulacji rynku i wpływania na zachowania konsumentów, na przykład poprzez podwyższanie cen towarów szkodliwych dla zdrowia. W związku z tym, akcyza pełni zarówno funkcję dochodową, jak i regulacyjną.

Pytanie 38

Co nie jest czynnikiem produkcji?

A. materiał.
B. grunt.
C. podatek.
D. czynność.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podatek nie jest czynnikiem wytwórczym, ponieważ nie przyczynia się bezpośrednio do produkcji dóbr i usług. Czynniki wytwórcze to zasoby, które są zaangażowane w proces produkcji, co obejmuje pracę, ziemię i surowce. Praca odnosi się do wysiłku ludzkiego, który jest wykorzystywany w procesie produkcyjnym, ziemia obejmuje zasoby naturalne, a surowce to materiały potrzebne do wytworzenia produktów. Przykładem może być fabryka, w której pracownicy (praca) korzystają z maszyn i sprzętu znajdujących się na działce (ziemia) do przetwarzania surowców, takich jak metal czy drewno, w gotowe wyroby. Zrozumienie różnicy między podatkami a czynnikami wytwórczymi jest kluczowe w ekonomii, ponieważ podatek to zobowiązanie finansowe nakładane przez rząd, a nie zasób wykorzystywany w produkcji. W praktyce, przedsiębiorstwa muszą uwzględniać podatki jako część swoich kosztów operacyjnych, ale nie są one bezpośrednio zaangażowane w proces wytwarzania.

Pytanie 39

Jan Borowski sprzedał mieszkanie swojemu bratu. Aby umowa zawarta między braćmi była ważna, konieczna jest forma

A. pisemna z notarialnym poświadczeniem podpisów
B. pisemna
C. aktu notarialnego
D. pisemna pod rygorem nieważności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź jest związana z wymogami prawnymi dotyczącymi obrotu nieruchomościami w Polsce. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, szczególnie w artykule 158, umowa sprzedaży nieruchomości musi być zawarta w formie aktu notarialnego, aby była ważna. To oznacza, że tylko umowa spisana i poświadczona przez notariusza ma moc prawną i może zostać skutecznie zrealizowana. Przykładowo, jeśli Jan Borowski sprzedałby mieszkanie swojemu bratu bez sporządzenia aktu notarialnego, taka transakcja byłaby nieważna, co mogłoby prowadzić do licznych komplikacji prawnych, w tym do sporów dotyczących własności. Zastosowanie aktu notarialnego zapewnia również ochronę obu stron, ponieważ notariusz jest zobowiązany do weryfikacji tożsamości oraz zdolności do czynności prawnych stron umowy. Dodatkowo, akt notarialny stanowi publiczny dokument, co zwiększa bezpieczeństwo transakcji i ułatwia późniejsze dochodzenie swoich praw w przypadku potencjalnych konfliktów.

Pytanie 40

Dokument prawny wydany przez ministra na podstawie ustawy, który nie stanowi źródła prawa obowiązującego w powszechnym zakresie, to

A. zarządzenie
B. uchwała
C. rozporządzenie
D. okólnik

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zarządzenie to akt prawny, który minister wydaje na podstawie upoważnienia ustawowego. Jest to dokument, który reguluje szczegółowe kwestie organizacyjne, procedury wewnętrzne w ministerstwie lub instytucjach mu podległych, ale nie stanowi źródła prawa powszechnie obowiązującego. Przykładem zastosowania zarządzenia może być wprowadzenie nowych procedur administracyjnych w danym resorcie, co ma na celu usprawnienie działania instytucji. Zarządzenia są kluczowe w kontekście zarządzania publicznego, ponieważ umożliwiają elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki i potrzeby administracji. W kontekście standardów i dobrych praktyk, zarządzenia powinny być tworzone w sposób przejrzysty i zgodny z zasadami prawa, aby zapewnić ich skuteczność i akceptację wśród obywateli oraz pracowników administracji.