Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 10:21
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 10:21

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Procedura polegająca na naprawieniu lub wymianie wszystkich zużytych elementów i zespołów maszyny używanej do serwisowania pojazdów mechanicznych, które na skutek długotrwałego użytkowania znacznie utraciły swoją funkcjonalność, nazywa się?

A. remontem kapitalnym
B. serwisowaniem sezonowym
C. serwisowaniem codziennym
D. remontem bieżącym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Remont kapitalny to proces, który polega na kompleksowej naprawie lub wymianie wszystkich zużytych części i zespołów maszyny, co ma na celu przywrócenie jej pełnej sprawności oraz wydajności. W kontekście obsługi pojazdów samochodowych, remont kapitalny jest kluczowy, gdyż pojazdy po długotrwałym użytkowaniu mogą wykazywać znaczny spadek wydajności oraz bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania remontu kapitalnego może być wymiana silnika, skrzyni biegów czy też układu hamulcowego. W branży motoryzacyjnej, zgodnie z normami ISO, remont kapitalny powinien być przeprowadzany zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz obowiązującymi standardami technicznymi. Regularne przeprowadzanie remontów kapitalnych pozwala na minimalizację ryzyka awarii oraz wydłużenie żywotności pojazdu. Ponadto, dzięki odpowiedniemu podejściu do naprawy, możliwe jest zachowanie wartości rynkowej pojazdu.

Pytanie 2

W samochodzie, co 110 000 km lub co 4 lata (w zależności, który warunek nastąpi wcześniej), należy wymienić rozrząd oraz pompę wody. Który przypadek zawarty w tabeli spełnia warunki wymiany?

Ostatnia wymianaStan aktualny
DataPrzebieg [km]DataPrzebieg [km]
I.25.01.201518900001.03.2018267000
II.30.08.201610000001.03.2018190000
III.14.01.201416500001.03.2018265000
IV.01.05.20156000001.03.2018140000
A. I.
B. II.
C. III.
D. IV.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź III jest poprawna, ponieważ spełnia warunki wymiany rozrządu oraz pompy wody w samochodzie, które zostały określone jako co 110 000 km lub co 4 lata. W przypadku przedstawionym w odpowiedzi III minęło 4 lata i 1 miesiąc, co przekracza wymagany okres czterech lat. Zgodnie z dobrymi praktykami w motoryzacji, wymiana rozrządu jest kluczowym elementem utrzymania sprawności silnika, a jego zignorowanie może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Warto również pamiętać, że wielu producentów pojazdów zaleca wymianę pompy wody przy wymianie rozrządu, ponieważ obie części są ze sobą powiązane. W praktyce, nieszczelność pompy wody może prowadzić do przegrzewania się silnika, co jest niezwykle niebezpieczne. Dlatego regularne przeglądy i wymiany zgodne z zaleceniami producentów są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności samochodu.

Pytanie 3

Aby potwierdzić właściwą diagnozę, po przeprowadzonym pomiarze, który wykazał zmniejszone wartości ciśnienia sprężania, zaleca się wykonanie

A. pomiary ciśnienia oleju
B. próby olejowej
C. pomiary średnicy tłoka
D. pomiary temperatury oleju

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Próba olejowa jest kluczowym krokiem w weryfikacji prawidłowej diagnozy, szczególnie w przypadku obniżonych wartości ciśnienia sprężania. Wykonanie próby olejowej pozwala na ocenę szczelności układu tłokowo-cylindrowego oraz identyfikację potencjalnych nieszczelności. W trakcie próby olejowej do cylindra wprowadza się odpowiednią ilość oleju silnikowego, co zwiększa ciśnienie sprężania, jeśli przyczyną niskich wartości była nieszczelność. Zgodnie z najlepszymi praktykami, próba olejowa powinna być wykonywana po pomiarze ciśnienia sprężania, aby uzyskać pełny obraz stanu silnika. W przypadku, gdy ciśnienie wzrośnie po dodaniu oleju, można wnioskować o zużyciu pierścieni tłokowych lub uszkodzeniu cylindrów. To podejście jest zgodne z wytycznymi zawartymi w dokumentacji technicznej i jest powszechnie stosowane w diagnostyce silników spalinowych.

Pytanie 4

Na organizację miejsca pracy nie oddziałuje

A. postawa, w jakiej mechanik realizuje najwięcej zadań
B. układ przestrzenny miejsca pracy
C. narzędzie, z którego korzysta pracownik
D. indywidualne preferencje pracownika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'upodobanie osobiste pracownika' jest prawidłowa, ponieważ organizacja stanowiska pracy powinna opierać się na obiektywnych kryteriach związanych z ergonomią, bezpieczeństwem oraz efektywnością wykonywanych zadań. Upodobania osobiste mogą wpływać na komfort, ale nie determinują w sposób bezpośredni organizacji stanowiska. Ważne jest, aby stanowisko pracy było dostosowane do potrzeb i wymagań specyficznych dla danego zawodu, a nie do osobistych preferencji. Na przykład, w przypadku mechanika, kluczowe znaczenie ma odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni roboczej, aby zapewnić łatwy dostęp do narzędzi i materiałów, co przekłada się na wydajność pracy. Ergonomiczne podejście do projektowania stanowisk pracy, zgodne z normami ISO 9241, zakłada, że stanowisko powinno być dostosowane do zadań, a nie indywidualnych upodobań. Przy odpowiednim projektowaniu można zredukować ryzyko urazów i zwiększyć komfort pracy, co jest kluczowe dla zdrowia pracowników.

Pytanie 5

Kto podejmuje decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu?

A. komendant wojewódzki policji
B. wojewoda
C. burmistrz
D. starosta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu podejmuje starosta, który jest organem administracji samorządowej na poziomie powiatowym. Starosta ma kompetencje w zakresie zarządzania ruchem drogowym oraz bezpieczeństwa na drogach w swoim powiecie. Przykładowo, w sytuacji, gdy pojazd stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu, starosta może podjąć decyzję o czasowym wycofaniu go z ruchu, aby zapewnić bezpieczeństwo. Zgłoszenie do starosty o czasowe wycofanie pojazdu może być dokonane na podstawie wniosków z inspekcji pojazdu lub w wyniku innych okoliczności, które wymagają takiej interwencji. W praktyce, tego rodzaju decyzje są podejmowane również w kontekście przeprowadzania remontów czy inspekcji drogowych, co podkreśla ważność roli starosty w zapewnieniu sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania ruchu drogowego w regionie.

Pytanie 6

Na podstawie dostarczonych danych oblicz czas potrzebny na wymianę wszystkich tarcz hamulcowych oraz przednich zacisków hamulcowych w pojeździe.

Czas naprawy

Zacisk hamulca
Wymiana lewego przedniego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana prawego przedniego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana lewego tylnego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana prawego tylnego zacisku hamulcowego (1,2 godziny)
Wymiana obu przednich zacisków hamulcowych (1,4 godziny)
Wymiana obu tylnych zacisków hamulcowych (1,6 godziny)
Wymiana wszystkich zacisków hamulcowych (2,5 godziny)
Tarcza hamulca
Wymiana lewej przedniej tarczy hamulcowej (0,6 godziny)
Wymiana prawej przedniej tarczy hamulcowej (0,6 godziny)
Wymiana obu przednich tarcz hamulcowych (0,9 godziny)
Wymiana lewej tylnej tarczy hamulcowej (1,1 godziny)
Wymiana prawej tylnej tarczy hamulcowej (1,1 godziny)
Wymiana obu tylnych tarcz hamulcowych (1,5godziny)
Wymiana wszystkich tarcz hamulcowych (2,4 godziny)

A. 2,4 godziny
B. 3,8 godziny
C. 1,6 godziny
D. 2,5 godziny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czas wymiany wszystkich tarcz hamulcowych oraz przednich zacisków hamulcowych wynosi 3,8 godziny. Obliczenia można zacząć od zsumowania czasu wymiany wszystkich zacisków oraz tarcz. Wymiana obu przednich zacisków hamulcowych zajmuje 1,4 godziny, a wymiana wszystkich tarcz hamulcowych zajmuje 2,4 godziny. Suma tych czasów wynosi 1,4 godziny + 2,4 godziny = 3,8 godziny. W praktyce, znajomość czasu wymiany poszczególnych komponentów hamulcowych jest niezbędna dla mechaników i serwisów, aby odpowiednio planować czas wykonywania usług oraz wyceny. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, czas wymiany może się różnić w zależności od modelu pojazdu, stanu technicznego oraz używanych komponentów. Dlatego mechanicy powinni zawsze uwzględniać dodatkowy czas na ewentualne problemy podczas demontażu lub montażu hamulców, co może wpłynąć na całkowity czas naprawy.

Pytanie 7

Gdy na kole kierownicy odczuwalne są drgania, powinno się najpierw

A. wymienić wał kierownicy i wyważyć koła pojazdu
B. wymienić kolumnę
C. Persona
D. wymienić końcówki drążków kierowniczych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W przypadku występowania drgań odczuwalnych na kole kierownicy, prawidłowym krokiem jest wymiana kolumny kierowniczej. Tego rodzaju drgania mogą być wynikiem uszkodzeń lub zużycia elementów kolumny, takich jak łożyska, przeguby czy mechanizmy przekładniowe. W praktyce, uszkodzenia te mogą prowadzić do nieprzewidywalnych reakcji pojazdu, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wymiana kolumny kierowniczej jest kluczowym działaniem, które przywraca prawidłowe funkcjonowanie układu kierowniczego i eliminuje niepożądane drgania. Standardy branżowe podkreślają znaczenie regularnego sprawdzania kluczowych komponentów układu kierowniczego, jak również przeprowadzania diagnostyki po wystąpieniu jakichkolwiek anomalii w zachowaniu pojazdu. Warto również zwrócić uwagę, że wymiana kolumny powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowanego mechanika, co zapewnia zgodność z procedurami bezpieczeństwa oraz zachowanie jakości naprawy.

Pytanie 8

Jednym z powodów "wypadania zapłonów" w silniku z zapłonem iskrowym może być awaria

A. świec żarowych
B. termostatu
C. cewki zapłonowej
D. regulatora ciśnienia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cewka zapłonowa to jeden z tych kluczowych elementów w silniku z zapłonem iskrowym. To ona odpowiada za generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Jak coś z nią jest nie tak, to możesz zauważyć, że silnik działa nieregularnie, traci moc i za dużo pali. Dlatego podczas przeglądów warto sprawdzać, w jakiej kondycji jest cewka. Kiedy widzisz, że jest uszkodzona, najlepiej wymienić ją na nową. To zazwyczaj rozwiązuje problemy z wydajnością silnika i zapobiega ich pogłębianiu. No i nie zapominaj o świecach zapłonowych, bo one też mają spory wpływ na działanie silnika. Regularna diagnostyka to klucz do wczesnego wyłapywania problemów, a to z kolei oznacza, że twój silnik posłuży ci dłużej i będzie mniej palić.

Pytanie 9

Po wykonaniu naprawy hydraulicznego układu sterującego sprzęgłem, należy uzupełnić układ

A. smarem o konsystencji plastycznej
B. płynem do układów hamulcowych
C. olejem do automatycznych skrzyń biegów
D. syntetycznym olejem do silników

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedzią, która jest prawidłowa, jest płyn hamulcowy. W hydraulicznych układach sterowania sprzęgłem płyn hamulcowy odgrywa kluczową rolę, ponieważ jest odpowiedzialny za przenoszenie siły z pedału sprzęgła do tłoczka w cylindrze. W trakcie naprawy takiego układu niezbędne jest uzupełnienie go płynem hamulcowym, który jest zgodny z normami DOT, co zapewnia odpowiednie właściwości hydrauliczne oraz odporność na wysokie temperatury. Użycie niewłaściwego medium, takiego jak olej do przekładni automatycznych czy syntetyczny olej silnikowy, może prowadzić do uszkodzenia uszczelek oraz innych komponentów układu. W praktyce, podczas serwisowania układów hydraulicznych samochodów, konieczne jest również odpowietrzenie układu po uzupełnieniu płynu, aby usunąć wszelkie pęcherzyki powietrza, które mogą wpłynąć na efektywność działania sprzęgła. Prawidłowe utrzymanie układu w odpowiednim stanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 10

Wyniki pomiaru ciśnienia sprężania w silniku, przedstawione w tabeli, wskazują na zużycie

Nr
cylindra
Ciśnienie sprzężania
[MPa]
Ciśnienie sprzężania – próba olejowa
[MPa]
1.0,751,19
2.1,211,20
3.1,191,23
4.1,221,19
A. drugiego i trzeciego cylindra.
B. trzeciego i czwartego cylindra.
C. zaworów pierwszego cylindra.
D. pierścieni tłokowych w pierwszym cylindrze.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na zużycie pierścieni tłokowych w pierwszym cylindrze jest poprawna ze względu na analizę wyników pomiaru ciśnienia sprężania. Niskie ciśnienie sprężania (0,75 MPa) w porównaniu do pozostałych cylindrów sugeruje, że uszczelnienie w tym cylindrze jest niewystarczające. Po przeprowadzeniu próby olejowej, w której dodaje się olej do cylindra, ciśnienie wzrosło do 1,19 MPa, co wskazuje na poprawę uszczelnienia. To zjawisko jest typowym objawem zużycia pierścieni tłokowych, ponieważ ich degradacja prowadzi do utraty kompresji i efektów ubocznych, takich jak zwiększone zużycie oleju silnikowego. W praktyce mechanicy powinni zwracać szczególną uwagę na wyniki pomiarów ciśnienia sprężania, które stanowią kluczowy wskaźnik stanu technicznego silnika. Regularne testy ciśnienia sprężania mogą pomóc w wczesnym wykrywaniu problemów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie prewencja i konserwacja są kluczowe dla długowieczności silnika.

Pytanie 11

Materiałem odpadowym po zakończonej naprawie auta nie jest

A. szyba samochodowa
B. olej silnikowy
C. akumulator kwasowy
D. płyn hamulcowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Szyba samochodowa nie jest uznawana za odpad niebezpieczny po wykonanej naprawie pojazdu, ponieważ w przeciwieństwie do innych wymienionych materiałów, nie zawiera substancji chemicznych, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia lub środowiska. W przypadku usunięcia szyby, jej recykling jest możliwy i zalecany, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Szyby samochodowe są zwykle wykonane ze szkła, które można przetwarzać i ponownie wykorzystywać w różnych zastosowaniach, co czyni je odpadem neutralnym pod względem niebezpieczeństwa. W praktyce, wiele warsztatów samochodowych współpracuje z punktami zbiórki, które zajmują się recyklingiem szkła, co przyczynia się do ochrony środowiska oraz zmniejsza ilość odpadów składowanych na wysypiskach. Właściwe segregowanie i przetwarzanie odpadów, takich jak szyby, jest częścią dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej, co jest zgodne z obowiązującymi normami ochrony środowiska.

Pytanie 12

Podczas jazdy testowej po wymianie opon pracownik zauważył drgania w układzie kierowniczym. W związku z tym, najpierw powinien

A. wymienić opony na nowe
B. przeprowadzić wyważanie kół
C. usunąć wszystkie odważniki z koła
D. zamienić miejscami koła i wykonać ponowną próbę drogową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wyważanie kół to naprawdę ważna sprawa, jeśli chce się uniknąć drgań w układzie kierowniczym. Chodzi o to, żeby dobrze rozłożyć masę na obrębach kół, dzięki czemu pojazd lepiej się prowadzi. Zakłada się odważniki na felgach, które pomagają skompensować nierównomierności. Jak koła są niewyważone, to nie tylko mogą się trząść, ale też komfort jazdy leci na łeb na szyję. Do tego opony i reszta zawieszenia mogą się szybciej zużywać. Na przykład, po wymianie opon, jak nowe koła nie są dobrze wyważone, to od razu czuć to podczas jazdy. Warto pamiętać, że według branżowych standardów, jak normy SAE, najlepiej wyważać koła po każdej wymianie opon albo jak coś wydaje się nie tak. Dobrze wyważone koła to klucz do bezpieczeństwa i sprawnego prowadzenia, a także dłuższej żywotności ogumienia.

Pytanie 13

Serwis OO-1/OT-1 zalicza się do kategorii obsługi

A. w fazie docierania
B. codziennej
C. okresowej
D. jednorazowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obsługa OO-1/OT-1 jest klasyfikowana jako obsługa okresowa, co oznacza, że jest realizowana w regularnych odstępach czasu w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania i bezpieczeństwa sprzętu. Tego typu obsługa obejmuje przeglądy techniczne, konserwację oraz wymianę części eksploatacyjnych, co jest kluczowe dla utrzymania sprawności urządzeń. Przykładowo, w przypadku urządzeń mechanicznych czy elektrycznych, okresowa obsługa może obejmować kontrolę poziomu oleju, sprawdzenie stanu akumulatora, czy też przegląd systemów chłodzenia. Takie działania są zgodne z wytycznymi producentów oraz standardami branżowymi, które zalecają regularne przeglądy, aby zredukować ryzyko awarii oraz przedłużyć żywotność sprzętu. Zastosowanie tej wiedzy w praktyce pozwala na efektywne zarządzanie zasobami technicznymi, co jest kluczowe w branżach intensywnie eksploatujących maszyny.

Pytanie 14

Podczas montażu głowicy w bloku silnika, kierownik warsztatu powinien szczególnie zwrócić uwagę na

A. sposób mocowania silnika
B. stan układu korbowo-tłokowego
C. zastosowanie klucza Morsa przy śrubach
D. kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę silnika jest kluczowym elementem zapewniającym właściwe uszczelnienie połączenia między głowicą a blokiem silnika. Niewłaściwa kolejność dokręcania może prowadzić do przeciążenia niektórych śrub, co z kolei może skutkować ich uszkodzeniem, a także do nierównomiernego docisku głowicy. Standardowe procedury zalecają stosowanie układu krzyżowego podczas dokręcania, co pozwala na równomierne rozłożenie naprężeń. Przykładowo, w silnikach wielocylindrowych, takich jak silnik V6, proces ten jest jeszcze bardziej skomplikowany, gdyż wymaga dokładnej znajomości specyfikacji producenta dotyczącej momentu dokręcania. Utrzymywanie odpowiedniej kolejności i momentu jest niezbędne do uniknięcia problemów, takich jak wycieki płynów chłodzących czy oleju, które mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Warto podkreślić, że każdy silnik może mieć swoje indywidualne wymagania, dlatego zawsze należy sięgać po specyfikacje producenta przed przystąpieniem do montażu.

Pytanie 15

Mechanik zajmujący się naprawą pojazdu powinien informować o problemach technicznych

A. pracownikowi księgowości.
B. osobie odpowiedzialnej za magazyn.
C. swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
D. działowi kadr.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgłaszanie problemów technicznych bezpośredniemu przełożonemu jest kluczowym elementem procesu zarządzania jakością w warsztatach samochodowych. Przełożony ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności pracy zespołu, a także może podjąć decyzje dotyczące dalszych działań, takich jak przydzielenie dodatkowych zasobów czy skierowanie sprawy do działu inżynieryjnego. Na przykład, jeśli mechanik zauważy poważny problem techniczny, którego nie da się usunąć w ramach aktualnych zasobów, powinien to zgłosić przełożonemu, aby ten mógł ocenić sytuację i podjąć odpowiednie kroki. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej sugerują, że każdy pracownik powinien być świadomy, kto jest jego bezpośrednim zwierzchnikiem, aby móc szybko i skutecznie zgłaszać wszelkie problemy. Ponadto, właściwa komunikacja między mechanikiem a przełożonym przyczynia się do minimalizacji przestojów w pracy, co jest niezbędne w kontekście efektywności operacyjnej warsztatu.

Pytanie 16

Jaką czynność powinien przeprowadzić mechanik w pierwszej kolejności po wymianie końcówki drążka kierowniczego w pojeździe?

A. Odczytać kody błędów
B. Sprawdzić zbieżność kół
C. Sprawdzić wyważenie kół
D. Wykonać jazdę próbną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Po wymianie końcówki drążka kierowniczego, pierwszym krokiem, który powinien wykonać mechanik, jest sprawdzenie zbieżności kół. Zbieżność kół, czyli kąt ustawienia kół w stosunku do siebie oraz do podłoża, ma kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa pojazdu. Niewłaściwie ustawiona zbieżność może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co z kolei wpływa na koszty eksploatacji oraz komfort jazdy. Przykładowo, jeżeli końcówka drążka kierowniczego została wymieniona z powodu uszkodzenia, to prawdopodobnie mogło dojść do zmian w geometrii zawieszenia. Sprawdzenie zbieżności kół powinno odbywać się zgodnie z obowiązującymi standardami, przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych, takich jak urządzenia do ustawiania zbieżności. To działanie jest kluczowe, aby upewnić się, że pojazd będzie prowadził się prawidłowo i będzie bezpieczny zarówno dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo, profesjonalne serwisy często zalecają, aby po każdej wymianie komponentów układu kierowniczego lub zawieszenia, sprawdzić geometrię, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 17

Zlecenie na naprawę auta nie musi zawierać

A. informacji dotyczących cen części zamiennych
B. opisu kondycji pojazdu
C. danych identyfikacyjnych pojazdu
D. uwag na temat stanu pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zlecenie naprawy pojazdu nie musi zawierać informacji o cenach części zamiennych, ponieważ takie informacje mogą się zmieniać w zależności od dostawców, dostępności i polityki cenowej warsztatu. Ważne jest jednak, aby zlecenie zawierało inne kluczowe elementy, takie jak szczegółowe uwagi oraz opis stanu pojazdu, które pozwalają mechanikowi na dokładne zrozumienie problemu oraz skuteczne zaplanowanie napraw. W praktyce, dobrym zwyczajem jest ustalenie ceny przed rozpoczęciem naprawy, ale nie jest to formalny wymóg w samym zleceniu. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży, zlecenia powinny być jasne i kompleksowe, co sprzyja przejrzystości i zaufaniu między klientem a warsztatem. Dodatkowo, niektóre warsztaty mogą korzystać z systemów zarządzania, które umożliwiają automatyczne generowanie wycen na podstawie danych o pojazdach.

Pytanie 18

Dostawy elementów, które są niedostępne w krajowych magazynach producenta samochodów, odbywają się zazwyczaj

A. w następnym dniu
B. w dniu składania zamówienia
C. co trzy dni
D. do dwóch tygodni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dostawy części niedostępnych w magazynach krajowych producentów samochodów zazwyczaj realizowane są w terminie do dwóch tygodni, co jest zgodne z praktykami branżowymi. W przypadku braku danego komponentu w lokalnym magazynie, producenci często korzystają z międzynarodowych dostawców lub centralnych magazynów, co może wydłużyć czas realizacji zamówienia. Standardowy czas dostawy w branży motoryzacyjnej wynika z konieczności zapewnienia odpowiednich norm jakościowych oraz logistycznych. Przykładowo, dostawa części zamiennych może obejmować elementy, które muszą przejść dodatkowe kontrole jakości przed wysyłką. Wzorcowe praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw wskazują, że efektywne planowanie i współpraca z dostawcami są kluczem do minimalizacji czasu realizacji zamówień. Warto również zauważyć, że w dobie globalizacji, producenci samochodów stawiają na elastyczność procesów logistycznych, co przekłada się na czas oczekiwania na części.

Pytanie 19

Jakie urządzenie jest niezbędne do przeprowadzenia pomiaru kompresji w cylindrach silnika spalinowego?

A. Suwmiarka
B. Mikrometr
C. Manometr do oleju
D. Kompresometr

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar kompresji w cylindrach silnika spalinowego jest kluczowym testem diagnostycznym, który pozwala ocenić stan techniczny jednostki napędowej. Kompresometr jest niezbędnym narzędziem do wykonania tego zadania. Działa on poprzez wkręcenie lub dociskanie do otworu świecy zapłonowej, co pozwala zmierzyć ciśnienie wytwarzane podczas suwu sprężania w cylindrze. Prawidłowe ciśnienie świadczy o dobrym stanie zaworów, pierścieni tłokowych oraz uszczelek głowicy. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, może to wskazywać na zużycie tych elementów, co z kolei prowadzi do strat mocy i problemów z wydajnością silnika. W praktyce, kompresometr to narzędzie, które mechanicy używają regularnie, aby szybko i skutecznie zdiagnozować problemy z silnikiem. Ważne jest, aby pomiary były przeprowadzane na ciepłym silniku, z wykręconymi wszystkimi świecami, co zapewnia dokładność wyników. Dzięki temu narzędziu można uniknąć kosztownych napraw i przedłużyć żywotność silnika.

Pytanie 20

Na dziesiątej pozycji numeru VIN pojazdu zazwyczaj zakodowana jest informacja o

A. mocy jednostki napędowej
B. dacie wyprodukowania pojazdu
C. typie nadwozia
D. pojemności silnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Na pozycji dziesiątej numeru VIN (Vehicle Identification Number) znajduje się informacja o dacie produkcji pojazdu. W ramach tego systemu, producenci samochodów stosują specjalne kody, które umożliwiają szybkie zidentyfikowanie roku oraz miesiąca, w którym dany pojazd został wyprodukowany. To kluczowa informacja zarówno dla nabywców, jak i dla serwisów, gdyż pozwala na ustalenie, które części zamienne będą odpowiednie dla danego modelu. Na przykład, w przypadku pojazdów, które zmieniają specyfikację lub wyposażenie w różnych latach, właściwa data produkcji jest niezbędna do zapewnienia zgodności. Ponadto, znajomość daty produkcji jest ważna w kontekście historii pojazdu, co ma znaczenie podczas oceny jego wartości rynkowej oraz przy rejestracji, gdzie organy regulacyjne mogą wymagać tej informacji. Użycie VIN w praktyce, takie jak sprawdzanie historii pojazdu w bazach danych, umożliwia uzyskanie potwierdzenia daty produkcji, co jest istotne w procesie zakupu używanego pojazdu.

Pytanie 21

Nieregularne stuknięcia nasilańce przy wzroście prędkości obrotowej, słyszalne w okolicach cylindra, które mogą zniknąć po opóźnieniu zapłonu, mogą wskazywać

A. na pęknięty pierścień tłoka
B. na uszkodzone gniazdo zaworowe
C. na zbyt duże luzy w układzie tłok-sworzeń tłokowy
D. na spalanie stukowe w cylindrze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź o spalaniu stukowym w cylindrze jest prawidłowa, ponieważ nieregularne uderzenia, które nasila się przy wzroście prędkości obrotowej silnika, są typowymi objawami tego zjawiska. Spalanie stukowe występuje, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna w cylindrze zapala się przed czasem, co prowadzi do niekontrolowanego wzrostu ciśnienia i temperatury. Tego rodzaju zjawisko najczęściej jest spowodowane niewłaściwym doborem paliwa, zbyt niską liczbą oktanową lub niewłaściwymi ustawieniami zapłonu. W praktyce, jeśli zauważasz uderzenia w silniku, ważne jest, aby jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę, ponieważ długotrwałe spalanie stukowe może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak pęknięcia głowicy lub uszkodzenie zaworów. Standardy branżowe zalecają stosowanie paliwa o odpowiedniej liczbie oktanowej oraz regularne serwisowanie układu zapłonowego, co może zapobiegać występowaniu tego problemu.

Pytanie 22

Co może być przyczyną wydobywania się czarnego dymu z układu wydechowego samochodu z silnikiem ZS?

A. zużycie uszczelniaczy zaworowych
B. uszkodzenie uszczelki pod głowicą
C. zbyt duża ilość wtryskiwanego paliwa
D. zużycie pierścieni tłokowych w trakcie jazdy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czarny dym wydobywający się z układu wydechowego pojazdu z silnikiem zapłonowym (ZS) jest zazwyczaj wynikiem zbyt dużej ilości wtryskiwanego paliwa. W przypadku silników spalinowych, zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna prowadzi do niepełnego spalania, co skutkuje powstawaniem czarnego dymu. Praktycznym przykładem może być sytuacja, gdy system wtryskowy nie działa prawidłowo, co powoduje nadmierne dawkowanie paliwa. Dobrym przykładem jest podzespoł wtryskowy, który może ulegać awarii, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji czarnego dymu. Standardy branżowe zalecają regularne przeglądy układu wtryskowego oraz kontrolę parametrów pracy silnika, aby upewnić się, że mieszanka jest optymalna. Ponadto, systemy diagnostyczne mogą pomóc w identyfikacji problemów z wtryskiwaczami, co pozwala na szybką reakcję i naprawę. Właściwe utrzymanie i diagnostyka nie tylko poprawia wydajność silnika, ale także zmniejsza emisję spalin, co jest kluczowe dla ochrony środowiska.

Pytanie 23

Pracownik BOK, który przyjmuje samochód na przegląd gwarancyjny nie rejestruje w formularzu zlecenia

A. występowania uszkodzeń karoserii
B. przebiegu
C. numeru rejestracyjnego
D. stopnia zużycia klocków hamulcowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca stopnia zużycia klocków hamulcowych jest prawidłowa, ponieważ podczas przeglądu gwarancyjnego pracownik BOK nie jest zobowiązany do szczegółowego odnotowywania tego parametrów. Zazwyczaj w ramach przeglądów gwarancyjnych koncentruje się na aspektach, które mogą wpływać na zachowanie pojazdu w kontekście gwarancji producenta, a nie na standardowych kontrolach stanu technicznego, takich jak zużycie klocków hamulcowych. W dokumentacji przeglądu kluczowe są informacje dotyczące stanu pojazdu, które mogą wpływać na gwarancję, a zużycie klocków hamulcowych jest na ogół monitorowane w inny sposób - na przykład, podczas regularnych przeglądów serwisowych. Ważne jest również, aby pamiętać, że w praktyce zakładów mechanicznych, ocena stanu klocków hamulcowych jest wykonywana podczas rutynowych przeglądów, a nie podczas gwarancyjnych, co podkreśla różnice w podejściu do dokumentacji. Dlatego też, umiejętność rozróżnienia, które elementy są istotne w kontekście przeglądów gwarancyjnych, jest kluczowa dla pracowników BOK.

Pytanie 24

Przyspieszone zużycie centralnej części bieżnika opon wynika z

A. częstego nagłego hamowania
B. nieprawidłowej zbieżności kół
C. niedostatecznego ciśnienia w ogumieniu
D. nadmiernego ciśnienia w ogumieniu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu prowadzi do zwiększonego zużycia części środkowej bieżnika opony. W takiej sytuacji opona staje się twardsza, co skutkuje mniejszą powierzchnią kontaktu z drogą. To zmniejsza przyczepność i powoduje, że opona nie zużywa się równomiernie. W praktyce, jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie, opona może również narażać się na uszkodzenia, takie jak przetarcia czy pęknięcia. Standardy branżowe, takie jak zalecane ciśnienia producentów, powinny być przestrzegane dla zapewnienia optymalnej wydajności opon. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach, co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami, jest kluczowe dla bezpieczeństwa i zwiększenia żywotności opon. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia wpływa także na efektywność paliwową pojazdu oraz komfort jazdy.

Pytanie 25

Po zakończeniu naprawy systemu kierowniczego z asystą, a przed oddaniem auta klientowi, mechanik w pierwszej kolejności powinien

A. ocenić stan opon
B. sprawdzić ciśnienie robocze w systemie wspomagania
C. przeprowadzić test jazdy
D. wymienić płyn w układzie wspomagania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przeprowadzenie jazdy próbnej po zakończeniu naprawy układu kierowniczego z układem wspomagania jest kluczowym krokiem, który pozwala na zweryfikowanie poprawności wykonanych prac oraz funkcjonowania naprawionych elementów. Podczas jazdy próbnej mechanik może ocenić, czy układ kierowniczy działa płynnie, czy nie występują jakiekolwiek nieprawidłowości, takie jak hałasy czy opór podczas manewrowania. To także moment, aby sprawdzić ogólną sprawność pojazdu, w tym reakcję na skręty oraz stabilność podczas jazdy. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, jazda próbna jest standardową procedurą po każdej naprawie, co pozwala na wykrycie ew. problemów na wczesnym etapie. W przypadku wykrycia jakichkolwiek usterek, mechanik ma możliwość dokonania dodatkowych regulacji czy korekt. Warto także podkreślić, że jazda próbna stanowi istotny element zapewnienia bezpieczeństwa zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, co jest fundamentalnym założeniem w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 26

Jakie urządzenie nie jest wymagane jako podstawowe wyposażenie Stacji Kontroli Pojazdów?

A. tester szczelności uszczelki pod głowicą
B. dymomierz
C. tester diagnostyczny
D. opóźnieniomierz

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tester szczelności uszczelki pod głowicą nie jest urządzeniem obowiązkowym w wyposażeniu Stacji Kontroli Pojazdów, co wynika z jego specyficznego zastosowania. To narzędzie jest wykorzystywane głównie w warsztatach mechanicznych do diagnozowania problemów związanych z uszczelkami silnika. Jego działanie polega na pomiarze ciśnienia w układzie, co pozwala na wykrycie ewentualnych nieszczelności. Stacje Kontroli Pojazdów koncentrują się na podstawowych aspektach bezpieczeństwa i emisji spalin, które są regulowane przez przepisy prawa. Dla przykładu, dymomierz, tester diagnostyczny oraz opóźnieniomierz są kluczowymi urządzeniami służącymi do oceny emisji spalin, ogólnego stanu technicznego pojazdu oraz kontroli parametrów pracy silnika. Używanie testera szczelności jest zazwyczaj związane z bardziej szczegółowymi naprawami, a nie rutynowymi kontrolami technicznymi, co wyjaśnia, dlaczego nie jest wymagany w stacjach kontroli pojazdów.

Pytanie 27

W serwisie samochodowym zgłosił się właściciel auta, w którym wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje wartość 60 °C. W tej sytuacji powinno się najpierw sprawdzić

A. termostatu
B. szczelności głowicy
C. chłodnicy
D. pompy wody

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Termostat odgrywa kluczową rolę w kontrolowaniu temperatury płynu chłodzącego w silniku. Jego głównym zadaniem jest otwieranie i zamykanie przepływu płynu chłodzącego w zależności od temperatury silnika. Jeśli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego nie przekracza 60 °C, może to oznaczać, że termostat jest uszkodzony lub zablokowany w pozycji zamkniętej, co uniemożliwia odpowiednie obieg płynu chłodzącego i może prowadzić do przegrzania silnika. W przypadku niskiej temperatury płynu, silnik nie osiągnie optymalnej temperatury roboczej, co ma wpływ na jego efektywność oraz emisję spalin. Dla przykładu, w praktyce serwisowej, zaleca się kontrolę termostatu w pierwszej kolejności, ponieważ jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla utrzymania odpowiedniej temperatury silnika i zapobiegania poważnym uszkodzeniom. Standardy techniczne, takie jak te publikowane przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie regularnych kontroli termostatu w ramach konserwacji układu chłodzenia.

Pytanie 28

W tabeli przedstawiono wyciąg z cennika serwisu samochodowego. Zlecenie obejmuje badanie techniczne pojazdu na stacji kontroli pojazdów oraz wymianę przednich amortyzatorów (wraz z ich zakupem). Jaki jest koszt brutto wykonania zlecenia?

Cena netto [zł]Rg*Podatek %
Amortyzator oś przednia szt.80,00-23
Amortyzator oś tylna szt.70,0023
Badanie techniczne100,00-23
Wymiana amortyzatorów osi przedniej-123
Wymiana amortyzatorów osi tylnej-0,823
*cena 1 rg = 100,00 zł netto
A. 300,00 zł
B. 388,20 zł
C. 442,80 zł
D. 302,10 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 442,80 zł, ponieważ obejmuje wszystkie składniki kosztowe związane z realizacją zlecenia. Aby poprawnie obliczyć całkowity koszt brutto, należy zsumować trzy kluczowe elementy: koszt zakupu przednich amortyzatorów, koszt wykonania badania technicznego oraz koszt robocizny za wymianę amortyzatorów. Wszystkie te wartości muszą być pomnożone przez współczynnik 1,23, co odpowiada obowiązującej stawce VAT w Polsce wynoszącej 23%. Taki sposób obliczania kosztów jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne kalkulowanie kosztów jest niezbędne do zapewnienia przejrzystości finansowej. Zrozumienie tego procesu ma praktyczne zastosowanie w codziennej pracy w serwisach samochodowych, ponieważ pozwala na dokładne wyceny usług, które są istotne zarówno dla klientów, jak i dla właścicieli warsztatów. Dobrze przeprowadzone obliczenia finansowe mogą przyczynić się do zadowolenia klientów i zwiększenia efektywności operacyjnej przedsiębiorstw. Zastosowanie tej metodyki umożliwia również łatwe dostosowanie cen do zmieniających się kosztów materiałów i usług.

Pytanie 29

W którym elemencie pojazdu znajduje się pompa paliwa?

A. W skrzyni biegów
B. W układzie wydechowym
C. W zbiorniku paliwa
D. W silniku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pompa paliwa to kluczowy element układu zasilania paliwem w pojazdach samochodowych. Zazwyczaj znajduje się w zbiorniku paliwa i jej głównym zadaniem jest dostarczanie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem do silnika. Umieszczenie pompy w zbiorniku ma kilka zalet. Po pierwsze, pompa jest chłodzona przez paliwo, co zwiększa jej żywotność. Po drugie, umiejscowienie jej wewnątrz zbiornika zmniejsza hałas, który generuje podczas pracy. W nowoczesnych samochodach pompy paliwa są zazwyczaj elektryczne, co umożliwia precyzyjne sterowanie ilością dostarczanego paliwa w zależności od potrzeb silnika. Technicznie, pompy te są zaprojektowane tak, aby wytrzymać pracę w warunkach wysokiego ciśnienia i są często wyposażone w filtry, które chronią układ wtryskowy przed zanieczyszczeniami. Wiedza o lokalizacji i funkcji pompy paliwa jest niezbędna dla mechaników i osób zajmujących się obsługą techniczną pojazdów, ponieważ jej awaria może prowadzić do poważnych problemów z działaniem silnika.

Pytanie 30

Po wymianie lewego przedniego elastycznego przewodu hamulcowego w samochodzie, co powinien zrobić mechanik w pierwszej kolejności?

A. sprawdzić moc hamowania
B. przeprowadzić jazdę testową
C. odpowietrzyć układ hamulcowy
D. sprawdzić czas hamowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowietrzenie układu hamulcowego po wymianie giętkiego przewodu hamulcowego to bardzo ważna sprawa, jeśli chodzi o działanie hamulców. Jak wymieniasz ten przewód, to może się zdarzyć, że w układzie zostanie powietrze, co potem wpływa na skuteczność hamowania. Bezpieczeństwo w motoryzacji jest mega istotne, a regulacje mówią jasno – trzeba pozbyć się wszelkich pęcherzyków powietrza, żeby jeździć bezpiecznie. Można to zrobić na przykład przez naciśnięcie pedału hamulca i odkręcenie odpowietrznika. I tu ważne, żeby to robić systematycznie, żeby mieć pewność, że wszystko jest w porządku. Jeśli nie odpowietrzysz dobrze, to hamulce mogą być za słabe, co może prowadzić do poważnych problemów na drodze.

Pytanie 31

Zamawianie części zamiennych w hurtowni, która obsługuje warsztat, jest zadaniem

A. magazyniera
B. diagnozującego
C. mechanika przeprowadzającego naprawę
D. pracownika działu finansowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zamówienie części zamiennych w hurtowni jest kluczowym obowiązkiem magazyniera. Osoba na tym stanowisku odpowiada za zarządzanie zapasami, co obejmuje nie tylko przyjmowanie i wydawanie towarów, ale również składanie zamówień na niezbędne części. Magazynier powinien znać asortyment dostawcy oraz monitorować stany magazynowe, by zapewnić ciągłość pracy warsztatu. Przykładem praktycznego zastosowania tych umiejętności może być sytuacja, gdy mechanik zgłasza potrzebę wymiany konkretnej części. Magazynier, mając pełną wiedzę o dostępności i czasie realizacji zamówień, szybko składa zamówienie, co minimalizuje czas przestoju w pracy warsztatu. Warto również dodać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność efektywnego zarządzania procesami magazynowymi, co podkreśla istotność roli magazyniera w całym cyklu obsługi klienta w warsztacie.

Pytanie 32

Który z oznaczonych znaków w numerze VIN dostarcza informacji o roku wytworzenia pojazdu?

A. Siódmy
B. Szósty
C. Dziesiąty
D. Dwunasty

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dziesiąty znak w numerze VIN (Vehicle Identification Number) jest kluczowy, ponieważ identyfikuje rok produkcji pojazdu. System VIN, opracowany przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), składa się z 17 znaków, z których każdy ma swoje specyficzne znaczenie. Dziesiąty znak oznacza rok modelowy, co jest niezwykle istotne dla producentów, dealerów oraz użytkowników. Na przykład, dla pojazdów wyprodukowanych po 1980 roku, litery od A do Y odpowiadają poszczególnym rokom (A - 1980, B - 1981, C - 1982, itd.), a litera Z reprezentuje rok 1980. W praktyce, znajomość roku produkcji pojazdu jest istotna przy zakupie używanego auta, ponieważ wpływa na jego wartość, dostępność części zamiennych oraz standardy bezpieczeństwa. Zrozumienie tego elementu systemu VIN ułatwia również identyfikację potencjalnych problemów związanych z normami emisji spalin oraz innymi regulacjami prawnymi, co jest szczególnie ważne w kontekście zmieniających się przepisów dotyczących pojazdów.

Pytanie 33

Który z komponentów pojazdu wymaga naprawy?

A. Mechanizm kierowniczy
B. Pierścień tłokowy
C. Świece zapłonowe
D. Cewka zapłonowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cewka zapłonowa jest kluczowym elementem układu zapłonowego pojazdu, odpowiedzialnym za generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika. Działa na zasadzie transformacji niskiego napięcia z akumulatora na wysokie napięcie, które jest następnie przesyłane do świec zapłonowych. W przypadku uszkodzenia cewki zapłonowej, silnik może mieć problemy z uruchomieniem, a także może pracować nierówno. Przykładowo, objawy uszkodzenia cewki obejmują trudności w odpalaniu silnika, spadek mocy, a także zwiększone zużycie paliwa. W praktyce, w przypadku stwierdzenia awarii cewki zapłonowej, konieczne jest jej wymienienie, co często jest wykonywane w ramach standardowej konserwacji pojazdu, zgodnie z dobrymi praktykami warsztatowymi. Regularne kontrole układu zapłonowego powinny być częścią przeglądów technicznych, aby zapewnić optymalną wydajność silnika oraz bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 34

Stary olej silnikowy powinien być

A. użyty do konserwacji elementów drewnianych
B. umieszczony w szczelnym pojemniku i wyrzucony do śmieci
C. przefiltrowany, a następnie spalone w piecu
D. przechowywany w dedykowanych pojemnikach

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Składowanie zużytego oleju silnikowego w specjalnych pojemnikach jest kluczowym elementem zarządzania odpadami niebezpiecznymi. Zużyty olej zawiera szereg toksycznych związków chemicznych, które mogą negatywnie wpływać na środowisko oraz zdrowie ludzi, jeśli nie zostaną właściwie zabezpieczone. Pojemniki do składowania oleju muszą być wykonane z materiałów odpornych na działanie substancji chemicznych oraz szczelne, co zapobiega ich przypadkowemu wylaniu. Przykładem dobrych praktyk jest korzystanie z punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych, które są organizowane przez gminy, a także przestrzeganie norm określonych w przepisach dotyczących gospodarki odpadami. Współpraca z profesjonalnymi firmami zajmującymi się recyklingiem oleju silnikowego pozwala na jego bezpieczne przetworzenie, co sprzyja ochronie środowiska. Zastosowanie tej wiedzy w codziennym życiu, np. w warsztatach samochodowych czy w domowych garażach, przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na ekosystem.

Pytanie 35

Pojazd uznaje się za kompletny w kontekście recyklingu, jeśli zawiera wszystkie kluczowe części, a jego masa jest nie mniejsza niż

A. 85% wagi nowego pojazdu
B. 95% wagi nowego pojazdu
C. 80% wagi nowego pojazdu
D. 90% wagi nowego pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 90% masy pojazdu nowego, co wynika z regulacji dotyczących recyklingu pojazdów. Zgodnie z dyrektywą unijną 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, każdy pojazd kompletny do recyklingu musi mieć masę nie mniejszą niż 90% masy pojazdu nowego, co zapewnia, że wszystkie kluczowe elementy, takie jak nadwozie, silnik, układ hamulcowy czy elementy wnętrza, są uwzględnione w procesie recyklingu. Praktyczne zastosowanie tej zasady wpływa na efektywność i efektywność kosztową procesów recyklingowych. Wyższy wskaźnik masy przekłada się na lepszą jakość surowców wtórnych, co jest istotne zarówno dla przemysłu, jak i dla ochrony środowiska. Właściwe zarządzanie pojazdami wycofanymi z eksploatacji może przyczynić się do zmniejszenia odpadów i promować gospodarkę o obiegu zamkniętym, co jest zgodne z aktualnymi trendami w branży. Warto również zauważyć, że spełnienie tego wymagania jest istotne dla producentów, którzy muszą zapewnić, że ich pojazdy będą zgodne z obowiązującymi normami odnośnie do recyklingu.

Pytanie 36

W tabeli przedstawiono katalog świec żarowych. Którą świecę żarową należy zamówić do wyprodukowanego w roku 1990 samochodu Jetta z silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 95 kW?

ModelPojemność silnika [l]Moc silnika [kW]Rok produkcjiKod silnikaTyp świecy żarowejKod świecy żarowej
A.Golf/Jetta1,88201.87-10.91PBBURGET3172
B.Golf/Jetta1,89502.86-10.91PLBURGET7873
C.Golf/Jetta1,810202.86-10.91KRBURGET2164
D.Golf/Jetta2,010007.89-10.929ABURGET7873
A. B.
B. A.
C. C.
D. D.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedzi B. jest poprawny, ponieważ odpowiada wymaganiom technicznym dla samochodu Jetta z 1990 roku z silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 95 kW. W kontekście rynku motoryzacyjnego, istotne jest, aby dobierać odpowiednie części zamienne, takie jak świece żarowe, które są nie tylko zgodne z danymi technicznymi pojazdu, ale także z jego specyfikacjami produkcyjnymi. Odpowiedź B. precyzyjnie wskazuje świecę żarową, która pasuje do modelu Jetta/Golf w latach 1986-1991, co obejmuje rok 1990. Dobierając świece żarowe, warto zwrócić uwagę na ich parametry, takie jak temperatura zapłonu oraz opór, co wpływa na efektywność pracy silnika. Na przykład, niewłaściwie dobrane świece mogą prowadzić do problemów z rozruchem, zwiększonego zużycia paliwa oraz zanieczyszczenia układu wydechowego. Dlatego istotne jest stosowanie się do zaleceń producenta i korzystanie z wiarygodnych katalogów części zamiennych.

Pytanie 37

W celu określenia prędkości przepływu powietrza podczas testowania działania przepływomierza zazwyczaj wykorzystuje się komputer diagnostyczny, ale można także użyć

A. rotometru
B. wakuometru
C. anemometru
D. areometru

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Anemometr to urządzenie służące do pomiaru prędkości przepływu powietrza, które znajduje szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach, w tym w diagnostyce systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Przykładem zastosowania anemometrów jest ich użycie w budynkach komercyjnych, gdzie monitorowanie przepływu powietrza jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej jakości powietrza wewnętrznego oraz efektywności energetycznej. W praktyce anemometry mogą być wykorzystywane do oceny wydajności wentylacji, a ich pomiary pomagają w identyfikacji potencjalnych problemów, takich jak zbyt niski przepływ powietrza, co może prowadzić do nieodpowiednich warunków środowiskowych. Dobre praktyki branżowe zalecają regularne kalibracje anemometrów oraz ich stosowanie zgodnie z normami, takimi jak ISO 7243, co zapewnia wiarygodne i dokładne wyniki. Warto także zauważyć, że anemometry występują w różnych typach, w tym anemometry ciepłowodne oraz anemometry wirnikowe, które różnią się zasadą działania, a ich wybór powinien być dostosowany do specyficznych potrzeb pomiarowych.

Pytanie 38

Ile pojemników oleju silnikowego jest koniecznych do wymiany oleju w 20 ciężarówkach oraz 40 samochodach osobowych, przy założeniu, że na ciężarówkę potrzeba średnio 12 l, a na osobowy 5 l oleju, przy czym olej jest dostępny w pojemnikach o pojemności 205 l, 60 l oraz 35 l, a po zakończeniu zamówienia nie może pozostać więcej niż 10 litrów oleju?

A. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
B. 1 opakowanie 205 l i po 2 opakowania 60 l i 35 l
C. 3 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
D. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 35 l

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby policzyć, ile oleju silnikowego potrzebujemy do wymiany w 20 ciężarówkach i 40 samochodach osobowych, musimy najpierw zsumować zapotrzebowanie na olej. Dla ciężarówek to 20 aut razy 12 litrów, co daje 240 litrów. A dla osobówek: 40 razy 5 litrów, czyli 200 litrów. Jak to wszystko dodamy, to mamy 240 litrów plus 200 litrów, co razem daje 440 litrów. Potem warto sprawdzić pojemność opakowań oleju. Jak mamy dwa opakowania po 205 litrów, to razem daje nam 410 litrów. Potrzebujemy jeszcze 30 litrów, a to można załatwić jednym opakowaniem 35 litrów. Więc mamy 2 opakowania po 205 litrów (410 litrów) i 1 po 35 litrów (35 litrów), co razem daje 445 litrów. Smaczne rozwiązanie, bo w tej branży zawsze lepiej mieć trochę zapasu, żeby nie zabrakło oleju po realizacji zamówienia. Fajnie jest też mieć odpowiednie pojemniki, bo ułatwia to transport i przechowanie oleju.

Pytanie 39

Serwis zajmujący się obsługą lub naprawą nie ma obowiązku dostarczenia klientowi

A. wstępnej wyceny oraz terminu realizacji
B. pojazdu zastępczego na okres naprawy
C. informacji o konieczności naprawy innych komponentów
D. informacji o zakresie wykonanych prac

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź dotyczy obowiązków serwisów zajmujących się naprawą pojazdów. Prawo nie nakłada na serwis obowiązku zapewnienia klientowi pojazdu zastępczego na czas naprawy. W praktyce wiele warsztatów oferuje taką usługę jako wartość dodaną, aby zwiększyć komfort klienta i jego satysfakcję. Przykładem mogą być duże sieci serwisowe, które, w celu przyciągnięcia klientów, wprowadzają programy wynajmu samochodów zastępczych. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku naprawy w autoryzowanych serwisach, klienci częściej mogą liczyć na taką usługę. W kontekście standardów branżowych, serwisy powinny jasno komunikować dostępność pojazdów zastępczych oraz ich zasady wynajmu, ale nie są zobowiązane do ich zapewnienia. W związku z tym klienci powinni przed umówieniem wizyty upewnić się, czy taki pojazd będzie dostępny.

Pytanie 40

Podczas zleconej przez klienta wymiany klocków hamulcowych, mechanik zauważył, że elastyczny przewód hamulcowy jest pęknięty. W tej sytuacji powinien

A. spróbować naprawić przewód przy użyciu kleju
B. wymienić przewód elastyczny na znacznie trwalszy metalowy
C. dokończyć realizację zlecenia, nie wykonując żadnych dodatkowych działań
D. poinformować klienta o potrzebie wymiany przewodu elastycznego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Powiadomienie klienta o konieczności wymiany pękniętego elastycznego przewodu hamulcowego jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Przewody hamulcowe są elementami odpowiedzialnymi za przenoszenie ciśnienia hydraulicznego, które aktywuje hamulce. Ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym niewłaściwego działania hamulców, co może zagrażać zarówno życia kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku zauważenia pęknięcia, mechanik powinien niezwłocznie poinformować właściciela pojazdu o zaistniałej sytuacji oraz o konieczności wymiany przewodu. Dobrą praktyką jest również przedstawienie klientowi możliwości wymiany przewodu na elementy o wyższej jakości, które mogą zapewnić dłuższą trwałość i lepsze parametry użytkowe. Zgodnie z normami bezpieczeństwa i najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, każdy mechanik powinien dążyć do tego, aby klient był świadomy wszelkich zagrożeń związanych z użytkowaniem pojazdu, które mogą wystąpić w wyniku zaniedbań serwisowych.