Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 10:01
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 10:31

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakiego rodzaju ubezpieczenie dotyczy odpowiedzialność cywilna za skutki niewłaściwego zrealizowania umowy spedycji przez organizatora transportu?

A. OC spedytora
B. CARGO ICC
C. OC przewoźnika
D. CARGO
Odpowiedź "OC spedytora" jest prawidłowa, ponieważ dotyczy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, które obejmuje skutki niewłaściwego wykonania umowy spedycji przez organizatora przewozu. W praktyce, spedytorzy są odpowiedzialni za organizację transportu towarów, co często wiąże się z ryzykiem błędów w dokumentacji, opóźnień czy niewłaściwej obsługi ładunku. Ubezpieczenie OC spedytora chroni go przed roszczeniami wynikającymi z takich sytuacji, w tym odszkodowaniami na rzecz klientów, które mogą być skutkiem niewłaściwego wykonania jego obowiązków. Dla przykładu, jeśli spedytor zleca transport towaru niewłaściwemu przewoźnikowi lub nie dostarcza wymaganego dokumentu, może być pociągnięty do odpowiedzialności przez swojego klienta. W branży logistyki dobre praktyki wskazują na konieczność posiadania ubezpieczenia OC, aby zabezpieczyć się przed potencjalnymi stratami finansowymi oraz ochronić reputację firmy.

Pytanie 2

W pojeździe o objętości 92 m3 i maksymalnej ładowności 24 ton załadowano 26 skrzyń o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 1200 x 1000 x 2100 mm oraz łącznej wadze 12 ton. Jaki jest objętościowy współczynnik wypełnienia tego środka transportu?

A. 0,13
B. 0,50
C. 0,71
D. 0,90
Aby obliczyć objętościowy współczynnik wypełnienia pojazdu, należy najpierw ustalić całkowitą objętość załadunku. W przypadku skrzyń o wymiarach 1200 mm x 1000 mm x 2100 mm, przeliczamy te wartości na metry sześcienne. Obliczenia przedstawiają się następująco: 1,2 m x 1,0 m x 2,1 m = 2,52 m3 na jedną skrzynkę. Z 26 skrzyń mamy więc łączną objętość 26 x 2,52 m3 = 65,52 m3. Następnie, aby obliczyć objętościowy współczynnik wypełnienia, dzielimy objętość załadunku przez pojemność środka transportu: 65,52 m3 / 92 m3 = 0,71. Taki współczynnik wskazuje na efektywność wykorzystania dostępnej objętości w pojeździe, co jest kluczowe w logistyce i transportach towarowych. Efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co prowadzi do obniżenia kosztów transportu oraz zwiększenia rentowności operacji logistycznych.

Pytanie 3

Wartość celna importowanych towarów wynosi 30 000,00 zł, a stawka cła na te towary to 19%. Jak obliczyć podatek VAT od zakupionych towarów, które są objęte podstawową stawką VAT?

A. 8 211,00 zł
B. 6 900,00 zł
C. 35 700,00 zł
D. 5 700,00 zł
Aby obliczyć podatek VAT od towarów importowanych, należy najpierw obliczyć wartość celna towarów, która w tym przypadku wynosi 30 000,00 zł. Następnie należy obliczyć wysokość cła, która wynosi 19% tej wartości. Obliczenie cła: 30 000,00 zł x 19% = 5 700,00 zł. Następnie, aby obliczyć całkowitą wartość towarów do opodatkowania VAT-em, dodajemy wartość celna do kwoty cła: 30 000,00 zł + 5 700,00 zł = 35 700,00 zł. Podstawowa stawka VAT w Polsce wynosi 23%, zatem obliczamy VAT: 35 700,00 zł x 23% = 8 211,00 zł. Ten sposób obliczeń jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, gdzie VAT jest naliczany na podstawie wartości towarów powiększonej o cło. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest niezbędne w działalności importowej, aby upewnić się, że wszystkie obowiązki podatkowe są prawidłowo realizowane.

Pytanie 4

Do czego służy etykieta logistyczna?

A. do oznaczania miejsc, w których mocuje się ładunek
B. do oznaczania ładunku niebezpiecznego w trakcie transportu
C. do identyfikacji ładunku w różnych etapach procesu transportowego
D. do oznaczania transportowych symboli manipulacyjnych
Etykieta logistyczna odgrywa kluczową rolę w identyfikacji ładunku na każdym etapie procesu transportowego. Jej głównym celem jest ułatwienie śledzenia przesyłek oraz zapewnienie, że informacje o ładunku są dostępne dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw. W praktyce, etykiety logistyczne zawierają istotne dane, takie jak miejsce pochodzenia, docelowy adres, informacje o nadawcy i odbiorcy, a także szczegółowe instrukcje dotyczące manipulacji ładunkiem. Na przykład, w przypadku transportu międzynarodowego, etykieta może zawierać kody kreskowe lub QR, które umożliwiają szybkie skanowanie i automatyzację procesów. Dobre praktyki branżowe, takie jak używanie standardów GS1, wspierają jednolitą identyfikację produktów i przesyłek, co zwiększa efektywność i bezpieczeństwo transportu. Właściwe stosowanie etykiet logistycznych przyczynia się do minimalizacji błędów, przyspieszenia procesów oraz zwiększenia przejrzystości operacji magazynowych i transportowych.

Pytanie 5

Z uwagi na różne opcje transportu oraz zajmowaną przestrzeń, najbardziej wszechstronną naczepą służącą do przewozu kontenerów o długości 20, 30, 40 oraz 45 stóp jest naczepa podkontenerowa.

A. z rozsuwanym przodem
B. bez rozsuwanego przodu i tyłu
C. z rozsuwanym tyłem
D. z rozsuwanym przodem i tyłem
Naczepy podkontenerowe z rozsuwanymi przodem i tyłem to naprawdę fajne rozwiązanie, jeśli chodzi o transport kontenerów o długościach 20, 30, 40 i 45 stóp. Dzięki temu, można dostosować długość naczepy do potrzeb, co jest bardzo przydatne w różnych sytuacjach. Te przesuwane elementy sprawiają, że załadunek i rozładunek kontenerów są dużo prostsze, co ma ogromne znaczenie, zwłaszcza gdy trzeba działać w różnych miejscach. W praktyce, w transporcie intermodalnym, takie naczepy są często używane do przewozu kontenerów morskich – to pozwala na lepsze wykorzystanie miejsca w naczepie. Można też powiedzieć, że to rozwiązanie jest zgodne z międzynarodowymi standardami transportu, które stawiają na elastyczność i efektywność. Dużo firm korzysta z takich naczep, więc można śmiało powiedzieć, że są niezastąpione w logistyce i transporcie.

Pytanie 6

Spedytor otrzymał zlecenie rozładunku 20 kontenerów oraz ich magazynowanie przez 3 dni. Który podwykonawca oferuje realizację całego zlecenia po najniższych kosztach?

CZYNNOŚĆWykonawca A.Wykonawca B.Wykonawca C.Wykonawca D.
Rozładunek kontenerów9,00 zł/szt.12,00 zł/szt.18,00 zł/szt.19,00 zł/szt.
Magazynowanie kontenerów20 zł/dzień/1szt.15 zł/dzień/1szt.14 zł/dzień/1szt.13 zł/dzień/1szt.
A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wybór innej odpowiedzi niż B może wynikać z nieporozumienia dotyczącego analizy kosztów lub braku zrozumienia, jak kluczowe jest porównanie całkowitych kosztów zlecenia. Odpowiedzi A, C i D mogą być kuszące ze względu na potencjalne błędne założenia, takie jak zaniżona cena oferowana przez konkretnego wykonawcę, która jednak nie uwzględnia wszystkich kosztów związanych z realizacją zlecenia. Na przykład, niektórzy wykonawcy mogą oferować niższe stawki za rozładunek, ale podnosić koszty magazynowania lub wprowadzać dodatkowe opłaty, co w efekcie zwiększa całkowity koszt usługi. Zdarza się także, że brak analizy szczegółowych kosztów prowadzi do mylnego wniosku, że najniższa oferta jest najlepsza, co w praktyce może prowadzić do nieefektywności. Kluczowe w tym kontekście jest zrozumienie, że wybór wykonawcy powinien być oparty na kompleksowej analizie, a nie tylko na pojedynczych stawkach. Spedytorzy powinni pamiętać, że na rynku logistycznym, optymalizacja kosztów wymaga nie tylko porównania cen, ale także analizy jakości usług i reputacji wykonawców, z czym wiąże się również ryzyko związane z niewłaściwymi decyzjami. Ignorowanie tych aspektów może prowadzić do wyboru wykonawcy, który z pozoru wydaje się tańszy, ale w dłuższej perspektywie generuje większe koszty i problemy operacyjne.

Pytanie 7

W przypadku korespondencji handlowej przesyłanej przez e-mail do zagranicznego odbiorcy, należy uwzględnić skrót CC, aby wskazać osoby, które otrzymają kopię wiadomości, a adresat będzie o tym informowany. Skrót CC pochodzi z angielskiego terminu Carbon Copy i oznacza

A. do wiadomości
B. pozdrawiania
C. dodatki
D. notatkę
Skrót CC, pochodzący od angielskiego wyrażenia "Carbon Copy", odnosi się do funkcji w e-mailach, która pozwala na wysyłanie kopii wiadomości do osób trzecich. Umożliwia to nie tylko komunikację z głównym adresatem, ale również informowanie innych zainteresowanych stron o treści korespondencji. W praktyce, dodanie adresów e-mail do pola CC oznacza, że pozostali odbiorcy będą świadomi, że ich uwaga jest również skierowana na tę korespondencję, co sprzyja otwartej komunikacji i transparentności. W kontekście korespondencji handlowej, użycie CC może być kluczowe, szczególnie w przypadku powiadomień o ważnych decyzjach, ofertach handlowych czy zmianach w umowach. Zgodnie z dobrymi praktykami w komunikacji biznesowej, warto używać CC, aby nie tylko informować, ale również budować zaufanie poprzez inkluzywność w korespondencji. Zrozumienie i poprawne stosowanie skrótu CC jest zatem istotne dla efektywnej współpracy w środowiskach międzynarodowych.

Pytanie 8

Jaką minimalną liczbę pojemników IBC w systemie bag in box o objętości 1 000 l i maksymalnej ładowności 1 000 kg trzeba użyć do transportu 15 000 l soku owocowego o gęstości 1,08 kg/l?

A. 18 szt.
B. 16 szt.
C. 15 szt.
D. 17 szt.
Żeby obliczyć, ile pojemników IBC potrzebujemy do przewozu 15 000 litrów soku owocowego o gęstości 1,08 kg/l, musimy najpierw obliczyć całkowitą masę tego soku. Skoro gęstość wynosi 1,08 kg/l, to 15 000 litrów to całkiem sporo, bo waży 16 200 kg. Pojemnik IBC ma pojemność 1 000 litrów, co oznacza, że pomieści 1 080 kg soku. Jak więc to policzyć? Dzielimy całkowitą masę soku przez ładowność jednego pojemnika: 16 200 kg podzielone przez 1 080 kg/pojemnik daje nam około 15. Ale tu musimy pamiętać, że nie możemy mieć połowy pojemnika, więc zaokrąglamy do 17. To, jak rozumiemy te liczby, ma ogromne znaczenie w logistyce. Dobre zaplanowanie transportu może pomóc w utrzymaniu niskich kosztów, a także w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw. Warto więc zaznajomić się z standardami jak ISO 9001, które pomagają w jakościowym zarządzaniu transportem.

Pytanie 9

Głównym kryterium klasyfikacji spedycji jest

A. typ transportowanego ładunku
B. ilość transportowanego ładunku
C. czas wykonania usługi
D. typ zastosowanego środka transportu
Ilość przewożonego ładunku, czas realizacji usługi oraz rodzaj przewożonego ładunku są elementami, które mogą wpływać na proces spedycji, jednak nie stanowią podstawowego kryterium jej podziału. Podejście do klasyfikacji spedycji na podstawie ilości przewożonego ładunku jest nieadekwatne, gdyż niezależnie od wielkości, każdy ładunek wymaga odpowiedniego środka transportu i organizacji. Często można spotkać się z sytuacjami, gdy niewielki ładunek transportowany drogą lotniczą jest droższy niż duży ładunek transportowany drogą morską, co podkreśla, że samo spojrzenie na ilość nie oddaje złożoności procesów logistycznych. Również czas realizacji usługi nie jest kryterium podziału, ponieważ w zależności od wybranego środka transportu, czas ten może się znacznie różnić, niezależnie od metody spedycji. Warto również zauważyć, że rodzaj przewożonego ładunku ma znaczenie w kontekście odpowiednich przepisów i norm, ale nie jest decydującym kryterium w podziale spedycji, gdyż każdy ładunek wymaga wyboru odpowiedniego środka transportu. Dlatego kluczowym czynnikiem w spedycji pozostaje wybór środka transportu, który jest najważniejszy dla zapewnienia efektywności i ekonomiczności całego procesu logistycznego.

Pytanie 10

Zgodnie z zasadami INCOTERMS 2020, koszty związane z oznakowaniem oraz przygotowaniem towaru do transportu ponosi firma

A. sprzedająca towar.
B. kupująca towar.
C. spedycyjna.
D. przewozowa.
Zgodnie z zasadami INCOTERMS 2020, sprzedający towar ponosi odpowiedzialność za koszty oznakowania i przygotowania towaru do transportu. Oznacza to, że to on musi zapewnić, aby towar był odpowiednio oznakowany, co jest kluczowe dla identyfikacji oraz bezpieczeństwa w trakcie transportu. Przykładem może być sytuacja, gdy sprzedający eksportuje elektronikę; musi on zadbać o odpowiednie etykiety ostrzegawcze, informacje o zawartości opakowania oraz inne oznaczenia, które mogą być wymagane przez prawo międzynarodowe lub przepisy celne. Dobre praktyki w zakresie logistyki wymagają, aby sprzedający dołożył wszelkich starań, by towar był gotowy do transportu, co może obejmować również odpowiednie pakowanie oraz przygotowanie dokumentacji transportowej. Niezastosowanie się do tych zasad może skutkować opóźnieniami i dodatkowymi kosztami w transporcie, co podkreśla znaczenie rzetelnego podejścia do przygotowania towaru.

Pytanie 11

Aby ocenić możliwości przedsiębiorstwa, ustalić jego atuty i słabości, a także szanse oraz zagrożenia, a ponadto oszacować zdolność do realizacji pojawiających się okazji na rynku usług spedycyjno-transportowych, konieczne jest wykonanie

A. analizę PARETO
B. badanie satysfakcji klientów
C. analizę SWOT
D. badanie statystyczne
Analiza SWOT to narzędzie strategiczne, które pozwala na kompleksową ocenę potencjału przedsiębiorstwa poprzez identyfikację jego mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń związanych z otoczeniem rynkowym. W kontekście rynku usług spedycyjno-transportowych, analiza SWOT umożliwia zrozumienie, jakie atuty posiada firma (np. dobrze rozwinięta sieć logistyczna, wysoka jakość usług), a także które obszary wymagają poprawy (np. słabe zarządzanie flotą, niewystarczający marketing). Dodatkowo, analiza ta pomaga zidentyfikować zewnętrzne szanse do wykorzystania (np. rosnące zapotrzebowanie na usługi e-commerce) oraz potencjalne zagrożenia (np. wzrost konkurencji, zmiany regulacji prawnych). Przykładowo, firma transportowa, która zidentyfikuje rosnące zapotrzebowanie na transport ekologiczny, może rozwijać flotę pojazdów elektrycznych, co stanowi mocny atut w kontekście nowoczesnych trendów rynkowych. W praktyce, zastosowanie analizy SWOT jest uznawane za standard w planowaniu strategicznym, co podkreśla jej istotną rolę w procesie podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach. Jej efektywne wykorzystanie prowadzi do lepszego dostosowania strategii do zmieniającego się otoczenia rynkowego.

Pytanie 12

Środki transportu drogowego, które przewożą ładunki i mają dopuszczalną masę całkowitą (DMC) z przyczepą przekraczającą, muszą być wyposażone w tachograf

A. 3,5 tony
B. 3 tony
C. 2,5 tony
D. 2 tony
Odpowiedź 3,5 tony jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, tachografy muszą być montowane w pojazdach, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3,5 tony. Tachograf jest urządzeniem służącym do rejestrowania czasu pracy kierowcy oraz danych o prędkości i przebiegu pojazdu. Jego zastosowanie ma na celu monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach. W praktyce, pojazdy takie jak ciężarówki, autobusy oraz niektóre pojazdy dostawcze muszą być wyposażone w tachografy, aby umożliwić kontrolę nad ich pracą. Ustawodawstwo w zakresie transportu drogowego, w tym przepisy unijne, nakłada na przewoźników obowiązek przestrzegania tych norm. Ponadto, stosowanie tachografów przyczynia się do zwiększenia efektywności operacji transportowych oraz poprawy warunków pracy kierowców.

Pytanie 13

Czas załadunku towaru na pojazd wynosi 30 minut. Kierowca ma do przejechania 300 km. Średnia prędkość samochodu to 60 km/h. Kierowca korzysta z niedzielnej przerwy w minimalnym czasie przewidzianym przez przepisy. O której godzinie należy zacząć załadunek, aby towar dotarł do odbiorcy na godzinę 15:00?

A. O godzinie 8:45
B. O godzinie 10:00
C. O godzinie 9:30
D. O godzinie 9:45
Aby obliczyć, o której godzinie należy rozpocząć załadunek towaru, musimy najpierw zrozumieć cały proces dostarczenia ładunku. Kierowca ma do pokonania 300 km, poruszając się ze średnią prędkością 60 km/h. Czas przejazdu można obliczyć, dzieląc odległość przez prędkość: 300 km / 60 km/h = 5 godzin. Dodatkowo, załadunek trwa 30 minut, co daje 0,5 godziny. W sumie czas potrzebny na dotarcie do miejsca docelowego to 5,5 godziny. Aby dostarczyć ładunek na godzinę 15:00, musimy cofnąć się o 5,5 godziny. Zatem zaczynamy od 15:00, cofamy 5 godzin (co daje 10:00) i następnie jeszcze pół godziny na załadunek, co wskazuje, że załadunek powinien rozpocząć się o godzinie 8:45. Taka metodologia obliczeń uwzględnia wszystkie istotne czynniki związane z transportem towarów, w tym czas załadunku oraz wymaganą przerwę na odpoczynek. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie optymalizacja czasowa jest istotnym punktem efektywności operacyjnej.

Pytanie 14

Firma transportowa ustala koszt świadczenia usługi na 1 500 zł netto. Oblicz kwotę brutto dla dwóch identycznych usług transportowych, mając na uwadze, że stawka VAT wynosi 23%?

A. 1 845 zł
B. 1 500 zł
C. 3 690 zł
D. 3 000 zł
Wybór nieprawidłowej wartości brutto może wynikać z błędnego zrozumienia, jak działa system podatku VAT. Niektóre z proponowanych odpowiedzi mogą sugerować, że koszt netto ma zostać pomnożony przez liczbę usług, ale nie uwzględniają one prawidłowego obliczenia wartości brutto w kontekście VAT. Przy mnożeniu wartości netto przez 2 bez wcześniejszego uwzględnienia stawki VAT, można łatwo dojść do błędnych wniosków. Takie podejście nie jest zgodne z zasadami rachunkowości, które jasno wskazują, że konieczne jest dodanie podatku do wartości netto przed dokonaniem sumowania. W przypadku kosztu netto wynoszącego 1 500 zł, po pomnożeniu przez stawkę VAT uzyskujemy wartość brutto dla jednej usługi jako 1 845 zł. Następnie, mnożąc tę wartość przez 2, uzyskujemy 3 690 zł. Ignorowanie kroków obliczeniowych prowadzi do nieprawidłowych wyników. W praktyce, w celu uniknięcia takich błędów, przedsiębiorcy powinni posiadać systemy księgowe, które automatycznie obliczają wartość brutto na podstawie wprowadzonych danych netto oraz stawki VAT. Te standardy pomogą zapewnić dokładność kalkulacji, co jest kluczowe dla utrzymania przejrzystości kosztów w relacjach z klientami.

Pytanie 15

Który typ konosamentu jest wykorzystywany na mocy odrębnej umowy o transport w żegludze trampowej?

A. Czarterowy
B. Regularny
C. Liniowy
D. Skrócony
Czarterowy konosament jest dokumentem stosowanym w żegludze trampowej, który odnosi się do przewozu ładunku na podstawie odrębnej umowy czarterowej. W przypadku żeglugi trampowej, która charakteryzuje się elastycznym podejściem do organizacji transportu morskiego, czarterowanie statków jest powszechną praktyką. Konosament czarterowy potwierdza umowę między czarterującym a armatorami, określając warunki przewozu ładunku, takie jak czas załadunku, miejsce dostawy oraz stawki frachtowe. Przykład zastosowania czarterowego konosamentu można znaleźć w przypadku transportu surowców, takich jak węgiel czy zboża, gdy armator dostosowuje statek do specyfikacji zamówienia, a przewoźnik korzysta z usługi czarterowej, by zapewnić sobie elastyczność w dostosowywaniu tras. W branży żeglugowej standardem jest stosowanie tego typu konosamentów, co znajduje odzwierciedlenie w międzynarodowych regulacjach, takich jak Konwencja CMR, które podkreślają znaczenie odpowiednich umów w transporcie.

Pytanie 16

Do kontenera o zdolności ładunkowej 24 t i pojemności 67,7 m3 załadowano 11 jednostek ładunkowych paletowych (jłp) o masie 1 000 kg/jłp oraz objętości 4,2 m3/jłp. Jaki jest współczynnik wykorzystania pojemności tego kontenera, zaokrąglając do dwóch miejsc po przecinku?

A. 1,68
B. 0,97
C. 1,46
D. 0,68
Aby obliczyć współczynnik wykorzystania pojemności kontenera, musimy najpierw obliczyć całkowitą objętość ładunku. Mamy 11 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda ma objętość 4,2 m³. Zatem całkowita objętość ładunku wynosi 11 * 4,2 m³ = 46,2 m³. Następnie, aby znaleźć współczynnik wykorzystania pojemności kontenera, dzielimy całkowitą objętość ładunku przez pojemność kontenera. Zatem współczynnik wynosi 46,2 m³ / 67,7 m³ = 0,68. Takie obliczenia są niezwykle istotne w logistyce i transportach, ponieważ pozwalają na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, co jest kluczowe dla zwiększenia efektywności transportu i obniżenia kosztów. Dobre praktyki w branży transportowej zalecają regularne monitorowanie współczynnika wykorzystania pojemności, aby uniknąć niedoborów lub nadmiarów przestrzeni ładunkowej. W przypadku optymalizacji ładunku, uwzględnienie zarówno wagi, jak i objętości jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu oraz zgodności z przepisami prawa transportowego.

Pytanie 17

Transport klasyfikuje się ze względu na rodzaj przewożonego ładunku na

A. pasażerski oraz towarowy
B. krajowy oraz międzynarodowy
C. pośredni i bezpośredni
D. lądowy, wodny oraz powietrzny
Transport można podzielić na różne sposoby, a jednym z najważniejszych jest ten związany z tym, co przewozimy. Twoja odpowiedź 'pasażerski i towarowy' jest jak najbardziej trafna! Transport pasażerski to po prostu przewozimy ludzi, a towarowy to wszystko, co wożimy w formie ładunków. W transporcie pasażerskim istotne są rzeczy takie jak komfort i bezpieczeństwo, dlatego mamy różne normy dotyczące pojazdów czy infrastruktury. Przykłady można znaleźć wszędzie: linie lotnicze, kolej, autobusy, czy tramwaje, to wszystko to transport pasażerski. Natomiast jeśli mówimy o towarach, to tutaj można przewozić cokolwiek – surowce, produkty, nawet jedzenie. W tym przypadku logistyką i zarządzaniem łańcuchem dostaw zajmujemy się szczególnie, bo to klucz do sukcesu. Tak właściwie, obie te kategorie transportu są bardzo ważne dla gospodarki, bo pozwalają nam się poruszać i prowadzić biznesy. Warto pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma transport w codziennym życiu.

Pytanie 18

Ceduła międzynarodowego listu przewozowego dla kolei jest adresowana do

A. stacji docelowej
B. stacji nadawczej
C. nadającego przesyłkę
D. odbierającego przesyłkę
Ceduła międzynarodowego kolejowego listu przewozowego to naprawdę ważny dokument, gdy mówimy o transporcie kolejowym. Jej głównym zadaniem jest przekazywanie informacji o przesyłce do miejsca, gdzie ma trafić. Znajdziesz tam dane o nadawcy, odbiorcy, co dokładnie transportujemy i jakie są warunki przewozu. To od stacji przeznaczenia zależy, żeby przesyłka dotarła do odbiorcy, więc musimy zadbać, żeby ceduła była poprawnie wypełniona. Jak wiesz, w przypadku przesyłek międzynarodowych, te ceduły muszą spełniać międzynarodowe standardy, takie jak COTIF, co pomaga w utrzymaniu porządku i bezpieczeństwa w branży. Dzięki cedułom możemy też śledzić przesyłki i lepiej się dogadywać z różnymi operatorami transportowymi, co jest szczególnie ważne, gdy mamy do czynienia z bardziej skomplikowanymi łańcuchami dostaw.

Pytanie 19

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym przy szerokości pojazdu wynoszącej 2,55 m szerokość ładunku nie może przekraczać

Ustawa Prawo o ruchu drogowym
Art. 61. 6. ładunek wystający poza płaszczyznę obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;
2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;
3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
A. 5,0 m
B. 3,0 m
C. 2,55 m
D. 0,50 m
Zgadza się, masz rację! Według przepisów, szerokość ładunku może wynosić do 3,0 m, kiedy sam pojazd ma 2,55 m. To ważne, bo jeśli przewozisz coś szerokiego, trzeba to dobrze zmierzyć. Na przykład, jak masz długie belki czy maszyny, pamiętaj, żeby całość nie przekroczyła tych 3,0 m. W praktyce fajnie jest zamontować jakieś oznaczenia, żeby inni kierowcy wiedzieli, że coś może wystawać. No i nie zapomnij o flagach ostrzegawczych! To się przydaje, żeby wszyscy byli bezpieczni na drodze, a przepisy są tu jasne.

Pytanie 20

W transporcie kolejowym do przewozu ładunków dłużycowych (jak np. rury, profile stalowe, drewno) wykorzystuje się wagony

A. kryte dwuosiowe
B. węglarki samowyładowcze
C. platformy kieszeniowe
D. platformy kłonicowe
Wybór odpowiedzi, jaką są platformy kłonicowe, jest poprawny z uwagi na ich specjalizację w transporcie dłużycy, takiej jak rury, profile hutnicze czy drewno. Platformy kłonicowe charakteryzują się konstrukcją, która zapewnia stabilne umocowanie długich ładunków, co jest kluczowe podczas transportu kolejowego. Dzięki zastosowaniu kłonic, które mogą być regulowane i dostosowane do wymiarów ładunku, możliwe jest efektywne przewożenie elementów o różnych długościach. Zastosowanie takich wagonów jest powszechne w branży budowlanej oraz w transporcie materiałów przemysłowych, gdzie dłużyce są standardowym ładunkiem. Warto również zauważyć, że przy załadunku i rozładunku tych wagonów przestrzegane są standardy bezpieczeństwa, co przyczynia się do zminimalizowania ryzyka uszkodzeń zarówno ładunku, jak i infrastruktury kolejowej. Dobre praktyki w transporcie dłużycy obejmują także odpowiednie oznakowanie i zabezpieczanie ładunku podczas transportu, co further enhances the safety and efficiency of railway logistics.

Pytanie 21

Informacja o wysłaniu ładunku awizo jest skierowana przez

A. dostawcę do odbiorcy
B. kierowcę do spedytora
C. kierowcę do nadawcy
D. odbiorcę do dostawcy
Zawiadomienie o wysyłce ładunku, znane również jako awizo, jest istotnym dokumentem w procesie logistycznym, który potwierdza, że ładunek został przygotowany do transportu. Właściwym nadawcą takiego awizo jest dostawca, który informuje odbiorcę o wysyłce towaru. Praktyka ta jest zgodna z zasadami zarządzania łańcuchem dostaw, gdzie komunikacja między stronami odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu płynności procesów logistycznych. Poprawne zawiadomienie o wysyłce powinno zawierać szczegółowe informacje, takie jak numer przesyłki, rodzaj towaru, datę wysyłki oraz dane kontaktowe, co ułatwia odbiorcy planowanie odbioru ładunku. W branży logistycznej stosuje się różne systemy informacyjne, które automatyzują procesy wysyłki i informowania odbiorców, co zwiększa efektywność i ogranicza ryzyko pomyłek. Przykładem takiego systemu mogą być platformy TMS (Transport Management System), które integrują różne etapy transportu, w tym awizowanie przesyłek, co jest standardem najlepszych praktyk w logistyce.

Pytanie 22

Najlepszym środkiem transportu dla ładunku o masie brutto 2,5 tony jest samochód

A. niskotonażowy
B. dostawczy
C. wysokotonażowy
D. średniotonażowy
Wybór średniotonażowego, dostawczego lub wysokotonażowego środka transportu dla ładunku o masie brutto 2,5 tony nie jest optymalny, co wynika z charakterystyki tych pojazdów oraz ich zastosowania w praktyce. Średniotonażowe pojazdy, choć mogą pomieścić ten ładunek, są przeznaczone do transportu większych mas, co może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej oraz wyższych kosztów operacyjnych. Naturalnie, większe pojazdy wymagają więcej paliwa, co wpływa na koszt całkowity przewozu. Z kolei dostawcze środki transportu, które są bardziej uniwersalne, często są dostosowane do różnych typów ładunków, jednak w przypadku niewielkiej masy 2,5 tony niskotonażowe pojazdy są bardziej odpowiednie przez ich zwrotność i wydajność. Wysokotonażowe pojazdy, takie jak ciężarówki, są przeznaczone do przewozu znacznie większych ładunków, co w przypadku 2,5 tony jest nieekonomiczne. Wybór takiego środka transportu może prowadzić do niepotrzebnych opóźnień oraz zwiększenia ryzyka uszkodzenia ładunku w wyniku niewłaściwego dostosowania pojazdu do jego masy. Często mylnie zakłada się, że większy pojazd zawsze będzie lepszym wyborem dla każdego ładunku, co jest nieprawidłowe. Optymalizacja kosztów transportu oraz efektywność operacyjna są kluczowe w logistyce, co czyni wybór niskotonażowego środka transportu najbardziej rozsądny w tym przypadku.

Pytanie 23

Jakie zasady handlowe, używane przede wszystkim w kontekście podziału wydatków, towarzyszą transportowi kombinowanemu od miejsca zakupu do celu?

A. Incoterms
B. CEMT
C. FIATA
D. Combiterms
Odpowiedzi, które wskazują na Incoterms, FIATA lub CEMT, nie odnoszą się bezpośrednio do specyfiki transportu kombinowanego i podziału kosztów. Incoterms, chociaż są szeroko stosowane do definiowania warunków sprzedaży i zobowiązań stron, nie są zaprojektowane z myślą o multimodalnym transporcie. Oferują one standardy dotyczące transportu, ale nie uwzględniają złożoności związanej z używaniem różnych środków transportu w jednej operacji. FIATA, z kolei, to organizacja, która reprezentuje interesy pośredników transportowych, ale sama w sobie nie definiuje reguł dotyczących podziału kosztów przy transporcie kombinowanym. Z kolei CEMT dotyczy zezwoleń na międzynarodowy transport drogowy w Europie, co również nie odpowiada na pytanie o podział kosztów w kontekście transportu kombinowanego. Te odpowiedzi mogą prowadzić do mylnych wniosków, ponieważ nie uwzględniają kluczowych aspektów organizacji transportu, które są podstawą efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Zrozumienie różnic między tymi terminami oraz ich zastosowaniem w praktyce jest niezbędne, aby uniknąć błędnych decyzji w procesach logistycznych.

Pytanie 24

Kto jest odpowiedzialny za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu?

A. burmistrz
B. starosta
C. sołtys
D. wójt
Dowód rejestracyjny pojazdu jest dokumentem potwierdzającym zarejestrowanie pojazdu w odpowiednich organach administracji. W Polsce odpowiedzialność za jego wydawanie spoczywa na starostach powiatowych. Zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, to właśnie starosta prowadzi ewidencję pojazdów i wydaje dokumenty rejestracyjne. Procedura ta obejmuje zarówno nowe pojazdy, jak i te używane, a starosta, jako organ administracji publicznej, ma obowiązek zapewnienia rzetelności danych zawartych w rejestrze. Przykład praktyczny: jeśli kupisz używany samochód, to to właśnie w starostwie powiatowym będziesz musiał zarejestrować pojazd, przedstawiając odpowiednie dokumenty, takie jak umowa kupna-sprzedaży oraz dokumenty tożsamości. Działania starosty w tym zakresie opierają się na przepisach prawa, co wpływa na bezpieczeństwo i legalność użytkowania pojazdów na polskich drogach.

Pytanie 25

Podatek, który klasyfikujemy jako pośredni, to

A. VAT
B. tonażowy
C. CIT
D. podatek od nieruchomości
Podatek VAT (Value Added Tax) jest jednym z kluczowych podatków pośrednich, który obciąża konsumpcję. Jako podatek pośredni, VAT jest dodawany na każdym etapie produkcji i dystrybucji, co oznacza, że jest naliczany w momencie sprzedaży towarów i usług. Jego zasady są uregulowane zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym, z Dyrektywą VAT UE stanowiącą podstawę dla krajowych przepisów. Praktyczne zastosowanie VAT obejmuje wiele sektorów gospodarki, w tym handel detaliczny, usługi i przemysł. Przykładem może być sytuacja, kiedy producent sprzedaje towar detalistowi, do ceny towaru doliczany jest VAT, który następnie detalista odprowadza do urzędów skarbowych. Dzięki temu, że VAT jest pobierany w różnych fazach obrotu towarami i usługami, rząd może efektywnie zbierać przychody, a konsumenci płacą go jako część końcowej ceny zakupu. Dobre praktyki w obszarze VAT wymagają od przedsiębiorców dbałości o prawidłowe wystawianie faktur oraz terminowe rozliczanie się z urzędami skarbowymi, co nie tylko zabezpiecza ich interesy, ale także wspiera transparentność i zgodność z przepisami.

Pytanie 26

Jaką trasę przebył pociąg, który poruszał się z średnią prędkością 90 km/h przez 120 minut?

A. 45 km
B. 60 km
C. 135 km
D. 180 km
Aby obliczyć odległość pokonaną przez pociąg, możemy zastosować podstawowy wzór z fizyki: odległość = prędkość × czas. W tym przypadku średnia prędkość pociągu wynosi 90 km/h, a czas jazdy to 120 minut, co można przeliczyć na godziny (120 minut = 2 godziny). Wstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: odległość = 90 km/h × 2 h = 180 km. Ta zasada jest fundamentalna w transportie i logistyce, gdzie precyzyjne obliczenia odległości są kluczowe dla planowania tras i oszacowania czasu podróży. Wiedza ta jest wykorzystywana w różnych branżach, w tym w kolejnictwie, logistyce oraz transporcie drogowym, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem i kosztami. Dodatkowo, znajomość konwersji jednostek, takich jak przeliczanie minut na godziny, jest niezbędna w wielu zastosowaniach inżynieryjnych i naukowych, co podkreśla znaczenie solidnych podstaw matematycznych w praktyce zawodowej.

Pytanie 27

Jaką masę obliczeniową należy przyjąć do ustalenia kosztu frachtu dla 12 paczek o wymiarach 0,7 x 0,8 x 0,4 m (dł. x szer. x wys.) każda, przy założeniu, że 1m3 = 1 000 kg?

A. 2688 kg
B. 3360 kg
C. 6720 kg
D. 3840 kg
Aby obliczyć wagę obliczeniową przesyłek, najpierw musimy ogarnąć objętość jednej paczki. Mamy wymiary: 0,7 m długości, 0,8 m szerokości i 0,4 m wysokości. Jak to policzymy, to wychodzi nam 0,224 m³ na jedną przesyłkę. Jak mamy 12 sztuk, to całkowita objętość to 0,224 m³ pomnożone przez 12, co daje 2,688 m³. W logistyce jest taki przelicznik, że 1 m³ to 1000 kg. Więc jak sobie to pomnożymy, to wychodzi 2688 kg jako waga obliczeniowa. Te obliczenia są zgodne z tym, co obowiązuje w branży transportowej, bo ważna jest zarówno waga, jak i objętość przesyłek. Dzięki temu firmy transportowe mogą lepiej ustalać koszty dostawy.

Pytanie 28

Dokumentem pisemnym wystawionym przez bank, który zapewnia zabezpieczenie płatności dla sprzedawcy oraz jednocześnie gwarantuje nabywcy otrzymanie towaru, jest

A. faktura
B. polecenia pobrania
C. polecenia zapłaty
D. akredytywa dokumentowa
Akredytywa dokumentowa jest instrumentem finansowym, który stanowi pisemne zobowiązanie banku do dokonania płatności na rzecz sprzedającego, pod warunkiem spełnienia określonych warunków. Główną zaletą akredytywy jest to, że zapewnia bezpieczeństwo transakcji zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego. Sprzedający ma pewność, że otrzyma zapłatę, jeśli dostarczy towar zgodnie z umową, a kupujący ma gwarancję, że płatność zostanie zrealizowana tylko po dostarczeniu towaru spełniającego ustalone normy. Akredytywy są szczególnie popularne w międzynarodowym handlu, gdzie ryzyko niewykonania umowy jest znaczne. W praktyce stosuje się różne typy akredytyw, w tym akredytywy potwierdzone, nieodwołalne oraz udzielane przez banki lokalne lub zagraniczne. Zgodnie z normami ICC (Międzynarodowej Izby Handlowej), akredytywy powinny być dokładnie określone w dokumentacji, co minimalizuje ryzyko nieporozumień w trakcie realizacji transakcji.

Pytanie 29

Na liście przewozowym nadawca musi określić

A. rodzaj transportu
B. całkowity czas transportu ładunku
C. trasę transportu
D. rodzaj i ilość ładunku
W liście przewozowym nadawca musi wskazać rodzaj i ilość ładunku, co jest kluczowym elementem każdej dokumentacji transportowej. Informacje te są niezbędne, aby zapewnić poprawne zarządzanie łańcuchem dostaw, a także umożliwić odpowiednie przygotowanie pojazdów do transportu. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportu, takimi jak CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów), dokładne określenie ładunku pozwala na efektywne planowanie oraz monitorowanie przewozu. Na przykład, w przypadku przewozu towarów niebezpiecznych, wiedza o ich rodzaju i ilości jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas transportu. Kolejnym przykładem jest dostosowanie przestrzeni ładunkowej w pojeździe, co może być istotne w przypadku przewozu różnych typów ładunków, jak palety czy materiały sypkie. Właściwe określenie tych informacji ma również znaczenie dla celów celnych oraz ubezpieczeniowych, gdzie dokładne dane o ładunku mogą wpłynąć na wysokość składek i procedury odpraw celnych."

Pytanie 30

Który organ jest odpowiedzialny za wydawanie licencji wspólnotowej umożliwiającej prowadzenie transportu drogowego towarów?

A. Główny Inspektor Transportu Drogowego
B. Wójt odpowiedni na podstawie miejsca zamieszkania przedsiębiorcy
C. Dyrektor Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Drogowego
D. Starosta odpowiedni na podstawie miejsca zamieszkania przedsiębiorcy
Główny Inspektor Transportu Drogowego (GITD) jest odpowiedzialny za wydawanie licencji wspólnotowych, które umożliwiają przedsiębiorcom podejmowanie i wykonywanie transportu drogowego towarów w ramach Unii Europejskiej. Licencja ta jest kluczowym dokumentem, który potwierdza, że przedsiębiorca spełnia wszystkie wymogi prawne dotyczące transportu drogowego. Wydanie licencji następuje po przeprowadzeniu stosownych kontroli, które obejmują sprawdzenie zdolności finansowej, kwalifikacji zawodowych oraz przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa transportu. Z perspektywy praktycznej, posiadanie licencji wspólnotowej jest niezbędne dla każdej firmy transportowej, która planuje prowadzenie działalności na terenie UE, co wiąże się z dużymi obowiązkami administracyjnymi i regulacyjnymi. Przykładowo, przedsiębiorca, który zdobył taką licencję, ma prawo do wykonywania przewozów międzynarodowych, co otwiera możliwości ekspansji na rynki zagraniczne oraz współpracy z różnymi partnerami w branży logistycznej i transportowej.

Pytanie 31

Która z formuł INCOTERMS 2010 wymaga od kupującego nawiązania umowy transportu towaru drogą morską, wskazania sprzedającemu nazwy jednostki pływającej oraz miejsca załadunku, a od sprzedającego dostarczenia towaru na pokład statku, przeprowadzenia odprawy celnej oraz poniesienia kosztów związanych z uszkodzeniem lub utratą towaru do momentu przekroczenia linii nadburcia statku w porcie załadunku?

A. CIF
B. EXW
C. DDP
D. FOB
Odpowiedź FOB (Free On Board) jest poprawna, ponieważ zgodnie z tą formułą, sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru na statek, co oznacza, że ryzyko i odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego w chwili, gdy towar przekroczy krawędź burty statku. W praktyce oznacza to, że kupujący musi zorganizować transport morski, co obejmuje zawarcie umowy przewozowej oraz informowanie sprzedającego o nazwie statku i porcie załadunku. Przykładem może być sytuacja, w której firma importująca elektronikę z Azji organizuje transport towaru do portu w Europie, a sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Dobre praktyki branżowe podkreślają znaczenie jasnej komunikacji między stronami oraz terminowego przekazania informacji, co jest kluczowe dla efektywności transakcji handlowych. W zakresie odpowiedzialności, sprzedający ponosi ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru do momentu załadunku, co chroni kupującego przed potencjalnymi stratami na etapie transportu.

Pytanie 32

Jaki jest wskaźnik wykorzystywania ładowności, gdy maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 16 t, masa własna pojazdu to 4 t, a masa ładunku wynosi 6 t?

A. 0,7
B. 0,4
C. 0,6
D. 0,5
Jak widzę, wybrałeś niewłaściwą odpowiedź, co może się zdarzyć. Czasem można nie zrozumieć dobrze, czym jest wskaźnik wykorzystania ładowności. Pamiętaj, że chodzi tu nie tylko o masę ładunku i masę pojazdu, ale też o dopuszczalną masę całkowitą. Odpowiedzi, które podałeś, jak 0,4, 0,6 czy 0,7, mogą wynikać z błędnych obliczeń lub złego podejścia do masy ładunku. Kluczowa sprawa to, że ten wskaźnik pokazuje, jak dobrze wykorzystujemy cały potencjał pojazdu, a nie tylko porównanie ładunku z masą własną. W logistyce bardzo ważne jest, żeby to dobrze zrozumieć, bo źle obliczone wskaźniki mogą prowadzić do wysokich kosztów. Pamiętaj też, że są przepisy dotyczące wag, które mają znaczenie. Dlatego warto poznać, jak to wszystko działa, bo na pewno pomoże to w przyszłej pracy w branży transportowej.

Pytanie 33

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 października 2003 r. przewóz trzody chlewnej może trwać maksymalnie

§ 31. 1. Czas podróży zwierząt kopytnych środkami transportu drogowego, kolejowego i drogą wodną nie powinien przekraczać 8 godzin.

2. (...)

§ 32. Jeżeli środek transportu drogowego spełnia dodatkowe wymagania, obowiązuje następujący maksymalny czas podróży zwierząt kopytnych, częstotliwość ich karmienia i pojenia oraz częstotliwość i czas trwania obowiązkowych postojów (przerw w podróży):

  1. nieodsadzone cielęta, jagnięta, koźlęta i źrebięta będące na diecie mlecznej oraz nieodsadzone prosięta po 9 godzinach transportu powinny mieć zapewnioną co najmniej godzinną przerwę na pobranie wody i karmy, po upływie której mogą być transportowane kolejne 9 godzin;
  2. świnie mogą podróżować maksymalnie 24 godziny, jeśli środki transportu, w których przewozi się trzodę chlewną, są wyposażone w zbiorniki wody o wystarczającej pojemności, tak aby świnie mogły pić wodę w czasie transportu;
  3. zwierzęta jednokopytne, z wyjątkiem "koniowatych zarejestrowanych", w rozumieniu ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1762), mogą być przewożone maksymalnie 24 godziny, muszą jednak co 8 godzin dostawać wodę i karmę;
  4. pozostałe zwierzęta kopytne po 14 godzinach transportu powinny mieć zapewnioną co najmniej godzinną przerwę na pobranie wody i karmy, po upływie której mogą być transportowane kolejne 14 godzin.
A. 9 godzin.
B. 24 godziny.
C. 12 godzin.
D. 14 godzin.
Odpowiedź "24 godziny" jest poprawna, ponieważ zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 października 2003 r. przewóz trzody chlewnej, która należy do grupy zwierząt jednokopytnych, może trwać maksymalnie 24 godziny. Warto zwrócić uwagę, że podczas transportu zwierząt należy przestrzegać także przepisów dotyczących ich dobrostanu. Ustalenie maksymalnego czasu transportu na 24 godziny ma na celu minimalizację stresu i zapewnienie odpowiednich warunków życia. Po upływie 8 godzin przewozu, zwierzęta powinny być zaopatrzone w wodę i karmę, co jest kluczowe dla ich zdrowia i dobrego samopoczucia. Przestrzeganie tych zasad jest nie tylko wymagane przez prawo, ale również wpisuje się w normy etyczne dotyczące transportu zwierząt. Znajomość takich regulacji jest istotna dla osób pracujących w branży transportowej i hodowlanej, ponieważ niewłaściwe podejście do przewozu zwierząt może prowadzić do naruszenia przepisów oraz negatywnie wpłynąć na ich kondycję. Warto zatem na bieżąco aktualizować wiedzę na temat przepisów dotyczących transportu zwierząt, aby zapewnić im jak najlepsze warunki podczas przewozu.

Pytanie 34

Dokumentem, który jest tworzony w sytuacji, gdy towar jest odbierany lub usługa jest realizowana w trybie komisyjnym, a także w przypadku niezgodności dotyczącej ilości lub jakości dostawy, jest

A. pismo przewodnie
B. specyfikacja wysyłkowa
C. reklamacja
D. protokół odbioru
Protokół odbioru to naprawdę ważny dokument w logistyce, zwłaszcza jak przyjmujemy towar lub usługę w sposób komisyjny. To takie formalne potwierdzenie, że odbiorca miał okazję sprawdzić dostawę, zarówno pod kątem ilości, jak i jakości. W praktyce dobrze jest, żeby ten protokół zawierał szczegóły dotyczące stanu towaru i jego ilości, a także wszelkie ewentualne niezgodności. Jest to też dobra praktyka, żeby spisać ten dokument w obecności dostawcy – to może nam pomóc uniknąć kłótni w przyszłości. Tak naprawdę, protokół odbioru jest nie tylko wymagany w wielu branżach, ale też jest podstawą do reklamacji, jeśli coś poszło nie tak. Wiesz, według norm ISO 9001, dokumentacja związana z odbiorem towaru odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu jakości i zgodności z wymaganiami klientów. Na przykład w budowlance protokół odbioru końcowego robót potwierdza, że wszystko zostało zrobione zgodnie z projektem. To ma ogromne znaczenie dla przyszłych działań inwestycyjnych.

Pytanie 35

Wśród intermodalnych jednostek transportowych (UTI) nie uwzględniamy

A. ciężarówki.
B. kontenera.
C. wymiennego nadwozia samochodowego.
D. naczepy z ciągnikiem siodłowym.
Wszystkie inne opcje, jak naczepy, nadwozia wymienne czy kontenery, są intermodalnymi jednostkami transportowymi, co może wprowadzać zamieszanie. Naczepy są zaprojektowane tak, żeby można je było łatwo przemieszczać między różnymi środkami transportu, co sprawia, że logistyka działa sprawniej. Nadwozia wymienne też są dostosowane do szybkiej wymiany, przez co są bardziej uniwersalne i elastyczne. Kontenery to w ogóle standard w transporcie morskim i kombinowanym, bo pozwalają na bezpieczny i łatwy przewóz towarów. Traktowanie ciężarówki na równi z tymi jednostkami nie ma sensu, bo to pokazuje, że nie do końca rozumie się, jak działa transport intermodalny, który opiera się na standaryzacji i efektywności. Wiedza o tym, jak te różne jednostki się różnią, jest naprawdę ważna, żeby zrozumieć, jak skutecznie zarządzać transportem i ograniczać koszty.

Pytanie 36

System satelitarny do monitorowania i identyfikacji pojazdów to

A. General Packet Radio Service
B. Electronic Data lnterchange
C. Automatic Data Capture
D. Global Positioning System
Global Positioning System (GPS) to system wykorzystywany do określania pozycji obiektów na Ziemi za pomocą satelitów. Dzięki technologii GPS możliwe jest monitorowanie i identyfikacja środków transportowych w czasie rzeczywistym, co ma kluczowe znaczenie w logistyce, transporcie i zarządzaniu flotą. Na przykład, przedsiębiorstwa zajmujące się przewozem towarów mogą korzystać z GPS do śledzenia lokalizacji pojazdów, co pozwala na optymalizację tras i poprawę efektywności operacyjnej. Ponadto, zastosowanie GPS w systemach nawigacji samochodowej umożliwia kierowcom dotarcie do celu w najbardziej efektywny sposób, co redukuje czas podróży oraz zużycie paliwa. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, promują wykorzystanie technologii GPS w procesach zarządzania jakością, co przyczynia się do zwiększenia zadowolenia klientów oraz bezpieczeństwa transportu.

Pytanie 37

Zbiór działań związanych z procesem transportowym, obejmujący takie etapy jak: dotarcie do miejsca załadunku, załadunek oraz zabezpieczenie towaru, transport towaru i rozładunek, klasyfikujemy jako czynności

A. kontrolne
B. organizacyjne
C. handlowe
D. wykonawcze
Odpowiedź "wykonawcze" jest poprawna, ponieważ opisuje kluczowe etapy procesu transportowego, które są niezbędne do przeprowadzenia efektywnej operacji logistycznej. Proces ten obejmuje szereg czynności, takich jak dojazd do miejsca załadunku, załadunek, zabezpieczenie ładunku, przewóz oraz rozładunek. Każdy z tych kroków ma swoje specyficzne wymagania i standardy, które muszą być przestrzegane, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność transportu. Na przykład, odpowiednie zabezpieczenie ładunku jest kluczowe, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń podczas przewozu, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 9001. W praktyce, osoby odpowiedzialne za te czynności muszą posiadać wiedzę na temat różnych rodzajów ładunków, środków transportu oraz technik załadunkowych, co wpływa na efektywność całego procesu. Zrozumienie i umiejętność realizacji tych czynności są fundamentalne dla każdego profesjonalisty w dziedzinie logistyki i transportu.

Pytanie 38

Która polisa jest dowodem ubezpieczenia jednej konkretnej przesyłki tylko na okres jej przewozu wybranym środkiem transportu na określonej trasie?

A. Obrotowa
B. Generalna
C. Jednostkowa
D. Odpisowa
Obrotowa polisa ubezpieczeniowa jest formą ubezpieczenia, która obejmuje wiele przesyłek, co sprawia, że nie jest odpowiednia w kontekście pytania, które dotyczy konkretnej przesyłki. Tego rodzaju polisa ma na celu uproszczenie procesu ubezpieczania regularnych przesyłek i zazwyczaj jest stosowana przez firmy, które zajmują się stałym transportem towarów. Z tego powodu, nie może ona zapewnić dotacji dla pojedynczego transportu, co czyni ją niewłaściwą odpowiedzią. Generalna polisa ubezpieczeniowa z kolei odnosi się do szerszego zakresu ochrony, obejmując różnorodne ryzyka związane z transportem towarów, ale również nie ogranicza się do konkretnej przesyłki czy trasy. Zawiera ona wiele objętych ryzyk, co sprawia, że nie jest wystarczająco szczegółowa w kontekście zabezpieczania pojedynczego transportu. Odpowiedź wskazująca na odpisową polisę, która jest używana do pokrywania strat związanych z konkretnymi przedmiotami lub mieniem, również jest błędna, ponieważ nie odnosi się do konkretnego transportu, lecz do ogólnej ochrony mienia. Te nieporozumienia mogą wynikać z mylnego zrozumienia różnorodności produktów ubezpieczeniowych dostępnych na rynku, co może prowadzić do błędnych wyborów związanych z ubezpieczeniem przesyłek. Kluczowe jest zrozumienie różnic pomiędzy tymi rodzajami polis oraz kontekstu ich zastosowania, aby skutecznie zarządzać ryzykiem w transporcie towarów.

Pytanie 39

Na czynniki mające wpływ na eksploatację samochodu składa się płynność jazdy, a więc

A. aktualne warunki na drogach
B. aktualne warunki klimatyczne
C. styl prowadzenia pojazdu
D. rodzaj eksploatacji pojazdu
Odpowiedź 'sposób prowadzenia pojazdu' jest poprawna, ponieważ ma kluczowe znaczenie dla płynności jazdy. Płynność jazdy odnosi się do zdolności kierowcy do utrzymania stałej prędkości oraz zmiany kierunku i prędkości w sposób kontrolowany i przewidywalny. Techniki takie jak płynne przyspieszanie i hamowanie, odpowiednie zmiany biegów oraz dostosowanie stylu jazdy do warunków drogowych i ruchu innych pojazdów, mają istotny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Przykładowo, nagłe hamowanie lub gwałtowne przyspieszanie prowadzi do nie tylko zwiększenia zużycia paliwa, ale również do większego obciążenia mechanizmów pojazdu, co może przyspieszyć jego eksploatację. W standardach branżowych, takich jak ISO 26262 dotyczących bezpieczeństwa funkcjonalnego w pojazdach, podkreśla się znaczenie zrównoważonego prowadzenia. Dobrze wyszkoleni kierowcy, którzy stosują techniki defensywne, mogą minimalizować ryzyko wypadków oraz zużycie pojazdu, co przekłada się na dłuższy okres eksploatacji oraz niższe koszty serwisowania.

Pytanie 40

Który rodzaj wózka należy zastosować do obsługi ładunków umieszczonych w regałach przedstawionych na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Widłowy podnośnikowy.
B. Podsiębierny unoszący.
C. Widłowy unoszący.
D. Podnośnikowy bramowy.
Wybór wózka widłowego podnośnikowego do obsługi ładunków umieszczonych w wysokich regałach magazynowych jest uzasadniony ze względu na jego techniczne właściwości i zdolności manewrowe. Tego typu wózki są zaprojektowane z myślą o pracy na wysokości, co pozwala na efektywne podnoszenie palet lub innych ładunków do znacznych wysokości, co jest istotne w przypadku regałów magazynowych. Dodatkowo, wózki widłowe podnośnikowe często charakteryzują się wąską konstrukcją, co umożliwia poruszanie się w ograniczonej przestrzeni magazynowej. Zastosowanie wózka widłowego podnośnikowego pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni i zwiększa efektywność operacji magazynowych. W branży logistyki i magazynowania standardem jest używanie tego rodzaju sprzętu, gdyż zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz optymalizacji procesów, zapewnia on nie tylko efektywność, ale i bezpieczeństwo pracy w magazynach.