Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.07 - Wykonywanie przekazu reklamowego
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 12:40
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 12:47

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Które stoisko targowe z przedstawionych na ilustracji będzie najatrakcyjniejsze dla zwiedzających

Ilustracja do pytania
A. Nr 3
B. Nr 1
C. Nr 2
D. Nr 4
Wybór stoiska nr 1 jako najatrakcyjniejszego dla zwiedzających jest uzasadniony kilkoma kluczowymi aspektami związanymi z aranżacją przestrzeni wystawienniczej. Po pierwsze, stoisko, które przyciąga odwiedzających, zazwyczaj wyróżnia się na tle innych swoją estetyką i interaktywnością. Stoisko nr 1 mogło być zaprojektowane zgodnie z zasadami user experience (UX), które podkreślają znaczenie intuicyjnego poruszania się i komfortu zwiedzających. Na przykład, przestrzeń mogła być zaplanowana w sposób, który ułatwia nawigację i zachęca do interakcji z wystawianymi produktami. Dodatkowym atutem mogło być zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak ekrany dotykowe czy rzeczywistość rozszerzona, które wciągają zwiedzających i utrzymują ich zainteresowanie dłużej. Poza tym, zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, stoisko powinno być dobrze oświetlone i dostosowane do specyfiki prezentowanych produktów, co zwiększa ich atrakcyjność. Z mojego doświadczenia, firmy inwestujące w ciekawy, interaktywny design swoich stoisk, często odnotowują większą liczbę nawiązanych kontaktów biznesowych, co bezpośrednio przekłada się na ich sukces na targach.

Pytanie 2

W celu wykonania przedstawionej fotografii przy zastosowaniu obiektywu zmiennoogniskowego 18-55 mm odpowiednią wartością przysłony będzie

Ilustracja do pytania
A. f/11
B. f/16
C. f/2
D. f/22
W przypadku zastosowania obiektywu zmiennoogniskowego 18-55 mm i chęci uzyskania efektu silnego rozmycia tła, wybór przysłony o szerokim otworze, czyli f/2, jest zdecydowanie najwłaściwszy. Dzięki tak niskiej wartości przysłony uzyskujesz bardzo małą głębię ostrości – to właśnie ten parametr powoduje, że główny motyw zdjęcia jest ostry, a tło zamienia się w przyjemną, miękką plamę barw. To podejście jest standardowo wykorzystywane w fotografii portretowej, produktowej czy artystycznej, gdzie liczy się mocne odcięcie głównego tematu od otoczenia. Z mojego doświadczenia wynika, że szeroko otwarta przysłona pozwala nie tylko na uzyskanie lepszych efektów bokeh, ale także umożliwia fotografowanie przy słabym oświetleniu bez konieczności podbijania ISO. Jedyną rzeczą, na którą trzeba uważać, jest precyzyjne ustawienie ostrości – przy f/2 margines błędu bywa naprawdę minimalny. Niektóre obiektywy kitowe 18-55 mm nie mają niestety f/2, często zaczynają się od f/3.5, ale pytanie zakłada hipotetyczną możliwość. Pamiętaj, że wybór jak najniższej wartości f to podstawa, jeśli chcesz uzyskać zdjęcia takie jak to przedstawione na fotografii.

Pytanie 3

Który moduł ogłoszeniowy oznaczono na ilustracji kolorem czerwonym?

Ilustracja do pytania
A. Rozkładówkę
B. 1/2 strony
C. Szachownicę
D. Junior page
Przyjrzyjmy się różnym formatom reklamowym. '1/2 strony' to reklama zajmująca połowę powierzchni strony – w pionie lub poziomie. Często wybierana, gdy chcemy, aby nasza treść była bardziej rozbudowana niż standardowe formaty. Nie jest to jednak 'Junior page', który jest mniejszy. 'Szachownica', z kolei, to format oparty na podziale strony na mniejsze kwadraty, co pozwala na kreatywne układanie treści, ale zupełnie inaczej wygląda niż 'Junior page'. Często powoduje to błędne rozumienie, że 'Szachownica' to po prostu mniejsza wersja większego formatu, gdzie w rzeczywistości jest to specyficzny układ. Natomiast 'Rozkładówka' obejmuje dwie całe strony obok siebie. Rozkładówki są kosztowne, ale dają ogromne pole do popisu. Pomysł, że rozkładówka mogłaby wyglądać jak 'Junior page', to typowe myślenie, które gubi ludzi, ponieważ oba formaty są zupełnie inne. Te różnice pokazują, jak istotne jest precyzyjne zrozumienie każdego formatu, by nie popełniać takich błędów w planowaniu kampanii reklamowych.

Pytanie 4

Cena brutto kubka reklamowego wraz z nadrukiem wynosi 9,84 zł. Ile wynosi cena netto tego kubka, jeżeli stawka podatku VAT wynosi 23%?

A. 8,00 zł
B. 9,00 zł
C. 7,58 zł
D. 12,10 zł
Cena netto to cena produktu bez uwzględnienia podatków, które są doliczane w procesie sprzedaży. W przypadku kubka, który kosztuje 9,84 zł brutto, aby obliczyć cenę netto, musimy uwzględnić stawkę VAT wynoszącą 23%. Proces obliczenia ceny netto polega na podzieleniu ceny brutto przez 1 plus stawka VAT, czyli 1,23. W ten sposób otrzymamy cenę netto: 9,84 zł / 1,23 = 8,00 zł. To oznacza, że 8,00 zł to faktyczna wartość kubka bez podatku. W praktyce, przy wycenie produktów i usług, zawsze należy pamiętać o rozróżnianiu cen netto i brutto, zwłaszcza w kontekście fakturowania i księgowości. Przedsiębiorcy często korzystają z tego wskaźnika, aby określić marżę i zysk netto. Z mojego doświadczenia, umiejętność szybkiego przeliczania tych wartości jest kluczowa, szczególnie w handlu i sprzedaży, gdzie takie kalkulacje są na porządku dziennym. Wiedza na temat różnicy między ceną netto a brutto pozwala lepiej zrozumieć, jakie kwoty rzeczywiście zostają w firmie i jakie są zobowiązania podatkowe.

Pytanie 5

Zamieszczony przykład prasowej reklamy drukowanej to

Ilustracja do pytania
A. plakat
B. ulotka
C. ogłoszenie drobne
D. banderola
Rozważając inne opcje, warto zauważyć, że plakat różni się tym, że zazwyczaj jest większy i zawiera więcej informacji wizualnych, jak grafiki czy ilustracje. Plakaty są używane w celu przyciągnięcia uwagi w miejscach publicznych i promowania wydarzeń, produktów czy idei. Z kolei ulotka to zazwyczaj niewielki druk, który rozdaje się osobiście lub umieszcza w miejscach o dużym ruchu pieszych. Ulotki mają za zadanie przekazanie większej ilości informacji niż ogłoszenie drobne i bardziej szczegółowe wyjaśnienie oferty czy wydarzenia, często zawierają zdjęcia, kolorowe grafiki i szczegóły kontaktowe. Natomiast banderola jest to opaska papierowa, która owija się wokół produktów, jak chociażby książki czy butelki, w celu promocji marki lub przekazania krótkiej informacji marketingowej. Banderola, w przeciwieństwie do ogłoszenia drobnego, nie jest formą reklamy prasowej, lecz raczej sposobem na zwrócenie uwagi na konkretny produkt w miejscu jego sprzedaży. Typowym błędem jest mylenie tych form reklamy ze względu na ich wizualne podobieństwa, ale kluczowe są tu różnice w zastosowaniu i formie przekazu. Warto pamiętać, że dobór odpowiedniej formy reklamy zależy od specyfiki produktu czy usługi, jak i od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć.

Pytanie 6

Reklama w którym medium przyniesie najlepsze rezultaty firmie odzieżowej, która chce pozyskać nowych nabywców na terenie całej Europy: ludzi młodych, energicznych, zapracowanych, ceniących sobie wygodę?

A. Prasa
B. Outdoor
C. Internet
D. Radio
Internet obecnie stanowi jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, szczególnie jeśli chodzi o docieranie do młodych, aktywnych i zapracowanych konsumentów. W przypadku firmy odzieżowej, która chce zdobyć nowych klientów w całej Europie, reklama internetowa jest najskuteczniejsza. Przede wszystkim, media społecznościowe, takie jak Instagram czy TikTok, są idealne do prezentacji modowych trendów i nowości, ponieważ użytkownicy tych platform często szukają inspiracji stylowych i nowinek modowych. Ponadto, kampanie reklamowe w Internecie mogą być dokładnie targetowane pod kątem demograficznym i behawioralnym, co pozwala dotrzeć do konkretnej grupy docelowej – młodych ludzi ceniących wygodę. Internet oferuje także możliwość szybkiego mierzenia efektywności kampanii poprzez narzędzia analityczne, co pozwala na bieżąco optymalizować działania marketingowe. Co więcej, w dobie rozwijającego się e-commerce, obecność marki w sieci jest nie tylko standardem, ale wręcz koniecznością, aby skutecznie konkurować na rynku. Kampanie SEO, influencer marketing czy reklamy w wyszukiwarkach to tylko niektóre z możliwości, które oferuje to medium. Warto również wspomnieć o dynamicznych reklamach Google, które potrafią dostosować przekaz do indywidualnych preferencji użytkownika, co znacząco zwiększa szanse na zakup.

Pytanie 7

Nadmuchiwana powietrzem dwustronna ściana reklamowa to

A. citylight
B. cityscroll
C. frontlight
D. airboard
Nadmuchiwana powietrzem dwustronna ściana reklamowa to airboard. To rozwiązanie często stosowane w branży reklamy zewnętrznej, szczególnie tam, gdzie istotna jest mobilność i łatwa instalacja. Airboardy cechują się tym, że są lekkie, szybko się je montuje i demontuje, co jest dużym atutem w przypadku eventów, targów czy kampanii promocyjnych. Dzięki temu, że są nadmuchiwane, nie wymagają skomplikowanych konstrukcji nośnych – wystarczy niewielka pompa i trochę przestrzeni do rozstawienia. To sprawia, że są bardzo uniwersalne. Spotkać je można także na festiwalach czy wydarzeniach plenerowych. Ich dwustronność pozwala na wyświetlanie reklam z obu stron, co zwiększa zasięg widoczności. Rozwiązanie to jest zgodne z nowoczesnymi trendami w reklamie, które stawiają na efektywność i ekologię, gdyż materiał, z którego są wykonane, często jest przyjazny środowisku. Dodatkowo, technologia druku UV, jaką się stosuje przy ich produkcji, zapewnia odporność na warunki atmosferyczne, co jest kluczowe w zastosowaniach zewnętrznych. To praktyczne i ekonomiczne rozwiązanie, które zdobywa coraz większą popularność.

Pytanie 8

W celu wykonania pięciu projektów nadruku na koszulkach typu T-shirt należy zastosować druk

A. laserowy
B. tampondruk
C. offsetowy
D. DTG
Zastosowanie druków takich jak laserowy, offsetowy czy tampondruk przy nadrukach na T-shirtach nie jest optymalne z kilku powodów. Druk laserowy, choć popularny w biurach, jest technologią przeznaczoną do papieru i innych płaskich powierzchni, nie nadaje się do bezpośredniego druku na tekstyliach. Można wprawdzie stosować specjalne papiery transferowe, ale jakość i trwałość takich nadruków zwykle pozostawiają wiele do życzenia. Offsetowy druk, z kolei, jest świetny do dużych nakładów na papierze dzięki swojej ekonomiczności i jakości, jednak wymaga on stworzenia matryc i zamówień w dużych ilościach, co nijak się ma do małych serii t-shirtów. Tampondruk jest bardzo precyzyjną metodą stosowaną głównie do nadruku na małych, trójwymiarowych przedmiotach, takich jak długopisy czy zegarki, gdzie wymagana jest duża dokładność i niewielkie rozmiary. Typowym błędem jest zakładanie, że każda technologia druku jest uniwersalna, ale każda z nich ma swoje specyficzne zastosowania i ograniczenia, które determinują jej przydatność w danym kontekście. W praktyce, zrozumienie tych różnic pozwala na dobór najbardziej efektywnej i odpowiedniej metody dla konkretnego projektu, co jest kluczowe w branży druku i produkcji odzieży.

Pytanie 9

Jaką łączną kwotę podatku VAT powinna wpisać agencja reklamowa na fakturze dla klienta, zakładając 23% stawkę podatku

ProduktCena sprzedaży netto [zł]
Kubki reklamowe1 500,00
Koszulki z nadrukiem2 500,00
Smycze reklamowe1 000,00
Razem5 000,00
A. 1 150,00 zł
B. 230,00 zł
C. 575,00 zł
D. 345,00 zł
Podatek VAT to kluczowy element w każdej fakturze sprzedażowej, zwłaszcza gdy mówimy o działalności gospodarczej w Polsce, gdzie standardowa stawka wynosi 23%. Zrozumienie, jak obliczyć prawidłowo podatek VAT, to absolutna podstawa dla każdego, kto prowadzi własną firmę. W tym przypadku, mamy do czynienia z fakturą o wartości netto 5 000 zł. Aby obliczyć VAT, musimy pomnożyć tę kwotę przez stawkę VAT, czyli 23%. Obliczenie wygląda następująco: 5 000 zł * 0,23 = 1 150 zł. To właśnie tę kwotę należy umieścić na fakturze jako całkowitą kwotę podatku VAT. Ważne jest zrozumienie, że VAT jest doliczany do ceny netto, co oznacza, że całkowita kwota brutto będzie wynosić 6 150 zł. Wiedza ta jest nieoceniona przy wypełnianiu dokumentacji finansowej, przygotowaniu rozliczeń podatkowych oraz zapewnieniu zgodności z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Każda osoba prowadząca działalność powinna być świadoma, jak ważna jest poprawność takich obliczeń dla uniknięcia ewentualnych problemów z organami podatkowymi.

Pytanie 10

Ile wyniesie cena brutto wykonania reklamy, jeżeli jej cena netto wynosi 40 000,00 zł a stawka VAT 23%?

A. 9 200,00 zł
B. 42 300,00 zł
C. 30 800,00 zł
D. 49 200,00 zł
Policzmy razem: kiedy mamy cenę netto, a chcemy obliczyć cenę brutto, musimy dodać do niej wartość podatku VAT. W Polsce, standardowa stawka VAT wynosi 23%. Czyli, aby obliczyć cenę brutto, mnożymy cenę netto przez 1,23. W naszym przypadku, cena netto to 40 000,00 zł. Mnożymy tę kwotę przez 1,23 i otrzymujemy 49 200,00 zł. To proste! Dzięki takiemu podejściu zyskujemy pewność, że wszystkie opłaty są uwzględnione. Moim zdaniem, to bardzo praktyczne podejście, które warto znać. W branży zawsze warto mieć na uwadze dodatkowe koszty, jakie mogą się pojawić przy rozliczeniach. Takie umiejętności są nieocenione, zwłaszcza w zarządzaniu finansami firmowymi. Warto także pamiętać, że w niektórych branżach stawki VAT mogą się różnić, ale standardowe 23% to dobry punkt wyjścia. Dobrze jest też wiedzieć, jak takie kalkulacje wyglądają, ponieważ to pomaga w negocjacjach i planowaniu budżetu. W końcu każda złotówka się liczy, prawda?

Pytanie 11

W niektórych scenach filmu fabularnego pojawiają się jako rekwizyty naczynia kuchenne z logo marki, na które celowo kamera robi zbliżenie. Jest to działanie nazywane

A. lokowaniem produktu
B. podcastem
C. autopromocją
D. audycją sponsorowaną
Podcast to zupełnie inny format medialny. Jest to forma audycji dźwiękowej lub wideo, którą można pobrać z Internetu i odsłuchać w dowolnym momencie. W przeciwieństwie do lokowania produktów, podcasty często mają charakter edukacyjny, rozrywkowy lub informacyjny i nie zawierają bezpośrednich elementów reklamy produktów w taki sposób, jak to ma miejsce w filmach. Autopromocja natomiast odnosi się do działań podejmowanych przez osoby lub firmy w celu promowania własnej marki, umiejętności lub produktów. To bardziej działania PR-owe, które mogą obejmować social media, wystąpienia publiczne czy reklamy, ale niekoniecznie obejmują subtelne wkomponowywanie produktów w fabułę filmową. Z kolei audycja sponsorowana to program w radiu lub telewizji, którego emisja jest finansowana przez sponsorów, często połączona z reklamą ich produktów, ale jest to bardziej jawna i bezpośrednia forma reklamy niż lokowanie produktu. Typowym błędem jest utożsamianie lokowania produktu z innymi formami marketingu medialnego, jednak kluczową różnicą jest właśnie subtelność i kontekstowe włączenie produktu w treść, a nie jego bezpośrednia promocja.

Pytanie 12

Który z wymienionych programów komputerowych będzie najbardziej pomocny w ulepszeniu fotografii, tak jak pokazano na załączonej ilustracji? Program do

Ilustracja do pytania
A. edycji baz danych
B. grafiki wektorowej
C. składu tekstu
D. grafiki rastrowej
Program do składu tekstu, jak na przykład InDesign, jest przeznaczony do tworzenia publikacji drukowanych lub cyfrowych i choć jest niezwykle zaawansowany w zakresie umieszczania i formatowania tekstu, nie nadaje się do edycji zdjęć. Typowym błędem jest myślenie, że skoro można w nim umieszczać zdjęcia, to równie dobrze można je edytować. W rzeczywistości, programy te mają bardzo ograniczone możliwości manipulacji pikselami. Podobnie jest z grafiką wektorową, której głównym celem jest tworzenie skalowalnych ilustracji, takich jak logotypy. Programy tego typu, jak Adobe Illustrator, operują na obiektach matematycznych, co oznacza, że nie są przystosowane do pracy z detalami na poziomie piksela, które są kluczowe przy edycji fotografii. Natomiast edytory baz danych, takie jak Access, zupełnie nie mają zastosowania w kontekście edycji grafiki. Ich funkcją jest zarządzanie dużymi zbiorami danych, a nie przetwarzanie obrazów. Często spotykanym błędnym przekonaniem jest myślenie, że każdy program komputerowy może w jakiś sposób edytować zdjęcia, ale w rzeczywistości tylko specjalistyczne narzędzia do grafiki rastrowej oferują pełnię możliwości, która jest potrzebna do profesjonalnej obróbki zdjęć.

Pytanie 13

W celu przygotowania fotografii reklamowej przeznaczonej do publikacji na stronie www należy uwzględnić

A. rozdzielczość 600 ppi, tryb kolorów RGB
B. rozdzielczość 72 ppi, tryb kolorów RGB
C. rozdzielczość 96 ppi, tryb kolorów CMYK
D. rozdzielczość 72 ppi, tryb kolorów Lab
Fotografia reklamowa przeznaczona do publikacji na stronie internetowej wymaga szczególnego przygotowania, aby zapewnić jej odpowiednią jakość i zgodność z technicznymi wymaganiami sieci. Rozdzielczość 72 ppi (pikseli na cal) jest standardem dla obrazów wyświetlanych na ekranie, ponieważ większość monitorów nie może wyświetlać wyższej rozdzielczości. Dlatego też obrazy przygotowane z tą rozdzielczością są wystarczająco ostre i jednocześnie nie zajmują zbyt dużo miejsca, co jest kluczowe dla szybkiego ładowania się strony. Z kolei tryb kolorów RGB (Red, Green, Blue) to standardowy schemat kolorów stosowany w urządzeniach elektronicznych takich jak monitory komputerowe, telewizory czy ekrany telefonów. Każdy piksel wyświetlany na ekranie jest wynikiem mieszania tych trzech kolorów. Jest to najwłaściwszy wybór dla treści online, ponieważ gwarantuje, że kolory będą dokładnie odwzorowane na większości urządzeń użytkowników. Dodatkowo, w kontekście projektowania grafiki dla internetu, takie podejście nie tylko spełnia techniczne wymagania, ale też wpływa na doświadczenie użytkownika, zapewniając szybkie wczytywanie i prawidłowy wygląd grafiki na różnych urządzeniach. Moim zdaniem, trzymanie się tych zasad to podstawa każdej dobrej praktyki w web designie oraz marketingu internetowym.

Pytanie 14

Które narzędzia mogą zostać zastosowane w celu utrzymania wysokiej motywacji pracowników do pracy?

A. Ograniczenie dostępu do sieci internetowej
B. Dodatkowe wynagrodzenie
C. Wprowadzenie nadgodzin
D. Zakaz prowadzenia rozmów prywatnych w czasie godzin pracy
Dodatkowe wynagrodzenie to jedno z najskuteczniejszych narzędzi motywacyjnych, które można zastosować w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Pracownicy często doceniają wzrost wynagrodzenia jako bezpośrednie uznanie ich wysiłków i zaangażowania. Taka forma motywacji jest zgodna z teorią hierarchii potrzeb Maslowa, gdzie potrzeby fizjologiczne i bezpieczeństwa finansowego są podstawą. Powszechnie uznawane standardy HR podkreślają znaczenie wynagrodzenia jako kluczowego elementu pakietu motywacyjnego. Firmy, które regularnie dostosowują wynagrodzenia do wyników pracy, obserwują zwykle wzrost lojalności i satysfakcji pracowników. Z praktycznego punktu widzenia, systemy premiowe, bonusy za osiągnięcia lub podwyżki związane z awansami są powszechnie stosowane w wielu branżach. Warto wspomnieć, że dodatkowe wynagrodzenie nie musi być wyłącznie finansowe – może to być również w formie benefitów, takich jak dodatkowe dni urlopu czy wsparcie w rozwoju zawodowym. Wprowadzenie lub zwiększenie takich świadczeń jest zgodne z dobrymi praktykami i może znacząco zwiększyć motywację zespołu, co przekłada się na efektywność pracy i lepsze wyniki biznesowe firmy.

Pytanie 15

Zapis 4+4 w przygotowaniu projektu ulotki oznacza

A. druk kolorowy, przy czym jedna strona ma być czarno-biała
B. druk dwustronnie kolorowy
C. druk obustronny, przy czym tylko jedna strona ma być w pełnej kolorystyce
D. druk jednostronnie kolorowy
Zapis 4+4 w kontekście druku oznacza druk dwustronny, gdzie obie strony są w pełnej kolorystyce. To standardowe oznaczenie w branży poligraficznej. Oznacza, że każda ze stron wykorzystuje pełen zakres kolorów CMYK (czyli cyjan, magenta, żółty i czarny). CMYK to standardowy model kolorów używany w druku, ponieważ pozwala na uzyskanie szerokiej gamy kolorów przy użyciu czterech podstawowych tuszy. W praktyce, druk 4+4 jest często wykorzystywany przy drukowaniu ulotek, broszur czy plakatów, gdzie zależy nam na pełnym oddaniu kolorów z obu stron. Pozwala to na tworzenie bardziej atrakcyjnych i angażujących materiałów, które mogą przyciągać uwagę odbiorców. Dzięki temu, druk 4+4 jest uważany za dobrą praktykę w sytuacjach, gdy kluczowe jest wrażenie wizualne. Co więcej, w nowoczesnych maszynach drukarskich druk 4+4 jest stosunkowo prosty do zrealizowania, co czyni go popularnym wyborem wśród grafików i drukarni. Warto więc pamiętać, że jeśli zależy nam na profesjonalnym wyglądzie materiałów drukowanych, to często warto zainwestować w druk dwustronny kolorowy, aby w pełni wykorzystać możliwości współczesnego druku.

Pytanie 16

Przedstawiony na ilustracji tekst został napisany z wykorzystaniem czcionki

Ilustracja do pytania
A. dwuelementowej z szeryfami belkowymi
B. jednoelementowej bezszeryfowej
C. jednoelementowej z szeryfami skrytymi
D. dwuelementowej bezszeryfowej
Gdy patrzymy na różne typy czcionek, łatwo o pomyłkę, zwłaszcza jeśli nie jesteśmy zaznajomieni z ich specyfiką. Czcionka dwuelementowa bezszeryfowa oznaczałaby, że tekst jest zaprojektowany bez dodatkowych ozdobników na końcach liter, co może sugerować prostotę i nowoczesność. Jednak w naszym przypadku, odpowiedź ta jest błędna, ponieważ widzimy wyraźne szeryfy, które są integralną częścią designu. Z kolei czcionka jednoelementowa bezszeryfowa może być często mylona z dwuelementową, szczególnie w sytuacjach, gdy projekt graficzny jest minimalistyczny. Jednoelementowe bezszeryfowe czcionki, takie jak Arial czy Helvetica, nadają się doskonale do zastosowań cyfrowych, gdzie czytelność i prostota są kluczowe. Ostatnia opcja, czcionka jednoelementowa z szeryfami skrytymi, to często nieporozumienie, gdyż szeryfy skryte to termin rzadko używany i niezbyt dobrze zdefiniowany. Może prowadzić do błędnych interpretacji, że czcionka ma ukryte lub subtelne ozdobniki, co jest nieprawidłowym założeniem w tym kontekście. Kluczowym błędem jest niezrozumienie, jak szeryfy wpływają na czytelność i estetykę tekstu, co jest fundamentalne dla każdego projektu typograficznego. By uniknąć takich pomyłek, warto poświęcić czas na zapoznanie się z podstawami typografii i jej wpływem na odbiór wizualny.

Pytanie 17

Z którego z wymienionych nośników reklamy powinien skorzystać producent luksusowych jachtów, jeżeli jego grupą docelową mają być osoby o ponadprzeciętnych dochodach?

A. Ogłoszenie modułowe w jednym z ogólnopolskich tabloidów
B. Ogłoszenie drobne w jednej z regionalnych gazet w Polsce
C. Insert w miesięczniku gospodarczym skierowanym do inwestorów
D. Spot reklamowy w regionalnej, komercyjnej stacji radiowej
Wybór odpowiedniego nośnika reklamy jest kluczowy dla skutecznego dotarcia do grupy docelowej, szczególnie gdy mówimy o produktach luksusowych. Spot reklamowy w regionalnej, komercyjnej stacji radiowej może trafiać do szerokiej publiczności, ale niekoniecznie do osób o wysokich dochodach zainteresowanych luksusowymi jachtami. Regionalne stacje radiowe zazwyczaj celują w masowe rynki, co nie jest zgodne z celowaniem w niszę luksusową. Podobnie, ogłoszenie drobne w jednej z regionalnych gazet w Polsce będzie miało niską efektywność w dotarciu do zamożnych klientów. Gazety regionalne mają zazwyczaj szeroki, lecz mało zróżnicowany target, a ogłoszenia drobne są często ignorowane przez czytelników szukających prestiżu i jakości. Ogłoszenie modułowe w jednym z ogólnopolskich tabloidów również nie spełnia swojego zadania. Tabloidy przyciągają uwagę szerokiego grona, ale nie są kojarzone z luksusem i ekskluzywnością, co może osłabić wizerunek luksusowego produktu. W przypadku reklamowania dóbr o wysokiej wartości, jak luksusowe jachty, kluczowe jest skupienie się na mediach i kanałach, które są kojarzone z ekskluzywnością i prestiżem, co pozwala na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej i budowanie silnej pozycji marki na rynku. W branży mówi się o personalizacji i segmentacji jako podstawach skutecznej komunikacji marketingowej, co jest szczególnie ważne przy promocji produktów skierowanych do wąskiej i specyficznej grupy odbiorców.

Pytanie 18

Którego z wymienionych narzędzi należy użyć, aby uzyskać kształty zawieszek przedstawione na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Wykrojnika
B. Kalandra
C. Rakli
D. Falcerki
Wykrojnik to narzędzie, które jest niezbędne w procesie wycinania precyzyjnych i powtarzalnych kształtów z różnych materiałów, takich jak papier, karton, czy tworzywa sztuczne. Stosowany jest głównie w przemyśle poligraficznym, introligatorskim oraz w produkcji opakowań. Dzięki wykrojnikowi można uzyskać złożone kształty, które byłyby trudne do osiągnięcia innymi metodami, co ma kluczowe znaczenie w masowej produkcji. Na ilustracji widać zawieszki, które mają specyficzne i powtarzalne kształty, idealne do wycięcia za pomocą wykrojnika. W praktyce, wykrojniki są projektowane indywidualnie dla danego zamówienia, co pozwala na dostosowanie ich do specyficznych potrzeb i projektów. Stosowanie wykrojników jest zgodne z branżowymi standardami, które kładą nacisk na precyzję i efektywność produkcji. Warto wiedzieć, że wykrojnik jest częścią bardziej złożonego systemu produkcyjnego, w którym liczy się nie tylko sam kształt, ale i jego funkcjonalność. Moim zdaniem, posiadanie umiejętności korzystania z wykrojników jest niezwykle przydatne w pracy w branży produkcyjnej, zwiększając jednocześnie jakość finalnego produktu.

Pytanie 19

Który dokument zawiera opis konstrukcji oraz zasady prawidłowego używania grafiki przedstawionej na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Księga znaku
B. Flowchart
C. Brief mediowy
D. Media plan
Dokument, który nazywamy księgą znaku, to nic innego jak swoisty przewodnik po identyfikacji wizualnej firmy. Zawiera wszystkie niezbędne zasady dotyczące użycia logotypu - jego konstrukcji, kolorystyki, proporcji, a także dozwolonych i niedozwolonych modyfikacji. To narzędzie niezwykle praktyczne, zwłaszcza dla grafików i działów marketingu, bo zapewnia spójność marki w każdym medium. Wyobraź sobie, że ktoś nagle zmieni kolor lub kształt loga - chaos gotowy! Księga znaku temu zapobiega, dając jasne wytyczne. Dobre praktyki branżowe mówią, że każda firma, niezależnie od wielkości, powinna mieć taki dokument. Warto pomyśleć o niej jako o instrukcji obsługi dla logo. Jeśli masz w rękach księgę znaku, wiesz dokładnie, jak logo ma wyglądać na wizytówkach, plakatach czy nawet na wielkim bilboardzie. Moim zdaniem, to podstawa profesjonalnego podejścia do zarządzania marką.

Pytanie 20

Który z wymienionych programów umożliwia stworzenie bazy danych klientów, w której jest możliwe automatyczne wyszukiwanie kontrahentów?

A. Program do edycji grafiki rastrowej
B. Edytor HTML
C. Arkusz kalkulacyjny
D. Program do edycji grafiki wektorowej
Wybór innych narzędzi, takich jak edytor HTML, programy do edycji grafiki rastrowej czy wektorowej, nie jest odpowiedni do tworzenia baz danych klientów z funkcją automatycznego wyszukiwania. Edytory HTML służą do tworzenia stron internetowych i nie mają wbudowanych funkcji do przetwarzania danych w tak dynamiczny sposób, jak to robią arkusze kalkulacyjne. Mimo że można zintegrować bazy danych z HTML za pomocą dodatkowych technologii, już samo środowisko HTML nie jest do tego przystosowane. Z kolei programy graficzne, zarówno te do edycji grafiki rastrowej, jak i wektorowej, są zaprojektowane do pracy z obrazami, a nie z danymi tekstowymi czy liczbami. Wykorzystanie ich do zarządzania danymi klientów byłoby nieefektywne i niepraktyczne, ponieważ nie posiadają narzędzi do filtrowania informacji czy wyszukiwania rekordów. Typowym błędem jest myślenie, że każdy program komputerowy ma uniwersalne zastosowanie. W rzeczywistości jednak, każdy z nich ma specyficzne przeznaczenie i najlepsze efekty uzyskuje się, używając ich zgodnie z ich głównym funkcjonalnym zamysłem. Dlatego zrozumienie, jakie narzędzia najlepiej pasują do konkretnego zadania, jest kluczowe w osiąganiu efektywności i zgodności z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 21

Realizując zamówienie na 100 000 sztuk ulotek reklamowych w formacie A5, należy zastosować

A. druk cyfrowy
B. fleksografię
C. tampondruk
D. druk offsetowy
Druk offsetowy to idealna technika dla dużych nakładów, takich jak 100 000 sztuk ulotek w formacie A5. Jest to technika druku pośredniego, co oznacza, że obraz nie jest przenoszony bezpośrednio na papier, lecz przez cylinder pośredni. Dzięki temu zdjęcia i grafiki są bardzo szczegółowe, a kolory żywe i dokładne. Offset jest niezastąpiony przy dużych zamówieniach, ponieważ koszty związane z przygotowaniem form drukarskich rozkładają się na dużą ilość kopii, co sprawia, że cena jednostkowa ulotki jest bardzo konkurencyjna. Druk offsetowy jest też szybki i wydajny, co pozwala na realizację dużych zamówień w krótkim czasie. W branży mówi się, że offset to 'złoty standard' dla druku komercyjnego, i moim zdaniem trudno się z tym nie zgodzić. Bardzo popularny jest w drukarniach na całym świecie, gdzie jest używany do produkcji nie tylko ulotek, ale również książek, czasopism czy opakowań. Dodatkowo, offset oferuje dużą elastyczność w doborze papieru i wykończenia, co pozwala lepiej dostosować produkt do indywidualnych potrzeb klienta.

Pytanie 22

Jeżeli we wszystkich mediach reklamowych użyto jednego sloganu reklamowego to elementem wpływającym na skuteczność przekazu jest

A. spójność
B. oryginalność
C. kreatywność
D. atrakcyjność
Spójność to kluczowy element w marketingu, szczególnie jeśli mówimy o kampaniach reklamowych. Polega ona na utrzymaniu jednolitego przekazu we wszystkich mediach. Dzięki temu odbiorca, niezależnie od kanału przekazu, odbiera tę samą wiadomość, co zwiększa jej zapamiętywalność i skuteczność. Wyobraź sobie, że słuchasz reklamy w radiu, widzisz ją w telewizji i na billboardzie – wszędzie te same hasła, ten sam styl. Powoduje to, że marka jest bardziej rozpoznawalna i buduje zaufanie. W branży marketingowej mówi się często o tzw. 'brand consistency', czyli spójności marki. Standardy mówią jasno, że spójność buduje wiarygodność. Przykładowo, firmy jak Apple czy Nike są znane ze swojej spójnej komunikacji, co przyczynia się do ich ogromnego sukcesu. Dlatego, jeśli chcesz mieć skuteczną kampanię reklamową, pamiętaj o spójności!

Pytanie 23

Na której ilustracji widoczny jest efekt powiększenia, czyli przeskalowania obrazu cyfrowegocharakterystyczny dla grafiki rastrowej?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 4
B. Na ilustracji 3
C. Na ilustracji 2
D. Na ilustracji 1
Ilustracja 4 pokazuje efekt powiększenia grafiki rastrowej, co skutkuje widocznymi pikselami i utratą szczegółów. Grafika rastrowa, jak sama nazwa wskazuje, składa się z siatki pikseli, z których każdy ma swoją określoną pozycję i kolor. Kiedy powiększamy obraz rastrowy, piksele te stają się bardziej widoczne, co prowadzi do efektu zwanego pikselizacją. Jest to szczególnie istotne przy projektowaniu materiałów do druku, gdzie wymagana jest wysoka rozdzielczość. W świecie zawodowym, często korzysta się z grafiki wektorowej do projektów, które muszą być skalowane do różnych rozmiarów, ponieważ wektory można powiększać bez utraty jakości. Jednak przy tworzeniu grafiki na potrzeby internetu, grafika rastrowa jest nadal powszechnie używana ze względu na jej zdolność do przedstawiania złożonych kolorów i detali. Z mojego doświadczenia, zawsze warto pamiętać o dopasowaniu odpowiedniego formatu grafiki do konkretnego zastosowania, by uniknąć niepożądanych efektów wizualnych.

Pytanie 24

Jaką minimalną ilość tkaniny należy zamówić, aby można było wykonać 20 banerów oczkowanych o wymiarach 1×2 m, przy założeniu, że w hurtowni dostępna jest tylko tkanina o szerokości 1,20 m, a straty wynikające ze stosowanej technologii produkcji sięgają 10% materiału? Nie dopuszcza się sklejania kawałków tkaniny w większą całość.

Ilustracja do pytania
A. 20 m
B. 44 m
C. 40 m
D. 22 m
Przy analizie, ile tkaniny potrzebujemy na 20 banerów, istotne jest skupienie się na dostępnych wymiarach tkaniny i technicznych ograniczeniach produkcji. Częstym błędem jest nieuwzględnienie dostępnej szerokości materiału oraz strat związanych z produkcją. Jeśli myślimy, że wystarczy zamówić dokładnie tyle materiału, ile wynoszą teoretyczne wymiary banerów - jesteśmy w błędzie. W przypadku gdy tkanina ma szerokość 1,2 m, a każdy baner wymaga kawałka o długości 2 m, rzeczywiste zużycie materiału jest większe niż 2 m² na baner. Przy dodaniu 10% strat produkcyjnych, całkowite zapotrzebowanie na materiał wzrasta. Pominięcie tych aspektów prowadzi do błędnego założenia, że wystarczy mniejsza ilość tkaniny, jak np. 20 m lub 22 m, co nie uwzględnia dodatkowego materiału na straty. Nawet 40 m tkaniny nie uwzględnia wszystkich strat i dodatkowego zapotrzebowania wynikającego z szerokości dostępnego materiału. Zrozumienie i uwzględnienie takich czynników są kluczowe w praktycznym zarządzaniu materiałami w produkcji. Tylko przemyślane planowanie pozwala na efektywne wykorzystanie surowców i uniknięcie opóźnień w realizacji projektów.

Pytanie 25

Na ilustracji czerwoną i zieloną linią zaznaczono obszar:

Ilustracja do pytania
A. formatu i linie zgięcia
B. spadu i linie koloru
C. bezpieczny i linie cięcia
D. kreślenia i linie spadu
Odpowiedź, wskazująca na obszar bezpieczny i linie cięcia, jest poprawna. W projektowaniu graficznym obszar bezpieczny to ten, w którym umieszcza się istotne elementy, takie jak tekst i logo, aby nie zostały przypadkowo obcięte podczas druku. Czerwona linia zazwyczaj oznacza linie cięcia, co wskazuje na dokładne miejsce, w którym zostanie wykonane cięcie materiału drukowanego. Jest to niezwykle istotne w branży poligraficznej, gdzie dokładność jest kluczowa, a pomyłki mogą prowadzić do dużych strat. Na przykład, w produkcji wizytówek, obszar bezpieczny gwarantuje, że wszystkie dane kontaktowe pozostaną widoczne po przycięciu. Z mojego doświadczenia wynika, że zawsze warto zostawić kilka milimetrów marginesu, aby uniknąć przykrych niespodzianek. Standardowe branżowe praktyki sugerują, aby ten margines wynosił przynajmniej 3 mm, co dodatkowo podnosi estetykę finalnego produktu. Takie podejście zapewnia, że końcowy projekt wygląda profesjonalnie i spełnia oczekiwania klienta.

Pytanie 26

Przedstawiony na rysunku layout należy wykorzystać, projektując reklamę

Ilustracja do pytania
A. zewnętrzną
B. internetową
C. modułową w prasie
D. modułową w magazynach
Layout przedstawiony na rysunku jest typowy dla reklamy internetowej. Widzimy tu układ składający się z różnych sekcji, które odpowiadają za różne funkcje i treści reklamowe. Tego typu layout często wykorzystuje się w projektowaniu stron internetowych i banerów online. Jego celem jest przyciągnięcie uwagi użytkowników oraz efektywne przekazanie informacji. Standardem w branży są układy adaptacyjne, które dostosowują się do różnych urządzeń i rozdzielczości ekranów, co jest kluczowe w przypadku reklam internetowych. Możliwość edycji i szybkiej aktualizacji treści również przemawia za tym rodzajem reklamy. W porównaniu do innych form reklamy, internetowa charakteryzuje się niższymi kosztami produkcji i większym zasięgiem. Praktyka pokazuje, że dobrze zaprojektowany layout internetowy może znacznie zwiększyć konwersję i zaangażowanie użytkowników. Z mojego doświadczenia, wykorzystanie takiego układu w kampaniach online pozwala na precyzyjne targetowanie grup docelowych i analizę wyników w czasie rzeczywistym, co jest nieocenioną zaletą w dzisiejszym świecie marketingu cyfrowego.

Pytanie 27

Na wykresie przedstawiony został cykl życia napoju ABC. Który cel przekazu reklamowego powinien zostać zrealizowany przez intensywną reklamę pionierską w pierwszej fazie cyklu?

Ilustracja do pytania
A. Porównywanie z innymi produktami
B. Przekonywanie do produktu
C. Zapoznawanie z produktem
D. Przypominanie produktu
W pierwszej fazie cyklu życia produktu, znanej jako faza wprowadzenia, kluczowym celem reklamy jest zapoznanie potencjalnych klientów z produktem. Dlaczego? Bo na tym etapie konsumenci nie są jeszcze świadomi istnienia nowego produktu na rynku i jego korzyści. Stąd właśnie intensywna reklama pionierska. Jej zadaniem jest zbudowanie świadomości i zainteresowania wśród konsumentów. Warto zauważyć, iż standardy branżowe podkreślają, że efektywne kampanie reklamowe na tym etapie powinny skupiać się na edukacji rynku. Przykładowo, jeśli napój ABC wchodzi na rynek, reklama może pokazywać jego unikalne właściwości, takie jak składniki czy nowatorskie metody produkcji. To kluczowe, aby przyciągnąć pierwszych użytkowników, którzy mogą stać się lojalnymi klientami. Z mojego doświadczenia, dobrze zaprojektowana kampania na tym etapie potrafi zdziałać cuda i dać produktowi świetny start na rynku.

Pytanie 28

Którą funkcję należy zastosować, aby w bazie danych o klientach sporządzonej w arkuszu kalkulacyjnym, wyszukać oraz wyświetlić kontrahentów wyłącznie z województwa podkarpackiego?

A. Kompilacja
B. Sortowanie
C. Filtrowanie
D. Grupowanie
Filtrowanie to jedna z najważniejszych funkcji, z której korzystamy, gdy musimy wyselekcjonować określone dane spośród dużej ilości informacji. W kontekście arkuszy kalkulacyjnych, takich jak Excel, filtrowanie pozwala szybko i efektywnie wyodrębnić interesujące nas rekordy, np. klientów z konkretnego województwa, jak podkarpackie. Jest to szczególnie przydatne, kiedy mamy do czynienia z dużymi bazami danych, gdzie ręczne przeszukiwanie byłoby zbyt czasochłonne i podatne na błędy. Filtrowanie umożliwia również tworzenie bardziej złożonych kryteriów wyszukiwania, łącząc różne warunki, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania danymi. Dzięki temu można nie tylko uzyskać potrzebne informacje, ale także przygotować dane do dalszej analizy. Na przykład, można szybko wyodrębnić dane klientów, aby potem śledzić ich zamówienia czy analizować statystyki sprzedaży. Z mojego doświadczenia, filtrowanie jest narzędziem, które powinien znać każdy, kto pracuje z danymi, gdyż pozwala to na efektywne zarządzanie i optymalizację pracy.

Pytanie 29

Które z wymienionych zadań jest charakterystyczne dla domu mediowego?

A. Preprodukcja filmu reklamowego
B. Stworzenie scenariusza spotu
C. Zakup czasu antenowego
D. Organizacja eventów
Zadania takie jak organizacja eventów, tworzenie scenariuszy spotów czy preprodukcja filmów reklamowych są często mylone z działaniami domu mediowego, ale w rzeczywistości różnią się fundamentalnie. Organizacja eventów to bardziej działalność agencji eventowej, która zajmuje się planowaniem i realizacją wydarzeń, często o charakterze promocyjnym. To zadanie wymaga umiejętności logistycznych i kreatywnych, ale nie wpisuje się bezpośrednio w działalność domów mediowych, które skupiają się na mediach masowych. Tworzenie scenariusza spotu to domena agencji kreatywnych, gdzie zespół specjalistów - copywriterów i art directorów - pracuje nad przekazem reklamowym. Tu potrzebna jest wyjątkowa kreatywność i zrozumienie psychologii konsumenta. Natomiast preprodukcja filmu reklamowego to proces techniczny, obejmujący przygotowania do kręcenia, takie jak casting, wybór lokalizacji czy ustalanie harmonogramu. To zadanie jest realizowane przez producentów filmowych lub agencje produkcyjne. Domy mediowe w tym wszystkim skupiają się na strategii mediowej i efektywnym wykorzystaniu budżetu reklamowego. Wybór tych innych działań jako charakterystycznych dla domu mediowego wynika często z błędnego utożsamiania tych pojęć z szeroko pojętą reklamą. Kluczowe jest rozróżnienie między tymi różnymi rolami, co pomaga uniknąć pomyłek w rozumieniu struktury branży reklamowej. Każda z tych dziedzin wymaga specyficznych umiejętności i wiedzy, choć często współpracują ze sobą, by osiągnąć wspólny cel - skuteczną kampanię reklamową.

Pytanie 30

Które parametry techniczne musi spełniać reklama przygotowana do emisji w telewizji cyfrowej?

A. System NTSC, format obrazu 1:1
B. System HDTV, format obrazu 16:9
C. System PAL, format obrazu 9:16
D. System SECAM, format obrazu 4:3
Reklama telewizyjna w systemie HDTV to standard nowoczesnej emisji, który zapewnia wysoką jakość obrazu. System ten, w połączeniu z formatem 16:9, jest obecnie najpopularniejszym formatem nadawania w telewizji cyfrowej na całym świecie. Dlaczego to takie ważne? Otóż, format 16:9 jest bardziej dostosowany do ludzkiego pola widzenia, co zapewnia lepsze doświadczenie wizualne. To właśnie dzięki tym proporcjom obraz jest bardziej naturalny i wciągający dla widza. Co więcej, system HDTV, czyli telewizja wysokiej rozdzielczości, dostarcza obraz w rozdzielczościach znacznie przewyższających standardowe systemy takie jak PAL czy SECAM. Dzięki temu reklamy mogą zawierać więcej szczegółów, co jest kluczowe przy przedstawianiu produktów czy usług w sposób atrakcyjny i szczegółowy. W praktyce oznacza to, że każdy element reklamy, od koloru po ruch, jest bardziej wyraźny i realistyczny. Warto też wspomnieć, że stosowanie systemu HDTV i formatu 16:9 jest zgodne z międzynarodowymi standardami nadawania, co ułatwia dystrybucję treści na różnych rynkach. Z mojego doświadczenia wynika, że agencje reklamowe coraz częściej wybierają ten format, bo jest on bardziej przyszłościowy i zgodny z najnowszymi trendami technologicznymi.

Pytanie 31

Zapis 4+4 w przygotowaniu projektu ulotki oznacza

A. druk jednostronnie kolorowy
B. druk obustronny, przy czym tylko jedna strona ma być w pełnej kolorystyce
C. druk kolorowy, przy czym jedna strona ma być czarno-biała
D. druk dwustronnie kolorowy
Zapis 4+4 w kontekście przygotowywania projektu ulotki oznacza, że dokument ma być drukowany dwustronnie, a obie strony będą w pełnym kolorze. '4' odnosi się do czterech podstawowych kolorów używanych w druku offsetowym, czyli CMYK: cyjan, magenta, żółty i czarny. Taka konfiguracja jest standardem w branży poligraficznej dla uzyskania żywych i realistycznych barw, co jest kluczowe w tworzeniu materiałów marketingowych. Dzięki temu ulotki przyciągają wzrok, co z kolei może zwiększyć ich efektywność. W praktyce, jeśli chcemy przedstawić nasz produkt w jak najlepszym świetle, pełna kolorystyka na obu stronach ulotki może być nieoceniona. Dodatkowo, przy stosowaniu druku dwustronnego kolorowego, warto zwrócić uwagę na jakość papieru, który powinien być wystarczająco gruby, aby kolory z jednej strony nie prześwitywały na drugą. Przygotowując projekt, dobrze jest również pamiętać o odwzorowaniu barw w przestrzeni CMYK, co pozwala uniknąć rozczarowań po wydruku. Przestrzeganie tych zasad jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi i zapewnia wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 32

Realizując zamówienie na 100 000 sztuk ulotek reklamowych w formacie A5, należy zastosować

A. fleksografię
B. tampondruk
C. druk offsetowy
D. druk cyfrowy
Druk offsetowy to jedna z najpopularniejszych technik stosowanych w produkcji dużych nakładów materiałów drukowanych, takich jak ulotki, broszury czy gazety. Jej główną zaletą jest możliwość uzyskania wysokiej jakości przy niskich kosztach jednostkowych przy dużych nakładach. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu płyt offsetowych i odpowiednich maszyn drukarskich, które pozwalają na szybką i efektywną produkcję. W praktyce, offset jest idealny dla nakładów rzędu dziesiątek tysięcy egzemplarzy, co czyni go doskonałym wyborem dla zamówienia na 100 000 sztuk ulotek reklamowych w formacie A5. Przykładowo, wiele dużych drukarni oferuje właśnie tę technikę ze względu na jej efektywność kosztową i jakość. Ważne jest również, że druk offsetowy zapewnia spójność kolorystyczną i precyzję detali, co jest niezwykle istotne w przypadku materiałów reklamowych, gdzie każdy detal się liczy. W branży drukarskiej offset jest uważany za standard dla produkcji masowej, a jego wybór często sugerowany jest przez samych specjalistów w zależności od specyfikacji zamówienia. Z mojego doświadczenia, przy tak dużych zamówieniach zawsze warto polegać na sprawdzonych rozwiązaniach, które gwarantują jakość i oszczędność.

Pytanie 33

Do wykonania reklamy z wykorzystaniem folii OWV (One Way Vision) stosuje się technikę

A. druku solwentowego
B. fleksografii
C. druku offsetowego
D. termotransferu
Wybór niepoprawnej techniki druku dla folii OWV wynika z różnych błędów myślowych i nieporozumień na temat zastosowań każdej z metod. Fleksografia, na przykład, to technika druku używana głównie w produkcji opakowań oraz materiałów reklamowych na elastycznych podłożach, takich jak folie, ale nie jest idealna dla OWV. Jest to metoda bardziej odpowiednia do dużych nakładów, gdzie nie wymaga się tak wysokiej odporności na warunki zewnętrzne jak w przypadku solwentu. Termotransfer z kolei jest techniką powlekania, która stosuje się głównie w personalizacji odzieży, takich jak nadruki na koszulkach. W przypadku folii OWV, jej specyficzna struktura, pełna mikrootworów, nie nadaje się do tego rodzaju drukowania, które wymaga mniej porowatych powierzchni. Druk offsetowy, chociaż popularny i szeroko stosowany w druku masowym, jak książki czy czasopisma, nie jest najbardziej efektywny dla aplikacji na foliach OWV, głównie dlatego, że offset wymaga płaskich, nieprzepuszczających światła podłoży dla zachowania jakości druku. Typowe błędy myślowe polegają na nieuwzględnieniu specyfiki materiału OWV i jego wymagań co do druku. Folia ta, ze względu na swoją konstrukcję i zastosowania, wymaga wykorzystania technik dostosowanych do druku na materiałach zewnętrznych wymagających odporności na warunki atmosferyczne oraz wysokiej jakości kolorystycznej. Druk solwentowy spełnia te kryteria, podczas gdy inne wymienione metody nie oferują takich korzyści w kontekście OWV.

Pytanie 34

Materiał filmowy przedstawia wykonanie retuszu fotografii portretowej z wykorzystaniem

A. narzędzia korygującego
B. maski warstwy
C. filtrów
D. kanałów
Retusz fotografii portretowej z wykorzystaniem narzędzia korygującego jest jednym z podstawowych i najczęściej używanych sposobów obróbki zdjęć. Dlaczego? Otóż, narzędzie korygujące, szczególnie w programach takich jak Adobe Photoshop, pozwala na precyzyjne usuwanie niedoskonałości skóry, takich jak pryszcze, zmarszczki czy inne drobne defekty. Dzięki temu możemy uzyskać gładki i naturalny efekt, który jest szczególnie pożądany w fotografii portretowej. W praktyce, narzędzie to działa na zasadzie próbkowania i klonowania pikseli, co oznacza, że możemy zamaskować niechciane elementy zdjęcia, zastępując je pikselami z pobliskich czystych obszarów. Moim zdaniem, kluczowe jest tutaj zachowanie umiaru i subtelności, aby efekt końcowy nie wyglądał nienaturalnie. W branży fotograficznej powszechnie uznaje się, że dobry retusz to taki, który jest niewidoczny gołym okiem. Standardem jest stosowanie tego narzędzia na warstwie duplikującej oryginalne zdjęcie, co pozwala na zachowanie wersji pierwotnej i możliwość późniejszej edycji. Dodatkowo, warto wspomnieć, że narzędzie korygujące można także używać do usuwania niechcianych obiektów w tle, co czyni je niezwykle wszechstronnym i użytecznym w codziennej pracy fotografa.

Pytanie 35

Wiadomość e-mail wysyłaną do określonej grupy potencjalnych klientów firmy określa się terminem

A. spam
B. newsletter
C. reklama AdWords
D. reklama pop up
Odpowiedź newsletter jest właściwa, bo to właśnie w ten sposób najczęściej firmy komunikują się z grupą swoich potencjalnych klientów. Newslettery to regularne wiadomości e-mail, które mogą zawierać nowości o produktach, usługach, promocjach czy innych istotnych informacji dla odbiorców. Ich celem jest budowanie zaangażowania i relacji z klientami oraz potencjalnymi klientami. W branży marketingowej newslettery są uważane za jedno z bardziej efektywnych narzędzi do utrzymywania relacji z klientami, ponieważ pozwalają na bezpośredni kontakt i personalizację treści dla odbiorcy. Dzięki analityce można śledzić efektywność takich kampanii, co pozwala na optymalizację przekazu. Warto korzystać z najlepszych praktyk takich jak personalizacja treści, segmentacja odbiorców oraz testowanie różnych wersji wiadomości, aby maksymalizować zaangażowanie odbiorców. Dobrze zaprojektowany newsletter może znacznie wpłynąć na wizerunek firmy i wspierać sprzedaż poprzez budowanie trwałej relacji z klientem. Moim zdaniem, to potężne narzędzie, które warto dobrze zrozumieć i wykorzystywać w strategii marketingowej.

Pytanie 36

W briefie określono założenia kampanii reklamowej skierowanej do seniorów. Który rodzaj reklamy będzie najbardziej efektywny?

A. Reklama w formie kodu QR
B. Reklama w mediach społecznościowych
C. Reklama ambientowa
D. Reklama na billboardzie
Reklama na billboardzie to klasyczna forma przekazu, która wciąż cieszy się dużą skutecznością, zwłaszcza w kontekście kampanii skierowanych do seniorów. Jest to nośnik reklamy, który przyciąga uwagę dzięki swojej wielkości i strategicznemu umiejscowieniu w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak przy głównych drogach czy w centrach miast. Billboardy nie wymagają od odbiorcy interakcji ani posiadania nowoczesnych technologii, co jest szczególnie istotne w przypadku starszej grupy wiekowej. Seniorzy często preferują tradycyjne formy reklamy, które są dla nich bardziej czytelne i zrozumiałe. W dodatku, billboardy pozwalają na stałą ekspozycję marki, co sprzyja budowaniu jej rozpoznawalności. Warto również pamiętać, że seniorzy często spędzają czas na spacerach lub podróżach samochodem, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zauważą taki rodzaj reklamy. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby treść na billboardzie była prosta i łatwa do zapamiętania, co jeszcze bardziej zwiększa jego efektywność w tej grupie docelowej.

Pytanie 37

Przedstawiony na ilustracji slogan reklamowy został utworzony przy użyciu

Ilustracja do pytania
A. kapitalików, kroju pisma: dwuelementowego bezszeryfowego
B. majuskuł, kroju pisma: pisanki dwuelementowej
C. kapitalików, kroju pisma: jednoelementowego szeryfowego
D. wersalików, kroju pisma: jednoelementowego szeryfowego
Wersaliki są pełnymi wielkimi literami, co odróżnia je od kapitalików, które są mniejsze i bardziej subtelne. W tym pytaniu rozważano kroje pisma zarówno szeryfowe, jak i bezszeryfowe. Krój pisma dwuelementowy bezszeryfowy odnosi się do liter pozbawionych dodatkowych ozdobników na końcach, co nadaje im nowoczesny i minimalistyczny wygląd. W przeciwieństwie do szeryfowego pisma, bezszeryfowe często jest używane w mediach cyfrowych ze względu na jego prostotę i czytelność na ekranach. Jednak w kontekście ilustracji, mamy do czynienia z szeryfami, co wyklucza bezszeryfowe opcje. Odpowiedź dotycząca majuskuł i pisanki dwuelementowej jest błędna, ponieważ majuskuły to pojęcie odnoszące się do wielkich liter w ogólności, a pisanka to bardzo specyficzny rodzaj kroju pisma, charakteryzujący się połączeniami między literami, przypominający pismo ręczne. Wybór odpowiedniego kroju pisma jest kluczowy w projektowaniu, ponieważ wpływa na estetykę oraz funkcjonalność projektu. Zrozumienie różnic między tymi typami pozwala projektantom na efektywne przekazywanie zamierzonych emocji i informacji. Częstym błędem jest nieświadomość różnic i wybór kroju pisma, który nie pasuje do kontekstu, co może prowadzić do nieczytelności lub niewłaściwego odbioru treści. Dlatego warto zwracać uwagę na te subtelności, aby tworzyć spójne i profesjonalne projekty.

Pytanie 38

Na której ilustracji przedstawiono akcydens?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 4
B. Na ilustracji 1
C. Na ilustracji 2
D. Na ilustracji 3
Na ilustracji 1 widzimy formularz faktury, który jest klasycznym przykładem akcydensu. Akcydensy to druki użytkowe, często stosowane w biznesie – jak faktury, wizytówki czy zaproszenia. Są one projektowane z myślą o funkcjonalności i przejrzystości. Wydruk akcydensowy musi być czytelny i estetyczny, co często wymaga zastosowania standardów typograficznych. W praktyce, projektując akcydensy, warto zwrócić uwagę na rozplanowanie tekstu, użycie odpowiednich czcionek oraz kolorystyki, które z jednej strony spełniają funkcję informacyjną, a z drugiej estetyczną. W branży poligraficznej ważne jest, żeby takie druki były zgodne z oczekiwaniami klienta, ale jednocześnie zgodne z normami prawnymi, jak np. w przypadku faktur. Dzięki znajomości tych aspektów, tworzenie akcydensów staje się bardziej efektywne i spełnia swoje zadanie w codziennej działalności firm.

Pytanie 39

Które kryterium segmentacji rynku zastosowała agencja reklamy wybierając swoich klientówinstytucjonalnych w oparciu o ich częstotliwość zakupu?

A. Geograficzne
B. Demograficzne
C. Społeczne
D. Behawioralne
Wybór kryterium społecznego, geograficznego lub demograficznego jako podstawy segmentacji rynku może być kuszący, ale w kontekście częstotliwości zakupu są to podejścia mniej efektywne. Segmentacja społeczna skupia się bardziej na aspektach takich jak styl życia czy status społeczny klientów, co niekoniecznie ma bezpośredni związek z tym, jak często dokonują oni zakupów. Z kolei segmentacja geograficzna, skupiająca się na lokalizacji klientów, jest przydatna w innych kontekstach, np. przy dostosowywaniu oferty do specyfiki lokalnego rynku, ale niekoniecznie odpowiada na pytanie o częstotliwość zakupów. Demograficzne podejście zazwyczaj odnosi się do cech takich jak wiek, płeć czy dochód, co również nie daje pełnego obrazu zachowań zakupowych. Typowym błędem jest założenie, że te kryteria automatycznie przekładają się na wzorce zakupowe, co nie zawsze jest prawdą. W rzeczywistości, klienci z różnych grup demograficznych mogą mieć bardzo podobne zachowania zakupowe, co pokazuje, że segmentacja behawioralna, analizująca rzeczywiste działania klientów, jest bardziej precyzyjna i skuteczna w kontekście określania strategii marketingowych opartych na częstotliwości zakupu.

Pytanie 40

W procesie tworzenia reklamy radiowej na etapie postprodukcji wykonywany jest

A. harmonogram prac
B. scenariusz reklamy
C. montaż
D. casting aktorów
Montaż w procesie tworzenia reklamy radiowej to kluczowy etap postprodukcji, gdzie wszystkie elementy dźwiękowe zebrane podczas nagrań są odpowiednio łączone i modyfikowane. To właśnie na tym etapie powstaje ostateczny kształt reklamy, który trafi do emisji. Montaż pozwala na skomponowanie muzyki, dialogów, efektów dźwiękowych i narracji w spójną całość. Moim zdaniem, to jeden z najciekawszych momentów, bo można zobaczyć, jak początkowe pomysły nabierają realnego kształtu. Praktycznym przykładem zastosowania montażu jest synchronizacja dźwięków z głosami aktorów, gdzie każde słowo i tonacja muszą być idealnie dopasowane do reszty materiału. Dobre praktyki branżowe wskazują, że montażysta powinien znać nie tylko techniczne aspekty swojej pracy, ale także posiadać wyczucie rytmu i dynamiki, by stworzyć reklamę, która przyciągnie uwagę słuchaczy. Z mojego doświadczenia wynika, że kluczowym elementem jest współpraca z reżyserem i producentem, którzy mogą dostarczyć cennych wskazówek i uwag. Dzięki montażowi reklama zyskuje swoją finalną formę, która jest nie tylko atrakcyjna, ale i skuteczna komercyjnie.