Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 08:59
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 09:19

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kompresja MP3 polega na usunięciu z sygnału tych informacji, które są najlepiej słyszalne?

A. wzmocnieniu w sygnale tych danych, które są niesłyszalne
B. wyciszeniu w sygnale tych danych, które są słyszalne
C. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są słabo słyszalne lub niesłyszalne
D. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są najlepiej słyszalne
Kompresja MP3 nie polega na eliminacji danych, które są najlepiej słyszalne, ani na ich wzmocnieniu lub wyciszeniu. Podejście, które sugeruje eliminowanie danych najlepiej słyszalnych, jest błędne, ponieważ wyklucza istotne fragmenty dźwięku, które mają kluczowe znaczenie dla jakości audio. Dodatkowo, wzmocnienie danych niesłyszalnych, co sugeruje jedna z odpowiedzi, jest nieefektywne, ponieważ takie dane nigdy nie będą odtwarzane przez użytkownika, a ich wzmacnianie tylko zwiększy rozmiar pliku bez wpływu na percepcję dźwięku. Wyciszenie danych słyszalnych również nie jest właściwym podejściem, ponieważ może prowadzić do utraty ważnych informacji audio, co negatywnie wpłynęłoby na jakość odtwarzania. Rozumienie psychoakustyki jest kluczowe w kontekście kompresji dźwięku; to właśnie ona tłumaczy, dlaczego niektóre dźwięki mogą być usuwane bez zauważalnych strat jakości. Typowym błędem jest przecenienie znaczenia danych, które są teoretycznie słyszalne, co prowadzi do nadmiernej obróbki dźwięku i pogorszenia jego jakości. Dlatego ważne jest, aby w procesie kompresji skupiać się na tym, co rzeczywiście jest słyszalne i istotne dla słuchacza.

Pytanie 2

Na której ilustracji przedstawiono kompozycję centralną rytmiczną?

A. Na ilustracji 4.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Na ilustracji 3.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Na ilustracji 1.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Na ilustracji 2.
Ilustracja do odpowiedzi D
Kompozycja centralna rytmiczna to taki układ, w którym elementy są rozmieszczone wokół jednego, wyraźnie zdefiniowanego środka, tworząc przy tym powtarzalny, dynamiczny układ. Ilustracja 4 świetnie to pokazuje – dłonie są zgrupowane wokół centralnego punktu, a ich układ tworzy wizualny rytm i symetrię. W praktyce tego typu kompozycja jest często wykorzystywana w projektowaniu graficznym, plakacie, a nawet w aranżacjach przestrzeni publicznej, bo pozwala skupić uwagę odbiorcy i nadaje całości harmonijny, uporządkowany charakter. W branży graficznej i artystycznej uznaje się, że kompozycja centralna rytmiczna sprzyja czytelności przekazu i może być dobrym wyborem, gdy zależy nam na podkreśleniu jakiegoś tematu czy motywu przewodniego. Moim zdaniem fajnie korzystać z tej techniki zwłaszcza tam, gdzie trzeba wizualnie zintegrować kilka elementów albo podkreślić współdziałanie czy jedność. Takie podejście jest zgodne z klasycznymi zasadami kompozycji, które mówią, że rytm i centralizacja porządkują przestrzeń graficzną i ułatwiają odbiór treści. Warto też zauważyć, że taka forma dobrze sprawdza się w logo, znakach graficznych czy aranżacji fotografii grupowych.

Pytanie 3

Miara określająca rozdzielczość obrazu rastrowego, który ma być wyświetlany na urządzeniach cyfrowych, to liczba

A. linii na długość jednego cala
B. punktów na długość jednego centymetra
C. pikseli na długość jednego cala
D. próbek na długość jednego centymetra
Poprawna odpowiedź to "pikseli na jednostkę długości jednego cala", ponieważ rozdzielczość obrazu rastrowego określa się w pikselach na cal (PPI - pixels per inch). Ta jednostka wskazuje, ile pikseli mieści się w jednym calu długości, co bezpośrednio wpływa na jakość i szczegółowość wyświetlanego obrazu. Wyższa wartość PPI oznacza bardziej szczegółowy obraz, co jest istotne w zastosowaniach takich jak drukowanie, gdzie wysoka jakość jest kluczowa, czy też w wyświetlaczach urządzeń mobilnych, gdzie detale muszą być wyraźnie widoczne. Dla przykładu, standardowa rozdzielczość ekranów smartfonów to często 300 PPI, co zapewnia wyraźny i ostry obraz. Wartości PPI są również istotne w kontekście projektowania graficznego i w tworzeniu materiałów reklamowych, gdzie konieczne jest dostosowanie rozdzielczości do specyfikacji druku. Rozumienie i prawidłowe zastosowanie tej jednostki jest kluczowe w branży cyfrowej, co podkreślają standardy takie jak ISO 12646, które definiują wymagania dotyczące kolorów i jakości obrazu.

Pytanie 4

Kluczowym elementem kodu, który zarządza aplikacją internetową, jest

A. widok
B. model
C. wzorzec
D. kontroler
Kontroler jest kluczowym elementem architektury MVC (Model-View-Controller), która jest powszechnie stosowana w budowaniu aplikacji internetowych. Jego główną rolą jest zarządzanie logiką aplikacji oraz komunikacją pomiędzy modelem (danymi) a widokiem (interfejsem użytkownika). Kontroler reaguje na działania użytkownika, przetwarza dane, a następnie aktualizuje widok, co czyni go centralnym punktem w architekturze aplikacji. Przykładowo, w aplikacji internetowej do zarządzania zadaniami, kontroler odbiera żądanie dodania nowego zadania, przetwarza dane wprowadzone przez użytkownika, aktualizuje bazę danych (model) i następnie zwraca zaktualizowany widok, aby użytkownik mógł zobaczyć zmiany. Dobre praktyki w programowaniu sugerują, aby kontroler był odpowiedzialny tylko za logikę aplikacji, unikając mieszania logiki prezentacji z logiką biznesową, co prowadzi do lepszej organizacji kodu i ułatwia jego późniejsze utrzymanie oraz rozwój.

Pytanie 5

Odtwarzanie sekwencyjne nie funkcjonuje w połączeniu z

A. kontrolą rodzicielską
B. oprogramowaniem antywirusowym
C. datą oraz godziną
D. bluetooth'em
Kontrola rodzicielska jest mechanizmem, który może ograniczać dostęp do określonych treści multimedialnych, co bezpośrednio wpływa na możliwość odtwarzania sekwencyjnego. W praktyce oznacza to, że jeśli w ustawieniach urządzenia aktywne są restrykcje związane z kontrolą rodzicielską, użytkownik nie będzie mógł korzystać z funkcji odtwarzania sekwencyjnego, ponieważ system blokuje dostęp do niektórych plików lub aplikacji, które są uznawane za nieodpowiednie. Przykładowo, w przypadku platform streamingowych, takich jak Netflix, wprowadzenie filtrów wiekowych i ograniczeń może skutkować tym, że użytkownik nie będzie miał możliwości odtwarzania filmów w określonym porządku, co może być frustrujące. Standardy dotyczące ochrony dzieci w Internecie, takie jak COPPA (Children's Online Privacy Protection Act), nakładają na dostawców usług obowiązek stosowania skutecznych systemów kontroli rodzicielskiej, co prowadzi do implementacji takich funkcjonalności w oprogramowaniu. Dlatego zrozumienie, jak działają te mechanizmy, jest kluczowe dla prawidłowego korzystania z technologii w kontekście bezpieczeństwa i ochrony dzieci.

Pytanie 6

Jaką głębokość kolorów stosuje się w nowoczesnych skanerach płaskich, aby osiągnąć bardzo wysoką jakość obrazu kolorowego?

A. 48-bitowa
B. 24-bitowa
C. 64-bitowa
D. 16-bitowa
Wybór głębokości bitowej koloru ma kluczowe znaczenie dla jakości skanowanych obrazów. 24-bitowa głębia bitowa, chociaż powszechnie stosowana, jest niewystarczająca w kontekście profesjonalnego skanowania. Podczas gdy 24 bity oferują 16,7 miliona różnych kolorów, co może wydawać się wystarczające dla przeciętnego użytkownika, nie wystarcza to przy skanowaniu obrazów wymagających dużej precyzji kolorystycznej. W praktyce, podczas konwersji z 24-bitowych skanów do edytorów graficznych, może nastąpić znaczna utrata detali zarówno w cieniach, jak i w jasnych tonacjach, co prowadzi do artefaktów w obrazie. Z kolei 16-bitowa głębia to dla niektórych zastosowań krok wstecz, oferująca zaledwie 65,536 kolorów dla każdego kanału, co jest niewystarczające, gdy wymagane są subtelne przejścia tonalne. Wybór 64-bitowej głębokości jest także niepraktyczny, ponieważ przewyższa aktualne potrzeby większości skanowanych obrazów; większość środowisk obróbczych i sprzętowych nie obsługuje takich danych. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi głębokościami bitowymi jest kluczowe – najczęstszym błędem jest myślenie, że bardziej znaczy lepiej, podczas gdy dla konkretnej aplikacji, jaką jest skanowanie, kluczowe jest dopasowanie głębokości bitowej do wymogów jakości obrazu.

Pytanie 7

Który z poniższych formatów jest formatem kompresji dźwięku bezstratnym?

A. FLAC
B. AAC
C. MP3
D. WMA
FLAC (Free Lossless Audio Codec) to format kompresji dźwięku bezstratnego, co oznacza, że podczas kompresji nie dochodzi do utraty danych i jakość dźwięku pozostaje identyczna z oryginałem. Jest to istotne dla profesjonalnych zastosowań, takich jak produkcja muzyczna, archiwizacja dźwięku oraz dla audiofilów, którzy pragną zachować najwyższą jakość dźwięku. W przeciwieństwie do formatów stratnych, takich jak MP3 czy AAC, FLAC umożliwia pełne odtworzenie oryginalnego nagrania, co czyni go idealnym wyborem do przechowywania muzyki w wysokiej jakości. FLAC jest wspierany przez wiele odtwarzaczy audio oraz systemów operacyjnych, co czyni go standardem w branży. Ponadto, ze względu na swoją bezstratną naturę, pliki FLAC mogą być używane jako źródło do konwersji do innych formatów, bez obawy o degradację jakości. W praktyce, wiele osób korzysta z FLAC do archiwizacji swojej kolekcji muzycznej, aby móc cieszyć się w pełni jej brzmieniem w przyszłości.

Pytanie 8

W procesie digitalizacji pozytywów uzyskuje się

A. prezentacje
B. obrazy wektorowe
C. animacje
D. obrazy rastrowe
W wyniku digitalizacji pozytywów, czyli procesów skanowania lub przekształcania fizycznych materiałów fotograficznych na formaty cyfrowe, otrzymuje się obrazy rastrowe. Obrazy te są zbudowane z pikseli, co oznacza, że każdy piksel reprezentuje określony kolor i jasność. Digitalizacja pozytywów jest powszechnie stosowana w fotografii i archiwizacji, szczególnie w kontekście zachowania dziedzictwa kulturowego. Przykładem może być digitalizacja starych zdjęć, które są następnie przechowywane w formie rastrowej, co pozwala na ich edycję w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop. W praktyce, standardem w archiwizacji jest stosowanie rozdzielczości co najmniej 300 dpi (punktów na cal), co zapewnia odpowiednią jakość obrazu przy wydruku. Dobre praktyki obejmują także formaty plików, takie jak TIFF, które oferują większą elastyczność w zakresie zachowania szczegółów obrazu w porównaniu do formatów skompresowanych, takich jak JPEG.

Pytanie 9

W którym trybie barwnym należy skatalogować pliki zdjęciowe przeznaczone do zamieszczenia w multimedialnym projekcie internetowym?

A. CMY
B. RGB
C. Pantone
D. Bichromia
Tryb RGB to absolutna podstawa, jeżeli chodzi o przygotowanie zdjęć na potrzeby internetu i wszelkich projektów multimedialnych. Ten model barwny został stworzony z myślą o urządzeniach emitujących światło, takich jak monitory, smartfony, tablety czy telewizory. Każdy piksel wyświetlany na ekranie powstaje właśnie przez mieszanie trzech składowych – czerwonej, zielonej i niebieskiej (Red, Green, Blue). To jest standard, którego wymaga praktycznie każda przeglądarka, CMS czy program do obsługi multimediów online. Z mojego doświadczenia, jeśli ktoś wrzuci zdjęcie w innym trybie, np. CMYKa, to kolory mogą się wyświetlić zupełnie nie tak, jak zaplanowano – pojawiają się dziwne przekłamania albo obraz robi się wyblakły. Nawet duże portale, jak Facebook czy Instagram, automatycznie konwertują zdjęcia do RGB. Warto też pamiętać, że większość formatów plików przeznaczonych do internetu (JPEG, PNG, GIF) działa właśnie w tym modelu barw, a praca w RGB pozwala zachować spójność kolorów na różnych urządzeniach. Co ciekawe, w profesjonalnych workflow do webdesignu zawsze kończy się eksport pliku w RGB, bo tylko wtedy masz gwarancję, że barwy będą żywe i zgodne z projektem na każdym ekranie. Sam osobiście uważam, że opanowanie tych podstaw pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych problemów podczas pracy z mediami cyfrowymi.

Pytanie 10

Które z poniższych stwierdzeń odnosi się do obrazów tworzonych w programach do edycji grafiki rastrowej?

A. Są opisane matematycznie z użyciem figur geometrycznych
B. Można je powiększać bez utraty jakości
C. Można je zmieniać wielokrotnie bez utraty jakości
D. Składają się z określonej liczby pikseli
Obrazy rastrowe, znane również jako bitmapy, są zbudowane z pikseli, które tworzą siatkę. Każdy piksel ma określony kolor, a ich liczba i rozmieszczenie dają efekt wizualny. W związku z tym obrazy rastrowe mają ściśle określoną rozdzielczość, np. 1920x1080 pikseli. Zmiana rozmiaru takiego obrazu, na przykład powiększanie go, prowadzi do utraty jakości, ponieważ program musi interpolować dodatkowe piksele, co może skutkować rozmyciem. W praktyce, obrazy rastrowe są często wykorzystywane w projektowaniu stron internetowych, grafice cyfrowej czy edycji zdjęć. Standardy takie jak JPEG, PNG czy GIF to popularne formaty plików rastrowych. Zrozumienie tego, jak działają obrazy rastrowe, jest kluczowe dla każdego grafika i projektanta, ponieważ pozwala na skuteczniejsze zarządzanie jakością i rozmiarem obrazów w projektach graficznych.

Pytanie 11

Histogram obrazu, w którym wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z zakresu od 0 do 128, wskazuje na zdjęcie

A. prześwietlone
B. niedoświetlone
C. prawidłowo naświetlone
D. bardzo kontrastowe
Histogram obrazu, w którym wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z przedziału od 0 do 128, wskazuje na niedoświetlenie zdjęcia. W praktyce, obraz niedoświetlony charakteryzuje się tym, że większość informacji tonalnych znajduje się w dolnej części skali szarości, co przekłada się na brak szczegółów w jaśniejszych partiach zdjęcia. W kontekście przetwarzania obrazu, standardowe techniki analizy kolorów i tonalności, takie jak histogram, pozwalają na szybką ocenę i korektę naświetlenia. Na przykład, w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, użytkownicy często korzystają z narzędzi takich jak "Levels" lub "Curves", aby dostosować zakres jasności i przywrócić detale w obszarach, które zostały utracone z powodu niedoświetlenia. Dobrą praktyką jest również wykonanie kilku próbnych zdjęć z różnych ustawień ekspozycji, aby zobaczyć, które ustawienia najlepiej oddają zamierzony efekt. Ważne jest, aby zrozumieć, że odpowiednie naświetlenie zdjęcia wpływa na końcowy efekt wizualny i odbiór fotografii.

Pytanie 12

W celu opublikowania pliku muzycznego w serwisie YouTube należy go przekonwertować do formatu

A. MP4
B. MSWMM
C. SVG
D. MSDVD
Format MP4 to w tej chwili absolutny standard, jeśli chodzi o publikowanie plików multimedialnych w internecie – nie tylko na YouTube, ale i na innych platformach społecznościowych czy streamingowych. Moim zdaniem, jeśli ktoś myśli poważnie o wrzucaniu muzyki czy wideo do sieci, to powinien znać zalety tego formatu. MP4 łączy w sobie łatwość obsługi, szeroką kompatybilność dosłownie ze wszystkimi najpopularniejszymi platformami oraz bardzo dobrą kompresję bez drastycznej utraty jakości. YouTube rekomenduje właśnie MP4, najlepiej z kodekiem wideo H.264 i audio AAC. Praktycznie każda aplikacja do konwersji plików muzycznych czy wideo pozwala na szybkie przygotowanie materiału właśnie w tym formacie. Warto też pamiętać, że plik MP4 nie ogranicza się tylko do wideo – można w nim spokojnie zawrzeć samą ścieżkę dźwiękową. Wielu twórców muzycznych najpierw przygotowuje swój utwór w formacie WAV lub FLAC, a potem eksportuje do MP4 z prostą wizualizacją lub obrazkiem, żeby YouTube w ogóle przyjął taki plik. To jest dziś taki branżowy standard – nie kombinować z egzotycznymi formatami, tylko stawiać na sprawdzony, uniwersalny MP4. Z mojego doświadczenia – mniej problemów, szybciej i po prostu działa praktycznie wszędzie.

Pytanie 13

Który z modeli kolorów jest najczęściej używany do określania różnic w kolorach?

A. CIEXYZ
B. CMYK
C. HSB
D. CIELab
Model CIELab to jeden z tych najważniejszych standardów, jeśli chodzi o różnice w kolorach. Dlaczego? Bo opiera się na tym, jak my, ludzie, postrzegamy kolory. Ma trzy osie: L* (jasność), a* (czerwono-zielona) i b* (żółto-niebieska). Dzięki temu można naprawdę fajnie odwzorować kolory, tak jak widzi je nasze oko. CIELab jest super przydatny w różnych branżach, takich jak druk, fotografia, czy projektowanie graficzne. Można dzięki niemu dokładnie ocenić różnice między kolorami, korzystając z wskaźnika ΔE, co pokazuje, jak bardzo dwa kolory się od siebie różnią. Mniejsze wartości ΔE oznaczają mniejsze różnice, co ma duże znaczenie w kontroli jakości produkcji. A tak na marginesie, CIELab został stworzony przez Międzynarodową Komisję Oświetleniową (CIE), więc to naprawdę uznawany standard.

Pytanie 14

Jedna z metod druku 3D polega na

A. tworzeniu obrazu z proszku, który następnie jest przenoszony na powierzchnię drukującą
B. nakładaniu kolejnych warstw materiału, które tworzą obiekt na stole roboczym
C. wykonaniu formy drukarskiej, którą naciąga się na perforowany cylinder do druku
D. termicznym wgrzaniu wcześniej przygotowanego rysunku w materiał
Odpowiedź wskazująca na nakładanie kolejnych warstw materiału na stole roboczym jest zgodna z jedną z podstawowych technik druku 3D, znaną jako FDM (Fused Deposition Modeling) lub SLS (Selective Laser Sintering). W procesie tym, materiał (zwykle filament termoplastyczny w przypadku FDM lub proszek w przypadku SLS) jest aplikowany warstwa po warstwie, co pozwala na stworzenie trójwymiarowego obiektu na podstawie cyfrowego modelu. Tego typu technika znajduje szerokie zastosowanie w prototypowaniu, produkcji części zamiennych oraz w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym. Kluczowe znaczenie ma tu precyzyjne zarządzanie temperaturą i prędkością operacyjną, co wpływa na jakość końcowego produktu. Dodatkowo, stosowanie takiej metody pozwala na minimalizację odpadów materiałowych oraz na łatwe wprowadzenie zmian w projekcie, co korzystnie wpływa na cykl produkcyjny oraz koszty. W kontekście standardów branżowych, wiele z tych technik opiera się na normach ISO dotyczących technologii addytywnych, co zapewnia jakość i powtarzalność produkcji.

Pytanie 15

Które polecenie programu Adobe Photoshop umożliwia poprawienie zniekształceń geometrycznych przedstawionych na zdjęciach?

Ilustracja do pytania
A. Warstwa/styl warstwy/opcje mieszania.
B. Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną.
C. Filtr/korekta obiektywu.
D. Filtr/punkt zbiegu.
Odpowiedź 'Filtr/korekta obiektywu' jest poprawna, ponieważ w programie Adobe Photoshop to narzędzie jest dedykowane do usuwania zniekształceń geometrycznych, które mogą występować w rezultacie użycia różnych obiektywów. Zniekształcenia te, takie jak perspektywa, aberracje chromatyczne czy winietowanie, mogą znacznie wpłynąć na jakość zdjęcia. Użycie filtru korekty obiektywu pozwala na precyzyjne dostosowanie obrazu poprzez zastosowanie profili dla konkretnych obiektywów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obróbce zdjęć. Na przykład, użytkownik może wybrać profil swojego obiektywu, aby automatycznie skorygować te zniekształcenia, co jest szczególnie przydatne przy pracy z szerokokątnymi lub rybnymi obiektywami. Ta funkcjonalność nie tylko poprawia estetykę zdjęcia, ale także zwiększa jego profesjonalny wygląd, co jest kluczowe w branży fotograficznej. Dodatkowo, stosowanie tej korekty może przyczynić się do uzyskania bardziej realistycznych kolorów i kontrastów, co podnosi jakość końcowego produktu.

Pytanie 16

Wskaż ilustrację przedstawiającą wyłącznie barwy z tonacji ciepłej.

A. Ilustracja 4.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Ilustracja 3.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Ilustracja 2.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Ilustracja 1.
Ilustracja do odpowiedzi D
Wybrałeś ilustrację, która przedstawia wyłącznie barwy z tonacji ciepłej, czyli klasycznie rozumiane kolory takie jak pomarańczowy, czerwony i żółty. To jest zgodne z podstawowymi zasadami teorii barw, gdzie barwy ciepłe (ang. warm colors) obejmują odcienie od żółtego, przez pomarańczowy, aż po czerwony – wszystko na prawej stronie koła barw. W praktyce, takie zestawienia często pojawiają się w projektowaniu wnętrz, reklamie czy grafice użytkowej, bo wywołują uczucia energii, ciepła, przytulności i aktywności. Moim zdaniem, używanie barw ciepłych bywa świetnym wyborem, gdy chcemy przyciągnąć uwagę lub stworzyć dynamiczny klimat – sam miałem parę razy sytuację, że dobrze dobrane ciepłe kolory pomagały w projekcie zrobić "efekt wow". Warto też wiedzieć, że zgodnie z wytycznymi np. Pantone czy standardami Adobe, barwy ciepłe są określane właśnie przez domieszkę czerwieni lub żółci. Niby prosta sprawa, a jednak w praktyce, szczególnie w druku czy na ekranie, ten podział ma konkretne konsekwencje. Branżowe dobre praktyki zalecają stosowanie barw ciepłych tam, gdzie kluczowe są emocje pozytywne, energia i zachęta do działania – to się naprawdę sprawdza!

Pytanie 17

Podczas tworzenia grafiki wektorowej do serwisu internetowego warto zwrócić uwagę na

A. przeprowadzenie korekty kolorystycznej
B. zmianę obiektu na krzywe
C. dobór palety kolorów
D. wykonanie korekty ekspozycji
Wybór palety barw jest kluczowym elementem podczas tworzenia grafiki wektorowej na potrzeby serwisu internetowego. Odpowiednio dobrana paleta barw nie tylko wpływa na estetykę projektu, ale ma również ważne znaczenie dla doświadczenia użytkownika. Przy wyborze kolorów warto kierować się zasadami teorii kolorów, które pomagają w tworzeniu harmonijnych zestawień. Przykładem może być zastosowanie kolorów komplementarnych, które wzajemnie się uzupełniają i przyciągają uwagę. Dobrą praktyką jest również zachowanie ograniczonej liczby kolorów, co sprzyja spójności wizualnej i ułatwia rozpoznawalność marki. W kontekście web designu ważne jest, aby kolory były również dostosowane do różnych urządzeń i rozdzielczości, co można osiągnąć dzięki zastosowaniu systemów kolorów takich jak RGB dla ekranów. Warto pamiętać o dostępności, dobierając kolory, które są czytelne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z zaburzeniami widzenia. Używanie narzędzi takich jak Adobe Color lub Coolors może ułatwić ten proces, umożliwiając tworzenie własnych palet zgodnych z aktualnymi trendami.

Pytanie 18

Symbol licencji Creative Commons przedstawiony na grafice umożliwia korzystanie z plików z uznaniem autorstwa

Ilustracja do pytania
A. bez tworzenia utworów zależnych
B. w celach niekomercyjnych
C. domeny publicznej
D. na tych samych zasadach
To jest właśnie licencja Creative Commons oznaczona jako CC BY-SA, czyli uznanie autorstwa oraz na tych samych zasadach (Share Alike). Co to oznacza w praktyce? Jeśli wykorzystasz taki plik – na przykład grafikę, muzykę czy tekst – musisz podać informację o autorze (BY – uznanie autorstwa) oraz, co ważniejsze, jeśli dokonasz jakichkolwiek zmian lub stworzysz utwór zależny, musisz go udostępnić na identycznej licencji (SA – share alike). W zasadzie to trochę jak efekt domina – każde kolejne użycie czy modyfikacja podtrzymuje ten sam typ otwartości. Pozwala to na pełniejsze wykorzystanie treści we współpracy, edukacji czy nawet w projektach komercyjnych, ale wymusza, żeby inne osoby też dzieliły się swoimi zmianami publicznie i nie zamykały ich za paywallem czy restrykcyjnymi warunkami. Praktycznie rzecz biorąc, to jest bardzo fajna licencja dla projektów open source, wiki, edukacji, bo buduje społeczność dzielącą się wiedzą – tak uważam z własnego doświadczenia. Trzeba jednak pamiętać, że to nie to samo co domena publiczna – tu te zasady są mocno pilnowane i nie da się ich tak po prostu obejść. Warto też sprawdzać dokładnie, czy przypadkiem autor nie zastrzegł dodatkowych warunków, bo licencje CC bywają mylące dla początkujących. W każdym razie – wybierając „na tych samych zasadach”, promujesz otwartość i współdziałanie, co zresztą jest zalecane w nowych standardach cyfrowych.

Pytanie 19

Aby ustawić obiekty względem osi symetrii tak, jak pokazano na grafice, należy użyć wyrównania do

Ilustracja do pytania
A. środka w pionie
B. góry w pionie
C. środka w poziomie
D. lewej w poziomie
Kluczowym aspektem poprawnego ustawiania obiektów względem osi symetrii jest zrozumienie, jak działają poszczególne opcje wyrównywania. Często popełnianym błędem jest utożsamianie osi symetrii wyłącznie z pionowym ustawieniem, przez co wybierane są opcje wyrównania do góry lub środka w pionie. Te jednak odnoszą się jedynie do położenia elementów względem górnej lub środkowej krawędzi obszaru roboczego w pionie, co nie ma związku z osiową symetrią, jeśli chodzi o układ poziomy. Z kolei wyrównanie do lewej w poziomie sprawia, że wszystkie obiekty ustawiają się w jednej linii przy lewej krawędzi, ale absolutnie nie zapewni to efektu wizualnej równowagi względem osi symetrii, wręcz przeciwnie – wprowadzi asymetrię. Stąd takie odpowiedzi często biorą się z automatycznych skojarzeń z menu programów graficznych, gdzie wybór opcji wydaje się intuicyjny, ale nie zawsze jest zgodny z zamierzeniem projektu. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu początkujących projektantów popełnia ten błąd, szczególnie gdy nie mają jeszcze nawyku sprawdzania efektu na podglądzie lub nie korzystają z prowadnic wyznaczających oś. W praktyce branżowej, zgodnie z zasadami kompozycji i dobrymi praktykami layoutu, tylko wyrównanie do środka w poziomie daje gwarancję, że elementy będą po obu stronach osi symetrii rozmieszczone równomiernie i estetycznie, co jest absolutnie kluczowe przy projektach wymagających precyzji i wizualnej harmonii.

Pytanie 20

Wskaż ilustrację przedstawiającą wyłącznie barwy z tonacji ciepłej.

Ilustracja do pytania
A. Ilustracja 4.
B. Ilustracja 3.
C. Ilustracja 1.
D. Ilustracja 2.
Ilustracja 2 została poprawnie zidentyfikowana jako przedstawiająca wyłącznie barwy ciepłe. Barwy te, do których zaliczamy odcienie czerwieni, pomarańczy i żółci, są kojarzone z emocjami związanymi z energią, ciepłem oraz przyjemnymi skojarzeniami, takimi jak ogień czy słońce. W kontekście teorii kolorów, barwy ciepłe są często wykorzystywane w projektowaniu graficznym, sztuce czy architekturze, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy oraz wprowadzić atmosferę przytulności. Przykładowo, w marketingu, stosowanie tych kolorów może wpływać na percepcję marki, sprawiając, że wydaje się bardziej przyjazna i dostępna. Zrozumienie różnic między barwami ciepłymi a zimnymi jest kluczowe w procesie tworzenia harmonijnych kompozycji wizualnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w dziedzinie designu. Warto również pamiętać, że barwy ciepłe mogą wpływać na nastrój, dlatego ich zastosowanie powinno być przemyślane w kontekście celu komunikacji wizualnej.

Pytanie 21

Jakie formaty plików zaliczają się do kategorii kontenerów multimedialnych?

A. FLA, JPEG
B. AVI, OGG
C. MP3, PSD
D. AI, CDR
AVI (Audio Video Interleave) oraz OGG to formaty kontenerów multimedialnych, które służą do przechowywania danych audio i wideo w jednym pliku. Dzięki nim możliwe jest zintegrowane odtwarzanie dźwięku i obrazu, co czyni je niezwykle przydatnymi w różnorodnych aplikacjach multimedialnych, od edycji wideo po strumieniowanie online. AVI jest jednym z najstarszych formatów kontenerów, opracowanym przez Microsoft w 1992 roku, i wciąż znajduje zastosowanie w wielu aplikacjach ze względu na swoją prostotę oraz wszechstronność. Z kolei OGG to otwarty format, który wspiera zaawansowane kodeki audio, takie jak Vorbis (dla dźwięku) i Theora (dla wideo). Obydwa formaty obsługiwane są przez wiele odtwarzaczy multimedialnych, co czyni je standardem w branży. Warto również zauważyć, że korzystanie z kontenerów multimedialnych zgodnie z ich przeznaczeniem zapewnia lepszą jakość odtwarzania i większą kompatybilność z różnymi platformami oraz urządzeniami.

Pytanie 22

Błona ortochromatyczna reaguje na wszystkie kolory, poza

A. zielonym.
B. żółtym.
C. czerwonym.
D. niebieskim.
W kontekście ortochromatycznej błony, mogą pojawić się nieporozumienia dotyczące jej czułości na różne kolory. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na czułość na zieloną, żółtą czy niebieską barwę opierają się na błędnym założeniu, że błona ta jest w stanie zarejestrować wszystkie barwy równie dobrze. W rzeczywistości, błona ortochromatyczna została zaprojektowana z myślą o specyficznym zakresie spektralnym, który skutkuje brakiem reakcji na czerwony kolor, a nie na pozostałe wymienione barwy. W praktyce, zastosowanie błon ortochromatycznych w różnych dziedzinach, takich jak filmowanie czy fotografia, wymaga zrozumienia ich ograniczeń. Często spotykanym błędem jest mylenie ich z błonami panchromatycznymi, które są czułe na wszystkie kolory. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do niewłaściwego doboru materiałów fotograficznych, co w konsekwencji wpływa na jakość uzyskiwanych obrazów. Dlatego kluczowe jest, aby użytkownicy mieli świadomość specyfiki ortochromatycznych błon, aby uniknąć niepożądanych efektów wizualnych, takich jak zniekształcenia barw czy utrata szczegółów w obszarach o dominującej czerwieni.

Pytanie 23

Jakie narzędzie w grafice wektorowej sprawia, że obiekt wygląda na trójwymiarowy?

A. Wypełnienie
B. Głębia
C. Środki artystyczne
D. Obwiednia
Głębia jest kluczowym elementem w grafice wektorowej, który pozwala na nadanie obiektom wrażenia trójwymiarowości. Dzięki zastosowaniu gradientów, cieni, oraz różnych poziomów przezroczystości, projektanci mogą stworzyć iluzję głębokości i przestrzeni. Praktycznie, techniki te są powszechnie używane w logo, ilustracjach oraz interfejsach użytkownika, gdzie trójwymiarowość może przyciągać uwagę i zwiększać estetykę projektu. Przykłady zastosowania obejmują tworzenie przycisków o wyglądzie 3D, gdzie cienie i refleksy imitują światło padające na obiekt. Warto również wspomnieć o standardach branżowych, takich jak zasady projektowania UI/UX, które kładą nacisk na przejrzystość i intuicyjność wizualną, co często wymaga umiejętnego wykorzystania głębi. Dobrze zastosowana głębia może również wzmacniać hierarchię wizualną, prowadząc wzrok użytkownika w kierunku najważniejszych elementów projektu.

Pytanie 24

Ilustracja obrazuje

Ilustracja do pytania
A. lampę nakamerową.
B. kamerę 360°.
C. monitor podglądowy.
D. rejestrator dźwięku.
Rejestrator dźwięku to urządzenie służące do rejestrowania dźwięków w wysokiej jakości. W kontekście produkcji filmowej i radiowej, rejestratory dźwięku są kluczowym narzędziem, które zapewnia czysty i wyraźny dźwięk, często w trudnych warunkach akustycznych. W przeciwieństwie do kamer 360°, które rejestrują obraz panoramiczny, rejestratory dźwięku koncentrują się na uchwyceniu dźwięków. W praktyce, wykorzystywane są w różnych zastosowaniach, od nagrań w plenerze po profesjonalne studio nagraniowe. Standardy branżowe, takie jak AES (Audio Engineering Society), podkreślają znaczenie używania odpowiednich mikrofonów i technik nagrywania, aby zapewnić jak najwyższą jakość dźwięku. Przykładami popularnych rejestratorów dźwięku są urządzenia marki Zoom czy Tascam, które oferują różne funkcje, w tym wielokanałowe nagrywanie i wysoką jakość próbkowania, co czyni je idealnymi do różnorodnych zadań produkcyjnych.

Pytanie 25

Jaka jest maksymalna pojemność dwuwarstwowych płyt Blu Ray DVD?

A. 50 GB
B. 20 GB
C. 17 GB
D. 67 GB
Odpowiedzi 17 GB, 20 GB i 67 GB są błędne z kilku powodów. Pojemność 17 GB wynika z pomyłki związanej z pamięcią płyt DVD, które w wersji dwuwarstwowej mogą pomieścić maksymalnie 8,5 GB. Odpowiedź 20 GB jest również myląca, ponieważ sugeruje, że dwuwarstwowe płyty mogą pomieścić mniej niż standardowe płyty Blu-ray. Należy zauważyć, że technologia Blu-ray wykorzystuje bardziej zaawansowane metody kompresji i konfiguracji nośników, co sprawia, że pojemność 50 GB dla płyt dwuwarstwowych jest standardem branżowym. Odpowiedź 67 GB odnosi się do specyfikacji płyt BDXL, które są zdolne pomieścić więcej danych, ale nie są reprezentatywne dla standardowych dwuwarstwowych płyt Blu-ray. Często zdarza się, że osoby odpowiadające na takie pytania mylą różne typy nośników oraz ich pojemności. Dlatego warto zwrócić uwagę na szczegółowe specyfikacje i standardy, aby uniknąć błędnych interpretacji. Wiedza o różnych formatach i ich właściwościach jest kluczowa, zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań dotyczących jakości obrazu i dźwięku w branży rozrywkowej.

Pytanie 26

Aby móc odtwarzać dźwięk na komputerze, konieczne jest posiadanie

A. karty sieciowej
B. odtwarzacza CD
C. karty dźwiękowej
D. odtwarzacza DVD
Karta dźwiękowa jest kluczowym komponentem w systemie komputerowym, odpowiedzialnym za przetwarzanie i odtwarzanie dźwięków. To ona konwertuje sygnały cyfrowe z komputera na analogowe, które mogą być odtwarzane przez głośniki lub słuchawki. Wysokiej jakości karty dźwiękowe oferują różne funkcje, takie jak wsparcie dla wielu kanałów audio, co jest istotne w zastosowaniach multimedialnych, takich jak gry komputerowe, muzyka czy filmy. Umożliwiają także korzystanie z zaawansowanych technologii, takich jak Dolby Digital czy DTS, co poprawia jakość dźwięku. W praktyce, aby odtworzyć dźwięk, wystarczy zainstalować odpowiednie sterowniki i oprogramowanie, a następnie podłączyć głośniki lub słuchawki. Zastosowanie kart dźwiękowych jest standardem w branży, a ich obecność w laptopach oraz komputerach stacjonarnych jest niezbędna do komfortowego korzystania z multimediów. Bez karty dźwiękowej niemożliwe jest odtworzenie dźwięku, co pokazuje jej fundamentalną rolę w systemach komputerowych.

Pytanie 27

W jakim formacie zapisywane są fotografie cyfrowe, które będą poddawane dalszej edycji?

A. TIFF
B. RAW
C. JPEG
D. PSD
Format RAW jest preferowanym wyborem dla fotografów i operatorów wideo, którzy planują dalszą obróbkę swoich zdjęć lub nagrań. Oferuje on nieprzetworzone dane z matrycy aparatu, co pozwala na zachowanie maksymalnej jakości obrazu. Dzięki temu, w postprodukcji, użytkownicy mogą w pełni kontrolować parametry takie jak ekspozycja, balans bieli, nasycenie kolorów czy kontrast, co jest szczególnie ważne w profesjonalnej pracy fotograficznej. W przeciwieństwie do formatów takich jak JPEG, które stosują kompresję stratną, RAW nie traci żadnych szczegółów obrazu, co czyni go idealnym wyborem dla tych, którzy wymagają najwyższej jakości. Przykładowo, w studiach fotograficznych standardem jest używanie formatu RAW w celu uzyskania optymalnych rezultatów przy edycji zdjęć w programach takich jak Adobe Lightroom czy Photoshop. Dzięki zachowaniu pełnych danych, użytkownik ma możliwość wychwycenia detali, które mogłyby zostać utracone w przypadku użycia formatu kompresji stratnej. Warto zaznaczyć, że korzystanie z RAW wymaga większej przestrzeni dyskowej oraz specyficznych umiejętności w obróbce, ale korzyści w postaci wyższej jakości końcowego produktu są niezaprzeczalne.

Pytanie 28

Archiwizowanie cyfrowych plików w formacie MP3 dotyczy dokumentów

A. dźwiękowych
B. graficznych
C. video
D. tekstowych
Archiwizacja materiałów cyfrowych w formacie MP3 odnosi się bezpośrednio do dokumentów dźwiękowych, ponieważ MP3 jest jednym z najpopularniejszych formatów kompresji audio. Użycie tego formatu umożliwia przechowywanie dźwięku w sposób efektywny, ze znaczną redukcją rozmiaru plików, co jest istotne podczas archiwizacji. Przykłady zastosowania obejmują archiwizację nagrań muzycznych, podcastów czy wykładów, które można przechowywać na nośniku cyfrowym lub w chmurze. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, archiwizacja dźwięku powinna uwzględniać również metadane, takie jak tytuł utworu, wykonawca czy daty nagrania, co ułatwia późniejsze przeszukiwanie i odnajdywanie materiałów. Warto także pamiętać o regularnym tworzeniu kopii zapasowych oraz korzystaniu z różnych nośników, aby zminimalizować ryzyko utraty danych. MP3, jako format stratny, może nie być idealnym rozwiązaniem do archiwizacji materiałów, które wymagają najwyższej jakości dźwięku, jednak dla większości zastosowań jest wystarczający, co czyni go popularnym wyborem.

Pytanie 29

Który z poniższych zapisów znaczników w języku XHTML jest poprawny?

A. <XHTML>
B. <xhtml>
C. <XHtml>
D. <xHtMl>
Każda z niepoprawnych odpowiedzi opiera się na błędnym zrozumieniu zasad dotyczących pisania znaczników w XHTML. Zapis <XHTML>, zapisany z dużymi literami, jest niewłaściwy, ponieważ XHTML, jako język oparty na XML, wymaga, aby wszystkie znaczniki były zapisane małymi literami. Ignorowanie tej zasady prowadzi do problemów z interpretacją dokumentu przez przeglądarki, które mogą nie zrozumieć tego znacznika. Zapis <XHtml> również jest niewłaściwy z tego samego powodu, że zawiera mieszane wielkości liter. Taki zapis nie tylko narusza zasady XHTML, ale również powoduje, że kod staje się mniej czytelny i trudniejszy do utrzymania. W przypadku <xHtMl>, pomimo użycia małych liter w niektórych miejscach, zapis ten nie jest zgodny z zasadami XHTML, które wymagają spójności w pisowni. Przy pisaniu kodu ważne jest, aby stosować się do standardów branżowych, a pełne zrozumienie zasad składni XHTML jest kluczowe dla tworzenia poprawnych aplikacji webowych. Utrzymywanie odpowiednich standardów w kodowaniu nie tylko wpływa na wydajność, ale również na bezpieczeństwo aplikacji internetowych, ponieważ niewłaściwe znaczniki mogą prowadzić do błędów w interpretacji lub wycieków danych.

Pytanie 30

Jakie fonty mogą być wyświetlane przez przeglądarki internetowe?

A. w każdym formacie
B. które zostały zrasteryzowane
C. do których mają dostęp
D. które zostały zamienione na krzywe
Przeglądarki internetowe mogą wyświetlać fonty, do których mają dostęp, co oznacza, że muszą być one zainstalowane na systemie operacyjnym użytkownika lub dostępne na serwerze, z którego ładowana jest strona internetowa. Sprawia to, że dostępność fontów jest kluczowa w projektowaniu stron, ponieważ nie wszystkie fonty będą widoczne dla każdego użytkownika. Aby zapewnić spójność wizualną i estetykę, projektanci często korzystają z fontów webowych, takich jak Google Fonts, które są ładowane z zewnętrznych serwerów. Dzięki temu, niezależnie od systemu operacyjnego czy przeglądarki, wszyscy użytkownicy zobaczą tę samą czcionkę. Dobrą praktyką jest również stosowanie fallback fontów, które są używane, gdy wybrany font nie jest dostępny, co zwiększa elastyczność i niezawodność wizualizacji tekstu na stronach internetowych.

Pytanie 31

Przygotowując graficzny projekt reklamy do publikacji w sieci,

A. wprowadza się linie bigowania
B. zmienia się obiekty wektorowe na grafikę rastrową
C. dodaje się spady
D. konwertuje się obrazy cyfrowe na obiekty inteligentne
Istnieją różne techniki związane z projektowaniem graficznym, które mogą być mylnie interpretowane w kontekście dostosowywania projektów do publikacji w internecie. Dodawanie linii bigowania to proces, który ma zastosowanie głównie w druku, a nie w projektach internetowych. Bigowanie służy do przygotowania papieru do złożenia, co nie ma żadnego wpływu na cyfrowe wyświetlanie treści. Ponadto, spady są istotnym elementem w druku, gwarantującym, że po obcięciu papieru nie zostaną widoczne białe krawędzie, jednak w przypadku projektów internetowych, spady nie są wymagane. Kwestia zamiany obrazów cyfrowych na obiekty inteligentne występuje w kontekście programów graficznych, takich jak Adobe Photoshop, gdzie umożliwia to edytowanie zawartości bez utraty jakości w przyszłości. Jednak to podejście jest bardziej związane z edycją plików niż ich późniejszym wykorzystaniem w internecie. Typowym błędem myślowym jest mylenie technik stosowanych w druku z tymi przeznaczonymi dla mediów cyfrowych, co prowadzi do nieodpowiednich decyzji projektowych. Kluczowe w projektowaniu graficznym do internetu jest zrozumienie różnic między formatami i ich właściwościami, co pozwala na skuteczne przygotowanie wizualnych treści dostosowanych do specyfiki cyfrowego środowiska.

Pytanie 32

Jakie są zasady tworzenia animacji komputerowej przy użyciu klatek kluczowych?

A. Klatki kluczowe tworzy grafik, a program komputerowy automatycznie generuje pozostałe klatki
B. Program generuje klatki kluczowe, a grafik dodaje klatki pomiędzy nimi
C. Program dokonuje kompresji stratnej klatek pomiędzy klatkami kluczowymi
D. Program komputerowy ustawia klatki kluczowe w określonych interwałach czasowych
Nieprawidłowe podejścia do tworzenia animacji komputerowej mogą prowadzić do nieporozumień dotyczących roli grafików i oprogramowania w tym procesie. Twierdzenie, że program komputerowy rozmieszcza klatki kluczowe w określonych odstępach czasowych, jest mylące, ponieważ proces ten wymaga aktywnego udziału grafika, który decyduje o kluczowych momentach animacji, a nie jedynie oprogramowania działającego automatycznie. Z kolei sugestia, że program poddaje kompresji stratnej klatki pomiędzy klatkami kluczowymi, jest błędna, ponieważ kompresja nie jest integralną częścią procesu tworzenia animacji, a raczej etapem końcowym związanym z optymalizacją plików. Istnieje także błędne założenie, że program samodzielnie tworzy klatki kluczowe, co ignoruje kreatywny wkład animatora. W rzeczywistości animatorzy korzystają z klatek kluczowych jako narzędzi do wizualizacji ruchu, a oprogramowanie jedynie wspiera ich w tym procesie, generując pośrednie klatki na podstawie wcześniej ustalonego kontekstu. Tego rodzaju nieporozumienia mogą prowadzić do braku zrozumienia dla złożoności pracy animatorów i ich wpływu na końcowy efekt wizualny w filmach, grach czy reklamach. W praktyce, zrozumienie, że klatki kluczowe są centralnym elementem procesu twórczego, pozwoli na efektywniejsze wykorzystywanie narzędzi animacyjnych, a także na lepsze planowanie i realizację projektów w branży kreatywnej.

Pytanie 33

Jakie oprogramowanie należy wykorzystać do tworzenia grafiki wektorowej?

A. Adobe Photoshop, Corel Draw
B. Adobe Photoshop, Adobe Illustrator
C. Corel Photo-Paint, Adobe Illustrator
D. Corel Draw, Adobe Illustrator
Corel Draw i Adobe Illustrator to dwa wiodące programy stosowane do tworzenia grafiki wektorowej, które są szeroko używane w branży kreatywnej. Grafika wektorowa różni się od grafiki rastrowej tym, że jest zbudowana z linii i kształtów opartych na matematycznych równaniach, co pozwala na nieskończoną skalowalność bez utraty jakości. Corel Draw, znany ze swojej intuicyjności, jest często wybierany przez projektantów grafiki, którzy potrzebują narzędzi do tworzenia ilustracji, logo czy materiałów reklamowych. Na przykład, przy projektowaniu logotypu, możliwość dowolnego skalowania i edytowania wektorów ułatwia dostosowanie go do różnych formatów. Z kolei Adobe Illustrator oferuje potężne narzędzia do rysowania i typografii, co czyni go idealnym wyborem dla artystów i designerów pracujących nad bardziej złożonymi projektami, takimi jak infografiki czy ilustracje książkowe. W obu programach zastosowanie najlepszych praktyk, jak korzystanie z warstw, grupowanie obiektów oraz precyzyjne ustawianie kolorów CMYK, jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości efektów końcowych.

Pytanie 34

Format, w jakim zapisany jest materiał wideo w postaci kontenera multimedialnego, to

A. MP4
B. MP3
C. WMA
D. AAC
Odpowiedź MP4 jest poprawna, ponieważ MP4 to format kontenera multimedialnego, który jest szeroko stosowany do przechowywania wideo i audio. Jest to standardowy format w branży, który obsługuje różne kodeki, co umożliwia wysoką jakość obrazu i dźwięku. Dzięki temu MP4 jest idealnym wyborem do przesyłania materiałów w sieci, w tym na platformach strumieniowych i w mediach społecznościowych. Przykładem zastosowania MP4 może być tworzenie filmów wideo, które są następnie publikowane na YouTube czy Vimeo. MP4 obsługuje także napisy i obrazy, co czyni go elastycznym rozwiązaniem dla twórców treści. Dodatkowo, format ten jest zgodny z wieloma urządzeniami mobilnymi i komputerami, co zwiększa jego dostępność. W praktyce wybór MP4 jako formatu kontenera pomaga zachować jakość materiału przy jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru pliku, co jest kluczowe w kontekście przesyłania danych przez Internet.

Pytanie 35

Które narzędzie umożliwia w programie CorelDRAW korzystanie z zawartych w aplikacji clipartów?

Ilustracja do pytania
A. Pędzel rozmazujący.
B. Pędzel chropowaty.
C. Rysunek odręczny.
D. Środki artystyczne.
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się bezpośrednio do narzędzi służących do zarządzania zasobami graficznymi, pokazuje pewne nieporozumienie dotyczące funkcji narzędzi w programie CorelDRAW. Pędzel rozmazujący, rysunek odręczny oraz pędzel chropowaty to narzędzia, które służą przede wszystkim do tworzenia i edytowania kształtów oraz tekstur, a nie do zarządzania zasobami, takimi jak cliparty. Pędzel rozmazujący jest narzędziem, które pozwala na rozmycie krawędzi i stworzenie efektu miękkiego przejścia, co jest przydatne w kontekście rysunków i malowania, ale nie ma zastosowania w przypadku dodawania gotowych elementów graficznych. Rysunek odręczny wydaje się być odpowiednim narzędziem dla ilustratorów, jednak nie jest on związany z procesem pozyskiwania clipartów, a bardziej z tworzeniem oryginalnych projektów od zera. Pędzel chropowaty z kolei ma zastosowanie w nadawaniu teksturom nieregularności, co również nie odnosi się do potrzeby korzystania z wbudowanych zasobów graficznych. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takich wyborów, jest mylenie funkcji narzędzi z ich zastosowaniem. Użytkownik może myśleć, że każde narzędzie do rysowania jest przydatne w kontekście grafiki, co jest błędnym założeniem. W rzeczywistości kluczowe jest zrozumienie, które narzędzia umożliwiają dostęp do zdefiniowanych zasobów i jak można je wykorzystać w konkretnej pracy graficznej.

Pytanie 36

Na którym rysunku przedstawiono bezszeryfowy krój pisma dedykowany do wykonania projektu multimedialnego?

Ilustracja do pytania
A. IV.
B. II.
C. I.
D. III.
Rysunek III. przedstawia bezszeryfowy krój pisma, który jest uznawany za optymalny wybór w kontekście projektów multimedialnych. Bezszeryfowe kroje, takie jak Arial, Helvetica czy Open Sans, charakteryzują się prostymi liniami i brakiem ozdobnych detali, co wpływa na ich lepszą czytelność na ekranach. W projektowaniu interfejsów użytkownika oraz stron internetowych kluczowym aspektem jest klarowność komunikacji wizualnej. Kroje bezszeryfowe są rekomendowane przez wiele standardów UX/UI, ponieważ zapewniają lepszą dostępność tekstów na różnych urządzeniach, zwłaszcza mobilnych. W kontekście multimediów, gdzie szybkość percepcji informacji ma kluczowe znaczenie, wybór odpowiedniego kroju pisma może znacząco wpłynąć na efektywność przekazu. Na przykład, w prezentacjach multimedialnych stosowanie bezszeryfowych krojów zmniejsza zmęczenie oczu i ułatwia skupienie się na treści. Dlatego wybór rysunku III. jako reprezentującego bezszeryfowy krój pisma jest zgodny z najlepszymi praktykami projektowymi.

Pytanie 37

Wykonując w programie Adobe Photoshop stylizację zdjęcia w technice niskiego klucza należy w ostatnim etapie edycji pliku zastosować polecenie

Ilustracja do pytania
A. obraz/dopasowanie/filtr fotograficzny.
B. filtr/renderowanie/flara obiektywu.
C. obraz/dopasowanie/cienie/podświetlenia.
D. filtr/renderowanie/efekty świetlne.
Wiele osób intuicyjnie wybiera narzędzia, które kojarzą im się z rozjaśnianiem, przyciemnianiem czy zmianą tonacji, jednak w kontekście stylizacji zdjęcia w technice niskiego klucza kluczowa jest nie tylko manipulacja jasnością, ale przede wszystkim kontrolowanie kierunku i charakteru światła. Polecenia takie jak filtr/renderowanie/flara obiektywu czy obraz/dopasowanie/filtr fotograficzny mają zupełnie inne zastosowanie – flara obiektywu to typowy efekt imitujący odbłysk światła w soczewce aparatu, co wprowadza raczej efekt rozjaśnienia i rozproszenia niż skupienia światła. Filtr fotograficzny daje co prawda możliwość nadania zdjęciu określonego zabarwienia, ale nie wpływa bezpośrednio na charakterystyki światła i cienia, tylko na ogólną tonację barwną. Natomiast opcja obraz/dopasowanie/cienie/podświetlenia jest użyteczna, gdy chcemy lokalnie rozjaśnić zacienione partie lub przyciemnić zbyt jasne, ale nie pozwala na kreatywne kierowanie światłem, które jest niezbędne do uzyskania efektu niskiego klucza – tam liczy się dramatyzm i mocny kontrast, a nie tylko poprawienie niedoświetlonych fragmentów. Z mojego doświadczenia wynika, że najczęstszy błąd to traktowanie niskiego klucza jako zwykłego przyciemniania zdjęcia, podczas gdy chodzi głównie o wydobycie formy światłem, co w Photoshopie umożliwiają właśnie efekty świetlne. Branżowe standardy zakładają, że praca nad niskim kluczem powinna naśladować techniki studyjne, gdzie światło jest najważniejszym narzędziem budowania klimatu, a nie tylko prostą korektą ekspozycji.

Pytanie 38

Technika skanowania rzeczywistego obiektu przestrzennego w celu jego odwzorowania w cyfrowej postaci trójwymiarowej to

A. fotoanaliza.
B. digitalizacja.
C. optymalizacja.
D. renderowanie.
Digitalizacja trójwymiarowa to proces, który pozwala przenieść rzeczywisty obiekt, na przykład rzeźbę, prototyp albo nawet człowieka, do świata cyfrowego. Kluczowe tutaj jest wykorzystanie skanerów 3D – laserowych, optycznych albo nawet fotogrametrycznych. Działają one na zasadzie zbierania informacji o kształcie i strukturze powierzchni, tworząc gęstą siatkę punktów (zwaną chmurą punktów), którą następnie przetwarza się na cyfrowy model trójwymiarowy. W branży projektowej i inżynierskiej digitalizacja 3D jest już właściwie standardem, a w przemyśle (np. motoryzacyjnym) umożliwia szybkie prototypowanie i kontrolę jakości. Bardzo ciekawe jest też jej zastosowanie w muzealnictwie – można w ten sposób zabezpieczyć unikatowe dzieła sztuki czy znaleziska archeologiczne, archiwizując je cyfrowo. Moim zdaniem największą zaletą digitalizacji jest to, że otwiera drzwi do zaawansowanej edycji, analizy czy nawet druku 3D. Standardy branżowe, takie jak formaty plików STL czy OBJ, pozwalają bezproblemowo wymieniać dane między różnymi systemami CAD/CAM czy programami do wizualizacji. Szczerze powiedziawszy, trudno sobie dziś wyobrazić nowoczesną produkcję przemysłową bez porządnej digitalizacji obiektów. To rozwiązanie praktyczne i bardzo przyszłościowe.

Pytanie 39

Podczas edycji kształtu, pokazanej na rysunku krzywej Beziera, punkty kontrolne ułożono na linii łączącej oba węzły. W efekcie otrzymano

Ilustracja do pytania
A. łuk.
B. linię prostą.
C. linię łamaną.
D. okrąg.
Wybór odpowiedzi takiej jak "łuk" lub "okrąg" jest nieprawidłowy, ponieważ te formy zakładają, że punkty kontrolne w krzywej Béziera są odchylone od linii prostej łączącej węzły. Krzywa Béziera, której punkty kontrolne leżą na tej samej linii co węzły, nie może przyjąć formy zakrzywionej, gdyż nie ma elementu, który mógłby wpłynąć na jej kształt. Zrozumienie, że krzywe Béziera działają na zasadzie interpolacji pomiędzy węzłami, jest kluczowe. Punkty kontrolne służą do modyfikacji tej interpolacji; jeśli są one umieszczone na linii prostej, krzywa degeneruje się do tej samej linii, co węzły. Typowym błędem przy rozwiązywaniu tego typu zagadnień jest mylenie zasady działania krzywych Béziera z innymi technikami modelowania, które mogą wprowadzać krzywiznę niezależnie od lokalizacji punktów kontrolnych. Dlatego też, wiedza o tym, jak punkty kontrolne wpływają na kształt krzywej, jest fundamentalna dla pracy z grafiką komputerową i projektowaniem kształtów.

Pytanie 40

Ile maksymalnie barw można użyć na jednym slajdzie, aby zachować przejrzystość projektu multimedialnego?

A. 4 barwy
B. 5 barw
C. 6 barw
D. 2 barwy
Mówić, że na slajdzie można użyć 2 albo 5 czy 6 kolorów, żeby zachować czytelność, to trochę błąd. Użycie tylko 2 kolorów może sprawić, że wszystko będzie wyglądać nudno i nie wyróżnisz ważnych rzeczy. Z kolei 5 czy 6 kolorów może być przytłaczające, przez co odbiorcy mogą się pogubić i nie zauważyć kluczowych informacji. W końcu będzie chaos i nikt nie zrozumie, o co chodzi. To może znacząco obniżyć efektywność prezentacji. Zasadniczo, w grafice podkreśla się znaczenie ograniczenia kolorów dla lepszej spójności, co ułatwia odbiorcom skupienie się na tym, co istotne. Często, przy różnych typach treści, jak wykresy czy infografiki, zbyt wiele kolorów potrafi wprowadzić zamieszanie, co jednoznacznie idzie w sprzeczności z zasadą prostoty. Ostatecznie, ilość kolorów powinna być dostosowana do celu prezentacji i odbiorców, żeby przekaz był jak najbardziej skuteczny.