Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
  • Kwalifikacja: BUD.11 - Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:06
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 12:14

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ile sztuk płyt gipsowo-kartonowych o wymiarach 3000 x 1200/12,5 mm jest wymaganych do zbudowania ściany działowej z jednowarstwowym poszyciem o długości 3,4 m i wysokości 2,8 m?

A. 4 szt.
B. 5 szt.
C. 3 szt.
D. 7 szt.
Aby określić liczbę płyt gipsowo-kartonowych potrzebnych do wykonania ściany działowej, należy najpierw obliczyć powierzchnię ściany. Wysokość ściany wynosi 2,8 m, a długość to 3,4 m, co daje łączną powierzchnię równą 2,8 m * 3,4 m = 9,52 m². Płyta gipsowo-kartonowa ma wymiary 3000 x 1200 mm, co po przeliczeniu daje 3 m * 1,2 m = 3,6 m² na jedną płytę. Teraz dzielimy powierzchnię ściany przez powierzchnię jednej płyty: 9,52 m² / 3,6 m² ≈ 2,64. Oznacza to, że potrzebujemy 3 pełne płyty, ponieważ nie możemy używać ułamków płyt gipsowo-kartonowych. W praktyce, przy pracy z materiałami budowlanymi, zawsze warto zaokrąglić w górę, ponieważ mogą wystąpić straty materiału podczas cięcia oraz ewentualne błędy w pomiarach. Dlatego odpowiedź 3 szt. jest prawidłowa. Ponadto, warto pamiętać, że zgodnie z dobrymi praktykami budowlanymi, należy uwzględnić dodatkowy materiał na ewentualne poprawki oraz błędy w instalacji.

Pytanie 2

Jaką ilość kleju potrzeba do ułożenia posadzki klinkierowej na tarasie o powierzchni 5 × 3 m, jeśli do przyklejenia 1 m2 płytek potrzeba 4 kg kleju?

A. 15 kg
B. 12 kg
C. 20 kg
D. 60 kg
Aby obliczyć ilość kleju potrzebnego do wykonania posadzki klinkierowej o wymiarach 5 × 3 m, należy najpierw obliczyć powierzchnię tarasu. Powierzchnia ta wynosi 5 m × 3 m = 15 m². Zgodnie z danymi, do przyklejenia 1 m² płytek zużywa się 4 kg kleju. Dlatego całkowita ilość kleju potrzebna do pokrycia 15 m² wynosi: 15 m² × 4 kg/m² = 60 kg. W praktyce, przy planowaniu prac budowlanych, uwzględnia się również dodatkowe zapasy materiałów, aby zminimalizować ryzyko niedoboru. W przypadku kleju warto dodać około 10% więcej, aby pokryć ewentualne straty, co może być istotne w przypadku większych powierzchni. Stosowanie odpowiednich ilości materiału jest kluczowe, ponieważ niewystarczająca ilość kleju może prowadzić do nieodpowiedniego przylegania płytek i ich późniejszego uszkodzenia. Dlatego warto korzystać z obliczeń opartych na normach branżowych i dobrych praktykach, aby zapewnić trwałość i estetykę wykonanej nawierzchni.

Pytanie 3

Panele ścienne HDF można zamontować

A. na zewnątrz obiektu, jako pokrycie elewacji
B. wewnątrz obiektu, jako wykończenie ściany w pokoju
C. na zewnątrz obiektu, jako podbitkę na dachu
D. w obrębie budynku, jako wykończenie sufitu w łazience
Okładzina z paneli ściennych HDF (High-Density Fiberboard) jest materiałem, który znajduje swoje główne zastosowanie wewnątrz budynków. Panele te charakteryzują się dużą gęstością, co przekłada się na ich wytrzymałość i stabilność. Ułożenie ich jako okładziny ścienne w pomieszczeniach, takich jak pokoje dzienne czy sypialnie, jest zgodne z praktykami architektonicznymi i budowlanymi, które zalecają stosowanie materiałów odpornych na zmiany temperatury i wilgotności w pomieszczeniach mieszkalnych. Dodatkowo, panele HDF są często pokrywane różnorodnymi dekoracyjnymi wykończeniami, co pozwala na estetyczne dopasowanie do wnętrza. W praktyce, ich montaż jest stosunkowo prosty, a odpowiednie systemy mocowania umożliwiają szybką i efektywną instalację. Warto również zwrócić uwagę na aspekty akustyczne i termiczne, jakie oferują panele HDF w kontekście poprawy komfortu mieszkańców. Zgodnie z normami budowlanymi, ich zastosowanie wewnątrz budynku jest nie tylko praktyczne, ale również zgodne z wymaganiami wydajności energetycznej oraz estetyki wnętrza.

Pytanie 4

Koszt płytek ceramicznych wynosi 30 zł/m2. Jaką kwotę będą wymagały płytki do pokrycia dwóch ścian o wymiarach 2 m * 3 m każda?

A. 180,00 zł
B. 360,00 zł
C. 90,00 zł
D. 60,00 zł
Obliczenia dotyczące zakupu płytek ceramicznych można przeprowadzić w kilku krokach. Najpierw należy obliczyć powierzchnię jednej ściany, stosując wzór na pole prostokąta: szerokość razy wysokość. W naszym przypadku wymiary wynoszą 2 m na 3 m, co daje 6 m2 dla jednej ściany. Ponieważ mamy dwie ściany, całkowita powierzchnia wynosi 6 m2 x 2 = 12 m2. Cena płytek wynosi 30 zł za m2, więc mnożymy 12 m2 przez 30 zł, co daje 360 zł. Taki sposób obliczeń jest standardem w branży budowlanej, gdzie precyzyjne kalkulacje są kluczowe dla budżetowania projektów. W praktyce, przy zakupie materiałów budowlanych, warto również uwzględnić dodatkowe koszty, takie jak transport, co może wpłynąć na ostateczne wydatki. Regularne stosowanie tego typu obliczeń pomoże w nauce zarządzania budżetem i planowania wydatków na materiały budowlane.

Pytanie 5

Jaką konsystencję powinna mieć mieszanka betonowa do wykonywania monolitycznych podkładów?

A. gęstoplastyczna
B. półpłynna
C. ciekła
D. płynna
Wybór innych opcji jak "półciekła", "płynna" czy "ciekła" to ryzykowna sprawa w pracach budowlanych. Mieszanka półciekła może się wydawać w porządku, ale nie daje odpowiedniej stabilności, przez co podkład może osiadać nierówno. A jeśli chodzi o podkłady monolityczne, które muszą być jednolite, to nie jest to najlepszy pomysł. Z kolei mieszanka płynna albo ciekła w ogóle się nie nadaje, bo może się separować w trakcie wylewania, co osłabia strukturę betonu. Praktyka pokazuje, że taka mieszanka nie utrzyma formy na nierównych powierzchniach i nie przylegnie dobrze do podłoża, co jest kluczowe dla trwałego efektu. Takie problemy potwierdzają badania materiałowe, które mówią, że potrzeba odpowiednich konsystencji betonu, żeby zminimalizować ryzyko pęknięć. W normach budowlanych, jak PN-EN 206-1, mocno akcentuje się, że trzeba dobrać odpowiednie właściwości mieszanki, bo to ma ogromne znaczenie dla trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji. Niewłaściwy wybór konsystencji może rodzić spore koszty związane z naprawami, więc to naprawdę ważna kwestia w każdym projekcie budowlanym.

Pytanie 6

Tapeta z tworzywem sztucznym w warstwie wierzchniej wyróżnia się odpornością na

A. promieniowanie świetlne
B. wilgoć
C. uderzenia
D. zarysowania
Odpowiedzi sugerujące, że tapeta z warstwą licową z tworzywa sztucznego charakteryzuje się odpornością na światło, uderzenia lub zarysowania, są mylące i nie odzwierciedlają rzeczywistych właściwości materiałów wykorzystywanych w produkcji tapet. Chociaż niektóre tapety mogą mieć pewne odporności w tych aspektach, nie można ich uznać za główne zalety tapet z tworzyw sztucznych. Odporność na światło odnosi się głównie do trwałości koloru tapety, a wiele tworzyw sztucznych może blaknąć pod wpływem intensywnego światła słonecznego, co w dłuższej perspektywie wpływa na estetykę wnętrza. Uderzenia i zarysowania to cechy, które są bardziej związane z materiałami wykończeniowymi, takimi jak laminaty czy blaty robocze, a niekoniecznie tapetami. W rzeczywistości tapety, nawet te z warstwą licową, mogą być podatne na uszkodzenia mechaniczne, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Dlatego też, oceniając właściwości tapet, kluczowe jest zrozumienie ich przeznaczenia oraz specyfikacji technicznych, aby uniknąć błędnych założeń i nieprzyjemnych niespodzianek podczas użytkowania.

Pytanie 7

Maksymalne ugięcie sufitu podwieszanego wynosi L/300, gdzie L to odległość między punktami montażowymi. Jaką wartość ugięcia może mieć element sufitowy, jeśli rozstaw jego mocowania wynosi 1500 mm?

A. 4 mm
B. 3 mm
C. 2 mm
D. 5 mm
Dopuszczalne ugięcie sufitu podwieszanego oblicza się na podstawie wzoru L/300, gdzie L to rozstaw punktów mocowania. W tym przypadku odległość między punktami mocowania wynosi 1500 mm. Aby obliczyć dopuszczalne ugięcie, dzielimy długość L przez 300: 1500 mm / 300 = 5 mm. Oznacza to, że maksymalne ugięcie, które może wystąpić w tym przypadku, wynosi 5 mm. Takie obliczenia są zgodne z ogólnymi normami budowlanymi, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W praktyce, jeśli sufit podwieszany ugiąłby się bardziej niż dozwolone 5 mm, mogłoby to prowadzić do uszkodzeń estetycznych, a nawet strukturalnych. Właściwe przestrzeganie tych norm jest kluczowe w projektowaniu i wykonawstwie wszelkich konstrukcji budowlanych, gwarantując ich stabilność oraz bezpieczeństwo użytkowników. Na przykład, w projektach biurowych czy mieszkań, które często korzystają z sufitów podwieszanych, przestrzeganie tych norm jest niezbędne dla uzyskania wysokiej jakości wykonania oraz długowieczności konstrukcji.

Pytanie 8

W celu realizacji posadzek bezspoinowych wykorzystywane są

A. gres techniczny
B. żywice epoksydowe
C. deski sosnowe
D. płytki lastrykowe
Żywice epoksydowe są materiałem o doskonałych właściwościach, który jest powszechnie stosowany do wykonywania posadzek bezspoinowych. Ich kluczową zaletą jest wysoka odporność na chemikalia, ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla obiektów przemysłowych, magazynów, a także przestrzeni komercyjnych. W procesie aplikacji żywic epoksydowych nie zachodzą złącza, co eliminuję problem gromadzenia się brudu i wody, a także ułatwia utrzymanie czystości. Zastosowanie żywic epoksydowych w posadzkach umożliwia również uzyskanie różnych efektów wizualnych, takich jak różnorodne kolory czy efekty 3D. Do standardów branżowych należy stosowanie żywic zgodnych z normami EN 13813, co zapewnia ich jakość i bezpieczeństwo użytkowania. Warto dodać, że poprawnie wykonana podłoga epoksydowa ma długi okres eksploatacji, co czyni ją ekonomiczną inwestycją w dłuższej perspektywie czasowej.

Pytanie 9

Do fazowania krawędzi ostrociętych płyt gipsowo-kartonowych używa się

A. piła brzeszczotowa
B. strug kątowy
C. nóż
D. szlifierka tarczowa
Strug kątowy jest narzędziem, które idealnie nadaje się do sfazowania ostrociętych krawędzi płyt gipsowo-kartonowych. Jego konstrukcja pozwala na precyzyjne usuwanie materiału wzdłuż krawędzi, co jest kluczowe w procesie przygotowania płyt do montażu. Użycie struga kątowego zapewnia równą i gładką powierzchnię, co jest istotne przy łączeniu płyt i aplikacji tapet, farb czy innych materiałów wykończeniowych. W praktyce, strug kątowy pozwala również na dostosowanie kąta sfazowania, co jest przydatne w różnych zastosowaniach budowlanych. Zgodnie z normami branżowymi, odpowiednio przygotowane krawędzie płyt gipsowo-kartonowych zwiększają trwałość i estetykę wykończenia, co jest szczególnie ważne w projektach, gdzie wymagana jest wysoka jakość wykończenia.

Pytanie 10

Aby poprawić izolacyjność akustyczną podkładów podłogowych wykonanych z płyt suchego jastrychu, szczelinę dylatacyjną pomiędzy podkładem a ścianą należy wypełnić

A. masą asfaltową
B. paskami z płyt gipsowo-kartonowych
C. paskami z wełny mineralnej
D. masą akrylową
Paski z wełny mineralnej są materiałem o wysokich właściwościach izolacyjnych, które skutecznie redukują przenikanie dźwięków w budynkach. Wypełnienie szczeliny dylatacyjnej między podkładem a ścianą jest kluczowe dla utrzymania odpowiedniej izolacyjności akustycznej. Wełna mineralna działa jako tłumik dźwięków, minimalizując ich odbicia i transmisję. Dodatkowo, jest materiałem ognioodpornym, co zwiększa bezpieczeństwo konstrukcji. W praktyce stosuje się ją w takich miejscach jak podłogi w biurach, pomieszczeniach użyteczności publicznej czy mieszkaniach, gdzie hałas jest problemem. Zgodnie z normami budowlanymi, aby zapewnić odpowiednią izolację akustyczną, należy stosować materiały, które nie tylko wypełniają szczeliny, ale także absorbują dźwięki. W przypadku wełny mineralnej, jej struktura sprawia, że jest idealnym rozwiązaniem w tym kontekście, co potwierdzają liczne badania i rekomendacje branżowe.

Pytanie 11

Aby zbudować obudowę ścian w łazience, należy zastosować płyty gipsowo-kartonowe oznaczone symbolem

A. F
B. A
C. R
D. H
Płyty gipsowo-kartonowe oznaczone innymi symbolami, takimi jak F, R czy A, nie są przeznaczone do stosowania w pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności, takich jak łazienki. Płyty F to płyty ognioodporne, które są projektowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa przeciwpożarowego konstrukcji. Chociaż ich zastosowanie w budownictwie jest niezwykle ważne, nie są one odpowiednie do miejsc, gdzie występuje stała ekspozycja na wodę. Z kolei płyty R to płyty akustyczne, które mają za zadanie poprawić właściwości izolacyjne i dźwiękochłonne pomieszczeń, ale ich struktura nie jest przystosowana do kontaktu z wilgocią, co może prowadzić do ich zniszczenia. Płyty A to standardowe płyty gipsowe, które nie mają żadnych specjalnych właściwości ochronnych i są szczególnie wrażliwe na wilgoć. Użycie takich płyt w łazienkach prowadziłoby do ryzyka uszkodzenia zarówno materiału, jak i całej konstrukcji, co może skutkować poważnymi problemami, takimi jak pleśń, nieprzyjemne zapachy oraz uszkodzenia strukturalne. Dlatego ważne jest, aby przy projektowaniu i wykonywaniu obudów ścian w łazienkach stosować odpowiednie materiały, które spełniają wymagania dla danej lokalizacji, co jest kluczowe dla trwałości oraz bezpieczeństwa budowli.

Pytanie 12

Jaką farbę warto zastosować do odnowienia ceglanej elewacji obiektu zabytkowego?

A. Epoksydową
B. Silikonową
C. Emulsyjną
D. Lateksową
Użycie farby silikonowej do renowacji ceglanej elewacji obiektu zabytkowego jest zalecane z kilku powodów. Farby silikonowe charakteryzują się dużą paroprzepuszczalnością, co pozwala na odprowadzanie wilgoci z muru, co jest szczególnie istotne w przypadku obiektów historycznych. Zastosowanie farby silikonowej minimalizuje ryzyko wystąpienia pleśni i grzybów, które mogą powstać w wyniku zatrzymywania wilgoci. Dodatkowo, farby te są odporne na działanie promieni UV, co zapewnia długotrwałą ochronę koloru i struktury elewacji. W praktyce, po nałożeniu farby silikonowej, elewacja zachowuje swoje właściwości estetyczne przez wiele lat, co jest kluczowe w kontekście konserwacji zabytków. Przykładowo, wiele historycznych budynków w Europie, które zostały poddane renowacji, korzysta z nowoczesnych farb silikonowych, co przyczyniło się do ich zachowania i ochrony przed degradacją. Zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, stosowanie farb odpowiednich do materiałów budowlanych jest kluczowe dla zachowania integralności obiektów zabytkowych.

Pytanie 13

Przed nałożeniem papierowej tapety, podłoże o dużej chropowatości należy

A. wyszpachlować, w razie potrzeby użyć podkładu flizelinowego
B. pomalować klejową farbą, w razie potrzeby uzupełnić większe ubytki
C. wyszorować wodnym roztworem fosforanu sodowego, w razie potrzeby odkurzyć
D. zagruntować, w razie potrzeby użyć preparatu antyadhezyjnego
Wybór wyszpachlowania podłoża przed ułożeniem tapety papierowej jest kluczowym krokiem w procesie przygotowania ścian. Chropowatość podłoża może prowadzić do nierówności, które będą widoczne po naklejeniu tapety, co wpłynie na estetykę i trwałość wykończenia. Wyszpachlowanie pozwala na uzyskanie gładkiej powierzchni, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Po nałożeniu szpachli, warto również zastosować podkład flizelinowy, który dodatkowo wzmocni strukturę i przyczepność tapety. Podkład flizelinowy działa jako warstwa stabilizująca, zapobiegając odklejaniu się tapety oraz chroniąc przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Zastosowanie tych technik zwiększa trwałość aplikacji, co jest zgodne z normami jakości obowiązującymi w branży budowlanej i remontowej. Przykładowo, w przypadku starych ścian, które mogą mieć wiele nierówności, wyszpachlowanie oraz nałożenie podkładu to standardowe procedury, które zapewniają satysfakcjonujący efekt końcowy.

Pytanie 14

Na podstawie fragmentu specyfikacji technicznej określ, kiedy najwcześniej można przykleić tapetę po zagruntowaniu ściany w dobrze ogrzewanym pomieszczeniu.

SZCZEGÓŁOWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA:
TAPETOWANIE-POWŁOKI MALARSKIE
1. WSTĘP
1.1 Przedmiot SST
W niniejszej szczegółowej specyfikacji technicznej omówiono ogólne wymagania dotyczące wykonania i odbioru powłok malarskich oraz tapetowania.
[...]
4.Wykonanie robót
Temperatura w pomieszczeniu, w którym będą wykonywane roboty tapeciarskie, powinna wynosić co najmniej +10°C;
Do przyklejania tapety należy przystąpić po wyschnięciu warstwy gruntującej, w okresie letnim lub w dobrze ogrzewanych pomieszczeniach dopuszcza się przyklejenie po czterech godzinach od zagruntowania;
Przyklejenie tapet na ścianach należy rozpocząć od wyklejenia ościeży i wnęk;
Tapety muszą być wyklejone na styk;
Przyklejanie arkuszy tapety należy wykonywać od górnej krawędzi ściany ku dołowi;
Przy podłodze tapeta powinna być przyklejona w taki sposób, aby listwa podłogowa zakrywała jej górną część co najmniej na wysokość 1,5 cm;
A. Po wyklejeniu ościeżnic tapetą.
B. Po wyklejeniu wnęk tapetą.
C. Po 4 godzinach.
D. Po 10 godzinach.
Wybór nieprawidłowych odpowiedzi może wynikać z kilku często popełnianych błędów myślowych. Na przykład, twierdzenie, że można przykleić tapetę po 10 godzinach, wskazuje na niepotrzebne wydłużenie czasu oczekiwania, co nie jest zgodne z zaleceniami technicznymi. Czas ten jest zdecydowanie dłuższy niż wymagany, co może prowadzić do frustracji i opóźnień w realizacji projektu. Warto zauważyć, że nadmierne czekanie na przyklejenie tapety może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak pylenie lub osadzanie się kurzu na powierzchni, co negatywnie wpłynie na przyczepność kleju. Z kolei odpowiedzi sugerujące, iż tapetowanie można rozpocząć po wyklejeniu ościeżnic lub wnęk również są błędne, ponieważ nawiązują do mylnego założenia, że pierwszeństwo prac wykończeniowych ma wpływ na czas utwardzania gruntów. W rzeczywistości kolejność tych działań powinna być dostosowana do właściwego czasu schnięcia i specyfikacji używanych materiałów. Ważne jest, aby pamiętać, że prawidłowe przygotowanie powierzchni ściany oraz stosowanie się do zaleceń producentów materiałów to kluczowe aspekty wpływające na jakość i trwałość finalnego efektu. Zrozumienie tych zasad jest fundamentem wiedzy, która przyczyni się do osiągania lepszych wyników w pracach remontowych i budowlanych.

Pytanie 15

Co należy zrobić w przypadku, gdy jedna z płytek ceramicznych na podłodze jest trwale uszkodzona?

A. wyjąć uszkodzoną płytkę i uzupełnić miejsce zaprawą do spoinowania
B. zamienić uszkodzoną płytkę na nową bez wykonywania spoinowania
C. usunąć uszkodzoną płytkę i uzupełnić miejsce klejem
D. wymienić uszkodzoną płytkę na nową i wyspoinować
Wymiana uszkodzonej płytki ceramicznej na nową, a potem wyspoinowanie tego miejsca to naprawdę ważny krok, jeśli chodzi o naprawę posadzki. Po pierwsze, wymieniając zepsutą płytkę, dbasz o to, żeby podłoga wyglądała dobrze i działała jak należy, co jest istotne w miejscach, gdzie spędzamy czas. Po drugie, odpowiednie wyspoinowanie nie tylko poprawia wizualny aspekt, ale też pomaga w unikaniu gromadzenia się brudu i wilgoci w szczelinach. Przy wymianie płytki pamiętaj, żeby dobrze usunąć starą, często trzeba użyć specjalnych narzędzi, jak dłuto czy młotek, żeby nie uszkodzić tych obok. Później, po oczyszczeniu podłoża z resztek kleju, można przystąpić do kładzenia nowej płytki, używając odpowiedniego kleju, który jest dopasowany do tego, jak używasz podłogi. Jak klej już wyschnie, to pora na zaprawę do spoinowania, to jest zgodne z tym, co się robi w branży. Ważne, żeby dobierać kolor zaprawy tak, żeby pasował do reszty podłogi. Dzięki temu całość będzie trwalsza i ładniejsza.

Pytanie 16

Jakie narzędzia są stosowane podczas montażu konstrukcji z profili stalowych w systemach suchej zabudowy?

A. paca stalowa, szpachelka i wkrętarka
B. zaciskarka oraz nożyce do cięcia blachy
C. kielnia, tarnik do płyt g-k i młotek gumowy
D. szpachelka oraz nóż do płyt g-k z wymiennym ostrzem
Zaciskarka oraz nożyce do cięcia blachy są kluczowymi narzędziami przy montażu konstrukcji z profili stalowych, szczególnie w systemach suchej zabudowy. Zaciskarka pozwala na precyzyjne łączenie elementów stalowych, co jest niezbędne do uzyskania stabilnej i trwałej konstrukcji. Nożyce do cięcia blachy zapewniają czyste i dokładne cięcie profili, co zwiększa efektywność pracy. W praktyce, stosowanie tych narzędzi przyczynia się do redukcji odpadów materiałowych oraz minimalizuje ryzyko uszkodzenia elementów podczas obróbki. Standardy branżowe, takie jak PN-EN 1090, zalecają użycie odpowiednich narzędzi w celu zapewnienia bezpieczeństwa i jakości wykonania konstrukcji. Dobrą praktyką jest także regularne kontrolowanie stanu technicznego narzędzi, co wpływa na proces montażu oraz bezpieczeństwo pracy.

Pytanie 17

W specyfikacji technicznej wskazano, że wnętrze powinno być pokryte tapetą o fakturze, powlekaną tworzywem sztucznym. W związku z tym, w tym pomieszczeniu zaleca się użycie

A. tapety papierowej tłoczonej
B. tapety winylowej gładkiej
C. tapety papierowej gładkiej
D. tapety winylowej tłoczonej
Odpowiedź 'tapetę winylową tłoczoną' jest poprawna, ponieważ tapety winylowe charakteryzują się odpornością na wilgoć, co jest istotne w przypadku pomieszczeń narażonych na działanie wody, jak łazienki czy kuchnie. Tapeta tłoczona dodatkowo oferuje atrakcyjny wygląd dzięki teksturowanej powierzchni, co może poprawić estetykę wnętrza. Wybór tapety powlekanej tworzywem sztucznym wpisuje się w aktualne trendy dotyczące materiałów wykończeniowych, które są nie tylko funkcjonalne, ale także estetyczne. Przykładem zastosowania takiej tapety może być restauracja, w której wystrój i trwałość są kluczowe. Na rynku dostępne są różne wzory i kolory tapet winylowych, co pozwala na szeroką personalizację przestrzeni. Dodatkowo, zgodnie z normami dotyczącymi materiałów budowlanych, tapety winylowe są łatwe do utrzymania w czystości, co zwiększa ich praktyczność w codziennym użytkowaniu.

Pytanie 18

Jakie narzędzie należy zastosować do przycięcia tapet na stole tapeciarskim wzdłuż krzywej linii?

A. ostrza.
B. przykładnicy.
C. miary.
D. nożyczek.
Nożyczki są najodpowiedniejszym narzędziem do przycinania tapet na stole tapeciarskim, szczególnie wzdłuż linii łamanej. Ich konstrukcja, z ostrzami umożliwiającymi precyzyjne cięcie, sprawia, że można z łatwością dostosować kształt tapety do konturów ściany czy mebli. Dobre praktyki w branży tapetowania wskazują, że użycie nożyczek pozwala na uzyskanie czystych krawędzi i minimalizację ryzyka uszkodzenia materiału. Warto również zwrócić uwagę, że nożyczki umożliwiają precyzyjne cięcie papierowych oraz winylowych tapet, co jest kluczowe w przypadku bardziej skomplikowanych wzorów. Dzięki nim, tapetowanie staje się nie tylko prostsze, ale i bardziej estetyczne, co jest istotne w końcowym efekcie pracy."

Pytanie 19

Aby pomalować pomieszczenie o łącznej powierzchni ścian i sufitu wynoszącej 80 m2, zakupiono 22 opakowania farby emulsyjnej, z których każde waży 2,0 kg. Jeśli norma zużycia farby wynosi 35,0 kg na 100 m2, to ile nieużytych opakowań pozostanie inwestorowi?

A. 12 szt.
B. 14 szt.
C. 8 szt.
D. 10 szt.
Aby obliczyć liczbę nieużytych opakowań farby, należy najpierw ustalić, ile farby potrzebujemy do pomalowania pomieszczenia. Powierzchnia ścian i sufitu wynosi 80 m2, a norma zużycia wynosi 35,0 kg na 100 m2. Możemy więc obliczyć potrzebną ilość farby: (80 m2 * 35 kg) / 100 m2 = 28 kg. Następnie, wiemy, że każde opakowanie farby waży 2,0 kg, więc liczba opakowań potrzebnych do pokrycia 28 kg farby wynosi 28 kg / 2,0 kg/opakowanie = 14 opakowań. Zakupiono jednak 22 opakowania, co oznacza, że liczba nieużytych opakowań wynosi 22 - 14 = 8. Taki sposób obliczeń jest zgodny z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania materiałami budowlanymi, gdzie kluczowe jest planowanie i dokładne oszacowanie potrzebnych materiałów, aby uniknąć strat i nadwyżek. W praktyce, takie obliczenia pomagają inwestorom i wykonawcom uniknąć zbędnych wydatków i zapewniają efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 20

Aby ustawić pionowo płyty suchego tynku, należy użyć młotka

A. drewnianego
B. plastikowego
C. gumowego
D. stalowego
Wybór niewłaściwego narzędzia do instalacji płyt suchego tynku może prowadzić do wielu problemów. Młotek stalowy, mimo że może wydawać się odpowiedni ze względu na swoją wagę i siłę, w rzeczywistości jest zbyt twardy i sztywny, co zwiększa ryzyko uszkodzeń płyt, które są wrażliwe na zarysowania i wgniecenia. Uderzenia stalowym młotkiem mogą prowadzić do pęknięć na powierzchni płyt, które są nieodwracalne. Z kolei młotek plastikowy, choć nieco łagodniejszy, może nie być wystarczająco efektywny w precyzyjnym ustawianiu płyt, ponieważ jego materiał nie zapewnia odpowiedniego nacisku przy uderzeniu. Młotek drewniany, mimo że może wydawać się delikatniejszy, w rzeczywistości nie jest wystarczająco elastyczny i nie zapewnia odpowiedniego rozkładu siły. Używanie takich narzędzi często wynika z braku zrozumienia specyfiki materiałów oraz technik ich obróbki, co prowadzi do typowych błędów w praktyce budowlanej. Ważne jest, aby zawsze stosować odpowiednie narzędzia zgodnie z ich przeznaczeniem oraz zaleceniami producentów, co nie tylko zwiększa wydajność pracy, ale również minimalizuje ryzyko uszkodzeń i dodatkowych kosztów związanych z naprawą uszkodzonych elementów.

Pytanie 21

Jaką metodę, która gwarantuje wysoką efektywność farby, powinno się zastosować do szybkiego pokrywania dużych powierzchni?

A. Malowanie pędzlem
B. Malowanie wałkiem
C. Natrysk hydrodynamiczny
D. Natrysk powietrzny
Natrysk hydrodynamiczny to technika malarska, która zapewnia wysoką wydajność i doskonałą jakość wykończenia, co czyni ją idealnym rozwiązaniem do szybkiego malowania dużych powierzchni. W przeciwieństwie do innych metod, takich jak malowanie pędzlem czy wałkiem, natrysk hydrodynamiczny pozwala na równomierne nałożenie farby na powierzchnię, co minimalizuje ryzyko powstawania smug czy zacieków. Technika ta polega na wykorzystaniu wysokiego ciśnienia do rozpylania farby, co pozwala na osiągnięcie znacznie lepszej penetracji w struktury malowanej powierzchni. Przykładowo, w przypadku malowania elewacji budynków czy dużych hal przemysłowych natrysk hydrodynamiczny znacznie przyspiesza proces, umożliwiając pokrycie dużych obszarów w krótszym czasie. Warto również zwrócić uwagę na to, że zgodnie z normami branżowymi, natrysk hydrodynamiczny jest często preferowany w przemyśle budowlanym i dekoracyjnym ze względu na oszczędność materiałów oraz czasu pracy. Dobrze przeprowadzony proces natryskowy zapewnia nie tylko efektywność, ale także estetykę, co jest kluczowe w wielu projektach.

Pytanie 22

Z jaką resztką deski podłogowej o długości większej niż 40 cm, pozostającą z pierwszego pasa układanej posadzki, mamy do czynienia?

A. rozpoczyna się układanie kolejnego pasa desek
B. rozpoczyna się układanie ostatniego pasa desek
C. kończy się układanie całej posadzki
D. kończy się układanie kolejnego pasa desek
Właściwa odpowiedź dotyczy rozpoczęcia układania następnego pasa desek podłogowych przy użyciu resztek o długości większej niż 40 cm. W praktyce budowlanej, przy układaniu posadzek, kluczowe jest efektywne wykorzystanie materiałów, co w tym przypadku oznacza wykorzystanie resztek do rozpoczęcia nowego pasa. Zgodnie z zasadami oszczędności materiałów, zaleca się stosowanie krótszych elementów do rozpoczęcia nowych rzędów, aby zminimalizować odpady i obniżyć koszty. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, które promują zrównoważony rozwój i optymalne gospodarowanie zasobami. Przykładem mogą być różne projekty podłóg, w których zastosowanie odpadów do kolejnych pasów nie tylko zmniejsza straty materiałowe, ale także dodaje estetycznego wyglądu, tworząc unikalne wzory. Użycie dłuższych resztek sprzyja także stabilności i trwałości posadzki, co jest kluczowe dla długotrwałego użytkowania.

Pytanie 23

Deszczułki parkietowe przed ich ułożeniem powinny być przechowywane w pomieszczeniu, gdzie będą kładzione. W tym celu należy deszczułki

A. rozpakować i owinąć folią
B. zostawić w oryginalnych opakowaniach i dodatkowo owinąć papierem
C. zostawić w oryginalnych opakowaniach, bez dodatkowego owijania
D. rozpakować i owinąć papierem
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ deszczułki parkietowe powinny być sezonowane w warunkach, w których będą docelowo układane. Pozostawienie ich w fabrycznych opakowaniach bez dodatkowego owijania pozwala im na stopniowe dostosowanie się do wilgotności i temperatury panującej w danym pomieszczeniu. Taki proces aklimatyzacji jest kluczowy, ponieważ drewno jest materiałem higroskopijnym, co oznacza, że reaguje na zmiany wilgotności otoczenia, co może wpływać na jego rozmiar i kształt. W praktyce, zaleca się sezonowanie parkietu przez co najmniej 48 godzin przed układaniem. Dobre praktyki branżowe wskazują, że przed montażem należy sprawdzić poziom wilgotności zarówno deszczułek, jak i podłoża. Właściwe przygotowanie deszczułek zminimalizuje ryzyko pęknięć, paczenia się oraz innych deformacji, co ma kluczowe znaczenie dla trwałości i estetyki podłogi.

Pytanie 24

Zanim nałożysz farbę olejną na tynk cementowo-wapienny, powinieneś go najpierw zagruntować?

A. emulsją
B. szkłem wodnym
C. pokostem
D. lakierem bezbarwnym
Pokost jest naturalnym środkiem gruntującym, który doskonale nadaje się do przygotowania tynku cementowo-wapiennego przed nałożeniem farby olejnej. Jego główną zaletą jest zdolność do wnikania w strukturę podłoża, co zapewnia dobrą przyczepność farby. Pokost, dzięki swoim właściwościom, tworzy na powierzchni tynku warstwę, która poprawia jego odporność na wilgoć oraz zabezpiecza przed szkodliwymi działaniami atmosferycznymi. W praktyce, pokost stosuje się poprzez rozcieńczenie go z terpentyną, co ułatwia aplikację. Ponadto, stosowanie pokostu jest zgodne z zaleceniami wielu producentów farb olejnych, którzy podkreślają, że przed malowaniem powierzchni z tynków mineralnych, odpowiednie zagruntowanie jest kluczem do uzyskania trwałego i estetycznego efektu. Warto również wspomnieć, że pokost wspomaga proces oddychania podłoża, co jest istotne dla tynków wykonanych na bazie wapnia. Dlatego właściwe przygotowanie powierzchni za pomocą pokostu jest kluczowym etapem w procesie malarskim, co przekłada się na długotrwałość i estetykę wykonania.

Pytanie 25

Jaką ilość farby należy przygotować do pomalowania czterech ścian o wymiarach 4,0 × 6,0 m każda, jeżeli zużycie farby silikonowej wynosi 0,20 l/m2?

A. 28,80 litra
B. 24,00 litra
C. 19,20 litra
D. 4,80 litra
Aby obliczyć ilość farby potrzebnej do pomalowania powierzchni czterech ścian o wymiarach 4,0 × 6,0 m każda, musimy najpierw obliczyć całkowitą powierzchnię do pomalowania. Powierzchnia jednej ściany wynosi 4,0 m × 6,0 m = 24,0 m². Ponieważ mamy cztery takie ściany, całkowita powierzchnia wynosi 4 × 24,0 m² = 96,0 m². Następnie, mając dane zużycie farby silikonowej, które wynosi 0,20 l/m², możemy obliczyć całkowitą ilość farby potrzebnej do malowania wszystkich ścian: 96,0 m² × 0,20 l/m² = 19,20 l. W praktyce, znajomość takich obliczeń jest niezbędna w pracy z materiałami budowlanymi i wykończeniowymi, ponieważ pozwala na oszacowanie kosztów oraz zamówienie odpowiedniej ilości materiału, co zapobiega niepotrzebnym wydatkom i marnotrawstwu. W branży budowlanej powszechnie stosuje się tego rodzaju obliczenia, aby zapewnić efektywność oraz optymalizację procesów malarskich.

Pytanie 26

Podkład utworzony z suchego jastrychu gipsowego w pomieszczeniu mieszkalnym, przed przymocowaniem do niego płytek klinkierowych, wymaga

A. zaimpregnowania
B. zagruntowania
C. wyszpachlowania
D. wyszlifowania
Wybór opcji wyszpachlowania, wyszlifowania lub zaimpregnowania jako alternatyw dla zagruntowania nie uwzględnia specyfiki procesu przygotowania podłoża pod płytki klinkierowe. Wyszpachlowanie, polegające na nałożeniu masy szpachlowej, ma na celu wyrównanie powierzchni, jednak nie zapewnia odpowiedniej przyczepności pomiędzy podłożem a klejem. W praktyce, jeśli podkład nie jest gruntowany, może to prowadzić do problemów z adhezją, a w konsekwencji do odspajania się płytek. Z kolei wyszlifowanie, które polega na mechanicznym wygładzaniu powierzchni, nie rozwiązuje problemu chłonności jastrychu, a jedynie może poprawić estetykę podłoża, co w przypadku płytek, które wymagają stabilnej i dobrze przygotowanej powierzchni, nie jest wystarczające. Impregnacja, natomiast, ma na celu ochronę podłoża przed wilgocią i zanieczyszczeniami, ale nie jest to działanie, które zastąpi gruntowanie. Impregnaty nie zapewniają odpowiedniej przyczepności dla klejów do płytek, co może prowadzić do poważnych problemów po zakończeniu prac budowlanych. W kontekście standardów budowlanych i dobrych praktyk, zagruntowanie jest jedyną metodą, która gwarantuje prawidłowe przygotowanie podłoża, co jest kluczowe dla uzyskania trwałego i funkcjonalnego wykończenia.

Pytanie 27

Ile płyt gipsowo-kartonowych jest potrzebnych do zbudowania ściany o wymiarach 4,0 x 2,5 m, mając na uwadze, że do przygotowania 1 m zabudowy potrzeba 1,1 m płyt?

A. 4,4 m2
B. 10,0 m2
C. 11,0 m2
D. 1,1 m2
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Na przykład, gdy ktoś wybiera 10,0 m2, może to wynikać z prostego pomylenia powierzchni ściany z ilością potrzebnych płyt. W rzeczywistości, 10,0 m2 to tylko powierzchnia zabudowy, a nie ilość materiału potrzebnego do jej wykonania. Odpowiedź 4,4 m2 może sugerować, że ktoś przeliczył ilość płyt, pomijając dodatkowy materiał potrzebny do pokrycia całej powierzchni. Z kolei 1,1 m2 to całkowicie błędna interpretacja, która mogła powstać na skutek mylenia proporcji lub niepoprawnego zrozumienia, ile m2 pokrywa jedna płyta. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że do wykonania zabudowy najpierw musimy znać powierzchnię, a następnie zastosować współczynnik zużycia materiału. Takie błędne podejścia mogą prowadzić do niedokładnych obliczeń, co w praktyce może skutkować nie tylko stratami materiałowymi, ale również opóźnieniami w projekcie, co jest niezgodne z dobrymi praktykami w branży budowlanej. Znajomość standardów, takich jak normy dotyczące montażu płyt gipsowo-kartonowych, jest kluczowa dla uniknięcia takich pomyłek.

Pytanie 28

Przed nałożeniem bezbarwnego lakieru, podłoże z drewna iglastego powinno być najpierw

A. wygładzone szpachlówką
B. zaimpregnowane preparatem grzybobójczym
C. dokładnie oczyszczone z żywicy
D. pokryte środkiem gruntującym
Każda z pozostałych odpowiedzi, takich jak wyrównanie szpachlówką, impregnacja roztworem grzybobójczym czy malowanie środkiem gruntującym, może wydawać się uzasadniona, jednak nie odpowiadają one na podstawowy problem związany z przygotowaniem drewna iglastego do malowania lakierem bezbarwnym. Wyrównanie szpachlówką jest krokiem, który można podjąć jedynie w przypadku, gdy drewno wymaga retuszu lub naprawy, a nie jest to bezpośrednio związane z obecnością żywicy. Impregnacja grzybobójczym roztworem jest zalecana w przypadku drewna narażonego na działanie wilgoci lub grzybów, jednak nie eliminuje problemu z żywicą, która musi być usunięta, aby zapewnić dobrą przyczepność lakieru. Zastosowanie środka gruntującego przed nałożeniem lakieru może poprawić przyczepność, ale nie rozwiąże problemu, jeśli podłoże nie zostało wcześniej oczyszczone z żywicy. Niezrozumienie roli żywicy w procesie malarskim i pomijanie etapu jej usunięcia prowadzi do typowych błędów, które skutkują nie tylko estetycznymi niedoskonałościami, ale także zmniejszeniem trwałości całej powłoki malarskiej. Kluczowe jest, aby przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac malarskich zrozumieć specyfikę materiału, z którym się pracuje, oraz stosować się do uznawanych praktyk i standardów branżowych.

Pytanie 29

W obiektach przemysłowych, podłoże pod podłogę na gruncie wymaga wykonania warstwy

A. gruzobetonu
B. tłucznia klinkierowego
C. zbrojonego betonu
D. zagęszczonego suchego piasku
Zbrojony beton to naprawdę dobry wybór na podłoża w obiektach przemysłowych, i to z paru ważnych powodów. Przede wszystkim jest super mocny, zwłaszcza pod względem wytrzymałości na ściskanie. To ważne, bo w takich miejscach często są ciężkie maszyny i duże obciążenia. Dzięki stalowym prętom lub siatkom, które są wszywane w beton, ten materiał zyskuje ekstra odporność na pękanie. To przydaje się, gdy podłoga jest intensywnie użytkowana. W praktyce, taki beton daje nam trwałą i stabilną powierzchnię, która bez problemu przeniesie ciężar. Nie można też zapomnieć, że zgodność z normami budowlanymi, jak Eurokod 2, to kluczowa sprawa, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i certyfikaty jakości. A na koniec, podłogi z zbrojonego betonu łatwo się sprząta, co w przemyśle jest mega ważne dla utrzymania higieny i porządku.

Pytanie 30

Jakie materiały można wykorzystać do wyrównania podłoża pod wykładziny podłogowe z tworzyw sztucznych w rolkach?

A. mieszankę cementowo-wapienną
B. zaprawę klejową w formie płynnej
C. zaprawę gipsowo-wapienną
D. upłynnioną wylewkę cementową
Stosowanie upłynnionej zaprawy klejowej, zaczynu cementowo-wapiennego lub zaprawy gipsowo-wapiennej do wyrównania podkładu pod wykładzinę z tworzyw sztucznych jest niewłaściwe z kilku kluczowych powodów. Upłynniona zaprawa klejowa, mimo że ma swoje zastosowanie w przyklejaniu wykładzin, nie spełnia funkcji wyrównawczej, ponieważ jest zbyt lepka i nie zapewnia odpowiedniej twardości ani stabilności podłoża. Przez to, że nie utwardza się w taki sam sposób jak wylewki, może prowadzić do powstawania nierówności oraz deformacji podłogi w miarę upływu czasu. Z kolei zaczyn cementowo-wapienny, choć może być użyty do wyrównania, nie ma właściwości płynnych, co utrudnia równomierne pokrycie powierzchni, a także wymaga dłuższego czasu na utwardzenie, co spowalnia cały proces budowlany. Zastosowanie zaprawy gipsowo-wapiennej w tym kontekście jest jeszcze bardziej problematyczne, ponieważ gips jest materiałem, który nie jest odporny na wilgoć i nie może być stosowany w miejscach o podwyższonej wilgotności, co czyni go nieodpowiednim do podkładów pod wykładziny. Dodatkowo, wykorzystanie tej zaprawy w pomieszczeniach narażonych na działanie wody prowadzi do ryzyka uszkodzenia podłogi oraz zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia problemów związanych z pleśnią i grzybem. Dlatego kluczowe jest, aby wybierać materiały odpowiednie do specyfiki danego zastosowania, a upłynniona wylewka cementowa pozostaje najlepszym wyborem w kontekście wyrównywania podkładów pod wykładziny z tworzyw sztucznych.

Pytanie 31

Jak należy przygotować powierzchnię świeżo nałożonego tynku gipsowego przed nałożeniem emulsyjnej farby?

A. Nałożyć podkład olejno-ftalowy
B. Umyć z użyciem wody z detergentem
C. Zagruntować farbą emulsyjną rozcieńczoną wodą
D. Przeszlifować przy użyciu drobnoziarnistego papieru ściernego
Przygotowanie powierzchni nowego tynku gipsowego pod emulsyjną powłokę malarską wymaga staranności oraz zrozumienia roli każdego etapu tego procesu. Pomalowanie farbą podkładową olejno-ftalową nie jest zalecane, ponieważ ta forma farby nie zapewnia odpowiedniej przyczepności do gipsu, a jej skład chemiczny może prowadzić do problemów z odparowaniem wilgoci, co z kolei może powodować łuszczenie się powłok malarskich w przyszłości. Kolejnym błędnym podejściem jest przeszkliwanie powierzchni drobnoziarnistym papierem ściernym, co choć może wydawać się korzystne, w rzeczywistości może prowadzić do zniszczenia struktury tynku i utraty jego właściwości. Taki zabieg jest zbędny, jeśli powierzchnia została prawidłowo nałożona i jest w dobrym stanie. Umycie powierzchni wodą z detergentem również nie jest skutecznym rozwiązaniem, gdyż może pozostawić pozostałości chemiczne, które utrudnią przyczepność farby. Kluczowym błędem jest nieuznawanie znaczenia gruntowania, które tworzy barierę między podłożem a powłoką malarską, znacząco poprawiając trwałość i estetykę finalnego wykończenia. Efektywne przygotowanie powierzchni to nie tylko kwestia estetyki, ale również trwałości i funkcjonalności wykończenia, co powinno być priorytetem w każdym projekcie budowlanym.

Pytanie 32

Normatywne zapotrzebowanie na listwy przypodłogowe wynosi 1,1 m/m. Jaką długość listew należy zastosować do wykończenia okładziny ściennej w pomieszczeniu o wymiarach podłogi 2,0 × 3,0 m?

A. 10,0 m
B. 6,0 m
C. 11,0 m
D. 6,6 m
Wiele osób może błędnie oszacować ilość listew przypodłogowych, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania materiałów. Na przykład, odpowiedzi sugerujące zużycie 10,0 m lub 6,6 m są oparte na niepoprawnych założeniach dotyczących obliczeń. Często pomijają one ważny krok, jakim jest uwzględnienie normowego zużycia. Jeśli ktoś ustala, że potrzebuje dokładnie 10,0 m listew, nie ma na uwadze, że każdy metr bieżący wymaga dodatkowych 10% materiału ze względu na normowe zużycie wynoszące 1,1 m/m. Brak uwzględnienia tej normy prowadzi do sytuacji, w której może zabraknąć materiału w trakcie wykańczania, co generuje dodatkowe koszty oraz wydłuża czas realizacji projektu. Z kolei odpowiedź 6,0 m jest jeszcze bardziej błędna, ponieważ nie uwzględnia nawet całkowitego obwodu pomieszczenia. Przy obliczeniach należy zawsze kierować się zasadą dokładności oraz zaleceniami branżowymi, które sugerują, żeby dodawać zapas materiału na potencjalne błędy. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla sukcesu każdego projektu wykończeniowego, ponieważ poprawne obliczenia nie tylko optymalizują koszty, ale również wpływają na jakość i trwałość wykończenia.

Pytanie 33

Jakie będzie wynagrodzenie pracownika za wytapetowanie ściany o wymiarach 10,0 × 2,5 m, jeśli za pokrycie 1 m2 otrzymuje 25,00 zł?

A. 312,50 zł
B. 625,00 zł
C. 62,50 zł
D. 25,00 zł
W przypadku analizy błędnych odpowiedzi, należy szczegółowo omówić, dlaczego podawane wartości nie są właściwe. Odpowiedzi takie jak 25,00 zł i 62,50 zł mogą wynikać z niepoprawnych założeń dotyczących powierzchni lub stawki wynagrodzenia. Na przykład, jeśli ktoś obliczyłby wynagrodzenie jako 25,00 zł, mógłby pomylić się, zakładając, że wytapetowana jest tylko jedna jednostka powierzchni, a nie cała ściana. Z kolei odpowiedź 62,50 zł mogłaby wynikać z błędnego pomnożenia niewłaściwej wartości powierzchni, jak na przykład 2,5 m², co jest oczywiście błędne, ponieważ rzeczywista powierzchnia wynosi 25,0 m². Te błędy pokazują, jak ważne jest zrozumienie podstawowych zasad obliczeń związanych z powierzchnią i stawkami wynagrodzeń. Rozumienie metodyki obliczania powierzchni oraz stosowanie odpowiednich jednostek miary jest kluczowe w pracy z kosztorysami budowlanymi. Wiele osób także pomija uwzględnienie, że wynagrodzenie za prace budowlane często zależy od całkowitej powierzchni, co może prowadzić do poważnych nieporozumień finansowych. Dlatego dla prawidłowych obliczeń warto korzystać z narzędzi do wyceny, które uwzględniają wszystkie aspekty takie jak materiały, robocizna i czas pracy.

Pytanie 34

Aby przygotować 1 m2 izolacji z pianki polipropylenowej na podłogowe panele, konieczne jest 1,1 m2 maty izolacyjnej. Jaką ilość pianki należy użyć do wykonania izolacji w pomieszczeniu o wymiarach 3,0 x 5,0 m?

A. 15,0 m2
B. 5,5 m2
C. 16,5 m2
D. 8,0 m2
Przy podejmowaniu prób obliczeń ilości pianki polipropylenowej do izolacji podłogi, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z błędnego zrozumienia zasad obliczania powierzchni oraz współczynników zużycia materiałów. Na przykład, odpowiedzi takie jak 15,0 m2, 8,0 m2 czy 5,5 m2 nie uwzględniają prawidłowego przeliczenia wartości. Typowym błędem jest przyjęcie, że ilość pianki potrzebnej do izolacji odpowiada bezpośrednio powierzchni podłogi, co jest niezgodne z przedstawionymi w zadaniu danymi. Ważne jest, aby zrozumieć, że do jednego metra kwadratowego izolacji potrzeba więcej materiału z uwagi na straty spowodowane cięciem, czy też nieidealnym dopasowaniem maty do podłoża. Użytkownicy, którzy odpowiadają 8,0 m2 lub 5,5 m2, mogą nie brać pod uwagę tego współczynnika, co skutkuje niedoszacowaniem potrzebnej ilości materiału. Chociaż pierwotna powierzchnia wynosi 15,0 m2, konieczne jest przemnożenie przez współczynnik 1,1, aby obliczyć rzeczywistą potrzebną ilość pianki. Ignorowanie tej zasady prowadzi do nieefektywnego planowania oraz potencjalnych strat finansowych związanych z zakupem dodatkowego materiału w przypadku jego niedoboru. Dobre praktyki w zakresie izolacji wymagają starannego przemyślenia parametrów materiałów, co w efekcie przekłada się na lepszą jakość i trwałość wykonanej izolacji.

Pytanie 35

W łazience na poddaszu użytkowym należy zainstalować płyty gipsowo-kartonowe oznaczone symbolem literowym

A. GKBI
B. GKB
C. GKFI
D. GKF
Wybór płyty GKB jako materiału do łazienki jest błędny, ponieważ płyty te nie są przystosowane do stosowania w warunkach wysokiej wilgotności. GKB to standardowe płyty gipsowo-kartonowe, które nie posiadają właściwości ani powłok chroniących je przed wpływem wody. Ich zastosowanie w łazience może prowadzić do ich uszkodzenia, takich jak deformacje, pękanie, a w skrajnych przypadkach do całkowitego zniszczenia konstrukcji. Ponadto, pleśń i grzyby mogą się rozwijać na powierzchni tych płyt, co stwarza zagrożenie dla zdrowia mieszkańców. Płyty GKFI i GKF, które są oznaczone jako ognioodporne, również nie są odpowiednie do łazienek, ponieważ ich główną funkcją jest ochrona przed ogniem, a nie wilgocią. Płyty GKFI są odporne na działanie wysokich temperatur, natomiast GKF są stosowane w miejscach, gdzie występuje ryzyko pożaru, ale nie zapewniają żadnych właściwości antywilgotnościowych. Typowym błędem w myśleniu jest założenie, że każda płyta gipsowo-kartonowa może być używana tam, gdzie jest to wygodne, bez uwzględnienia specyficznych warunków panujących w danym pomieszczeniu. Dlatego ważne jest, aby przy wyborze materiałów budowlanych kierować się ich oznaczeniem oraz przeznaczeniem, aby uniknąć niepożądanych skutków w przyszłości.

Pytanie 36

Przygotowując powierzchnię drewnianego elementu do malowania farbą olejną, w pierwszej kolejności, po jej oczyszczeniu, co należy wykonać?

A. zaimpregnować ją roztworem grzybobójczym.
B. wypełnić wszystkie nierówności szpachlówką.
C. zetrzeć ją gruboziarnistym papierem ściernym.
D. zetrzeć ją drobnoziarnistym papierem ściernym.
Przygotowanie powierzchni elementu drewnianego do malowania farbą olejną wymaga zastosowania odpowiedniej kolejności działań. Wyrównywanie szpachlówką wszystkich nierówności może wydawać się logicznym krokiem, jednak jest to podejście, które nie uwzględnia konieczności wcześniejszego zabezpieczenia drewna. Bez impregnacji szpachlówka może nie przyczepić się właściwie, co prowadzi do osłabienia całej powłoki malarskiej. Podobnie, przetarcie powierzchni gruboziarnistym papierem ściernym może powodować powstawanie głębokich rys, które utrudnią nałożenie farby, a także mogą wprowadzić zanieczyszczenia w postaci pyłu, co negatywnie wpłynie na estetykę końcowego wykończenia. Z kolei użycie drobnoziarnistego papieru ściernego może wydawać się bardziej precyzyjne, ale wciąż nie rozwiązuje problemu braku impregnacji, co jest kluczowe dla ochrony drewna. Prawidłowe przygotowanie powierzchni drewnianej powinno zawsze zaczynać się od impregnacji, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń przez czynniki biologiczne oraz zapewnić długotrwałość powłok malarskich. Niezrozumienie tego procesu może prowadzić do poważnych błędów w pracach wykończeniowych i w efekcie do konieczności ponownego malowania w krótkim czasie.

Pytanie 37

Na podstawie cennika usług budowlanych oblicz koszt jednostkowy wykonania posadzki z płytek ceramicznych szkliwionych wraz ze spoinowaniem. Podłoże jest już zagruntowane.

Tabela. Cennik usług posadzkarsko-okładzinowych
Zakres robótCena jednostkowa
[zł/m²]
Zagruntowanie podłoża5,00
Ułożenie płytek na podłodze25,00
Ułożenie płytek na ścianie20,00
Wyspoinowanie płytek podłogowych10,00
Wyspoinowanie płytek ściennych15,00
Zaimpregnowanie posadzki z płytek5,00
A. 35,00 zł
B. 25,00 zł
C. 40,00 zł
D. 20,00 zł
Poprawna odpowiedź to 35,00 zł/m², co uwzględnia zarówno koszt ułożenia płytek ceramicznych, jak i koszt ich spoinowania. Koszt ułożenia płytek wynosi 25,00 zł/m², podczas gdy koszt wyspoinowania to 10,00 zł/m². Suma tych dwóch kosztów daje 35,00 zł/m², co odpowiada standardowym praktykom w branży budowlanej. Warto zwrócić uwagę na to, że prawidłowe obliczenia kosztów są kluczowe w planowaniu budżetu na projekty budowlane, a także w negocjowaniu warunków z klientami. Przy wycenie usług budowlanych istotne jest uwzględnienie dodatkowych czynników, takich jak przygotowanie podłoża, które w tym przypadku zostało już zagruntowane, co może wpłynąć na ostateczny koszt realizacji. Dobre praktyki w branży sugerują, aby zawsze dokładnie analizować cenniki i specyfikacje swoich dostawców, co pozwala na precyzyjne obliczenie kosztów i uniknięcie niespodzianek podczas realizacji projektu.

Pytanie 38

Aby zmiękczyć stare i solidne tapety oraz je usunąć z podłoża, najlepiej zastosować

A. samo szpachlowanie
B. szpachli i papieru ściernego
C. szpachli i parownicy
D. skrobaka
Wybór jedynie szpachli lub skrobaka jako narzędzi do usuwania tapet jest często mylny i może prowadzić do nieefektywności oraz zwiększonego ryzyka uszkodzenia ścian. Szpachla, mimo że jest przydatna w podważaniu fragmentów tapet, nie jest wystarczająca sama w sobie. Bez wcześniejszego zmiękczenia tapety, szpachla może uszkodzić powierzchnię ściany, ponieważ siła aplikowana podczas podważania może spowodować zarysowania lub odrywanie fragmentów tynku. Podobnie skrobak, mimo że skuteczny w usuwaniu cienkowarstwowych tapet, nie będzie efektywny w przypadku grubych i mocno przylegających tapet, które wymagają wcześniejszego zmiękczenia. Często zdarza się, że osoby próbujące usunąć tapety przy pomocy tych narzędzi kończą z połamanymi lub uszkodzonymi ścianami, co generuje dodatkowe koszty napraw. Innym błędem myślowym jest przekonanie, że można usunąć tapetę bez zastosowania wody czy pary, co jest niezgodne z dobrymi praktykami w branży remontowej, które zalecają stosowanie metod zmiękczania w celu zapewnienia efektywności oraz ochrony podłoża.

Pytanie 39

Na podstawie cennika robót oblicz koszt spoinowania płyt gipsowo-kartonowych na ścianie o wymiarach 6,0×3,0 m.

Wyszczególnienie robótCena
jednostkowa
[zł/m²]
Wykonanie rusztu kotwionego25,00
Wykonanie rusztu samonośnego20,00
Montaż płyt gipsowo-kartonowych jedna warstwa15,00
Szpachlowanie połączeń płyt gipsowo-kartonowych konstrukcyjną masą szpachlową7,00
Wykonanie izolacji termicznej6,00
A. 234,00 zł
B. 126,00 zł
C. 270,00 zł
D. 108,00 zł
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 234,00 zł, 108,00 zł czy 270,00 zł, może wynikać z kilku powszechnych błędów w obliczeniach. Często przyczyną takich nieprawidłowości jest niepoprawne obliczenie powierzchni ściany lub zastosowanie niewłaściwej ceny jednostkowej. W przypadku odpowiedzi 234,00 zł, być może doszło do pomylenia jednostkowej ceny lub niewłaściwego oszacowania powierzchni. Na przykład, jeśli ktoś przyjął cenę 13 zł za m², to przy 18 m² otrzymałby 234 zł, co jest błędne, ponieważ cena 13 zł za m² jest znacznie zawyżona dla tej usługi. Podobnie, odpowiedź 108,00 zł mogłaby wynikać z przyjęcia zbyt niskiej ceny jednostkowej, co sugeruje nieporozumienie w zakresie standardów rynkowych. Ostatecznie natomiast 270,00 zł powstaje poprzez założenie zbyt dużej powierzchni lub błędne oszacowanie kosztów związanych ze spoinowaniem. W praktyce, każdy z tych błędów pokazuje, jak ważne jest dokładne zrozumienie specyfikacji projektu oraz realnych cen usług budowlanych. Warto także zwrócić uwagę na to, że przy obliczeniach kosztów budowlanych, każdy szczegół ma znaczenie, a zrozumienie metodologii kalkulacji jest kluczowe dla skutecznego planowania budżetu i zarządzania projektem.

Pytanie 40

Łącząc elementy zwykłych płyt gipsowych z wełną mineralną lub szklaną osiąga się najlepsze wskaźniki izolacyjności

A. przeciwwodnej
B. przeciwdźwiękowej
C. przeciwwilgociowej
D. przeciwpożarowej
Odpowiedzi dotyczące izolacji przeciwwilgociowej, przeciwpożarowej i przeciwwodnej są, no, trochę nie na temat. To nie są właściwości akustyczne, a one są kluczowe, gdy mówimy o łączeniu płyt gipsowo-kartonowych z wełną. Izolacja przeciwwilgociowa raczej chroni konstrukcję przed wodą, co jest ważne, ale nie ma związku z dźwiękiem. Izolacja przeciwpożarowa opóźnia rozprzestrzenianie się ognia, co jest super istotne dla bezpieczeństwa, ale znów – nie ma tu nic wspólnego z tłumieniem dźwięku. Izolacja przeciwwodna też jest istotna tam, gdzie jest wilgoć, jak w łazienkach. Często w kontekście akustyki mówi się o materiałach specjalnie do tego stworzonych, a nie tylko do ochrony przed wilgocią czy ogniem. Jeśli nie zrozumiesz różnic między tymi izolacjami, to może być spory problem przy projektowaniu i doborze materiałów, co w efekcie daje kiepskie tłumienie dźwięków i niezadowolenie ludzi w pomieszczeniach.