Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 12:21
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 12:46

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jednostki organizacyjne, które nie mają osobowości prawnej i są prowadzone przez państwo lub samorząd, a ich przychody oraz wydatki znajdują się w całości w planie budżetowym państwa lub gminy, to

A. fundusze przeznaczone
B. jednostki budżetowe
C. instytucje budżetowe
D. fundusze specjalne
Jednostki budżetowe są to publiczne organizacje, które nie posiadają osobowości prawnej, a ich działalność finansowa jest bezpośrednio związana z budżetem państwa lub gminy. Oznacza to, że wszystkie ich dochody i wydatki są ujęte w planie budżetowym, co zapewnia pełną kontrolę nad ich finansami oraz transparentność działań. Przykładami jednostek budżetowych mogą być szkoły publiczne, szpitale, czy urzędy gmin. W praktyce, jednostki te często realizują zadania publiczne, które są finansowane z budżetu lokalnego lub krajowego, co podkreśla ich rolę w dostarczaniu usług obywatelom. Dobre praktyki w zarządzaniu jednostkami budżetowymi obejmują m.in. efektywne planowanie budżetu, monitoring wydatków oraz transparentność w dostępie do informacji finansowych, co jest niezbędne dla budowania zaufania społecznego i odpowiedzialności publicznej.

Pytanie 2

Który z aktów prawnych wydawanych przez instytucje Unii Europejskiej ma niewiążący charakter?

A. Rozporządzenie
B. Dyrektywa
C. Decyzja
D. Opinia
Rozporządzenie to akt prawny, który ma wiążącą moc i jest stosowany bezpośrednio w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Jego celem jest zapewnienie jednolitych przepisów w całej UE, co sprawia, że nieprzestrzeganie rozporządzenia skutkuje odpowiedzialnością prawną. Z kolei decyzje są również aktami prawnymi, które mogą być wiążące, ale są adresowane do konkretnych odbiorców, takich jak państwa członkowskie lub przedsiębiorstwa. Dyrektywy natomiast nakładają obowiązek na państwa członkowskie, aby wprowadziły określone przepisy krajowe w określonym czasie, co również czyni je aktami wiążącymi. W kontekście tych aktów, błędne może być myślenie, że każdy akt normatywny Unii działa na zasadzie niewiążącej, co może prowadzić do nieporozumień dotyczących obowiązków prawnych państw członkowskich. Powszechnym błędem jest także mylenie opinii z rozporządzeniami lub dyrektywami, co wynika z braku zrozumienia różnorodności aktów prawnych i ich funkcji w systemie prawa unijnego. Każdy z tych aktów pełni inną rolę, co ma istotny wpływ na kształtowanie prawa i polityki w Europie.

Pytanie 3

Kartki dokumentu nieelektronicznego, który został sporządzony w formie pisma i otrzymał klauzulę ściśle tajne, powinny być oznaczone symbolem

A. 0
B. Pf
C. Z
D. 00
Odpowiedź "00" jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi klasyfikacji informacji niejawnych, dokumenty oznaczone jako "ściśle tajne" wymagają szczególnej ochrony. Klauzula ta implikuje, że informacje zawarte w dokumencie mogą bezpośrednio wpływać na bezpieczeństwo państwa. Oznaczenie stron jako "00" jest standardem przyjętym w polskim systemie ochrony informacji niejawnych, co także znajduje potwierdzenie w odpowiednich aktach prawnych i regulacjach. Przykładowo, w praktyce, gdy instytucja rządowa opracowuje dokumenty dotyczące strategii obronnej, każda strona takiego dokumentu musi być oznaczona w sposób jednoznaczny, by zapewnić ich odpowiednie traktowanie przez pracowników oraz zabezpieczyć je przed nieuprawnionym dostępem. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego tak ważne jest stosowanie się do ustalonych norm i praktyk w zakresie ochrony informacji.

Pytanie 4

Producent mebli zobowiązał się do dostarczenia 300 sztuk łóżek do nowego hotelu. Zgodnie z umową, transport łóżek będzie odbywał się w częściach po 100 sztuk każda, w trzech terminach rocznie. Jakiego typu umowę zawarli przedsiębiorcy?

A. Sprzedaży
B. Dostawy
C. Dzierżawy
D. Przewozu
W przypadku dostarczania towarów w określonych ilościach i w ustalonych terminach, mamy do czynienia z umową o dostawę. Umowa ta reguluje warunki, na jakich dostawca zobowiązuje się do przekazania towaru nabywcy. W opisywanym przykładzie producent mebli zobowiązał się dostarczyć 300 sztuk łóżek w trzech transzach po 100 sztuk, co jest typowym mechanizmem dla umowy dostawy. Tego typu umowy są kluczowe w branży meblarskiej, gdzie zapotrzebowanie na produkty może być znaczne, a terminy realizacji muszą być ściśle przestrzegane. Zarządzanie dostawami w częściach pozwala na lepsze planowanie zapasów, a także na dostosowanie produkcji do aktualnych potrzeb rynku. Dobrą praktyką w takich umowach jest również określenie zasad kontroli jakości dostarczanych towarów oraz warunków reklamacji, co dodatkowo zabezpiecza interesy obu stron.

Pytanie 5

Właściwość organu administracyjnego, ustalana zgodnie z przepisami dotyczącymi zakresu jego działania, nazywa się właściwością

A. instancyjną
B. terytorialną
C. miejscową
D. rzeczową
Właściwość rzeczowa organu administracyjnego dotyczy tego, jakie sprawy dany organ może rozpatrywać. Ustala się to na podstawie przepisów prawa, które mówią, co mogą robić poszczególne organy władzy. Przykładowo, urząd skarbowy zajmuje się tylko sprawami podatkowymi, więc ma prawo wydawać decyzje w tych kwestiach. To jest ważne, bo dzięki temu wszystko działa sprawniej i jaśniej, co przekłada się na to, że obywatele mogą liczyć na lepszą obsługę. Weźmy na przykład sytuację, gdy ktoś stara się o pozwolenie na budowę. Wtedy odpowiedni organ to powiatowy inspektor nadzoru budowlanego, który podejmuje decyzję. Przepisy dotyczące właściwości rzeczowej są w Kodeksie postępowania administracyjnego, co zapewnia, że wszystko działa w miarę jednolicie i przewidywalnie.

Pytanie 6

Kandydatem na stanowisko Prezydenta RP może zostać każdy obywatel, który ma pełnię praw wyborczych oraz najpóźniej w dniu wyborów osiągnął

A. 35 lat
B. 21 lat
C. 50 lat
D. 30 lat
Prawidłowa odpowiedź to 35 lat, ponieważ zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, kandydatem na urząd Prezydenta RP może być wyłącznie obywatel, który ukończył przynajmniej 35 rok życia. Jest to istotny wymóg, który ma na celu zapewnienie, że osoba ubiegająca się o ten wysoki urząd posiada odpowiednią dojrzałość oraz doświadczenie życiowe, które są niezbędne do pełnienia roli głowy państwa. W praktyce oznacza to, że kandydat powinien być osobą, która zdobyła już pewną wiedzę o funkcjonowaniu społeczeństwa oraz posiada umiejętności niezbędne do podejmowania ważnych decyzji politycznych. Ten wymóg wiekowy jest spójny z regulacjami w innych krajach, gdzie również wymaga się od kandydatów na najwyższe stanowiska publiczne, aby mieli odpowiednią dojrzałość. Na przykład w Stanach Zjednoczonych, aby ubiegać się o urząd prezydenta, należy mieć co najmniej 35 lat. Dobrze przygotowani kandydaci są w stanie skutecznie reprezentować interesy obywateli oraz odpowiedzialnie podejmować decyzje w kluczowych kwestiach dotyczących kraju, co czyni ten wymóg istotnym elementem demokratycznego procesu wyborczego.

Pytanie 7

Oznaczenie dokumentów symbolem BE5 wiąże się z obowiązkiem

A. poddania ekspertyzie po upływie 5 lat, w celu ustalenia dalszej przydatności
B. zniszczenia w ciągu 5 lat od daty ich sporządzenia
C. przechowywania przez 5 lat
D. przekazania w ciągu 5 lat do archiwum państwowego
Odpowiedź związana z obowiązkiem poddania ekspertyzie akt oznaczonych symbolem BE5 po upływie 5 lat jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do procesu oceny dalszej przydatności dokumentów. Zgodnie z przepisami i najlepszymi praktykami w zarządzaniu dokumentacją, po upływie określonego okresu, dokumenty powinny być poddawane regularnej ocenie, aby ustalić, czy nadal są one potrzebne w kontekście działalności organizacji. Przykładem może być sytuacja, w której akta dotyczące klientów są przechowywane przez 5 lat, a następnie analizowane pod kątem dalszej użyteczności. Ekspertyza może ujawnić, że dane są już nieaktualne lub że pewne informacje mogą być archiwizowane lub zniszczone. Taki proces nie tylko wspiera efektywność zarządzania informacjami, ale również jest zgodny z regulacjami prawnymi ochrony danych osobowych oraz wypełnia obowiązki związane z audytami i kontrolami. Dobrą praktyką jest wdrożenie procedur dotyczących przeglądów akt, co może przyczynić się do lepszego zarządzania zasobami informacyjnymi i ochrony przed ewentualnymi konsekwencjami prawnymi.

Pytanie 8

Wniosek o zaliczkę, złożony przez pracownika w celu zakupu materiałów biurowych za gotówkę, stanowi dowód

A. kasowy
B. materiałowy
C. służący do ewidencji środków trwałych
D. dowodem służącym do ewidencji wynagrodzeń
Wybór odpowiedzi, która klasyfikuje wniosek o zaliczkę jako dowód służący do ewidencji środków trwałych, jest błędny, ponieważ materiały biurowe nie są klasyfikowane jako środki trwałe. Środki trwałe to zazwyczaj aktywa, które będą wykorzystywane przez dłuższy okres, takie jak maszyny, pojazdy czy budynki. W przypadku zakupu materiałów biurowych, które są przedmiotami o krótszym okresie użytkowania, odpowiednia klasyfikacja nie może obejmować kategorii środków trwałych. Kolejnym błędnym podejściem jest uznanie wniosku o zaliczkę za dowód materiałowy. Dowody materiałowe dotyczą zakupów i przyjęć towarów do magazynu, a nie wydatków kasowych na zakup niewielkich materiałów, takich jak długopisy czy papier. Wybór odpowiedzi związanej z ewidencją wynagrodzeń również nie ma podstaw, ponieważ wynagrodzenia są odrębną kategorią w rachunkowości, regulowaną innymi przepisami i dokumentacją, takimi jak listy płac czy umowy o pracę. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych wniosków obejmują nieznajomość różnic w klasyfikacji dokumentów księgowych oraz pomylenie celów ewidencyjnych poszczególnych typów dowodów. Odpowiednia wiedza na temat klasyfikacji dokumentów jest kluczowa dla prawidłowej ewidencji i zarządzania finansami w każdym przedsiębiorstwie.

Pytanie 9

Prawo do rozpatrzenia odwołania przez organ wyższego szczebla wynika z jego kompetencji

A. instancyjnej
B. merytorycznej
C. terytorialnej
D. delegacyjnej
Odpowiedź instancyjna jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do struktury administracji publicznej i jej hierarchii w zakresie podejmowania decyzji. Organy administracyjne działają w systemie instancyjnym, co oznacza, że decyzje mogą być zaskarżane do organu wyższego stopnia. W praktyce, oznacza to, iż jeśli strona jest niezadowolona z decyzji podejmowanej przez organ niższego szczebla, ma prawo złożyć odwołanie do organu instancyjnego, który dokonuje ponownej analizy sprawy. W polskim systemie prawnym, przykładami takich organów mogą być wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, które mogą rozstrzygać odwołania od decyzji gminnych. Kluczowe jest, że organ wyższego stopnia nie tylko ocenia legalność decyzji niższego organu, ale również dokonuje merytorycznej oceny sprawy, co przyczynia się do zapewnienia sprawiedliwości administracyjnej. Dobrą praktyką w tym zakresie jest dokumentowanie wszystkich etapów postępowania, co zwiększa transparentność i możliwość odwołania się w przyszłości.

Pytanie 10

Najwyższą pozycję w hierarchii aktów prawnych zajmuje

A. rozporządzenie ministra
B. ustawa budżetowa
C. zarządzenie wojewody
D. Konstytucja
Konstytucja jako najwyższy akt normatywny w Polsce jest fundamentem całego systemu prawnego. Zapewnia ona ramy dla wszystkich innych aktów prawnych, określając zasady funkcjonowania państwa, prawa i obowiązki obywateli oraz organizację władz. Na przykład, wszystkie ustawy, rozporządzenia oraz inne normy prawne muszą być zgodne z zapisami Konstytucji, co gwarantuje ochronę podstawowych praw człowieka oraz zasady demokratycznego państwa prawnego. W przypadku sprzeczności pomiędzy ustawą a Konstytucją, to Konstytucja ma pierwszeństwo, a na podstawie jej przepisów może dojść do unieważnienia niezgodnych aktów. Przykładowo, w 2010 roku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że pewne zapisy ustawy o ochronie przyrody naruszały zasady zawarte w Konstytucji, co skutkowało ich uchyleniem. W praktyce oznacza to, że każdy akt normatywny, który narusza zasady zapisane w Konstytucji, nie ma mocy prawnej i nie może być stosowany.

Pytanie 11

Który z wymienionych podatków uznaje się za podatek pośredni?

A. Podatek od towarów i usług
B. Podatek od nieruchomości
C. Podatek od czynności cywilnoprawnych
D. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Podatek od towarów i usług (VAT) jest podatkiem pośrednim, co oznacza, że jest naliczany na etapie obrotu towarami i usługami, a nie bezpośrednio od dochodu lub majątku. Wysokość VAT-u jest wliczana w cenę sprzedawanych produktów i usług, co sprawia, że to konsument końcowy ponosi jego ciężar. VAT jest jednym z najważniejszych źródeł dochodów budżetowych w wielu krajach, a jego stosowanie jest regulowane przez dyrektywy Unii Europejskiej. Przykładem praktycznym może być zakup towaru w sklepie, gdzie cena na paragonie zawiera już podatek VAT. Przedsiębiorcy są zobowiązani do jego zbierania i odprowadzania do urzędów skarbowych, co daje im obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży. Warto także zaznaczyć, że w różnych krajach stawki VAT mogą się różnić, co wpływa na ceny towarów i usług. W związku z tym, znajomość VAT-u jest kluczowa dla przedsiębiorców, aby prawidłowo rozliczać podatki oraz dostosowywać ceny do regulacji prawnych.

Pytanie 12

Kto to jest osoba prawna?

A. spółka komandytowa
B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
C. zwykłe stowarzyszenie
D. każda osoba ludzka
Kiedy mówimy o osobach prawnych, ważne jest, aby zrozumieć różnicę między nimi a osobami fizycznymi. Każdy człowiek, jako osoba fizyczna, ma zdolność do podejmowania działań prawnych, ale nie jest osobą prawną. Osoba fizyczna odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem, co jest zasadniczo różne od struktury spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Z kolei spółka komandytowa, będąca innym typem osobowej osoby prawnej, charakteryzuje się tym, że ma co najmniej jednego komplementariusza, który odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, oraz komandytariusza, którego odpowiedzialność jest ograniczona do wysokości wniesionego wkładu. Dlatego nie jest to odpowiednia odpowiedź w kontekście pytania o osobę prawną, której celem jest ochrona właścicieli przed osobistą odpowiedzialnością. Stowarzyszenie zwykłe również nie kwalifikuje się jako osoba prawna, ponieważ jest jedynie formą współdziałania osób fizycznych, które nie mają osobowości prawnej. Często popełnianym błędem jest mylenie osób prawnych z ich członkami lub osobami fizycznymi, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków dotyczących odpowiedzialności prawnej i możliwości działania w obrocie prawnym. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla właściwego stosowania przepisów prawa i organizacji działalności gospodarczej.

Pytanie 13

Z zamieszczonego przepisu Kodeksu pracy wynika, że okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na trzytygodniowy okres próbny wynosi

(…)
Art. 34.
Okres wypowiedzenia umowy zawartej na okres próbny wynosi:
1) 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni,
2) 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie,
3) 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące.
(…)
A. 1 tydzień.
B. 2 tygodnie.
C. 3 dni robocze.
D. 1 miesiąc.
Zgodnie z art. 34 Kodeksu pracy, okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na okres próbny wynosi 1 tydzień, jeśli ten okres jest dłuższy niż 2 tygodnie. W przypadku umowy na trzytygodniowy okres próbny, warunek ten jest spełniony, co oznacza, że pracodawca oraz pracownik mają prawo do rozwiązania umowy z zachowaniem tygodniowego okresu wypowiedzenia. W praktyce oznacza to, że zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą zrezygnować z umowy zaledwie po upływie tygodnia, co jest korzystne w sytuacjach, gdy jedna ze stron uzna, że współpraca nie jest satysfakcjonująca lub produktywna. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami, okres wypowiedzenia jest niezbędny, aby dać obu stronom czas na podjęcie decyzji oraz na ewentualne zakończenie obowiązków związanych z umową. Warto również zauważyć, że w przypadku umów na dłuższe okresy, takie jak umowy na czas nieokreślony, okres wypowiedzenia może być znacznie dłuższy, co ma na celu zapewnienie większej stabilności zatrudnienia.

Pytanie 14

Dokumenty klasyfikowane jako poufne są zabezpieczone przez

A. ich przekazywanie do archiwum państwowego
B. umożliwienie dostępu tylko upoważnionym pracownikom
C. prawidłową segregację dokumentów
D. ich przekazywanie do archiwum zakładowego
Dokumenty, które mają klauzulę poufne, są chronione przez to, że mogą je przeglądać tylko osoby, które mają do tego prawo. Tylko ci pracownicy, którzy są odpowiednio upoważnieni, mogą sięgać po wrażliwe informacje. To jest mega ważne dla ochrony danych oraz ich integralności. W praktyce organizacje mają różne zasady i procedury, które jasno mówią, kto i kiedy może mieć dostęp do tych dokumentów. Na przykład, można wdrożyć system zarządzania dostępem, który wymaga autoryzacji na poziomie użytkownika. Dzięki temu ryzyko nieautoryzowanego dostępu i potencjalnych wycieków jest mniejsze. Warto też pamiętać o zgodności z regulacjami i standardami ochrony danych, jak RODO, które wymagają wprowadzenia odpowiednich zabezpieczeń. Dlatego ciągłe szkolenie pracowników jest kluczowe, bo to pozwala monitorować dostęp i chronić wrażliwe dane przed różnymi zagrożeniami związanymi z ich ujawnieniem.

Pytanie 15

W trakcie trwającego postępowania administracyjnego osoba, która złożyła wniosek o zmianę nazwiska, zmarła. Jak powinien w tej sytuacji zareagować organ administracji?

A. Umorzyć postępowanie administracyjne
B. Zawiesić postępowanie administracyjne
C. Wyznaczyć przedstawiciela do reprezentowania strony
D. Zostawić wniosek w aktach sprawy bez rozpatrzenia
Umorzenie postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy strona umiera, jest zgodne z zasadami prawa administracyjnego, które regulują kwestie związane z osobami występującymi w postępowaniu. Zgodnie z przepisami, w przypadku śmierci strony, postępowanie administracyjne nie może być kontynuowane, ponieważ dotyczy ono praw i obowiązków tej konkretnej osoby. Umorzenie postępowania jest nie tylko zgodne z literą prawa, ale także z zasadą, że prawa zmarłego nie mogą być przedmiotem dalszego rozpoznania w toczącym się postępowaniu. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której zmarły wnosił o zmianę nazwiska ze względu na ochronę dóbr osobistych. Po jego śmierci, kontynuowanie sprawy mogłoby prowadzić do naruszenia tych dóbr przez nieodpowiednie ujawnienie informacji. W takim przypadku organ administracji ma obowiązek umorzenia sprawy, co zapewnia zarówno poszanowanie prawa zmarłego, jak i stabilność w obiegu prawnym. Warto zauważyć, że w sytuacji, gdy osoba zmarła miała pełnomocnika, jego pełnomocnictwo wygasa, a nowa procedura dotycząca zmarłego musi być przeprowadzona przez uprawnione osoby, jak spadkobiercy.

Pytanie 16

Zgodnie z ustawą o systemie edukacji, zakładanie oraz prowadzenie publicznych szkół ponadgimnazjalnych należy do kompetencji własnych

A. województwa
B. gminy
C. ministra odpowiedzialnego za sprawy oświaty i wychowania
D. powiatu
W kwestii zakupu i prowadzenia publicznych szkół ponadgimnazjalnych, błędne jest utożsamianie tej odpowiedzialności z gminą, województwem czy ministrem właściwym do spraw oświaty. Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, odpowiedzialne są przede wszystkim za szkoły podstawowe i przedszkola, co może prowadzić do mylnego przekonania, że również szkoły średnie podlegają ich nadzorowi. Gminy nie mają kompetencji do prowadzenia szkół ponadgimnazjalnych, co wynika z podziału zadań w systemie edukacji. Z kolei województwa zajmują się szerszymi sprawami związanymi z edukacją, takimi jak tworzenie regionalnych strategii rozwoju edukacji czy wspieranie kształcenia zawodowego, lecz nie mają bezpośredniej odpowiedzialności za konkretne szkoły ponadgimnazjalne. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zajmuje się regulacjami krajowymi oraz kontrolą jakości edukacji, ale jego rola nie obejmuje bezpośredniego zakupu i prowadzenia szkół. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla właściwego postrzegania struktury zarządzania oświatą w Polsce oraz dla identyfikacji odpowiedzialności poszczególnych jednostek w systemie edukacyjnym.

Pytanie 17

Podmiot praw i obowiązków w obszarze stosunków majątkowych, którym jest organizacja lub instytucja, to

A. indywidualna osoba.
B. osoba prawna.
C. podmiot nieposiadający osobowości prawnej.
D. opiekun ustawowy,
Osoba prawna to zdefiniowany w prawie byt, który posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. To oznacza, że może być podmiotem praw i obowiązków, co jest istotne w kontekście stosunków majątkowych. Osoby prawne mogą podejmować działania prawne, zawierać umowy oraz posiadać majątek, co czyni je kluczowymi graczami w wielu dziedzinach, takich jak prawo cywilne, prawo handlowe czy prawo podatkowe. Przykłady osób prawnych to spółki, fundacje, stowarzyszenia czy instytucje publiczne. W praktyce oznacza to, że osoba prawna może występować w roli pozwanej lub powoda w sporach sądowych, a także ma obowiązek przestrzegania norm prawnych związanych z prowadzeniem działalności. Zrozumienie roli osób prawnych w strukturze prawnej jest kluczowe dla skutecznego zarządzania, ponieważ pozwala na lepsze planowanie prawne oraz minimalizowanie ryzyka związanego z odpowiedzialnością majątkową.

Pytanie 18

Janina Kowalska złożyła wniosek do organu administracji publicznej o wymeldowanie byłego męża, Marcina Kowalskiego, w trybie decyzji administracyjnej. Która z wymienionych osób nie może odmówić złożenia zeznań w prowadzonej sprawie administracyjnej?

A. Rodzice Marcina Kowalskiego
B. Znajoma Marcina Kowalskiego
C. Były mąż Janiny Kowalskiej
D. Dzieci Janiny i Marcina Kowalskich
Znajoma Marcina Kowalskiego nie ma prawa odmówić składania zeznań w toczącym się postępowaniu administracyjnym, ponieważ jej status w tej sprawie nie wiąże się z żadnym formalnym ograniczeniem. Przepisy prawa administracyjnego przewidują, że osoby, które nie są spokrewnione lub nie mają innego bliskiego związku z jedną ze stron, są zobowiązane do udzielania informacji i składania zeznań. Znajoma może być wezwane jako świadek, a jej zeznania mogą być istotne dla oceny sytuacji związanej z wymeldowaniem Marcina Kowalskiego. Przykładowo, jeżeli posiada ona informacje dotyczące zamieszkania lub zachowania Marcina, mogą one mieć kluczowe znaczenie dla organu administracyjnego. Dobrą praktyką w takich sprawach jest zapewnienie, że świadkowie mają pełną świadomość swoich obowiązków, a także znaczenia ich zeznań dla postępowania administracyjnego, co podkreśla transparentność i rzetelność całego procesu.

Pytanie 19

Nie wolno używać gaśnicy pianowej do gaszenia ognia w przypadku

A. mebli z drewna
B. mebli wykonanych z tworzyw sztucznych
C. elementów plastikowych
D. urządzeń pod napięciem
Gaśnice pianowe są skuteczne w gaszeniu pożarów klasy A, które obejmują materiały stałe, takie jak drewno, papier czy materiały tekstylne. Jednak w przypadku urządzeń pod napięciem ich stosowanie staje się niebezpieczne. Pianowe środki gaśnicze mogą prowadzić do przewodzenia prądu elektrycznego, co może spowodować porażenie elektryczne. W standardach ochrony przeciwpożarowej, takich jak PN-EN 3, podkreśla się, że do gaszenia pożarów związanych z urządzeniami elektrycznymi należy stosować gaśnice przeznaczone do tego celu, takie jak gaśnice CO2 lub proszkowe, które są nieprzewodzące. Dodatkowo, użycie gaśnicy pianowej w tym kontekście może pogorszyć sytuację, tworząc ryzyko zwarcia i większego pożaru. Dlatego, w sytuacjach zagrożenia związanego z urządzeniami elektrycznymi, zawsze należy wybrać odpowiedni typ gaśnicy, zgodny z klasyfikacją pożarów oraz zasadami BHP.

Pytanie 20

Kto pełni funkcję przedstawiciela Rady Ministrów w danym województwie?

A. wojewoda
B. minister
C. prezydent miasta
D. marszałek województwa
Wojewoda to gość, który reprezentuje rząd w województwie, a jego rola jest naprawdę ważna w administracji. Powołany przez premiera, ma za zadanie wprowadzać w życie politykę rządową i pilnować, żeby różne instytucje działały zgodnie. Moim zdaniem, jego praca to nie tylko biurokracja, bo odpowiada też za nadzór nad samorządami, zarządzanie kryzysowe, i podejmowanie decyzji związanych z bezpieczeństwem. Na przykład, kiedy występuje klęska żywiołowa, to właśnie wojewoda decyduje, czy wprowadzić stan wyjątkowy, co wymaga szybkiej reakcji. Co więcej, ma też coś do powiedzenia w kwestiach finansowych, czyli może decydować, jak rozdzielać fundusze w regionie, co jest mega ważne dla rozwoju lokalnych projektów. Jego działania muszą być zgodne z prawem krajowym, co pozwala na lepsze zarządzanie i większą przejrzystość.

Pytanie 21

Osobie pracującej, która wychowuje troje dzieci w wieku 5, 12 i 17 lat, przysługuje w roku kalendarzowym zwolnienie od pracy z zachowaniem wynagrodzenia na

A. 4 dni
B. 2 dni
C. 6 dni
D. 8 dni
Pracownikowi wychowującemu dzieci przysługuje prawo do zwolnienia od pracy na cele opiekuńcze, które wynosi 2 dni w roku. To prawo jest regulowane przepisami Kodeksu pracy oraz odpowiednimi aktami prawnymi dotyczącymi uprawnień pracowniczych. W przypadku posiadania trojga dzieci w różnym wieku, pracownik ma prawo do wykorzystania tych dni na sprawy związane z ich wychowaniem lub opieką. Przykładowo, może to być pomoc w organizacji czasu wolnego, uczestnictwo w wydarzeniach szkolnych, a także realizacja obowiązków związanych z opieką zdrowotną. Ta regulacja ma na celu wsparcie pracowników, którzy łączą obowiązki zawodowe z rodzinnymi, co jest szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, gdy elastyczność w pracy staje się standardem w wielu branżach. Praktyka ta wpisuje się w trend promowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, co jest uznawane za kluczowy element nowoczesnych polityk personalnych.

Pytanie 22

Strona otrzymała decyzję administracyjną, która nie zawierała informacji o tym, czy i w jakim trybie przysługuje od niej odwołanie. W takiej sytuacji może wnieść żądanie w terminie czternastu dni od momentu jej doręczenia?

A. wyjaśnienia wątpliwości
B. sprostowania decyzji
C. unieważnienia decyzji
D. uzupełnienia decyzji
Odpowiedź 'uzupełnienia decyzji' jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, jeżeli decyzja administracyjna nie zawiera pouczenia o możliwości odwołania, strona ma prawo żądać jej uzupełnienia. Uzupełnienie decyzji polega na dostarczeniu brakujących informacji, które mają kluczowe znaczenie dla możliwości skutecznego zaskarżenia jej treści. Jest to istotne z punktu widzenia ochrony praw obywateli, gdyż zapewnia im pełny dostęp do informacji dotyczących trybu postępowania w przypadku niezadowolenia z wydanej decyzji. W praktyce, jeżeli strona zdecyduje się na złożenie wniosku o uzupełnienie decyzji, powinno to nastąpić w terminie czternastu dni od jej doręczenia. Dobrym przykładem takiej sytuacji mogą być przypadki, gdy decyzja dotyczy odmowy wydania pozwolenia na budowę, a strona nie została poinformowana o przysługujących jej prawach do odwołania. Uzupełnienie decyzji pozwala na jasne określenie ścieżki odwoławczej, co jest zgodne z zasadami transparentności i rzetelności postępowania administracyjnego.

Pytanie 23

Osoba, nazywana komplementariuszem, odpowiada za długi spółki bez jakichkolwiek ograniczeń, a także ma prawo i obowiązek zarządzania sprawami tej spółki, w jakiej formie?

A. jawnej
B. komandytowej
C. akcyjnej
D. z ograniczoną odpowiedzialnością
W spółce komandytowej występuje podział na wspólników komplementariuszy oraz komandytariuszy. Komplementariusz, jako wspólnik o pełnej odpowiedzialności, odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczeń, co oznacza, że jego majątek osobisty może być wykorzystany do zaspokojenia wierzycieli firmy. Posiada również prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki, co oznacza, że jest aktywnie zaangażowany w działalność i podejmowanie decyzji operacyjnych. Przykładem może być sytuacja, gdy komplementariusz decyduje o nowej strategii marketingowej lub wprowadzeniu nowych produktów na rynek. Taki model organizacyjny jest korzystny w przypadku, gdy jeden lub więcej wspólników dysponuje znaczącą wiedzą lub doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczej, co może przyczynić się do sukcesu spółki. Warto zauważyć, że odpowiedzialność komplementariusza w odróżnieniu od komandytariusza, który odpowiada jedynie do wysokości wniesionego wkładu, stawia go w roli kluczowego decydenta w spółce.

Pytanie 24

W ośmiu sklepach, które były przedmiotem analizy, cena detaliczna wybranego typu chleba wyniosła kolejno: 1,80 zł, 1,85 zł, 1,75 zł, 2,10 zł, 2,00 zł, 2,40 zł, 2,00 zł, 2,10 zł. Jaka jest średnia cena detaliczna tego chleba w tych punktach sprzedaży?

A. 2,00 zł
B. 2,05 zł
C. 1,90 zł
D. 1,95 zł
Aby obliczyć średnią cenę detaliczną chleba w ośmiu sklepach, należy zsumować wszystkie ceny i podzielić przez ich liczbę. W tym przypadku suma cen wynosi 1,80 zł + 1,85 zł + 1,75 zł + 2,10 zł + 2,00 zł + 2,40 zł + 2,00 zł + 2,10 zł, co daje 16,00 zł. Następnie dzielimy tę sumę przez 8 (liczbę sklepów), co daje wynik 2,00 zł. Średnia cena detaliczna jest ważnym wskaźnikiem, gdyż pozwala na zrozumienie ogólnych trendów cenowych, a także na porównanie cen w różnych lokalizacjach i sklepach. Ustalanie średniej ceny jest praktyką powszechnie stosowaną w analizach rynkowych, szczególnie w branży spożywczej, gdzie zmiany cen mogą wpływać na decyzje zakupowe konsumentów. Dobrą praktyką jest również uwzględnienie rozkładu cen, co pozwala na lepsze zrozumienie, jakie ceny są dominujące na rynku.

Pytanie 25

Po 40 miesiącach pracy u określonego pracodawcy, Barbara Dąbrowska zdecydowała się na wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, jaki jest czas trwania okresu wypowiedzenia?

A. tydzień
B. dwa tygodnie
C. miesiąc
D. trzy miesiące
Odpowiedź 'trzy miesiące' jest jak najbardziej trafna. Zgodnie z Kodeksem pracy w Polsce, długość okresu wypowiedzenia zależy od tego, jak długo pracownik jest zatrudniony. W przypadku Barbary Dąbrowskiej, która pracuje już 30 miesięcy, musi ona dać trzy miesiące wypowiedzenia. To ważne, bo np. jeśli myśli o zmianie pracy, trzeba zawczasu poinformować szefa, żeby obie strony miały czas na przygotowanie się do końca współpracy. Dzięki temu nie ma dużych problemów przy zakończeniu umowy. Warto znać te zasady, bo to ważny element w zarządzaniu ludźmi i przestrzeganiu przepisów prawa pracy. Dobrze, jak pracodawcy są świadomi tych regulacji, bo dzięki temu łatwiej im planować zastępstwa i organizować pracę podczas wypowiedzenia.

Pytanie 26

Jakie miary statystyczne ilustrują zmiany poziomu obserwowanego zjawiska w czasie?

A. Wskaźniki korelacji
B. Miary tendencji centralnej
C. Wskaźniki struktury
D. Indeksy dynamiki
Indeksy dynamiki są miarą statystyczną, która pozwala na opisanie zmian poziomu zjawiska w czasie, co czyni je kluczowym narzędziem w analizie trendów i zachowań danych. Umożliwiają one porównanie wartości tego samego zjawiska w różnych okresach, co jest szczególnie ważne w dziedzinach takich jak ekonomia, demografia czy ekologia. Na przykład, w analizie sprzedaży, indeks dynamiki może pomóc w ocenie, jak zmieniała się sprzedaż danego produktu w poszczególnych latach. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą podejmować świadome decyzje dotyczące strategii marketingowej oraz planowania produkcji. Przy obliczaniu indeksów dynamiki stosuje się różne metody, takie jak indeks Laspeyresa czy Paasche'a, które uwzględniają zmiany wartości i struktury danych. W kontekście dobrych praktyk, korzystanie z indeksów dynamiki pozwala na identyfikację trendów i podejmowanie działań na podstawie rzetelnych danych, co jest kluczowe w zarządzaniu oraz podejmowaniu decyzji strategicznych.

Pytanie 27

Maria Jakubowska, która ukończyła szkołę policealną i posiada dwuletni staż pracy została zatrudniona w wymiarze 1/4 etatu. W świetle przepisów Kodeksu pracy przysługuje jej urlop wypoczynkowy w wymiarze

Wyciąg z Kodeksu pracy
(…)
Art. 154. § 1. Wymiar urlopu wynosi:
1) 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat;
2) 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
§ 2. Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika, biorąc za podstawę wymiar urlopu określony w § 1; niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.
(…)
Art. 1541 .§ 1. Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy.
(…)
Art. 155. § 1. Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:
1) zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,
2) średniej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,
3) średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – 5 lat,
4) średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,
5) szkoły policealnej – 6 lat,
6) szkoły wyższej – 8 lat.
Okresy nauki, o których mowa w pkt 1–6, nie podlegają sumowaniu.
(…)
A. 26 dni.
B. 20 dni.
C. 10 dni.
D. 5 dni.
Wybrałeś 5 dni urlopu i to jest jak najbardziej trafne. To wynika z przepisów w Kodeksie pracy. Zgodnie z Art. 154 § 1, pracownik z mniej niż 10-letnim stażem ma prawo do 20 dni urlopu. Ale jeśli ktoś pracuje na 1/4 etatu, tak jak Maria Jakubowska, to liczymy to proporcjonalnie. Więc mamy 20 dni razy 1/4, co daje dokładnie 5 dni. To fajnie pokazuje, jak ważne jest rozumienie przepisów i ich praktyczne wykorzystanie, żeby pracownicy mieli odpowiednie prawa.

Pytanie 28

Przepis ten wyraża konstytucyjną zasadę

Wyciąg z Konstytucji RP
Art. 10
1.Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.
2.Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.
A. reprezentacji politycznej.
B. suwerenności narodu.
C. pluralizmu politycznego.
D. podziału władzy.
Odpowiedź "podziału władzy" jest prawidłowa, ponieważ odzwierciedla podstawową zasadę organizacji władzy w państwie, która jest kluczowa dla funkcjonowania demokratycznego systemu. Zgodnie z artykułem 10 Konstytucji RP, władza w państwie jest podzielona na trzy odrębne gałęzie: ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Ten podział ma na celu nie tylko zapobieganie nadużyciom władzy, ale również zapewnienie efektywnej kontroli i równowagi między poszczególnymi organami. Przykładem zastosowania tej zasady jest system checks and balances, w którym każda z gałęzi władzy ma swoje własne prerogatywy i możliwości wpływania na działania pozostałych, co ogranicza możliwość dominacji jednej z nich. Takie podejście jest uznawane za jedną z podstawowych praktyk w demokratycznych systemach politycznych, co potwierdzają zarówno doktryny prawa, jak i standardy międzynarodowe dotyczące demokracji i praw człowieka.

Pytanie 29

Kto jest odpowiedzialny za zabezpieczenie informacji niejawnych?

A. kierownik jednostki organizacyjnej
B. osoba zajmująca się konserwacją sprzętu
C. pracownik działu ochrony
D. pełnomocnik ds. ochrony
Kierownik jednostki organizacyjnej ma kluczową rolę w ochronie informacji niejawnych w ramach swojej instytucji. Odpowiada za wdrażanie i nadzorowanie polityki ochrony danych, co jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W praktyce oznacza to m.in. tworzenie i aktualizowanie procedur dotyczących klasyfikacji, przetwarzania oraz przechowywania informacji niejawnych. Kierownik powinien również zorganizować szkolenia dla pracowników, aby zwiększyć ich świadomość na temat zagrożeń i zasad ochrony informacji. W kontekście standardów bezpieczeństwa, kierownik powinien odnosić się do norm, takich jak ISO/IEC 27001, które podkreślają konieczność zarządzania bezpieczeństwem informacji w organizacjach. Dobrym przykładem zastosowania tych zasad jest realizowanie cyklicznych audytów dotyczących ochrony danych, co pozwala na bieżąco identyfikować i eliminować potencjalne słabości w systemie bezpieczeństwa.

Pytanie 30

Zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze, organem spółdzielni odpowiedzialnym za nadzór i kontrolę działalności spółdzielni, jest

A. zarząd
B. walne zgromadzenie
C. rada nadzorcza
D. komisja rewizyjna
Zarząd spółdzielni jest odpowiedzialny za bieżące kierowanie działalnością i podejmowanie decyzji operacyjnych, ale nie sprawuje kontroli nad sobą samym. Może to prowadzić do sytuacji, w której brakuje obiektywnej oceny prowadzonych działań, co podkreśla znaczenie nadzoru ze strony rady nadzorczej. Z kolei komisja rewizyjna, której zadania także obejmują kontrolę, ma charakter bardziej operacyjny i nie pełni funkcji nadzorczych w takim sensie, jak rada nadzorcza. Jej głównym celem jest przeprowadzanie kontroli finansowej, co nie obejmuje szerszego nadzoru nad całokształtem działalności spółdzielni. Walne zgromadzenie, jako organ decyzyjny, podejmuje kluczowe decyzje na poziomie strategicznym, ale to nie ono kontroluje bieżące operacje spółdzielni. Niezrozumienie ról tych organów może prowadzić do mylnych wniosków na temat struktury zarządzania spółdzielnią. Kluczowe jest zrozumienie, że skuteczny nadzór wymaga wyraźnego podziału ról i odpowiedzialności, co jest fundamentem dla prawidłowego funkcjonowania organizacji. Współczesne normy w zarządzaniu spółdzielniami wskazują na potrzebę wyraźnych mechanizmów nadzorczych, co ma na celu usprawnienie działania oraz minimalizację ryzyka błędnych decyzji zarządu.

Pytanie 31

Jan pożyczył od Tomasza osiemset złotych. Umowa nie została spisana. Jaki skutek to wywoła?

Wyciąg z ustawy Kodeks cywilny
(…)
Art. 720.
§ 2. Umowa pożyczki, której wartość przenosi pięćset złotych, powinna być stwierdzona pismem.
(…)
A. Umowa będzie ważna, jeżeli potwierdzą ją świadkowie.
B. Umowa jest ważna.
C. Umowa jest nieważna.
D. Umowa jest ważna, ale nie wywoła skutków prawnych.
Wszystkie odpowiedzi, które sugerują nieważność umowy, opierają się na błędnym zrozumieniu przepisów dotyczących umowy pożyczki. Warto zaznaczyć, że brak formy pisemnej w przypadku umowy pożyczki o wartości przekraczającej pięćset złotych nie powoduje jej nieważności. Wiele osób mylnie interpretuje wymogi dotyczące formy umowy, sądząc, że brak pisma automatycznie unieważnia zobowiązanie. To prowadzi do fałszywego przekonania o tym, że umowy ustne są nieważne w obrocie prawnym. W rzeczywistości umowa ustna również może być egzekwowana, chociaż dowodzenie jej istnienia może być trudniejsze. Kolejnym błędem jest przekonanie, że umowa w ogóle nie może wywoływać skutków prawnych w przypadku jej niewłaściwego sformułowania. Rzeczywistość prawna jest bardziej złożona i wymaga, aby każda umowa, niezależnie od formy, była rozpatrywana w kontekście przepisów oraz dowodów na jej istnienie. Istotnym aspektem jest także konieczność rozumienia, jakie konsekwencje prawne mogą wynikać z braku formy pisemnej, co jest kluczowe dla zabezpieczenia interesów obu stron w przyszłości. Dlatego zawsze warto zadbać o odpowiednie udokumentowanie wszelkich pożyczek, aby uniknąć kłopotów w przypadku ewentualnych sporów.

Pytanie 32

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nabywa osobowość prawną w momencie

A. wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
B. powołania organów spółki.
C. zawarcia umowy spółki.
D. wniesienia wkładów przez wspólników.
Odpowiedź dotycząca uzyskania osobowości prawnej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest poprawna, ponieważ zgodnie z polskim prawem, osobowość prawną spółka nabywa w momencie dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). To kluczowy moment, ponieważ przed tym wpisem spółka nie może podejmować działań jako odrębny podmiot prawny, co oznacza, że nie ma możliwości zawierania umów, ani występowania w roli powoda lub pozwanego w sprawach sądowych. Przykładem może być sytuacja, gdy wspólnicy spółki dokonują wszystkich formalności, takich jak sporządzenie umowy spółki i wniesienie wkładów. Mimo to, jeżeli spółka nie zostanie wpisana do KRS, nie uzyska ona osobowości prawnej. To oznacza, że wszelkie działania podejmowane przez wspólników przed tym momentem będą traktowane jako działania osób fizycznych, co może rodzić ryzyko osobistej odpowiedzialności wspólników za zobowiązania spółki. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy ukazuje znaczenie starannego przestrzegania procedur rejestracyjnych oraz terminowego dokonania wpisu, aby uniknąć potencjalnych problemów prawnych i finansowych.

Pytanie 33

W przypadku wysyłki, korespondencja oznaczona jako "tajna" jest

A. traktowana jak korespondencja standardowa
B. umieszczana w dwóch kopertach
C. pakowana jedynie w jedną kopertę z napisem "tajne"
D. przekazywana przez posłańca
Korespondencja 'tajna' powinna być pakowana w dwie koperty, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa informacji. Zewnętrzna koperta nie powinna zawierać żadnych informacji o zawartości, aby zminimalizować ryzyko ich ujawnienia w trakcie transportu. Wewnętrzna koperta, na której umieszczona jest sama korespondencja tajna, powinna być odpowiednio oznaczona, np. napisem 'Tajne', aby jasno wskazywała na jej charakter. Praktyczne zastosowanie tej zasady jest kluczowe w instytucjach rządowych, wojskowych oraz w firmach zajmujących się ochroną danych. W takich przypadkach, stosowanie podwójnej koperty zapewnia nie tylko ochronę merytoryczną, ale również zgodność z regulacjami prawnymi, takimi jak RODO, które wymagają zabezpieczenia danych osobowych. Dobre praktyki w obszarze przesyłania informacji poufnych sugerują także stosowanie dodatkowych zabezpieczeń, jak np. szyfrowanie dokumentów. Warto podkreślić, że podwójne pakowanie korespondencji tajnej jest standardem uznawanym w wielu krajach i instytucjach międzynarodowych, co podkreśla jego istotność.

Pytanie 34

Czym nie jest element normy prawnej?

A. założenie
B. kara
C. decyzja
D. przepis
Normy prawne są fundamentem systemu prawnego i składają się z trzech kluczowych elementów, którymi są hipoteza, dyspozycja oraz sankcja. Hipoteza definiuje sytuacje, w których norma ma zastosowanie, co pozwala na identyfikację kontekstu, w którym prawo powinno być stosowane. Dyspozycja z kolei precyzuje konkretne wymagania lub zakazy, które dotyczą jednostek w danym kontekście. Sankcja to natomiast konsekwencje wynikające z naruszenia dyspozycji, które mogą mieć charakter zarówno administracyjny, jak i karny. W odróżnieniu od tych trzech elementów, postanowienia są decyzjami administracyjnymi podejmowanymi przez organy władzy w stosunku do konkretnych spraw, co może wprowadzać w błąd w sytuacjach związanych z interpretacją prawa. Wiele osób mylnie utożsamia postanowienia z normami prawnymi, co prowadzi do nieporozumień w zakresie stosowania prawa. Typowym błędem jest założenie, że postanowienie ma charakter normatywny, podczas gdy w rzeczywistości jest to akt stosowania prawa, a nie akt tworzenia norm. Prawidłowe zrozumienie struktury norm prawnych i odrębności postanowień ma kluczowe znaczenie dla skutecznego poruszania się w złożonym świecie prawa, zwłaszcza w kontekście praktycznym, gdzie błędne interpretacje mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych czy administracyjnych.

Pytanie 35

Zjawisko niedoboru rynkowego występuje w sytuacji, gdy

A. podaż przewyższa popyt
B. podaż równoważy popyt
C. popyt jest większy od podaży
D. popyt jest niższy od podaży
Z niedoborem rynkowym mamy do czynienia, gdy popyt na dany towar lub usługę przekracza dostępność tego towaru na rynku, co prowadzi do sytuacji, w której konsumenci są gotowi kupić więcej, niż producenci są w stanie dostarczyć. Taka sytuacja może wystąpić w różnych kontekstach, np. podczas wprowadzenia nowego produktu, gdy zainteresowanie przekracza prognozy producenta, lub w sytuacji kryzysowej, gdy zasoby zostają ograniczone. Przykład zastosowania tej wiedzy można zaobserwować w przypadku popularnych produktów, takich jak elektronika, gdzie wprowadzenie nowego modelu telefonu może spowodować nagły wzrost popytu, tworząc niedobór. Rynki muszą reagować na takie sytuacje, co może prowadzić do podwyżek cen w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie, a także impulsów dla producentów do zwiększenia podaży. Dobre praktyki rynkowe polegają na dokładnym prognozowaniu popytu, co pozwala na lepsze dostosowanie podaży do realnych potrzeb konsumentów.

Pytanie 36

Czym nie jest dyskryminacja w zakresie zatrudnienia?

A. traktowanie pracownika w porównywalnej sytuacji w mniej korzystny sposób w stosunku do innych pracowników z powodu przynależności związkowej
B. namawianie innej osoby do łamania zasady równego traktowania w kontekście zatrudnienia
C. rozróżnianie praw oraz obowiązków, które jest uzasadnione różnym rodzajem pracy, jej ilością i jakością
D. postawa mająca na celu naruszenie godności pracownika oraz stworzenie wobec niego atmosfery zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej
Różnicowanie praw i obowiązków w pracy, w zależności od tego, co robimy, ile tego robimy i jak dobrze, to coś zupełnie normalnego. W praktyce to znaczy, że ludzie, którzy mają różne zadania, wymagające różnych umiejętności, mogą być traktowani inaczej, co w sumie jest zgodne z zasadą sprawiedliwości. Na przykład, ktoś kto zarządza projektami, pewnie dostaje inne pieniądze i inne zadania niż ktoś, kto pracuje fizycznie. Ważne jest, żeby te różnice były uzasadnione tym, co robimy w pracy i jakie to wymaga wysiłku. Takie podejście jest też zgodne z prawem, jak kodeks pracy, który mówi, że wszyscy powinni być traktowani równo, ale też przyznaje, że różne role mogą wymagać różnych płac i obowiązków. Dzięki temu różnicowaniu można lepiej zarządzać ludźmi i lepiej dostosować wynagrodzenia do wykonanej pracy, co na pewno wpływa pozytywnie na motywację i rozwój pracowników.

Pytanie 37

Jeżeli wniosku złożonym do organu administracji publicznej nie podano adresu wnioskodawcy i nie ma możliwości jego ustalenia, to organ administracji

A. pozostawi wniosek bez rozpoznania
B. umorzy postępowanie administracyjne
C. zawiesi postępowanie administracyjne
D. odmówi wszczęcia postępowania
Jak to wygląda w praktyce? Jeśli w podaniu do urzędów nie podasz swojego adresu, to oni są zmuszeni zostawić twoje podanie bez żadnej reakcji. To dlatego, że według przepisów każdy wniosek musi mieć swoje potwierdzenie, a adres to kluczowy element, żeby sprawa mogła dalej iść. Dzięki temu urząd wie, z kim ma do czynienia i może z tobą łatwo się skontaktować, żeby przekazać jakieś ważne decyzje. Jeżeli nie ma adresu, to urząd nawet nie wie, jak dalej postępować. Może to w praktyce naruszać prawo do sprawiedliwego traktowania, bo bez adresu nie można dobrze prowadzić sprawy. Zdecydowanie, to że podanie zostaje bez rozpoznania, to zgodne z zasadą prawa, która nakazuje, żeby urząd działał zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 38

Jakie działanie administracji publicznej można zakwalifikować jako czynność materialno-techniczną?

A. zawarcie porozumienia między wojewodą a prezydentem miasta dotyczącego współpracy w aktywizacji osób bezrobotnych
B. przeprowadzenie przesłuchania przez pracownika urzędu gminy osoby starającej się o dodatek mieszkaniowy
C. organizacja akcji społecznej mającej na celu uporządkowanie terenów zielonych w miastach
D. sprzedaż przez gminę mieszkania komunalnego osobie wynajmującej
Wybór innych odpowiedzi nie oddaje istoty czynności materialno-technicznych w administracji publicznej, które są zdefiniowane jako działania mające na celu realizację zadań publicznych poprzez interakcje i formalne procedury. Zorganizowanie akcji społecznej porządkowania miejskich terenów zieleni, choć istotne dla wspólnoty, jest przykładem działań promujących zaangażowanie społeczne, a nie konkretnej czynności materialno-technicznej, gdyż nie angażuje bezpośrednich procedur administracyjnych. Sprzedaż mieszkania komunalnego najemcy to z kolei proces, który choć formalny, ma charakter transakcyjny i nie jest związany bezpośrednio z prowadzeniem czynności administracyjnych w sensie zbierania danych czy podejmowania decyzji na podstawie określonych procedur. Zawarcie porozumienia pomiędzy wojewodą a prezydentem miasta w sprawie aktywizacji bezrobotnych to przykład współpracy międzyinstytucjonalnej, która ma na celu zacieśnienie współpracy, ale nie jest czynnością materialno-techniczną w rozumieniu podjęcia działań bezpośrednich wobec obywateli. W analizie tych odpowiedzi można zauważyć typowe błędy myślowe, takie jak mylenie działań promujących aktywność społeczną z formalnymi procedurami administracyjnymi, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków i wyborów.

Pytanie 39

Która z poniższych instytucji sektora finansów publicznych realizuje swoje obowiązki odpłatnie?

A. Trybunał Konstytucyjny
B. Publiczna Szkoła Podstawowa
C. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji
D. Agencja Nieruchomości Rolnych
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji (MPK) to jednostka organizacyjna, która operuje w obszarze transportu publicznego. Jako przedsiębiorstwo, MPK świadczy usługi na zasadzie odpłatności, co oznacza, że uzyskuje przychody z biletów sprzedawanych pasażerom. Przykładowo, w miastach takich jak Kraków czy Wrocław, MPK oferuje różnorodne opcje biletowe, w tym bilety jednorazowe, miesięczne oraz okresowe, co jest zgodne z praktykami dot. finansowania transportu publicznego. Działalność MPK jest regulowana przez przepisy prawa, które określają zasady dotyczące ustalania taryf, jakości usług oraz dostępności. Z tego powodu MPK jest przykładem podmiotu sektora finansów publicznych, który nie tylko realizuje publiczne zadania, ale również generuje dochody, co pozwala na utrzymanie sprawności organizacji oraz inwestycje w rozwój infrastruktury transportowej. Takie podejście wpisuje się w standardy zrównoważonego rozwoju oraz dobre praktyki zarządzania publicznego, gdzie efektywność finansowa jest kluczowym elementem skuteczności operacyjnej.

Pytanie 40

W przypadku postępowania odwoławczego, organ administracji publicznej zobowiązany jest do rozpatrzenia sprawy

A. w ciągu miesiąca od momentu otrzymania odwołania
B. bez niepotrzebnej zwłoki
C. najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od złożenia odwołania
D. w terminie dwóch miesięcy od daty rozpoczęcia postępowania
Odpowiedź 'w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (KPA) w Polsce, organ administracji publicznej ma obowiązek rozpatrzenia odwołania w terminie jednego miesiąca. Termin ten liczy się od daty, w której organ otrzymał odwołanie. W praktyce, szybkość i efektywność postępowania odwoławczego są kluczowe dla zapewnienia praw obywateli oraz sprawności działania administracji. Przykładowo, w przypadku decyzji administracyjnych dotyczących wydania zezwoleń czy decyzji środowiskowych, terminowy proces rozpatrzenia odwołania może znacząco wpłynąć na realizację inwestycji, co jest szczególnie istotne w kontekście projektów budowlanych czy rozwoju infrastruktury, gdzie opóźnienia mogą generować dodatkowe koszty. Ponadto, dobre praktyki w administracji publicznej podkreślają znaczenie terminowości w załatwianiu spraw, co wpływa na zaufanie obywateli do instytucji publicznych oraz ich postrzeganą efektywność.